خیلی خوش آمدید به این هفته و البته محضر حاج آقای حسینی قمی عزیز که خیلی خودمم دوستشان دارم مثل شما بفرمایید سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز ما هم سر تعظیم فرود می آوریم مقابل همه ی شهدا و مخصوصا شهیدان باقری رضوان الله علیهما من یادآوری کنم 25 ماه محرم بنابر همانچه که در تقویم ها هست روایت شهادت آقا علی ابن الحسین امام سجاد سلام الله علیه است روز دوشنبه یعنی فردا یکشنبه شب شهادت امام سجاد علیه السلام است حتما عزیزان تعظیم شعائر دارند ولی یادشان باشد در ماه محرم مخصوصا نسبت به سید الساجدین علی ابن الحسین سلام الله علیهما ادای احترام خاصی داشته باشیم انشاء الله
حجت الاسلام حسینی قمی: حاج آقا با اشتیاق منتظر بحث شما هستیم
ملایی: اگر اجازه بفرمایید هفته گذشته این خطبه 176 نهج البلاغه را شروع کردیم گفتیم این از اولین خطبه های نورانی امیر المومنان سلام الله علیه است انتفعوا ببیان الله واتعذوا بمواعظ الله واقبلوا نصیحت الله از بیان الهی بهره ببرید قرآن بیان خداست و هذا بیانٌ للناس واتعذوا بمواعظ الله از مواعظ الهی پند بگیرید واقبلوا نصیحت الله خیر خواهی خدا را بپذیرید فان الله تعالی قد اعذر الیکم بالجلیه خدای متعال با دلائل و برهان های بسیار آشکار و واضح حجت را بر همه تمام کرده عذر بر کسی باقی نمانده کسی نگوید من نمی دانستم واتخذ علیکم الحجه خدای متعال حجت را تمام کرده و بین لکم رسیدیم به این فراز بین لکم محابه من الاعمال و مکارهه منه خدا برای شما بیان کرده چی محبوب خداست خدا چی را دوست دارد و چی ها را دوست ندارد به مناسبت این تعبیر امیر المومنان سلام الله علیه گفتیم در قرآن کریم یک سلسله مواردی آمده که ان الله یحب محبوب خداست و نقطه مقابلش مکاره خداوند یبغض جمعاً در قرآن گفتیم چهل آیه ما داریم ولی بعضی اش تکرار است جمعاً هشت مورد از آیات قرآن خواندیم که خدا چی را دوست دارد و کی ها را دوست دارد و با کی ها دشمن است این را خواندیم تکرار نمی کنیم در روایات هم عرض کردیم روایات فراوانی ما داریم ان الله یحبه خدا چی ها را دوست دارد عرض کردیم در بحار علامه مجلسی رضوان الله علیه تقریبا من تمام بحار 110 جلد را دیدم سی مورد را خواندیم ان الله یحبه خدا اینها را دوست دارد چی ها را دوست دارد کی ها را دوست دارد و نقطه مقابلش ان الله یبغض خدا از کی ها بدش می آید اون مواردی یحب را سی مورد بود جلسه قبل خواندیم دیدم بعضی از عزیزان گفتند این روایت یادتان رفته دیدم حق با دوستان است در منابع دست اول شیعه و اهل سنت آمده کامل الزیارات ابن قولویه قمی رضوان الله علیه که مال بیش از 1100 سال پیش است در منابع اهل سنت هم آمده سنن ترمذی از منابع بسیار مهم اهل سنت از رسول خدا خیلی حدیث لطیفی است این روزها زیاد شنیدیم حسین منی و انا من حسین احب الله احب من حسینا خدا کی ها را دوست دارد من حسین را دوست دارم حسینٌ سبط من الاسباط این هم یکی از مواردی که خدا دوست ندارد یک مورد دیگر هم باز این را نخوانده بودیم از پیامبر خیلی لطیف است ما احب الله مباحاً کالنکاح ما ابغض الله مباحا کالطلاق آقا ازدواج واجب نیست در رساله ها نوشتند خیلی ها سوال می کنند ازدواج کردن واجب است یا نه اگر انسان یک وقت در اثر ازدواج نکردن به گناه می افتد نه واجب است ازدواج کند اما این به اون درجه نیست می شود مباح ولی مباحی که ما احب الله مباحا هیچ مباحی را خدا به اندازه ازدواج دوست ندارد مباح است بعد وجوب نمی رسد در بعضی از شرایط ولی چیزی به اندازه ازدواج محبوب خدا نیست و نقطه مقابلش طلاق هم مباح است ولی ما اقبض الله مباحاً معروف است عزیزان زیاد شنیدند در موقع طلاق عرش الهی می لرزد
حجت الاسلام حسینی قمی: حاج آقا یک نکته ای بپرسم محاب الله اونی که محبوب خداست مشخص است یحبه یا اینها مکاره الله می تواند یک جاهایی یبغض الله باشد یا ما ابغض الله باشد یک جاهایی لایحبه باشد
ملایی: مثل همین مباح این الان مباح است ولی خدا دوست ندارد دشمن دارد
حجت الاسلام حسینی قمی: باز در کافی شریف از امام صادق علیه السلام ان الله یحبه اون سی مورد این سی و سه مورد ان الله یحب الرفق خدا مدارا را دوست دارد و یعین علیه خدا کمک می کند کسانی را که مسیرشان مسیر مدارا باشد یک روایتی خیلی لطیف است در امالی شیخ طوسی از امام باقر علیه السلام ان مکارم الدنیا و الآخره تمام ارزش های اخلاقی در دنیا و آخرت در سه جمله قرآن سه کلمه خلاصه شده سوره مبارکه اعراف آیه 199 سوره مبارکه اعراف تمام مکارم اخلاق در این سه جمله خلاصه شده آیه را عزیزان بلد هستند خذ العفو و اعمر بالعرف و اعرض عن الجاهلی همین سه جمله خذ العفو عفو و گذشت را بگیر و اعمر بالعرف به خوبی به عرف و اعرض عن الجاهلی از جاهل ها اعراض کن این سه تا جمله تمام مکارم دنیا و آخرت در همین است اینها ذیل این ان الله یحب الرفق خدا مدارا را دوست دارد خدا ازدواج را دوست دارد از طلاق بدش می آید جناب آقای ملایی این روزها روایات عرض کردم خدمت تان یک بحثی ما داریم در رادیو معارف روایات کافی شریف را می خوانیم شاید تا الان سیصد چهارصد جلسه کافی شریف روایت را می خوانیم این هفته چند تا روایت را دیدم خیلی زیبا ا ینجا به مناسبت همین بحث بخوانم همه از کافی شریف چهار تاش را بخوانم ان الصاحب الخلق الحسن کسی اخلاقش خوب باشد له مثل اجر الصائم القائم آقا می خواهید در نامه عملت بنویسند هر شب شب زنده داری روزها روزه گرفتی خوش اخلاق باش واقعا عجیب است خدا اینطور به ما پاداش می دهد و ما سختمان است جمعش کنیم گفت که صد بار بدی کردی و دیدی اثرش را خوبی چه بدی داشت که یک بار نکردی آقا خوش اخلاقی چه بدی دارد له مثل آقا شما فردای قیامت این روایت کافی شریف است یا ما باور نداریم معاذ الله که همه را بگذاریم کنار اگر باور داریم این قدیمی ترین سند از کتب اربعه مرحوم کلینی از امام صادق علیه السلام فردای قیامت نامه عملت را باز می کنی می بینی همه اش نوشته شب زنده داری خسته هلاک می خوابیدیم تا صبح از کجا آمده ما ماه رمضانش سخت است روزه می گیریم می گرفتیم به سختی کجا ما هر شب روزه بود تو اخلاقت خوب بوده یک بار دیگر بخوانم روایت را الله اکبر ان صاحب الخلق الحسن له مثل اجر الصائم القائم نمی خواهی نامه عملت دستت بدهند نوشته هفتاد سال روزه کجا رفت هر روز روزه بودیم هفتاد سال شب زنده داری کجا ما شب زنده داری کردیم اخلاقت خوب بوده برات نوشتیم حدیث دوم الله این دیگر از اون بالاتر است همه از کافی ان الله لیعطی العبد من الثواب علی حسن الخلق خدا چه پاداشی می دهد به حسن خلق کما یعطی المجاهد فی سبیل الله اینهایی که جهاد کردند اینهایی که شوخی است جهاد از جانشان گذشتند فردای قیامت می خواهی در نامه عملت شما جزو مجاهدین بودی کجا من مجاهد بودم نه تو اخلاقت خوب بود ما ثواب مجاهد بهت دادیم حدیث سوم از امام سجاد علیه السلام در آستانه شهادت حضرت هستیم ما یوعظ فی ما امرءٍ یوم القیامه ترازوی اعمال فردای قیامت هیچ چیزی اون ترازو را سنگین تر نمی کند افضل من حسن الخلق می خواهی ترازوی سنگین بشود خوش اخلاق باش باز از امام صادق اکثروا ما تلج به امتی الجنه بیشترین چیزی که امت من به وسیله او می آورد بهشت چی است؟ تقوی الله و حسن الخلق تقوا و اخلاق حالا باز چون مورد احب را می خواندیم روایت نظیر همین باز در کافی مومن بعد از انجام فرائض احب الی الله چیزی محبوب تر پیش خدا نیست به اندازه حسن خلق و نقطه مقابل تا اینجا چی گفتیم؟ دوستان گاهی می گویند تکرار چیکار کنم نامه قیامت نامه عمل است توش نوشته باشد شب ها شب زنده داری روزها روزه داری و سوم مجاهد و حسن خلق نقطه مقابلش ان الخلق الحسن یمیص الخطیئه کما تمیص الشمس چطور خورشید یخ را آب می کند اخلاق خوب گناهان را آب می کند و ذوب می کند ما گناه نداریم پاک و معصوم هستیم یک وقت روایت عجیب روایت بعدی اش این است من به گمانم یکی از اینها کافی است باز در کافی شریف ان العبد یکون فیه بعض التقصیر ما گناهانی کردیم معصوم که نیستیم و یکون له خلقٌ حسن ولی خوش اخلاق هستیم حالا خطا کرده و پشیمان است فیبلغه الله بحسن خلقه به خاطر اخلاق خوب ولو خطا کرده درجت الصائم القائم همان روایت اول شب ها شب زنده دار و روزها روزه حدیث آخر را بخوانم خیلی جالب است یک عده ای هستند به امام عرض کردند ذاتا خوش اخلاق هستند و خوش رو و خندان هستند و اصلا نمی تواند بد اخلاق باشد هر کاریش کنی نمی توانی عصبانی اش کنی ذاتا دیدید دیگه ذاتاً خندان و خوش اخلاق و آرام اصلا وجودش و سرشتش این است تو اگر هنر داری عصبانی اش کن نمی توانی عصبانی اش کنی بعضی ها اینطوری هستند بعضی ها نه اخلاق را با زحمت و حسن خلق را با زحمت در خودشان ایجاد می کنند امام صادق علیه السلام فرمود منه سجیتٌ سجیء یعنی طبیعتش این است من هنیت یعنی باید با زحمت به دست بیاوری کدامش بهتر است؟ اجر اونهایی که ذاتاً خوش اخلاق هستند بیشتر است بالاتر است و افضل هستند و اونها برتر هستند یا اونهایی که با زحمت ایجاد می کنند چی به ذهن مخاطبین عزیز می آید؟ اونی که در سرش دیدید
ملایی: به نظرم اونی که تلاش می کند بهش برسد
حجت الاسلام حسینی قمی: چون سرشتی است سرشتش این است امام علیه السلام می فرمود صاحب السجیه هو مجبور این ذاتش است طبیعتش است دستش درد نکند ولی اونی که با زحمت ایجاد کرده یصبر علی الطاعه اون در حقیقت با زحمت به دست آورده هو افضلهما اگر ذاتا خوش اخلاقی خوشا به حالت فردای قیامت نامه عملت را می بینی سه تا ثواب گفته هر شب شب زنده داری کردید و روزها هفتاد سال روزه گرفتی و ثواب مجاهد هم برات نوشتند اگر ذاتت هم نیست مراقبت و مواظبت کنیم امیر المومنان سلام الله علیه در نهج البلاغه در حکمت ها دارند ان لم تکن حلیما فتحلم بردبار نیستید با زحمت بردباری در خودت ایجاد کن خدا رحمت کند یکی از منبری های معروف قم حاج انصاری بوده رحمت الله علیه این جمله را یک وقت در سخنرانی ایشان دیدم صوتشان را گوش کردم به طرف می گویی چرا داد زدی و چرا به سر زن و بچه ات فریاد زدی و چرا سر بچه هات داد زدی و چرا با شوهرت بد اخلاقی کردی و با استا کارت میگه چیکار کنم از کوره در رفتم ایشان می فرمود رفتی تو کوره چیکار کنی برای چی رفتی تو کوره بابا مقدماتش دست خودمان است نگوییم از کوره در رفتیم اینها محبوب های خداست سی و سه تاشان خداوند هیچ مباحی به اندازه ازدواج دوست ندارد هیچ مباحی به اندازه طلاق دشمن ندارد طلاق مباح است ولی دشمن دارد عرش خدا به لرزه می آید ان الله یحب الرفق خدا مدارا می کند و خدا یعینه خدا کمک می کند اینها اگر در مسیر مدارا باشیم خدا کمک می کند برویم سراغ موارد حضرت نفرمود بین له محابه و مکارهه خدا چی ها را دوست ندارد این را من بیست مورد را نوشتم سریع می خوانم البته شاید هم همه اش هم نرسیم بخوانیم ولی اون هفته زحمت کشیدند دوستان در کانال گذاشتند ما خسته شدیم خیلی روایت خواندیم اون جلسه گفتم عوضش ثواب می برید یقین دارم خیلی از عزیزان به کانال مراجعه می کنند و آماده می بینند
ملایی: من مطمئنم بهزاد شوخی کرده خیلی با علاقه آقا بهزاد و آقا میلاد عزیز با عشق واقعا
حجت الاسلام حسینی قمی: ما باید بگوییم ولی نمی گوییم از این عزیزان تصویربردار و صدا بردار اتاق رژیم می گویند نمی دونم اصطلاح فارسی اش چی است اتاق فرمان از همه باید هر هفته ما تشکر کنیم دیگه حالا تشکر قبل از شروع تشکر می کنیم حالا برویم سراغ اینکه حضرت می فرماید خدا بیان کرده مکاره یک در نهج الفصاحه امیر المومنان هست مال پیامبر خداست روایات پیامبر ان الله خدا چی را بدش می آید یبغض البخیله فی حیاته السخی بعد ما اوتی اونی که تا زنده است بخیل است حاضر نیست به کسی چیزی بدهد دم مرگش می گوید حالا بده دیگه ما که رفتیم ما که مردیم حالا بدید دیگه اون هفته عرض کردم روغن ریخته را نذر امامزاده نکنید اگه راست می گویی این یک.
دوم، در من لایحضر شیخ صدوق رضوان الله علیه امام صادق قیل لصادق علیه السلام به امام صادق گفتند یک حدیثی به ما رسیده این حدیث چی است معناش به ما اینطوری رسیده ان الله از پیامبر ان الله لیبغض البیت له خدا اون خونه ای که گوشتی باشه دشمن دارد یبغض را داریم می خوانیم این چی است معناش حضرت فرمود معناش این نیست انا لنأکل لحم ما هم گوشت می خوریم منظور حضرت وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ البیت التی تاکل فیه لحوم الناس بالغیبه یا ایها الذین آمنوا لایقط بعضکم بعضا من یأکل لحم اخیه رسول خدا فرمود خدا دشمن دارد بیت لحم یعنی بیتی که گوشت برادران غیبت می کند خدا این خونه را دشمن دارد یکی هم و لحم الثمین گفتند ما از پیامبر شنیدیم که خدای متعال الحم الثمین آدم هایی که چاق و پر گوشت هستند چاق ها چیکار کنند منظور این نیست الثمین یعنی المختال آدم های متکبر آدم هایی که خدا اونها را دوست دارد گاهی اهل بیت می دانید با کنایه آیه می فرماید توضیح می دهد
مورد سوم ان الله یبغض من عبده المتلوم آدم های رنگارنگ و آدم های هزار رنگ و آدم های ملون باری به هر جهت متاسفانه می دانید در طول تاریخ هم بوده همیشه هم بوده عالم اسلام همیشه گرفتارهای آدم های هزار چهره و متلون بوده الان هم هست همیشه هست خیلی کار زشتی است یک مسیری در همان مسیرت برو دروغ نگو بازی نکن با دین خدا بازی نکن این داستان را نمی دانم عزیزان شنیده اند یا نه واقعا داستان عجیبی است در منابع دست اول ما هست این شخصی است به نام شبث بن ربعین در تاریخ کربلا اسمش آمده الان توی این سریال مختار لابد عزیزان دیدند شبث باور می کنید این ده چهره عوض کرده من به عجله بگویم.
- پیامبر به رسالت مبعوث شده بود این یک زنی هم ادعای رسالت کرده بود رفته بود طرفدار اون زنه به نام سجاه اسم اون زن گفت من پیامبر هستم و موذن او شده بود این یک و دید کار زن آخرش به رسوایی کشیده شد گفت نه نه ولش کن ما مسلمان هستیم اشهد ان لا اله الا الله اومد مسلمان شد در زمان خلیفه سوم از طرفداران خلیفه سوم شد بعد آمد به امیر المومنان سلام الله علیه ملحق شد در داستان از امیر المومنان جدا شد رفت به خوارج ملحق شد از خوارج فاصله گرفت دوباره برگشت جزو یاران امیر المومنان شد در داستان عاشورا جزو کسانی است که از کوفه به امام حسین نامه نوشت آقا بیایید ما منتظر هستیم بعد رفت جزو سپاهیان عمر سعد داستان مختار که پیش آمد رفت جزو یاران مختار شد لذا در داستان مختار جزو کسانی نیست رفت جزو یاران مختار شد و به مختار گفت مختار من می دانم کی ها رفتند کربلا من قتله را می شناسم و نقش همه را می دانم و کمک می کنم اشتباه کردیم ما با تو هستیم بعد که مختار دیگه کارش اواخر مختار موفق بود ولی اواخر مختار به دست مصعب بن عمیر کشته شد رفت جزو طرفداران مصعب و در قتل مختار شرکت کرد و بعد هم در سال هشتاد آدم اینقدر ملون آدم شصت هفتاد سال می خواهد عمر کند این تاریخ است خواهش می کنم مواظب باشید در مسائل سیاسی هم همینطور است بازی در نیاوریم یک خطی را انتخاب کردیم بعد دوباره می بینی این خط اگر بر اعتقادت است برگش بسم الله رنگارنگ اعْلَموا أنّ اللّه َ تباركَ و تعالى يُبْغِضُ مِن عِبادهِ المُتَلوِّنَ ، فلا تَزولوا عنِ الحقِّ و وَلايةِ أهلِ الحقِّ؛ (الخصال: 626/10 و في تحف العقول: 115 «و خرج منها آثما) ان الله یبغض من عباده المتلون فلا تظالوا عن الحق چهارم در امالی شیخ صدوق : إنَّ اللّه َ يُحِبُّ العَبدَ أن يَطلُبَ إلَيهِ في الجُرْمِ العظيمِ ، و يُبغِضُ العَبدَ أن يَستَخِفَّ بالجُرمِ اليَسيرِ ان الله یبغض المنفق صلۀ بالایمان قابل توجه تجار عزیز قسم خوردن کراهت دارد فرمود خدا دشمن دارد کسی که جنسش را می خواهد رواج بدهد منفق می رود می بیند جنسش فروش نمی رود به خدا قسم جنس همینطوری است حدیث بعدی باز در امالی شیخ صدوق در تحف است امام باقر علیه السلام ذیل این آیه قولوا للناس حسنا فرمود ان الله یبغضه خدا این پنج دسته را دشمن دارد لعان کسانی که لعنت می کنند لعنت خوب نیست یک وقت لعن به ما الان زیارت عاشورا می خوانیم اللهم لعن اول ذلک این یک حساب دیگری است دیدید بعضی ها دهانشان در روایت یک وقت خواندیم کسی که لعن می کند این لعن مردد است اگر معاذ الله من شما را لعنت کردم این لعن مردد است می بینید که شما که سزاوارش نیستید بعد می گویند خود من من همیشه به مادرها گفتم در روایت هم داریم بچه ها را نفرین نکنید این نفرین مردد است بچه بی گناه که تقصیر ندارد لعن بر می گردد به خودتان السباب کسی که سب می گوید و دشنام می دهد الطعان علی المومنین کسی که طعنه می زند سه و المتوحش کسی که دشمن السائل الملحف این هم پنجمی اش است اتفاقا امروز روایتش را می دیدم در کافی شریف از رسول خدا شنیدند یک کسی غیبت کرده یک کسی دشنام داد روزه بود دشنام داد رسول خدا فرمود غذا بیاورید برای این روزه ندارد دیگه من روزه هستم تو چه روزه ای هستی نه به این معنا که روزه اش را باز می کند حضرت می خواهد بگوید این چه روزه ای است که تو دشنام می دهی حدیث بعدی از شیخ طوسی است این مورد پنجم خودش پنج مورد بود مورد ششم از امام صادق علیه السلام فرمود ان الله یبغضوا شهرت العباده و شهرت الباس شهرت العباده یعنی چی؟ تظاهر بکند در عبادت عبادت دارید ریا که نیست سوره مبارکه بقره لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي (بقره، 264) با ریا باطلش نکنید و با اذیت باطلش نکنید و با گفتن باطلش نکنید دوم شهرت الباس یعنی چی؟ آدم لباس انگشت نما آقا این چیه پوشیدی همه توی جلسه ای می روی هزار نفر آدم هستند خوب نیست آدم یک جوری عمل بکند یک رفتاری دیدی حالا گاهی انسان
ملایی: همه با انگشت نشانش می دهند
حجت الاسلام حسینی قمی: مورد بعدی در کافی شریف از امام صادق ان الله یبغضه این هم سه تا چیز ردیف هم که متاسفانه خیلی ها گرفتار هستند خدا دشمن دارد کثرت النوم کثرت الفراغ و کثرت الاکل پر خوری و پر خوابی و بیکاری پر خوری پر خوابی خواب البته می دانید یک حدی داره سنین متفاوت است نیازها شاید فرق کند یک طفل شش ماهه یک مقدار آب می خواهد ولی پر خوابی مذمت شده بیکاری مذمت شده و کثرت الاکل پر خوری مذمت شده در حدیث بعدی البته حالا ما تا می گوییم بلافاصله عزیزان پیامک می دهند بیکارید اشتغال را قبول کنید در خبرها خواندیم دولت امثال صد هزار نفر را می خواهد استخدام کند انشاالله بخشی از این باز حدیث آخر را بخوانم این را قبلا مفصل خوانده بودیم ان الله یحب العبد و یبغضه عمله این حدیث مفصل در نهج البلاغه هم هست خدا بندگانش را همه را دوست دارد کاری کرد اون کار بد را خدا دشمن داشت در قرآن هم هست پیامبران به امت های سرکش می گفتند انی لعملکم من الغالین ما با کار شما بد هستیم و دشمن هستیم این را به این جهت عرض می کنم مواظب باشیم یک جوانی حالا خطا کرده شما اگر راست می گویید حدیث این است شما دشمن کارش هستید نه دشمن خودش الان زیاد می پرسند این شب ها در هیئت ها بالاخره فضایی که ما داریم چیکار کنیم رسیدیم به اینجا یک دختر خانمی می آید جلسه و آقا پسری می آید در جلسه اون تیپی که شما دوست دارید رو نداره یحب عمله یبغض عمله یحب خودش را یحب العمل شما با خودش می روی با محبت نگاه کن کارش بد است بد حجابی بد است اما با خودش انی لعملکم با خودش محبت من این را دهه اول محرم گفتم اگر بنا باشد این پسرها و دخترها یک جایی یک روزی برگردند کجا باید برگردند در مجلس امام حسین باید برگردند سلام الله علیه کجا باید این چیزها به گوششان بخورد اینجا به گوششان باید بخورد ان الله یحب العبد خداوند بنده را دوست دارد و یبغضه عمله پس این هم مجموعاً موارد یحبه بود که خواستیم بخوانیم امیر المومنان فرمود بین لکم محابه و مکاره خدا چی ها را دوست دارد در قرآن و در کلمات اهل بیت بیان کرده خدا چی ها را دشمن دارد چرا این را بیان کرده فقط برای بیان نیست للتبعوا هذه و تجتنبوا هذه اونچه خدا دوست دارد دنبالش باشید و آنچه خدا دشمن دارد فاصله بگیرید فان رسول الله کان یقول پیامبر کان یقول خوب جنابعالی مستحضر هستید ماضی استمراری است یعنی مرتب پیامبر می فرمود ان الجنت حفاً بالمکاره و ان النار حفاً بالشهوات بهش سختی داده جهاد سختی دارد و روزه سختی دارد و گذشت از مال سختی دارد اما ان النار حفراً بالشهوات آتش می خواهی نه آدم طبعاً دنبال عرض کنم بل یری الانسان لیهجر امامه دلش می خواهد همه اش دنبالش باشد یک داستانی دیدم خیلی جالب است ندیده بودم عرض کنم که یک وقتی در روایت هست که ان الله لما خلق الجنه حالا خدا رحمت کند مرحوم محدث قمی رضوان الله علیه فرمود هر چیزی را هر کجا می بینید بگویید من می گویم بارها عرض کردیم پنج الی شش شرح نهج البلاغه است من مقید هستم حتما می بینم از شرح های قدیم است شرح ابن هیثم هست وشرح مرحوم تستری هست مقید هستم می بینم از جمله شرح آیت الله مکارم پانزده جلد پیام امام امیر المومنین که انصافا شرح خیلی دوستان سوال می کنند می گویم الان بهترین شرحی که برای عموم مردم جامع و کامل چاپ شده همین است و خیلی ها هم نمی شناسند من گاهی متاسفانه در جمع علما می گویم می گویند کی چاپ شده بیست سال است این شبیه تفسیری است که گروهی کار شده پیام امام امیر المومنین پانزده جلد شرح نهج البلاغه این داستان را ایشان نقل کرده من رفتم سراغ منابع اصلی اش ولی مرحوم محدث قمی گفت حدیث را یک جایی دیدی این رو بگو نگو منبع اول است واقعا واسطه ها را از بین نبریم حالا داستان جالب است وقتی خداوند لما خلق الجنه خدای متعال بهشت را که آفرید قال لجبرائیل به جبرائیل گفت برو یک دوری در این بهشت بزن ببینیم چی دستگیرت می شود بهشت ما چی است رفت و آمد گفت یا رب عجب بهشتی درست کردی لَا يَتْرُكُهُ، وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ. همه خودشان را بهشتی می کنند خیلی چیز خوبی درست کردی فکر نمی کنم کسی اوصاف بهشت را بشنود و بگذرد از بهشت بعد خدای متعال هفها بالمکاره نشانش داد که این بهشت سختی هایی دارد از مالت باید بگذری و از جانت باید بگذری و روزه باید بگیری و نماز باید بخوانی و خمس ات را بدهی گفت حالا با این سختی ها نگاهی بکن ببین رفت و آمد گفت که رب اخشی ان لایدخلها احدٌ فکر کنم با این اوضاع احدی با این مسیری که باید اگر مسیرش این است فکر کنم هیچ کسی نرود در این بهشت اگر اینقدر باید مقید باشد به نماز و بالاخره بدون سختی نیست جهاد سخت است و خمس دادن و گذشت از مال سخت است و نماز سخت است و گفت نه نه خدایا من حرفم را پس گرفتم گفتم هیچ کس ازش نمی گذرد اگر این مسیرش دالانش این است فکر نکنم کسی بهشت برود دوباره لما خلق النار خدا آتش را آفرید خطاب شد به جبرائیل، جبرائیل برو یک نگاهی هم به این آتش دوری بزن ببین جهنم ما چی چی است رفت و آمد گفت اوخ اوخ خدایا لایدخلها احدٌ فکر نمی کنم احدی کاری کند که جهنمی بشود نه نه! این جهنم ات خالی می ماند هیچ کس کاری نمی کنند بروند در جهنم فلما حفها بالشهوات به جبرائیل گفت ببین مسیر جهنم این است ظلم است و نمی دانم بد اخلاقی است و آدم کشی است و گناه و فسق و فجور است بشر دنبال این چیزها می رود و گفت یا رب اخشی ان یدخلها فکر کنم همه و همه پایانشان اگر این مسیر است که نه مردم گرفتار می شوند همه می روند جهنم حالا پیام این روایت و این داستان چی است پیامش این است همان که رسول خدا فرمود مکرر پیامبر می فرمود حفت الجنة بالمکاره وحفت النار بالشهوات بالاخره بدون سختی نمی شود بهشت را به بها خدا رحمت کند شهید بهشتی رضوان الله علیه به بها می دهند نه به بهانه ما گفتیم نگویید بله اگر بهانه منظور عمل صالح بهانه است بله اگر این است بله بهانه این عمل صالح اینها درست است بالاخره گفت هر که چی طاووس می خواهد باید جور هندوستان را بکشد به این آسانی که نیست هفت بالمکاره و ان النار بالاخره جبرائیل اول که بهشت را دید
ملایی: هر که طاووس خواهد
حجت الاسلام حسینی قمی: اول که جبرائیل نگاه کرد گفت همه بهشتی هستند وقتی سختی هایش را دید گفت نه جهنم را گفت هیچ کس نمی رود جهنم ولی مسیر را که دید گفت همه می روند ولی به هر حال اینطوری نیست که هیچ کس بهشتی نباشد و همه جهنمی باشند ولی پیام داستان این است ادامه روایت واعلموا انه ما من طاعت الله شیءٌ الا یعطی فیکم یک هشدار است اطاعت بندگی خدا سختی دارد بدون سختی نیست اساء ان تکرهوا شیئا و هو خیره عسی ان تحبوا شیئا و هو ان کره جهاد سخت است ولی ما من طاعت الله الا و ما من معصیت الله اما گناه شهوترانی الا یأتی فی شهوتٍ آدم با میل خودش می رود البته این را اضافه کنم ما من طاعت الله راجع به حکم غالبی است یعنی شارحین نهج البلاغه تذکر دادند که راجع به همه قال کبیرۀٌ الا علی الخاشعین انسان هایی که مطلق نمی گوید همه نه و الا در کافی شریف این حدیث خیلی زیباست ان افضل الناس من اشرق العباده واژه عشق به عبادت هم خیلی کم داریم در روایت از جمله اینجا من عشق کسی که عاشق عبادت هست فرحم الله حضرت فرمود رحمت خدا بر کسی که نزع ان شهوته از شهوت ها جدا بشود و غم هواء نفسه در فارسی هم می گوید قلع و قمعش کنیم قمع هوا نفسه این هواهای نفسانی اش را ریشه کن بکند فان هذه النفس الله اکبر بالاخره هشدار امیر المومنان است خوب می شناسد فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً، در برابر شهوت رانی ها و هواهای نفسانی ایستادن کار خیلی سختی است خیلی مشکل است آسان نیست آدم بخواهد در برابر تمایلاتش بایستید وَ إِنَّهَا لَا تَزَالُ تَنْزِعُ إِلَى مَعْصِيَةٍ فِي هَوًى. نفس خودبخود میل به گناه دارد واعلمواعباد الله یک فراز بعدی این هم فراز بسیار بسیار زیبایی است خواهش می کنم عزیزان یک کمی بیشتر عنایت دارند ما تاکید می کنیم واعلموا عباد الله بندگان خدا بدانید أَنَّ الْمُؤْمِنَ [لَا يُمْسِي وَ لَا يُصْبِحُ] لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ، (نهج البلاغه، 176) یعنی چی؟ مومن صبح و شام باید به خودش ظنون یعنی بد گمانی باید نفس اش را متهم کند و خوش بین نباشد همیشه باید نگران باشد نکند من کارم را درست انجام نداده باشم فلا یزالوا یک نفسه اول به خودش ظنون باشد چون خودش را متهم می داند فلا یزالوا الزاریاً علیها زاری یعنی دائما خودش را نقد می کند آقا من چیکار کردم تا اینجا چه کردم همان مقام خوف است و مستزیداً لها دائما سعی می کند اضافه کند و پیشرفت کند نظیر این تعبیر می دانید د رنهج البلاغه خطبه متقین هم آمده امیر المومنان سلام الله علیه از ویژگی های متقین این است که همین بیان می فرماید می دانید اگر عزیزان یک وقت خطبه متقین را نگاه کنند حضرت می فرماید متقین این است لایرضون من اعمالهم القلیل به کم راضی نیستند لایستکثرون الکثیر خیلی هم که کار خوب کرده باشد زیاد به نظرش جلوه نمی کند فهم لانفسهم متهمون همیشه به خودشان اتهام می زنند می گویند ما کوتاهی کردیم و من اعمالهم مشفقون نگران هستند خدایا عمل ما قبول شد نشد إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ . اذا ذکی احدٌ الله اکبر اذا ذکی احدٌ منهم اگر یک کسی ازش تعریف کند اگر از ما تعریف کنند کیف می کنیم من گاهی گفتم سخنرانی تمام می شود یک آقایی می آید می دانم بیخود می گوید عجب منبری من به عمرم یک همچین منبری ندیدم می دانم عقیده هم ندارد ولی در عین حال آدم خوشش می آید امیر المومنان اگر کسی اینها را تعریف کند ذکی احدهم چی جواب می دهد؟ خاف مما یقال می گوید نگو این حرف را خدا رحمت کند از آیت الله حق شناس شنیدم بعضی ها آمدند از بزرگان نظام که ما 50 سال پیش خدمت شما فلان کتاب را خواندیم این حرفها را نزنید یک حرف های دیگری بزنید یعنی اصلا نرسد به اینجا که کسی بخواهد ازشون تعریف کند که پنجاه سال پیش استاد ما بود خاف من یقال می ترسد و یقول انا اعلما بنفسی من خودم بهتر می شناسم و ربی اعلم منی من خودم ولی خدا من را بهتر از خودم ما می دانیم ما باز هم خودمان را خوب نمی شناسیم اگر آقای ملایی از ما بپرسند چهل سال پیش چقدر گناه کردیم ولی خدا لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ (کهف، 49) من خودم را بهتر می شناسم اللهم لا تواخذنی مما لاتقول من را مواخذه نکنید حرف بیخودی می زنند خدا من را بالاتر از اینی که اینها فکر می کنند قرار بده واغفر لی ما لایعلمون خدایا یک چیزهایی را اینها نمی دانند مرا بیامرز امیر المومنین می فرماید مومن چی است لایزار لی زاریا اول خودش را متهم می کند دو نقد می کند چون نقد کرده سعی می کند مستزید یک روایت بخوانم خیلی زیباست این در تحف از امام باقر علیه السلام لا مصیبت آقا بالاترین مصیبت ما چی است؟ ما ادعای ایمان می کنیم لا مُصيبَةَ كاستِهانَتِكَ بالذنبِ و رِضاكَ بالحالةِ التي أنتَ علَيها . اگر راضی باشی به همین وضعیتی که الان داری این مصیبت از این بالاتر نیست
ملایی: یعنی تلاش نکنی مستزیداً برای بهتر شدن
حجت الاسلام حسینی قمی: این باز در کافی مرحوم کلینی از امام رضا علیه السلام فرمود اکثر زیاد این دعا را بگو اللهم لا تخرجنی من التقصیر خدایا ما را از این حالتی که خودمان را مقصر می دانید ما را بیرون نبر همیشه بگوییم کوتاهی کردیم ما خیلی بدهکار هستیم باز در همین کتاب کافی شریف این هم خیلی زیباست داستانی از امام رضا علیه السلام خواهش می کنم عزیزان به این داستان عنایت کنند ان رجلاً فی بنی اسرائیل ابد الله اربعین سنه چهل سال عابد چهل ساله یک قربانی کرد قربانی اش را قبول نکرد خدا لم یقبل فقال بگو خدایا ما اوتیت الا منک و مظا خدایا من مقصر هستم هر چی نعمت داده ما ل تو بوده و هر چی گناه کردم من مقصر هستم امام رضا فرمود اوحی الله خواهش می کنم عنایت کنید خدا بهش وحی کرد بنده من ذمک لنفس همین که خودت را مقصر دانستی از این عبادت چهل ساله ات بالاتر است این که خودت را مقصر دانستی از این عبادت چهل ساله بالاتر است این جمله را یک وقتی از امام رضوان الله علیه خواندیم حدیث هست حضرت چهل حدیث را مانوس باشند می فرماید جایی که سید المرسلین یعنی پیامبر و سید الوصیین امیر المومنین عرضه می دارند خدایا ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک نه حق معرفت تو را شناختیم و نه حق عبادت تو را عبادت کردیم این بزرگواران سید المرسلین و سید الوصیین امیر المومنان که ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین بگویند ما عرفناک و ما عبدناک ما به خدا بدهکار هستیم یا طلبکار هستیم
ملایی: خیلی بحث سخت می شود
حجت الاسلام حسینی قمی: حاج آقای حسینی خواهیم بود ببینیم چقدر زمان می ماند برایمان بعد از تلاوت قرآن کریم ولی خیلی تاثیرگذار است بعضی از روایت ها بیش از بقیه من که یک فکری به حال خودم باید بکنم بدون تعارف محضر قرآن کریم مشرف می شویم آیات آغازین سوره مبارکه جاثیه اول تا سیزدهم صفحه 499 قرآن کریم است انشاالله تقدیم کنیم ثوابش را هم به شهیدان عزیز و گرانقدر دشت کربلا اباعبدالله الحسین علیه السلام یاران و اصحاب و فرزندانشان و شهدای کربلای ایران دفاع مقدس دوازده روزه اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
(قرآن کریم آیات آغازین سوره مبارکه جاثیه اول تا سیزدهم صفحه 499 قرآن کریم)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آله محمد متشکرم از همراهی تان دوستان عزیز بیننده با حاج آقای حسینی قمی
حجت الاسلام حسینی قمی: این سیزده آیه ای که با صوت بسیار زیبای جناب آقای فروغی تلاوت شد و بهره بردیم عزیزان تاملی روی آیات بفرمایند بیشتر این آیات توجه به نعمت های خداوند است من می خواهم بگویم مجال نیست إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ (یونس، 6) اختلاف اللیل و النهار احیاکم ان فی السموات و الارض الله الذی سخر تمام این نعمت ها را خدای متعال نام می برد برای چی همین بحثی که الان داشتیم ما بدهکار هستیم و ما طلبکار نیستیم ما همیشه باید خودمان را متهم بدانیم بگوییم ما کوتاهی کردیم خواهش می کنم سیزده آیه را مرور بفرمایید این جمله ای که عرض کردیم اهل بیت علیهم السلام می گویند ما عرفناک ما حق معرفتک این جمله معروف از امیر المومنان ما عبدتک خوفا و لا تبعا این را حضرت می تواند بگوید وجدتک اهلا للعباد خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد به حق آقا سید الشهدا به حق عزای ابی عبدالله الحسین شر صهیونیست ها و امریکایی ها را به خودشان برگردان، خدایا به حق محمد و آل محمد عزت و سربلندی ملت ما نظام و رهبر و مسئولین مان را آن به آن بیشتر بگردان خدایا به حق محمد و آل محمد دنیا و آخرت ما را از اهل بیت جدا مگردان مریض ها لباس عافیت بپوشان و گرفتاری ها برطرف بفرما
ملایی: خیلی متشکرم حاج آقای حسینی قمی تا سلامی دوباره متشکرم از عزیزان بیننده و شنونده و رفقای خوبم تا سلامی دوباره عمری باشد و سعادت فردا با حاج آقای رفیعی در پناه حسین بن علی باشید و باشیم یا حسین.