اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-01-03-حجت الاسلام میرهاشم حسینی- راه‌های انس با قرآن کریم

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد و عجل فرجهم چه بهاری شده امسال بهار در بهار ایام بر همه‌ی شما مبارک باشد انشاالله سلام می‌کنم بر روی تک تک مخاطبان عزیزمان هلول ماه مبارک رمضان بر همه شما مبارک باشد بهار بندگی بهار قرآن بهار معنویت انشاالله بهترین‌ها نصیب شما شود امیدوارم که خدای متعال عنایت بکند ماه رمضان متفاوتی را همه‌ی ما تجربه بکنیم امیدوارم که خودمان هم زنده شویم به روئیم و انشاالله عاقبت به خیر شویم خیلی خوش آمدید خوشحالیم که در این دقایق و در این لحظات همراه شما هستیم در کنار شما هستیم در هر کجا که هستید انشاالله طاعات و عبادات شما قبول باشد محتاج دعای خیر تک تک شما هستیم مهمان داریم چه مهمانی بعد مدت‌ها دیدار تازه می‌کنیم با حاج آقا میرهاشم عزیز سلامٌ عیکم خیلی خیلی خوش آمدید.


حجت الاسلام میرهاشم: سلامٌ علیکم و رحمت الله عرض ادب و احترام سلام خدمت همه بینندگان عزیز و خدمت حضرت عالی.
آقای شریعتی: سلامت باشید خیلی هم خوشحالیم زیارت می‌کنیم شما را .
حجت الاسلام میرهاشم: سلامت باشید انشاالله دل به دل راه دارد توفیق ما بود برای عرض ادب خدمت شما و بینندگان پیدا کنیم و نوکری بکنیم.
آقای شریعتی: بزرگوارید خانواده خوب هستند انشاالله سال نو شما مبارک ماه مبارک هم که امسال از راه رسید با بهار تلاقی دارد امیدوارم که بر همه دوستان عزیزمان و بر شما مبارک و مهنا باشد انشاالله.
حجت الاسلام میرهاشم: امسال سال با برکتی باشد انشاالله برای همه انشاالله سال عافیت و سلامت و سال فرج آقا امام زمان باشد تقارن بهار قرآن شده با بهار نو انشاالله حالا یک چیزی همین اول بسم الله به ذهنم می‌آید خدا توفیق داده است فکر کنم سی و چهار سال شده است معلم هستیم شروع همه کلاس‌ها را معمولاٌ با یاد امام زمان شروع می‌کنیم حالا به رفقا می‌گویم همیشه که اگر توفیق انس با قرآن پیدا کردید که به نفس امام زمان بوده است به یمن هی روز قلب است  اگر در این عالم دارد کار خیری دارد انجام می‌شود و شری دور می‌شود به یمن هی روز قلب است امام زمان نفس زده است اگر الان زنده هستیم با عافیت و سلامت وارد ماه مبارک و وارد ماه خوبی‌ها می‌شویم انشاالله درک لیالی قدر اینها همه به برکت آقا امام زمان بوده است.
آقای شریعتی: سفره‌ای است که او پهن کرده است و ما سر سفره او هستیم.
حجت الاسلام میرهاشم : هر کار خیر و درستی کسی انجام می‌دهد توفیق پیدا کند انس با قرآن انس با اهل بیت خادمی مکتب اهل بیت محبت کارهای انسان‌های کامل در دل همه‌ی اینها را آقا امام زمان عطا کرده است به خاطر همین صبح و شام همیشه ممنون آقا امام زمان باشیم مچکر که سر سفره‌های خوبی ما را نشانده است به نفس او بوده است بنابراین صبح و شام یاد کنیم تشکر کنیم از حضرت و همین شروع بحث به ذهنم رسید که یک دعایی برای حضرت بکنیم با هم اصلاً زمزمه کنیم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً تعجیل درفرج امام زمان صلواتی عنایت بفرمایید.
آقای شریعتی: اللهم صل علی محمد وآل محمد.و عجل فرجهم انشاالله که امسال سال آمدنش باشد و زمین با آمدنش زنده شود و «یُحیِی الارضَ بعدَ مَوتِها» خیلی خوب ببینید که حاج آقا میر هاشم بعد از کلی فراغ امروز برای ما چی آوردند و عیدی آنها چی هست برای مخاطبان سمت خدا.
حاج آقا میر هاشم: سلامت باشید انشاالله موقع عزیزان یک صحبتی شد درباره‌ی اینکه با قرآن چه طور انس بگیریم و این که چطور بتوانیم البته برای خود من هم است که یاد بگیریم که چکار کنم با قرآن نه جدی عرض می‌کنم «لِمَ تقولونَ ما لا تفعَلون» خیلی باید حواسمان جمع باشد خود من هم که بیشتر انس با قرآن پیدا کنیم اگر اجازه دهید حوالی این بحث مدت زمانی که هست در خدمت باشیم برای بحث انس با قرآن حالا راه‌های مختلفی وجود دارد که آدم چکار کند انگیزشی شود و عمل شود حالا یکی افرادی که انس دارند بیبند اثر دارد یک موقع بچه که بودم یادم هست پدربزرگ‌ها مادر بزرگ‌ها بعضی از افراد اینها قرآن می‌خواندند در ماه مبارک مقید بودند چند دور قرآن را ختم کنند چه توفیقی هم داشتند که انشاالله هر کدامش هم یک حاجت بزرگی هم خدا به آنها عطا می‌کند ردخور ندارد فرمود آن حاجت‌ها دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد بعد از هر ختمی از قرآن خدا یقیناً عطایی می‌کند دیدن این افرادی که آدم‌های موفقی بودند و مأنوس با قرآن هستند اینها اثر دارد امروز اگر اجازه بفرمایید از این نگاه و از این زاویه ببینیم اصلاً هر صحفه‌ی قرآن هر سوره‌ای هر آیه‌ای با آدم حرف می‌زند و خیلی آدم در زندگیش اینها را می‌بیند خیلی ملموس می‌بیند اینها را در بعضی روایات اینها را داریم مثلاً ما به عنوان نمونه عرض کنم شما قطعاً در کل عمرتان این نمونه را می‌بینید مثلاً در وادی سیاست قدرت ریاست حتماً دو تیپ شخصیتی و دو جریان را می‌بینید یک جریانی مثل سلیمان نبی که تمام اینهایی که به آن عطا شده است می‌فرماید «لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» یعنی شما در هر اداره‌ای بروید این را می‌بینید دو تیپ را حتماً می‌بینید در هر رئیس رؤسایی حتماً این دو تیپ را می‌بینی یک تیپ مثل جریان سلیمان هستش که هر آنچه که به آن داده شده است از مکنت امکانات و قدرت و ریاست نگاهش این هست که همه‌ی اینها آزمایش است خدا می‌خواهد ببیند من کفران می‌کنم یا وظیفه‌ام را انجام می‌دهم خادمی مردم را انجام می‌دهم حتماً جریان مقابل هم آدم در عمر خودش می‌بیند آن جریان فرعون صفتی شما در هر اداره‌ای در هر سازمانی در هر مجموعه‌ای هر جا قدم بگذارید کل عمرتان هفتاد یا هشتاد سال کمتر یا بیشتر حتماً آدم این را می‌بیند یک کسانی که زورشان برسد یک فرعون تمام عیار می‌شوند مثلاً گاهی اوقات فرعونشان یک مصر است به اندازه خانواده خودشان زورش برسد محله‌اش زورش برسد یک فرعون صفتی دارد در اداره‌اش در محل کارش در اتاقش آنجا دارد یعنی هر جایی آن فرعون صفتی خود را نشان می‌دهد گاهی اوقات در یک شهری گاهی اوقات در یک کشوری گاهی اوقات در یک جهانی این را در عمرش آدم می‌بیند حتماً در عمرش می‌بیند ویژگی‌های کسی که رئیس شده است فرمانده شده است بزرگ شده است مثل سلیمان نبی دارد رفتار می‌کند و این جریان و نقطه مقابل حتماً جریانی می‌بینید رؤسای رئیسی مسئولی را مثل فرعون صفت دارد رفتار می‌کند این خیلی مهم است در نگاه آدم بعد در آیات ما آیات قرآن می‌فرماید ما برای شما قَصص می‌گوییم این که می‌گوییم قصص می‌گوییم آقای نجم الدین بزرگوار توفیق شد یک گعده‌ای بعد از چند وقت شد این قصص توفیق نوکری شد برای بیننده‌های عزیز اینها این قَصص در آیات قرآن غیر قِصص که در قرآن جمع قصه‌ها است قَصص خواهش می‌کنم بیننده‌های عزیز یک لطفی کنند ببینند در آیات قرآن تا بحث قَصص می‌رسد می‌فرماید «لعلّکم یَتفکَرون» ما قصه نیامده‌ایم بگوییم تمام شود برود وقت بگذرد مثلاً در قضیه‌ی مادر حضرت موسی به خواهر خودش می‌فرماید حالا که بچه را داخل آب قرار دادند داخل جوی قرار دادند که خیلی داستان عجیبی هست داستان حضرت موسی یک بچه را همه جمع شدند این را از بین ببرند ببین چه با عظمت شد، شد موسی کلیم الله در آنجا دارد که خواهرم قَصّیه از این واژه‌ی قَصص گرفته شده است یعنی دنبال آن را بگیر ببین به کجا می‌رسد یعنی واژه قَصص و قَصه در آیات قرآن هر جا که آمده می‌خواهد بفرماید این چیزی که ما داریم می‌گوییم پیگیری بکنید در زندگی خودتان.
آقای شریعتی: یعنی یک نکته یک پیام برای شما دارد.
حاج آقا میر هاشم: اصلاً در زندگی شما تکرار می‌شود همین اصلاً در زندگی شما همیشه همین تکرار را می‌بینید مثلاً می‌فرماید که «عبرةً لقد» ما این قصه‌ها را برای شما بیان می‌کنیم «عبرةً لقد لِاولِی الباب»این الگوسازی برای شما هست یک سری الگوها و یک سری عبرت‌ها در کل زندگی شما دارید می‌بینید واژه‌ی قَصص را می‌فرماید در آنجایی که می‌فرماید که «لمنَ الغافلین» نباشید خواهش می‌کنم عزیزان.
آقای شریعتی: یعنی گره خورده است با تدبر تفکر.
حجت الاسلام میرهاشم: با تدبر تفکر و تعقل این که آدم انطباق و توجه داشته باشد این که در زندگی‌اش در عمرش اینها را می‌بیند حالا من امروز چند تا از این نمونه‌ها را به مقدار زمانی که داریم حالا شش، هفت‌ تا اگر فرصت بشود در محور مختلف زندگی یک محور عرض کردم همین بحث ریاست قدرت و سلطنت آدم می‌بیند در عمر خودش باز هم در آیات قرآن دارد که این قَصص را بیان می‌کنیم برای اینکه حجت تمام شود ببینید چه طوری هست یک موقعی طرف در یک اداره‌ای در یک سِمتی است در یک مسئولیتی وارد می‌شود می‌گوید بقیه خراب هستند می‌گوید آن بقیه که خراب بودند جریان فرعون بودند به شما یاد داد جریان سلیمان هم ببینید راه خودت را جدا کن خدا حجت برای تو قرار داده است در هر صنفی در هر شغلی خدا یک آدم خوب به شما نشان می‌دهد امکان ندارد شما در سمتی ادار‌ه‌ای سازمانی در هر جا بروی حتماً خدا آدم خوب را به شما نشان می‌دهد که بعداً نگویی در قیامت خلاصه که حجت بر من تمام نشد آقا رسول اکرم فرمود حتماً در خانه‌هایتان قرآن بخوانید و انس با قرآن داشته باشید فرمود «اذا قرأ القرآن فی بیتٍ» اگر در یک خانه‌ای قرآن خوانده شود و انس با قرآن پیدا شود اتفاقی که در آنجا می‌افتد « تَيَسَّرَ [يُسِّرَ] عَلَى أَهْلِهِ - وَ كَثُرَ خَيْرُهُ وَ كَانَ سُكَّانُهُ فِي زِيَادَةٍ» یک جمله خیلی زیبایی اینجا دارد آقای نجم الدین بزرگوار ما در این آخرالزمان وسایل آسایش خیلی زیاد شده است ولی آسایش زیاد نشده است.
آقای شریعتی:یعنی آرامش زیاد نشده است.
حاج آقای میرهاشم: وسایل آرامش هست ولی آرامش نیست وسایل رفاه آمد ولی رفاه نیامد یک تعبیر قشنگی از علامه حوریه داریم این تکنولوژی‌ها آمد قرار بود ما آسایش پیدا کنیم ولی ما پیدا نکردیم یک جهتش به خاطر این است که کنار رفتن انس با قرآن و اهل بیت است این خیلی به ما آن دین حقیقی را کنار زدن خیلی به ما آسیب زد شما نگاه کنید در هر دوره‌ای چه اتفاقی دارد می‌افتد شما در این صد ده سال اخیر را خواهش می‌کنم نگاه بفرمایید اینها همیشه آمدند گفتند می‌خواهیم رفاه ایجاد بکنیم زندگی ایجاد بکنیم دین را بگذارید کنار بنیاد گرایی را بگذارید کنار دین را حقیقی را بگذارید.
آقای شریعتی: دین رفته است در حاشیه زندگی قرار گرفته است.
حجت الاسلام میرهاشم: در سال 1914 جنگ جهانی سلاح شیمیایی راحت شیمیایی اصلاً چیز عجیبی است انقدرخباثت 1939 جنگ جهانی دوم آن انفجار اتمی اصلاً باورش این
 را نمی‌شود دویست و بیست هزار نفر که فقط بیست هزار نفر آدم نظامی بودند دویست هزار نفر کودک و بچه اینها به اسم زن زندگی آزادی آمدند این بلاها را سر مردم آوردند دویست و بیست هزار نفر را راحت کشتند بمب اتم زدند چند وقت پیش هم کسی که مسئول بمب افکن بود در سن نود و خورده‌ای فوت کرد خیلی راحت هم بود چه جاهلیتی است چه وحشی گری است خیلی عجیب است در قرآن می‌فرماید «جاهلیتٌ اولی»یعنی یک روز جاهلیت مدرن هم برای شما می‌آید اگر آدم دورشود صد و خورده‌ای سال است دین و دیانت و اهل و بیت و این انسان‌های کامل را کنار زدیم این الگوهای واقعی را کنار زدیم ببینید چکار دارند می‌کنند 1939 را ملاحظه بفرمایید بعدش نگاه بفرمایید در سال‌های بعد 1950 یک جنگ تمام عیار 1955 یک جا ویتنام اصلاً آمد حرف بزند آمریکا و بقیه صهیونیست گفتند تو اصلاً نباید حرف بزنی چه جنگ خانمان سوزی راه انداختند 1980 یک سری در ایران گفتند آقا ما یک سری از چیزها را نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم برده باشیم استقلال و آزادی از این طور چیزها چقدر کشت و کشتار چقدر خانواده جانبازها چقدر خانواده شهدا چقدر جانباز عزیز دادیم چقدر اینها تحمیل کردند یک موقع من آمار نگاه می‌کردم برای من عجیب بود تا سال 2015 این مستکبرین بالای چندین میلیون بالای بیست میلیون شروع کردند آدم‌ها را به کشتن دادند.
آقای شریعتی: چون به حق خودشان قانع نیستند.
حجت الاسلام میرهاشم: فرمود در زندگی خودتان می‌بینید این چیزها را آیات قرآن دارد این را یاد می‌دهد در زندگی خودتان دارید می‌بینید در زندگی این وسایل آسایش می‌آید ولی آسایش و رفاه نیست در زندگی آدم دوست دارد خیرات ببیند ولی ظلمات می‌بیند شرور را می‌بیند فساد را می‌بیند در زندگی خیلی ما نیاز داریم نقصان نداشته باشیم ناقص نباشیم به کمال برسیم در زندگی نیاز داریم یک الگوی سالمی داشته باشیم فرمود آقا امام رضا از رسول اکرم فرمود: اگر سه چیز را در زندگی نیاز دارید انس با قرآن بگیرید قرآنی که با معلم باشد معذرت می‌خواهم قرآنی که بدون مکتب اهل بیت باشد باز هم این یک انحرافی بزرگی دارد.
آقای شریعتی: هر دو با هم هستند کنار هم هستند.
حجت الاسلام میرهاشم: بعد فرمود اگر این انس با قرآن حاصل شود قرآن و اهل بیت اتفاقی می‌افتد تَیَسَرَ آرام آرام احساس آرامش می‌کنیم و اگر تمام کاخ‌های عالم پول‌های عالم مال‌های عالم هم داشته باشی احساس آرامش نداری می‌گویند پول بر هر درد بی‌درمانی دواست نه این طور نیست این مطلب باطنی این درونی است فرمود اگر انس حاصل شود یواش یواش دست به خیر می‌شود طرف از آن شرور دوری می‌کند اگر انس با قرآن حاصل شود در روایت می‌گوید از نقصان آدم دوری می‌کند چرا چون عرض کردم الگوها یواش یواش شروع می‌کنند هماهنگ شدند خیلی ما نیاز داریم انس با قرآن و اهل بیت.
آقای شریعتی: یعنی با قرآن زندگی کردند.
حجت الاسلام میرهاشم: مثلاً یک باز هم نمونه عرض کنم قرار شد نمونه‌ها را عرض کنم یک نمونه عرض کنم در بحث دین و دینداری وجود مبارک حضرت ابراهیم خلیل را عرض کرده است یکه و تنها ایستاد خدا هم کمکش کرد در نمونه خانواده‌ها عرض کنم کل عمرتان این مثال‌ها نمونه‌های قرآنی را می‌بینید مثلاً حتماً شما شبیه حضرت آسیه من و شما حتماً در زندگی مان دیدیم و خواهیم دید بینندگان عزیز هم می‌بینند و آنی که یک شوهری دارد حتماً یک چنین بانویی را می‌بینید که جریان حضرت آسیه است شوهرش آدم مشکل داری است آدم زورگویی است ولی خانم آدم سالم مانده است شوهرش آدم جانی و قاتل است ولی خانم سالم مانده است شوهرش جز پست‌ترین انسان‌هاست ولی بانو شده است آسیه نامش کنار نام حضرت زهرا می‌درخشد.
آقای شریعتی: و شده است ضرب المثل.
حجت الاسلام میرهاشم: «ضَربَ الله مثلاً للِّذینَ آمنوا امرأةَ فرعون» یعنی این را آدم در عمرش می‌بیند یک موقع یک خانمی نگوید شوهرم بد بود من هم بد شدم نه و بالعکس گاهی اوقات می‌شود مرد اولیا خداست ولی همسرش آدم مشکل داری است این می‌شود یک کسی بگوید خانمم در یک وادی بود منم در این وادی رفتم نباید بگوید آنجا داریم «ضربَ الله مثلاً للذینَ کفروا إمراةً نوح و لوط» که خیلی هم اثر دارد یک کسی که بخواهد موفق باشد در کار دین و دینداری درهر کاری که می‌خواهد موفق شود همسر آدم خیلی کمک می‌کند خیلی ضربه بود به حضرت نوح و حضرت لوط که همسرانشان همراهی نمی‌کردند الان حضرت عالی که اینجا تشریف دارید توفیق دارید این نعمت‌ها را یک کار بزرگی دارید انجام می‌دهید برکات زیادی دارد من که الان توفیق نوکری پیدا کردم جفت ما مدیون همسرانمان هستیم اصلاً یک موقع دیده بودم حضرت عالی مثلاً تلفن داشتید می‌زدید مثلاً بچه چه طور برود کی بیاید خوب خانواده شما کار را جمع می‌کنند شما اینجا خیالتان راحت حتی چند لحظه ممکن است قبل از شروع برنامه همه چیز ممکن است.
آقای شریعتی: این همراهی خیلی مهم است.
حجت الاسلام میرهاشم: خیلی خیلی مهم است لذا همه‌ی ما مدیون هستیم این همسر خیلی مهم است انشاالله آن جوان‌های عزیز که ازدواج نکردند بخواهند در این شب‌ها و روزهای پربرکت.
آقای شریعتی: یک همسر خوب صالح شایسته نصیبشان شود.انشاالله
حجت الاسلام میرهاشم: حالا یک فوت کوزه گری هم یاد بدهیم آقا امام زمان و مادر امام زمان هم صلوات یادتان نرود.
آقای شریعتی: اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد.
حجت الاسلام میرهاشم: خیلی کمک است دنبال ورد و ذکر عجیب نگردید همین چیزهای ساده را هدیه کنیم به مادر امام زمان خیلی عجیب است.
آقای شریعتی: که یک موقعیت مناسبی برای جوان‌های ما پیاده شود.
حجت الاسلام میرهاشم: یک همسری که کمک آدم شود یار آدم شود حاج آقا پیدا نمی‌شود نه این طور نیست قرآن نشان داد این جریانات در کل عمرتان می‌بینید همسری که کمک آدم باشد این پیدا می‌شود حتماً جریان حضرت زهرایی پیدا می‌شود که کوثر باشد حتماً یک خانواده را می‌بینید حتماً خانواده‌ای را می‌بینید که «إنا اعطیناک الکوثر» باشد جریان فاطمی و علوی هم شوهر فوق العاده هم همسر فوق العاده هم پدر و مادر فوق العاده هم بچه‌ها فوق العاده می‌شود این اتفاق بیافتد.
آقای شریعتی : «نعم العون علی طاعة اللَّه» انشاالله نصیب همه دوستان شود.
حجت الاسلام میرهاشم: یک چیز عجیب حالا عیبی ندارد این را هم بگویم خیلی «تبت یدا أبی لهبٍ و تب» اینجا دارد یک خانواده‌ای را می‌گوید خانواده‌ی لهب و همسرش «إمراة حمالة الحطب»زنش هم آتش بیاری بود آتش بیار معرکه‌ای بود و هیزم کش جهنم بود خیلی اینها هر چی بحث دین دیانت حقیقی بود آقا رسول اکرم بود آنها اذیت می‌کردند خصوصاً خانمش این دو تا خیلی شر به پا کردند حالا جالب است از این خانواده یعنی از پدر و مادر اینطوری دیدید کسانی که ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری اجتماعی دارد چی می‌گوید می‌گوید پدر و مادر درستی نداشتم فرمود با قرآن که انس پیدا کنی حجت بر تو تمام می‌شود شما دیگر پدر و مادرت بدتر از ابولهب و زنش که نبودند از عبدالعزی و ام جمیل بدتر از اینها که نبودند چند تا پسر دارند دو تا پسرش بعد از فتح مکه مسلمان می‌شوند یار حضرت رسول می‌شوند در جنگ حنین که کسانی که کنار حضرت رسول بودند و فرار کردند فرار نمی‌کنند می‌ایستند شروع می‌کنند حمایت کردند از آقا رسول اکرم.
آقای شریعتی: از این اتمام حجت‌ها زیاد داریم در قرآن.
حجت الاسلام میرهاشم:« لِئَلا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ» این هم در بحث قَصص است باز هم در آیات قرآن می‌فرماید ما قصه نمی‌گوییم داستان سرایی نمی‌کنیم قَصص می‌گوییم سرگذشت می‌گوییم که ردپای آن را باید پیگیری کنید سوره‌ی مبارکه کهف سر قضیه موسی و خضر آنجا می‌فرماید قصص‌ها یعنی این ردپای را باید پیگیری کنیم قَصص ردپای را باید پیگیری کنیم می‌شود یک کسی پدرش ابولهب باشد مادرش هم حمالةالحطب باشد بعضی از این بچه یتیم‌ها یا بچه‌هایی که در یتیم خانه بزرگ می‌شوند یا بزهکاری دارند ناهنجاری‌هایی دارند یا پدر و مادر ندارند یا پدر و مادر بزهکار دارند اینها نه انس با قرآن پیدا کنند می‌بینند در این پدر و مادر چند تا پسر هستند چند تا دختر دو تا پسرش می‌شود یار رسول الله یک دختری دارد همین ابولهب و ام جمیل این در مکه مسلمان می‌شود و برای این که دینش را درست یاد بگیرد مهاجرت به مدینه می‌کند یار رسول الله می‌شود بعضی‌ها را دید زخم زبان می‌زنند خدا رحم کند به کسی که زخم زبان بزند این را می‌دیدند می‌گفتند «و إمراةٌ حمالة الحطب»این دختر مؤمنه صالحه خوب و عفیفه به این همیشه طعنه و کنایه می‌زدند آقا رسول اکرم بلند شدند و گفتند چی دارید می‌گویید حالا این پدرش بد بوده است مادرش بد بوده است این که بد نبوده است بعد حضرت قریب به این مضامین می‌گوید این از ما شده است خیلی عجیب است دختر ابولهب آن پدر و آن مادر یک چنین دختری دارند یک موقع کسی نگوید من یک خانواده‌ای دارم مثلاً خواهرم منحرف بود یا برادرم یا مادرم یا پدرم منحرف بودند این بحث خانواده الگوهایی که دارد ارائه می‌دهد قرآن و عبرت‌هایی که دارد ارائه می‌دهد این هم یک محور محورهایی دیگر که دارد در قرآن یاد می‌دهد به آدم الگوها و عبرت‌ها خیلی زیباست آدم هر صفحه‌ای را نگاه می‌کند انس با آن می‌گیرد حتماً در کل عمرتان حتماً می‌بینید کسانی که اینها خیلی بد کردند ولی عاقبت به خیر شدند «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا» مثل برادران یوسف خیلی بد کردند برادری که پیغمبر خدا بود این همه اذیت کردند پیغمبر خدا ولی خدا پدر هم که اولیا خدا بود نبی بود این طوری اذیتش کردند سالها اینها به جایی رسیدند که «لا تثریبَ علیکم» لا تثریب اصلاً خجالت نکشید عفو شدید بخشیده شدید آمرزیده شدید نگران هم نباشید و جالب از نسل بعضی از آنها پیغمبر در می‌آید یعنی کسانی که سال‌ها بد کردند ولی عاقبت به خیر می‌شوند این را قرآن دارد یاد می‌دهد بعد همان قرآن به ما یاد می‌دهد بلعم باعوراها را اینها سالها ظاهراً اهل عبادت بودند ببینید به کجا می‌رسد به خاطر حسادت کبر ریاست طلبی یا حرص بلعم باعورا مستجب الدعوه هم بوده است خیلی‌ها مستجب الدعوه اسم اعظم را بلدند یک چیزهای عجیبی در موردش نقل شده است بعضی وقت‌ها بر علیه موسی کلیم الله و قومش که مؤمن هستند می‌خواهد بر علیه آنها نفرین کند و نمی‌گیرد و «این خسر الدنیا و الآخرة » است و یک تعبیر عجیبی هم دارد خدا نیاورد کسانی که این طوری رها می‌شوند اینهاخیلی خطرناک می‌شوند اینها مثلاً یک عمری عبادت یک عمری در این راه بوده است یک عمری در راه شهدا بوده است یکدفعه این برگردد خیلی‌ها آدم وحشتناکی می‌شود بعضی از شرور عالم را اینها یاد می‌دهند.
آقای شریعتی: خدا برای هیچ کسی نیاورد.
حجت الاسلام میرهاشم: مثلاً یک کسی خانم عفیفه‌ای است یکدفعه دست از عفت بردارد این خیلی خطرناک می‌شود یک کسی متدینی است این را رها کند بعضی از شروری که بقیه بلد نیستند اینها یاد می‌دهند مثلاً بلعم باعورا می‌گویند خوب نعوذبالله شروع می‌کند با خدا جنگ کردند خوب دنیا و آخرت من را نابود کردی دعای من اینجا یک عمر مستجب الدعوه بودم شروع  می‌کند با خدا دعوا کردند چه چیز عجیبی برگشت گفت، گفت کل دشمن‌های حضرت موسی را جمع کرد گفت من یک چیزی به شما یاد می‌دهم که موسی و دینش همه چیزش نابود شود مردم هم بین آنها فتنه و شر پیدا شود گفتند چکار گفت من یک چیزی بلد هستم شما بلد نیستید و آن این که شروع کنید به بی‌حیایی بی‌عفتی لاابالی گری زنان آرایش‌های عجیب و غریب این را رواج بدهید در جامعه این را به آنها یاد داد گفت وقتی در قوم و قبیله موسی بی‌عفتی بی‌حیایی اینها رواج پیدا کند کل آن خانواده‌ها از هم بپاشد می‌گوید اینجا کامل در اختیار شما می‌شود و اینها شکست می‌خورند چیز عجیبی بلعم باعورا به آنها یاد داد این را در عمرمان می‌بینیم حتماً می‌بینیم کسانی که یک مدت بد عمل کردند توفیق توبه پیدا کردند مثل برادران یوسف کسانی که علی الظاهر درست عمل کردند برای یک مدتی ولی عاقبت به خیر نشدند این را در عمرمان می‌بینیم نمونه‌های زیادی است در داخل قرآن، داخل قرآن خیلی زیبا می‌فرماید این را در عمرمان می‌بینیم دو نفر مبلغ هستند دم از دین می‌زنند به هر دو نفر دنیا رجوع کرده است یکی از آنها می‌شود قارون یکی هارون جالب جفت آنها اهل کتاب مقدس و اینها بودند حتی قارون می‌گویند خیلی زیبا تورات را تلاوت می‎کرده است فکر کنم در تاریخ طبری دارد شما به عمرتان می‌بینید دو نفر که دم از دین می‌زنند دم از دیانت می‌زنند دنیا که به آنها رجوع می‌کند.
آقای شریعتی: رویکردهای آنها فرق می‌کند.
حجت الاسلام میرهاشم:تا آخر یکی هارون وصی می‌شود وصی نبی می‌شود اوج کمالات صفا معنویت همه چیز دیگری این را خیلی مهم است مثلاً آدم در عمر زندگی خودش بداند آقا من اینها را بلد نیستم قارون را دیدم نه هارون هم باید ببینی.
آقای شریعتی: اساساً حاج آقای میرهاشم با قرآن که مأنوس باشیم طبق فرمایشات شما با توجه به این که وقتمان هم تمام شده است باید خداحافظی کنیم با قرآن که مأنوس باشیم قرآن به ما یک خط کش می‌دهد و ما مرتب و مکرر باید خودمان را به این خط کش عرضه بکنیم و راه خودمان را پیدا کنیم.
حجت الاسلام میرهاشم: آقا نجم الدین عزیز یک دقیقه فرصت داریم حالا جالب است کل این قرآن با فاتحةالکتاب شروع می‌شود یعنی سوره حمد، سوره حمد قشنگ این خط کش را می‌گذارد می‌فرماید الحمدلله مقام عارفان و عاشقان «رب العالمین» مقام شاکران «الرحمن الرحیم» مقام تاجران یک چیزی می‌دهی یک چیزی می‌گیری «مالک یوم الدین مقام» خائفان و ترسوها و عابدها اینها یک طور بعد با محوریت «إیاک نعبد و إیاک نستعین» می‌آییم در «اهدنا الصراط المستقیم» «صراط الذین أنعمت علیهم» این وسط است عبودیت محور است یا از این طرف بالا می‌رویم به «الحمدلله» که مقام آن به اصطلاح عارفان واقعی و عاشقان است یا از این طرف سقوط می‌کنیم روزی ده بار واجب است این سوره را بخوانیم روزی ده بار که بدانیم یا از این طرف باید اوج بگیریم از مقام عابدان برسیم به مقام شاکران و تاجران و عابدان یا خدایی نکرده سقوط کنیم سقوط چه چیزی می‌شود فرمود «غیر المغضوب علیهم والضالین » ضالین خودش فاسد است ولی فاسد نمی‌کند ولی «غیر المغضوب علیهم» هم خودش فاسد است هم دیگران را فاسد می‌کند پنج تا تفسیر قشنگ هم اینجا گفتیم بعد جالب است قرآن هم با این شروع شده است گویا کل قرآن دارد این را می‌فرماید وسط «إیاک نعبد و ایاک نستعین» محور عبودیت قبلش بدانید مقامات را به کجا می‌رسد آدمی جایی که به جز خدا نبوده است الحمدلله یا خدایی نکرده سقوط بعد کل قرآن دارد همین را بیان می‌کند شروعش هم بسم الله الرحمن الرحیم است فرمود اصلاً «ایاک نعبد و إیاک نستعین» که ما آوردیم برای این بود که سوره‌ی مبارکه هود می‌فرماید برای این که رحمان و رحیم بگوییم یعنی برای این که خدا می‌خواسته است دستمان را بگیرد مثل یک پدری است خیلی مال و اموال و ثروت دارد ولی اگر همان روز اول دست بچه‌اش بدهد می‌گوید من نمی‌دهم می‌گوییم چرا نمی‌دهی اینها را اگر به بچه‌ام بدهم اموال را ازبین می‌برد هم خودش را یک ذره کار کند الگوها را ببیند یک ذره آزمایش شود یک ذره اینها را ببیند «من رحمة الله الواسعه» همه اینها را در خدمتش می‌گذارم این «رحمن الرحیم» لذا سوره‌ی مبارکه هود هم فرمود این عبودیت هم برای «إلا من رحمَ ربک کذلک لهم کل خلقت» برای این بود که خدا بیاید رحم کند همه چیز را در اختیار خلیفة الله قرار بدهد این هم یک گوشه‌ای است عرض کردم که فاتحةالکتاب است و سوره‌ی مبارکه حمد این در واقع که اول گذاشته باشد یکی از نکات لطیفش این است که کل قَصصنا کل جریان قرآن همه توجه به همین است «إیاک نعبد و إیاک نستعین» به اوج رسیدن یا نعوذ بالله خدایی نکرده راه و جریان شیطان که سقوط کنیم.
آقای شریعتی: فرمودند که تمام قرآن در سوره‌ی حمد جمع شده است شاید یک نکته آن همین باشد.آقا خیلی ممنون و متشکر خیلی خوشحال شدیم از زیارت شما انشالله سال1402 سال پر برکتی باشد برای شما و خانواده محترم همه‌ی کسانی که در محضر پرفیض شما الحمدلله بهره‌مند می‌شوند و توفیق شاگردی شما را دارند خدا انشاالله حفظتان کند سلامت باشید دعا کنید و انشاالله خداحافظی کنیم
حجت الاسلام میرهاشم: خاک زیر پا هستیم نه ما توفیق نوکری داریم خیلی ممنون انشاالله سال، سال با برکتی باشد برای حضرت عالی و خانواده  انشاالله سال‌های سال توفیق نوکری برای همه ما باشد یک دعایی عرض کنم به نفس آمین حضرت عالی و عزیزان که انشاالله می‌ببینند به مرحله اجابت برسد خدایا آنچه سعادت دنیا و آخرت است و آنچه خیر دنیا و آخرت است و آنچه خوشبختی دنیا و آخرت است آنچه برکت دنیا و آخرت است نصیب همه رفقا و مرتبطین جوانان و نوجوانان مربیان و متربیان نسل اولاد نصیب همه بگردان توفیق خادمی مکتب اهل بیت خادمی قرآن و اهل بیت به همه ما اعطا بگردان خیلی متشکر و ممنون.
آقای شریعتی: الهی آمین بزرگوارید به امید دیداری دوباره شما خیلی ممنون از همراهی شما برای مشارکت در قربانی ماه رمضان المبارک مثل همیشه همه عزیزان می‌توانند به سایت ما یا به کانال ما در سروش و ایتا می‌توانند مراجعه بکنند یا عدد 14 را 20000303 پیامک بکنند عزیزانمان نحوه مشارکت برای شما ارسال خواهند کرد و انشاالله شما هم همراه باشید در آستانه سال نو در ایام ماه مبارک رمضان نیازمند مشارکت جدی شما عزیزان هستیم در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید آیات را می‌شنوید دوستانم امروز صفحه 252 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد انشاالله جان‌های ما به نور قرآن روشن و روشن‌تر شود تا فردا و تا سلامی دوباره که همین لحظات همین دقایق انشالله خدمت خواهیم رسید و دیدار تازه خواهیم کرد بفرمایید خواهش می‌کنم خیلی ممنون و متشکر ازشما. صفحه 252 قرآن کریم