اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-09-03-حجت الاسلام حسینی قمی - سیری در نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام ( خطبه ۸۳ )

ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یکی از زیباترین هدیه های خداوند متعال به مخلوقات خودش به ویژه انسان ها همین زندگی است زندگی که با خود خدا معنا پیدا می کند و با اولیاء خدا و با حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاک او و امروز که شنبه است آغاز هفته به نام همین رسول بزرگوار و رسول خوبی ها و عطوفت و مهربانی است خیلی خوش آمدید سلام می کنم بهتون خانم ها و آقایان و بینندگان جان و شنوندگان گرامی یک هفته دوباره برای سمت خدا شروع شد و مثل همیشه شنبه ها با حاج آقای حسینی قمی هم شروع می شود خیلی خیلی خوش آمدید سلامٌ علیکم.

حجت الاسلام حسینی قمی:  سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز عزیزانی که تکرار برنامه را از شبکه افق شبکه جام جم و شبکه ولایت می بینند از رادیو معارف برنامه را گوش می کنند خدمت همشون عرض ارادت دارم اجازه بدهید آقای ملایی این روزها در کنار بیش از یک سال کشتار مردم مظلوم فلسطین و غزه و شیعیان مظلوم لبنان این روزها شنیدیم شهادت جمعی از شیعیان مظلوم پاکستان اصلا نمی شد تصاویر را نگاه کرد من که نتوانستم ببینم دهها نفر دختران و پسران و مادرها و اطفال هشت ماهه و شش ماهه و یازده ماهه یک وضعی که اصلا نمی خواهم توصیف کنم امیدواریم که خدای متعال دست انتقامش را هر چه زودتر بیرون بیاورد و انتقام این خون های به ناحق ریخته را بگیرد این روزها شنیدیم همین مقدار دل فلسطینی ها و مردم مظلوم غزه و لبنان خوشحال شدند که دادگاه بین المللی لاهه حکم جلب دو تا کودک کش تاریخ را صادر کردند حالا به همین مقدار این بندگان خدا امیدواریم یک روزی هر چه زودتر به سزای اعمالشان برسند

 

ملایی:   الهی آمین انشاالله خدا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به دعای خیر مومنین و دعای خود حضرت برسانند و او منتقم این ظلم هایی باشد که روا داشته می شود.

حجت الاسلام حسینی قمی:  عرض کنم خدمت بینندگان عزیز و همه مخاطبین عزیز این که بحمدلله اون هفته هم عرض کردم تقریبا نیمی از نهج البلاغه را در طول این سالها ما مخاطبین عزیز با هم مرور کردیم از خطبه ها و نامه ها و کلمات حکمت آمیز من اون هفته بعد از جلسه فکر کردم خوب حالا ما گفتیم واقعا هم ممنون پروردگار هستیم و نعمت خداوند است به برکت نام امیر المومنان سلام الله علیه و به برکت این برنامه ما هم با نهج البلاغه مأنوس شدیم ولی بعد از برنامه فکر کردم از باب من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق باید سپاس بگوییم بعد از حمد بی پایان پروردگار بر این توفیق از همه کسانی که این وسائل و اسباب این بحث را فراهم کردند الحمدلله انصافا اگر نگوییم ناسپاسی است اشکروکم لله و اشکروکم للناس اونها بیشتر از همه سپاسگذار پروردگار هستند از واسطه های فیض باشند می دانید تقریبا بیش از پانزده سال پیش برنامه سمت خدا در دوران ریاست آقای دکتر پور محمدی در شبکه سه شروع شد خدا جزای خیر به ایشان بدهد و بعد همه همه مدیران شبکه سه که آمدند تا امروز که جناب فروغی هستند و این برنامه در دوران ایشان سالیان سال است داره اجرا می شود همه یقین داشته باشند که یکی از بالاترین و بهترین خیرات زندگی شان همین است چه چیزی از این بالاتر که وقتی ما امروز می نشینیم می بینیم الحمدلله نیمی از نهج البلاغه امیر المومنان در برنامه های دیگر قرآن کریم و صحیفه سجادیه زیباترین و ناب ترین معارف اسلامی در این برنامه برای مخاطبین عزیز گفته شده و خدا انشاالله به همشون جزای خیر عنایت کند و صحت و سلامتی و توفیقات بیشتر بهشون عنایت کند همچنین باز ناسپاسی است بینی و بین الله اگر ما اشاره نکنیم به تلاش های فراوان تهیه کننده خوب سمت خدا در این بیش از پانزده سال جناب آقای رکنی که من گاهی گفتم ولو ایشان راضی نیست ولی ایشان جوانی شان و زندگی شان را و همه برنامه هایشان را پای این برنامه گذاشته اند و انشاء الله خداوند از همه به احسن وجه قبول بفرماید انشاء الله

ملایی:   حاج آقا چون اسم بردید جلسات شما با من کمترین است آقا نجم الدین اینجا نیست حیف است اسم برده نشود

حجت الاسلام حسینی قمی:  بله آقای شریعتی که همیشه گفتم آرم برنامه است شما تاج سر ما هستید آقای شریعتی سمت خدا با ایشان شناخته می شود و انشاالله ایشان هم هر کجا هستند در پناه امام زمان ارواحناه فداه ما آرزوی بهترین توفیقات را داریم

ملایی:   سلام می کنیم بهش از همین جا آقا نجم الدین عزیزم و خدا قوت

حجت الاسلام حسینی قمی:  و ما سومین جلسه است که خطبه 83 نهج البلاغه که معروف به خطبه غراء هست خطبه درخشان اون جلسه عرض کردم فقط در این خطبه امیر المومنان سلام الله علیه بیش از دویست واژه استفاده کردند نه در خطبه های قبلی اومده نه در خطبه های بعد امیر بیان است دیگه نهج البلاغه است اوج بلاغت و فصاحت است رسیدیم به اینجا که حضرت می فرمایدکار انسان در زندگی به جایی می رسد که اغلغت المرء اوحاق المنیه دنیا ریسمان مرگ را بر گلوی انسان می اندازد قاعدتا له الا ضنک المضجع و وحشت المرجع و معاینت المحل او را می کشاند به کجا می کشاند؟ به طرف ضنک المضجع، ضنک یعنی جای تنگ و قبری که خیلی تنگ و تاریک است امیر المومنان سلام الله علیه خودشان یک تعبیری دارند در نامه 45 نهج البلاغه اشاره می فرمایند به همین تنگی قبر ما در نامه 45 و لا کانت فی ایدینا فدکٌ من کل ما اضلته السماء فدک در اختیار ما بود کانت فی ایدینا در دست ما بود کسی که یک چیزی در اختیارش هست نمی گویند سند بیاور که مال تو هست یا نه کانت فی ایدینا و شحت علینا نفوس قومٍ عده ای بخل ورزیدند و نمی توانستند ببینند و سخت عنها نفوس الآخرین ما هم سخاوتمندان گذشتیم به دلیل اون مصالحی که اول روزهای اول بعد از رحلت پیامبر در عالم اسلام وجود داشت و نعم الحکم الله فردای قیامت خدا حکم است همانطور که خود صدیقه طاهره سلام الله علیها در خطبه شون فرمودند و نعم الحکم الله و موعد القیامه عند الساعۀ یخسر و بعد فرمودند و ما اسنا و غیر فدک فدک برای چی می خواهید و نفس مضانها فی قدن جدسٌ فردا این بدن ما را در یک قبری می برند تنقطع فی ظلمته آثارهم در اون تاریکی دیگر هیچ اثری از این بدن باقی نمی ماند و تغیب اخبارها خبری از اونجا به بیرون درز نمی کند شاهد هم این جمله است و حفرتٌ در یک گودالی ما را می برند لو زید فی فصحتها یک کمی بخواهند این قبر را گشادتر بگیرند و وسیع تر بگیرند و اوسعت یداه حافرها اون گورکن و اون قبر کن یک کمی بخواهد قبر را بزرگ بگیرد فایده ای ندارد لاضقته الحجر و المدر سنگ ها و گل ها و کلوخ ها دوباره این رو پرش می کند و سد فرجها التراب المتراکم توده های خاک پرش می کند آخرش به یک گودال تنگی می رویم آقا ما از همین الان وصیت می کنیم پول اضافه می دهیم می رویم اون قبر کن را می بینیم که قبر ما را یک کمی بزرگتر آخرش که چی بالاخره باید یک لحدی بچینند و خاک و کلوخی پر کنند لذا امیر المومنین می فرماید اغلغت المرء او حاق المنیه به اصطلاح ریسمان مرگ گلوی انسان را می فشارد اغلت المرء قاعدتا له کجا می برد به طرف اون قبری که تنگ است و وحشت المرجع اون بازگشتی که برای ماها همه وحشتناک است و معاینت المحل اون محل را نشانمان می دهد و ثواب العمل اونجا به نتیجه اعمال مان می رسیم چه خوب و چه بد و کذلک الخلف باعقب السلف حالا من هی انظار می دهم امیر المومنین گفت من هی داد و فریاد می زنم ولی فایده ای ندارد الخلف اونهایی که بعدا می آیند بعقب السلف مثل گذشته ها گذشته ها چطور خواب بودند آینده ها هم خواب هستند لا تقلع المنیت اختراما الله اکبر مرگ از گرفتن اونها دست بر نمی دارد جناب آقای ملایی می دانید اخترام دیدم مرحوم ملا حبیب الله خوئی در این شرح منهاج البرائه شون نکته خیلی لطیفی فرمود اخترام یعنی قطع کردن و بریدن موت اخترام به چه مرگی می گویند؟ مرگ هایی که به مرگ طبیعی انسان نمی میرد غالبا حالا ببینید نگاه کنید برادر و پدر و خواهر و بستگان و عزیزانی که از کمتر پیش می آید کسی به مرگ طبیعی ازدنیا برود

ملایی:   حوادث و سوانح

حجت الاسلام حسینی قمی:  اینقدر حوادث و بیماری ها و زلزله ها هست و از همین اقسام دیگه یعنی اینکه فکر کنیم انسان بروید ببینید بسم الله از پزشک قانونی بپرسید گواهی هایشان را ببینید گواهی موت صادر می کنند هزار تاش را ببینید یک دونه دارد مرگ طبیعی این آقا عمرش را کرد نود سال بدون هیچ مشکل و بیماری نوعا یا بیماری است و یا با حوادث و تصادفی و انواع و اقسام لذا حضرت می فرمود مرگ اخترامی یعنی مرگی که غیر طبیعی ما را می گیرد لا تغلع المنیت اختراما بنابراین کسی از آینده خودش خبر ندارد اگر مرگ ها غالبش غیر طبیعی است که اینطوری است پس ما از یک ساعت دیگرمان خبر نداریم واقعا خبر نداریم چقدر آدم هایی بودند صحیح و سالم بدون هیچ مشکل یک مرتبه کشف کرده یک بیماری یک ماه و دو ماه مهلت داده تمام شد یک پزشکی بود در قم حالا پزشک بسیار واقعا مرگ همه برایش مایۀ تاثر است خدمتگزاران به مردم بیشتر است در قم بود این ائمه علیهم السلام که آیت الله العظمی سیستانی است در قم انصافا خیلی خدمت می کند سالی بیش از هزار عمل چشم دارد آقای دکتر فرخی خیلی آدم بسیار خوب حدود 50 سالش است یکی از بهترین کسانی بود که عمل چشم را انجام می داد بسیار خوش برخورد از تهران می آمد دو روز سه روز یک مرتبه گفتند ایشان سرطان خون گرفته خودش باورش نمی شد گفتند یکی دو هفته فکر می کرد به یکی دو هفته تمام می شود به مریض هایش می گفت من میام دو هفته شما صبر کنید بعد دو هفته دیگه درمان کنم بیایم دو هفته تمام شد ببینید 50 سال انواع و اقسام الان سوال کنید دیگه اصرار نداریم روی حرف خودمان چند درصد مردم به مرگ طبیعی می میرند؟ اینطور نیست حوادث است و بیماری ها و سوانح است اگر اینطوری است اگر مرگ ها اخترامی و موت اخترامی است یک مرتبه قطع می کند چقدر خوب است ما بیدار و هشیار باشیم و چقدر خوب است از فرصت خودمان استفاده کنیم لذا حضرت می فرماید لاتقلع المنیه نه مرگ دست بر می دارد لا یرء بالباقون اجتراما مردم هم از جرائم و گناه دست بر نمی دارند مرگ به دنبال اینهاست و اینها هم به دنبال جرائم و گناهان خودشان هستند یحتزون مثالا اینها هم مثال گذشته ها اینها همه به دنبال اونها حرکت می کنند و یمزون ارسالا الله اکبر یمزون حرکت می کنند ارسال، یعنی پی در پی الا غایت الانتها تا برسند به نهایت عمرشان و سیور الفناء سر منزل نیستی برسند حتی اذا تصرمت الامور الله اکبر حتی اذا تصرمت الامور تا وقتی که اوضاع جهان همینطور ادامه پیدا می کند و عمرها از بین می رود و قدرت ها از بین می رود و ثروت ها از بین می رود و پست و مقام ها تمام می شود و تقضت الدهور و ازف النشور روزها می گذرد و هفته ها و ماه ها و سالها می گذرد ما در غفلت هستیم به کجا می رسیم؟ و اضف النشور پست تمام شد به روز نعش نزدیک می شویم اخرجهم من ظرائه القبور خدای متعال ما را بیرون می آورد از کجا؟ بعضی هایمان در قبر هستیم ولی همه در قبر نیستیم حضرت سه چهار صورت را بیان می کند پناه بر خدا این که در قرآن کریم هست در سوره مبارکه لقمان آیه 34 وَ ما تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ‌ کی می داند چطوری می میرد و ما تدری نفسٌ ماذا تکسب غدا فردا چی پیش می آید و کجا می میریم حضرت می فرماید بعضی ها را در قبر می گذارند از قبر فردای قیامت من ذراع شکاف قبر بیرون می آید بعضی ها اینطوری نیستند ابکار طیور خوراک پرنده ها شدند جنازه اش افتاده در جایی که پرنده ها خوردند و باید از لانه پرنده ها و ازوجزت السباع بعضی ها هم باید از خانه درنده ها بیاوریم و مطارح المهالک عده ای هم افتادند در میدان های جنگ و درگیری ها هم جنازه هایشان اونجا افتاده در مهلکه باید جنازه ها را جمع کرد در حقیقت امیر المومنان سلام الله علیه می خواهد اشاره بفرماید فکر نکنید همه ما هم در قبر گذاشته می شویم نه معلوم نیست پایانمان چه شکلی می شود هیچی معلوم نیست آیا از قبر فردای قیامت اضف النشور نشر ما حشر ما نزدیک می شود اخرجهم از کجا ما را بیرون می آورند ضرائه القبور از قبر یا نه اوکار الطیور لانه پرنده ها اوجلت السواء یا نه از شکم درنده ها باید در بیاورند یا مطارح المهالک پناه بر خدا ولی وقتی صدایمان می زنند فردای قیامت سرائا الی امره همه به سرعت می آیند به سوی امر پروردگار به تعبیر بعضی از شارحین نهج البلاغه در این دنیا ما سرعت نداشتیم به امر الهی اونجا همه به سرعت می آیند اینجا گفتند سابقوا الی مغفرتٍ من ربه سارعوا بالخیرات اینجا حاضر نبودید ولی اونجا سراعاً سریع می برند ما را مهطعین الی معاده می گویند سرعتی که انسان به سرعت برود همراه با اضطراب آیات قران هم فراوان اشاره به این دارد اتفاقا همین آیه ای که امروز بناست تلاوت کنیم صفحه 261 هْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْآیات و لا تحسبن الله غافلاً اما یعمل الظالمون خدا را نگویید فکر نکنید غافل از ظلم ستمگران است انما یؤخرهم لیومٍ تشخص فیه الابصار محتئین و مغنی رئوسه اونها با سرعت و با اضطراب می آیند گردن ها کشیده و بالا هْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ (ابراهیم، 43) از وحشت و از ترس حتی پلک چشمشان حرکت نمی کند لا یرتدوا آدم یک وقت وحشت می کند پلکش تکان نمی خورد یا در سوره مبارکه قمر آیه ششم هفتم حِكْمَةٌ بَالِغَةٌ ۖ فَمَا تُغْنِ النُّذُرُ فَتَوَلَّ عَنْهُمْ ۘ يَوْمَ يَدْعُ الدَّاعِ إِلَىٰ شَيْءٍ نُكُرٍ (قمر، 6) فردای قیامت ما را صدا می زنند به چی؟ یک چیزی که پسندیده نیست و خوشمان نمی آید و آماده نبودیم خشعاً ابصارهم از شدت وحشت سرها به زیر افتاد یخرجون من الاجداث کأنهم جرادٌ منتشر پناه بر خدا یخرجون من الأجداث از قبرها می آیند بیرون کأنهم جرادٌ منتشر محتئین همین تعبیر امیر المومنان مهتئین به سرعت الی الداء اونی که صدایشان زده یقول الکافرون هذا یومٌ عصر روز بسیار بسیار سختی است لذا امیر المومنان می فرمایند شما را صدا می زنند صراحاً الی امره مهتئین الی معادٍ رئیلاً ا لله اکبر سموتا قیاماً صفوفا ینفذهم البصر و یسلعهم الداعی رعیلا به صورت یک گله ای راه می افتد اینها در اوج سکوت هستند حرفی ندارند برای گفتن این قیاماً رعیلا سموتا قیاماً صفوفا همه ایستاده اسم قیامت را می گویند یوم القیامه چون همه ایستادند و نشستند و لمیدن نیست سر پا همه سر پا هستند قیاماً صفوفاً در صف هستند باز اشاره به این آیه نورانی در سوره مبارکه نبأ با این آیه آشنا هستید یوم ینفع فی السوره و تعطون افواجا دسته دسته می آیند ینفذهم البصر چون کسی فکر نکند ممکن است آدم به ذهنش بیاید در غوغای محشر هشت میلیارد الان روی زمین است شما خلق اول و آخر را حساب کنید چقدر می شود تو اون غوغای محشر کی ما را می بیند حضرت می فرمایدد ینفذهم البصر خدا همشون را می بیند و یصنعهم الداعی صدای داعی به گوششان دعوت کننده به گوششان می رسد باز اشاره به این آیه عرض کردم اخیرا کسی کتابی نوشته ششصد صفحه ندیدم من یکی از دوستان می گفت ششصد صفحه تمام مستندات قرآنی نهج البلاغه را جمع آوری کرده یعنی هر کلامی که امیر المومنان فرمودند اشاره به چه آیه ای از آیات نورانی قران اینجا هم به همین شکل قیاماً صفوفاً ینفذهم البصر از دید خدا پنهان نیستند اشاره به آیه قرآن سوره حاقه یومئذٌ تعرضون لا تخفی منکم خافیتٌ چیزی مخفی نیست یسمعهم الداعی دعوت کننده صدایشان می زند سوره مبارک قاف وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ  (سوره قاف 41-42) پس می شنود خدا رحمت کند مرحوم علامه طبرسی رضوان الله علیه دیدم ذیل این آیه نکته خیلی لطیفی فرمودند آیه قرآن می فرماید ینادی المنادی من مکان القریب منادی از یک جایی نزدیک صدایشان می زند 

ملایی:   اون همه جمعیت الان می گویند هشت میلیارد کره زمین خلق اول و آخر اصلا به ذهن ما نمی آید چطور قرآن می فرماید ینادی منادی من مکان القریب ایشان می فرماید علامه طبرسی می فرمود چون صدای خدای متعال یا فرشته های الهی یک جوری هست که تمام خلائق کانه از نزدیک می شنوند همه به یک شکل بخواهیم تشبیه کنیم مثل این بلند گوهایی که امروز گاهی در مجالس هست به همه جا اونقدر کشیده شده که هر کس هر کجا هست مثل کسانی صدا را می شنود که همه مثل هم هستند لذا ایشان می فرماید من مکان قریب به دلیل اینکه همه یک جور صدا را می شنوند علیهم لبوس الاستکانه الله اکبر و ذرع الاستثلام و الظله لباس ذلت و لباس خشوع و حرف دارد اونجا بزند بر تنشان قد ظلت الحیل و انقطع العمل و هوت الافئدۀ کاظمه ذلت الهی آدم راه چاره ای ندارد اونجا دیگر نمی تواند بگوید من بهانه ای داشته باشم تمام راه چاره ها بسته شده ظلت الهی تمام راه چاره ها بسته شده و انقطع العمل اونجا تمام امیدها قطع شده یک دعایی دارد جناب آقای ملایی آقاامام سجاد سلام الله علیه عزیزان حتما موفق هستند و عده ای هم می خوانند درمفاتیح هست مرحوم محدث قمی رضوان الله علیه نقل کردند به نام دعای حزین دعای حزین عزیزان اگر سرچ و جستجو کنند پیدا می شود دعایی است که امام سجاد علیه السلام می فرماید در نماز شب نماز وتر رکعت آخر خوب است بخوانید یک فرازهای عجیبی دارد به مناسبت این عبارت من قطع العمل همه آرزوها قطع می شود نه اونجا قطع می شود از نفس های آخر اینجا انسان همه امیدش قطع می شود امام سجاد این دعا را اینطوری وارحمنی خدایا به من رحم کن کی؟ اذا اشتدت العنین سکرات مرگ را حضرت ترسیم می کند اون وقتی که ناله من شدید شد و حذر علیَّ العمل تمام اعمال من را در برابر من آماده می کنند می بینم و انقطع من العمل دیگه همه از من نا ا مید می شوند زن و بچه و بلند می شوند می گویند برویم مقدمات اعلامیه را آماده کنیم خیلی ها هنوز ساعت های آخرشان است قبر کن را خبر می کنند و مسجد را خبر بکنیم نمی دانم مقدمات کفن و دفن و اوضیت الی المنون من را به طرف مرگ می کشانند و بَكت العيون و رَجفت القلوب بر من گریه می کنند و ودعن الاهر این گریه ها تمام است یک روز دو روز یک هفته تمام و ادعن اهل و الالباب عزیزان با من وداع می کنند و حصی علی التراب من را دفن می کنند و نسی اسمی به مرور زمان اسم من فراموش می شود و بلیَّ الجسمی بدنم پوسیده می شود والتمس ذکری نام من فراموش می شود و هجر قبری در این قبرستان ها بروید کسی دو سال یک هفته شش ماه از دنیا رفته چهار نفر می آیند بروید اونهایی که مال صد سال پیش است و هفتاد سال پیش است مهجور است هجر قربی و لم یزرنی زائر و لم یذکرنی ذاکر نه زائری دارم و نه کسی من را یاد می کند اون وقت ای کاش اینجا تمام می شد و ظهرت من المعاصی گناهان و بدی های من آشکار می شود و استولت علی المظالم مظلمه هایی و حقوقی که مردم به گردن من داشتند طالت شکایت الخصوم طلبکارها می آیند و ابتصلت دعوت المظلوم همه من را فراموش کردند قبر من و نام من و یاد من و اسم من و ذکر من تعارف داریم آقای ملایی نگه کنید یکی پنجاه سال پیش از دنیا رفتند هفتاد سال پیش از دنیا رفتند تمام شد ولی اتصلت دعوت المظلوم مظلوم هایی که من بهش ظلم کردند صف اینها مرتب و به ترتیب می آیند کار من نیست بد نیست به هر حال یک هشدار امیر المومنان سلام الله علیه اشاره کنم من کرمان بودم سیرجان یکی از شهرهای استان کرمان یک مهدیه ای اونجا ساخته شده تقریبا 52 سال پیش واقعا عجیب است آقای ملایی این را به این جهت عرض می کنم کسی نگوید این خیرات و مبرات و چیزهایی که شما می گویید مال پولدارهاست و مال ثروتمندان ما همین بساط خودمان آقایان بروند ببینند در کرمان مهدیه معروف و سیرجان معروف است 52 سال پیش یک آقایی راننده خاور بوده بیابان نه اهل مذهب و دین و هیچی هیچی به رفیقش می گوید من می خواهم بروم جاده در تهران یک نوار موسیقی هایده گوش بدهیم یک چیزی بده ما تو راه خوابمان نرود رفیقش عمدا یا اشتباهی یک نوار مرحوم اقای کافی رضوان الله علیه را بهش داد این می آید در ماشین و در جاده نوار را می گذارد نوار این را نمی خواستیم از ضبط در می آورد پرت می کند این چیه به من دادی راهش را ادامه می دهد باز می بیند نه خوابش می برد بد نیست این نوار را بگذاریم حداقل خوابمان نبرد در این جاده نوار گذاشتن همان و تحول در زندگی ایشان همان، نواری که می گذارد صدای جذاب مرحوم آقای کافی و روضه هایی که ایشان می خواندند و نفس تاثیر گذاری که ایشان داشتند انصافا باید بگوییم تا جایی که ما یادمان است بی نظیر

حجت الاسلام حسینی قمی:  خدا رحمتشان کند اونچنان تحت تاثیر این نوار قرار می گیرد بلند می شود می آید تهران پیش آقای کافی و مهدیه تهران با زحمت ایشان را پیدا می کند می گوید آقا باید فاطمیه بیایید خونه من سیرجان برای من روضه بخوانید ایشان می گوید من تا یک سال دیگر را قول دادم می گوید اختیار با خودت اومدی اومدی نیامدی من بر می گردم دوباره به همان خانه قبلی ام جایی که بودم ایشان می گوید همین فاطمیه اول می آیم فاطمیه اول را می رود و فاطمیه سال بعد که می رود این آقا این را به این جهت عرض کردم یک راننده تحولی درش ایجاد می شود دو هزار متر زمین اونجا خریداری می کند اونجا به نام مهدیه خانه امام زمان ارواحناه فداه شبانه روز می گوید تا یک ماه شبانه روز من کار می کردم که بتوانم قسط های این زمین را بدهم سال بعد که مرحو م آقای کافی می آید تعجب می کند تو چطور یک سا له توانستی دو هزار متر زمین الان بیش از پنجاه سال نیم قرن بیش از نیم قرن است دعای ندبه خوانده می شود و فاطمیه هست و محرم و عزاداری خودش هم وصیت می کند قبرش هم در همین مهدیه اخیرا از دنیا رفتند اینجا دفنشان کردند انسان می تواند یک کاری کند نگویید این مال پولدارها و ثروتمندان است خدا یک مهلت به ما داده دیدم یک تعبیری بعضی از عزیزان داشتند خیلی تعبیر زیبایی است اصلا عمر ما عزیزان تمام هشدار امیر المومنان سلام الله علیه بر این است یادمان باشد عمر ما برای اعمال صالح کفایت نمی کند ما شصت سال هفتاد سال کلش هم که در غفلت هستیم کی بیدار شویم کی می توانیم کار صالحی که برای تا قیام قیامت مان شوخی نیست امیر المومنان سلام الله علیه یک عبارتی دارد در خطبه 52 قسم می خورد امیر المومنان سلام الله علیه می فرماید به خدا قسم والله لو حننت قسم می خورد اگر تا آخر عمرتان شما ناله و فریاد بزنید ، و جعلتم فواللّه لو حننتم حنین الولّه العجال، و دعوتم بهدیل الحمام، مفصل است می گوید اگر تمام این کارها را بکنید یک عمری ضجه و فریاد وَ خَرَجْتُمْإِلَى اللَّهِ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ ا(نهج البلاغه، خطبه 52)  تمام ثروت تان و اولادتان همه را وقف کنید برای خدا التماس القربت الیک برای اینکه به تقرب پروردگار برسید لکانت قلیلاً این کم است فیما ارجوا لکم من ثوابه اون ثوابی که خدا می خواهد به شما بدهد و اخافوا علیکم من عقابه اون عقابی که من نگران شما هستم اگر تا آخر عمر خواهش می کنم عزیزان ببینند خطبه 52 قسمت جلاله یاد می کند به خدا قسم اگر تا آخر عمر ضجه بزنید و گریه کنید و ناله بزنید و اشک بریزید خرجتم الی الله تمام اموال و اولاد و همه زندگی تان هم در راه خدا بدهید در برابر اون پاداشی که خدا می خواهد بدهد کم است در برابر عذاب و عقابی که من نگران شما هستم بالاخره تمام بیانات قرآن و نهج البلاغه هم بشارت است هم انذار است می فرماید کم است این عزیز می فرمود واقعا عمر انسان برای اعمال صالحه کفاف نمی کند ما پنجاه سال و شصت سال چقدرش هم در غفلت هستیم دو تا راه داریم که ما جبران بکنیم چی است؟ یکی هم باقیات صالحاتی که از خودمان بگذاریم اقا الان تا دیر نشده هر کی هر چی در توانش است و اونهایی که ثروت های فوق العاده دارند بسم الله اونها هم که نه در حد توانشان این چند هفته مکرر عرض کردیم این بحث همدلی ایران همدل به هر حال نباید غفلت کرد این فرصت ها از دست می رود خدا دینش را یاری می کند امیر المومنان سلام الله علیه در نهج البلاغه است می فرماید که اگر خدای متعال استقررضکم امیر المومنان استقربکم خدا به شما می گوید به من قرض بدهید مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا (بقره، 245) چون قرض تعبیر قرآن به این وام دادن نیست یعنی هر کار خیری استقرضکم به شما می گوید یک کار خیر بکنید و لله خزائن السموات و الارض تمام خزائن آسمان و زمین دست خداست پس چرا به ما می گوید می فرماید انما اراد ان یبلوکم فکر نکن خدا فقیر است شما را می خواهد امتحان کند استنصرکم و له جنود و السموات و الارض تمام آسمان و زمین لشکر خداست خدایا برای چی به ما می گویی إِنْ تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ از ما کمک می خواهید می فرمود انما اراد ان یبلغکم به هر حال عمر ما این جمله خیلی مهمی است عمر پنجاه ساله شصت همه اش در غفلت هستیم بیدار شویم برای اعمال صالحه اون مسیر طولانی کفایت نمی کند یا یک باقیات الصالحاتی از خودمان بگذاریم تا دیر نشده خیلی ها بودند امروز و فردا کردند دیر شد تمام شد یکی هم اینکه اون حدیثی که هفته گذشته خواندیم رسول خدا فرمود خداوند متعال ثلث وصیت به ثلث را برای شما قرار داد برای اینکه جبران کوتاهی های شما باشد دل نمی کنی از مال ماها اینطوری هستیم دل نمی کنیم حداقل یک سوم اموالمان اگر وارثان گرفتار نیستند اگر نیاز دارند نمی خواهد بارها عرض کردیم من چهار پنج تا وارث دارم و نمی خواهد وصی به ثلث اگر می بینی وارث ات احتیاج ندارد و نیازی ندارد داری آقای محترم حاج خانم به خدا خبر ندارید این تعبیر چرا قسم می خورم موت اخترامی است مرگ ها طبیعی نیست بروید بپرسید آقایان و خانم ها تو رو خدا یک پزشک قانونی سوال کنید چند تا مرگ ها طبیعی است با حوادث و بیماری است شب می خوابد و صبح بیدار نمی شود و سکته در خواب چقدر در خواب زیاد شده اینطوری است پس یا با باقیات الصالحات تا زنده ایم یک کاری کنیم یا با وصیت اگر دل نمی کنی حداقل وصیت به ثلث داشته باشید بعد از خودمان یک کاری انجام بدهیم لذا امیر المومنان می فرماید انقطع العمل اونجا دیگر تمام آرزوها قطع می شود و هوت الله اکبر هوت الافئدۀ کاظمتۀ قلب ها از کار افتاده و نفس ها در سینه حبس شده حضرت ترسیم می کنند حضور ما را در محشر قیاماً صفوفا همه صف به صف ایستاده اند و علیهم لبوس الاستکانه در اوج خشوع و خضوع و مذلت قد ضلت الهی تمام راه های چاره بسته شده همه امیدها قطع شده هوت الافئدۀ کاظمتاً قلب ها از کار افتاده نفس ها در سینه حبس شده همه آماده اند و از همه بالاتر الله اکبر و الجمل العرق یک تعبیری باز امیر المومنان سلام الله علیه در این نهج البلاغه دارد خیلی از جاهای نهج البلاغه را می شود در قسمت های دیگر توضیحش داد خطبه 101 و ذلک قیامت یومٌ یجمع الله فیه الاولین و آخرین قیامت خدا خلق اول و آخر را جمع می کند و لقناش الحساب و جزاء الاعمال خضوعا همین تعبیراتی که اینجا بود قیاماً نشستنی در کار نیست قد الجمهم العرب تو اون غوغای محشر تمام بدن اونها را عرق پر کرده به جایی که به حدی که نمی توانند حرف بزنند امیر المومنان سلام الله علیه الجم العرق الجم یعنی عرق به دهانشان رسیده شارحین نهج البلاغه خیلی نمی خواهم وارد جزئیاتش بشوم یعنی چی دهانشان بسته آیا همین عرقی که از سر و صورت می ریزد دیگر نمی توانند حرف بزنند گاهی انسان اونقدر عرق می کند نمی تواند راحت حرف بزند یا نه طبق یک روایتی  تفسیر کردند الجمه روایت است بعضی ها عرق تا زانویشان می آید و بعضی ها تا سینه می آید یعنی یکی از شارحین نهج البلاغه نمی فهمیم معنای این حدیث آیا دریایی از عرق هست که حضرت می فرماید الجمهم العرق این اوضاع ما در قیامت است و رجفت بهم الارض زمین زیر چا می لرزد و فاحسنهم حاله بهترین انسان ها در محشر خوب خوبش آقایان نهج البلاغه هست خطبه صد و یک بهترین انسان ها از نظر وضعیت در قیامت من وجد لقدمهم بغضا و لنفسه متصلا یک جا پا پیدا کند بایستد نفسی بکشد تا نوبت حسابرسی اش برسد آقای ملایی اگر این احسنهم حالا است بدترینش کی است حضرت در کلام دیگری فرمود پناه بر خدا این بهترینش است بدترینش فرمود کسی است که التماس می کند می گوید خدایا ما را بی نوبت حسابرسی کن شما خیلی آدم خوبی هستید که اینجا بی نوبت حساب رسی کنید در دنیا همه نوبت ها را به هم زدید و پارتی بازی ها را کردید و همه رانت ها و تقلب ها مال شما بود و همه حق دیگران را خوردن مال شما بود اینجا درگاه الهی هم می خواهی بی نوبت امیر المومان فرمود نه می گویند حاسبنه ولو الی النار تکلیف مان را روشن کن مگر ما جهنمی نیستیم زودتر فکر می کنند موقف قیامت اونقدر برایشان سنگین است از اینجا نجات پیدا کنند جهنم بهتر از اینجاست می گویند حاسبنا ولو الی النار ولو بناست به آتش و جهنم برسیم زودتر برسیم به آتش لذا امیر المومنان اینجا می فرماید کار به جایی می رسد و الجمل العرب و عظم الشفق ترس و خوف انسان زیاد است و عرئدت اسماء لذبرت الداعی الله اکبر ارعدت الاسماء به دلیل صداهای رعد آسایی که در محشر شنیده می شوند همه در وحشت هستند الی فصل الخطاب الداعی الی فصل الخطاب همه را دعوت می کنند الی فصل الخطاب یعنی قیامت می دانید حرف آخر را کی می زند پروردگار اونجا کسی نیست بگوید من بخواهید چونه بزند حتی در بعضی روایات داریم پناه بر خدا کسانی که می گویند ماها آدم خوبی بودیم نامه عملشان را می دهند دستشان می گویند خودتان بنشینید نگاه کنید با این پرونده چیکار می کنیم خودتان قضاوت کنید خودمان هستیم و خدای خودمان لزبترت الداعی الی فصل الخطاب و مقایزت الجزاء اونجا روزی است که در برابر اعمال معاوضه خداوند در عوض کارهای خوب و یا بد به ما جزا می دهد یا خوب یا بد نکال العقاب و نوال الثواب روز معاوضه است نکال العقاب یعنی عقابی که ننگ و عار همراهش است یا نه نوال الثواب که امیدواریم شامل حال ما بشود بعد از این حضرت می رسد یک فراز بسیار بسیار زیبا عبادٌ مخلوقون که بماند فرصت دیگر

ملایی:   من داشتم به این فکر می کردم حاج آقای حسینی قمی بیننده ها و شنوندگان عزیز بخشی که مرگ های اخترامی است و مرگ های حوادث و سوانح و اینهاست همان مرگ طبیعی اش هم اینطوری نیست که به ما زنگ بزنند حواست باشد می گفت فرمود که یا من به دنیا اشتغل قد قره طول العمل الموت یأتی و القبر صندوق العمل خیلی عالی ممنونم حاج آقا تا اینجای کار

حجت الاسلام حسینی قمی: شاید عزیزان بگویند اولا ببینید اگر می ترسیم همه اش

از قبر و قیامت این کلام امیر المومنان سلام الله گفتیم کلام حضرت کجا بود؟ داشتند رد می شدند در قبرستان و گورستانی جنازه ای را دفن می کردند حضرت اونجا ایستاده و بعد فرموده دید اینها خیلی گریه می کنند و ضجه می زنند فرممود اگر می دیدید امروز این مرده ای که در قبر است اگر می دیدید اونچه که او می بیند به جای گریه بر او بر خودتان گریه می کردید همه اینها هشدار است و بیدار باش است ادم بیدار باشد و با دست پر از این دنیا برود بهتر از این است که خواب باشد این که خود امیر المومنین فرمود الناس نیام تمام نهج البلاغه در یک جمله الناس نیام مردم خواب هستند وقتی مردند بیدار می شوند حضرت آمده قبل از مرگ ما را بیدار کند خیلی هم پیچیده نیست نه آقا اخلاق مان خوب باشد و برخوردمان با مردم خوب باشد و آقا با خانمش خوب برخورد کند و خانم با آقا خوب برخورد کند و پدر و مادرها با بچه ها خوب رفتار کنند و بچه ها با پدر و مادرها خوب رفتار کنند و حاکمان با مردم خوب رفتار کنند و مردم با حاکمانشان خوب رفتار کنند خلاصه اش اونی که کاری از دستش بر می آید ای که دستت می رسد کاری بکن پیش از آن این انظار امیر المومنان سلام الله علیه فقط برای همین هست که امیدواریم همه ما از این خواب گران بیدار شویم

ملایی:   گفت که حرف حرف می آورد موافق هستید یک دقیقه ای دیگر تقریبا ادامه بدهیم دیگر حسن ختام بشود قرآن یک دقیقه

حجت الاسلام حسینی قمی:  من فقط یک جمله اشاره کنم شاید عزیزانم اهل پیش مطالعه باشند خطبه 83 حضرت یک بخش مهمی اینجا مطرح می کند عبادٌ مخلوقون یک بحثی هست که ما بالاخره به اختیار در این دنیا مختار نیستیم امیر المومنان به زیبایی بیان می کنند عبادٌ مخلوقون اقتداراً آفرینش مان گاهی جوان ها دیدید می گویند حاج آقا نمی خواستیم بیاییم دنیا چرا ما را خلق کرد شما کجا بودید که بخواهید یا نخواهید آمدن ما که به اختیار نبود این آیه اول سوره انسان را همه بلد هستید هل اتی علی الانسان لم یکن شیئا مذکورا ما کجا بودیم که بگوییم ما می خواستیم بیاییم و نمی خواستیم دیدم گاهی جوان ها می گویند نمی خواستیم بیاییم بعد از اون را که دیگه عدم نمی تواند بگوید من می خواستم لم یکن شیئا مذکورا پس در آمدن ما مختار نبودیم حضرت با پنج عبارت زیبا ولی اینجا با اختیار هدایت شدیم و هدایت انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفورا

ملایی:   یک دعا هم بفرمایید بیننده ها و شنونده ها آمین بگویند و محضر قران برویم

حجت الاسلام حسینی قمی:  ما مشتاق آمین عزیزان بیننده ها هستیم خدا را قسم می دهیم به حق محمد و آل محمد و به حق صدیقه طاهره سلام الله علیها هر چه زودتر فرج عاجلی برای ملت مظلوم فلسطین غزه و لبنان مقرر بفرما شر صهیونیست ها و آمریکایی ها را به خودشان برگردان ملت ما و رهبر ما و نیروهای مسلح ما و نیروهای نظامی ما در این آزمون ها سربلند و پیروز بگردان خداوند به مسئولین ما توفیق خدمت بیشتر آقای ملایی می دانید خیلی از مردم شکایت می کنند و گلایه می کنند از گرانی ها و مشکلات باید دعا کنیم خدا به حق حضرت زهرا به مسئولین ما قدرت خدمت بیش از پیش به این ملت نجیب بیش از پیش عنایت بفرما انشاءالله

ملایی:   الهی آمین به حق قرآن عرض کنم خدمت تان ذکر خیری شد از مردم مظلوم شیعه پاکستان مخصوصا در منطقه پاچنار هر چند وقت یک بار یک جنایت و ظلم بی شرمانه در حق اون مردم صفحه 261 قرآن کریم سوره مبارکه ابراهیم آیات 43 تا 52 ثواب تلاوت و شنیدن و دیدنش تقدیم به همه شهدای محروم پاچنار پاکستان

صفحه 261 قرآن کریم

حجت الاسلام حسینی قمی:  الان ما شبانه روز ظلم صهیونیست ها و امریکایی ها را محکوم می کنیم و یاد اون حوادث اینجا هم بیش از این باید متوجه شد به این مظلومین و عرض کردم اول جلسه اصلا نمی تواند آدم ترسیم کند نحوه شهادت اطفال شش ماهه و هشت ماهه و مادران و بچه هایی که در دامن اطفالشان امیدواریم خداوند متعال تروریست های تکفیری را به سزای عمل خودشان برساند

ملایی:   خیلی ممنون حاج آقا سلامت باشید و تندرست فردا در پناه قرآن کریم و در محضرش باشید و باشیم خدا نگهدار.