حجت الاسلام عاملی: و علیکم السلام و رحمت الله تبریک می کنم به همه عزیزانم ولادت پر برکت حضرت عقیله بنی هاشم را برای عزیزانمان در بیمارستان ها و پرستاران عزیز بهیاران و همه عزیزانی که مسئولیت بسیار قدسی دارند و نقش بسیار ویژه در زندگی ما دارند که ما عاجز هستیم که از این که حقشان را ادا کنیم به همه عزیزان تبریک عرض می کنیم و توفیقات خاص خداوندی را برای عزیزان مسئلت داریم و از خدا می خواهیم که ما را در ادای حق این عزیزان و مخصوصا دولتییان را در ادای حق این عزیزان خدای متعال انشاالله موفق بکند و خدا را قسم می دهیم به حرمت حضرت زینب سلام الله علیها و تمام گرفتاری های رفع و دلها را شاد و برآورده با حوائج عنایت کند و دعاهای مستجاب نشده و آرزوهای مستجاب نشده را همه را با عنایات خاصه به حرمت حضرت زینب سلام الله علیها عنایت بفرماید
شریعتی: انشاالله الهی آمین امیدوارم زیارت بانوی دمشق نصیب دوستان و عزیزانمان بشود یک تبریک هم بگویم به همه اونهایی که رسما شاید پرستار نباشند ولی از مادرشان یا پدرشان پرستاری می کنند و دخترها و پسرها و فرقی نمی کند نوه ها و هر کسی که به این شغل شریف در هر کجا مشغول است انشاالله که زیر سایه الطاف پر مهر زینب کبری سلام الله علیها باشند یک نکته ای را یادآور بشوم امروز و فردا یک قراری گذاشتیم برای مشارکت در قربانی این ماه امروز و فردا به عشق زینب کبری هر کسی حتی کسانی که اول ماه اقدام کردند و مشارکت کردند الان هم به عشق زینب کبری می توانند همراه شوند منتهی با یک تفاوت امروز و فردا هزینه و صدقات و نذورات شما که برای قربانی واریز می شود به مردم عزیز و نازنین لبنان انشاالله کمک خواهیم کرد در قالب بسته های اهدایی گوشت امیدوارم به دستانشان برسد و دعای خیرشان بدرقه راه تک تک شان باشد ببینیم حاج آقای عاملی برای ما چه به ارمغان آوردند و بناست چه نکاتی را بشنویم؟
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم
قصه حضرت زینب سلام الله علیها یک قصه جهانی است و مربوط به شریعت است چون الگوی جهانی است یک نمونه بسیار موفق در زندگی زن که ما می توانیم مثال بزنیم حضرت زینب سلام الله علیها است محصول وحی است یعنی در خانه وحی تربیت پیدا کرده هم پدر و هم مادر معصوم است و برای ما بسیار اهمیت دارد که ببینیم اگر در منزلی که هم پدر و مادر معصوم هستند چه استراتژی تربیتی اونجا هست الان سوژه بسیار حساس نیاز حساس خانواده ها این است که چطور فرزند آرمانی تربیت بکنند مخصوصا در روزگار ما که عناصر تاثیر گذار خیلی متکثر و پیچیده است و هماهنگ کردن این عناصر گاهی شبه محال می شود پدر و مادرها می خواهند اون اصول تربیتی دستشان باشد و من الان صراحتا عرض می کنم یک گرفتاری خاصی خانواده ها بعضی از خانواده ها حداقل این است که دفعتا می بینند تمام اخلاق و افکار و عقائد فرزند عوض شد 180 درجه عوض شد یعنی اعتقاداتی که داشت همه را گذاشت کنار چون دشمن سوار بر امواج وارد زندگی نوجوانان و جوانان ما می شود اینها پناهگاه اگر نداشته باشند به سادگی تحت تاثیر تسویل کاری که می کنند تسویل است بل سولت لکم انفسکم تسویل و تزئین اینها همه اصطلاحات قرآنی است مکر الیل و النهار مکر السیئات خیلی حساب شده حرف هایی در بمباران اعتقادات ناب توحیدی دارند دشمن و من بارها دیدم پدر و مادر از راه دور بلند شدند اومدند استان ما و شهر ما دفتر ما ناله می کنند پدر پزشک است و مادر هم پزشک است و هر دو بسیار متدین دیگه مستأصل شدند والله گریه می کنند چو ن دوران هویت یابی هم گذشته دیگه خیلی سخته بتوانند کاری بکنند اون وقت می گویند نمی توانیم حرف بزنیم تا حرف می زنیم می گویند شما می خواهید ما را محدود کنید و شما نسل گذشته هستید و شما ما را درک نمی کنید یک خورده بیشتر حرف بزنیم می زنند شیشه را می شکنند و می گویند که ساعت دو نصف شب اومده بگه کجا بودی می زند شیشه را می شکند که شما آزادی ما را دارید می گیرید و یعنی واقعا این مسئله، مسئله حادی است در خانواده ها و باید اصول تربیتی به صورت دسته بندی شده مخصوصا در انجمن اولیاء و مربیان یعنی وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء مربیان را احیا نکند و فعال نکند واقعا ظلم کرده به این خانواده ها و ظلم کرده به نسل جدید از اون طریق می شود پدر و مادرها را حساس کرد و کارشناسان اونجا بیایند قواعد تربیتی را دسته بندی شده اونجا مورد قصد قرار بدهند خانواده هم خیلی استقبال می کنند یعنی واقعا احتیاج دارند چون فرزند امتداد اونهاست و اونها می خواهند امتداد مبارکی بعد خودشان داشته باشند در دعاها هم هست اشاره شده که در قرآن البته هست که بچه بزرگ می شود و افکارش عوض می شود و هر چی پدر و مادر می گویند ویحک آمن این سوژه را خدا وارد شده به بچه می گویند ویحک آمن این چه اعتقاداتی است این کائنات به این بزرگی و با این عظمت و با این جمال و جلال یعنی خدایی نداره این چه اعتقادی است پیدا کردی که پسر در برابر اونها چموشی می کند و در دعاها هم هست الهی اعوذ بک ولدٍ ان یکون رباً فرزندی باشد که خدایی بکند بر من و چموشی بکند و این خیلی وحشتناک است چون پدر و مادر و ما جنتک و نارک بهشت و جهنم تو پدر و مادرت است و اخافه مخافت السلطان العسوف امام سجاد می گوید مرا جوری بکن که از پدر و مادر بترسم مثل اونی که انسان از سلطان می ترسد یک لحظه پدر ناراحت بشود و یک لحظه مادر نفرین کند و یک لحظه در دلش ناراحت باشد
شریعتی: همین قدر مراقب باشم و همین قدر حساب ببرم
حجت الاسلام عاملی: بله بله این خیلی این هیبت اگر در پدر و ماد درست نشود در منزل در دو راهی های حساس که می آید فرزند تصمیم بگیرد نمی آید با پدر و مادر مشورت کند این اول مصیبت است که تا آخر گرفتار می شود در این خصوص پدر و مادر باید دقت کنند که این همه حرمت پدر و مادر برای چی است؟ برای اینکه از جهت فکری دست فرزند را بگیرند و تجربیات خودشان را منتقل کنند و آینده خوبی فرزند داشته باشد حالا قصه اش طولانی است احتیاج داریم ببینیم که در خانه چه حکایتی بوده که امام حسین در کربلا حریت خودش را پای دامن می نویسد می گویند هیهات ان الذله و ذلک لنا و رسوله و وجودٌ دامن تابت و طهارت است الان دعوا سر همین دامن تابت و طهارت است دعوا سر اصلاب شامخه است و ارحام مطهره است می گویند شما حق ندارید اصلاب را دو قسم کنید ارحام مطهره و غیر مطهره و زن را عفیف و غیر عفیف و دموکراسی عواطف درست کردند زن ها همه عفیف هستند و الفاظ مشمئز کننده ای مثل ولد الزنا چی است بگویید مولود عشق آزاد یعنی در برابر این افکار ما باید قلعه های امنیت درست کنیم برای فرزندان خودمان با برهان و استدلال در فرصت های غنیمتی بدانند که فرزند مورد خطاب قرار بگیرد سر سفره ماشین سوار شدید دور می زنید شهر را زن و مرد و پدر و مادر جر و بحث می کنند راجع به مفاهیمی که وارد زندگی می شود و بچه ها نمی توانند تشخیص بدهند که کدام مطلب درست است در این خصوص تا شالوده فکری و برهان و استدلال فرزند بروند بالا اجمالا معلوم میشو د حضرت زهرا در خانه شاهکار کرده البته خیلی نفرین می کنیم دست هایی که نگذاشتند معلوم شود استراتژی های تربیتی و اصول تربیتی چه بوده است در منزل یک جمله بگویم از جهت علمی اونقدر ارزش علم بالا بود در این بیت که وقتی حضرت زهرا می آید به فضه می گوید که حدیث پدرم را بیاور می گوید گم کردم می گوید ویحکی انها تعدل حسنا و حسیناً منزلی که به این چشم نگاه بکند تربیت احادیث تربیتی است احادیث پیغمبر احادیثی است که به مصالح کلان نفس و مفاسد نفس راجح است در روایت است که ... ألزَمُ العِلمِ لَکَ ما دَلَّکَ عَلی صَلاحِ قَلبِکَ و أظهَرَ لَکَ فَسادَهُ (حدیثی از امام کاظم) اونی است که مصالح و مفاسد زندگی تو را برای تو بیان بکند که کدام را انتخاب بکنی فردا نروی زیر میزی بگیری و رشوه بگیری و فردا نروی بیت المال را تصرف کنی و فردا نروی کسی را بدبخت بکنی و جعل اسناد بکنی و جنس تقلبی به مردم تحویل بدهی
شریعتی: اونی که بایدها و نبایدهای زندگی را به تو بگوید یعنی اونی که ابدیت انسان با اونها شکل می گیرد هویت انسانی با اونها شکل می گیرد از انسان بما هو انسان سر می زند چون ما یک مشترکاتی داریم با غیر انسان حضرت زهرا سلام الله علیها ببینید چه تعبیری انها تعدل حسناً و حسینا در صدر اسلام احادیث را آتیش زدند گفتند اختلاف درست می کند هزاران هزار حدیث پیغمبر را آتش زدند و گفتند بیاورید خیال کردند می خواهند تدوین بکنند آتش زدند یک حدیث است که می گوید تعدل الحسن و الحسین هزاران حدیث اینجا آتش زده چی باید گفت معلوم است یک حسن و یک حسین شهید نشده است یا وقتی می آمد امام حسن منزل می گفت پسرم آیاتی که امروز نازل شد برای من بخوان بیت بیت آیات است بیت بیت قرآن بود بیتی که از قرآن اینجا خبری نباشد حتمی است بیتی که اونجا معارف دین چرا از دین یک خانواده باید متنفر باشد و منزجر باشد؟ یعنی شما کلماتی که پیغمبر ما گفته است کلمات جامع حرف حرف خود خداست امیر المومنین که خطبه می خواند به تعبیر بعضی از مراجع انگار از پیش خود خدا آمده است وقتی که این حرفها را در منزل نشنیده طبیعی است که همینطوری قد کشیده اومده بالا خیلی ها قد می کشند ولی طفل هستند همه اندرز من به تو این است که تو طفلی و خانه رنگین است بلوغ ندارد یعنی ذائقه بزرگ و قلب بزرگ و فکر بزرگ احساس بزرگ کوچک مانده احساسات جمعی یک ثروت است و سرمایه اجتماعی است اینها در خانه نیست می دانید که در زندگی اجتماعی این احساسات و این عواطف پمپاژ عواطف و معنویت یک جامعه سالم این است که از یک جایی معنویت پمپاژ می شود نه اینکه همه در قلمرو حس حرکت بکنند قلمرو حس آخرش چی می شود؟ بن بست چنان مکن که اگر راه حس را بندند تو خویشتن همه یکباره کور و کر یابی چی می شود قلمرو حس؟ اسم کشور ما را گذاشته بودند ایالت 51 آمریکا زمان شاه، آخرش می شود مثل ا یالتی از ایالات آمریکا آبادی شهر به آسمانخراش نیست آسمان خراش زینت زمین است زینت ستاره ها زینت آسمان است نه زینت انسان زینت انسان اونی است که خدا گفته وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ (حجرات، 7) قلب زینت انسان در قلبش است نه در ظاهرش، این دختری که می بینید کمال خوبی دارد دختر مثل یک دفتر می ماند باز کن ببین چه نوشته ای دارد اونقدر پسرها اومدند اسیر شدند برای جمال یک دختر و یک دختر اسیر شده برای جمال یک پسر بدبخت کامل شدند بعدا فهمیدند امعاء و احشائش پر فقر است این پسر رفته سراغ طلاق و پسر دیده است امعاء و اصلا پیش پا افتاده ترین آداب را این دختر بلد نیست می خواهد پایه ریزی نسل من را داشته باشد؟ اختار فان الارقد پیغمبر ما فرمود هر جایی را برای پایه ریزی نسل تان انتخاب نکنید چون ژن بسیار پنهان است نسل های ژن اجدادش را می گیرد می بیند که اصلا فرزندی درست شده که درست بشو نیست اینجا چه حکمت های خوبی را گفتند برای ما درداخل منزل حضرت زینب سلام الله علیها می گوید که پسرم قرآن بخوان قرآن خوانده نشود در منزل مثل قبرستان می ماند منزل خوابگاه نیست والسلام خیلی ها خیال می کنند که منزل خوابگاه است خوابگاه نیست منزل مدرسه است مادر مدرسه است الاُم مدرسۀ اذا اده الدعا و طیبا شعر العراقی یعنی مادر مثل مدرسه ای می ماند اگر این مدرسه آرمانی شد ملت می شود آرمانی و کشور می شود آرمانی از اینجا پمپاژ عواطف می شود دوران حساس تربیتی در اختیار وقتی که زن قرار می گیرد خوب این یک چیزی است که نمی شود کاریش کرد اونجا در حساس ترین دوران تربیتی بچه برون سپاری برون سپاری چی می شود؟ عواطف را می گیرد پس می دهد عواطف را نگرفت فردا چی می خواهد پس بدهد برون سپاری در شهر ما یک پزشکی بود غیر بومی بودند و خانمش هم غیر بومی بود و هر دو استخدام بودند خانمش دیگر نرفت مدرسه می آمد تو اداره گفتیم چرا ایشان استعفا کرد کارمند رسمی گفت قصه مون شنیدنی است بچه را می آوردیم زورزورکی می گذاشتیم مهد کودک گریه می کرد آخرش یک روز جمله ای گفت طفل گفتیم به خانم گفتم یا تو یا من هیچی گفت بالاخره انصراف بدهی و بی خیال کار بشوی بچه را می گذاشتیم اونجا بچه گفت پدر مادر باشه یک روزی هم من شما را می گذارم مهد کودک خوب از اول عقده ای بار اومد بعضی کشورهای اروپایی اجرت مهد کودک دولت اونقدر بالا برده صاحب مهد کودک می گوید من به کم راضی هستم می گوید نه
حجت الاسلام عاملی: که کسی به راحتی بچه را نبرد اونجا حضرت زهرا که بعد از تصمیم به ازدواج گفت که خدا می داند چقدر خوشحال شدم پدرم فرمود داخل خانه مال دخترم و بیرون مال چقدر خوشحال شدم خوشحالی این بود که نقش نرم افزاری زن عنون مادری که قدسی ترین عنوان است عنوان مادری اونهایی که از فرزند داری نفرت دارند وقتی که حصار زمان و مکان شکست می فهمند که چه اشتباهی کردند پیغمبر خاتم می گوید من مادر هستم می گوید زهرا مادر من است و من هم مادر هستم به اسماء گفت همچنان که من پدر زهرا هستم مادر زهرا هم هستم و با عنوان مادری خودش را معرفی می کند حضرت زهرا به امام حسن می گفت قرآن بخوان امروز چه آیاتی نازل شد و حضرت امام حسن مجتبی شروع می کرد تمام آیات را از حفظ می خواند یک روز به امیر المومنین گفت که پسرم حسن خیلی عالی قرآن می خواند امیر المومنین مشتاق شد که بشنود گفت می آیم من یک جایی قایم می شوم ببینم چطوری می کند وقتیوارد شد گفت پسرم بخوان ماند باز هم گفت پسرم بخوان باز هم ماند گفت چرا نمی خوانی؟ گفت کل لسانی لعلک بی یرانی نمی دید امیر المومنین را حس می کرد ببینید چه درکی اینها از طفولیت دارند کل لسانه زبانم بسته شده انگار که شخص بسیار بزرگی دارد من را نگاه می کند یا مسابقه درست می کرد در منزل یا شعر یاد می داد برای شعرهایی که حکمت است برای بچه ها یاد می داد در منزل امام حسین ببینید چه اشعاری در کربلا خوانده است انشاد نه انشا کرده است در کربلا اون وقت این مخصوصا خیلی مهم است که حضرت زهرا می خواهد صدا بزند امیر المومنین را می گوید یا سیدی امیر المومنین می خواهد حضرت زهرا را صدا بزند می گوید یا سیدتی یعنی محیط محیط تکریم است
شریعتی: من یک کتابی می خواندم حاج آقای عاملی ظرائف و لطائف حدیث شریف کساء اون وقت شما می گویید که مثلاً نحوه تعامل در این خانه چطوری است و اینکه اون خانه که خانۀ وحی است مکتب است به معنای واقعی و الگو برای زندگی امروز ماست
حجت الاسلام عاملی: همینطور است حالا لحظه به لحظه حضرات معصومین اون حرکت های تربیتی اینها را جمع آوری کنید اونقدر عجیب است بچه گریه می کند می گوید نزن چهار ماه که گریه می کند می گوید لا اله الا الله ذکر است چقدر آرامش می آورد برای مادر چهار ماه دیگه که گریه می کند شهادت است بر رسالت حضرت ختمی مرتبت یعنی ذکر است برکت می آورد برای خانه گریه طفل
شریعتی: اینطوری نوحه مواجه ما متفاوت می شود
حجت الاسلام عاملی: آفرین سه ماه سوم و چهار ماه دوم که گریه می کند یا سه ماه بعدی دعایی برای پدر و مادر است از پدر و مادر بلا دفع شده چرا دفع شده؟ به خاطر گریه فرزند رسول خدا داشتند نماز می خواندند یکهو با سرعت نماز را تمام کردند همه اومدند گفتند یا رسول الله ما حدث چی شد؟ شما اینطوری نماز نمی خواندید حضرت فرمود اما تسمعون سراغ السبی نمی شنوید که بچه دارد گریه می کند؟ بچه آرامش پیدا بکند بالاتر از این است که من با خدا بیشتر نجوا بکنم اصول تربیتی اینهاست و می گوید البیت بیته در خانه ای که وقتی همسر به شوهر بگوید البیت بیتک و انا عمتک چی می شود؟ معلوم است که چه فرزندانی تربیت پیدا می کنند وقتی دو نفر می خواستند ملاقات کنند با حضرت زهرا و حضرت زهرا قسم خورده بود که نه امیر المومنین واسطه شد نه نگفت با اینکه قسم خورده بود البیت بیتک و انا عمتک و النساء تتبع الرجال خیلی مطلب، مطلب بزرگی است خیلی مطلب بزرگی است و لذا وقتی امیر المومنین هم در اون مقطعی از مسجد می آمد در اون حالت دید که بالاخره از نگذاشت بیعت کند از وقتی که اومد بیرون از مسجد با اون بدن مجروحی که داشت گفت «رُوحِي لِرُوحِكَ الْفِدَاءُ، وَ نَفْسِي لِنَفْسِكَ . نظیر این را حضرت زینب دارد به امام حسین در حادثه عاشورا اغین را می گویند اصل محاکات اصل محاکات یعنی فرزند از مادر حکایت می کند حضرت زهرا وقتی اومدند خطبه بخوانند در برابر نامحرم بودند تطعوا الضیوس لباس به پایش گیر می کرد چو ن در برابر نامحرم است یعنی در برابر نامحرم حیا خوب است این انسان کامل این را می گوید حالا دنیا هر کاری باهات بکند و هر چی هم به بی حیایی دعوت کند حیا صیانت است و غیرت صیانت است الان حیا دارد بمباران می شود و غیرت دارد بمباران می شود اسم غیرت را گذاشتند مردانگی سمی مرد غیور اسمش را گذاشتند مردان سمی اسم غیرت را گذاشتند ناموس پرستی اسم غیرت را گذاشتند ارزش های قرون وسطایی ببینید واژه سازی می کند بمباران می کند
شریعتی: هی دارند تحقیر می کنند تو را با خودشان همراه کنند
حجت الاسلام عاملی: اصلا غیرت و حیا این دو تا اونقدر مهم هست اینها باعث می شود که انسان تنفر یعنی انسان شأنش را بالا بداند که بیاید به کارهای پست تن بدهد اهل ابا می شود امام حسین اسمش را گذاشته ابن ابی الحدید سید اهل العباء اسمش را گذاشته سید اهل العبا یعنی ابا می کند من بیایم با مثل یزید بیعت بکنم همه چیز را می بینم این کار را نمی کنم یک هزینه ای پرداخته کرده که در تاریخ هیچ کس در مسیر عزت این قدر هزینه پرداخت نکرده است سید اهل الابا غیرت و حیا را گرفتی می گوید اصلا چیزی ندارد یک موجود مبتذل شد حیا رفت سخاوت جنسی جایش نشست شخصیت شد شخصیت فریبایی با فریبایی اگر زن بیاید معرفی بشود چی می شود ما کتابی نوشتیم تا قاف کرامت فقط این را بحث کردیم زن اگر با فریبایی تحریک شود چی می شود؟ تمام مصیبت هایی را که این مسیر را رفته اند کشورهایی که این مسیر را رفته اند که اصلا با فریبایی تعریف می شود اون وقت چی می شود مطالب را اونجا آوردیم حالا حضرت زهرا چون در مسجد حیا دارد و وقتی هم پیغمبر ما اومد خبر بدهد که علی برای خواستگاری اومده زهرا را صدا زد حضرت زهرا از حیا اونجا زمین خورد پیغمبر ما دعا کرد که انشاالله هیچ وقت زمین نخوری باز اونجا از خودش حیا نشان داد این حیا خوب است و بد است حیا برای زن مثل ملح می ماند برای طعام طعامی که ملح ندارد نمک ندارد آقا رسول الله گفتند تو خوش تیپ تری یا یوسف؟ گفت یوسف اجمل بود ولی من املح هستم ملح من از او بیشتر است نمکین تر هستم من یعنی زن باید تکبر برای زن خوب است یعنی زن باید به این سادگی موجود دم دستی نباید باشد پلاس زیر پا نباید باشد یک حشتمی داشته باشد و لباس پر حشتمی باید داشته باشد لباس زبان دارد و لباس پیام دارد و حرف دارد لباس امر لفظی نیست امیر المومنین گفتند چرا این لباس را پوشیدی گفت تظلوا به النفس رفت سراغ مسائل روحی نفس ما با این رام می شود حضرت زهرا اونجا که حیا داشت فرزند را ببینید محاکات این است وقتی که حضرت زینب خطبه می خواند در شام اونجا راوی می گوید قسم به خدا زن با حیایی مثل زینب ندیدم به حیایش بیشتر مجذوب شدم تا به خطبه اش والله ما رأیت خدرت مثل زینب به حیایش خیلی مجذوب شدم تا به خطابه زینب پس معلوم می شود حیا از حضرت زهرا به ارث رسیده بله الان هم همینطور است مادری که انتخاب کردی با کی ازدواج کردی این دختری که آیات حجاب را گذاشته زیر پای خودش می خواهد برای شما چه نسلی تربیت کند؟! در برابر خدا چموشی کرده وادب کائنات من یک وقتی خدمت شما عرض کردم عظمت ذات لایتناهی جوری است که اقتضا می کند یک ادبی را که این ادب واقعا هر کاری که انسان می کند اون ادب را به جا بیاورد نمی آورد واقعا مثل اینکه کشنده است می گوید نشد این ادبی که مناسب با شأن لاتناهای خدا باشد عالم عالم ادب است نه بی ادبی و نه بی حیایی و نه بی عفتی، حالا از اینها خارج می شوم حضرت زینب سلام الله علیه چیکار کرد که شد امام سجاد گفت انتی عالمتٌ غیر معلمه فهمت غیر مفهمه تو عالمی هستی که مدرسه نمی روی اگر مدرسه نبیند می شود الحاد یعنی این نفس ناطقه حضرت به جایی از اقتدار رسید به یک جایی از اقتدار رسید که شد محل الهام واقعا شما خطبه های حضرت زینب را بخوانید کسی که ادیب باشد خطبه حضرت زینب خطبه حضرت زهرا دعای کمیل و دعای عرفه اینها همه آسمانی است من عمری در ادبیات عرب کار کردم چهل سال است در ادبیات عرب کار می کنم الان هم رهایش نمی کنم و الان هم دارم کار می کنم کلمات قرآن را دونه دونه سرّ اذن کتاب سرّ اذن تمام اوذانش را رویش کار کردیم که چرا این وزن را خدا انتخاب کرده هر چقدر جلو می روی مهلکه است و طوفان است اینها چطور حضرت زهرا با اون بیماری و پهلوی شکسته
شریعتی: و با اون داغی که دیده
حجت الاسلام عاملی: خطبه خوانده استخدام کلمات محشر است و لذا خلیفه گفته اوحی فانهم علمه این نمی تواند اینها را بگوید این ها را علی بهش یاد داده ببینید چه خطبه ای بود اصلاً امر خلق الساعه در یک لحظه بافت کلمات استخدام کلمات و استخدام مفاهیم ترتیب مفاهیم کسی وارد بشود همه عادی نیست دو تا خطبه خوانده حضرت زینب سلام الله علیها یکی در مجلس ا بن زیاد خوانده می دانید که دو تا فرزندش شهید شده امام حسین را از دست داده و امام حسین را حضرت زینب شناخته ما نمی فهمیم تمام اوضاعش به هم ریخته با شهادت امام حسین هیچ کس آتش دل زینب را نمی تواند درک بکند که چه کشیده در کربلا با شهادت امام حسین یک لحظه چشمش را نمی توانست بردارد از امام حسین کربلا و قبل کربلا می فهمید من چی بگویم دعای عرفه اش چی بگویم که دعای عرفه می گوید امام حسین چی است اون وقت قمر بنی هاشم برادرها را از دست داده عزیزانش را از دست داده نتوانسته دفن بکند همینطور روی زمین ماندند برای عرب ادبیات عرب خیلی برایش سخت است که اینطوری اومده خطبه خوانده چنان خطبه خواند که ابن زیاد ملعون زبان به مدح گشود گفت عجب زن سجایی است سجع باز گفت والله من سجع باز نیستم آتش دل من است که در قالب کلمات می آید وقتی می آید در شام خطبه می خواند یزید را می گویند فصاحتی دارد با فصاحتش ریشه کن می کند همه چیز را یک امپراطوری که ایرانی استانش است گفت چیکار کنیم گفتند که راهش این است که بشکنیم شأنش را بشکنیم و تحقیرش کنیم اونقدر تحقیرش کنیم که اوضاعش بهم بریزد و نتواند خطبه بخواند چیکار کنیم اول روی پله های مسجد اینها را بگذارید که اونجا باشند از باب الساعه وارد کنید که جمعیت زیاد است شانشان خراب شود آبرویشان بیشتر بریزد و اون وقت هفت تالار بگذرانید که تالار چشمش را بگیرد
شریعتی: قرارا ست ابهت حضرت زینب را بشکند و روحیه اش را خراب کند
حجت الاسلام عاملی: گفت تمام سفراء را دعوت کنید سفراء که جمع بشوند دست و پایش را گم می کند هر کاری توانستند بکنند الله الله الله یکهو شروع کرد یا یزید انی لاستظهرک کیدا سألک و راس جودک چه تعبیری و چه فصاحتی کلماتش را ببینید اون وقت ارادت به حضرت زینب پیدا کنید خطبه امیر المومنین را بخوان اون وقت برو نجف ببینید که مناظره امام رضا را بخوان بعد برو مشهد علی ابن موسی الرضا اینها از کجاست از همان بیت است حضرت زهرا چیکار کرده در منزل اصول تربیتی اش را یک جمله بگویم بس اون هم این است که خطبه حضرت زهرا فدکیه الان به کسی یک سال مهلت بده حفظش کند خیلی سخت است مگر می شود حفظ کرد این چطوری دست ما رسیده است مگر کسی اونجا نشسته بود می نوشت اینها را این را ابن عباس به ما گفته است این را از کجا آوردی گفت قالت عقیتنا زینب حضرت زینب چند ساله بود که حضرت زهرا از دنیا رفت بیت بیت عجیبی است آقا بیت بیت عجیلی است می دانید که چهار سال مفسر قرآن بود حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه بیش از چهار سال درس تفسیر را از کجا یاد گرفت؟ در اون بیت یعنی بیت اونقدر بیت قرآنی است چرا ما باید از قرآن جدا بشویم قرآن هم که می خوانیم خانواده ها عزیزان مسئولین می شنوند مسئولین قرآنی من یک وقتی یک جایی رفتم سخنرانی اونجا یک قاری بسیار بزرگ بین المللی آوردند اونقدر واقعا کیف کردیم بعدش من رفتم منبر گفتم ایها الناس چی فهمیدید گفتند هیچی قرائت خیلی خوب است لازم است و تلاوت هنر است این هنر روز به روز در ایران عزیز ما شکوفا شود
شریعتی: ولی به تنهایی کافی نیست
حجت الاسلام عاملی: اونی که انسان را اصلاح می کند مفاهیمش است یک وقت شما می گویید که سرت را بالا کن می خوانید رد می شویم یک وقت مفهومش را می بینی خدا می گوید ای جن و انس عجله نکنید به زودی به حساب جفت تان می رسم چقدر تکان می دهد انسان را
شریعتی: حاج آقا کشورهای عربی مگر کم قاری قرآن دارند چقدر هم قشنگ می خوانند تکانشان نمی دهد یک حرفی بزنند
حجت الاسلام عاملی: البته قرآن را تعریف هم می کنند این آخوندهای درباری در قضیه هنیه یک کشور بزرگ عربی جشن گرفت در سید حسن نصر الله جشن گرفت در سنوار مصیبت است واقعا این آخوندهایشان نمی توانند به خدا جواب بدهند جشن گرفتند یک آقایی خط خوبی نوشت گفت سید حسن شیعه بود و سنوار اهل سنت بود نه شیعه را قبول داری و نه سنی را قبول داری چه دیانتی داری اینها همه آیات قرآن را تعطیل کردند قرآن یک کتاب ظلم ستیز است از اول تا آخرش می کوبد ظالم را که ظلم می کند وقتی ظلم به این بزرگی بشود و شما هم زیر بارش برود چی شد حضرت زهرا چهل شبانه روز رفت منزل مهاجرین و انصار برای فدک رفت می دانست که چه بلایی سر اسلام می آید وقتی که باب مدینۀ العلم و باب حکمت بسته شود خدا به پیغمبر اونقدر علم یاد داد قلبش از عرش بالاتر شد هر چه کهکشان تصور بکنی عرش است اول و آخرش معلوم نیست کجاست همه عرش است بیشتر از کائنات علمش بیشتر شد این علم را داده بود برود بایگانی شود و زیر خاک بشود این را داده بود به امت تحویل بدهد یکهو که نمی تواند تحویل بدهد امیر المومنین گفت پیغمبر هر چه داشت به غیر از نبوت همه را به من داد رفت گفت از علی یاد بگیرید از فرزندان علی یاد بگیرید حالا شما کانال السنه عربستان را باز کنید ببینید این همه می گوید که ابن تیمیه اینطوری گفته و ابن قیم اینطوری گفته و حسن بصری اینطوری گفته و فلان کس اینطوری گفته و ابوحریره اینطوری گفته یک کلمه از امیر المومنین حرف نیست یک کلمه از فصاحتی که در ائمه اطهار است نحن امراء البیان و فینا تعشرت القلوب تا آخر اصلا حرفی از اینها نیست به تراث پیغمبر چی شد و امام صادق می گوید نحن الموعوده ما را زنده زنده دفن می کردند وقتی که در کتاب حدیثش نوشته می گوید از امام صادق نقل نکردند عدالتش برای من ثابت نیست یعنی به اندازه یک راوی عادل نپذیرفته ام مصیبت مصیبت
شریعتی: اوج روضه همین جاست مصیبت اینجاست
حجت الاسلام عاملی: در منزل تفسیر یاد می داده به حضرت زینب به این می گویند مادر آیا وقتی شریک زندگی پیدا می کنی زن شما همسر شما این قدر قابلیت توانایی دارد این مفاهیم عرشی را منتقل کند به فرزند شما که شما احساس کنید یک نسل بسیار فاخری سنگینی می کند روی زمین بعد از شما چطور تفسیر یاد می داد؟ در کوفه حضرت زینب سلام الله علیها اومد محضر امیر المومنین گفت این آیه معنی اش چی است امیر المومنین معنی آیه را گفت شروع کرد به پیشگویی حضرت زینب تا دید پیشگویی شروع شد گفت پدر دست نگه دارد لازم نیست این را به من بگویی چون مادرم این را به من گفته است چند ساله بود این را حضرت زهرا یاد داده است این چه درس بزرگی است که برای ما فرزندان که حتی ذهنش که کم است مثل مغناطیس می ماند طفل را در قنداق هم باشد بردار برو مجلس روضه و قرآن و ذکر مغناطیس می گیرد اطرافش هر حرفی گفت این را گفته است یک حدیث عجیبی ام ائمه یک وقتی اومد محضر امیر المومنین نشست گفت که پدر من از ام ائمه یک حدیث نبوی گرفتم می خواهم برای شما بخوانم اون چی است؟ اون حدیث کربلاست که حسین چی می شود و چگونه شهید می شود و بعد از امام حسین ماجرا چی می شود و در ادوار بعدی چی می شود در قرن های بعدی چی می شود و چه هیبتی امام حسین پیدا می کند چه شکوهی پیدا می کند بیست میلیون جمعیت جمع می شوند امام حسین شعارهایش جهانی می شود همه اینها را حدیث ام ائمه را گرفته به امیر المومنین گفت اینها را برایت می خوانم اون وقت امیر المومنین هم صحه گذاشت اینها همه از کجا شروع شده است حضرت زهرا سلام الله علیها بقچه می آورد برای طفل می گوید یک کفنی است مال پدرت است و یک کفن هم مال من است و یک کفن هم مال برادرت حسن است چند سالش بود حضرت زینب سلام الله علیها وصیت می کند که یک کربلایی پیدا می شود اونجا با حسین همچین معامله ای می کنی از طرف من و حضرت زینب سلام الله علیها می گوید مادر به همه کفن دادی به برادرم حسین ندادی یک پیراهنی می آورد می گوید این هم کفن برادرت است این را خودم بافتم و من عرض می کنم در بافتنش چه روزها خواندم لذا امام سجاد به یزید گفت وقتی پشیمان شد گفت هر چی بخواهید می دهم گفت من اون لباس را می دهم گفت بالاتر از این هر چقدر پول بخواهی بهت می دهم گفت و فیها مغضل فاطمه اونجا مغضل فاطمه است با دست زهرا بافته شده که الان دست امام زمان هست اون لباس و در برابر چشمانش گذاشته روز نگاه می کند و شب نگاه می کند و گریه می کند و می گوید لأَندُبَنَّكَ صَباحا و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما (بحارالانوار، ج 101، ص 238) دما و منتظر است خداوند اجازه ظهور بدهد خدایا تو را قسم می دهیم به قسمی که در این لحظه اگر به اون قسم قسم بدهیم دعای ما بر نمی گردد این جنایت هایی که مرتکب شدند این استکبار جهانی ظلمی که کردند در حق مسلمان ها خدایا در ظهور حضرت ولی عصر تعجیل مرحمت بفرما و ندای آسمانی و ندای انا بقیۀ الله فی أرضه را برای ما با لطف و کرمت به حرمت حضرت زینب سلام الله علیها ارزانی بدار.
شریعتی: انشاء الله الهی آمین خیلی خوب
هر چند نام نیک فراوان شنیده ایم نامی به باشکوهی زینب ندیده ایم
یادی کنیم از فخر الذاکرین از آقا سلیم موذن زاده با نوای زینب زینب معروفش گفت تو زینب زینب یک نوحه بی غل و غش هستی تو اوج نوحه ای تو اوج خوانده مؤذن زاده تو اوج نوحه ای این را مؤذن زاده می فهمد انشاالله که زیارتشان نصیب همه مون بشود و امیدوارم که دستان پر مهر حضرت زینب انشاء الله همیشه بدرقه راهمان سلامٌ علی قلب زینب الصبور و این فضائلی که امروز حاج آقای عاملی برای ما فرمودند خیلی ممنون و متشکرم از شما صفحه 245 آیات نورانی سوره مبارکه یوسف را به اتفاق بشنویم ابتدای جلسه امروز یادآوری کردم و الان هم مجددا یادآور می شوم که صدقات و نذروات و هدایای شما برای مشارکت در قربانی این ماه برای امروز و فردا دوستانی که شرکت کردند و مشارکت و مساعدت کردند به مردم عزیز و نازنین لبنان اختصاص خواهد داشت و بسته های گوشت اهدایی شما به دستان این عزیزان خواهد رسید خداوند انشاالله به همتون خیر بدهد اونهایی که طبق قرار هر سال همراه شدند و هر ماه امروز و فردا یک روز ویژه است دعوت می کنم که به عشق زینب کبری سلام الله علیها همراه شوید با ما و انشاالله که این مشارکت مشارکت پر برکتی باشد و ثواب و خیر و برکتش انشاالله به سمت زندگی تک تک مان سرازیر شود بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
(قرآن کریم صفحه 245 آیات نورانی سوره مبارکه یوسف)
شریعتی: زینب به بند بندگی یار می کند گیراست زلف یار و گرفتار می کند
از چشم یار قامت دلدار دیدنی است نام حسین از لب زینب شنیدنی است
سلام می کنیم به زینب کبری و ثواب تلاوت آیات را هدیه می کنیم به روح بلند و ملکوتی حضرت اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی خواهند فرمود حسن ختام برنامه امروز ما خواهد بود.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم آیه 81 سوره یوسف قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (یوسف، 83) حضرت یعقوب است که فرزند دومش را که از دست می دهد صحبت می کرد از صبر جمیل من هم می خواهم درباره صبر جمیل ارکان صبر جمیل را عرض کنم
شریعتی: چقدر خوب است گره ام خورده با نام زینب کبری
حجت الاسلام عاملی: چقدر خوب اولا خدا دو تا ثواب عظیم در قرآن ذکر کرده استثناء است یکی برای اهل صبر است چک سفید داده است انما یوفون اجرا بغیر حلم یکی هم برای اهل نماز شب است فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (سجده، 17) هیچ کس نمی تواند تصور کند که برای اهل نماز شب چی آماده کردند اگر صبر صبر جمیل باشد یا چند اوصاف دارد که اینها باید معرفی بشود یک نگویند که لو کان کذا لو کان کذا یعنی اگر اینطوری می شد اینطوری می شد چرا اینطوری شد این باید این گفته شود که دیگر صبر جمیل نیست مثلا ملکی فروخته بعدا ملک خیلی رشد کرده می گوید ای کاش این هم می فروختیم یا ثروتش را از دست رفته می گوید ای کاش اینطوری نمی شد در روایت هست که پیغمبر ما هیچ وقت نگفت لو کان کذا لو کان کذا اگر اینطوری می شد بهتر بود یا عزیزش از دست رفته می گوید که ای کاش اینطوری نمی شد این حرف را گفتند توحید می خواهد قوامش توحید است بداند کار کن خداست این آیه آرامش دارد مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ (حدید، 22) فی کتاب قبل ان نبرئها هر مصیبتی به شما برسد در وجود خودتان و در زمین این قبل از اینکه محقق شود توسط ما نوشته شده لکی لا تأسوا علی مافاتکم تاسف نخورید برای چیزی که از دست رفت اونی که دستتان اومده خوشحال نشوید لحظه سخت حضرت زینب را عرض می کنم خدمت شما و این بحث ادامه دارد بماند اون هم این است که لحظه آخر که سید الشهدا اومد برای خداحافظی اینجا دیگه همه ریختند که دیگه علیکم منی السلام که سلام خدا حافظی است اونجا یک جمله گفت گفت که لا تقولوا باَلسنَتکم ما ینقُص عَن قَدَرَکم مبادا به زبان تان چیزی بیاورید حرفی بزنید که شأن شما شکسته شود لا تشکوا و لا تکونوا بالسنتکم اظهر الجمیل
شریعتی: چی ز این بهتر انشاالله که ما هم اهل صبر باشیم وقت وقت خداحافظی است امروز در کنار شما و در محضر حاج آقای عاملی روز میلاد زینب کبری خیلی خوش گذشت باز هم به همه پرستاران عزیز تبریک می گویم خدا انشاالله همشون را سلامت بدارد هر کسی در هر جایی مشغول پرستاری از یک بیمار ناتوان سالمندی هست امیدوارم همه شون زیر سایه زینب کبری باشند دعا بفرمایید و خدافظی کنیم
حجت الاسلام عاملی: حضرت رسول وارد شد گفت یا رسول الله آیا به تو یاد بدهم کلماتی که حضرت موسی وقتی گفت دریا شکافته شد جاده درست شد نه یک جاده دوازده جاده درست شد چون بنی اسرائیل دوازده طایفه بودند گفتند که ما هر کدام یک جاده مستقیم می خواهیم یعنی دیوار بشود آب و هیچ اتفاقی هم نیفتد معلوم می شود کلمات قدرتشان خیلی بالا بود آقا رسول الله گفت که بله آقا جمله این است اللهم لك الحمد و اليك المشتكى و انت المستعان باز شکایت برای تو می برم و کس دیگر نه مربوط به رسم ماست و بک المستغاث از تو کمک می گیرم استغاثه می کنم به تو فانت المستعان اونی که باید کمک ازش بخواهیم تو هستی و لا حول و لا قوۀ الا بالله العلی العظیم این جمله را گفت و دریا شکافته شد انشاالله که در سختی ها سختی پیش نیاید اگر گرفتار شدید از این ذکر انشاالله غافل نشوید
شریعتی: خیلی ممنون و سپاسگذارم از لطف و مرحمت و همراهی تان بهترین ها را از خداوند متعال برای تک تک شما مسئلت می کنم خدا کند که در دل سختی ها و مشکلات و در طوفان حوادث از جنس همان نگاه ما رایت زینب کبری به ما هم عنایت کند و ببینیم که گفت با ما رأیت بندگی اش را تمام کرد حمدی نشسته خواند و دوو عالم قیام کرد در پناه قادر متعال تا سلامی دوباره و دیداری دوباره متشکرم از شما حاج آقای عاملی.