شریعتی: انشاالله یک تبریک ویژه میگویم به مناسبت حضور حضرت حاج آقای صفایی بوشهری به همهی هموطنان عزیزمان در سواحل خلیج فارس، خلیج فارسی که متعلق به تمام ایران است امروز روز ملی خلیج فارس هم هست و خلاصه گفتم از این طریق یک سلام مخصوص کنم به همهی هموطنان عزیزمان در خطهی جنوبی کشور و امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشند انشاالله. خدمت شما هستیم و بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش میکنم، بنده هم همچنین این روز را گرامی میدارم امیدوارم انشاالله خلیج همیشه فارس در جغرافیای کلان جهان انشاالله از آن اسلام و مسلمین و آبراهی باشد برای ارائهی فرهنگ اسلامی و اقتدار جهان اسلام و ایران در سراسر جهان. الان جهان گرفتار یک بحران جدی معنویت و سبک زندگی است و هر روزی که دارد تاریخ میگذرد فاصلهی جهان از معنویت و سبک زندگی الهی دورتر میشود به همین جهت بحرانهای شخصی و اجتماعی رو به فزونی است زندگیها دچار چالشهای جدی ارتباطات خانوادگی میشود حوزهی اقتصاد خانواده دچار مشکلات انسانی و اقتصاد سالم میشود و کانون خانواده پایههای آن دچار لرزشها و تکانهای جدی شده است از آن طرف جامعهی جهانی جامعهی انسانی دچار تعارضات، تزاحمات، و فضای تقابل در همهی عرصهها مشاهده میشود این دوری از فضای معنویت که پیامد آن این امور هست و از آن طرف این بحران سبک زندگی که سبک زندگی دارد از آن سبک زندگی تراز الهی و حیات انسانی فاصله میگیرد شرایطی را در جهان فراهم آورده که واقعاً همهی روشن ضمیران و انسانهایی که به جهان نگاه میکنند جهان را دچار یک بحران جدی محاسبه میکنند و این کاملاً ملموس است و غرب دچار این بحران است و چون خود طراحی کرده این بحران و دچارش شده است به دنبال تزریق این بحران به کل جهان است برای تسلط به مراکز قدرت و چپاول ثروت جهانی و در این مسیر مردم متضرر میشوند مشکلات پیچیدهای در زندگی تجربه میکنند خانوادهها همه نگرانند از اینکه دچار مشکلاتی شدند که خودشان هم اصلاً فکر نمیکردند دچار این چالشها بشوند فضای زندگی مادی چنان دهان باز کرده که تمام ساعات انسان را در خود فرو برده و انسانی که نیازمند جدی امور معنوی است گرفتار امور مادیت شده است و ساختار زندگی پر از صمیمیت و صفا و زندگی سالم دچار اشکالات جدی شده است.
شریعتی: و یکدفعه میبینی همه چیز به هم پیچیده است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: پیچیده است بله، الان خود متفکران جهان غرب کلاً جهان به این نتیجه رسیدند که نگاه توسعهی مادی به زندگی چیزی جز بحران خود زندگی تولید نمیکند اگر همراه با معنویت نباشد و اگر سبک زندگی این که هست باشد این زندگیها دچار فروپاشی میشود و الان مشکلات جدی کاملاً ملموس است این دوری از معنویت دوری از سبک زندگی سالم الهی باعث این امور است. لذا ما باید رجوع کنیم و احیا کنیم زندگی جامع که هم به پیشرفتهای مادی چه در حوزهی شخصی و اجتماعی و خانوادگی و تمدن آفرینی دست پیدا کنیم و هم به فضای معنوی خود که اساس زندگی انسان است و انسان با حیات معنوی محشور میشود در آخرت عالم برزخ، و باعث حیات سالم سعادت آمیز زندگی است در حیات دنیایی است باز گردیم باید به سبک زندگی الهی باز گردیم. به همین جهت...
شریعتی: یعنی برای رسیدن به آن سکون و آرامش دیگر.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، و یک فضایی پر از نگاه انسانی به انسان، یک نگاه الهی به تمدن، یعنی ما تمدن و رشد و پیشرفت و توسعه، سلامت تمامی ابعاد زندگی باید در عرصهی توازن فی ما بین زندگی مادی و معنوی ببینیم و اساساً باید زندگی مادی را از منظر معنویت آن را محاسبه کنیم و سبک زندگی خودمان را به شکلی طراحی کنیم که خداوند آن را برای ما طراحی کرده است چون اوست که خیر ما را میخواهد خالق ماست و مبدأ و مقصد همهی امور را او مطلع است به همین جهت یک بازگشتی ما باید به قرآن داشته باشیم و عترت و ببینیم از منظر قرآن و عترت زندگی سراسر پر از معنویت و پیشرفت و تمدن و سبک زندگی الهی چه طور است که هم قابل فهم باشد هم قابل دسترس و اجرا به همین جهت یک دریایی از معارف خداوند در قرآن ارائه کرده است و حضرات معصومین در سیرهی رفتاری و گفتاری از خود به جای گذاشتند و این دو ثقل بزرگ نجات و کمال انسان ما باید به آن مراجعه کنیم به جهت این که ما بتوانیم خیلی خوب استفاده کنیم و آن کمال این مسائل را درک کنیم یک بابی است در قرآن که بزرگان اهل اخلاق و عرفان و بزرگان این عرصه خیلی سفارش میکردند و آن محبوبان خدا در قرآن و عترت است از زبان قرآن از زبان عترت چه کسانی محبوب خدا هستند اگر ما این معنا را درک کنیم که محبوب خدا چه کسی است یعنی انسانی که میآید در ترازی از بلندای شخصیت انسانی قرار میگیرد در طریق زندگی چنان صعود میکند که میشود محبوب خدا، محب خدا خیلی مهم است هنر است و هنرمندی این است که انسان محبوب خدا باشد این محبوب خدا شدن چند ویژگی دارد یک این است که در تراز شخصیت انسانی و الهی است هم از حیث معنوی و هم از حیث امورات زندگی و چنان رشد کرده که محبوب خدا شده و از آن طرف از آثار و برکات عالیهی محبت خدا به او بهرهمند میشود آن وقت ما میتوانیم به راحتی تشخیص دهیم زندگی معنوی با حفظ تمامی موازین مدیریت زندگی مادی که آن هم باید در یک سلامت معنوی قرار بگیرد و سبک زندگی دارای چه لذتی است و چه مقامی انسان پیدا میکند و این کاملاً قابل دسترس است چیز بسیار پیچیدهای نیست محبوب خدا شدن، خداوند در قرآن هشت گروه را محبوب خودش معرفی کرده گفته است مردم اینها محبوب من هستند.
شریعتی: من اینها را دوست دارم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، گذشته از اینکه آنها من را دوست دارند انسانی من را دوست دارند من خدایی آنها را دوست دارم خیلی متفاوت است که انسان با بضاعت انسانی خودش خدا را دوست بدارد و این خودش خیلی هنر است.
شریعتی: و کیست که دلش نخواهد محبوب باشد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بعد از آن طرف کاری کند که خدا محب او شود و او محبوب خدا شود این هشت گروه اولین آنها توابین است آدمهایی که بد کاری کردند گناه کردند برگشتند به همین سادگی، میگوید شما محبوب من هستید. گروه دوم متقین هستند کسانی که اهل گناه نیستند، مخالف فرمان خدا نمیکنند خدا میگوید اینها محبوب من هستند. گروه سوم محسنین هستند کسانی که اهل احسانند کارهای زیبا و خوب انجام میدهند دست میگیرند کمک میکنند اهل احسانند. چهارم صابرین، در شدائد و مشکلات نمیشکنند اهل صبرند شکیبا هستند. پنجم رزمندگان، آنهایی که اهل جنگ و جهاد و اینها هستند. ششم منصفین، کسانی که انصاف دارند در کار اقتصادی اهل بازار و تجارتند اما کار تجاری آنها کاملاً بر موازین عدل و انصاف است خطا نمیکنند. هفتم مطهرین، کسانی که اهل طهارت و پاکی هستند و هشتم متوکلین، کسانی که اهل توکل به خدا هستند. ببینید اگر ما اهل این امور باشیم میشویم محبوب خدا، به همین سادگی، و از آثار محبت خدا بهرهمند میشویم یکی از آثار محبت خدا این است که به همهی عرشیان، به همهی بزرگان جامعهی بشری که انبیا هستند میگوید این محبوب من است شما هم دوستش بدارید محبوب شما هم باشد ساحت مقدس پیامبر (ص) در حدیثی میفرمایند: « اِذا اَحَبَّ اللّهُ عَبْداً مِنْ اُمَّتی قَذَفَ فی قُلوبِ اَصْفيائِهِ وَ اَرْواحِ مَلائِكَتِهِ وَ سُـكّانِ عَرْشِهِ مَحَبَّتَهُ لِيُحِبّوهُ» میگوید اگر کسی محبوب خدا شد خداوند در قلب فرشتگان و برگزیدگان، سکان عرش، آنهایی که عرشی هستند محبت این را قرار میدهد محبت این شخص، محبتش را قرار میدهد تا همهی اینها او را دوست بدارند بعد ساحت مقدس رسول خدا (ص) میفرماید « فذلكَ المُحَبُّ حقّا» این محب است که این کار را برای محبوبش میکند «طوبی له» خوشا به حال این عبد، بعد یک کلامی میفرمایند «و لَه عند الله شفاعَةً یومَ القیامَة».
شریعتی: به این مقام میرسد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خداوند تملیک او میکند مقام شفاعت را روز قیامت این له یعنی در نزد خدا دارای این چنین منزلتی این شخص خواهد شد که در قیامت خداوند تملیکش میکند شفاعت را و در آنجا هم خود اهل بهشت است هم دیگران را میتواند بهشتی کند این کاشف از این است که در دنیا هم اهل شفاعت است و این شخص بهشتی است چون او محبوب خداست این یک ویژگی که وجود دارد برای محبوب خدا شدن.
شریعتی: آدم برای محبوبش هر کاری میکند دیگر خدا جای خود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: برخی میگویند که آیا در قرآن هست که خداوند بگوید که من کسی را دوست دارم اصلاً خدا انسان را دوست دارد فقط انسان یک قدم به سمت او بردارد خداوند او را دوست خواهد داشت در آیه هست « قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ» یا رسول الله، به اینان بگو اگر خدا را دوست دارند محب خدا هستند «فَاتَّبِعوني» از شما پیروی کنند آن وقت « يُحبِبكُمُ اللَّهُ» آن وقت من اینها را دوست دارم بعد یکی از آثار را میفرماید « وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم» تمام گناهان اینها را میبخشم « وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ» خدا هم مهربان است هم اهل بخشش پس بنابراین محبوب خدا محبوب خدا خواهد شد. دوم گناهانش بخشیده خواهد شد و سوم اینکه خداوند در فضای زندگی محبوبش را حفظ و حراست الهی خواهد کرد به همین جهت میگوید انسانی که اهل تقواست میگوید محبوب من است من او را از مشکلات و تمامی چالشهای زندگی سالم بیرون میآورم بحثش را انشاالله خواهیم کرد در عرصهی عبادات آنقدر انسان احساس میکند به خدا نزدیک است و خداوند به او توجه ویژه دارد که این شخص محبوب کاملاً احساس گرما و آن لطافت محبت محب خودش را کاملاً احساس میکند توفیق عبادت پیدا میکند توفیقات فراوان پیدا میکند چنان میشود که چهطور دوست دارد محبوبش با او صحبت کند دوست دارد خدا هم دوست دارد اینها با او صحبت کنند اینها عبادت کنند اینها نیمهی شب بلند شوند نماز شب بخوانند اهل دعا و قرآن شوند و از آن طرف نکتهی چهارم خداوند اینها را حفاظت و حراست میکند چون محبوبش هستند دیگر، لذا محب تمامی زیباییها را در چهرهی محبوبش میبیند اگر هم بدی داشته باشد اصلاً نمیبیند « حبّ الشیءِ یُعمی و یُصمّ» اصلاً نمیبیند « يَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ» اصلاً نمیبیند.
شریعتی: تازه بدیها را تبدیل هم میکند.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: و این آثار محبت خداوند به انسان، انسان را در تراز زندگی مادی و معنوی فوق العاده بالا میآورد.
شریعتی: معنوی آن روشن است مادی آن چهطور؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: مادی آن هم همینطور است در یک شرایطی قرار میدهد که دارای زندگی سالم باشد در دنیا و دچار مشکل نشود و بستر برای رشد معنوی که آن تمایز شخصیت انسان با دیگر موجودات است در آن رشد ویژه کند لذا میفرماید« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» ما که حیات داریم آن حیات مادی است لذا میگوید اجابت کنید به چیزی که به شما حیات میدهد آن حیات معنوی و انسانی است لذا هم در زندگی مادی محب هوای محبوبش را دارد تا آنجایی که باید هوایش را داشته باشد آن مقدار، هم در فضای معنوی که ارزش شخصیت انسان با آن محاسبه میشود در آنجا هم بتواند هوایش را به طور ویژه دارد به همین جهت وقتی که انسان محب خدا شد و خدا شد محبوب و از آن طرف هم دو سوی شد خدا شد محب و انسان شد محبوب در قیامت هم انسان با محبوبش محشور میشود احادیث بسیاری در این باره هست « مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم» اگر کسی قومی را دوست داشته باشد با آنها محشور میشود یا احادیث دیگری که وجود دارد میگوید اگر انسان چیزی را دوست داشته باشد « وَ لَوْ كَانَ حَجَراً» ولو یک سنگ، محبوبش یک سنگ باشد با او محشور میشود انسان با محبوبش محشور میشود چون محب ذوب در آن وجود محبوب است به همین جهت این در ادبیات عرفانی چه عربی چه فارسی، این مجنون و لیلی مثال میزنند. من که هستم آن لیلی هم همینطور است دیگر، ما یکی جانیم در دو پیرهن. میگوید من مجنونم ولی لیلی ام، چرا؟ اگر دستم ببرد گریه میکنم برای لیلی، من کیم و لیلی کیست من** ما یکی جانیم در دو پیرهن. محب و محبوب اینطور ارتباط عاطفی با هم دارند به همین خاطر محب ذوب در محبوبش هست حالا انسانی که محبوبش خداست و خدایی که محبوبش انسان است روز قیامت هم با خدا محشور میشود و اهل بیت هم همینطور وقتی که انسان محبوبش شد اهل بیت عصمت و طهارت آنها هر جا بودند انسان هم همان جا است به همین جهت است که اکر ما در معارف قرآنی ملاحضه کنیم و پیامبر فرمودند: «علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماما و قائدا» بر شما باد مطالعی دقیق قرآن و آن را پیشوا و رهبر خودتان و سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی معصومین علیهم السّلام داشته باشیم که آن هم همان قرآن است تجلی قرآن است، هم سبک زندگی، هم تجلی معنوی، هم امور مادی، همه چیز درست میشود و انسان در یک زندگی الهی پر از آرامش و یک زندگی سالم به سر میبرد در مناجات محبین که امام سجاد اشاره فرمودند میگویند «اِلـهی مَنْ ذَاالَّذی ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِکَ فَرامَ مِنْکَ بَدَلاً»میگویند خدایا کیست که این لذت محبت تو را بچشد و خودش را از تو دور کند مگر میشود آدم این لذت را بچشد...
شریعتی: لذتی که هیچ جایگزینی ندارد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: اصلاً قابل توصیف نیست و بعد جدا شود و پشت کند و برود بعد در دعای ابو حمزهی ثمالی میفرماید « اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْاَلُكَ اَنْ تَمْلاَ قَلْبي حُبّاً لَكَ» میگوید قلبم سراسر محبت خودت کن وقتی محب خدا شد تمام قلب...
شریعتی: پر میشود از این محبت.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خدا هم عنایت میکند به این جهت است که انسان بخواهد در فضای معنوی که ساحت انسانیت انسان به آن است آن فصل فی مابین انسان و دیگر موجودات این هست و بخواهد یک زندگی سراسر معنوی داشته باشد باید به سمت امور معنوی و زندگی و سبک الهی حرکت کند و خداوند میفرماید که اوج این مسیر برای کسب زندگی و سبک معنوی این است که شما به مقام بالاترین برسید بالاترین چه هست؟ محبوب خدا شدن میگوید خیلی سخت است میگوید: نه، شما توبه کنید میشوید محبوب به همین سادگی.
شریعتی: برگردید در واقع.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: برگردید شما اهل تقوا شوید میشوید محبوب من اگر محبوب شدید رابطهی محب و محبوب فوق العاده است اگر محب خدا باشد به همین جهت یک فضایی آماده میشود که در آن فضای آماده خدا خیلی به انسان محبت میکند اصلاً محب هر جا نگاه میکند محبوبش را میبیند شما اگر انسان مبتلا شود به فراق مادر، مادرش را از دست بدهد هر جای خانه نگاه میکند...
شریعتی: اثری یک یادی.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله، به هر جا که بنگرم هر جا که نگاه میکنم...
شریعتی: به دریا بنگرم دریاتو بینم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: در هر چه دیدهام تو پدیدار بودهای** ای کم نموده رخ، که چه بسیار بودهای. میگوید هر جا که نگاه میکنم اثر محبوبم هست و این انسان که به مقام محبوبیت رسید خداوند مرتب عنایت به این شخص خواهد داد هرگز از یاد نبردم من مدهوش تو را** تو نه آنی که توان کرد فراموش تو را. لذا انسانی که محبوب شد فراموش نمیکند خدا او را و عنایت و توجه ویژه به او میکند و او را حفاظت و حراست میکند به همه دستورمیدهد دوستش داشته باشید در تاریخ ولو عمرش کوتاه است صد سال یا... میگوید تمام تاریخ باید محبوبم را فراموش نکند مثل حضرت ابا عبدالله الحسین.
شریعتی: مثل حضرت ابراهیم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: لذا محبوب خدا هرگز نام و نشانش از بین نمیرود.
شریعتی: خیلی خوب است خیلی دل انگیز است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: آن وقت انسان از زندگیاش لذت میبرد وقتی انسان محبوب خدا شد خیلیها شاید این را تجربه کرده باشند یک وقتی انسان جایی میرود که نمیخواسته برود برنامهاش این بوده که نرود ولی اتفاق افتاده رفته میبیند که چه خوب شد رفت.
شریعتی: برای من زیاد اتفاق افتاده است.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: یک موقع هست که انسان دوست دارد یک جایی برود نمیرود میگوید چه خوب شد نرفتم اینها آثار محبت است انسان در زندگی اقتصادی خود یک موقع هست که تصمیم میگیرد کار اقتصادی انجام دهد جدی هم هست همه کارهایش را انجام میدهد اما نمیشود بعد میگوید که چه خوب شد نشد، یک وقت هم میخواهد کاری نشود اما میشود میبیند که چه خوب شد که شد. اینها در فضای محبت خدا باید معنا و مفهومش را داد به این جهت انسانی که محبوب خدا میشود خداوند تمامی این امور برایش فراهم میکند برخی از بزرگان بودند که نقل کردند برای ما که اینها برای نماز شب صدایشان میکردند شرایط برایشان فراهم میکردند بلند شوید برای نماز شب، خدا رحمت کند صاحب مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمی، این چنین بودند، میگفتند. اما بسیاری دیگر از بزرگانی که ما تجربه کردیم محضر بزرگوارشان بودیم در زندگی خانوادگی چون سبک زندگیشان الهی است زندگیشان بر پایهی ایمان و اخلاق و معنویت بنا شده است امورات مادیشان منبعث از پایههای این مسائل هست این نوع ایمان است اینطور مدیریت میکنند یک زندگی پر از سلامت دارند کنار همسرشان لذت میبرند کنار بچههایشان واقعاً شکرگزار این بچهها هستند بچهها کنار این پدر و مادر...
شریعتی: حتی در متن بلا.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله دنیا طبیعی است مشکلاتش اصلاً دنیا خداوند شرایطی را فراهم کرده است که در این فراز و نشیبها انسان عبور کند خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی را این شخصیت یک شخصیت فوق العادهای بود ایشان قبل از اینکه بروند نجف یک زندگی بسیار خوبی داشتند پدرشان متمول بود زندگی خوبی هم خود ایشان هم اخوی ایشان آقا سید حسن داشتند بعد که رفتند نجف شرایط سیاسی در ایران طوری شد که دیگر ارتباط با عراق و این زمینهایی که برای پدر ایشان بود مشکلات پیدا شد ایشان در نجف گرفتار مشکلات مادی شد آن هم بعد از آنکه زندگی، دارای شرایط خوب مالی بودند این سختتراست انسان شرایطش خوب باشد یکباره دچار مشکل شود. مرحوم آقای طباطبایی نقل فرمودند که خیلی برما سخت گذشت طوری بود که مثلاً صبحانه هم نداشتیم بخوریم بعد از مدتی شام هم نداشتیم بخوریم گفت خیلی شرایط، شرایط سختی بود مرحوم علامه هم بسیار عاطفی بوده است خیلی عاطفی بوده است کسانی که با ایشان همنشین بودند کاملاً این را اذعان دارند حتی حاضر نبودند آزارشان به یک مورچه برسد.
شریعتی: خیلی لطیف.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: بله خیلی لطیف، بعد این شرایط را هم ملاحضه میکردند برای خانوادهی خودشان رفته بودند خدمت آقای قاضی استادشان بود گفته بودند زندگی خیلی برایم سخت شده است خیلی سنگ پیش پایم است و گیر کردم یعنی متوقف شدم در خودم و در زندگی خودم، و شما لطف کنید، ایشان گفته بود که آقا این سنگها نه برای توقف است برای اینکه پا روی آن بگذارید و بالاتر بروید. و شما اسیر این امور نشوید آزاد باشید این امور را مدیریت کنید و به جلو بروید این امور شما را مدیریت نکند بعد این مرحوم علامه بسیار شاعر خوبی بودند شعرهایشان هم بعد از مدتی اواخر عمر معدوم کردند مقداری از آن در اذهان شاگردانشان ماند من جمله این شعر: پیر خرد پیشهی نورانیام** برد ز دل زنگ پریشانیام، گفت که در زندگی آزاد باش** هان گذران است جهان شاد باش. اینها طبیعی زندگی است وقتی انسان زندگی معنوی داشته باشد سبک زندگی الهی داشته باشد زندگیاش بر اساس قوی ایمان و تقوی برای رضوان من الله باشد این امور را مدیریت میکند در مسیر رشد شخصیت و زندگی خودش عبور میکند نمیایستد اگر ما سبک زندگی الهی نداشته باشیم اهل معنا و معنویت نداشته باشیم پشت این سنگها متوقف میشویم ولی وقتی انسان دارای شخصیت خیلی فراتر از این مشکلات داشته باشد این مشکلات را عبور میکند با کمک الهی، محبش، یک به یک عبور میکند و لذت میبرد که دارد عبور میکند.
شریعتی: و در سختترین شرایط که احساس میکنی به بن بست رسیدی برای تو بن بست معنایی ندارد.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: واینجاست که خدا با محبت خدا معنا و مفهوم پیدا میکند ببینید اگر زندگی صاف باشد مثل یک بیابان، انسان در یک ارتفاع حرکت میکند برخی میگویند ارتفاع صفر، اما وقتی که انسان یک تلّی جلویش باشد عبور میکند بالاتر میرود یک کوه با ارتفاع صعود میکند بالاتر میرود تا به قلهها میرسد آن وقت انسان شخصیتی است که تمام مشکلات زیر پایش است نه روی سرش خراب است. البته انسان زندگی الهی داشت از این مشکلات عبور میکند و بالا میرود و آنها زیر پای او هستند اما اگر انسان زندگی الهی نداشته باشد اهل معنا نباشد اهل انس با خدا نباشد اهل سبک زندگی با خدا نباشد آن وقت اینها روی سرش هستند او زیر پای مشکلات است ولی وقتی انسان با خدا باشد مشکلات زیر پایش است. به همین خاطر هست این موضوعی که انتخاب شده این معنا بود که با هدایتهای الهی قرآنی و سبک زندگی اهل بیت ما بار دیگر برگردیم به حیات الهی انسان موفق باشیم در زندگی مادی خود و از آن طرف موفقتر و پیشرفتهتر در امور الهی و معنوی که آن وجه انسانی انسان است نسبت به موجودات دیگر، و از این فضا که یک فضای آسمانی است کاملاً لذت ببریم و بالطبع جهانی پر از صلح پر از آرامش زندگی اجتماعی پر از تمدن، زندگی خانواده پر از صمیمیت، پر از لبخند و پر از انس با خدا و آرامش دنیا خواهیم داشت.
شریعتی: انشاالله، بحرانی که امروز حاج آقای صفایی دنیا گرفتارش است به نظرم منشأش این است که در معنویت دچار بحران شده و امیدوارم که با رو کردن به تعالیم آسمانی، خاصه تعالیم قرآن کریم و تعالیم حضرات معصومین صلوات الله علیها، انشاالله به آن کمال و رشد و البته به آن آرامش و سکون هم برسیم انشاالله. پس مورد به مورد قرار است که بشنویم که چه کسانی محبوب خدا هستند و شئوناتش؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: و آثار این محبت برای هر کدام از اینها کدام است چهقدر وقتی انسان ملاحضه میکند ادبیات عرفانی ما چه خوب سرودند ما چه کردیم، چه گفتیم، چه دیدی، چه شنیدی، که ز ما قطع نظر کردی و پیوند بریدی؟ خدا میگوید به انسان، میگوید از من چه بدی دیدی؟ چه بد شنیدی؟ تو این همه گناه میکنی من به تو چیزی گفتم؟ تازه من میگویم که بیا، « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» تو این همه گناه میکنی من خدای توام این همه گناه میکنی من میگویم ناراحت نشوی، ناامید نشوی، بیایی من از بیش از اینکه تو خوشحال باشی من خوشنودم، لذا ما چه بدی از دینداری دیدیم که جدا شویم از خط دین؟ و سقوط کنیم در باتلاق متعفن یک زندگی غیر انسانی و گرفتار بحرانهای زندگی شویم؟ به همین خاطرهست اگر میخواهیم یک زندگی پر از رشد داشته باشیم در ساختار شخصیت خودمان، یک خانوادهای داشته باشیم که لذت ببریم از این خانواده، الان خیلی هستند از خانوادههایشان لذت نمیبرند از خانهی خود لذت نمیبرند بخواهیم لذت ببریم واقعاً. یعنی مرد با قدمهای تند برود به منزل و با قدمهای کند از منزل بیرون بیاید، خانم چشمش به در باشد که کی همسرش میآید، این بچهها بال بال بزنند که بابا به منزل میآید، عشق به پرد و مادر بورزند، اگر میخواهیم داشته باشیم باید برویم به سمت زندگی الهی و اسلامی، آن وقت زندگی آنقدر شیرین میشود که انسان از زندگیاش لذت میبرد.
شریعتی: مهم این است که بچشیم، اگر یک بار بچشیم به نظرم دیگر از آن جدا نمیشویم و امیدوارم این حلاوتش را با تمام وجودمان درک کنیم
حجت الاسلام صفایی بوشهری: لذا فرمودند دیگر «إِلَهِی مَنْ ذَا الَّذِی ذَاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِکَ فَرَامَ مِنْکَ بَدَلا» کسی که لذت آن و شیرینی محبت تو را بچشد کجا میتواند تو را رها کند؟
شریعتی: خیلی خوب، خیلی از شما ممنون و متشکرم به نظرم نکتههای خوبی را انشاالله در ادامه خواهیم شنید با کلام گرم و شیرین حاج آقای صفایی عزیزمان و امیدوارم که همه بهرهمند شویم. بعد از تلاوت قرآن برمیگردیم ببینیم چهقدر فرصت داریم انشاالله از محضر حاج آقای صفایی هم بهرهمند خواهیم شد. اجازه میفرمایید؟
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش میکنم.
شریعتی: خیلی خوب، صفحهی 290 را دوستانم تلاوت میکنند آیات نورانی سورهی اسرا را به اتفاق بشنویم برای مشارکت در قربانی ماه شوال همچنان فرصت هست عزیزانی که تا به حال فرصت نکردند همراه شوند میتوانند صدقات و نذورات و هدایای خود را ارسال کنند هم به کانال ما هم به سایت ما میتوانید مراجعه کنید و یا با ارسال عدد 14 به 20000303 از نحوهی مشارکت مطلع خواهید شد با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد مشرف میشویم به ساحت نورانی قرآن کریم و بعد از تلاوت آیات برمیگردیم با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما، بفرمایید خواهش میکنم.
اللّهم صلی علی محمّد و آله محمّد
صفحهی 290قرآن کریم
اللّهم صلی علی محمّد و آله محمّد
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم قدردان لطف و همدلی شما هستیم قدردان این با هم بودن که دراین دنیا پر از روزمرگی و غفلت و میارزد که سر اینکه سر یک ساعت کنار هم جمع میشویم و با هم حرفهایی را مرور میکنیم که حال دلمان را خوب میکند ممنون و متشکرم از همراهی تک تک شما و ممنون و متشکرم از حضور کارشناسان عزیزمان مثل حاج آقای صفایی عزیزمان که امروز در خدمتشان هستیم و انشاالله اشارهی قرآنی را خواهند فرمود که حسن ختام جلسه و برنامهی امروز ما خواهد بود.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: خواهش میکنم. یکی از آثار محبت خدا همانطور که عرض شد توفیق عبادت است « إذا أحَبَّ اللّه عَبدا ألْهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ» کسی که محبوب خدا شد خداوند توفیق عبادت زیبا به او میدهد در آیاتی که قرائت شد خداوند پیرامون نماز شب در رابطه با رسول خدا سخن میگوید چون پیامبر اکرم (ص) محبوبترین شخصیت در جهان برای خداست لذا برای او نماز شب واجب کرده است فرمودند « وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» یعنی نماز شب بخوان تو به طور ویژه، و بدان که یکی از آثار نماز شب مقامی است که همگان تو را ستایش به خاطر آن مقام خواهند کرد و آن مقام شفاعت است لذا میگویند « اَلرکعَتانِ فی جَوفِ اللَّیلِ اَحَبُّ اِلَی مِنَ الدُّنیا وَ ما فیها» دو رکعت نماز شب از تمام دنیا و هر چه در آن هست بهتر است لذا کسی که محبوب خدا شود خداوند توفیق برخواستن نیمهی شب به او میدهد و اهل نماز شب میکند از این فضای معنوی.
شریعتی: ابتدای بحث جنابعالی اشاره کردید که یکی از اثرات این محبت و محبوب شدن ما بندهها این است که خداوند مقام شفاعت را با او داده است و در اوجش میبینیم که نبی مکرم اسلام که اوج این محبوبیت را دارد در پیشگاه خداوند متعال و این مقام محمود. انشاالله همهی ما شامل شفاعت نبی مکرم اسلام شویم و حضرت پدرانه دست ما را بگیرند و انشاالله برسیم به آنجا که باید. حاج آقای صفایی خیلی از شما ممنون و متشکرم، بزرگوارید، دعا کنید و انشاالله دوستان و بینندههایمان، خیلیها التماس دعا گفتند مریض دارند گرفتاری دارند دعا کنید و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام صفایی بوشهری: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم خدایا ظهور آقا امام زمان تعجیل بفرما(الهی آمین) دعای خیرش به ویژه قنوت نماز شب حضرت نصیب همهی مردم عزیز ما بگردان(الهی آمین) شهدا، امام شهدا، رفتگان این ملت غریق رحمت واسعهی خودت به ویژه والدین، طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما(الهی آمین) جمیع مریضهای اسلام به ویژه مریضهایی که سفارش کردند شفای عاجل عنایت بفرما(الهی آمین) حسن عاقبت و یک زندگی پر از محبوبیت الهی به همهی ما عنایت بدار(الهی آمین) والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
شریعتی: و علیکم السّلام، خیلی ممنون و متشکرم و خیلی ممنونم از لطف و همراهی تک تک شما، فردا هم انشاالله خدمتتان خواهیم رسید با حضور آقای دکتر رفیعی به شما سلام خواهیم کرد. سلام کنیم به صاحب عصر و زمان بهار حقیقی عالم و برای سلامتشان دست به دعا برداریم که اللّهم کن لولیّک الحجّة بن الحسن. خیلی ممنون و متشکرم از شما.