حجت الاسلام بهشتی: از شما هم مبارک باشد عیدهای رنگارنگ و نورانی انشاالله که آیندهی خوشی را خدا برای همهی بندگانش و به ویژه ملت ایران تقدیر بفرماید.
آقای شریعتی: انشاالله حالتان چطور است خدا انشاالله حفظتان بکند یک وقتهایی حاجآقا شوخی میکنند میگویند من که بهشتی هستم شما برو یک فکری به حال خودتان بکنید انشاالله همهی ما در بهشت در محضر امیرالمؤمنین دور هم جمع شویم سال نو شما مبارک و خوشحالیم که امروز ما و مخاطبان از محضر پر فیض شما بهره مند میشویم.
حجت الاسلام بهشتی: تقارن بهار و ماه رمضان ما را بر آن داشت که بحث طبیعت در قرآن را به اندازهی همین دقایق که فرصت هست به لحاظ فراوانی محققان گفتند که هفتصد آیه در قرآن دربارهی طبیعت است استاتید بزرگ ما مثل آیت الله جوادی آملی میفرماید به جای کلمه طبیعت کلمه خلقت را به کار ببرید که ذهن برود به سمت خالق در این هفتصد آیه بسیاری از سورهها به نام مظاهر طبیعت است سورهی شب و روز سورهی خورشید سورهی ماه سورهی ستاره بعضی از سورهها به نام حیوانات سورهی مورچه و سورهی زنبور عسل این نشان میدهد که کتاب آسمانی ما یک کتابی است کلاس خداشناسی این جهان هستی است و مسلمانان را پی در پی تشویق میکند حتی به این که سفر کنند برای باز شناسایی طبیعت (سیروا فی الارض فَانظروا کیف بَدأالخَلق) سفر کنید ببینید این پدیدههای طبیعی از کجا پیدا شدند کدام زارع این مسافت هزار کیلومتری مثلاً بین تهران مشهد را درخت کاری کرده است گونههای درخت این رنگارنگی شکوفه گلها ناظر کی هست مهندس کی هست طراح کیست این نوع نگاه نگاهی است که قرآن دوست دارد ما داشته باشیم و ما غافل هستیم. در بسیاری از آیات قرآن انتقاد شده است این همه مناظر زیبا با انسانهایی که غافل هستند سورهی مبارک یوسف آیات پایانی آن آیهی صد و پنج این را میفرماید: و (کأیِن مِن آیةٍ) چه بسا مواردش هم کم نیست چه بسا نشانهای که (فی السموات) در آسمانها (والارض) در زمین (یمرون علیها) آدمها از کنار آن نشانه رد میشوند (وهم عنها معرضون) بیتوجه هستند در این برنامه میخواهیم یک جرقهای را روشن کنیم اگر خدا مدد کند دانش آموز ما دانشجو ما رسانهی ما خانوادهی ما
آقای شریعتی: عالم را آیه ببیند.
حجت الاسلام بهشتی: وقتی ستاره را نگاه کند همان جا کنجکاو شود کی برای چی این ستاره را آفریده است بچهی خودش را شریک کند بچهها فکر کنیم راجع به این گنجشک این پروانه راجع به جریان آب که از آسمان گاهی به صورت باران گاهی به صورت برف گاهی به صورت تگرگ چه کسی اینها را طراحی میکند پیامبر عزیز ما وقتی به آسمانها رفت به آسمان چهارم که رسید فرشتهای را دید از جبرئیل پرسید این کی هست جبرئیل گفت مسئول آمار باران معلوم نظاماتی هست همه چی حساب کتاب دارد خوب این آیات هفتصد گانه را ما در عرض چند دقیقه دو سه نکته میتوانیم بگوییم اولاً این جهان این طبیعت صحرا دریا صاحب دارد. فکر نکنید در مسیر خیابان یک گمشدهای را پیدا کردیم نه صاحب دارد (له مُلکُ السمواتِ و الارض) مالکیت این جهان برای اوست صاحب دارد صاحبش هم خداست خدایی هم که کارهایش به حق است هر چیزی را که آفریده است چقدر کهکشان چقدر ستاره چقدر ذره و بعد میپرسیم پروردگارا برای چه چیزی اینها را آفریدی میفرماید برای تو انسان برای من تو خیلی عزیزی هرآنچه در آسمانها هر آنچه در زمین هر آنچه بین زمین همه را برای تو آفریدم این چقدر انسان وقتی آیات را میبیند چقدر من عزیزم چقدر بزرگم چقدر توانایی در من نهاده شده است.
آقای شریعتی: که خدا آنقدر مرا تحویلم گرفته است.
حجت الاسلام بهشتی: (خَلقَ لکُم) دیشب من نگاه میکردم آیات را دریا را برای شما آسمان را برای شما باد و باران را همه برای شما آفریدم یکی انسان باید فهم کند چقدر پیش خدا منزلت دارد چقدر عزیز است آن شعری که مردم زیاد شنیدند:
(أتزعم أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَر) این جهان بزرگ دراین انسان حالا این انسانی که غافل شود چقدر تأسف دارد رد میشود از کنار آیه مثل کسی که نمایشگاه تابلوهای نقاشی هست بدون اینکه دقت کند رد میشود سر را میاندازد پایین تخمه میشکند یک دوربینهای مخفی اگر نشان بدهند این منظره را به دیگران میگویند عجب آدم بد سلیقهای است این کی هست کجا درس خوانده است (یمرون علیها) رد میشود از کنار نشانه خدا بی تفاوت است از همسر پیامبر پرسیدند جالبترین خاطرهای که از پیامبر سراغ دارید شیعه وسنی نقل کردند کدام است او گفته همه زندگی پیامبر شگفتانگیز بوده است به ویژه نیمههای شب که برمیخواست و به ستارهها نگاه میکرد یعنی این نوع نگاه را اگر ما از پیامبر بیاموزیم پس از نزول آیات 190 تا195سورهی مبارکه آل عمران تا آخر عمرش هر شب این آیات را تکرار میکرد اصلاٌ همین را ما بیاموزیم یک وقتی دسته جمعی یا خانوادگی حالا شهرهایی مثل تهران از بس که غبار هست ستارهها پیدا نیست حالا همین تهرانی ها هم که سفر میروند به کویر میرسند به دامغان به سمنان به یزد به کرمان میروند یک وقت اهل خانه را جمع کنند یک دوسه سه ساعتی ستارهها را نگاه کنیم چه خبر است این عالم بالا یا در همین تهران آسمان نما وجود دارد یک وقتی وقت بگذاریم با این دید یک نگاه قرآنی به فضا مثلاً نه تا ستاره به صورت خانوادگی از یک گوشه آسمان با یک نظمی حرکت میکنند میان یک گوشه دیگر باید برویم مطالعه کنیم در این زمینه در یک حدیثی خداوند میفرماید بندگان من میخواهم یک کاری کنم شما هم شبیه من شوید من کی هستم خلاق علی تو هم میتوانی آنقدر توانایی در تو قرار دادم که میتوانی هم چون من بگویی بشو بشود آن وقت یک کلید دارد اطاعت از خداوند (عبده أطعنی حتی أجعلک مثلی) یعنی اگر ما افتاده شویم در این نمایشگاه بزرگ در عالم تماشا میکنیم پرندهها را سجده کنیم به نماز بایستیم سی و یک بار آیاتی در قرآن آمده است با این کلمه شروع میشود (ألم تر) آیا ندیدی یعنی نگاه کن چشمهایت را باز کن ببین یکی از آنها این است آیا ندیدی این پرندهها در فراز آسمان پرواز میکنند کی آنها را در آسمان نگه میدارد (ألم یرو إلی الطیر مسخراتٍ فی جو السَماء) این پرنده این عقاب این کرکس در عمق آسمان ولی یک کسی مواظبش هست مسخرات رها نیست بی کس نیست یک خدایی او را مراقبت میکند مَا (يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ) فقط خداست که این پرنده را در اوج آسمان محافظت میکند حراست میکند اگر این نگاه ما همراه با خداشناسی باشد چطور این نگاه را تمرین کنیم با خواندن کتاب توحید مفضل این کتاب توحید مفضل که اصحاب امام صادق(ع) مفضل که با یک دکتر هندی با یک دکتر هندی بحثشان شده بود عصبانی شده بود دکتر گفت چرا عصبانی میشوی استادت کی هست گفت امام صادق گفت امام تو خیلی صبور هست آمد خدمت امام صادق(ع) گفت ای پسر پیامبر خدا را به من معرفی کن امام در دو کلمه فرمود الله همان خدایی که یکتاست وجز او خدایی نیست گفت نه اینها را که بلدم گفت یک خداشناسی که بتوانم دفاع کنم بحث کنم حضرت فرمود فردا صبح بیا فردا صبح تا ظهر و روز بعد روز بعد و روزهای متوالی یک روز دربارهی جهان بالا ستارهها یک روز دربارهی جهان درون اعضای بدن انسان و هماهنگی آنها یک روز دربارهی دنیای گیاهان یک روز دربارهی دنیای حیوانات همه را هم فراز به فراز میگوید نگاه کنید این حیوان را بیینید دانشمند مسلمان بوعلی سینا است ساختمان چشم را وقتی در کتابش توضیح میدهد فکر میکنم بیست بار در یک صفحه راجع به ساختمان چشم این جمله را گفته (اُنظر الی حکمةِ رَبک) دانشجوی چشم پزشکی به خودت نبال که من دانشجویی هستم کشف کردم ولی این بوده و هست اگر مردی بیا خضوع کن دربارهی آفرینندهی این اثر که نقاشی شگفت آور تعظیم کن.
آقای شریعتی: آن چنان که امام حسین در دعای عرفه تزرع میکند در برابر این اثر
حجت الاسلام بهشتی: ای کاش این دعاها را خدا رحمت کند آقای شیخ عباس قمی بعضی از دعاها را در پایانش گفته است درست است این برای این وقت است چقدر خوب است ما در طول سال بخوانیم یعنی برای مناسبتی آمده است این دعا مثل همین دعای عرفه انسان در طول سال حتی شده یک صفحه از آن یک فرازش را من در این جهان کی هستم خدا کی هست خوب برویم سراغ قرآن؟
آقای شریعتی: بله بفرمایید
حجت الاسلام بهشتی: پس این جهان مالک دارد مالک آن حکیم است نظمی بر این جهان حاکم است برای انسان آفریده است گاهی میفرماید (خلق لکم) گاهی میفرماید (سخر لکم) یعنی یک طوری آفریدم که برای تو قابل استفاده است بخوانیم بعضی از آیاتش را سورهی انعام آیهی 99خواهش میکنم چیزی به نظرم رسید در ماه رمضان قرآن میخوانیم به آیات طبیعت که میرسید چه ایرادی دارد با مداد کنار همان صفحه یک نقطه بگذاریم آن هفتصد آیهای که من اشاره میکنم شاید تا روز آخر این نقطهها مجموع یعنی میرسد به باد باران خورشید ستاره چشم به گوش به گل به نمیدانم پرنده اینها را علامت بزنید عجب عجب کتابی هست چقدر طبیعت شناسی در این کتاب است سورهی انعام آیهی 99 (و هوالذی) او خدایی است که (أنزل من السماءِ ماءً) از آسمان آب فرستاد به صورت باران به صورت برف به صورت تگرگ اصلاً خود این شکل گیری باران که دویست بار در قرآن صحبت آب شده است آب هم که الان اعلام میکنند از بحرانهای دهههای آینده این کره خاکی آب است یک مقداری ما قرآنی به آب نگاه کنیم امیرالمؤمنین (ع) به پسرش محمد حنفیه فرمود پسر جان هر وقت میخواهی وضو بگیری تا نگاهت به آب افتاد یاد ارزشمند بودن این نعمت بکن خوب باران آمد غلط است در این خدا نیست که ما طفل معصوم بچهی کوچک را از اول باران آمد نه او باران را فرستاد باید آن نویسنده این کتاب با این تفکر حتی برای کلاس اولیها که در شناخت حروف یکم محدودیت است آب را ما فرستادیم (فأخرجنا به نَباتَ کلِ شی) هر گیاهی را با همین آبی که در زمین فرو میرود ما بیرون میآوریم یعنی ما، ما یعنی یک مبدأ ذی شعوری نظارت میکند نفوذ میکند (فأخرجنا منه خَضِراً) گیاه را سبزی را ما دوباره أخرجنا بیرون میآوریم (نّخرج منه حبً متراکبًا) ما همین گیاهی را که میروید یکدفعه میبینی هفتاد تا صد تا دانه در همین گیاه است ما این کار را کردیم متراکباً یعنی کنار هم چیده شده است چقدر زیبا (وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ) این درخت خرما وقتی شکوفه میزند قابل دسترس زیبا (و جناتٍ من أعناب) باغهایی از انگور (والزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ) این میوهها گاهی شبیه به هم گاهی متنوع نگاه میکنی در یک باغ است چهار نوع سیب دارد سیب زرد دارد سیب قرمز دارد یا در جای دیگر قرآن میخوانی (و فی الارض قِطعٌ مُتجاورات) یک زمین است مخصوصاً بعضی از استانها کشور ما خیلی کشور فوق العادهای است مینازیم به این کشور عرض میکنم جهرم مثلاً میرویم در یک باغ است در یک زمین است میوهی شیرینِ، شیرین خرما، ترش ترش لیمو ترش، ترش و شیرین انار در همان باغ میفرماید آیا فکر کردید طراح کیست این خاک خاک است دیگر آب هم. کدام یک اینها طراح هستند کی هر یک ذرات از این میوهها را کنار هم چیده است.
آقای شریعتی: حتی مثلاً دو تا درخت شکل هم هستند حتی برگهایشان ریشه ساقهی آنها یکی مثلاً لیمو میدهد یکی پرتقال.
حجت الاسلام بهشتی: میوههای آنها متنوع است اصلاً ما بچههایمان را چه ایرادی دارد بیاییم یک مدت بادقت نگاه کنیم تفاوتها این رنگارنگی این تنوع بعد در قرآن راجع به تنوع سنگها یک وقت ما در خدمت حاج آقا قرائتی به یک کشوری سفر کرده بودیم گفتند یک موزهای است به نام موزهی سنگ حاج آقا قرائتی گفتند سنگ که موزه ندارد مگر چند مدل سنگ داریم ما آنجا بودیم گفت خودمان بشماریم ببینیم چند مدل سنگ داریم سنگ سفید و تراورتن و سنگ مرمر آخرش کم آورد گفت سنگ پا قزوین بعد رفتیم در آن موزه دیدیم چهار هزار نوع سنگ بود تنوع در مخلوقات خداوند چون اگر یک هنرمند یک تابلو نقاشی کند ما یک دیدی پیدا میکنیم اما اگر صد تابلو که هر تابلویی هم مزایای خودش را دارد میگوید این نقاش در هزار سال گذشته ما نداشتیم در تاریخ بشر یک چنین چیزی خداوند این همه تنوع در خلقت فرمود دقت کن (انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ) این صحنه را بیایید تماشا کنید وقتی میوه میرسد مثلاً بنده الان شصت و چند سالم هست یک بار شده بنشینم یک ساعت آن لحظهای که گل باز میشود یا میوه میرسد خودم بچههایم بنشینیم تماشا کنیم بعد بگوییم نقاش کی هست چه کسی این فعل و انفعالات را به نمایش میگذارد و چه منظوری دارد ما اگر بتوانیم خدا رحمت کند بابا طاهر را به دریا بنگرم این دید را باید در دانش آموز یعنی معلم ما مربی ما دانشجوی ما در دانشگاهها حالا یا ما اطلاع نداریم کمتر از این خبرها است هر رشتهای بیاید آیات خودش را انتخاب کند از قرآن بعد دید الهی را دید قرآنی را ماه رمضان هم یک موقعیتی است که پیامبر عزیز ما در جمعهی آخر ماه شعبان همه میدانند این خطبه را فرمود در ماه رمضان یک آیه بخوانید مثل این است که تمام قرآن را خواندهای یعنی یک فرصت طلایی برای انس با قرآن است حالا که قرآن را ما میخوانیم یک مقدار با توجه بخوانیم من یک وقتی در آموزش و پرورش قبل از ماه رمضان به دوستانم گفتم هرکسی به سلیقهی خودش ماه رمضان را با دقت بیشتری بخواند بعد هم ماه رمضان یکی از دوستان یک جزوهای آورد و به من داد گفت من رشتهام ریاضی است من همین طور که قرآن تلاوت میکردم به عدد که رسیدم اینها را یادداشت کردم اعداد کسری اعداد اعشاری اعداد صحیح صد و سی و هفت عدد در قرآن است من نگاه کردم چه طرح درس قشنگی میتواند باشد برای معلم ریاضی باشد چون معلم ریاضی میخواهد تمرین بدهد یک اعدادی را مثلاً ضرب کنید تقسیم کنید یا جذر بگیرید یا لگاریتم آن چه میشود میتواند اشاره کند صد وسی وهفت موقف در قرآن هست که میتواند اشاره به آن مثل بکند اشاره به آن رهنمود خدایی بکند ایندفعه کلاس ریاضی میشود یک کلاس قرآن ولی طبیعی هست الصاقی نه
(انْظُرُوا إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) این باور اگر باشد این نگاه تغییر میکند یک آیهی دیگر سورهی عبس آیات 24و32 (و ینظرالانسان الی طعامه) انسان باید بنشیند فکر کند همین غذایی که آمده سر سفره مثلاً یک نان مثلاً رفته نان بربری خریده است گذاشته سر سفره قبل از خوردن میگوید بچهها نگاه کنید از کجا آمده این نان حالا از کجا آمده است را خود خدا توضیح میدهد (أَنَّا صَبَبۡنَا ٱلۡمَآءَ صَبا) ما که خدا هستیم از آسمان آب را فرستادیم (ُثمَ شققنا الارض شقا) زمین را شکافتیم که این آب سر نخورد جای دیگر برود در عمق زمین برود (فاَنبتنا فیها حَبا ) آن بذری که در دل زمین بود ما که خدا هستیم رویاندیم (وعِنباً وَقَضباً) این بذر تبدیل شد به یک خوشه انگور و سبزی تازه (والزیتونَ) تبدیل شد به زیتون (ونخلا) و خرما اصلاً همینها را به بچهها بگویید نقاشی کنند بعد دربارهی نقاشی خودشان بیایند توضیح دهند یک توضیح قرآنی (وحَدائقَ غُلبا) یک باغی پر درخت (وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا) و میوهها و سبزیها (متاعً لکم و لأنعامکُم) اینها را که همه را گفتیم برای شما آدمها درست کردیم خودتان و حیواناتتان که از این خوردنیها بخورند.
آقای شریعتی: ازجنس همان سخََرَ لکم
حجت الاسلام بهشتی: گاهی انتقاد میکند قرآن میفرماید (خلق الانسان من نطفة) ما انسان را از یک آب ناچیزی آفریدیم (وإذا هوَ خصیمٌ) دشمن ما شده است ای بیمعرفت ای نمک نشناس به جای قدر دانی در روی ما ایستادی خدا را انکار میکند مسخره میکند دین را
(وَالاَنعام خَلَقها لَکم) این چارپایان را برای شما آفریدیم (فیها دفءٌ) این شتر این گاو این گوسفند یک فراوردههایی برای پوشش شما دارد پشم و پوست دارد به صورت کفش در میآورید لباس با آن تهیه میکنید و منافع دیگر هم دارد از شیرش از لبنیات آن استفاده میکنید (ومنها تأکلون) از گوشتش میخورید (وَلَکم فیها جمالٌ) این آیه را بیشتر از هر کسی حاج آقا قرائتی توضیح داده است ایشان میفرماید باید یاد کنیم و برای سلامتی ایشان هم دعا کنیم ایشان میگویند کلمه جمال یک بار فقط در قرآن آمده است این هم فقط اینجاست جمال یعنی زیبایی میفرماید وقتی یک گله گوسفند وارد آغل میشود و وقتی که صبحگاهان میرود به سمت چراگاه چقدر زیباست ایشان میگوید ممکن است کسی بگوید نه کجایش زیباست این گرد و غبارها در هوا میکنند یک مقدار باید دقت کنیم چه منظوری داشته خداوند، کجایش زیباست یک حرکت جمعی زیباییش این هست حرکت برای هدف دنبال کار رفتن عصر هم که برمیگردند با سینههای پر شیر برمیگردند هم خودشان استفاده میکنند بعد حرکت هماهنگ متفرق نیستند همه با هم حرکت میکنند همه با هم برمیگردند این اگر در زندگی انسانها تکرار شود یک جامعه منسجم هدفمند زنده پویا پرکار و پرمنفعت داریم. و لکم فیها زمان کم هست منم باید با سرعت بخوانم بازم لکم دارد اینها برای شماست (ولکم فیها جمالٌ حینَ تُریحون و حینَ تسرَحون ) آیهی بعد (وَتحملُ اَثقالکُم) این چارپایان وسایل شما را جا به جا میکنند این شتر این گاو این اسب این قاطر (إِلَىٰ بَلَدٍ لَمْ تَكُونُوا بَالِغِيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ)مناطق کوهستانی که نفستان میسوزد نمیتوانید شما بار ببرید این حیوان برای شما میبرد الان در کوهستانها گاهی آدم میبیند خانه سازی شده است از کجا مصالح بردند ماشین هم آنجا نمیرود این حیوانات کمک میکنند تا شما آنجا خانه بسازید (إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ) یعنی ما با طبیعت تعاملمان باید یک طوری باشد که مهربانی خدا را حس کنیم اگر این را حس کنیم دفعهی شکر گزاری ما بیشتر و شیرینتر خواهد بود.
آقای شریعتی: داشتم فکر میکردم واقعاً اگر این مبدأ و فلسفهی این همه خلقت را در نظر بگیری اسراف هم نمیکنی با طبیعت هم مهربان میشوی.
حجت الاسلام بهشتی: حالا اگر رسیدیم برای مدیریت این امکانات در سورهی مبارکه بقره آیهای هست که میفرماید بعضیها خیلی خوب سخنرانی میکنند اما وقتی مسئول یک بخشی از طبیعت میشوند خراب میکنند (إذا تولی) یعنی وقتی رئیس آن قسمت شد ولایت آنجا را به عهده گرفت (سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ) محیط زیست را خراب میکند دریا را خراب میکند مراتع را خراب میکند رودخانه را خراب میکند این مدیریت که اسراف حرام است تبذیر حرام است ریخت و پاش حرام است یکی از وظایف ما این است که دیگرانی که تلاش کردند و این امانتها را به ما رساندند ما هم برای آیندگان تلاش کنیم یعنی این هفتصد آیه خیلی برای ما حرف دارد.
آقای شریعتی: حیف که وقت ما کم هست شاید میشد هفتهها راجع به این مسئله صحبت کرد ما وقتمان هم تمام شده است حالا انشاالله یک فرصتی مفصلتر خدمت شما باشیم یک کتابی آورده بودید کتاب را معرفی کنید.
حجت الاسلام بهشتی: من در بازار دیدم متأسفانه متأسفانه کتاب در این زمینه کم است یکی آقای دکتر مهدی گلشنی دارد استاد دانشگاه شریف که از مفاخر ایران هستند یکی هم این کتاب فعلاً من دسترسی داشتم سیمای طبیعت در قرآن آقای دکتر محمد حسن رستمی کتاب بسیار خوبی است.
آقای شریعتی: بدهید من نشان دهم به دوستان سیمای طبیعت در قرآن جناب آقای دکتر رستمی نوشتند شما مطالعه کردید کتاب را من که ندیدم حتماً حجت الاسلام بهشتی تعریف میکنند بله دوستانی که اهل مطالعه هستند میتوانند این کتاب را تهیه کنند سیمای طبیعت در قرآن جناب آقای دکتر رستمی ما هم در طول این سالها کتابهای زیادی را خدمت مخاطبین معرفی کردیم عزیزانی که میخواهند مطلع شوند از این محصولات و آثار میتوانند به سایت ما بخش فروش اینترنتی محصولات فرهنگی و معرفی آنها مراجعه کنند اگر لازم شد سفارش دهند یا به کانال ما در سروش و ایتا و اگر به هر دلیلی موفق نشدید 20000303پیامکها آشنای ماست میتوانید درخواست بکنید دوستان راهنمایی میکنند. نکتهای از بحثتان باقی مانده است؟ مهمترینش؟
حجت الاسلام بهشتی: خیلی نکات مانده است.عرض به خدمت شما بندگی حالا که خداوند انقدر مهربان است ما هم وظیفه بندگی خودمان را داریم کمترین آن شکرگزاری است شکرگزاری هم معنا کردند یعنی آن امکانات را در مسیر خدایی به کار ببریم بندگی خدا را بکنیم آیندهی خوشی در انتظار خواهد بود.
آقای شریعتی: انشاالله و امیدوارم که امسال سال بندگی ما باشد انشاالله دعا کنید و خداحافظی کنید.
حاح آقا بهشتی: اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ. در حکومت امام زمان (ع) جوانها اولین نقش را دارند از خداوند میخواهیم جوانهای امت اسلامی را دختران و پسران را در پرتو عنایات خودت به ویژه در ماه رمضان تربیت بفرماید به خانوادهها به عزیزانشان مباهات کنند انشاالله آیندهی خوشی در انتظار باشد.
آقای شریعتی: انشاالله خیلی خیلی ممنون و مچکرم از توجه و همراهی شما سال نو مبارک باشد انشاالله ما در این ایام در ایام عید نوروز دقایق کوتاهی در خدمت شما هستیم و در محضر کارشناسان عزیزمان که کلی دلتنگ بودیم و خوشحالیم که امروز خدمت حاج آقای بهشتی بودیم قدم رنجه کردید امیدوارم به زودی خدمت شما باشیم به خانواده محترم سلام و تبریک ما را ابلاغ کنید آیات را خواهیم شنید انشاالله که عاقبت به خیر باشید در صحت و سلامت وعافیت به حق آیههای نورانی قرآن کریم و آخر دعوانا أنٍ الحمدلله ربِ العالمین و صل علی محمدٍ و آله الطاهرین خیلی از شما ممنون و متشکرم حاج آقای بهشتی
صفحه251قرآن کریم