شریعتی: الحمدلله ما در جلسات گذشته یک بحثی را آغاز کردیم که محبوبین خدای متعال چه کسانی هستند کسانی که خداوند آنها را دوست دارد و اگر محبوب خدای متعال شدیم اتفاقاتی برایت رقم میخورد وصف ناشدنی، امروز ببینیم که به کدام قسم از محبوبین خواهیم رسید و صحبتهای ارزشمند حاج آقای صفایی را خواهیم شنید و استفاده میکنیم.
حجت الاسلام صفایی: خواهش میکنم، بسم الله الرّحمن الرّحیم یکی از معارف قرآنی که در کهکشان وحی الهی قرآن به آن توجه شده و عرفا و بزرگان علم اخلاق و اساساً هدایتگران جامعهی انسانی به آن توجه دارند موضوع محبوبین خدا است اگر بین دو شی محبت ارتباط برقرار کند محب با محبت خودش محبوبش را هم حفظ میکند هم زیباییها را در چهره او میبیند بدی را نمیبیند و با تمام قدرت از او حفاظت میکند حالا اگر محب خدا شد خدا خدایی به این محبوبش عنایت میکند و محبت میکند و این شخص از محبتهای اصلی خداوند بهرهمند میشود یکی از محبوبین خدا که در قرآن تسری به آن شده است اهل تقواست. «إنّ الله یُحِبّ المتّقین» یعنی کسی تردید نکند که خداوند متقین را محبوب خودش قرار میدهد و این آیه شریفه از حیث ظرافتهای بیانی و بلاغی نکات خیلی دقیق دارد ابتدا لفظ إنّ میآورد که در ادبیات عرب نشان دادن اهمیت و حتمیت مطلب بعد است و از آن طرف این نکته را بیان میکند که احتمال دارد مخاطبین من یا باور نکنند یا دیر باور باشند لذا من با این استدلال میکنم که همه این را قطعی بدانند تأکید میکند و از آن طرف کلمهی الله استفاده میکند یعنی خداوند با تمام جلال و جبروت تمام ویژگیهای الهی خود یحبّ المتّقین است در همه حال متقین را دوست دارد خداوند با این بیان میخواهد یک قاعده در جامعه قرار دهد و آن قاعده تقوا پایگی زندگی فردی و اجتماعی انسان است. میفرماید که اگر فردی تقوا را مراعات کند و زندگیاش بر اساس تقوا باشد...
شریعتی: در یک کلام متقین باشد.
حجت الاسلام صفایی: و جامعه جامعه تقوایی باشد شک نکند که من دوستشان دارم و اثر این محبت در تمام امور دنیوی و اخروی آنها هدیه میکنم به همین جهت میفرماید که « و لو انّ اهل القری امنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الأرض» اگر اهل تقوا یک جامعهای را تشکیل بدهند سرزمینی اهل تقوا باشند همین اهل تقوا بودن این تقوا باعث میشود خداوند آن سرزمین را محبوب خودش قرار دهد و...
شریعتی: باران برکتش ببارد.
حجت الاسلام صفایی: تمام الطافش زمین و آسمان که وجود دارد به این جامه ارائه کند فرد هم همینطور است اگر یک فرد اهل تقوا باشد خداوند با تمام وجود او را حفاظت و حراست میکند و در تمامی بحرانها خداوند کنار او هست و او را نجات میدهد. خیلی از شخصیتهای بزرگ وقتی میرفتند خدمت بزرگان اهل عرفان از آنها یک نصیحت میخواستند بیان میکردند که « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ» سوره حشر هست آیه 18 یعنی ای مومنان تقوا را اساس قرار دهید زندگیتان بر اساس تقوا باشد « وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» افق دیدتان محدود به دنیا نکنید نگاهتان فرا دنیا شود آخرت را ببینید برای تا آخرت برنامهریزی کنید مطالب و برنامههایی که به درد آنجا میخورد إتقوا االله، تقوا باز تکرار میشود این همه مهم است و خداوند میفرماید که همه در محضر من هستید «اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ» نکتهای که در رابطه با تقوا وجود دارد و آقا امیرالمومنین هم در نهجالبلاغه این را بیان میکنند این است که خداوند به تمام ادیان الهی به جامعهی بشری در تمامی دوران تقوا را سفارش کرده است یعنی تقوا عنصر کمال، پیشرفت، نجات، توسعه، رشد معنویت و سعادت دنیا و آخرت است « وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ» ابتدا خدا میفرماید تمام آسمان و زمین از آن خدا است یعنی اگر شما میخواهید در محاسبهی زندگی چیزی را بررسی کنید که به دردتان میخورد چه چیزی به دردتان میخورد؟ خداست که همه چیز از آن او است حالا که این طور شد میفرماید ما سفارش اکید کردیم به تمام امتهایی که به آنها کتاب دادیم قبل از اسلام و شما مسلمین این نکته را مراعات کنید تقوای الهی داشته باشید. ساحت مقدس امیرمومنان در نهجالبلاغه که ملاحضه کنید هر جا اوصیکم هست تقوالله هست در رابطه با معنای تقوا بیان شده که تقوا یعنی پرهیز از مخالفت دستورات الهی، به تعبیر دیگر دینی و الهی و بدون گناه زندگی کردن، بر پایه ایمان به خدا، یعنی ایمان به خدا، که حاصل شد که خداوند تمام جهان را خلق کرده است جهانیان را در مسیری خاص قرار داده و انسان نیز در مسیر رشد و کمال بر اساس آموزههای دینی اینکه ایمان حاصل شد و آخرتی نیز هست برنامه برای نجات و کمال شما برنامهی تقواست و غیر از تقوا دیگر راهی نیست.
شریعتی: راه سعادت این است و بس.
حجت الاسلام صفایی: أن اتقوا الله، میگوید «وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ» کلمهی وصینا به کار میبرد یعنی نمیگوید ما گفتیم میگوید وصیت کردیم سفارش کردیم کلمهی وصیت یعنی مطالب ناب و درجه یک و مطالبی که سرنوشتساز است لذا فردی که فوت میکند یعنی میخواهد سرنوشت خودش را به شکلی بیان کند برای بازماندگان، وصینا یعنی این چنین حرفی و مطلب سرنوشتسازی من به شما میگویم به قبلیها هم گفتم و آن مطلب سرنوشتساز أن اتقوا الله است تقوا داشته باشید. زندگی انسان مثل یک بنا است که انسان را آن را معماری میکند خدا میگوید معماری تقوایی داشته باشید « أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ» میفرماید که این بنای زندگیتان بر اساس تقوا باشد شالودهها تقوا باشد ریشهی این درخت زندگیتان تقوا باشد و این شاخ و برگ و ساقه از این سیراب شوند از این نشأت بگیرند و رشد کنند بر اساس تقوا باشد. حالا اگر کسی دارای این زندگی شد این شخص در یک شرایطی قرار میگیرد که محبوب خدا میشود و وقتی محبوب خدا شد این فرد چنان رشد میکند در زندگی از جهت مادی و معنوی که شخصیتی میشود که خدا را در زندگی لمس میکند دوستی و محبت خدا، نوازش خدا، عنایت خدا، خیلی هستند سالها در کتب به دنبال فهم خدا هستند اینها درک مفهومی از خدا میکنند اما کسانی که تقوا را مراعات میکنند درک عینی از خدا میکنند میبینند هست در زندگیشان هست مشکلات را برطرف میکند و کاملاً محبت خدا را درزندگی احساس میکنند و این رشتهی محبتی که خدا ارائه میکند به آنها میدهد آنها این رشتهی محبت را میگیرند و دو سوی میشود و خدا محب میشود و آنها محبوب میشوند آن هم محب میشوند و خدا محبوب، لذا یک ارتباط فوقالعادهای برقرار میشود که شخص کاملاً زندگیاش را خدایی میبیند و خدا را کاملاً لمس میکند، به این خاطر است که تمام عرفا و بزرگان وقتی میخواستند کسی را نصیحت کنند میگفتند تقوا. من همیشه خاطرم هست حضرات بزرگواری که خدمتشان بودیم هم ما و هم دیگرانی که میآمدند محضر مبارکشان میگفتند نصیحتی کنید میگفتند تقوا، زندگی بدون گناه و مطابق با دستورات خدا.
شریعتی: انجام واجب و ترک حرام یعنی همین.
حجت الاسلام صفایی: چون ترک واجب گناه است انجام حرام گناه است تقوا یعنی زندگی بدون گناه، زندگی طبق دستورات الهی، زندگی برخاسته از ایمان و رفتارهای الهی داشتن، انسان دارای یک ساختاری است که یک باطنی دارد یک ظاهری، ساختار باطنی او باید معماری ایمانی شود و دارای یک شخصیت ایمانی باطنی باشد و ساختار بیرونی و رفتاری او باید تقوایی باشد این ایمان و تقوا کنار هم قرار بگیرند از این فرد یک شخصیتی میسازد که محبوب خدا میشود و از تمام محبتهای خدا بهرهمند میشود زندگی انسان تنها محدود به دنیا نیست که ما بگوییم که در محدوده دنیایی که هست صد سال، هشتاد سال، هر سنی که عمر میکند محاسبه این چنینی کنیم خدا میگوید این را محاسبه نکنید شما وقتی به دنیا آمدید دیگر یک زندگی خواهید داشت که فقط ارتحال است نقشههای زندگی عوض میشود عالم دنیا و برزخ و برزخ و آخرت و یک زندگی شما جاودانه دارید این زندگی جاودانه شما با رنگ ایمان و تقوا این رقم به سعادت و رستگاری میخورد غیر از این دچار بحران خواهید شد در دنیا در عالم برزخ و آخرت، و عنصر نجات تقواست در رابطه با آثار تقوا خود قرآن آمده آن را تبیین کرده است محبتهای ویژه خداوند به اهل تقوا آمده یک به یک برشمرده است اولی را گفته است که محبوبم میشود «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» چهقدر سعادت و تعالی انسانی که انسان محبوب خداوند شود و از آثار محبوبیت بهرهمند شود. دومین آنها این هست « وَ اعْلَمُوا أَنَّ أللهَ مَعَ الْمُتَّقينَ» خدا با متقین است یک نکتهی ظریفی اینجا است در رابطه با کلمه مَعَ، همیشه آن که بعد از مع است برخوردار است آن که قبل از مع است تلاشگر است خداوند میگوید متقین نه اینکه متقین با من هستند نه من با متقین هستم محب همیشه کنار محبوب است میداند برای محبوب میشود.
شریعتی: حواسم هست دست او را میگیرم.
حجت الاسلام صفایی: بعد میفرماید بدانید حواستان باشد « فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» خدا با متقین است و این خیلی عظمت است که شخصی به درجهای برسد و کاری کند که خدا با خداییاش کنار او قرار بگیرد وقتی که فردی، جامعهای خدا کنار آن قرار گرفت حتماً پیروز است در تاریخ هم همینطور بوده است در تاریخ بشریت به ویژه تاریخ انبیا شما ملاحضه کنید حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت خاتم الانبیا محمّد مصطفی(ص) هم خود و هم جامعه آنها. وقتی که تقوا پایه شدند چه برکاتی حاصل شد شما تاریخ جهان ببینید آن خورشید فروزان، پر فروغ، انبیا هستند صحابهی آنها هستند صحابهی صادق آنها هستند آثار برکات آنها را ببینید تمام جهان را گرفته است این به خاطر عنصر ایمان و تقواست. و آن معیت الهی که در کنار اینها حاصل میشود اگر جامعهای فردی، خدا داشت به ظاهر هیچ نداشت همه چیز دارد چون خدا دارد «و علی کلّ شیٍ قدیر» اما اگر جامعهای فردی همه چیز داشت خدا نداشت هیچ چیزی ندارد لذا با یک حرکت ساده دچار بحران میشود الان یکی از مشکلات جدی جهان غرب همین است دوری از خدا، دوری از معنویت به ظاهر همه چیز دارند اما خدا در زندگی ندارند لذا دچار بحران جدی معنویت شدند همه پایههای خانوادهها دارد میلرزد و بنای خانواده دارد سقوط میکند و جامعهای که خدا داشته باشد و تقوا پایه باشد این مثل خانهای است که بر پیکر محکم استوار است اما خانهای که بر شن باشد فروریزی این قطعی است لذا جامعهای که بر اساس تقوا نباشد مثل همین خانه میشود فرو میریزد شکست میخورد، حالا چه فرد باشد چه خانواده باشد چه جامعه باشد، لذا سفارش همه اولیای الهی و رهبران دینی مثل آقا امیرالمومنین که حکومت تشکیل داد این بود که جامعه بر اساس ایمان و تقوا باشد. خدا رحمت کند حضرت امام را همیشه این نکته را میفرمودند، خدا حفظ کند مقام معظم رهبری را همیشه این نکته را میفرمایند، ایمان و تقوا که یکی از مظاهر تقوا تلاش برای پیشرفت و عدالت و کارهای بزرگ و تمدن آفرینی است.
شریعتی: یک سوال متقی بودن کار سختی است؟ یا نه اگر آسان است یا سخت است چه اتفاقی میافتد که ما از تقوا دور هستیم یا سخت و سنگین است برای ما؟
حجت الاسلام صفایی: یک روزی فردی محضر مبارک امام سجاد شرفیاب شدند و گفتند که ما در مدارس یکی از بلاد این مبنا هست « العَجَبُ کل العَجَب مِمَّنْ نَجَا کیفَ نَجَا» یک تعجب و شگفت تمام از فرد و جامعهای است که نجات پیدا میکند از انحراف و انحطاط و از دست شیطان، حضرت فرمود «العَجَبُ مِمَّن هَلَك كيفَ هَلَكَ» تعجب از این است که جامعه یا فردی با این همه آیات الهی این همه پیامبران و این عقلانیت که خدا به انسان داده است و این کتب آسمانی چه طور منحرف میشود؟ چهطور سقوط میکند؟ ببینید ما آنقدر خودمان را ضعیف کردیم در مقابل گناهان که میل به گناه و حاکمیت گناه و تیزی گناه بر ما مستولی شده است و به همین خاطر وقتی میخواهیم یک حرکت تقوایی انجام دهیم سختمان میشود و حرکتهای غیر تقوایی چون یک مقدار عادت شده است ساده میشود لذا غیبت نکردن برای برخی میگویند خیلی سخت است، دورغ گفتن آسان ولی دروغ نگفتن سخت است، در حالی که حضرت میفرماید به عکس است انسان در مسیر معماری خودش وقتی که مبتلا به گناه شد و ادامه داد دچار ضعف بنیانهای ساختار شخصیت میشود آن وقت هجمه گناه و میل به گناه میل پیدا میکنند و...
شریعتی: یعنی بخشی به ضعف اراده ما برمیگردد.
حجت الاسلام صفایی: بله، ضعف ساختار شخصیتی، معمار شخصیت انسان است وقتی که انسان مبتلا به گناه شد این « أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى» نیست اساس زندگیاش تقوا نیست گوشههای از گناه و ستونهای گناه هست که آن هم لغزان است بنابراین وقتی هجمهی گناه میشود چون مشکل پایهای در رابط با زندگی است اینجا سقوط میکند. به همین خاطر میگویند گناه، گناه میزاید انسانی که گناه کرد حتماً توقع داشته باشد که گناه دوم هم سرازیر بشود به سمتش اما زندگی که تقوایی شد این شخص دارای یک توانمندی میشود که وقتی گناه میآید وجودش به طور هیچ فشاری این قدرت مقاومت دارد که یکی از نتایج تقوا این است «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» کسانی که اهل تقوا هستند این بنیان تقوایی است آن کسی که گروهی از شیاطین میآیند او را منحرف کنند مبتلا به گناه کنند تذکروا، بیناست آگاهست خام نیست آژیر میزند وجودش میگوید این گناه است وقتی یک پیشنهاد میشود که خدا این را کرده است یک پولی بگیرد یک کار خلاف اخلاق انجام دهد حقی را بخورد این فوراً وجودش آژیر میکشد و میگوید این همان است که شیطان دارد مدیریت میکند به همین خاطر انسانی که با تقوا است خیلی دارای استحکام شخصیتی است تمام مظاهر گناه که به سمتش میآید یا خودش انسان است میل به گناه پیدا میکند آن عنصر تقوا پایگی نمیگذارد که مبتلا شود و این قوام شخصیتی او در این مسیر است و خدا هم در کنار او است بسیاری از عرفا که مشاهده میکنید و کسانی که در مسیر کرامات و بزرگیهای انسانی قرار گرفتند از یک امتحان سخت بیرون آمدند مثل حضرت یوسف از یک امتحان سخت بیرون آمد تقوا را مراعات کرد کسی که در چاه بود شد عزیز مصر تقوا این کار را میکند.
شریعتی: از کجا به کجا رسید.
حجت الاسلام صفایی: تقوا این کار را میکند یکی از خوبان خدا نقل کردند مشهور هم هست شخصت بسیار نازنین و زیبایی بودند، ایشان میگوید که من دچار یک دام شدم و آن هم دامی بود که زنان مصر برای حضرت یوسف ایجاد کردند برخی برای من ایجاد کردند من تنها راهی که برایم وجود داشت این بود که فرار کنم و خودم را از یک بلندی پایین بیندازم میگوید که من مبتلا نشدم این کار را کردم که مبتلا به این فساد نشوم اینجا بود که دریچههایی از رفع حجاب و نورانیت ویژه برایم باز شد.
شریعتی: درهایی باز شد.
حجت الاسلام صفایی: انسانهای بزرگ در این شرایطی قرار میگیرند حالا به شکل کلی نه، ولیکن بسیاری از بزرگان این چنین هستند که در یک امتحان بزرگ تقوا را رعایت میکنند و خدا میگوید که در تقوایش امتحان را خوب داد، در محبتش به من امتحان خوب داد، بنابراین محب بودن و محبتش را به من اثبات کرد حالا نوبت من است که محبتم به او را اثبات کنم.
شریعتی: او میشود محبوب من.
حجت الاسلام صفایی: دریچههای بزرگ کمالات برای او باز میشود به همین جهت است که خداوند میفرماید «وَ اعْلَمُوا أَنَّ أللهَ مَعَ الْمُتَّقينَ» حضرت موسی هم اینطوری بود تقوا بوده پیامبر تقوا بوده است خداوند در مقابل فرعون در کنار حضرت موسی قرار گرفت و فرعون را در آب جانش را گرفت گفتند که این فرعون آدم بسیار خطرناکی است جنایتکار است بیرحم است چهقدر زنان و بچهها را کشت، میترسیم ما را بکشد خداوند فرمود«لا تَخافا إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى» نترسید من با شما هستم دیدید یک بچهی کوچک به کوچه که میرود میخواهند او را بزنند پدرش را میآورد همه آنها کنار میروند خدا میگوید که نترسید من با شما هستم میبینم و میشنوم.
شریعتی: همان لحظهی آخر قبل از عبور از آن دریا اینجا باز هم حضرت موسی متذکر میشود «إنّ معی ربّي».
حجت الاسلام صفایی: خدا با من است انسان که در آب برود آب برایش باز شود این چیز عادی نیست ولی وقتی خدا به او میگوید، میگوید بله، خدا با من است خدا توانا به این امور است و آن بزرگی و معجزه اتفاق میافتد.
شریعتی: این گشایش برای ما هم اتفاق میافتد.
حجت الاسلام صفایی: بله همینطور است به اندازهی تقوایی که مراعات میکنیم این عنایات حاصل میشود گاهی درک میکنیم و میفهمیم و میگوییم بله این کار خداست.
شریعتی: دست خدا را میبینم.
حجت الاسلام صفایی: گاهی هم درک نمیکنیم یعنی توجه نداریم از یک بحران عبور میکنیم و متوجه نیستیم که آن کسی که رافع آن بحران بوده است دست ما را گرفته است ذات اقدس بوده است به خاطر آن تقوایی که داشتیم. یکی دیگر از ویژگیهای اهل تقوا این است که خداوند آنها را هدایت میکند هدایت ویژه میکند با قرآن، «هذا بیان للنّاس هدی و موعظة للمتّقین» خدا اهل تقوا را به طور ویژه... قرآن برای همه است و برای اهل تقوا گذشته از اینکه بیان است...
شریعتی: «هدی للمتّقین».
حجت الاسلام صفایی: بیانٌ للمتّقین است و موعظة للمتّقین است که در اینجا اگر انسان بخواهد اشراف پیدا کند به فهم قرآن باید اهل تقوا باشد. دانش فهم بسیار مهم است اما اگر عنصر تقوا نباشد فهم علمی میشود میآید ادبیات عرب را جاری میکند موازین علم کلام را جاری میکند بعضی اوقات موازین فلسفی را، اما وقتی که انسان اهل تقوا است به عمق قرآن دست پیدا میکند و قرآن او را هدایت میکند و موعظه میکند. نکتهی دیگری که عنصر تقوا ایجاد میکند و آثار محبت خدا برای اهل تقوا است این است که ما در هر شرایطی که در فضای زیستی خودمان هستیم چالشهایی را تجربه میکنیم گاهی چالش مادی است گاهی چالش معنوی و عاطفی است کاری است در رابطه با مسائل محیط زیستمان است این چالشها گاهی چنان برای انسان ایجاد مشکل میکنند که انسان با تدبیر خودش میگوید که لاینحل است یا مثلاً شخصی آنقدر گرفتار میشود از جهات مادی که میگوید من دیگر باید زانو بزنم خداوند میفرماید «مَن یتّق الله یجعل له مخرجاً» اگر کسی تقوا داشته باشد من به او راه برون رفت نشان میدهم و «یرزقه من حیث لا یحتسب» به او میدهم از آنجایی که گمان نمیکرد. من یک خاطرهای نقل کنم به محضر مبارک شما و بینندگان عزیز یک روز یکی از بزرگان خدا رحمت کند ایشان نقل کردند که یک روز یک آقایی آمد در خانه ما، گفتند که امام رضا گفته است برای ما یک خانه بخرید به همین راحتی، او هم از بزرگان و عرفا است ایشان به شوخی گفته بود که به خود ایشان بگویید برایتان بخرد دستش بیشتر باز است موقوفات زیادی دارد من ندارم، و ایشان فوقالعاده انسان عاطفی و نازنینی بودند خدا رحمت کند. این بزگوار میگوید که من فردا و پس فردا رفتم درس از درس که برمیگشتم دیدم یک مغازهای است نصف مغازه پرده زدند معلوم است خانمهایی پشتند و جلو هم دو تا از این جعبههای میوه است خیلی بساط کم رونقی داشت گفت من دیدم که آن خانمها هم کار میکنند و غذا درست میکنند ناجور بود وضع خوبی نبود خیلی ناراحت شدم...
شریعتی: که چرا اینها اینطوری دارند زندگی میکنند؟
حجت الاسلام صفایی: بله، گفت آمدم منزل اهالی محل را جمع کردم یک بنگاهداری در محلمان آوردم گفتم من یک چنین موردی دیدم گفتند آقا بله خیلی آدمهای شریف و بزرگوار و آبرومند و دارا ولی ورشکست شده است مجبور شده که اینطوری زندگی کند گفت من خیلی ناراحت شدم گفتم حتماً برای ایشان خانهای رهن کنید همان جا گفتند که اگر شما بخواهید ما برای اینها پول جمع میکنیم و خانه میخریم همانجا اهالی محل پول جمع کردند و یک خانهای خریدند و آن آقا را بردند آنجا، گفت بعد از چندی همان آقایی که آمده بود گفته بود امام رضا گفته است خانه بخرید گفت آقا خیلی ممنون خیلی بزرگواری کردید برای ما خانه خریدید. گفتم من نخریدم گفت من همان صاحب مغازه هستم.
شریعتی: عجیب! الله اکبر!
حجت الاسلام صفایی: «مَن یتّق الله یجعل له مخرجاً و یرزَقُ من حیثُ لا یحتسِب».
شریعتی: دلمان هوای مشهد هم کرد و این رأفت و مرحمت حضرت رضا که خیلی وقتها شامل حال ما شده است و ما خودمان متأسفانه حواسمان نیست حضرت دارند نگاه میکنند خدا کند که متوجه بشویم به معنای واقعی کلمه. خیلی خوب آقا خیلی ممنون و متشکرم.
حجت الاسلام صفایی: خواهش میکنم.
شریعتی: سپاسگزارم از محضرتان سیر نمیشویم امیدوارم که خدای متعال به شما سلامتی و عافیت بدهد و امیدوارم که همه ما اهل تقوا شویم و از برکاتش بهرهمند انشاالله. خیلی خوب آیات پایانی سوره مبارکه کهف را امروز عزیزان تلاوت میکنند صفحهی 304 قرآن کریم را، یک نکتهای را من متذکر شوم ایام نمایشگاه کتاب است خوش به حال آنهایی که اهل مطالعه هستند امسال ما در نمایشگاه نیستیم اما دوستان ما در بخش فروش محصولات فرهنگی به مناسبت ایام نمایشگاه کتاب تخفیف ویژه برای تک تک شما در نظر گرفتند هم میتوانید به سایت ما مراجعه کنید هم به کانال ما و از تخفیفها بهرهمند شوید و امیدوارم که خداوند به همه سلامتی عنایت کند و عافیت، آیات را بشنویم و بعد از تلاوت آیات انشاالله با احترام همراه شما هستیم و در محضر حاج آقای صفایی عزیزمان. اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم.
اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد
صفحهی 304 قرآن کریم
اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد عجل فرجهم انشاالله حال دلتان خوب باشد زیر سایه قرآن کریم و زیر سایه تقوا و امیدوارم که همه محبوب خدا باشیم به معنای واقعی کلمه، خوشحالیم که در کنار شما هستیم و همراه شما اشارهی قرآنی امروز را حاج آقای صفایی بفرمایند و انشاالله حسن ختام فرمایشات ایشان را بشنویم.
حجت الاسلام صفایی: خواهش میکنم خداوند در آیه 103 و 104 میفرماید « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا» میگوید یا رسول الله به مردم بگو که میخواهم شما را آگاه کنم به کسی که زیانکارترین است و هر چه کار کرده است هر چه رشته کرده است پنبه میکند و زیانکار واقعی او است...
شریعتی: خسران محض.
حجت الاسلام صفایی: میفرماید این کسان هستند « الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» آن کسانی هستند که بیشترین زیانکارند کسانی هستند که در این دنیا کارهای بد انجام میدهند ولی فکر میکنند خیلی کار خوب انجام میدهند چون معیار دستشان نیست معیار تقواست اینها معیارشان چیز دیگری است خداوند میگوید « وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى» اینها معیار بزرگی را چیز دیگری قرار دادند خدا میگوید «عِندَ أکرَمَکم عِندالله أتقاکُم» آنها میگویند نه اکرمکم یک چیز دیگری است معیارش، و بعد فکر میکنند که حرفشان درست است لذا بر همان مبنا عمل میکنند و دچار بحران میشوند تلاش و کار هم میکنند فشار هم به خودشان میآورند لذا چون مسیر را غلط رفتند...
شریعتی: و چون معیار ندارند.
حجت الاسلام صفایی: معیار غلط بوده است لذا همه اعمال غلط میشود در رابطه با تقوا یک نکتهای که بسیار مهم است انواع تقوا است فردی و اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی باید تمام این امور را ما مواظبت کنیم و به میزان و معیار الهی کار کنیم فرهنگی ما تقوایی، اقتصادی تقوایی، سیاسی تقوایی، حتی حوزهی امنیت و عملی و فنآوری ما، بر اساس تقوا که شد خداوند به کار برکت میدهد یکی از نکات مهم در رابطه با تقوای سیاسی که بسیاری از صدر اسلام تا شرایط کنونی دچار اعوجاج شدند این این است که معیار تقوای سیاسی دستشان نبود. تقوای سیاسی در زمان حکومت امیرالمومنین خود علیبنابیطالب بود لذا هر کسی با امیرالمومنین همگام بود مصون و محفوظ ماند، یک خطابی دارد امیرالمومنین میفرماید « اذا قومة الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ؛ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ» در فتنههای سیاسی و بحرانها میزان رهبریت است و این خیلی نکتهی مهمی است برای حال ما هم، شرایط کنونی ما، که تقوای سیاسی را مراعات کنید میزان هماهنگی و همراهی و در منظومهی ولایت و رهبریت قرار گرفتن است این نکتهی مهمی است که امیرالمومنین...
شریعتی: این از انحراف و اعوجاج ما جلوگیری میکند.
حجت الاسلام صفایی: مصون میمانیم در محدوده و منظومه ولایتیم، این ولایتمداری خودمان را مصون میدارد بعد از آن نظام را حفظ میکند و این یکی از ویژگیهای معیار تقوای سیاسی است ولایتمداری و در کنار رهبریت قرار گرفتن.
شریعتی: بسیار خوب، آقا خیلی از شما ممنون و متشکرم بزرگوارید امروز هم در کنار شما گذشت و خوش گذشت و همینطور در کنار دوستان و عزیزانمان انشالله که دعاهایتان مستجاب باشد و حاج آقای صفایی عزیزمان دعا میکنند خیلیها گرفتاری دارند، مشکل دارند، مریض دارند، قرض دارند دعا کنید انشاالله با نفس گرم شما و دعای خیر مخاطبانمان انشاالله حاجت روا بشوند.
حجت الاسلام صفایی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم خدایا ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما، ما را مشممول دعای خیرش بگردان، شهدا، امام شهدا، رفتگان همه مومنین و مسلمین و مردم عزیز را غریق رحمت واسعهی خودش بدارد، طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری عنایت بفرماید، همهی مریضها در هر مرتبهای از کسالت هستند شفای عاجل عنایت بفرما، رفع گرفتاری از همه عنایت بدارند و صل الله علی محمّد و آله محمّد.
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم خیلی از شما ممنون و متشکرم و سپاسگزارم بهترینها را برای همه آرزو میکنم فردا هم انشاالله با حضور آقای دکتر رفیعی به شما سلام خواهیم کرد خداوند متعال پشت و پناهتان باشد دعا میکنیم برای آن کسی که سالهاست چشم به راه آمدنش هستیم گفت: همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف، به امید روزی که به شکار خواهی آمد. خداحافظ تا فردا.