اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-12-12-حجت الاسلام حسینی قمی-سیری در نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام (خطبه۱۸۲ و ۱۸۷ ؛ حضرت حجت در آینه نهج‌البلاغه)

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ای ناب‌ترین صبح خداوند بیا/ ای نور دریچه‌های پیوند بیا آن آینه‌های صاف را یادت است/ آن آینه‌ها خاک گرفته‌اند بیا سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، سلام می‌کنم به بهاری‌ترین بهار عالم که همه ما چشم به راه آمدنش هستیم. به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید. خوشحالیم که در این لحظات و دقایق همراه شما هستیم. به همه عزیزانم مخاطبان خوب شبکه ۳، شبکه محترم افق که تکرار برنامه را میبینند، شنوندگان خوب شبکه معارف با دل و جان سلام می‌کنم. با احترام و افتخار به رسم آغازین روز هفته در محضر حاج آقای حسینی عزیزمان هستیم. سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.


حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله. عرض سلام و ارادت دارم خدمت همه مخاطبین عزیز.
شریعتی: حالتان چطور است؟
حجت الاسلام حسینی قمی: سپاسگزارم.
شریعتی: سلامت باشید. دو، سه هفته‌ای است که ما داریم از چشم انداز ظهور در آینه نهج البلاغه می‌شنویم با بیان شیوای حاج آقای حسینی امروز در خدمتتان هستیم و ادامه فرمایشاتتان.
حجت الاسلام حسینی قمی: متشکرم. بسم الله الرحمن الرحیم. همان‌طور که در دو جلسه قبل عرض کردیم در نهج البلاغه امیرالمومنان پنج خطبه و دو حکمت است که صریحاً راجع به وجود امام زمان است. خطبه ۱۳۸، خطبه ۱۵۰ که در دو جلسه قبل خواندیم، خطبه ۱۸۲، ۱۸۷ و ۱۹۰ و دو حکمت، حکمت ۱۴۷ و ۲۰۹. اگر عزیزان این شماره‌ها را زیرنویس کنند که خود مخاطبین عزیز اگر خواستند مراجعه کنند.
ما جلسه امروزمان را انشاالله به خطبه ۱۸۲ و ادامه این خطبه‌ها انشاالله اختصاص می‌دهیم. تعبیر امیرالمومنان سلام الله علیه این است (قد لبس للحکمه جنتها و اخذها لجمیع ادبها) در ویژگی وجود مقدس امام زمان است. جالب است من همین اول برنامه عرض کنم کسانی مثل ابن ابی الحدید که از نویسندگان اهل سنت هستند مال حدود ۷۰۰، 800 سال پیش وقتی به این خطبه می‌رسد می‌گوید هرکس این خطبه را به شکلی تفسیر کرده ولی به نظر من این احتمال خوب است که منظور از بیان امیرالمومنان، وجود مقدس امام زمان ارواحنا فدا باشد.
یک عبارتی دارد خیلی زیبا است من دلم نمی‌آید نخوانم ابن ابی الحدید عالم اهل سنت ۸۰۰ سال پیش ذیل همین خطبه 182 عزیزان اگر خواستند ببینند می‌گوید: (؟) این متفق علیه تمام فرقه‌های اسلامیه، همه فرقه‌ها که دنیا بدون ظهور امام زمان به پایان نخواهد رسید. این اعتراف و کلام روشن یک عالم اهل سنت برای ۷۰۰، ۸۰۰ سال پیش ذیل همین خطبه است. پس این خطبه نظرش امیرالمومنان به وجود مقدس امام زمان است.
شریعتی: فرمود اگر از عمر دنیا فقط یک روز مانده باشد آن یک روز را خداوند آن‌قدر طولانی می‌کند که مهدی ما قیام کند.
حجت الاسلام حسینی قمی: ویژگی این بیان امیرالمومنان در این خطبه، در یک جمله پیامش این است که عصر ظهور، عصر انقلاب فرهنگی، عصر حرکت‌های فرهنگی است البته آن انقلاب نهایی به دست امام زمان است ولی ما هم باید تلاش خودمان را انجام دهیم برای اصلاح امور.
در جلسه قبل عرض کردیم خدمت مخاطبین عزیز خیلی مهم است، این حدیث در منابع دست اول ما است مثل توحید شیخ صدوق، یک شخصیت با عظمتی مثل زراره که از اصحاب درجه یک امام صادق سلام الله علیه است یعنی اگر ما بخواهیم ۵ نفر را نام ببریم حتماً یکی از آن‌ها زراره است. می‌آید خدمت حضرت و به امام صادق عرض می‌کند اگر من عصر ظهور امام زمان ارواحنا فدا را درک کردم چه دعایی بخوانم؟ خیلی جالب است، در عصر امام صادق سوال می‌کند اگر من رسیدم به عصر غیبت امام زمان چه دعایی را بخوانم؟ می‌فرمود این دعا را بخوان (اللهم عرفنی نفسک) این دعایی است که همه بلد هستند. ببینید در این دنیا چه می‌خواهیم از خدا؟ معرفت می‌خواهیم چون زمان ظهور اوج معرفت است. اگر ما آن معرفت لازم را نداشته باشیم نمی‌توانیم با امام زمان همراهی و همیاری کنیم (ذللت عن دینی)
اول خداشناسی است بعد پیامبرشناسی بعد امام شناسی اگر نرسیدم، اگر امام شناسی نداشتم همن گمراهی است، همان خطر است.
عرض کردم از این حکمت از این خطبه استفاده می‌شود زمان ظهور اوج انقلاب فرهنگی است ولی ما چی، نگاه کنیم تا آن انقلاب تحقق پیدا کند؟ قطعاً ما باید در حد توانمان تلاش کنیم. باز تکرار می‌کنم ببینید به حضرت می‌گوید من اگر عصر غیبت را درک کردم چه دعایی بخوانم؟ فرمود این دعا را بخوان که من خواهش می‌کنم عزیزان دعا را مقید بشوند به خواندنش. سید بن طاووس رضوان الله علیه که از علمای بزرگ شیعه است یک جمله خیلی هشدار سنگینی دارد می‌گوید: روز جمعه اگر هیچ دعایی نخواندی، دعای ندبه نخواندی، دعای فرج نخواندی، دعای عهد نخواندی، زیارت آل یاسین نخواندی، نماز امام زمان نخواندی، هیچی نخواندی ایاک ایاک هشدار می‌دهد نکند از این دعا غفلت کنی همین دعا (اللهم عرفنی نفسک) خداشناسی، پیامبرشناسی، آخرش می‌رسد به امام شناسی. شناخت هم از خدا شناسی شروع می‌شود. اگر خداشناس بودیم حتماً پیامبر شناس خواهیم بود. اگر پیامبر شناس بودیم حتماً امام شناس خواهیم بود. بنابراین اوج حرکت فرهنگی است. آن جلسه هم باز این حدیث را خواندم نمی‌خواهم تکرار کنم که امام صادق سلام الله علیه فرمودند: هنگام ظهور یک صیحه آسمانی رحمانی یک صیحه آسمانی شیطان است. هر دو هم صیحه آسمانی است.
یک صیحه است برای شیطان صدا می‌زند که فلانی امیر است، نام دشمنان اهل بیت را می‌برد. صیحه رحمانی می‌گوید امام زمان ارواحنا فدا امیر است.
به امام صادق فرمود ما خیلی گرفتار شدیم، از کجا تشخیص بدهیم؟ مردم از کجا تشخیص بدهند؟ هر دو صیحه آسمانی نیست خب مردم به اشتباه می‌افتند. در آسمان‌ها یک ندا بشنوند از کجا تشخیص بدهند صیحه شیطانی را از رحمانی؟ امام صادق فرمود باید عصر غیبت معرفت و شناختتان را بالا می‌بردید. خیلی مهم است یعنی اگر ما در عصر غیبت حواسمان به معرفت خودمان الان در همین ایام من مکرر عرض کردم تمام این جشن‌ها و چراغانی‌ها و همه این‌ها لازم و واجب ولی بالاتر این است که ما معرفتمان را به برکت این ایام با امام زمان بیش‌تر کنیم.
حالا بخوانم ببینید (قد لبس للحکمه جنتها) امیرالمومنان دارند امام زمان را توصیف می‌کنند که عرض کردم کسی مثل ابن ابی الحدید تصریح می‌کند که این مال امام زمان است و اصلاً عالم بدون ظهور حضرت به پایان نمی‌رسد. چیکار می‌کند امام زمان؟ امام زمان سپرش حکمت است. حکمت را به عنوان یک سپر به تن کرده، (و اخذها بجمیع ادبها) این سپر را با تمام آدابش به تن کرده است (من الاقبال علیها والمعرفه بها و التفرغ لها) اقبال بر حکمت دارد، شناخت از حکمت و تمام وقت امام زمان برای حکمت و کارهای فرهنگی است (فهی عند نفسه ضالته التی یطلبها) حکمت پیش امام زمان یک گمشده است که همه باید دنبال آن بروند. این جمله معروف است حکمت گمشده مومن است باید دنبالش برود ( و حاجته التی یسال عنها) امام زمان دنبال حکمت می‌گردد ( فهو مغترب اذا اغترب الاسلام) این هم اشاره به عصر غیبت حضرت ولیعصر است، امام زمان پنهان است در دوران غروب اسلام و الان عصر غروب اسلام است وقتی ما ظهور امام زمان را در نظر بگیریم الان می‌شود دوران غروب ( وضرب بعسیب ذنبه والصق الارض بجرانه بقیه من بقایا حجته) امام زمان را تشبیه می‌فرمایند مثل کسی که آرام گرفته، امام زمان باقی مانده‌ای از باقیمانده‌های حجت‌های الهی است ( خلیفه من خلائف انبیائه) جانشینی است از جانشین‌های پیامبران که عرض کردم اصلاً راهی ندارد حالا عزیزان ببینید این حکمت را با این تعبیر امیرالمومنان جز بر ظهور امام زمان نمی‌شود تفسیر کرد.
من باز یک روایتی را بخوانم برای این‌که معلوم باشد که امام زمان چرا می‌گوییم حرکتشان یک حرکت فرهنگی است. حدیث در منابع دست اول ما است. مرحوم راوندی که بیش از ۸۰۰ سال از رحلتش می‌گذرد از امام صادق حدیث نقل میکنند ( العلم سبعه و عشرون حرفا) دانش حالا تشبیه می‌فرمایند اگر بخواهیم دانش را به ۲۷ بخش تقسیم کنیم ( فجمیع ما جاءت به الرسل حرفان) تمام آن‌چه که پیامبران از این ۲۷ قسمت آوردند دو بخشش را همه پیامبران، (فلم یعرف الانسان حتی الیوم غیر الحرف) مردم تا حالا از ۲۷ بخش دو بخشش (فاذا قام) وقتی امام زمان قیام می‌کنند (اخرج الخمسه و العشرین حرفا) شما ببینید از ۲۷ بخش، دو بخشش را همه انبیا آوردند، ۲۵ بخش از معرفت به دست امام زمان خواهد آمد.
این شعر معروف حافظ هم اشاره‌ای به همین حرکت فرهنگی امام زمان است
ز قاطعان طریق این زمان شوند ایمن/ قوافل دل و دانش که مرد راه رسید
کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل/ بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
عزیز مصر به رغم برادران غیور یا برادران حسود/ ز قعر چاه برآمد به اوج ماه رسید
یعنی حرکت اصلی امام زمان حرکت فرهنگی است. جلسات قبل هم عرض کردم نمی‌خواهم تکرار کنم خیلی‌ها می‌پرسند این همه دشمنی، این همه سلاح در دنیا، این همه ذراتخانه‌های هستهای، امام زمان چگونه می‌خواهند ظهور کنند؟ تشبیه کردیم گفتیم دقیقاً حالا یک مثال خیلی کوچکش مثل انقلاب خود ما، امام رضوان الله علیه واقعاً همه گزارشگران تاریخ این‌جوری گزارش کردند امام با صلاح پیروز نشد، امام نیرو نداشت. خود آن‌هایی که سلاح در اختیار داشتند خسته شدند و تسلیم حرکت امام شدند و همراه شدند. اگر آن‌ها همراهی نمی‌کردند اگر نیروی هوایی اعلام وفاداری نمی‌کرد، نیروی زمینی کار به این آسانی نبود.
زمان امام زمان مردم خودشان وقتی خسته می‌شوند از این همه حرکت‌ها می‌بینند این‌ها بی‌اثر است، تمام این سازمان‌های حقوق بشر بی‌اثر است و کاری نکرده‌اند خودشان تسلیم امام زمان می‌شوند لذا حرکت اصلی حضرت حرکت فرهنگی است. من یک حدیث دیگر هم بخوانم. این در منابع بسیار قدیمی‌تر ما است، کمال الدین شیخ صدوق رضوان الله علیه، امام باقر فرمود: وقتی امام زمان قیام کند، امام زمان دست مبارکش را بر سر بندگان می‌کشند و عقل مردم به کمال می‌رسد، افکار مردم به کمال می‌رسد یعنی وقتی مردم رسیدند به آن فکر و عقل و دانشی که خودشان یقین کردند راه نجاتشان غیر از راه امام زمان نیست، تسلیم می‌شوند.
اجازه بدهید قبل از این‌که برسم به خطبه بعدی یک مطلبی هم اضافه کنم چون آن جلسه هم گفتم خیلی‌ها سوال می‌کنند حالا شما وعده می‌دهید، این وعده‌ها را ما قبول داریم ایمان و باور داریم واقعاً ظهور امام زمان انقلاب فرهنگی است، واقعا ظهور امام زمان از ۲۷ بخش علم و دانش ۲۵ تا آن زمان ولی الان چیکار کنیم؟ آیا الان در عصر غیبت امام زمان امام زمان غائب برای ما سودی دارد یا ندارد؟ آن‌جا مفصل من ۶، ۷ نکته را گفتم نمی‌خواهم تکرار کنم فقط یک نکته را اضافه کنم یعنی این را تکمیل کنم و این‌که ببینید خواهش می‌کنم مخاطبین عزیز بیش‌تر این داستان را عنایت کنند و این نکته را، ببینید ما در عصر غیبت هم قطعا ذیل تصرفات و عنایات تکوینی امام زمان هستیم. خواهش می‌کنم عزیزان فکر نکنند یک امام زمانی الان داریم که در پس پرده غیبت نشسته‌اند و یک کناری منتظرند تا فرمان ظهور برسد و قیام کنند و الان هیچ کاری نمی‌کنند. این‌جور نیست. گفتیم انواع و اقسام گرفتاری‌هایی که از شیعه در عصر غیبت برطرف شده، این همه گرفتاری‌ها و مشکلاتی که شیعیان داشتند اگر این تصرفات و عنایات امام زمان در عصر غیبت نبود شیعه از بین رفته بود. ما یک عدد کمی هستیم در برابر این همه دشمنانی که در دنیا هستند. قطعاً آن تعبیر علامه مجلسی را خواندم مجال نشد توضیح دهم خواهش می‌کنم خود عزیزان عنایت کنند. روایت داریم که استفاده از امام زمان در عصر غیبت برای شیعیان تشبیه کردند به خورشید پشت ابر. آیا ما از خورشید پشت ابر بهره نمی‌بریم؟ مرحوم علامه مجلسی وقتی به این حدیث می‌رسد ۸ نکته در این تشبیه بیان می‌کند، خیلی زیباست. آیا واقعا یک روز ابری با شب تار یکی است؟
عرض کردم ۸ نکته بیان کردند مفصل است و مجال نیست خود عزیزان اگر خواستند ببینند علامه مجلسی در جلد ۵۲ بهار و در مرآة العقول مفصل ذکر کرده‌اند.
یک نکته‌اش که در جلسه قبل اشاره کردم این است که شیعه در این دوران غیبت موارد فراوانی بوده در گرفتاری‌ها وقتی که متوسل به امام زمان شده یا حتی اگر متوسل نشدند، خود حضرت دیدند شیعه در گرفتاری است به فریادشان رسیدند. ما معتقدیم امامی را می‌شناسیم این معرفت خیلی مهم است، چرا زراره وقتی سوال می‌کند حضرت می‌فرماید معرفت بخواه. معرفت خیلی مهم است. ما باورمان این است اعتقادمان این است، ما امامی را می‌شناسیم که می‌تواند انواع تصرفات (؟) همه ائمه علیه السلام.
یک داستانی این روزها می‌دیدم این را بگویم برای این‌که دل همه عزیزان نورانی است نورانی‌تر شود و دلگرم باشند و یقین داشته باشند که امام زمان در عصر غیبت عنایت دارند یک کسی می‌گوید من رفتم محضر امیرالمومنان سلام الله علیه (داستان مفصلی است) به نام رمیله معروف است، وقتی رسیدم مفصل توضیح دادم مریض بودم و نرسیده بودم برم خدمت آقا، وقتی رسیدم به خدمت حضرت فرمود: یا رمیله، این تعبیر امیرالمومنان است. چرا می‌گویم امیرالمومنین؟ چون این اعتقاد ماست که همه ائمه در این واژگان و تو این قدرت یکسان هستند. فرمود رمیله ما وقتی شیعیانمان بیمار می‌شوند، ناراحت می‌شوند، غصه‌دار می‌شوند، ما به غم شیعیانمان غصه‌دار می‌شویم. رمیله می‌گوید امیر مومنان به من فرمود که دعایشان را آمین می‌گوییم، آن‌ها دعا نکنند ما دعاگویشان هستیم و این چقدر دلگرم کننده است. فکر نکنید امام زمان یک گوشه‌ای نشسته است.
یک کتابی داریم به نام ۴۰ حدیث مال نواده ابن باب وی قمی رضوان الله علیه. (؟) دو پسر داشت یکی شیخ صدوق رضوان الله علیه و پسر دیگری دارد که این منتجب الدین پسر آن است یعنی می‌شود نواده ابن باب وی. وفاتش قرن ششم بوده است. مرد بسیار با عظمتی است کتاب‌های فراوانی دارد. این داستان را مخصوصاً آدرسش را عرض کردم که فکر نکنند یک منبع دیروز پریروز ما یک جایی این داستان را پیدا کردیم. مرحوم منتجب الدین در حقیقت شیخ صدوق می‌شود عمو جانش، می‌شود نواده ابن باب وی.
شخصی است به نام عبدالواحد می‌گوید من رفته بودم حج خانه خدا. خواهش می‌کنم عزیزان ۲ دقیقه بیش‌تر عنایت بفرمایند ببینید ما این اعتقاد را داریم با این اعتقاد ناامید نباشید، با این اعتقاد شناخت‌مان از امام بالاتر باشد، بیش‌تر باشد. می‌گوید رفته بودم حج خانه خدا داشتم طواف می‌کردم. دوتا دختر خانم دیدم کنار رکن یمانی ایستاده‌اند. یک دختر به خواهرش یک جمله‌ای می‌گوید می‌خواهد قسمی بخورد این گونه قسم می‌خورد. می‌گوید (لا و حق المنتجب بالوصی و الحاکم بسویه العادل فی القضیه العلل بنیه الصحیح النیت بعله فاطمه المرضیه) گفتم کی را توصیف می‌کنی با این ویژگی‌ها؟ گفت (ذاک والله اعلم الاعلام و باب الاحکام قصیم الجنه والنار قاتل الکفار والفجار ربانی الامه رئیس الامه ذلک امیر المومنین و امام المسلمین الاسد القالب ابوالحسن علی بن ابی طالب) گفتم دختر علی را از کجا می‌شناسی با این زیبایی؟ گفت چطور نشناسم. من بابام در رکاب امیرالمومنین در صفین شهید شدند. من دختر شهیدم. پدرم افتخار این را پیدا کرد که در صفین در رکاب امیرالمومنین به شهادت برسد. بعد این داستان را گفت. گفت امیرالمومنان یک روز آمدند خانه ما از مادرم سوال کردند مادر یتیم‌ها حالت چطور است؟ این دختر شهید می‌گوید امیر مومنان از همسر شهید از مادر ما سوال کرد. همسر شهید گفت خوشحالم. شوهرش در رکاب امیرالمومنان به شهادت رسیده ناراحت نبودف گفت خیلی هم خوب هستیم یا امیرالمومنان. بعد این دختر خانم می‌گوید من و این خواهرم که الان این‌جا در کنار کعبه هستیم مرا آورد خدمت امیر مومنان. من چشمم یک آسیب و بیماری پیدا کرده بود که بیناییش را کلاً از دست داده بود. من و خواهرم را آورد خدمت امیر مومنان سلام الله علیه. من بیناییم را از دست داده بودم تا امیر مومنان نگاهش افتاد به من (به این دختر شهید که در اثر یک بیماری بینایی‌اش را از دست داده) یک آه جان سوزی کشید بعد شروع کرد به این شعر خواندن گفت من به عمرم غصه نخوردم این‌جوری که وقتی یک طفل صغیر را ببینم این‌طور گرفتار است. پدرشان در جنگ به شهادت رسیده آن پدری که همیشه پرستار و سرپرست این‌ها بوده است. گفت: امیرالمومنان دستی به صورت من کشیدند. همان لحظه همان ساعت همان وقت چشمم باز شد. قسم خورد. به خدا قسم امروز آن‌چنان بینایی دارم، نه یک چشم بینای عادی، در تاریکی شب شتر فراری را می‌بینم به برکت امیرالمومنین سلام الله علیه بعد می‌گوید حضرت یک پولی هم به ما داد. از بیت المال هم به ما کمک کردند و برگشتند.
خب اولاً‌ تا اینجای داستان ببینید امیرالمومنین، ما اعتقادمان این است حالا امیرالمومنان باشد یا امام زمان یا امام صادق.
شریعتی: گفت دیر یا زود ولی می‌رسد از راه آخر/ یک نفر عین علی می‌رسد از راه آخر
حجت الاسلام حسینی قمی: حالا نمیخواهم بگویم در تمام مشکلات و بیماریها ولی قطعاً اگر عنایت امام زمان در طول دوران غیبت، اگر بیش از هزار سال از غیبت اگر عنایت حضرت در این سال‌ها بر شیعه نبود این دشمنان گرگ صفتی که در تمام عالم در طول تاریخ نه امروز شما هر روز تاریخ را ورق بزنید اگر عنایت امام زمان نبود همیشه پاره پاره کرده بودند.
این داستان یک پایانی هم دارد جالب است. این شخص می‌گوید وقتی من این تعبیر زیبا را از امیرمومنان از این دو دختر شنیدم و بعد یکی از آنها هم داستان شفای خودش را برای من گفت من پا شدم و یک دینار، خب یک دینار هم ارزش دارد بهش دادم گفتم این را بگیر یک موقع به دردت می‌خورد. خیلی جالب است گفت این باشه برا خودت، سکه به من میدهی. پدر از دست دادیم پدرمون در رکاب امیرالمومنین به شهادت رسید. الان هم امیرمومنان به شهادت رسیده ولی بهترین جانشین پدر را داریم. امروز ما تحت تکفل امام مجتبی(س) هستیم بعد هم یک شعر زیبایی گفت.
من منظورم این است که یادمان باشد عنایات. اعتقاد ما این است دیگر امام زمان باشد امیرالمومنان باشد باز تکرار می‌کنم این روایت یادتان باشد عزیزان که رمیله به حضرت فرمود آقا من چند روزی مریض بودم نتوانستم خدمت شما برسم حضرت فرمود ما دعاگویتان هستیم. اگر ساکت باشند ما دعا می‌کنیم، شیعه دعا کند ما آمین می‌گوییم، اگر غصه‌دار باشند ما غصه می‌خوریم. می‌خواهم این نکته در این بخش جا بیفتد امام زمانی که در یک گوشه‌ای نشسته و کاری به کار شیعه ندارد، ما اینجور امامی نداریم که غافل باشد.
حالا من یه حکمت دیگر را بخوانم. خطبه 187 گفتیم ۵ تا خطبه دو تا حکمت این می‌شود خطبه چهارمی که می‌خوانیم. خطبه 187حضرت دارند به حوادث و فتنه‌های عصر ظهور را بیان می‌کنند، قبل از ظهور. باز عزیزان ببینند کسانی مثل ابن ابی الحدید تطبیق می‌کنند عالم عامه و خاصه تطبیق می‌کنند به امام اصلاً راهی ندارد جز تطبیق به امام زمان (بابی و امی) امیرالمومنان می‌فرماید پدر و مادرم فدای او باد. کی؟ امام زمان و یارانشان ( من عده اسماوهم فی السماء معروفه و فی الارض مجهوله) اسامی‌شان را آسمانی‌ها می‌دانند، یاران امام زمان را آسمانی‌ها را می‌شناسند زمینی‌ها نمی‌شناسند ( الا فتوقعوا ما یکون من ادبار امورکم) این بخش هشدار است، بالاخره ما هشدار هم لازم داریم. حضرت هشدار می‌دهند حواستان باشد. عصر ظهور یک اوضاعی است که ما باید نه اینکه منتظر باشیم امام زمان اصلاح کند خودمان قدمی برای اصلاحش برداریم، منتظر باشید امور برمی‌گردد (وانقطاع وصلکم) پیوندها به هم می‌خورد.
من اینجا یک داستانی بگویم بعد این را تمامش کنم. این داستان علی بن مهزیار را خیلی شنیده‌ایم. علی بن مهزیار قریب ۲۰ سفر مکه مشرف شده خب یکی از آرزوهاش این بوده که مشرف بشه محضر امام. این داستان در منابع دست اول ما آمده است، بسیار قدیمی آمده. حالا من نمی‌خواهم داستان بگویم عزیزان هزار بار شنیدند. می‌گوید سفر آخری که من مشرف شدم در مسجدالحرام بودم، معتکف بودم. یک کسی آمد پیش من از طرف امام زمان گفت آقا وقت ملاقات بهت داده. بعد از ۲۰ سفر امام زمان به علی بن مهزیار قرار ملاقات داده است. فردا فلان ساعت من بیایم دنبالت و برویم. می‌گوید وقتی من رسیدم به خیمه امام زمان سلام کردم به حضرت. آمدم گلایه کنم که آقا من ۲۰ سفر است که دارم مکه می‌آیم شما چرا من را راهنمایی نکردید، امام زمان شروع کردند به گلایه، فرمودند علی بن مهزیار حالا می‌آیی؟ حالا وقتش است؟ ما شبانه روز منتظر تو بودیم.
مواظب باشید نگویید ما منتظر امام زمان هستیم. ما منتظر نیستیم، چیکار کردیم برای آمدن امام زمان. امام زمان منتظر ما است. ما برای انتظار چیکار کردیم؟
فرمود ما شبانه روز منتظر هستیم، چرا دیر آمدی؟ علی بن مهزیار گفت آقا دست شما درد نکنه تازه ما بدهکار شدیم. من ۲۰ سفر است که دارم میایم و منتظر شما هستم. من کسی را پیدا نکردم که راهنمایی کند بیایم، من که خبر نداشتم الان آمدند به من گفتند. حضرت گفتند نه این جواب نشد. گفت پس چی؟ فرمود شما تا الان قابلیت دیدار نداشتید. بعد چند تا اشکالات عصر علی بن مهزیار رو فرمودند.
1- فرمودند شما گرفتار قطع رحم هستید، حواستان به ارحامتان نیست بعد می‌خواهید امام زمانتان را ببینید؟ برای طبقات پایین قیافه گرفته‌اید، حواستان به بیچاره‌ها نبود. امام زمان انتظارش این است در همین خطبه امیر مومنان پیوندهایتان به هم می‌خورد، رابطه‌ها کم می‌شود. الان چقدر رابطه‌ها بین شیعیان ضعیف است. ما چقدر حواسمان به خودمان است. آقا امام زمان می‌خواهند ظهور کنند ما چه کار میخواهیم بکنیم؟ ما آماده فداکاری هستیم؟ مرحوم آیت الله بهجت میفرمود شما الان برید مسجد جمکران همه دارند دعا می‌کنند. چی دعا می‌کند؟ اللهم عجل لولیک الفرج. برای چی امام زمان بیاید؟ یکی می‌گوید من قرض دارم، یکی می‌گوید من مریض دارم، برای گرفتاری خودمان، آقا را برای خودمان می‌خواهیم. در حالی که در دعا به ما چی یاد دادند؟ (و جعلنا من المسارعین الیه فی قضا حوائجه) خدایا ما را به یک درجه‌ای برسان سرعت بگیریم برای برآوردن حوائج امام زمان نه حوائج خودمان. ما امام زمان را برای خودمان می‌خواهیم. چند نفر دعا کردند امام زمان ظهور کند ما در رکابشان برویم مشکلات عالم اسلام را حل کنیم.
(وانطقاع وصلکم و استعمال صغارکم) می‌فرمود دوران قبل از ظهور بچه‌ها حاکم می‌شوند، کسانی که خردشان مثل بچه است. اگر پست‌ها و مسئولیت‌ها و مقامات روی حساب و کتاب نباشد (ذاک حیث تکون ضربه السیف علی المومن اهون من الدرهم من حله) قبل از ظهور آدم شمشیر بر تنش بخورد آسان‌تر است تا بخواهد یک لقمه حلال پیدا کند.
(ذاک حیث یکون المعطی اعظم اجرا من المعطی) آن فقیری که پول می‌گیرد اجرش بیشتر از کسی است که پول میدهد. همیشه آنکه می‌دهد دست بالاتر را دارد چرا؟ فرمودند کسانی که صدقه می‌دهند یا مالشان مال شبهناک است از مال حرام صدقه میدهد یا برای فخر فروشی صدقه می‌دهد، اونی که می‌گیرد که از این چیزها خبر ندارد او اجرش بیشتر از این است که دارد صدقه می‌دهد. (ذاک حیث تسکرون من غیر شراب) مست می‌شوید نه مست شراب، مستی قدرت، مستی ثروت و مستی مقام و مستی شهرت. در همین ثروت‌ها امتحان است حدیثش را هزار بار خوانده‌ایم، امام صادق فرمود: سنگین‌ترین آزمون بندگان آزمون به مال دنیا است. اگر امام زمان ظهور کردند گفتند از تمام اموالت باید فاصله بگیری این اموالت شبهه دارد ما آمادگی چنین فاصله گرفتنی را داریم؟
یک وقت این حدیث را خواندم الان هم که ایام شعبانیه است وقتش است، اگر الان به ما بگویند، شما الان زیرنویس کنید در برنامه امام زمان یک شماره حساب دادند گفتند هر کس می‌خواد به امام زمان کمکی بکند کمک‌هایش از مسیر امام زمان به نیازمندان برسد به این شماره حساب واریز کند. حاضر هستیم یا نه؟
فرمود اگر می‌خواهید به ما چیزی برسانید و دستتان به ما نمی‌رسد به صالحین از شیعیان ما کمک کنید. این صریح کلام امام زمان است. به صالحین از شیعیان ما یعنی من باور کنم که اگر الان از یکی از شیعیان گرفتاری برطرف کردم این دقیقاً کمک مستقیمی است که از مسیر امام زمان انجام می‌شود.
خدا به سلامت بدارد استادی داشتیم این جمله حالا جمله بلندی است من خجالت می‌کشم این را بگویم ایشان می‌فرمود ما می‌رویم زیارت جامعه کبیره امام زمان را می‌خوانیم. چه می‌گوییم به امام زمان؟ چندین بار به امام زمان می‌گوییم (بابی انت و امی و نفسی و اهلی و مالی و اسرتی) امام زمان پدرم و مادرم و هستی‌ام و خانه‌ام و کاشانهام همه زندگیم به فدای شما. نجف می‌رویم می‌خوانیم کربلا می‌رویم می‌خوانیم مشهد می‌رویم می‌خواهیم.
عرض کردم این را من نمی‌گویم این استاد بزرگوار می‌گوید می‌فرمود خب تو چرا دروغ می‌گویی؟ تو خمس واجب مالت را حاضر نیستی بدهی، زکات واجب را حاضر نیستی بدهی، کفاره‌ات را حاضر نیستی بدهی، به همسایه‌ات حاضر نیستی کمک کنی، برادر و خواهرت گرفتار هستند فقیر هستند بیچاره هستند، این گرفتارهای دور خودت را کمک نمی‌کنی بعد به امام زمان می‌گویی پدر و مادرم و خانه‌ام و هستی‌ام همه دربست به فدای شما؟
آن‌جا راست بگوییم آن وقت امام زمان انتظار معنا پیدا می‌کند.
من خطبه را تمام کنم (ذاک حیث تسکرون من غیر شراب) مست می‌شوید نه مست شراب، مست قدرت و ثروت و پست و مقام و جاه (بل من النعمه و النعیم) نعمت مستی می‌آورد (و تحلفون من غیر اضطرار) قسم خوردن خوب نیست، در یک اضطراری آدم قسم میخورد. برای چه قسم میخورید؟ ( و تکذبون من غیر احراج) دروغ یه وقت دروغ مصلحت آمیز اتفاقاً جالب است ما دروغ‌های مصلحت آمیز را نمی‌گوییم. می‌دانید استثنا شده است مثلاً اصلاح بین دو نفر. این نهج البلاغه از امیرالمومنان بین دو مسلمان را اصلاح کنی از تمام عبادت‌ها و نماز و روزه‌هایت بالاتر است. همین جا در اصلاح ذات البین یک دروغ هم بگویی اشکال ندارد. آن‌جا ما دروغ نمی‌گوییم آن‌جا که منافع مادی خودمان است (ذلک اذا عصکم البلاء کما یعض القتب غارب البعیر) آن دورانی است که بلا و گرفتاری زیاد برایتان پیش می‌آید (ما اطول هذا العناء و ابعد هذا الرجاء) این هم یک خطبه حالا اگر رسیدیم به خطبه ۱۹۰ به دو تا حکمت هم اشاره می‌کنیم.
شریعتی: خیلی از شما ممنونم. خیلی نکته‌های خوبی شنیدیم شاید کم‌تر از این منظر عصر ظهور و عصر آمدن امام مهدی عجل الله در خطبه‌ها و در کلام امیر مومنان در حکمت‌ها و نامه‌ها و نکات لطیفی که در این دو سه هفته ما از محضر حاج آقای حسینی شنیدیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: عذر می‌خوام تا قبل از این‌که شرفیاب محضر قرآن شویم برای این‌که این بیان امیر مومنان و حوادث دوران قبل از ظهور مشخص شود انشاالله آمادگی پیدا کنیم از رسول خدا است، پیامبر دوران امام زمان و قبل از ظهور حضرت را پیش بینی کردند، کم‌تر چیزی که پیدا می‌شود یه برادری است که آدم بتواند به آن اعتماد کند، راست بگوید، یک برادر ایمانی که به آدم راست بگوید و صادقانه رفتار کند. باز رسول خدا فرمود همه گرفتار رباخواری می‌شوند، اگر ربا نخورد غبار ربا در زندگیش می‌نشیند.
یک روایتی است بعید می‌دانم برسیم حالا عزیزان خودشان آدرس می‌دهم در کافی مرحوم کلینی ۳ صفحه است، اوضاع مردم را قبل از ظهور حدیث از آقا امام صادق سلام الله علیه است. مرحوم علامه هم در بهار جلد ۵۲ دارد در کافی شریف هم است. ده‌ها ویژگی برای شرایط قبل از ظهور، قصه کم فروشی، قصه رباخواری، قصه بی‌توجهی به قرآن، تمام چیزهایی که ما امروز در عصر غیبت گرفتارش هستیم و اگر بخواهیم آماده شویم برای آن انقلاب فرهنگی امام زمان باید این اوضاع خودمان را اصلاح کنیم یعنی آن آمادگی پیدا بشود.
شریعتی: انشاالله خیلی ممنون و متشکرم و انشاالله خداوند ما را از فتنه‌های آخرالزمان در امان نگه دارد و دینمان و ایمانمان انشاالله حفظ شود. صفحه ۵۹۷ را امروز با هم تلاوت می‌کنیم آیات سوره مبارکه تین و آیات سوره مبارکه علق. آیه پایانی سوره مبارکه علق سجده پایانی دارد ما پخش نمی‌کنیم. دوستان اگر تلاوت کردند حتماً سجده واجب را به جا آورند.
ما آخر این پنجشنبه هفدهم اسفند ماه اختتامیه این دوره ختم قرآن کریم را در برنامه سمت خدا خواهیم داشت. میزبان ما مردم عزیز و شریف کاشان و آران و بیدگل هستند در حرم مطهر امامزاده هلال بن علی و مشتاق و منتظر و متوسل حضور گرم و پرشور همه دوستان عزیز خواهیم بود، کارشناسان عزیز هم حضور خواهند داشت. مخاطبان جان و انشاءالله دیدار تازه کنیم و اتفاقات خوبی انشاءالله رقم بخورد. منتظرتان هستیم بعد از تلاوت آیات در لحظات و دقایق پایانی همراه شما و در کنار شما هستیم.

صفحه 597 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی ممنون و متشکرم از همراهی و همدلی تک تک عزیزانمان و ممنون و متشکر از حضور گرم و پرشور مردم که برای آینده نوجوان‌ها و جوان‌ها در یک کلام برای آینده ایران عزیز دیروز در میدان مثل همیشه حاضر شدند و حماسه دیگر را خلق کردند. باید خداحافظی کنیم. نکته‌های پایانی حاج آقای حسینی را به اتفاق بشنویم و انشاالله حاج آقا دعا بفرمایند.
حجت الاسلام حسینی قمی: همین روایتی که من اشاره کردم حداقل در این دقایق باقیمانده من فهرستش را عرض کنم. عرض کردم حدیث در کافی مرحوم کلینی است از امام صادق سلام الله علیه. حضرت اوضاع قبل ظهور را توضیح می‌دهند و چند صفحه است این روایت. من ۱۰ تا را اشاره می‌کنم، ۱۰ ویژگی را خیلی به عجله می‌گویم.
1- قبل از ظهور حرام خواری در میان مردم فراوان می‌شود: فرمود درآمدها از کم فروشی‌ها است. رباخواری مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد. برای حرامخواری مردم مسابقه می‌دهند. کسی دنبال لقمه حلال برود مذمتش می‌کنند. هم مردم شکمشان است، برایشان مهم نیست چی می‌خورند چی مصرف می‌کنند.
2- ندادن واجبات مالی: مال زیادی دارد ولی حاضر نیست واجبات مالیش را بدهد. ما واجبات مالی داریم، زکات داریم، خمس داریم، کفاره داریم یک سری واجب النفقه داریم. قبل از ظهور کار به جایی می‌رسد مردم حوصله واجبات ندارند. خیلی هزینه می‌کند در مسیرهایی که بندگی خدا نیست تا بخواهد پای دین و خرج دین و صدقه و خیرات و نفقات برایش مشکل است.
3- آبروی مردم را بردن ویژگی سوم عصر غیبت: آبروی مردم را بردن خیلی ملیح و خوب است. وقتی می‌نشینی صفحه میزاری برای دیگری، وقتی آبروی کسی را در صفحات مجازی می‌بری، وقتی کسی را از عرش به فرش می‌رسانی خیلی جذاب است.
4- مساجد پر است ولی در همان مسجد هم که نشسته‌اند غیبت دیگران را می‌کنند، آبروی دیگران را می‌برند.
5- سرزنش می‌کنند: جوان ازدواج کردی، ازدواج کردن را سرزنش می‌کنند. برای چه خودت را اسیر زن و زندگی کردی؟ جای ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها عوض می‌شود.
6- قرآن شنیدن برای مردم سخت است اما حرف باطل هرچه بخواهی حاضر هستند که بشنوند.
7- نماز را سبک می‌شمارند.
8- چاپلوسی زیاد است: خیلی‌ها با چاپلوسی به خیلی جاها می‌رسند. مومن نمی‌تواند حرفی بزند چون کسی حرفش را نمی‌پذیرد. یک آدمی که با فسق و فجور ستایشش می‌کنند خیلی هم می‌خندد و خوشش می‌آید. از انجام گناه خوشحال است تازه مدحش هم می‌کنند.
عرض کردم مجال نیست شاید یک وقت اشاره کردیم. عزیزان اگر خواستند خودشان هم در کافی شریف هم در بهار علامه مجلسی جلد ۵۲ بهار اوضاع مردم را قبل از ظهور توصیف کردند. برای چه توصیف کردند؟ اگر می‌خواهیم به آن عظمت انقلاب فرهنگی امام زمان برسیم قدمی برای اصلاح این امور برداریم.
شریعتی: انشاالله. آقا دعا بفرمایید و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام حسینی قمی: خدا را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد به ما قابلیت ظهور حضرت ولیعصر عنایت بفرماید. به ما قابلیت نصرت و یاریشان و شهادت در رکابشان عنایت بفرماید.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم. از نهج البلاغه گفتیم و از کلام نورانی حضرت امیر و چشم به راه آمدن آن کسی هستیم که مثل امیرالمومنین از راه خواهد رسید و عدالت را حاکم خواهد کرد.
گفت ولی الله عین الله سیف الله نورالله/ علی را گرچه برخی برنمی‌تابند می‌آید
و حالا کبوتر دلمان را عازم نجف می‌کنیم و سلام می‌کنیم و صلوات می‌فرستیم به امیر مومنان. خیلی از شما ممنون و متشکرم تا سلامی دوباره.