اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-09-05 -حجت الاسلام صفایی بوشهری-نکاتی پیرامون مقام حضرت زهرا سلام الله علیها

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام می کنم به حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیه، و سلام می کنم به همه مخاطبانی که تکرار برنامه را می بینند از شبکه محترم افق یا صدای ما را از رادیو معارف می شنوند دوستان شبکه جهانی ولایت در هر کجا که هستید ان شاءالله حال دل شما خوب باشد. در محضر حجت الاسلام صفایی بوشهری عزیز هستیم سلام علیکم و رحمۀ الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام صفایی: علیکم السلام و رحمۀ الله. بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدائاً محضر مبارک حضرتعالی و مردم عزیز، محترم و گرانقدر سلام عرض می کنم عرض ادب و دعای خیر دارم. امیدوار هستم دعای خیر امام زمان نصیب همه این مردم عزیز ان شاءالله باشد.
شریعتی: خیلی خوشحال هستیم در خدمت شما هستیم. فاطمیه یک روزه و یک محفل و یک جمع خصوصی هست که اهل بیت ما را دعوت کردند سر این سفره بنشینیم و خوش به حال آنهایی که قدر می-دانند و حواس آنها هست و از لحظه لحظه و فرصت آن استفاده می-کنند. ان شاءالله حضرت زهرا خود به ما نگاه کنند. از حضرت صدیقه بشویم و بعد از آن ان شاءالله وارد بحث خود شویم.
حجت الاسلام صفایی: ابتدائاً تسلیت عرض می کنم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به همه دلدادگان مکتب اهل بیت و جهان اسلام و از این فرصت استفاده می کنم موفقیت حماس و مردم عزیز فلسطین در این نبرد نابرابر و آزادی اسیران به آن مردم عزیز و همه مسلمان ها و امیدوار هستیم ان شاءالله هر چه زودتر این مشکل برطرف شود و ریشه ظلم کنده شود.
در رابطه با حضرت زهرا سخن گفتن، هر چه انسان بیان کند بیان عجز هست از ارائه واقعیت یک شخصیت عرشی.
شریعتی: «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْر» (قدر/2)
حجت الاسلام صفایی: «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْر» (قدر/2)، یعنی انسان هر چه سخن می گوید این سخن او سر تعظیم در مقابل عظمت فرود می -آورد و بیان می کند که شما چیزی که می گویید ارزنی از اقیانوس عظمت وجودی آن حضرت هست. هزار مرتبه شویم دهان به مشک و گلاب/ هنوز نام تو بردن کمال بی ادبیست. شخصیتی هست که واقعاً وقتی تعریف از آن حضرت می شود بیش از آنی که زمینیان بتوانند آن را تعریف کنند آن حضرت در آسمان و در عرش معرفی شده است. به همین جهت در حدیث کساء وقتی می خواهند پیامبر، امیرالمؤمنان، امام حسن، امام حسین معرفی کنند با حضرت زهرا تعریف می شوند. هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها. یعنی وقتی می خواهند به جبرئیل عرشیان بیان کنند که این افرادی که تحت کساء چه کسانی هستند، می آیند با فاطمه آنها را معرفی می کنند. یعنی چنین شخصیتی هست، چنین جایگاهی در عرش دارد و در ساختار تاریخ زمین یک بانویی هست که با وجود خود تمام خوبی ها را تحقق بخشیده است. پیامبر خاتم پدر او هست. مادری دارد که بهشت مشتاق حضور او هست، حضرت خدیجه (س). شوهری دارد که این شخصیت در عالم وجود بی نظیر هست و شخصیتی هست که بعد از رسول خدا همه اذعان دارند که دارای سجایایی هست که ممتاز هست. ابوائمه هست. فرزندانی دارند که سید الشباب اهل الجنه هستند و آن حضرت منبع فیاض تحقق و تکون سلسله الذهب ائمه هستند که آخرین آنها که در محضر مبارک ایشان هستیم حضرت بقیه الله الاعظم مهدی آل محمد (ص) هست و این شخصیت دارای این چنین مقامی هست. این چنین شرافت، منزلت و ادب و مکانتی هست. در صدر اسلام این چنین بود که نسبت به پیامبر برخی متعرض می شدند. بعد از فوت فرزندان پسر پیامبر که در کودکی اتفاق افتاد تعدادی این طور به پیامبر طعن می زدند که هو ابتر. او با مرگ خود تمام می شود. دیگر کسی را ندارد که این را ادامه بدهد. خداوند به او یک شخصیت اعطا کرد که پسر نبود. یک دختر بود و این نشان می دهد نگاه خدا، عنایت خدا به زنان و هدیه بزرگی که خداوند گفت کوثر هست به پیامبر داد که تمام دشمنان پیامبر منکوب شوند، یک دختر بود. و این همه هدیه آسمانی خدا به پیامبر بود. یک دختر بود و آن هم حضرت زهرا بود. یعنی آخرین پیامبر باید عالی ترین هدیه به او داده شود که از آن طرف دشمنان او ناامید شوند و آن کوثری باشد که منشأ خیر کثیر باشد هم در دنیا، هم در آخرت. حضرت زهرا یک موجود تنها دنیایی نیست. یک شخصیتی هست که هم در دنیا آثار و برکات داشته است
شریعتی: تازه اصل شکوه و جلال او آن طرف مانده است که تماشا کنید.
حجت الاسلام صفایی: خداوند فرمود «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر» (کوثر/1) نفرمود انی، من، گفت ما. در ادبیات و دانش بلاغی وقتی انسان کاری بزرگ انجام می دهد من نمی گوید. به خاطر جلالت آن کار ما می-گوید. انّا، ما اعطا کردیم به تو ای پیامبر کوثر را. کوثر یعنی پدیده و موجودی که سراسر خیر هست. اما نه تنها خیر در یک محدوده، فیاض هست و سرچشمه ای هست که همه جا را فرا می گیرد. لایتناهی هست. بنابراین حضرت فاطمه زهرا شک شخصیتی هست که ذات اقدس باریتعالی به جهان هدیه کرده است از طریق پیامبر و با وجود مبارک او همه خوبی ها از این سرچشمه تحقق پیدا کرد. علی بن ابیطالب، ائمه اطهار، پیامبر، حضرت خدیجه، این محور بود. لذا گفتند فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها. امام حسن عسکری (ع) یک حدیثی دارند خیلی عجیب هست. می فرماید نحن حجج اللّه على خلقه‏، ما حجت های خدا، ائمه، حجت های خدا هستیم بر خلق او. و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا، یعنی ما حجت های خدا هستیم بر خلق او، اما حضرت زهرا جده ما این حجت خدا هست بر اهل بیت. لذا نام حضرت زهرا که آورده می شود، نام باشکوهی هست. چون شخصیت و مسمای این نام آسمانی هست. عرشی هست. یک روزی قحطی در مدینه آمده بود. این جریان را هم زمخشری در تفسیر کشاف خود نقل می-کند و هم بسیاری از مفسرین و محدثین شیعه و اهل سنت. در مدینه قحطی آمده بود نماز ظهر که پیامبر در مسجد خواندند به امیرالمؤمنین گفتند که من دوست دارم امروز خدمت شما منزل باشم. خدمت دختر خود باشم. نقل شده است که امیرالمؤمنین مأخوذ به حیاء شدند که بگویند آقا ما چیزی نداریم. راه افتادند وارد منزل که شدند دیدند طبقی از غذا با عطر بسیار دلنشین کنار محراب حضرت زهرا هست و آن مشغول نماز هست. در برخی از احادیث آمده است که این فقط مهمانی بود. آمدند و مسجد نبود. این دو هست ولی اصل جریان این بوده است. همان جریانی که برای حضرت مریم و حضرت زکریا پیش آمد. «كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقا» (آل عمران/37) هر وقت حضرت زکریا که مسئول تعلیم و تربیت حضرت مریم بود وارد اتاق او می شد، می دید غذا آماده و حاضر هست. «قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هذا» (آل عمران/37) این از کجا هست؟ «قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» (آل عمران/37) از نزد خدا می آید. امیرالمؤ منین از حضرت زهرا همین سؤال حضرت زکریا را کردند. حضرت فاطمه همان کلام حضرت مریم را گفتند. گفت هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ این از نزد خدا هست. پیامبر دست خود را بالا بردند گفتند الحمد لله الذی ارانی بنتاً مثلها کمثل مریم. گفت شکر خدا را سپاس که به من نشان دادی، خدایا به من عطا کردی، دیدم دختری که داستان او، حکایت او، عظمت او همسان مریم هست در این جریان. ساحت مقدس آقا امام زمان در حدیثی بیان کردند وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة، در وجود مبارک حضرت زهرا (س) ویژگی هایی هست، صفاتی هست، عظمتی هست، که برای من آقا امام زمان اسوه حسنه هست. یعنی الگو برای حضرت هست.
شریعتی: و لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة حضرت زهرا هم ...
حجت الاسلام صفایی: ساحت مقدس حضرت حجت می فرماید ایشان برای الگو هست، اسوه هست، مقتدا هست.
شریعتی: و ما نمی فهمیم اینها یعنی چه.
حجت الاسلام صفایی: این عظمتی هست از وجود مبارک ایشان. روزی ساحت مقدس پیامبر بیان کردند که شما می دانید چرا نام دخترم فاطمه شد؟ امیرالمؤمنین گفت بفرمایید آقا. این به اشکال مختلف نقل شده است فرمودند لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار. فطم یعنی مصون ماندن، دور کردن، مانع شدن. گفت ایشان مصون هست و هر کسی که حب ایشان را در دل دارد از آتش جهنم. لذا حضرت زهرا هر کس به سمت ایشان برود، دست تقاضا به سوی او ببرد، دل او با حضرت باشد، گویا همان کلمه لا اله الا الله اسمی را گفته است. چون ایشان تجلی توحید، تجلی ولایت الهی هست. لذا فرمودند این نکته هست. یکی از القاب ایشان زهرا هست. از امام صادق (ع) سؤال کردند آقا چرا به ایشان زهرا می گویند؟ زهرا یعنی فروزان، تابان. درخشان. گفتند لِأَنَّهَا كَانَتْ إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لِأَهْلِ السَّمَاء، گفتند علت آن این هست که وقتی ایشان بر محراب خود می ایستند مشغول عبادت می شوند نوری از وجود ایشان ساطع می شود که آسمانیان، فرشتگان کاملاً آن را مشاهده می کنند. كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْض‏ همان طور که ستارگان برای اهل ارض یک ستاره هست ایشان هم روی زمین برای آسمانیان، برای عرشیان، می درخشد. لذا زهرا به ایشان گفته می شود. یعنی این شخصیت نورانی در زمین هست که برای آسمانیان می درخشد. وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام فوق العاده به ایشان علاقه داشتند. همان طور که ایشان هم فوق العاده پیامبر را دوست داشتند. لذا بعد از پیامبر اندکی عمر کردند. این در کتاب کشف الغمه هست در بسیاری از کتاب های دیگر هم وجود دارد. ساحت مقدس پیامبر دست ایشان را گرفتند علی الظاهر اواخر عمر پیامبر بوده است و می خواسته حجت را بر دیگران تمام کند. دست ایشان را گرفتند و بردند در کوچه های مدینه که مردم بیشتر آن جا حضور داشتند. فرمودند که من عرفها فقد عرفها، هر کسی که او را می شناسد، عرفان با علم تفاوت دارد. علم یعنی کلیات یک مسئله را دانستن، اما عرفان یعنی کامل شخص را شناختن، ریز شدن، دقیق شدن، به کنح آن رسیدن. فرمود مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا هر کس ایشان را خوب می شناسد خوب شناخته است. وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، این فاطمه دختر من هست. بعد نگفت بنتی نام خود را به عنوان پیامبر آورد یعنی ایشان تجلی من هست، ثمره من هست. بعد تعبیراتی دارد. هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي، بضعه یعنی برخی ها پاره تن می گویند، برخی ها قلب می گویند، بضعه یعنی مهمترین، ارزشمندترین چیز وجود من. لذا تعبیر می کنند به قلب، تعبیر می-کنند به دل، پاره، به این خاطره هست. یعنی مهمترین ، ارزشمندترین چیز وجود من هست. بعد فرمودند که ایشان شَعْرَةً مِنِّي‏، شعر گاهی تعبیر به مو می شود. برخی این طور تعبیر کردند و تفسیر کردند یعنی زیبایی من هست. ولی فراتر از این هست. یعنی تاج سر من هست چون تاج را روی سر می گذارند، روی مو می-گذارند. می گوید شَعْرَةً مِنِّي، آرام نگرفتند و گفتند هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَي‏، این اصلاً روح من هست. یعنی من بدون ایشان می میرم. روح یعنی این. یعنی جسم من و روح من فاطمه هست. لذا برخی از عرفا این طور می گویند که رسول الله محمدی الجسم بود، و فاطمی الروح. یک چنین شخصیت. بعد فرمود فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي‏، هر کس ایشان را اذیت کند برخورد نامطلوب داشته باشد گویا با من این برخورد کرده است و هر کس آن را خوشحال کند من را خوشحال کرده است. ما یکی جانیم در دو پیرهن/ من کیم لیلی و لیلی کیست من. لذا یک چنین شخصیت عظیمی که واقعاً زبان در بیان آن واقعاً قاصر هست. حدیث دیگری از ساحت مقدس پیامبر نقل شده است در رابطه با عظمت حضرت زهرا (س) و این حدیث تمام مجامع اهل شیعه و اهل سنت این را بیان کردند و این حدیث عظمت وجود حضرت زهرا را وجود می دهد. می فرماید إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا. در یک حدیث هست خود حضرت هم این را گفتند إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاك‏. یعنی خداوند غضب خود را به غضب تو منوط کرده است و رضایت خود را میزان آن را رضایت تو قرار داده است. این شخصیت چه عظمتی دارد که بیاید خداوند بعد با این تأکیدات انّ، إنّ در زبان عربی یعنی بی تردید. کلام پیامبر هست. حدیث تواتر دارد. حدیث متواتر یعنی یقین آور هست. إنّ یعنی بی تردید، الله با اسم جلاله، لیغضب، لام، لام تأکید در زبان عرب هست. لیغضب لغضب فاطمه، یعنی این لامی که اینجا آورده می شود لغضب فاطمه، لرضاها، یعنی ملاک، میزان، مالکیت رضا و غضب خدا، غضب و رضایت حضرت زهرا هست. به دست ایشان هست. این کلمه لام در ادبیات عرب مثلاً گفته می شود البیت للحسین، این خانه مال حسین هست، یعنی تمام تصرفات آن، تمام ویژگی های آن مالکیت آن هر چه هست این بیت از آن حسین هست. این جا هم خداوند می فرماید، از ذات مقدس پیامبر می فرماید إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا. یعنی غضب و رضایت خداوند از آن فاطمه هست. میزان می کند به دست این هست. به دست این شخصیت با عظمت هست. این خیلی عنصر خاصی هست که یک شخصیت این چنین در عالم وجود تحقق پیدا کند. بعد این وجود مبارک چند تا پیام برای ما دارد به ویژه در شرایط کنونی که اسلام این قدر به زن اهمیت می دهد که یک زن کوثر هست وجود مبارک ایشان علت بقاء نام و نشان پیامبر آخرین هست. از آن طرف وجود مبارک ایشان منبع فیاض و تکون و طلوع ائمه اطهار هست
شریعتی: که آن وقت بشود حجت خدا بر ائمه ما و اسوه برای امام زمان بشود.
حجت الاسلام صفایی: و غضب و رضایت خدا هم منوط به وجود یک زن باشد. این قدر زن مهم هست. آن کسانی که ادعا می کنند ما حمایت از زن می-کنیم، بیایند این جا ببینند که زن دارای چه مقامی هست. شما حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریف می برید یک بانویی هست ببینید مرد و زن به گرد این مرقد و این ضریح نشستند. زن این قدر مقام برای ما دارد. این قدر محترم هست. بعد خود حضرت یک مطلبی فرمودند که نشان از عظمت زن در اسلام دارد. بحث مادر نزد حضرت زهرا (س) شد. گفت ألزم رجلها فإنّ الجنّة تحت أقدامها، کنار مادر باشید این ألزم رجلها، یعنی ملازم قدم مادر باشید. ملازم نه در کنار او باشید، نه پشتیبان باشید، یعنی ألزم رجلها، یعنی پایین ترین اندام بدن پای انسان هست، فرمودند کنار قدم های او باشید. این قدر تواضع نسبت به مادر داشته باشید. چرا؟ چون هر مقدار شما نسبت به مادر، نسبت به این شخصیت، فروتن باشید، کوچک نفس باشید، خود را از اوج بیاورید کنار قدم او شما فوق العاده نزدیک بهشت شدید. چرا؟ الجنه تحت اقدامها، بهشت زیر پای او هست. این شخصیت زن در اسلام هست که حضرت زهرا این را بیان فرمودند خداوند در قرآن وقتی می خواهد مثالی بزند برای مؤمنان، بگوید من برای شما یک مثال می زنم، یک الگو معرفی می کنم، یک شخصیت بیان می کنم که در اوج فشارها ایمان خود را حفظ کرد. چه کسی را بیان می کند، یک خانم را بیان می کند «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا» (تحریم/11) برای مردها، می فرماید لِلَّذينَ آمَنُوا موصول، موصول که در زبان عرب للذین جمع مذکر هست، آمنوا، فعل ماضی جمع مذکر هست. البته این عمومیت دارد هم برای زن ها و هم برای مردها، «امْرَأَتَ فِرْعَوْن‏» همسر فرعون، آسیه که آمد در این فشارهای مختلف چه کار کرد؟ خداپرست شد، نگاه معاد داشت و از خدا یاری طلبید. بعد از آن در سوره تحریم هست، آیه 11 و 12 هست، خداوند می فرماید نفر دوم هم برای شما مثال می زنم که ببینید این راه رسم، این مسیر را طی کنید «وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْران‏» (تحریم/12) دختر عمران. ببینید باز از زن با آن بزرگی، با آن قداست، با ویژگی های این چنین که حریم عفت را حفظ کرد. آن خانم فرعون آمد در آن فضای ضد خدایی تفکر الهی پیدا کرد و داشت و خود را در مسیر فشارها نشکست و این مسیر را ادامه داد. لذا زن در اسلام این قدر جایگاه دارد، به همین خاطر مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند که ما از غرب طلبکاریم این هست. غرب نسبت به زن جزء یک فضای کالا و شرایط خاصی که دارند که گفتنی نیست این جا در این فضای معنوی این برنامه، آیا چیز دیگری دارند؟ به اسلام نگاه کنید چه قد ر به زن تکریم می کند. من یک کلامی از پیامبر خدمت شما می گویم در رابطه با همسرداری. فرمودند که مثلاً اعتکاف در مسجد النبی چه قدر ارزش دارد.  انسان روزه دار در مسجد النبی باشد. حضرت می فرمایند جُلُوسُ الْمَرْءِ نشست یک مرد، عِنْدَ عِيَالِهِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِكَافٍ فِي مَسْجِدِي هَذَا مردی کنار همسر خود بنشیند شیرین، مؤدب، مهربان، می فرماید این احترام همسر از اعتکاف روزه گرفتن در مسجد النبی بالاتر هست، برای من محبوب تر هست. برای خدا بالاتر هست. أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى. برای خدا بهتر است. این قدر زن ارزش دارد. این قدر مقام دارد. امام سجاد باز این را بیان کردند فرمودند إِنَّ أَرْضَاكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُكُمْ عَلَى عِيَالِه‏، پسندیده ترین، راضی ترین کس از شما در رابطه با آن نگاه خدا که خدا از شما راضی باشد، نهایت رضایت در شما باشد آن کسی هست که نسبت به خانواده خود خیلی مهربان هست. خیلی دست و دلباز هست
شریعتی: این را بینندگان خوب ما به بحث دیروز حاج آقای حسینی قمی ضمیمه کنند.
حجت الاسلام صفایی: خیلی نسبت به همسر اصلاً نسبت به مقام زن خود ساحت مقدس حضرت زهرا خطاب کرد به مردان مسلمان گفتند خيارُكم أَلايِنُكم مَناكِبَ، بهترین شما آن کسی هست که فروتن هست. بسیار کوچک نفس هست. سینه خود را سپر نمی کند. متواضع هست. فروتن هست. وَ أَكْرَمُهُمْ لِنِسَائِهِم‏ و زنان خود را خیلی گرامی می دارد. تکریم می-کند. تأدب دارد و قدر می داند. شما ببینید نگاه اسلام از حضرت زهرا را شروع کنید چه نگاهی به حضرت زهرا دارد تا این پایین که زنان مسلمان هستند که این چنین حضرت زهرا (س) پیرامون آنها و حضرات معصومین بیان می کنند. یک حدیث دیگری پیامبر دارند پیامبر فوق العاده نسبت به همسران خود احترام می کردند و این را بیان کردند که این کارها را انجام بدهید. فرمودند ان الرجل لیؤجر، انسان، مرد فوراً بی تردید اجر می برد فی رفع اللقمۀ الی فی أمراته. اگر پای سفره یک لقمه بگیرد شوهر، مرد، این را به همسر خود هدیه کند در روایت داریم نزدیک دهان او ببر. پس بنابراین وجود مبارک حضرت زهرا به عنوان یک زن، یک الگو، یک اسوه، یک حجت، یک هدیه آسمانی برای آخرین پیامبر، و پیامبر آخرین این یک زن خداوند این چنین کرده است و این چنین عنایت دارد. این پیام های زیادی برای ما دارد. و بعد حضرت در چه شرایطی زندگی کرد. در ابتدا شعب ابیطالب و چه سختی ها و جنگ ها و مشکلات اما حضرت نشکستند. قامت ایشان نشکست. با تمام وجود در خدمت هویت دینی اسلامی بود. هویت این فکر و اندیشه الهی بود. با تمام وجود ایستاد. اما بعد از پیامبر چون فوق العاده علاقه داشت ایشان یک حدیثی دارند می فرمایند که می فرمایند من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم این سه چیز عبارت هست از تِلَاوَةَ كِتَابِ اللَّه‏، قرآن بخوانند محبوب من هست حُبِّبَ إِلَيَّ مِنْ دُنْيَاكُمْ ثَلَاث‏ تِلَاوَةَ كِتَابِ اللَّه، این محبوب من هست قرآن زیاد بخوانند. و نظر فی وجه رسول الله. بنشینند پیامبر را نگاه کنند. و الانفاق فی سبیل الله، خدمت به مردم کنند. در دنیا این سه چیز برای من خیلی مهم هست. در حدیثی هست که چند شخصیت در تاریخ بودند فوق العاده گریه کردند. یکی آدم هست از فراق بهشت. دیگری حضرت یعقوب هست در فراق یوسف، و خود یوسف هم بالعکس این چنین بود و دیگری امام سجاد در غم و اندوه حضرت سیدالشهداء بود و دیگری حضرت زهرا در فراق پیامبر بود. مدام گریه می کرد. شبانه روز گریه می کرد.
شریعتی: که می گفتند صدای گریه تو ما را اذیت می کند.
