حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین عرض تسلیت داریم ابتدائاً محض مولای ما امام زمان (عج). قلب نازنین امام زمان بیش از هر کسی داغدار هست. آزرده خاطر هست. چون امام زمان رحمۀ للعالمین هست. قلب آقا رئوف هست. همچنان که پیامبر اسلام رحمۀ للعالمین بود. اینها غصه همه بشریت را می خورند ابتدائاً به امام زمان عرض تسلیت داریم بعد هم محضر مردم شریف ایران و همه بینندگان و مردم مظلوم فلسطین. ما باید توجه داشته باشیم که غم امام زمان غم تاریخی نیست. فکر نکنیم امام زمان فقط گریه می کنند و غصه می خورند بر مصیبت های جد خود. اینها آثار همان مصیبت ها هست. یعنی آتشی که روز عاشورا برپا شده است هنوز خاموش نشده است و لذا کربلا تکرار می شود و دیشب تکرار شد. آب را بستند، گاز ندارند، برق ندارند، بچه شیرخوار را کشتند، مجروح را می-کشند، به زن ها رحم نمی کنند. حتی می گوید کفن هم ندارند. واقعاً گاهی آدم از زندگی سیر می شود. یعنی امام حسین (ع) فرمود وَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَما. زندگی در کنار ظالمان چیزی جزء ننگ نیست. و الحمدلله بسیاری از مردم ما و جوانان ما و سراسر دنیا این خیلی عجیب هست، سراسر دنیا بغض گلوی آنها را گرفته است و همه به فکر این که چه کار می توانند بکنند و چه کاری از دست آنها بر می آید این خیلی به نظر من اهمیت دارد. ما پیرو امامی هستیم امیرالمؤمنین در همین نهج البلاغه دارد که با فرق شکافته در آخرین وصایا فرمود كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا دشمن ظالم باشید و یاور مظلوم باشید. ما پیرو امامی هستیم که وقتی به حضرت خبر رسید فرمود قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُم فردی از دشمنان وارد شهر انبار که شدند حمله کردند بر زن مسلمان و بر زن یهودی. حالا چه کار کرده است؟ کشته است؟ نه. فرمود زر و زیور از دست و پای آنها ربودند. حضرت فرمود فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً اگر مرد مسلمان از آن غصه بمیرد نباید مرد را سرزنش کرد باید او را ستایش کرد. ما پیرو چنین امامی هستیم. نمی توانیم بی تفاوت باشیم. باید هوای دل خود را داشته باشیم. هوای دل را نداشته باشیم دل می میرد. دل چه جوری می میرد؟ با سکوت. با بی تفاوتی.
شریعتی: یعنی در واقع آدم قصی القلب می شود.
حجت الاسلام نظافت: بله. باید واکنش نشان داد. این عبارت در نهج البلاغه هست الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُم فرمود کسی که به عمل یک قومی رضایت می دهد این انگار با آنها این کار را انجام داده است. شریک است. امیرالمؤمنین فرمود که اشاره کردند به این خدای متعال فرمود فاقرؤها ناقه صالح را یک نفر کشت خدا فرمود همه آنها کشتند. چرا؟ چون بقیه تماشاچی بودند. بقیه راضی بودند. باید واکنش نشان داد. باید دل را با ابراز نفرت زنده نگه داشت.
شریعتی: و خدایی حاج آقا اگر کشورهای عرب، کشورهای جهان اسلام اگر آزادی خواهان، اگر انسان های آزاده با هم متحد بودند و متفق بودند و قلب های آنها با هم جمع بود اینها جرأت می کردند یک چنین جنایتی را رقم بزنند؟
حجت الاسلام نظافت: اسرائیل وسط ما هست. خیلی عجیب است از بیرون که نیامده است وسط ما هست. این اختلاف هست که دارد ضربه می زند. خدا مرحوم امام را راحت کند فرمود اگر مسلمان ها هر کدام یک سطل آب می ریختند اسرائیل را آب می برد. ولی این تفرقه، این اختلاف یعنی شیطان کار خود را بلد هست. اختلاف انداخته است. و ما از دولت های مسلمان تعجب می کنیم. حالا یک زمانی این کشورهای عربی همه با هم با این اسرائیل جنگیدند سال ها پیش شکست خوردند. حالا که هیمنه اسرائیل ریخته است حالا که حماس توانسته است این ضربه را بزند یک زمانی این بچه فلسطینی ها سنگ می زدند. یک زمانی اصلاً نام فلسطین داشت محو می شد. به برکت انقلاب اسلامی حق زنده شد. اینها جان گرفتند. از سنگ زدن شروع کردند. این کار اسرائیل، این جنایت هولناک، این فاجعه ای که نظیر نداشته است این یعنی این که اسرائیل ترسیده است و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. دیگر نگران آبروی خود نیست اینها خیلی برای آبروی خود پول خرج کردند. در همین چند روز خیلی دروغ گفتند که متأسفانه در این جنگ رسانه ای بعضی از مردم ما باور می کنند. که جای ظالم و مظلوم عوض می شود. این کارها را دارند می کنند نشان این هست. به هر حال در روایت داریم مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِم اگر کسی غصه مسلمان ها را نخورد، اگر کسی دغدغه نداشته باشد اصلاً مسلمان نیست. فرمود مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِين. دل آدم کباب می شود. می گویند بابا ما را کمک کنیم. یک کلیپ دیدم خیلی تکان خوردم. گفت ما شما را نمی بخشیم در محاصره هستند. می گویند آقا چرا جنگ را شروع کردند؟ بابا اینها را محاصره کردند اینها مرگ تدریجی دارند. آن دشمن آمده است خانه اینها را غضب کرده است بعضی-ها می گویند خب چرا اینها این جوری کردند. فرمود مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِين دارند یا للمسلمین می گویند. ندای فریاد خواهی سر دادند. فرمود اگر کسی این را بشنوند و او را اجابت نکند او هم مسلمان نیست. این یک نکته مهمی است که ما باید هوای دل را داشته باشیم که دل بی تفاوت نباشد نسبت به ظلم و این را باید ابراز کرد. اگر ابراز نکنیم بی تفاوت می-شویم و دل می میرد. به تعبیر امیرالمؤمنین یک تعبیری در نهج البلاغه دارند فرمود مَيِّتِ الْأَحْيَاء، مرده ای در میان زنده ها. فرمود بعضی ها این جوری هستند فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوَان وقتی احساس ندارید، وقتی ساکت هستید، وقتی بی تفاوت هستید فرمودند قبل آنها مثل حیوان می شود. یعنی می شود مثل نخست وزیر رژیم منحوس اسرائیل. مثل آنها می شوید. مثل آمریکا می شوید. مثل حامیان اروپایی آنها می شوید. بعد جالب است فلسطین همیشه مایه وحدت دنیای اسلام بوده است. یعنی مرزبندی یعنی وسیله شناخت حق و باطل هست. آخر یک جاهایی آدم ها گیج می شوند. این گروه راست می گوید آن گروه راست می-گوید ولی همیشه فلسطین در ایران این جوری بوده است. یک شاخص بوده است. و این شاخص هم قرآنی هست. قرآن چه می گوید قرآن می فرماید «أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُود» (مائده/82) وقتی می فرماید اشد الناس عداوت اینها شدیدتر هست یعنی دشمن زیاد دارید اما اینها شاخص هستند، اینها اشد الناس هستند. خدای متعال فرموده است شما دشمنی به نام شیطان دارید «إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ» (فاطر/6) فرموده است شما هم باید با شیطان دشمنی کنید. نزنید می خورید. نمی شود او یک طرفه دشمنی کند. شیطان جن داریم شیطان انس داریم. در میان شیاطین انس «أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُود» (مائده/82) این شاخص. من تعجب می کنم از این چه جوری بعضی ها سکوت می کنند البته وقتی می گوییم یهود، یهودی ها دو دسته هستند ما یک یهودی داریم که همسایه امام حسن مجتبی بود و آقا با او یک رابطه پر انسانیت و محبت و کرامت داشتند ما مسیحی ها و یهودی هایی در مدینه داشتیم همین الان در ایران خود ما یهودی داریم. گوشه گوشه عالم ممکن است یهودی پیدا شود اینها آن اشد الناس عداوۀ نیستند. مراد صهیونیزم هست. همین هایی که الان غاصب هستند. مراد اینها هستند. مراد آن شهرک نشین های صهیونیستی هستند که مسلح هستند ولو لباس نظامی ندارند. بعضی ها می گویند چرا به اینها حمله کردند اینها مسلح هستند، زمین های زراعی اینها، خانه های اینها را خراب می کنند شهرک می سازند. اینها که دست بر نداشتند. بنابراین که قرآن می فرماید پیامبر اکرم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» (فتح/29) مراد همین صهیونیست ها هستند. مراد کسی است که شمشیر کشیده است ظلم می کند اگر کوتاه بیایید بدتر می کند مراد اینها هستند. و الا نسبت به بقیه کفار می گوییم «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ * لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ * وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ * وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ * وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ * لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين» (کافرون/1 الی 6) ما خط خودمان شما هم خط خودتان. ما دنبال همزیستی مسالمت آمیز هستیم. ما با این آدم هایی که سر جنگ ندارند، سر جنگ نداریم. این هم توجه داشته باشید که این ظلم را نمی پذیریم. اشد الناس اصلاً ما باید با آنها دشمنی کنیم. خدا گفته است دشمنی کنید. «فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» (فاطر/6) خب اینها نتیجه آن. مسلمان ها دشمنی نمی کنند این نتیجه آن. مشکل همین اختلاف و اتحاد نداشتن. اسرائیل غده سرطانی هست. جرثومه فساد. مشکل اسرائیل حل بشود مشکل همه مسلمان ها حل می شود. یعنی مظلومان افغانستان، مظلومان یمن، مظلومان عراق، هر جایی که هست اینها جرثومه فساد هستند. حالا ما متوجه می شویم امیرالمؤمنین چرا مراقبت بودند شکاف درست نشود. چرا مراقب بودند اختلاف نشود. چون اصلاً طرح شیطان همین است. با اختلاف کار خود را پیش می برد. «يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاء» (مائده/91) لذا امیرالمؤمنین خیلی تلاش کردند که دو قطبی نشود و از خیلی از حقوق مسلم گذشتند. این را ما باید یاد بگیریم، همه مسلمان ها باید یاد بگیرند در همین نهج البلاغه داریم یک وقت یک یهودی به امیرالمؤمنین گفت شما هنوز پیامبر خود را دفن نکرده بودید شروع به اختلاف کردید. حضرت نگفتند تقصیر من نبود جواب این یهودی فضول را دادند که می خواست این را وسیله سرکوفت زدن قرار بدهد. یعنی وقتی دیدند یک کسی می خواهد در امور مسلمان ها دخالت کند ید واحده می شویم. فرمود شما یهودی ها چه؟ شما هنوز پاهای شما خشک نشده بود اشاره به رود نیل که با اعجاز حضرت موسی رد شدید وقتی به یک قوم گوساله پرست رسیدند گفتند «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَة» (اعراف/138) فرمود هنوز پاهای شما خشک نشده بود به موسی گفتید «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَة» (اعراف/138) چه خوب برای ما هم یک گوساله بگذار ما هم بپرستیم. این همه معجزات دیده بودید، قدرت خدا را دیده بودید، منظور من این هست که ما این روش اتحاد را از امیرالمؤمنین یاد می گیریم. و فلسطین وسیله شناخت حق و باطل شده است. وسیله شناخت منافق و خط نفاق. شیطان از میان مسلمان ها یارگیری می کند. آنهایی که سکوت کردند، آنهایی که سابقه انقلابی دارند، آنهایی که ادعای خط امامی دارند چرا سکوت کردید؟ یک مسئله مسلم بوده است. یعنی انسان باید این قدر از دوست خود بغض داشته باشد که پا روی حقیقت بگذارد. یارگیری می کند قرآن می فرماید «مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» (مائده/51) اگر دیدید کسی رابطه ولایتی و دوستی با صهیونیست-ها دارد بدانید این از آنها هست. بعد یک آیه هست خیلی قشنگ است فرمود «لَتَعْرِفَنَّهُمْ في لَحْنِ الْقَوْل» (محمد/30) فرمود ممکن است سریع جانبداری نکند از لحن او متوجه می شوید. از رفتار او، از تیتر زدن او، از شبهه ایجاد کردن او.
شریعتی: و امروز رسانه ها بیکار نیستند که مدام شک و تردید و شبهه در دل ها بیاندازند
حجت الاسلام نظافت: و لذا هر کسی که به هر نحوی دارد جانبداری می کند از نظر ما بویی از انسانیت نبرده است و انگشت اتهام به سمت او دراز هست. متهم است.
شریعتی: آخر از این جنایتی که متأسفانه در بیمارستان اتفاق افتاد المأمدانی جنایتی هولناک تر از این، واضح تر از این من سراغ ندارم.
حجت الاسلام نظافت: بعد چه طور بعضی ها تشکیک می کنند. حالا جالب هست همه تیپ آدم ها. آنهایی که دم از شعار حقوق بشر می زنند، دم از انسانیت می زنند، آنهایی که دم از شعار زن، زندگی، آزادی می-زنند همه تیپ آدم ها، متدین هم سکوت کردند. آنهایی که دم از ولایت می زنند آنهایی که می گویند هفته برائت در برابر هفته وحدت آقا مسلمات را دارید زیر پا می گذارید. خیلی عجیب هست. مدام طوایف گوناگون. آزمایش عجیب هست. دیگر خدای متعال حجت را تمام می کند. حجت را دارد تمام می کند. چرا سکوت کردید؟ سکوت می کند به نحوی که به ضرر دوست هست. کاش یک سکوت خوبی می کرد. یک وقت سکوت می کند هیچی نمی گوید. یک وقت می بینید نیش هم می زند. تشکیک می کند.
شریعتی: نخبه ها، اهالی هنر، سیاستمدارها در تمام دنیا نه فقط ایران خیلی می تواند مؤثر باشد در جهت دادن به افکار عمومی و همراه شدن مردم.
حجت الاسلام نظافت: بله باید این نخبه ها بعضی از آنها می ترسند از جنگ رسانه ای بر علیه آنها. نمی دانند عزت دست خدا هست. می ترسند از این که هو شوند.
شریعتی: دیروز آقا هم گفتند حتی علما موضع بگیرند
حجت الاسلام نظافت: همه باید بگویند. عرض کردم اگر نگویید دل شما می-میرد. یک تعبیری در نهج البلاغه هست امیرالمؤمنین فرمود أَوَّلَ مَا تَغْلِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ جِهَادٌ بِأَيْدِيكُم اولین شکست شما شکست در فعالیت های عملی بر علیه دشمنان هست. اگر شکست خوردید فرمود ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُم سپس دیگر حرف هم نمی زنید. به قول قرآن صم می شوید. یعنی لال هستند. زبان دارند از حق نمی گویند تمام می شود فرمود ثُمَّ بِقُلُوبِكُم در مرحله دل هم شکست می خورید. میت الاحیاء می شوید. یعنی اگر کسی می خواهد این ایمان که در درون دل او هست این آسیب نبیند حرف زدن، دفاع کردن، ابراز نفرت این یک چتر امنیتی هست که دست شیطان به این ایمان در دل نرسد و نشان سلامت دل ما هست. و باز آنهایی که فعالیت عملی می کنند به زبان اکتفا نمی کنند آنها دست شیطان را خیلی بیشتر دور کردن از ایمانی که ته دل آنها هست. این بسیار اهمیت دارد. خب حالا چه کار می شود کرد؟ الان بعضی ها هستند زبان انگلیسی آنها خوب هست. با زبان های دیگر آشنا هستند خب بریزید به زبان های گوناگون مطلب تولید کنید. عده ای در فضای حقیقی تبیین می کنند، توضیح می دهند. عده ای هم در فضای مجازی. البته باید تشکر کرد از رئیس جمهور محترم، از وزارت خارجه که خیلی این چند روز فعال بودند، موضع گیری ها خیلی خوب بود. قاطع بود. موضع گیری های مجلس خیلی خوب بود. این یکپارچگی بسیار ارزشمند هست. به هر حال حالا در دل هر حادثه تلخی نکات مثبتی هم هست. اولاً آنها خود را رسوا کردند. گر چه ما فراموش هم می کنیم همین اتفاقات شبیه آن در جنگ هشت ساله بود. چه قدر دزفول را زدند. هشت سال غریبانه جنگیدیم. این ناو هواپیمابر آمریکایی مگر هواپیمای مسافربری ما را نزدند. اینها همان ها هستند. این بمب هم بمب آمریکایی هست. امروز هم بایدن اسرائیل رفته است. همدیگر را در آغوش گرفتند. یعنی ما اگر امام فرمود آمریکا شیطان بزرگ هست چونه پشت پرده آمریکا همین صهیونیست ها هستند. یک تعبیری هست در نهج البلاغه حضرت فرمود الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوب. یعنی چه؟ یعنی اگر دشمنی چه در جنگ رسانه ای چه در جنگ نظامی چه در جنگ اقتصادی اگر کسی ناجوانمردانه غلبه کرد او شکست خورده است، پیشاپیش شکست خورده است. اولاً در انسانیت شکست خورده است. بعد هم سنت خدا این است که قبر خود را کنده است. این سنت الهی هست. خدای متعال فرمود «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون» (سجده/22) اسرائیل گرفتار مکر الهی شده است. «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرين» (آل عمران/54) نقشه خدا از همه بهتر هست. چرا؟ نقشه اسرائیل و آمریکا محدود هست. نقشه خدا آن قدر بزرگ هست که بخش هایی از نقشه خدای متعال را دشمنان او پیاده می کنند. این رمز خیر الماکرین بودن خدا هست.
شریعتی: یعنی از این طرف مقیاس این واقعه و حادثه تلخ را باید در مقیاس تاریخی دید. و ببینید چه اتفاقی قرار اسیت بیفتد.
حجت الاسلام نظافت: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْض» (قصص/5) این آیه کجا هست؟ سوره قصص فرمود ما اراده کردیم منت بگذاریم بر مستضعفان و آنها را بر مستکبران غالب کنیم. «وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين» (قصص/5) این سوره قصص هست وقتی خدای متعال می خواهد داستان موسی و فرعون را بگوید اول این آیه را مطرح می کند. فرعون چه کار کرد؟ این قدر کودک کشت. برای چه؟ برای اینکه می خواست موسی را پیدا کند و نگذارد او بزرگ شود. فرعون می خواست به جنگ اراده الهی برود. بعد خدا چه کار کرد؟ خدای متعال موسی را توسط خود فرعون بزرگ کرد. در خانه خود او. خود او تلاش کرد، خود او محافظت کرد. داستان این هست. این اراده خدا هست اگر فرعون ماند اسرائیل هم می ماند. فرعون آخر غرق شد. اگر موسی و یاران او پیروز نشدند فلسطینی ها هم پیروز نمی شوند. این فلسطینی ها کسانی هستند که با سنگ حمله می کردند. این فلسطینی ها کسانی هستند که اگر یک جنازه اسرائیلی دست آنها بود با این جنازه ده ها اسیر می گرفتند. حالا صدها اسیر می-گرفتند. این پیشروی ها را ببینیم. یک وقت در دل ما ترس ایجاد نشود. مرگ یک بار، شیون یک بار. وقتی فرعون سحره خود را آنهایی که در دربار او بودند و در خدمت او بودند چشم آنها در ابتدا سحره فرعون آن قدر ذلیل بودند که چشم آنها به مال فرعون بود گفتند «إِنَّ لَنا لَأَجْرا» (اعراف/113) ما مزد داریم اگر با موسی مقابله کنیم؟ گفت «إِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبين» (اعراف/114) مزد چیست شما اصلاً مقرب درگاه من می شوید. سحره فرعون وقتی با حقیقت مواجه شدند گفتند «آمَنَّا بِرَبِّ هارُونَ وَ مُوسى» (طه/70) گفت شما را می کشم. دست و پای شما را قطع می-کنم گفتند «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض» (طه/72) هر کار می خواهی بکنی بکن. «إِنَّما تَقْضي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا» (طه/72) دست تو به جسم ما می رسد دست تو به روح ما که نمی رسد. حکم تو خدا اجازه داده است در این دنیا سرمستی کنی آن هم موقتاً. مبادا بترسیم ما داریم پیشروی می کنیم. پیشروی کردیم. تمام دنیا دارند می گویند مرگ بر اسرائیل. این خیلی عجیب هست. همچنان که روز عاشورا همه دنیا عزاداری می کنند اینها زمینه ظهور هست. یقیناً این جوری هست و تا مسئله اسرائیل حل نشود مسئله ظهور هم حل نمی شود. چون امام زمان در بیت المقدس نماز می-خوانند. آقا چه قدر قشنگ فرمودند کلید رمزآلود. این خیلی مهم هست. بنابراین ما بیش از هر زمانی امیدوار هستیم. بیش از هر زمانی امیدوار هستیم. و این پیشروی ها دارد صورت می-گیرد، شکست اسرائیل قطعی هست و اینها را بهتر بشناسیم، اینها مصداق بارز «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل» (اعراف/179) از حیوان پست تر. مصداق بارز بالاتر از آن هم قرآن فرموده است «قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ» (بقره/74) دل های بعضی ها مثل سنگ هست. بعد فرمود «أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة» (بقره/74) بدتر از سنگ، دل آنها سخت تر هست. در دل اینها رحم نیست. اینها مصداق بارز این هست حالا این مصیبت تلخ هست به خدای متعال خوشبین هستیم. دل خود را متوجه امام زمان می کنیم. یقین داریم خدای متعال گشایش ایجاد خواهد کرد. یقین داریم ما به ازای خوبی خواهد داد. یقین داریم صبرها نتیجه خواهد داد. بی نتیجه نیست. یک نگاهی به گذشته کنیم ببینیم کجا بودیم الان کجا هستیم. یک زمانی بود در همین کشور نمی-توانستیم عزاداری کنیم یعنی اجداد ما نمی توانستند، عزاداری ممنوع بود. پیشتری ها را ببینید. یمن را ببینید، عراق را ببینید. این طرف را ببینید بیداری دنیا را ببینید. آمریکا به شاه ایران تشر می زد عقب نشینی می کرد اصلاً اینها مزدور بودند. الان می گویند ایران دخالت نداشته باشد. چرا؟ می-خواهند بگویند که دارند القاء می کنند ما هم واقعاً دخالت نداشتیم. ولی از مداخله ما می ترسند. این پیشروی ها هست. این قدرت هست. پیشروی ها را نبینیم شیطان می آید دلهره ایجاد می-کند. اما چه باید بکنیم؟ 1 ـ جهاد تبیین و پاسخ به شبهات. همدیگر را بیدار کنیم. الان وقت آن هست که خلاصه تاریخ فلسطین را بدانیم. جواب شبهات را بدانیم اینها شبهه ایجاد می کند. دروغ های بزرگ بزرگ می گویند گفته است این موشک خود فلسطینی ها هست. دروغ می گویند. دروغ ها را باید برملا کرد. دروغ ها را باید توضیح داد. همه موضع گیری کنند هر کس دست او به هنرمندی، به مشهوری، به سلبریتی، به قهرمان ورزشی می رسد بگویند. گفتن اثر دارد. تواصعوا بالحق، تواصعوا بالمرحمه، یکدیگر را به مهربانی توصیه کنید. رحم کنید. ارحم ترحم. وقتی یک نفر در پیج خود می بیند که عده ای آمدند می گویند آقا چرا موضع گیری نمی کنید موضع گیری می کند. کما این که وقتی موضع گیری می کند یک عده ای حمله می کنند. خب باید ما بگوییم بعد هم که موضع گیری کرد او را تشویق کنیم. یعنی الان یک وسیله وحدت هست. الحمدلله دیدم از دولت قبل وزیر امور خارجه، امروز دیدم موضع گیری کردند. موضع گیری خوبی هم بود. الحمدلله. نگران بودیم چرا ساکت هستند. بقیه هم باید سکوت را بشکنند. همه بگویند. محکم هم بگویند. دو پهلو نه. مطلب بعد کمک مالی هست. من نمی دانم حالا برنامه سمت خدا که همیشه پیش قدم در جمع کمک های مالی بوده است برنامه ای دارند یا ندارند این وظیفه ما هست
شریعتی: ان شاءالله به یک جمع بندی برسیم خدمت دوستان عرض می-کنیم.
حجت الاسلام نظافت: سایت حضرت آقا هم یک شماره حساب اعلام کرده بودند. به هر حال به هر نحوی شده است باید کمک مالی صورت بگیرد. این از آن جاهایی هست که دیگر مصداق بارز جایگاه انفاق درست و صحیح هست. یعنی واقعاً فاجعه عجیبی هست. و گاهی بعضی از عزیزان می گویند آقا به ما رحم کنید خب الان ما به خود رحم می کنیم؟ ما رحم کنیم تا خدای متعال به ما هم رحم کند. مطلب بعد دعا هست. دعا و توسل بسیار اهمیت دارد. ما نقش دعا را ندیده می گیریم. حضرت موسی این همه مبارزه کردند ولی قرآن نقل کرده است حضرت موسی و هارون فرعون را نفرین کردند. بعد خدای متعال فرمود «قَدْ أُجيبَتْ دَعْوَتُكُما» (یونس/89) به موسی و هارون فرمود دعای شما مستجاب شد. نفرین شما می-گیرد. خاطر جمع باشید این دعا هدر نرفت. امام صادق (ع) فرمود چهل سال بعد اثر آن را دیدند. ولی بی تأثیر نیست. زمینه ساز می شود. چهل سال هم چیزی نیست. به سرعت می گذرد. کما این که از چهل سال پیش کلی مرگ بر اسرائیل گفتیم نتایجی گرفتیم. بی نتیجه نبوده است. شنیدم بعضی از همین گروه های تروریستی دارند به سمت مبارزه با اسرائیل می آیند. چون بعضی از اینها فریب هم خوردند. این را شنیدم، یعنی واقعاً این جوری هست. طرف یک باره به خود می آید. مسیر حق را پیدا می کند.
شریعتی: زمان خیلی چیزها را نشان می دهد.
حجت الاسلام نظافت: بله. چون همه نمی توانند در متن حادثه ها درک درستی از حادثه داشته باشند. وقتی از حادثه بیرون می آیند بعد قضاوت بهتری می کنند. آدم ها در متن هیجان ها، آدم های ضعیف، آدم های کم بصیرت نمی توانند بفهمند. این هم پس بسیار اهمیت دارد که ما اهل دعا باشیم. اهل توسل باشیم و اهل درد دل کردن باشیم. مدد بخواهیم. الان وقت الهی عظم البلاء گفتن هست. ما برای کرونا تلویزیون مکرر الهی عظم البلاء را پخش می کرد الان باید دل ها را متوجه به خدای متعال کرد. همه استغاثه کنیم. یعنی به جهاد طبیعی، به تظاهرات، به کمک مالی اکتفا نمی کنیم. دعا یعنی مدد گرفتن از امدادهای غیبی.
شریعتی: و این دعای ما قوت قلبی است برای آنها و این موج به آنها خواهد رسید.
حجت الاسلام نظافت: تکویناً اصلاً دعا اثر دارد. یعنی امداد به آنها می-رسد. داریم که امیرالمؤمنین فرمود اللّهمّ انّا نشكوا اليك فقد نبینا، به خدا شکایت کنید. درد دل کنید. در دعای افتتاح هم داریم آن جا دارد فقد نبینا، غیبه ولینا، کثرۀ عدونا، ملۀ عددنا، و بهترین شکایت هم شکایت به امام زمان هست. یعنی اگر کسی می خواهد به خدا شکایت کند به امام زمان شکایت کند. شکایت کند درد دل کند. درد دل را باید با امام زمان کرد و از خدا می خواهم دعاهای امام زمان ان شاءالله مستجاب شود.
شریعتی: خیلی خوب بود. بالاخره نمی شود واقعاً بی تفاوت بود. و حداقل به همین اندازه داغ دل ما التیام پیدا می کند که با هم هستیم، همدل هستیم، در کنار هم هستیم و برای مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین خواسته کودکان آنها، خانواده، یک وقتی یک آواری خدای نکرده اتفاق بیفتد تمام تجهیزات دست به دست هم می دهند ماها چه قدر مضطرب هستیم. در این ویدئوها من می بینم اینها با دست خالی دارند این ستون های عظیم را کنار می زنند که صدای یک بچه ای از آن ته شنیده می شود چه کار باید کرد؟ واقعاً خواب را از چشم های آدم می گیرد و حالا ان شاءالله خدای متعال عنایت کند، مدد کند و متوسل می شویم به آستان پر مهر حضرت رضا (ع) بعد از تلاوت آیات همراه شما هستیم در کنار شما و ان شاءالله در دقایق پایانی در محضر حاج آقای نظافت عزیز بفرمایید خواهش می کنم.
صفحه461 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. چه قدر خوب است حالا شعرای ما در قالب شعر، هنرمندهای ما در قالب هنر به دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین می پردازند. باز هم سلام می کنیم به ملت مقاوم و صبور فلسطین امروز بعد از ظهر قرار است ملت غیور ایران در دفاع از مردم بی پناه غزه حوالی ساعت 3 در تهران و در جای جای میهن پهناور اسلامی ما یک جمع خودجوشی ان شاءالله فریاد دفاع از فلسطین را سر خواهند داد. حاج آقای حجت الاسلام نظافت نکته های پایانی را بشنویم و ان شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام نظافت: بله مجدداً تأکید می کنم که مسئله فلسطین می تواند این اتفاق تلخ باعث اجتماع قلوب شود. یعنی محور وحدت شود. این خیلی مهم است که ما در جامعه خود به نکات مشترک تأکید کنیم و از این که می بینیم که جناح های گوناگون، گروه های سیاسی، اصولگرایان، خط امامی ها، تیپ های مختلف همه آمدند اظهارنظر کردند، هنرمندان عزیز خدا را شکر می کنیم. این هست که خدای متعال فرمود که «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا» (شرح/6) اینها همان یسری هست که ان شاءالله همه بیایند و همه امیدوار باشیم و اگر بپا بخیزیم بدانیم خدا کمک خواهد کرد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُم» (محمد/7) دعای کسانی که در میدان هستند مستجاب خواهد شد. دعای کسانی که در میدان عمل هستند. اگر کسی بنشیند و دعا کند دعا مستجاب نمی شود. مگر یک وقت یک کسی هست که در خانه ما نده است کاری نمی تواند بکند وظیفه او دعا هست. ما باید بیاییم وسط میدان و دعا هم بکنیم امروز هم که بعد از ظهر اعلام کردید که راهپیمایی هست و ان شاءالله پر شور همه شرکت خواهند کرد با سلایق گوناگون وحدت خود را نشان خواهیم داد.
شریعتی: ان شاءالله خیلی خب باید خداحافظی کنیم.