اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1401-01-15-شرح دعای ۳۵ صحیفه سجادیه (تسلیم و رضایت در برابر پروردگار)-حجت‌الاسلام فرحزاد

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم و رحمة الله، سلام می‌کنم خدمت تک تک عزیزانم خانمها و آقایان، مخاطبان جان طاعات و عبادات شما قبول باشد انشالله، خیلی خیلی خوش آمدید به این سمت خدا در دومین روز ماه رحمت و برکت و مغفرت. ان‌شاءالله که ماه رمضان پر باری را تک تک ما در کنار هم تجربه کنیم و ان‌شاءالله میزبان کریم هم به بهترین شکل ممکن از ما پذیرایی. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید ایام مبارک باشد ان‌شاءالله.

حجت‌الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز، عرض سلام دارم و هم حلول سال نو و هم حلول ماه خیر و برکت و مغفرت ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا را خدمت همه‌ی عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. بهترین‌ها در سال جاری برای همه‌ی عزیزان آرزو می‌کنم ان‌شاءالله که با دعاها و توسلات و عرض ادب بهترین‌ها نصیب همه بشود و ما نمی‌دانیم چند تا ماه رمضان مهمان خدا هستیم خیلی از عزیزان سال گذشته بودند، از دوستان خود بنده، بستگان، فامیل، دور و نزدیک
آقای شریعتی: که امسال نیستند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله بقیه عزیزان هم همینطور. و واقعاً این نکته‌ای که بارها مرحوم علامه همیشه سفارش می‌کردند که ما برای ابدیت خلق شدیم و این دنیا یک مسافرخانه و گذرگاه موقتی است و لحظه ای است و تمام می‌شود. 1400 گذشت، 401 هم سریع می‌گذرد، ماه رمضان هم همان روز اول و دوم فکر کنید روز آخر است سریع می‌گذرد چشم روی هم بگذارید می‌گذرد. و لذا خوش به حال کسانی که واقعاً قدردان هستند و از نعمت‌ها بهره‌مندی کامل را می‌برند. این روایت را دریغم می‌آید عرض نکنم خدمت عزیزان. امیرالمؤمنین علیه السلام جمله‌ی عجیبی دارند می‌فرماید مثال و ماها مثل بَرتَریکَ فَضلَنا اهل البیت عَلی سایر الناس. آیا امام معصوم مثل امیرالمؤمنین امام زمان چقدر برتری دارد بر بقیه انسان‌ها.
آقای شریعتی: اصلاً قابل قیاس نیست.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله واقعاً قابل قیاس نیست و اگر هم کسی قیاس کند رو نادانی شاید گناه نابخشودنی باشد لا يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ، او انسان کامل است، همه‌ی عالم هستی در وجود او تجلی پیدا کرده است. به توان چند نمی‌توانیم اندازه بدهیم. برتری ماه مبارک رمضان بر بقیه ایام مثل برتری امام معصوم بر بقیه انسان‌ها است. ان‌شاءالله خدا توفیق بدهد که از این ماه که ماه بندگی و عبودیت و مهمانی خداست خودش عنایت کند توفیق بدهد که بهترین‌ها را استفاده کنیم و بهره ببریم.
آقای شریعتی: ان‌شاءالله و ان‌شاءالله ماه مبارک رمضان را با تمام وجود درک کنیم که اگر درک می‌کردیم آرزو می‌کردیم سراسر سال کاش رمضان بود. ان‌شاءالله بهره‌ی ما بی انتها باشد به حق امیرالمؤمنین علیه السلام.
خیلی خوب مهمان حضرت سجاد هستیم سر سفره‌ی صحیفه سجادیه.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
دعای 35 صحیفه سجادیه راجع به تسلیم و رضایت است که ما تسلیم خدا باشیم و در همه‌ی امور از خدا راضی باشیم و به قضا و قدر خدا راضی بشویم و رضایت بدهیم.
خیلی مضامین بلندی دارد می‌فرماید الحمدلله الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللهِ خدا را شکر می‌کنیم الحمد لله که راضی باشیم به حکم خدا حالا حکم خدا فقط در احکام و افعال اختیاری منظور نیست حکم خدا در کائنات، تقدیراتی که برای ما بریده است که دست ما هم نیست. در چه زمانی متولد بشویم، چه زمانی از دنیا برویم، چطور زندگی کنیم، خیلی چیزها شاید بالای 90 درصد دست ما نیست. یک درصد جزئی که افعال اختیاری است آن هم به خاطر اختیار ما که خودش مختار است این اختیار را به ما داده است و این هم به خاطر اینکه این اختیار را با اختیار خودمان تحویل او باز بدهیم یعنی این درصد را هم باز تحویل او بدهیم.
الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللهِ به حکم خدا همیشه راضی باشیم.
شَهِدْتُ أَنَّ اللهَ قَسَمَ مَعَایشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ، حضرت می‌فرماید من شهادت می‌دهم که خدای متعال زندگی و عیش مردم را با عدالت تقسیم کرده است که این درکش خیلی مهم است یعنی کسی به دید الهی نگاه کند بِالْعَدْلِ قامَة السموات و الارض. هر چیزی در جای خودش خدا قرار داده است.
آقای شریعتی: یعنی از نگاه عدل الهی نگاه کنیم من از بغلیم چیزی کم ندارم حتی اگر به ظاهر داشته باشم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، یعنی آن کسی که غنی است، فقیر است، ضعیف است، قوی است، بالاست پایین است، هر کسی را در شأن خودش و اندازه‌ی خودش، نیاز خودش خدا در ظرفیت خودش به او مرحمت می‌کنم کم کسی نمی‌گذارد. خدا عادل است بحث عدالت بحث خیلی مهمی است.
حالا من نمونه‌هایی را عرض می‌کنم شَهِدْتُ حضرت می‌گوید من شهادت میدهم که خدا عیش و زندگی مردم را روزی بندگان را به عدل تقسیم کرده است.
وَ أَخَذَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ، تازه عدل یعنی به اندازه داده است به اضافه اینکه چیزی هم به فضل و کرم اضافه هم یعنی ما حداقل زندگی بسمان بود ولی باز هم به فضل و کَرَمش مثل اینکه حقوق می‌دهند و فوق‌العاده هم می‌دهند، هدیه هم میدهم و پاداش هم می‌دهم.
وَ أَخَذَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ ، باز هم به جمیع خلقش با فضل لطف کرده است.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، اینکه صلوات از بهترین دعا و ذکر هست مخصوصا در ماه رمضان است.
وَ لَا تَفْتِنِّی بِمَا أَعْطَیتَهُمْ، خدایا من را به فتنه نینداز، آزمایش نکن به چیزی که به دیگران مرحمت کردی من نگاه کنم چرا به این اینقدر دادی، زیاد دادی به من کم دادی. این باعث فتنه من نشود یعنی من به دردسر نیفتم و اینکه حالا ببینید اختلاف باید باشد، تفاوت. ولی تبعیض چیز بدی است یعنی تبعیض این است که در یک شرایط یکسان ما به یکی زیادی بدهیم و به یکی کمتر بدهيم.
ولی وقتی یک ظرف کوچک است و یک ظرف بزرگ است، یک جا استخر است، یک جا دریاچه است، یک جا قابلمه است باید به اندازه همان آب، آب بیشتر بدهی سرریز می‌کند ولی دوتا قابلمه یک اندازه ما یکی کم بگذاریم ظلم است. لذا می‌گوید که خدایا من را آزمایش نکن به فتنه نینداز به آنچه که به دیگران دادی من باعث بشود که حسادت بورزم یا مثلاً کفر بگویم یا ناشکری کنم.
وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِی، اگر هم یک چیزهایی را به من ندادی و به آن‌ها دادی آن‌ها به فتنه نیفتند و باعث امتحان نشوند. که اگر من این کم و زیادها را بسنجم و فکر کنم فَأَحْسُدَ خَلْقَكَ باعث حسادت می‌شود. چرا به فلانی برادر من است، فامیل من است، چنین و چنان کردی و برای من مثلاً کم گذاشتی.
آقای شریعتی: اصلاً کلا این نگاه آرامش را از آدم می‌گیرد.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، فَأَحْسُدَ خَلْقَكَ که اگر من این نگاه تفاوت را داشته باشم حسادت به خرج می‌ورزم.
و أَغْمَطَ حُكْمَكَ و حکم تو را سبک می‌شمارم. خدایا یک نگاه دید خودت را به من بده که من هر چیزی را در جای خودش درست ببینم. یک بحث خیلی قشنگی است، من این نکته را لازم است تکراراً تو بحثم عرض کنم و آن اینکه ما دوتا تقدیر داریم، تقدیراتی که برای من بریده شده است، شب و روز، زندگی می‌کنیم، کجا برویم، کجا برویم، قدمان چقدر باشد، مرد باشد، زن باشد، کوچک باشد، بزرگ باشد. بخش مهمی از آن که عرض کردم دست ما نیست ما آیا می‌توانیم جلوی گردش آسمان و زمین را بگیریم؟ نه هیچ کسی نمی‌تواند تمام عالم جمع بشوند یک سر سوزن بخوان، گرمای خورشید را کم کنند، حرکت خورشید را کم کنند، انرژی و نور آن را کم کنند امکان ندارد.
آقای شریعتی: مثلاً تحویل سال را 5 دقیقه بندازند جلو.
حجت‌الاسلام فرحزاد: دو ثانیه نمی‌توانند. تصرف کنیم، جهان را زیر و رو بکنیم. حتی خودمان هم در خیلی از مسائل چه وقت دنیا می‌آییم، چه وقت نطفه‌ی ما بسته می‌شود، فکر می‌کنیم دست ما هست، قدمان کوتاه است، بلند است، بسیاری اگر فکر کنیم .
حالا یک آقایی شوخی می‌کرد می‌گفت که 50 درصد از آن دست خداست و 50 درصد هم دست ما نیست ولی خب این شوخی می‌کرد. یک درصد کمی دست ما هست افعال اختیاری است که می‌توانیم مثلاً من اینجا را لمس کنم، بزنم یا نوازش کنم این کار را بکنم نماز بخوانم یا نخوانم، روزه بگیرم یا نگیرم. این‌ها در ظاهر دست خودمان است ولی تقدیراتی که می‌چرخد و می‌گردد میتوانم نمیرم؟ جان ندهم؟ تمام عالم جمع بشوند بخواهند چیزی که خدا نبریده است ببرند نخواهد شد.
فرعون با تمام نیروهای او جمع شدند که نطفه‌ی حضرت موسی منعقد نشود و اگر منعقد بشود هم خودش هم مادرش را نابود کنند ولی خدا خواهد آنجا که کشتی بَرَد، و اگر ناخدا جامع بر تن دَرَد.
یعنی بخش اعظمی از آن دست ما نیست بخش اندکی دست ما هست یعنی شما عوض بشوی خدا هم عوض می‌کند، شما صله رحم کنی کار خیر میکنی عمرت را خدا بیشتر می‌کند، خدایی نکرده قطع رحم کند گناه و معصیت کند عمرش کوتاه می‌شود یعنی عمل من تأثیر دارد. ولی اگر آنی که خدا قطعی بریده، مسلم بریده است. قضا و قدر حتمی، آن هیچ قابل تغییر نیست.
پیغمبر خدا اول شخصیت عالم است و خدا روی او را به زمین نمی‌زند ولی به خدای متعال عرض کرد پروردگارا بعد از من اهل بیت من بلا خیلی می‌بینند اگر می‌شود این را کم کن یا بردار خدا گفت این حتمی است باید باشد این امتحانی است که باید باشد گفت چشم در اختیار شما هستیم.
آقای شریعتی: این چشم گفتن خیلی مهم است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله خیلی مهم است. عرض کردم چیزهایی که می‌توانید تغییر بدهید، مریضی هست که خوب می‌شود می‌روی معالجه میکنی خوب می‌شوی ولی معلول نمی‌تواند عوض کند این پای فلج خوب نمی‌شود خب من باید راضی به رضای خدا شوم،آنی که می‌توانم انجام بدهم. حضرت امیر می‌فرماید آن جایی که حیله هست حیله بزن اما جایی که حیله تو هیچ اثری ندارد هیچ فایده‌ای ندارد، چاره‌ای نداری، ما بحثمان در این است خوب عنایت بفرمایند بینندگان عزیز بحث ما در قضا و قدری است که دست ما نیست قابل تغییر و تبديل نیست.
اینجا باید رضاً بِقَضَائِكَ، تَسلیماً لِاَمرِک لا معبود، جز رضا و تسلیم هیچ چاره‌ای نیست.
آقای شریعتی: و این مستلزم یک نوع نگاه متفاوتی است در عالم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، این باید دیدمان و عینکمان و بینش ما را عوض کنیم. باز هم من در طول بحث ممکن است بعضی‌ها وسط بحث مشغول شده باشند به این برنامه باز هم تکراری عرض می‌کنم چیزهایی که دست ما نیست، خارج از توان ما هست. آیات و روایات هم فراوان است، یکی از آیاتی که خیلی نوید بخش است و خیلی زیباست ان‌شاءالله به قلب و جان ما بنشیند آیه‌ی 51 سوره توبه است خیلی آیه‌ی زیبایی است. من همین جا عرض کنم تلاوت قرآن در همه‌ی ایام مخصوصا ماه رمضان خیلی خوب است یک آیه ثواب یک ختم قرآن را دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم ثواب یک ختم قرآن دارد، یک ختم قرآن چند ساعت وقت می‌برد، الرحمن یک ختم قرآن، قل هو الله الاحد یک ختم قرآن. ولی آقای شریعتی عزیز امیرالمؤمنین دوتا جمله است خیلی بلند و زیباست علی لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفكُّرٌ، علی لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ. اولاً با علی شروع کردند، از حروف تنبیه است یعنی بیدار باش از خواب غفلت بیدار شو حواستان را جمع کنید. عبادتی که خودت در آن نباشی، تفکر نباشد، دل نباشد، فکر و اندیشه نباشد آن عبادت نیست. خیر هم نکره است در سیاق نفع قرار بگیرد نفی کلی است یعنی هیچ خیری نیست یعنی خیری که تو را به خدا نزدیک کند نیست. روزه‌ای که ما را تغییر ندهد، نمازی که ما را تغییر ندهد در آن خودم نباشم، در آن تفکر نباشد، می‌گوید لا خیرَ.
تلاوت قرآن خیلی خوب است من خواهش دارم ولو شده کمتر تلاوت کنید، تفسیر آن، معرفت آن، متن آن، محتوای آن، ترجمه‌ی آن، و اینکه ما یک آیه را عمل کنیم از میلیارد ختم قرآن بالاتر است.
آقای شریعتی: در دعاها هم همینطور است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، یک دعا را لمس کند هضم کند، یک دعا اجابت شود از هزار دعایی که اجابت نشود چه فایده‌ای دارد؟ لقلقه زبان، یک آیه‌ی قرآن آقا دروغ نگوییم من قول می‌دهم از میلیون قراعت قرآن بالاتر است دروغ نگوییم ماه رمضان بگوییم خدایا من دروغ نمی‌گویم. پیغمبر ما فرمود در ماه رمضان کسی اخلاقش خوب باشد، غضب نکند، تند نشود، عصبانی نشود خوش اخلاق باشد، زن و بچه و فامیل همه بگویند این خوش اخلاق است، در این یک ماه خودش را کنترل کند من جواز عبور از پل صراط، رفتن به بهشت را برایش صادر می‌کنم یک ماه خوش اخلاق باشد. روزه برای اینکه ما خوش اخلاق شویم، نماز برای این است که ما اخلاق الهی پیدا کنیم قربة الی الله.
آقای شریعتی: یعنی ما باید حس کنیم حاج آقا که ماه رمضان امسال این دعاها و قرآن در وجود ما اثر کرده و زندگی ما را تغییر داده است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، وگرنه عادت و تکرار مکررات است.
آقای شریعتی: چه فرقی کردیم با پارسال.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، یک آیه را روی آن کار کنیم حالا همین آیه 51 توبه.
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ، خود این قُل‌ها خیلی شیرین است، بگو، شما یک موقعی خانمت، بچت، مستقیم می‌گویی خیلی با لطافت مثلاً میخواهی خیلی زیباتر بشود، مستقیم مثلاً واسطه پیغمبر. خدا می‌گوید که قل که این قل‌ها خیلی شیرین است خیلی لطیف است. قل ای پیغمبر بگو لَن نفی ابد است یعنی هرگز لَن یُصیبَنا چیزی به ما اصابت نمی‌کند مگر آنچه که خدا نوشته است و تقدیر کرده است. پس همین آرامش می‌دهد یعنی یک خدای دیگر نداریم، یک قدرت دیگری نداریم که بگوییم دوتا قدرت است، خدا یک چیز نوشته او یک چیز دیگر نوشته است ما بینابین، گاهی نه فقط یکی است، حکمران یکی هست فقط، سر و کار ما با یکی بیشتر نیست لَن یُصیبَنا.
لذا پیغمبر ما اَنَس بن مالک می‌گوید یازده سال محضر پیغمبر بودم یک بار پیغمبر خدا نفرمود این چیزی که نشد ای کاش میشد.
و چیزی که شده بود بگوید کاش نمیشد چیزی که شده بنا بوده بشود. آنچه می‌شود خوب است و آنچه خوب است می‌شود، خیلی کلام قشنگی است این آیه الخیر فی ما وقع و یَعَق یعنی الخیر، خیر در آنچه بود که اتفاق افتاده است یعنی بهتر از این نمیشد و باید میشد. آنی که شد که ما نمی‌توانیم برگردانیم که.
آقای شریعتی: به تعبیر حضرت امیر آنچه را که شد بخواه.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، بخواه و تسلیم بشو در واقع به خدا شما تسلیم می‌شوید. فعل را نبین فاعل را ببین.
آقای شریعتی: پدر ما را اين کاش‌ها در آورده کاش اینطوری میشد و کاش اونطوری میشد تمام زندگی را مختل می‌کند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت مختل می‌شود. کاش دختر خاله نه دختر عمو را گرفته بودم، 50 سال است زندگی می‌کند هنوز همسرش را امضا نکرده که این را خدا برایش بریده است. آقای دولابی خدا رحمتشون کنه می‌فرمودند از 6 میلیارد انسان روی زمین آنی که بهترین‌ها هست برای تو بریده است و مناسب شما هست راضی بشوید. چرا پدر من این است، چرا مادر من این است مگر دست من است پدر و مادر این باشد راضی به رضای خدا شوید، راضی به امامت بشو، راضی به تقدیرات الهی، گردش آسمان و زمین. چرا من را خلق کرده است؟ برای چی خلق کرده است؟ کاش خلق نمی‌کرد اصلاً اصل را هم زیر سوال می‌برد. قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ خیلی لطیف است ها، اولاً بدانید که هیچ کسی جز خدا نمی‌تواند بنویسد، خدا نوشته است محکم هم نوشته است ما مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فی الارض و لا فی اَنفُسکم الا فی کتاب من قبل اَن نَبرَعَها، یعنی قبل از اینکه آسمان و زمین و هستی را خلق کند خدا لوح محفوظ این را بریده است. شب قدر این است که ما به آن برسیم، شب قدر واقعی و تسلیم آن تقدیر بشویم.
سلامٌ هیَ یعنی تسلیم بشویم، قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا چیزی به ما نمی‌رسد مگر آنی که خدا نوشته است، لَنا هم خیلی مهم است نمی‌گوید کَتَب علینا کَتَب لَنا یعنی به نفع ما نوشته است یعنی این را باور کنیم که خدا اگر برای ما غنا پیش آورد لطف اوست صلاح اوست، فقر ناخواسته صلاح ما هست، مریض شدیم ناخواسته صلاح ما هست، سالم هستیم صلاح ما هست، اتفاقاتی که می‌افتد، پیش آمد‌هایی که میشود که ما با افعال اختیاری مان نه اینکه گناه کنیم غیر گناه تقدیرات را داریم می‌گوییم، تقدیراتی که دست ما نیست این‌ها به نفع ما هست کَتَب لَنا به نفع ما نوشته است. هُوَ مَوْلَانَا او مولای ما هست و بر خدا باید مؤمنین توکل کنند بگویند خدایا ما راضی به رضای تو هستیم. مضمون این آیه‌ی کریمه این دو مصرع و دو بیت شعر است نمی‌دانم مال کیست گلی خیلی قشنگ گفته است. بحثمان در افعال اختیاری نیست که من می‌توانم این کار را بکنم، می‌توانم گناه کنم و نکنم، می‌توانم روزه بگیرم، در تقدیراتی که دست ما نیست کَتَب لَنا هُوَ مَوْلَانَا.
می‌فرماید،
گَر رَود سَر بر نگردد سرنوشت،
چیزی که خدا بریده است، رزقی که باید به تو برسد، یا نباید برسد همه‌ی عالم جمع بشوند،
بر سر هر لقمه بنوشته عَیان،
لفلان بن فلان بن فلان.
پیغمبر ما فرمود یا اباذر هیچ کسی از دنیا نمی‌رود مگر اینکه آخرین قطره‌ی آب، آخرین لقمه‌ی نان، آخرین رزق و روزی تا به کام او نرسد و هضم نکند و نخورد نخواهد از دنیا رفت تا این دهان باز است خدا رزق را می‌رساند.
فرمودند اگر کسی از رزق و روزی خودش فرار کند همان‌طوری که از مرگ فرار می‌کند رزق و روزی به او می‌رسد همان‌طوری که مرگ می‌رسد. فرمودند حالا که اینطور است حرص زیادی نزنید، جوش زیادی نزنید، به اندازه معمول دنبال کسب حلال بروید وظیفه است و واجب است اما اینکه چرا کم شد، چرا زیاد شد، چرا باران خدا نفرستاد من با خدا دعوا کنم، چرا دیر فرستاد.
آقای شریعتی: ما تکلیفی داریم، اگر به تکلیفمان عمل کردیم دیگر باید تسلیم باشیم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، ما تکلیفمان را عمل کنیم ولی دیگر تسلیم و راضی به رضای خدا باشیم.
لذا فرمود حالا که اینطور است فَاَجملوا فی الطَلَب زیبا، ملایم، نرم حد وسط نه زیاده روی بکن نه تنبلی بکن آنی که خدا برایت بریده است می‌رسد.
گر رود سر بر نگردد سرنوشت،
این سخن با آب زَر باید نوشت.
این شعر بعدی مهم است.
کَتَب الله لَنا، سرنوشت ما به دست دیگریست،
خوشنویس است و نخواهد بد نوشت.
کاتب خداست، کَتَب الله لَنا وقتی اگر نویسنده‌ی تقدیرات ما خداست باور کردیم که امام‌ها این را باور کردند دیگر ناراحتی نداریم خدا نوشته است. خدا بنا بوده فرحزاد تو این قد و قواره باشد، در این زمان به دنیا بیاید، این پیش‌آمدها برایش بشود. اصلاً آقای شریعتی عزیز وقتی شما می‌نشینی در خلوت امضا میکنی چقدر راحت میشی.
آقای شریعتی: این آدم رو دلسرد نمی‌کند در دعا کردن؟
حجت‌الاسلام فرحزاد: اصلاً دلسرد نمی‌کند.
آقای شریعتی: خب وقتی همه چیز را نوشتند دعای چی کنیم ما؟
حجت‌الاسلام فرحزاد: ببینید دعا که می‌کنی میرسی به همانی که خدا نوشته به آن می‌رسید و نزدیک می‌شوید. ببینید سحرها ما دعای معروف را همه می‌خوانند اللهمَ إنی أسألک مِن بَهائک بأبهاه دعای سحر، خیلی هم دعای عالی است. بأبهاه یعنی آنی که بهای آن بیشتر است، بأنورهِ همش ما را می‌برد بهتر بهتر.
یک دعای کوچولو بعد از آن هست نوشته است دعای مختصر سحر ماه رمضان خیلی این هم مضمون همین آیه و حدیث است. آنجا دارد که اللهمَ إنی أسألک ایماناً تُباشِر بهی قَلبی، خدایا یک ایمانی به من بده، ایمان خدا رحمت کند حاج آقا حسین فاطمی بسیاری از بزرگان قم ایشان شاگرد حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی بود. شب‌های جمعه درس اخلاق می‌گفته خیلی از مراجع و مدرسین درس اخلاق ایشان می‌روند حاج آقا حسین فاطمی. جامع الدورَر هم کتاب قشنگی دارد همه‌ی آن‌هایی که نفس ایشان خورده است فوق‌العاده هستند در قم. ایشان خیلی روان و ساده می‌گفته خدایا این ایمان به انسان امر می‌دهد، آرامش می‌دهد انَ المتَقین فی مقام الاَمین یعنی من وظیفم را انجام دادم دیگر هرچی می‌خواهد بشود و نشود دست خداست راحت هستم. یک کشاورز وظیفه دارد شخم بزند، بذر بپاشد، کود بدهد و کارهایش را بکند اما کم می‌شود، زیاد می‌شود، باران می‌آید، گرم می‌شود، سرد می‌شود، آفت می‌آید، دست من نیست خورشید و قمر و این‌ها. من راضی به رضای خدا هستم.
فرمودند کسی که ایمان خدا به قلبش تزریق بکند به همه‌ی آرامش‌ها و کمالات می‌رسد. تعبیر ایشان این بوده که خدایا به جَدَم چربش کن این ایمان را چرب تر کن، یک ذره داده اینقدر شیرین است همه‌ی آن را بده.
اللهمَ إنی أسألک ایماناً تُباشِر یعنی مباشر مستقیم پخش زنده عربی می‌نویسد اَلمباشر، وقتی پخشی نباشد مباشری نیست زنده نیست.
مباشر یعنی خدا روبرو باهم باشیم، تُباشِر تو طرف من باشی. اللهمَ إنی أسألک ایماناً تٌباشر تو با من مقابل هم باشیم یعنی همش من با تو باشم. من بدونم که با خدایی هستم که همه کارها دست اوست، اعلم است و همه چیز را می‌داند و من نمی‌دانم. احکم است همه کارهای او از همه حکیمانه تر است، از همه محکم تر است. خدا خیرخواه ترین، مهربان ترین، ناصح ترین، ارحم الراحمین، از همه مهربان تر و دلسوز تر است. یعنی یک مادر می‌شود که مثلاً شر بچه‌ی خودش را بخواهد؟ امکان ندارد. خدا میلیون برابر از مادر مهربان تر است، از پدر مهربان تر است، برای من این تقدیر را بریده است.
اللهمَ إنی أسألک ایماناً تٌباشر بهی قَلبی، این جمله‌ی دومی آن هم خیلی جالب است. و یقیناً حَتی اَعلَمَ اَنه لَن یُصیبَنی الا ما کَتَبتنی. خدایا یک یقین و باوری به من بده که این یقین و باور بدانم که به من نمی‌رسد مگر آنی که خدا نوشته است. کمترین چیزی که در عالم اتفاق می‌افتد یک برگ جابه‌جا می‌شود بدون اذن خدا نیست.
و یقیناً حتی اَعلَمَ انَه لَن یُصیبَنی الا ما کَتَبتنی.
این سومی خیلی قشنگ است، و رَضِنی من العِیش بما قَسَمتنی یا ارحم الراحمین.
اگر نمی‌توانید دعای ابوحمزه بخوانید دعای بهائکَ بخوانید این دعا سه خط است، و رَضِنی با تشدید هم هست باید تو من را راضی کنی ها، من را راضی کن به آنچه که برای من قسمت کردی. هی نگویم چرا اینطوری شد و چرا اونطوری شد، اینکار را میکردیم اینطوری میشد کار ما شده همین.
آقای شریعتی: اوایل کرونا بود که امیدوارم واقعاً با صحت و سلامت و عافیت این دوران واقعاً بگذرد که خیلی خسته کرده است و کلافه یکی از دوستان ما پدرش مبتلا به کرونا شد آن اوایل هم هرکسی کرونا می‌گرفت خب خیلی اضطراب داشت و سخت بود برای آن‌ها. خیلی با تشویش و اضطراب و گریه گفت آقای شریعتی پدرم مبتلا شده است خواهش میکنم دعا کنید. هر کاری کردم آرامش کنم آرام نشد گفتم یک چیزی فقط بهت می‌گویم و ما تَسقُطُ من ورقة الا یَعلَمُها، گفت یعنی چی؟ گفتم یعنی هیچ برگی نمی‌افتد مگر اینکه او می‌داند و حواسش هست. گذشت و بعدش به من زنگ زد و پدرشان هم الحمدلله حالشان خوب شد و گفت آن حرفی که زدی من خیلی آرام شدم، یعنی آدم وقتی خودش را می‌سپارد خیالش راحت می‌شود.
حجت‌الاسلام فرحزاد: بله، ما چون این درک را نداریم چرا حضرت زینب اینقدر آرامش دارد من جایزه می‌دهم ابتلایی که حضرت زینب دیده شاید هیچ کسی ندیده باشد. شهدای کربلا راحت شهید شدند و رفتند به ملاقات، آن اسارت و آن زخم زبان ها، حضرت سجاد اگر یک موردی پیدا کنند این‌ها یک سر سوزن از خدا گلایه و شکایت داشته باشند من میلیونی جایزه می‌دهم چون این دید را دارم. آنچه از طرف خدا می‌رسد نیکوست ما رأیتُ الا جَمیلا. از پایین نگاه نکنیم شخص نبینیم، اشخاص نبینیم، از طرف بالا شهادت هم از طرف خدا بریده شده است.
آقای شریعتی: همانطور که حضرت می‌گوید برای من آسان است چون تو داری می‌بینی.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، و رَضِنی من العیش بما قلبی، او مالک مطلق است، او صاحب اختیار مطلق است، او خیرخواه مطلق است. دعای جوشن کبیر ارحم الراحمین است، اجود الاجودین است، اکرم الاکرمین است. کسی اصلاً نمی‌تواند با خدا قابل قیاس باشد، او برای من این‌ها را بریده است، بهترین‌ها را بریده است. ممکن است ظاهر آن تلخ است، بلاست، گرفتاری است، سختی است.
اجازه بدهید من یک حدیث زیبا و داستان برای شما بگویم، خیلی من از این داستان و این روایت و شبیه این روايات را گاهی من پیدا کردم چون بعضی‌ها فکر می‌کنند که مثلاً آدم باید مثلاً عارف کذایی باشد، عالم کذایی باشد، استاد دانشگاه باشد، حوزه باشد، آیت الله باشد، نه چوپان بوده‌، بلال حبشی یک عبد و برده بود، لقمان یک برده بوده، اویس یک چوپان بوده. ما در اقشار مختلف داشتیم که آدم‌های فوق‌العاده بودند و شدند اولیای خدا و در دل انبیا و اولیای خدا جا باز کردند.
آقای شریعتی: بحث معرفت نفسی که باهم داشتیم به آن رسیده بودند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: خیلی‌ها اینطوری ما داریم نمونه‌های زیادی داریم. اینطور روایت‌ها من خیلی خوشم می‌آید. متأسفانه حوزه و دانشگاه‌های ما این ایراد را دارند که می‌گویند فقط ما، فقط پروفسور‌ها و آیت الله‌های العظمی به جایی می‌رسند بقیه نعوذ بالله آدم نیستند این را با من دارند بحث می‌کنند. لذا به من هم انتقاد می‌کنند می‌گویند چرا مثلاً از آقای دولابی اسم می‌بری، از آقای رجبعلی خیاط مثلاً اسم می‌بری. خب ممکن است قاسم سلیمانی آدم عادی باشد و بنده خدا باشد چه ایرادی دارد؟ محدود نکنیم.
آقای شریعتی: ممکن است که خودشان را یعنی این مهم است که خودشان را شناختند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت، می‌خواهم بگویم که منحصر نکنیم اولیای خدا را در قشر علما یا در قشر تحصیل‌کرده ها، در قشر خاصی. ممکن است یک شهیدی حضرت امام فرمودند از ماها خیلی جلو بزند. چرا این تَعَین‌ها را برای خودمان درست کردیم؟ حتماً اینطور باشد نه ممکن است یک کسی آدم عادی باشد و اولیا خدا باشد، اویس قَرَن چی داشت؟ ابوذر چی داشت؟ ابن جوزی می‌گوید یک کلام عجیبی دارد می‌گوید سلمان سلمان شد، ابوذر ابوذر شد، این کلامش خیلی مهم است، قسم می‌خورد می‌گوید نمی‌دانست فرق حادث و قدیم چیست، این چیزهایی که فلاسفه و حکما می‌گویند چیست، اصلاً این‌ها را هیچ بلد نبودند. ولی درباره‌ی سلمان داریم سلمان باب الله من عَرَفه کانَ مؤمنا و من اَنکَرهو کانَ کافرا. من قول می‌دهم نه درس دانشگاه ما را خوانده بود نه درس حوزه‌ی ما را درس الهی خوانده بود، علم الهی آن علم الهی مهم است علم قرآنی مهم است. و لَقَد آتَيْناهُ لقمان الحکمة آن مهم است. این درس‌های ظاهری و حوزه و دانشگاه که یک یهودی و جاسوس هم می‌تواند تمام مراحل را بگذراند در حد اعلی هم باشد.
یک چیز دیگر، یک علم الهی
آقای شریعتی: حاج قاسم مگر نمی‌گفت خیلی از همین بچه‌های بسیجی در جبهه، نوجوان بودند می‌گفت من به این‌ها اقتدا می‌کنم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: واقعاً همینطور است. آن پاکی و صداقتی که او دارد من 70 سال است ولی به آنجا نرسیدم باید اقرار کنیم. به ما بر نخورد محدود نکنیم در یک قشر خاص آدم شدن را، به کمال رسیدن را نه هر کسی در حد خودش می‌تواند کمال پیدا کند. بله یک موقعی می‌گوییم این آقا شهید است، مرد بزرگی است ولی خداست ولی نمی‌گوییم که از او تقلید کنید، احکام و این‌ها را الگو می‌تواند باشد برای جوان‌ها اخلاق و رفتار او. ما در این حد می‌خواهیم بگوییم، این روایت خیلی قشنگ است.
محدث قمی در سفینه نقل کرده است. حضرت داوود علیه السلام از خدای متعال سؤال کرد خدایا همنشین، هم افق من در بهشت بَرین کیست؟ آنی که هم تراز من است، کنار بهشت همسایه‌ی من است آشنای من است. علی القاعده باید بگویم مثلاً فلان پیغمبر، فلان عارف، فلان عالم. من چند بار در سمت خدا این روایت را خواندم ولی تکرار آن هم هرچی بگویم کم است.
آقای شریعتی: البته این را هم بگویم علما واقعاً جایشان محفوظ است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: ببینید یک وقت می‌گویم که این آقا از ایشان تقلید کنید، احکام و عرفان و این‌ها یک وقت می‌گویند این آدم خوبی است می‌تواند در کارهای خوبش الگو برای دیگران باشد.
آقای شریعتی: یعنی خیلی‌ها که خوب هستند سوادی که ما فکر می‌کنیم را شاید به ظاهر نداشته باشند ولی به یک معرفتی رسیدند که آن راه را طی کردند.
حجت‌الاسلام فرحزاد: احسنت من می‌خواهم عرض کنم لقمان در هیچ دانشگاهی درس نخواند، مرحوم آیت الله بهاردینی می‌فرمودند پیغمبر خدا فرمود من اَخلَصَ لله اربعینَ جَرَد یَنابیعٌ الحکمة من قلبه علی لسانهی، کسی 40 روز خودش را خالص کند خدا حکمت الهی، حکمتی که به لقمان داده است از قلبش به زبانش جاری می‌کند. آقای بهاردینی می‌گفتند من این را امتحان کردم یعنی فقط منحصر نیست در آن راه، یعنی علوم و حکمت الهی ممکن است به یک آدم کربلایی کاظم ساروقی همه‌ی مراجع امتحانش کردند.
آقای شریعتی: این‌ها حد‌هایی است که متأسفانه ماها میزنیم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: حضرت داوود به خدا گفت خدایا هم درجه و همنشین من در بهشت کیست؟ علی القاعده باید، خطاب شد یک خانم خانه‌دار به نام خلاده بنت اوس یک خانم خانه‌دار عادی خیلی تعجب کرد. حالا برای اینکه به روز کنیم مسئله را مثل امام زمان علیه السلام که حجت خداست در زمان ما به خدا بگوید که خدایا کسی هست که در بهشت بیاید کنار من همسایه‌ی من باشد کیست؟ بگویم فلان خانم خانه‌دار است. علی القاعده باید بگویم این آقا نائب است، این اقا مثلاً وکیل حضرت است، مثلاً می‌خواهم بگویم. حضرت داوود تعجب کرد تعجب هم دارد خانم خانه‌دار افقش اینقدر بالاست؟ باز قاطی نشود مقام پیغمبر مقام امام زمان کسی نمی‌رسد می‌خواسته ببیند همنشین او در بهشت کیست. رفت آدرس گرفت و رفت در خانه را زد آن خانم آمد گفت شما خلاده بنت اوس هستید؟ گفت بله. گفت که من داوود پیغمبر هستم، به چه مناسبت منزل ما آمدید؟ فرمود من از خدای متعال خواستم همنشین من در بهشت برین کیست شما را نشان دادند خانم خیلی شرم و حیا کردند ببینید علامت تواضع و ادب، علام صحت آن. گفت آقا شاید همنام من کسی دیگه هم باشد اشتباه شده باشد من اصلاً در خودم نمی‌بینم دستگاه خدا اگر خودت را ول کنی می‌گیرند تو را و اگر خودت را بگیری ولت می‌کنند. این کسی بود که خودش را ول کرده بود گفت نه آقا من کجا و همنشینی با شما کجا. حضرت داوود گفت آدرسی که خدا بدهد اشتباه نیست اینکه قطعی است ولی می‌خواهم ببینم چه کار کردی؟ عبادت زیاد میکنی؟ نه، ذکر زیاد می‌گویی؟ نه، دعا زیاد میخوانی، روزه زیاد میگیری؟ نه، معمولی همین واجبات. گفت در خودت یک نگاهی بنداز فکر میکنی چی باعث شده است که این امتیاز بزرگ را خدا بهت داده است؟ یک تأملی کرد گفت من هیچ وقت در زندگیم نشده که کاری که خدا برایم پیش بیاورد با خدا مقابله کنم همیشه راضی به رضای خدا بودم و رَضنی من العیش بما قَسَمتَ لی یا ارحم الراحمین، دعای دو سه خطی. اگر وضعم خوب بوده می‌گفتم الهی شکر، مریض بودم الحمدلله، سالم بودم الحمدلله، وضع مالیم خوب بوده، فقیر بودم الحمدلله، در هیچ حالی روی قلبم از خدا برنگشته است راضی به رضای خدا بودم. چرا این کار را کرد، این چه شوهریست، این چه بچه‌ای است، نه من راضی به رضای خدا بودم.
آقای شریعتی: پسندم آنچه را جانان پسندد.
حجت‌الاسلام فرحزاد: حضرت داوود گفت همین است. اصلاً آقای شریعتی عزیز عرض آخر من، اصل بندگی عبودیت چیست؟
اینکه من یک خم و راست شوم که هنر نیست که، تو دلم هزار تا ایراد به خدا داشته باشم اصل عبودیت، اصل بندگی راضی به رضای خداست، تسلیم خداست، چون و چرا با خدا ندارد. اصل رضایت و بندگی خدا این است. آیت الله بهاردینی همین را می‌فرمودند که اصل بندگی این است که ما تسلیم باشیم، تسلیم به رضای خدا باشیم. خب تسلیم یکی این است که نماز هم می‌خوانیم، روزه هم می‌گیریم ولی آن جوهرش و عمق اصل مطلب آن قلباً کارهای خدا را امضا کنیم و تأیید کنیم.
آقای شریعتی: ایماناً تُباشر به قلبی.
حجت‌الاسلام فرحزاد: و یقیناً حتی اَعلَمَ اَنه لَن یُصیبَنی الا ما کَتَبتَ لی و رَضِنی من العیش بما قَسَمَتَ لی یا ارحم الراحمین.
گر رود سر بر نگردد سرنوشت،
این سخن با آب زَر باید نوشت،
سرنوشت ما به دست دیگریست،
خوشنویس است و نخواهد بد نوشت.
در اموری که دست ما نیست تسلیم و راضی باشیم.
آقای شریعتی: خیلی نکته‌ی مهمی است و ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد. خیلی ممنون هستم ازتون حاج آقا خدا ان‌شاءالله حفظتون کند.
برای مشارکت در قربانی ماه مبارک رمضان دوستان ما می‌توانند هم به کانال ما مراجعه کنند هم به سایت ما و هم با شماره گیری کد دستوری *780*3131# در این طرح بسیار بزرگ و نورانی همراه بشوند با ما ماه مبارک رمضان است، ماه همدلی است، ماه مواسات است ان‌شاءالله در کنار هم بندگی را تجربه کنیم و یک بخشی هم همین هوای هم را داشتن است. حالا که صحبت از کانال شد یک اتفاق خوبی در ماه مبارک رمضان قرار است بیفتد این بشارت را بدهم که بهار قرآن هست. عزیزانی که به قرآن نیاز دارند قرآن‌های پالتویی، قرآن‌‌هایی که دست ما هست به صورت نیم بها عزیزانمون در کانال قرار خواهند داد دوستان می‌توانند مراجعه کنند و ان‌شاءالله درخواست بدهند راه‌های دریافت آن را دوستان خواهند گفت و بهره‌مند شوند و ما را هم دعا کنند.
صفحه 495 آيات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی زخرف را امروز به اتفاق تلاوت می‌کنیم برمی‌گردیم ان‌شاءالله در بخش دوم گفتگومان با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما.صفحه 495قرآن کریم
آقای شریعتی: درود خدا بر شما ان‌شاءالله ما را در سحرهای پر نور، در لحظات ناب افطار دعا کنید، جای خالی همه‌ی آن‌هایی که امسال در بین ما نیستند واقعاً خالیست ان‌شاءالله همه‌ی آن‌ها مهمان سفره‌ی پر برکت امیرالمؤمنین حضرات اهل بیت صلوات الله و آنجا متنعم. یک اتفاق مبارکی که امروز بناست بخش‌هایی از آن را شاهد باشیم توزیع گوشت قربانی در بین افراد عزتمند عزیزانمون در سراسر کشور. یک جاهایی انصافاً حاج آقای فرحزاد توزیع این گوشت‌ها سخت می‌شود. مناطق صعب العبور است، یک وقت‌هایی شرایط آب و هوایی اجازه نمی‌دهد و این زحمت دوستان ماست که در عرصه‌ی اجرایی دارند این کار را انجام می‌دهند. امروز بخش‌هایی از گزارش توزیع قربانی در استان چهارمحال و بختیاری را خواهید دید که ان‌شاءالله حسن ختام برنامه‌ی امروز ما خواهد بود. چه ذکری بهتر از صلوات بر محمد و آل محمد که از فضیلت آن خواهیم شنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
حجت‌الاسلام فرحزاد: خطبه‌ای که پیغمبر خدا برای ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند یک بخش خطبه درباره‌ی صلوات است و مَن اَکثَرَ صلاة علی‌َ فی هذه الشرع سَقَلَ الله میزانَ یومَ تَخفُ فی علم موازین. جمله‌ی آخر آن خیلی تهدید آمیز است معلوم می‌شود قیامت خیلی‌ها کم می‌آورند یومَ تَخفُ چون قرآن می‌گوید هر کسی میزان حَسَنات او سنگین باشد می‌رود بهشت، سبک باشد می‌رود جهنم. خَفَت میزانُ سَقُلَت میزان. چه کار کنیم میزان حَسَنات ما سبک نباشد، کم نیاوریم، سرمایه داشته باشیم برویم بهشت. پیغمبر خدا فرمود کسی که در ماه مبارک رمضان زیاد قید زیاد روزی هزار تا، 500 تا 300 تا هر چقدر میتوانید بیشتر بهتر. کسی که در ماه مبارک رمضان زیاد صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدا میزان حَسَنات او را سنگین خواهد کرد در روزی که میزان حَسَنات سبک است.
آقای شریعتی: یک وقتی هم حاج آقا یک روایتی فرمودند که سنگین ترین عملی که در ترازوی اعمال ما قرار می‌گیرد صلوات بر محمد و آل محمد است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
این احادیث و دعاهایی که در برنامه خوانده می‌شود در کانال دوستان ما بارگذاری می‌کنند میتوانید مراجعه کنید و ان‌شاءالله بهره‌مند شوید.
خب حسن ختام برنامه‌ی امروز ما در اختیار شما است.
حجت‌الاسلام فرحزاد: این سوره‌ی زخرف که تلاوت شده است آخرین آیه دوتا آیه‌ی آخر خیلی با بحث ما هم می‌خورد.
وَقِيلِهِ يَا رَبِّ إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَ
فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
خیلی زیباست بشارت. وَقِيلِهِ یعنی قولهو، يَا رَبِّ إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَخدا از دل پیغمبر، از گفتار پیغمبر دارد یک چیزی بیان می‌کند. قولهو یعنی پیغمبر با خدا مناجات میکرده به بن‌بست رسیده است گفته خدایا يَا رَبِّ إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَ خدایا این قومی هستند که ایمان نمی‌آورند من چیکار کنم؟
اقا به بچت، به همسرت، به فامیلت، هی می‌گویی فایده ندارد دیگر از حد گذشته است چرا اینقدر به او وَر می‌روی؟ خدا چی می‌گوید؟ می‌گوید فَاصْفَحْ عَنْهُمْ اعراض کن از این‌ها، ولشون کن. من بارها به ما می‌گویند بچه‌ی ما نماز نمی‌خواند و روزه نمی‌گیرد نباید هی به آن‌ها وَر بروید و هی بکوبید به قول ما و اصرار کنید بگوییم خدا دوست دارد امر خداست فراهم کنیم خواندند که هیچی نخواندند گردن خودشان. روایت هم داریم سوال هم کردند همین است. از پیغمبر شما بالاتر هستید؟ پیغمبر می‌گوید خدایا إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَ خدا می‌گوید فَاصْفَحْ عَنْهُمْ یعنی از آن‌ها رو بگردان و اعراض بکن. بعد دعوا کنم یا درگیر شوم؟ وَقُلْ سَلَامٌ به آن‌ها سلام کن.
آقای شریعتی: دیگه کاری با آن‌ها نداشته باش.
حجت‌الاسلام فرحزاد: آره سلام، فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ بعدا می‌فهمند و بعدا می‌دانند. هم تهدید است هم بشارت است خیلی قشنگ است آیه وَقِيلِهِ يَا رَبِّ إِنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ لَا يُؤْمِنُونَ خدا می‌فرماید فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد بهترین‌ها در این ماه مبارک رمضان برای ما مقرر بفرما، قلب امام زمان از ما راضی، فرج او را نزدیک، ما را جزو بهترین یارانش قرار بده. خدایا مریض‌ها شفای عاجل عنایت بفرما، آن‌هایی که همسر ندارند، اولاد ندارند، مسکن و شغل به آن‌ها مرحمت بفرما، همه‌ی درگذشتگان، اموات، حق داران، مخصوصا عزیزانی که سال اخیر از دنیا رفتند غریق رحمت بگردان، توفیق کمک به قربانی هم به ما مرحمت بفرما. صدقه دادن در ماه مبارک رمضان خیلی خیلی سفارش شده است جا نمانید خیلی طرح خوبی هم هست که از افراد ضعیف می‌روند گوسفند می‌خرند و توزیع می‌کنند.
آقای شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم.
تا فردا و تا سلامی دوباره در پناه خداوند متعال باشید.