حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما و همه بینندگان عزیز من هم سال نو را تبریک عرض می کنم محضر شما و همه ی بینندگان عزیز و انشاء الله که سال خوبی باشد و مبارکی این سال به این است که خود ما مبارک بشویم حضرت عیسی فرمود قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا و جعلنی مبارکا اینما کنت هر کجا که باشم فرمود خدا من را با برکت قرار داد هر جا که باشم یعنی زمین و زمان برکت برایش معنا ندارد بدون مبارک شدن انسان زمین ظرف است و زمان ظرف است و انسان مظروف است مظروف این چیزی که در این ظرف زمان و مکان است اگر مبارک باشد زمان می شود مبارک و مکان می شود مبارک انشاالله نیات مبارکی داشته باشیم و افکار مبارک و تصمیم های خوبی در این آغاز سال داشته باشیم به ویژه که هنوز خیلی از رمضان فاصله نگرفتیم دیدید آقای شریعتی وقتی آدم لباس نو دارد و یا ماشین نو دارد چقدر مواظب است ماشینش دو سه بار بخورد این ور اون ور دیگر عادی می شود برایش نگذارید لباس نوی رمضان برایمان عادی بشود نگه داریم این حس را و رمضانی بمانیم
شریعتی: لباسی که جنسش حریر است واقعا لباس تقوا
حجت الاسلام نظافت: خودمان را به هر قیمتی شده تا رمضان بعد بکشانیم
شریعتی: انشاالله خیلی خوب انشاالله همگی مبارک باشیم و خوشحالیم که خدمت شما هستیم حاج آقای نظافت نماینده اهالی سمت خدا هستند در مشهد و سلام رسان ما محضر حضرت رضا و خوشحالیم شما اونجا هستید ما و همه عزیزانمان را یاد می کنید خیلی خوب ما مفتخر هستیم که روزهای چهارشنبه در محضر نهج البلاغه شریف باشیم و کلام نورانی امیر المومنین یک وقت هایی حاج آقای حسینی از قول حضرت آیت الله بهجت نقل می کردند هر وقت پای نهج البلاغه نشستید کأنه پای منبر حضرت نشستیم و ما خیلی خوشحالیم چهارشنبه های منبر به کلام حضرت است و با بیان شیوای شما و امروز هم سراپا گوش هستیم و خواهیم شنید.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا نبینا محمد و علی آله الطبین و الطاهرین ما نامه سی و یک را می خواندیم انسان مقام معظم رهبری فرمودند امسال سال به این مضمون سال نهج البلاغه باشد یعنی دلها را متوجه به امیر المومنین و نهج البلاغه کردند و باز بعد از تاکیداتی که کردند دوباره تاکید کردند که حداقل فعالان فرهنگی به نهج البلاغه بیشتر رو بیاورند آموزش ببینند خط به خط آن را خوب این هم دلیلش این است که اون کسی که بر نهج البلاغه اشراف پیدا می کند و تسلط پیدا می کند از افراط و تفریط نجات پیدا می کند و اعتقاداتش عمق پیدا می کند و اصلا افتخار می کند به امیر المومنین و درک می کند معجزه بودن هم خود علی معجزه است و هم کلامش این را باید بچشیم و بچشانیم و اونهاییکه با نهج البلاغه انس می گیرند این ور اون ور نمی زنند یک ثباتی پیدا می کنند و مبانی دستشان می آید بهتر می توانند حتی رهبرشان را درک کنند گاهی اینطوری است مردم یک جامعه گاهی مثل یک فرزندی که پدرش را درک نمی کند مردم هم گاهی ممکن است رهبرشان را درک نکنند وقتی آدم می خواند نهج البلاغه را مشکلات امیر المومنین را می بیند و موضع گیری های حضرت را می بیند متناسب با زمان امیر المومنین موضع گیری های متفاوت می کردند اون وقت درک می کند بهتر می تواند تحلیل بکند الحمدلله مقام معظم رهبری ببینید خورشید سیاست سایه افکنده است بر بقیه ی ابعاد حضرت آقا یعنی ایشان یک مفسر عالی مقام و یک دانشمند بزرگ یک فرد زاهد اهل معنویت و یک فرد عالم علم اخلاق و شخصیتی اخلاقی
شریعتی: ولی اون بعد سیاسی شان همه اونها را تحت الشعاع قرار داده
حجت الاسلام نظافت: یک کسی که بر نهج البلاغه مسلط هستند و این تهدید ایشان را جدی بگیریم دیروز من یک کتابی به دستم رسید تاکیدات حضرت آقا بر اهمیت نهج البلاغه خوانی به نام گنجینه بی پایان یعنی آقا فرمودند این نهج البلاغه یک گنجینه بی پایانی است که هر دفعه که انسان یک مرور تازه می کند و نگاهی دوباره و دیداری تازه با نهج البلاغه دارد می بیند حرف تازه ای می فهمد و یک طراوت و تازگی ازش حس می کند
