اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1404-07-17-حجت الاسلام عاملی - منظومه فکری و سیره رسول خدا (صلی‌الله علیه‌و‌آله)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد گر سراغ از عالمی دیگر بگیری بهتر است مرگ را با شوق اگر در بر بگیری بهتر است تن دو روزی بیشتر پیراهن روح تو نیست هرچه کمتر خوب این پیکر بگیری بهتر است آفرینش جایی از دنیا ندارد پست تر گر به هر جا غیر از اینجا پر بگیری بهتر است من که میگویم در این بازار از هر سوزیان هرچه را بفروشی و ساغر بگیری بهتر است نخ به پای بادبادک های پای کم طاقت مبند زندگی را هرچه آسان‌تر بگیری بهتر است

معرفی برنامه

 

 خانم‌ها آقایان سلام، وقتتون بخیر. اینجا سمت خداست که با احترام تقدیم نگاه پرمهر شما می شه .خوشحالیم که با همیم و در کنار هم امیدوارم بهترین برکات نصیب شما بشه و همه شنونده های خوب رادیو معارف به همه مخاطبان شبکه محترم افق هم با دل و جان سلام می کنم و آخر هفته خوبی را برای همه تون آرزو می‌کنم حاج آقای عاملی سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید

حجت الاسلام عاملی: علیکم السلام و رحمت الله محضر همه عزیزانم سلام و دعا دارم بهترین ها را از خدای متعال مسئلت دارم انشالله سفره معنوی خوبی نصیب همه عزیزان لحظه های زندگیشون مامور آباد باشه با ذکر خدا انشاالله و رضوان من الله اکبربا عنایات خاص خدا و ما هم از خدا می‌خوایم که بتونیم با این مباحث یک سفر معنوی مشترکی با عزیزان داشته باشیم انشاالله

شریعتی: الحمدالله خدا را هزار مرتبه شکر می‌کنیم و خوشحالیم که پنجشنبه های ما مزین به حضور حاج آقای عاملی هست و قراره امروز هم از محضر پرفیض شون بهره مند بشیم امروز هم در خدمتتون هستیم و بحث شما را با دل و جان خواهیم شنید

حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم حضرت ختمی مرتبت بزرگ معجزه این عالم است تجلی اعظم خداوندی است فهرست اسماء و صفات حضرت حق است کم جمله ای نیست که فرمود من رانی فقد رای الحق هر کس من رو دیده است خدا را دیده است.  یعنی یک قاب تصویری از عظمت خدا جمال خدا و جلال خداست بر ماست که مراجعه کنیم به این شخصیت آسمانی به عنوان الگو کارهای خودمون رو با حضرت تنظیم بکنیم خدای متعال برای بشریت بزرگترین تکریم کرده است که شخصیتی مثل حضرت ختمی مرتبت رو برای ما معرفی کرده است و در اختیار انسان‌ها قرار داده است. یک جمله‌ای داره مرحوم صدرای شیرازی که خدا قرآن را در هزاران هزار حجاب قرار داد تا ما تونستیم با چشممون ببینیم با گوشمون بشنویم با قلبمان درک بکنیم.  حضرت ختمی مرتبت رسول خدا هم همینجوریست شخصیت آسمانی اومده چند روزی اینجا با ما زندگی کرده و با ندای الفیق الاعلا ترک کرده و رفته خودش هم میگه وقتی که اومدن پیش اصحاب دیدن که حصیر رد انداخته به صورت حضرت و بدن حضرت. اصحاب  گفتن که یا رسول الله اجازه بدید ما یه چیز نرمی برای شما آماده بکنیم الان اینجوری میاید پیش اصحابی میهمان میاد و اینا اینجوری خوب نیست. حضرت فرمود مالی علی دنیا من چه سنخیتی با این عالم دارند چه الفتی با این عالم دارم یعنی ذائقه که عوض بشه از خاک انسان بلند بشه همه این عالم دیگه هیچ جاذبه‌ای برای انسان نداره متصل شد به مبدا اعلا اون وقت حضرت فرمود مثل من و شما این است که مثل مردیست که مسافر بوده اومده زیر درخت یه سایه بانی بوده ثم راح چند لحظه نشسته بلند شده و رفته است یعنی چند صباحی با ما بوده است این شخصیت آسمانی مثل قرآن که گفته در حجاب هست و چون قرآن به عترت اهل بیت اینها اصلا جدا نمیشن رسول خدا هم همینجوریست.

 حالا ما هستیم و این شخصیت عظیمی که مهیمن بر این عالم است و المهیمن علی ذلك كله اشرافش بر تمام عالم است. هم عالم غیب رو میدونه و میبینه، هم عالم شهود میبینه و لذا حالاتی روحی که داره از اینجا باید شما متوجه بشید که پشت پرده می‌بینه می‌داند که الان این کافر با کفرش به کجا منتهی میشه کارش این مشرک و شرکش به کجا میرسه، با این فسقی که مثلا کسی داره غصه رو از سر عطوفت پیغمبر ما داشته است با کفار با مشرکین ...

یعنی رحمت که بوده رحمت للعالمین همینطور بوده پشت پرده را می دیده اونقدر حساس بوده که ای وای این آقا کجا داره میره چون اون میبینه پرتگاه رو میبینه و بسیار بسیار در اثر عصیان در برابر ذات لایتناهی وحشتناکه اون داره می‌بینه و لذا قرآن نگاه کنه میگه لا تحزن میگه لاتبتئس، لا تشقی ، طه ماانزلنا علیک القران لتشقی می دیده . قضیه یوم ننبآ الغیب یعنی ماست برای ذوات مقدسه نیست خود امیرالمومنین فرمود که لوکشف الغطا مزدتت یقینا.

شریعتی: عالم برای اونها عالم  شهود است.

حجت الاسلام عاملی:   بله اون وقت وقتی تحملش سخت است. وقتی که ببیند که این آقا با این فسقش با این گناه با این رشوه چه میخواهد بکند... خدا رحمت کنه مرحوم آقای مدنی رو کرد و گریه میکرد وحد می زد. میگفتند: خوب حد جاری می‌کنی ، چراگریه می‌کنی؟ میگفت گریه می کنم که چرا اینجوری ضایع خودش رو ضایع کرد ؟ از برابر چشمان خدا خودش رو ساقط کرد برای

شریعتی: پیامبر و انبیا و اهل بیتش اومدن بگن که شما حیفتون است که با این دنیا تلف بشوید

حجت الاسلام عاملی: قیمت شما بهشت است فلا تبیعوها الا بها در روایت است که شما سمن ابدان شما بهشت است حالا سمن خودتون که جای خود...خدای متعال دستور داده در هر کاری که شما اختلاف کردید من برای شما حکم درست کردم خود خدا حکمه پیغمبر ما حکمه قرآن هم حکم است برای اینها مراجعه کنید دستور داده که مراجعه کنید به پیغمبر ما میخوایم ببینیم که تکلیف چیست درباره مثلا حجاب یعنی مصلحت ذاتی انسان چه اقتضا میکند خدایی که انسان را خلق کرده و ولاینبأک مثل خبیر  خدای متعال انسان را باخبر نیافریده.  خبیر یه دختر خانم مثل خدا خبیری برای مصالح خودش پیدا نمیکنه من خلق کردم من به همه چیزت واردم تو از من بپرس .الرحمان فسئل به خخبیرا یعنی خدا میگه با من با خبرتر اولت آخرت اقتضای تمام امکانات من میدونم

شریعتی: حتی اونچه که در دل هاتون میگذره

حجت الاسلام عاملی: آفرین! یعلم فیها خاینه العین وتخفی الصدور اونی که به اصطلاح اخفاست که خب در اینجا شما کجا میخوای مراجعه بکنی بری جای دیگه خبری نیست بغداد همان است که دیدی و شنیدی تو ندیدی از دیگ جهان یک دو سه کفگیر که خوردی باقی همه دیگ آن مزه دارد که چشیدی

 در این امری که اختلاف کردی اختلاف کردی به پیغمبر هرچه گفت بگید آیه عجیب است که انما کان قول المومنین اذا دعوا الی الله و رسوله الان خدا دعوت کرده که برید سراغ پیغمبر خاتم. اونوقت لذا دو الی الله و الاولئک هم المفلحون اگر عاقبت بخیری میخوای همین جاست و جای دیگه هم خدا فرمود که لا یومنون حتی یحکموک شیئا به خدای تو اینا ایمان ندارند مگر اینکه تو را حکم قرار بدن و هر حکمی که کردی هیچ حرجی در دل خودشون پیدا نکنند ویسلموا تسلیما در تمام ابواب آداب است که هویت ما را مشخص میکنه.

حلیه المتقین شما فکر می کنید یک کتاب ساده است؟ خیر کتاب آداب است.  در همه جا آدابی که مبتنی بر علییت است،مبتنی بر کرامت انسان است آورده.  حالا من اول پنج وصف رسول خدا رو که خیلی بارزو شاخص است  میگویم  و بعد حساسیت های فکری رسول خدا را بیان میکنم به صورت سریع و  فهرستی که دیگه در این پنج وزن به اوج اوج رسیده است میخواید رسول خدا را تماشا کنید در قاب این پنج وزن نگاه کنید این که تمام شد وارد میشیم به حساسیت های رسول خدا

 زیبایی یک دین در حساسیت های اون دین است دین ما حساسیتش کجاست؟ اونقدر این اونهایی که قدرت تخریب و اصلاحشون بالاست اونا رو گذاشته رفته سراغ امور فرهنگی. اینطور نیست!  الان عرض می‌کنم

 اولین وصفش عبارت است از علم پیغمبر چون علمش بالاتر از عرش شد.فرمود قلب مبارکش رو پر علم کرد که در روایت است که قلب پیغمبر عرش بالاتر شد. عرش یعنی کل کائنات شما کل کائنات پر علم کن . اصلا اول و آخر کائنات که معلوم نیست کل کن اصلا امکان نداره که ما تصویر و تصور کنیم که این علم کم و کیفش چه جوریست وبعد  همه رو در اختیار پیغمبر قرار داد. خدایی که تونسته این کائنات را با این قدرتش خلق بکنه اگر بخواهد با همین قدرت یک کائنات با کلمات درست بکنه چی میشه ؟ میشه قرآن،  با این قدرتی که کائنات درست کرده است اگه بخواد یک شخصیت آسمانی و بزرگترین فرزند اولاد آدم را آدم اون رو خلق بکنه چی میشه؟ میشه رسول خدا یعنی نمادی از قدرت لاحدی خداست هم قرآن هم پیغمبر ما، این استثنایی است چقدر جالبه

دومی عبارت است از عقل رسول خدا.. خدا ۱۰۰ جز کرد عقل را ۹۹ امکان نداره یه امر خرافی در دین ما باشه عقلانیت موج میزنه و عقل هم رحمان همه انسان ها با یک جز کار خودشون رو اداره میکنن ۹۹ جز عقل اگر در اختیار کسی باشه آرزوهای چی میشه؟ سوالش چی میشه ؟ حساسیتش چی میشه؟

شریعتی:  نگاهش یه نگاه دیگر میشه، اونجوری که او دنیا رو نگاه میکنه به مسائل نگاه میکنه که ما نگاه نمیکنیم

حجت الاسلام عاملی:  عقل در کلیت داره کار میکنه، هر وقت در قرآن شما دیدید خدا روی تعقل دست گذاشته نگاه کنید اون مصالح کلان رو مطرح کردن.

شریعتی:  یعنی هر چقدر بنده تر عاقل‌تر هرچقدر عاقل تر است بنده تر، یعنی اقتضای عقل این است که بنده خدا باشید

حجت الاسلام عاملی: همینطوراست. باید از تمام مملوکیت ها آزاد باشید این میشه عقل

سومی عبارت است از خوف از مقام حضرت حق این اونقدر عجیب بوده در رسول خدا اما من خاف مقام بهی از هیبت خدا اونقدر حالتش عجیب بود، عبودیتش اونقدر عجیب بود، تسلیم شدنش در برابر خدا اونقدر عجیب بود، مجذول بودنش به عظمت این هم در رسول خدا فوق العاده بود.  به حدی که در خوف به جایی رسید که میگن از دنیا دو چیز می‌خوام از دنیای شما اینه که جایع باشم اینی که خائف باشد گرسنه باشم گرسنه موند گرسنه از دنیا رفت و خائف باشم خوف خدا اونقدر بالا بود اشک چشمشون عجیب بود که ما نمی‌تونیم تصور کنیم که چه مقاماتی کسب شده بود که رسول خدا این قدر از عظمت خدا می‌لرزید در برابر عظمت حضرت حق و بخوایم صحبت بکنیم باید مفصل صحبت کنیم که معرفت حضرت ختم مرتبت مخصوصاً بعد از معراج کلاس های خصوصی که خدا گذاشت، همه اینها آیه هایی بود وایات های جدید که برای حضرت اکشار کرده بود. بر اون کنه عظمتی که در خدا بوده است که حتی ملائکه هم بهش نرسیدند که امیرالمومنین می گهملائکه همه ش در یک عبادت ویک حالت هستند یا در رکوع یا در سجده‌اند. این همه عبادت میکنن اگر اونی که از تو پنهان است کنه اون پنهان ها را ملائکه ببینند نظره علی انفسهم  والحقر اعمالهم چقدر تحقیر میکنن عبادات خودشون رو که در یه همه در یه حالتن همه در یه سجده اند دیگه همه در رکوعن خودشون مذمت میکنن که این چه عبادتی به ما کردیم در برابر این عظمتی که برای ما شد؟ رسول خدا رسیده بود خدا نگرش داشته بود در این عالم امکان ب نبود در اینجا حواسش اینجایی نبود اما باید رسالت ادا میشد

: چهارمی عبارت است از اخلاقی که حضرت داشت. طوری که خدا امضا کرده بعد از ۴۰ سال رسالت فارغ التحصیل بشه کارنامه که دستش داده این است انک علی خلق العظیم،  نه منیتی داشته، نه کبری داشته، نه تکبری داشته، نه امتیازی داشته نه برای خودش برجستگی درست میکرد

شریعتی:  دنیا با همه این عظمتش در نگاه قرآن قلیل است اما برای خلق پیامبر خدا کلمه عظیم به کار برده است

کارشناش: اگر کسی ذوق دارد ببینید کجا کلمه عظیم را به کار برده خدا، آنها را اگر نگاه بکنه متوجه میشه.

 یعنی اخلاقش جوری بوده که در سختی ها خودش از همه مقدم بوده در خوشی ها از همه بوده در تکریم انسان ها در انسان‌ها، در اینکه انسان‌هایی که گرفتارند خودشون اون‌ها رو مقدم کنه بر خودش صحبت کنیم واقعاً محشره ریزه کاری های رفتارهای اجتماعی، اونقدر عجیب است که جز از یک شخصیت آسمانی این انتظارها نیست باز در اخلاق در بین اوصاف حضرت جوری بوده که خدا میگه ویجد فیکم غلطه جوری بوده که خدا میگه ای رسول من بالاخره این مشرکین باید درشما یه غلظتی ببیند! اونقدر عجیب بوده اخلاق یعنی اوج عطوفت است. یکی عرض بکنم بچه ها جلوش رو گرفتن گفتن حسن و حسین و سوار می‌کنیم اون وقت حضرت گفت برید خونه یه چیزی ببینید تو خونه تا من خودم از اینها بخرم الله اکبر... یعنی پیغمبر خاتم خودشون مملوک بچه ها کرد گفت خودم از اینها. یه وقتی جوامع الکلم پیامبر خوندیم گفت بیارید تا من خودم از اینا بخرم چون میدوند که اگر در خصوص بچه‌ها یک تندخویی داشته باشه این در شخصیت اونها تاثیر داره نگید این طفل است وقتی که سیدالشهدا رو آوردن دامنش بگذارن دامن شد در گهواره داخل بود ام سلمه پرید با تشر امام حسین از دستش گرفت گفت که هذه العراقه این با یک اب پاک می شه اما...  دانشگاه ها باید روی این کار بکنند اما این خشونتی که با بچه داشتی چطور این رو میشه از قلب حسین من پاک بکنی!

نماز رو سریع خوند، خیلی سریع. پرسیدند یارسول الله چی شد ؟ چرا اینجوری نماز تموم کردی؟ فرمود نشنیدید که بچه داره گریه میکنه؟ وما تسمعون صراخ الصبی؟  آرامش بچه برای من بالاتر از این است که با خدا چند کلمه بیشتر حرف بزنم! ببینید کجاها را دست بهش می‌گذارد.. انک لعلی خلق عظیم این خصوصیات که رسول خدا در این باب داره در خصوص عطوفت اصلاً بخوایم فقط بحث بکنیم بلی اون وقت می‌فرمود که بچه رو که یک بار صورتش رو ببوسی یه درجه اش نزد خداست.  یعنی عبادت است. عبادت رنگش فقط در مسجد نیست، یا چهار فرمود که خارج شدیم ۴ ماه اول که بچه گریه میکنه این اقرار به شهادت است چهار ماه دوم شهادت به نبوت است و چهار ماه سوم دعا برای پدر و مادره از این طریق که دعا برای پدر و مادراست.  میخواد پدر و مادر با ملاطفت با آرامش با لذت برود  یا وقتی بچه دست مادر ببوسه دست پدر ببوسه رسول خدا در اون گفته مثل اینکه عتبه کعبه را بوسیده است. چه  تعبیر بزرگیست، تعبیر تعبیر فوق العاده است گاهی به خاطر اینکه مثلا یک تبسمی یه طفلی لب‌هایش داشته باشه حضرت افکه الناس بالنسا والصبیان بیشتر شوخی‌ها را با بچه‌ها داشت می‌خندون‌ها رو بیشترین مطایبات با خانم‌ها داشت. یک جمله عجیب عجیبی گفته است که نشون می‌ده می‌خواد امتش با نشاط باشه نه امت افسرده . فرمود: الهوا والعبو فانی اکره ان یری فیکم الغلظه یعنی برای خودتون سرگرمی درست کنید، بازی بکنید، من نمی‌خوام که در امت من غلظت دیده بشه. الان بعضی مذاهب اسلامی اونقدر غلظت شان بالاست و تندخو هستند تا تکون بخوری می گن  تکفیر این کجاسیره پیغمبر ماست؟!

شریعتی: یعنی پیغمبر عاطفه بود پیغمبر عاطفه چون خانم‌ها و بچه‌ها لطیف‌ترند محبتش نسبت به اونها بیشتر بود

حجت الاسلام عاملی:  نسبت به خانم‌ها چقدر سفارش کردن رفقا بالقواریس...محشر است  این جمله.  وقتی در مسافرت  یک نفر آواز هدی میخوند یکی از اصحاب، که شترها تند برند در آواز خوندن اون طرف خیلی ماهر بود شترها سرعتشون خیلی زیاد میشد خوب مردم مشکل ندارن ولی خانم ها در سفر همراه پیغمبر بودند حضرت فرمود رفقم باقاری یه عالم حرف داره یه عالم تکلیف درست میکنه برای آقایان قواری یعنی شیشه یعنی کاری نکنید که شیشه شکسته بشه یعنی مثل شیشه است که با شکست شکستنی نیست با احتیاط حمل یه روایت هم هست که این‌ها مثل اورجوا القدیمن این حالت نیست اورجوا القدیم و چوب کجه که خشک شده که راستش کنی می‌شکنه اون ناظر بر این نیست که وجاجه رو نشون بده یعنی با احتیاط یعنی به ترکیبش دست نزنید به ترکیبش دست بزنی می‌شکنه. اینجوری باید احادیث معنایی کرد بعضی احادیث میگیرن میگن که این مثلا منفیست اما اینطور نیست خدا رحمت الله میانجی دونه دونه می‌آورد توضیح می‌داد مثلاً زن بی‌وفاست این بیوفایی در برابر مرد نیست اتفاقا مرد خیلی وقتا بی‌وفاست زن یه مشکلی پیدا کرده مثلا بیماری خاصی اون رفته کار دیگه اما اینکه میگه زن بی وفاست یعنی اگر یه زمانی خواستی بین مادر که اونم زن است و بین همسر خودت بالاخره تقدم درست بکنی مادر کنار نگذار مادر هیچ وقت تو رو رها نمی‌کنه هر بلایی هم سرش بیاره مادر مادره دیگه. بنابراین مقایسه بین دو زن است نه بین زن  ومرد .حالا این اخلاق رسول خدا چهارمی اخلاق حضرت پنجمی رحمت للعالمین بود یک پارچه رحمت بود یعنی عقل حیران است. چه رحمتی داشته رحمت للعالمین برای همه رحمتش رسیده است برای مشرک برای مومن برای کافر خیرخواه همه بود حتی وقتی مشرک متوجه شد که قحطی چیزی ندارند پیغام فرستاد گفت مراتع مدینه را در اختیارتون قرار میدم! به مشرکین گفت.  نگفت که مشرک است باید بمیرد.  

رئیس غله رو مشرکین مکه گرفتند اذیتش کردن زندانیش کردن وقتی رهاش کردن قسم خورد گفت نمی‌ذارم یک ذره غله وارد مکه بشه، یعنی مرگ همه مشرکین اهالی مکه قطعی بود . حضرت پیغام فرستاد به اون رئیس غله که به اون منطقه غله  بده . ببینید دونه دونه اگه اینا رو چه بلایی سرش اوردند.شکمبه شتر را سرش ریختند.  فوراً دستش رو گرفت بالا گفت خدایا به خاطر من به این ها غضب نکنی! اینا جاهلنذ.  اللهم اهد قومی انهم لا یعلمون...ببینید چه رحمتی، اوج رحمت است. بدون اینکه وقتی که شکمبه شتر بریزید چقدر ریخت عوض شده اوضاع خراب شده بو گرفته در چشمای دیگران تحقیر شده...

 یه وقتی راجع به تشخص صحبت کردید و جالب است پیامبر با اینکه رحمت للعالمین بود پیغمبر خدا بود هیچ تشخصی نداشت که بگه من!

حجت الاسلام عاملی: دنبال تشخص نبود یه جمله‌ای گفته کمرشکنه هرکس می تونه عمل کنه بسم الله!می فرماید: ان الله یغضب  اَنْ یَراهُ مُتَمَیِّزاً بَیْنَ اَصْحابِهِ خدا اگه بداند که کسی بین اصحاب خودش برای خودش تمایز درست می کنه یعنی وقتی به اداره وارد شدن از سر و شکلش بدونن این رئیس است، خدا غضب میکنه. یک وقتی تو بیابون لشکر می خواستند هیزم جمع کنند خودش بلند میشد دنبال هیزم. اصحاب می گفتن شما بشینید.  میگفت اگه من بشینم شما کار کنید من میشم متمایزا.. خدا به من غضب میکنه! یک جا مسجد می خواستن درست بکنند خودش  سنگ می‌آورد، می‌گفتن شما بشینید گفت اگه من بشینم شما سنگ رو بیارین تمایز است.  اما الان چقدر تمایزات و پستی بلندی‌های کاذب زندگی ما رو گرفته ... چقدر ازاستطاعت عمومی خارج شدیم.. چقدر تفاخر غوغا می‌کنه... چقدر تشریفات کمرشکن شده ..چقدر آداب و رسوم زندگی را فلج کرده ...این سیره پیغمبر ماست؟؟

 اون وقت حضرت فرمود که اللهم ادبهم فانهم لا یعلمون این رو از قرآن گرفته . خدا می گه مشرکی اگه اومد گفت قرآن رو می خواهم گوش بدم وسط جنگ، جنگ رو نگه دار قرآن بخون  "وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتّى یَسْمَعَ کَلامَ اللهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ " بعد که گوش داد، چه مسلمان شد چه نشد به جای امنی اون رو برسون. ذالِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ خدا عذر درست میکنه برای مشرکین... چقدر فاصله زیاد است آقا! وقتی در احد دندونش شکسته زخم برداشت به حضرت گفتن این ها رو نفرین کن، الان ما تا با کسی درگیر بشیم یه جوری احتمالا دنبال انتقام والیتام خاطریم اما حضرت قلبش چقدر بزرگ بوده ما بعثت لعانا رحمت خدا من رو نفرستاده که لعنت کنم همه برن جهنم؟ من میخوام اینها رو از جهنم نجات بدم، مثل نوح باشم که بالاخره بلا بخوام که بلا بیاد همه برن جهنم؟ طوری که شیطون بعداً اومد از نوح تشکر کرد! گفت من رو راحت کردی، حق داری تو به گردن من که همه رو  یکهو فرستادی جهنم! پیغمبر ما اینجوری نیست

شریعتی: تو قصه فتح مکه هم همینطور بود

حجت الاسلام عاملی: بله. تو فتح مکه هم گفت: الیوم یوم المرحمه اصحاب خواستن انتقام بگیرند، حضرت نگذاشت. اصلا دست به شمشیر برده بود چون دهنش رو بسته بودند. بعد مکه رو فتح کرد دهنش که باز شد گفت لا تقاتلا الا من قاتلکما حق جنگ ندارید دیگه جنگ تمام شد. یعنی من جنگ ابتدایی ندارم دقت کنید آیات جهاد از اول تا آخر قرآن نگاه کنید ما جنگ ابتدایی نداریم.

شریعتی: یه چیز خیلی جالب تو ذهن من ماندگار شده این فیلم الرساله مصطفی عقاد فیلم محمد رسول الله وقتی پیغمبر وارد مکه میشه ابوسفیان داره نگاه میکنه. بعد یه کسی میگه که ببین به هیچ خونه ای حمله ور نشده از هیچ دیواری بالا نرفته بعد اونجا ابوسفیان میگه محمد از هیچ دیواری وارد نمی‌شود او از راه دلها وارد می‌شود...

 حجت الاسلام عاملی: آره همینطور بوده است. در فتح مکه یک عده مشرک ایمان نیاوردند گفتتند  ما مشرکیم به تو ایمان نداریم، پیامبر نکشت اونها رو، نگفت کره خاکی رو باید از مشرکین تطهیر بکنم. نگفت قاتلواالمشرکین بلکه گفت چون اونها حمله کردن شما جنگ کنید. یعنی از خودتون دفاع بکنید.

 این از جمله اگه اشتباه نکنم از یکی از اجداد مادری حضرت علی اکبراست که  یک سال پیغمبر رو نگاه کرد در حال شرک، دید این اخلاق اخلاق ملوک دنیا نیست، فرق میکنه. خودش اومد گفت اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله! یعنی این هنر پیغمبر بود که زمینه پذیرش رو ایجاد میکرد.

 حالا یه چیز عجیبی از رحمت پیغمبر بگم. رئیس منافقین از دنیا رفت ابن ابی سلون از دنیا رفت. پیغمبر اومد براش نماز بخونه! رئیس منافقین است؛ این همه خدا داد میزنه از دست منافقین در قرآن  اونوقت پیغمبر اومد براش نماز بخونه.. برای رئیسی که این همه اذیت کرده و بالاخره گرفتار کرده ما رو و چقدر دستش گرفتار شدیم.. می‌خواست نماز بخونه که آیه نازل شد و لاتصل علی احد منهم ابدا یعنی پیغمبر حتی از اون جهت هم تشفی خاطر نداشت. الله اکبر!

من که عرض میکنم باید سیره پیغمبر گفته بشه حالا جوونهای ما دنبال الگو اند سراغ کسانی که از اونها سهم اخلاقی نمیتونن بگیرند رشد عقلی نمیتونن بگیرن مهارت‌های اجتماعی نمی‌تونن پیدا بکنن نمیشه قلبشون بزرگ بشه فکرشون بزرگ بشه ولی وقتی قشنگی های پیغمبرو میگید دلها جذب میشه دیگه عاشق تر میشه خود به خود. یه جاهایی پیامبرغصه  ما رو میخوره  که اینا چی میشه سرنوشتشون در سال‌های ابدیت خدایا؟ خدا یه حرف حرف عجیبی زد. گفت یا محمد لوشئت جعلت امر امتک الیک حالا که اینطوریست امر امت خودت را به خودت میدم. حالا که اینقدر غصه میخوری حیف نیست که پیغمبر غصه  ی تو رو بخوره تو مرام پیغمبر رو زیر پات بگذاری

شریعتی: عین خیالت نبود زیر پات بگذاری حرمتش نگه نداری

حجت الاسلام عاملی: خدای نکرده در بعثت پیغمبر مثلاً جشن بگیری و در جشن چه اتفاقاتی بیفته که نمیخوام وارد بشم جلسه بیمارستان به من توضیح میداد حالا سرپوشیده عرض می کنم. یه جای دیه قران فرمود "لسوف یعطیک ربک فترضی" یا محمد غصه نخور اونقدر میبخشم از امت تو که بگی دیگه راضیم راضیم راضیم ...به به اون آیه قرآن است و حالا اینم روایتش.. پیغمبر چی بگه مثلا ماها باشیم جای پیغمبر بگه عادت خودم خودم میدونم که چیکار کنم این رو نگفت باز رحمتش فوران کرد الله اکبر گفت نه یارب انت ارحم بهم منی به به انت ارحم رحمت تو از من بیشتر برای امت من! اگه قرار بشه رحمتی برسه از دست تو به امت من بهتر است که از دست من برسه

شریعتی: یه وقتی شنیدم تو همین جلسات تو همین روزهای سمت خدا نمی‌دونم از زبان مبارک شما بوده یا یکی دیگه از بزرگواران که پیامبر دغدغه اینو داشت که نکنه امت من در پیش پیامبران دیگه مفتضح بشن در روز قیامت وقتی نامه اعمالشون مشخص می شه نگران بود از خدا خواست که پرونده امت من رو پیامبران دیگر امت‌هاشون نبینند.

حجت الاسلام عاملی:  خدا فرمود که به تو هم نشون نخواهد داد یعنی اوج رحمت تعالی گفت من پیغمبرشون هستم گفت پیغمبرشون باشی من خداشون هستم ! یعتی ستار العیوب است. حالا دنبال قضیه خوبه گفت که خدایا تو مهربان تری از من، به تو واگذار می کنم امر امتم را و خدا میگوید اذا لااخذیک فیه ابدا این خداست.  حضرت امام رو می‌فرمود احادیث را با خصوصیتش معنا کنید. خصوصیتش این است که پیغمبر با خدا داره حرف میزنه . خدا گفت حالا که اینجوری شد به من واگذار کردی من نمیگذارم شان تو بین امتت شکسته بشه یعنی چون به من واگذار کردی من باید احترام واگذاری تو رو داشته باشم. یه کاری میکنم  که  بگن چه کار خوبی کرد پیغمبر واگذار کرد به خدا. این سیره مبارک پیامبر ماست جای حساس رسیدیم که انشالله جلسه آینده انشاالله

شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم برای پیغمبر چیکار می‌تونیم بکنیم؟

حجت الاسلام عاملی: کمک از ما کمک خواسته است!

شریعتی: یعنی چی چیکار کنیم که در ماه شعبان اگر اشتباه نکنم میگه من رو یاری کنید با روزه گرفتن امیرالمومنین می فرماید اعینونی بالورع والاجتهاد عفت داشته باشید من رو کمک کردید. صداقت داشته باشید کمک کردید. اجتهاد یعنی پر تلاش باشید. در تمام کارهای خوب امت من تقدم داشته باشه جلو بیفته. کف نفس داشته باشید به رشوه دنیایی که از یه جای چشمک زده  وشما هم زانوهاتون بلرزه، فردا روی زانو محشور می شید. من نمیخوام امتم روی زانویش در جهنم یعنی روی زانو باشه. یه شهوتی دیده زانوهاش لرزیده، یه دلاری دیده، یه سکه رشوه آوردن لرزیده. اگه ما بخوایم برای اونا کمک بکنیم کمک به مرام اوناست استنصارشون استنصار شخصی نیست امام حسین استنصار شخصی نمی کرد که می دونست زیر سم اسب میمونه اما فکر حضرت مرام حضرت ...مرام اونها مرام خداست والله مانقول الا بامرالله. والله ما حرف شخصی نداریم. همین که یعلی بامرالله باشید که هنر امام زمان این است که امر خدا رو غالب می کنه در دنیا و پیغمبر رو کمک کردیم

شریعتی: بسیار عالی، خیلی خوب خوش به حال همه اونهایی که دلشون و سراسر وجودشون مالامال از عشق به نبی مکرم اسلام و اهل بیت گرانقدر و بزرگوارشون هست. خیلی خوش گذشت در محضر حاج آقای عاملی و حالا آیات را بشنویم بعد از تلاوت ایات در لحظات دقایق پایانی انشالله با عشق و با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بفرمایید. صفحه 581 قران کریم

شریعتی: اللهم آل محمد اللهم صل علی محمد. اقا خیلی ممنون متشکرم دعا بفرمایید و از همون دعاهای قشنگ و خداحافظی کنیم.

حجت الاسلام عاملی:  یک دعایی رو که من خودم مداومت می‌کنم، عزیزان مداومت بکنن خیلی خوبه. اونم این است که اللهم اجرنی من موت الغفله و لا تاخذنی من الدنیا الا و انت راض عنی یا رب... چطور تنفس کشیدن ضروریست؟ این دعا اینجوریست.. یعنی خدایا من رو علی غفلت اخذ نکنی در این دنیا  بهمن پناه بده از اینکه من علی غفلت از دنیا برم چون دیگه فایده نداره بعدش ولا تاخذنی من الدنیا هر وقت خواستی که من از دنیا ببری در اون لحظه من رو ببر که از من راضی هستی.

شریعتی: خیلی ممنونم از نگاه پرمهرتون متشکرم از توجه و عنایتتون و حالا لحظه های پایانی برنامه امروز قراره که برای سلامتش دعا بکنیم. سلامت او که همه ما چشم به راه آمدنش هستیم.

یک عده تو را کمال مطلق خواندند/ یک قوم تو را قول موثق خواندند

آنان که به عدل عشق می‌ورزیدند /اللهم اقم به الحق خواندند

در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید تا دیدار و تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها