اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-04-07-حجت الاسلام نظافت- نکاتی پیرامون دعای عرفه

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم که شرط اجابت دعاهای ماست، به تپش آمده با یاد تو از نو کلماتم باز نام تو شده باعث تجدید حیاتم، بیم گرداب به دل داشتم اما تو رسیدی که شدی ساحل امن من و کشتی نجاتم، باز از فرط عطش خشک شده کام من،آری تشنه ام؛ تشنه ی لب‌های عطشناک فراتم، باید احرام ببندم به طواف حرم تو من که در صحن تو در موقف دشت عرفاتم، با دعای عرفه دست مرا کاش بگیری مات و مبهوت نمایان شدن جلوه ی ذاتم، خوش به حال همه آنهایی که صحن و سرای سیدالشهدا را امروز زیارت می‌کنند و کربلا هستند خوش به حال آنهایی که عرفاتند الهی که برای ما هم دعا کنند سلام می‌کنم به همه دوستان و عزیزان‌مان خانم‌ها و آقایان امروز بر همه شما مبارک باشد روز دعا و نیایش روزی است که شاید خیلی‌ها از قبل منتظر رسیدنش بودند امیدوارم بهره‌مان از امروز بی‌نهایت باشد حاج آقای نظافت سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم سلام بر شما و همه بینندگان عزیز من هم امروز را تبریک عرض می‌کنم امروز روز عید به حساب می‌آید گر چه مشهور به عید نیست و البته سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش هم هست.
شریعتی: یاد همه آنها را گرامی می‌داریم.
حجت الاسلام نظافت: بله، انشاالله روحشان شاد باشد هفته قوه قضائیه انشالله که قوه قضائیه هم چنان سرشار باشد از قضات عادل و پاکدست که نه تطمیع در انها اثر می‌گذارد و نه تهدید انشالله بتوانند عدالت گستر باشند بیش از گذشته، در خدمت‌تان هستیم.
شریعتی: بزرگوارید حال شریف چه طور است؟
حجت الاسلام نظافت: الحمدالله.
شریعتی: خدا را شکر خیلی خوشحالیم در محضر شما هستیم و دوستان عزیز امروز خیلی روز بزرگی است چه سری است در امروز که خداوند به زائرین قبر سیدالشهدا نظر می‌کند؟ چه سری است که اگر کسی در شب قدر آمرزیده نشد باید روز عرفه را درک کند؟ خیلی روز عظیمی است و انشالله باید سرش را و نکاتش را حاج آقای نظافت برای ما بیان کنند.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم روز عرفه همچنان که شما فرمودید روز بزرگی است هم روز زیارتی امام حسین است خوش به حال آنهایی که آنجا هستند هزار حج و هزار عمره این زیارت ثواب دارد و از اعیاد بزرگ است شیطان گفته شده امروز خوارتر از هر زمانی است و سفره احسان خدا گسترده است امام سجاد شنیدند که یک سائلی گدایی می‌کند فرمود وای بر تو با اینکه ائمه معصومین کریم هستند و به گدا ترحم می‌کنند چنین روزی که گدایی می‌کرد فرمود وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می‌کنی؟ امروز امید می‌رود بچه‌هایی که در رحم مادرند فضل خدا شامل حال آنها می‌شود.
شریعتی: اینقدر وسیع و گسترده است.
حجت الاسلام نظافت: اینقدر روز مهمی است حالا ما که توفیق نداریم کربلا باشیم دلمان را متوجه ابا عبدالله می‌کنیم هم از طریق زیارت از راه دور از همین جا می‌گوییم صلی الله علیک یا ابا عبدالله، و هم از طریق خواندن دعای عرفه، عرفه یک ایستگاه تازه است خدای متعال پیشاپیش این روز را قرار داده است برای شارژ شدن و انرژی گرفتن برای آشتی با خدا، برای آنهایی که توبه شب قدرشان شکستند ولی خدا عاشق ماست بیش از آنکه ما منتظر عرفه باشیم خدا منتظر ماست که عرفه را بهانه کنیم و برگردیم. لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقاً و كَيفَ انتِظاري؛ فرمود آنهای که گناه کردند و پشت کردند به من اگر می‌دانستند من خدا چه قدر منتظرشان هستم چه قدر مشتاق‌شان هستم از شوق می‌مردند یعنی تحمل این آگاهی را نداشتند. مثل پدری که بچه را بیرون می‌کند بعد خودش نگاه می‌کند ببیند برمی‌گردد؟
شریعتی: منتظر است چشم انتظار است.
حجت الاسلام نظافت: آن بیرون کردن و تشر هم باز برای این است که متنبه شود قدردان شود یک زمانی است برای غفلت زدایی برای به خود آمدن و خود را پیدا کردن عرفه یادآور اهمیت معرفت است.
شریعتی: که آدم حد خودش را بشناسد.
حجت الاسلام نظافت: جهان را هدف را و اگر معرفت نباشد انتخاب درستی نداریم انسان است و انتخاب آدمی در گرو انتخابش است و انتخاب باید آگاهانه باشد اگر آگاهانه نباشد انتخاب نیست دیگران برایت انتخاب کردند مثل خیلی‌ها که دارند انتخاب می‌کنند جمع دارد برای آنها تصمیم می‌گیرد گروه دارد برای آنها تصمیم می‌گیرد معرفت باشد انتخاب صحیح کند و انشاالله انتخاب صحیح همان انتخابی است که خدا را ترجیح دهیم بر غیر خدا، آخرت را ترجیح بدهیم بر دنیا، عمل خوب عملی است که پشتوانه معرفتی داشته باشد اگر نداشته باشد ارزش ندارد ارزشش کم است اگر پشتوانه معرفتی نداشته باشد دوام ندارد از دست می‌رود ما مِن حَرَكةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ؛ چه دین قشنگی دعوت به آگاهی می‌کند.
شریعتی: هر کاری می‌کنید با معرفت باشد.
حجت الاسلام نظافت: می‌گوید هر قدمی که می‌خواهی برداری با معرفت باشد خوبی‌ها به اندازه معرفت ارزش دارد همه یک اندازه از نماز ثواب نمی‌برند نماز ما کجا نماز امام زمان کجا؟ خیلی‌ها شمشیر زدند ولی شمشیر یک نفر است که فرمود افضل من عبادة الثقلین؛ از عبادت جن و انس یک شمشیر ارزشش بیشتر است.
شریعتی: و آن ضربة علی یوم الخندق.
حجت الاسلام نظافت: این پشتوانه‌اش معرفت است المعروف بقدر المعرفت؛ گفتند شما هم اگر می‌خواهید نیکی کنید فرق بگذارید بین افراد هر که معرفتش بیشتر است فهمش از نیکی شما بیشتر است یعنی ارزش‌گذاری معرفتی در مقام اطعام و احسان و دست‌گیری، همه اکرام می‌شوند ولی کسی که معرفت بیشتری دارد سهم بیشتری از اکرام ما خواهد داشت و ما امروز معرفت پیدا کنیم و آن وقت ببینیم خدا چه قدر لطف و رحمت بیشتری خواهد کرد. در روایت دیگری هست که زیارت امام رضا (ع) آقا فرمود که به اندازه حج، گفت حج؟ فرمود 70 حج، گفت 70 حج؟ فرمود 700 حج، گفت 700 حج؟ فرمود 7000، 700000 گفت چرا؟ زائرها متفاوتند.
شریعتی: یعنی ظرفیت را دارند بسته به اندازه و ظرفیت خودت.
حجت الاسلام نظافت: این لیوان را نگاه کنید شما حکیم هستید می‌خواهید داخل این آب بریزید بیشتر از این که گنجایش دارد آب می‌ریزید؟
شریعتی: خیر.
حجت الاسلام نظافت: نمی‌ریزید، امام رضا هم همین است خدا هم همین است جا نداریم بیشتر بدهد.
شریعتی: باید ظرفت را بزرگ و وسیع‌تر کنی.
حجت الاسلام نظافت: انزل من السماء ماءً فسالت أودیةٌ بقدرها؛ خدا از آسمان آب فرو فرستاد در وادی‌ها و دره‌ها آب جریان پیدا کرد به اندازه آن وادی؛ معرفت خیلی مهم است امروز باید اهمیت معرفت را نشان دهیم آن وقت حالا راه اصلاح خودمان و جامعه هم همین است یعنی اسلام سبک تربیتی‌اش یک منطقی دارد یک نظامی دارد می‌گوید ابتدا معرفت، بعد نتیجه معرفت محبت، معرفت به خدا عشق به خدا، معرفت به خوبی‌ها عشق به خوبی‌ها، بعد هم می‌گوید تمرین کن حالا که عاشق شدی حالا عادت کن، ولی چپ بخواهی حرکت کنی بگویی اول نماز بعد معرفت سخت می‌شود اول معرفت بعد عشق بعد تمرین کن، آن وقت این تمرین‌ها معرفتت را باز بیشتر می‌کند یک معرفت اولیه لازم است اول معرفت بعد عشق به حجاب بعد تمرین آن وقت معرفت باز بیشتر می‌شود برمی‌گردد.
شریعتی: خیلی نکته دقیقی است عمق می‌دهد به کارها و رفتار و عبادت‌هایمان.
حجت الاسلام نظافت: ولی ابتدا باید یک معرفتی باشد ابتدا ممکن است به اندازه نور شمع باشد و به همان اندازه عاشق می‌شوی بعد اگر کفر نورزیدیم به این مقدار از معرفت خودمان و حقش را ادا کردیم و عملی انجام دادیم نور بیشتر می‌شود.
شریعتی: دوباره عشق بیشتر می‌شود عمل بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.
حجت الاسلام نظافت: الان زوار عزیز ما در صحرای عرفات هستند ببینید این نماز و مناسک دینی سنبل است نماد است مثل خود نماز که نماد است رکوع و سجود و اسلام اول گفته است صحرای عرفات بعد گفته است مشعرالحرام بعد گفته منا معرفت اگر پیدا کردی شعور به حرمات هم پیدا می‌کنی یعنی آدم حریم می‌گیرد بچه حریم نمی‎گیرد بچه شلوغ می‌کند چرا؟ چون معرفت ندارد سطح معرفت که بالا می‌آید می‌فهمد که باید حریم بگیرد مجلس بزرگان است شلوغ نباید کند، اگر ما عارف شویم خود به خود حریم نگه می‌داریم حدود الهی را پا نمی‌گذاریم. وَ مَن یتعَدَّ حدود الله فقد ظلم نَفسه؛ مرحله بعدش آن وقت صحرای منا آنجاست که قربانی می‌کنند امشب هم شب عید قربان است کسی که عارف شده است می‌فهمد اگر می‌خواهد دست پیدا کند به مقامات بالا باید بگذرد و قربانی کند باید هوس‌ها را قربانی کرد باید گذشت ما الان اینجا هستیم بایستیم تا ابد همین جا هستیم به آن نقطه آن طرف نمی‌رسیم باید از این نقطه عبور کنیم تا به نقطه بعد برسیم به هر حال این معرفت بسیار اهمیت دارد و من می‌خواهم دعوت کنم بینندگان عزیز را که دعای عرفه را که بالاخره تصمیم دارند در دقایق و ساعاتی دیگر بخوانند با توجه بخوانند که کلاس درس هم شود که معرفت‌مان هم بیشتر شود.
شریعتی: چه  کرده است امام حسین در این دعا حاج آقا.
حجت الاسلام نظافت: امام حسین را هم بهتر بشناسیم عجیب است یعنی یکی از جلوه‌های عظمت امام حسین در همین دعای عرفه است به اشکال مختلف امام حسین عظمتش تجلی پیدا کرده است بشر عادی این طور نمی‌تواند دعا بخواند اگر آنهایی که پیرو امام حسین نیستند امام حسین عاشق زیاد دارد پیرو کم دارد آنهایی که پیرو اهل البیت نیستند آنهایی که اهل البیت را به عنوان امام قبول ندارند اگر منصفانه به دعای عرفه نگاه کنند پیرو می‌شوند و دنبال کسی جز اهل بیت نمی‌روند بشر عادی این طور نمی‌تواند این طور حرف بزند و این دعاها گنجی است که در اختیار ما شیعیان است چه قدر آدم غصه می‌خورد که در وسط دعای عرفه باید روضه بخوانند تا گریه کنند اشک روضه یک فضیلت دارد اشک مناجات و معرفت یک فضیلت دیگری دارد یعنی هر دو را باید با هم داشته باشیم اشک حسرت و لذت و شوق و توبه، اینها هر کدام یک اشک است ما نباید فقط چون عاشق اهل البیت هستیم اشکمان آن جنبه را داشته باشد روضه جای خودش خوش به حال کسانی که سوز بیشتری دارند ولی دعای عرفه خودش اشک می‌آورد بعد چون ما دلمان می‌شکند این مضامین وارد دل ما می‌شود چند سال بود در مدرسه ما این اتفاق افتاده بود الان هم امسال در جریان نیستم این اتفاق افتاده یا نه؟ که یک هفته قبل از عرفه دعا را می‌گفتیم بچه‌ها بیایید مرور کنیم در عصر عرفه دیگر فرصت تأمل کم است.
شریعتی: از قبل فکرهای‌مان را بکنیم.
حجت الاسلام نظافت: از قبل آشنا شده باشیم بدانیم چه می‌خواهیم ببینید یکی از شرایط استجابت دعا این است که این حرف دلت باشد الان اگر یک کسی خواب است و یک جملاتی را می‌گوید شما به آن توجه می‌کنید؟ مثلا می‌گوید کمکم کنید تشنه‌ام آب دهید شما توجه نمی‌کنید چون اینها حرف‌های دلش نیست دقت می‌کنید ما باید از قبل این مضامین را مرور کنیم میل به این مضامین پیدا کنیم حرف دلمان باشد می‌شود دعا حتی اگر نگوییم دعاست چون دعا یعنی یک عطشی است که در درون ما شکل گرفته است حالا ترجمه آن عطش درونی این جملات است ولی اول آن عطش باید شکل گرفته باشد من تشنه باشم آن که باخبر است و کریم است آب میآورد حالا اگر تشنه هستم و او هم با خبر است خودم هم بگویم آب بده بیشتر آب می‌آورد دقت کردید؟ این مرور خیلی مهم است کاش این را صدا و سیما بگذارد یعنی ما یاد بگیریم فراز به فراز باید تأمل کنیم آن وقت هر سال که این اتفاق بیفتد همان طور که رشد می‌کنیم دفعه بعد درک بهتری از این مضامین داریم و اگر من درکم از دعای عرفه به اندازه پارسال است بدانم درجا زدم.
شریعتی: حالا حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم برای امروز بعد از ظهر فقط عبارات عربی را حالا آنهایی که با زبان عربی آشنا هستند که خوش به حالشان ولی ترجمه‌اش را حتما نگاه کنیم.
حجت الاسلام نظافت: بله، بعد می‌توانیم علامت بزنم...
شریعتی: که اینجا آقا چه می‌خواستند محضر خدای متعال؟
حجت الاسلام نظافت: خیلی خوب است سوال داشتن کسی که سوال دارد یعنی تشنه است فیه آیات للسائلین؛ در داستان حضرت یوسف، سوال دارد یعنی تشنه است آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آب از بالا و پست، برای قرآن هم می‎‌شود همین کار را کرد علامت گذاشت جاهایی که نمی‌فهمیم.
شریعتی: بعد بپرسیم.
حجت الاسلام نظافت: بعد سال آینده حتما درک بهتری داریم بنابراین این دعای عرفه نشان عظمت امام حسین و نکات نابی دارد حالا یکی از نکات این دعای عرفه این است که ما را متوجه اسباب می‌کند و متوجه مسبب الاسباب هر دو باهم، خیلی قشنگ است نه افراط نه تفریط، یعنی عده‌ای هستند که فقط به اسباب توجه می‌کنند کسانی که با فیزیک و شیمی و اینها آشنا هستند فقط به اسباب با علت‌ها با اسباب مادی، عده‌ای هستند می‌خواهد اسباب را ندیده بگیرند می‌گویند ما خدا داریم همه کاره اوست ولی در این دعای عرفه می‌گوید به اسباب توجه کن در اسباب نمان به مسبب الاسباب هم توجه کن، به نظرم در دعای 8 صحیفه است که در کرونا مقام معظم رهبری توصیه فرموده بودند آنجا یک عبارت قشنگی دارد تسبّبت بلطفک الاسباب؛ خدایا با لطف تو سبب‌ها جریان پیدا کرد.
شریعتی: یعنی سببیت را هم تو دادی.
حجت الاسلام نظافت: آفرین ببینید در همه چیز همین طوری است سبب درس خواندن چیست؟ سبب باسواد شدن و عالم شدن؟ درس خواندن و شاگردی کردن است درست است علم نزد خداست ولی باید درس خواند سبب پیروزی بر دشمن چیست؟ مجاهده و نترسیدن، خدا پیروزی را می‌دهد وَ مَن نصر إلّا من عندالله؛ اما یک سببی دارد یکی از مشکلات مومنین این است که به سبب توجه نمی‌کنند هر چیزی قاعده‌ای دارد أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ؛ منتها اسلام می‌گوید به سبب توجه کن در سبب نمان. دست قدرت خدا را پشت سبب ببین و حتی اگر سبب نداشتی ناامید نباش چون عرفه به تو یاد می‌دهد که مسبب الاسباب هست ولی نمی‌شود سبب باشد شما بگویی خدایا بدون سبب برسان می‌شود؟ تک کسانی باشند که شاید انجام دهند می‌شود برویم بگوییم امام رضا ما را عالم کن ما را پیروز کن خودمان هیچ کاری انجام ندهیم سبب شفا چیست؟ باید دارو مصرف کنی، سبب مریض شدن چیست؟ مراقبت است متأسفانه چه قدر تصادفات زیاد است می‌خواهیم تصادف نباشد باید مراقبت کنیم، با خواب آلودگی رانندگی نکنیم دیگر؛ دعا ما را متوجه به اسباب می‌کند محورهای گوناگونی دارد دعای عرفه یک محور دعای عرفه توجه دادن به نعمت‌ها و ذکر نعمت‌هاست و این چه قدر مهم است این مطلب خیلی پر تکرار است توجه دادن به نعمت و ذکر نعمت.
شریعتی: که این تو را بنده‌تر می‌کند شاکرتر می‌شوی.
حجت الاسلام نظافت: خیلی برکات دارد چون ذکر نعمت مقدمه شکر نعمت است شکر نعمت مقدمه گشایش‌های جدید است شناخت نعمت و یادآوری نعمت؛ معرفت به نعمت ذکر نعمت شکر نعمت افزایش پیدا می‌کند. حالا ما چه کار کنیم که یاد نعمت باشیم؟ عرفه بخوانیم عرفه از این جهت خوب است قرآن هم ما را متوجه به نعمت‌ها می‌کند یک راه دیگر هم دارد توجه به مستضعفان و فرودستان، کسانی که بعضی نعمت‌ها را ندارند عرفه که امام حسین در این دعا ما را متوجه به نعمت‌ها می‌کنند این کار خداست امام حسین ولی خداست خدایی رفتار می‌کند کار شیطان این است که ما را متوجه به نداشاته‌ها کند کار خدا و ولی خدا این است که ما را متوجه به داشته‌ها کند وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ امام حسین همین کار را کردند در این دعا انسان نعمت‌ها را باید بگوید. خدا این لطف‌ها را در حق ما کردی، توجه به داشته‌ها و نعمت‌ها امید می‌آورد توجه به نداشته‌ها یأس می‌آورد یأس کار شیطان است و وقتی انسان مأیوس است تعدی می‌کند گرفتار رشوه می‌شود بی‌صبری می‌کند گرفتار گناه می‌شود این که گفتم کار خداست این آیه را نگاه کنید وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً؛ خدای متعال به آدم وحوا فرمود این باغ است و این نعمت‌ها هست از هر جا می‌خواهید بخورید فقط یک ممنوعه است یک شجره ممنوعه هست به این نزدیک نشوید شیطان چه کرد؟ ذهن آدم و حوا را متوجه به شجره ممنوعه کرد یعنی متوجه به آنچه که ندارد کرد. خدا می‌گوید از همین‌‌ها استفاده کن تا نعمت‌های جدید بیاید ولی شیطان گفت هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‌ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَىٰ، کارش این است بنابراین توجه به داشته‌ها امید می‌آورد نشاط، دعای عرفه حال ما را خوب می‌کند اگر به معانی آن توجه کنیم نشاط می‌آورد حال آدم‌ها را خوب می‌کند پرکاری می‌آورد شکر می‌آورد عزت و مناعت طبع می‌آورد حالا اگر یک پولی ندارم مشکلی دارم این همه نعمت دارم اعتماد به نفس می‌آورد نجات از بهانه‌گیری می‌آورد کسی که توجه به داشته‌هایش دارد نجات از مال حرام؛ خیلی برکت دارد این مدل است دعای عرفه، اگر ما دعا را با تدبر بخوانیم حالمان خوب می‌شود حالا من می‌خواهم نکاتش را به اندازه‌ای که برسیم مرور کنم.
شریعتی: خدا انشالله خیرتان بده خیلی خوب است.
حجت الاسلام نظافت: اول با حمد شروع می‌شود الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَيْسَ لِقَضَائِهِ دَافِعٌ، وَلَا لِعَطَائِهِ مَانِعٌ، وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صَانِعٍ، وَهُوَ الْجَوَادُ الْوَاسِعُ، توجه می‌دهد ما را...
شریعتی: مثل خیلی از دعاهای حضرات معصومین.
حجت الاسلام نظافت: منتها 4 نکته اینجا دارد اول می‌گوید خدا مقتدر است خدا اگر حکم صادر کند هیچ کسی نمی‌تواند جلوی حکم خدا را بگیرد چه قدر خوب است با خدا کنار بیاییم به جنگ قضا و قدر نرویم کنار بیاییم بعد هم می‌گوید این خدا اهل عطاست و اگر خدا بخواهد چیزی بدهد هیچ کسی نمی‌تواند مانع شود نترس کسی روزی تو را نمی‌خورد تو کار خودت را انجام بده، مغازه‌دار نسبت به مغازه‌دار کناری حسودیت نشود هیچ کسی رقیب کسی نباشد نگران نباشید سر منشأ رزق دست خداست آرام می‌کند می‌گویم حال ما را خوب می‌کند همین است حسادت‌ها از بین می‌رود وَلَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صَانِعٍ، هیچ رفتار و فعل خوبی مثل صنع خدا نیست بیعیب و بینقص وَهُوَ الْجَوَادُ الْوَاسِعُ، بی‌نهایت وسعت و بی‌نهایت جود؛ و عرفه ارتباط برقرار کردن با چنین خدایی است بعد می‌فرماید ابْتَدَأْتَنِي بِنِعْمَتِكَ قَبْلَ أَنْ أَكُونَ شَيْئاً مَذْكُوراً؛ خدایا من نبودم قبل از اینکه یک شی قابل ذکری باشم تو مرا آفریدی ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف تو ناگفته ما می‌شد، نمی‌گوید هیچ چیزی نبودم می‌گوید شی قابل ذکری نبودم چرا؟ چون انسان به نطفه برمی‌گردد و نطفه هم به خاک برمی‌گردد ولی می‌گوید خدایا تو ذره پروری کردی این اشاره دارد به...
شریعتی: مذکور شدیم.
حجت الاسلام نظافت: قابل ذکر شدیم این اشاره به آن آیه قرآن دارد هَلْ أَتىٰ عَلَى الْإِنْسٰانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً؛ شی قابل ذکر نبود ثَمَّ خَلقتَني مِنَ التُّراب، از خاک آفریدی ثُمَّ أَسْکنْتَنِی الْأَصْلابَ آمِناً؛ در قالب نطفه در صلب پدر قرار دادی در رحم مادر قرار دادی آمِناً لِرَیبِ الْمَنُونِ، یعنی از حوادث زمان در امان بودم در رحم مادر که بودم حالا آیات سوره مومنون را عزیزان می‌توانند نگاه کنند همین ذره پروری را خدای متعال آنجا فرموده است وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً؛ نطفه را می‌گوید تبدیل کردی به خون بسته فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً؛ خون بسته را تبدیل کردی به مضغه حالت قبل از استخوان شبیه غضروف، خَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا؛ مضغه را تبدیل به استخوان کردی، فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا؛ لباسی از گوشت روی این استخوان پوشاندی مَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ؛ بعد روح در آن دمیدی فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ بعد حضرت می‌گویند لَمْ تُخْرِجْنِى لِرَأْفَتِکَ بِى وَلُطْفِکَ لِى وَ إِحْسانِکَ إِلَىَّ فِى دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ؛ خدایا به خاطر لطف و احسانی که به من داشتی به خاطر رأفتی که نسبت به من داشتی رأفت و لطف و احسان مرا در زمان حاکمیت کفر به دنیا نیاوردی یعنی حاکمیت اسلامی لطف ویژه خداست نعمت است که انسان در... اگر در دوران جاهلیت من و شما بودیم ما هم دختر زنده به گور می‌کردیم، ما هم بت می‌پرستیدیم، در حاکمیت اسلامی زندگی کند انسان با تمام عیب‌هایی که حالا در جریان حکومت اسلامی ما دارد ولی خودش نعمت بزرگی است.
شریعتی: البته در نحوه اجرای آن ما عیب داریم.
حجت الاسلام نظافت: بله طرح که عیب ندارد نعمت است حاکمیت اسلامی خدای متعال فرموده است لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خدا رضایت نمی‌دهد کافر بر مومن تسلط داشته باشد از هیچ راهی نه نظامی نه فرهنگی نه سیاسی نه اقتصادی، به هر حال این هم یک نعمت بعد می‌فرماید ثُمَّ أَخْرَجْتَنِى لِلَّذِى سَبَقَ لِى مِنَ الْهُدىٰ الَّذِى لَهُ یَسَّرْتَنِى؛ می‌گوید من را وقتی به دنیا آوردی که از قبل هدایت شکل گرفته بود بسترهای حرکت شکل گرفته بود یعنی وقتی پیامبر آمدند خون دل‌ها خوردند و شهدایی خون دادند مجاهدت‌هایی شکل گرفته است ریل گذاری تربیتی شده نسل‌های بعد راحت می‌گویند اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علیا ولی الله.
شریعتی: بذرش را قبلا کاشتند.
حجت الاسلام نظافت: گفتن این جملات مدیون آن فداکاری‌هاست حضرت توجه می‌دهند می‌گویند هدایت شکل گرفت الَّذِى لَهُ یَسَّرْتَنِى؛ من را هم آماده کردی که به آسانی این هدایت را بپذیرم هم بذرش را قبلا کاشته شده ریل گذاری‌ها شده است هم من را طوری آفریدی که این هدایت را راحت می‌پذیرم چرا؟ چون با فطرتم هماهنگ است چون با عقلم هماهنگ است چون اصلا می‌خواهم این هدایت را و بدون این هدایت اصلا آرامش ندارم فطری است دین ما سهله است یعنی چه؟ یعنی آسان است طاقت فرسا نیست آن قسمت‌های سختش آن قدر شیرینی و گوارایی دارد که اصلا در حاشیه می‌رود بعد می‌فرماید وَفِیهِ أَنْشَأْتَنِى، من در این بستر هدایت رشد دادی پدر و مادر مومن و محیط خوب چه قدر خوب است اینها نعمت‌هایی است که امام حسین دارند می‌گویند به این نعمت‌ها توجه کنید در قرآن داریم ربّ أوزعني؛ به نظرم دعای حضرت سلیمان است یا حضرت لقمان رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ؛ خدایا به من بیاموز تا شاکر نعمتی که بر من ارزانی داشتی باشم و نعمتی که به پدر و مادرم دادی یعنی آن پدر و مادر مومن هم فیض بردند وَفِیهِ أَنْشَأْتَنِى، درس تربیتی است که ما باید شرایطی ایجاد کنیم که در شرایط خوب بچه‌ها رشد کنند و هدف حکومت اسلامی این بود و هدف جمهوری اسلامی این بود و هست و ما تا حدودی هم رسیدیم یک ناکامی‌هایی هم داریم تا حدودی رسیدیم چیست؟ شما می‌بینید که چه قدر امسال اعتکاف برگزار شد خیلی عجیب بود حالا من از شهرهای دیگر خبر ندارم ولی رمضان در مشهد ما که یک عالمه اعتکاف نوجوانان! سابقه دارد شما اربعین را ببینید چه خبر است؟ اینها نکته‌هایی است که باید این بستر را توسعه دهیم تا هر کسی به خدا بگوید خدایا من را در شرایط خوب رشد دادی، شرایط تربیتی باید شرایط خوبی باشد یک عبارتی است در یکی از خطبه‌‌های نهج‌البلاغه مضمونش این است که مرد الهی کلید در بهشت است قفل در جهنم است یعنی بهشتی شدن را باید آسان کرد البته کسی را به زور به بهشت نمی‌برند باید آسان کنیم که آدم‌ها راحت بروند جهنمی شدن را باید سخت کرد فرق است بین کشوری که مغازه شراب فروشی دارد یا کشوری که باید بگردد پیدا می‌کنند ولی بالاخره فرق است، فرق است بین شرایطی که مواد علنا دارد عرضه می‌شود مواد مخدر با این که باید بگردند اینها نعمت است دیگر؛ فرق است بین کشوری که اسلحه فروشی هست اینها اسلحه قاچاق است اینها نعمت است اسلحه فروشی هست شما بچه‌تان می‌فرستید به مدرسه در آمریکا نمی‌دانی ظهر برمی‌گردد یا نه؟ آن دانش‌آموز دیگر اسلحه می‌کشد یا نه؟ اینها خیلی مهم است و متأسفانه بعضی از عرض شود گروه‌های سیاسی به این جهت توجه نکردند یعنی افراط و تفریط داریم یعنی بعضی بی‌توجه به فضای معرفت و کار فرهنگی واینها هستند بعضی هم بی‌توجه به بسترسازی، در این دعا می‌گوید هر دو با هم، یعنی دعای عرفه دارد درس تربیت را می‌دهد می‌گوید شما که مسئولی شرایطی فراهم کنید که بهشتی شدن آسان شود و جهنمی شدند سخت شود و آقایانی که فعالیت فرهنگی می‌کنند باید بدانند بدون این نمی‌شود باید آدم‌ها بخواهند و بفهمند. بعد می‌فرماید لَمْ تُشْهِدْنِى خَلْقِى، خدایا من نبودم که خودم شاهد بر خلقت خودم باشم تو مرا آگاه نگرفتی لَمْ تَجْعَلْ إِلَىَّ شَیْئاً مِنْ أَمْرِى، به من واگذار نکردی که می‌خواهی به این دنیا بیایی یا نه؟ این جبر است این حاکمیت علی الاطلاق خداست به اختیار ما نبوده ما را به زور به این دنیا آوردند ولی می‌گویند دوست داری بهشتی شوی یا نه؟ دوست داری خدایی شوی یا نه؟ این دیگر جبر نیست این به انتخاب ما وا گذاشته شده است دوباره حضرت می‌گویند مَّ أَخْرَجْتَنِى لِلَّذِى سَبَقَ لِى مِنَ الْهُدىٰ إِلَى الدُّنْیا تامّاً سَوِیّاً، من را وقتی به دنیا آوردی که از قبل هدایت شکل گرفته بود و هدف هدایت بود اگر هدایت نباشد ما می‌شویم حیوان انسان نما؛ خدا با دین و پیامبری که فرستاده است می‌خواهد باطن ما هم انسانی شود بعد می‌فرماید تامّاً سَوِیّاً، نعمت بعدی چیست؟ می‌گوید خدایا خلقتم تمام است خلقتم متعادل است حالا حاضریم میلیاردر باشیم بعد خلقت نامتعادل از نظر جسمی حداقل داشته باشیم یا از نظر روانی؟ خیلی مهم است تعادل شما ممکن است بگویید خدا بعضی را ناقص الخلقه آفریده است نیافریده؟
شریعتی: بله.
حجت الاسلام نظافت: محب خداست آن ناقص الخلقه هم به خودش ببالد که خدایا من را وسیله معرفت دیگران قرار دادی اگر آن ناقص الخلقه خلقت جسمی کاملی داشت می‌خواست در این دنیا چه کند اوج کاری که می‌خواست کند چه بود؟ اوجش این بود که مثل پیامبر دست دیگران را بگیرد و هدایت کند جسم تو وسیله شد دیگران بفهمند تُعْرَفُ الاَْشْيَاءُ بِاضْدَادِها؛ ناقص الخلقه را ببینیم تا قدر بدانیم یک آقایی هستند در مشهد چه قدر خوب است یک وقتی یک کلیپی از ایشان ضبط شود ایشان خلقت مادرزادی‌اش این طوری است دست و پای‌شان کوتاه و فلج است و معلولیت این طوری دارد ولی یک ابتهاجی دارد.
شریعتی: حالش خوب است.
حجت الاسلام نظافت: با معرفت است و هر جا که صحبت می‌کند حال همه را خوب می‌کند.
شریعتی: خیلی نعمت بزرگی است.
حجت الاسلام نظافت: می‌گوید ناراضی نیستم خیلی قشنگ است بنابراین این خیلی مهم است اکثر آدم‌ها خلقت‌شان تامّاً سویّاً؛ اشاره به آیه قرآن خلقک فسوّک فعدلک؛ بعد حضرت می‌گویند وَحَفِظْتَنِى فِى الْمَهْدِ طِفْلاً صَبِیّاً، بچه کوچکی بودم توان دفاع از خودم نداشتم تو مرا حفظ کردی چه طوری خدا ما را حفظ کرد؟ خدا مادر را مهربان کرد پدر را مهربان کرد نه به اندازه مادر، خواهر را مهربان کرد نه به اندازه پدر.
شریعتی: و خیلی جاها خودش حافظ این بچه‌هاست با این شیطنت‌هایی که می‌کنند حاج آقای نظافت. واقعا اگر خدا نبود و نگه‌شان نمی‌داشت...
حجت الاسلام نظافت: بله، همان جایی هم که مادر نگه میدارد خدا نگه می‌دارد توجه می‌دهد که همه کاره تو هستی تو مرا حفظ کردی انسان در نامه 31 داریم غرَضِ الاْسْقامِ؛ است سیبل تیر بیماری‌هاست سیبل تیر مصیبت‌هاست اصلا حضرت می‌گویند غَريمِ الْمَنايا است یعنی چه؟ یعنی مرگ‌ها مثل طلب‌کاران دنبال این بچه‌ای که به دنیا آمدند و مدام دفع بلا می‌شوند آن قدر تعداد اینها زیاد است که حضرت جمع می‌بندند عوامل مرگ را غَريمِ الْمَنايا؛بعد می‌فرماید وَرَزَقْتَنِى مِنَ الْغِذاءِ لَبَناً مَرِیّاً، نعمت بعدی خدایا روزی من کردی غذایی که شیر گوارا است سازگار با گلوی نازک کودک، سازگار با معده کوچک و ضعیف او، یک غذای کامل برای کودک هم عواطفش را تأمین می‌کند و هم عرض شود آرام آرام رشد می‌کند معجزه‌ای است این شیر مادر، بعد در نهج البلاغه داریم که حضرت فرمود ای انسان تو بچه بودی نوزاد بودی چه کسی به تو یاد داد پستان مادر را بمکی؟ خیلی عجیب است.
شریعتی: واقعا خیلی عجیب است نکته به نکته‌اش را که دقت می‎کنی خودش یک عالم است.
حجت الاسلام نظافت: فکر نمی‌کنیم خدا چه قدر محبت کرده است بعد ما الان غصه روزی داریم به یک جوانی گفتم چرا ازدواج نمی‌کنی؟ گفت چه طوری و فلان؟ گفتم این ترس دارد تو را می‌کشد به خاطر ترس داری خودکشی می‌کنی خدا روزی می‌دهد بعد گفتند قبل از این که به دنیا بیایی رزقت آماده بوده است مادر از شیره جان شیرش را داد و عاشقانه تحمل کرد چنان مهری خدا به مادر داده که همه چیز را عاشقانه تحمل می‌کند بعد فرمود وَعَطَفْتَ عَلَىَّ قُلُوبَ الْحَواضِنِ، خدایا تو بودی که دل‌های همه را مهربان کردی البته هر کسی به یک اندازه، مهر انسان‌ها نسبت به ما در یک اندازه نیست اول مادر بعد پدر بعد برادر و خواهر بعد دایی‌ها و همسایه‌ها و انسان‌های دیگر وَکَلَأْتَنِى مِنْ طَوارِقِ الْجانِّ، اگر جنی‌ها می‌خواستند آسیب بزنند کسی می‌توانست جلوی آنها را بگیرد؟ ولی اکثرا آسیب نیست می‌گوید خدایا تو بودی نگذاشتی جنیان ضربه بزنند جن اگر بخواهد با ما دشمنی کند خدا نمی‌گذارد و الا کار سخت می‌شود چون ما آنها را نمی‌بینیم ولی آنها ما را می‌بینند وَسَلَّمْتَنِى مِنَ الزِّیادَةِ وَالنُّقْصانِ، خدایا ما را از زیاد و نقصان یعنی نه بدن خیلی کوچک نه بدن خیلی بزرگ بعد اشاره به سخن حَتَّىٰ إِذَا اسْتَهْلَلْتُ ناطِقاً بِالْکَلامِ؛ نعمت سخن گفتن چه قدر شیرین است به ویژه اولین کلماتی که بچه‌ها می‌گویند چه قدر گواراست الرحمن علم القرآن خلقه البیان؛ یکی از جلوه‌های رحمت خدا همین حرف زدن است و باز اگر عزیزانی هستند که خدا این نعمت را به آنها نداده است باز یک آزمایش دارد آنها را می‌کند و اینها وسیله این هستند که دیگران قدر این سخن گفتن را بدانند فرصت داریم یا نه؟
شریعتی: بله، ما رسیدیم به قرار اگر نکته‌ای هست بفرمایید بعد مشرف شویم به ساحت مقدس قرآن.
حجت الاسلام نظافت: نه قرآن را بخوانیم.
شریعتی: خیلی خوب ببینیم بعد از تلاوت قرآن چه قدر وقت داریم حتما امرزو دعا کنید برای ما همه دوستان‌تان در سمت خدا برای اهالی سمت خدا خانواده بزرگی که سال‌ها در کنار هم هستیم خاصه آنهایی که التماس دعای مخصوص و ویژه دارند آنهایی که مریض دارند گرفتاری دارند بدهی دارند زندانی دارند آنهایی که عاقبت به خیری جوان‌هایشان را می‌خواهند الهی که به حق آیه‌های قرآن کریم دعاهای‌تان مستجاب شود به حق محمد و آل محمد صفحه 349 را با هم تلاوت می‌کنیم آیات پایانی سوره مبارکه مومنون برای مشارکت در قربانی عید بزرگ قربان هم شما دعوتید هم می‌توانید به کانال ما مراجعه کنید هم به سایت ما هم با ارسال عدد 14 به 20000303 از نحوه مشارکت مطلع خواهید شد انشالله خدا از همه شما قبول کند اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد

صفحه349 قرآن کریم

اللّهم صل علی محمد و آل محمد
شریعتی: اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم عرفات است جهان مشعر القوس کجاست امیدوارم که امروز حد خودمان و خدا را بشناسیم و با نکاتی که حاج آقای نظافت عزیزمان فرمودند روز عرفه متفاوتی را تجربه کنیم یکی از اعمال با فضیلت امروز نماز امیرالمومنین است یا نماز توبه که می‌توانید به مفاتیح مراجعه کنید و هم دوستان ما در کانال انشاالله قرار خواهند داد ما را هم حتما دعا کنید نکته‌های پایانی و انشالله خداحافظی.
حجت الاسلام نظافت: بله این دعا که دریایی است آن چه که ما داریم می‌گوییم به اندازه فهم خودمان داریم می‌گوییم نه حق مطلب که ادا نمی‌شود ولی ادامه‌اش خیلی قشنگ است می‌گوید خدایا من را همین طور سال به سال رشد دادی تا اینکه فطرتم کامل شد یعنی هم از نظر جسمی و هم از نظر عقلی به کمال رسیدم وَاعْتَدَلَتْ مِرَّتِى، یعنی قوای جسم و جانم اعتدال پیدا کرد توازن ایجاد شد حجت را آن وقت واجب کردی، حالا که فطرتم کامل شد و به من معرفت دادی و مرا متوجه تشکر و شکر کردی بعد می‌گوید وَأَوْجَبْتَ عَلَىَّ طاعَتَکَ وَعِبادَتَکَ، حالا گفتی عبادت و اطاعت کن یعنی خدا حرف زور نزده بی‌معرفت نگفته اطاعت کند اول معرفت می‌دهد بعد می‌گوید اطاعت و عبادت کن، این یک درس تربیتی است که ما تلاش کنیم این معرفت بیاید همین سیری که در دعای عرفه گفته عرض کردم قبل از تلاوت قرآن که درس تربیت است و ما را از افراط و تفریط باز می‌دارد دعای عرفه می‌گوید هم مسئولان باید بستر سازی کنند پدر و مادر بستر سازی کنند هم یک کاری کنند این فهم اتفاق بیفتد آخرین گام می‌فرماید واجب کردن اطاعت و عبادت است یعنی اگر معرفت نتوانستیم بدهیم مسیر را درست طی نکردیم باید معرفت بدهیم بعد بگوییم واجب است اطاعت و عبادت. امشب هم شب عید قربان است توصیه می‌کنم عزیزانی که می‌توانند قربانی کنند ولو دو نفر یا سه نفر یا از طریق سمت خدا این سنت نباید از بین برود اگر خودشان می‌توانند که بستگان برسانند کار عالی است و می‌شناسم کسانی که خانم‌هایی که از انگشتری یا النگویی می‌گذرند که این اتفاق را رقم بزنند خدا هم جای آن را پر خواهد کرد.
شریعتی: انشالله خیلی از شما ممنونم شاید امشب به منای طلبیدن برسیم الهی که امروز بخرند حال ما را و امیدوارم نکته دقیقی که حاج آقای نظافت اشاره کردند با لذت نجوا کنیم امروز و دعای عرفات را بخوانیم و انشالله چشمه‌های اشک از درون‌مان و از چشم‌مان بجوشد و انشالله خدا به این حال‌مان نظر و عنایت کند دعا کنید و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد به حق صاحب امروز امام حسین که ما مدیون ابی عبدالله هستیم معرفت ما را روز افزون بگردان، به عشق و ارادت ما نسبت به خودت بیفزای. عشق خوبی‌ها را روزی ما و جوانان‌مان بگردان. نفرت از زشتی‌ها را روزی ما بگردان. اراده‌های ما را قوی کن. همت ما را متعالی کن. خدایا به حق محمد و آل محمد حوائج التماس دعا گویان را بر آورده کن و دغدغه‌هایشان را کفایت کن.
شریعتی: انشالله ممنون و سپاسگزارم از شما ایام بر شما مبارک باشد ما را هم دعا کنید انشاالله کیست تا کشتی جان را ببرد سوی نجات دست ما را برساند به دعای عرفات، جبل الرحمه همین جاست همین جا که تویی پای این چشمه که نور است و دعا و صلوات. خوش به حال همه آنهایی که کربلا هستند و ما از همین جا زیارت می‌کنیم سید الشهدا را السلام علیک یا ابا عبدالله.