اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-03-11- حجت الاسلام والمسلمین تراشیون - هنر بهتر زیستن (تلاش در جهت بهبود روابط خانواده)

شریعتی: بر شاه خراسان صلواتی دیگر اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، سلام میکنم خدمت عزیزانم خانم‌ها و آقایان به همه‌ی دوستان عزیز از جوار بارگاه ملکوتی و نورانی کریمه‌ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به همه‌ی مخاطبان جان سلام میکنم دعاگو و نایب‌زیاره شما هستیم. این قرار همیشگی ماست در محضر عزیزانمون زائران و مجاوران حضرت فاطمه معصومه در شبستان بزرگ حضرت امام خمینی هستیم خدمت خواهران و برادران عزیز برنامه را از اینجا تقدیم نگاه مهربان شما می‌کنیم از لطف و مرحمت همه‌ی دوستانی که دست به دست هم دادند که این برنامه به صورت زنده و مستقیم از اینجا تقدیم نگاه شما بشه صمیمانه ممنون و مچکرم از تولیت محترم و بزرگوار حرم حاج آقای سعیدی و همه‌ی عزیزانمون خوشحالیم که با همیم درکنارهمیم عیدتون خیلی مبارک باشه روز دختر را به‌ویژه خدمت دخترهای این مرز و بوم این دیار جانانه تبریک می‌گویم و انشاءالله همشون زیر سایه الطاف کریمه اهل بیت عاقبت به‌خیر بشن. حاج آقای تراشیون سلام علیکم و رحمه‌الله خیلی خیلی خوش آمدید.

 تراشیون: سلام علیکم و رحمه الله، عرض ادب و احترام دارم محضر بینندگان خوب این برنامه خدمت حضار محترم زائرین و مجاورین آستان مقدس بانوی بافضیلت و باکرامت حضرت فاطمه معصومه تبریک و تهنیت هم عرض می کنم این ایام پر از نور و سرور را خصوصاً به دختران سرزمینمون به دختران عزیز کشورمون امیدوارم انشاءالله وجودشون سرشار از نور معنویت نشاط و شادی باشد انشاءالله.
  شریعتی: انشاءالله، حالتون چطوره؟
 تراشیون: الحمدالله.
  شریعتی: خیلی روز قشنگیه امروز الحمدالله رب العالمین.
 تراشیون: قطعاً همینطوره اول ذی القعده یکی از روزهای زیبای خداست که وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه را به انسان های عالم هدیه کرده.
  شریعتی: الحمدالله رب العالمین، گفت به لطف بودن اولاد موسی حالمان خوب است/بدون مشهد و قم چرخ این کشور نمی چرخد. انشاءالله سایه حضرت معصومه سایه حضرت رضا برسرمون مستدام باشه و انشاءالله قدر بدانیم. خیلی خوب ما بحثمون را آغاز بکنیم و بعد انشاءالله در ادامه همراه شما هستیم من همین ابتدای برنامه عرض بکنم برای مشارکت در قربانی ماه ذی القعده عزیزان هم نماز اول ماه هم صدقه را فراموش نکنند. برای مشارکت در قربانی دوستان می توانند به سایت ما، کانال ما مراجعه بکنند یا با شماره گیری کد دستوری *780*3131# در این طرح به عشق فاطمه ی معصومه به عشق حضرت رضا مشارکت کنند که قربانی این ماه هم با شکوه هرچه تمام تر برگذار بشه ما خدمت شما هستیم ببینیم برای ما چی به ارمغان آوردید و چه نکاتی را بشنویم.
 تراشیون: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین. درود می فرستم بر نبی مکرم اسلام و اهل بیت آن پیامبر بزرگوار عرض ادب و احترام هم دارم به محضر ولی نعمتان حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین و مقدم الفدا و تبریک و تهنیت هم عرض می کنم به این وجود مبارک و عزیز و نازنین، خب اگر اجازه بفرمایید جناب آقای شریعتی امروز به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه و روز دختر مقداری صحبتمون را و سمت و سوش را این هفته به این سمت بیاریم....
  شریعتی: چی از این بهتر.
 تراشیون: و مقداری درباره ی دختران عزیزمون در این کشور خوب و زیبامون صحبت بکنیم. من قبل از اینکه بخواهم نکاتی را توی این زمینه بیان بکنم می خوام عزیزان را بینندگان را حضار را به یک موضوعی توجهشون را جمع بکنم و جلب بکنم و اون این هست که شاید در عالم بگردیم در هیچ جای عالم نمی بینید مانند اسلام عزیز ما بانوان این گونه مورد تکریم و احترام باشند و اتفاقاً امروز یک جستجویی کردم در بالاخره منابعی که در اختیارم بود ببینم آیا در میان ادیان دیگر می توانیم یک بانویی را پیدا بکنیم که ملجا آمال مردم هست آرزوهای مردم هست این گونه مردم به زیارت او میان این گونه مقبره ی او پر از عشاق و علاقه مندان هست نه فقط بانوی مکرم حضرت فاطمه ی معصومه شما حضرت زینب را میبینید در دمشق یا زینبیه یا سایر بزرگواران را شاید این مقداری که ما برای بانوان مقبره هایی را داریم و عشاق به زیارت اون ها میان در میان ادیان دیگر اینطوری بانوان مورد تکریم و احترام قرار نگرفتند. شاید این ریشه ش در فرهنگ دینی ماست یعنی از همون موقعی که اسلام پایه گذاری شد در جلد سیزدهم تفسیر نمونه یک ماجرای تاریخی بیان میشه من این ماجرای تاریخی که یک مقدار هم غم بار هست ولی برای ما میتونه خیلی جای پندآموزی داشته باشه را بیان کنم. شخصی آمد محضر نبی مکرم اسلام و عرضه داشت یا رسول الله من گناهی کردم چه کنم؟ حضرت فرمودند برو توبه کن. گفت یا رسول الله حتی اگر گناهم بزرگ باشه؟ حضرت فرمودند بله. گفت ولی من گناهم خیلی بزرگه. حضرت فرمودند که گناه تو بلاتشبیه از وجود خدا که بزرگتر نیست می گویم برو در محضر خداوند عالم عذر تقصیر بیار توبه کن و انشاءالله خداوند میامرزه. گفت یا رسول الله می توانم موضوع را با شما درمیان بگذارم شروع کرد ماجرایی را از زندگی سرگذشت خودش برای پیامبر بیان کردن گفت یا رسول الله من در زمان جهالتم در زمانی که هنوز اسلام نیاورده بودم تاجری بودم تجارت می کردم میگه یکی از تجارت های من حدود 4سال طول کشید وقتی که برگشتم به شهر خودم به شهر مکه وارد خانه شدم خانومم آمد به استقبالم دیدم یک دختربچه ای هم کنارش هست بهش گفتم این دختر کی هست؟ چون بالاخره عرب در زمان جاهلیت روی جنس دختر حساسیت داشت نه فقط درمیان اعراب حالا اگر شما ادیان و تاریخ سایر کشورها را هم بخوانید تقریباً همینطور بودند یعنی ما کشورهایی همین الان داریم جناب آقای شریعتی وقتی که زنی شوهرش را از دست میدهد پسر مادرش را به ارث می بره یعنی اینطوری نگاه در بخشی نقاط عالم به جنس زن و دختران وجود دارد. خب حساس شد دید یک دختری اونجا هست گفت این کیه؟ اون خانم ترسید یعنی همسرش گفت این دختر همسایه هست اون زمان هایی که تو نبودی من تنها بودم میامد برای اینکه یک انسی باهاش بگیرم تنها نباشم. میگه دیدم شب شد این دختر نرفت گفتم این را بفرست بره پیش پدر و مادرش گفت نه با من مأنوسه بذار باشه. میگه یواش یواش دیدم إ این دارد خانم من را اُم صدا میکنه مادر، گفتم خب این اگر دختر همسایه هست چرا تو را مادر صدا می کنه؟ میگه اینجا بود که یک پرده ای از رازی برداشت گفت یادته اون 4سال قبل که می رفتی من باردار بودم نپرسیدی این حمل چی شد گفت ثمره ی این حمل همین دختره یعنی این دختر ثمره ی اون حمل هست. میگه خیلی عصبی شدم شب رفت کنار مادرش خوابید من هم جدا خوابیدم دم دم های صبح که هنوز هوا تاریک بود اومدم بیدارش کردم حالا تعبیر را در کتاب تفسیر نمونه میگه این بچه را کشید ظاهراً هنوز خواب بود به بیرون خانه و بیدارش کرد....
  شریعتی: الله اکبر.
 تراشیون: و این را بردم میان نخلستان شروع کردم گودالی را حفر کردن میگفت هی این بچه هم می پرسید چیکار می خوای بکنی بابا؟ دیگه بهش گفته بودند این بابات هست. میگه شروع کردم گودالی را حفر کردن اون هم کمک می کرد با این دست ان کوچکش میگفت گاهی اوقات حتی پیش آمد یک موقعی خاک روی من ریخت اون خاک ها را از روی من هم تکاند اومد پاک کرد این خاک ها را روی من، گودال که آماده شد این دختر را درون اون گودال دادم در اون ماجرا هست که با دست راستم روی کتف چپ او فشار آوردم که درون گودال تکان نخوره با دست دیگه م شروع کردم روی او خاک ریختن این هر چی ضجه و ناله می زد من توجه نمی کردم به اینجا که رسید میگن پیامبر شروع کردن عین ابر بهار اشک ریختن و به این می فرمودن به ایضاً من قُتِلَت؟ این ها به کدامین گناه کشته شدند؟ یعنی ببینید توی این فرهنگ پیامبر مبعثش بعثتش شکل گرفت بعد حالا همین وجود مبارک نبی مکرم اسلام وقتی می خواد دختر را توصیف بکنه میگه اصلاً پدرانی که صاحب دخترند در بهشت هم نشین من هستند. یعنی ببینید چقدر تکریم چقدر بزرگی که پدری که صاحبان دخترانی هست در روز قیامت هم نشین من پیامبر هست.
  شریعتی: یک دفعه از کجا به کجا میرسند.
 تراشیون: چطور اوج میده به خانه هایی که صاحب دخترانند بعد در روایات متعدد داریم حالا ما در برنامه ی ایام ولادت حضرت زهرا(س) من مفصل روایاتش را از وسایل الشیعه مطرح کردم. که بالاخره پدرانی که دو دختر دارند در روایت داریم که این ها اهل بهشتند. یعنی چقدر تکریم برای دختردار بودن، یا در روایتی داریم که حضرت فرمودند از خوش یمنی زن این هست که فرزند اولش دختر باشد. میگن خود نبی مکرم اسلام صاحب دختری شدند یک موقع این اصحاب تا فهمیدن پیامبر صاحب دختر شدن این ها شروع کردند غصه خوردن ناراحت بودن حضرت فرمودند این ناراحتیتون برای چی هست؟ گفتند یا رسول الله دختردار شدید یعنی ناراحت نباشیم؟ حضرت فرمودند دختر ریحانه است گل است و فرمودند روزیش را خدا می دهد. حالا اون چیزی که ما گاهی اوقات در روایت می بینیم، مبینیم که دختر نه تنها روزی خودش را میاره برای اهل خانه هم پرخیر و برکت است. من خیلی دیدم این کسانی که دخترانی دارن خودش بیان می کنند میگن از موقعی که دختردار شدیم ببینید شکر نعمت هم باشه ها گاهی اوقات دختر میاد کفران می کنیم حالمون بد میشه این نه ولی این دختر وقتی خداوند در اختیار ما قرار داد ما حالمون خوب باشه بعد ببینید چطور خداوند باب رحمت را از همه جهات به این خونه باز میکنه اصلاً حال این خونه را خوب میکنه و لذا دعا بکنیم من همیشه برای کسانی که فرزند دختر ندارند می گویم دعا کنید که خدا تجربه ی دختردار بودن را به اون ها بچشونه خصوصاً جناب آقای شریعتی.
  شریعتی: انشاءالله.
 تراشیون: انشاءالله که صاحب دختر بشن انشاءالله به حق این بانوی عزیز و ارجمند و همه ی کسانی که دختر ندارن خدا دختردار بکنه. یعنی می خوام بگم این وجود دختر در محیط خانه اصلاً به فرمایش وجود نبی مکرم اسلام اصلاً فضای خانه را تلطیف میکنه.
  شریعتی: حالا برای سلامتی همه ی دختر خانم های این دیار و مرزوبوم یک صلوات محمدی بفرستید. اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم. بگید که اینطوری اینجا یادشون کردیم خلاصه.
 تراشیون: بله حتما. اتفاقاً در راه که می آمدم دیدم که یک مادری پیامکی به من داده بود که حاج آقا میرید برنامه ی سمت خدا ما اولاد نداریم دعا بکنید به حق این ایام عزیز خدا به ما اولاد بده. البته این طرح غدیر یک طرح بسیار زیبا و ارزشمند است و باید پررونق تر بشه که متولیش الحمدالله برنامه ی وزین سمت خداست. پس ببینید دختر این ویژگی ها را دارد حالا خداوند دختران را در اختیار ما قرار داده و لذا ما نسبت به دخترانمون یک وظایف خاصی داریم که هم در آیات هم در روایات این وظایف را تعیین کردند. و لذا درحد زمانی که در اختیارمون هست امروز می خوام یک تعداد از نکاتی که ما پدران و مادران باید نسبت به دخترانمون رعایت کنیم را اشاره بکنم. قبل از اون یادی بکنم از شهید بزرگوار شهید مطهری که اینجا در جوار مرقد این بزرگوار هم هستیم و نور انشاءالله به قبر مطهر این شهید بزرگوار هم نائل بکنه شهید مطهری یک تعبیری را در کتاب نظام حقوقی زن در اسلامشون دارن ببینید اصلاً بانوان و زن ها یکی از ویژگی هایی که دارند معنوی ترند لذا اگر ما بخواهیم یک جامعه ی معنوی داشته باشیم باید اتفاقاً یکی از جاهایی که سرمایه گذاری بیشتری می کنیم روی تربیت دخترانمون باشه یعنی ما این دختران اگر سلامت تربیتیشون را ما در محیط خانه تضمین بکنیم در آینده بندگان خدا برروی زمین گسترش میابند. انسان هایی که در مسیر بندگی خدا حرکت می کنند افزایش پیدا می کنند لذا باید به صورت ویژه ما در تربیت دختران به یک سری نکات توجه کنیم. اولین نکته ای که باید بهش توجه کرد دختر را باید تکریم کرد یعنی اون چیزی که ما در روایات هم می بینیم همین تکریم دخترانه یعنی وقتی شما پیامبر میگه پدری که دودختر یا سه دختر دارد روز قیامت با من هم نشین هست دارد تکریم دختر را میکنه اینگونه که پدر صاحب دختر اینقدر ارزش دارد اون وقت خود دختران را و چگونه تکریم نمود یکی از اهالی منبر خب توفیق هم بود دربرنامه ی سمت خداهم نشان داد ایشون حضور پیدا می کردند چون میفرمودند یک موقعی من در محضر مقام معظم رهبری منبر رفتم و به این روایت اشاره کردم که وقتی حضرت صدیقه طاهره(س) میامدند به سمت پیامبر، پیامبر قامَ عَلَیها مقابل او می ایستاد. میگه منبرم که تمام شد آمدم پایین خدمت مقام معظم رهبری رسیدم ایشون فرمودند اجازه بده من درمورد این روایت یک نکته ای را بگم این که حضرت زهرا میامدند خدمت پیامبر و دروایت قامَ عِلَیها به معنای این نبود که پیامبر مقابل او می ایستادند به سوی او هم حرکت می کردند قامَ عِلیها میرفتند به سوی او ببینید چگونه دختر را تکریم می کردند پیامبر. قامَ عِلیها می ایستادند و حرکت می کردند و به استقبال او می رفتند ببینید ما امروز در حوزه ی مسائل تربیتی میگیم اگر خدایی نکرده ما فرزندانمون را حالا فرقی نمی کنه پسر یا دختر حالا بحث ما دختران هست امروز مورد بی لطفی قرار بدیم اهانت بهشون بکنیم شخصیتشون را بیاریم پایین این نیست که فقط یک دختر را بهش آسیب رساندیم ممکنه زمینه ی آسیب رساندن به یک نسلی را فراهم آوردیم. یعنی منجر به یک اختلال شخصیتی در این دختر بشه فردا این ازدواج بکنه با همسرش چطور رفتار بکنه فردا این مادر میشه با فرزندانش چگونه رفتار بکنه. یعنی ببینید به نوعی دومینووار سلسله وار شروع می کنه به یک نسلی آسیب وارد کردن و لذا وقتی ما دختران را تکریم می کنیم احترام می کنیم سلامت روحی و روانی اون ها را بخشیش تضمین می کنیم و زمینه ی این میشه که این وجودان مبارک انشاءالله فردا نسل خوبی را هم تربیت خواهند کرد و گستردگی بندگان خدا را روی زمین تضمین می کنند. پس اول تکریم نکته ی دوم محبت است یعنی دختر وجودش ریحانه ای است لطیف است باید به دختر محبت کرد یک شخصیت ژاپنی هست جناب آقای شریعتی عزیز ایشون یک تعبیری دارد میگه شما به گل که می خواید آب بدید اگر جملات زیبا بگید مثلاً همین گل را که داری آبیاری می کنی بگی چه گل قشنگی چه گل زیبایی چقدر من از دیدن تو دارم لذت میبرم میگه همینی که داری او را از آب تغذیه میکنی این نشاطتش بیشتر میشه یعنی جملات شما روی این گل...
  شریعتی: اثر میذاره اثر میذاره.
 تراشیون: که گیاه هست اثر میگذاره و لذا نسبت به موضوعاتی مثل تربیت فرزندان و خصوصاً دختران وقتی ما به دختر محبت می کنیم به تدریج شما میبینید دختران ما اون نشاط را پیدا میکنه اون ویژگی شادابی و لطافتش اون تجلی پیدا میکنه.
  شرعتی:تربیت ما هم مؤثرتر هست.
 تراشیون: و لذا ما توصیه مون این هست که حتما به دختر باید محبت کرد. می خواد درس بخونه با محبت بهش بگی که درس بخونه میخواد خدمت شما عرض بکنم که کار خونه را انجام بده بامحبت بهش بگیم می خوایم درخواستی را ازش داشته باشیم همینطور اصلاً گاهی اوقات هم نه بی ریا بهش محبت بکنیم یعنی هیچ کاری هم ازش نمی خوایم جملات عاطفی به او بگیم و دختر اصلاً این نیاز را دارد و لذا در اون روایت هم داریم حضرت فرمودند مرد وقتی بیرون میره خدا دوست دارد که برای خانواده ش یک هدیه بیاره و لذا حضرت فرمودند وقتی هدیه هم خریدید وارد خانه شدید اول به دخترتون بدین یعنی اول اون را مورد ملاطفت و توجه خودتون قرار بدین پس دومین نکته بحث محبت است یعنی ما باید اون سطح عاطفی را در محیط خانه برای دخترانمون ویژه تر داشته باشیم البته این را هم دقت بکنیم که خدایی نکرده منجر به حسادت پسرامون نشه یعنی یک موقع می بینید من اینقدر به دخترم توجه می کنم پسر فکر می کنه.
  شریعتی: هیچ جایگاهی نداره.
 تراشیون: بله گاهی اوقات حتی پسران هم اعتراض می کنند همین امروز یک آقا پسری من را دیده بود میگفت اقای تراشیون به هرحال دخترها خانم ها همه روز دارند پفک هم روز دارد ما پسرها نداریم روزی به نام خودمون.
  شریعتی: من یک وقتی گفتم روز میلاد امام جواد چقدر خوبه روز پسر باشه.
 شریعتی: بله انشاءالله این جمله شما خیروبرکت باشه بر دوستان در تقویم رسمی ما حتماً یک روز روز جوان داریم ولی اونجا مشترک هست بین دختران و پسران هست یک روزی را هم به عنوان روز پسر واقعاً لازمه ما نام گذاری بکنیم که این که میگیم اِعدَلُوا بَینَ اولادَکُم به عدالت باشه که اینجا هم خدایی نکرده حالا من این را به شوخی خدمت پسران عزیز جامعه عزیزمون می گویم پسرامون دچار سرخوردگی نشن. امیدوارم این اتفاق هم بیفته.
  شریعتی:حالا برای سلامتی آقا پسرها یک صلوات بلند بفرستید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
 شریعتی: پس این هم البته انشاءالله اگر روز پسر را اگر تعیین کردند ما برای آقا پسرها هم خیلی حرف داریم یعنی واقعاً ما یک سیلی از روایت هامون هم....
  شریعتی: حالا یک وقتی بعداً بدون مناسبت حالا بد نیست راجع به آقا پسرها حالا تا روز بذارن.
 تراشیون: بگیم پس، می خوایم ترغیب کنیم قانون گذاران را که سریع تر انشاءالله این کار را انجام بدن انشاءالله خدمت شما عرض بکنم یکی از نکاتی که نسبت به آن باید مورد توجه قرار بگیرد این هست که دختر موفق دختر بالاخره تراز اون دختری هست که ما روی حیا و حجاب او هم کار بکنیم ببینید دختر وقتی باعفت باشد باحیا باشد این فقط این نیستش که ما فکر کنیم به جامعه فقط دارد منفعت می رسونه این دقیقاً یک حرکت فطرتی هستش که ما این حرکت فطری را داریم پیش می بریم من حالا برای اینکه به عنوان نمونه عرض بکنم این را بگم در روایات داریم که اگر حیا 10 جزء باشد 9 جزء در اختیار دختران است. یعنی ویژگی فطرتی در دختران محسوب می شود و لذا اون کاری که ما باید رقم بزنیم این هست که این ویژگی فطری را در آن ها نگه داریم نگذاریم خدایی نکرده به انحراف بره. ببینید گاهی اوقات ما میگیم دختر باحیا بار بیاد مثلاً برخی دخترخانم ها میگن حالا آقاپسرها نگاه نکنن ما میگیم نه نگاه ما یک امر فطری هست اونوقت میدونید انسان وقتی در مسیر فطرتش حرکت بکند آرامش بیشتری دارد حس خوبی داره. ما بیایم اینکار را بکنیم یعنی اگر بخوایم حال دخترانمون خوب بشه حس دخترانمون خوب باشه روی حیاشون کار بکنیم و اجازه بدیم این ویژگی فطری در آن ها باقی بماند خدایی نکرده از بین نرود که این دچار آسیب بشود. گاهی اوقات ما الحمدالله رب العالمین ما دختران خیلی خوبی داریم همین الان در جلسه ی ماهم حضور دارند گاهی اوقات دوربین هم میره روشون من از این مانیتوری که اینجا هست میبینم چه دختران باحیا چه دختران خوب عزیز و حس خوبی هم قطعاً این دختران خوبمون از حیا و حجاب خودشون خواهند داشت لذا ما پدر و مادرها هم بیایم تلاش بکنیم اما چگونه من یکی دونکته درباره ی حیامند کردن دخترانمون بگم اولین نکته ای که می تواند به آن ها کمک بکند همین حضور در محیط های خوب هست من یک نکته ای را اینجا عرض بکنم حتماً حالا در اقصی نقاط کشور عزیزمون در خارج از کشور خب این برنامه سمت خدا را عزیزان میبینند اجازه بدهند حتماً دخترانشون یکبار تجربه ی زیارت حضرت فاطمه معصومه را داشته باشن در زندگیشون یعنی به گونه ای برنامه ریزی بکنیم بیان و ببینن این بانوی بزرگواری که خب دختری بودند در عنفوان جوانی هم وفات فرمودند چقدر خداوند به برکت اون حیاشون ایمانشون تقواشون بهشون برکت داده چقدر برکات را برای همه ی بشر گاهی اوقات آدم حس می کنه جناب آقای شریعتی عزیز وجود حضرت فاطمه معصومه(س) تا روز قیامت خیر و برکتش به جوامع انسانی به جوامع بشری مسلمانان شیعیان میرسه ما چقدر علمای بزرگ دانشمندان بزرگ داشتیم مراجع بزرگی داشتیم که افتخارشون آستان دوستی این آستان مقدس بود ما گاهی اوقات حرم که می آمدیم هیچ وقت این صحنه های زیارت برخی از علما را که میدیدیم فراموش نمی کنیم مرحوم حضرت آیت الله عظمی بهجت این شخصیت عرفانی و بی نظیر که جزو سلوک هر روزشون بود آمدن و زیارت این بانوی بزرگوار ما میگیم اجازه بدید چون حتماً توش یک برکتی بوده و هست که بزرگان ما مقید به زیارت این بانوی بزرگوارن بذاریم دخترانمون بیان اینجا خود این میدونید میشه آغازی برای الگوگیری یک شخصیتی را داریم براشون معرفی می کنیم که میبینند چه وجود بزرگی دارد و لذا این میتونه زمینه انشاءالله اون حیامندی را در دخترانمون فراهم بکنه نکته ی دوم دوستان، خوب جناب آقای شریعتی برای دختران خیلی اثرگذار هست چون دخترها خیلی عاطفی هستند با همسالانشون خیلی خوب ارتباط برقرار می کنند لذا وقتی همسالانشون دختران خوبی باشند اون ها هم از اون ها دارند الگوهای خوبی را انشاءالله اقتباس می کنند می گیرند پس همسالان را دقت بکنیم نکته ی سوم گاهی اوقات ما پدر و مادرها به خاطر اینکه دخترانمون باحیا و باحجاب هستند براشون ارزش قائل میشیم یعنی همین ارزشمندی گاهی اوقات احترام گذاری تکریم گذاری خصوصاً در حضور دیگران چه اشکالی دارد من وقتی دست دخترم را میگیرم میبرم خونه ی خالش اونجا که میرسیم شروع بکنم یک چند جمله ی کوتاه مثلاً خاله ش این دخترخوب و باحیای ما دلش برای خالش تنگ شده بود گفتیم بیایم دیدنتون صله ی رحمی یعنی این را به عنوان یک ویژگی یکی از ویژگی های ساختاری دخترمون ازش یاد بکنیم این ها میتونه در قوام حیامندی بچه ها ما اثرگذار باشه حالا یک نکته ای هم ما باید به رسانه هامون به کسانی که بالاخره تریبون در اختیارشون هست عرض بکنیم که گاهی اوقات ما باید نه فقط در قالب یک مستند نه فقط در قالب یک گزارش به عنوان یک شاخصه به عنوان یک ارزش حجاب را باید در رسانه مون نمایان بکنیم چون عرض کردم دختری که حیامند بشه اولین برکتش براش خودش هست شما فکر نکنید فقط برای جامعه ست من عرض کردم یک امر فطری هست حالا عزیزانی که روی مباحث فطری کار می کنند می دانند می گویند انسان هایی که در مسیر فطرت حرکت می کنند آرامش بیشتری دارند در مسیر فطرت حرکت می کنند حس خوبی دارند ما می خواهیم این حس خوب را برای دخترانمون نمایان بکنیم پس این هم نکته ی سوم در تربیت دخترانه که باید مورد توجه قرار بدیم. نکته ی چهارم برگردیم به خود اون پدر و مادرها حالا خصوصاً من می خوام این جمله را به خودمون آقایون بگم ما مردها خیلی باید هوای زن هامون را توی خونه داشته باشیم کاری بکنیم که زن هامون از زن بودنشون رضایتمندی داشته باشند اگر این اتفاق افتاد این اتفاق منتقل به فرزندمون هم میشه و لذا پدر باید مادر را تکریم بکنه مورد احترام قرار بده خدا رحمت بکنه مرحوم آقای فاطمی نیا را یادی بکنیم در این ایامی که نزدیک به ایام وفات این عالم بزرگوار هست شما وقتی که خاطرات خانم ایشون را میخوانید یا بیان می کنند آقازاده هاشون مبینید چقدر این مرد به همسرش در محیط خانه احترام می گذاشت چقدر و یک موقعی در همین قم جناب آقای شریعتی سوار یک ماشینی بودم دیدم یک آقایی شناخت من را یک خوش وبشی کرد و گفت آقای تراشیون من یک خانمی دارم خانمم من را اذیت می کنه ولی میگفت شما باورتون نمیشه من تابه حال از گل نازک تر بهش نگفتم گفتم چرا گفت خب دوتا دختر توی خونه دارم دوست دارم دخترهام از حس دختربودنشون لذت ببرند این نباشه یک موقعی دعواهای من و مادرشون ببینند خدایی نکرده تندی من را به مادرشون را ببینند از دختر و زن بودنشون پشیمان بشن یعنی ببینید چقدر با اینکه ایشون یک راننده بود ولی چقدر بامعرفت چقدر دقیق یعنی این نیستش که لزوماً آدم فکر کنه باید خیلی چیزها را بره یک جای خاصی یاد بگیره پای منبرها گاهی اوقات خیلی آدم ها هستند که درک و فهم بالایی دارند یک جمله ای میگه گاهی اوقات به تعبیری شاید به راحتی نشه جاهای دیگه پیدا کرد حالا ماها چون با مردم سروکار داریم زیاد این جملاتشون را می شنویم گاهی اوقات اون صبرشون و حوصلشون گاهی اوقات اون آینده نگریشون را آینده بینیشون را و لذا مراقب باشیم من پدر وقتی توی خونه دختری دارم ولا همسرم خطا میکنه دیگه بدتر از این نیست دیگه خطا میکنه ولی مراقب باشم یک بی احترامی به همسرم نکنم که ممکنه همین حس به دخترم دست بده و از زن بودن و دختربودنش ناراحت بشه و لذا ما الان برخی دخترها را داریم اصلاً دوست ندارند دختر باشند میگیم چرا میبینیم ریشه هاش همین موضوع هست پس ما آقایون اگر هوای همسرانمون را در محیط خانه داشته باشیم این زمینه ای را دارد فراهم میکنه که حس خوبی روهم به دخترانمون در محیط خانه انتقال بدیم پس این هم یکی دیگه از نکاتی که ما آقایون خصوصا باید توجه بکنیم یک نکته ی دیگری را هم عرض بکنم ببینید امروز خب روز دختره ما پدرها و مادرها حتماً یک برنامه ی ویژه ای هم برای دخترانمون داشته باشیم یک توجه ویژه ولو شده با یک شاخه گل دوست دارند دخترها یعنی گاهی اوقات من پدر میرم خونه سرراه یک شاخه گل برای دخترم بخرم تکریم دختر بودن فرزندم بهش بدم.
  شریعتی: حالا شاید یکی بخواد یک چیز بیشتر و بزرگتر بده.
 تراشیون: بخرن دیگه ما حداقل را گفتیم.
  شریعتی: حداقلش که من حواسم هست امروز روز توئه.
 تراشیون: بله که روز دختره و این را بهش هدیه بدم حس خوبی هم داره ها گاهی اوقات ما پدرها چون گل شاید برامون خیلی حس خوبی نداره مثلاً حکایت اون خانم بود میگفتش من برای روز مرد برای آقامون گل خریدم تا بهش دادم تا گرفت گفت چند خریدی؟ یعنی اول پرسید چند خریدی خب حالا واقعاً ما مردیم من خیلی مواقع به جدی و شوخی بگم می گویم یک موقعی جامعه ی ما وقتی به بلوغ میرسه که روز زن گلفروشی ها شلوغ بشه روز مرد ابزارفروشی ها شلوغ بشه مطمئن باشید به اون زمان برسیم آمار طلاق توی کشورمون میاد پایین ولی تا زمانیکه روز مرد روز زن هر جفتش گلفروشی ها شلوغ باشه ما با همین آمارهای طلاق مواجهیم یعنی هنوز نشناختیم همدیگرو.
  شریعتی: یعنی مردها آچارفرانسه می خوان انبردست و پیچ گوشتی.
 تراشیون: بله گاهی اوقات میگه باریکلا این را خریدی لازمم داشتم گاهی اوقات مشورت هم بگیرن مثلاً خانم زنگ بزنه به خواهرش ببخشید مثلاً به برادرش داداش جون روز مرده من الان می خوام یک آچار برای آقامون بگیرم چی بگیرم خوبه؟ مشورت بگیریم حالا عرضم این هست برای دخترها باید متناسب با جنس خودشون تکریمشون کرد و لذا روز دختر باید فضای خانه های ما متفاوت باشه من حالا یک نکته هم به مادرهای عزیز و بزرگوارمون عرض بکنم البته مادرها معمولاً خیلی خوب و مهربانند بچه هاشون هم دوست دارند به دخترهاشون هم توجه می کنند ولی اگر یک موقعی ماها یک اوقات تلخی هایی داریم مثل این روزها نداشته باشیم یعنی خیلی خودمون را کنترل بکنیم یعنی بذاریم همیشه باید خودمون را کنترل کنیم یک موقعی مبدأی میشه برای زمان های دیگه ولی این روزها سعی بکنیم حتی اگه یک موقع هم عصبانی شدیم به برکت نام حضرت فاطمه معصومه خودمون را کنترل کنیم اجازه بدیم دخترانمون در محیط خانه امروز را روز خوبی داشته باشند روز خوشی براشون باشه و من بیشتر عرضم این هست که از این دختر بودنشون حس خوبی پیدا بکنند و لذا این روز را هم حتماً به عنوان روز تکریمی بهش توجه بکنیم نکته ی ششمی که می خوام عرض بکنم پدر و مادر درحق دخترانشون و عاقبت به خیری دخترانشون حتما دعا بکنند. دعا سلاح مؤمن هست و لذا در اون روایت هم داریم که وجود مبارک نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدهِ کَدُعاءُ النَبِّی اِاُمَته وقتی پدری در حق فرزندش دعا می کند همانند این است که پیامبری در حق امتش دعا کرده یعنی اینقدر دعا اثرگذار میتونه باشه لذا در حق فرزندانمون دعا کنیم من حالا چون دعا را گفتم یک جمله ی کوچیکی هم توی پرانتز بگم.
  شریعتی: بفرمایید، بفرمایید.
 تراشیون: خیلی بپاییم خیلی مراقب باشیم که خدایی نکرده توی عصبانیت هامون نفرین و ناله نکنیم بچه هامون را نمیدونه آدم یک مقطعی میگیره یک مرتبه میگیره مثلاً داریم گاهی اوقات توی مشاوره ها خانم های بزرگی هستند سن و سال دارند میگن حاج آقا من روز خوش توی زندگیم نداشتم گاهی اوقات فکر میکنم یاد قدیم میفتم دخترخونه که بودم مادرم نفرینم کرده بود که الهی روز خوش نبینی.
  شریعتی: که حالا هم نمی بینم.
 تراشیون: می گویم نمیبینم میگه نمیدونه برای اون دعا هست نفرین هست یا نه ما واقعاً نمیدونیم ولی ممکن هم هست باشه چون بالاخره همونطوری که دعا هست نفرین هم هست و لذا خیلی مراقب باشیم یک موقع از سر عصبانیت ناراحتی بدی برای فرزندانمون چه پسر چه دختر خصوصاً دختران چون دختران لطیف هستند نباید آزردشون من اول بحثم هم عرض کردم ما دخترانی داریم پرورش میدیم که این ها قراره درآینده نه چندان دور مادران این جامعه بشن همسران این جامعه بشن قرار است در دامان این ها انسان ها به معراج بروند قرار است اینگونه پرورش پیدا بکنند. لذا توی این زمینه هم حتماً یک تمرکز جدی داشته باشیم دعاهای خیر زیاد هم داریم مثلاً خدارحمت بکنه مرحوم علامه مجلسی(رضوان الله علیه) در احوالات ایشون هست که میگه پدر را عرض میکنم مجلسی بزرگ را ایشون میگن که فرزندشون خب میدونید که علامه مجلسه صاحب بحارالانوار خب یک شخصیت خیلی بی نظیری هستند خیلی بی نظیر میگه من این ها را از دعاهای پدرم دارم چون پدرم یک موقعی میگفت من در نیمه ی شبی بلند شدم نماز شب بخوانم قنوت نماز شب بودم حس خوبی بهم دست داد حس کردم یک دعایی الان بکنم خوب هست همون لحظه محمدباقر توی گهواره شروع کرد به گریه کردن گفتم خدایا او را عالم ربانی در دین قرار بده ببینید سر بزنگاه آدم یک حال دعایی پیدا بکنه اونجا دخترش را فراموش نکنه پسرش را فراموش نکنه لذا باید برای بچه هامون دعا هم بکنیم درکنار محبته احترامه محیط خوب بردنه این دعا شرط لازم هست یعنی اگر بذاریم کنار گاهی اوقات ممکنه اون کارها روهم بکنیم اما اثر لازم را نداشته باشند پس این هم یک نکته.
  شریعتی: بسیارخوب. خیلی خوب نکته ای باقی مونده؟
 تراشیون: بله اگر فرصتی باشه من...
  شریعتی: در حد یکی دو دقیقه.
 تراشیون: یک نکته ی دیگر روهم من عرض بکنم در این یکی دو دقیقه باقی مانده در مورد دختران یک نکته ی که خیلی مهم هست و حائز اهمیت دخترانمون را دخترانه تربیت کنیم پرورش براساس جنسیت یعنی روحیه ی مردانه روحیه ی پسرانه را به اون ها تزریق نکنیم ما امروز اگر بخوایم یک جامعه ی متعادلی داشته باشیم باید مرد در جایگاه خودش زن در جایگاه خودش این هم برمیگرده به تربیت ها یعنی یک موقعی میبینید ما تربیت را به گونه ای انجام میدیم دخترمون به تدریج روحیه ش میشه مردانه این حسن نیست ما چقدر آقای شریعتی در مشاوره ها این را میبینیم که آقا میاد میگه اقای تراشیون من ازدواج کردم خانمی بالاخره کنارمه ولی دراصل حس میکنم یک مردی کنارمه روحیاتش مردانه ست دارم اذیت میشم اونوریش روهم داریم مثلاً در تربیت بچه ها چندوقت پیش بود یک مادری آمده بود میگفتش که من پسرم 13 یا 14 سالش هست روحیه ی دخترونه دارد چقدر ما داریم اذیت میشیم مثلاً بهش می گویم مادرجون میری یه چندتا نان بخری؟ میگه مامان میشه من نرم نان بخرم؟ من خونه را گردگیری کنم. میگه حاضر نیست بره کار مردونه انجام بده و میبینیم مادر دارد اذیت میشه و نگران به نوعی هم انگار صدای زنگ هشدار روشن شده براش و لذا دختر و پسر را سعی بکنیم براساس همون ویژگی هاشون تربیت کنیم اتفاقاً اینطوری هم موفق میشن تصورمون این نباشه که اگر دختر را پسرانه بارآوردیم درآینده گلیم خودش رو از آب می کشه موفق میشه نه اتفاقاً اون ها خیلی پرآسیبن و آسیب میبینن این هم به عنوان یک نکته و لذا ما در سیره ی اهل بیت(ع) بانوان اهل بیت(ع) مثل حضرت فاطمه زهرا (س) مثل حضرت فاطمه معصومه(س) مثل حضرت زینب(س) میبینیم که این ها یک بانوی کامل بودند و ما سعی کنیم براساس همین الگوها فرزندانمون را انشاءالله به خوبی تربیت کنیم.
  شریعتی: انشاءالله، خیلی ازتون ممنونم حاج آقای تراشیون عزیز ما میخوایم دعوت بکنیم از حاج آقا مهدی فروغی قاری بسیار نازنین و دوست داشتنی از دوستان بسیار عزیزم که ما زیاد هم به ایشون زحمت میدیم بیان و امروز به صورت زنده قرار روزانه سمت خدا را برای ما قرائت کنند.

صفحه553قرآن کریم