شریعتی: واقعا همینطور است ما سالهاست در محضر شما نهج البلاغه می خوانیم چقدر طراوتش را از دست نداده و چقدر حال آدم خوب می شود این کتاب را من معرفی کنم گنجینه بی پایان که مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اهمیت نهج البلاغه است و نکات و کلمات کلیدی در نهج البلاغه و دوستانی که اهل مطالعه هستند و توصیه می کنم که این کتاب را تهیه کنند و بخوانند که انس شان با نهج البلاغه و تعمق و دقت نظرشان در مواجه به خطبه ها و نامه ها بیشتر شود و البته اینها چند جلد است گنجینه بی پایان به نظرم خیلی مناسب است برای شروع سیر مطالعاتی شما پیرامون اهمیت نهج البلاغه و دارید می بینید خیلی هم خوب اگر می خواهید این کتاب را تهیه کنید می گویم دوستان در کانال بگذارند و معرفی کنید و شما می توانید به 20000303 پیامک بدهید این کتاب را تهیه کنید و مطالعه کنید و بهره مند شوید
حجت الاسلام نظافت: ما وقتی برای یک چیزی اهمیت قائل باشیم و با ارزشش آشنا شویم بیشتر استفاده می کنیم این کتاب از این جهت مهم است ببینید چه گنجی ما در اختیار داریم همین گنج مادی را نگاه کنید تا کشف نشده برای اون زمین ارزشی قائل نیستند به محض اینکه کشف می شود اینجا گنج است و اینجا چاه نفت است سیم خاردار را می کارند و اینطوری می شود و لاغیر الحمدلله روز به روز دارد اقبال به اون بیشتر می شود و امیر المومنین روز به روز دارد درخشنده تر می شود یعنی تلاش کردند نور علی را خاموش کنند این نشان است که نتوانستند خاموش کنند و درخشش را ما داریم می بینیم و اقبالش را ما می بینیم و داریم به اون سمت می رویم که انشاالله نهج البلاغه فراگیر شود و واقعا اونهایی که ماها مثل ماهی در آب هستیم اونهایی که در کشورهای دیگر هستند آشنا که می شوند اصلاً سر از پا نمی شناسند ولی ما چون لابلای
شریعتی: عادی شده برایمان
حجت الاسلام نظافت: خیلی شاید قدرش را ندانیم انشاالله مدیون امیر المومنین این پدر مهربان نشویم
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین به اینجا رسیدیم یک مروری سریع بکنیم حضرت فرمود پسرم چند چیز را خیلی دوست دارم و بهش توجه کنی اول تقوا و دوم اتکا بر آنچه که خدا واجب کرده است و سوم اخذ به روش گذشتگان یعنی تقلید مثبت بعد حضرت دلیل آوردند و فرمودند گذشتگان تو بر خودشان نظارت داشتند همچنان که تو بر خودت نظارت داری اونها تفکر کردند و همچنان که تو تفکر می کنی این هم ببینید امیر المومنین چقدر شخصیت می دهد به فرزندش می گوید تو اهل نظارت بر خودت هستی و تو اهل تفکر بر خودت هستی و بعد می گوید اونها را دست کم نگیر اونها هم مثل تو همچنان که تو بر خودت نظارت داری همچنان که تو تفکر می کنی اونها هم اهل تفکر بودند پس اگر می گویم تقلید کن این یک تقلید آگاهانه است و تقلید مثبت است و تقلید کورکورانه نیست بعد فرمود آنها تفکر که کردند جمع بندی شان این شد آنچه را که معرفت پیدا کردند و به اون اخذ کردند و به اون تمسک کردن و به اون عمل کردند آنچه را که معرفت پیدا نکردند و تکلیفی نداشتند رهایش کردند یعنی حضرت می گویند اگر به من می گویند تقلید کن تقلید نسبت به محکمات است تو با چنین عقبه ای مواجه هستید و با چنین نیاکانی از هر کسی نمی گویم از نیاکانی می گویم تقلید کن که خلاصه یک استحکام فکری داشتند اهل تفکر بودند و بعد حالا حضرت راه را باز گذاشتند امروز از اینجا شروع می شودو ان ابت نفسک ان تقبل ذلک دون ان تعلم اگر گفتیم نه نمی خواهم تقلید کنم می خواهم خودم علم پیدا کنم
شریعتی: از تقلید خوشم نمی آید می خواهم خودم بفهمم
حجت الاسلام نظافت: می خواهم خودم بفهمم همچنان که اونها علم پیدا کردند من نمی خواهم از دستاورد اونها استفاده کنم می خواهم مستقیما اون سیر را طی کنم و خودم دانشمند و مجتهد شوم حضرت فرمود اگر نخواستی تغییر پیدا کنی و اگر خواستی علم پیدا کنی باید چند چیز را رعایت کنی اول فرمود فلیکن طلبک ذلک بتفهم وتعلم اول باید طلب داشته باشید این خیلی بحث مهمی است طلب داشتن وقتی انسان طلب دارد مثل یک انسان تشنه است که آب را پیدا می کند وقتی انسان طلب ندارد و تشنه نیست آب هم بیاورند پس می زند و چقدر مهم است از نظر تربیتی که ما نسل خودمان را و بچه های خودمان را تشنه ی معارف کنیم طلب در اونها ایجاد کنیم
شریعتی: این احساس تشنگی خودش مهم است
حجت الاسلام نظافت: اگر ما این احساس را ایجاد کنیم و قدر آنچه را که عرضه می کنیم می دانند ولی یک احساس ایجاد نکنیم و هر چی بگوییم تحویل نمی گیرد این روایت در نهج البلاغه است می گوید كلمةُ الحكمةِ ضالّةُ المؤمنِ (بحارالانوار، 58) یعنی طلب دارد و در به در دنبالش است و دغدغه اش است و حالا شما فرمود أینما وجدها اخذها این حکمت که گمشده اش است هر جا پیدا کند بر می دارد در دست منافق هم باشد می گیرد اون را و بهانه نمی آورد ببینید الان در مواجهه با حرف های خوب همه یکجور برخورد نمی کنند بعضی ها سرد برخورد می کنند همه با اشتیاق برخورد نمی کنند چون ما نتوانستیم اون عطش را اون طلب را ایجاد کنیم گفت آب کم جوی تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست یعنی اگر تشنه شدی حتما می یابی حتما می یابی
شریعتی: دیدید بچه ها می گویند گشنمونه یک چیزی می گذاریم جلویش می گه من این را نمی خواهم می گوییم اگر گرسنه ات بود نون خشک هم می گذاشتیم جلوت می خوردی
حجت الاسلام نظافت: آفرین ا حسنتم نسبت به معارف همین است حالا اثر طلب چی است در حکمت 386 نهج البلاغه داریم حضرت فرمود من طلب شیئاً ناله بعد فرمود او بعضه فرمود اگر کسی طلب چیزی را داشته باشد اگر طلب کند ناله بهش می رسد اگر به همه اش نرسد به بعضی اش می رسد یعنی دنیا، دنیایی است که خدا به عمل ما اثر می دهد طلب که به تنهایی آدم را نمی رساند طلب نتیجه دارد نتیجه اش چی است؟ تلاش است نتیجه اش عمل است علامت عطش دویدن به دنبال آب است علامت تشنگی علامت طلب عمل هست تلاش هست و بنابراین چون طلب آثاری دارد و مهمترین اثرش تلاش و عمل هست عمل هم خدا عالم را اینطوری قرار داده حتی کفار به نتیجه عملشان می رسند خدا اونها را محروم نکرده حتی ظلم می خواهند بکنند باز هم راه باز است چون تلاشش را کرده قانون عالم این است خدای متعال فرموده لن یترکم اعمالکم خدا شما را با عمل تان تنها نمی گذارد سنت این عالم این است که تلاش ها جواب می دهد و لیس للانسان الا ما سعی برای مومن که دیگر فراترش هم گفته اند گفته اند سعی ات می ماند سعی ها ممکن است همه اش نتیجه ندهد نتیجه می دهد عمدتا ندهد هم اون عالم حساب می کنند حالا چرا می فرماید مَن طَلَبَ شَيئاً نالَهُ أو بَعضَهُ می رسد نیل پیدا می کند او بعضه برای اینکه بالاخره موانعی هست در این عالم ممکن است توفیق همیشه رفیق نشود
شریعتی: یا به همه اش می رسد یا به بعضی اش
حجت الاسلام نظافت: ممکن است انسان به همه اهدافش نرسد و پیامبر به همه ی اهدافشان نرسیدند ولی به بعضی اش رسیدند بقیه اش را یعنی اون اساسی اش رسیدند چون پیامبر می خواستند بعد از خودشان امیر المومنین جانشین باشند نشد چون جبهه مخالف هم دستش باز است دست اونها را نمی بندند درگیری است عوامل مختلفی دخالت دارد العبد یدبر والله یقدر همیشه طلب ما با تقدیرات خدای متعال کاملا هماهنگ نمی شود این را باید بپذیریم که بهمون سخت نگذرد و با خوش بینی به مقدرات نگاه کنیم اگر نرسیدیم می دانیم یک حکمتی هست و دلمان را گرم کنیم و ضرب المثلی داریم در زبان عربی فرمود من طلب شیئاً وجده وجد من قرأ باباً و لجه ولج فرمود اگر کسی چیزی را طلب کند و جدیت هم نشان بدهد بالاخره می یابد اگر کسی دری را بکوبد و لجاجت و پا فشاری کند واردش می شود و در به رویش باز می شود
شریعتی: ما می گوییم عاقبت جوینده یابنده بود گفت پیغمبر کوبیدنی است عاقبت زان در فرود آید سری در باز می شود این قاعده عالم است و خدای متعال مومنین را محروم نمی کند در بیانی هست تداوم کوبیدن یعنی زود خسته نشدن :مَنِ اسْتَدامَ قَرْعَ البابِ وَ لَجَّ وَلَجَ . اگر کسی پیوسته بکوبد و پافشاری کند در باز می شود پس این پیوستگی هم بسیار اهمیت دارد در خطبه 29 داریم فرمود وَ لا يُدرَكُ الْحَقُّ اِلاّ بِالْجِدِّ. جدیت می خواهد خون دل خوردن می خواهد و تلاش می خواهد با خوابیدن با تنبلی و نشستن و دعا کردن مسئله حل نمی شود چند بار من گفتم ولی خیلی لازم است چون مومنین گاهی توقع دارند خدا همه کارهایشان را انجام بدهد و اونها بنشینند یعنی گاهی ما تفکرمان بنی اسرائیلی می شود که بنی اسرائیل گفتند اذهب انت و ربک فقاتل عنه تو و خدایت بروید بجنگید ما اینجا نشستیم چون شنیدند خدا مهربان است و خدا بی نهایت قدرت دارد خدا فرموده است ادعونی استجب لکم یک دست دعا آخر سوره بقره آل عمران است ربنا ربنا ربنا آخرش می فرماید فاستجاب لهم ربهم انی لا اضییع عمل عاملٍ منکم شما اینقدر ربنا ربنا می گویید خدا جواب داد من عمل هیچ عاملی را ضایع نمی کنم باید کار کرد و باید تلاش کرد در قرآن هم برای طلب آثاری ذکر شده از جمله در سوره بنی اسرائیل داریم مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ (اسراء، 13) هر کسی این دنیا را بخواهید بهش می دهید البته چه مقدارش دست ماست این همان ناله علی بعضه فرمود ما نشاء لمن یرید اون مقداری که ما بخواهید انتخاب هم می کنیم به هر کسی چه مقدار ولی قاعده اش این است که فرمود اجلنا در این دنیا بهش می دهیم اما مقدارش فرمود دست ماست این از همان آیاتی است که نشان می دهد طلب اگر نتیجه اش تلاشی باشد جواب می گیرد انسان و من اراد الآخره حالا اگر کسی دنیا را بخواهد دنیا را بهش می دهند و آخرت را نخواست می رود جهنم ولی اگر آخرت را خواست و سعا له سعیها خواست و تلاش کرد و هو مؤمن اعتقاداتش هم درست بود و کان عنهم سعیهم مشکورا خدا از سعی شان تشکر می کند یعنی اون مقداری هم که در این دنیا نتیجه نگرفتند جوابشان را می گیرند بعد فرمود کلاً نمد هر دو گروه را ما داریم کمک می کنیم اسرائیل را و ترامپ و نتانیاهو و اینها هم سر سفره امداد الهی نشستند منتهی امداد مومنین امداد ویژه است امدادهای غیبی دارند ولی اونها قرار نیست دستشان بسته باشد که دیگر تیر زدن نتیجه نگیرند تدبیر کردن نتیجه نگیرند فرمود كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ما از نظر تربیتی چون بحث این نامه تربیت است تا می توانیم در متربی مان ایجاد طلب و انگیزه کنیم بدون ایجاد طلب و انگیزه آدم ها خسته می شوند و بهانه می آورند هی مدام باید هلشان بدهیم
حجت الاسلام نظافت: باید اون شوق باشد که حرکت برایشان جذاب شود فرمود ماضع و بداً این روایت خیلی قشنگ است اما عمیت علیهم نیه در هر کاری که عشق و انگیزه است انگیزه قوی است بدن ضعف نشان نمی دهد یعنی روح که خسته می شود بدن زودتر خسته می شود
شریعتی: شما ببینید در اربعین چقدر مردم شوق دارند تمام سختی راه و خستگی اون شوق هست همین آدم یک جای دیگر نمی تواند برود برای از اینجا مثلا تا خیابان اون طرف سر کوچه مثلا بخواهد برود سوار ماشین می شود برود نان بگیرد اونجا پیاده می رود شوق نیت اینطوری است و لذا خانواده های عزیز توجه می دهم که کمک بگیرید از کارشناسان برای ایجاد شوق یک دعایی هست از امیر المومنین در حق مومنین با اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا خدایا، روزی ما بدار تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ در این دنیا از وسطش برای اقشار گوناگون دعا می کند اول علما و تفضل علی علمائنا بالزهد و النصیحه نوبت دانشجویان طلبه ها می شود فرمود و علی المتعلمین بالجبد و الرغبه رغبت اشتیاق داشته باشند اشتیاق باشد تلاش هم می آید رابطه ی طلب و محبت و عشق را در نظر بگیرید وقتی طلب هست مطلوب گوشه محبوب می شود رغبت می آید یک ارتباط بین این طلب و محبت و عشق هست و وقتی عشق بیاید انسان خستگی ناپذیر می شود و اصلاً دل اون بچه تنگ می شود برای مدرسه
شریعتی: جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را و
حجت الاسلام نظافت: اگر این کار را نکنید و معلم ها خیلی اثر دارند و مربی ها خیلی اثر دارند حکمت سی و یک هست ایمان چهار آیه دارد فقر و یقین و عدل و جهاد اینها را نمی خواهم توضیح بدهم صبر چهار پایه دارد باز یکی از پایه های صبر شوق است : على الشَّوقِ، و الشَّفَقِ ، و الزُّهدِ . و الترغیب یعنی هر جا که عشق است انسان صبور است خستگی متوجه نمی شود بنابراین ما باید چیکار کنیم؟ اعمال خوب را محبوب کنیم و مطلوب کنیم و الا نتیجه نمی گیریم حالا راه محبوب کردن این خوبی ها چیست؟ اول خدا را محبوب کنیم بعد از خدا پیامبر و ائمه اطهار محبوب می شوند و اگر این دو تا اتفاق افتاد اون عمل خوب هم محبوب می شود نمی شود کسی عاشق حضرت زهرا بشود و عاشق حجابش نشود ما از حجاب شروع می کنیم ما از نماز شروع می کنیم و ما اون شوق خدا را بیاوریم بقیه اش درست می شود شوق ائمه بیاید بقیه اش درست می شود و شوق خوبان بیاید بقیه اش درست می شود همه آدم ها تحت تاثیر محبوب هایشان هستند حالا اگر یک کسی آقای شریعتی را دوست داشته باشد و یک چهره و خوب طبیعتا منشش هم دوست دارد ما چهره هایمان بعضی هایشان شایسته محبوبیت نیستند ولی محبوب هستند مردم تحت تاثیر منش اونها هم قرار می گیرند بخواهند یا نخواهند بخشنامه ای نیست دلی است یعنی قاعدۀ عالم این است و ما متاسفانه این را متوجه نشدیم غفلت کردیم بیشتر اومدیم در قسمت سختش بیشتر اومدیم در قسمت امر به معروفش اگر معروف معروف نشود این امر جواب نمی دهد
شریعتی: یعنی در واقع ساده تر می توانیم بگوییم معروف باید محبوب باشد
حجت الاسلام نظافت: یعنی معروف نزد خدای متعال نزد او هم به عنوان خوبی شناخته شود و این مشکل ماست.
راه دیگرش هم چشاندن است اگر ما بتوانیم یک ذره از اون خوبی را بچشانیم بقیه اش هم می آید مثل بچه ای که می گوید غذا نمی خواهم می گویی همین یک لقمه را بخور بقیه اش را نخور وقتی یک لقمه می خورد نظرش عوض می شود شما می گویی این کتاب را نگاه کن اگر خوب بود بپذیر حرف هایشان را اگر نه نپذیر شروع کند بعد مزه اش را می چشد در رابطه با عبادت داریم سر نفس ات را کلاه بگذار خادع نَفسَکَ فی العِبادَةِ برای اینکه شروع سخت است و برای اینکه وقتی شروع می کند آدم خودش را در حرم علی ابن موسی الرضا می اندازد می بیند حسش بیرون با درون فرق کرده گاهی آدم برایش از دور سنگینی می کند سختی دارد ولی مکرر پیش اومده آدم حال ندارد برود حرم و وقتی خودش را می اندازد می بیند نظرش عوض شد.
پس یک ذره سعی کنید با لطافت بچشانیم و ما نتوانستیم نماز را برای بعضی محبوب کنیم و حجاب را محبوب کنیم و معروف نزد خدا را محبوب کنیم دشمن نسبت به بعضی توانست معروف ما را منکر کند کار شیاطین تغییر است خطبه 88 برایتان می خوانم امیر المومنین می فرماید ای شگفتا چرا شگفت زده نشوم از خطای این فرقه ها با اختلاف استدلال های دینی شان لا یختصون اثر نبیٍ فرمود پا جای پای هیچ پیامبری نمی گذ ارد به عمل وسیعی اقتدا نمی کند خلاصه اینجا می آید گله می کند حضرت فرمود المعروف فیه ما عرفوه معروف نزد اونها همان چیزی که خودشان معروف می دانند و المنکر عنده ما انکروا ملاک و معیار خودشان را دارند حالا ما می توانیم با امر مسئله را حل کنیم اون مبانی اش فرق می کند
شریعتی: اصلا اینها معروف نمی داند
حجت الاسلام نظافت: شما می گویید آمراً به او فکر می کند شما دارید امر به منکر می کنید مثل اینکه یک کسی به ما امر به منکر می کند نمی پذیرید و لذا شیاطین در این سال ها به صورت نرم نرم دیدگاه ها را نسبت به حجاب عوض کردند اون کاری که اونها ذره ذره با حوصله و با شیطنت و با کیاست انجام دادند ما می خواهیم با یک عتابی حلش کنیم نمی شود من نمی گویم نباید قانون باشد چون می دانم الان بعضی بشنوند ناراحت می شوند قانون باشد ولی قانون را باید محبوب کرد و اون است که اثر گذار است
شریعتی: و اون است که ماندگار است
حجت الاسلام نظافت: شما ببینید اینقدر ما به دنیای خودمان رحم نمی کنیم ما الان می دانیم ناترازی داریم و امسال هم تابستان سختی خواهد بود باز هم اسراف می کنیم دیروز در فرودگاه دیدم روز روشن در جایی که نور از پنجره هم زیاد بود برق ها همه روشن است هیچ کس هم هیچی نمی گوید من سحرها که رمضان می آمدم خیلی از برق ها روشن و خیلی از پارک ها روشن یعنی انگار وضعمان خوب است تازه وقتی که وضعت خوب است می گویند اسراف نکن نتوانستیم جا بیاندازیم فرهنگ نشده خوب حالا نمی شود
شریعتی: حسگرهای ما حساس نیست متاسفانه در این زمینه
حجت الاسلام نظافت: من می خواهم در دنیا وقتی اینطوری هستیم سر یک مسئله که عقیدتی است و به آخرت بر می گردد طرف باید نسبت به حجاب احساس کند که این لباس روح اوست باید منافعش را بفهمد پس ما اعتقاد داریم به الزام حکومت اسلامی باید قانون را خوب بگذارد ولی الزام ها را باید محبوب کرد الان شما ببینید این تصادفاتی که مکرر در حرم به مردم می گفتم تو رو خدا تند نروید چرا عجله می کنید خوابتان می آید بزنید کنار یک گوشه بخوابید به کجا چنین شتابان شما اومدید سفر دیگر خدای متعال فرمود چرا به آسمان نگاه نمی کنند و چرا به زمین مسطح و کوه ها نگاه نمی کنند بزنید کنار نگاه کنید ما وقتی که بحث جانمان است باز هم می بینید سرعت را رعایت نمی کنیم و سر حجاب می توانیم حل کنیم پس مسئله پیچیده تر از اینهاست ساده نکنید یک خطی نیست کم بُعدی است و لذا ما باید الزام ها را محبوب کنیم قبائل را محبوب کنیم.
در یک خطبه ای یک کد بدهم چون اهل دقت هم هستند که گوش می دهند فرمود إِلَى اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا امیر المومنین فرمود فقط به خدا شکایت می کنم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و با ضلالت می میرند و آخرش فرمود و لا عندهم انکر من المعروف نزد اونها چیزی ناشناخته تر از معروف نیست و لا اعرف من المنکر منکر رو خوب می شناسند و معروف را نمی شناسند از زمان امیر المومنین همین موضوعات بوده تا جایی که حضرت می گوید به خدا شکایت می کنند اینجا ویژه زمان ما نیست راهش چی است معروف را معروف کنیم و تلاش کنیم و منی که اون خانمی که با حجاب است اگر او دوست داشتنی باشد حجابش هم محبوب می شود منی که عمامه رسول خدا را گذاشتم اگر دوست داشتنی باشم حرفم دوست داشتنی می شود و لذا در زیارت امیر الله فرمود محبوبتاً فی أرضک و سمائک فالیکن طلبک اول طلب بعد فرمود بالتفهم و تعلم چقدر دقیق است می خواهیم مجتهد شوید و می خواهی عالم بشوی و می خواهی خودت بفهمی نمی خواهی تقلید کنی اشکال ندارد راه دارد اول طلب داشته باش باید بدانی چطوری اعمال کنی تشنه ای می خواهی به آب برسی باید بدانی از کجا باید بروی می فرمود راهش تعلم و تفهم است تفهم مصدر باب تفعل درست؟ مثل تعلیم و تعلم تفهیم و تفهم یعنی باید شاگردی کنی یعنی باید بنشینی زانو بزنی در کنار یک مربی با سواد مفهم یک معلم مربی مهربان که به تو یاد بدهد یعنی دیر اومده زود می خواهی بروی اینطوری شده الان الان فضای مجازی یعنی اقیانوسی از اطلاعات ولی به عمق این ساعات عمق پیدا کردن اینطوری نیست و خیلی از آدم ها خودشان را بی نیاز می دانند از اینکه در محضر استاد بنشینند ما که همه چیز را بلد هستیم و این چقدر بد است خطرناک است سیری کاذب یک لقمه خورده و دیگر می گوید من نمی خواهم سیری کاذب پس راه طلب علم دو چیز است تفهم و تعلم شاگرد و متربی باید زانو بزند از مربی یاد بگیرد یک بیانی هست در حکمت 147 خیلی زیباست که کمیل می گوید که امیر المومنین دست من را گرفتند از شهر بیرون بردند حضرت به صحرا که رسیدند آه عمیقی کشیدند چی فرمودند اول فرمود که کمیل این دل آدم ها مثل ظرف است یک نقطه ای بردنش در بیابان دور از شهر چرا؟ برای اینکه وقتی شما در خانه دارید بچه تون را موعظه می کنید در یک غوغایی دلش پای تلوزیون و دلش پای بازی داداشش است باید آدم ها دل بدهند بچه تون را ببرید یک رستوران و کوه و جایی و خلوتی و صفایی و یک صمیمیتی که دل بدهد امیر المومنین می گوید شما دست من را گرفتید گفتید بیا با خودشان بردند بیابان آه عمیقی کشیدند و بعد فرمود ان هذه القلوب او هی دل آدم ها مثل ظرف است و فخیرها اوعاها بهترین ظرف ظرفی است که سوراخ نداشته باشد حفظ کند و بعد فرمود فاحفظ عنی ما اقول لک کمیل اون چیزهایی که می خواهم بگویم یادت نره حفظ کن اولین مطلب چی بود؟ فرمود الناس ثلاثه آدم ها سه دسته هستند عالم ربانی ومتعلم علی سبیل نجاة همجٌ رعاه فرمود عالم ربانی یعنی هر عالمی به درد نمی خورد ربانی اش خوب است ربانی یعنی اهل عمل مخلصانه سالها که دیگر شده وجودش نور شده الهی شده و ربانی شده است خوب اگر عالم ربانی نیستید فرمود متعلم باش یعنی شاگردی کن اگر متعلم بودی از این عالم فیض بردی فرمود روی جاده نجات قرار گرفتی و پیدا کردن سبیل خیلی مهم است و پیدا کردن جاده خیلی مهم است و در جاده بودن ولو آرام بروی بالاخره می رسی اما اگر در جاده نباشی هر چه تند بروی بدتر می شود و دورتر می شوی این دسته دوم است دسته سوم فرمود همجٌ رعاه یعنی اگر کسی اهل تعلم نیست همجٌ رعاه یعنی به حشرات به مگس ها می گویند به توی آدم ها به آدم های پوک بی شخصیت خود حضرت این همجٌ رعاء را چهار تا ویژگی برایشان گفتند یک فرمود به تور هر کسی بخورد جذبش می شود اتباع کل لاحق چون علم ندارد که ببیند این درست می گوید یا غلط می گوید با هر بادی می لرزد و همین عبارت است یمیلیون مع کل ریح یعنی جو زده است یعنی شخصیت چیزی ندارد الان نگاه کنید این آب شکلش متناسب با این ظرف شده توی یک ظرف یک شکل دیگر قرار می گیرد بعضی آدم ها اینطوری هستند تابع جو هستند و جو زده هستند و شخصیت ندارند علم که نباشد اینطوری می شود اون هم نه علم خودخوانده شاگردی کردن و در محضر عالم بودن چون بلافاصله آدم همه زوایا را نمی فهمد آقای شریعتی من حالا خودم بعد از چهل سال حالا می فهمم یک چیزهایی را ابتدا فکر می کردم فهمیدم گفت حفظت شیئاً و غابت عنک اشیائه یک جنبه اش را فهمیدی دهها جنبه را نفهمیدی به مرور زمان آدمی پخته می شود پختگی با نخبگی فرق می کند بعضی ها نخبه هستند ولی پخته نیستند پختگی به مرور زمان حاصل می شود روزگار بعضی چیزها را به ما یاد می دهد خیلی باید سرد و گرم روزگار را باید بچشی لذا در روایت داریم در کنار عالم که هستی عالم مثل درخت است باید صبر کنی تا اون میوه بیفتد یعنی همه چیز را در یک لحظه نمی تواند بهت بگوید یعنی باید ظرف و شرایطش پیش بیاید و این احساس استغناء، استغناء و شاگردی کردن دارد زیاد می شود چون رسانه ها همه چیز را در دسترس قرار دادند و رسانه ها سیری کاذب درست می کنند و دین اسلام دینی گسترده و عمیق است کماً و کیفاً داستانش متفاوت است و با هر مسئله دیگر چون مربوط به ابدیت ماست مربوط به روح ما و با اون رمز و رازهایش هست
شریعتی: با تمام پیچیدگی هایش
حجت الاسلام نظافت: بله خودمان را دست کم نگیریم قرآن برای انسان نازل شده و انسان موجود پیچیده و با عظمتی است بنابراین حضرت فرمود طلبت با تفکر و تعلم باشد و به همین دلیل اسلام به جریان تعلیم و تعلم بها داده است و لذا گفته اند به عالم احترام بگذارید و به معلم احترام بگذارید این روایت خیلی قشنگ است فرمود قم ان مجلسک لأبیک و معلمک و لو کنت امیرا فرمود در برابر معلم ات به پا خیز ولو امیر هستی بالاخره پیش می آید ممکن است مثلا شما با معلم کلاس اول تان برخورد کنید الان مردم به شما احترام می گذارند کسی به او محل نمی دهد جنابعالی بلند می شوی و تواضع می کنی ایام گرامیداشت مقام معلم هم دارد نزدیک می شود اردیبهشت همین جا احترام می گذاریم به معلم های عزیز که چقدر حق به گردنمان دارند و چقدر مهم است که بعضی کارها آقای شریعتی ریاش خوب است یکی از دوستان ما پزشک متخصص هست یک روزی ایشان را دیدم احوالش را پرسیدم گرم گرفتم دوست ماست آدم خدومی است و کنارش هم یک آقایی بودند بهشون یک سلام عادی کردم بعد ایشان دید به اندازه ایشان تحویل نگرفتم گفت ایشان پدر من هستند پدرش یک کم روستایی طور بود من هم بی احترامی نکردم احترام گذاشتم ولی خوب بالاخره را بیشتر تحویل گرفتم خوشم آمد پدر من هستند بعضی جاها باید ریا کرد ریای به خاطر خدا فرهنگ ساز است ریای مخلصانه و ریای لغوی یعنی نشان دادن به معلم ها باید احترام گذاشت خانواده های عزیز اگر اشکالی از معلم دیدید بروید به خود معلم بگویید معلم را در چشم بچه تون کوچک نکنید خود معلم هم البته باید احترام خودش را نگه دارد فرمود طلب العلم فریضه علی کل مصلح یادگیری واجب است از نظر اسلام و راهش شاگردی کردن است و راهش شاگرد باید اهل سوال باشد بپرسد و معلم
شریعتی: طلب اینجا هم جواب داد باید اینجا هم باشد
حجت الاسلام نظافت: اصلا وقتی که انسان طلب دارد یعنی سوال دارد سوال نشان عطش انسان هست و ما باید این تشنگی را ایجاد کنیم و باید آغوش باز داشته باشیم در برابر سوالات و چقدر خوب است معلمی که نمی تواند جواب بدهد بگوید من بلد نیستم دستش را بگیرد و بگوید برویم با هم نزد بزرگترمان اسلام دعوت به پرسشگری کرده فاسئلوا اهل الذکر فرمود بپرسید منتهی نفرمود فاسئلوا اهل العلم چرا؟ چون هر عالمی به درد نمی خورد باید اهل ذکر باشد یعنی عالمی که اهل ذکر هم باشد
شریعتی: عالمی که ذاکر باشد
حجت الاسلام نظافت: یعنی در دل اهل الذکر اهل العلم هست که مصداق اتمش اهل البیت علیهم السلام هستند.
شریعتی: یک نقطه بگذاریم برویم آیات را بشنویم مشرف شویم به آیه های نورانی از نهج البلاغه برویم سراغ قرآن چقدر نیاز داریم ما به این آموزه ها حتی تذکرش و حتی اگر بدانیم که نمی دانیم چقدر تذکرش چقدر زندگی مان را تنظیم می کند دعوت هستید به مشارکت در قربانی ماه شوال و همچنان فرصت هست به زیر نویس ها دقت کنید و هم به کانال ما می توانید مراجعه کنید و هم می توانید عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید و نحوه مشارکت برای شما ارسال می شود و آیات را بشنویم صفحه 398 قرآن کریم تلاوت می کنیم بر می گردیم در لحظات و دقائق پایانی انشاالله با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
(قرآن کریم صفحه 398)
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشاالله زیارت حضرت رضا علیه الصلات و السلام که جان همه ماست نصیب مان بشود یادی می کنیم از سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی هنرمند شیدا و عاشق که امروز سالروز شهادتش است حاج آقای نظافت خدمت تان هستیم حسن ختام فرمایشات تون را بشنویم دو سه دقیقه وقت داریم خداحافظی می کنیم
حجت الاسلام نظافت: من هم عرض سلام دارم خدمت سید شهیدان اهل قلم انشاالله که خدا جایش را پر کند چقدر مهم است بحث هنر و هنرمندی که معتقد هست و کم داریم در این جهت هنرمند متعهد و تو این جهت خیلی کمبود داریم غافل شدیم از تربیت
شریعتی: آوینی از شخصیت هایی بود که عمیق بود همین نکته ای که شما اشاره کردید
حجت الاسلام نظافت: بله آوینی کتابی دارد رحمت الله علیه به نام فتح هوم بی نظیر است ما دهه اول محرم سالها بود که نمی دانم حالا الان هست یا نه خط به خطش را طلبه ها می خوانند یعنی اشک معرفت می گیریم از بچه ها
شریعتی: من شاید حاج آقا در ده تا محرم این کتاب را خواندم نوشته ام هر سال برای خودم خیلی خوب است
حجت الاسلام نظافت: این چیزها باید در هیئت ها باب بشود و در مدرسه ها باید باب بشود ما گنجینه های زیادی داریم زبانش هم زبان هنری است کشتی پهلو شکسته دهه فاطمیه می گفتیم این را بخوانیم آقا سید مهدی شجاعی خیلی خوب است یعنی هم زبان هنر و هم معرفت و هم اشک یعنی ترکیب معرفت
شریعتی: و متناسب با ذائقه ها می شود نسخه داد یک وقت هایی
حجت الاسلام نظافت: خیلی خوب است باید قدردان باشیم و اون چیزی که مهم است تربیت است برنامه ریزی برای تربیت اینها ما از تربیت هنرمندان غافل شدیم استفاده کردیم از اینها کار ما را راه انداختند فرض کنید که سناریوی خوبی هست کارگردان خوبی هست اون طرف هم به کارش گرفتیم خود او مهم است اینهایی که به تلوزیون انتقاد می کنند گاهی غفلت دارند از اینکه تو هم مدیر بشوی به این آسانی ها نیست چون نیرو باید باشد و یک جریان تعلیم و تربیت هنرمند متعهد راه می افتد تربیت در همه جا حرف اول را می زند یعنی تو قضیه پزشکی اش هم همین است اگر پزشک متعهد باشد آخوندش هم همینطور است هر رشته ای هر کسی هر جایی و واقعا تربیت زیر بناست و حالا بحث ما بحث نامه بود که حضرت فرمود طلبت با تعلم و تفهم باشد از کی باید یاد بگیریم؟ اول معلم خداست علم آدم الاسماء کلها خدا آدم را آفرید بهش یاد داد معلمش شد درست خدا انبیا را تربیت کرد خدا ائمه اطها ررا تربیت کرد و اونها ما را تربیت می کنند یعنی نسبت به تربیت فقط تربیت دینی جواب می دهد و لذا فرمود نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا فرمود ما اهل البیت تربیت شده دست خدا هستیم و ما قرار است مردم را تربیت کنیم.
شریعتی: بسیار عالی انشاالله تربیت پذیر شویم و تربیت پذیر باشیم و بعضی وقتها بسته ایم و اجازه نمی دهیم اگر کویر وجودمان خشک است حتی یک لیوان آب برود توش و جذب کند و خیلی خوش گذشت امروز در کنار شما خدمت حاج آقای نظافت هفته آینده انشاالله این بحث را دنبال خواهیم کرد دعا بفرمایید.
حجت الاسلام نظافت: آقای شریعتی من مردم عزیز را توجه می دهم برای غزه دعا کنیم واقعا زندگی بر انسان تلخ می شود خیلی مستأصل می شود و دعا بالاخره در کنار بقیه مجاهدت ها اثر دارد حداقل دعا کنیم خدایا به حق محمد و آل محمد همه ی مظلومان به ویژه مردم مظلوم غزه و سوریه و لبنان و یمن را از دست این ظالمان نجات کرامت بفرما و با نجات اونها قلب امان زمان و قلب ولی ات را خشنود بگردان و حوائج همه عزیزان و التماس دعا گویان برآورده بفرما
شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم فردا هم میهمان لحظات ناب و نورانی شما هستیم با حضور حاج آقای عاملی خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید به رسم چهارشنبه ها اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی. متشکرم از شما.