اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-11-08-حجت الاسلام صفایی بوشهری- ویژگی های اهل ایمان در نگاه قرآن و اهل بیت علیه السلام (صله رحم کردن، شکم چران نبودن)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اللَّهُمَّ كُنْ حجۀ بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا. خانم ها آقایان سلام، وقت شما بخیر. خیلی خوشحال هستیم که با هم هستیم، در کنار هم هستیم و با احترام و با افتخار در محضر حاج آقای صفایی عزیزمان، سلام علیکم و رحمۀ الله خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام صفایی: بسم الله الرحمن الرحیم. و علیکم السلام و رحمۀ الله. بنده هم محضر مبارک مردم عزیز و گرانقدر و محترم سلام عرض می کنم و عرض ادب و دعای خیر دارم. امیدوار هستم این زندگی پر از ایمان، اخلاق، تقوا، رزق حلال و آرامش ان شاءالله داشته باشند. و الطاف غیر الهی و ادعیه ویژه آقا امام زمان شامل حال عزیزان باشد.
شریعتی: بحث، بحث آنهایی بود که خدا خیلی آنها را دوست دارد خواسته اهل ایمان و این اهل ایمان یک ویژگی هایی دارند هفته گذشته حاج آقای حجت الاسلام صفایی به دو ویژگی از ویژگی های اهل ایمان اشاره کردند اهل تکبر نیستند متواضع هستند و هرگز غیبت نمی کنند. امروز ادامه فرمایشات ایشان را با دل و جان خواهیم شنید.
حجت الاسلام صفایی: بسم الله الرحمن الرحیم. یکی دیگر از ویژگی های انسان-های مؤمن این هست که هیچ گاه قطع رحم نمی کنند. اهل صله رحم هستند. امام صادق (ع) می فرماید وَ لَا يَقْطَعُ الرَّحِم‏، اینها اهل قطع رحم نیستند. در توضیح صله رحم و قطع رحم یک نکاتی هست که عرض می کنم. رحم یعنی خویشان. این که گفته می شود رحم یعنی اینها در سلسله نسب خود از یک رحم هستند. از یک خانواده هستند. به تعبیر فارسی خویش هستند. حالا گاهی نزدیک هستند مثل برادر، خواهر، پدر، مادر، گاهی یک پا دورتر هستند. مثلاً نوه فلان شخص که به نحوی با ما مرتبط هست. اهل ایمان اهل قطع رحم نیستند. قطع یعنی پیوند خویشاوندی را از بین بردن. به تعبیری قهر کردن. این طور نیستند که اهل ایمان با خویشان خود قهر باشند و متأسفانه شیطان همه جا ورود پیدا می کند. انسان با دیگران قهر نیست وقتی آمار گرفته می شود با خویشان خود بیشتر قهر هست. با برادر و خواهر و گاهی خدای نکرده با پدر و مادر و گاهی با فرزندان. آمار در این جا زیادتر هست نسبت به دیگران. این هست که اهل ایمان به هیچ صورت اهل قهر و دوری از خویشان نیستند اما به خاطر مراوده زیادی که خویشان با هم دارند گاهی نسبت به هم یک کلماتی به کار می برند، رفتارهایی دارند که این کلمات و رفتارها ایجاد می کند که طرف مقابل از او فاصله بگیرد. قهر کند. این جا باید خیلی هوشیار بود اگر او چنین اشتباهی کرد دل ها را رنجاند، کار بدی کرد ما قطع رحم نکنیم. چون قطع رحم گناه کبیره هست. آن یک خطایی کرده است ولی ما نباید خطای او را خطای دیگری بخواهیم پاسخ دهیم که هر دو نصیب خود انسان می شود. آن دل ما را رنجاند ما هم با قطع رحم گناه کبیره می کنیم و این خیلی بد هست. این جا بحث صله رحم مطرح هست که انسان ها با خویشان خود، مؤمنان با خویشان خود، باید یک ارتباط منطقی، صحیح و صمیمی داشته باشند و تا آن جایی که می توانند از خویشان خود رفع گرفتاری کنند حالا به هر شکل ممکن. گاهی دست انسان نمی رسد با یک همدردی، گاهی با یک زبان خیر برای حل مشکل او پیش دیگری گذاشتن. به همین جهت هست که صله رحم از ویژگی های انسان های مؤمن هست و عدم قطع رحم آن هم از ویژگی های آن هست. به این صورت قطع رحم نمی کنند. با خویشان قهر نمی کنند. با برادر، خواهر، پدر، مادر، دیگران، به هیچ صورت اهل این امور نیستند ولو به او بدی کنند. خدا رحمت کند مرحوم شیخ بهایی ایشان یک شعری دارند ایشان شاعر فوق العاده خوبی بودند. عرب بودند اما خیلی فارسی را مسلط شده بودند و شعرهای بسیار خوبی می-گفتند. می فرمایند بیگانه به بیگانه ندارد کاری/ خویش هست که در پی زوال خویش هست. لذا خویشان به خاطر ارتباطات زیادی که با هم دارند
شریعتی: مثل باباطاهر که من از بیگانگان هرگز ننالم/ که با من هر چه کرد آن آشنا کرد.
حجت الاسلام صفایی: به همین خاطر چون مراوده دارند ارتباط دارند، از هم توقع دارند، و جمعیت که زیاد شود ضریب ناراحتی هم گاهی اگر مدیریت نشود ایمان و تقوا نباشد این مشکلات زیادتر می شود. به همین خاطر باید انسان مدیریت کند که اول اشکالی پیش نیاید و بعد اگر اشکالی پیش آمد قطع رحم نکند. چون به ضرر خود کسی هست که او را ناراحت کردند. چون هم او را ناراحت کردند و هم گناه کبیره مرتکب می شود. به این جهت هست که انسان های مؤمن در فضای خانواده، در جغرافیای جمعیت خانواده خود فوق العاده خوش ارتباط هستند. رفت و آمد دارند. احوال-پرسی می کنند. اگر مشکلی در خانواده هست کوشش می کنند آن را رفع کنند و واقعاً انسان های این چنین در خانواده زیاد دیده می شود که گویا خود را برای خانواده خود خواستند و هیچ توقعی هم از خانواده ندارند و اینها خیلی انسان های گرانقیمتی هستند، گرانقدر هستند. همه ما دوست داریم خدا عمر طولانی به ما بدهد. دوست داریم که رزق حلال زیاد نصیب ما شود. دوست داریم آخرت حساب ما ساده گرفته شود. دوست داریم که مورد لطف و عنایت خدا قرار بگیریم. امام باقر می گوید همه آنها زیر کلمه صله رحم هست و اینها از این گنج بیرون می آید. لذا صله رحم یک گنج هست. عنایت بفرمایید می فرماید صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَال‏، ببینید گاهی انسان ها اعمالی که انجام می دهند مقداری از آن خوب هست مقداری از آن هم بد هست. صد درصد اعمال انسان نمی تواند درجه یک، مثل نماز ما هست یک مقدار حواس ما جمع هست، رکوع می کنیم، سجود می کنیم، حمد و سوره که می خوانیم جای دیگر می رویم. این عملی که انجام دادیم خیلی عمل درجه یکی نبود. عمل متعالی نبود. کمبود دارد. صله رحم آن را جبران می کند. گاهی مواقع هست که انسان یک خدمتی به کسی کرده است در آن خدمت یک حرفی زده است که دل آن طرف یک کم آزرده شده است. صله رحم آن را درست می کند.
شریعتی: یعنی در واقع مثل همان کاری که نوافل برای نمازهای ما می کند.
حجت الاسلام صفایی: و از آن طرف انسانی که صله رحم می کند دیگر دوست هست. به خاطر دیگر دوستی خود اعمال او پاک هست. چون دیگران را دوست دارد. لذا صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَال‏، این یک. 2 ـ تُنْمِي الْأَمْوَال‏، اموال انسان را زیاد می کند. همان که خیلی ها دوست دارند اعمال آنها رشد کند، ثروت زیادی داشته باشند، گرفتار نباشند، فقیر نباشند. می گویند صله رحم کنید. خدا می-گوید صله رحم کنید این در قرآن هم وجود دارد. امام باقر می-فرماید این کار را کنید اموال شما زیاد می شود. رزق شما زیاد می شود. وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى، بلا از شما دور می شود. گرفتاری-ها از پیش پای شما برداشته می شود. حوادث تلخی قرار بوده است اتفاق بیفتد این صله رحم موجب می شود حجابی باشد، سدی شود، مانعی شود که آن بلا را سر شما و خانواده شما خراب نشود. از آن طرف وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ، روز قیامت کسی که صله رحم می کند نگاه می کنند می گویند آقا این اهل صله رحم هست. عذاب او را آسان بگیرید این خیلی به خانواده خود خدمت کرده است. آن جایی که «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه‏ * وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَه‏» (زلزال/ 7 و 8) هست حساب کشی دقیق می-شود این کسی که صله رحم کرده است یک جوازی دست او هست می-گوید من اهل صله رحم بودم فرشتگان می گویند بله این اهل صله رحم بود، حساب او را سخت نگیرید. مشکل نگیرید. حالا یک چیزی انجام نداده است چشم پوشی کنید. نبینید. این خیلی اهل صله رحم بوده است وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ، اجل آن عمر که پایان می خواهد بپذیرد آن عزرائیل حساب دست خود دارد که فلانی را من چه زمانی از دنیا قبض روح کنم. این صله رحم با این تعبیر عرض کنم حواس عزرائیل را پرت می کند. می فرماید وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ، اجل را چه کار می کند وقتی عزرائیل می خواهد آن اجل آن محتن را اجرا کند از آن رد می شود. نمی بیند. این صله رحم عمر انسان را طولانی می کند. ببینید چه قدر برکات دارد. اعمال را پاک می کند. آن ضعف های عمل ما، مشکلاتی که دارد نقصان های آن را می گیرد. اموال را زیاد می کند. از آن طرف بلا را دفع می-کند. حساب روز قیامت را آسان می کند، عمر انسان را هم زیاد می کند. این در صله رحم هست.
شریعتی: محبوب خدا هم که هست، اهل ایمان هم که هست.
حجت الاسلام صفایی: به همین خاطر انسان های مؤمن با کیاست هستند این هست که این گنج صله رحم را پاس می دارند و با صله رحم به خیلی چیزها دست پیدا می کنند. بنده به شخصه انسان های این چنین دیدم که اهل صله رحم بودند واقعاً زندگی آنها شرایطی داشت که مشخص هست خدا هوای اینها را دارد بیماری های سخت می-گرفتند آسان هلاک می شدند. عمر طولانی، محبوبیت، آن طرف هم دیگر ان شاءالله تیسر الحساب هست و الحمدلله خداوند به آنها لطف و محبت می کند. حضرت زهرا (س) همین نکته را بیان کردند. در یک حدیث بسیار طولانی می فرمایند جعل الله صِلَةَ الْأَرْحَامِ مَنْسَأَةً فِي الْعُمُر، این صله ارحام موجب این می شود که انتهای عمر انسان به فراموشی سپرده شود برای آن کسانی که حواس آنها به قبض روح هست. می گویند کاری به این نداشته باشید فعلا خط روی آن نکشید. بگذارید ان شاءالله ادامه بدهد که با این ادامه دادن موجب می شود که انسان اعمال خیر بیشتری ... لذا صله رحم یک فرصت هست هم فرصت هست هم فرصت ساز هست. فرصتی هست برای جمع کردن این همه امور خیر و یک فرصت ساز هم هست عمر انسان را طولانی می کند، یک فرصتی ایجاد می کند برای کارهای خیر دیگر کردن و جبران گذشته کردن. بعد می فرماید یک نکته دیگر هم دارد وَ مَنْمَاةً لِلْعَدَد، موجب این می شود که عِده و عُده انسان زیاد شود. شما نگاه کنید انسان هایی که قطع رحم می کنند از خویشان می برند، تنها می شوند، انسان به اندازه کافی در دنیا غریب هست حالا خویشان خود، پدر، مادر، فرزندان، اقوام، را از دست بدهد دیگر غریب الغربا می شود. تمام مشکلات دنیا روی سر او می آید
شریعتی: که به تعبیر امیرالمؤمنین در سفارش ایشان به امام مجتبی اینها پر و بال تو هستند که با اینها می توانید پرواز کنید.
حجت الاسلام صفایی: به همین خاطر وقتی انسان صله رحم می کند دیگران هم به او متصل می شوند، دیگران هم جذب او می شوند، عِده و عُده او زیاد می شود. بعد شما نگاه بفرمایید وقتی کسی این طوری خدمت می کند مشکلی پیدا می کند هم گرد او می آیند. چون در وقت مشکل این دست دیگران را گرفته است. آنها هم به خاطر این که جبران کنند کنار او می آیند. ولو این که شاید برخی هم نیایند ولی این روحیه را دارند کاش می توانستیم خدمتی کنیم و خیلی هم کنار انسان می آیند. انسان از این دست بدهد با این دست می گیرد. آن چنان بازار مکافات عمل گرم هست چشم اگر بینا بود هر روز، روز محشر هست. در عالم قیامت به عدالت با انسان برخورد می شود. ظلم نمی شود. در این دنیا هم همین طور هست. اگر انسان خیر کرد خیر درو می کند. گندم از گندم بروید، جو ز جو/ از مکافات عمل غافل مشو. لذا انسان هایی که صله رحم می کنند هم خیلی نشاط روحی و روانی دارند، خیلی انسان های شادی هستند. خیلی انسان های دارای آرامش روحی هستند. چون دعای خیر دیگران پشت سر آنها هست و توقعی از دیگران هم ندارند. محبوب دیگران هم هستند. این خیلی مهم هست، خیلی ارزشمند هست. نکته ای که این جا خیلی مهم هست یک هشداری هست که امام سجاد (ع) دادند به افرادی که شما با قاطع رحم مصاحبت نکنید. چون خیلی خطرناک هستند. ایشان فرمود إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْقَاطِعِ لِرَحِمِه‏، برحذر باشید از انسان-هایی که قطع رحم کردند. پیوند خویشاوندی را بریدند، قهر هستند، با اینها همنشین نشوید. فَإِنِّي وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ می گوید من در کتاب خدا یافته ام که اینها معلون هستند در 3 آیه. این آیات را محضر مبارک شما عرض می کنم. سوره بقره آیه 27، رعد 25، محمد 22. فرمودند از اینها پرهیز کنید. اینها مورد نفرین خدا هستند. هر حال احتمال دارد این نفرین عملیاتی شود. با اینها نزدیک نشوید، مصاحب نشوید همنشین نشوید، کنار آنها قرار نگیرید. بسیار خطرناک هستند. بسیار شرایط خطرناکی دارند برای خود دنبال می کنند و برای خود ایجاد می کنند. به همین جهت کسانی که اهل صله رحم هستند خداوند هم عمر طولانی به آنها می دهد و هم فقر را از آنها می-برد. آن همه برکات و خیرات نصیب آنها می شود. به این جهت انسان های مؤمن انسان هایی هستند که در فضای قوم خویش خیلی مهربان، پر رفت و آمد، خوش بیان، خوش برخورد و دستگیر هستند، می خواهند کمک کنند. ولو نمی توانند با امور مالی کمک کنند، لکن زبان خیر که می توانند. این را می گذارند. اگر بتوانند کار مالی هم بکنند، چالش ها را برطرف کنند یک دختر خانم از خویشان آنها می خواهد ازدواج کند جهیزیه ندارد می-دود. یک آقایی خداوند به او یک فرزند داده است وضع مالی او خوب نیست این می دود و کمک می کند. خدمت شما که من دیده بودم، شیر برای آنها می خرید، شیر خشک می خریدند، اموراتی که برای کودک مهم هست. اینها باعث این می شود که خدا این انسان را دوست بدارد و الطاف او نصیب او شود.
شریعتی: و اصل صله رحم همین هست این رسیدگی کردن به اطرافیان.
حجت الاسلام صفایی: حالا یک سؤالی هست که صله رحم حتماً باید با داد و دهش باشد، آدم چیز بدهد، و اگر این کار را کند قطع رحم هست؟ نه بالاترین سطح صله رحم کمک ها به اشکال مختلف هست. مثلاً گرفتاری مالی هست، قرضی هست، دختر می خواهد شوهر بدهد، پسر می خواهد ازدواج کند، تحصیل بچه ها هست. خانه می خواهند بخرند. ماشینی می خواهند بخرند، ندارند، آدم توانی دارد کمک کند. این بهترین شکل هست. اما گاهی مواقع برای انسان ممکن نیست. زبان خیر بگذارد. این زبان خیر هم که گذاشت آثار و برکات دارد. گاهی مواقع این فاصله ها الان خیلی زیاد شده است. سابق انسان ها در یک خانه ده تا اتاق بود برادرها و پدر و مادر با هم زندگی می کردند. صله رحم قوی بود. همه همدیگر را می دیدند. الان فاصله ها زیاد شده است. از این طرف شهر تا آن طرف شهر ساعت ها وقت می گیرد. این جا به هم تلفن بزنند یک احوال پرسی از هم بکنند. در اولین فرصت هم دور هم بنشینند از حال هم سؤال کنند این در روحیه خود آنها، در روحیه بچه ها خیلی تأثیر دارد.
شریعتی: صلوا أرحامكم ولو بسلام‏، ولو به تلفن.
حجت الاسلام صفایی: و یک نکته ای در صله رحم مواظبت کنیم این هست که به زندگی دیگران نگاه نکنیم که چه چیزی دارند و من دارم یا ندارم. چشم و همچشمی نباشد.
شریعتی: همین روابط را هم آتش می زند.
حجت الاسلام صفایی: دعا کنیم هر کس هر چه دارد خدا بیشتر به او بدهد و آن که ندارد خدا ان شاءالله به او بدهد و بتوانیم به این معنا کمک کنیم. و الا گاهی همین صله رحم اگر چشم و همچشمی کنار آن بیاید کار را خراب می کند.
شریعتی: جزء آفت های صله رحم هست.
حجت الاسلام صفایی: باید از این امور مواظبت کرد. این امور را مدیریت کرد. امیرالمؤمنان می فرماید اگر شما چشمان خود را مدیریت کنید آرامش پیدا می کنید. مَنْ غَضَّ طَرْفُهُ کسی که نگاه خود را محافظت می کند أَرَاحَ قَلْبَهُ قلب او راحت می شود. قلب دیگر دچار آن بحران های جاذبه ها نمی شود و متأسفانه تکثرات خارجی که خیلی زیاد هست. یک نفر یک خانه دارد، یک نفر یک ماشینی دارد. یک شخصی هست شرایط خاصی دارد. و هکذا همین طور. اگر انسان مدیریت چشم نکند آنها مدیریت ما را کنند می برند آن جا که خاطر خواه اوست. هر کدام به یک طرف می کشانند. یعنی انسان را تکه تکه می کنند. اما وقتی که انسان مدیریت چشم کند یک شخصیت قوی سالم بزرگواری هست که رفتار خود، قلب خود و حرکات خود او دست خود او هست و دیگر یک آرامش پیدا می-کند. فوق العاده آرامش پیدا می کند. دیگر این طور نیست که نگاه کند این چشم او به اموال دیگران باشد که آنها چه دارند ما چه داریم. آنهایی هم که چیز دارند ما نداریم آنها هم در زندگی خود مشکلات دیگری دارند. یک نکته خیلی مهم هست تمام انسان ها در دنیا گرفتار مشکلات خاص خود هستند.
شریعتی: جنس آن فرق می کند و گر نه همه درگیر هستند.
حجت الاسلام صفایی: مشکلات دارند. این جا دنیا هست. آن جایی که مشکل نیست به آن بهشت می گویند. ما با عبور از این مشکلات باید زندگی خود را انجام بدهیم. مثل یک ماهی که از عبور از جوی-ها و رودخانه ها به دریا می رسد ما هم به همین شکل باید تلاش کنیم که به دریای رحمت و لطف و عنایت خدا دست پیدا کنیم و الا اگر نگاه ما به زندگی دیگران به جاذبه های دیگری باشد قطعاً دچار مشکل می شویم. خدا شیخ بهایی را رحمت کند. ایشان می گوید دوران جوانی انسان این طوری هست که چه دارم و چه ندارم، دارم های او 1، 2، 3، ندارم های خود را می شمارد که مثلاً 20 تا، 30 تا می شود. عهد جوانی گذشت در غم بود و نبود، جوانی انسان که باید با نشاط و شادابی کنار همسر طی شود می-گوید با بود و نبود گذشت. بعد نوبت پیری رسید صد غم دیگر فزود. پیری که می آید آن چیزی را هم که در جوانی داشتیم دو تا قالی بود، 3 تا شد، مدل ماشین ما پایین بود، مدل بالا شد. اسباب و اثاثیه را عوض کردیم برای چه کسی؟ برای خود ما. خود ما که هر چه داشتیم از دست دادیم، دندان ها رفت، چشم ها با عینک شد، عصا آمد. یک چیزهایی اضافه شده است که انسان می گذارد. آن خود انسان که باید نشاط و شادابی داشته باشد آن تمام شد عهد جوانی گذشت در غم بود و نبود/ نوبت پیری رسید صد غم دیگر فزود. هر روز جای ما داروخانه هست. لذا انسان باید در همین زمانی که هست بسیار از آن زمان خود لذت ببرد. جوان در زمان جوانی خود ولو چیزهای او کم هست ولی با ایمان و تقوا و اخلاق کنار همسر خود یا کنار پدر و مادر خود لذت زندگی را ببرد. در کنار همسر خود همین طور. در سن میانسالی بچه ها هم می آیند چه قدر زندگی با بچه ها زیبا هست. اینها نعمت های خدا هستند. خدا رحمت کند مرحوم آقای بهجت گفته بودند با اینها بنشینید حرف بزنید با این بچه های قنداقی، با این بچه هایی که کوچک هستند بنشینید و حرف بزنید، اینها معصوم هستند. ما چه قدر دوست داریم با معصومین بنشینیم. اینها معصوم هستند با معصومین می نشینید. لذا خدایی نکرده کسی به بچه ها نزند. به معصوم زدید. خیلی بد هست. حالا انسان یک غیضی کند که تربیت شود ولی به هیچ صورت انسان نزند. در حوزه تربیت مشکلات دارد. در همان زمان بچه ها آمدند لذت آن زمان را ببریم. کنار همسر، کنار بچه ها. سن بالاتر می رود این بچه ها ازدواج می کنند کنار عروس و داماد خود بگذرد. نوه ها می آیند، نبیره ها می آیند. زندگی با ایمان و تقوا و اخلاق و کم توقعی و صمیمیت بسیار پر نشاط می شود و این مسیر را ما ادامه بدهیم. به همین خاطر نگاه به زندگی دیگران جزء برای انسان حسرت و فشار روحی و روانی ...
شریعتی: حاج آقا این چشم هم دست کمی از زبان ندارد.
حجت الاسلام صفایی: همین طور هست. اما زبان مثل این هست که انسان به دیگران حمله می کند اما چشم جاذبه ها را ... آن جاذبه ها هست که توسط چشم وارد قلب می شود لذا می گویند که چشم کانال ورود بسیاری از چیزهای بیرونی برای انسان هست.
شریعتی: این جا واردات دارد، زبان صادرات دارد.
حجت الاسلام صفایی: خیلی باید مواظب بود هم واردات را کنترل کرد هم صادرات را. یکی دیگر از ویژگی های انسان مؤمن این که اهل شکم چرانی نیستند. برخی انسان ها فوق العاده نسبت به غذا و طعام و رسیدگی به مسائل خورد و خوراک بسیار حساس هستند. بسیار مورد توجه قرار می دهند لذا مهمانی می روند نگاه به سفره می کنند. آن صاحب خانه را با سفره ارزیابی می کنند که چه قدر احترام برای انسان گذاشته است. یا خود آنها خیلی به غذا علاقه دارند. یعنی آنها را رها کنید از اول صبح مشغول می شوند تا وقتی که خواب آنها را ببرد. انسان های مؤمن انسان-های شکم چران نیستند و برای شکم خود افتضاح به بار نمی-آورند. یعنی بروند قرض کنند، بروند خرج کنند، حرف های نامربوط در رابطه با مسائل غذایی بزنند. ذکر و فکر آنها شکم آنها باشد. انسان های مؤمن این طوری نیستند. فوق العاده، خدا یکی از بزرگان را رحمت کند، هر چیزی جلوی او می گذاشتیم به یک شکل می خورد. یعنی با نشاط، با شکر خدا، من دیده بودم. اینها را دیده بودم، بزرگان خود را دیده بودم. برای آنها هیچ فرقی نمی کرد. با یک روحیه، همیشه شکر خدا را می کردند. می فرماید امام صادق می فرماید انسان های مؤمن شکم آنها، آنها را رسوا نمی کند، مفتضح نمی کند. در حدیثی از رسول خدا (ص) می فرماید آدمی بدترین چیزی که پر می کند شکم هست. یعنی انسان ها خیلی مواقع کارهایی را انجام می دهند، کشت می کنند، زرع می کنند، چاله ای جلوی پای مؤمنی هست خاک می-ریزند، ولی می گوید این شکم چیز عجیبی هست. هر چه پر کنید این شر هست و فوق العاده انسان را دچار مشکلات می کند. شما الان ملاحظه کنید بخش عظیمی از درآمد انسان صرف همین تغذیه می شود و چه قدر اسراف می شود. گاهی انسان به خود از اسراف می لرزد به ویژه مراکزی که دعوت جمعی می شوند شما ملاحظه کنید ببینید چه قدر غذاها آخر شب بیرون ریخته می شود و چه قدر ما فقیر داریم که اگر این غذاها از قبل نصف شده بود، نصف آن را به فقرا داده بودند نصف آن را به مدعوین چه قدر فقرای ما دارای غذا بودند امیرالمؤمنان فرمودند، این امیرالمؤمنان امام علی بن ابیطالب به پهنای علم در تمام تاریخ و در همه گونه های علم این شخصیت آسمانی در اوج ایستاده است، می درخشد، حالا شما برخی از کلمات را در حوزه پزشکی ملاحظه می کنید با آخرین داده های پزشکی الان مطابقت می-کند. الان کشف کردند که چه هست، در 1400 سال قبل آن را بیان می کردند. می فرماید من کثر اکل، کسی که زیاد غذا می خورد، قلۀ صحۀ، صحت و سلامتی او کم می شود. قند خون می گیرد، چربی خون می گیرد. اوره بالا می رود انواع و اقسام این بیماری ها. ثقلت علی نفسه معونه، دیگر خود را هم سخت می تواند حمل کند. چاق می شود، فربه می شود، این زانواها درد می گیرد. انسان مگر چه قدر توان دارد که یک شخص 130 ـ 140 کیلویی بخواهد این طرف و آن طرف ببرد؟ انسان چهار تا آجر می خواهد بلند کند از پله ها بالا ببرد سختش هست تا یک شخصیتی را بخواهد بالا ببرد که خود او هست و 130 ـ 140 کیلو هست. ثقلت علی نفسه معونه. بعد از آن طرف هم این اشتهای کاذب او را وادار می کند که خرج زیادتری کند که این شخص سیر شود و هیچ وقت سیر نمی شود. چون این بدن عادت کرده است به غذای زیاد لذا باید خرج زیاد کند که خلاصه این شکم را سیر کند. عوض این که این پول به زندگی برسد، به شرایط دیگر برسد. بعد از آن طرف وقتی انسان غذا زیاد می خورد یک مشکلی پیدا می کند و این معده فعال می-شود. جسم فعال می شود و معنویت و عقل تعطیل می شود. لذا ماه رمضان خداوند ضیافت الهی خود را با چه شروع کرده است؟ با نخوردن. نیاشامیدن. می گوید این را مدیریت کنید این فضای معنوی شما شکوفا می شود. اما یک نکته قابل تذکر هست برخی ها به خاطر این که کثرت اکل پیدا نکنند چیزی نمی خورند، این هم بد هست. انسان به اندازه نیاز خود به قول پیامبر (ع) یک لقمه کمتر بخورد. و خداوند تمام این نعمات دنیایی را برای انسان مؤمن آفریده است، «وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» (اعراف/31) بخورید و بیاشامید، «وَ لا تُسْرِفُوا» (اعراف/31) و اسراف نکنید.  که شما یک انبار شوید که همین طور غذا در آن ریخته شود و بدن انسان دچار استهلاک می شود. درون انسان دچار استهلاک می شود. معده انسان ناراحت می شود. قلب انسان ناراحت می شود. کلیه ها به هم می ریزند. فشار خون و قند خون همه این امورات، چربی خون و اوره بالا می رود. یکی از مراجع بزرگ خدا ایشان را رحمت کند می گفتند آقاجان حال شما چه طور هست؟ می-گفت وای از همه جای من. همه جا ما مشکل داریم. این هست که وقتی که قلت اکل آمد این کثرت سلامتی می آورد.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. آیات را بشنویم صفحه 563 را با هم تلاوت می کنیم ان شاءالله که همه عزیزان ما در صحت و سلامت و عافیت باشند و بلا از همه شما به دور باشد. آیات نورانی سوره ملک را امروز با هم تلاوت خواهیم کرد. آیات سیزدهم تا بیست و ششم را تلاوت خواهیم کرد و ان شاءالله بعد از تلاوت آیات همراه شما و در کنار شما هستیم.
صفحه 563 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. الهی که با تلاوت این آیات حال دل شما خوب شده باشد و ان شاءالله زندگی ما منور به نور قرآن. خوشحال هستیم که امروز هم در کنار شما گذشت و در محضر حاج آقای حجت الاسلام صفایی عزیز خوش گذشت وقت ما تمام شد. حاج آقای حجت الاسلام صفایی دعا بفرمایید و ان شاءالله خداحافظی کنیم.