حجت الاسلام صفایی: لذا ایشان بعد از مدتی دیدند خب از گریه ایشان خیلی ها در درون خانه گریه می کردند. این صدا بیرون می رفت دیگران هم می شنیدند مصیب رسول خدا را برای ایشان تداعی می شد. باز مردم هم گریه می کردند. این که مدینه یک باره شروع به گریه کردن می-کرد. دیگر از امیرالمؤمنین تقاضا کردند حضرت دارد ایشان بیت الاحزان می رفتند. یک جایی در بیرون از مدینه درست کرده بودند آن جا می رفتند. یک چادری زده بودند و دست بچه ها را می گرفتند آن جا گریه می کردند و عزاداری می کردند. نقل شده است حضرت زهرا حدوداً 18 سال سن داشتند. بعد از پیامبر چند روز که گذشت مثل یک بانوی سالخورده شکسته شدند.
شریعتی: این قدر که این مصیبت سخت و سنگین بود.
حجت الاسلام صفایی: طوری شدند که دیگر قدرت حرکت نداشتند. حتی هنگام دفن پیامبر ایشان را نبردند این صحنه را ببیند. و خانم ها ایشان را در یک اتاق گذاشتند، محبوس کردند که این صحنه را نبیند. چون می دانستند صحنه خیلی ناگواری برای ایشان هست، احتمال خطر می دادند. انس بن مالک کودکی بودند خیلی سن نداشتند وقتی که از تدفین برگشتند لباس ایشان خاکی بود انس بن مالک خدمت به پیامبر می کردند حضرت زهرا ایشان را از داخل اتاق می دیدند. گفتند انس پیامبر را دفن کردید می گفت بله. گفت خانم ها دیگر در را باز کنند. گفتند قبر ایشان را به من نشان دهید. کسی جرأت نمی کرد. ایشان شروع کردند به نگاه کردن روی زمین، کنار قبر پیامبر آمدند نشستند و خاک های آن را دست کشیدند، گفتند ارادوا شما اراده کردید ليخفوا قبره عن وليّه، خواستید قبر پدر را از دختر پنهان کنید. فطيب تراب القبر دلّ على القبر بوی پدرم نشان می دهد این قبر ایشان هست. در تاریخ هست که ایشان منکسر شد، منکسر یعنی شکسته و شرایطی برای او رخ داد که فوق العاده ایشان دچار مشکل شد لذا مثل این روزها ایشان گفتند بستر من را کنار دیوار بگذارید. برخی ها این طور تعبیر کردند که ایشان توان نداشتند بلند شوند دست به دیوار می-گذاشتند و بلند می شدند به این خاطر. اما روز شهادت خود به اسماء گفتند این رختخواب من را وسط اتاق بگذارید. یعنی دیگر دستی نیست که دیوار را بگیرد و بلند شود. به اسماء گفتند که شما در را ببندید و بعد از مدتی بیایید من را صدا کنید اگر جواب ندادم بروید علی بن ابیطالب را خبر کنید. روز قبل آقا امیرالمؤمنین را خواستند یک نگاهی کردند همیشه وقتی علی بن ابیطالب می آمدند می نشستند اما دیگر توان نداشتند. امیرالمؤمنین کنار بستر نشستند حضرت زهرا یک نگاه به ایشان کردند گفتند یا علی از من راضی هستی؟ حضرت گفتند شما از من راضی باش. مثل فردا اسماء می گوید من در را باز کردم آمدم سلام کردم گفتم السلام علیک یا بنت رسول الله. جوابی نیامد. دوباره سلام کردم جواب نیامد. گفت دیگر مطمئن شدم که حضرت رحلت کردند از در که می خواستم بیرون بیایم و مسجد بروم دیدم حسنین، امام حسن، امام حسین بچه بودند، کوچک بودند، به سمت اتاق آمدند گفت من نمی خواستم این صحنه را ببینند گفتم که مادر شما خواب هست، گفتند وقت خواب مادر ما نیست. گفتند من خوابیدم. گفت به دست های من زدند و رفتند کنار بستر نشستند. گفت شروع کردند حرف زدن، سلام کردن. امام حسن سلام کرد السلام علیک یا بنت رسول الله جواب نیامد، امام حسین گفت السلام علیک یا اما انا الحسین، من حسین هستم اگر جواب من را ندهی می میرم. اسماء می گوید من بچه ها را بلند کردم گفتم بروید پدر را خبر کنید. گفت این بچه-ها کنار هم می دویدند، فریاد می زدند. وا محمدا، وا حضرتا، طرف مسجد می دودند، در مسجد که رسیدند گفتند یا ابتا قد ما تتهونا، گفت این را که بیان کردند علی بن ابیطالب و تعدادی از صحابی کنار محراب ایستاده بودند مذاکراتی داشتند گفت این کلام را که از امام حسن و امام حسین شنیدند ساحت مقدس علی بن ابیطالب فرو ریخت. کوه عظمت، کوه مقاومت، کوه صلابت در ایمان، کامل فرو ریخت. گفت صحابه ایشان را بلند کردند به سمت منزل آوردند از مسجد تا منزل راهی نیست نقل کردند علی بن ابیطالب چند بار روی زمین نشست. باز بلند شد. کنار بستر آمدند یک نگاهی کردند گفتند هیچ وقت فکر نمی کردم مصیبتی بالاتر از مصیبت رحلت رسول خدا را تجربه کنم. ولی الان در این شرایط قرار گرفتم و فرمودند که الان دیگر تنهای تنها شدم این دو را که داشتم پیامبر و حضرت زهرا لذا بعد از رحلت حضرت زهرا و شهادت ایشان علی بن ابیطالب خود را در دنیا غریب احساس می-کرد. کاملاً غریب بود. به همین خاطر علی بن ابیطالب همیشه با یاد فاطمه زندگی کرد. به هر جا که بنگرم تو نمودار بوده ای. در را می دید، پنجره می دید، وسایل خانه می دید، بچه ها را می دید به هر جا که بنگرم تو نمودار بوده ای/ ای نانموده رخ تو چه بسیار بوده ای. هر جا که نگاه می کنم وجود مبارک حضرت زهرا با غم علی بن ابیطالب همسوی حضرت زهرا یک عمر زندگی کرد تا به شهادت رسید و در عرش به ایشان نائل شد و وصال عرشی حاصل شد.
شریعتی: ان شاءالله باشیم آقا بیاید نشان قبر مادرش را نشان دهد و امیدوار هستم که ما هم به زیارت حضرت مشرف شویم و ان شاءالله شفاعت و دستگیری ایشان هم شامل حال ما شود. خیلی از شما ممنون هستم. امروز خوش گذشت در کنار شما و در کنار حاج آقای حجت الاسلام صفایی و ذکر فضائل حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیه (س). امیدوار هستم که در این روزها و شب ها در فاطمیه اول، فاطمیه دوم، حتماً ما را دعا کنید و همه آنهایی که عاجزانه و خالصانه التماس دعا گفتند خیلی ها گرفتاری دارند، مشکل دارند، همه هم با خبر هستیم، غریبه که نیستیم، حالا هم حاج آقا دعا می کنند و شما هم با نفس گرم و پاک خود آمین خواهید گفت ان شاءالله.
حجت الاسلام صفایی: یک دعایی خود حضرت زهرا دارند در کتب آمده است. إِلَهِي أَنْتَ الْمُنَى وَ فَوْقَ الْمُنَى‏، تو آرزوی من هستی خدایا و فراتر از آرزو. أَسْأَلُكَ أَنْ لَا تُعَذِّبَ مُحِبِّي وَ مُحِبَّ عِتْرَتِي بِالنَّار، یعنی خدایا شما یک عنایتی بفرمایید محبین من، محبین فرزندان من معذب به آتش جهنم نکنید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. حاج آقای حجت الاسلام صفایی خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. خیلی متشکر هستم از لطف و مرحمت شما. ثواب تلاوت این آیات را هم هدیه کنیم به روح بلند صدیقه طاهره و ان شاءالله از تمام برکات آن همه ما بهره مند شویم. عزیزان من امروز صفحه 500 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد آیات نورانی سوره مبارکه جاثیه و ان شاءالله فردا خدمت شما خواهیم رسید و به شما با دل و جان سلام خواهیم کرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
صفحه 500 قرآن کریم