اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

1402-02-06-حجت الاسلام فرحزاد - نکاتی پیرامون محبت الهی

شریعتی: بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهم صل علی محمّد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم و رحمة الله سلام می‌کنم خدمت تک تک عزیزانم خانم‌ها و آقایان انشالله هر جا که هستید دل و جان‌تان بهاری و سبز باشد بهترین‌ها نصیب‌تان تن‌تان سالم باشد و قلب‌تان سلیم انشالله، خیلی خوش آمدید به این سمت خدا امیدوارم که این لحظات و دقایقی که در کنار هم هستیم لحظات پر بار و پر برکتی باشد انشالله. دیروز خدمت‌تان عرض کردم حاج آقای نظافت یک کسالت مختصری دارند قبل از برنامه من با ایشان صحبت کردم ایشان حال‌شان خیلی بهتر است ایشان اگر الان بیننده‌ی برنامه ی ما هستند با دل و جان به ایشان سلام می‌کنم و دلتنگ زیارت‌شان هستیم آرزو می‌کنیم انشاالله به زودی زود در صحت و سلامت و عافیت ببینیم ایشان را. برای جلسه‌ی امروز دعوت کردیم از حاج آقای فرحزاد عزیز که دلتنگ‌شان بودیم در سال جدید روزهای ابتدایی خدمت‌شان بودیم ولی حالا بعد از ایام عید سعید فطر خوشحالیم که میزبان‌شان هستیم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السّلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز و مهربان عرض سلام داریم آرزوی سلامتی کامل برای حاج آقای نظافت که مطالب خوب را الحمدالله روزهای چهارشنبه برای بینندگان عزیز می‌فرمایند انشالله به زودی برگردند به برنامه و همان‌طوری که شما فرمودید ما هم دلتنگ شما و همه‌ی بیننده‌ها هستیم.
شریعتی: خیلی خوشحالم شما را می‌بینم حاج آقای فرحزاد الحمدالله ربّ العالمین.
حجت الاسلام فرحزاد: الحمدالله.
شریعتی: خیلی از مخاطبان‌مان هم دلتنگ شما بودند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، حضوراً و پیامکی خیلی اظهار لطف و محبت می‌کنند حتماً بدانند که محبت دو طرفه است ما هم مشتاق دیدن‌شان هستیم و دلتنگ‌شان و برای‌شان طبق وعده‌ای که همیشه داشتیم برای‌شان دعا می‌کنیم یک موقعی آقای دولابی خدا رحمت‌شان کند می‌فرمودند از شهرهای مختلف ما را دعوت می‌کنند یا پیام می‌دهند یا تلفن می‌زنند می‌فرمودند با جسم و بدن‌مان نمی‌توانیم به همه محبت کنیم ولی با قلب و جان و روح‌مان می‌توانیم پیوند بزنیم و دوست‌شان داریم و دعای‌شان می‌کنیم من به رفقایم که به آنها خیلی ارادت دارم و آنها را جز مؤمنین واقعی می‌دانم التماس کردم که به بهشت می‌روید به من شفاعت کنید بدون فرحزاد نروید و از همین هم از همه‌ی بیننده‌ها می‌خواهیم که خلاصه ما غرق گناهیم حالا یک شوخی هم بگویم بد نیست یکی از بزرگان فرمودند که یک کسی به ما اعتقاد داشت اصرار زیاد که برویم کنار ضریح امام حسین(ع) و برای من دعا کن سید بود روحانی برجسته‌ای بود معروف هم هست آقای قاضی را دیده بود و بزرگان، اصرار که شما بیا کنار ضریح که آنجا که دعا مستجاب است برای این بنده خدا دعا کن می‌گفت ما را برد کنار ضریح و گفتیم خدایا ایشان را چنین کن و چنان کن بعد گفتم تو هم یک دعا کن گفت خدایا دعای این روسیاه را در حق من مستجاب کن. حالا ما را جز اولیاء الله می‌دانست خواست یک لطفی به ما کند خیلی ساده بوده بنده خدا، انشاالله که دعای این روسیاه در حق همه مستجاب شود و ما دوست‌شان داریم انشاالله که...
شریعتی: اختیار دارید انشاالله که امیرالمومنین از همه دست بگیرد و انشاالله گرد حضرت جمع شویم تعبیر مرحوم حاج آقای دولابی مومنین وقتی به امیرالمومنین وصل می‌شوند وصل به کل می‌شوند دیگر، تطهیر می‌شوند. چه‌طورید شما؟
حجت الاسلام فرحزاد: الهی شکر الحمدالله انشاالله عبادات هم قبول باشد و برکاتی که خدا من یقین دارم ماه رمضان خدا نظر نه فقط به مومنین به کل عالم به موجودات دارد انشاالله آن نظر و لطف خدا را حفظ کنیم برای ابدیت انشاالله.
شریعتی: انشاالله و امیدوارم سال جدید معنوی و همین‌طور سال جدید شمسی ما که در طلیعه‌اش هستیم برای مردم نازنی ایران عزیز پر خیر و برکت باشد و انشاالله که گرفتاری‌ها و مشکلات یکی یکی رخت بر ببندد خدمت شما هستیم و بحث امروز شما را می‌شنویم و ببینیم امروز چه برای‌مان آورده‌اید و چه قرار است بشنویم.
حجت الاسلام فرحزاد:  بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین. یک کشیش مسیحی که سر گروه عده‌ی زیادی از مسیحی‌ها بوده است ایشان یک موقعی با گروه زیادی آمدند ایران مهمان بودند آمدند قم محضر مراجع و علما رسیدند یکی از مدارس قم که طلاب خارجی هستند دعوت‌شان کردند گفت و گویی باشد سخنرانی باشد این کشیش مسیحی وقتی رفت صحبت کند گفت من چون به عنوان اینکه خودم را مبلغ مسیحیت می‌دانم و می‌خواهم مردم را با خدا آشتی بدهم و کاری کنم که مردم با خدا یکی باشند دنبال یک قاعده و قانون و دستورالعملی می‌گشتم یک تزی که بتواند رابطه‌ی خوبی بین خدا و مردم و مردم و خدا ایجاد کند در کتاب‌های آسمانی و دعاها و اینها می‌گشتم رسیدم به صحیفه‌ی سجادیه دعای امام چهارم شما دعای بیستم دعای مکارم الاخلاق آخرین بند آن، به این جمله که رسیدم گمشده‌ی خودم را پیدا کردم من همین جا آقای شریعتی می‌خواهم عرض کنم که حیف است که یک مسیحی گمشده‌ی خودش را در صحیفه‌ی سجادیه یا نهج البلاغه پیدا کند یا در قرآن، این فرمایش حضرت فرمودند: الله الله در عمل به قرآن دیگران بر شما سبقت نگیرند آن وقت ما سرمایه‌های کلان معنوی دست‌مان باشد و اصلاً نگاه نکنیم استفاده نکنیم یک بار صحیفه‌ی سجادیه را مرور نکنیم یکبار اصلاً  نگاه نکنیم. این جمله‌ی حضرت دیدم شاه کلید است « وَ انْهَجْ لِی إِلَى مَحَبَّتِک سَبِیلاً سَهْلَةً أَکمِلْ لِی بِهَا خَیرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ» آیا تزی هست عملی هست کیمیایی هست که بتواند تمام وجود ما را تبدیل کند و تمام خیرات دنیا و آخرت را نصیب ما کند؟ هست، امام سجاد پاسخ این سوال را دادند « وَ انْهَجْ لِی إِلَى مَحَبَّتِک سَبِیلاً سَهْلَةً أَکمِلْ لِی بِهَا خَیرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ» ای خدا یک راه محبت راه عاطفی راه احساس راه عشق...
شریعتی: که راه میانبر است.
حجت الاسلام فرحزاد: میانبر است اغلب راه‌ها به سوی خداست هزارها آدم ریاضت می‌شکند یک صفت بد را بگذارد کنار رذیله را کنار بگذارد نمی‌شود با یک دوستی که مثلاً کسی بخیل است مبارزه می‌کند می‌گوید نمی‌شود با یک دوستی که سخی است چند روز قاطی می‌شود بخل تبدیل به سخاوت می‌شود راه میانبر است.
شریعتی: رنگ می‌گیرد.
حجت الاسلام فرحزاد: صد در صد هم رنگ می‌گیرد. گفت: دیو اگر عاشق شدی آن گوی برد** جبرئیلی کرد و آن دیوی ببرد** بس که او در عشق فانی گشته بود** آن زمینی آسمانی گشته بود. کسی که قعر جهنم است ولی عشق و محبت به او می‌خورد می‌آید به اعلاء درجه‌ی بهشت. دیو اگر عاشق شدی آن گوی برد** جبرئیلی کرد و آن دیوی ببرد. ای خدا یک راه عشق و محبت بین من و خودت باز کن که سبیلاً سهلة، راه آسان و روان است و زود به مقصد می‌رساند. بنازم به بزم محبت که آنجا گدایی به شاهی مقابلش است فاصله‌ها را بر می‌دارد بعد من رسیدم به این روایت زیبا که مضمون‌های مختلف در روایات ما هست. حضرت موسی(ع) کلیم الله بوده دیگر با خدا گفت و گو خیلی داشته است غیر از قرآن کتاب‌های دیگر کتاب‌های آسمانی از ایشان آوردند یا در روایات ما آمده است خدای متعال به حضرت موسی فرمود: یا موسی «أحبّني و حبّبني الی خلقی» ای موسی اول من را دوست بدار یک کاری کن مردم هم من را دوست بدارند خدای غنی مطلق که احتیاج به هیچ چیزی ندارد ولی داد محبت می‌زند صدا و فریاد محبت می‌دهد می‌گوید من را دوست بدارید به واسطه‌ها هم می‌گوید که یک کاری کنید که مردم مرا دوست بدارند «أحبّني و حبّبني الی خلقی» خیلی حببنی زیباست و بعلیکم الایمان.
شریعتی: محبوبم کن.
حجت الاسلام فرحزاد: یک کاری کن من را دوست بدارند حضرت موسی(ع) عرض کرد «یا ربّ هذا أُحبّک» من الان دوستت دارم چه کار کنم که مردم دوستت داشته باشند راه‌کار به من نشان بده، چه کار کنم به این سبیل سهله که امام سجاد اشاره کردند و خدا می‌گوید مرا دوست بدارید برسیم؟ خدای متعال فرمود «قال الله تبارک و تعالی یا موسی أُذکُر لکم آلائی و نَعمائي» ای موسی نعمت‌ها و محبت‌ها و لطف‌هایی که درباره‌ی مردم من کردم اینها را یادآوری کن، که این خدا به شما چه‌قدر محبت و لطف کرده است. روایت داریم که حضرت موسی داشتند برای مناجات کوه طور می‌رفتند یک نفر شناخت گفت می‌روی با خدا صحبت کنی؟ گفت آره، گفت به این خدا بگو دست از سر ما بردارد من نه حرفش را گوش می‌دهم نه نهی او را گوش می‌دهم...
شریعتی: نه با او کاری دارم.
حجت الاسلام فرحزاد: نه با او کاری دارم، او را ما را رها کند دست از سر ما بردارد من اصلاً نمی‌خواهم، رفت حضرت موسی، پیغام تندی بود یک آدم فقیر محتاج به غنی مطلق و به خالق خودش بگوید، حیا کرد بگوید، خدا گفت چرا پیغام بنده‌ی من را ندادی؟ عرض کرد تو از همه خبر داری من حیا کردم. فرمود برو به او بگو تو هم ما را دوست نداری ما تو را دوست داریم، تو هم ما را رها کنی ما تو را رها نمی‌کنیم، تو هم بشکنی ما نمی‌شکنیم، تو هم پشت کنی ما پشت نمیکنیم، اصلاً دعای جوشن کبیر خیلی اسم‌های بزرگی دارد یکی حنان است، حنان، شدت محبت است. حضرت امیر (ع)فرمودند «المقبل علی من اعرض عنه» بچه‌ای که فرار می‌کند از خانه می‌خواهد بروید یا با پدر و مادرش می‌خواهد... چه‌طور بغل می‌کنند نازش را می‌کشند التماس می‌کنند که نرو، برگرد حنان یعنی کسی که حالت فرار دارد اعراض دارد التماس و خواهش می‌کنم برگرد این می‌شود حنان.
شریعتی: آغوش کسی که همیشه باز است.
حجت الاسلام فرحزاد: باز است بله، یا « یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ.» خدا فرمود برو به او بگو تو ما را رها کنی ما تو را رها نمی‌کنیم ما دست از خدایی‌مان برنمی‌داریم تو بدی مگر من هم باید بدی کنم؟ ما مهر و محبت‌مان سر جایش است مادر که بچه‌اش را رها نمی‌کند. مهر مادر یک سر سوزنی از دریای بی‌کران محبت خداست. برگشت اتفاقاً او در راه ایستاده بود گفت پیغام آوردی گفت آره، گفت چه گفت؟ گفت: خدا این‌طوری گفت، آقا آب روی آتش بریزی، یعنی خدا این‌قدر مهربان است این‌قدر مهربان است. ما مشکل‌مان این است که خدا را یک سر سوزن هم نشناختیم یک ذره معرفت، آقای بهاءالدینی خدا رحمت‌شان کند همیشه این جمله را می‌فرمودند: کسی با دستگاه خدا یک ذره آشنا شود اصلاً نمی‌تواند رها کند یک سر سوزن نشان بدهند.
شریعتی: ما خودمان را هم نشناختیم چه برسد خدا را.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، همین‌طور است، چون خودمان را نشناختیم خدا را هم نشناختیم ببینید باز یک مثال دیگر بزنم یک کسی با مادرش سر چیزهای بیخودی قهر است حالا یک کسی بیاید این بچه را توجیه کند که مادر چندین ماه در رحم تو را پرورش داده زحمت کشیده بعد متولد شدی چه زحمت‌هایی شب و روز... حق مادر را جز خدا کسی نمی‌تواند ادا کند کسی که فرزنددار می‌شود در واقع وجودش به یک چیزی وابسته است به آن نوزاد می‌خواهد بخوابد حواسش به نوزاد است می‌خواهد کار کند حواسش به نوزاد است معذرت می‌خواهم یک دستشویی می‌خواهد برود این نوزاد نیفتد نسوزاند، یعنی اصلاً فکرش آزاد...
شریعتی: درد او درد این است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، خیلی مادرها بچه مریض می‌شود مریض می‌شوند. اگر کسی بیاید جا بیندازد برای این بچه‌ای که از مادر گلایه دارد که این مادر در حق تو چه کرده است؟ چه مهربانی، چه بیداری شبانه‌ای، چه غصهها، چه گریه‌ها؟ که الان من واقعاً هر مادری به ما می‌رسد می‌گوید حاج آقا بچه‌ها و نوه‌هایم را دعا کن. حجابش چنین است، نمازش چنین است، درسش چنین است، نمیدانم... یعنی اصلاً فکر مادرها فکر بچه است ببینید اگر برای کسی جا بیفتد که مادر این‌قدر هوای او را دارد مهربان است حتی مادر را اذیت و آزار می‌دهد، مادر حاضر نیست یک خار در پای بچه فرو برود می‌تواند مادر را دوست نداشته باشد؟ درک کند؟ قطعاً عاشق مادر می‌شود، هستی خود را به پای مادر می‌ریزد.
شریعتی: اگر بفهمد.
حجت الاسلام فرحزاد: لذا یادآوری نعمت‌ها که خدا چه‌قدر چیز به ما داده است یک مویرگ ما اگر اختلالی در آن ایجاد شود راهش بسته شود یا راه اکسیژن یا راه خونش، سکته‌ی قلبی یا مغزی است. و این دستگاه دارد در طول شبانه روز یا در طول سال هزارها هزارها میلیون‌ها لیتر خون را پمپاژ می‌کند قلب ما در طول سال، و ما خوابیم دنبال کار و زندگی خودمانیم آن دارد کار خودش را می‌کند. قلب و کبد و مغز و فکر ما، دست و پای ما این سلامتی نعمت خیلی بزرگی است امنیت خیلی نعمت بزرگی است یعنی اگر واقعاً اگر ما داده‌های‌مان... آقای دولابی می‌فرمودند من یک وقتی کنار خانه‌ی کعبه نشسته بودم قبل از انقلاب، دیدم یک خانمی خیلی تنومند و اینها، اهل تهران هم بود آمد اشاره کرد به کعبه گفت من از دست این خیلی شاکی هستم یعنی خدا، گفتم برای چه؟ گفت من بچه بودم پدر و مادرم را از دست دادم یتیم شدم یک مقدار در خانه‌ها کار کردم و الحمدالله وضع بهتر شد ولی یتیمی کشیدم و زحمت کشیدم. گفتم سفر چندم است به مکه آمدی؟ گفت سفر چهارم است. گفتم خیلی پر رو هستی، آن‌قدر آدم میلیون میلیون نفر آدم منتظرند یک بار چشم‌شان به خانه‌ی خدا بیفتد یک نگاه به کعبه کند شما خدایی که چهار بار این‌جا فقط مهمان کرده است حالا میلیاردها جای دیگر به تو لطف کرده است. گفت خودش خنده‌اش گرفت گفت عجب گلایه‌های بیخودی دارم تازه همان‌ها هم امام سجاد می‌فرماید آنهایی که نداده است هم لطف است شاید لطف نداده‌ها بیشتر از داده‌ها باشد اصلاً این عین فرمایش حضرت در صحیفه‌ی سجادیه: « وَ اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاك عَلَي مَا خَوَّلْتَنِي.» خیلی تعبیر بلندی است ای خدا شکر من را در جاهایی که ندادی، فرحزاد اگر یک مسئولیتی به او بدهند که کارایی ندارد ظرفیتش را ندارد همه را بیچاره می‌کند مدیریت بیجا، خدا را شکر من مدیر نشدم خدا را شکر من رئیس نشدم خدا را شکر من وزیر و وکیل نشدم، خدایا شکر که ندادی خدایا ندادی، آیت الله سید محمد فشارکی استاد شیخ عبد الکریم حائری خیلی من به ایشان ارادت دارم ایشان بعد از فوت میرزای شیرازی میرزای بزرگ، همه‌ی نجف اذعان داشتند که ایشان اعلم است یعنی شک نمی‌کردند آمدند در خانه‌شان، گفتند آقا فقهای نجف اساتیدش اجماع کردند شما اعلم هستید شما مرجعیت را به عهده بگیرید خیلی آدم پخته‌ای بوده است فرمود فقه اصول یک بخشی هست در اینکه اعلم را بشود... ولی مرجعیت یعنی ریاست عامه، ریاست معنوی و مذهبی و دینی بر عموم مردم، مال مردم، جان مردم، غیر از فقه اصول یک عقلانیت و یک فکر و سیاست قوی می‌خواهد من هر چه فکر می‌کنم در من نیست.
شریعتی: خیلی جرأت می‌خواهد.
حجت الاسلام فرحزاد: خیلی، همه‌ی مسئولین نجف آمدند زانو زدند که شما باید بشوی ولی ببین خدا نمی‌دهد چه‌قدر خدا را شکر می‌کند.
شریعتی: از آن طرف آنها آمدند از این طرف حبّ ریاست هم ذاتاً در وجود انسان‌ها است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، و همین که اشاره کردید فرمودند که وقتی میرزای شیرازی فوت کرد یک ذره یک ذره احساس خوشی و شادی کردم گفتم استاد من مرده که من باید خیلی غمگین باشم دیدم یک ذره حس می‌کنم که شاید من رئیس شوم بعد این آیه را خواندند این آیه‌ای که امام صادق وقتی می‌خواند زار زار گریه می‌کرد می‌فرمود این آیه تمام خیال‌ها و آرزوهای دنیا را می‌زند این آیه را خواندند در خانه را بستند گفتند من اهلش نیستم.
شریعتی: کدام آیه را؟
حجت الاسلام فرحزاد: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» آقای بهاءالدینی می‌فرمودند که بارها آقای بروجردی را به زور آوردند مرجعیت را به ایشان تحمیل کردند و بارها می‌فرمودند من را اذیت نکنید نفرین میکنم مثل من گرفتار شوید مسئله می‌گویم باید روز قیامت جواب بدهم پول می‌گیرم از چه کسی می‌گیرم به چه کسی می‌دهم، شدم صراف، آنهایی که پست و مقام می‌گیرند سلیمان پیغمبر هم باشند سلیمان پیغمبر حدیث داریم آخرین پیغمبری است که به بهشت می‌رود معصوم هم بوده است سیصد هزار سال حسابش طول می‌کشد اینهایی که دنبال ریاست هستند این حدیث‌ها را ببینند مگر اینکه خدا یک باری را دوش یک کسی بگذارد آن حسابش جداست خدا هم به مقصد برساند ما این را قبول داریم خدا... ولی می‌خواهم عرض کنم امام سجاد می‌گوید خدایا شکر تو بر نداده‌ها، ندادی، ندادی، بیشتر قرار بده تا داده‌ها.
شریعتی: واقعاً هم خیلی چیزها است که به ما نداده است و ما نمی‌بینیم.
حجت الاسلام فرحزاد: و اگر می‌داد چه کار نمی‌کردیم.
شریعتی: به اندازه‌ی تمام ابتلائات عالم که مبتلایش نیستم خدایا شکرت.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، نداده است فلان معلولیت را نداده است فلان گرفتاری را نداده است، فلان فراموشی را نداده است، این نداده‌های‌مان بیشتر از داده‌ها است یک جمله‌ی خیلی خوبی ملا عبدالله دارد که از بزرگان اهل معنا و اهل عرفان است می‌فرماید که ما همه دنبال زیاد کردن نعمت‌ها هستیم یعنی همه می‌خواهند پول‌شان، مال و ثروت‌شان زیاد شود نمی‌دانم همین‌طور امور مادی‌شان برود جلو زیاد شود یا معنویت هم همین‌طور، حالا معنویت خیلی خوب است مادی هم به اندازه خوب است والا آدم طغیان می‌کند. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌» نه استغنا برسد فکر کند رَآه، یعنی فکر کند این خودش یک نکته‌ی قشنگی است ملا عبدالله می‌گوید که راه زیاد شدن نعمت حرص و ولع و طمع و تلاش زیاد و به هم ور کردن و جان کندن نیست خدا راه‌کاری نشان داده است چه کار کنیم نعمت‌های‌مان زیاد شود خدا راه‌کار نشان داده است که نعمت‌های‌مان زیاد شود عشق و محبت‌مان به خدا و همه چیز زیاد شود. خدا می‌فرماید: «لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم» اگر شما شکرگزار نعمت باشید قدردان نعمت باشید من حتماً حتماً حتماً لام و نون تأکید ثقیله است. راه زیاد شدن نعمت جان کندن بی‌جا نیست راه زیاد شدن نعمت چیست؟ درک نعمت، شکر نعمت، قدر شناسی نعمت است.
شریعتی: که یک وقتی مفصل راجع به شکر نعمت صحبت کردیم.
حجت الاسلام فرحزاد: صحبت کردیم کتاب شد بله آرامش زندگی، چاپ شده است. عرضم به حضور شما ببینید راهش شکرگزاری است به داده‌هایی که خدا داده است شما همین داده‌ها را حساب کنید خدا می‌گوید از شمارش آن عاجزید، آب از سدت رد است، حتی ضعیف‌ترین آدم‌ها، ببینند خدا به آنها سلامتی داده است من چشم تو را می‌خواهم بخرم قلب تو را می‌خواهم بخرم همه عالم پول و طلا شود جبران یک چشم را نمی‌کند یک زبان که سالم است نمی‌کند یک گویشی که داریم زبانی که داریم واقعاً نمی‌شود. ما در شکرگزاری خیلی ضعیف هستیم خدا می‌فرماید: «و قَلیلٌ مِن عبادي» یعنی اکثر قریب به اتفاق مردم کفران نعمت دارند به داده‌ها نگاه نمی‌کنند آقا راه نرسیدن به نداده‌ها داده‌ها را خوب ببینید یک کتابی یکی از دانشمندان نوشته حالا بعضی با قرآن و حدیث سر و کار ندارند معجزه‌ی شکر گزاری، بسیاری از اینهایی که به بن بست خوردند افسردگی رسیدند می‌گویند در اینترنت بزنید می‌گویند این کتاب را خواندیم زیر و رو شدیم. معجزه‌ی شکرگزاری، حالا خدا و پیغمبر به زبان ساده گفتند آخر بعضی مواقع از غریبه‌ها می‌شوند قبول می‌کنند از خودی‌ها که هزار بار بالاتر و بهترش را گفتند ما نمی‌پذیریم. تا می‌گویند یک پروفسور گفته است می‌گویند چیست؟ خدا و پیغمبر گفته‌اند هزار و خرده‌ای سال جلوتر گفتند حالا این چه کاری کرده است مگر؟ این معجزه را زودتر به ما گفتند. راه آرامش، راه رسیدن به عشق و محبت خداست که کیمیا...  
شریعتی: درک نعمت‌هاست.
حجت الاسلام فرحزاد: درک نعمت است که خدا با من چه کرده است چه داده است؟ چه نداده است؟ همه چیز داده است می‌گوید من از شمارش آن عاجزم چه برسد شکرش را به جا بیاورم یک داستان زیبا برای‌تان بگویم. یکی از چیزهایی که از من می‌پرسند خیلی هم اثر دارد و خسته کننده هم نیست داستان شرح حال علما و بزرگان است شرح حال علما را بخوانید شرح حال آیت الله بهاءالدینی، آیت الله بهجت، آدم‌هایی که موفق بودند اهل دل بودند اهل معنا بودند مرحوم آیت الله شیخ محمّد بید آبادی، که در تخت فولاد اصفهان بزرگ‌ترین قبرستان بعد از وادی السلام است که...
شریعتی: که گنجینه‌ی عظیمی است.
حجت الاسلام فرحزاد: گنجینه از عرفا و علما و شهدا، هر اولیائی آن‌جا دفن است همه صنف، یکی از آنها مرحوم بید آبادی است که آیت الله بهجت می‌فرمودند با نگاهش کیمیاگری می‌کرد شیخ محمد بید آبادی که الان آن‌جا به اصطلاح مقبره‌ی جدا دارد و می‌روند برای زیارت، عالم بزرگ اصفهان بوده است ولی خیلی زاهدانه زندگی می‌کرده پول بیت المال را می‌داده به فقرا. این جمله را می‌خواهم بگویم آقای شریعتی چند وقت است من را خیلی لرزانده است خوب گوش بدهند بیننده‌های عزیز، شیخ عبدالکریم حائری که موسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم پانزده سال مرجعیت مطلق داشته کسی بوده که امام راحل در این چهل حدیث نوشتند بدون عمامه بدن عبا، شب‌ها قدم می‌زده و به فقرا کمک می‌کرده گاهی ذغال می‌برده کاری که اهل بیت می‌کردند شب‌ها، خیلی فوق العاده بوده است یعنی درس ایشان مرجع پرور بوده یکی از آنها امام بوده است آیت الله گلپایگانی، آیت الله بهاءالدینی، آیت الله خوانساری، آیت الله اراکی، مرعشی، خیلی مراجع معاصر ما شاگرد ایشان بودند روزی که ایشان فوت کردند مرجع مطلق، تشییع جنازه که می‌کردند مرحوم آیت الله صدر، پدر امام موسی صدر، خادم شیخ می‌آید در گوشش یک چیزی می‌گوید ایشان زار زار گریه می‌کنند. چرا گریه می‌کنید؟ خیلی بیننده‌هایی که با روحانیت مخالفند شاید این را مسخره کنند ولی یک واقعیتی است چون علمای سابق را ندیدند یا از نزدیک ما دیدیم واقعاً آقای بادین همین‌طور بودند می‌گوید که آقا چرا گریه می‌کنید؟ می‌گویند خادم حاج شیخ در گوش من گفت که شما شیخ عبدالکریم را دارید تشییع می‌کنید دفنش کنید ظهر خانواده‌اش ناهار ندارند، به خدا این حرف راست است قسم من کم خوردم سمت خدا، ناهار ندارند مرجع مطلق بوده است.
شریعتی: با کلی وجوهات.
حجت الاسلام فرحزاد: با کلی وجوهات، زندگی ایشان را مرور کنید هزارها آدم شهادت می‌دهند آقای شبیری زنجانی در جرعه‌ای از دریا نوشته حاج آقا زنجانی پنج روز یا یک هفته خانواده‌اش را بردند مهمانی پذیرایی کردند که اینها از گرسنگی از بین نروند یک مرجع مطلق.
شریعتی: در اوج زهد.
حجت الاسلام فرحزاد: مرحوم بید آبادی عالم بوده است چشم تکان می‌داده دست تکان می‌داده همه... ولی زاهدانه زندگی می‌کرده یک روز یک مهمان بنا بوده که برایش برسد عرضم به حضور شما که به خادمش می‌گوید برو یک کمی مثلاً چند گرم گوشت بخر نمی‌دانم... اسم گوشت که می‌آید همه باز ناراحت می‌شوند از گرانبها. یک فکری باید کرد.
شریعتی: متأسفانه.
حجت الاسلام فرحزاد: یک مقدار میوه‌ای چیزی تهیه کن خادم می‌گوید نمی‌روم می‌گوید چرا؟ می‌گوید از بس از قصاب و بقال و نانوا نسیه برای شما گرفتم دیگر رویم نمی‌شود، الان بروم بگویم آقای حساب‌های قبلش را نداده است گفت من رویم نمی‌شود من خجالت می‌کشم مرحوم آقای بید آبادی می‌گوید که چه کنیم قرار است مهمان بیاید؟ هیچ چیز هم نداریم می‌گوید بروید بگردید ببینید در خانه می‌شود یک چیزی پیدا کنیم بفروش. می‌روند در دولابچه یا مثلاً پستوی خانه قبلاً خانه‌ها پستو داشت در انباری یک دیگی پیدا می‌کنند قدیمی بوده است مال مثلاً سیصد سال پیش؛ میگوید این را چند وقت است استفاده نکردیم نیاز نداریم ببر بفروش، می‌برند می‌فروشند هم قرض‌ها را می‌دهند هم چیزی تهیه می‌کنند برای مهمان‌ها، خادم می‌آید می‌گوید که حل شد ایشان شروع می‌کند به زار زار گریه کردن، گریه ندارد که چرا گریه می‌کنید؟ می‌گوید من بیدآبادی گاهی در دلم به خدا گله می‌کردم که چرا به فکر من نیست چرا سر وقت رزق من را نمی‌دهد؟ خدا در دهن من زد به قول من، گفت این دیگ شصت سال در خانه‌ی شماست، شصت سال هم در خانه‌ی پدرت بوده است، شصت سال هم در خانه‌ی پدربزرگت بوده است یعنی 180 سال، 180 سال قبل رزق امروزت را من فرستادم تو به من بدبین می‌شوی من رزاق نیستم من رزقت را سر وقت نمی‌دهم؟ حالا نمی‌دانم چه‌قدر وقت هست من می‌خواهم راجع به غدیر هم... شروع کنم؟
شریعتی: می‌خواهید برویم قرآن را بشنویم بعد از قرآن؟
حجت الاسلام فرحزاد: بله بعد از قرآن. این کتاب را هم اگر معرفی کنید خیلی خوب است.
شریعتی: خیلی خوب امروز حاج آقا یک کتابی آوردند یک پژوهش داستانی از حادثه‌ی کربلاست نوشته‌ی جناب آقای علیرضا نظری خرم، عنوانش هست داستان بریده بریده، یکی از ویژگی‌های این کتاب ادبیات متفاوتش است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله خیلی روان و جذاب.
شریعتی: ادبیات محاوره در غالب داستان قصه‌های کربلا را به نثر در آورده است ایشان امیدوارم که دوستانی که اهل مطالعه هستند این کتاب را مطالعه کنند برای تهیه‌ی این کتاب دوستان هم می‌توانند به سایت ما مراجعه کنند هم به کانال ما یا به 20000303 پیامک ارسال کنند چند صفحه‌ای را من نگاه کردم خیلی نثر روان و...
حجت الاسلام فرحزاد: خیلی روان و جذاب است برای عموم مردم و خواص به درد می‌خورد و همه هم مستند است مدارکش را هم آورده است من یک خواهش هم دارم آقای شریعتی عزیز، بیننده‌های ما برای میوه، برای شکم، برای لباس، مثلاً می‌گویند یک هندوانه صد هزار صد و پنجاه هزار می‌گوید باشد اما می‌گویی کتاب مثلاً پنجاه هزار تومان، می‌گوید کتاب پنجاه هزار تومان؟ همه چیز گران شده است کتاب هم ده برابر شده است.
شریعتی: بله صنعت نشر که متأسفانه...
حجت الاسلام فرحزاد: برای شکم‌مان مادیات هزارها خرج می‌کنیم میلیونی، اما به کتاب و اقلام فرهنگی می‌رسد دست‌مان می‌لرزد خرج کنید.
شریعتی: بله انشاالله، این کتاب هم ادبیاتش خوب است خارج از عرف ادبیات کتاب‌های تاریخی و یکی دیگر از ویژگی‌هایی که دارد اسنادش در واقع به منابع بسیار قدیمی ما می‌رسد و این جز مختصات و ویژگی‌های این کتاب است کسانی که اهل مطالعه هستند توصیه می‌کنم که حتماً این کتاب را تهیه کنند. خیلی خوب، صفحه‌ی 286 قرآن کریم را دوستانم تلاوت می‌کنند ما طرح قربانی ماه شوال را هم داریم شاید که این روزها هر چه‌قدر که قیمت گوشت و مایحتاج و مواد غذایی بالا می‌رود ضرورت ما در شرکت در قربانی اول ماه بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد.
حجت الاسلام فرحزاد: این تورم را در نظر بگیرید گوسفند قبلاً 5 میلیون بوده است الان شده 8 میلیون، 10 میلیون.
شریعتی: بله و خیلی از خانواده‌هایی که عزتمندند شاید دسترسی به گوشت و منابع پروتئینی از این دست نداشته باشند خواهش می‌کنم که با یک همت مضاعف در این طرح دوستان ما همراه شوند یک اتفاق مبارکی است که سال‌ها الحمدالله مرسوم است در برنامه‌ی سمت خدا و همین کارهای مشترکی که دل‌های ما را به هم نزدیک کرده است و ما را یک خانواده، عدد 14 را می‌توانید به 20000303 پیامک کنید نحوه‌ی مشارکت در قربانی اول هر ماه قمری را دوستان برای شما پیامک می‌کنند یا به کانال ما در سروش و ایتا می‌توانید مراجعه کنید آیات را بشنویم بعد از تلاوت قرآن انشاالله با احترام و با افتخار همراه شما هستیم و حاج آقای فرحزاد عزیزمان که امروز مهمان ویژه‌ی ما هستند انشاالله از غدیر برای ما خواهند  گفت. باز می‌گردیم با احترام با شما و در کنار شما.
صفحه‌ی 286 قرآن کریم
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم دوستانی که مشهد مشرف هستند و پابوس خورشید هشتم حتماً برای ما دعا کنند سلام ما و همه‌ی مخاطبین سمت خدا را محضر امام رضا برسانند به امید گوشه‌ی چشمی به امید عنایتی. خیلی خوب امروز ما خدمت حاج آقای فرحزاد هستیم حاج آقای نظافت کسالت مختصری داشتند الحمدالله حالشان خیلی خوب است ولی ما نتوانستیم در خدمت‌شان باشیم از همین جا باز هم به ایشان سلام می‌کنیم حاج آقای فرحزاد نکته‌های پایانی را بفرمایند اگر چه پایانی است ولی به نظرم مطلع بسیاری از اتفاقات خوب در سال جدید می‌تواند باشد که عید غدیر، عید الله الاکبر است.
حجت الاسلام فرحزاد: بحث شکرگزاری نعمت‌ها بود در قرآن و روایات فراوان، حالا فرصت نیست من همه را بخوانم که از نعمت مهم ولایت تأویل و تفسیر شده است « یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا» فرمود نعمت خدا غدیر بود « یَعْرِفُونَ یَوْمَ الْغَدِیرِ وَ یُنْکِرُونَهَا یَوْمَ السَّقِیفَهً» یا مثلاً « أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا» نعمت را تبدیل به کفر کردن فرمود نعمت ولایت حضرت علی و غدیر را تبدیل به کفر کردند حضرت را خانه نشین کردند «  وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ» مردم را به بیراهه بردند یا «فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ» فرمود الا الله ما هستیم نحنُ نعمة الله، نعمت خدا که خدا سوال می‌کند ما هستیم. یا این حدیث معروف که شاید بارها هم این‌جا خوانده شده است که امام هشتم (ع) فرمودند که « لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» خدا می‌گوید از نعیم حتماً... معلوم می‌شود که نعمت خاصی است از این حتماً سوال می‌شود چیست؟ گفتند آقا خدمت امام صادق(ع) همین را سوال کردند گفتند منظور آب گوارا است؟ طعام لذیذ است؟ خواب راحت است؟ اینها نعمت است حضرت ناراحت شدند فرمودند شما یک مهمانی را دعوت کنید بعد موقع رفتن بگویید که چند لیتر آب مصرف کردی چه‌قدر برنج و نان خوردی؟ از یک انسان قبیح است نعمت‌های حلال را گذاشته بعد بیاید به حساب و کتاب برسد. گفتند پس چیست؟ فرمودند نعیم محبت ما است ولایت ما است اصلاً یک روایت زیبایی دیدم الشکر الولایة، شکر یعنی بپذیریم آنهایی که ولایت را پذیرفتند شاکرند آنهایی که نپذیرفتند کافرند.کفران نعمت کردند « عَلِی خَیرُ الْبَشَر، وَ مَنْ أَبی فَقَدْ کفَر» یعنی کفران کرده یعنی کافر هم شده است. ببینید بیننده‌های عزیز من از این‌که امروز آمدم خدمت شما به خاطر این‌که غدیر را بتوانم یک کمی درباره‌اش صحبت کنم خیلی خوشحالم و خدا توفیق بدهد که من یکی از چیزهایی که شب اول قبر و قیامتم امید دارم دست ما را بگیرند بحث غدیر است.
شریعتی: خداوند انشالله سلامتی به شما بدهد.
حجت الاسلام فرحزاد: ببینید غدیر خیلی مهجور است از الان تا غدیر حدود هفتاد روز ما وقت داریم من یک کلیپی دیشب یکی از رفقا برایم فرستاد در اقلید فارس که شهر کوچکی است 110 تا گوسفند یعنی بالای میلیارد شاید بشود دارند آماده می‌کنند برای غدیر اطعام بدهند از الان دارند آماده می‌کنند الان دیر شده است قربان شما بروم ببینید ما چه‌طور برای اربعین از یک سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم مسئولین ما، مسائل فرهنگی آنهایی که دارند، اوقاف ما، بنیادهای ما، هیئت‌های ما، اصلاً حکومت نه خود مردم، مردمی ما دوست داریم باشد مردم که راه بیفتند حکومت‌ها هم مجبورند پشت سرشان راه بیفتند ببینید ما هشت خطبه برای غدیر داریم، یکی برای پیغمبر خداست امام صادق فرمودند: « لعلک تری ان الله عزوجل خلق یوما اعظم مِن غدیر» شما فکر می‌کنید خدا روزی بالاتر از غدیر خم خلق کرده است سه بار فرمودند: لا والله، لا والله، لا والله. آقا اگر یک مرجع تقلیدی قسم بخورد ستون بدن‌مان می‌لرزد حالا چه شده که قسم می‌خورد، امام معصوم قسم می‌خورد با هیچ کسی قابل قیاس نیست سه بار هم قسم می‌خورد.
شریعتی: لا والله، لا والله، لا والله.
حجت الاسلام فرحزاد: خدا در عالم روزی بالاتر از غدیر خم خلق نکرده است بیننده‌های عزیز و الله، و الله، و الله، غدیر از اربعین مهم‌تر است اگر غدیر نبود اربعین معنا نداشت. والله والله غدیر از نیمه‌ی شعبان مهم‌تر است اگر غدیر نبود مهدویت معنا نداشت. این ریشه است این سرچشمه است این را باید محکم کنید تا آن هم... اصلاً غدیر روز بیعت با امام زمان است یعنی این هم تثبیت می‌شود. غدیر از شب‌های قدر و ماه رمضان بالاتر است.
شریعتی: اصلاً حاج آقا ریشه‌ی اعتقادات ما است و روح اعتقادات.
حجت الاسلام فرحزاد: اعتقادات ما همین است اصلاً « لم يناد بشي‏ء ما نودي بالولاية يوم الغدير» و الله العلی العظیم غدیر از نماز مهم‌تر است از روزه مهم‌تر است، از حجابی که ما دغدغه داریم باید هم داشته باشیم میلیون‌ها برابر مهم‌تر است. چه‌طور ما برای حجاب‌مان این همه دغدغه داریم؟ برای ریشه‌ی دین‌مان دغدغه نداریم اساس دین‌مان.
شریعتی: و این درست شود خیلی چیزهای دیگر هم درست می‌شود.
حجت الاسلام فرحزاد: اصلاً امام هادی پاسخ این سوال شما را داده است که « بِمُوالاتِكُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دينِنا و أصْلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيانا» یعنی اگر ولایت... حضرت زهرا فرمودند که اگر حضرت علی در دل‌ها جای باز کند و حاکم شود قهر نیست، طلاق نیست، جدایی نیست، زندان نیست، زد و بند نیست، بازیگری نیست.
شریعتی: مگر می‌شود محب امیرالمومنین کسی که ولایت آمده است در وجودش نسبت به نمازش، حجابش بی‌تفاوت باشد؟
حجت الاسلام فرحزاد: قطعاً آن ضعیف می‌شود که این ضعیف می‌شود یعنی آن ریشه محبت خدا و چهارده معصوم که ضعیف شود اینها هم ضعیف می‌شود ولی آن کانال اصلی را شما تقویت کنید تنظیمات اولیه برگردد...
شریعتی: ریشه محکم می‌شود.
حجت الاسلام فرحزاد: محکم می‌شود می‌فرماید: بموالات شما خدا معالم دین را به ما یاد می‌دهد تمام مشکلات مادی و معنوی دنیای شما را اصلاح می‌کند. غدیر را از الان خواهش دارم...
شریعتی: برای غدیر چه کار باید بکنیم؟
حجت الاسلام فرحزاد: غدیر اطعام می‌دهیم، عیدی می‌دهیم، جشن می‌گیریم، موکب می‌زنیم، از نظر محتوایی ما در ایام ماه ذی حجه ده‌ها مناسبت مهم داریم که خیلی از آنها را هم آیه‌ی قرآن داریم. در رابط با عید مباهله، قبل و بعدش، جشن ازدواج حضرت علی با حضرت زهرا، از الان بیننده‌های عزیز ریز و درشت، مرد و زن، کوچک و بزرگ، من یک بار سمت خدا عرض کردم یک خانمی به من پیام داد من را منقلب کرد گفت من سیده هستم اهل نیشابور، عیدی می‌دهم اطعام می‌کنم، دختر من حرف‌های شما را گوش داده است رفته قلکش را شکسته 150 هزار تومان، گفتم دخترم من... گفت نه فرحزاد گفته که بچه‌ها هم باید بدهند. بسیج کنیم بذر محبت مولا را در دل‌ها بکاریم این عیدی دادن‌ها، دید و بازدیدها، یک روز نه، پانزده روز حداقل از عید قربان تا عید مباهله.
شریعتی: اول جلسه‌ی امروز فرمودید خدا فرموده است «حبّبني» این‌جا هم از همان سنخ است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت، اصلاً «حبّب علیکم الایمان» فرمود یعنی حضرت علی (ع). اصلاً کسی عشق خدا را می‌خواهد محال است بدون عشق حضرت علی به آن برسد. این را شما بارور کنید این کاروان‌های شادی، کاروان‌های غم و غصه خیلی راه می‌اندازیم کاروان‌های شادی... مسئولین ما، مردم ما، گوینده‌های ما، کارشناسان ما، من از همین جا نمی‌دانم باز توفیق دارم بیایم یا نه، از کارشناسان عاجزانه، ملتمسانه، خواهش می‌کنم از ذی قعده و ماه ذی حجه بروند در فاز ولایت و غدیر، اگر هم کل بحث‌شان نیست یک گوشه بزنند قطعاً اثر دارد یکی از جاهایی که من توانستم غدیر را خیلی رونق دهم در همین برنامه‌ی سمت خداست.
شریعتی: الحمدالله.
حجت الاسلام فرحزاد: الحمدالله من تشکر می‌کنم از عزیزانی که این وقت را در اختیار ما گذاشتند انشاالله خدا کمک‌مان کند اگر وقت هست درباره‌ی صلوات هم...
شریعتی: یکی دو دقیقه نکته‌ی صلوات را بشنویم و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: ببینید یک روایت قشنگی است «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» خدا می‌فرماید کسی که زکات داد رستگار شد یا تزکیه‌ی نفس کرد خودسازی کرد نجات پیدا کرد و اسم پروردگارش را یاد کرد فصلّا، فرمودند این آیه را چه معنا می‌کنی؟ که خدا می‌گوید رستگار شد کسی که زکات داد و یاد خدا کرد و نماز خواند. گفتند صلّا یعنی نماز خواند؟ فرمودند اگر خدا بگوید هر وقت یاد خدا می‌کنی نماز بخوان «تِلکَ اذاً شتتاً» یعنی این تکلیف ما لا یطاع و تکلف است من پشت فرمان یاد خدا می‌کنم چه‌طوری نماز بخوانم؟ محل کار یاد خدا می‌کنم در رختخواب چه‌طور نماز بخوانم؟ پس همیشه باید بلند شوم نماز بخوانم، فرمودند اصلاً معنا ندارد که هر وقت یاد خدا کردی فصلّا، گفتند آقا پس معنی این چیست؟ فرمودند هر وقت یاد خدا می‌کنی صلوات بر محمد وآل محمّد بفرست.
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم.
حجت الاسلام فرحزاد: یک روایت این هم روایت‌هایی برای آدم‌هایی که یک کمی تنبلند مثل خودم پیدا کردم پیغمبر ما فرمود: «خیر العباد ما غل و سهل خیر العباد اخفها» یعنی بهترین عبادت این است که آسان و مختصر باشد بهترین عبادت خفیف‌ترین و راحت‌ترین است. صلوات یک عبادتی است که با وضو، بی‌وضو، نشسته، خوابیده، ایستاده، لااقل این امید را در خودتان ایجاد کنید که پیغمبر از شما شفاعت کند.
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم.
حجت الاسلام فرحزاد: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم.
شریعتی: حاج آقا خیلی خوشحال شدیم انشالله یک فرصتی، فصلی خدمت شما باشیم.
حجت الاسلام فرحزاد: ما واقعاً دل‌مان تنگ شده بود خدمت شما عوامل و دوستان مخصوصاً بیننده‌های عزیز که ولی نعمت ما هستند.
شریعتی: انشاالله باز هم ببینیم شما را در برنامه‌ی سمت خدا به حاج خانم خیلی سلام برسانید و تبریک ایام را خدمت ایشان ابلاغ کنید خیلی ممنونم از توجه و عنایت‌تان. کوتاه دعا کنید و برویم مشهد الرضا سلام کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: روایت داریم پیغمبر خدا وقتی می‌خواست دعا مستجاب شود خدا را به حق علی بن ابی طالب قسم می‎داد، خدایا به حق علی بن ابی طالب ما را در احیای غدیر و کارهایی که باعث خشنودی دل ولی هست ما را موفق بدار، ما را جزء احیاگران غدیر قرار بده، آن چه که باعث خشنودی دل امام زمان می‌شود به ما توفیق عنایت بفرما، رفع هم و غم و گرفتاری از همه‌ی گرفتارها بفرما، نعمت امنیت، عافیت، فراوانی، ارزانی مرحمت بفرما، شر دشمنان هم به خودشان برگردان، همه‌ی درگذشتگان هم غرق رحمت بگردان.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم. هر آنکه مست شراب تو نیست، از ما نیست** بیار باده که خورشید هم خراسانی است. تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم.