اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1404-08-15-حجت الاسلام عاملی- حریت و آزادگی

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمه و ابیها و امها و بنی ها و سر المستودع فیها به عدد ما احاط به علمک خانم ها آقایان سلام وقتتون بخیر الهی که حال دلتون خوب باشه ایام ایام فاطمیه است. امیدوارم که بهترین خیرات و برکات در این روزهایی که مزینه و منوره به نام حضرت زهرا برای تک تکتون رقم بخوره حتما تو این روزا تو این شب‌ها تو محافل و مجالس برای ما و همه اهالی خوب به سمت خدا دعا بکنید حاج آقای عاملی سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید

معرفی برنامه

حجت الاسلام عاملی: وعلیکم السلام و رحمت الله محضر عزیزانم جای جای ایران عزیز ما سلام دارم احترام و دعا و از خدای متعال می‌خوام که به حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها عنایات خاصه رو بر عمر عزیزان، زندگی عزیزان، فرزندان عزیزان، نازل بفرماید

شریعتی: انشاالله حالتون چطوره؟ خدا را شکر الحمدلله گفت غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ما این هفته ها داریم راجع به حریت صحبت می‌کنیم و خوش به حال همه اونهایی که زمین گیر نیستند و آسمانی هستند نکته ها باقی موند انشالله این جلسه خواهیم شنید

حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم بزرگترین جمال برای انسان و در بین فضائل روحی و اخلاقی این است که انسان حریت اراده رو داشته باشه.  تحت تاثیر عناصر نفسانی و عناصر خارجی تصمیم نگیره روی ارزش‌ها معامله نکنه و مسلوب الاراده نشه در زندگی هرچند که زندگی مخصوصا کسانی که مثل اختاپوس خودشون رو مسلط کردن بر دنیا زمینه رو جوری فراهم می‌کنند که ملت‌ها اراده نداشته باشن که سرنوشت خودشون رو خودشون بنویسند و یعنی حاکمیت ملی مثل کبریت احمره شما خیلی کم می‌تونید در ملتی پیدا بکنید که خودشون برای خودشون تصمیم بگیرند. الان ملت‌های مسلمان چه ملت کدوم ملت راضی بود به اوضاعی که در غزه گذشت؟ اما چنان افرادی رو مسلط کردند بر ملت‌ها که مسلمان‌ها نتونن تکون بخورند. نتونند از عزت خودشون، شرف خودشون دفاع کنند. غزه صرفاً یه نقطه جغرافیایی نبود رویارویی بالاخره تمدن اسلامی با یک فرهنگ بسیار افنی بود که به هیچ حرمتی احترام نداره، کرامت انسان‌ها رو شکسته با حق ویژه دنیا رو داره میکنه انسان ها را بندی کرده غزه عیار و امتحان و ابتلای انسانیت دوران معاصر بود واقعاً همینطور هست و یه بیداری درست کرد در دنیا بی‌نظیر و اولین بار ملت‌های دنیا رو متحد کرد.

 یعنی اولین بار ملت‌های دنیا در یه امری اتفاق داشتن اونم دفاع از مظلومین غزه و نفرت از اسرائیل بود. لابی صهیونیسم آیپک اونقدر کار کرده بود روی افکار روی باورها و مظلومیت مثلاً صهیونیست‌ها و مبارزه با سامی ستیزی سامی ستیزی همه و همه یعنی یه کار بسیار بزرگی صورت گرفت و این رو زمینه بیداری و عطش به عدالت را همه احساس کردند در دنیا. متوجه شدند که کسانی دنیا رو دستشون گرفتن که اینها بوی از عدالت ندارند و تشنه اند برای عدالت جهانی.

 اونی که در روایت است که بعد از ملئت ظلم و جورا ملئت خیلی کلمه مهمیست و یملآ هم در اولش خیلی مهم است. حضرت امام می‌فرمود یملآ که میگه با عدالت پر میکنه معلوم داخل خونه‌ها هم پر عدالت میشه نفوس انسانی هم به عدالت می‌رسند عدالت اخلاقی چون همه تشنه‌اند بله کلمه حمله نمی‌رسونه بله اونوقت بعداً ملئت هم نشون میده که یک نظام جهانی ظلم رو در دنیا مسلط می‌شه درست می‌کنه که دنیا ملعت کی ملت میشه یه نظام ظالم بر دنیا مسلط بشه یعنی تمام نشون بده انشالله قرب ظهور رو حالا ما بحثمون در این است که شرف بزرگیست که انسان در زندگی خودش شرایط جوری بیاد که افکار اندیشه خودش رو باورهای خودش رو زیر پای خودش نگذاره و به طور آزاد مستقل تصمیم بگیره و این بسیار منافی‌ها داره ما اون منافی ها ضد حریت‌ها رو می‌خوایم برای عزیزان بحث بکنیم من اول این عوامل وابستگی عوامل برده شدن در دنیا بحث می‌کنیم ضعف توحید است .

وقتی که انسان اعتقادش این نباشه که یک اراده حکیمانه همه چیز دستش گرفته است عظمت الامور بیدالله این بالاترین حریت برای انسان میاره و در طول تاریخ شاهکارها درست کرده از جهت وقتی که همه قواها همه نیروها برگرفته از همین نیروست در دنیا و اگر نازی کند بر هم فرو ریزند قالب‌ها..  تمام ذرات عالم و ظل له کل شی است والسماوات مطویات هست کل کائنات در کف دستشه.  دیگه از چی می‌ترسه؟ این رو مفصل بحث می‌کنیم.

 دوم عبارت است از احتیاج، فقر، نداری.. این حریت انسانی می‌گیره این رو مفصل بحث می‌کنیم مخصوصاً در عرصه بین‌المللی اگه یه ملتی احتیاج داشته باشه محتاج باشه در این روزگار بله دیگه اون ملت سرنوشتش رو خودش نمی‌نویسه آینده ش دست خودش نیست باز منافات داره با استقلال .الان بعضی کشورها رو تا خرخره مغروض کردن دیگه این‌ها هیچ اختیاری از خودشون ندارن اگر هزینه ش آمریکا سالانه پرداخت نکنه اینا نمی‌تونند تصمیم بگیرن باید تابع باشن برای کسی که هزینه رو تامین بکنه

 و سوم ترس از قضاوت اجتماعی است یه اراده ی بسیار محکم قوی می‌خواد که تحت تاثیر قضاوت انسان را بیچاره می‌کنه از جهت حریت انسان حر هیچ وقت تحت تاثیر این روزگار اینجوری اومده روزگار را کی آورده است؟ روزگار میگه من عقل خودم رو کنار بگذارم و تنازل بکنم از عقل،  به خاطر اینکه جمعیت این طرف داره میره ما هم همینطور بگیریم همرنگ جماعت شو!

چهارم هم ضعف تشخصه؛ بعضی ها عطش دارن برای تشخص برای اینکه برجسته بشوند خودشون رو نشون بدن هر کاری رو می‌کنه برای اینکه تشخص داشته باشه. این یه مرض بزرگ روحیست و ناشی از این است که روحاً این نقص داره که سراغ تشخص. حضرت فرمود: ما من احد  تجبر او تکبر هرکس دیدی که تکبر داره حتما بدونید که لذلت وجدها فی نفسه کمبودی داره اون کمبود می‌خواد جبران بکنه سرپوش بذاره یه جوری می‌خواد که خودش رو بزرگ نشون بده. اینم در روزگار ما باز عطش این کارو خیلی درست کردن و ترامپ اینجوریه بله و اون که دیگه دیگه اوج میره به پشت بوم دیده بشه تا اینجا عطش داره و چقدر ناراحت بود که چرا من به عنوان برنده جایزه صلح نوبل نشدم. واقعاً کارهای کودکانه من ایشون رو که می‌بینم این رو یادم میفته که در آخرالزمان کودک‌ها بچه‌ها سر کار میان تولیت امور رو اونا دستشون می‌گیرن این را زمان سابق هرکس می‌خوند می‌گفت مگه می‌شه یه طفلی بیاد حکومت بکنه . ولی میشه دیدیم که برجام وقتی پاره کرد مثل یک کودک اینجوری می‌کرد اینجوری می‌کرد یعنی واقعاً بشریت باید جبینش شرمنده است که اوضاع دنیا به این نقطه برسه که همچین شخصی بیاد برای دنیا تصمیم  بگیره بحث می‌کنه که نشون بده که دموکراسی غربی قدرت بالا آوردن نخبه ها را نداره نتیجه چی میشه دیگه و لذا دموکراسی غربی باید غیر بخوره عدالت نمیشه داد زیر تیغ رأی عدالت باید احراز بشه بعد صحبتتو دموکراسی مطرح بشه و الا اینا که الان اومدن سر کار هر کدومشون چقدر دو میلیون جمعیت زمان بوش پسر در عراق کشته شد .هر کدومش سراغش بری می‌بینی چه جنایت‌هایی کردند. قرار نیست که دنیا همینطوری هی تلفات هی تلفات

مطلب پنجم این است که شخصی نقطه ضعف داشته باشه کسی که نقطه ضعف داره دستش زیر ساطور بقیه است. تمام شد دیگه نمی‌تونه آزادانه حرف بزنه آزادانه تصمیم بگیره و این شرف بزرگ که حریته این رو داشته باشه اینجا باز قصه‌های حکایت‌ها داریم

 ششم مدیونیته اگه کسی مدیون باشه یه نماینده مجلس حساب کنید که مثلاً برای رای گرفتن مدیون این و اون شده است دیگه وکیل مردم نیست وکیل همون شخصی‌ست که این رو ساپورت کرده به اصطلاح امروزیا و بالاخره اسپانسرش بوده است آوردتش بالا. آره آنجاست که حساس‌ترین مرکز تصمیم گیری باید کسی بشینه که نهایت حریت رو داشته باشه زوال حریت در اون مراکز حساس تصمیم گیری فاجعه است. تصمیمی که اونا می‌گیرن یه جوونی خیلی پولدار شده بود گفتن که چطور شد پولدار شدی گفت مجلس رو گوش می‌دادم هر تصمیمی گرفتن من می‌فهمیدم شش ماه دیگه اوضاع اقتصادی مثلاً کشور چی میشه.  اون جای حساس یعنی سیستم انتخاباتی ما نباید مدیونیت بیاره. این حتماً باید عوض بشه اگه این علاج نشه صد در صد ما بدونید که کمیسیون های مجلس موتور متحرکه کشوره افرادی باید اونجا بشینن یه تخصص خاصی داشته باشن

هفتم عبارت است از طمع ؛ در روایت است که شخصیت مست فقط در جهنم از مستی بیدار میشه می‌بینه کنار شیطون نشسته. الطمع رق محبه یعنی همان بالاخره زوال حریت.  رق هم دو قسم است معبد غیر معبد یعنی یه رقیتی هست ممکنه که آزادی درست بشه بعداً ولی که تا ابد  دربند ه اسیر شده. صدام یه زمانی طمع انسان وقتی که طمع داشته باشه تا ابد در بندشه چون باید خودش خودش آزاد بکنه خودشم در بنده

 هشتم عبارت است از تعصب؛ شخص متعصب چشمش کوره نمیبینه در روایت است که شخص متعصب به خاطر تعصب شرار قوم خودش رو بر خیار قوم دیگری مقدم می‌کند. یعنی شما حساب کنید که یه جایی شهری طوایف مختلف اونجا جمع هستند، فردا انتخابات شروع میشه. اگر شخصی هوای طایفه خودش رو داشته باشه در تعیین مسئول این قتل الامان در روایت است من تعصب او تعصب له ایمان هیچ سهمی از ایمان نداره اگر خودش تعصب بورزه یا کسی به نفع ایشون تعصب بورزه و ایشون نهی نکنه، تماشا بکنه... در این صورت شایسته سالاری

شریعتی:  یه جاهایی تعصب خوبه ولی یه جایی که تعصب با حق منافات داره اونجا

حجت الاسلام عاملی:  بله تعصب به خاطر قبیله من به خاطر فامیل من به خاطر حزب من قوم و خویش منه دوست منه · قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءَكُمْ ظِهْرِيًّ حضرت صالح رو گفتن تو طایفه بزرگی داری اگه طایفه ت نبود تو رو می‌کشتیم وقتی که من الله طایفه خدا را گذاشتی چسبیدی به طایفه من؟ طایفه من عزیزتر است از خدا تعصب به خاطر اراده خدا تعصب به خاطر دین خدا تعصب به خاطر حق؛ حق همیشه باید معیار باشه ولولی انسان باشه ولو علیه منافع انسان باشه ما یه نماینده داشتیم یه نماینده فوت کرده استثنایی استثنایی بود خدا رحمت استثنایی یعنی یک نماینده آرمانی اگه بخوان جشنی بگیرن معرفی کنن نماینده آرمانی در رده اول ایشونه. ایشونم گفته بودن اگه فلان روستا گفته بود که آب نداریم گفته بود که در بشاگرد اونجا بدتر است شماست من الان نماینده کل کشورم اول اونجا رو درست می‌کنم، این کارا نمی‌کنه معنیش این هست که رای خودش رو از دست بده اما همچین حریتی واقعاً چقدر ارزشمنده شاید قلب بزرگ داره تعصب اینجوریست

 نهم عبارت است از حب دنیا.  الحبک لشیئ یعمی و یصم حب چشم انسان کور می‌کنه گوش انسان کر میکنه دیگه باز نمی‌تونه تصمیم بگیره وقتی شاه متوجه شد که مجنون عاشق لیلا شده است لیلی رو بیارید برسونید دیگه قائله  تمام بشه. بنده خدا همین قدر ناله عاشقانه نداشته باشه لیلی رو آوردن دید شاه دید که ای هیچ سهمی از جمال نداره فوراً مجنون فهمید از قیافه شاه گفت جناب بیا چشم من نگاه زیبایی را از چشم من ببین.  امیرالمومنین هم به این وارد شده  که هرکس عاشق چیزی باشه چشمش رو کور می‌کنه. می‌گفتن که چطور میشه که مردم عیب خودشون رو نمی‌بینن عیب مردم رو می‌بینن؟ گفت برای اینکه مردم عاشق خودشونند. عاشق عیب معشوقه نمی‌بینه که... بله حالا اینجا در دنیا چه کارها که نکرده اینا به دنیا اونجا باز بحث وارد می‌شیم که دیگه هویتش از دست میره

 دهم عبارت است از عواطف فامیلی؛ عواطف فامیلی خیلی قدرتش بالاست یعنی کسی بتونه خلاص بشه از عواطف فامیلی که الان این فامیلش این خطا رو کرده بتونیم برای این فامیلت آزاد تصمیم بگیری فامیلت اومده سراغ شما شما مسئول هستید اون وقت می‌خوام که یه استخدام ویژه خارج از قانون درست می‌کنند قدرت داشته باشی که بگی تو هیچ فرقی با بقیه نداره اون‌ها هرچند که برای من تو هر چقدر برای من عزیزی اونا برای من عزیزم این خصوصیت علقه فامیلی بریده بشه .

این فقط شاهکارش در معصومینه دیده شده است که مشهور است که رسول خدا یه زنی دزدی کرده بود از بنی مخزوم می‌خواست دستش رو قطع بکنه معصوم جمع شدن بزرگانشون گفتن در تاریخ ما بدنام میشیم میگن که اینا کسی رو دارن که پیغمبر قطع کرده هرچی میخوای بهت بدیم اما این ننگ رو نذارید دامن ما بیفته. حضرت فرمود در ادوار گذشته تمدن‌ها اقوام سقوط کردن چون حد و بر ضعفا جاری می‌کردند بعد اقویا اونایی که گردن کلفتن جاری نمی‌کردند والله اگر دخترم زهرا این کارو بکنه هیچ ملاحظه‌ای ندارم درباره زهرا... حریت ببین فوران می‌کنه اینجا و من اقبلت الیه غیرمملوک وقتی خدا به کسی اقبال می‌کنه خدا بپذیره کاری بکند که در نگاه خدا عزیز باشه نه نگاه مردم غیر مملوک. هیچ وقت مملوک نمی‌شه

 یازدهم روابط و منافع جناحیست. بالاخره هر جناحی می‌خواد سر کار باشه دفعه دیگه هم می‌خواد سر کار باشه نیروهای خودش رو نمی‌خواد از دست بده . هوای اونایی که در ستاد کار کردن باید داشته باشه این است که باید رابطه قطع بشه بین مثلاً کسی که می‌خواد انتخاب بشه و کسی که می‌خواد انتخاب بکنه.

 یعنی یه راهکاری پیدا میشه من نمیگم حتماً تحزب ولی یک راهکاری درست بشه و الا طبیعی است که یه جناحی سر کار اومده بهترین نیروها رو حتماً کنار می‌گذاره از نیروهای خودش استفاده می‌کنه. حتی تا پایین‌ترین رده این کار انجام میده خیلی بده خیلی بده...یه وقتی خدمت شما عرض کردم که ما تصمیم گرفتیم که مدیریت آموزش و پرورش با انتخاب مدیران پنج سال به بالا باشه تصویب کردیم در شورای فرهنگ عمومی که نهاد رسمیست تصویب شد که ما جمع می‌کنیم مدیرانی رو که پنج سال بالا سابقه دارن و این کار کردیم جمع مدیرانی که همه چیز رو اشراف دارند در آموزش و پرورش مدیران قوی سه نفر انتخاب کردن سه نفری که واقعاً قدربودند.  اون وقت معرفی کردن به شخص استاندار که از این سه نفر یکیش انتخاب کن دموکراسی بگیر توش هست شایسته سالاری توش هست اینه که از این طریق نماینده‌ها کنار میرن دیگه دخالت نمی‌تونن بکنن تو شهر این که ستاد انتخاباتی میره کنار دیگه اونا نمی‌تونن دخالت بکنن اینم توش هست. دیگه ما چی می‌خوایم. منتها جناح حاکم گفتن امکان نداره گذاشتن کنار اینم یکی از عواملست که حریت انسان از دستش می‌گیره

 دوازدهم حب ریاست است بعضی ها اونقدر مستن از ریاست طبیعی است که راهکارهایی را انتخاب می‌کنند که هیچ وقت عقلانیت توش نیست یعنی گاهی شما می‌بینید که در بعضی انتخابات سیاه‌نمایی به اوج میرسه. چرا چند تا رای جمع بشه منافع ملی کلاً زیر پا میره برای ریاست برسند به هر قیمت ولو اینکه حق رو زیر پا هست که من طلب ریاست او حد ریاست ملعون کسی که دنبال ریاست باشه طلب بکنه یا حدیث ریاست تو نفسش داشته باشه ملعونه. یعنی دور است از رحمت خدا برای همین.  چه جنایت‌ها شده به خاطر ریاست انشالله فرصت باشه من این‌ها رو توضیح بدم برای شما

 دولت‌های عثمانی خلفای عثمانی تا سر کار می‌اومدن بالاخره تمام فامیلاشونو می‌کشت جناب کودتا بکنه علیه من و با شاه طهماسب قرارداد بسته بودند که اگر کسی از اینها به تو پناهنده شد باید به من تحویل بدی، اونم قرارداد امضا کرده بود خلیفه عوض شد تا خلیفه جدید سر کار اومد برادرش از ترس اینکه اون رو بکشه دختر داماد نوه همه رو برداشت پناهنده شد به شاه طهماسب در قزوین خلیفه عثمانی گفت اینا باید به من بگید هرچه تقلا کرد که منصرف بکنه گفت قرارداد داریم به هم بخوره رابطه دو کشور به هم می‌خوره شاه طهماسب هم موافقت کرد. جلادها رو فرستادن از استانبول به قزوین در قزوین همه اینها کوچک و بزرگ طفل همه رو بریدن با خودشون بردن... ریاست اینه من باشم به هر قیمتی

 در حالی که کسی که رئیس میشه چرا رئیس اداره بشه تا بگیربه بالا اونقدر کارش سخت است در آخرت شما چون مسئولیت پذیرفته است .حسابش خیلی بالاست خیلی بالاست حالا در این باب قصه هست که سر وقت عرض میکنم

 سیزدهم کبرو منیت و استکبار هرکس ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی است استکبار شیطون مستکر بود فرعون مستکبر بود کسی که حق می‌دونه زیر بار نمیره و تو رو بنده می‌خواد و تو رو بنده دوست داره خود معاویه می‌دونست که امیرالمؤمنین چه فضیلتی داره امیرالمومنین وقتی زراره بن زمه به ملاقات معاویه اومد گفت که باید از علی برام صحبت بکنی گفت من رو معذوربدار.  گفت ممکن نیست صحبت کرده چیه صحبتی کرده خیلی من دوست دارم و توصیه کان فیناک احدنا تو دنیا می‌تونی پیدا کنی کان فینا که احدنا بود بین ما بود اما مثل ما بود یعنی نمی‌تونستید تشخیص بدی که این رتبه داره این خلیفه در زمین بزرگ اسلامی است و آخرش مهم است اونقدر گریه کرد معاویه با عبا چشمش رو خشک می‌کرد می‌گفت والله کان ابوالحسن کذالک والله علی اینجوری بود پس چرا این همه جنگ ظلم کردی این میگه استکبار منیت کبر در مقیاس پایین از خونه از اداره در سیاست در طبیعت تا در عرصه جهانی الان دنیا مبتلا شده دیگه به قدرت استکباری. یعنی اینا این همه جمعیت می‌کشن نمی‌دونن که این بده این زشته. الانسان بنیان الله ملعون من هدم بنیانه این نگاه باید به انسان باشه انسان یعنی بنیان خدا بنیان که خدا ساخته است. ملعون است کسی که بنیان رو از بین ببره یه نگاهی داره دین ما به انسان در هیچ مکتبی هیچ مشربی این رو نداره که یه نفر کشته شد معلوم نبود که کی رو کشته است. رسول خدا فرمود اگر در کشتن یک نفس یک انسان کل اهل زمین کل اهل آسمان شریک بشن خدا به خاطر یه نفر همه اهل زمین واسمان رو عذاب می کنه.

در روایت است که ذره‌ای کبر در دل کسی باشه اون رو به بهشت راه نمیدهند.  تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا...علو یعنی من از این  یکی بالاترم بالاتر آدابم باید فرق بکنه عروسی فرق بکنه خونه باید فرق بکنه ماشینم باید فرق بکنه رفت و آمد هم باید فرق بکنه این که مفصل تو اون بحث تشخص راجع بهش صحبت کردیم

چهاردهم عبارت است از حس انتقام.  وقتی حس انتقام اومد انسان مست میشه دیگه نمی‌تونه با حریت تصمیم بگیره در تاریخ جنایت‌ها درست کردند.  کربلا امام حسین  اونها را دعوت می‌کرد به حریت فکونوا احرارا فی دنیا در گودال قتلگاه من با شما جنگ می‌کنم سراغ اهل بیت من نرید سراغ بچه‌ها نرید. اگه دین ندارید اگه از آخرتتون از آخرت نمی‌ترسید حر باشید حر باشید. اما هیچ تاثیری نکرد چرا؟ چون اونها حس انتقام داشتند.  یه نوشته‌ای داره ابن جوزی خیلی خوندنیست ایشون می‌گوید که کربلا همه بهش انتقام بود میگفت شما حسین رو کشتید امام حسین را مصلح کردید امام حسین رو کشتید چرا اهل بیتش رو اسیر کردید امام حسین رو کشتید چرا سرش رو در شهرها گردوندید ؟چرا اسب دووندی؟

ببینید حس انتقام که بیاد دیگه عقل تعطیل شد و قدرت بزرگی داره هرکس که در برابر حس انتقام لجام بزنه.  مولوی میگه در اون قضیه که به آب دهن انداخت به امیرالمومنین غضب بقیه رو لجام زد ولی من غضبم را زدم نتونست من رو تکون بده مهارش دست منه صدا زد خادمش رو جواب نمی‌اومد امیرالمؤمنین بازم صدا زد بازم صدا زد بلند شد دید اون طرف دیوار نشسته گفت چرا جواب نمیدی گفت یا امیرالمؤمنین من تا حال ندیدم شما عصبانی بشید خواستم ببینم شما اصلاً عصبانی میشید گفت اونی که تو رو وادار کرده من عصبانی بکنی عصبانی نمی‌شم تا اون عصبانی بشه یعنی شیطانه نمی تونه من رو عصبانی کنه. امام صادق من از این خادم خودم بل امر من الحنظل صبر می‌کنم من حنظل اون هندونه کوچکه کسانی که قند دارند استفاده میکنند.  خیلی خیلی تلخه خیلی تلخ میگه بلکه تلخ‌تر از اون یعنی رفتاری با من داره خادم که بر تلخ‌تر از اون تحمل دارم.  چرا چون اخلاق ایشون رو برای خودم مقامات می‌دونم. با این نگاه ما سراغ طلاها می‌ریم می‌گیم اینی که اصلاً فرضا یه خانمی اخلاق ناچیزی داره یه آقایی که ناجوری داره بسته تربیتی است. این تحفه تربیتی است این چمن لطف هست خلاص حافظ  زان زلف تابدار مباد که بستگان کمند تو رستگارند. امام صادق گفت آقا جان والله دیگه این انصاف نیست که تو بخوابی من کار بکنم یه روز مثلاً تو بخواب من کار می کنم.  در هر صورت این حس انتقامم اینجوریست ها

شریعتی: امام حسین گفت مگه من رو نمی‌شناسید گفت چرا میشناسیم. گفت برای چی این کارو می‌کنید بغضًا لابیک آره تو کربلا از بغض پدرت...

 آفرین اینی که شما فرمودید خیلی عالی چند جا سیدالشهدا با صدای بلند گریه کرده یکی اونجاست که شما فرمودید و این نشون میده که بالاترین جنایت در کربلا مال خوارج بوده خوارج انتقام گرفتند حس انتقام باز اونجا خودش نشون داد حس انتقام رو صراحتاً یزید ابن معاویه خودش وقتی که سرها پیدا شدن از پشت تپه اونجا نشون داد که چه حسی انتقامی داره اون جسارتی سر مبارک کرد که روضه اصلی اونه نخوندن چه جسارتی کرده روزی روز عاشوراست همه اثر انتقام بود. که دلم خنک شه و حریت رو می‌گیره . خبر شهادت سیدالشهدا به کوفه رسید والی کوفه نامه را آورد انداخت به قبر پیغمبر هذا بهذا اونی که کشتید این در برابر اون، مدینه به هم ریخت . گفت شوخی می‌کردم من جدی نمی‌گفتم.

یعنی باز حس انتقام کسانی را که حالا دیگه شما وارد شدید ما هم وارد می‌شیم کسانی که نمی‌تونستن اطرافیان خلیفه بودن حد بهش بزنن امیرالمؤمنین حد می‌زد می‌دونست که این تبدیل میشه به انتقام. فامیل خلیفه بود هرچی می‌گفتن که این شراب میخوره اهتمام نمی‌کرد. آخر انگشترش رو درآوردن وقتی محصول آوردن پیش خلیفه دیگه ثابت شد خلیفه گفت حد بزنید هیچکس نمی‌تونه بلند شه امیرالمومنین بلند شد و گفت من حد می‌زنم. اون وقت مثل روباه که فرار می‌کنه در برابر شیر اینجوری حضرت بلند کرد گذاشت زیر پاش گفت لا یضیع الله حد من هذا  جایی که من حاضرم حد خدا تعطیل نمیشه

شریعتی:  با تمام این عناوینی که شما برشمردید میشه تطبیق داد که حضرت نه حب دنیا داره، نه حب ریاست داره تو اوج نه تعصب داره، نه ترس داره که در آینده چی میشه ترس داره می‌دونستین نه نقطه ضعف داره

حجت الاسلام عاملی: ای خدا خیرتون بده. چون امام میگن لو کشف القطاع ماازدتت یقینا پرده ها کنار بره بر یقین من اضافه نمیشه . یعنی کاملاً می‌دید که در آینده چی میشه در اردوگاه امام حسین ذره تشفی خاطر نبود حس انتقام نبود حتی نامه‌های کوفیون را شب سوزوند که دست ابن زیاد نیفته. اما اون طرف تماماً حس انتقام است یعنی انسان یه جایی که اصطکاک پیدا بشه با شخصیتش با منافعش نوعاً اونجا اخلاق خودش رو نشون میده اخلاق ملکه است عمل نیست .عمل یه لحظه هست یه لحظه نیست. این عمل اگه تبدیل شد به ملکه، ملکه ای که غیر متصرم است به تعبیر علمای اخلاق یعنی چی یعنی یه لحظه هست یه لحظه نیست از اونا نیست عمل متصرمه یعنی از بین میره اما ملکه لا تزال حالت نفسانی است که همیشه با تو هست این رو میگن اخلاق. موضوع علم اخلاق ملکات نفسانی است. ملکات اخلاقیست عمل به عنوان سبب پیدایش ملکات اخلاقی بحث میشه در علم اخلاق. اون وقت که اصطکاک درست شد با شخصیت شما.

 یه زنی اومد گفت یا امیرالمومنین که شوهر من اذیت می‌کنه ظلم می‌کنه به من. حضرت گفت پاشو بریم گفت نه نه هوا داغه اصلاً نمیشه رفت بیرون گفت عدالت تعطیل بردار نیست باید بریم. حضرت اومد در خانه مرد و گفت که این خانم زندگی شماست امانت خدا دست شماست. تمام این حرفا رو گفت. مرد گفت تو چه کاره ای؟  اونم نمی‌شناخت امیرالمؤمنین رو گفت تو چه کاره هستی که در زندگی ما دخالت می‌کنی؟ به تو چه ربطی داره؟ به تو ربطی نداره در حالی که خدا ولایت داده همه ما رو نمی‌شناخت امیرالمومنین بعضهم اولیا بعض کسی دیگری امر به معروف نوکر می‌کنه اون نمی‌تونه بگه به تو ربطی داره ولایت خدا داده است و المومنین حضرت باز نصیحت کرد این عصبانی شدن یه مشت محکمی زد به سینه امیرالمؤمنین اینجاست که شما چه کار می‌کنید به من اهانت شد حرمت من رو نگه نداشتند من یه مسئول عالی رتبه م من باید مثلاً از خیلی از قوانینم محفوظ باشند تازه بماند که با خدم و حشم نرفته نرفته احسنتم اون وقت صدا بلند شد مردم جمع شدن بهش گفتن که بابا میدونی چیه امیرالمومنینه اونقدر ترسید اونقدر ترسید حضرت گفت نه ترس نداره خودت اصلاح بکنی من حرفی ندارم. یعنی اونی که من رو زدی من انتقامش رو نمی‌گیرم

 یه جمله بگم تمام؛ رسول خدا  می فرماید مانتصر لنفسه قط یه بار به خاطر منافع شخصی انتقام نگرفت. به نفع خودش یعنی در قضایای شخصی ما تغیر نداریم، عصبانیت نداریم. اون وقت بیایم اقداماتی می‌کنیم هر کاری می‌خوایم بکنیم راجع به مصالح کلان جامعه اسلامی است

 شریعتی: بسیار عالی و توی قضایای بعد از رحلت پیغمبر همین صبر امیرالمومنین و این حلم او نشانگر حریت شدید و صبر اون حضرت بود.

اون لحظه که می‌بردن پای بیعت نیزه بالا سر شمشیر بالا سرش هائج الغضب غضب هیجان می‌کرد اما شدید و صبر کاملاً مسلط بود

شریعتی: خیلی خوب سلام خدا بر امیرالمومنین و سلام بر صدیقه طاهره زهرای مرضیه که این روزها و این ایام متعلق به حضرته و چقدر خوبه ثواب تلاوت آیات امروز رو هدیه کنیم به روح بلند حضرت. از حاج آقای عاملی خیلی ممنونم متشکر و همینطور از همراهی شما یه سلام ویژه می‌کنم در این لحظه در این ساعت به همه مخاطبان شبکه محترم افق که تکرار برنامه رو می‌بینم و همینطور شنوندگان خوب رادیو محترم معارف. محتاج دعای خیر شما هستیم عزیزانم امروز صفحه ۱۲ قرآن کریم رو تلاوت خواهند کرد آیات نورانی سوره مبارکه بقره در دور جدید ختم قرآن برنامه سمت خدا بشنویم در لحظات دقایق پایانی انشالله با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. زندگیمون منور و مزین به نور قرآن باشه که وقتی حضرت زهرا فرمودند از دنیای شما من سه چیزو دوست دارم یکی نگاه کردم به چهره رسول خدا انفاق در راه خدا و تلاوت کتاب خدا امیدوارم که همین تلاوت رزق و روزی بشه و هم عمل به آموزه‌های اون سه چهار دقیقه فرصت داریم تا پایان و انشالله نکته قرآنی رو کوتاه بشنویم و دعا کنید و انشاالله خداحافظ

حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم. فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله لیشتروا به ثمنا قلیلا ویل در قران به معنی هلاکته و درباره خدا انشا نیست اخباره یعنی نفرین نیست. بگیم ویل برکسی یعنی خدا از یک کسی هلاکت بخواهد این معنا نداره. همه کار خود خداست، یعنی هلاکت من ثابت است. بله برای این افراد چند تا فعل داره یه ویل اقتصادی داره قرآن، یه ویلی داره برای کسانی که از حقیقت دستورات خدا غافلند ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون، یه ویلی داره برای کفار که اینها چطور وحشت آخرت می‌تونن تحمل بکنند فویل الذین کفرو من یومهم الذی یوعدون ویل للکافرین و ویل للکافرین من عذاب شدید، یه ویل برای دروغه هرکس دروغ بگه خودش آماده کنه ویل یومئذ للمکذبین بین ۸ بارتا ۱۰ بار تکرار شده.  برای ترک زکات المشرکین الذین لا یوتون الزکات، یه ویلی داره برای تحریف آیات خدا دین خدا و این مورد بحث ما همین است که می‌گوید که وای بر کسانی که میان چیز دیگری می‌نویسند به نام خدا به خورد مردم میدند دین خدا را تحریف می‌کنند حقیقتش رو تغییر میدند.

اینجا یه نکته‌ای داره من برای اون انتخاب کردم میگه وای بر کسانی که می‌نویسند یعنی وای بر کسانی که قلم دستشون است اما بی حساب می‌نویسند. بالاترین قلم در فضای مجازیست تازه اون وقت فضای مجازی نبوده الان در یه لحظه چقدر ضریب پیدا می‌کنه بنابراین از مصداق بهترین این آیه وحید همین است و بعضی گناهان است که نه قابل اینجور گناه نه قابل جبران نه قابل مغفرت ما اون کتاب رو نوشتیم جبران خسارت رو خیلی مفصل توضیح دادیم

شریعتی: بسیار عالی خیلی ممنون و متشکرم نه فقط می‌نویسن هر مطلبی که منتشر میشه به هر شکلی دیگه ...خیلی خوب آقا خیلی ممنون و متشکرم روز خوبی بود در کنار شما و در خدمت دوستان عزیزانمون دعاهایی که در برنامه و یا احادیث و روایاتی که در برنامه خونده میشه توسط کارشناسان عزیزمون در کانال عزیزانمون بارگزاری می‌کنند. می‌تونید عضو بشید و انشالله بهره‌مند بشید .دعای امروز رو بشنویم و انشاالله خداحافظی

حجت الاسلام عاملی:  رسول خدا فرمود ما فُتحت مغاليق الأمور بمثل قول لا حول ولا قوة إلَاّ بالله یعنی کار بسته شده، در بسته شده درهای بسته رو هیچ چیز مثل لا حول ولا قوه الا بالله باز نمی‌کند ولو يعلم صاحب الحاجة ما في هذه الكلمة من العون والتوفيق والسداد ما تركها  گوینده این جمله اگر بدونه که چه عون یعنی کمک خدا چه توفیق و چه سداد درستی کار توش هست ما ترکها هیچ وقت این جمله رو ترک نمی‌کنه

شریعتی:  بسیار عالی آقا خیلی ممنون و متشکرم ما مثل قطره دست به دامان کوثریم کوثر خیر کثیر دریای فضیلت و خوبی ما مثل قطره دست به دامان کوثریم دریاست قطره‌ای که به دریا رسیده است تا سلام دوباره خیلی ممنون متشکرم

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها