اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1404-05-16-حجت الاسلام عاملی - بررسی منظومه فکری و معرفت به سیدالشهداء علیه‌السلام

بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: سلام می کنم به روی ماه تک تک مخاطبان جان و تک تک خانم ها و آقایان هر کجا که هستید انشاالله حال دلتان خوب باشد و ایام به کام تان باشد تن تان سالم و قلب تان سلیم و بهترین اتفاقات نصیب تان شنونده های خوب رادیو معارف و مخاطبان خوب محترم افق و شبکه جهانی ولایت هر کسی در هر کجا همراه ماست با دل و جان بهشون سلام می کنم و خوشحالم از اینکه همراه ما هستند و همراه بودند ایام اربعین نزدیک است خیلی ها زائر شدند و مشرف شدند خیلی ها شاید الان در مسیر و در طریق مشایع باشند و خیلی ها دارند ساک شان را می بندند

معرفی برنامه

گفت زائر کرببلا گفت خدا حافظ و رفت دل من پشت سرش آبی شد و ریخت خیلی ها با حسرت دارند تصاویر این روزهای کربلا را نگاه می کنند اگر ما مشرف شدیم برای همه شون دعا می کنیم اگر دوستانی که اونجا صدای ما را می شنوند دعا کننند برای همه جا مانده های اربعین خاطرم هست یک وقتی حاج آقای میرباقری می فرمودند این جا ماندگی خودش یک فصل جدیدی از زندگی است و یک اتفاقاتی را رقم می زند اگر با حسرت توام باشد انشاالله زیارت سید الشهدا را برای تک تک شما بنویسند حاج آقای عاملی سلام علیکم و رحمت الله  

حجت الاسلام عاملی:  و علیکم السلام و رحمت الله محضر همه عزیزانم سلام و دعا دارم و از خدای متعال می خواهم که برای همه ی عزیزان ثواب زائر سید الشهدا را مرحمت بفرمایند و خدای متعال به همه چیز قادر است و صاحب فضل بزرگ است انک انت الله المعدی جلال النعم مکرمه و لمن لطائفک احمدک تو خدایی هستی که عنایت های بسیار بزرگی داری کسانی که وارد عرصه نجوای به تو بشوند مرحمت کنی انشاالله محرمیت با سید الشهدا نصیب تان بشود

شریعتی:  انشاالله هم زیارتشان و هم شفاعتشان در آخرت اللهم ارزقنا شفاعت الحسین یوم الورود ما هفته ی گذشته و در این جلسات ایام ماه محرم و صفر راجع به عزاداری آرمانی صحبت کردیم و حاج آقای عاملی عزیز نکته هایی را فرمودند کربلا یک سفر با توجه به نکته هایی که شنیدیم و مصداق بارزش هم در اربعین می بینید دیگر واقعا این حرکت و این سیر را و این جا هم می شود گفت و انا الراحل الیک غریب المصافه

حجت الاسلام عاملی:  بله همینطور است بسم الله الرحمن الرحیم بحث ما در عزاداری آرمانی بود و دو تا سفر باید هماهنگ باشد یک سفر ظاهری است که الان می رویم کربلا اما سفر اصلی این است که از جهت روحی ما بگوییم انی ذاهبٌ الی ربی سیهدین در زیارت می خواند که زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا که از منزل خارج شدم به طرف تو دارم می آیم چون اینها مظهر لاحدی خدا هستند و اینها مظهر اراده ی خدا هستند قلوبنا اوعیت مشیت الله قلب ما ظرف ارادۀ خداست و ما یشائون الا ان یشاء الله همه کارهایشان به اذن است و حضرات معصومین هم می گویند که همچنان که شما طلا و جواهر خودتان را ذخیره می کنید حرف های پیغمبر ما همینطوری ذخیره کردیم و وقتی امام صادق یک حدیثی خواند به کسی گفت ارأیت بگو ببینم اگر اینطوری بشود ارأیت در مقام اعتراض است خوب حرف اونها حرف شخصی نیست که بخواهی اعتراض بکنی حضرت فرمود لست من ارأیت هر چی می گوییم حرف حرف پیغمبر است هر چی می گویید بگویید اولنا محمد و اوسطنا محمد و آخرنا محمد بکلنا محمد صلی الله علیه آله و سلم بنابراین مهم این است که در این سفر معنوی سفر روحی آیا از جهت روحی به مسافرت رفتیم اون وقت این سفری که الان زائر سفر ظاهری هم بود که محرم خروجی اش چی شد؟ این زمانی است که اون شرایط و آداب رعایت شود و عزاداری آرمانی گفتیم رکن اولش عبارت است از معرفت و یک معرفت شخصیت سید الشهدا که انسان عادی نبوده است نزلونا ان المرتبۀ الربوبیه قولوا فینا ما شئتم و لن تنالوا شما به ما نگیرید از اون مرتبه بیایید پایین هر چی می گویید بگویید به کنه ما نمی رسید اینها شخصیت هایی هستند که و لکم القلوب التی تولی الله الریاضتها خدا قلب اینها را ازشون گرفته و اینها را تربیت کرده است و لذا ما عاجز هستیم از اینکه احاطه داشته باشیم به کل شخصیت اینها به مقداری که الگو هستند برای ما ما احتیاجی به معرفت این عزیزان داریم و مرحله دوم اینکه مرام سید الشهدا چی بوده و چنین تشکیلات با عظمت راه افتاد چه هدفی داشتند خیلی خیلی مهم است مسئله سوم عظمت بکاء و عزاداری که مفصل درباره اش صحبت کردیم و تاکید شده است و مسئله سوم این بوده است که چه سبکی را حضرت انتخاب کرد برای رسیدن به این مرام سبک به تعبیر خارجی ها متد این باید بحث بشود که حضرت وقتی که یک مقصدی داشته است الان می دیده است که تراث پیغمبر از یزید سر در آورد الان می خواهد فقیر بدهد چه مسیری انتخاب می کند می بیند با هفتاد هزار منفر تغییر دادند و انحراف کلی درست کردند در دین گفتند که اطاعت از حاکم جائر واجب است که بسیاری از آیات تعطیل می شود حالا اگر می خواهد تغییر بدهد چطور تغییر بدهد می بیند که اونقدر احکام نازل شده به پیغمبر ما اما در ده سال نمی توانستند همه را بگویند در نتیجه با استحسان هر کسی دارد یک جوری به نام دین حرف می زند و مردم هم خیال کردند هر کس جای پیغمبر نشست به اذن پیغمبر مشرع است و اون حرف قرار است بشود دین، خوب الان اینها خیلی خطرناک هستند اون احکام را کی باید احکام نازل شده بیان نشده اون آقایی که در لندن نشسته می گوید امامت به مفهوم شیعی منافات دارد با ختم نبوت حرف اشتباهی گفته است احکام نازل شده اما بیان نشده همه را که توان نداشت مردم که بیایند در همه را در ده سال همه را بیان بکند و زراره به امام صادق می گوید چهل سال است از حج می گویی تمام نشد فرمود خانه ای که دو هزار قبل از آدم مورد طواف بوده می خواهی احکامش در چهل سال تمام بشود تازه فقط در حج اینها را کی باید بگوید واگذار می کنی به استحسان و واگذار می کنی به عقل مردم این دیگه خلوص ندارد و از خلوص افتاد الان این هم می خواهد تغییر بده چطور این را تغییر بدهد؟ واقعا باید دقت کرد که کار، کار خیلی بزرگی است اون وقت همه مردم خیال می کنند که این است که الان نشسته سر کار امام زمان است و اجب الطاعه است الطاعه الطاعه همه جا شعار می دهند الطاعه الطاعه اینها باید تغییر بدهد چطور تغییر بدهد این اگر واجب الطاعه باشد در ذات قضیه تعارض و تهافت درست می شود مگر می شود که بگوییم اطیعوا الله ا طیعوا الرسول اولی الامر اولی الامر هم بیاید بگوید که بالاخره شراب ایرادی ندارد و اهل شراب باشد و اهل زنا هم باشد و اهل فسق و فجور باشد و تارک المحارم باشد دیگر بالا بالاتر از این می شود بر دین! اینجا هم می بیند اوضاع خیلی خراب شده و باید تغییر بدهد اینجا ماموریت دارد از طرف خدا، از طرف دیگر می بینند اونقدر احکام بنی امیه از خودشان در آوردند و مرجعه درست کردند برای اینکه خودشان را توجیه کنند مرجعه گروهی بود که می گفت عمل دخیل در ماهیت ایمان نیست قاتل یک امام هم باشی باز هم مومنی و لذا از اباحه گری سر در می آورد معصومین می گفتند بچه هایتان را نگذارید با مرجعه نشست و برخاست داشته باشند چون روحیه اباحی گری پیدا می کنند یکی دو تا نیست هی بشمارم انحرافاتی که در دین درست شده بسم الله حالا می خواهیم همه اینها را تغییر بدهیم اونی که باید تغییر بدهد سید الشهدا است چون میزان است و اکملتم لکم دینکم خدا به عنوان مجری ارمانی انتخاب کرده است کار را طوری درست کردند که هیچ کس سراغ اینها نمی آید ابتلاء الناس علی عظیمه امام صادق می گوید ابتلای مردم به ما خیلی بزرگ شد چون بدون ما اعمالشان قبول نیست از طرفی کاری کردند که ترور شخصیت شدند اینها کسی سراغ اینها نمی آید امام سجاد فرمود بیست مورد فرمودند پنجاه مورد نداریم و نمی آمدند سوال کنند و جامعه محروم ماند و اون صحاح نوشته از امام صادق چیزی نقل نکردند فی النفس من الشی عدالتش برای من ثابت نیست ببین امام حسین چطور کار می کند امام صادق می گوید نحن الموعده ما زنده به گور شدیم یعنی چنان ترور کردند شخصیت ما را امام حسین می خاهد کار را درست کند ابن فتال نیشابوری در اون کتابی دارد در جزء مناقب بهار هم هست اونجا دارد که یک کسی اومد از ابن عباس سوالی پرسید امام حسین هم نشسته بود ابن عباس جواب غلطی بهش گفت امام حسین گفت چی چی میگویی از خدا حرف بزن این حرفها چی است می گویی ابن عباس خجالت کشید به اون مرد گفت از این آقا بپرس

شریعتی:  و این روضه است مصیبت همینه

حجت الاسلام عاملی:  با این اوضاع که تحصیل کرده هستند حساب کنید کار را درست کنه کی می تواند درست کند؟ تکون بخوری می گویند این از امت جدا شده پیغمبر گفته قاتلوا من مرق علی الدین این هم چیزها درست کرده بودند به اصطلاح بنی امیه درست کرده بودند قاتلوا یعنی چی قاتلوا من مرق عن الدین هر کس از دین

شریعتی:  صدای مخالف را اینطوری خاموش کنند

حجت الاسلام عاملی:  و یتبع بغیر سبیل المومنین و نصلی جهنم و سائت مسیرا این آیه را فقرا می خوانند هر کس می خواهد با حکومت مخالفت کند می گویند یتبع غیر سبیل المومنین می شوی بکشید این را فورا می کشند قربتا الی الله آفرین کلٌ یتقرب الی الله بدمه همه برای قصد تقرب آمده بودند کربلا این طور اوضاع وخیم وخیم است یک فردی مایوس نشود فضا سنگین سنگین مایوس نشود و بگوید که انا حق من غیر جمله را نگاه کنید گفت این اوضاع را غیر از من هیچ کس نمی تواند تغییر بدهد و زمینه سازی را خود پیغمبر درست کرده بود عمداً بچه هایشان را می آورد جلوی چشم اصحاب برای اینها رتبه هایی کشف می کرد فوق العاده حضرت زهرا را آورد مسجد گفت من عرفها لقد عرفها من لم یعرفها و لم یعرفها و بعدا در برابر برای امت راه را نشان بدهد که شما از زهرا تبعیت کنید زهرا هر مسیری می رود شما همان مسیر را بروید فرمود ابعث علی البراق و فاطمه ابابیل مبعوث می شوم روی براق جلوی من زهرا راه می رود من دنباله روی زهرا هستم این را اهل سنت نفی کردند ایشان می داند که اگر اوضاع به هم ریخت من تابلو سر راهتان می گذارم حرکت کنید سید الشهدا را یک کار عجیبی کرد که حسینٌ منی و انا من حسین تا بگوید که معیار سید الشهدا است این معیار را مبادا گم کنید و این را نباید از دست بدهید حالا حرف هایی که درباره سید الشهدا گفته است اینها همه حاله ای از تقدس دارد بالاخره امت این را متوجه هستند که پیغمبر گفته است امام حسین گاهی از خودش صحبت کرده و امیر المومنین گاهی از خودش صحبت کرده اینها احتیاج ندارند از خودشان صحبت کنند برای اینکه امت را متوجه کنند و ناشدکم بالله امام حسین در خطبه مناست مناشدکم بالله شما را به خدا پیغمبر این را گفته یا نگفته؟ امیر المومنین هم می گوید شما را به خدا پیغمبر این را گفته یا نگفته و انی علی الجاده امیر المومنین می گوید من از جاده خارج نشدم شما خارج شدی از جاده می گفتند این تندروی هایی که داری و این عدالتی که آوردی و این کاری که می کنی کار پیغمبر نبود

شریعتی:  چون ضد منافعشان شد

حجت الاسلام عاملی:  جوری شد که امام حسین هم گفته اسیر اسیرت جده و ابیه من اهل جدیدی نیاوردم و اگر با حاکم مستبد درگیر شدم این حرف پیغمبر است بصیر بصیرتک الدین و ابیه بنابراین در این مورد سید الشهدا چه راهی را انتخاب کردند اون راه را ما باید مطالعه کنیم در این قسمت خیلی حرف و حدیث بعضی ها درست می کنند می گویند که ماموریت شخصی بوده اصلا اینطور نیست تمام استدلال می کند به آیات قرآن می گوید و لکم فی اسوۀ دنبال من بیایید صراحتا می گوید و لکم فیه اسوه مگر می شود این آیات اقتضای قران شخصیت، شخصیت قرآنی است به اقتضای قرآن عمل کرده شما بگویید این حرف شخصی است خدا می گوید و لقد ارسلنا فی کل قریۀ رسولاً ان اعبدوا الله واجتبنوا الطاغوت خدا می گوید و اجتنبوا الطاغوت نهضت سید الشهدا صورت عملیاتی شده قرآن است اگر قرآن عملیاتی بشود می شود کربلا اگر عملیاتی بشود می شود سید الشهدا و لذا در دعایش می خوانید که و اوقح بک الکتاب تو قرآن را با خون خودت تفسیر کردی خدا حوض بک الکتاب کتاب را تاویل کرده بودند با تاویل هر چیزی را نمی شود تغییر داد و پیغمبر ما فرمود من روی تحصیل جنگ کردم یکی از شما بیاید تاویل جنگ خواهد کرد اون هم علی ابن ابیطالب است حالا ما در این خصوص این چهار تا معرفتی که درست شد که اون چهارمی را خطباء همه مفصل باید بحث بکنند که حضرت یک راه عجیبی انتخاب کرد برگه مظلومیت را دستش گرفت و علیه حاکم قیام کرد و نشان داد به کل تاریخ که اگر همچین چیزی اتفاق افتاد شما همین راهی که من رفتم بروید مصلحت سنجی نکنید که انشاالله بعدا در این باب صحبت می کنم بعد از اون اصولی که حضرت سید الشهدا در زندگی دارد اون اصول سید الشهدا باید مطالعه شود و بحث ما بیان اون اصول است اصول تمام از زندگی ریزه کاری هایی که زندگی اش دارد اصول ها را من ازش در آوردم که دونه دونه اصول ها را مطالبه کند اون اصول یا شعارهای حضرت گمشده بشریت است

شریعتی:  و اون حیات طیبه ای که همه مون باید دنبالش باشیم

حجت الاسلام عاملی:  عقلانی ترین اصول مبتنی بر کرامت و تکریم انسان که این اصول در طول تاریخ مسطور است که سید الشهدا دنبالش بوده است و حالا اولی اش که شخصیت حضرت سید الشهداست که اول به خود سید الشهدا آشنایی پیدا کند حضرت چهار تا گفتیم قاب تصویر دارد یک قاب تصویر در احادیث قدسی است که قبلا بحث کردیم یک قاب تصویر در بیان رسول خداست و یک قاب  تصویر هم صحنه کربلاست یک قاب تصویر هم که بسیار بسیار نفیس است هدیه ای است از حضرت سید الشهدا رسیده است دعای عرفه و هر کس می خواهد سید الشهدا را مطالعه کند برود عرفه تماشا بکند چه کلماتی و چه مفاهیمی و چه عظمتی چه گریه ای و چه بی تابی ای و لا یغروا قراری دونک چه معرفتی داشته چه غوغایی است و طوفانی و چه توحیدی اونجا برپا بوده اونقدر باید گریه کنیم که چرا یک دونه مناجات شد چرا نگذاشتند که سید الشهدا از این مناجات ها بیشتر داشته باشد  و راه باز بشه و اهل سلوک و اهل معنا بفهمند که با خدا چه طور باید صحبت کرد و چه طور باید به خدا نگاه کرد و چه اسراری کلیدهایی در مسیر هست برای اینکه سنگرها باز بشود و اهل فتح و ظفر باشد که فرمود شیعتنا فتح الظفری در این جا ما از رسول خدا چند کلمه را عرض می کنم قبلا هم بحثش را گفتم و احادیث قدسی یک کلمه از احادیث قدسی خواندیم که جعلت خاذن وحی ای حسین من خزینه وحی خودم قرار دادم خدای متعال در حدیث قدسی فرمود این بالاتر از لم یفترقا است پیامبر فرمود کتاب و عترت من از هم جدا نمی شوند و توأم هستند این از اون بالاتر شد جعلته خدا این کار را کرده است خازن وحی و حی هم قید نمی زند  تمام وحی از آدم تا خاتم همه جمع شد در قلب سید الشهداء

شریعتی:  خیلیه ها !

حجت الاسلام عاملی:  یادتان است گفتیم معنی اش این نیست که آیه را از اینجا برداشتیم اونجا گذاشتیم معنی اش این است که در قلب سید الشهدا محقق کردیم مقاماتی دارد که از اول تا آخر غبطه می خورد ان المتقین فی مقام امین فی مقعد صدق عند ملیکه این عند ملیک مقتدر محقق شد و انه فی ام الکتاب الدیناه و علی الحکیم این محقق شد انه لقولٌ فصل و ما هو بالهزل خدا می گوید حرف نهایی را من می زنم حرف نهایی را حسین باید بزند قرآن می گوید انه لقولٌ فصل چون این قران رفته در قلب مبارک سید الشهدا انه لقولٌ فصل یعنی بشر هر چقدر حرف بزند آخر سر می رسد به حرف قرآن

شریعتی:  این فصل الخطاب است

حجت الاسلام عاملی:  گلایه می کند که وقتی قرآن خوانده می شود فاذا قری القران لایسجدون تمام آیات قرآن از عظمتی که دارد وضو و سجده می خواهد مفاهیم اینقدر بلند است سید الشهدا آستان فکر و اقدام و روش اش همه اش قرآنی است یعنی باز این آیه ای که در اونجا خدای متعال فرموده باز هم همینطور یا وقتی می گوید قد تبعوا النور الذی انزل معاد قرآن از عالم بالاست سید الشهدا هم از عالم بالاست که حدیثش نصفه ماند جلسه گذشته که وسط میدان حبیب اومد گفت قبل از خلقت شما کجا بودید؟ گفت کنا قدام العرش کنا یمنق العرش در قدام عرش بودید صبحنا و صبحت الملائه فی الله و حللت الملائکه کبرنا و کبرت الملائکه اینها هم از عالم بالا هستند ما تکبیر گفتند برای اینکه از ما تکبیر یاد گرفتند یعنی چی یاد گرفتند؟ تحلیل از ما و لا اله الا الله از ما یاد گرفتند تنزیه خدا را از ما یاد گرفتند که خدا را چطور باید تنزیه کرد لا اله الا الله از ما یاد گرفتندکه چه نگاه توحیدی باید برای خدا داشت ولذا در مناجات در زیارت جامعه ائمۀ المومنین می خوانیم و لایسبقوکم صناع ملائکه ملائکه نمی توانند از شما جلوتر بیفتند مگر می شود

شریعتی:  مثلا اگر ائمه نبودندچطوری باید با خدا حرف می زدیم و چطوری حمدش می کردیم

عاملی:و من وحدته قبل عنکم توحید را از ما یاد بگیرید الان توحید است دیگر شده توحید قبور رفته نشسته قبر انسان می گه کفر کفر کفر توحید سید قطب می گوید توحید اسلام توحید قصور است نه توحید قبور حمله کن به قصر این فرعون زمان اذهب الی فرعون الی طغی حضرت موسی می گوید می دانی که خدا بیشترین صحبت از قرآن از حضرت موسی دارد از هیچ پیغمبر مثل حضرت موسی حرف نزده است می گویند یک علتش این است مرحوم آقا سید محمد ضیاء آبادی عمداً اسمش را می گویم که ایشان می گوید علتش این است که همه را می گوید ارسلناه الی قومه فرستادیم به قومش ما اینجا نمی گوییم اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَىٰ أَنْ تَزَكَّىٰ وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَىٰ فَكَذَّبَ وَعَصَىٰ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَىٰ (نازعات، سوره 18-22)  تا آخر یک بار دوبار هم نیست می دانیدچرا حضرت آقای شریعتی یک آقایی اخیرا از من سوال کرد گفت آقا قصه یوسف را از اول تا آخر گفته تمام حضرت موسی را هم همین کار را می کرد مفصل از یک جا می گفت تمام شد هر سوره می رسی قصه حضرت موسی علتش این است که امت را هشدار بدهد که قضیه اصلی حضرت موسی درگیری با فرعون است در هر دوره ای قرار است مسلط شود بر شما اگر این فرعون ها مسلط شوند اون وقت نتیجه چی می شود دین و امت از بین می رود و کرامت مسلمان ها می شکند

شریعتی:  ولی وقتی حاج آقای عابدینی در شرح حضرت موسی فرمودند قصه حضرت موسی عینا در دوره آخر الزمان تکرار خواهد شد و منطبق نعلا به نعله

حجت الاسلام عاملی:  الان بزرگان امت گریه می کنند آقا گریه می کنند می بینند قضیه غزه را یک حاکمی بالاتر ایستاده نمی گذارد اونها تکان بخورند کل امت شده برده این را خدا نمی دانست یک الحلالی داریم از بزرگان مصر بود حسنی مبارک تبعیدش کرد به استرالیا رفت و بر نگشت می گوید من خیلی مطالعه کردم که علت این ذلت چیه که دامنگیر مسلمان ها شده دیدم علتش ولایت السفیه دوایش هم ولایت الفقیه است ولی الان ببینید تاثیرش قرار باشد اگر این حکام جور بیایند مسلط شوند حضرت موسی را هی خدا تکرار می کند یعنی این مسیری را که حضرت موسی رفته حضرت موسی حرفش این است که تو حق نداری تولیت کنی انسان ها را شما هم بگویید ان عدوا الی عباد الله ان ارسل معی بنی اسرائیل شان خدا خیلی بالاتر از این است که بندگان خودش را خلع کند و دست اینه بدهد سید الشهدا خزینه شد قلبش یا خازن کتاب المضطر وسط میدان ایستاد گفت من احق و من اغیر من اوضاع را تمام تغییر می دهم با خودش و با فرزندانش که فدا کرد خودش را فدا کرد و برگه معصومیتش به این طرف اومد یعنی اون هایی که هیچ اعتنا نمی کردند به اهل بیت سیل آسا سرازیر شدند احکامی بیان شد و حقیقت دین بیان شد و حقیقت آیات بیان شد و مرجعیت علمی درست شد و حجت تمام شد و فلله الحجت البالغه با همین قضیه درست شد که حجت باید دست خدا باشد و لذا این مسئله ای که گفته شده است که جعلت خازن وحی ای خیلی مهم بود و این هم خدمت تان عرض بکنم که جعلت خازن وحی ای وقتی که خازن وحی هست یعنی هر کس می خواهد اسرار زندگی را پیدا بکند برود سراغ سید الشهدا چرا؟ چون قل انزله الذی یعلم السر فی السماوات و الارض یعنی تمام اسرار در این قرآن است تمام اوصاف خدا ماند خدا وقتی می خواهد بگوید قرآن را کی نازل کرده می گفت خالق سما و خالق انسان ها قل انزله الذی یعلم السر فی السموات و الارض یعنی می خواهی محرم شوی اسراری در این عالم به تو مشهور می شود و کذلک نوری ابراهیم ملکوت السموات و الارض اگر با سید الشهدا همراه شوی با فکرش با مرامش با اون اسرار

شریعتی:  یک پرده هایی برایت کنار می رود

حجت الاسلام عاملی:  قطعا یک جمله هم بگویم این که جعلت خازن وحی امتنان کن نه برای استفاده شخصی یک کتاب باید روی این نوشت قلب سید الشهدا را من خزینه تمام وحی کردم این امتنان بر امت است یعنی سید الشهدا یا اباعبدالله اینها را در اختیار امت قرار بده برای استفاده شخصی نیست برای این بود که امت برخوردار بشوند از اون وحی ای که فوران می کرد تمام وحی عالم در قلب سید الشهدا که در زبانش جاری بشود خدا که اونقدر به پیغمبر علم داد که قلبش از عرش بالاتر شد این برای این بود که با خودش ببرد دفن کند که برای امت بود و الا استفاده شخصی به امت نگوید که استغفر الله نعوذ بالله و نستجیر بالله می شود خیانت به امت و لذا هر چه پیغمبر علم داشت فرمود هر چه خدا به من گفته بود در قالب نجوا و تعلیم بود به علی یاد دادم وقتی رفتم معراج خدای متعال کلمنی و ناجانی با من دو جور حرف زد مکالمه و حرف در گوشی همه را به علی یاد دادم تا در اختیار امت قرار بدهیم الان از شما سوال کنم برویم کانال السنه مدینه روایت را می خوانیم صبح تا شب گوش بدهیم ببینیم چقدر از امیر المومنین حدیث می خواند فلان کس اینطوری گفت و فلان کس اینطوری گفت و طبیعتا این خیلی خیلی قصه شد یعنی خیلی ببخشید می گوید صحبت شد برای امت که بالاخره بیایند در همچین شرایطی قرار بگیرد که محروم بشود از جعلتهُ خازن وحی از قلب پیغمبر که و علمک ما لم تکن تعلم و ما فضل الله علیه عظیما فضل عظیم را خدا کجا گفته هی علم را یاد داد تا آخرش که بالاخره این را به امت یاد بده یک جمله ای می خواهم بگویم آقای شریعتی اونقدر این مهم است قلبی که تمام وحی اونجا جمع بشود یا خازن الکتاب مسطورا جعلته خازن وحی ای تمام وحی جمع بشود قلب اون قلب حرمتش معلوم است خونی که در اون قلب است اون خون چه حرمتی پیدا می کند؟ و لذا روایات ما وارد شدند به شان خون سید الشهداء خیلی عجیب است یعنی خون عادی نبوده که ریخته شد در راه اونهایی که اهل تحقیق هستند خودشان بروند مراجعه کنند من چند تا کلمه بگویم راجع به این خون اشهدوا این که لقد اشعرت لدمائک ولی حسین به خاطر خون تو اقشعرت اذلت العرش تمام عرش لرزید چون خازن وحی این بود لقد اقشعرت لدمائک اضللۀ العرش و بکاء له جمیع الخلائق حضرت فرمود و ما بکاء علینا من الملائکۀ اکثر شما هر چقدر گریه کنید بیشتر از شما ملائکه در آسمان گریه می کنند یک جمله دیگری هم رسیده که اشهدوا ان الدمک قد سکن فی الخلد این خون خدا نگذاشته زمین بیفتد استاد ما حضرت آقای وحید خراسانی خدا عافیت کامل مرحمت کند ایشان گفت خونش در خون من  32:17 ؟؟؟؟ روحش کجاست؟ چه تعبیر مهمی! این اشهد انک دمک فی الخلد دو معنا دارد یکی اینکه خون را بردند بالا ثار الله است تمام وحی اونجاست و یک معنی اش این است که یعنی این خون جاودانه شد سه جا امام حسین کربلا که می آمد گفت خون من خونی نیست که بتوانید با خاک دفنش کنید می جوشد چرا به مکرر تمسک کرده به حضرت سید ایاه سری دارد چون حضرت یحیی را وقتی یهودی ها کشتند خونش همه اش می جوشید هر چقدر خاک می ریختند باز هم می جوشید که بخت النصر اومد قضیه را که دید ازا ینها کشت یک پیغمبر خیلی کان سیدا و حصورا یک آقایی پرسید از من که چرا خدا به هیچ پیغمبر نگفته سید به یحیی گفته سید گفتند که یحیی خونه نخرید گفتند چرا خانه نمی خری؟ گفتند اگر خانه بخرم می گویند سید البیت کلمه سید نمی خواهم به من آقا بگویند من نوکر هستم دابه هم نخرید می گویند این سید دابه است یعنی آقا است و صاحبش است و هر چیزی که ممکن بود کلمه سید استعمال بشود ازش دوری می کرد خدا گفت حالا که خودت نگذاشتی من الله لن سید الماثورا همچین پیغمبری را بکشی خدا تماشا می کند فکبت له سماء الارض و ما أرضون و ما بینهن و ما فیهن و من یتقلب فی الجنت و النار و ما یری و ما لایری یعنی عظیم ترین تعبیری که درباره یک شخصیت آسمانی ذکر شده که آسمان های هفت گانه زمین آنچه که در اینهاست و آنچه داخل اینهاست هر موجودی که در بهشت و در جهنم است هر چه که دیده می شود و دیده نمی شود که در دعا می خوانی لا حالت ما یراه و ما یری همه گریه کردند یعنی انسان کامل در کل ذرات کائنات تاثیر دارد یعنی شهادتش اثر کرده همه جا همه اثرش را دیدند که گریه کرده بود و قضیه ای که حضرت زهرا اونقدر در عالم گریه می کند صیحه می زند که به تعبیر بعضی از افراد دیگر ملائکه را بیچاره می کند چون خون امام حسین را می شناسد چون همچین گریه ای برای فرزند معقول نیست که بیاید اینطوری گریه کند این بخشی از شخصیت سید الشهدا بود که گفتیم رکن اول معرفت به خود سید الشهداست انشاالله که بقیه را یک فرصت دیگری من بعد از اینکه معرفت نسبت به مقام سید الشهدا تمام شد وارد اصول حضرت می شوم منظومه فکری حضرت در تمام شئون زندگی چطوری بوده است دونه دونه اونها را بیان می کنم

شریعتی:  انشاالله خیلی ممنون و متشکرم حاج آقای عاملی گفتم ابتدای برنامه که خیلی ها ساک سفر می بندند و خیلی ها عازم شدند و راهی شدند گفت کربلا به اصل خود رسیدن است و هر کسی کور دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش این که همه در تب و تاب رفتن هستند و اگر به هر دلیلی سفرت جور نشود انگار یک چیزی کم داری و یک چیزی گم کردی برای اونهایی که زائر اربعین هستند و الان بیننده سمت خدا هستند و یا از نجف و از این طریق ما را می بینند چه توصیه ای دارید چطوری زیاد کنند حضرت را و چی بخواهند؟

حجت الاسلام عاملی:  یک آقایی رفته بود مدینه حضرت گفت می روی زیارت جدم؟ حضرت فرمود که بله اون آقا گفت بله می رویم حضرت فرمود لا تذرون خیرٌ من التذرو نروید بهتر است از اینکه بروید گفت قسم ظهری کمرم شکست آقا این چه حرفی بود زدید ما عاشق سید الشهدا هستیم و عاشق جد شما هستیم میمیریم برایش می رویم اونجا حضرت فرمود برای اینکه جدم وقتی رفت کربلا خیلی پریشان بود و خاک آلود بود محزون بود بالاخره مصیبت زده بود ولی می شنوم شما می روید اونجا خوردنی ها می خورید و بالاخره می گویید و می خندید یعنی هماهنگ با جدم حسین نیستید این نشانه خوبی است که کسانی که می روند کربلا کاری بکنند که از اول تا آخر در فضای عاشورا قرار بگیرند که تصویر کنند که سید الشهدا در برابر حداقل مثلا بیست هزار لشکر با حرم سید الشهدا با حرمی که حرم پیغمبر بود می دانید که بنی هاشم غیرت خاصی داشتند به حرم اون وقت تمام عزیزان در محاصره رذل ترین خوارج جمع شدند و سید الشهدا شرمنده تمام بچه ها که همه را آوردند صدا کند اون روحیه ای که سید الشهدا داشته و حالتی که داشته تصویر بکنند این باعث هماهنگی می شود این قطره اشکی که به جهنم ریخته می شود اطفأت حرها و یوجدها حر آتش جهنم را خاموش کند اشک هماهنگی است اگر این هماهنگی را پیدا کردند می شود صیانت برگشت نمی رود با لباس مشکی کار آذوقه مردم را

شریعتی:  از همان هایی که هفته قبل گفت برود کربلا نباید برگردد باید همانجا بماند و اونجا می ماند و کربلایی می شود

حجت الاسلام عاملی:  این بهترین بود

شریعتی:  خیلی ممنون و متشکرم از شما همچنان فرصت است برای کسانی که دوست دارند همراه بشوند در طرح اعزام زائران اربعین خاصه زائران نوجوان اربعین اگر می خواهید همراه بشوید هم به کانال های ما مراجعه کنید و هم به زیر نویس ها دقت کنید اگر در سایت مان موفق نشدید کافی است عدد 40 را به 200000303 پیامک کنید شما هم سهمی داشته باشید در این اتفاق بزرگ و نوجوان های عزیز هم برای ثبت نام که امسال قرار گذاشتیم که 30000313 را زائر کربلای معلی کنیم بروند نفس بکشند هوای بین الحرمین نوش جانشان به کانال ما مراجعه کنند و دعا کنند برای همه مردم عزیز ایران اسلامی صفحه 506 قرآن کریم را به اتفاق تلاوت کنیم بعد از تلاوت آیات همراه شما هستیم و در کنار شما بفرمایید خواهش می کنم.

(تلاوت قرآن کریم صفحه 518)

شریعتی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خوشحالیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم انشاالله لحظات زندگی مان منور به نور قرآن کریم باشدو مزین به ذکر و نام و یاد اباعبدالله الحسین علیه الصلات و السلام این ایام ایام زیارت حضرت است و انشاالله رزق و روزی تان بشود اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی بفرمایند و خداحافظی کنیم

حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم سوره قاف آیه اول قاف و القرآن المجید قرآن در قسم خوردنش یک سبک خاصی را لحاظ می کند قسم می خورد به بینه احتیاج داریم به قسم و بینه اما خدا به بینه قسم می خورد می گوید لعمرک انهم فی سکرت یعمهون قسم به عمر تو و به زندگی تو اینها عقلشان را تعطیل کردند در زندگی یعنی هر کس متحیر و حیران هستند یعنی هر کس در زندگی تان را نگاه بکند می گوید که زندگی اینها تمام سرگشتگی است و تحیر است و عقلانیت توش نیست این سبک خاصی از قسم است که مخصوص قرآن هست در آیه والعصر هم اگر بر فرض می گویند زمان عصر حضرت ولی عصر باشد یعنی هر کس اون زمان را ببیند بگوید ان الانسان لفی خسر تماما ما در خسران زندگی کردیم چه دورانی و چه عظمتی و دورانی که دست می کشد به سر مردم و تبلغ احلامهم عقل ها شکوفا می شود و اونجا می گوید ان الانسان لفی خسر تا آخرش قاف و القرآن المجید هم در همین باب است یعنی خدا قسم خورده به بینه، بینه چی است؟ افمن کان بینت من ربه و یتلوا شاهدٌ منه خدا به قرآن می گوید بینه و لذا به بینه قسم خورده است متعلقش هم حذف شده قسم به این به چی؟ حذف متعلق همیشه افاده عموم می کند یعنی تمام مطالبی که گفتیم همه اش صحتش و دلیلش قرآن است از مبدأ صحبت کردیم دلیلش قرآن بود از رسالت پیغمبرمان صحبت کردیم مبداش قرآن بود از حقایقی که از آخرتش صحبت کردیم دلیلش همین قرآن بود قرآن بالاترین تکریم است برای انسان است خدا به اندازه یک قرآن با یک ذره حرف زده است این چیز کمی نیست و هو معکم اینما کنتم اون همیشه با ماست مگر می شود کسی همیشه با من باشد اما با من حرف نزند اگر قرآن را نازل نمی کرد اونقدر آرزو می کردیم ای کاش می دانستیم خالق این عالم چی در دلش می گذرد اگر با ما صحبت می کند چی به ما می گوید خدا می گوید شما مذکور نبودید که من با قرآن شما را مذکور کردم لم یکن شیئا مذکورا بودید آیه را نگاه کنید لقد انزلنا الیکم کتاباً فیه ذکرکم من شما را ذکر کردم مذکور کردم قرآن با مفاهیمش و با ترکیباتش و با کلماتش و با اعجازش همه اش نشان می دهد که مال غیر خدا باشد ای کاش فرصت می شد می دانید این چه آرامشی به انسان می آورد که یقین پیدا کند در ذات باری تعالی است 1400 سال است که تهدی می کند گاهی می گوید یک سوره بیاورید و گاهی می گوید یک آیه بیاورید هیچ کس نمی تواند اونجا که می گوید یک آیه بیاورید هنوز یک سوره نازل نشده یک سوره بود سوره ها نازل نشده بود اونجا که می گوید فاتوا بسورۀ مثله چندین سوره دیگر نازل شده بود خدای متعال سوره ها را که بله این کائناتی که درست کرده دو تا کائنات درسته کرده است یک کائناتی است که می بینیم با طبیعت یک کائناتی با کلمات درست کرده است این هم یک کائنات است قرآن یک کائناتی است که از اون بالاتر است خدا می گوید اگر این را بزنی به اون کائنات ظاهری که شما می بینید لو انزلناه هذا القرآن علی جبلٍ رایت خاشعا متصدعا من خشیت الله تبیانا لکل شیء من کتاب من شی لعنی للذی هی احسن انه یدور الفضل لو انزلنا هذا القران على جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون است تمام مطالبی که اینجا بالاخره قران عظمتش را خدا گفته است این تکریم بزرگی است از خدا و لذا اگر می خواست کسی به حقانیت به این عالم پی ببرد باطل نیست این عالم و حسابی دارد کتابی دارد این معما را می خواهد حل بکند و آرامش نازل بشود هیچ کتابی و هیچ سخصی مثل قرآن و مثل خدا این هستی را نتوانسته است توجیه کند که ما از کجا آمدیم و کجا می خواهیم برویم اینجا کجاست و چطور شد کل کائنات برای انسان درست شده است انسان چه مقصدی دارد هر چی جلو می رود می بیند تکریم فوق العاده است در حیرت است که ای خدا برای یک ذره اینقدر حساب باز کردی اونقدر این از این جهت قرآن برای انسان آرامش می آورد که من حساب شده روی من حساب کردند خدا می گوید روی دوستی من هم حساب باز کنید

شریعتی:  دیدمت و به حسابت آو.ردم خیلی ممنون و متشکرم دعا بفرمایید

حجت الاسلام عاملی:  این دعایی است از حضرت ختمی مرتبت که عزیزان قدر این دعا را بخوانند فرمود هر کس صبح و شب بکند این دعا را بخواند نْ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ این حضرت ختمی مرتبت فرمود که هیچ ضرری بهش نمی رسد و صیانت می آورد کوتاه هم هست بسم الله الذی لایضره و لا فی السماء و هو السمیع العلیم برای دفع بلا بهترین ذکر است

شریعتی:  خیلی ممنون و متشکرم از شما حاج آقای عاملی احادیث و دعاها در کانال ما بارگزاری می شود و دوستان قرار می دهند می توانید مراجعه کنید و بهره مند شوید خیلی ممنون و متشکرم از لطف و نگاه و عنایت تان.

 ما خود نمی رویم دوان از غفای کس     آن برد که ما به کمند دیگری

السلام علیک یا اباعبدالله .

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها