اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1402-01-01 حجت الاسلام فرحزاد-اهمیت ذکر و یاد خدا

شریعتی: بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم یَا مُقَلِّـبَ الْقُلُـوبِ وَ الْأَبْـصَارِ‌ یَا مُـدَبِّـرَ اللَّیْـلِ وَ النَّـهَارِ یَا مُحَــوِّلَ الْحَـوْلِ وَ الْأَحْـوَالِ‌ حَـوِّلْ حَالَنَــا إِلَی أَحْسَـنِ الْحَـالِ خانم‌ها آقایان سلام بهارتان مبارک. این اولین برنامه‌ی سمت خداست در سال 1402 که با احترام تقدیم نگاه دریایی شما می‌شود از صمیم قلبم آرزو می‌کنم که انشاالله سال جدید سالی سراسر نور، سراسر برکت برای تک تک عزیزان‌مان باشد خاصه این‌که امسال با بهار معنوی و بهار قرآن همراه شده است برای همه‌ی شما آرزوی موفقیت می‌کنم امروز با احترام و با افتخار مهمان بسیار عزیزی داریم که حتماً شما هم دل‌تان برای‌شان تنگ شده و گفتیم سال‌مان را با حاج آقای فرحزاد شروع بکنیم. سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السّلام و رحمة الله. خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز عرض سلام داریم و آرزوی بهترین‌ها برای همه‌ی سروران‌مان بنده هم سال نو را خدمت همه‌ی عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از صمیم دل آرزو می‌کنیم که بهترین‌ها، بهترین تقدیرات با وسعت رزق، فراوانی، ارزانی، عافیت و امنیت کامل امسال را سپری کنیم مخصوصاً که شما هم فرمودید که با سال نو دو سه روز بعدش ماه مبارک رمضان شروع می‌شود که بهار قرآن و معنویت است انشاالله که خدای متعال توفیق بدهد که آن‌طوری که شایسته است و خدا دوست دارد همان‌طور باشیم.
شریعتی: انشاالله، امیدوارم و امیدوارم که واقعاً بلاها از این مملکت و از این سرزمین و از این مردمش به دور باشد و سال جدید انشاالله همان‌طور که گفتم پر از خیر و برکت. حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام فرحزاد: الحمدالله خدا را شکر.
شریعتی: چه‌‌قدر خوشحالیم در خدمت‌تان هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بنده هم همین‌طور، ما هم مشتاق بیننده‌های عزیز بودیم و هستیم و خواهیم بود انشالله که...
شریعتی: کلاً هم مخاطبین ما هم استدیو سمت خدا دل‌تنگ حضور شما بودیم.
حجت الاسلام فرحزاد: ما هم همین‌طور، حتماً بدانند که دل به دل راه دارد ما هم مشتاق بودیم وهستیم انشاالله فرصتی شود باز هم خدمت عزیزان برسیم.
شریعتی: سلامت باشید. انشاالله حتماً در یک فصلی مفصل. نکته‌هایی که از حاج آقا فرحزاد یاد گرفتیم آویزه‌ی گوش‌مان هست و به واسطه‌ی آن‌ها هم که شده ما همیشه یادتان می‌کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: الحمدالله.
شریعتی: خدا انشاالله حفظ‌‌تان کند. خب اولین روز عید است و عیدی می‌خواهیم ببینیم چه برای‌مان به ارمغان آوردید.
حجت الاسلام فرحزاد: بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ الحمدلله علی کل حال الْحَمْدُ لله عَلَى کُلِّ نِعْمَةٍ دعایی که موقع سال تحویل خوانده می‌شود که شما هم تلاوت فرموید دعای تقریباً جامعی است اولاً همه کاره خداست یَا مُقَلِّـبَ الْقُلُـوبِ وَ الْأَبْـصَارِ‌ اصلاً آقای شریعتی عزیز چیزی هست در دنیا در دست خدا نباشد؟ از حیطه‌ی علم خدا قدرت خدا دور باشد؟ نه، همه چیز دست خداست حال خوش، نعمت فراوان، سلامتی، عافیت، آرامش و آسایش همه چیز همه کاره اوست ما باید با او ارتباط برقرار کنیم لذا اول خدا را توضیح می‌دهد در این دعا، یَا مُقَلِّـبَ الْقُلُـوبِ وَ الْأَبْـصَارِ‌ ای خدایی که گردش دل‌ها دست توست. بعد به قول یک بزرگی ملّا عبدالله می‌فرماید که گاهی خدا چند سرهنگ دارد سرهنگ غم، انسان را در دریای غم فرو می‌برد البته شاید به خاطر گناه است شاید به خاطر مشکلات مردم است و به خاطر پاک‌سازی خود انسان‌هاست. ما حدیث داریم کسی غصه‌ی غم عیال و رزق و روزی عیال را می‌خورد خدا کفاره‌ی گناهانش قرار می‌دهد خیلی عجیب است هیچ غمی مثل غم عیال نیست در روایت داریم این غصه‌ها هم پاک‌سازی می‌کند روح ما را پاک می‌کند. گاهی هم یک سرهنگی هست که انسان را می‌برد در دریای شادی، می‌گوید از خوشی نمی‌دانم چه کار کنم. یعنی دل‌ها دست خداست حالا مقدماتش را ممکن است ما انجام دهیم دلی را شاد کنیم حالا در دریای شادی ببرند ولی مقلب قلوب او است و هم‌چنین چشم‌ها و دیده‌ها و بینش‌ها هم دست اوست.یَا مُـدَبِّـرَ اللَّیْـلِ وَ النَّـهَارِ چه کسی این افلاک و کهکشان‌ها را می‌چرخاند؟ منظومه‌ها و ستاره‌ها و سیارات را؟ یَا مُحَــوِّلَ الْحَـوْلِ وَ الْأَحْـوَالِ‌ خیلی موقع انسان می‌خواهد خوش باشد می‌بیند نیست خیلی موقع می‌خواهد برای عزا برای ایام مثلاً عزاداری گریه کند غمگین باشد می‌بیند نه، نمی‌آید آن غم نمی‌آید آن اشک نمی‌آید، حال و احوال دست خداست محول حال و احوال خداست. خب ما این دعایی که سه جمله است اول می‌گوییم بعد چه می‌خواهیم؟
شریعتی: حوِّلْ حَالَنَــا إِلَی أَحْسَـنِ الْحَـالِ.
حجت الاسلام فرحزاد: حـوِّلْ حَالَنَــا إِلَی أَحْسَـنِ الْحَـالِ.
 شریعتی: این احسن حالش.
حجت الاسلام فرحزاد: آقای دولابی خدا رحمت‌شان کند این تقریباً عمده‌ی ملاقات‌هایی که محضرشان داشتیم یا می‌خواستیم خداحافظی کنیم یا اول می‌آمدیم یا آخر، می‌فرمودند انشاالله خوش باشید این حوّل حالنا است. حوّل حالنا الی احسن الحال حالات مختلف است از یک تا هزار، ولی کدام حال بهترین حال‌هاست؟ حول حالنا تو می‌توانی متحول کنی حال ما را به احسن الحال. حال در این فرصت کوتاهی که خدا توفیق مرحمت کرده است که امروز خدمت، روز اول نوروز خدمت بیننده‌های عزیز رسیدیم...
شریعتی: یک تذکر کوتاهی بدهم وسط فرمایشات حاج آقای فرحزاد که ما در ایام عید نوروز انشاالله در محضر کارشناسان عزیزی خواهیم بود که دل‌تنگ‌شان هستیم و قرار گذاشتیم با هم که این دیدارها تازه شود، مقداری کوتاه‌تر، ولی هستیم با احترام و افتخار در کنار شما و گفتم حسن مطلعش هم حضور حاج آقای فرحزاد است.
حجت الاسلام فرحزاد: سلامت باشید ممنونیم. این معنی حوّل حالنا، احسن حال چه حالی است که دیگر از آن بهتر نباشد؟ بنده از آیات و روایات استفاده می‌کنم که بهترین حال این است که این دل ما شش دنگ تحویل صاحب‌خانه داده شود، ما دنبال یک محبوبی هستیم که زیبایی مطلق باشد قدرت مطلق باشد جمال مطلق باشد کمال مطلق باشد بی‌نهایت باشد محدود نباشد، نه ما، همه‌ی موجودات، همه‌ی فطرت‌ها دنبال آن معبود و معشوق حقیقی هستند و تا به آن نرسیم آن آرامش کامل و خوشی کامل به ما دست نخواهد داد. ما را هم که آوردند در این عالم به خاطر این‌که برگردیم به همان خانه‌ی اصلی‌مان خانه را تحویل صاحب‌خانه بدهیم این دل را تحویل صاحب دل بدهیم، این جان را تحویل جانان بدهیم، یک مطلب بزرگی یکی از عرفا گفته است در البته روایات و آیاتی که خدای متعال انسان‌ها را که خلق کرد همه پهلوی او بودند دیگر، انّا للّه، بعد عالم محنت و عالم ابتلا و عالم دنیا و عالم تبعید را خلق کرد برای تقویت و پختگی و ساختگی انسان، فرستاد انسان‌ها را دراین عالم مادی و طبیعت، انبیا و امامان و اولیاء خدا خیلی رند و زرنگ و بامعرفت بودند دیدند این‌جا جای ماندن نیست جای بعد و فشار و مصیبت است زود برگشتند خدای متعال به آن‌ها فرمود این یک مقداری بی‌انصافی است که شما برگشتید یک عده‌ای آن درک و فهم را شاید ندارند، بروید آن‌ها را هم بیاورید امام صادق(ع) فرمود: لَو لَم یَکُن في الأرضِ مُؤمنون الکامِلونَ إذاً لَرَفعنا الیه. اگر به خاطر تربیت مومنین کامل و یک جمعی که ما باید این‌ها را بلند کنیم پرواز بدهیم ببریم خدا یک لحظه ما را در این دنیا نمی‌گذاشت...
شریعتی: جای ما نیست.
حجت الاسلام فرحزاد: جای ما نیست واقعاً زندان است، واقعاً محنت‌سرا است، یکی از بزرگان هم شعر زیبایی گفته است که خدای متعال وقتی عالم طبیعت و دنیا را خلق کرد گفت بروید آن‌جا نمی‌رفتند ناله زدند بسی ناله زدند آن‌جا نخواهم رفت، بسی محنت کشیدم خطاب شد که برو جانا هر جا که باشی من نزدیک چون حبل الوریدم. من همراه‌تان می‌آیم من هستم با شما به شما آرامش می‌دهم.
شریعتی: تنها نیستید.
حجت الاسلام فرحزاد: تنها نیستید بله، لذا ندا آمد ز عشق برو ای جان هر جا که هستی که من نزدیک چون حبل الوریدم. غرض این‌که احسن حال این است که ارتباط‌‌مان را با خدا خیلی قرص و محکم کنیم. یعنی هیچ چیزی خوشی، آرامش، راحتی، حال بهتر را به ما نمی‌دهد مگر این‌که این ارتباط شش دنگ بهتر شود. یک چیز جالبی آیت الله جوادی آملی دارند می‌فرمایند که من عازم سفر حج بودم باز من همین‌جا هم واقعاً دل‌تنگ حج عمره و مدینه مخصوصاً هستم از خدا می‌خواهیم در این روز اول سال که انشاالله با رفع موانع و از بین رفتن آن‌هایی که مانع راه هستند به اصطلاح برای زیارت خانه‌ی خدا که امام مجتبی، امام سجاد، چه‌قدر پیاده می‌رفتند شاید بیست وپنج سفر امام سجاد رفتند برای زیارت خانه‌ی خدا، چه شوقی داشتند چه چیزی آن‌جا حس می‌کردند، زیارت خانه‌ی خدا خیلی مهم است هیچ شهری هم جذابیتش مثل مدینه نیست، چون شش معصوم به فاصله‌ی کم، یکی پیغمبر خداست، یکی حضرت زهراست، چهار امام...
شریعتی: امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر، امام صادق.
حجت الاسلام فرحزاد: ما هیچ شهری نداریم شش معصوم آن‌جا دفن باشد خیلی... حالا چه‌قدر امامزاده و اصحاب خوب امامان دفن هستند اصلاً...
شریعتی: خود بقیع، حضرت ام البنین، فاطمه بنت اسد
حجت الاسلام فرحزاد: حضرت ام البنین، فاطمه بنت اسد، تک تک‌شان اگر یک جایی بود ما بار سفر می‌بستیم...
شریعتی: قبرستان حضرت ابوطالب با آن همه عظمتش.
حجت الاسلام فرحزاد: خود شهدای احد همه‌‌ی جای جای مدینه واقعاً...
شریعتی: دل‌مان پر کشید حاج آقا.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً جداً من از مردم می‌خواهم که بخواهند که راه باز شود.
 
شریعتی: انشاالله.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً آن کسب معنویت و نورانیتی که در مکه و مدینه ایجاد می‌شود. آیت الله جوادی آملی می‌گوید: حج تمتع قسمت من بود می‌خواستم بروم خدمت استادمان علّامه طباطبایی رسیدم گفتم آقا یک موعظه‌ای، یک سفارشی، نصیحتی، نسخه‌ای بدهید من عازم سفر حج هستم. علامه هم خیلی شخص بزرگی بوده است تقریباً تمام بزرگانی که من رصد کردم الان از مراجع از اساتید یا عزیزانی که از دنیا رفتند عموماً شاگرد ایشان بودند یعنی اگر بخواهیم اسم ببریم خیلی هستند یکی از آن‌ها آقای جوادی آملی است. ایشان یک تأملی کردند آیت الله طباطبایی این آیه‌ی مبارکه را فرمودند: سعی کن در این سفر حج تمتع این آیه را به آن کامل عمل کنی. فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْون خیلی بشارت است. فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْون خدا می‌فرماید من را یاد کنید من هم شما را یاد می‌کنم و در جای دیگر قرآن هست که وَ لَذِکرُ اللهِ أَکبَرُ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي به اصطلاح وَ لَذِکرُ اللهِ أَکبَرُ این ذکر خدا اکبر است نه این‌که ما خدا را یاد می‌کنیم اکبر است نه، خدا ما را یاد می‌کند یعنی پسوند و به اصطلاح نتیجه‌ی یاد ما که یاد خدا هست حالا من ضعیف مسکین مستکین هیچ ندار یاد خدا کنم چه اثری دارد این اکبر نمی‌شود اکبر این است که یاد من باعث می‌شود که خدای بزرگ غنی مطلق من را یاد کند. اگر برای ذکر خدا و یاد خدا هیچ پاداشی به ما ندهند این‌که فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْکُم خدا من را یاد کند نمی‌خواهی خدا تو را یاد کند؟ من برای این‌که این کمی بیشتر جا بیفتد ببینید اگر بگویند مثلاً آیت الله بهجت آقای شریعتی را یاد کردند برایش دعا کردند، ذکر خیرش را کردند، مثلاً... خیلی ما خوشحال می‌شویم من که خیلی خوشحال می‌شوم.
شریعتی: من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم.
حجت الاسلام فرحزاد: لطف‌ها می‌کنی ای خاک درت تاج سرم. حالا اگر تمام علما و تمام کملین عالم جمع شوند یک مو و ناخن امام معصوم نمی‌شوند اگر به یکی بگویند آقا امام زمان شما را یاد کرده است آقای شریعتی امام زمان شما را یاد کرده است ذکر خیرت را گفته است اگر هزار بار آدم جان بدهد کم است.
شریعتی: یک گوشه‌ی چشم حتی!
حجت الاسلام فرحزاد: نگاه‌مان کند. من چندین اصحاب پیدا کردم که به حال‌شان خیلی غبطه می‌خورم یکی از آن‌ها علی بن یقطین است در زمان حکومت طاغوتی هارونی که امام کش بوده است و امام را زندانی کرده است یک شخصیتی شده است که وزیر هارون به نام علی بن یقطین من همین‌جا یک گریز بزنم شاید مسئولین این برنامه را ببینند. ببینید علی بن یقطین مسئولیت یک طاغوت حکومت زمان طاغوت وزیر شده است امام هفتم به ایشان فرمودند من ضمانت می‌کنم زندان نروی، چون هارون نمی‌دانست این شیعه است اگر می‌دانست که او را تکه تکه می‌کرد تقیه می‌کرد من ضمانت می‌کنم زندان نروی شمشیر به تو نرسد کشته نشوی فقر هم در عمرت نبینی من این‌ها را ضمانت می‌کنم برای تو، او می‌خواست استعفا بدهد حضرت قبول نمی‌کرد فقط یک کار، کار مردم را راه بیندازی. از قدرت و مسئولیتت گره‌گشایی کنی. كَفَّارَةُ عَمَلِ اَلسُّلْطَانِ اَلْإِحْسَانُ إِلَى اَلْإِخْوَانِ. خب یعنی اگر کسی زمان طاغوت هم مسئولیتی داشت برای کار مردم هم که، می‌گوید اگر در دوات یک ظالم مرکب بریزی شریک جرم هستی ولی به علی بن یقطین می‌گویند برو این را قبول کن برو وزیر شو.

شریعتی: ولی کار مردم را راه بینداز.
حجت الاسلام فرحزاد: کار مردم را راه بینداز کفاره می‌شود و جبران می‌شود خیلی هم... آن وقت در حکومت اسلامی کار مردم را راه نیندازد گره‌گشایی نکند دنبال پست و مقام و ریاست و خودخواهی و رانت‌خواری و امثال این‌ها باشد چه خواهد شد؟ چه خواهد شد؟ خیلی به خدا باید پناه ببریم. علی بن یقطین شخصیتی است که امام هفتم موسی بن جعفر(س) به ایشان فرمودند در روز عرفه سرزمین عرفات که بهترین روز برای دعاست و بهترین سرزمین هم سرزمین عرفه است برای دعا کردن، و رکن مهم حج عرفات است، عرفه است وقوف به عرفه است که حتی حدیث داریم کافر آن‌جا باشد خدا به او نظر می‌کند. حتی دشمنان اهل بیت خدا به آن‌ها نظر می‌کند منتها اگر دشمنی را ادامه دهند دوباره عقوبت می‌شوند خیلی روایت... همه را خدا می‌آمرزد الّا کسی که شک کند که خدا من را می‌آمرزد یا نمی‌آمرزد. در آمرزش شک کند در واقع. بهترین شخصیت هم امام وقت است امام هفتم فرمود: من در روز عرفه بیش از همه به یاد علی بن یقطین بودم و برایش دعا کردم. خیلی حرف است خیلی حرف است. امام معصوم...
شریعتی: چه شود!
حجت الاسلام فرحزاد: چه شود واقعاً! شما فرمودید یک نگاه یک گوشه‌ی چشم امام به ما نگاه کند بس است به هفتاد پشت‌مان بس است،
شریعتی: و از ذهن حضرت بگذریم.
حجت الاسلام فرحزاد: بگذریم احسنت! همین یک لبخند یک لبخند، آن وقت فَاذکُروني أذکُرکُم چه می‌گوید؟ می‌گوید خدا می‌گوید اگر من را یاد کنی خدای امام زمان تو را یاد می‌کند خدای امیرالمومنین تو را یاد می‌کند خدای پیغمبر و انبیاء، یعنی آن احدی که همتا ندارد او تو را یاد می‌کند.
شریعتی: در دعای ماه رجب می‌خوانیم و آن حدیث داعی ملک داعی أنا جَلِيسُ مَن ذَكَرَني این هم خودش خیلی ذکر...
حجت الاسلام فرحزاد: ببینید یک وقتی است یاد است این یک مرحله است مرحوم آیت الله بهجت هم همین را فرمودند سفارش می‌کردند می‌گفتند یاد خدا در عظمتش همین بس که در اصول کافی هم هست که در همان حدیث ماه رجب هم هست. أنا جَلِيسُ مَن ذَكَرَني یک موقع شما یک دوستی فامیلی دارید یاد می‌کنید در شهر دیگر است در کشور دیگر است یا یک چیزی را آرزو می‌‌کنید که آن در یک جای دوری است ولی آن محبوب واقعی همه جا هست این یاد حجاب‌ها و موانع را برمی‌دارد می‌گوید من را یاد کنی من در کنارت هستم، من با تو هستم.
شریعتی: دیگر آدم چه می‌خواهد؟
حجت الاسلام فرحزاد: چه چیزی می‌خواهد واقعاً؟! چه کسی هست که دوست نداشته باشد با خدا همنشین شود؟ از خدا بهتر همنشین داریم یا خیرَ مونِسٍ و أنیس یا خَیرَ جَلیس بهترین حبیب، بهترین محبوب، بهترین انیس، این‌که یاد خدا باعث می‌شود خدا ما را یاد کند و رحمت و لطف و عنایتش را بر ما می‌ریزد و می‌گوید من همنشین هستم من همنشین هستم. ببینید بنده جایزه می‌دهم به کسی که این هم نکته‌ی قشنگی است عرض کنم بد نیست، بعضی عبادت‌ها هست شرایط خاصی دارد آداب خاصی دارد مثل نماز، چه‌قدر شرایط دارد مثل روزه، مثل حج و عمره، خیلی آداب دارد. یک روایتی است من عذر می‌خواهم از این تعبیر یک کمی روحیه‌ی تنبلی دارم چه کار کنم اقرار به قصور و تقصیراتم داشته باشم. دنبال این روایت‌ها من خیلی می‌گردم پیغمبر خدا فرمود: خَیرُ العِبادَ ما قلَّ و سَهُلَ این را انشاالله در کانال هم بگذارید، خَیرُ العِبادَ ما قلَّ و سَهُلَ ظاهراً در کنزالعمال باشد یعنی بهترین عبادت آنی است که مختصر و جمع و جور و آسان باشد یعنی همه وقت و در همه جا در دسترس باشد شما همه وقت نمی‌توانید عمره به جا بیاورید شرایط دارد زمان خاص و مکان خاص دارد همه وقت نمی‌توانید همه جا نماز بخوانید زمین پاک باشد لباس پاک باشد بدن پاک باشد وضو می‌خواهد رکوع دارد شاید صدها مسئله دارد نماز، خیلی عبادت‌ها ولی ذکر خدا چه شرطی دارد؟ صلوات چه شرطی دارد هم ذکر خداست هم... نه زمان دارد نه مکان دارد نه قبله می‌خواهد نه وضو می‌خواهد نه پاکی از لباس و بدن، حتی آن‌هایی که غسل برای‎‌شان واجب است کسی خانم یا آقایی غسل برایش واجب است ذکر خدا چه عیبی دارد؟ حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهم السّلام به خدا عرض کرد بار پروردگارا بعضی جاها من خجالت می‌کشم تو را یاد کنم مثلاً عذر می‌خواهم آدم می‌رود خودش را بشوید در حمام به اصطلاح بدنش برهنه است چه کار کند؟ خدای مهربان فرمود به حضرت موسی: ذِكرُي حَسَنٌ عَلى كُلِّ حالٍ بنده جایزه می‌دهم به کسی که حدیثی که پیدا کند که یک مورد یک جا مکان زمان شرایط خاص بگویند این‌جا خدا را یاد نکنی بهتر است ما این‌چنین چیزی را پیدا نکردیم ذکري در هر جا می‌خواستی باش در استخر حمام هر کجا، اصلاً چه‌قدر دعا وارد شده در حمام می‌روی یا مثلاً این‌جا وقت نیست بگوییم چه‌قدر دعا هست آدم می‌رود سرویس بهداشتی یا حمام که این دعا را بخواند یا این ذکر را بگوید الحمدالله این آفات را از من دور کردی این بدی‌ها را از من دور کردی، مثلاً حمام آب گرم می‌ریزد بگوید مثلاً از آتش جهنم به تو پناه می‌برم من طاقت آب گرم را ندارم چه برسد به آتش جهنم.
شریعتی: ذکر در هر حالی.
حجت الاسلام فرحزاد: ذِكرُي حَسَنٌ عَلى كُلِّ حالٍ خب عبادتی است که سهل الوصول در رختخواب نشستی مرحوم شیخ رجبعلی خیاط جمله‌ی قشنگی دارد بارها گفتیم می‌فرمودند اگر هم حال نماز شب و آداب و اعمال نداری در همان رختخواب با خدا به زبان مادری صحبت کن، عشق کن، انس بگیر، خدایا من را ببخش دست من را بگیر دوستت دارم. یک موقع آقای دولابی فرمودند لاف هم بزنی عیبی ندارد از بس که خدا مشتری ندارد یا کم دارد اگر یک جمعی دور هم جمع شوند بگویند تو را می‌خواهیم صاحب‌خانه را می‌خواهیم ملائکه طبل می‌زنند می‌گویند هر کسی که آمده حاجت می‌خواسته می‌گویند ما صاحب‌خانه را می‌خواستیم دروغ هم بگویند بیایید یک طوری درستش کنیم بلکه راست شود. ذکر خد ا را ما دست کم گرفتیم فَاذکُروني أذکُرکُم خدا می‌گوید تو من را یاد کنی من یادت می‌کنم اصلاً چه چیزی بالاترین آرامش‌ها را می‌دهد خدا با الا شروع کرده است الا بذکر الله تطمئن القلوب این نکته لازم است که گفته شود که ذکر در عربی که ما در فارسی می‌گوییم یاد، ذکر به معنی یاد است به معنی توجه قلبی است به معنی حضور قلبی است.
شریعتی: نقطه‌ی مقابل غفلت.
حجت الاسلام فرحزاد: غفلت احسنت اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی لِذِکرِک فِی أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ، دعای مکارم الاخلاق است خدایا در زمان غفلت من را تنبه بده بیدار کن با یاد خودت ذکر زبانی یاد نیست من اگر مثلاً حواسم به کسی دیگر است اسم شریعتی هم به زبانم است ولی شما را در قلبم یاد نکردم شما را یاد نکردم ولی اگر به زبان شریعتی نگفتم ولی در دلم یاد کردم شما را یاد کردم ذکر زبانی مقدمه است که مثل بچه‌ای که مامان و بابا یادش می‌دهند زبانش راه بیفتد. زبان مقدمه است دل ما، توجه ما، حضور قلب ما،
شریعتی: یک وقت‌هایی داری کتاب می‌خوانی ولی دلت یک جای دیگر است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، قرآن می‌خواند حواسش جای دیگر است. همین بیننده‌هایی که پای گیرنده‌های‌شان هستند اگر دل ندهند به حرف‌های ما متوجه نمی‌شوند حالا فرحزاد دو ساعت هم حرف بزند.
شریعتی: حرف بزند.
حجت الاسلام فرحزاد: ذکر یعنی دلت را بده توجهت را بده توجه، توجه به خدا ذکر است توجه به نماز، نماز است توجه به قرآن، قرآن است. توجه آن وجه را می‌خواهد دل بیدار شود به یاد خدا يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ و طاعَتُه غِناءٌ اسم خدا مسکّن است الله، رحمان، رحیم، یک تسکینی است یک آرامشی است ولی چه چیزی شفا می‌دهد؟ یاد قلبی، نمی‌گوید اسم من را بیاورید اسم که کفار هم ممکن است بیاورند ممکن است دشمنان هم بیاورند.آقا امام حسین را شهید کردند تکبیر گفتند الله اکبر زبانی داشتند ولی دل‌شان با خدا پیوند خورده بود؟
شریعتی: نه.
حجت الاسلام فرحزاد: اصلاً با خدا پیوند بخورد محال است که به طفل شش ماهه آب ندهد محال است در مقابل امام بایستد ذکر را با زبان خالی اشتباه نگیرید ذکر زبانی مقدمه است برای توجه قلبی و حضور قلب و حضور فکر و ذهن و قلب. یعنی حواس‌مان و دل‌مان به خدا متوجه باشد که آن آرامش می‌آورد. این‌که ذکر خدا مهم است یاد خدا مهم است خدا شما را یاد می‌کند مهم است. یک داستان زیبایی است این را هم بد نیست عرض کنم عرضم به حضور شما عزیزانی که حالا مشهد مشرف می‌شوند کنار بارگاه امام هشتم(ع) مسجد گوهرشاد واقعاً مسجد خیلی نورانی است هم نزدیک‌ترین مسجد به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) است و اصلاً چه‌قدر در آن نماز و دعا و ذکر و زیارت و مجالس برپا می‌شود این خانم چه‌قدر خلوص داشته چه‌قدر بامعرفت بوده است. شاید هزارها آدم چیزهای زیادی برای امام هشتم وقف کرده بودند...
شریعتی: این‌طوری ماندگار نشده است.
حجت الاسلام فرحزاد: این‌طوری ماندگار نشده‌اند که آن هم چسبیده به حرم. ایشان می‌دانید که عروس یکی از سلاطین بوده، خانم گوهرشاد، ایامی که این‌جا را بنا می‌کرده خیلی مقید بوده که کارگرها برسد حتی حیواناتی که بار می‌آوردند در مسیر راه برای‌شان به اصطلاح آذوقه و این‌ها بگذارند که...
شریعتی: علوفه گذاشته است و...
حجت الاسلام فرحزاد: علوفه و این‌ها گذاشته تا اذیت نشوند بار سبک خیلی، واقعاً خانم عاقله و فهمیده‌ای بوده است ببینید مثنوی یک جمله‌ای دارد می‌گوید آن‌چه معشوق است بله آن معشوق واقعی، صورت نیست آن، آن‌چه معشوق است صورت نیست آن***خواه عشق این جهان خواه آن جهان***عاشقی گر زین سر و گر زان سر است***عاقبت ما را بدان سر رهبر است. این خیلی جمله‌ی زشتی است که شهوات و غریزه‌ی جنسی و این مثلاً خاطرخواه جسم و ظاهر شدن را می‌گویند کلمه‌ی عشق، به اصطلاح عشق‌هایی کز پی رنگی بود***عشق نبود عاقبت ننگی بود این‌ها ننگ است این‌ها عشق نیست این شهوات است هوا و هوس است هر روز دنبال یکی است. واقعاً زشت است گناه است کلمه‌ی عشق این‌جا استعمال شود عشق مربوط به روح است به قلب است به جان است مجنون که عاشق لیلی بود گفتند عاشق چشم و ابروی او هستی؟ گفت نه من خودش را می‌خواهم خیلی زیباتر از او بودند اصلاً ظاهرش هم خیلی زیبا نبوده است لیلی، آن‌چه معشوق است صورت نیست آن***خواه عشق این جهان خواه آن جهان یک کارگری ایشان آمده است بازدید عاشق خانم گوهرشاد می‌شود یک دل نه صد دل، دیگر بی‌تابی می‌کرده گریه زاری می‌کرده است خلاصه از بس بی‌تابی می‌کرده خبرها می‌پیچد می‌رسد به گوش خانم گوهرشاد، می‌گوید بروید بیاوریدش. می‌آورند، می‌گوید: خود من را می‌خواهی؟ می‌گوید: آره، می‌گوید: عیبی ندارد فقط یک شرط دارد چه چیز است شرطش؟ می‌گوید شرطش این است که در این مسجد گوهرشاد شما چهل روز بروی مرتب با خدا رازو نیاز کنی نماز بخوانی عبادت کنی.
شریعتی: معتکف شوی این‌جا.
حجت الاسلام فرحزاد: معتکف شوی، فَاذکُروني أذکُرکُم می‌گوید باشد. می‌آید سجاده می‌اندازد عاشقی گر زین سر و گر زان سر است***عاقبت ما را بدان سر رهبر است. عشق مجازی مقدمه‌ی حقیقی است اگر عشق باشد و الّا خیالات است آقا یک چند روز که نماز می‌خواند حالا روز چندم بوده است نمی‌دانم می‌بینند دیگر پیدایش نیست سجاده‌اش را جمع کرد و رفت. دنبالش می‌فرستند پس چه شد؟ گفت نه من آن محبوب و معشوق را پیدا کردم. خانم گوهرشاد یک جلوه‌ی کوچکی از آن محبوب حقیقی خداست. یک جلوه، یک خط خدا یک نقاشی خدا شده است خانم گوهرشاد، من...
شریعتی: او را پیدا کردم.
حجت الاسلام فرحزاد: او را پیدا کردم. فَاذکُروني أذکُرکُم او را پیدا کردم اصلاً دیگر حنای خانم گوهرشاد رنگی ندارد خوب تدبیر کرد خوب نقشه کشید من را به محبوب واقعی رساند. سعدی یک اشعار زیبایی دارد می‌گوید که وقتی دل شیدایی می‌رفت... سعدی هم غوغا کرده است.
شریعتی: بی‌نظیر است.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً بی‌نظیر است ما چه بزرگانی داشتیم که قدرشان را نمی‌دانیم بعضی از غزل‌ها، قصیده‌ها، پندها، وقتی دل شیدایی می‌رفت به بستان‌ها***بی خویشتنم کردی بوی گل و ریحان‌ها*** گه ناله زدی بلبل گه جامه دریدی گل*** با یاد تو افتادم از یاد برفت آن‌ها. تمام این نقش و نگارها این است که آن خطاط و نقاش اصلی را پیدا کنیم بله، بلبل، گل، ریحان، جنگل، این‌ها را که می‌بینید از این‌ها چه برداشت می‌کنی؟
شریعتی: با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را.
حجت الاسلام فرحزاد: گه ناله زدی بلبل گه جامه دریدی گل*** با یاد تو افتادم از یاد برفت آن‌ها***ای ذکر تو بر لب‌ها ای یاد تو در دل‌ها***ای شور تو در سرها ای سر تو در جان‌ها*** تا خار غم عشقت آویخته در دامن*** کوته نظری باشد رفتن به گلستان‌ها*** آن را که چنین دردی از پای دراندازد*** باید که فروشوید دست از همه درمان‌ها.
شریعتی: به به به! خیلی خوب.
حجت الاسلام فرحزاد: انشاالله این یاد خدا را دوست دارم مخصوصاً سال نو و ماه مبارک رمضان اصلاً نماز، قرآن همه‌ی این‌ها این است که این قطره به دریا وصل شود.
شریعتی: انشاالله، گفت:
هر کس به تماشایی رفته است به صحرایی***ما را که تو در یادی خاطر نرود جایی
آقا وقت‌مان تمام شده است گفتم ما کوتاه‌تر خدمت دوستان هستیم ولی خوشحالیم که انشاالله در همین ایام نوروز یک جلسه‌ی دیگر میزبان حاج آقای فرحزاد خواهیم بود و از محضر پر فیض‌شان بهره‌مند خواهیم بود. دعا کنید و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: خدایا تو را قسم می‌دهیم همان‌طوری که در اول سال دعا خوانده شد بهترین حال‌ها نصیب همه بگردان(الهی آمین) قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک، ما را از بهترین یارانش قرار بده(الهی آمین) رفع هم و غم و گرفتاری از همه‌ی عالم بفرما(الهی آمین) خدایا به حق محمّد و آل محمد نعمت ارزانی، فراوانی، وسعت رزق، امنیت، عافیت، خوشی کامل به همه مرحمت بفرما(الهی آمین) شرّ توطئه‌ها دشمنان را به خودشان برگردان(الهی آمین) از بهترین برکات ماه شعبان، ماه رمضان همه‌ی ما را بهره‌مند بگردان(الهی آمین) برای همدیگر زیاد دعا کنیم صله‌ی رحم را جدی بگیریم انشاالله خیر و برکت فراوان شود(الهی آمین)
شریعتی: انشاالله خیلی ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید و خیلی ممنونم از لطف و محبت و مرحمت شما. برای مشارکت در قربانی ماه مبارک رمضان المبارک شما دعوت هستید مثل همیشه یک اتفاق ناب خاصه که امسال هم‌زمان شده است با ایام نوروز و بعد هم ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است هم به کانال ما می‌توانید مراجعه کنید هم به سایت ما و یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید انشالله نحوه‌ی مشارکت برای شما ارسال خواهد شد که در این کار خیر که خانواده‌ی بزرگ و صمیمی سمت خدا همراه هستند شما هم همراه شوید. ما تلاوت آیات قرآن را خواهیم شنید که حسن ختام برنامه‌های ما خواهد بود و در این ایام در خدمت‌تان خواهیم بود با احترام و با افتخار. در پناه خداوند بزرگ باشید عیدتان مبارک تا سلامی دوباره. خیلی از شما ممنون و متشکرم.
صفحه251قرآن کریم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها