حجت الاسلام صفایی: خواهش میکنم بنده هم محضر مبارک حضرت عالی، بینندگان، شنوندگان گرامی سلام عرض میکنم عرض دعا و ایام را تسلیت عرض میکنم امیدوارم انشاالله همه ما در دنیا رهرو راه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و در آخرت مورد شفاعت ایشان قرار بگیریم انشاالله.
شریعتی: الهی آمین انشاالله حال شما چطور است؟
حجت الاسلام صفایی: الهی شکر.
شریعتی: خدا را شاکریم که در خدمت شما هستیم و دوستانمان انشاالله که حال دلشان خوب باشد و زیر سایه سیدالشهدا انشالله همه ما عاقبت بخیر شویم و اسم ما را در ردیف زائران حضرت بنویسند انشاالله. تقویم را که ورق میزدیم امروز روز مبارزه با استعمار انگلیس به مناسبت سالروز شهید رئیسعلی دلواری که یک حسن اتفاقی است با حضور شما و به همین مناسبت هم به مردم عزیز و نازنین بوشهر سلام عرض میکنم. یک مقدمه کوتاهی بشنویم راجع به رئیسعلی و انشالله وارد بحثمان بشویم.
حجت الاسلام صفایی: بسم الله الرحمن الرحیم یکی از عشاق و محبین حضرت اباعبدالله الحسین این شهید والا مقام است. ایشان هنگام شهادت ۳۳ سال داشتند، جوان بودند، ولی در عین جوانی دارای ایمان، تقوا، اخلاق، بصیرت و اوج مجاهدت الهی بودند. در آخرین مرحله تهاجم انگلستان به استان بوشهر چون ۴ بار به استان بوشهر حمله کرد انگلیس در همه این دفعات علما مثل شیخ حسن آل عصفور، مجتهد اهرمی، سید عبدالله بلادی، مجاهد برازجانی، سید علی نقی دشتی، اینها حکم به وجوب دفاع دادند و سردارانی مثل احمد خان و باقرخان تنگستانی و در آخرین بار رئیسعلی دلواری و مردم این خطه که واقعاً به قول حضرت آقا مقام معظم رهبری حفظه الله مردم امتحان دادهای هستند، حماسه آفریدند. یک وجب از آب و خاک این میهن به دست دشمن ندادند. نگذاشتند انگلستان حضور مستمر داشته باشد و بتواند نفوذ کند به عمق خاک ایران و نتواند فرهنگ خودش را مسلط کند به فرهنگ غنی آن منطقه. به همین خاطر شما در استان بوشهر از انگلستان هیچ چیزی، هیچ اثری نمیبینید به جز یک گورستانی که مشهور است به گورستان ننگ استعمار انگلیس، رئیس علی دلواری درسی به جهان استعمار داد که انگلیس دیگر هیچ وقت به خودش جرات نداد حمله نظامی به کشور دیگری در این شکل انجام بدهد و این شخصیت در زمانی پیشانی مقاومت مدیریت کرد در برابر ابر قدرت دریایی آن روز انگلستان، که دولت مرکزی در نهایت ضعف بود و بسیاری از کسانی که ادعای میهن پرستی و روشنفکری میکردند، در سفارتخانهها جایی داشتند و وابسته بودند، سرپرسیکاکس شخصیتی است که به عنوان فرد اول انگلستان در حوزه خلیج فارس معروف است به همراه مستر چیک که سرکنسول انگلیس در بوشهر بوده، در خاطراتشان که الان ارائه کردند و ترجمه شده، نقل میکند که من دعوت شدم پایتخت برای انعقاد یک قرارداد، در آنجا مفاد قرارداد کاملاً به ضرر ایران بود ولی در کاخ سلطنتی جشن گرفته بودند و خوشحال بودند و من تعجب میکردم سرپرسیکاکس میگوید. میگفت در مسیر که برگشتیم با مستر چیک به یک مرکز استان رسیدیم اسم نمیآورم دیدم آنجا هم در کنسولگری ما جشن هست و تعداد زیادی از این مسئولان و صاحب منصبان ایرانی آنجا هستند. ایشان نقل میکند با مثل چیک وقتی که صحبت میکردیم به شدت نگران بودیم که وقتی برمیگردیم بوشهر چه زحماتی و فشارهایی از ناحیه علما و از ناحیه سردارانی مثل رئیس علی دلواری در انتظار ما هست؟ به همین خاطر این شخصیت والامقام با ایمان، با بصیرت، با مجاهدت و با تقوا کاری بزرگ در تاریخ اسلام و ایران کرد و درس بزرگی به همه تاریخ داد که میتوان جلوی ابرقدرت ایستاد.
شریعتی: دوره قاجار بود دیگر؟
حجت الاسلام صفایی: بله و اواخر آن بود و پیروز شد. ولی باید در این راه جان داد، خون داد برای میهن و دین و این سربلندی را به ارمغان آورد. دشمن نتوانست ایشان را شهید بکند یک عامل نفوذی را خریداری کردند با حیلههای خاصی که انگلیسها داشتند و رئیسعلی دلواری توسط یک نفوذی به شهادت رسید و ایشان وصیت کرده بود وقتی من به شهادت رسیدم من را در نجف در وادی السلام دفن کنید کنار مقتدایم علی بن ابیطالب. الان ایشان در وادی السلام هستند و مقبره ایشان اخیرا تعمیر شده و اخیرا آنجا بودم بسیار مقبره زیبایی و نشان از بزرگی و عظمت این فرد و اخلاصی که این بزرگوار داشت و الحمدلله موفق و بسیار شخصیتی شد به خاطر همان روحیه که در تاریخ ماندگار شد و روز شهادتش در تقویم به عنوان روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس ثبت شد، خدا رحمت کند این عزیز را.
شریعتی: بهانهای شد تا یاد بکنیم رئیسعلی دلواری، شیخ فضل الله نوری که حالا هر کدام یک سهمی داشتند در مبارزه با استکبار و به همین مناسبت یاد میکنیم از همه شهدای عزیز و گرانقدرمان، چه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافع حرم و حریم و شهدای مدافع سلامت. خیلی خوب از نشانههای اهل ایمان برای ما میگفتید حاج آقای صفایی و انشاالله هم امروز ادامه فرمایش فرمایشات شما را میشنویم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: چون در آستانه اربعین حسینی هستیم اربعینی که واقعاً یک تحول شگرف دارد در تاریخ رقم میزند، در متون فاخر دین، در روایات، یکی از علامات مومن زیارت اربعین بیان شده که امروز به این موضوع با اجازه شما...
شریعتی: در ذیل روایت امام حسن عسکری علیه السلام.
حجت الاسلام صفایی: این روایت مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب بیان کرده، مرحوم مجلسی در بهار، سید بن طاووس در اقبال و بسیاری دیگری از بزرگان عرصه تحقیق و پژوهش در متون حدیثی که نوعاً کتابهای مزار را نوشتند، مثل مزار کبیر این را بیان کردند و مرحوم شیخ مفید هم در کتاب مزارشان همین را باز بیان کردند. این روایت از امام عسکری علیه السلام هست که میفرمایدعَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ؛ مومن ۵ علامت دارد. البته علامت گاهی علامتهای باطنی است، ویژگیها و صفات باطنی است و یک سری علامتهای ظاهری است که انسان که نگاه میکند میبیند در یک فرد این نشانهها هست ظاهراً، کشف میکند که انسان با ایمانی است. فرمودند که اولین آنها صلاة الخمسین، در برخی از نسخ هست صَلاَةُ اَلْإِحْدَى وَ اَلْخَمْسِینَ؛ نماز ۵۰ رکعت یا ۵۱ رکعت، نمازهای ما، نمازهای واجب و مستحب را که با هم بخوانیم با هم ۵۱ رکعت میشود. یعنی یکی از نشانههای انسان مومن این است که علاوه بر اینکه نمازهای واجب را میخواند...
شریعتی: تقید به واجبات و نوافل هم دارد.
حجت الاسلام صفایی: یعنی وقتی نماز صبح میخواند نافله صبح هم میخواند، وقتی نماز ظهر میخواند نافله ظهر، نافله عصر، نافله مغرب، عشا، اینها را میخواند جمعاً میشود ۵۱ رکعت. ۱۷ رکعت واجب و دو برابر آن ۳۴ رکعت نوافل میشود. علامت مومن این است انسان مومن به نماز عشق میورزد، یعنی علاوه بر اینکه نماز واجب میخواند این عشق او را وادار میکند که نمازهای مستحبی را هم بخواند و چقدر نمازهای مستحبی مهم هستند که من از بزرگان یک نکاتی عرض میکنم خدمت شما. خدا مرحوم کند آقای قاضی به مرحوم آقای طباطبایی گفته بودند خیر دنیا میخواهی نماز شب، خیر آخرت میخواهی نماز شب، خیلی برکات دارد نماز شب و اینقدر مهم است نماز شب که از امام سجاد علیه السلام سوال کردند چرا کسانی که نماز شب میخوانند یک زیبایی خاصی دارند؟ خدا رحمت کند مرحوم آقای بهجت ما هر وقت مشرف میشدیم خدمتشان در وجودشان زیبایی میدیدیم، خدمت آیت الله خوشبخت میرسیدیم، مرحوم آقای بهاءالدینی میرسیدیم، یک زیبایی و نورانیت مشاهده میکردیم. از امام سجاد سوال کردند چرا اینها این گونه هستند؟ فرمودند که چون کسانی که نماز شب میخوانند خداوند یک لباسی از نور به آنها در حال نماز شب میپوشاند که آثار این نورانیت شما در روز در چهرهشان مشاهده میکنید و این کاملاً برای ما مشهود بود وقتی محضر مبارک این بزرگان میرسیدیم، یک آرامش، طمأنینه خاص، اعتماد فوق العادهای به خداوند در نظام زندگی و یک نورانیت دلربا در چهره مبارکشان بود، که انسان دلش میخواست همینطور آنها را نگاه کند. خدا رحمت کند مرحوم آقای اراکی ایشان وقتی درسشان تمام میشد تقریباً زمانی بود که درس ما هم تمام میشد، ایشان کنار سجاده مینشستند مثلاً یک نیم ساعتی به اذان مانده بود، من میرفتم فقط ایشان را نگاه میکردم. واقعاً انسان آرامش پیدا میکرد، نورانیت، النظر الی وجه العبادة، اینجاست بله، چون انسان درس میگیرد، این آرامشی که در وجود مبارک اینها است.
شریعتی: هم منتقل میشود و دوست داری مثل آنها باشی و هم بعد شبیه بشوی.
حجت الاسلام صفایی: از حضرت عیسی سوال کردند با چه کسی بنشینیم؟ گفت با کسی بنشینید که وقتی نگاهشان میکنید دل شما را به سمت خدا و یاد خدا میبرد، اینها این گونه هستند. کسی که نماز شب میخواند اینگونه میشود. یکی از نمازهایی که فوق العاده به انسان آرامش میدهد و الان بسیاری از مردم در اندیشه و به دنبال این آرامش وجودیشان هستند، گفتند نافله ظهر بخوانید، نافله ظهر قبل از نماز ظهر خوانده میشود ۸ رکعت ۴ تا دو رکعت، وقتی انسان میخواند همان جا متوجه میشود که چه آرامشی پیدا کرده است، چه راحت شد و یک حالتی به او دست میدهد که احساس میکند که هرچه روی دوشم بود و روی دلم بود رفت، یک باره از روی دوشم برداشته شد یک آرامش خاصی.
شریعتی: حاج آقا نوافل را میشود نشسته خواند؟ مشکلی ندارد برای آنهایی که سختشان است؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، خدا رحمت کند مرحوم آقای طباطبایی نوافلی که از دستش رفته بود در راه هم میتوان خواند، وقتی انسان دارد مسافرت میرود، نشسته است در اتوبوس، هواپیما و قبله اینجا اگر میتواند مراعات کند مراعات کند، نتوانست هم مشکلی ندارد.
شریعتی: ولی مقید باشد که بخواند.
حجت الاسلام صفایی: به همین دلیل گاهی از مرحوم علامه سوال میکردند که شما خیلی مهربان هستید و گرم میگیرید، ولی گاهی در خیابان به شما سلام میکنیم شما فقط میگویید سلام علیکم و چیزی نمیگویید جریان چیست؟ ایشان گفتند من نماز میخوانم، نمیتوانم صحبتی بکنم. لذا یکی از علامات انسانهای با ایمان این است که اینطور نیست که نماز سختشان بیاید آنها عشق به نماز دارند، علاوه بر اینکه نماز واجب میخوانند این عشق آنها را وادار میکند به نمازهای مستحب و از برکات نماز مستحب اینها بهرهمند میشوند.
شریعتی: این یک علامت از علامات مومن است.
حجت الاسلام صفایی: دومین علامتی که امام حسن عسکری بیان کردند زیارة الاربعین است، همین زیارتی که چند روز دیگه نصیب دلدادگان سیدالشهدا میشود که این را میگذاریم روی آن بحث بکنیم به آن بقیه را فهرست وار بیان کنیم. دیگر فرمودند اَلتَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ؛ انگشتر در دست راست کردن. همین که مرسوم است و نشانه انسانهایی با ایمان است که انگشتر به دست راست میاندازند و حالا چه عقیق باشد که بهتر است و چه غیره. دیگر فرمودند وَ تَعْفِیرُ اَلْجَبِینِ؛ نماز که میخوانند سرشان را روی خاک و روی مهر میگذارند، اینها علامت انسانهای مومن است که نشان میدهد خدا در اوج علو و نهایت والایی است، من در برابر خدا پیشانی میگذارم روی خاک در نهایت پایینی، این اوج خضوع و خشوع است و دیگری فرمودند وَ اَلْجَهْرُ بِبِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ. نماز میخوانند بسم الله آن را بلند میگویند اما زیارت اربعین، اربعین عدد ۴۰ یک عدد ویژهای است، نوعاً ریاضیات دارای یک حیث اعتباری است اما در ورای این اعتبار حقایق است. لذا علم ریاضیات چه حوزه مقدار که حساب است، چه فضا که هندسه است، چه سیستمهای نوینی که در حوزههای ریاضیات آمده، اینها کاشف حقایق هستند که الان یک بحث مهمی درعرصه فلسفه ریاضیات و مضاف است که فلسفه این اعداد و ریاضیات چه هست؟ و باعث مباحث بسیار مفصلی دارد. اما عدد ۴۰ یک عددی است که نشان از کمال یا زوال دارد. عرض میکنم خدمت شما نشان از مراودت یا مرافقت دارد نقیض هم و این خیلی نکته مهمی است و همیشه کسانی که بزرگ شدند مثل ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، در عدد ۴۰ اوج بزرگی آنها تجلی پیدا کرده است. لذا پیامبر گرامی در ۴۰ سالگی مبعوث شدند. و دیدم رهرویی در سرزمینی، همه میگفت او با یک قرینی* که ای سوفی شراب آنگه شود صاف، که در شیشه برآرد اربعینی* این ۴۰ در نظام آفرینش دارای آثار ویژهای است، گاهی با ۴۰ انسان به کمال میرسد و وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً؛ ایشان در ذیقعده ۳۰ روز وعده کرد با خدا، خداوند گفت این عدد برای آن اهدافی که داری کافی نیست.
شریعتی: ۳۰ تا بود ۱۰ تای دیگر روی آن بگذاریم تا ۴۰ بشود.
حجت الاسلام صفایی: وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً؛ موسی به کمال رسید به اوج کلیم اللهی رسید. این اربعین کمالیه است که انسان با یک اربعین...
شریعتی: این چله گرفتن هم اشاره به همین هست.
حجت الاسلام صفایی: و اولین چلهای که گرفته شد چله موسویه بود، که همین حضرت موسی این را بنا گذاشت با عنایاتهایی و راهنماهایی که خدا به او کرد.
شریعتی: اربعین کلیمی.
حجت الاسلام صفایی: بله، اما یک زمانی هست ۴۰ کمالیه نیست، زوالیه است. انسان ۴۰ روز عادت به کار بد بکند، یا یک کار خوب را ترک بکند، مثلاً ۴۰ روز نماز را به جماعت نخواند، یک کار خوب را ترک کند یا ۴۰ روز یک کار بد را انجام بدهد، مثلاً دروغ بگوید، این دیگر سجیه او میشود.
شریعتی: یعنی از این طرف که اوج میگیرد از آن طرف سقوط هم هست.
حجت الاسلام صفایی: اگر ۴۰ روز مداومت بر کار بد داشته باشد یا ترک کار خوب داشته باشد. اما گاهی ۴۰ ایجاد مراودت میکند، انسان با یک فردی که ۴۰ روز هر روز صبح ایشان را ببیند، سلام بکند با محبت، ایشان هم با سراسر شیرینی جواب بدهد این دیگر روز چهل و یکم که میشود اگر آن حالت رخ ندهد و مراودت نباشد واقعا ناراحت میشود، این دیگر جزو عادت و طبیعت ثانویه او شده است و این انس در وجود او مستقر میشود. اما اگر کسی ۴۰ روز از یک جمع مفارقت کرد دیگر این مفارقت کامل میشود، دیگر انسی که قبلاً بود با ۴۰ روز مفارقت دیگر کنده میشود و مراودت و معاشرت دیگر از بین میرود.
شریعتی: پس خود ۴۰ موضوعیت دارد؟
حجت الاسلام صفایی: بله، انسان وقتی فوت میکند تا ۴۰ روز نگاهش به پشت سر است و نگاهش به دنیا است، به زیباییهای دنیا، انسهایی که داشته، خانوادهای که داشته، دوستانی که داشته، کارهایی که میکرده، روز چهلم که شد ۴۰ روز مفارقت کرد دیگر این مفارقت کامل میشود و نگاهی به دنیا نمیکند. اربعین حضرت سیدالشهدا این نکته دارد که حضرت روز چهلم دیگر اوج مفارقتش از نگاه به دنیا است. مردم میگویند حسین جان تو بعد از ۴۰ روز دیگر دنیا را کامل کنار گذاشتی، ولی ما تو را کنار نمیگذاریم و تو را رها نمیکنیم. یعنی شما ۴۰ روز مفارقت کردید از ما، اوج مفارقت شما است دیگر، که نگاهی به پشت سر نمیکنی، ولی حسین جان ما رفاقت را رها نمیکنیم و با شما هستیم و این چهلی که شما میخواهید اوج قطع کار داشته باشی با اهل دنیا، اهل دنیا، محبین شما، دوستان شما، شما را رها نمیکنند.
شریعتی: منو جدا شدن از کوی تو خدا نکند.
حجت الاسلام صفایی: به همین خاطر است که این عدد ۴۰ در رابطه با حضرت سیدالشهدا و زیارت اربعین این نکته را میخواهد بیان کند که حضرت اباعبدالله الحسین با چهل روز شهادت، طبیعی است دیگر این از دنیا کاملاً کنده میشود، طبیعت نظام ارتحال این است. اما دوستدارانش میگویند حسین جان تو با چهل روز از ما جدا میشوی، ولی ما نه از تو جدا نمیشویم.
شریعتی: و کاروان وقتی میرسند بر مزار سیدالشهدا بعد از ۴۰ روز چطور؟
حجت الاسلام صفایی: تمام این حرکاتی که صورت میدهند مردم دارای یک فلسفه و حکمت است. لذا عرض کردم فلسفه این عدد ۴۰ و زیارت اربعین سیدالشهدا و این حرکت که میرود و این زبان دارد که حسین جان تو رفتی اما ما تو را رها نمیکنیم و با تو هستیم، همواره با تو هستیم.
شریعتی: آمدن و رسیدن کاروان اسرا به کربلا در همین دایره تعریف میشود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: نکتهای که در رابطه با آغاز اربعین است مشهور است که جابربن عبدالله انصاری اولین فرد بود که در اربعین از مدینه به کربلا حرکت کرد و به همراه جناب عطیه و یک نقل دیگر هست که در همان روز این کاروان که از دمشق میخواستند به مدینه برگردند گفتند برویم و آن کربلا را یک بار دیگر زیارت بکنیم. انسان مومن انسانی است که زیارت اربعین میرود برای این نکته که حسین جان هرچند تو شهید شدی ولی ما تو را رها نمیکنیم. چهلم هم هست اوج مفارقت است و جدایی، ولی ما از شما جدا نمیشویم، ما هستیم ما میآییم، با پای پیاده هم میاییم، با عشق هم میآییم، به همین خاطر هست که انسانهای مومن در قلبشان یک شعله عشق به حضرت حضرت اباعبدالله الحسین هست و سرد هم نمیشود. امام صادق میفرمایند اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ بحث امروز هم هست، هیچ وقت سرد نمیشود این حرارت و شعله عشق و علاقه. مومنین هر جا نگاه میکنند حسین را میبینند. و هرجا که بنگرم تو نمودار بودهای، ای نانموده روح تو چه بسیار بودهای* الان شما ملاحظه بکنید حضرت اباعبدالله الحسین شهید شده است من اخیرا حرم ایشان بودم، دعای شما و همگان کردیم، آنجا بیان کردم بیش از ۱۳۸۴ سال از جریان کربلا میگذرد، ما اجدادمان ۳۰ سال ۴۰ سال قبل فوت کردند نه زمان آن را دیگر میدانیم، نه محل دفنشان را میدانیم، از قلبها رفتهاند چون از چشمها رفتهاند، اما قرنها است از شهادت اباعبدالله الحسین میگذرد، اما شما ملاحظه بکنید تمام ایران نام حضرت اباعبدالله الحسین هست، تمام شنیدهها نام ایشان هست، چشم آثار ایشان را میبیند، گوش میشنود، زبان میگوید.
شریعتی: روضههایی که شاید مکرر شنیدهایم ولی هر بار دل را میلرزاند و اشکها سرازیر میشود.
حجت الاسلام صفایی: الان شما وقتی که عراق تشریف ببرید بر بسیاری از جاها نوشته شده است أن هویتنا خدمة الحسین؛ هویت ما خدمت به حضرت اباعبدالله الحسین و زوار ایشان است، هویت شده است. به همین جهت هست که حضرت اباعبدالله الحسین میزان الایمان است. علامت مومن یکی از آن زیارت اربعین است، زیارت اربعین یعنی حسین جان تو با اربعینت رفتی اما ما تا هستیم با تو هستیم و قلب مومنین امام صادق فرمودهاند سراسر عشق به ایشان است. یعنی انسان نگاه میکند به قلبش میبیند یک جای وسیعی از قلب، بلکه تمام قلب، عشق به حسین است. این با عشق حسین عاشق دیگران میشود، لذا اسم پسرش را میگذارد حسین، یک چیزی منسوب به حسین است، مجلس حسین میگیرد، تمام برنامههایش حسینی است، انسانهای مومن این چنین هستند. بنابراین ویژگی و علامت یکی از علامات خاصه انسانهای مومن عشق به اباعبدالله الحسین است و زیارت اربعین ایشان. اینجا یک سوالی هست میپرسند که آقا هر سال برویم یا اینکه علامات مومن زیارت اربعین است یک بار هم برویم کافی است و این علامت صدق میکند یک بار رفتن کفایت میکند ولی انسان عاشق چقدر دوست دارد معشوقش را ببیند؟ خدمتتان که عرض کنم هرچه انسان برود کم رفته است، هرچه انسان برود کم رفته است. این رفتن به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین آثار دارد، گذشته از اینکه انسان میگوید حسین جان من با تو هستم، یک عهدی بین امام و شیعیانش هست که امام رضا علیه السلام این را بیان کردند و فرمودهاند که یک عهدی بین امام هست و اولیا ایشان و شیعیانش، اوج این عهد این است که به زیارت قبور ائمه علیه السلام برود، با عشق، با شناخت و معرفت مقام ایشان.
شریعتی: یعنی یک حقی است که بر گردن ماست.
حجت الاسلام صفایی: آن وقت که به زیارت رفتی یک حقی شما پیدا میکنید، حق شما این است که شفیع شما میشود روزی که مورد نیاز هست و میآیند و دست شما را میگیرند و آن وقت شما ملاحظه میکنید که وجود مبارکشان چقدر آسات آثار و برکات دارد. یکی از بزرگان که خدا رحمت کند مرحوم آقای حاج مرتضی حائری پسر حاج عبدالکریم حائری که موسس حوزه بودند، ایشان نقل میکردند تا حوزه علمیه قم تعطیل میشد مشرف میشدند امام رضا، برای بنده بیان کردند ۸۶ بار یا ۹۶ بار رفته بودند، برخی از آقایان گفتند عددش کمتر بوده است ولی این در ذهن بنده هست. ایشان در یک شرایط خاصی بعد از فوتشان یکی از بزرگان، حضرت آیت الله نجفی مرعشی یک بار ایشان گفته بودند، یک بار هم بزرگوار دیگری گفته بودند که ایشان آمدند به خواب ما گفتند آن اوایل خیلی سخت بود مرگ، خیلی جریان سختی بود ،گفت یکباره دیدم فضا نورانی شد و روح و ریحان به جنت نعیم شد، گفته نگاه کردم دیدم امام رضا آمده است، با خودش این همه برکات آورده است، سلام کردم عرض ادب کردم، گفت شما به تعدادی زیارت ما آمدی ما به همان تعداد به زیارت شما میآییم. لذا این محبت از محبتها سوا است، حب محبوب خدا حب خداست* آثار و برکات دارد، خودشان هم گفتند کجاها میآیند، عند القبر میآ،ییم عند المیزان میآییم، عند الصراط میآییم، عند الحساب میآییم میآییم و کمک میکنیم، نمیگذارند محبشان درمانده بماند. زیارت اربعین هم از این عیار است اما زیارت اربعین یک جایگاه ویژهای در بین کل زیارات دارد و آن این است که حضرت اباعبدالله الحسین جامع جمیع اولیا، انبیا، ائمه در آخر زمان است یعنی در شرایط کنونی، جهان کنونی و آینده به نام حضرت اباعبدالله الحسین رقم میخورد. به همین خاطر هست که حکومت آینده جهان، فرزند بزرگوار ایشان مهدی آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف مدیریت میکنند، این عشق و علاقه و حماسهای که شما میبینید در اربعین، این بیخود نیست، یک عنایت الهی پشت آن است و یک حکمت پشت آن است و آن این است که مردم میآیند به سمت کسی که محبوب آنها است، الگوی آنها است، الگو کیست؟ حضرت اباعبدالله الحسین. چه کار کرده؟ جان در راه هدایت مردم داده، جان در راه دین خدا دادهاند، جان در راه مبارزه ضد ظلم کردند، خاندان را به اسارت فرستادند، فرزندان، برادران همه را در راه خدا دادند، برای یک معنا که مردم شما دینی زندگی کنید، با دین به کمال میرسید، با دین حیات حیوانی تبدیل میشود به حیات و کرامت انسانی، جهان کنونی و آینده حسین لازم دارد. لذا این الان شما میبینید پیادهروی میلیونی دارد صورت میگیرد و شما در آینده خیلی فراتر از اینها خواهید دید.
شریعتی: و این راهی است که فقط باید با حسین رفت.
حجت الاسلام صفایی: به همین جهت هست که اربعین از همان ابتدا که حرکت ایجاد شد و جابربن عبدالله انصاری و به نقلی حضرت زینب به این کاروان آمدند، به این خاطر بود که تا هستیم با حسین هستیم و تمام فکر و ذکر ما تحقق اهداف حضرت اباعبدالله الحسین هست. این مردم عزیز هم همینطور هستند. خداوند انشالله این علامت مومن نصیب کند، یک بار رفتن آن فوق العاده لازم است، مکرر بسیار عالی است، کسانی هم که نمیتوانند به هر علت تشریف ببرند مانعی ندارد، در روز اربعین همین جا زیارت کنند حضرت و در امامزادههایی باشند که منسوبند. به ویژه مشهد و قم و زیارت عبدالعظیم حسنی که فرمودند اگر نمیتوانید کربلا بروید اینجا بروید و امامزادههایی که هستند حضور داشته باشند و در مجالسی که به نام حضرت اباعبدالله الحسین روز اربعین هست، گفتند هرجا مجلس هست منصوب به ما است انشالله.
شریعتی: خیلی خوب انشاالله آنهایی هم که به هر دلیلی نمیتوانند عازم بشوند و زائر میتوانند همراه بشوند در طرح اعزام زائران نوجوان به عتبات و کربلای معلی و انشالله این نوجوانان عزیز به نیابت از آنها گام خواهند برداشت و نائب الزیاره آنها خواهند بود. برای مشارکت در این طرح عزیزانمان میتوانند عدد ۴۰ را به ۲۰۰۰۰۳۰۳ پیامک کنند، نحوه مشارکت میآید دوستان ما زیرنویس میکنند، زیرنویسها هم دقت کنید و نوجوانها هم میتوانند ثبت نام کنند در این دقایق پایانی به نوعی، انشاالله که توفیق بشود و قسمت آنها بشود و زائر بشوند انشاالله. ما هم فردا اگر عمری بود و توفیقی بود از طریق نجف کربلا انشاالله دعاگو و نائب الزیاره شما هستیم و برنامه را از آنجا با حضور حاج آقای پناهیان تقدیم نگاه پرمهر شما خواهیم کرد و طبق همان قرار انشاالله سلام شما را محضر حضرت خواهیم رساند و به نیابت از شما زیارت خواهیم کرد. آیات را بشنویم صفحه ۴۱۶ را دوستانم تلاوت میکنند آیات نورانی سوره مبارکه سجده آیه ۱۵ این صفحه سجده واجب دارد که ما پخش نمیکنیم دوستان اگر تلاوت کردند حتماً سجده واجب را به جا بیاورند، بعد از تلاوت آیات انشالله همراه شما هستیم و نکتههای صفایی حاج آقای صفایی بوشهری برای ما خواهند گفت بفرمایید خواهش میکنم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه416قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی خوش آمدید در این دقایق پایانی انشالله حسن ختام فرمایشات حاج آقای صفایی اشاره قرآنی این صفحه خواهد بود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش میکنم در آیه شانزدهم در رابطه با نماز شب صحبت شده میفرماید که تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ* کسانی که اهل ایمان هستند مغلوب بستر نمیشوند، مغلوب خواب نمیشوند، اینها بلند میشوند بر میخیزند، شروع میکنند به دعا کردن و مناجات کردن، هم با نگاه خوف از کردههای خود، نقصانی دارند، عصیانی کردهاند و از طرف خدا امید به خدا دارند از کرده خود خائفند، اما امید به خدا دارند. یکی از ویژگیهای اهل ایمان اینطور هست از آن چیزهایی که خدا به آنها داده است اینها انفاق میکنند یعنی وقف چالش اقتصادی دیگران میکنند انشاالله.
شریعتی: خیلی از شما ممنونم حاج آقای صفایی روز خوبی بود در محضر شما دوستان عزیزمان باید خداحافظی بکنیم، دعا بکنید و انشاالله از خدمت عزیزانمان مرخص شویم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: انشاالله، من یک نکتهای در رابطه با بارگاه حضرت سیدالشهدا عرض کنم در حدیث هست که هیچ پیامبری نیست مگر اینکه زائر کربلا هست. بنابراین کسانی که زیارت میکنند قبر حضرت اباعبدالله الحسین همراه با انبیا هستند، مسیری طی میکنند که مسیر انبیا است و بعد مشهور است بین انبیا که در اینجا قمرٌ أظهر؛ یک ماه تابان، یک ماه درخشان دفن شده است این مشهور است و ثواب آن این است که اگر کسی قبر حضرت اباعبدالله الحسین عارف بحقه؛ زیارت کند گویا صد حج با رسول خدا رفته و مقبول واقع شده است. اللهم صل علی محمد و آل محمد، خدایا ظهور آقا امام زمان را تعجیل بفرما. خیرش نصیب حال ما بگردان. شهدای ما، امام شهدا، رفتگان همه این مردم عزیز به ویژه والدین قریق رحمت واسعه خود بدار. طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری مرحمت بفرما. رفع مشکلات عدیده بگردان. حسن عاقبت به همه ما مرحمت بفرما. دست ما را از دامن اهل بیت به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین در دنیا و آخرت کوتاه مفرما. زیارت اربعین نصیب همگان بگردان و صلی الله علی محمد و آل محمد.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی از شما ممنونم حاج آقای صفایی بوشهری عزیز و خیلی ممنونم از لطف و همدلی و همراهی شما. کیستم من که به تکرار غمت بنشینم، عشق هر روز به تکرار تو بر میخیزد* السلام علیک یا اباعبدالله.