حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز، من هم شب شهادت وجود مقدس آقا و مولایمان موسی ابن جعفر سلام الله علیها هست و به همه عزیزان عرض تسلیت دارم امیدوارم که امشب و فردا کوتاهی نکنیم و در عرض ارادت به حضرت و شرکت در مراسم حضرت و مخصوصا ما این افتخار راداریم که میهمان سه فرزند حضرت مشهد آقا امام رضا علیه السلام قم حضرت معصومه سلام الله علیها و شیراز و حضرت احمد بن موسی خیلی بیش از این ها شما فردا خبرها را ببینید رسانه ملی هم نشان می دهد میلیون ها نفر در کاظمین الان چند روزی است شروع کردند دسته جات و موکب و اطعام و عزاداری و سینه زنی و میلیون ها نفر در کاظمین هستند نمی دانم حالا من بگویم امشب در تمام کشور ما چند نفر و چند ده هزار نفر نمی دانم امروز و فردا چقدر جمع می شوند به هر حال کوتاهی نکنید.
ملایی: فرزندان آن حضرت الحمدلله در ایران زیاد هم هستند نوادگان آن حضرت
حجت الاسلام حسینی قمی: بله من این هم یادآوری کنم به هر حال ببینید ما باید حواسمان باشد من امروز می رفتم درس حرم حضرت معصومه دیدم این به ذهنم آمد این را بگویم تقریبا دو ماه پیش بزرگداشت رحلت فاطمه معصومه سلام الله علیها بود در قم در حرم در آستانه مقدسه حضرت معصومه صدها مجلس و مداحی و سخنرانی و شعر بنر ده شب مجلس بود برای حضرت معصومه سلام الله علیها خیلی هم خوب بود امشب که پدر حضرت معصومه امام است برای امام امشب در خود حرم امشب و فردا یا در شهر قم چند تا جلسه دارند؟ صدها جلسه مال وفات حضرت معصومه سلام الله علیها شاید ده تا جلسه برای امام موسی ابن جعفر نداشتیم ببینید این عبارت را خواندیم از امیر المومنان مکرر خواندیم لا یغاث خطبه دوم نهج البلاغه است لا يـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ) مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ اَحَدٌ وَ لا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ اَبَداً (نهج البلاغه، خطبه 2، ص 43) را نمی شود با امام مقایسه کرد احدی یعنی تمام امامزاده ها و تمام شهدا و تمام علما و همه این جمله را گفتم از اون مرد بزرگ از شیخ طوسی تا شیخ انصاری تو این هزار سال تمام علمای بزرگ شیعه شیخ طوسی و شیخ مفید و علامه مجلسی و شیخ بهائی سید بحر العلوم تمام تمام در این هزار سال از شیخ طوسی تا شیخ انصاری با یک نفس امام قابل مقایسه نیست حالا عالم باشی امام زاده باشی و شهید باشی شهدای کربلا باشند و شهدای بدر و احد باشند لا يـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ) مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ اَحَدٌ وَ لا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ اَبَداً (نهج البلاغه، خطبه 2، ص 43) قابل مقایسه نیست من از هیئت های مذهبی خواهش می کنم بیشتر توجه داشته باشند خود حرم های مطهر و تولیت های حرم امام حجت خداست امشب ببینید در شهر قم در مشهد و جای دیگر چند تا مجلس ما داریم اون وقت برای خود حضرت معصومه سلام الله علیها صدها شعر و جلسه و مداحی و بنر و سخنرانی و شما بودید دیدید دیگه اطعام و کاروان و از دسته عزاداری و موکب ها و از همه جا اونها خیلی خوب است ده شب برای امام به هر حال عرض کردم فردا گزارش اخبار ساعت 14 ببینید از کاظمین گزارش می کنند اونها چه می کنند سه شنبه هم بعثت خاتم النبیین است من فقط یک مسئله ای که به نظرم مهمترین عمل هست بگویم عزیزان یادشان باشد 27 رجب یکی از چهار روزی است که روزه اش معادل شصت سال است چهار روز در سال یکی اش بعثت خاتم النبیین است عزیزان اگر روزه قضا دارند حتما نیت روزه قضا کنند قطعا ثواب روزه 27 رجب به اونها خواهد رسید
ملایی: خیلی ممنونم بعد این مقدمه ارزشمند ادامه بحث
حجت الاسلام حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم نهمین جلسه ای است که خطبه 83 نهج البلاغه امیر المومنان محور سخن ما است حضرت فرمود فاتقوا الله تقوا داشته باشید چطوری تقوا داشته باشی؟ بیست عنوان را حضرت برای تقوا ذکر می کنند چیکار کنیم بخواهیم متقین بشویم؟ تقیت ذی لبٍ سه تاش را خواندیم ذی لبٍ شغلت تفکر قلبه و انسب خوف البدنه و اظهر التهجد قراراً له اولاً تقوا یک معنایش این است که شغلت التفکر انسان تفکر اندیشه او را مشغول کند دو شب زنده داری اظهر التهجد قرار نومه گفتیم متقین خوابشان سنگین نیست زیاد نیست غرار خواب کمشان هم تازه به شب زنده داری می گذرانند اظهر التهجد قراراً نوم همین خواب کمشان باز به شب زنده داری می رسد و عزمع الهواء هواجر یومه اثر تقوا این است ازمع تشنه می کند رجاء چون به لطف و رحمت الهی امیدوار است هواجر یومه در اوج گرما روزه می گیرد برای اینکه به لطف پروردگار امیدوار است ازمع الرج هواجر یومه و زلف پنجم زلف زهد شهواته زلف یعنی منع الزهد زهد جلوی شهوت رانی های او را می گیرد البته می دانید زهد هم زهد فکری داریم و نظری داریم و هم زهد عملی داریم امیر المومنان در نهج البلاغه این بخش حکمت ها حکمت 439 حضرت زهد را تعریف کردند کی بهتر از امیر المومنان استنادشان به آیه قرآن است فرمودند الزهد کله بین کلمتین من القرآن تمام زهد در این دو کلمه قرآن سوره حدید آیه 23 است قال الله عزوجل زهد چی است؟ زهد نظری كَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ (حدید، 23) چیزی از دست دادید قصه نخورید و لا تفرحوا چیزی به دست آوردید و پستی است و مقامی است و مالی و ثروتی و جاه و آبرویی است لاتفرحوا شادی همراه با غرور نداشته باشید این می شود زاهد وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ. (نهج البلاغه، 439) کسی از گذشته ای که از دست داده قصه نخورد به آینده ی شادی همراه با غرور نداشته باشد فقد اخذ الزهد بطرفین تمام زهد را دریافت کرد این را می گویند زهد نظری اما زهد عملی چی است؟ در زندگی مان اثرش معلوم بشود و مشخص بشود این تعریف را شاید عزیزان شنیده باشند در یک جمله کوتاه زهد یعنی تلاش بیشتر ولی دریافت کمتر امیر المومنان سلام الله علیه ازهد الزاهدین بود درسته؟ ولی عزیزان یادشان باشد این تاریخ را ببینید هیچ کسی به اندازه امیر المومنان سلام الله علیه تو مدینه کار عمرانی و آبادانی و کشاورزی و نخلستان ها نداشته بروید تاریخ را ببینید در این 25 سالی که حضرت خانه نشین بودند هیچ کس به اندازه امیر المومنان کار نکرد ولی خودشان برداشت نمی کردند نه اینکه ما کار و تلاش نداشته باشیم بنابراین تقوا زلف الزهد شهواته ششم و اوجف ذکر بلسانه اوجف یعنی اسرع ذکر خدا به سرعت بر زبانش جاری می شود باز می دانید ذکر را دو جور گفتند ذکر لفظی همین که می گوییم سبحان الله ولی بالاترش ذکر قلبی است توجه این که در قرآن کریم هست این داستان هم خوب است اشاره کنم مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه خوب می دانید ایشان دوازده سال نجف بودند و محضر آیت الله قاضی را درک می کردند و فرمودند جهات و مشکلاتی پیش آمد که مجبور شدم برگردم ایران رفتم خدمت استادم مرحوم آقای قاضی گفتم ما دیگر محروم هستیم از درس شما یک نصیحتی به ما بفرمایید جایگزین درس اخلاق و اخلاق شما فرمودند هر کجا رفتی این آیه را بنویس مقابل دیدگانت آیه 14 سوره علق اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ (علق، 14) انسان باور کند خدا می بیند این را می گویند ذکر دائم این جمله باز از امام رضوان الله علیه معروف است عالم محضر خداست باور کند عالم محضر خداست این را می گویند ذکر قلبی ذکر لفظی خوب است خیلی هم خوب است ولی ذکر قلبی از همه مهمتر است الم یألم بان الله انسان دائما خدا را ناظر و شاهد ببیند خدا رحمت کند دیدم منهاج البرائه آقا میرزا حبیب الله خوئی یکی از شرح های مفصل نهج البلاغه است می فرماید ذکر می تواند در طاعت باشد و می تواند در معصیت و مصیبت باشد و می تواند در نعمت باشد و در طاعت آدم اگر یاد خدا بود بندگی را به راحتی انجام می دهد اگر یاد خدا بود از گناه فاصله می گیرد و اگر یاد خدا بود مصیبت برایش آسان می شود و صبر می کند اگر یاد خدا بود نعمت بهش رسید یادش هست که این نعمت دیگران هم سهم دارند و یاد خدا باید در زندگی ما در نعمت و در مصیبت و در طاعت و در معصیت آثار خودش را نشان بدهد و صحت در همه جا این تعبیر ایشان است بد نیست من یک روایتی را در کافی مرحوم کلینی رضوان الله علیه دیدم خیلی زیباست ذکر در مصیبت انشان یاد خدا باشد خیلی حدیث کوتاه و لطیفی است از امام صادق علیه السلام فرمودند إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللّه ِ أرضاهُم بِقَضاءِ اللّه ِ من ترجمه روان بگویم آقا کی بیش از همه راضی است به مقدرات الهی آقا مصیبتی برایش رسیده و گرفتاری برایش پیش آمده و یک بیماری برایش پیش آمده هر مصیبتی کی بیش از همه راضی به مقدرات و قضای الهی است؟ هر کسی که معرفتش بیشتر باشد ما هر چقدر معرفتمان به خدا بیشتر باشد بیشتر راضی هستیم ذیل این حدیث کافی شریف یک بیان خیلی لطیفی دیدم از علامه مجلسی رضوان الله علیه می فرماید اگر انسان باور داشته باشد خدایی را ما می پرستیم یک قادر است این بیان علامه مجلسی است همه چیز دستش است و قدرت دارد و قاهر است و چیزی از اختیارش خارج نشده.
3- عادل است نمی خواهد به کسی ظلم کند
4- مهربان است
5- حکیم است و کارش بر اساس حکمت است اگر کاری انجام می دهد برای بندگان مصلحتشان همین است
6- مدبر عالم است فکر نکنید تدبیر عالم از دست خدا خارج شده اگر یک بلا و مصیبتی به ما می رسد و گرفتاری می بینیم فکر نکنیم خدا حساب از دستش در رفته اگر این پنج الی شش تا قاعده را یادمان باشد و پنج شش صفت خدا را یادمان باشد معرفتمان بیشتر میش ود و اون وقت راضی می شویم به مقدرات الهی یک بار دیگر تکرار می کنیم علامه مجلسی می فرمود اتفاقا درجات دارد حضرت می فرماید هر چی معرفت انسان بیشتر باشد اولیاء خدا اهل بیت و سید الشهدا سلام الله علیه اوج معرفت بود دیگه در اوج مصیبت رضایش مقام رضایش بیشتر بود و مقام صبرش بیشتر بود و هر چی درجه رضا و معرفت انسان بیشترب شاد در مصیبت ها و گرفتاری ها و مشکلات این شش صفت را یادمان باشد 1- خدا قادر است 2- خدا قاهر است سلطه الهی همه جا برقرار است سه خدا عادل است آقا نمی خواهد خدا به تو ظلم بکند چهار خدا مهربان است ارحم الراحمین است و لطیفٌ بعباده پنج، کارش بر اساس حکمت است و شش، مدبر عالم است اگر همچین خدایی را باور کردیم در گرفتاری ها اون مقام ذکر که اثرش باید ذکر در مصیبت باشد خودش را نشان می دهد این هم یک جمله ششم، اوجف الذکر هفتم، و قدم الخوف لأمانه چرا الان نگرانید لأمانه برای اینکه بعدها در محشر در قیامت در امن و امان باشیم می دانید یک انسان اگر بیخیال بود این مثال خیلی مثال خوبی است انسان و کشاورزی اگر فقط و فقط امید داشته باشد این به نتیجه نمی رسد فقط هم نگران باشد به جایی نمی رسد حالت خوف و رجا باید داشته باشد هم امیدوار باشد به محصولش و هم نگران باشد از آسیب ها و آفت ها این حتما یک محصول خوبی دستش می آید بگذارید باز از کلام خود حضرت استفاده کنم نامه 45 می فرماید انما هی نفسی عروضها بالتقوا من خودم را با تقوا ریاضت می دهم حواسم هست چرا؟ لتأتی آمنتاً یوم الخوف الاکبر امروز با تقوا همراه هستم برای اینکه فردای قیامت در امن و امان باشم قدم الخوف لأمانه و هشتم، و تنکب المخالج ان وضح السبیل خیلی واژه های زیبایی است چند بار عرض کردیم حضرت در این خطبه چند صفحه ای بیش از دویست واژه به کار بردند که در هیچ کجای نهج البلاغه نیامده متقی کسی است که تنکب المخالج یعنی فاصله بگیرد از چی؟ در مخارج جاذبه های شیطانی و مشاغل شیطانی و دل مشغولی های شیطانی ان وضح السبیل از راه روشن و مستقیم او را غافل نکند می دانید به هر حال مخصوصا امروزه در این فضاهای مجازی اصلا دنیا یک دنیای دیگری است جناب آقای ملایی همیشه ما سی سال پیش و چهل سال پیش و ده سال پیش مقایسه کردیم متقین است که حواسش جمع باشد در این راه مستقیم جاذبه های شیطانی مشغولش نکند که متاسفانه خیلی ما را الان مشغول کرده حداقلش این است که داریم عمرمان را تلف می کنیم یک آقای جوانی دیروز سوار ماشین شدم نوعا از ماشین های عمومی و اتوبوس استفاده می کند خودش تعریف می کردم دیدید فلان چیز را در اینستاگرام می ترسم نصب کنم که آنچنان اعتیاد آور بشود گفت راست می گویی حق با شماست من خودم شب که می روم در خانه تا چند ساعت در این فضای مجازی و اینستاگرام نروم خوابم نمی رود شب چند ساعت و ظهر و شب چند ساعت ماحصلش چی است چی دست ما می آید این همه حجم اخبار و رویدادها و حوادث عالم را لازم است ما اطلاع داشته باشیم؟ یک پیرمردی و یک خانم سالخورده و بازنشسته و حوصله اش سر رفته و خسته می شود و این چند تا فیلم نگاه کند و یک کلیپ ببیند یک جوان و کسی که از عمرش می تواند بهترین استفاده کند تنکب نشان تقوا این است تنکب المخالج یعنی دل مشغولی ها و جاذبه های شیطانی او را از راه مستقیم باز ندارد و سلک اقصد المسالک الی النهج المطلوب این نهم متقی کسی است که معتدل ترین راهها را برود به طرف مسیر مطلوبی که نظرش هست اعتدال در زندگی این هم باز می دانید خیلی مفصل است اعتدال در مسائل سیاسی و در مسائل فرهنگی و در مسائل اقتصادی ما هر چی آسیب می بینیم از افراط و تفریط است باور می کنید حتی در مسائل عبادی در مسائل عبادی آقا اعتدال یعنی چی حدیثش در کافی شریف است یک باب دارد باب الاقتصاد یعنی میانه روی در عبادت اعتدال داشته باشید آقا عبادت که دیگه بیشتر باشد بهتر مرحوم علامه مجلسی حدیث شناس بزرگ توضیح دادند حدیث ها را آوردند و فرمودند توضیح این احادیث این است هفت تا حدیث مجالس بخوانم می فرماید پیام این هفت حدیث این است هواست باشد اخلاقت را درست بکنی و فکرت را درست بکنی مهمتر از این است که هی نماز بخوانی و روزه بگیری معنایش این است هفت تا حدیث اون هم کافی شریف اون هم حدیث شناسی مثل علامه مجلسی رحمت الله الان امر من دائر است امشب بروم یک جلسه بنشینم فکرم را بالا ببرم معارف دینم را بیشتر بکنم یا چند تا نماز مستحبی بخوان می فرماید این عبادت بالاتر است و تفکر بالاتر است امر من دائر است به اینکه اخلاق متاسفانه ما خیلی وقتها گرفتار بد اخلاقی هایی هستیم ولی فکر می کنیم هی نماز و جای خودش ولی حدیث شناسی مثل علامه مجلسی می گوید السعی اول تلاش کن دو تا چیز السعی فی تصحیح العقائد و الاخلاق این را درست کنید باور و مغزت را درست کن و روش زندگی و اخلاق هم این مهمتر از نماز زیاد و عبادت های زیاد است لذا می فرماید سلک اقصد المسالک اعتدال عرض کردم در مسائل فرهنگی و سیاسی هست و همه آسیب هایی که ما الان می بینیم از این افراط و تفریط هاست و لم تفتله فاتلات الغرور تفتله از همان ماده فتح در فارسی می گوییم نپیچدت فاتلات الغرور یعنی امور فریبنده او را از راه مستقیم منحرف نکند و لم تعم علیه مشتبهات الامور امور مشتبه شبهه افکن و شبهات راه را برایش گم نکند می دانید باز خود امیر المومنان سلام الله علیه در نهج البلاغه می فرماید چرا به شبهه می گویند شبه می گویند شبهه افکنی نکن و پاسخ بده به شبهات چرا می گویند شبه لانها تشبه الحق شبیه حرف حق است یک وقتی یک جوانی آمد پیش من دیدم خیلی اضطراب دارد و نگران است و تحصیلات عالی هم داشت دکترا می خواند یک شبهه خیلی ساده کسی بهش القا کرده بود گفته بود ترسیده بود و لرزیده بود و نگران جوابش چی است گفتم مسلمان 1400 سال است این شبهات مطرح شده و جوابش هم گفتند چرا شما نباید بروید چهار تا کتاب مطالعه کنید و چهار تا جلسه دینی شرکت کنی این شبهات را یاد بگیری ولی یک شبهه خیلی ساده نپچید به هم و نگران نشوید امیر المومنین می فرماید متقی کسی است مشتبهات امور مشتبه راه را برایش گم نمی کند و راحت بفرضت البشرا و راحت النعما فی انعم نومه و آمن یومه متقی ویژگی دوازدهمش این است بشارت دارد نه اینکه مسیر را درست رفته زافراً پیروز است با بشارت ها و شاد است با بشارت هایی که خدا بهش داده فراوان است بشارت های قرآنی سوره مبارکه حدید آیه دوازده خدا به بهشتیان می گوید بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ (حدید، 12) سوره مبارکه آل عمران فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (یونس، 63) سوره مبارکه فصلت این آیه را همه بلد هستند إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ (فصلت، 30) همه اش بشارت است و مسیر متقی اگر انسان مسیرهای قبلی را رفت می رسد به اینجا ظفرمند است و شاد است با بشارت الهی قد معبر آجلت الحمید از این معبر دنیا عاجل دنیا از این معبر دنیا خیلی خوب عبور می کند و قدم زاد لاعاجلت السعیدا برای اینکه از این معبر خوب عبور کنیم قدم زاد العاجله عاجله می شود قیامت اون عین بود عاجله دنیا این عاجله قیامت الف و همزه است قدم زاد العاجله سعیدا سعادتمندانه برای اون صحرای محشرش قدم زاد و توشه می فرستد قدم زاد العاجله اجازه بدهید یک روایت خیلی زیبایی بخوانم از وجود مقدس آقا موسی الجعفر سلام الله علیهما موفق باشیم امشب و فردا برای عزاداری حضرت است این حدیث از تحف العقول است و از منابع دست اول مال هزار سال پیش حضرت این جمله را قال عند قبر حذر آمدند کنار یک قبری و جنازه ای دفن می کردند میتی را فرمودند ان شیئاً هذا آخره دنیایی که آخرش این است این گودال است لحقیقٌ ان یظهر فی افواه چقدر خوب است انسان از اول زاهدانه زندگی کند و زهد هم معنا کردیم تلاش داشته باش ولی مواظب باش دلبستگی نداشته باش و حلال و حرام حالی مان بشود و مال یتیم بفهمیم یعنی چی و مال بیچاره بفهمیم من بارها عرض کردم جناب آقای ملایی آدم قصه می خورد اگر همین امروز تعارف که نداریم ما بگوییم نه و نه چیزی درست نمی شود اگر همین امروز ما مردم ایران تصمیم بگیریم به همدیگر ظلم نکنیم تصمیم بگیریم حق همدیگر را پایمال نکنیم و تصمیم بگیریم مال کسی را بالا کشیدیم برویم بهش بدهیم ملک کسی و زمین کسی و ارث کسی مال یتیم تصمیم بگیریم به هیچ کسی ظلم نکنیم ظلم هایی که کردیم بگذاریم کنار میلیون ها پرونده در تشکیلات قضایی مختومه می شود و مال همین مسائل است و ظلم است و حق دیگری حضرت وقتی نشستند کنار این قبر آقا موسی ابن جعفر فرمودند آخرش این است و اون هم بدون اطلاع آقای ملایی باور کنید گاهی رفقایی زنگ می زند و می گوید من افتادم در بستر و نمی دانم آزمایش دادم و منتظر جواب آزمایش هستم تو دو هفته پیش سالم بودی دیشب یک آقایی زنگ زد خیلی متاثر شدم یک آدم بسیار بسیار فعال بسیااار فعال گفتم چرا ناله می کنی گفت سه هفته است حالم به هم خورده و رفتم آزمایشگاه گفتند سرطان ببینیم چی می شود به دو هفته مرگ در خواب و سکته های چقدر سکته های در خواب ما هیچی مون را خبر نداریم حضرت اومدند کنار قبر گفتند آخرش این است؟! لحقیم ان یزهد فی اوله از اول کاش حواسمان بود فرمودند اولی اش این است هذا اوله عالم و سرای جاودان اینجا نقطه آغاز است از این چاله حقیقٌ ان یخفاه از آخرش می ترسیم زاد و توشه می فرستد باز جالب است این هم از حدیث های بسیار زیبای آقا موسی ابن جعفر است فرمود ایاک ان تمنع فی طاعت الله تو رو خدا عزیزان یک کم بیشتر گوش کنند رحم کنیم به هم الان گرفتاری خیلی زیاد است چی بگوییم ولی رحم داشته باشیم دیروز باز یک آقایی و جوانی من را سوار کرد من تا سوال می شوم می پرسند چیکار می کنی و اولاد داری و مستاجر هستی گفت مستاجر هستم گفتم راضی هستی یک جمله گفت خیلی خوشحال شدم گفتم فردا حتما سمت خدا می گویم گفت الان هفت ساله مستاجر هستم و هفت ساله پول پیشی که از من گرفته بوده 28 میلیون هفت سال است یک ریال رویش اضافه نکرد گفتم اجاره اش چی؟ گفت یک ریال اجاره ای اضافه نکرده هفت سال است من در خانه اش نشستم خودم دلم سوخته یک چیزی اضافه کردم برایش گفتم این فرشته است فردا می روم سمت خدا می گویم یک آقای جوانی سه تا فرزند دارم و یک بچه ام یک بیماری خیلی حادی دارد نمی خواهم مطرح کنم سه تا فرزند هفت سال است یک ریال ودیعه را بالا نبرده 28 میلیون هفت سال پیش یک ریال اجاره را بالا نبرده من خودم دلم می سوزد یک چیزی اضافه می کنم آقا موسی ابن جعفر سلام الله علیه فرمود ایاک ان تمنع فی طاعت الله نکند سخت ات باشد در راه خدا بدهی فتنقوا مثلیه فی معصیته فَتُنفِقُ مِثلَيهِ في مَعصِيَةِ اللّه (تحف العقول، ص 405) اگر در راه خدا ندادی دوبرابرش را در معصیت خواهی داد این امام و ولی و حجت خداست این هم آدرسش تحف العقول فرمود اگر در راه خدا ندادی هی بهت می گویند این مریض است این گرفتار است و این بیچاره است و زندانی بیگناه است و پول عقب افتاده دارد و این بدبخت است و گرفتار قیمت دلار که می بینی حقوق این آقا که بالا نرفته و حقوق ها با دلار بالا نمی رود و شب عید است و ماه رمضان است و افطاری و سحر می خواهد و رحم کن رحم نکن آقا موسی ابن جعفر فرمود اگر در راه خدا ندادی فَتُنفِقُ مِثلَيهِ في مَعصِيَةِ اللّه (تحف العقول، ص 408)دوبرابرش را در معصیت خواهی داد از این بالاتر شبیه حدیثی که از خاتم النبیین مکرر خواندیم مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّه ُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا . (جامع الاخبار، 505) به خوب ها ندادی نصیب اشرار می شود آقا این حرف من نیست این حجت خدا خاتم النبی کلام امام موسی ابن جعفر در راه خدا ندادی آقا فرمود دو برابرش را در معصیت مید هی یک کتابی می خواندم این شب ها الحمدلله خدا را شکر می کنم من یک شرح حال مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی می خواندم نوشته اند یک کسی آمد در خانه ایشان کی ما اهل این حرفها هستیم من رو سیاه که ابدا آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی یک کسی اومد در خانه اش کمک خواست گرفتار هستم ایشان هیچی نداشت خودش هم گرفتاری داشت یک خانه ای ایشان من خدا رحمت کند نوه شون مرحوم آقای میر سجادی تهران از دنیا رفتند می گفت جد ما مرجع اعلای عالم شیعه بود تمام عالم تشییع هند و عراق و ایران همه جا خانه خودش 50 متر بود کسی به ایشان مراجعه کرد به من کمک کن ایشان نداشت گفت صبر کن یک فکری به ذهنم آمد می رود در خانه به دخترش در خانه اش بود دخترش اسمش هست فاطمه خانم می گوید فاطمه خانم این یواشکی برو گوشواره ات را بیار یکی دم در است به شوهرت نگو من دوباره برایت می خرم به اون نگو برو این گوشواره را بردار بیاور من بدهم به این آقا می دهد به این غیر از این چیزی نداشتیم ولی الان خودم هم گرفتار هستم برو نصف کن نصفٌ لی و نصفٌ لک نصفش را بده به من و خودم گرفتار هستم آقا می رود و بازار گوشواره را می فروشد می آید و بیشتر را خودش بر می دارد و یک بخشی از اون می گوید من گرفتاری ام از شما بیشتر است اینها را هم داشتیم نه اینکه الان هم داریم مگر همین نمونه الان نگفتم الان هم داریم نمی خواهم بگویم نداریم ولی این کلام آقا یادمان باشد اگر اینجا آقا موسی ابن جعفر می فرماید اینجا کوتاهی کردی و در راه خدا خرج نکردی دوبرابرش فی معصیت الله است این هم یک جمله بعدا فرمود قدم زاد العاجله و بادر من وجل چرا اینقدر کار خیر می کند من وجل نگران است دیگر نمی دانیم یک ساعت دیگرمان چه خبر است و اکمش فی محل اکمش یعنی اسرع با اینکه مهلت دارد خوب حالا چهل سال و پنجاه سال و شصت سال ولی با اینکه مهلت دارد زود کار خیر را می کند از یک ساعت دیگرمان خبر نداریم و رغب فی طلب اگر دنبال کار خیر هم می رود فی رغب با رغبت می رود و یک کار خیری هم کردید اخم نکن و بد اخلاقی نکن و غُر نزن هی نگو اشتیاق داشته باش و با شوق و ذوق برو طلب رغب فی طلب و ذهب ان حرب از گناه حرب فرار نکن طرف گناه نمی رود و راغب فی یومه قدر امروز برای فردایش مراقبت می کند و این جمله را جلسه قبل گفتیم در زیارت نامه قمر بنی هاشم سلام الله علیه است که الآخذ لقده من امسه برای فردایش امروز تلاش کرد راغب فی یومه و نزل قدماً امامه برای اینکه جلو برود ونگاهش به جلو هست پشت سر را نگاه نمی کند فکفی بالجنت ثوابا این هم بشارت بیست تا ویژگی حضرت برای متقی بیان می کند اگر کسی این کار را کرد کفی بالجنت ثوابا و نوالا این ثواب و نعمتی که از این بالاتر؟ از آن طرف هم بشارت است و هم انذار است و کفی بالنار عقاباً و وبالا کوتاهی کردی و ظلم کردی و حق مردم را خوردی و مال مردم را خوردی و بد اخلاقی کردی و به زن و بچه ات ظلم کردی و به شوهرت و پدر و مادرت ظلم کردی و به بچه ها و مردم ظلم کردی هر کجا کفی بالنار عقابا و وقالا آتیش برای عقاب و وبال کفایت می کند و کفی بالله باز حضرت ادامه می دهد فاتعضوا عباد الله بالعبر و اعتبروا بالأثر، و ازدجروا بالنعیم، و انتفعوا بالمواعظ، فکفی بالله معتصما و نصیرا و کفی بالکتاب حجیجا و خصیما و کفی بالجنة ثوابا، و کفی بالنار عقابا و وبالا کفی بالجنت ثواباً و نوالا کفی بالنار عقاباً وبالا کفی بالله منتقما و نصیرا کفی بالکتاب حجیجا کفی بالله خدا منتقم است و خدا از ظالم ها انتقام می گیرد دیدید این شکست مفتضحانه صهیونیست ها واقعا چقدر ما خوشحال شدیم الحمدلله با اینکه خیلی وقت نداشتم ولی خیلی می نشستم این لحظه آزادی این سرای فلسطین را خیلی خیلی آدم اشک شوق می ریزد خیلی شوخی نیست خیلی عجیب است یک منظره ای دیدم یکی از این دخترهایی که مدتها اسیر صهیونیست ها بود آزاد شده بود در این شلوغی بغلش کرده بودند و مادرش و خواهرش و اینها می بوسیدند دختر خانم هجده ساله یک کمی اینها خیلی پوشش هایشان عالی است یک کمی روسری اش رفت کنار مادرش مادری که مدتها بچه اش را ندیده هی حواسش این بود توقع این است که به سلامت بچه باشد این مادر روسری را می پوشاند آدم واقعا خوشحال می شود این دست انتقام خدا نبود کفی بالله منتقماً و نصیرا خدا هم انتقام می گیرد و هم یاوری و کفی بالکتاب حجیجاً و خصیما قرآن کریم هم مدافع مظلومین است و هم دشمن ستمکاران است خیلی جالب است عرض کردم در پنج شش شرح را می بینم دیدم یکی از شارحین قدیمی نهج البلاغه مرحوم ابن میثم بحرانی می گوید این که امیر المومنین می فرماید قرآن مدافع است این مجازی است قران که نه صاحب قران که خدای متعال باشد ولی دیدم بعضی از شارحین گفتند نه آقا چرا مجازی باشد حقیقی است قرآن خودش فردای قیامت مرحوم ابن میثم به این نکته توجه نداشتند خود امیر المومنان در نهج البلاغه دارند این خطبه 176 واعلموا انه شافحٌ مشفه قرآن شافع است شفاعت می کند شافعٌ مشفع حتما پذیرفته می شود مگر می شود قرآن شفاعت پذیرفته نشود و از اون طرف و قائل مصدق گوینده شکایت می کند شکایتی که مصدق شکایتش هم تصدیق شده است واعلموا أنّه شافع مُشفَّع و قائل مصدّق و أنّه من شفع له القرآن یوم القیامة هر که قرآن ازش شفاعت بکند حتما پذیرفته می شود شفاعتش و من محل به القرآن یوم هر که قرآن ازش شکایت کند محل به القرآن صدق علیه راست می گوید پس بنابراین قرآن هم مدافع است و هم از یک طرف برای عده ای حمایت می کند انس مان با قرآن یک روایت بخوانم محضر قران شرفیاب شویم با این حدیثی که راجع به قرآن است محضر قرآن شرفیاب بشویم در کافی مرحوم رضوانی هست حضرت فرمود تعلم القرآن حدیث امام باقر خیلی حدیث زیبایی است و مفصل است من خلاصه اش را می گویم امام باقر فرمود تعلم القرآن قرآن یاد بگیرید فان القرآن یاتی یوم القیامت فی احسن سوره خود قرآن می آید به یک صورتی و یک شکلی خود قرآن در زیباترین صورت حتی ینتهی الا رب العزه در محضر پروردگار قرار می گیرد ینادیه خدای متعال به قرآن خطاب می کند یا حجتی فی الارض تو حجت من بودی در روی زمین و کلامی الصادق ای کلام صادق من اشفع تشفع شفاعت کن شفاعت ات پذیرفته می شود کیف خدا خطاب می کند کیف رأیت عبادی چطوری دیدی بنده های من را قرآن می گوید دو دسته بودند منهم من صان لی و حافظ علیه عده ای از من حفاظت کردند و به قرآن عمل کردند و می دانید حفاظت هم فقط تلاوت نیست عمل کردند ولی و منهم من سیئنی من ضیعنی و سخف لی و کذب لی تکذیب کردند و ضایع کردند من را دروغگو می دانید تکذیب به این نیست که دروغ است مگر ما به آیات قرآن عمل نکردیم ما ربا می خوریم و می دهیم این تکذیب است ربا که نباید تکذیب که نباید بنویسیم قرآن می گوید حجاب و قرآن می گوید ربا حرام است همین که من عمل نمی کنم این عمل نکردن است منهم من ضیعنی و سخف لی بعد خدای متعال می فرماید لأصیبن الیوم احسن الفوا من امروز به کسانی که تو را حفظ کردند بالاترین پاداش ها را می دهم و اونهایی که از بین بردند
ملایی: خیلی خوب حسن ختام نه برای کلیت برنامه ولی برای این لحظه ها شد خیلی ممنونم حاج آقا یک چیزی بگویم یک امیر حسین داریم کلاس چهارم ابتدایی است دادم با خط خودش هم آشنا شود و هم انگیزه ای بشود برایش تک بیت را نوشت و چسبانیدم در خانه سحر و عزت و ذکر به دوام کند این پنج ناتمامان جهان را درست هم دارد یک آیه ای دارد پیشنهاد بدهیم الم یعلم بان الله این هم بنویسیم یک جایی سوره علق آیه 14 جالب است خیلی از بینندگان عزیز خیلی ها پیامک دادند و پیداست بینندگان خیلی حواسشان جمع است و لازم است به ما تذکر می دهند و اکنش هایشان خیلی فعالانه است و
حجت الاسلام حسینی قمی: الحمدلله خیلی از علما و بزرگان و طبقات مختلف و طبقات همه و همه معلمین و فرهنگیان و دانشگاهیان در این جاهای بزنگاه ها ما وقتی یک چیزی می گوییم متوجه می شویم که خطای ما را می گویند ما متوجه می شویم و جایش کجاست
ملایی: ممنونم انشاالله قم نائب الزیاره تان خواهیم بود در شب شهادت آقا موسی ابن جعفر محضر دختر بزرگوارشان آیات نورانی قرآن را تقدیم آقا امام کاظم سلام الله علیه می کنیم برای اینکه از این آیات و اشعار و روایات مطلع باشیم با ارسال عدد 8 به 300001515 عضو کانال ما شوید سوره مبارکه انبیا صفحه 324 آیات 25 تا 35 را با یک صلوات تلاوت می کنیم . اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
(قرآن کریم سوره مبارکه انبیا صفحه 324 آیات 25 تا 35)
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، زمان را نگیرم خدمت حاج آقای حسینی قمی باشیم دو تا نکته جدید هم دوباره به ما اضافه شود خدا را باید شاکر باشیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: من به ذهنم اومد در همین فاصله مشغول تلاوت بودیم به ذهنم اومد به احترام شهادت امام موسی ابن جعفر چهارده سال حضرت زندان بودند عزیزان همت کنند برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد یک جمله ای خواندیم حضرت یوسف علیه السلام بر سر در زندان نوشت این جا قبور لاحیا است اینجا قبر زنده هاست یک تلاشی بکنیم ببینید یک وقت آدم های مجرمان می دانید در این بحث آزادی زندانیان جرایم غیر عمد یک کمکی کنیم و پولی واریز کنید خیلی ها من زیاد زندان می روم آقای ملایی نمی خواستم این را بگویم انشاالله دوستان حمل بر تعریف و تمجید خودم نکنم الان من در راه می آمدم با آقای دادستان قم آقای غریب صحبت می کردم یک جوانی سه چهار سال است در زندان است در کوچه و محله با رفیق صمیمی اش چهارده سال ش بوده دعوایش شده ززده به او و خورده زمین در اثر تصادف و برخورد اون رفته تو کما و اون حیات نباتی پیدا کرده و از اون طرفش خوب دیه برایش بریدند تقریبا یک میلیارد تومن من خیلی دلم سوخت چهارده سالگی رفته زندان الان حدود شانزده و هفده سالش است و من در برنامه تازگی زندان بودم دیدم جزو کسانی که آمده بود که مسابقات قرآن و حافظ قران است در راه می آمدم ما یک کاری کرده باشیم با آقای دادستان گفتم شما ایشان را آزاد کنید من پولش را حتما مید م از کجا اینقدر خیرین گفت ضمانت شماست ندادی شما گفتم من ضامن شما بده حتما درست می شود گفت یک میلیارد است گفتم من می دهم اتفاقا یک مادر شهیدی هشتاد میلیون داد و یک مادر شهید گفتم بقیه اش هم ندادند من یقین می کنم جور می شود نمی خواستم این را بگویم به هر حال این طور آدم هایی داریم یک جوان است دو روزی جوانی تان برود چه حالی دارد چهار سال نباید دعوا می کرد در کوچه دعوا کرد این جور زندانی ها در این جرائم انشاالله به احترام آقا
ملایی: حالا که به اینجا رسید دعایمان کنید
حجت الاسلام حسینی قمی: به حق آقا موسی ابن جعفر سلام الله علیهما امر آزادی همه اولا این سی هزار چهل هزار چقدر این سیرهایی که دست صهیونیست ها هستند خداوند به خوبی امر آزادی شان مقرر بدارد و بعد هم همه زندانیان بی گناه در سراسر عالم با همت مردم اونی که دست ما هست انشاالله آزاد بشود
ملایی: و ویژه نوجوان هایی که دچار خطا می شوند و انشاالله خدا جوان ها هم به پدر و مادرهایشان ببخشد و خطا نکنند و خطا هم کردند باید دستشان را بگیریم هدایت کنیم خدا انشاالله به حق حضرت زهرا خدا صحت و سلامت و عافیت و نوجوان ها عنایت کند
حجت الاسلام حسینی قمی: این دعا خیلی با جانمان نشست ما نوجوان ها را خیلی دوست داریم برنامه ما میهمان نوجوان های خوبمان هست تا پایان ماه مبارک رمضان در همین بخش ترتیل آخر برنامه ممنون و متشکرم از شما که همراهی فرمودید و فردا در روضه ها نائب الزیاره هستیم امشب و فردا مشهدی ها هم مشهد یاد کنند ما را محضر آقا امام کاظم سلام الله علیه مشرف شویم با عرض ادب و ارادت و سلام و صلوات. خدا حافظ