اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-10-30-حجت الاسلام رفیعی - شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه ( مذمت غیبت )

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ملایی: خدایا به حق این روزهای قشنگ در ماه مبارک رجب عاقبت ما را ختم به خیر بفرماد الهی آمین، سلام، سلام به روی ماه شما آقایان و بانوان گرامی و سلام به شما نوجوان های عزیز و گل که خیلی خوش آمدید همتون به برنامه سمت خدای امروز یکشنبه و خوب یکی دو نکته را همین اول کار مرور کنیم و انشاء الله وارد برنامه شویم در حالی که هجدهمین روز از ماه شریف رجب را داریم سپری می کنیم دیگه 36 امین دوره طرح حمایت از فرزندان غدیر را باید امروز اول برنامه بگویم یک جایی هم یک یادآوری خواهم کرد برایتان که خیلی کار بزرگی دارید انجام می دهید شما مردمی که حمایت می کنید از زوج های نابارور و مشارکت می فرمایید

معرفی برنامه

در طرح فرزندان غدیر راههای مختلفی هم هست راحت ترین راه این است که اگر می خواهید از زوج های نابارور حمایت کنید و مشارکتی می خواهید داشته باشید عدد هجده را به 2000303 بفرستید اگر شما از کسانی هستید که دوست دارید حمایت بشود ازتون و تسهیلات طرح فرزندان غدیر سمت خدا را دریافت کنید عدد 5 را بفرستید به 2000303 در کانال های ما پیام رسان های ایرانی جزئیاتی خیلی بیشتر از اینها توضیح داده می شود و خیلی متشکر می شوم نگاه کنید و جزئیات را اونجا ببینید نکته بعدی یک صلواتی به همه بفرستید و تقدیم کنیم به همه شهدای گرانقدر و از جمله دو تا از قاضی ها عالی رتبه کشورمان دیروز به شهادت رسیدند با صلوات برویم خدمت حاج آقای رفیعی (صلوات) سلام علیکم آقا ارادتمنیدم.

حجت الاسلام رفیعی:   بنده هم عرض سلام خدمت شما و همه بینندگان عزیز و شنوندگان گرامی رادیو معارف که بعدا این برنامه را گوش می دهم بنده هم در همین آغاز هم تبریک عرض می کنم و هم تسلیت تبریک به خود این عزیزان شهادت بالاترین حاجتی است که اولیاء خدا از خدا می خواستند یک روایتی دیدم که یک وقتی کسی در مسجد گفت خدایا من از تو بهترین چیز را می خواهم که تا حالا از تو خواسته شده خودش هم نمی دانست چی می خواست گفت اللهم انی اسئلک خیر ما تسئل میلیون ها حاجت می رود بالا یکی خانه می خواهد یکی ماشین و یکی عاقبت به خیری می خواهد و حتی یکی بهشت می خواهد پیغمبر اکرم ایستاده بود فرمود می دانی چی از خدا خواستی؟ بد بود گفت نه بد نبود متوجه شدی چی خواستی؟ گفت نه یا رسول الله حضرت فرمودند اگر دعایت به اجابت برسد شهید می شوی چون خیر ما تسئل همان است که شاید یک جورایی توی دعای نماز عید فطر هم همین باشد که می گوییم نه مرتبه می گوییم اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک منها عبادک الصالحون خیر ما سئلک منها عبادک الصالحون شهادت بوده من هم تسلیت عرض می کنم خدمت خانواده محترمشان شهادت این دو بزرگوار را که حالا دورادور بعضا هم بعضی عزیزان به خدمتشان نزدیک بودیم انشالله که روحشان با روح شهدات محشور شود و با روح امیر المومنین محشور شود و همچنین تقاضای صبر هم برای خانواده هایشان داریم.

بحث امروز ما یک بحث مبتلا به است و پر دامنه و پر گفتار است منتهی بعضی از بحث ها مکرر هم گفته بشود باز کم است یعنی مثلا شما در خود قرآن می بینید یادآوری نعمت خدا چقدر می گوید نماز را چقدر می گوید و تاکید می کند و بعضی داستان ها را مثل شیطان را چقدر تکرار می کند این هم چون عرض گسترده ای دارد من اجازه می خواهم یک قدری به هر حال بهش بپردازیم اون هم این است که امام سجاد به خدا عرض می کند که خدایا بمن توفیق بدهد اخالف من اقتاب لی الی حسن الذکر من توفیق پیدا کنم اگر کسی پشت سر من غیبت کرده من مقابله به مثل نکنم من ازش تعریف کنم می آیند می گویند فلانی پشت سر شما غیبت کرده بگوییم عجب حالا جبران می کنم من چطوری جبران می کنم؟ با اینکه خوبی اش را می گویم دعا می کنم برایش یک کسی امد پیش امام صادق گفت فلانی غیبت شما را کرد فکر کرد آقا می گوید چی گفت؟ چطور گفت؟ آقا فرمودند ما را به زحمت انداختی رفتند وضو گرفتند و دو رکعت نماز خواندند و برایش دعا کردند فرمودند که ما را به زحمت انداختی باید سرش دعا کنی حالا بحث را من اجازه می خواهم یک قدری گسترده تر وارد شوم در چند محور.

  1. روایات فراوانی در مذمت غیبت داریم قرآن هم داریم سوره حجرات ابغض الخلائق الی الله المقتاب مغبوض ترین افراد پیش خدا کسانی هستند که غیبت می کنند
  2. من اقتاب مومناً فکأنما قتل نفساً متعمدا اگر کسی مومنی را غیبت کند گویا کسی را کشته متعمد از روی عمد می دانید که گناه قتل چقدر بزرگ است.

باز روایت دیگر فرمودند روز قیامت کسی را می آورند به صحرای محشر من ترجمه اش را عرض می کنم پرونده اش را که بهش می دهند می گویند اشتباه شده من خیلی کار کردم هیچی اش نیست یعطی باحدٍ یوم القیامه یوقف بین یدی الله و یطفأ بکتابه فلا یری حسناته می گوید نیست می گویند چرا این ها بوده چون غیبت فلان شخص را کردی اینها ذهب عملک باقتیاب الناس اعمالت به خاطر غیبت اون افرادی که کردی از بین رفته شخص دیگری را می آورند به صحرای محشر می گوید نه اینها من انجام ندادم خودم می دانم شما اگر کفش ات گم شود پنجاه کفش بیاورند می گویند مال من نیست چطور آدم کاری که انجام نداده حج نوشته انفاق آقایی غیبت شما را کرده بود ما ثواب اعمالش را آوردیم در پرونده شما واقعا ضرر نیست؟ خسران نیست؟ لذا معروف است یکی از علما بهش گفتند یک کسی غیبت شما را کرده یک ظرف خرما فرستاد برای طرف با یک نامه گفت خدمتی به من کردی من خیلی باید تلاش می کردم حسنات جمع کنم ولی تو با این کارت حسنات به پرونده من منتقل کردی و غالبا هم الغیبت الجهد العاجز آدم های ناتوان و ضعیف النفس آدم های در واقع حقیر غیبت می کنند این یک نکته، نکته دوم غیبت چیست؟ خیلی عجیب است اگر باز بشود خیلی هایمان مبتلا هستیم در روایت داریم که اونچه که ببینید من تعریفش را از روایت می خوانم فرمودند اونچه که حالا یادم رفت این را عرض کنم مرحوم شهید ثانی یک کتابی دارد اختصاصی راجع به غیبت عربی اش این است من ترجمه اش هم الان می گویم و شما هم در کانال بگذارید کشف الریبه ان احکام الغیبه هفتاد و پنج شش صفحه است من کل این کتاب را دیروز خواندم زیاد نبود ترجمه شده دو تا ترجمه هم شده یکی غیب و احکام آن این یک ترجمه اش است که در بازار آمده آقای رجب زاده ترجمه کرده و یک ترجمه دیگر هم شده ابهام زدایی از احکام غیبت، آقای علوی عرض می کنم سید ابراهیم علوی سید علوی دو تا ترجمه شده شما ترجمه هایش را در کانال بگذارید یکی عرض می کنم غیبت و احکام آن آقای رجب زاده و یکی هم ابهام زدایی از احکام غیبت آقای علوی ایشان در اونجا می گوید که از روایت هم می آورد پشت سر کسی صحبت کردن آنچه را که نمی پسندد یعنی تو روش نمی توانی بگویی حالا ممکن است که این در واقع در هر زمینه ای باشد من روایتش را می خوانم رسول خدا آمدند مسجد به اصحابشان فرمودند هل تدروا مع الغیبه می دانید غیبت چی است؟ قالوا الله و رسوله اعلم خدا و پیغمبر بهتر می دانند ما از کجا بدانیم؟ حضرت فرمود خیلی روشن است ذکرک اخاک بما یکره چیزی را پشت سر کسی بگویی که او مکروه می داند خوشش نمی آید حالا بعد حضرت اشاره کردند در این جمله مثلاً روایت هم دارد کسی بگوید ما اگر کسی یک جایی گفت ما اعجزه چقدر ناتوان است کاری ازش نمی آید شل است و تنبل است حضرت فرمود اقتبتم صاحبکم غیبت کردی گفت چیزی نگفتم که گفتم این آدم شلی است و ناتوان است فرمود همین قالوا یا رسول الله قلنا ما فیه ما چیزی را گفتیم که دارد مثلا فرض کنید اینطوری هست دیگه ما می گوییم اینطوری است شل و ناتوان است و نمی تواند گلیم خودش را از آب بکشد حضرت فرمود ان قلتم ما لیس فیه فقد بحدتموه اگر چیزی گفته بود درش نبود که تهمت بود بهتان بود شما اینی که گفتید درش هست این می شود غیبت لذا امام صادق علیه السلام خیلی زیبا فرمودند فرمودند وجوه الغیبه اقسام غیبت تقع بذکر عیبٍ فی الخلق در جسم ایشان یک عیبی است دوست ندارد بگوید البته ما داریم بعضی از اصحاب ائمه مثلا می گویند اعمش چشمش مثلا یا اهول یا هولاء داریم ابا بصیر اعماء خودش گفته عیبی ندارد یعنی ناراحت نمی شود از این عرض می کنم که این طبیعتا مانعی ندارد

ملایی:  در واقع یک قیدی بوده از دیگران شناخته شود

حجت الاسلام رفیعی:   اما اگر همان هم باعث ناراحتی اش بشود جایز نیست همانی که پایش و چشمش فلان است جایز نیست بعد فرمودند که والفعل یک وقت تو فعل طرف است خیلی تند راه می رود همان که خیلی بد حرف می زند و آدم نمی فهمد چی می شود اینها می شود غیبت یا فرمودند که والمذهب حتی مذهب آقا یک دین دیگری دارد مثلا شما بیایید غیبتش را بکنید و اشباهه به همین جهت هم در بعضی از روایات ما دارد که اگر کسی را مثلا پدرش را مثلا پیش اکرمه پسر ابوجهل بعضی ها به ابوجهل توهین می کردند ابوجهل هم خود خدا در قرآن دارد تبت یداه ابی لهب الان موارد استثنا را می گوییم چون پسرش ناراحت می شد پیغمبر فرمود این کار را انجام ندهید این یک نکته ای که می خواستم عرض کنم نکته دیگر نکته سوم در واقع پس نکته اول گناه غیبت قتل، قتل متعمد، کاهش پرونده ها در روز قیامت کسی که غیبت کند ابغض الخلائق است مبغوض ترین افراد است.

نکته دوم تعریفش آنچه که طرف کراهت دارد و این را اگر الان بگوییم خیلی ها باید جمع و جور کنند خودشان را و اگر هم یک کسی بگوید در رویش می گویم باز غیبت است چون تو روش هم می گویی طرف ناراحت می شود و اگر یک کسی بیاید بگوید غیبتش نباشد بعضی هایمان این را می گوییم غیبتش نباشد شروع می کنیم به در واقع مثل اینکه شما ظرف غذای طرف رستوران و خونه ای غذایش را بگوییم غذایش را نخورده باشیم و دلش نخواهد شما غذا را خوردی و غیبت را کردی امام صادق علیه السلام فرمودند غیبت ده تا ریشه دارد من بگویم سریع اینها را ده تایش هم نگویم لااقل عمده اش را می گویم اصل الغیبت یتنوع بعشرۀٍ انواع غیبت با ریشه های دهگانه یعنی انگیزه هایش را خواستگاهش ده جاست تعبیر شما تعبیر عالمانه تر است خاستگاهش ده جاست.

  1. بغیضٍ بعضی ها از روی خشم می بیند طرف مثلا ناراحت است از طرف عصبانی است خوب شروع می کند به غیبت کردن ممکن است ریشه اش این باشد.
  2. مساعدۀ قومٍ همراهی با جمع می خواهد کم نیاورد عده ای دور هم نشستند پشت سر آقای ملایی صحبت می کنند ما هم بگذاریم گرم کنیم من هم چیزی ازش می دانم بگویم این هم انگیزه من می شود تشویق و مساعت کسانی که اونجا نشسته اند.
  3. سوم، تصدیق خبر تصدیق خبرٍ بلا کشفه توضیح می دهم این هم غیبت است الان جنابعالی ابتدا به ساکن یک چیزی را می گویید راجع به یک کسی من هم می گویم آره آره درسته ما هنوز نرفتیم بررسی کنیم ببینیم درسته غلطه بلافاصله فضاهای مجازی می دانید غیبت فقط لفظی نیست الان غیبت با ارسال فیلم هم هست غیبت با نوشتن هم هست یک وقتی کسی آمد بنده خدایی پیش پیامبر خانمی بود قدش کوتاه بود وقتی که می رفت یکی از همسران پیامبران اینطور کرد پشت سرش چه قدی داره قدش رو نگاه کنید اون هم ندید ولی این غیبت است وقتی برگشت حضرت فرمود غیبت کردی گفت آقا من که حرف نزدم فرمود غیبت به گفتار فقط نیست با اشاره می تواند باشد و گاهی با گوشه چشم بگویی نگاه کن گاهی هم فیلم طرف را ارسال می کنید لذا فرمود تصدیق یک خبری بدون کشفش و بدون بررسی اش تا یک کسی عکسی برای شما از آقایی می فرستد که فلان جا بوده شما بدون تحقیق برای دیگران بفرستی و بگویی بله بله درسته خودت هم بگویی مثلا یک چیزی ازش می داند این می شود غیبت مورد دیگر فرمودند که در بحث تهمت گاهی هم غیبت دیگه به این معنا که میخواهد یک جوری در واقع اون حالا من اینطور عرض کنم به تعبیر امام صادق علیه السلام این است می خواهد گسترش بدهد اون قصه را مثلا فرض می کنیم من یک خطایی کردم آبرویم می رود خبر ندارید آقای ملایی دو ماه پیش این کار را انجام داده شما چرا بقیه را می کشید وسط می گویند پای من را وسط نکشید اگر بکشید پای همه را می کشم وسط شما به دلیلی یک جایی لو رفتید لازم نیست شروع کنید بقیه را آبرویشان را بریزید و تخریب کنید حتی درست باشد این نباشد می شود حرام اگر نباشد که می شود حرام اومده منزل مثلا حالا این نمی خواهم بگویم این عیناً غیبت است ولی نمره اش شده مثلا هشت و نه پدرش و مادرش می گوید پسر فلانی شد شش خوب حالا شاید نمی خواست بدانیم می دانید این جمله هم قابل توجه است شهید ثانی می فرماید لا فرق خیلی عجیب است در غیبت لا فرق فی الغیبه بین الصغیر و الکبیر بچه باشد یا بزرگ بعد می گوید و الغنی و الفقیر بگویی این غنی است و این فقیر است فرقی نیست بین زن و مرد کوچک و بزرگ لذا این هم مورد بعدی است مورد بعدی هم درواقع ایشان امام صادق علیه السلام در این روایت اشاره می کنند در مقام

ملایی:  یعنی خیلی ببخشید بعضی چیزها مبتلا به است مثلا من الان می روم در خانه یک چیزی در کوچه اتفاق افتاده می گویم خدایا شکرت ما بچه هایمان مثل فلانی نیستند چه بچه ای داره خوب من خیلی عذرخواهی می کنم از همگی چون نوشتم اینجا خدا رو شکر می کنم

حجت الاسلام رفیعی:   نه عجله نکردید این فراست شما را می رساند پیشاپیش منبر ما را می خوانید این هم می شود غیبت که اتهام زدایی از خود می گوید خدا رو شکر بچه های ما که خوب هستند بچه های فلانی چقدر بی ادب هستند خدا رو شکر ما که اهل نماز هستیم فلانی شش ماه است که نماز نمی خواند ببینید تمام این ها بر می گردد به احترامی که اسلام برای آبروی مردم قائل است برای جایگاه مردم قائل است مورد دیگر گاهی در مقام ایشان امام صادق می فرمایند سخریه و تمسخر گاهی تو تمسخر انسان غیبت می کند ادای کسی را در می آورد و مثل کسی حرف می زند جایز نیست بله یک وقتی طرف می گوید من جایز می دانم و اشکالی هم ندارد من شنیدم از بعضی سخنران ها و عزیزان می گویند من راضی نیستم کسی مثل من حرف بزند و صدای من را تقلید کند اگر این اعلام کند این ممنوع است و نمی شود این کار را انجام داد مخصوصا اگر در مقام تمسخر باشد.

مورد دیگر تعجب فرض می کنیم حضرت عالی می گویید خبر دارید عجب عجب بگو آقا الله اکبر حالا جالب است ذکر هم می گوییم لا اله الا الله استغفر الله نگذار بگویم استغفار را می گوییم و لا اله الا الله هم می گوییم و الله اکبر هم می گوییم و حرف را هم می زنیم عجب پسر فلانی آدم تعجب می کند بله گاهی هم به هر حال اینطور می شود و گاهی هم این هم جالب است از روی ترحم و دلسوزی امام صادق علیه السلام فرمودند بعضی ها می گویند خدا خیلی امروز ناراحتم یک چیزی دیدم از آقای ملایی یک چیزی از ایشان دیدم حالا دارم دلسوزی می کنم برایش حیف این جوان چطور مبتلا شده به این رفیق بد و چطور مبتلا شده به این خطا در مقام دلسوزی و ترحم اونجا غیبت خودمان را انجام می دهیم گاهی هم عرض می کنم که در مقام حسادت است که حالا این خیلی می تواند زیاد باشد طرف از روی حسادت تمام اینها می تواند انگیزه هایی باشد که برای این در واقع قصه هست بینندگان عزیز حواسمان جمع باشد ما یکی از وظائف مان این است که ذکر خیر مردم را بکنیم و امام سجاد در همین دعای مکارم به خدا عرض می کند خدایا به من توفیق بده خوبی مردم را افشا کنم و بدی مردم را بپوشانم یکی از صفات خدا ستار العیوب است یا من اظهر الجمیع و ستر القبیح حالا ممکن است جنابعالی بگویید چیکار کنیم؟ ما می خواهیم یک جوری مطرح کنیم این عیب وجود دارد سبک رسول خدا این بود که می فرمودند که هر وقت که یک خطایی را به ایشان می گفتند کلی حضرت تذکر می داد می گفت ما بال اقوامٍ چقدر بد است بعضی ها شنیدیم شراب می خورند نمی گفت فلانی شراب خورده کلی می فرمود بله بعضی ها البته این بعضی ها حواسشان جمع باشد طرف یک چیزی گفته بگوییم بعضی ها متوجه می شوند فلانی یک مجلس قشنگ لو  می رود مخصوصا نسبت به شهرها الان از قدیم متاسفانه بعضی ها برای بهم ریختن روابط شهرها هر شهری را متهم به یک صفتی می کردند فلان شهر بخیل است و فلان شهر سخی هستند این هم جایز نیست من بگویم مثلا قمی ها اینطور هستند و کاشانی ها و تبریزی ها اینطور هستند و معروف بود خدمت حضرت امام بعضی ها می خواستند یک لطیفه ای نقل کنند می گویند فلانی کافر کلی مطرح می کردند جایز نیست اقوام شما خوب خودتان دیدید در صدا و سیما و بعضی جاها و بعضی سریال ها و فیلم ها و بعضی از به اصطلاح طنزها ایجاد تنش کرد به خاطر یک توهین به یک قومیتی یک شهری ما حق نداریم به شهری و به قومیتی اینها همه باید مورد توجه قرار بگیرد و عنایت بهش بشود بله کلی گویی انسان بیاید مثلا بنده رفتم منبر بگوییم شنیدیم بعضی ها به پدر و مادرشان بی احترامی می کنند اینها اشکالی ندارد این قصه ای که من خدمت عزیزان عرض کنم شب نشینی ها حالا یواش یواش نزدیک عید می شویم شروع می شود دورهمی ها و با هم نشست ها و از پنجره زندگی مردم وارد نشوید از بام زندگی مردم بالا نروید خودتان حرف های خودتان را بزنید الان بنده دیدم بعضی ها تمام اون شادمانی شان این است که یک کسی را مطرح کنند و شروع کنند به او غیبت و هجمه اگر خودش اینجا باشد شما این کار را انجام می دهید و این حرفها را می زنید؟! اگر هم قرار است اصلاحی صورت بگیرد محترمانه انسان به خود طرف موضوع را مطرح می کنند یادم نمی رود یک وقت یکی از فضلای حوزه شما هم می شناسید ایشان دچار یک بیماری شده بودند و بنده هم توفیق پیدا نکردم بروم خدمتشان با اینکه ایشان چند مرتبه منزل ما آمده بود یک جایی در جلسه ایشان را دیدم و خدمتشان فرمودند خیلی آهسته گفتم من از شما توقع داشتم من را بیایید ببینید به خودم گفت ایشان برود جاهای مختلفی این را مطرح کند این بهترین راهش است و لذا فرمودند نُصح و خیر خواهی این است که انسان اول به خود طرف اون هم محترمانه نه با این نکته ای که نکته چهارم، فرصت داریم ظاهراً نکته چهارم در حوزه غیبت که من عرض می کنم و این هم نکته مهمی است منتهی قبل از آنکه اون نکته چهارم را بگویم دو سه تا مطلب کوتاه بگویم بعد اون نکته چهارم چون طولانی است عرض کنم.

  1. بعضی ها می گویند حاج آقا ما این بحث هایی که شما مطرح کردید ما متوجه شدیم اشتباه کردیم غیبت زید را کردیم و غیبت حسن آقا و امر و هر کسی کبری خانم و صغری خانم حالا برویم بهش بگوییم؟ روایت می گوید نه رفتید بهش ممکن است نبخشد و ممکن است بیشتر ناراحت بشود پس چیکار کنیم؟ فرمودند کفارت اغتیاب کفارت الاغتیاب یعنی کفاره غیبت چی است؟ این است که فرمود تستغفر لمن اغتبته طلب مغفرت کن خدایا او را بیامرز و از من بگذر براش دعا کن دیگه تکرار نکند پس می گویند بعضی ها غیبه حق الناس است مثل حق الناسی که می پردازیم باید برویم به طرف بگوییم؟ نه طلب مغفرت کنیم و تکرار نکنیم. این یک نکته.

نکته دوم، این نکات مهم است استماع غیبت هم مثل غیبت است روایت می فرماید مستمع الغیبت کفاعلها مثل گوینده بعضی از اوقات انسان چه کنیم آقا؟ جلسه غیبت است و ما هم نشستیم بلند شو الان هم که بلند شدن راحت است به هوای موبایلت بیا از جلسه بیرون اگر امکان به هم زدنش نیست یعنی ذکرش نیست.

نکته سوم این خیلی عجیب است اگر کسی در جلسه ای غیبت کسی می شود می تواند دفاع کند بگوید این درست نیست اینطور که شما می گویید نیست آقا دارند می گویند فلانی بخیل است خیلی خسیس است بنده دوبار مهمانش شدم دیدم انفاقش را دیدم فلانش را هیچی نمی گویم این گناه است بله فرمود عجیب است این روایت من اقتیب عنده کسی که نزد او غیبت بشود من روایت را از رو بخوانم اشتباه نخوانم کسی که غیبت بشود عنده اخوه مسلم فاستطاع نصره می تواند یاری اش کند فلم ینصره هیچی نگوید آقا من دوباره مهمان این آقا شدم خزله الله فی الدنیا و الآخره این آدمی که سکوت کرده خدا او را در دنیا و آخرت خوارش می کند ببینید دارند پشت سر فلانی حرف می زنند با این درآمدش اصلا نه انفاقی می کند و نه خمسی می دهد در صورتی که من می دانم ایشان مخفیانه سالی اینقدر گوسفند به کهریزک کمک می کند من خودم متوجه شدم رفتم خدمت دفتر مرجع ام خمس بدهم دیدم ایشان هم اومده و خمسش را می دهد اینجا باید انسان چیکار کند؟ مطرح کند یا حتی اگر هم کامل نمی داند اما احتمالش را می دهد باز هم نگویید این حرف را شما خبر دارید از کجاا به چه شکلی اینها خیلی نکات مهمی است چون فراوان در جامعه ما ظواهر را می بینیم اما یک باطن دیگری ممکن است پشت داستان باشد.

نکته بعدی که باز ادامه همین است حالا اگر کسی در یک مجلسی غیبت کسی شد و دفاع کرد چقدر اجر دارد؟ من رد من تطول علی اخیه فی غیبة سمعها کسی از برادر مومنش غیبتی را که شنیده رد کند دفاع کند فی مجلسٍ در یک جلسه ای رَدَّ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عنهُ ألفَ بابٍ مِن الشرِّ فِي الدنيا و الآخِرَةِ ، فإن لم يَرُدَّ عَنهُ و أعجَبَهُ كانَ علَيهِ كَوِزرِ مَنِ اغتابَ (ثواب الاعمال، 335) هزار راه شر را خدا به او در دنیا و آخرت می دهد می دانید که شر خیلی است دیگر قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق از شر چشم زخم و از شر حسادت و از شر دشمن و همه اینها این چی می شود؟ از شر حوادث و سوانح و شر نفاسات شر نمی دانم حاسد شر وسوسه چیکار کرده؟ آبروی یک مومنی را خرید فرموده این حرف را نزنید اینطور نیست صبر کنید شاید می گوید و شاید هنوز دعوت می کند و شاید مثلا چون ماها می دانید زود قضاوت می کنیم برای شما کارت داده عجب آدمی است ما را نداده و یا می بینی عصری کارت می آید در خانه شما شرمنده می شوید اینها نکات مهمی است جناب آقای ملایی ما وقتی که در بین علما و بزرگان و شخصیت ها می نشینیم واقعا دیدید که مراجع و علما می بینی آدم لذت می برد و چقدر ذکر خیر طرف می شود و ذکر حسن طرف می شود و اینها برای این است که ما من یک وقتی شنیدم مثلا آیت الله مظاهری می فرمود من خودم بودم پای درس ایشان آیت الله العظمی مظاهری که الان اصفهان تشریف دارند درس اخلاق ایشان خیلی می رفتم و دوران دبیرستان می رفتم و همه را یادداشت کردم و چند دفتر دارم از حرف های ایشان درس اصولشان می رفتم ایشان یک وقتی می فرمودند در قضایای مثلا سیاسی که سالهای 42 و 43 پیش می آمد امام شنیدند بعضی ها پست سر بعضی از علما غیبت کردند که آقا چرا دفاع نکرده و بیانیه نداده مثلا شده بود دیگه ایشان می فرمود امام یک روز اومدند سر درس فرمودند من تب کردم از ناراحتی و نیامدم درس بگویم آمدم بگویم چرا شنیدم بعضی ها پشت سر علما چیزی می گویند باز شنیدم یک وقتی به نظرم این هم ایشان فرمودند که حضرت امام شنیدند یک کسی پشت سر ملا صدرا یک چیزی ملا صدرا زنده هم نبود امام فرمودند ملا صدرا و ما ملا صدرا ما ادرک چه می دانی حتی می دانید غیبت پشت سر میت هم جایز نیست ما شروع کنیم پشت سر کسی از دنیا رفته مخصوصا اون چیزهایی که آدم حالا ببینید من عرض کردم غیبت چیزی است که آدم می داند و وجود دارد و عیب طرف است نباشد که می شود بهتان و تهمت و سوء ظن و بدگمانی پس عزیزان ما وظیفه مون فقط غیبت نکردن نیست یک.

گوش دادن به غیبت هم حرام است و دو دفاع کردن از کسی که غیبت می شود لازم است و یک فضیلت است و فرمود هزار باب شرع بسته می شود.

ملایی:  برویم سراغ نکته بعدی

حجت الاسلام رفیعی:   نکته بعدی این است که آیا در یک جاهای می شود غیبت کرد؟ این خیلی سخت شد پس ما دیگر به قول معروف هیچ کجا حق نداریم چیزی بگوییم بله مرحوم شهید ثانی در همین کتاب کشف الریبه ان احکام الغیبه که دو تا ترجمه هم شده این کتاب یک رساله هفتاد و چند صفحه ای بیشتر نیست درباره غیبت حدود ده مورد را استثنا کردند که حالا من یا همه یا بعضی هایشان را عرض می کنم یک تظلم آقا از ما رشوه گرفته من می خواهم بروم دادگاه شکایت کنم بگویم پول به ما داده خوب رشوه گرفته من می خواهم بروم تظلم کنم پیش قاضی و می خواهم بروم کلانتری بگویم این مرد من را زده و این آقا به من ظلم کرده می گوییم نه این غیبت جایز نیست نگو این اشکالی ندارد این یک.

دوم، تغییر منکر افرادی در جامعه دارند منکر انجام می دهند و ما اگر چنان چه نگوییم این منکر ادامه پیدا می کند البته بهتر آن است که همانطور که اشاره کردم اول از خود طرف شروع شود انسان مطرح کند اما اگر نه بنده می دانم در این محله ما عده ای دارند خلاف می کنند و فرصت مان هست؟ عده ای دارند در این اداره رشوه می گیرند و کلاه سر مردم می گذارند سکوت کردن اینها گفتنش جایز نیست.

مورد بعدی که در واقع هست استفتاء است یک وقت انسان می خواهد از مرجعی سوال کند من همسری دارم و کلی گویی کند انسان در اونجا هم طبیعتا اشکالی ندارد.

مورد دیگر در بحث مشاوره است خوب یک کسی رفته پیش مشاور می خواهد راجع به خانواده اش صحبت کند بگوید آقا من پسری دارم مثلا بی نماز است و رابطه دارد و دختری دارم فلان عیب را دارد و همسرم خیانت کرده و آقا غیبت نکن من اومدم مشاوره بگیرم شوهری دارم خیلی بد اخلاق است و بد دل است چیکار کنیم باید بگوییم بالاخره این مشاوره بدهد و راهکار به ایشان بدهد البته همین جا عرض کنم عزیزانی که مشاور هستند باید امین باشند مخصوصا گاهی خانواده ها می آیند گاهی به اصطلاح فامیل می آید و طبیب هم امانت دار و راز مردم باید باشد مورد دیگری که طبیعتا این خیلی جالب است کسی که خودش بی حیا است فاسق است بابا این راحت در خیابان فحش می دهد بگویم همان فحاش خودش فحش می دهد جلوی مردم راحت چی می گویند ماه رمضان حرمت ماه رمضان را می شکند این غیبت نیست دارد انجام می دهد فلانی حجابش را برداشته در خیابان بی حجاب حرکت می کند و حیا را برداشته حدیثش هم این است من القی جلباب الحیا ان وجه کسی که خودش اون در واقع پوشش حیا را برداشته به قول خودمان دارد بی حیایی می کند همه می دانند عربده کشی می کند و من بگویم این عربده کشی می کند غیبت است همه می بینند فلا غیبت له غیبتش مطرح نیست کلید واژه این مورد همان فسق است فسق یعنی گناه آشکار

ملایی:  این دایره را بیخودی بزرگ نکنند مردم

حجت الاسلام رفیعی:   آشکارا مرتکب می شود این که بگویم همه می دانند کافی نیست جلوی رویش هم می گویم این کافی نیست.

ملایی:  مورد دیگر هم اشاره کردم اگر کسی شهرتی پیدا کرده منتهی به شرط اینکه ناراحت نباشد ما خانمی داریم در تاریخ زینب عطاره ایشان معروف است به هولاء انحرافی در چشمش بود یا مثلا فرض کنید که مالک اشتر ایشان معروف بود به مالک اشتر اگر اینطور موردی هست اگر بقیه اش هم فرصت است سه چهار مورد دیگر هم هست.

اهل بدعت کسی بیاید بدعت در دین گذاشته ما علیه محمد بن عبدالوهاب صحبت کنیم غیبت است؟ پدر مردم را در آورده علیه بهائیت و عرفان حلقه صحبت کنیم اینها که الان دارند باید مواظبت کنیم کسی گول نخورد برویم سراغ فلانی نرو امام صادق به یک آقایی فرمود با فلانی قدم نزن انحراف عقیدتی دارد چرا فرمودید؟ انحراف دارد صد نفر گول می خورند این هم طبیعتا هست در حوزه مشورت می خواهد دختر به این آقا بدهد شما می دانید این شارب الخمر است و می دانی این بد اخلاق است و می دانی این فاسد است طبیعتا باید بگویی منتهی به میزانی که اون اطلاع پیدا کند و گرفتار این قصه نشود و مورد دیگر هم حالا در اونجایی که حالا این هم باید احتیاط بشود البته هر دو می دانند یعنی من می دانم این آقا این کار را کرده و شما هم می دانید هر دو یعنی غیبت کننده و شنونده اطلاع داریم اگر قرار است برای اصلاحش بگویند آقای ملایی می دانی این رفیق مان گرفتار رشوه شده می گوید آره آره من هم خبر دارم چه کنیم اصلاح شود نه نقل مجلسش کنیم نکات دیگری هم اگر لازم بود عرض می کنم.

حجت الاسلام رفیعی:  خیلی متشکرم آقای رفیعی خیر دنیا و آخرت نصیب همتون عرض می کنم محضر شما مخاطبان عزیزم بیننده ها و شنوندگان و اون نکته طرح حمایت از فرزندان غدیر را خیلی ممنون که این ماه هم جدی می گیرید به برکت ماه فضیلت نو ماه رجب است در آستانه ماه شعبان و رمضان و اینها دو سه ماه خیلی جدی تر هجدهم هر ماه این دوره هم برگزار می شود اونهایی که دوست دارید مشارکت کنید و از زوج های نابارور کشورمان حمایت کنید عدد هجده را به بیست هزار 303 بفرستید و اونهایی که دوست دارید از تسهیلات این طرح به واسطه برنامه سمت خدا بهره مند شوید عدد پنج را بفرستید به بیست هزار سیصد و سه پیوند چگونگی استفاده از تسهیلات برایتان خلاصه می آید و راهنمایی می شوید و کانال برنامه را هم برای همه موارد جدی بگیرید ممنون می شوم یعنی نکاتی که کارشناسان عزیز می فرمایند و روایات و آیه ها و معرفی کتاب ها و از جمله همین طرح فرزندان غدیر را برویم محضر سوره مبارکه طه صفحه 318 آیات 88 تا 98 ثوابش را هم تقدیم حضرت معصومه علیها السلام کنیم شهر مقدس قم و سفره دار همه ایران اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.  

(قرآن کریم سوره مبارکه طه صفحه 318 آیات 88 تا 98)

ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خیلی متشکر از حسن توجه تان گاهی وقتها استفاده کنیم از محضر حاج آقای رفیعی عزیز تایادم نرفته ما تلاوت های قرآن برنامه سمت خدا تا پایان ماه مبارک رمضان هر روزش انشاالله تلاوت های نوجوان هاست آخر برنامه برایشان دعا کنید

حجت الاسلام رفیعی:   انشاالله عاقبت همه شون خیر باشد آخرین نکته ای که عرض می کنم راهکار مبارزه با غیبت است همه کم و بیش مبتلا هستیم یک راهش این است که به عقاب اخروی اش فکر کنیم نمی ارزد یک سوم فشار قبر تو روایات داریم مال غیبت است بله در بعضی روایات دارد که رسول خدا رد می شدند فرمودند حالا فشار قبر که می گویم منظورم این قبر که در قبرستان است نیست دستگاه فشار سنج بگوییم فشار داد نه عالم برزخ است کیفیت فشار قبر هم نمی دانیم ولی اصلش که جزو اعتقادات ماست و بله فرمودند که دارند عذاب می کنند و سوال شد یا رسول الله این مشکلش چی است حضرت فرمودند که این اهل غیبت بوده پس به اینها فکر کنیم به اینی که قران کریم تعبیری که درباره غیبت به کار برده خوردن گوشت برادر مرده لحم اخیه یعنی این دارد تشبیه می کند دیگه شما برادرت را کسی نمی آید اون هم جنازه اش را مثلا لحم اخیه اینهایی که نشان می دهد که این یعنی تخریب یعنی از بین بردن و یعنی یک کسی را لطمه زدن اولین راهش این است که فکر کنیم به این که همین قدر بگویند پرونده ما را می گیرند و ثوابش را می دهند به اون طرف بیخود و بی جهت ثواب ببرد نکنیم این کار را این یک، نکته دوم این که تمرین کنیم عادت بدهیم به خودمان و به ذکر حسنات و خوبی های دیگران این خیلی نکته مهمی است فکر کنم بالاخره این آقا ویژگی های خوبش این است که همه اش روی اینها بچرخیم سعی کنیم منفی ها را کمتر ببینیم راهکار سوم هم مراقبت هست هم مراقبت فردی و هم مراقبت اجتماعی، مراقبت فردی خودم تا می آییم شروع کنیم کاش یک مثلا کسی باشد و خودمان متذکر شویم و این را انجام ندهیم یک یادآوری بکنیم مرحوم شهید مطهری می گوید بعضی ها ریگ گذاشته بودند روی دندانشان که مواظبت کنند ما این را نمی خواهیم عرض کنیم یک مراقبت اجتماعی هم هست تا ببینیم در جلسه بگوییم آقایان حواستان جمع باشد خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی ایشان می فرمودند من در هر مجلسی که می روم نبض اون جلسه را دست خودم می گیرم که اون جلسه گرفتار غیبت نشود خیلی هم مهم است وقتی دور هم می نشینیم خوب راستی بیاییم بحث کنیم راجع به یک موضوع اجتماعی چیکار باید کرد که اقتصاد جامعه درست شود مثلا عرض می کنیم یا یک موضوع حدیثی حتی احکام ببینید این هنر اون بزرگان جلسه است که این را ببرند به سمتی که احسنتم من اتفاقا امتحان هم کردم خیلی هم شیرین است خیلی هم ثمر بخش است این حرکت که انسان یک موضوعی را راستی مثلا عرض می کنم خواجه نصیر طوسی را می شناسید خوب آره من می شناسم چه کتابی دارد و می دانید چه مطلبی گفته می تواند تاریخی باشد و سیاسی و اقتصادی و بحث از اون دایره غیبت خارج بشود

ملایی:  ولی بهترینش قطعا و مسلما از شما آقای رفیعی و کارشناسان عزیز یاد گرفته ایم بهترینش در جمع ها مشغول شدن به ذکر علی و اولاده و فضائل اهل بیت مطرح شود و ذکر علیٍ عباده بله یک داستانی از حضرت امیر که قضاوت های حضرت امیر اونها را مرور کنیم یک چیزی که اون ها هم جاذبه دارد

حجت الاسلام رفیعی:   دعایمان بکنید سی ثانیه و خداوند انشاالله عاقبت همه مون را ختم به خیر کند ما را عجیب در اعتکاف آشکار شدند انشاالله خداوند زمینه عاقبت به خیری و ازدواج و اشتغال و تحصیلشان را فراهم بفرماید انشاالله این خبرهای خوشی هم شنیدیم از در واقع توقف این جنگ و ظلم به مردم غزه انشاالله زمینه نابودی صهیونیست ها هم فراهم شود و دنیا همه جا امن باشد و مسلمان ها در امنیت باشند خداوند کشور ما را استقلال ما و تمامیت ارضی ما را و رهبر عظیم الشان ما را محافظت بفرماید.

ملایی:  الهی آمین به برکت صلوات بر محمد و آل محمد بشود حسن ختام این نوبت از سمت خدا. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خداحافظ

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها