اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-05-29-حجت الاسلام صفایی بوشهری -ویژگی‌های اهل ایمان در نگاه قرآن کریم و اهل بیت علیهما السلام

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام علیکم و رحمة الله، سلام می‌کنم به همه عزیزانم خانم‌ها و آقایان در هر کجا هستید الهی که حال دلتان خوب باشد، خیلی خوشحال هستیم که با هم هستیم در کنار هم هستیم و یک روز تازه‌ای را در سمت خدا در کنار شما تجربه می‌کنیم و در محضر عزیز دلمان حاج آقای صفایی، سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید. حجت الاسلام صفایی: بسم الله الرحمن الرحیم، و علیکم السلام و رحمة الله محضر مبارک حضرت عالی بینندگان شنوندگان مردم عزیز و بزرگوار سلام عرض می‌کنم، عرض ادب و دعای خیر دارم، ایام را هم تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم در دنیا رهرو راه حضرات معصومین علیه السلام و در آخرت مورد شفاعتشان قرار بگیریم انشاالله.

شریعتی: انشاالله، اللهم ارزقنا شفاعت الحسین یوم الورود و امیدوارم که در همین دنیا هم زیارتشان نصیب ما شود، خاصه زیارت اربعین خاصه که آنهایی که عازم هستند و کم کم کارهایشان را انجام می‌دهند انشاالله بروند و دست پر برگردند و ما را هم دعا کنند. خیلی خوشحال هستیم که در محضر حاج آقای صفایی هستیم و از نشانه‌های اهل ایمان، نشانه‌های مومنین می‌خواهیم بشنویم. حجت الاسلام صفایی: انشاالله، بسم الله الرحمن الرحیم همانطور که در برنامه‌های گذشته عرض شد ایمان یک ساختار جامعی ،دارد آغازش در قلب است آن اعتقادات و باورها و تجلی آن بر زبان است و اعمال انسانی، هر کدام حذف شود نشان از انهدام و انکسار این منظومه است. به همین جهت فرمودند که الإِيمانُ ما وَقَرَتهُ القُلوبُ وصَدَّقَتهُ الأَعمالُ؛ ایمان چیزی است که در قلوب انسان‌ها قرار می‌گیرد و اعمال انسانی نشان می‌دهد آنها در چه مرتبه‌ای هست. به این خاطر است که ایمان عمل‌زا است و خود عمل رنگش توسط آن چیزی که در قلب انسان است رقم می‌خورد. گاهی عمل بد است که نشان از بی‌ایمانی است، گاهی عمل خوب است ولی با انگیزه بد، مثلاً احسان است با انگیزه و نیت ریا، نشان می‌دهد که ایمان نیست. یک تعامل بسیار قوی بین ایمان و عمل قرار دارد.

شریعتی: و اعیار آن هم اخلاص است دیگر.
حجت الاسلام صفایی: بله نوع عمل و آن اخلاصی که جوهره کار است. به این جهت است که لذت ایمان فزاید در عمل* مرده آن ایمان که ناید در عمل، ارزش ایمان آن چیزی است که در عمل خودش را نشان می‌دهد. ایمانی که به عمل منجر نشود ایمانی است که مرده است یعنی هیچ آثاری ندارد. ایمان به شخص مومن عرض شد نشانه‌هایی دارد این‌ها کاشف از این است که این فرد ایمان دارد یا ندارد و از آن از آن طرف مرتبه ایمانش در چه سطحی است؟ چون ایمان مراتب دارد در یک سطح نیست. مراتب و نشانه‌هایی را برشمردیم امروز یکی از نشانه‌های دیگر را در سوره مومنون بیان شده است شما عرض می‌کنم خدمت شما. یکی از شاخص‌ها و نشانه‌های انسان با ایمان این است که در کار خیر شتاب دارند معطل نمی‌کنند،  أُولَٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ؛ یعنی وقتی کار خیر پیش می‌آید...
شریعتی: هم اهل سرعت هستند هم سبقت.
حجت الاسلام صفایی: بله، سریع و پیش از دیگران وارد صحنه می‌شوند و آن کار خیر را انجام می‌دهند. سه ویژگی اینجا بیان شده است یکی این که اهل خیر هستند، اهل شر نیستند، دوم اینکه سرعت می‌گیرند و سوم اینکه کوشش می‌کنند پیش آهنگ و پیشرو در کار خیر باشند. وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ؛ در تاریخ هم که انسان نگاه می‌کند می‌بیند انبیا، ائمه، اولیاء خدا، همه آنها این چنین بودند هم اهل خیر بودند هم شتاب در کار داشتند و هم در مسابقه کار خیر آنها موفق‌ترین بودند. این نشان از مرتبه بالای ایمان یک شخص دارد. ساحت مقدس رسول خدا می‌فرماید إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِن الخَيرِ ما يُعجَّلُ؛ یعنی خداوند کار خیر را آنی که خیلی سریع انجام می‌شود دوست دارد. آدم گاهی کار خیر انجام می‌دهد ولی آن قدر معطل می‌کند...
شریعتی: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.
حجت الاسلام صفایی: آنقدر معطل می‌کند که از زمانش می‌گذرد، مثلا می‌خواهند یک کار خیر انجام دهند یک فردی نیاز مادی دارد، یک خانواده گرفتار است نیاز مادی دارد، دختر خانمی است که نیاز به جهیزیه دارد، آقایی نیاز به مساعدت دارد، بیماری است که نیاز به کمک مالی دارد برای درمانش، این کار خیر است که انسان انجام می‌دهد ولی آن قدر معطل کند که از وقتش بگذرد، آن وقت دیگر در وقت بعد هم که می‌دهد یا بیاثر است یا کم اثر، لذا پیامبر می‌فرماید إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِن الخَيرِ ما يُعجَّلُ؛ خداوند از آن کارهای خیری را دوست دارد که سریع و به موقع انجام شود. امام صادق می‌فرماید که پدرم امام باقر مدام این را به ما می‌‌گفت إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ وقتی که قصد کار خیر کردی سریع انجام بده و مبادرت کن، فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ؛ تو نمی‌دانی که بعدا چه اتفاقی می‌افتد امکان دارد که موانعی ایجاد شود دیگر کار خیر را نتوانی انجام دهی، امیرالمومنان می‌فرماید: تأمل در همه چیز ممدوح است جز در کار خیر، کار خیر را اگر تشخیص دادید که خیر است دیگر معطل نکنید مثل دادن نانی است که اگر از تنور بیرون آمده است این را ندهند این نان بعد از یک ساعت، دو ساعت و یک روز و دو روز بیات می‌شود، لذا فرمودند در کار خیر سریع این کار را انجام دهید.
شریعتی: یک وقت‌هایی کسی مثلا از عطش می‌میرد شما با نصف لیوان آب ممکن است که عطشش را برطرف کنید نجات بدهید ولی بعدش اگر یک وقت گذشت یک تانکر آب هم بیاورید دیگر فایده‌ای ندارد.
حجت الاسلام صفایی: نماند کسی در جهان پای دار همی نام نیکی بود یادگار؛ نام نیک یادگار می‌ماند کار نیک زایش نام نیک آن خیر است. و وقتی این نام و کار نیک است که انسان به موقع و سریع انجام دهد.
شریعتی: و این ثمره ایمان است.
حجت الاسلام صفایی: این نشان از ایمان والاست. ببینید شیطان وقتی انسان می‌خواهد کار خیر را انجام دهد اولین کاری که می‌کند این است که او را معطل می‌کند که روی آن فرصت داشته باشد که کار انجام دهد، وقتی معطلش کرد او را وسوسه می‌کند چرا می‌خواهی به دیگری کمک کنی وقتی فرزند خودت مشکل دارد؟ مگر آنها به تو کمک کردند؟ همین طور دلیل می‌آورد و مشکل ایجاد می‌کند این شخص اگر شیطان را شکست ندهد زمین می‌خورد کار خیر را انجام نداده است و اگر هم شیطان را شکست بدهد آن کار خیر را با معطلی انجام داده است. لذا مومنین کار خیر را که تشخیص دادند سرعت می‌گیرند.
شریعتی: فستبقوا الخیرات.
حجت الاسلام صفایی: در قرآن دو جای دیگر هم این آیه آمده است یکی همین آیه که جنابعالی قرائت فرمودید و دیگر وَ سارعوا الی مغفرة من ربّکم؛ یعنی سرعت بگیرید و شتاب کنید، استباق یعنی از دیگری پیشی گرفتن، یعنی نگذارید کسی پیش از شما کار خیر انجام دهد این یک فرصت الهی است. سارعوا یعنی سرعت بگیرید کسی بخواهد رقیبی داشته باشد چه انجام دهد یا نه، لذا این سرعت به استباق خودش موضوعیت دارد در درجه و مرتبه ایمان یک انسان، خدا رحمت کند مرحوم علامه حلی را، ایشان نقل می‌کنند که اواخر شب بود که فرستاد یکی از شاگردانش را به منزل‌شان بیاورند خیلی بی موقع بود مثلا ده و یازده شب بود، آن آقا تعجب کرد و آمد خدمت این شخصیت عظیم الشان دید که خیلی از او ناراحت است، گفت آقا امرتان چیست؟ گفت همسایه شما امشب گسنه می‌خواهند بخوابند، بچه‌هایشان از گرسنگی دارند گریه می‌کنند، همسایه شما بود چرا شما کمک نمی‌کنید؟ گفت آقا اطلاع نداشتم گفت خود بیاطلاعی هم مشکل است، از وضعیت و سختی و گرفتاری همسایه شما؛ اصلا همسایه یعنی دو فردی که یک سایه دارند، لذا می‌شوند همسایه، اسمش به زبان فارسی که می‌گویند همسایه یعنی دو شخصی که سایه‌شان یکی است. سایه انسان هم تجلی خود انسان است یعنی اینها یکی هستند چرا اطلاع نداری؟ تو باید اطلاع داشته باشی، و اگر اطلاع داشتید آن وقت کار بدتر می‌شود چرا کمک نکردید؟ این بچه‌ها از گرسنگی خواب ندارند گریه می‌کنند. گفت وضع مالی من خوب نیست که من بخواهم کمک کنم، گفت من خودم به شما کمک می‌کنم شما به ایشان کمک کنید. یک سری مواد غذایی و کمک به ایشان داد و رفت کمک کرد. حالا اگر انسان این کار خیر را انجام ندهد یا این کار خیر را فردا صبح انجام دهد یک شب این بچه‌ها با اشک چشم و گرسنگی خوابیدند و فردا داده شود این شب را بد گذراندند این خانواده، به همین جهت می‌گویند «فاستبقوا الخیرات» «سارعوا الی مغفره من ربکم» وَ یُسارِعُونَ فی الخَیراتِ وَ اولئکَ مِن السابقون؛ انسان‌های مومن این چنین هستند. یک نکته خیلی مهم است اینجا از جهت روانشناسی، انسانی که سرعت می‌گیرد در کار خیر، بر اساس ایمانی که دارد این نشان می‌دهد که فوق العاده به فکر آخرت است یعنی آثار و برکات اخروی، و دیگری کاملا از خودش گذشته است در درون خودش متوقف نیست یعنی این شخص این طور نیست که درون خودش درگیر خودش و نفس اماره‌اش باشد بدهم یا نه؟ محاسبه‌های این چنینی کند نه، این کاملا از خودش گذشته است و عبور کرده است از خودش، به دیگر می‌پردازد برای خدا، این نشان از ایمان والای این شخصیت است اثر دیگر این سرعت در کار خیر آن اثر آرامش و لذت معنوی است که خداوند در اعطای عمل خیر با سرعت نصیب این شخص می‌کند. فوق العاده آرامش است، فوق العاده با نشاط یعنی این کار خیر را وقتی انجام داد با سرعت می‌نشیند و لذت می‌برد.
شریعتی: و انگار بار بزرگی را از رو دوش او برداشته‌اند.
حجت الاسلام صفایی: او لذت می‌برد و این لذت را نمی‌شود با هیچ چیزی تعویض کرد و هیچکس این لذت را نمی‌تواند تعریف کند برای دیگری مگر اینکه خودش تجربه کند، خودش آن را انجام بدهد.
شریعتی: البته یک مقدمه و پیش نیازی لازم دارد و آن هم به نظر من دغدغه‌مندی انسان‌ها است.
حجت الاسلام صفایی: قطعاً همینطور است وقتی که انسان مشکلات دیگران را دید و دغدغه داشت و آنها را مخلوق خدا دانست و من را هم به عنوان مخلوق خدا بتوانم واسطه فیض رفع مشکل باشم از جانب خدا، یعنی آن کسی که واسطه فیض می‌شود و رفع گرفتاری می‌کند از جانب خدا ماموریت دارد یعنی مامور خدا می‌شود.
شریعتی: یعنی وقتی الخلق عیال الله شدند تکلیف ما مشخص می‌شود.
حجت الاسلام صفایی: آن وقت احساس می‌کند که از جانب خدا ماموریت پیدا کرده، لیاقت پیدا کرده است و کمک می‌کند و سرعت می‌گیرد و رفع مشکل می‌کند و سرعت می‌گیرد آن وقت از آن عنایتی که خدا به او کرده است و خدا آنها را مامور کرده است و او انجام داده است به سرعت و خوب انجام داده لذت می‌برد.
شریعتی: در این زمانه‌ای که بالاخره همه ما کم و بیشتر درگیر مشکلات اقتصادی هستیم چقدر بار ما سنگین‌تر است یعنی هر کسی به اندازه خودش.
حجت الاسلام صفایی: بله دقیقاً همینطور است. به همین جهت است که انسان‌هایی که اهل خیر هستند و سرعت در کار خیر دارند انسان‌هایی هستند که دارای یک آرامش و وقار و طمأنینه بسیار خاصی هستند. نکته دیگری که هست خدا عمر آنها را زیاد می‌کند، چون این‌ها کار خیر انجام می‌دهند، صدقه می‌دهند، انفاق می‌کنند که در ادامه می‌آید این معانی، عمر آنها هم طولانی می‌شود. نکته دیگری که اینجا وجود دارد این‌ها ثروتشان اضافه می‌شود، هم عمر اضافه می‌شود هم ثروت، خداوند می‌فرماید این‌ها مالی که به آنها می‌دهیم در راه ما خرج می‌کنند لذا بیشتر بدهیم که این‌ها قدردانند، بیشتر به مردم خدمت بکنند، عمر طولانی هم خدا به مردم می‌دهند. می‌گوید این‌ها باید باشند که به مردم خدمت کنند. من یک شخصیتی را مثال می‌زنم من هر وقت شهید سردار سلیمانی را می‌دیدم یک چیز فورا به ذهنم متواتر می‌شد که این شخصیت از خودش گذشته است و عبور کرده از خودش و این شخصیت در درون خودش متوقف نیست و با نفسش درگیر نیست. اصلاً نفس نیست دیگر.
شریعتی: یعنی منی که توسعه پیدا می‌کند.
حجت الاسلام صفایی: و خداوند ایشان را لایق بهشت و فراتر از دنیا دانسته است، اما به ما قرض داده است چون نیاز داشتیم، او را  کاملاً من هر وقت ایشان را ملاحظه می‌کردم این احساس به من دست می‌داد و ایشان هم نگاهش، افق فکرش، عملش، روحیه و رویه او، کاملاً از خود و دنیا گرایی عبور کرده بود، خداگرا، آخرت طلب و خدمتگزاری مردم به عنوان یک کاری که خدا به او واگذار کرده است.
شریعتی: این انسان‌ها خودشان را وقف می‌کنند.
حجت الاسلام صفایی: یک نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است انسانی که خودش را وقف خدا کرده و وقف دین خدا کرده، متولی وقف چه کسی است؟ خداست. متولی وقف هم این موقوفه را آباد می‌کند. شهید سلیمانی آباد شد توسط خدا چون خودش را وقف خدا کرده بود این مملکت تن او مملکت وجودش موقوفه خدا و دین خدا کرده بود، متولی وقف هم خدا بود، خدا هم متولی وقف است، متولی اولین کاری که می‌کند حافظ آن موقوفه است و آن را آباد می‌کند.
شریعتی: و هنوز هم از ثمرات و آثار ایشان ما داریم بهره می‌بریم.
حجت الاسلام صفایی: و این دائمی می‌شود چون شهید شده است، شهید بیش از زمان حیاتش حیات دارد، چون حیاتی که دارد حیات دنیوی است، حیات دنیوی یعنی لحظه لحظه عمر دادن، اما حیات الهی عند ربهم یرزقون؛ یعنی لحظه لحظه عمر گرفتن و شیرین در آسمان لذت انس با عرشیان داشتن. لذا این موقوف را خدا این گونه آباد می‌کند کسی که اهل ایمان است کار خیر را متوجه شد چه کار خیر معنوی چه مادی فرقی ندارد، کار خیر گاهی معنوی است، هدایت جامعه که معنوی است که انسان سریع انجام می‌دهد. همان نکته‌ای که حضرت آقا الان جهاد تبیین. می‌فرمایند که این را سریع انجام بدهید و مردم را راهنمایی بکنید و یک مشاوره خوبی بدهد و یک امر به معروف و نهی از منکر درست انجام بده، یک وضع خوبی داشته باشد، یک راهنمای خوبی داشته باشد و چه خیرات مادی مثل مثال‌هایی که زدیم. این شخص از خودش عبور کند، خودش را وقف دین خدا کند، بر اساس آموزه‌های الهی بر اساس ایمان این کارهای خیر را انجام بدهد و سرعت بگیرد، این شخصیت واسطه فیض الهی خواهد بود و چون خودش هم وقف خدا کرده است خدا او را آباد می‌کند، عمر و ثروت می‌دهد، دفع بلا و امراض و سو می‌کند و محیط پیرامون او، خانواده‌اش، یک خانواده سالم و صالح، با نام نیک در تاریخ مانا می‌شوند، خیلی خیرات و برکات دارد. لذا می‌فرماید اهل ایمان این‌ها یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون؛ این‌ها کار خیر را انجام می‌دهند اما کارهای بسیار فراتر از این خدا برای آنها انجام می‌دهد، تو با خدای خود کار انداز و گیر انداز و دل خوش دار، اگر رحم نکند مدعی خدا به او کند خدایی؛ همین طور به آنها خیرات و برکات می‌دهد. این یکی از ویژگی‌های انسان‌هایی است که اهل ایمانند. به همین خاطر هست مردم و محیط پیرامون آن خانواده آنها، خویشان آنها، همسایه‌های آنها، مردم محلشان، مردم شهرشان، حالا اگر شخصیت بزرگی باشند مردم مملکتشان در کنار این‌ها احساس آرامش می‌کنند، احساس می‌کنند یک تکیه‌گاهی وجود دارد که در مواقع مشکلات این‌ها دستشان را می‌گیرند و کمک به آنها می‌کنند، یک ستون محکم اجتماعی هستند، که خوب می‌توان با آنها تکیه کرد، شر ندارند، سراسر خیر هستند. ساحت مقدس حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا می‌فرماید که خیر از این‌ها معمول است مردم نگاهی به این‌ها می‌کنند این است که امید خیر به آنها دارند اصلاً وجودشان خورشید تابش خیر است.
شریعتی: یعنی بعد از ۱۲۰ سال انشاالله همه می‌توانند شهادت بدهنداللهم لا نعلم منه الا خیراً؛
حجت الاسلام صفایی: وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ؛ مردم از شر در امان هستند، یعنی هیچ بدی ندارد انسان با ایمان اینگونه است. حالا اگر انسانی با ایمان بود چون این حدیث داریم متاسفانه به خاطر یک لغزش کار بدی را انجام داد، کار خیر انجام نداد، کار شر انجام داد یا اگر کار خیر می‌خواست انجام بدهد با تاخیر انجام داد، در حدیث داریم همان جا و در همان مقطعی که این فعل شر انجام می‌دهد یا کار خیر را به موقع انجام نمی‌دهد ایمان از او گرفته می‌شود. یعنی وجود ایمان، انسان را وادار می‌کند به کار خیر و سرعت و پرهیز از شر و کار بد، اما اگر انسان با ایمانی بود، معصوم که نیست، انسان با ایمانی بود گرفتار کار شر شد وسوسه شد، کار شری انجام داد یا کار خیر را به موقع انجام نداد همان جا ایمان از او گرفته می‌شود و این خطرناک‌ترین حالت برای انسان با ایمان است. چون وقتی ایمان گرفته شد راه نفوذ شیطان باز می‌شود و از آن منفذ می‌تواند ورود پیدا کند و آن کار شر را زیبا جلوه بدهد، حتی ایمانی جلوه بدهد و از آن طرف زمینه برای گناهان بدی برای ایشان فراهم کند. خدا رحمت کند مرحوم شیخ وائی ایشان اهل لبنان بودند منطقه جبل عامل و آن منطقه، ایشان آمدند ایران مسلط به زبان فارسی شدند و ایشان بهترین شاعر عرب فارسی‌سرا است. به عکس سعدی که ایرانی است و بهترین شاعر ایرانی عرب سرا است. دیوان دارد شیخ وائی در دیوانشان یک داستان نقل می‌کند که شخصی بود، عابدی در لبنان بود، مقیم در بن غاری چون اصحاب رقیم و توضیح می‌دهد خیلی مفصل است و خواندنی است این دیوان، بزرگان حوزه اساتید بزرگ خدا رحمت کند این بزرگان توصیه می‌کردند که شما در کنار درس‌های رسمی این مطالب ادبی و اخلاقی را هم ملاحظه بفرمایید. ایشان می‌فرماید این شخص در غارهای کوه جبل عامل لبنان مقیم شده بود، ریاضت می‌کشید، روزها روزه می‌گرفت شب‌ها هم عبادت خدا می‌کرد. ایشان می‌فرماید که دو گرد نان هنگام افطار برای ایشان می‌رسید از جاهای که خودش هم فکر نمی‌کرد یک گرده را برای افطاری می‌گذاشت و یک گرده را برای سحری، مدام کارش همین بود یک روز افطاری این نان نرسید گفت خیلی خوب سحر می‌رسد، سحر هم نرسید، دیگر گرسنگی به او فشار آورد و آمد از آن مقام کریم به قول شیخ وائی پایین، یک روستای یهودی نشین بود. در یک خانه را زد یک پیرمردی آمد، پیرمرد گبری آمد و به او گفت من گرسنه هستم، آن پیرمرد دو گرد نان به او داد. شیخ بهایی می‌گوید این پیرمرد یک سگی داشت که از بس گرسنگی کشیده بود از وجودش هیچ نمانده بود به جز پوست و استخوان، بعد شروع می‌کند یک فضاسازی می‌فرماید گر که بر خاک پرگاری کشی، دایره بکشی روی خاک این سگ نان پندارد بمیرد از خوشی، انقدر نان ندیده بود. بعد فرق خبر با خبز یک نقطه است دیگر ایشان می‌فرماید گر بگویید بر زبانت یک خبر خبز پندارد، او دیگر آنقدر در توهم و گرسنگی است خبر را خبز می‌پندارد. گفت این شخص دو تکه نان گرفت به سمت غار حرکت کرد اما این سگ به دنبال او آمد هف هفی می‌کرد و لباسش می‌درید. گفت این سگ اینطوری به من حمله می‌کند یک گرد نان به او بدهم یک گرد نان به او داد و گرد نان دیگر را برداشت و رفت دید باز دنبال کرد آن گرد نان دیگر را هم دادیم که جانمان در امان باشد. گفت باز آمد دنبالم گفت این شخص خطاب به آن سگ می‌کند که من هرچه صاحبت داد به تو دادم بی‌حیا، چرا دیگر قصد جانم کردی؟ در زبان افسانه شِهری ایشان بیان می‌کند که این سگ به زبان آمد گفت که: من یک عمر کنار درب خانه این پیرمرد گبر بودم، گرسنگی به من می‌دهد، گاهی می‌زند، گاهی من را بیرون می‌کند، تا نبرد عشق با او باختم من سرای دیگری نشناختم. با اینکه این همه به من بدی می‌کند و مرا بیرون می‌کند و چیزی به من نمی‌دهد ولی از در این خانه جایی نرفتم و همین جا ماندم. اما تو یک عمر خدا به تو نان داد به گاه  افطار یک شب نداد آمدی در خانه گبر پیر، حالا من بی‌حیا هستم یا تو؟ شیخ بائی خواندنی است دیوان ایشان، انسان وقتی که وارد کار خیر می‌شود گاهی شیطان می‌آید او را دچار یک سری مشکلات می‌کند که آن کار خیر تحت شعاع قرار بگیرد و شخص انجام ندهد و وقتی که انجام نداد ایمان را می‌گیرد و از همان نفوذ می‌کند و انسان را دچار یک شرایطی می‌کند که برای آن کار خیر انجام ندادن گناه می‌کند مثل این داستان، به همین خاطر توصیه بزرگان علم اخلاق این است که کار خیر را که شناخیتید معطل نکنید یسارعون فی الخیرات، اگر انجام ندهید کار خیر از خیریت می‌افتد و شما مبتلا به یک کار بد می‌شوید. همین که انسان کار خیر را انجام ندهد کار بد است یا اصل کار خیر را انجام ندهد، آنجا محفظه حمله شیطان برای شما باز می‌شود. وقتی که باز شد انتظار داشته باشید که کارهای بد دیگر پشت سر هم برای شما حاصل شود و انسان دچار سقوط ایمانی شود. سقوط در عرصه‌های مختلف اعتقادی شود. و در باتلاق متعفن شر و در کارهای بد گرفتار شود.
شریعتی: و بدا به حال آنهایی که کار خیر که انجام نمی‌دهند هیچ و سد کار خیر هم می‌شوند و این باز یک بخش عمده‌ای از آن به نوع نگاه ما برمی‌گردد.
حجت الاسلام صفایی: این باز در قرآن آمده است وَ سدُّهم عن السّبیل وَ زیّن لهم الشیطان أعمالهم، شیطان کار بد را برایشان خوب جلوه میدهد و اینها سد راه دیگران هم می‌شوند. می‌گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. تو پول را چرا کمک دیگران کنی؟ چرا به فرزند برادرت کمک کنی؟ چرا به همسایه‎ات کمک کنی؟ چرا به آن گرفتار کمک کنی؟ خودت هم یک روز گرفتار می‌شوی برای خودت نگه دار، این طور ذهن انسان را مهندسی و تهاجم ادراکی می‌کند. ذهن انسان را طوری سمت می‌دهد که نتیجه آن تسلیم انسان است. تسلیم می‌شود دیگر بعد متوجه می‌شود که کار خیر که انجام نداده است هیچ آن چیزی که برای خودش هم نگه داشته است در مسیر منفی باید استفاده کند. منفی مثل برای رفع بیماری استفاده کند، با آن پول دیگر لذت نمیبرد، و این بزرگترین دسیسه‌ای است که شیطان برای انسان دارد و به همین خاطر می‌گویند که کار خیر را که دانستید چه است بدون معطلی و سریع و پیش از دیگران آن کار خیر را انجام دهید. خدا رحمت کند مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی، این شخصیت یک مرجع فوق العاده ارزشمند در تاریخ مرجعیت شیعه است ایشان در تشییع جنازه فرزندش یک شخصی قبلا به او گفته بود که ما کمک لازم داریم گفته بودند که ما شرایط را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم در تشییع جنازه فرزندش ایشان را دید، سریع فرستاده بود دنبال او، بگویید ایشان بیایند. گفتند شما همان آقایی هستید که کمک می‌خواستید؟ گفته بودند بله؛ در تشییع جنازه چشمش افتاد کمکش کرد، اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون، چه قدر ما بزرگان را دیدیم که این طور بودند. خدا رحمت کند مرحوم آقای بهجت رضوان خدا بر این شخصیت‌هایی که در تاریخ نامشان باید جاودانه بماند، شخصیت‌های این چنینی. ایشان وقتی وارد مسجد می‌شدند نوعاً سرشان به زیر بود و سلام را جواب می‌دادند و نماز می‌خواندند و با همین حالتم برمی‌گشتند، مگر اینکه مردم استخاره‌ای، سوالی چیزی داشته باشند می‌ایستادند. نقل شده بنده حضور نداشتم گفتند آن روز که مسجد آقا آمد شروع کرد نگاه کردن، چشمش به یک شخصی طلبه‌ای افتاد اشاره کرد شما بعد از نماز تشریف بیارید منزل.  گفت رفت این شخص منزل آقا و آقا به ایشان کمک مالی کردند و گفتند چه بود؟ و ایشان گفتند من چند روز بود هیچ پولی در زندگی نداشتم. این انسان‌های بزرگ، بزرگی انسان در عمل نشان داده می‌شود، بزرگی انسان مفهومی نیست که ما بگوییم فلان انسان آدم بزرگ است خیر فلان انسان آدم بزرگی هست چون آن بزرگی آن و تجلی آن در عمل نشان داده شده است این بزرگی این شخص آن عمل، صدّقة الاعمال؛ آن اعمال تصدیق می‌کند که این شخص بزرگ است این شخص دارای ارزش‌های والای ایمانی و اخلاقی است.
شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون و متشکرم انشاالله یک نسیمی از همین سرسبزی و نشاط و نکته‌هایی که شما فرمودید از اهل ایمان وجود ما بخورد و انشالله ما هم اهل کار خیر بشویم و انشاالله امام حسین نظر بکند و امیدوارم حالا موقع یک قراری گذاشتیم که اینجا وقت آن سبقت و سرعت است، اهل خیر باید سبقت بگیرند از هم برای اعزام نوجوانان به سفر کربلای معلی  و سفر سیدالشهدا، آنهایی که می‌خواهند دست نوجوانان ما را در دست امام حسین بگذارند. از ۱۱۱۰ نوجوان قرار است پذیرایی بکنند اهالی خوب سمت خدا برای زیارت اربعین، عزیزانی که می‌خواهند در این مهم شرکت بکنند همان عدد ۴۰ را می‌توانند به ۲۰۰۰۰۳۰۳ پیامک بکنند و یا به زیرنویس‌های ما دقت بکنند نحوه مشارکت قید شده است و نوجوان‌هایی که می‌خواهند ثبت نام بکنند می‌توانند به سایت ما یا کانال ما در سروش ایتا و بله مراجعه بکنند و انشاالله اتفاقات خوبی رقم بخورد و عزیزانمان بروند و به سلامت برگردند و انشاالله دعاگوی خانواده بزرگ و صمیمی سمت خدا باشند. امروز یک گزارشی از قربانی ماه صفر از مناطقی از خراسان جنوبی و همینطور قم انشالله تقدیم شما خواهد شد که در حسن ختام تقدیم شما می‌کنیم و حالا آیات را بشنویم و وارد ده جز پایانی قرآن بشویم جزء بیست و یکم و عزیزانم صفحه ۴۰۲ را آیات سوره مبارکه عنکبوت را تلاوت خواهند کرد بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه402 قران کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم زیر سایه قرآن باشیم انشاالله و زیر سایه اهل بیت علیهم صلوات الله نوجوان‌ها و جوان‌ها بروند برای زیارت اربعین ثبت نام بکنند در سایت ما، در کانال ما در سروش ایتا و بله و بزرگترها برای اعزام این عزیزان، اهالی خیر هر چقدر که در حد وسع و توان شما هست خیلی‌ها شاید به دلایلی توفیق تشرف نداشته باشند می‌توانند به نیابت از خودشان این نوجوان‌ها و جوان‌ها را زائر سیدالشهدا بکنند عدد ۴۰ را که بفرستید و زیرنویس‌های ما نحوه مشارکت برای شما قید شده است انشاالله، وقت در اختیار شماست در این لحظات پایانی نکته پایانی شما را بشنویم و انشالله خداحافظی بکنیم.
حجت الاسلام صفایی: این ایام متعلق هست به حضرت سیدالشهدا روحی فداه، در رابطه با همین کار خیر نکته کوتاهی عرض می‌کنم از حدیثی از ایشان هست. گاهی انسان‌ها در زندگی چنان تحت فشار قرار می‌گیرند که می‌گویند نفس ما دیگر بالا نمی‌آید، نفس گیر شده است زندگی برای ما، حضرت می‌فرماید من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا؛ اگر کسی بیاید و این حالت را از زندگی شخصی برطرف کند، یعنی این نفس گیری و سختی و مشکل را از این‌ها برطرف بکند فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة؛ بگو انسانی به این شخص کمک می‌کند زندگی‌اش را طوری می‌کند که بتواند نفس بکشد و یک نفس راحتی بکشد، آن وقت خدا با خدایی‌اش می‌آید به تو کمک می‌کند، تمام ناراحتی‌های تو را در دنیا و آخرت برطرف می‌کند، این پیام حضرت سیدالشهدا است که ما داریم پیاده‌روی می‌کنیم به سمت او و مقتدای ماست، لذا این رویه را انجام بدهیم انشاالله آن وقت لذت عنایت خدا را احساس خواهیم کرد انشاالله.
شریعتی: انشاالله خیلی از شما ممنون و متشکرم مثل خیلی از دوستان و عزیزانمان که در قربانی اول ماه مشارکت می‌کنند و حالا توزیع آن در روستاها و مناطقی از کشور با مهدی عبداللهی قرار است همراه بشویم به روستایی در خراسان شمالی سفر بکنیم و شهر مقدس قم. انشاالله ببینید و لذت ببرید ممنونم از لطف و همراهی و همدلی همه عزیزانی که در طرح قربانی اول ماه با ما همراه هستند و سهیم، حاج آقای صفایی عزیزمان دعا بکنند و انشاالله ما هم آمین بگوییم و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: انشاالله اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا ظهور آقای آقا امام زمان را تعجیل بفرما. دعای خیرش نصیب حال ما بگردان. چشم ما را به جمال مبارکش روشن و منور بفرما. شهدای ما، امام شهدا، رفتگان همه ما مردم عزیز به ویژه والدین غریق رحمت واسعه خودت بدار. طول عمر با عزت و سرافرازی و روز افزون نصیب مقام معظم رهبری بگردان. مریض‌های اسلام در هر جایی که هستند خدایا شفای عاجل عطا بفرما. رفع گرفتاری از همه مردم عزیز بدار و مکر جهان استکبار را با اشد وجه به خودشان برگردان.    حسن آخرت و شفاعت اهل بیت در آخرت نصیب ما بگردان و صلی الله علی محمد و آل محمد.  
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی از توجه شما ممنونم. از حاج آقای صفایی هم ممنون و متشکرم این گزارش را ببینید و باز هم صمیمانه ممنون و متشکرم  از لطف و همدلی تک تک شما. ای صاحب کرامت شکرانه سلامت روزی تفقدی کن در پیش بینوایان، در پناه خداوند بزرگ باشید تا فردا که انشاالله با حضور حجت الاسلام پناهیان در خدمت شما هستیم.
مهدی عبداللهی: بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می‌کنم خدمت شما بینندگان عزیز بیننده‌های محترم سمت خدا، ایام عزای حضرت سیدالشهدا را خدمت شما همراهان گرانقدر تسلیت عرض می‌کنم. همان طوری که در جریان هستید ما هر ماه را در یکی از نقاط مختلف کشور سفر می‌کنیم و بسته‌های قربانی شما مخاطبین عزیز را به خانواده‌های عزتمند می‌رسانیم. این بار سمت استان خراسان شمالی آمدیم فاصله تقریبا 80 کیلومتری استان را به سمت چند روستایی که خانواده‌های عزتمندی اینجا زندگی می‌کنند وضعیت آب و هوایی اینجا بسیار گرم است و متأسفانه منطقه آب ندارد و شرایط دسترسی این عزیزان هم به مرکز استان که شهر بجنورد است مصافت طولانی است. همیشه سعی داریم که مناطق دورافتاده‌ای را انتخاب کنیم و بتوانیم بسته‌های قربانی را برسانیم به دست خانواده‌های عزتمند. در برخی از روستاها چون یک مقدار فاصله زمانی ما داریم از لحاظ مصافتی بعضی را توسط روحانی و مبلغی که ساکن این روستا هست تحویل داده می‌شود و این بزرگوار تحویل این خانواده‌های عزتمندی که آنجا هستند می‌دهد.
بعد از توزیع قربانی که در استان خراسان شمالی و روستاهای اطراف بجنورد داشتیم این بار آمدیم به سمت پایتخت، کیلومتر 55 اتوبان قم به تهران، جایی که احتمالا خیلی‌ها دیده باشند دریاچه عظیم نمکی که اینجا است و در مجاورت این دریا روستایی است به اسم چشمه شور؛ که حدودا 50 خانوار در شرایط بسیار بسیار بدی اینجا دارند زندگی می‌کنند. این روستا متأسفانه آب شیرین ندارد و گرمای خیلی شدیدی اینجا حاکم است. یکی از دلایلش هم همین وجود دریاچه نمکی است که اینجا هست. قرار است که ما کار توزیع قربانی ماه محرم را در این روستا هم انجام دهیم.