اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1403-08-24-حجت الاسلام عاملی - حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) شخصیت و الگویی برای عروج زنان

بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: همین که بهتری الحمدلله جدا از بستری الحمدلله همین که در زدم دیدم دوباره خودت پشت دری الحمدلله اللهم صل علی فاطمۀ و بنیها و امها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاطه به علمک

سلام می کنم به همه دوستان و عزیزانم در سمت خدا به این قسمت از برنامه خیلی خوش آمدید در آستانه ایام شهادت حضرت صدیقه زهرای مرضیه سلام الله علیها هستیم و به همه عزاداران و به همه فاطمیون با دل و جان تسلیت می گویم امیدوارم که در محافل و مجالس عزا هم ما را یاد کنند و همه اونهایی که التماس دعا گفتند امروز هم با احترام و افتخار در محضر حاج آقای عاملی عزیزمان هستیم که از طرف شما و خودم به ایشان سلام می کنم سلام علیکم و خیلی خیلی خوش آمدید.

 

حجت الاسلام عاملی:  و علیکم السلام و رحمت الله برای عزیزانم آرزوی بهترین ها را دارم و از خدای متعال می خواهم هم بالاترین محرمیت و هم بالاترین وساطت حضرت زهرا سلام الله علیها را نصیب ما بکند انشاالله از افکار و مرام و روش حضرت و مقاصد حضرت نصیب خوبی داشته باشیم و این مدال به ما داده شود که وقتی ندا می شود در روز قیامت این الفاطمیون انشاالله که ما هم در جرگه فاطمیون و مشمول شفاعت کبرای حضرت صدیقه زهرا باشیم انشاالله.

شریعتی:   سلام الله علیها انشاء الله خیلی فاطمیه ایام عجیب و غریبی است انگار یک میهمانی خصوصی و یک سفره جداگانه ای برای تو پهن کردند و اونجا قرار است متنعم شوی و امیدوارم که همه ما مشمول نگاه مادرانه حضرت زهرا سلام الله علیها شویم امروز هم فضای برنامه مون رنگ و بوی نام و یاد و خاطرات حضرت زهرا را دارد در بیان شیوای حاج آقای عاملی هستیم

حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت زهرا سلام الله علیها استثنائی ترین شخصیت زن در تاریخ است توصیفی که وارد شده در خصوص شخصیت حضرت زهرا در تاریخ زندگی بشر برای هیچ کس وارد نشده است هم از طریق اهل سنت و هم از طریق اهل بیت، واقعا حیرت آور است واقعا حیرت آور است معلوم می شود که یک شخصیت واقعا آسمانی است شخصیتی است که و لکم القلوب التی تولوال الله ریاسته خدا دست خودش گرفته قلب شما را خودش تربیت کرده است این همه فضیلت برای چیه؟ چه ماموریتی داشته حضرت زهرا سلام الله علیها چون بر اساس ماموریت هایی که معصومین دارند توصیفاتشان وارد می شود حضرت زهرا سلام الله علیه یک مقصدش مربوط به شخصیت زن است و لذا بسیار بسیار ضروری است که ما در این خصوص وارد شخصیت زن می شویم یک الگوی جاودانه که خدا معرفی کرده تا معلوم شود زن تا کجا می تواند عروج کند اولین مطلبی که مطرح می شود شخصیت زن اگر بخواهیم بگوییم یک زنی شخیص است چطور باید تعریف کنیم چه ویژگیهایی داشته باشد ضرورت بحث جامعه ما در بشریت همین است اگر یک زنی بخواهیم بگوییم قیمتش بالاست و ارزشش بالاست فضیلتش بالاست وزنش بالاست شخیص است چطور تعریفش کنیم دو تا نظر بیشتر نداریم یک نظریه می گوید شخصیت زن در فریبای اوست زن شخیص یعنی زن فریبا هر چقدر که فریباتر شد قیمتش بالاست هر چقدر فریباتر شد شخیص تر است و لذا معنی اش این است که هر چقدر که چشم ها بیشتر جذب شد فالوروش بیشتر شد لایکش بیشتر شد معلوم می شود که خیلی فریباست همچین معنایی را ما الان بیاییم از زن داشته باشیم که عصاره اش این است که زن باید خودش را در چشم دیگران جستجو بکند که چه نگاهی به زن دارند و طبیعی است که این تعریفی که الان ما می خواهیم داشته باشیم از زن شخیص با این معنا دیگه بی معناست چون به تعبیر اونها حجاب مانع از فریبایی است شاه یک جمله ای دارد شاه پهلوی اول و دوم جملاتی  دارند که ما هیچ وقت فراموش نمی کنیم اونها را که این جملات را اگر خواستید این تیکه ها را برای شما می خوانم رضا خوان گفته است من استخوان های یک سرباز دزد را با تمام معاریف کشور عوض نمی کنم معاریف یعنی دانشمندان این نگاه اینطوری به علم یعنی فاتحه کشور خوانده شد یک جمله ای پسرش دارد می گوید که چادر کفن سیاهی است که زیبایی های پنهان را آشکار نمی کند می دانید چقدر بده این جمله می دانید تهش می رسد چقدر زشت است از یک پادشاه باید سر ناموس خودش را بپوشاند که رسول خدا وقتی دید یک اسیری اومده و یک دخترکی خیلی خجل است اسیر است و سرش باز هست که خیلی حیا می کند عبایش را در آورد با عبای خودش سرش را پوشاند حالا زن در این قضیه معنی اش این است که هر چقدر که می توانی فریباتر باشی هر چیزی که بیشتر فریباترش بکند برود به سراغ اون به اصطلاح خودشون باید هر روز یک تیپ بزند و برود سراغ جراحی های عجیب و غریبی که الان پیدا شده یک وقتی من در آی سیو بودم این طرفم یک خانم خیلی مسن در کما بود و این طرفم یک خانم جوان در کما بود و دخترش می آمد باهاش حرف می زد که می گویند که تاثیر دارد که از کما بیاید بیرون اما این که جوان را سوال کردم این چرا کما رفته گفتند یک جراحی خاصی مثل اینکه پلک و چشم اومدند بیهوشش کردند به هوش نمی اید و بچه های ریزی هم دارد که از پایش می گیرند و ناله می کنند یعنی شخصیت، شخصیت اندامی است این که ما چشمی را همچین چشمی به زن داشته باشیم واقعا یک فاجعه است و وقتی که خودش را در چشم دیگران جستجو می کند یک بلای عظیم است چون همه اش می گویند الان چه حرف و قضاوتی دارند یک وقتی ما بحث کردیم بعضی ها می روند به جهنم به خاطر لان لا یقال بعضی ها می روند به جهنم به خاطر لیقال آدم کار انجام می دهد که مبادا همچین بگویند مبادا کاری انجام بدهم که اینطوری به من بگویند این یک مصیبتی است که دیگه طرف مدام باید بپاید که مردم الان چه قضاوتی دارند مدام می خواهد که امتیازش ممتاز بشار فی البنان دیده شود در جامعه

شریعتی:   بگه من با بقیه فرق می کنم و من متفاوت هستم

حجت الاسلام عاملی:  و لذا مفاتن بدن خودش را مفاتن بدن یعنی هر جایی که باعث ایجاد فتنه شود بخواهد که اونها را آشکار کند و می رود سراغ کشف حجاب که حد یقف ندارد چون وقتی می بیند که بالاخره مساوی است با افراد دیگر می خواهد که یک تازه نوآوری داشته باشد و این یک فاجعه است مصیبتش این است حالا هزاران مصیبت دارد این تفکر در خصوص شخصیت زن صد درصد کرامتش می شکند می شود پلاس زیر پا اما نمی داند که در قلمرو حس که بروی جلو آخرش بن بست است گل رویت بپژمرد آخر وین طراوت در او نماند باز به تعبیر پروین اعتصامی ذره ذره هر چه داد از من گرفت دیر فهمیدم که گیتی رهزن است همه را از من گرفت عجیب این است که دوران پیری هم که می شود باز هم همان فکر را دارد که من یک جوری فریبا دیده شوم ولی در پیری دیگه فریبایی نیست همه اش قصه می خورد که بالاخره چرا این برای من تامین نشد از اون طرف اگر پسر هم با این نگاه نگاه بکند به شخصیت زن که زن زمانی برای من محبوب است که فریبا باشد وقتی که پیر شد دیگر اون عشق رمانیتک را بگذار کنار اینها حرف های کشک است و یا یک رنگ دیگری پیدا بکند که اونجا مصیبت معیار فریبایی است فریبایی بر اساس فریبایی ازدواج کرده است اون وقت می بیند که طلاق اومد و درخواست طلاق اومد زیرش هم نوشته اند آدامسی که خوردی شیرینی اش رفت باید دیگه بندازی بره، ببینید چقدر فاصله گرفتیم از اخلاق چقدر فاصله گرفتیم از شرف چقدر فاصله گرفتیم از احساسات انسانی

شریعتی:   و اینها را چطوری معنا کردیم

حجت الاسلام عاملی:  من یک کتابی نوشتم تا قاف کرامت حضرت آقا که فرمود در حجاب دست ما پر است باید هجومی بحث کنیم نه انفعالی یک کتابی نوشته اند اومدیم گفتیم زن اگر با فریبایی تعریف شود چی می شود وارد زندگی غرب شدیم مطالبی به صورت مستند آوردیم در ایران چاپ شده در اونجا تمام تبعات تعریف را اونجا نوشته ام شخصیت زن جناب آقای شریعتی زن شخیص زنی است که شخصیتش پنج رکن دارد اول این پنج رکن را می گویم بعد می رویم سراغ فاطمه زهرا ملاحظه می کنیدکه چه غوغایی است در این پنج رکن شخصیت حضرت زهرا خدا عمدا یک الگوی جاودانه داده برای ایشان.

اگر این پنج رکن را نداشته باشد هیچ سعادتی ندارد هر چه جمال داشته باشد و هر چه فریبایی داشته باشد این پنج رکن را نداشته باشد اونها موجب سعادت نیست بلکه موجب وبال است.

  1. اولین رکنش عبارت است از مسئله علم، ما بدون علم هر چه جمال داشته باشد اصلا جمال زن ما ترک ها و آذری ها می گوییم یاراشیخ یعنی زیبایی که بهت بیاد اون رو می گویم یاراشیخ یعنی از دور دیده بشود واقعا دیدنی است اونها را هر چه اینطوری باشد می گوییم یاراشیخ جمال زن به علمش است نه به چیزهایی که اکتسابی نیست خدا بهت داده به هر زنی هم داده همینطور است اینجا دیگه هیچ چیزی موجب برتری نمی شود وقتی که علم برود کنار خدا وقتی پیغمبر را می خواهد تعریف کند با علم تعریف می کند و علمکم ما ان لکم تعلم و کان فضل الله علیک عظیما چون علم دادن فضل عظیم بهت دادم و خدا یک جمله جالبی دارد وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ (نمل، 15) به داوود و سلیمان که علم دادیم شکر که ما را برتری دادی بر تمام انسانها این ملاک می شود اگر بخواهیم بگوییم زن شخیصه می خواهی احترام بهش بگذاری می خواهی بگویی عجب احترام و اجایگاهی دارد و عجب قیمتی دارد قیمتش با اینهاست خدا می گوید و ربک الاکرم الذی علم بالقلم هر چه نعمت دادم به شما کریم هستم اکرم نیستم زمانی اکرم هستم که علم به شما بدهم کریم به چی می گویند الکریم من کل شی یطلق علی احسن فی بابه هر چیزی در باب خودش زیباترینش را می گویند کریم زیباترین ماشین در خطبه ها می شود کریم زیباترین کریم در خانه می شود کریم این اولی.
  2. عبارتند از مسئله اخلاق یعنی قوای نفس تحت سیطره عقل باشد در مملکت بدن قوه عاقله حکومت بکند در بدن انسان وجود انسان این هم اگر تامین نشود طوفان قوای نفس تر و خشک را می سوزاند و نهاد خانواده به هم می ریزد و سوء عاقبت حتمی می شود و خانواده تبدیل به جهنم می شود اگر حسن خلق ندارند و اونهایی که اخلاقشان ضایع است و شما حساب کنید یک زنی باشد از جهت تهذیب نفس و اخلاق هیچ سهمی ندارد فقیر فقیر است و امعاء و احشائش فقیر است و یا مرد اینطوری باشد شما می خواهید زندگی مشترک داشته باشید دو تا سلیقه متفاوت می خواهند یک جا جمع شوند اون مهارت های زندگی و احساساتی که محل عروج می کند نهاد خانواده را می بینید که چند روز دیگه اوضاع بهم ریخت به خاطر منیتی که دارند اخلاق اگر باشد وقتی که می بیند اون اخلاقش ناجور است می گوید خدا تربیت من را در اون اخلاق گذاشته است واقعا این را عرض می کنم یک توفیقی می داند که خدای متعال برای من انواع مختلف ثواب را می خواهد برساند یک نوع ثواب تحمل بر جفای اهل بیت است که خدا به من رسانده این شد کمند لطف خدا خلاص حافظ از آن زلف مباد که بستگان کمند تو رست در آن است با این چشم نگاه کن می بینید که همه چیز به هم ریخت و مسئله مسئله طلاق یک جمله ای بگویم شنوندگان عزیز ما این را یادگاری داشته باشند می دانید که وقتی طلاق اتفاق می افتد چرا عرش تکان می خورد بعضی ها خیال می کنند عرش یک میز است که خدا تکانش می دهد

شریعتی:   عالم و کائنات

حجت الاسلام عاملی:  کل کائنات تکان می خورد تمام کائنات تمام ذرات شعور دارند کن لکائنات در یک شهری اتفاق افتاده مثلا در تهران کل کائنات تمام کهکشان ها کائناتی که می گوییم عرش تمام مظاهر را می گویند عرش اصلا نمی دانیم انتهایش کجاست هیچ مکتب و مشربی همچین نگاهی به نهاد خانواده ندارد این نهاد خانواده که بهم ریخت کل ذرات عالم ناراحت هستند و تکان می خورند که چرا این اتفاق افتاد محشر است همچین نگاهی به مسئله نهاد خانواده این فرهنگ چرا جا نیفتاده در جامعه ما و ثروت همین است و سرمایه های اجتماعی همین است

شریعتی:   اینهاست که باید جامعه را متمایز کند

حجت الاسلام عاملی:  احسنت تمایز باا ینهاست شخصیت زن به این است که مدیریت بکند و شخصیت مرد به این است که مدیریت کند پمپاژ عواطف، ما دو تا پمپاژ احتیاج داریم در جامعه 1- پمپاژ عواطف 2- پمپاژ معنویت از سیاست صحبت کنم سر جای خودش اما جامعه احتیاج دارد یک کف نفسی داشته باشد و یک قدسی داشته باشد و لذت ارتباط با ذات لایتناهی را درک کند

شریعتی:   این که من خیلی کارها بتوانم بکنم ولی نمی کنم این خیلی مهم است جامعه را بزرگ می کند.

حجت الاسلام عاملی:  یک ثروت عجیبی است پمپاژ معنویت یک نگاهی بکند گوش بدهد بگوید عجب من عقب ماندم خیلی عقب ماندم من باید برنامه ریزی داشته باشم و من باید خلوت و انسی و محرمیتی با خدا داشته باشم این خودش در رفتارهای اجتماعی خودش نشان می دهد بنابراین بدون اخلاق هر چی فریبایی داشته باشی گاهی با جمال مست شده اونقدر جمالش بالاست که نگاه می کند مست می شود و دیگه هیچ حرمتی را نمی فهمد من چون جمال داشته و بال شد وبال آقای اشتهاردی می گوید یعنی آدم جهنمی کن حالا خدا روز قیامت دختر و پسر خوشگل را می آورد که اینها بالاخره گمراه شدند می گوید چرا اینطوری نعمت دادم به شما چرا این نعمت را وبال کردی که بدلوا نعمت الله کفراً و احلوا قومهم دار البوار نعمت را کفر کردی و قومت خودت را به ضلالت انداختی تقصیر خودت است من را این جمال بدهی دخترم می گوید و پسرم می گوید خدا حضرت یوسف را می آورد می گوید ببین چه جمالی داشت حضرت مریم را می آورد می گوید چه جمالی داشت خودت ساخته و پرداخته نبودی که اینطوری شد.

  1. رکن سوم این است که زن عمت الله باشد عمِّ یعنی دیگه نگه خوشم می آید و دیگه نگوید اینطوی راحتم چشمش چشم خدا و گوشش گوش خدا و دستش دست خدا و یدش یدالله اینطوری باشد زبانش زبان خدا در حدیث قدسی خدا می گوید من کنت سمعه الذی یسمع بها و یده الله یبطش بها یعنی واقعا شدنی است یک جایی برسد که بگوید اللهم اقننی بارادتک ان ارادتی و بتدبیرک ان تدبیر ان تدبیری با اراده خودت اراده من را بگیر و با تدبیر خو دت تدبیر من را بگیر زن اگر به همچین نقطه ای برسد که دیگه نگه خوشم میاد چه فضیلتی است چه یعنی شده عبد برای خدا فقط خاضع در برابر اراده خداست یعنی این حب این بغض و این تمنا و این خیالات و این خاطرات و این خطورات تصرف بکند در توهم اینها نیست این مدال حضرت زهرا پیدا کرده و خدا امضا کرد که این عمت الله است وقتی عقدش را می خواندند در آسمان بالا اونجا عقدش را خواند حضرت جبرئیل اومد به پیغمبر گفت من با خدا عقدش را اجرا کردیم تو هم در مسجد عقدش را بخوان پیامبر می گفت چطور خواندی گفت کنت انا الخاطب و کان الله هو الولی خدا گفت ولی زهرا خودم هستم اون وقت مستحب است عقد که می خوانی یک وصف به پسر بدهی و یک وصف به دختر بدهی خدا یک وصف به حضرت علی داد و یک وصف به حضرت زهرا داد امیر المومنین گفت صفی الله یعنی بین این همه جمعیت تو را برگزیدم تو را من انتخاب کردم حالا روز قیامت برو جواب بده خدا بگوید من این را انتخاب کردم چرا انتخاب من انتخاب نکردی به حضرت زهرا که رسید گفت عمت تجویز کردم عمه خودم را چه تعبیر بزرگی است پس این هم شد با اینها زن می شود افتخار داشته باشد به قول ما اون رنا یعنی فقر و  تفاخر این افتخار را داشته باشد که من بالاخره برجستگی دارم و در زندگی به نقطه اوج رسیدم اینها برای زن شخصیت است و می شود زن شخیص اینها نباشد همه اش بازی است و همه اندرز من به تو این است که تو طفلی و خانه رنگین است.
  2. چهارمی قدرت علم و قدرت اگر یک جا جمع شود حجت درست می شود به امام رضا گفتند برای منازعه مشهور تو از کجا می دانی که حجت هستی حجت از کجا فهمیده می شود؟ با علم و قدرت یعنی نفس ناطقه انسانی اونقدر اعتلا پیدا کند که بتواند تصرف بکند در کائنات مگر می شود این این در معصومین در حد اعلا آورده تمام ذرات در اختیار هستند و ظل لکم و ظل لکم کل شیء تمام ذرات عالم در اطاعت اونها بودند و لذا مورد حسادت بودند اهل بیت مورد حسادت بودند به خاطر همین جوری که خدا آیه نازل کرد ام یحسدون الناس علی ما آتهم من فضله حسادت می کنند اینها را به خاطر اینکه فضلی که دارند فقط آتیناه آل ابراهیم الکتاب و الحکمه و آتیناهم ملکاً عظیما ملک عظیم اطاعت همه چیز است حتی اطاعت جهنم در روایت هست که رسول خدا فرمود جهنم چنان از علی حمایت می کنند بالاتر از اطاعتی که خادم های شما از شما دارند

شریعتی:   به به این ثمره اون علم به قدرت است

حجت الاسلام عاملی:  و اخلاق هم بگوییم که در مملکت بدن فقط عقل وقتی حاکم بشود العقل ما عبد به الرحمان به اوج عبودیت انسان را می رساند این قصه اش طولانی است

شریعتی:   اون وقت چقدر دستت باز می شود

حجت الاسلام عاملی:  ائمه می گفتند سر ما و اسرار ما را کتمان کنید من حاضرم گوشت دستم بریده شود  اما شیعیان ما اسرار ما را آشکار نکند چرا اینها یک تصرفات تکوینی می کردند اگر شیعه این را آشکار می کرد حکومت دیگه نمی توانست حکومت بکند فورا این را می گرفت و می گفت این ادعای پیغمبری و خدایی دارد می کشت اون قدر از اون تصرفات تکوینی بود که حالا قصه اش طولانی است.

  1. پنجم رکن آخر برای شخصیت زن چه وقتی زن شخیصه است اون نقشی که تکوین در وجود زن گذاشته است در ایفای اون نقش موفق باشد اون نقش نقش نرم افزاری است نقش سخت افزاری نیست نقش سخت افزاری از مردان ساخته است المرء ریحانت و لیست فی القهرمان نقشش نقش نرم افزای است نه نقش سخت افزاری یعنی به ترتیبش دست نزن در آمریکا موسسه ای درست کردند مادر به خانه ات برگرد نقش اصلی زن نه اینکه نمی تواند برود یک جایی استخدام بشود درآمدی زن نقش اصلی اونها نیست اولویت اصلی این است که در حساس ترین دوران تربیت بتواند قدرت روحی خودش را تزریق کند به فرزند، فرزند قدرت روحی پدر است و قدرت روحی مادر است فرزند از پدر حکایت می کند و از مادر حکایت می کند پسر گر ندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش نخوانش پسر اون حساس ترین دوران تربیت که پمپاژ عواطف می شود در جامعه از اون طریق اون حساس ترین نقش یعنی عنوان مادری یک خانمی که از عنوان مادری فرار کن و عنوان مادری را تبعیض بداند و عنوان مادری را عنوان نفرین شده که فمنیستها می گویند از اونها داشته باشد این می شود قدرت زن این است یک خانمی رفته کار کرده چند میلیارد پول جمع کرده یک ماشین خوب و منزل خوب دارد یک خانمی هم فرزندی دارد یک کشور مدیونش هستند یک ملت مدیونش هستند

شریعتی:   چقدر اینها متفاوت است

حجت الاسلام عاملی:  شاهکار کرده اون شخص زنی که حضرت امام را تربیت کرده که پدرش شهید شده چه قدرتی داشته که در حساس ترین نقطه تاریخ به داد کشور ما رسید یک سوم زمان ایران بزرگ از دست رفته بود به خاطر دو چیز یک رهبران ناصالح و دو پایاپای تحولات علمی دنیا ما نتوانستیم حرکت کنیم عقب ماندیم تمام جدا کردند و اینجا را به اون کشور و اینجا را به اون کشور قصه اش آشناست بعضی ها می گویند این پنج رکن مگر می شود جمع شود در یک جایی خدا شاهکار کرده در وجود حضرت زهرا ان الله لقها بنور عظمته خدا زهرا را خلق کرده از نور عظمت خودش الان می توانی به آفتاب نگاه کنی چشمت خیره می شود اگر نور نور عظمت خدا باشد چی می شود؟ حصار زمان و مکان نشکند نه شخصیت پیغمبر است نه شخصیت امیر المومنین است و نه شخصیت حضرت زهرا همیشه تجلی پیدا می کند اینها اسماء لیست اسماء و صفات خدا هستند پیغمبر ما فرمود هر کس من را دید خدا را دید من رعانی فقد رأ الحق یعنی تمام اسماء و صفات خدا

شریعتی:   اینقدر که اینها ذوب بودند در ذات حق تعالی

حجت الاسلام عاملی:  یعنی انسان اونقدر می تواند عروج پیدا کند

شریعتی:   آینه تمام نمای حق شوند

حجت الاسلام عاملی:  در اون آخرین لحظه که بگویند می خواهی بمانی می خواهی بمونی یا بری اونجا بگوید که الرفیق  الله ما چه می فهمیم که حضرت ختمی مرتبت به چه نقطه ای رسید امیر المومنین چه عوالمی را می دید؟ حضرت زهرا که نماز می خواند وصف نماز حضرت زهرا این است هه هه تنکح فی الصلاۀ نهج یعنی به شمارش می افتاد یعنی مهر را نمی دید حضرت زهرا را برای دو مطلب ارائه کرده بود 1- الگوی جاودانه باشد برای زن اولا قدرت زن به چشم اهل دنیا کشیده شود که زن این قدرت را دارد که به این مرتبه برسد چه علمی! چه فصاحتی! چه عرفانی! چه معرفتی! چه کیاستی اگر بخواهیم دونه دونه اینها را بشماریم جوری که پیغمبر بیاید بگوید دخترم من را با رسالتم صدا نزن که همه می گفتند یا رسول الله یا محمد که می گفتند آیه نازل شد و لا تجعلوا الدعا رسول کدعاء بعضکم بعضا پیغمبر را که صدا می زنی مثل آدم های معمولی صدا نزنید خدا گفت همه ترسیدند حضرت زهرا هم می گفت همه ترسیدند من که می گفتم یا اباه دیگه نگفتم لا تجعلوا الدعا رسوله بعضکم بعضا نگویید یا محمد اون وقت تا وارد شد پیغمبر حضرت زهرا می گفت دیگه نگفتم یا الله باز هم گفتم یا رسول الله نگاه نکرد بار سوم که گفتم برگشت گفت دخترم به من نگو یا رسول الله به من بگو یا ابه این ارضا للرب و این احیا للقلب و ارضا للرب تو وقتی می گویی یا قلب من که از عرش بزرگتر است زنده تر می شود و خدا هم از آسمان بالا می گوید من یا أبه را می خواهم یعنی اونقدر این روایت عجیب است از اینکه من دختری مثل تو دارم اینطوری من را صدا بزن نه با رسالتم خیلی عجیب است این تعبیر ببین چه نقطه ای رسیده که از دستش گرفت آورد مسجد گفت هر کس شناخته شناخته هر کس نشناخته من عرفاه فقد عرفاه من لم یعرفا فقد یعرفاه بشناسد دو کلمه گفت که یک تاروپود من در وجود زهراست بضعت منی یعنی اون صحبت می کند من صحبت می کنم اون غضب می کند من غضب می کنم اون راضی است من راضیم طلعت منی دوم و هی قلبی الذی بین جنبیه قلب پیغمبر که اونقدر خدا از علم پر کرد که از عرش بالاتر شد چیزی نداریم ظهور پیدا کند می شود حضرت زهرا سلام الله علیها یک جا هم فرمود اگر جمال ظهور پیدا کند می شود دخترم زهرا برای دو چیز حضرت زهرا را ارائه کرده خدا .

  1. اینکه الگوی جاودانه باشد برای زن شخیص زن برای خودش یک الگو لازم دارد در زندگی اون دانش آموز و طلبه ای که درس می خواند از همه چیز مهمتر این است که الگو داشته باشد من درس می خواهم بخوانم مثل این بشوم اون چی است؟ یک نظام تربیتی سیستم الگویش مختل باشد هیچی ندارد و لکم فی رسول الله اسوۀٌ حسنه خدا عمدا اون را آورده گذاشته شهداء دار الفنا و شفاء دار البقا می دانی شبیه کی می خواهی بشوی و به کدام مقصد می خواهی برسی و مطلب دوم حضرت زهرا را ارائه کردند این است که حضرت زهرا برای حقانیت امیر المومنین یک سند غیر قابل تأویل درست کند این دیگه ساعت ها بحث می خواهد یک سندی درست کند که هیچ کس نمی تواند تاویل کند آیه تطهیر را تاویل کند حدیث غدیر را تاویل می کنند آیه مودت را تاویل می کنند اما این قصه حضرت زهرا تاویل بردار نیست حالا همه اینها در وجود مبارک حضرت زهرا جمع شده در منابع اهل سنت بالاتر از شیخ است یک تحریراتی اومده است درباره حضرت زهرا اگر ما می گفتیم هو می کردند چه تعبیراتی من در مناطق اهل سنت هم ایام فاطمیه منبر می روم می گویم در اون اطلاعیه بزنید شخصیت حضرت زهرا در منابع اهل سنت هزار و یک این فضیلت ها را به هیچ صحابه نگفته هزار یک این فضیلت ها را در منابع اهل سنت پیغمبر ما برای نسوان النبی نگفته حالا ما محضر شما شبکه السنه را باز می کنیم در مدینه ابو هریره چی چی گفته و حسن بصری چی گفته و فلان کس یک کلمه از اهل بیت نیست یک کلمه از نهج البلاغه نیست این تبعیض نیست؟ این ببعض نکفر ببعض نیست این هم حرف پیغمبر است در قرآن نؤمن ببعض و نکفر ببعض باشی خدا اشد العذاب را ذکر کرده اونجا در سنت هم اگر تبعیض می کنی عمل کردی به هوا و هوس خودت نه به سنت پیغمبر نمی شود بگویی من اهل سنت هستم اگر اهل سنت هستی باید بگویی کتمان روز قیامت خدا با همین روایت احتجاج خواهد کرد یک چیزهایی را بگذاری کنار یک چیزهایی را برداری اصلا مطالبی گفته همه چیز تمام شده یک جمله بگویم پیغمبر ما گفت من دو تا کتاب برای شما آوردم یک کتاب قرآن است و یک کتاب هم همان حرف هایی که من می زنم اون هم کتاب خداست چون لا ینطق عن الهوا ان هو الا وحیٌ یوحی درست؟ آیات کتمان بکنید چه عقوبتی خدا ذکر کرده؟ اینها هم قرآن است پیغمبر گفت دو تا کتاب و دو تا قرآن آوردم برای شما روایت اهل سنت است خدا در قرآن می گوید ان الذین یکتمون ما انزل الله الکتاب پیغمبر گفته من کتاب آوردم و حرف من هم کتاب است و یشترون به ثماناً قلیلا اولئک ما یاکلون فی بطونهم الا النار الا النار اگر کتمان کنی و لا یکلمها من لا قوم القیامه خدا با اینکه در می زند می گوید با تو دیگه حرف نمی زنم چرا این روایت را نگفتی و لا یزکیهم این که داره تزکیه می کند در روز قیامت و لهم عذابٌ علیم باز یک آیه دیگر گفته ان الذین یکتمون ما انزلناه من البینات من بعد الهدی من بعد فی الناس فی الکتاب اگر کتاب را کتمان کنی اولئک یلعنهم الله خود خدا می گوید لعنتت می کنم حالا به ما می گویند که چرا شخص پرست هستیم همین روایتی که عامه نقل کرده ما هم نقل می کنیم پس پیغمبر شخص پرست بوده که این روایت را گفته من چند تایش را از اهل سنت عرض می کنم تمام یک روایت عجیب این است که نقل کردند خودشان که حضرت زهرا روز قیامت پیغمبر روز قیامت دنباله رو حضرت زهرا بود ما هم اقتدا کردیم دنباله رو حضرت زهرا هستیم

شریعتی:   چی از این بهتر؟

حجت الاسلام عاملی:  عجیب است میگویند ابعث علی البراق و فاطمۀ عمامی زهرا جان چرا این رو گفت چون روز قیامت نورهم بین ایدیهم مومنین نورشان تجلی پیدا می کند و آفتاب دیگه نیست اذا الشمس کورت و اذا النجوم الکدرت اگر نور نبوی ظهور پیدا کند می شود حضرت زهرا چرا امت گفت حضرت زهرا با این نور نبوی همچین معامله ای کرد پیغمبر ما نگاه می کرد به صورتش گریه می کرد بی سر و صدا گریه می کرد یکی دیگه عرض بکنم ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضاه لرضاه باز روایت عامه است خدا غضب می کند جایی که زهرا غضب می کند خدا راضی است جایی که زهرا راضی باشد می دانید که عصمت این است که به خدا نگاه کنید خودت را تطبیق کنی با اراده خدا تخطئی نکنی این می شود عصمت ولی اینجا خدا به حضرت زهرا می گوید خدا نگاه می کند حضرت زهرا کجا غضب کرد ان الله یغضب لغضب فاطمه استاد ما می گفت این فوق عصمت است یعنی عصمت نیست یک وهابی اومد این را نگاه کرده هی این ور و اون ورش کرده و ای داد بیداد چیکار کنیم گفته این ادامه داره در تقدیر یک چیزی هست چی چی در تقدیر هست می گوید مگر اینکه اشتباه بکند و اشتباه کرد و لذا اصحاب هیچ کدام به حرف زهرا گوش نکردند در مسجد

شریعتی:   آقا چه مقامی است تو بشوی معیار رضا و غضب تو بشوی خط کش

حجت الاسلام عاملی:  منحکم رایت الحق بالاترین مدال اهل بیت این است خدا بیرق حق را به شما داده هر کس می خواهد حق و باطل را بشناسد فَالحَقُّ ما رَضیتُموه وَ الباطِلُ ما أسخَطتُموه حق اون چیزی است شما راضی هستی و باطل همانی است که شما ازش راضی نیستید اول فضل یومئذ للحق اینها علیٌ مع الحق و علی مع الحق اگر می گویند ترازویت روز قیامت علی است چون الوزن یومئذ الحق

شریعتی:   یک وقتی آیت الله جوادی عاملی فرمودند این فقط حق مداری علی نیست که علی مداری حق هم هست

حجت الاسلام عاملی:  بله یعنی حساب دارد که چرا گفت علیٍ مع القرآن بعد گفت القرآن مع علیٍ علیٌ مع الحق اکتفا نکرد الحق مع علیٍ یک فرصتی انشاالله این را بحث می کنیم

شریعتی:   خیلی ممنون و متشکرم حاج آقای عاملی این بحث را انشاالله ادامه خواهیم داد در ایام فاطمیه امیدوارم حضرت زهرا با اون عظمت و رفعتش که اهل بیت فرمودند امامان ما که ما حجت خدا بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه حجت خداست بر ما این عظمت و این مقام و این رفعت حیرت انگیز است امیدوارم این ایام فاطمیه فرصتی باشد برای درک عظمت و شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها آیات را بشنویم بعد از تلاوت آیات که دوستانم صفحه 253 قرآن 252 قرآن کریم را تلاوت می کنند و چقدر هم خوب است ثواب تلاوت آیات را هدیه کنیم به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها بر می گردیم و انشاالله در لحظات و دقائق پایانی در کنار شما هستیم و در محضر حج آقای عاملی.

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

(صفحه 252 قرآن کریم)

شریعتی: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خود حضرت فرمودند حضرت صدیقه که من از دنیای شما سه چیز را خیلی دوست می دارم یکی نگاه به چهره رسول خدا و دوم انفاق در راه خدا و سوم تلاوت کتاب خدا و خوش به حال مان که تلاوت آیات امروزمان را ثوابش را هدیه کردیم به روح بلند لیلۀ القدر عالم به امید گوشه ای چشمی و به امید نگاهی اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی بفرمایند و خداحافظی کنیم.

حجت الاسلام عاملی:  سوره رعد خدای متعال در این صفحه اولوالالباب را به طور مبسوط تعریف کرده است هر کجا خدا گفت اولوالالباب حساب شوید مطلب مهمی است اینجا اینجا اولوالالباب را تعریف می کند دو تا وصفش را من عرض می کنم یک وصفش این است که می فرماید اونهایی که ینفقون و انفقوا مما رزقناهم صدرا و علانیه یکه خوار نیستند اون ذوب دارد مغز دارد و یعنی پر است یعنی ارزش بالایی دارد یکه خوار نشود و یدرئون بالحسنه السیئه اگر کسی بد معامله کرد با اون این هم نمی گوید من هم بد معامله می کنم باهاتون بدی را بدی سهل باشد جزا اگر مردی احسن الی من عصا قرآن کتاب اخلاق است بیشترین تاکید را دارد روی اخلاق پیغمبر ما پیغمبر اخلاق است بیشترین تاکید را دارد روی اخلاق فرمود حسن خلق بالاترین وزن را دارد در میزان خدا در روز محشر و لذا کسی که سهمی از حسن اخلاق ندارد در منزلش در اداره و در بازار و در سیاست هیچ سهمی از دین نبرده است اصلا دین یعنی حسن خلق یادتان است یک وقت دین را تعریف می کردیم یک مردی اومد پیش رسول خدا و جلوی حضرت نشست گفت یا رسول الله مع الدین خلاصه دین را به من بگو قال حسن الخلق این از جلو اومد و روبروی حضرت بلند شد رفت از سمت راست اومد گفت یا رسول الله مع الدین حضرت فرمود حسن الخلق بلند شد از سمت چپ اومد گفت یا رسول الله مع الدین حضرت فرمود حسن اللق از پشت سر حضرت اومد گفت یا رسول الله مع الدین حسن الخلق حضرت برگشت گفت فما تفهم نمی فهمی الدین لا هو تغضب دین این است که در رفتار با اهل منزل غضب نکنی چقدر دین ما دین لطیف و مهربانی و بهترین روش های زندگی را یاد داده اند بعد در آخر صفحه من اناب را تعریف می کند من انابه کی است؟ کسی که فقط برای خدا حساب استقلالی باز می کند و توکل دارد دلخوشی اش برای خداست برای خدا حساب باز کرده ببین چقدر عالی گفته الذین آمنوا فاتتمعن قلوبهم بذکر الله علی بذکر الله تطمئن القلوب آیات خدا آرامش پیدا می شود یک جمله ای بگویم خیلی ارزش دارد آرامش در دنیا با سه مطلب درست می شود این سه مطلب نباشد بیجا دنبال آرامش نرو درست نمی شود اولش این است که توجه بکنی که این عالم یک خالق و مدبر بسیار بسیار بسیار بزرگی دارد خیلی برای آدم آرامش می دهد این یک، دومیش این است که بدانید ما درداخل یک برنامه حساب شده داریم زندگی می کنیم ان خیراً فخیر و ان شراً فشرا یک برنامه ای که در این برنامه صاحبش بر همه چیز قادر است و تو اگر دست دردستش بگذاری می توانی مقامات و جایگاه های بسیار بزرگی در همین عالم به دست بیاوری عالم اینطوری درست شده می خواهد از تو ضیافت و پذیرایی بکند دستش را باز کرده اگر یک وجب بیایید حرملتا می آید طرف تو این هم که توجه کنی یک آرامش خیلی خیلی فوق العاده ای می آورد برای آدم که سه تا شد اول، یک خالقی دارد بسیار بزرگ و دوم این است که ما داخل یک برنامه ای که خود خدا طراحی کرده داریم زندگی می کنیم عالم بی صاحب نیست و بی حساب نیست هدر و عبث نیست سومی هم این است که این خالق بر همه چیز قادر است و من می توانم با طرح دوستی با این خالق عظیم مقامات عظیم را از این عظیم بگیرم از اقلام طبیعت مادی خارج شوم شما را به خدا غیر از این آرامش می آورد؟ این سه تا را خدا در یک آیه جمع کرده می گوید علی بذکر الله تطمئن القلوب چون به الله که توجه کنی سه تا می آید

شریعتی:   خیلی هم خوب بسیار عالی انشاالله که دلهای همه آرام باشد و امیدوارم در این ایام پیش رو ما را از دعای خیر خودتان بی بهره و بی نصیب نگذارید هم از شما ممنونم مخاطبان خوب شبکه سه که سالهاست همراه ما هستند و شنونده های خوب رادیو معارف و بیننده های شبکه افق و از حاج آقای عاملی ممنون و متشکرم مثل همیشه بهره بردیم

حجت الاسلام عاملی:  آقا رسول الله یک دعایی که اونقدر دعای شیرینی است آقا رسول الله فرمود هر وقت می خواهی سرت را به بالش بگذاری شب بخوابی این را بخوان بعد بخواب و اگر کسی این را بخواند و بخوابد اگر از دنیا برود در فطرت اسلام از دنیا می رود من این را فقط در رختخواب نمی خوانم وقت غیر خواب هم می خوانم اللهم إلیک اسلمت نفسی و الیک و وجهت وجهی الیک و فوضت امری الیک و الجأت ظهری الیک رغبت و رحمتا الیک لا ملجأ و لا منجی منک الا الیک

شریعتی:   به به چه دعای خوبی عالی

حجت الاسلام عاملی:  آخرش می گوید آمنت فی الکتاب الذی فضلت و بالنبی الذی ارسلت من این را ترجمه اش را آقایان ایراد می گیرند می گویند ترجمه نمی کنید اللهم اصلمت نفسی الیک یعنی خودم را سپردم به تو تسلیم تو شدم وجهت وجهی به چیزی نگاه نمی کنم فقط به تو نگاه می کنم فووضت امری الیک کارهایم را به تو سپردم الجأت ظهری پشبت بند لازم است پشت بند من تویی پشتم به تو گرم است الجأت ظهری الیک همه اینها با چه نیتی؟ رغبتاً و رحمتاً الیک اسباب رحمت و من طمع دارم و رجا دارم به تو لا ملجأ الا الیک از حکومت تو هیچ کس نمی تواند به جایی فرار کند یعنی من هم تسلیم هستم در برابر فرمان تو و بعد می گوید که ایمان آوردم به کتابی که نازل کردی و به پیغمبری که فرستادی

شریعتی:   بسیار عالی خیلی ممنونم از شما و خیلی سپاسگذارم این دعاها را دوستان در کانال قرار خواهند داد می توانید استفاده کنید و انشاالله ما را هم دعا کنید در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود حیدر داشت می سوخت حضرت زهرا را زیارت می کنیم با این زیارت بسیار بسیار ناب و خوش مضمون و تا سلامی دوباره و دیداری دوباره همتون را به خداوند بزرگ و مهربان می سپاریم حاج آقای عاملی خیلی ازتون ممنون و متشکرم.