اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1404-05-21-حجت الاسلام عابدینی - محبت به امام، سرمایه رسیدن به کمال نامتناهی

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شریعتی: السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین جابر این خاکی که عطرش از تو زائر ساخته/ آسمان ها را در این ایوان مجاور ساخته از قدم هایت بپرس این راه پایانش کجاس / کاین چنین از عالم و آدم مسافر ساخته نه فقط قلب تو قلب عالمی را سوخته / نه فقط از من که از هر سنگ شاعر ساخته خاک راهش محیی الاموات عطرش زندگی است / از قلوب مرده هم این خاک عابر ساخته

معرفی برنامه

آنکه می خوانی برایش یا حبیبی یا حسین / هر نگاه یک حبیب ابن مظاهر ساخته

هر کسی هر جا دم از آزادگی زد/ خویش را با امام عصر عاشورا معاصر ساخته

کاش، کاش می دید آنکه رگ های گلویش را برید / خون جوشانش چه دلها را که طاهر ساخته

هان دیدن ها چه کرد ه با دل زینب / اگر این شنیدن ها تو را آشفته خاطر ساخته

صلی الله علیک یا ابا عبدالله صلی الله علیک قتیل العبرات صلی الله علیک یا اسیر الکرومات السلام علیک یا ایها المظلوم شهید السلام علیک یا اباعبدالله

سلام می کنم به روح پاک مخاطبان جانمان و سلام می کنم خدمت همه مخاطبان آقایمان این جا عمود ده هشتاد است در موکب کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه در میانه ی طریق عاشقی نجف به کربلا با عشق میهمان شما هستیم و در جمع زائرین حضرت اونهایی که شاید بیشتر راه را آمدند و حالا دل تو دلشان نیست ماندند استراحت کنند در گرمای ظهر و تا دقایقی دیگر و ساعاتی دیگر عازم کربلا شوند این قرار همیشگی ماست که به یاد هم باشیم و برای هم دعا کنیم من خواهش می کنم از دوستان و عزیزانمان که حتما مخاطبانی که به هر دلیلی نتوانستند بیاید یاد کنند در ثواب زیارتشان اونها را سهیم و شریک کنیم خیلی ها به اربعین امسال نرسیده بودند یاد همشون را گرامی می داریم به نیابت از همه دوستان و رفقا و بستگان و بزرگان و شهدایمان انشالله چند قدمی به سمت کربلای معلی که اصل ماست برخواهیم داشت خداوند این زیارت را از همه ما قبول کند یاد کنیم از کریمه اهل بیت و حضرت رضا که گفت دارد دل ما راه نجاتی دیگر در مشهد و در قم عتباتی دیگر بر بانوی با کرامت قم صلوات. (صلوات)

بر شاه خراسان صلواتی دیگر (صلوات)

خلاصه اینکه خیلی خوشحالم که در کنار شما هستم و من هم قطره ای از این دریای خروشان عشق و محبت امام به همه عزیزانمان در شبکه سه و مخاطبان مان در شبکه قرآن و معارف سیما تکرار برنامه را از شبکه افق می بینند سلام عرض می کنم و با احترام و افتخار در معیت و محضر استاد بزرگوارمان حاج آقای عابدینی عزیز و نازنین هستیم زیارت تان قبول باشد سلام علیکم و رحمت الله

حجت الاسلام عابدینی:  و عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه زائرین و بینندگان محترمی که ما را می بینند

شریعتی:  چه توفیقی است که در این مسیر در جمع زائران آقا باشیم که شاید دو سه روز قبل راه افتادند حالا به این منزل و عمودگاه رسیدیم استاد و شمایی که بعد از تقریبا یک هفته کربلا مشرف بودید و حالا دارید بر می گردید به سمت نجف ما تازه عازم هستیم چیکار کنیم حاج آقای عابدینی که این سفر برای ما یک سفر متفاوتی باشد و این سیر ما در مسیر به سمت امام فیض با امام باشد که یک اربعین متفاوت و پر بارتری را همه مون تجربه کنیم انشاء الله.

حجت الاسلام عابدینی:  بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم کن لولیک الحجۀ ابن الحسن این دعای سلامتی امام زمان را به نیت سلامتی حضرت می خوانیم و سلامتی حضرت سلامتی امتش هم هست و سلامتی امتش سلامتی نائبش هم هست لذا با این نگاه که داریم سلامتی را برای حضرت می خوانیم و همه ی امتش.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

انشاءالله این سفر عاشقی و این قدم های عاشقی حقیقتا ما را به معشوق مان متصل بکند منیت های ما را انشاء الله در این سفر بشکند همانطوری که خصوصیات این سفر این است که انسان از تمام منیت هایش و تشخص هایش اون چیزهایی که قبلا خیلی برایش مهم بوده همه چیز برایش این بود که اینها را یک چیز خاصی ببینند همه اینها شکسته می شود و آفتاب سوزان می سوزاند و لباسش غبار آلود می شود و همه یک جور می شوند و همه می شوند زائر همه تمام تشخصشان به امام می شود و بروی و ذوب بشوی در امام دیگر چیزی از خودت نداشته باشی تعبیری که می توانیم از قرآن استفاده کنیم بسم الله الرحمن الرحیم و من یخر من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرک الموت فقد وقع اجره علی الله مرحوم امام خیلی زیبا ذیل این آیه ی شریفه می فرماید کسی که از خانه اش حرکت می کند به سوی خدا و رسول نه فقط خانه اش مقصود خانه ی ظاهری اش باشد این که از بیت نفسش از خودش حرکت می کند از بیت نفسش حرکت می کند خارج می شود و من یخرج من بیته از این بیت نفس و انانیت و بدی ها تعبیر به بدی ها امام می فرماید از هر چه بدی است می خواهد دور بشود یخرج من بیته اونی که نفس اماره است دارد دور می شود من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله حال هجرت دارد هجرت انسان مسافر می شود مسافر دیگر حال اقامت ندارد دارد می رود پیش کی مقیم شود؟ حلت بفنائک و اقام فی جبارک این خیلی زیباست

شریعتی:  ارجعی الی ربک اینها را دارد محقق می کند یعنی دارد از خودش جدا می شود به سمت در حقیقت امامش حرکت می کند دیگر بشود در حقیقت شأن امامش در تعبیر روایات خیلی زیباست می فرماید مومن می شود بدن برای امام، یعنی چی بدن می شود؟ یعنی همانطور که حکم نفس در بدن بدون هیچ تانی و تاملی محقق است من دستم را می خواهم بالا می آورم می خواهم ببینم می بینم مومن نسبتش با امام در این حرکت این طور می شود که اراده ی امام در وجودش نافذ است خوردنش با امام است به عشق امام است خوابیدنش به عشق امام است قدم زدنش و نفس کشیدنش هر حالتی اش حتی اگر توجه تفصیلی هم ندارد اصلا برای این آمده که تو این سفر چی باشد؟ حالش ارتباط با امام به سوی امام دارد مهاجراً الی الله

شریعتی:  حاج آقا این تعبیر را می توانم استفاده کنم که این من مان را که حالا ازش خارج شدیم و قرار است وصل به امام بکنیم برای رشد خودمان من را کامل می کنیم

حجت الاسلام عابدینی:  بله یعنی حقیقت امام من عالی انسانی است یعنی انسان دارد من نازلش به سمت من عالی اش که اون منی است که دیگر متعالی ترین کمال عالم است اگر بخواهیم بگوییم که انسان یک مسیر نامتناهی را در پیش دارد کمال نامتناهی در وجودش باید سرمایه ای باشد که این کمال نامتناهی را بتواند بالفعل کند تنها سرمایه ای که می تواند این کمال نامتناهی را بالفعل کند محبت است یعنی اعمال نمی توانند سرمایه نامتناهی باشند باید اعمال باشند اما اعمال مقدمه ایجاد می کنند تا اون عشق بیاید و محبت بیاید اون وقت زیبایی اش این است در این مسیر سراسر این مسیر آکنده به عشق است از اونجایی که کسی حرکت می کند برای گذرنامه اش و مقدماتش و اصلا یک عشقی در وجود است مثلا شما نماز را که می خوانید تکلیف خوب است اما اغلب مردم تکلیفی می بینند اما آمدن اینجا را چه می بینند؟ عشقی می بینند

شریعتی:  از سه چهار ماه قبل دلشوره را دارند که آیا امسال اربعین قسمت ما می شود یا نمی شود

حجت الاسلام عابدینی:  یعنی این سرمایه محبت یک چیز عظیمی است که به مقداری که معشوق عظیم باشد این محبت چون به او گره می خورد جذبه این را مطابق معشوق است اگر معشوق ما امام حسین علیه السلام است هر قدر معرفت به معشوق پیدا می کنیم سرعت حرکت ما شدیدتر می شود نه سرعت حرکت قدم های ظاهری مان که این هم جزئش است بلکه حرکت به سوی مهاجراً الی الله و رسوله تعبیر زیبا این است که امام رحمت الله علیه می فرماید ثم یدرک الموت می گوید نه اینکه یعنی مردن ظاهری ثم یدرکه الموت در این مسیر اگر موت عارضش شد یعنی این که دیگر هوی و هوس های خودش مرد دیگر هوی و هوسی نداشت

شریعتی:  از جنس موتوا ان تموتوا است فقد وقع اجره الی الله این شخص این حالتی که دارد از بدی می برد می رود به سمت مطلق خوبی، مطلق خوبی امام حسین علیه السلام است که تمام خوبی ها را مجسم کرد نشان داد و عینی کرد اون وقت از سنخ این حرکت با تمام عبادات ما مختلف است این توش محبت خوابیده اگر می فرماید بنی الاسلام علی الخمس و الصلاۀ و الزکات حج اگر بر اینها قرار داده شده و اما و الولایه می فرماید و لم تناد بشیءٍ مثل ما نودی بالولایه یعنی اون عشق روح همه ی اعمال است همه ی اعمال بدن هستند نماز بدن است روزه بدن است زکات و به اصطلاح حج بدن است

حجت الاسلام عابدینی:  ولی یک روحی دارد اون زنده شان می کند اون روح این عشق به ولی الهی است لذا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم (صلوات) به یارانش فرمودند خیلی زیباست ان یعری الایمان اوثق وثیق ترین و محکم ترین ریسمان ایمان چی است؟ اصحابش عرض کردند الله و رسوله اعلم شما بهتر می دانید شما بفرمایید گفت نه می خواهم شما بگویید یکی گفت نماز، دیگری گفت روزه، دیگری گفت جهاد، اینها را اسم بردند پیغمبر فرمودند اینها که شما گفتید درسته اینها عروه های ایمان هستند ریسمان های ایمان هستند اما اوثق غر الایمان محکم ترینش محکم ترین و وثیق ترین ریسمان ایمان الحب فی الله البغض فی الله است یعنی اون روح اینهاست محکم ترین نه کلفت تر باشد محکم ترین یعنی جان اینهاست یعنی روح اینهاست که اگر این را دیدیم اون وقت می فهمیم در این سفر داریم چیکار می کنیم جریان امام حسین علیه السلام مثل یک آهنربایی است که این آهنربا جذبه اش ما را از خانه هایمان کنده، ما فکر می کنیم ما داریم با قدم می آییم اینطوری نیست امام دارد ما را می کشد می آورد این آهن ربا ما را دارد جذب می کند لذا ببینید ابراهیم خلیل سلام الله علیه تو قرآن ابتدای حرکتش است می گوید انی ذاهبٌ الی ربی انی مهاجرٌ الی ربی من ذاهب و مهاجر به سوی خدا هستم اما وقتی پیغمبر را دارند از معراجش می برند می گوید چی سبحان الذی اسری و عبده لیلاً من المسجد الحرام خدا دارد می برد سبحان الذی ما داریم می بریمش اگر این نگاه را دیدیم می دانید اثرش چی می شود؟ این که انسان با قدم خودش حرکت کند یا تابع اندیشه من است حداکثرش عمقش اگر امام جذب امام را ببرد قدم ما تابع اون حد وجود امام است هر قدم مان در این مسیر هر نفس مان در این مسیر چه حواسمان باشد چه حواسمان نباشد اگر حواسمان باشد این معرفت عظیم تر است این جذبه ی بالاتر است اما اساسش که او دارد ما را می برد این مهم است لذا ببینید مثل براده های آهن خیلی زیباست که همه هر جا که هستند این آهنربا که قوی است همه را دارد جذب می کند و می آورد می چسباند به هم می شود یک واحد با این جذبه اون وقت این حرکت در زمان ظهور نهایتش محقق می شود همه حول امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با یک صلوات را بفرستید (صلوات) با یک جذبۀ کاملی دیر اونجا امام در همه وجودها آشکار است هر کسی هر فعلی دارد انجام می دهد در زمان ظهور معلوم است که این اراده امام است این جا یک رزمایشی ما داریم انجام می دهیم آمدیم باور اگر ایجاد کردی اون وقت در قیامت خدا می فرماید یوم ندعوا کل اناسٍ بامامهم اونجا همه با امام حرکت می کنند یعنی کسی را به شخصش نمی شناسند بگویند فلانی و فلانی می گویند چی؟ می گویند امام با تابعینش اون وقت ببینید این حقیقت در قیامت یک جور تجلی می کند و در زمان ظهور یک جور تجلی می کند امروز تجلی اش جریان اربعین است هیچ کدام از افعال ما به زیبایی اربعین تجلی اون جذبه ی امام و حرکت مردم مطابق این جذبه را نشان نمی دهد

شریعتی:  و یک چیزی حاج آقای عابدینی تلقی من این است در این سالها این جذبه ای که شما می گویید اصلا همه مون احساس می کنیم نه گرما می فهمیم و نه سختی می فهمیم خیلی از ماها شاید شب بالش مان عوض شود خوابمان نبرد ولی اینجا اصلا به این چیزها فکر نمی کنی الان شام ات سر وقت داده شود و احساس من این بود یک من متعالی یک من کاملی دارد ما را می کشاند که ما جذب به او بشویم و شاید اینجاست مولوی یعنی من اینجا استفاده اش می کنم که هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش

حجت الاسلام عابدینی:  خیلی زیباست عده ای آمدند پیش پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم (صلوات) از یمن عرض کردند این وصی شما بعد از شما کی است؟ معرفی نکرد گفت بروید در این صف نماز که نشستند قدم بزنید بگردید هر جا دیدید دل تان لرزید یکهو جذب شدید وصی من اون است اینها حرکت کردند یک دفعه به امیر المومنین علیه السلام که رسیدند ایستادند و دست گذاشتند روی شونه حضرت پیغمبر گفت چرا ایستادی گفت آقا جان اونی که شما گفتید اینجا ایجاد شد برایمان دلمان یک دفعه مثل یک رعد و برقی که توش بگیرد و جذب مان بکند و آرامش برایمان ایجاد بشود اینجاشد گفت شما چون از نجبا هستید آلوده نشدید فطرت تان متصل به امام شد به وصی شد بدون معرفی شناختید یعنی فطرت های انسان متصل به ولی الهی است بدون اینکه آدم بخواهد حتی بشناسد لذا با این نگاه اگر که ما توجه بکنیم که این فطرت امام دارد ما را الان می کشد اگر این قدم ها که بر می داریم باور کردیم که امام دارد ما را جذب می کند می دانید که این جذبه را اینطوری قدم برداشتن چقدر برای انسان شیرین می شود احساس می کند انسان امام دستش را گرفته دارد می برد او دارد می بردش بردن امام است

شریعتی:  رشته ای در گردنم افکنده دوست می کشد هر جا که خاطر خواه اوست

حجت الاسلام عابدینی:  این نگاه را وقتی آدم دارد می خوابد خدا سلامتی بدهد به بعضی از بزرگواران حضرت آیت الله جوادی می فرمودند یک کسی داشت در حرم امام رضا علیه السلام فکر می کرد که خوب این همه زائر جمعیت همهمه و صدا حالا من یک چیزی بگویم امام رضا چطوری بشنود حاجت من را میگه همینطور که این را فکر می کرد که این همه حاجت یک دفعه دید عه کنار هر زائری یک امام رضا نشسته مخصوص این یعنی اصلاً کاری با دیگری انگار ندارد مخصوص این است اون وقت تعبیری که در اون اذن ورود هست و فتحت باب فهمی بلذیذ مناجاته نجوا با امام نجوا یعنی در گوشی حرف زدن یعنی اینقدر امام با هر کدام از ما تک تک ما امام نزدیک است که ما حرف زدن داریم قدم می زنیم می رویم نجوا کنیم امام جان دوستت داریم امام جان دست ما را همین داری می روی یواش یواش امام دارد می شنود اگر این نگاه و باور که با هر کدام از ما امام همراه است امام تعبیری که در اون حدیث رومیله خیلی عجیب است که آمده که اون رومیله می گوید وقتی که مریض شدم روز جمعه بود تب شدید بعد دیدم خطبه امیر المومنان می خواهد بخواند و من دلم تاب نمی آورد که نروم به مسجد برای دیدن و شنیدن خطبه حضرت یک آبی زدم تبم یک کمی سبک شد توانستم بروم تا مسجد رسیدم به مسجد اونجا خطبه و نماز که تمام شد حضرت حرکت کردند بروند از مصلی بیرون رفتم همراه حضرت نگاه به من کرد گفت رومیله خیلی تو همی؟ گفتم تب داشتم شدید بدن درد شدید یک خورده آب زدم اومدم الان دوباره شدید شده گفت رومیله انا مرضنا لمرضکم شما مریض می شوید ما هم مریض می شویم با مریضی شما رومیله می گوید آقا جان این مخصوص ماست که ما را می شناسید اینطوری است حضرت فرمود رومیله ما من مومنٍ فی شرق العالم او غرب ها نیست مومنی در غرب عالم و شرق عالم الا اینکه ما با او هستیم همچنان که با تو هستیم اگر این نگاه در روایت می فرماید امام رابطه اش با مومنین مثل پدر مهربان است با فرزندش تعطف الوالد بالولد مثل والد هست با ولد چه طور پدر هوای بچه را دائم دارد اگر این نگاه را باور کردیم در این مسیر ما عشق مان را به امام مان نشان می دهیم فکر نکنیم کار مهمی ما کردیم تعبیر این است که تو اگر یک قدم برمی داری اونها دوان دوان می آیند خدا رحمت کند علامه طباطبایی را ایشان می فرمودند وقتی کسی به حرم امام رضا علیه السلام وارد می شود حضرت آغوشش را باز می کند او را در آغوش می گیرد امام حسین علیه السلام با آغوش باز اون هم نه انتهای مسیر از اول حرکت

شریعتی:  و خیلی جاها ما متوجه نیستیم

حجت الاسلام عابدینی:  حالا اگر ببینیم این مسیر عاشقی را با قدم عاشقی تو یک سفر عاشقی داریم حرکت می کنیم همه ی اونچه که دین آورده در این سفر دارد چی می شود؟ به اوجش می رسد این نگاه و باور اگر شکل بگیرد که تمام دین هل الدین الا الحب این روایت زیاد اسود خیلی قشنگ است زیاد اسود از یک مسیر دوری حرکت کرد شاید از خراسان می آید دیدار امام باقر علیه السلام در مدینه این پول نداشته مرکب بخرد یک مرکب بچه شتری می خرد بارش را می گذارد خودش پیاده می آید این مسیر وقتی می رسد خدمت امام باقر علیه السلام امام باقر وقتی این را می بیند پاهایش چاک چاک شده می گوید زیاد چرا پاهایت اینطور شد گفت زیاد من تمام سرمایه ام شد یک بچه شتری که او را بارم را می توانستم بذارم رویش اینطور نبود که تحمل من را داشته باشد خودم پیاده آمدم به عشق شما اونجا می گوید امام نگاهش کرد بگذارید خود جمله امام را برایتان بگویم حیف است که چقدر زیباست می گوید اما وقتی به این نگاه کرد و حال امام را دید اشک های امام در آمد روایت زیاد اسود می فرماید که قال فرق له ابوجعفر علیه السلام ابوجعفر علیه السلام حالش منقلب شد وقتی این را دید حتی رأینا عینیه ترقتها دموئاً دیدم اشک های حضرت از چشمانش جاری شده که یک مومنی به عشق حضرت قدم زده و آمده پاهایش چی شده؟ چاک چاک شده و ترک خورده و تا می گوید دیدم اینو می گویم تا انشاالله استفاده خوب بکنیم می گوید تا دیدم که امام حالش منقلب است از این حالت و اشکش در آمده گفتم آقا جان این جا جایش است من یک چیزی بگویم خیلی دقت بکنید جعلنی ان لا فداک انی والله کثیر الظلم من از دستم کار در می رود گاهی یک کارهای اشتباهی می کنم مصرفٌ علی نفسی نمی توانم خودم را کنترل کنم بدی هایی دارم حتی ربما قلته تا جایی که یک جایی می رسد می گویم من با این همه بدی ها چه نسبتی با امام هم دارم که می خواهم بروم به طرفش امام که طاهر محض است من آخه چه نسبتی دارم که من بروم طرف امام بگویم منم شما را دوست دارم می گوید جوری می شود که حتی ربما قلت قد هلکته تمام شدم دیگر فایده ای ندارد پیش خودم می گویم ثم اذکر یادم می آید می بینم در قلبم هنوز شما را دوست دارم اذکر ولایتی ایاکم می بینم در قلبم شما را هنوز علاقه دارم می گوید تا این یادم می آید و حبی لکم اهل البیت می بینم اینطور کشیده می شوم با محبت شما می آیم آفتاب نه مانعم است نه سختی مانعم است اون هم پیاده آمده بود پاهایش اینطور شده بودفارجعوه بذلک المغفره می گوید می بینم همین محبت من به شما شاید مغفرت من را به دنبال داشته باشد فاقبل علیه ابوجعفر علیه السلام امام رو کرد به این زیاد اسود عند ذلک بوجهه و قال سبحان الله هل الدین الا الحب همه ی دین همین محبت است یعنی نمی دانیم ما در این جریان اربعین این عشق و محبتی که دارد ما را راه می اندازد همه ی دین را دارد در وجود ما محقق می کند اون وقت انسان که عاشق کسی شد قل ان کنتم تحبون الله اگر اظهار عشق دارید می شود عاشق بگوید من عاشق هستم اما رفتارش هیچ شباهتی با معشوق نداشته باشد فاتبعونی یحببکم الله لذا اون روایت زیبا خیلی جالب است که حضرت می فرماید امام صادق نحن اصل کل خیر ما همه ی خوبی هستیم و من فروعنا کل بر همه ی شاخه های خوبی ها از ما نشأت گرفته درسته؟ بعد می شمارد الصلات الصیام الحج حسن القبح همه اینها خوبی هاست شاخه های ماست و اعدائنا اصل کل شیء دشمنان ما تنه ی هر بدی هستند و من فروعهم کل قبیحٍ و فاحشه هر بدی شاخه های اونهاست آخرش می فرماید کذب من زعم انه معناه و هو متعلقٌ بفروع غیرنا دروغ می گوید اون که فکر می کند محب ماست ولی چنگ زده به شاخه های بدی ما اومدیم در اینجا با همان آیه و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله می خواهیم از بدی ها چی بشود؟ ریخته بشود با خوبی ها لذا این عشق این محبت تمام دین است دین الا الحب خیلی زیباست که اگر توجه بکنیم که محبت چقدر ما را می تواند مرکب رسیدن به اون حقیقت نام متناهی باشد ابد باشد ابدیت ما با چی محقق می شود؟ با محبت اعمال اگر روح محبت توشون دمیده نشد روح محبت دمیده نشد یک جسد بدون روح است اما اگر روح محبت لذا بلند شد آدم نماز بخواند بگوید امام زمان من دارم عشقم را به شما با این نماز نشان می دهم ببین این نماز چقدر حبی می شود اگر انسان روزه می گیرد اگر انسان کاری می کند صدقه می دهد بگوید امام زمان دارم عشقم را به شما ثابت می کنم

شریعتی:  جنسش متفاوت می شود

حجت الاسلام عابدینی:  لذا روایات دارد اگر انسان در راه ولایت پولی را خرج کرد هزار هزار برابر همان خرج است در راه خیرات دیگر یعنی یک دفعه انسان به تعبیر خدا رحمت کند حضرت آیت الله بهاء الدینی مبدأ میل و نگاه انسان عوض می شود اگر همه چیز ارتباط با امام پیدا کرد محبتی شد و حبی شد مبدأ میل انسان عوض می شود تا قبل از این میل فقط به این که من نکند جهنم بروم نکند خلاصه این اگر این کار را بکنم این ثواب را دارد این نکند مرا به آتش ثواب و عقاب خوب است برای اعمال

شریعتی:  ولی به جایی می رسد به اونها کاری ندارد اما یک جا می رسد خدا رحمت کند علامه طباطبایی را در المیزان می گوید سه مسلک برای حرکت است مردم بگویند چی خوب است و چی بد است یکی اینکه ببینی این ثواب دارد و عقاب دارد این دومی میگوید مسلک انبیاء است در قرآن هم سراسر این آمده اما مسلک سوم که خیلی عظیم است که راهپیمایی اربعین نماد مسلک سوم است که اون می گوید حرکت حبی است اساسش این است خدا را دوست دارم چون خدا این کار را دوست دارد می خواهد پاداشی بدهد می خواهد ندهد خدا پاداش می دهد اما این کار ندارد می گوید من این را چون می دانم خدا دوست دارد ولی خدا را خدا دوست دارد چون می دانم این را امام حسین دوست دارد لذا می بینید اینجا دیگه محاسبه و حساب و کتاب نیست

شریعتی:  یک پیر غلام قدیمی بود این رو زیاد شنیدید ولی به نظرم اینجا جاشه بگم گفت اگر فردای قیامت به من بگویند تو برای این اشک هایی که برای سید الشهدا ریختی عشق و محبت ات هیچ اجر و پاداشی اینجا نداری می گویم فدای سرت ما کیفش را کردیم و لذتش را بردیم

حجت الاسلام عابدینی:  بله احسنتم اگر انسان عاشق شد خدا همه را می دهد اما دیگه انسان نمی خواهدحساب و کتاب کند خدا با یکی بسته که صاحب خوبی هاست یعنی وقتی عاشق امام حسین شدی همه خوبی ها اونجاست لذا می فرمایند من ادمن اگر کسی با محبت ما دوام پیدا کرد خیلی روایت زیباست می فرماید اگر کسی دوام محبت ما را پیدا کرد این حالش اینطوری می شود که بهشت و درهای بهشت همه می گویند تو نمی خواهی از این باب بیایی اونها عاشق این می شوند

شریعتی:  و این هم می گوید بهشت ارزانی خوبان عالم / بهشت من تماشای حسین است

حجت الاسلام عابدینی:  این نگاه را باور بکنیم که اومدیم نه فقط اونهایی که قدم گذاشتند گاهی اونهایی که نتوانستند بیایند اما قدمشان واقعا با ماست همراه است عشق شان حسرتشان اون حسرتی که نتوانستند همین جریان هم در جریان جنگ جمل برای عده ای از یاران امیر المومنین آمدند گفتند که بعضی ها می خواستند بیایند نشد حضرت گفت اهواء اخیک معناه آی عشق برادرت این بود که با ما باشد گفت آقا اصلا عاشق نتوانست حضرت فرمود او با ماست نه فقط اینها بلکه کسانی که ارحام زنان هستند بعدا به دنیا می آیند جریان ما را که می شنوند می گویند کاشکی ما هم بودیم می گوید اونها هم با ما هستند نه فقط اینها کسانی که در اسلاب آباء هستند تا روز قیامت به دنیا که می آیند جریان ما را که می شنوند احساس می کنند کاش که ما هم بودیم می گوید اونها هم با ما هستند در جنگ تبوک هم پیغمبر این مسئله را دارند اگر این باور ایجاد شود حتی کسانی که نیامدند اما قلبشان حقیقتا با کسانی است که آمدند شما هم این را احساس می کنید لذا این سلامی که در زیارت عاشوراست السلام علیکم و علی الارواح التی حلت بفنائک علیکم منی جمیعاً سلام الله این را به عنوان یک باور که ما داریم گره می خوریم به تمام کسانی که از ابتدای عالم از آدم نه از ابتدای جریان کربلا از ابتدای عالم از آدم سلام الله علیه که عشقش را ابراز کرد تا امروز تا روز ظهور تا ایام قیامت هر کسی به هر نحوی سلامی به امام داده عشقی به امام اظهار کرده ما توی رابطه ی اخوت و ارتباط با او قرار می گیریم علتش هم این است علیکم منی جمیعا سلام الله خطاب است یعنی علیکم خطاب است یعنی ما با هم معاصر هستیم به غایب می گویند علیهم بر ایشان نه حاضر هستند یعنی ارتباط داریم اون هم علیکم منی جمیعا سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار

شریعتی:  وصل به ابدیت

حجت الاسلام عابدینی:  یعنی سلام ما، ما را یعنی در این قدم ها مرتبط می شویم از حضرت آدم بگیرید تا زمان ظهور احساس می کنیم خدا با این رابطه حبی ما را ارتباط ایجاد کرد محبت است این قدرت را دارد انسان را از زمان و مکان بالاتر ببرد از اون زندان زمان و مکان از انسان آزاد می شود می آید به طوری که در اون رابطه نه مکان حاکم برش است نه زمان.

شریعتی:  بسیار عالی یک نقطه بگذاریم آیات را بشنویم خیلی استفاده کردیم حاج آقای عابدینی شما هم موافقید همان که گفتم اصلا جنس قدم هایمان دیگر متفاوت است این جذبه و این کشش را کاملاً آدم احساس می کند و ممنونم از آقای امام حسین که به همه ی ما اجازه داد که امسال هم زائرش بشویم امیدوارم که این زیارت آخرین زیارت ما نباشد و انشاالله مکرر رزق و روزی همه مون بشود دوباره به همه عزیزانی که با ما همراه هستند سلام می کنم مخاطبان خوب شبکه محترم سه و مخاطبان عزیز شبکه محترم قران و معارف سیما اینجا بین راه است در طریق نجف به کربلا عمود ده هشتاد از همه ی عزیزانمان در موکب با صفای حضرت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها ممنون و متشکرم هم به واسطه خدمتشان به زوار عزیز و هم به واسطه فضایی که فراهم کردند تا ما از مشایع از این مسیر عاشقی محضر شما سلام می کنیم فردا انشاالله از کربلا برنامه را تقدیم نگاهتان خواهیم کرد آیات را بشنوید عزیزانم امروز صفحه 523 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد و ثواب تلاوت آیات را هدیه کنیم به روح بلند سید الشهدا و زینب کبری علیهم السلام بر می گردیم در دقائق پایانی همراه شما هستیم و در کنار شما به برکت صلوات بلند دوستان بر محمد و آل محمد. (صلوات)

( قرآن کریم صفحه 523)

شریعتی:  بسیار عالی انشاالله که لحظات زندگی همه مون منور به نور قرآن باشد و مزین به ذکر نام و یاد اهل بیت علیهم صلوات الله باشد و ما خوشحالیم که در طریق نجف به کربلا از محضر امیر المومنین می رویم کربلا و محضر سید الشهدا و قمر منیر بنی هاشم انشاالله که رزق و روزی همه اونهایی بشود که الان از خانه هاو از روی تخت بیمارستان ها دارند ما را تماشا می کنند این جمع لااقل قول می دهند که انشاالله نائب الزیاره همه باشند خیلی ها مریض دارند و خیلی ها گرفتاری و مشکل دارند و خیلی ها برای عاقبت بخیری جوان هاو خیلی ها زندانی دارند و خیلی ها مشکل اجاره خانه دارند و برای همشون دعا می کنیم و امیدوارم که به برکت نام و یاد اهل بیت انشاالله این مشکلات هم رفع بشود و امیدوارم که سال آینده در همین طریق و همین مسیر و همین جمع دوستانی که همراه ما هستند از طریق آنتن رسانه ملی همدیگر را ببینیم و لذت ببریم و هوای مسیر نجف و کربلا را نفس بکشیم سه چهار دقیقه فرصت داریم تا پایان وقت نکته های حاج آقای عابدینی را بشنویم

حجت الاسلام عابدینی:  اگر بخواهیم متصل کنیم این جریان حرکت مان را به جریان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حقیقت این راهپیمایی جواب درخواستی بود که امام علیه السلام داشت هل من معینٍ یعیننی هل من ناصرٍ ینصرنی ما امروز را آمدیم بگوییم آقا جان ما هستیم آقا جان ما آماده ایم اگر اون روز نبودیم امروز حقیقتاً ببین اگر ما مانع ماست نه سختی مانع ماست نه هزینه کردن ما با این حالت اومدیم لذا اگر این باور را کردیم اون وقت نصرتی لکم معده ما نصرت مان را آماده کردیم من مثال می زنم اگر یک موقع الان به ما بگویند که دم در اینجا اتوبوس ها ایستاده اند آماده است همین الان نه بگوید یک ساعت دیگه دو ساعت دیگه بذار آماده بشم و بذار تماس بگیرم و بذار هماهنگ کنم این حال ما در اربعین آماده بودن اینکه هر جا الان ایستاده بود بگوییم ما آماده ایم تعبیر زیارت جامعه خیلی تعبیر زیبایی است که داریم می گوییم مسلمٌ فیه معکم ما تسلیم هستیم برای شما و قلبی لکم مسلم و رأیی لکم تبع همه ی اراده من تابع شماست و نصرتی لکم معده حتی یحیی الله تعالی حینه بکم آماده ایم تا دین ات را زنده بکنیم ما قیام بکنیم تا دینت زنده بشود این حال را احساس کنیم لذا اگر اینطوری شد یکی از خصوصیات این پیاده روی باید بغض شدید به دشمنان اسلام باشد ببینیم امروز در رأس دشمن ها اسرائیل جنایتکار ایستاده این طور دارد مسلمان ها را اینطور دارد آزار می دهد اگر دیدیم در دلمان زیارت عاشورا سرشار از لعن است صد لعن مقدم بر صد سلام است اگر این باور را کردیم اون موقع این کینه و دشمنی ما به دشمنان دین به دشمنان ولایت باعث می شود که قدرت انسان پیدا کند برای حرکت

شریعتی:  یعنی اگر اون حب است یک جایی می لنگد لذا در زیارت عاشورا الا ماشاء الله لعن بیش از سلام است صد لعن مقدم بر صد صلوات است انسان باید تطهیر بشود اول خودت را جدا کن بعد ملحق شد

حجت الاسلام عابدینی:  لذا این انا علی العهد، عهد برائت از دشمنانی است که در رأسشان امروز اسرائیل است اگر دیدیم کینه اسرائیل در دلمان هست اگر دیدیم واقعا این بغض امروز هست این بغض باعث می شود که ما حول کلمه ی امام متحد شویم آخر وقت است نمی دانم قرار است فرصت هست یا نیست ما داریم اینجا وارد می شویم نزدیک شدیم به کربلا من روضه بلد نیستم اما می خواهیم به شش ماهه امام حسین علیه السلام متوسل شویم حضرت علی اصغر باب الحوائج را برای خودمان اینجا جلو بندازیم و بلکه ما را قبول بکنند وقتی امام آمد آخرین سربازش را که اجابت هل من ناصر می گفت و صدای او به گریه بلند بود را برای خدا حافظی بگیرد از خواهر فرزند خودش را گرفت تعبیر دو تاست اما آورد اونجا تقاضای آب کرد تا اتمام حجت شود اون نا نجیب گفت نمی بینی سفیدی گلوی علی اصغر فرزند را یا سینه ی پدر را گفت اون که جان خراش تر است اون نانجیب هم تیر را به چله کرد وقتی تیر آمد و قطع من الأذن الی الأذن این بچه روی دست پدر جان داد حالا امام حسین علیه السلام می خواهد برگرداند بچه را تعبیر بعضی مقاتل این است که یک قدم به جلو بگذارد و یک قدم به عقب نمی داند چطوری بچه را برگرداند به خیمه ی خانم ها و تحویل بدهد بچه را آورده بود آب بدهد اما به هر صورتی بود بچه را می آورد تا پشت خیمه ها دفن کند اما خواهر می رسد بچه را می گیرد که اونجا بچه را می برند در خیمه ی خانم ها می چرخانند اما شام عاشوراست وقتی زینب سلام الله علیها همه را آرام کرده همه دیگر بچه هایی که در این بیابان ها پخش شده بودند تک تک جمع کرده یک جوری شده که تازه بچه ها خوابشان رفته می بیند صدای ناله از پشت خیمه می آید، می آید پشت خیمه می بیند خانم رباب است که دارد اشک می ریزد اونجا می فرمایدرباب جان من بچه ها را به سختی آرام کردم شما چرا گریه می کنی اونجا رباب عرض کند که خانم جان وقتی قطراتی آب خوردم الان شیر در سینه ام جاری شد یاد عطش یاد شیر خواره صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله

شریعتی:  دعا کنید حاج آقای عابدینی باید خداحافظی کنیم

حجت الاسلام عابدینی:  انشاالله این قدم هایتان را حضرت بپذیرد انشاالله اون معرفت را که حضرت با هر کدام از ما مثل یک پدر مهربان از نقطه ای که آغاز کردیم حرکت کردیم همراه است را ادراک کنیم این معرفت را پیدا بکنیم انشاالله خدای سبحان همه ی اونچه که به بهترین اولیائش می دهد در ارتباط با زیارت امام حسین علیه السلام به همه ی ما هم عنایت بکند انشاالله عاقبت همه ی ما را خداوند ختم به شهادت بکند انشاالله خدای سبحان همه ی آرزوها و همه ی کسانی که دوست داشتند بیایند اما نتوانستند را به زودی زود روزی همه شون بگرداند انشاالله این روزی را از ما هیچ گاه تا زنده ایم نگیرد شهدای ما را سر این سفره میهمان بکند به خصوص شهدای اخیر ما که خیلی دلمان هنوز باز نشده است از شهادت اونها

شریعتی:  انشاالله خدا همشون را رحمت کند و سر سفره ابی عبدالله از حاج آقای عابدینی عزیزم ممنون و متشکرم از حضور گرم شما و ممنونم از مخاطبان جان تا این لحظه همراه ما بودند گفت اشک رهایت از دل خاک کند بالت بدهد راهی افلاک کند تو اشک غم حسین را پاک نکن بگذار که این اشک تو را پاک کند السلام علیک یا اباعبدالله متشکرم از شما حاج آقای عابدینی

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها