اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-04-21

بسم الله الرحمن الرحیم
00:54:31
چهار‌شنبه 21/4/1402
حجت الاسلام نظافت
موضوع: نکاتی پیرامون حجاب و عفاف
شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللّهم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی؛ خانمها آقایان سلام ایام و اعیاد بر همه مبارک خوشحالیم که امروز هم با سمت خدا مهمان لحظات ناب و نورانی شما هستیم ایامی است که متعلق به امیرالمومنین است و در آستانه عید مباهله هستیم بر همه انشالله مبارک باشد الهی که حال دلتان زیر سایه امیرالمومنین همیشه خوب باشد به همه شنونده‌های رادیو معارف سلام می‌کنیم بیننده‌های خوب شبکه افق و خوشحالیم که امروز در محضر حاج اقای نظافت قرار هست سمت خدا را تقدیم نگاه دریایی شما کنیم. حاج آقای نظافت سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم سلام بر شما و همه بیننده‌های عزیز بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین عرض تبریک ایام عید غدیر همچنان و عید مباهله فردا انشالله که بتوانیم فردا عرض ارادت مجددی به امیرالمومنین داشته باشیم از طرف امیرالمومنین صدقه بدهیم انشالله ده‌ها برابر و صدها برابر جبران خواهد شد تبریک عرض می‌کنم سالروز تولد شما را اول بگویم.
شریعتی: سلامت باشید بزرگوارید.
حجت الاسلام نظافت: دست خالی آمدیم الان متوجه شدم.
شریعتی: اختیار دارید دعای خیر شما برای ما کافی است.
حجت الاسلام نظافت: انشالله که آخرین قطعه عمر شما ختم به شهادت باشد.
شریعتی: انشاالله، انشالله همه ما زیر سایه امیرالمومنین عاقبت بخیر بشویم حالتان چه طور است؟
حجت الاسلام نظافت: الحمدالله.
شریعتی: خوشحالیم در خدمت‌تان هستیم و امیدوارم که سلام گرم و خالصانه من و همه مخاطبان عزیز را محضر حضرت رضا برسانید انشالله. مشتاقیم که بحث امروز شما را بشنویم.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم امروز روز ملی عفاف و حجاب هم هست این یک مسئله تازهای است مسئله روز ما و مهمی است و بعضی از دختران و خواهران ما انتخاب دیگری داشتند ما باید دعوت کنیم به گفتگو بالاخره بچه‌های جامعه ما هستند و شایسته است که امروز را بهانه قرار دهیم برای یک گفتگوی دقیق‌تر و بهتر در کمال احترامی که برای یکدیگر قائل هستیم من انگار می‌خواهم با دختر خودم حرف بزنم، اول اینکه حجاب حکمی الهی است برای حفظ عفت، طهارت دل و امنیت، یعنی هم امنیت بانوان را تضمین می‌کند و هم موجب می‌شود که دل‌ها طهارتش باقی بماند چه دل آن خانم چه دل مردانی که با ایشان برخورد می‌کنند وهم امنیت پایدار بماند به ویژه برای بانوان عزیز که عرض خواهم کرد. ما از مخالفت غرب و شیاطین با حجاب می‌توانیم بفهمیم که یک مسئله مهم و جدی است از قدیم الایام یعنی از طریق مخالفت و حساسیت آنها می‌توانیم بفهمیم که مسئله حساس و مهم است یک نوع تقابل تمدنی شده است دیگر یعنی حجاب نماد تمدن اسلامی شده است و برهنگی و بی‌حیایی و بی‌عفتی نماد تمدن مقابل شده است که روز به روز می‌بینیم در غرب این داستان توسعه پیدا می‌کند. اولا آیه‌ای است در قرآن که نشان می‌دهد در قرآن که نشان می‌دهد حجاب مایه طهارت دل است فرمود وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ؛ درست است ظاهرش خطاب به خانم‌های پیامبر است ولی خطاب به همه است دیگر، فرمود اگر خواستید برخوردی داشته باشید با خانم‌های پیامبر از وراء حجاب این درخواست را داشته باشید ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ؛ با حجاب رو در رو شدن با نامحرم موجب طهارت بیشتر دل‌های شما و دل‌های بانوان است حالا بستگی دارد که کسی برای طهارت دل ارزش قائل باشد یا نباشد این مسئله اصلی است به نظر من، که خودمان را در جلد ظاهر می‌بینیم یا نه فراتر می‌بینیم. می‌گوییم ما یک روحی داریم و آن روح ادامه داد روح نمیمیرد جسم میمیرد و بعد اصلی انسان روح اوست یعنی در حقیقت ایمان به خدا و رسول و دین یک مقدمه‌ای دارد ایمان به خود، خود را باور کنم و دوست داشته باشم دغدغه سلامت و طهارت و پاکیزگی روح را داشته باشیم این یک نکته، در آیه دیگری داریم که يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ؛ ای یپامبر به همسرانت به دخترانت و همه زنان مسلمان يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ؛ یعنی جلباب‌ها و روسری‌های بلند را فرو بیفکنند ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین؛ این کار برای شناخته شدن به عفت و پاکی و با شخصیت بودن این بهتر است و بعد هم فرمود نتیجه‌اش این است که اذیت نمی‌شوند این بانوان، چون زن ریهانه است و گل است و خدا چه طوری باید از زن حفاظت کند؟ قرار نبوده است زن مثل مردها زمخت و با صلابت باشد نیاز زندگی و خانواده این بوده که این با لطافت باشد و امنیت آنها هم باید در جامعه حفظ شود و خدا هم نخواسته که زن‌ها همیشه پشت پرده باشند و در خانه باشند قرار است برای احتیاجات معقول در اجتماع حاضر شوند و از طرفی ضعیف‌تر هستند و از طرفی افراد شیاد و هوس باز و مردان پر قدرت هستند چه طوری می‌شود که این امنیت حفظ شود قرآن می‌گوید که این حجاب چتر امنیتی است پیشگیری می‌کند.
شریعتی: شما را حفظ می‌کند.
حجت الاسلام نظافت: یعنی در حقیقت حجاب در جهت حمایت از زنان است نه اذیت کردن، قرار است که اذیت نشوند این یک تأملی می‌خواهد بعد فرمود أدنی که از دنو است یعنی نزدیک‌تری راه برای اینکه بانوان اذیت نشوند همین است که پرچم عفت را بلند کنند پرچم حیا را بلند کنند مردان هوس باز و شیاد وقتی با زن با وقار و متین و با حجاب برخورد می‌کنند اصلا یک ابهتی در دل‌هایشان می‌آید و اصلا به خوشان اجازه نمی‌دهند که نزدیک شوند و تعرض کنند ولی خانمی که آرایش می‌کند و حجابش را رعایت نمی‌کند این دعوت کنندگی دارد برای تعرض، می‌دانید ما یک زبان حال داریم یک زبان قال داریم دیگر، زبان حال خانم بی‌حجاب ممکن است قصدش این نباشد اینها همه محترمند ولی غفلت است توجه ندارد که تو داری دعوت می‌کنی به تعرض؛ دعوت می‌کنی به التذاذ مجانی، لذا قرآن می‌گوید که فلا یؤذین، از این آیه استفاده می‌شود در عصر پیامبر هم مردان هوس باز و شیادی بودند که اذیت می‌کردند که در نقل تاریخی هم داریم که وقتی که شب می‌شد خان‌مها برای نماز می‌رفتند جوان‌هایی بودند که سر راه خانم‌ها می‌نشستند و آنها را اذیت می‌کردند و جالب است که حجاب چون در صدر اسلام می‌دانید که از بازمانده فرهنگ دوران جاهلیت برده داری بود عده‌ای کنیز بودند اینه شهروندان درجه یک و دو بودند یعنی زمانی که حر بودند اینها با شخصیت بودند حجاب اول برای آنها واجب می‌شد نه برای شهروندان درجه دو که ارزشی به ظاهر نداشتند و مسلمان نبودند و مشرک بودند و اسلام حمایت خودش را ویژه این زن‌های با شخصیت کرد.
شریعتی: عیارشان را بالاتر برد.
حجت الاسلام نظافت: ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ؛ همه گفتند این یعرفن همه باید بدانند که این برده و کنیز نیست که شما جرات کنید به او تعرض کنید به شخصیتش، پس حجاب یک لباس عزت هم هست و لباس شخصیت هم هست من دیگر وقت ندارم که شأن نزول را بخوانم می‌خواهم یک مقدار سریع‌تر برویم. در آیه قبل از این آیه‌ای که عرض کردیم این طوری است وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا؛ فرمود کسانی که مردان و زنان مومن را اذیت می‌کنند بدون اینکه کاری کرده باشند اینها مرتکب گناه بزرگ و بهتان شدند بعد در این آیه خدا می‌گوید که حجاب داشته باشید که شناخته شوند به این حیا و عفت که اذیت نشوند یعنی نه اذیت کنیم نه اسباب اذیت خودمان را فراهم کنیم به دیگران خدای متعال می‌گوید که اگر کسی حجابش خوب نبود حق نداری تهمت بزنی، به این خانم هم می‌گوید که اسباب تهمت را برای خودت فراهم نکن، به مردان می‌گوید که اذیت نکنید به این خانم هم می‌گوید که اسباب اذیت را برای خودت فراهم نکن. چه قدر دقیق است یعنی تشریع و شریعت یک دستورهای همه جانبه است هم چنان که برای نگاه کردن هم خدای متعال همین را می‌گوید به مردان می‌گوید که نگاه نکنید به خانم‌ها هم می‌گوید که خودتان را بپوشانید زمینه نگاه را فراهم نکنید. همه تکلیف دارند و خلاصه دستوری است بهداشتی برای پیشگیری، و جالب است در یک آیه‌ای داریم که خدای متعال به زنان پیامبر می‌گوید که صدای‌تان هم باید نوعی حجاب داشته باشد یعنی حجاب پوشش هست...
شریعتی: یک حدود است دیگر در واقع.
حجت الاسلام نظافت: یک نوعی به قول آن استاد فرمودند که دنیا راه است گردو خاک به پا نکن همه دارند حرکت می‌کنند تو با پوشش خودت حالا ممکن است یک کسی پوشیه هم زده باشد حجاب قوی داشته باشد ولی چادرش مثلا گل گلی دعوت کننده باشد این هم خوب نیست یا کفشش ممکن است دعوت کنندگی داشته باشد یا عطر شدیدش، حالا در این آیه در مورد صدا فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ؛ صدای خود را نازک نکنید اصلا صدای خانم‌ها را خدای متعال نازک قرار داده است...
شریعتی: یک نوعی اشوه گری دیگر در واقع.
حجت الاسلام نظافت: بله از طریق صدا بعد هم فرمود فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ، وقتی از طریق صدا اشوه گری می‌کنید صدای‌تان را نازک می‌کنید مردان مریض طمع می‌کنند آن وقت چه می‌شود؟ نقشه می‌کشند آن وقت چه می‌شود؟ اقدام می‌کنند اسباب تعرض فراهم می‌شود یعنی شیطان قدم به قدم است تحریک میکند طمع مردان هوس باز را یا مردانی که ساخته نشدند.
شریعتی: در یک کلام باید زن امروزی محکم باشد و این حدود را رعایت کند.
حجت الاسلام نظافت: به نفع خودش و اجتماع است. آیا حکومت هم باید حجاب را الزامی کند یا نه؟ این جای بحث دارد اسلام گفته است که واجب است مثل نماز خواندن اما اسلام می‌آید بگوید که باید بالای سر افراد بایستید که نماز بخوانند نه؛ تفتیش نمی‌کنند افراد را حجاب یک امر اجتماعی است چون یک امر اجتماعی است حکومت ورود پیدا می‌کند اینجا از آن جاهایی است که باید حق را اقامه کند چون مثل کمربند ایمنی است مثل بیمه است می‌گوید که من نمی‌خواهم بیمه شوم می‌گوید که نمی‌شود، یک مسئله اجتماعی است.
شریعتی: آسیب تو ممکن است به دیگران هم برسد.
حجت الاسلام نظافت: به دیگران هم می‌رسد تو گرفتار می‌شوی و کمربند را نمی‌بندی خود و دیگران را گرفتار می‌کنی سرعت ماشینت از این حد حکومت ورود پیدا می‌کند برای مواد مخدر حکومت ورود پیدا می‌کند در حجاب هم ورود پیدا می‌کند یعنی مبنای واجب کردن حجاب این است که یک مسئله اجتماعی است یک مسئله شخصی نیست بعضی فکر می‌کنند که مسئله شخصی است اصلا اسلام کار ندارد که شما در درون خانه چگونه ظاهر می‌شوید تفتیش نمی‌کنند جریمه‌ای هم ندارد البته توصیه‌هایی اخلاقی هست که درون خانه هم باز حدی از حجاب را آدم باید رعایت کند در برابر فرزندانش، ابن عباس می‌گوید که من بر امیرالمومنین وارد شدم آقا داشتند کفش‌هایشان را وصله می‌زدند حضرت من را که دیدند گفتند یابن عباس ما قیمة هذا النعل؟ کفش من چه قدر می‌ارزد؟ گفتم آقا یک قران هم نمی‌ارزد کفش شما دو تا با هم چیزی نمی‌ارزد حضرت فرمودند به خدا قسم حکومت بر شما از این کفش بی‌ارزش‌تر است ولی یک استثنا دارد إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ باطِلاً؛ یعنی اصلا حکومت مال اقامه حق است و دفع باطل، حق هم حق شخصی داریم و حق اجتماعی داریم تازه حق شخصی هم خیلی جاها حکومت ورود پیدا می‌کند اگر یک کسی پولش را دزد برباید حکومت می‌رود از دزد می‌گیرد یعنی حکومت اینجا ورود پیدا می‌کند امیرالمومنین فرمود الذَّلِيلُ عِنْدِي عَزِيزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ؛ آدمی که ذلیل است در چشم من عزیز است تا حقش را بگیریم برایش، وَ الْقَوِيُّ عِنْدِي ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ؛ آدم قوی نزد من ضعیف است تا حق را از گلویش بیرون بیاورم حکومت کارش اقامه حق است یکی از مصادیق حق همین حجاب است و حضرت فرمود یا دفع باطل، یعنی وقتی که بی‌حجابی رواج پیدا کند حد یقف که ندارد روسری را برمی‌دارد بعد کم کم آستینش بالا می‌رود و همین طور در غرب می‌بینیم که چه اتفاقاتی می‌افتد حد یقف ندارد پس باید حکومت دفع باطل کند بگوید که این بی‌حجاب شدن این اتفاقات را رقم می‌زند ما نمی‌توانیم بایستیم این اتفاقات برای دخترمان در جامعه رقم بخورد بعد بگوییم تقصیر خودت است و سرزنش کنیم.
شریعتی: جلویش را می‌گیریم که آسیب‌های اجتماعی کمتر شود.
حجت الاسلام نظافت: به قول حاج قاسم سلیمانی می‌گوید که دختر من است پس حالا که دختر من است ولو او متوجه نیست من نمی‌توانم بایستم اتفاق تلخ برای او و دیگران بیفتد بعد هم بگویم تقصیر خودت است بنابراین حکومت وظیفه دارد ورود پیدا کند. یک خطبه‌ای هست خطبه 87 در خطبه 87 امیرالمومنین صفات احب عبادالله؛ محبوب‌ترین بنده‌ها را می‌گویند صفات طولانی دارد یعنی یک دفعه خواندنی است آن خطبه، یکی این است و صارَ مِن مَفاتِيحِ أبوابِ الهُدى ، و مَغالِيقِ أبوابِ الرَّدى؛ می‌گوید این مرد الهی از کلیدهای درب هدایت و قفل درب سقوط، یعنی وقتی می‌گوییم که مواد مخدر نباید عرضه شود حالا قاچاق می‌کنند دیگر از دست ما خارج است نباید علنا عرضه شود شراب نباید علنا عرضه شود مراکز فساد باید تعطیل شود این می‌شود همان قفل درب سقوط، قفل درب جهنم، کلید درب بهشت است اسباب بهشتی شدن را فراهم می‌کند درست است آدم‌ها باید با پای خودشان باید به بهشت بروند درست است آدم‌ها باید بهشت را انتخاب کنند ولی حکومت باید زمینه ساز باشد نیسرک للیسری، سوره لیل، یعنی خدا کارش همین است مسیر بهشت آسان می‌کند وقتی که بی‌حجابی باشد هموار نیست راه ناهموار می‌شود هم برای خود آن خانم محترم هم برای اطرافیانش هم برای دیگران، حجاب یکی از مصادیق گناه است شل حجابی یا بی‌حجابی این یکی از ابزار دست شیطان است یعنی شیطان کارش این است که قدم به قدم می‌برد شیطان در کار خودش استاد است لذا در قرآن داریم لا تَتَّبعوا خطواتِ الشّیطان؛ اگر بخواهد یک خانواده‌ای از هم بپاشد و شیطان نیتش این باشد گام‌های مختلفی دارد به مرد می‌گوید که نگاه کند چیزی نیست نگاه به نامحرم را عادی می‌کند وقتی عادی کرد هم زمان در ذهنش یوسوس فی صدور الناس، در ذهنش می‌آید که می‌گوید که این از زن خودت بهتر است هم زمان در ذهنش می‌آورد که یاد بد اخلاقی‌هایی زنش می‌افتد چون آدم‌ها یک ظاهری دارند یک باطنی دارند این برق نگاه او وقتی که جذب می‌کند وقتی آن زن بی‌حجاب را می‌بیند شیطان می‌آید در ذهنش به یاد بداخلاقی‌های زن خودش می‌افتد...
شریعتی: آقایان هم نباید نگاه کنند.
حجت الاسلام نظافت: بله وقتی نگاه می‌کنند شیطان قدم قدم به جلو می‌رود شیطان به ذهنش می‌آید می‌گوید نگاه کن هم زمان می‌گوید خانم تو بداخلاق است این از زن تو بهتر است دلسردی‌ها و بهانه‌گیری‌ها شروع می‌شود اینها قدم به قدم است برای خانم چه می‌کند؟ می‌گوید که شما پوشش محکم نداشته باش یا حجابت را بردار وقتی که برمی‌دارد معنایش این است که به دیگران سوء تفاهم می‌شود این خانم عفیف است قصد ندارد عفت نداشته باشد این خانم بی‌حجاب قصد ندارد که خیانت کند به شوهرش ولی پیامش ناخواسته این است یک کلیپی دیدم از یک خانم محترم گفت من بعد از ازدواج یک مقدار راحت‌تر برخورد کردم در حجاب ظاهرا پدر و مادرش سخت گیری می‌کردند بعد می‌گوید که پیامک‌ها آمدند از ناحیه قوم و خویش‌های همسرم، ما هم به این پیامک‌ها جواب می‌دادیم چیزی نبود بعد شوهر من فهمید خیلی عصبانی شد ادامه پیدا کرد و خلاصه زندگی‌اش از هم پاشید و چه گرفتاری‌های بدتری.
شریعتی: حاج آقا شاید فرمایشات شما همه جا قابل تعمیم نباشد ولی کلیت آن درست است یعنی مرز حجاب و بی‌حجابی و این تبعاتی که دارد خیلی مرز حساسی است لذا باید خیلی با احتیاط حرکت کرد.
حجت الاسلام نظافت: مسئله ابدیت ما است مسئله روح ماست مسئله دنیا و آخرت ما است خدای متعال می‌فرماید لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ؛ خیلی واضح است قرآن می‌گوید از این گام‌ها تبعیت نکنید قدم‌های اولیه شیطان گناه کبیره نیست گناه صغیره است.
شریعتی: نکته همین جاست یعنی واقعا خیلی‌ها اصلا قصد و منظور و غرض نداشته باشند ولی این مسیری که شیطان دارد دانه می‌پاشد داریم می‌رویم...
حجت الاسلام نظافت: او احاطه دارد که از یک راهی برود که این خانم ته آن را نمی‌بیند بعد فرمود فإنّه یأمر بالفحشاء؛ یعنی چه؟ یعنی تو را در یک تنگنایی قرار می‌دهد که از موضع بالا می‌گوید که گناه کن و تو نمی‌توانی که وقتی در این تنگنا قرار گرفتی گناه نکنی گیر انداخته است تو را، یک تعبیری هست در...
شریعتی: بدون اینکه حتی خودت متوجه شوی.
حجت الاسلام نظافت: اصلا حواسش نبوده است یک تعبیری است در خطبه قاصعه فی حلقة ضیق, یعنی حضرت فرمود شیطان می‌برد می‌برد حلقه را تنگ می‌کند.
شریعتی: در گوشه رینگ می‌اندازد.
حجت الاسلام نظافت: دیگر مجبوری گناه کنید و ادامه دهید وقت نیست من عبارات نهج البلاغه را بخوانم که حضرت فرمود که شیطان نفوذ می‌کند در روح و سینه آدم‌ها وسوسه می‌کند نجوا می‎کند در گوش آدم‌ها گناهان را زیبا جلوه می‌دهد میبرد در را به روی او می‌بندد تعبیرات خیلی لطیف است وقتی در را که بست مجبورش کرد که گناه کند بعد همان شیطان آن چه را که قبلا گفته بود زیباست حالا می‌گوید چه کار زشتی کردی، فرض بفرمایید که خدایی ناکرده مجبور شوند عمل منافی عفت انجام دهند قبلش آن قدر زشت نمی‌دیده وقتی انجام می‌دهد زشت می‌بیند حضرت می‌فرماید که این کار شیطان است چرا؟ برای اینکه توبه نکند اگر مبتلا به عمل منافی عفت شده است این بدتر از ناامیدی نیست شیطان می‌‌آید این را بدتر از ناامیدی جلوه می‌دهد فرمود شیطان اول می‌گوید که چیزی نیست وقتی گناه می‌کند می‌گوید که خیلی کار بدی انجام دادی برای اینکه آدم‌ها توبه نکنند ولی خدا می‌گوید که برگرد هر که هستی هر چه هستی هر گناهی کردی گناه تو از رحمت من وسیع‌تر نیست. آنجا حضرت دارد که در را به روی آدم‌ها می‌بندد یعنی مجبور می‌شوند بین زمین و آسمان گیر می‌کنند مکرر دیدم خانم‌هایی که می‌خواهند توبه کنند بعد از اینکه این روند طی شده است گفته که توبه می‌خواهی کنی عکس و فیلمت دست من است امام زمان به  این خانم می‌گوید که نترس بگذار فیلم‌هایت را پخش کند برگرد به آغوش اسلام، ولی او که می‌گوید فیلم‌هایت دست من است یعنی این کار تو خیلی زشت است در حالی که زشت‌تر ادامه دادن است زشت‌تر توبه نکردن است پس می‌خواهم بگویم که بی‌حجابی الان ابزار دست شیطان است و هر گناه دیگری؛ چشم چرانی برای مردان، عمدتا از چیزهای ساده‌ای شروع می‌شود و در مقیاس وسیعش خود غربی‌ها در گرفتاری‌های جنسی پنجاه سال پیش چگونه بودند الان چه طوری هستند؟
شریعتی: و این ته ندارد.
حجت الاسلام نظافت: ندارد یعنی شیطان مظهر نفس اماره است برای نفس اماره گفتند که چه بگوییم؟ أعوذ بک أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ؛ ته ندارد یعنی شیطان تا جهنم نبرد آدم‌ها را رها نمی‌کند بعد این ظاهرش بی‌حجابی است با اقتصاد مرتبط است خانواده‌ها چه قدر پول خرج می‌کنند برای یک عروسی؟ آقای شریعتی ما الان یک روندی را طی کردیم این اتفاق یک شبه نیست ذره ذره است یعنی کم کم شروع شده است یک طوری که هیچ کسی هم متوجه نمی‌شده است. حالا سوال می‌کنم آمار طلاق از سی سال پیش به کجا رسیدیم؟ کم کم بالا رفت نمی‌فهمیدیم ولی واقعا نسبتی هست بین این افزایش طلاق و تزلزل خانواده و طلاق عاطفی که خیلی‌ها گرفتارند و زندگی‌های سرد، با اینها ارتباط دارد خواهر گرامی خدای متعال فرمود یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر؛ خدا آسانی می‌خواهد سختی نمی‌خواهد اینها همه به ما برمی‌گردد چرا برای توبه گفتند که بگویید ظلمت نفسي؟ یعنی این قدر برای خدا ناز نیایید ما نیاز به این احکام داریم حجاب محدودیتی معقول است یعنی طبیعی است که محدودیت دارد ولی محدودیت بدی نیست محدودیت صد در صد نیست یک محدودیتی است که حضور اجتماعی خانم‌ها را بیمه می‌کند.
شریعتی: من گاهی فکر می‌کنم مثل محدودیت سرعت در پیچ و خم‌های جاده چالوس می‌ماند. بالاخره خطرناک است دره است و پرتگاه و تو باید معقول حرکت کنی و سرعت داشته باشی.
حجت الاسلام نظافت: نگفتند رانندگی نکن گفتند سرعت مطمئنه را داشته باشید. برای اینکه بتوانی کنترل کنید داستان حجاب هم همین است هنر شیطان این است که شیطان آن چه که خدا داده است را به انحراف می‌کشاند خدای متعال امیالی به ما داده است مثلا خدای متعال آدم را کنجکاو آفریده است شیطان همه اینها را منحرف می‌کند فضولی کنید در زندگی دیگران، یکی از آن امیالی که خدا... این یک بحث گسترده‌ای دارد یک وقت مفصل مصداق و نمونه به نمونه بگوییم که شیطان چگونه تمایلاتی که خدا داده است را به انحراف می‌کشاند ولی یکی از آن تمایلات میل به دیده شدن است می‌گوید که من هم خوشگلم چرا نشان ندهم؟ این نشان دادن زیبایی‌ها که خدای متعال فرمود لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ؛ یعین جلوه‌گری و اشوه‌گری این مال دوران جاهلیت است دوران بت پرستی است زمانی که دختر زنده به گور می‌کردند و زن شخصیت نداشت و مایه ننگ بود چون نمی‌توانست شمشیر بکشد مال آن زمان است حالا شما از آن دوران عبور کردید اشوه گری را خدای متعال هدایتش کرده است داخل منزل باشد ولی شیطان همین را منحرف می‌کند وقتی کسی می‌خواهد زیبایی‌هایش را نشان بدهد ما زیبایی‌های فکری و اخلاقی داریم زیبایی‌های جسمی داریم زن می‌افتد در یک دنده رقابتی که این هم دارد به خودش توهین می‌کند جاذبه‌های جنسی را وقتی ما در اجتماع می‌آوریم یعنی به نوعی داریم می‌گوییم همه دارایی ما همین است.
شریعتی: منحصر در صورت می‌شود نه در سیرت.
حجت الاسلام نظافت: و این شیطان است که می‌خواهد آدمها را متوجه به جسم کند هنر شیطان است خدای متعال به شیطان گفت در برابر آدم سجده کن گفت این جسم است که این جسم بدبویی است جسم نبود ظاهرش جسم بود عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها؛ حضرت آدم عارف به همه مسائل شده است عقل برتر است ولی شیطان آن جسم را می‌بیند و از این طریق به ذلت می‌کشاند و تحقیر می‌‌کند آدم‌ها را، حالا اگر خانمی زیبایی ظاهری را نشان دهد تا چه زمانی ادامه دارد؟ بالاخره انسان پیر می‌شود دیگر همه در اضطرابی قرار دارد که آیا من زیبایی‌هایم ماند یا نماند؟ بعد باید دست کاری کنند عمل‌هایی را انجام دهند که باز این خودش عوارض دارد و مدام در یک استرس است شیطان میل به زیبایی را منحرف می‌کند میل به دیده شدن را منحرف می‌کند خودمان را نشان بدهیم با توانایی‌های دیگر؛ در همین سطح پایین سطح بالا که حاج قاسم سلیمانی را اصلا کسی نبیند خدا می‌بیند کفایت می‌کند ما الان خانم‌های استاد دانشگاه داریم حجاب‌شان را هم حفظ می‌کنند دکترا دارند دانشمندند خیلی زیادند من به شما بگویم کسی که ناهنجاری می‌کند بیشتر به چشم می‌آید یعنی آن کسی که مکشوف می‌کند خودش را به چشم می‌آ‌‌ید الان آن قدر هستند بعد این خانم‌ها چون در آزمایشگاه هستند و در کتابخانه هستند و دارند به بچه‌شان رسیدگی می‌کنند اینها که تبرج ندارند دیگر، برای جلوه‌گری بیرون نمی‌آیند ما زیاد داریم این طوری خودش را نشان داده است این خانم، در سطح ورزش خودشان را نشان دادند بالاخره ما بعد از انقلاب خانم‌های ما خیلی پیشرفت کردند و این حجاب یکی از بسترهای پیشرفت بود و جالب است در تحقیقاتی در انگلستان از تعدادی از خانم‌هایی که در مرکز تک جنسیتی تحصیل می‌کردند آزمایش کردند اینها تحصیل‌شان خیلی ترقی کرد یعنی خود غرب به نتیجه رسیده است که اگر تحصیل بخواهد بهتر شود این است.
شریعتی: یعنی متمرکز می‌شوند.
حجت الاسلام نظافت: بالاخره ناخود آگاه در برابر نامحرم قرار می‌گیرد ذهنش مشغول می‌شود او ذهنش مشغول این هم ذهنش مشغول. اسلام دستوراتش هم به درد دنیا می‌خورد هم به درد آخرت، اسلام می‌گوید از کودکی بچه را نگاه کنید که سیر نگاه شود عبارت در نگاه کردن به بچه باید تشویقش کنید که محتاج تشویق دیگران نباشد امتیازهایش را ببینید.
شریعتی: یعنی کمبود محبت و عاطفه.
حجت الاسلام نظافت: نداشته باشد تا شخصیت داشته باشد بعد هم که ازدواج را رونق دهید بعد از ازدواج هم به همسرش می‌گوید که بگو دوستت دارم یعنی نیازهای عاطفی یکدیگر را تأمین کنند به این خانم می‌گوید تو تبرج داشته باش برای همسرت آراسته باش به او هم می‌گوید این آراستگی و تبرج همسرت به چشمت بیاید بعضی از مردها هم در این جهت بی‌توجه هستند یعنی اگر خانمش از آرایشگاه بیاید متوجه نمی‌شود در حلال این میل به دیده شدن باید به نحو صحیح تأمین شود در سطح عرفانیاش می‌گوید که خدا می‌بیند کفایت می‌کند.
شریعتی: کلاس آن دیگر فرق می‌کند.
حجت الاسلام نظافت: در کلاس ما حلالش است در سطوح پایین حلالش هست اگر یک کسی خودش کلاسش بالاست باید در نظر بگیرد که طرف مقابلش کلاسش پایین است.
شریعتی: حاج آقا تمام این حرف‌ها درست اما ریشه حجاب به نظرم به همین نگاه و جهان بینی و عقیده ما برمی‌گردد اصلش این است.
حجت الاسلام نظافت: الان آمارها می‌گوید که اکثر این اتفاقاتی که می‌افتد به خاطر ضعف اعتقاد است مد پرستی است اصلا بی‌هویتی همین طور با موج حرکت کردن.
شریعتی: یعنی هیچ وقت نمی‌توانیم برای حجاب افراد حالا نه الزاما چادر، برای محجبه بودن افراد نسخه واحد بنویسیم.
حجت الاسلام نظافت: و لذا فعالان فرهنگی می‌گویند شما طبیب هستید با مریض دشمنی نکنید همه یک نوع نیستند اصلا اینها قربانی هستند این بی‌حجابی نشان از کوتاهی‌هاست.
شریعتی: قصورها و تقصیرات.
حجت الاسلام نظافت: در طی سالیان متمالی، غفلت و جهالت دوست کم کاری دوست، کیاست شیطانی دشمن، کار پیوسته دشمن، کار هدفمند دشمن، و الا ما با اینها دشمنی نداریم ما خودمان را مقصر می‌دانیم بنده که وقتی با این بنده‌ها مواجه می‌شوم دعا می‌کنم از خودم شرمنده می‌شوم که چرا کوتاهی کردیم؟ چرا پیام را نرساندم؟ یعنی استدلال‌ها آن قدر منطقی است که اصلا امکان ندارد که کسی نپذیرد مگر اینکه کسی با خودش بخواهد لجبازی کند. و باز این را هم بگویم که نباید آدم‌ها را در دنده لجبازی انداخت من اگر کسی بگوید که چه باید کرد؟ می‌گویم تفکیک کنیم بین لیدرها یعنی کسانی هستند مروج کشف حجابند پول می‌گیرند گوش او را بگیرند بتابانند ولی این کسی که خودش قربانی است باید مهربانانه باب گفتگو را باز کرد و ریشه را پیدا کرد اعتقادات شاید ضعیف است می‌خواهد دیده شود؟ مشکل چیست؟ غفلت است؟ نمیداند که به ضرر خودش دارد عمل می‌کند، عرض شود خدمت شما بی‌حجابی به نفع مردان هوس باز است مرد عیاش، هوس ران، که التذاذ مجانی می‌خواهند بزرگ‌ترین ظلم اول به خود خانم‌هاست یک خانمی پیام داده بودند که هشت سال است با یک آقایی هستم نمی‌دانم خاستگاری می‌آید یا نه؟ تو را خدا ببینید چه قدر غصه می‌خورد آدم؟ آن بنده خدا هم گفته بود چرا خاستگاری بیاید هشت سال است بدون اینکه پول بدهد بدون اینکه مسئولیت داشته باشد مسئولیت حفاظت و نفقه و تأمین عواطف تو، هشت سال است که تو در اختیار او هستی، مگر دیوانه است که بیاید و تو منتظری که می‌آید یا نه؟ وقتی بیاید خوشحال می‌شوی همان زن قدیم که سواد خواندن و نوشتن نداشت او بلد بود چه کند به همین راحتی بله را نمی‌گفت وقتی بله می‌گفت مرد خوشحال می‌شد حالا خانم‌ها خوشحال می‌شوند، یعنی داری خودت را تحقیر می‌کنی یعنی بدتر داری می‌کنی کار را؛ یعنی خدای متعال...
شریعتی: در شان و جایگاه و جلال زن نیست.
حجت الاسلام نظافت: خواسته که زن با عظمت باشد با ابهت باشد، این خانم محترم به خودش ظلم می‌کند خودش را تحقیر می‌کند و از طرفی دارد به خانواده خود و  خودش هم ظلم می‌کند اگر ازدواج کرد به خانواده‌های دیگران دارد ظلم می‌کند شما این طوری زایل می‌شوی این مرد تنوع طلب است دیگر، زیبایی‌های تو را می‌بیند زیبایی‌ها متفاوت است آدمه تنوع طلبند بعد نسبت به همسرش دلسرد می‌شود و همسرش مدام باید نگران باشد که مقبولیتش نسبت به شوهرش از دست می‌رود یا نه؟ و همین طور موجب طلاق و ظلم به اجتماع هم می‌شود، عزت ملی هم خدشه دار می‌شود چه طوری؟ این وسیله تسلط دشمنان است مگر در آندولوس این طوری اتفاق نیفتاد مسلمان‌ها خیلی با قدرت بودند از طریق بساط عیش و نوش که اراده‌ها سست شد و بعد با یک حمله کسی نبود که دفاع کند همه چیز به هم مرتبط است. یک روایت است بعضی‌ها ممکن است بگویند که چرا مردها حجاب ندارند؟ اول که مردها هم حجاب دارند منتها حجابش به اندازه خانم‌ها نیست حدودش فرق می‌کند چرا؟ چون نقاط قوت و ضعف مردها و زنها با هم فرق می‌کند، یعنی خدای متعال یک نقاط قوتی به زن داده است یه نقاط قوتی به مرد، خانم‌ها را خدا لطیف آفریده است لذا در نهج البلاغه داریم که امیرالمومنین فرمود سه خصلت هست خیلی قشنگ است جانم فدای امیرالمومنین. چه قدر اینها انسان شناس و جامعه شناس بودند چه قدر روانشناس بودند، فرمود سه خصلت است که برای مردها بد است برای خانم‌ها خوب است. یکی تکبر است.
شریعتی: زن باید تکبر داشته باشد.
حجت الاسلام نظافت: تکبر معنایش این است که در اجتماع که می‌آید با ابهت با جبروت این یک چتر امنیتی می‌شود اصلا پیشگیری می‌کند از موجبات تعرض، این کتاب خاطرات سفیر را اسم نویسنده‌اش را یادم نیست که ایشان دانشجو بودند در فرانسه و گفتگوهای خودشان را با مسیحی‌ها و یهودی‌ها و افراد مختلف به صورت خاطره وار نوشتند در این کتاب؛ خیلی زیباست آنجا چون خانم محجبه با معرفتی بوده توانسته است دفاع کند از زیبایی‌های حجاب آنجا قشنگ تصویر کشیده است تعرضی که به خانم بی‌حجاب می‌شود و چه تعرض‌هایی می‌شود و خانم‌های باحجاب چه قدر عفت‌شان...
شریعتی: خانم شادمهری نوشتند ظاهراً.
حجت الاسلام نظافت: من خواهش می‌کنم اینهایی که الان ناراحتند از این اوضاع این کتاب‌ها را هدیه بدهیم ما در جشن غدیر شیرینی دادیم کتاب کم دادیم کادو می‌بریم برای ازدواج دیگران کتاب هم بدهیم. اولا بگوییم که این را بخوان نظرت را بگو، در هدیه دادن هم راهش این است اگر یک خانمی بی‌حجاب است از همان اول با پیش داوری ما مواجه نشود بلکه با تقاضای داوری ما نسبت به او یعنی بگوییم تو نظرت چیست؟ این کتاب را بخوانید نظرتان را بگویید به نظر من ما باید افراد را دعوت کنیم به آزاد اندیشی به خانم‌ها بگویید نگذارید اجتماع برای شما تصمیم بگیرد نگذار استکبار برای تو تصمیم بگیرد اینها نباید با توهین ما مواجه شوند ما نباید اینها را در دنده لج بیندازیم بنابراین فرق بگذاریم بین آن لیدرها و مفسدها و این افراد و اگر قرار است که نظام می‌خواهد اعمال قانون کند اعمال قانون باید به یک نحوی باشد که آدم‌ها در دنده لج نیفتند مثل جریمه‌ای است که راننده‌ها را می‌کنند، یک وقت جریمه می‌کنند طرف دیگر هم می‌گوید هر جا پلیس نباشد من خلاف قانون می‌کنم یک وقتی جریمه می‌کنند به نحوی طرف شرمنده می‌شود تصمیم می‌گیرم که رعایت کنم.
شریعتی: آقا خیلی ممون و متشکرم بحث حجاب و عفاف البته بحث بسیار پر دامنه و وسیعی است در همین حد امروز از شما شنیدیم حیف که وقت‌مان محدود است حالا دوستان هم اگر نکته و نظری دارند راجع به صحبت‌های حاج آقای نظافت برای ما خواهند فرستاد، خیلی ممنونم آیات را بشنویم امروز دوستان عزیزمان صفحه 363 قرآن کریم را آیات نورانی سوره مبارکه فرقان را تلاوت خواهند کرد بعد از تلاوت آیات در دقایق پایانی با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.
صفحه 363 قرآن کریم

اللّهم صل علی محمد و آل محمد
شریعتی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام به شما و سلام به حضرت رضا که دلتان سرشار از محبتش امشب شب عید بزرگ مباهله است بر همه شما مبارک باشد انشالله امشب هم کم نگذارید برای امیرالمومنین و این عید بزرگ. حاج آقای نظافت دعا کنید انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام نظافت: من یک تکمله‌ای عرض کنم که زیاد گفته میشود الان وقت این حرف‌ها نیست الان مشکل مردم اقتصاد است عرض کردم هرچیزی سر جای خودش، و ضمنا با مسائل اقتصادی هم مرتبط می‌شود بی‌ارتباط نیست اگر این کار را نکنیم غرامت‌های زیادی خواهیم پرداخت. نکته دیگر این است که عفت و حیا زن و مرد نمی‌شناسد ولی خانم‌ها خیلی نقش دارند در عفت و حیای مردان؛ لذا در دعای امام زمان برای بانوان این طوری آمده است وَ علی النّساء و الحیاء و العفة، یعنی برای خانم‌ها دو چیز برجسته حضرت از خدا خواستند فرمودند که خدایا تفضل کن که بانوان جامعه اسلامی حیا و عفت داشته باشند و این حجاب حفظ می‌کند حیا و عفت را، یعنی در حقیقت اصل حیا و عفت است حجاب پرچم و نمادی است که کمک میکند برای حفظ حیا و عفت، انشالله که دعاگوی همه هستیم همه سرنشینان یک کشتی هستیم همه یک جامعه هستیم انشالله همه دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم من توصیه می‌کنم فعالان فرهنگی را همه باب گفتگوی محترمانه را باز کنند.
شریعتی: انشالله خیلی از شما ممنون و متشکرم امیدوارم که دست آرمان زن‌ها و مردهای ما به گرد گام‌های حضرت زهرا(س) برسد و عفاف و حجاب به معنای واقعی کلمه که حاکمیت زیبایی است در جامعه ما حاکم شود الهی که همه زیر سایه امیرالمومنین و حضرت زهرا ثابت قدم و عاقبت بخیر باشیم. تا فردا و تا سلامی دوباره.