اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1404-03-29--حجت الاسلام میرباقری- نکاتی پیرامون پیروزی بر دشمنان و وظایف ما

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: در سایۀ الطاف خدایی هستیم با عشق حسین انشاء الله کربلایی هستیم ما گنبد آهنین نداریم اما دلگرم به گنبد طلایی هستیم سلام به روی ماه شما آقایان و سلام به شما بانوان سلام به شما کوچکترها و بزرگترها شاید نوحوان ها و کودکانی که این روزها شما هم حساس شدید به اینکه سیمای جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنید بخش های مختلف و شبکه های متنوع را حالا ممکن است الان سمت خدا را نگاه می کنید می گویید شاید در این برنامه یک حرف تازه ای و نکته جدیدی با توجه به همه آنچه که ما به عنوان آموزه های دینی می شناسیم و البته با رویکرد یک کمی به سمت حوادث روز دنیای اسلام که این مسئله ای که این روزها در کشور ما رخ داده مسئله ی ایران تنها نیست و مسئله ی دنیای اسلام است خیلی خوش آمدید

معرفی برنامه

 امروز پنج شنبه است و خوب طبق روال باید در خدمت حاج آقای عاملی می بودیم می دانید که این پنج شنبه ها با ایشان هستیم اما یک وقتی قرعه فال به نام ما میخورد و در خدمت بزرگواران دیگر هستیم که فرصت مغتنمی در حقیقت برایمان ایجاد می شود از جمله این که امروز حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای میر باقری عزیز در برنامه هستند و دعوت می کنم دلتنگی های یک مدت دوری از مباحث ایشان از طریق این برنامه را امروز همین جا تمامش کنیم و از محضرشان بهره ببریم بفرمایید سلام علیکم و رحمت الله خیلی خوش آمدید

حجت الاسلام میرباقری:  عرض سلام خدمت حضرتعالی و همه مخاطبان ارجمند عرض سلام و ادب و احترام دارم امیدوارم بتوانیم از برکات این ایام که برکات غدیر و مناسبات مربوط به صاحب غدیر امیر المومنین از فردا که مباهله است بهترین بهره ها را ببریم و توفیق داشته باشیم در مسیر فتوحات بزرگتر قدم برداریم انشاالله

ملایی:  انشاالله گفت که هر چند سخن از تو دمادم گفتیم از لطف تو بر عالم و آدم گفتیم ای شیر خدا نفس نبی یا علی شرمنده از نقش تو در مباهله شاید کم گفتیم حالا فردا یک فرصتی است برای اینکه حتما معرفت افزایی کنیم و یاد بگیریم در مورد این روز تبریک هم می گویم خدمت حضرتعالی بحث امروز شما پیرامون اتفاقات روز می تواند باشد و من اگر موافق باشید از پنجره نصرت الهی خواهش می کنم که یک کمی به این قصه نگاه کنید

حجت الاسلام میرباقری:  بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اللهم کن لولیک الحجۀ ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعۀ و فی کل ساعه ولیاً و حافظا و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسکنه أرضک طوعا و تمتعه فیها طویلا اللهم انصره نصرا عزیزا و افتح له فتحاً یسیراً و جعل له من لدنک سلطاناً نصیرا خیلی دوست داشتم که من هم مستمع باشم در خدمت حضرت آقای عاملی باشیم و استفاده کنیم از مباحث بسیار شیرین و مفید و عمیق ایشان منتهی مثل اینکه تقدیر اینطوری بود امیدوارم که مخاطبان قدر حضرتعالی را بدانند بحث ما را که می شنوند ما در یک شرایطی هستیم که تلقی حقیر این است خدای متعال جبهه مومنین را به خصوص مردم عزیز و شریف و بزرگوار ایران را شایسته کار خیلی بزرگ دانسته و اونها را وارد یک میدان بزرگی کرده و هم نصرت فرموده و هم نصرت های بعدی انشاالله در پی هست امیدوارم بتوانیم با درست عمل کردن که تا اینجا مردم عزیز بسیار خوب عمل کردند حالا عرض می کنم بتوانیم مستحق امدادها و نصرت های بعدی بشویم و اون فتوحات آینده ای که برای اسلام و جبهه مومنین رقم زده شده انشاء الله محقق شود من یک مقداری از مختصات جنگ بدر عرض می کنم که سوره انفال آیات مهمی اش مربوط به این واقعه است گرچه نمی خواهم تطبیق بدهم شرایط کنونی دنیای اسلام و جبهه مقاومت و مردم عزیزمان را به این جنگ بگویند این جنگ است ولی نکات بسیار مهمی در این جنگ بدر هست که می تواند برای ماعبرت آموز باشد و ازش استفاده کنیم می دانید در سوره مبارکه انفال حالا آیات اول راجع به انفال و امکاناتی است که به دست مومنین می افتد در فتوحات و خدای متعال یک طرح خاصی بر اونها دارد می فرماید شما مداخله نکنید واگذار کنید پیغمبر خدا این طرح را جلو ببرد و بعد وارد داستان انفال در جنگ بدر می شود که ما اخرجک من بیتک بالحق خدای متعال شما را وارد این صحنه کرد و این بیرون آمدن شما به صحن جنگی است و به سمت صحنه بدر تدبیر خدا بود اخرجک ربک پروردگار تو و رب تو یک طرحی با تو در عالم جلو می برد و بالحق هم بود هم غایتش حق هست و هم اراده الهی حق است و عیجبش این است می فرماید و ان فریقاً من المومنین لکارهون یک عده ای از مومنین به تو نمی فرمود الذین آمنوا چون ممکن است الذین آمنوا یک لحظه ای ایمان بیاورند و ایمانشان از دست برود فریقاً من المومنین یک گروهی از مومنین کراهت داشتند که مایل نبودند این اتفاق بیفتد یجادلونک فی الحق عرض می کنم این کراهت چی بود در مورد این حق بعد ما تبین یعنی خدای متعال وقتی مسیر حقی برای حضرت باز می کند واضح است این مسیر مسیر حقی است ولی بعد از اینکه این مسیر حق آشکار شد مجادله می کردند گویا می خواستند یک راه دیگری برایشان باز کنیم این مسیر را نروند کانما یساعون الی الموت و هم ینظرون گویا به سوی مرگ پیش برده می شوند فعال نیستند مواجه انسان با مرگ فعال است آدم شهادت طلب اگر خودش را آماده کرده باشد نقطه ضعف هایش را برطرف کرده باشد مثل اصحاب عاشورا

ملایی:  به استقبال شهادت می رویم

حجت الاسلام میرباقری:  یک موقعی مومن است و دلش هم می خواهد در کنار پیغمبر خدا شهید بشود طالب خون دادن است ولی هنوز آماده نیست اون را که می برند فعال برخورد می کند صحنه شهادت است که این آماده نبودند سر این مسئله می خواستند راه دیگری بروند مومن هم هستند واقعا داستان چی است قرآن فرمود یعدکم الی الطائفتین خدای متعال به شما وعده داده بود به یکی از این دو طایفه غلبه می کنید یا بر کاروان تجاری قریش و حقوق مالی تان را به دست می آورید خیلی از اموال مسلمان ها را مصادره کرده بودند در مکه حقشان بود بروند این اموال را بگیرند یک عده ای می خواستند به این حق برسند حق هم هست واقعا دلشان می خواهد بروند به حقشان برسند و حقوق مالی شان را بگیرند خدا وعده داده بود به یکی از اینها پیروز می شوید تودون ان غیر ذات الشوکت تکون لهم دوست داشتید کاروانی که خیلی خار سر راهش نیست تیغ نیست و سختی نیست اون به نفع شما تمام بشود شما بروید کاروان تجاری شان را غلبه کنید و اموالشان را مصادره کنید و حقوق مالی شان خودتان را استیفا کنید و حقشان هم بود و درست هم بود و یرید الله ان یحق الحق بکلماته خدای متعال یک اراده دیگری داشت می خواست حق پیروز شود و می خواست جبهه نبی اکرم و طرح نبی اکرم در عالم محقق شود و یقطع دابر الکافرین دست کفار را کوتاه کند خدای متعال یک طرح بزرگی را شروع کرده بود این طرح بزرگ هم دوباره تکرار می شود و لیحق الحق یبطل الباطل خدای متعال می فرماید حق را علی الاطلاق پیروز و محقق کند و باطل را هم بساطش را جمع کند و لو کره المجرمون اونهایی که در عالم مسیر صاف را راه نمی روند دوست ندارند این اتفاق بیفتد بنابراین خدای متعال می فرماید یا به شما گفتیم یا بر کاروان نظامی دشمن پیروز می شوید و یا کاروان تجاری شما دنبال این بودید بروید بر کاروان تجاری پیروز شوید می رفتند با کاروان تجاری مواجهه شدند و صلاح و عده و عده بهدنبالشان نبرده بودند خیلی برای جنگ برای رزم جنگی آماده نشده بودند خدای متعال مسیر را برگرداند برای اینکه می خواهد حق را محقق کند و بعد هم این یک مسیر بزرگی دارد شروع می شود که لیحق الحق در روایت به ظهور به تفسیر شده لیحق الحق دوم یبطل الباطل یعنی دارد یک مسیری شروع می شود برای پیروزی حق تا ظهور ما شمایی که می رفتید دنبال کاروان دیگری انداختیم تان در وادی دیگری می رفتید در حوضی شنا کنید انداختیم تان در اقیانوس اقیانوس ما باشید و کار خداست

ملایی:  بی اسلحه نظامی رفتید اما در وادی

حجت الاسلام میرباقری:  ما شما را انداختیم و ما وعده دادیم بهتون پیروزی قطعی است یا بر کاروان نظامی شما دنبال حق تان بودید نمی خواهم تشبیه کنم واقعا ما داشتیم مذاکره می کردیم با واسطه غیر مستقیم برای اینکه حقوق مان را بگیریم نه حقوق ملت ایران را ما را محروم کردند از حقوق بین المللی و از تجارت مان در دنیایی که می گویند دنیای آزاد است می رفتیم حق خودمان را بگیریم این هم حق مردم است باید هم بگیرند خدای متعال ما را انداخت در دریای دیگری این دریا خیلی دریای بزرگی است خدا می خواهد یک کار بزرگتری به دست این مردم انجام بدهد البته خدا انجام می دهد حالا در ادامه عرض می کنم ولی می خواهد ما ها را شریک کند در کار خودش به دست ما یک کار انجام بشود آخر کار هم اخرج ربک ببینید وقتی ما را در این صحنه بزرگ خدا ما را می اندازد تنهایمان نمی گذارد اولا یک پیغمبری می فرستد که همه طرح دستش است غیب حادثه را می داند دو نصرت های قوی پشت سرش می آید اینطوری نیست ما را بیاندازد وسط حوزی شنا کند ما را بیاندازد وسط اقیانوس بعد رهایمان کرده بودند خودمان دست و پا بزنیم اینطوری نیست رها نکرده و نصرت های خدا می گوید در این سوره بحث می شود قبل از نصرت من این را عرض کنم یک نکته مهم این است که خدا وقتی امتی را قابل می داند یک جمعی را ببینید این بدریون خیلی جمع عجیبی بودند می دانید آغاز درگیریهای مهم اسلام است که ادامه دارد تا ظهور و فتح المبین ظهور خود بدر فتح بوده ولی ادامه دارد لذا جایگاه بسیار مهمی دارد در زیارت حضرت ابوالفضل از اینها به عظمت یاد می شود شما هم در مسیر بدریون حرکت کردید و نمی فهمید اینهاچقدر با عظمت هستند در روایت می گوید مثلا کسی منتظر امام زمان باشد و به وظیفه اش هم عمل کند مثل کسی است که در بدر به شهادت رسیده در ظهور یعنی بدریون یک جمع خیلی مخصوصی هستند خدای متعال با اینها یک کاری آغاز کرده البته جمعی هم اونجا خیلی مستحکم نبودند دلشان می خواسته بروند کاروان تجاری بگیرند و حقشان هم بود خدای متعال همه را سوق داد در میدان بزرگتری یک درگیری بزرگتری که پایانش لیحق الحق و یبطل الباطل است خود این صحنه هم تبدیل به پیروزی می شود ولی صحنه دیگری دارد گشوده می شود چرا این کار را می کند گیرم اینها رفتند کاروان تجاری می گرفتند و به اموالی می رسیدند قریش دست بر می داشت ازشون همین حمله نظامی که کردند با ساز و برگ بیشتر می آمدند خیلی هم چهره شون چهره حقی بوده و به ما تعدی شده و ما می رویم حقوق مادی خودمان را استیفا کنیم و راه تجارت آزاد را بستند و کاروان ما را ببینید اینطور نبود که مومنین که می خواهند در مسیر دیگری در عالم حرکت کنند نمی خواهند در مسیر قریش و شرک و کفر حرکت کنند با یک مصادره مالی کارشان تمام بشود باید مواظب باشند قدرت تغییر کند و به نقطه ای برسند خدای متعال یک درگیری بزرگتری پیش می آورد که اون امر محقق شود و نکته این است امتی را که خدا در این دعوا می اندازد ظرفیت دارند یکی از مغالطات شیطان این است که وقتی خدای متعال یک صحنه ای را پیش می آورد می گوید به ما که نمی توانید و فوق تکلیف است لایکلف الله نفسا الا وسعها معنایش این است اگر خدای متعال شما را در شرایطی قرار داد وسعش رادارید می توانید این بار را بردارید خیلی بار بزرگ است سیصد نفر آدم رفتند یک کاروان تجاری و باهاش مقابله کنند و مصادره کنند حق مالی خودشان را بگیرند یکدفعه می افتند در درگیری ناشناخته با لشکر بزرگ قریش حدود هزار نفر مسلح مرد جنگی بنابراین من عرضم این است اگر می بینید مردم بزرگوار ایران را خدای متعال فتوحاتی باهاشون انجام داده انداخته در فتح آخر الزمانی بزرگ این معنایش این است که مردم توان و ظرفیت و قابلیت دارند حقیقتا هم نشان دادند در صحنه های مختلف اون استقامتی که کردند خدای متعال کار را به اینجا رسانده و الا اگر در صحنه دفاع هشت سال دفاع مقدس مان ما استقامت نمی کردیم همانجا خدای متعال مسیر را به شکل دیگری بر می گرداند عنایت می کنید این عزت مانده و پرچم عزت دست مردم ایران عرضم این است خدای متعال رها نمی کند می آورد وسط این میدان بزرگ ولی امداد می کند امداد شرایطی دارد شرط اولش این است استیتقیصون ربهم واستجاب لهم ما باید به استغاثه برسیم ما اگر می خواهیم با دشمن بزرگ دستگاه شیطان امپراطوری مادی درگیر شویم تکیه مون کجاست ما هم به امکانات مان تکیه کنیم ما هم مثل اونها می شویم که ما هم به قوای مادی تکیه کنیم؟ غلط است حتما قوای مادی باید باشد آخر همین سوره می فرماید اعدوا لهم من استطعتم ترحبون به عدوکم عدو الله دشمن خدا را وقتی می خواهید بترسانید با قدرت مادی و اینها در دستتان باشد همه امکانات ولی ما وقتی می خواهیم در مقابل دشمن تکیه کنیم تکیه گاه ما کجاست؟ ما هم به سلاح نظامی مان تکیه کنیم همه اینها را باید داشته باشیم و از همه اینها استفاده بهینه کنیم اینها را در آخرین سطر به دست بیاوریم ولی تکیه گاهمان خداست اونجاست که همه عالم در مقابل ما صف آرایی کند نمی ترسیم در باب امیر المومنین در زیارت غدیریه ملاحظه کردید اصلش در نهج البلاغه و جاهای دیگر نقل شده که عقیل به حضرت می گوید شنیدم هجوم غارتگرانه به اطراف بلاد شما می آورد در غاراتی که انجام شده حضرت می فرماید این را بدان لا يَزِيْدُنى كَثْرَةُ النّاسِ حَوْلى عِزَّةً، وَ لا تَفَرُّقُهُمْ عَنّى وَحْشَةً. مردم دور من باشند یا همه بروند موجب نمی شود حال من عوض شود نه اون موقع احساس عزت و وحشت می کنند همه مردم من را با دشمن تنها می گذارند احساس ذلت نمی کنم امام هادی در زیارت غدیریه توضیح می دهند چرا امیر المومنین گرفتار آمد و شد امکانات نیست نیروهای انسانی مهمترین امکان است اون هم نیروهای خوب چرا در مسیر اینها نیست اعتصمت بالله کسی که با تکیه به خدا عزیز می شود و عزتش را از اونجا می گیرد و نفوذ ناپذیری خدا در وجودش جلوه می کند این آمد و شد امکانات درش تاثیر نمی گذارد ببینید اول قدم این است اگر می خواهیم به پیروزی برسیم همه امکانات را باید به دست بیاوریم ولی استغیثوا ربکم استغاثه مال نقطه ای است که انسان احساس می کند طرح  دشمن پیچیده است و کار سخت است و استغاثه می کند فاستجاب لهم ربهم خدا اجابت کرد

ملایی:  این با اجازه تون یک بار تکرار کنم دو بیت از دوست شاعرم آقای احمد علوی خواندم که حالا شاید روزی بود برسد به اینجا حرف حاج آقا معرفتی کنند قصه را که در سایه الطاف خدایی هستیم و با عشق حسین کربلایی هستیم هر چند که ما امکانات مان همه اش شگفتانه است که امکانات عجیب و غریبی دارد ایران که هنوز مانده تازه شگفتانه های دیگر را ببینیند ولی تکیه مون به اینها صرفا نیست ما گنبد آهنین نداریم اما دلگرم حاج آقا به گنبد طلایی هستیم شاید یک جورایی یک برداشت شاعرانه از همین است

حجت الاسلام میرباقری:  مردم می خواهم بگویم اگر در موازنه قدرت شما برتر هم باشید نباید به امکانات تان تکیه کنید یک جا مسلمان ها به حسب ظاهر کاملا دست برتر داشتند در جنگ طائف است جنگ حنین است إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ (توبه، 25) زمین برایتان تنگ شد همه فرار کردید آدم هایی که با امکانات خودشان می خواهند بر دشمن پیروز شوند اگر پیروز هم شدند خودشان را می بینند بعد هم طرح خودشان را می خواهند پیاده کنند نه طرح خدا را موحد جایی که همه امکانات دستش است خدا کار می کند امکانات کاره ای نیست بحث این نیست که ما در موازنه مادی کمتر هستیم نه من این را نمی خواهم بگویم فرض کنید کمتر باشیم دشمن این همه امکانات دارد ما اونقدر امکانات نداشته باشیم مگر امکانات نصرت می آورد اونجایی که دستمان پر از امکانات است با اینها پیروز شویم خدا پیروزمان نمی کند می شود جنگ دو تا امپراطوری یکی پیروز می شود و هر دو هم سر دنیا دارند با هم می جنگند ببینید یک نکته لطیفی اینجا در این جنگ بدر است اذ اخرجک ربک من بیتک بالحق جنگ بر سر حق است بر سر امکانات مادی نیست امپراطوری مادی اینقدر در دنیا با هم جنگیدند مردم شریف ایران بر سر قدرت و ثروت نمی جنگند که پای یک حقی ایستادند حقوق ملی خودشان و حقوق ایمانی خودشان و پای دینشان ایستادند و از دین خودشان دفاع می کنند کار دیگری نمی کنند این دفاع از حق که خدای متعال ملت عزیز ایران را وارد صحنه های مختلفش کرده کار بزرگی باید انجام بدهد حتما مردم ایران هم استقامت می کنند اگر استقامت نکردیم خدای متعال محتاج ما نیست یعنی استقامت کردند ولی اگر استقامت می کنند خدای متعال نصرت می کند نصرت خدا مقدمه اش استغاثه است ما باید به او تکیه کنیم و از او بخواهیم وقتی در تنگنای صحنه قرار می گیریم همه امکانات مادی محاسبات مادی باید در محاسبه بزرگتری قرار بگیرد اون وقت فاستجاب لهم ربکم انی ممدکم بالف من الملائکۀ مومنین نصرت های خدا یکی اش ملائکه است قوای باطنی و نصرت ملکوتی است و نصرت از طریق ملائکه است این نصرت اتفاق افتاد خدای متعال می فرمودند ما جعل الله بشرا لطمئن به قلوبهم نقش ملائکه اینطور نیست که نصرت را بیاورند باید استقامت کنید نصرت طرح دیگری دارد ملائکه اینجا کارشان بشارت و ایجاد اطمینان است جوری نازل می شوند که قلوب آرام می شود ولی بدانید نقش شان بیش از این نیست که ما کار را بگذاریم دست ملائکه عقب نشینی کنیم باید بایستی در میدان ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم و من نصره الا من عند الله عزیز الحکیم خدایا عزیز توانایی که هیچ کس بر او قالب نیست نسل نسل اوست ولی حکمت هم دارد اینطور نیست که نصر هر کجا ما بخواهیم نازل بشود و یا دشمن بگویم خوب اگر شما حق هستید پیروز شوید این نیست یک قواعدی دارد نصرت خدای عزیز نصرت را نازل می کند تحت اراده و خواسته هیچ کس نیست ولی حکیمانه است و با حکمت نازل می کند ببینید انواع نصرت خدا را خدای متعال می فرماید نصرت هایی که در جنگب در بوده شب جنگ بدر شب سختی بود دشمن اون طرف با لشکر انبوه آماده این طرف هم مسلمان ها اندک یک مقداری رعب در دل بعضی ها پیدا شده بود خدای متعال کاری کرد اذ یغیشکم الناس امنت منهم به نظر می آید خوابیدند آرام بودید خوابیدند خدای متعال امنیتی برای شما نازل کرد کاملا شب بدر آرام مسلمان ها خوابیدند اونها نخوابیدند روایت می گوید اونها از خوف خوابشان نمی برد و چه طرحی حضرت دارد با این جمعیت آمدند چه بکنند اونها خوابشان نمی برد خدای متعال راحت گرفتند در این صحنه خوابیدند جنگ تحمیلی که شروع شد و حمله کردند به پایگاه ما و فرودگاه ها می گفتند آقا رفته بود به حضرت امام گزارش بدهد گفتند این گزارش نظامی را شنیده و خوابیده باورش نیامده بود و پرده زده بود کنار وقت خواب حضرت امام بود و راحت خوابیدند بلند شدند صحبت های عجیب و بیانیه عجیب را دادند یک نکته ای است این نصرت خداست ببینید این که ما می گوییم باید صحنه را با الهیات خودمان تصویر کنیم می شود الهیات اینجا غیب صحنه را می گوید الهیات خودش دارد می گوید خدا ما را وارد این میدان حقی کرده و ممکن است بعضی هایتان آماده نبودید برای این کار دنبال حق خودتان بودید از مسیر دیگری ولی انداخته در مسیر بزرگتر راهتان نمی گذارد شما به نقطه استغاثه می رسید و با آرامش و خواب نصرت می شوید و و ینزل علیکم من السماء مائا لیطهرهم به از آسمانی آبی برای شما نازل کرد و چهار تا خاصیت توش بود لیطهرکم تطهیرا رجس الشیطان آلودگی های شیطان از بین می رود ظاهرش این است که بارانی اومده در بدر خدای متعال می گوید حقیقتی نازل می کنم هم تطهیرتان می کنم از اون نقطه ضعف هایتان آدمی که می خواهد وارد درگیری حق بشود باید آدم

توانمندی باشد نقطه ضعف که نمی شود رجث شیطان مسیری در شکتان هست بیخودی که شک برداشته نمی شود و یربط علی قلوبهم رباط قلب و رشته قلبتان را متصل می کنم به عالم بالاتری و یثبت به الاقدام هم قلب تان را محکم می کنم و هم اقدامتان را ثابت قدم می کنم این ثبات قدم آماده شدن برای کارهای بزرگ است پس نصرت های خدای متعال نازل می شود از این جنس هستند فقط نصرت این نیست که یک نصرتی نازل می شود و مثلا یک ملائکه ای می آیند می فرماید ملائکه می آیند و بشارت است ولی نصرت های خدای متعال اموالی دارد و اشکالی دارد ثبات قدم یعنی زیر پای آدم سست است و می ترسد مقابل یک لشکر باشد زیر پای شما را محکم می کند و زیر پای شما را سست می کند و متزلزل می شوند و شما ثابت قدم می شوید ممکن است به ملائکه دستور دادند اذ روحی ملائکه عنهم ملائکه هم آمدند به همراهی شما تکیه می کنند و انی معکم من با شما هستم و یثبت الذین آمنوا مومنون را ثابت قدم می کنم به یک قوایی ثبات قدم به شما می دهد بعد که ثبات قدم داد سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ این نصرت های خداست ثبات قدم این طرف است و رباط قلب است و اطمینان است و رعب است و اینها نصرت های خداست فضربوا فوق الأعناب و کل اینها را سرهایشان را بزنید تمام سرپنجه های قدرتشان را بزنید این ظاهرش معلوم است و باطنش هم  تمام امکانات اصلی اونها مومن کی می تواند با تمام سرپنجه های دشمن روبرو بشود و با قوای اصلی دشمن هم اونها را بزند و هم اینها را وقتی به این ثبات قدم می رسد این کار را خدا انجام میدهد به وسیله یک عده اندک این اتفاق می افتد من عرضم این است آخرش هم خدای متعال دو سه تا آیه این وسط دارد می فرمود ما بناست اینها را عذاب کنیم به خاطر اینکه اینها با خدا درگیر هستند مسئله درگیری با شما نیست اینها طرحی در مقابل طرح خدا دارند ما الان با یهود درگیر هستیم اونها مقابل خدا طرح دارند طرح آخر الزمانی مقابل عصر ظهور است این یهود اولا باید تفکیک کنیم بین کلیمی ها و یهودی ها کلیمی ها پیروان حضرت موسی است کلیمی ها یک عده شون خیلی آدم های محترم و مقدسی هستند ولی یهودی ها اونهایی هستند که با خود حضرت موسی هستند حضرت اینها را عروج داده به آسمان و غذای آسمانی برایشان می آید می گویند ما صبر نمی کنیم ادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض قصه ها و مفهومها ما پیاز می خواهیم و خیار می خواهیم و سبزی می خواهیم ما را یک جایی ببر که این امکانات برایمان مهیا شود حضرت می فرماید استصبرون الذی هو ادنا بالذی به الخیر من می خواهم شما را هبوط بدهم و آسمانی کنم شما می خواهید دوباره برگردید اهبطوا هبوط کنید فان لکم ما سئلتم و به این امکانات می رسید و ذلت و مسکنه ببینید ذلت و مسکنت در اینها نازل شد آیه 61 سوره بقره است وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ اینها طرح ذلت و طرح مسکنت برایشان زده شد چرا می فرماید به خاطر اینکه اینها وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ گرفتار غضب شدند ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ نشانه های خدا را دیدند زیر بار نمی روند وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ اینهایی که هبوط می کنند با حضرت موسی راه نمی روند دسته دسته پیغمبر می کشند

ملایی:  ما با این جنس از یهود طرف هستیم اینهایی که با نبی اکرم درگیر هستند نمی خواستند نبوت بیاید در نسل حضرت اسماعیل دعوا کردند با جبرئیل دعوا می کنند که چرا وحی را بردی اون طرف قرآن می فرماید چرا با جبرئیل دعوا می کنی با من دعوا کن من کان عدوا لجبرئیل لانه انزله چرا مدعی هستید این پیغمبری باید دست شما بیاید شما در گِل دنیا گیر کردید فاتمنوا الموت ان کنتم صادقین شما هم اگر بار تورات را برداشتید نسبت شما به تورات و کتب آسمانی خودتان مثل حمار و کتابی که بر دوشش است و اون موقع که حامل تورات نیستی که قرآن را به شما بدهیم که مگر از شما گرفتیم ذلک فضل الله چرا برای خدا تعیین و تکلیف می کنید اینها اینطوری هستند در وصایت هم با حضرت هست ام یحسدون الناس علی ما اتاهم الله یومنون بالجبت و الطاغوت أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا (نساء، 54) دنبال دیگران می روند با همین رسالت در داستان آخر الزمان می گویند چرا خدا وصایت را برده یک جای دیگر چرا مصلح کل از ما نیست اون طرح را ما نداریم ما خودمان یک طرح دیگر می گذارید یدلله مغلوله الان دیدید یک اسم رستاخیز می گذارد روی این کارش این مال این آدم نیست که این عمله اون کهنه پشت صحنه است می گویند ما طرح آخر الزمانی را می آوریم طرح آخر الزمانی طرح امام زمان است طرح شما نیست ما بیاییم با چنین جریانی مواجه هستیم شاق الله خدای متعال قصد عذاب اینها را دارد در همین سوره ببینید اینها با خدا مشاقه کردند ما هم قصد داریم عذابشان کنیم ما با اینها که کنار نمی آییم آغاز یک درگیری سنگین است ذلک و انهم خدای متعال می گوید بروید سر پنجه های اینها را بزنید و رئوس قدرتشان را بزنید و امکاناتشان را ازشون بگیرید ذلک شاق الله و رسوله ما آرامش بهتون دادیم ور باط قلب بهتون دادیم و ثبات قلب دادیم شما وارد میدان شوید و بروید بزنید خدا می خواهد اینها را بزند ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ وَمَنْ يُشَاقِقِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (انفال، 13) نسبت به این آدم ها خدای متعال ترحم ندارد عقوبت شدید خدا در انتظار اینهاست ذلک فذوقوا فان الله عذاب النار این تازه اولش است وارد یک آتشی می شوید بعد به مسلمان ها می گوید دیدید جنگ بدر را دیگر حق ندارید از جنگ فرار کنید صحنه های بعدی که پیش می آید حالا اون فرار از جنگ است و بعد شمایی که دفاع مقدس را دیدید و پیروزی های خدا را دیدید تو صحنه ها نباید فرار کنید بعد هم خدای متعال یک نکته فلم تقتلواهم فان الله نصرت خدا به جایی می رسد که با دست ما است خدا کار می کند این می شود نصرت و من نصره پیروزی از ناحیه خدا نازل می شود و دست های ما می شود دست هایی که خدا با ما کار می کند و لن فاقتلوهم و لکن الله به پیامبر گرامی که می رسد لسانش عوض شده خیلی عجیب است ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی کار به اینجا می رسد این می شود نصرت اینطوری نازل می شود و ابتلایی که برای مومنین در صحنه پیش می آید ابتلای حسن است یک اخلاصی می رسند و به یک بردی می رسند و آماده کارهای بزرگتر می شوند و یک فرمایشی آقا فرمودند جنگ تحمیلی صلح تحمیلی ببینید نصرت خدا که می آید شرایط دارد ما اگر ایستادیم پای دین خدا نصرت می کند این نصرت ممکن است به صلح ختم بشود ممکن است به غلبه نظامی ختم شود هر کدام باشد عزت مندانه است یا می شود صلح حدیبیه چطوری است قرآن می فرماید لقد رضی الله ان المومنین اذ یبایعونک تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فانزل سکینت فاصحابم فتحا غریبا و موانع کثیره صلح حدیبیه چطوری است حضرت به قصد حج آمده می گوید سلاح نظامی بر ندارید آمد کنار مکه محل قریش و هم پیمان شان اونها راه ندادند بیعت رضوان گرفته پای خون ایستادید همه بیعت کردند خدای متعال این آدمی که سلاح نظامی ندارند اندک هستند 1500 اندی بودند در مقابل قریش و هم پیمانانشان کنار اردوگاه دشمن دست خالی وقتی بیعت رضوان شد خدای متعال می فرماید من قلب شما را میدیدم می دیدم راست می گویید همه جوره حاضرهستید پای دین خدا باستید من نصرتم را نازل کردم اگر باهاتون وارد میدان جنگ می شدند شکست می خوردند سنت من این است این میشود صلح حدیبیه اونها می آیند پیشنهاد صلح می دهند از موضع قدرت نبی اکرم این صلح امنیت پیامبر و همه جبهه مومنین را تامین می کند این که می گویند صلح حدیبیه فتح مبین است حضرت نگفتند املین امل باشند گفتند همه هم پیمانان باید باشند همپیمانان شما هم امن من معترض شما نمی شوم و شما هم معترض جبهه من نشوید برای همه مومنین امنیت گرفته این مقدمه فتح مکه است این می شود صلح عزت مندانه چه وقت اتفاق می افتد؟ پای نصرت خدا لقد رضی الله عن المومنین می ایستند پای پیامبر خدا اولا حضرت می گویند برویم مکه می گویند برویم نمی گویند این چه صحنه ای است می برند در صحنه مرگ یک عده همین را گفتند نیامدند در سوره مبارکه فتح با همین توهم که می روند کشته میش وند پیروزی در کار نیست حالا اومدند در کنار صحنه می بیننند راهشون نمی دهند حضرت می گویند بیعت کنید تا پای شهادت بر نمی گردیم بیعت می کنند خدای متعال می فرماید من دیدم شما دارید راست می گویید البته همه نیستند اینجا هم پیداست جمعی از اینها واضح است خدا می گوید دیدم راست می گویید نصرتم را نازل کردم صلح شد صلح حدیبیه مرحوم علامه طباطبایی می گوید مصداق اصلی این سوره صلح حدیبیه است چطور فتح مبین می شود وقتی می ایستید موازنه قدرت بهم می خورد دشمن می آید پیشنهاد صلح می دهد اتفاقا حضرت در صلح نامه اش دسته هایی هم می برند و اصلاح می کنند عیب ندارد ولی از موضع قدرت است می شود صلح عزت مندانه یک موقعی نه شما آماده ی استقامت نیستید این می شود صلح ذلیلانه

حجت الاسلام میرباقری:  تن دادی به یک سازشی

ملایی:  اگر استقامت کنیم ممکن است شرایط به سمت صلح برود

حجت الاسلام میرباقری:  اما صلح این بار با صلح قبل فرق می کند به قول جناب آقای لاریجانی چند شب پیش می فرمود همه قراردادهای ما کنترلش صفر می شود حاج آقا جواد لاریجانی نگاه دقیق داشتند ما دیگه همه قراردادهایمان کنترلش به صفر می رسد ما دیگر با آژانس اتمی نمی رویم مذاکره کنیم سازمان ملل خواست بیاید مذاکره کنیم یعنی قرارداد ما شکل دیگری داریم موازنه قدرت بهم می خورد اما صلح از موضع قدرت است دیگر هم پیمانان ما هم امنیت پیدا می کنند ما هم پیمانانتان را می زنیم بعد می آییم سراغ خودتان نیست دیگر طرح الان همین بوده هم پیمانان ما را بزنند بیایند سراغ خودمان اگر ما زدیم قرارداد زدند شکلش عوض می شود ما نمی گوییم جنگ ادامه پیدا کند نه ممکن است برسیم به یک نقطه غلبه مطلق نظامی اگر خدا بخواهد انشاالله و توقف جنگ ممکن است برسیم نه غلبه مطلق نظامی به شکل دیگری ممکن است برسیم به یک صلح پایدار بعد از استقامت صلح پایدار بدون درگیری ممکن نیست بعضی خیال می کنند آدم به صلح پایدار می تواند برسد با عافیت طلبی و نشستن و تسلیم شدن تو این صحنه هم ببینید مختصات درگیری اولا بالحقه است ثانیا عرض کنم غرض این است که یک طرح بزرگ دارد در عالم پیش می رود لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (انفال، 8) بدر مقدمه ظهور است آدم خیلی تعجب می کند خدای متعال در یک سوره بدر را به ظهور مرتبط و متصل می کند بعد هم می فرماید من شما را وارد صحنه ای کردم و حمایت تان می کنم و نصرت می کنم فقط با ملائکه نیست انواع نصرت است یغیشکم الناس از آسمان امکاناتی می فرستم و قلوبتان را پاک می کنم و آلودگی های شیطان را ازتون دور می کنم یکی از آلودگی های شیطان چی است؟ در داستان بعد از جنگ احد و حمراء الاسد خدای متعال می فرماید شکست می خوردند فرمود بروید دشمن را تعقیب کنید دشمن می خواهد برگردد در بعضی نقل ها هست که حضرت فرمود اونهایی که فرار کردند حق ندارند بیایند اونهایی که ایستاده بودند و مجروح شدند یک تعداد اندکی رفتند همه بهشون گفتند کجا می روید بترسید درسته می فرماید این را گفتند اینها ایستادگی کردند و حالا سوره مبارکه آل عمران آیه 170 و خورده ای به بعد من غلبوا من نعمت الله فضله بترسید دیروز رفتید شکست خوردید امروز با یک جمعیت اندک محدود می خواهید چیکار کنید فزادهم ایمانا گفتند الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا فاخشوهم همه دست به دست هم دادند بترسید فزادهم الله ایمان و قالوا حسبنا الله ونعمت الوکیلا یکی از جاهایی که این ذکر را خیلی باید بگوییم امام صادق فرمود من تعجب می کنم از انسان و قومی که نگران هستند به این آیه متوسل نمی شوند قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل حضرت فرمود فانی سمعت الله لایقول خودم شنیدم خدای متعال می فرماید فانقلبوا بنعمت الله من فضله لم یمسحهم سوء اینجا جایی است که به این ذکر خیلی متوسل باشد به خصوص مردان میدان ما قرآن می فرماید که ذلک الشیطان یخوف اولیائه تو این صحنه ها بترسید دشمن دارد می آید شیطان لشکر خوف دارد با لشکر خوفش حمله می کند ولی اولیائش می ترسند شما نترسید و لا تخافوهم و خافوهم ان کنتم مبین به من ایمان دارید از شیطان نترسید شیطان خیلی قوای ظاهری دارد می دانید که همه دستگاه های امپراطوری امروز یک جلوه ای از قوای شیطان هست همه ی امکانات اینها امکانات شیطان است خدای متعال اون هم امداد کرده ولی می فرماید از او نترسید کار دست او نیست بخواهم همه چیز را از دستش در بیاورم اینطور نیست که همه کار بکند خدای متعال مردم عزیز ایران را با ظرفیتی که دارند و امتحاناتی که از عهده در آمدند وارد امکانات خودمان کردند ما دنبال حق خودمان بودیم توی صحنه دیگری ما را انداخته دنبال حق بزرگتری خودش هم از عهده کار بر خواهد آمد نصرت های مختلف هم می فرستد به ما می گوید از لشکر شیطان نترسید من نصرت تان می کنم فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ(انفال، 12)  ما باید دنبال خودمان باشیم و به این نصرت هم امیدوار باشیم حتما هم می آید و پیروزی قطعی است این جمله ای که آقا گفتند مجال دارم بگویم؟

ملایی:  بله

حجت الاسلام میرباقری:فرعون به نقطه ای رسیده در سوره غافر این را گفته مستاصل شده از دست حضرت موسی می گوید ضرونی اقتل موسی و الیدع ربها بگذارید دور و بری هایم خیلی همراه نیستند بگذاریم من کار را تمام کنم حضرت موسی را بر می دارم اصلا تمام می شود فالیدع ربه مگر نمی گویید پروردگارش کمک می کند نمی خواهم ربط بدهم این دو تا سوره را ولی بهم ربط دارد در سوره دخان خدای متعال یک تعبیر عجیبی دارد می فرماید ذروا ادعونی رب موسی به نقطه ای رسید که یکی از نقاط عرض کنم پیروزی و نصرت اونجایی است که ولی خدا دست به کارش را انجام داده اینها قابل اصلاح نیستند قرآن می فرماید فدعا ربه این در سوره دخان است حضرت موسی دعا کرد خدا هم فرمود انها دعا ربه ان هولاء قومٌ مجرمون اینها مجرم هستند و دست از تو بر نمی دارند وراه تو را دارند می روند ما می خواهیم راه خدا را برویم نه خودشان می روند و نه می گذارند ما برویم خدا فرمود فاسر بعبادی لیله بندگان من و قومت را ببر و  شبانه ببر و انکم متبعون بدان دنبال سرتان هستند می آیند پیداست بقیه اش از سوره شورا فهمیده می شود واتلک البحر برو دریا را باز بگذارد انهم جندٌ مغرقون تمام این که فدعا ربها اینطوری نیست که فالیدع ربه دعا کند که کار به جایی نرسد وقتی دست امام زمان بالا برود کار تمام می شود ببینید نصرت خدا نازل می شود بعد هم می فرماید و کمتر از جنات چه باغستان ها و چشمه سار و مزارعی رها کردند و رساندیم به قوم دیگر قوم آخرین ما اینها را دادیم دست جمعیت دیگری می فرماید بنی اسرائیل را رنج همراه را خاری نجات دادیم من فرعون خود فرعون عذاب مبین است انه کان عالیا من دو چیز داشت علو همین که مستکبرین دارند تمام زیر دست انشان عذاب همراه خاری دارند چون هم علو دارد و هم اسراف دارد سفره دیگران را می خواهد بکشد جلوی خودش و فرش شما را می کشد زیر پای خودش همه با هم در خاری و هم در رنج هستند چون عالیاً من المسلمین

ملایی:  انشاالله به زودی زود شاهد نابودی باقی مانده فرعونیان به نظرم اینها خیلی از فرعون های عصر اینها خیلی خیلی بدتر هستند به دلیل همان نکته ای که حضرتعالی فرمودید اینها در مقابل خدا به معنای دیگری ایستادند و یک مصلحی را در مقابل مصلحی که خدا می خواهد می خواهند بیاورند و طرح دارند تعبیر حضرتعالی است در برابر طرح خدا محضر قران باشیم چند دقیقه ای دوستانم اشاره کنند ما سوره غافر را این روزها تلاوت می کنیم در برنامه مون روزی یک صفحه و حالا رسیدیم به صفحه 469 آیات17 تا 25 ثواب تلاوت آیات امروز را تقدیم کنیم به همه شهدای عزیز اسلام از صدر تا کنون فکر می کنم امروز دو تا شهید رسانه ملی چند روز پیش به شهادت رسیدند همکاران عزیز فکر می کنم تشییع شد پیکر پاکشان ثواب این آیات برای شهدای عزیز باشد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

(تلاوت قرآن کریم سوره غافر، صفحه 469 آیات17 تا 25 )

ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حسن ختام برنامه باز هم فرمایش دیگر از حاج آقای میر باقری استفاده می کنیم

حجت الاسلام میرباقری:  ببینید قرآن می فرماید وقتی شما درگیری های سخت دارید باید شب زنده داریتان افزایش پیدا کنید قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا (مزمل، 3)· چون ان لک فانهار صبحا این ایام باید بر توجه مان به خدای متعال و شب زنده داری و عبادت و توسل مان و استغاثه به ساحت مقدس امام زمان و حدیث کساء هر جوری که می توانید نماز امام زمان را بخوانند و دعاهای ماثوره را مرتب بخوانید بنابراین ارتباط خودمان را ما در این ایام باید با خدای متعال بیشتر کنیم تا آرامش قلب پیدا کنیم و به ثبات قدم برسیم و بتوانیم با ثبات قدم مسیر را با استواری طی کنیم نصرت های الهی در راه است و پیروزهای پیاپی خواهد رسید خدایا به محمد و آل محمد ظهور امام زمان را نزدیک بفرما و ریشه دشمنان حضرت را زمین برکن و جبهه حق را بر دشمنانشان پیروز بگردان و شهدای عزیز ما را با اولیاء عزیز و انبیا محشور بفرما و به ملت عزیز ما پیروزی و نصرت و استقامت و پایداری و انچه خیر است بیش از پیش عنایت بفرما

ملایی:  الهی آمین خدایا حاج آقای میر باقری را برای ما و جامعه مون و امثال ایشان را حفظ بفرما حاج آقا متشکرم خیلی ممنون خانم ها و آقایان بینندگان جان و شنوندگان گرامی شما را به خداوند بزرگ و متعال می سپاریم به این امید که شنبه عمرمان اینقدر دراز باشد توفیق نشستن محضر شما مردم عزیز را دوباره پیدا کنیم در پناه حضرت حق باشید و خدا نگهدار.

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها