اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-08-19-حجت الاسلام حسینی قمی - سیری در نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام ( خطبه ۸۳ )

اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام به روی ماهتان بینندگان عزیز برنامه سمت خدا و شنونده های گرامی چه اونهایی که زنده همراهی می فرمایید از شبکه سه سیما و چه اونهایی که بعداب ازپخشش را می بینید از همین شبکه یا شبکه محترم افق یا رادیو معارف خیلی خوش آمدید می گویم به دوستانم که هفته گذشته تا پنج شنبه خدمت شما بودند و حالا هفته ای نو شنبه و دوباره آغاز مسیری در سمت خدای این هفته چهارشنبه و پنج شنبه هفته پیش به مناسبت ایام ولادت حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها تو برنامه اعلام شد سلام علیکم و رحمت الله.

معرفی برنامه

حجت الاسلام حسینی قمی: سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبان عزیز من فقط یادآوری کنم که جمعه ای که در پیش داریم سیزدهم ماه جمادی الاولی روز شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها هست سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را می گویند فاطمیه اول سه روز ولی روز شهات روز جمعه که در پیش هست انشاالله عزیزان در تدارک مجالس و برنامه ها و شرکت در مراسم سوگواری مظلومه عالم صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها باشند کمش نگذاریم انشاالله مفصلاً در جلسات بعد اشاره خواهیم کرد اگر اجازه بفرمایید از خطبه هشتاد و سه سومین جلسه در شرح این خطبه نورانی مطالبی را تقدیم کنیم عرض کردیم فضای این خطبه را خطبه را خطبه قراء می نامند و خطبه درخشان و بسیار بسیار خطبه با عظمتی هست و داستان ایراد خطبه را هم گفتیم آقا امیر المومنان سلام الله علیه یک تشییع جنازه ای را دیدند عده ای دارند یک جنازه ای را دفن می کنند و بازماندگان ضجه می زنند و ناله می کنند و گریه می کنند حضرت ایستادند فرمودند والله به خدا قسم اگر اینهایی که دارند گریه می کنند برای این میت می دیدند اونچه میتشان الان دارد می بیند به جای اینکه بر او گریه کنند بر خودشان گریه می کردند اگر می دیدند اونچه این میت الان می بیند تو این فضا حضرت این خطبه بسیار نورانی را ایراد کردند چرا اونجا در قبرستان برای اینکه قبرستان گفتیم باید وسیله عبرت باشد اون جلسه هم اشاره کردم باز هم عرض می کنم مخاطبین عزیز تقاضا می کنم تو رو خدا خودمان یک کمی منصفانه فکر کنیم آیا وقتی می رویم به زیارت اهل قبور خاکسپاری سوم هست و هفتم و چهلم می گیریم چی مناسب است برای شادی روح این میت؟ آیا مناسب تلاوت قرآنی باشد و اشکی ریخته شود و اشکی باشد و عبرت و اعتباری باشد یا نه این فضایی که در بعضی از گورستان ها و قبرستان ها می بینیم و اون هفته هم اشاره کردم نی می زنند و ساز و آواز هست و خوانندگی هست نمی دانم تو رو خدا فکر کنید آیا اینطوری روح میت تان شاد می شود؟ یا خدایی نکرده بیشتر گرفتاری برای اون مرده ایجاد می کند یا اگر نه واقعا بنشینیم قرآنی بخوانیم و تلاوت قرآنی باشد و عبرتی باشد و از اون جهت هم از طرف دیگر هم از جهت دیگر عزیزان می دانند من دیدم مردم می گویند ما نشستیم سر قبر عزیزمان اون طرف چند قدم اونطرف تر با صدای بلند ساز و آواز و نی و خوب این مزاحمت برای دیگران هست چرا مردم آزاری کنیم یعنی مردم آزاری ما در شهر کم بوده در زندگی روزمره مون کم بوده به گورستان هم کشیده می شود حالا خودشان می دانند اگر واقعا احساس تان این است که ساز و نی و آواز و این بساطی که الان بعضی جاها رسم است اگر فکر می کنید اینطوری روح میت تان شاد می شود بسم الله انجام بدهید ولی یک سند و مدرکی هم بیاورید که ما هم متوجه شویم چطوری میت اینطوری با این بساط روحش شاد می شود عرض کردم متاسفانه ماها چرا این کار را می کنیم؟ می خواهیم حتی قبرستان برای ما ناراحتی ایجاد نکند و عبرت نباشد و ناراحت نشویم و قصه نخوریم بابا اینجا دیگه حداقل چه مانعی دارد این وسیله عبرت است

ملایی:   در واقع اونجا هم فکر خودمان هستیم

حجت الاسلام حسینی قمی: واقعا احساس فرح و شادمانی اگر واقعا احساس می کنید میت تان روحش شاد باشه بسم الله اگر نه فکر می کنید با تلاوت قرآن و توسلی الان رسم خوبی است یک زیارت عاشورایی می خوانند و دعایی می خوانند و تلاوت قرآنی می خوانند خوب است عرض کردم مردم آزاری برای دیگران پسندیده نیست این را باز تاکید می کنم به هر حال در این فضا امیر المومنان سلام الله علیه این خطبه بسیار بسیار با عظمت را ایراد کردند من یک جمله دیگر هم همین اول بحثم عرض بکنم دیروز هم یک جلسه ای بود عرض کردم واقعا عجیب است جناب آقای ملایی ببینید این خطبه به بیان یکی از شارحین نهج البلاغه دیدم می فرمودند بیش از دویست واژه جدید امیر المومنان در این خطبه به کار بردند که در خطبه های دیگر به کار نبرد دویست واژه جدید که اگر بخواهم صادقانه عرض بکنم از هشتصد نهصد سال پیش از روز اول همه کسانی که شرحی بر نهج البلاغه نوشته از مرحوم راوندی و ابن هیثم بحرانی تا امروز این علمای بزرگی که دارند شرح نهج البلاغه می نویسند در فهم و درک این بیش از دویست واژه معطل هستند با زحمت باید بگویند چی است امیر المومنان سلام الله علیه چه بیانی منظورشان هست درماندند بزرگان در طول هزار سال من حرفم این است این بیانی که اینقدر سنگین است چرا امیر المومنان سلام الله علیه در قبرستان برای عموم مردم ایراد می فرمایند عرض کردیم کنار تشییع جنازه ای بود چرا حضرت اونجا ایراد کردند خواص هم نیستند حضرت دارد عبور می کند یک جنازه ای دارند دفن می کنند حضرت این خطبه را ایراد کرد جوابش یک نکته است و اون نکته این است امیر المومنان سلام الله علیه سعیشان این بود که مردم سطح فکری شان بیاید بالا این خیلی مهم است یادم است وقتی از اساتید بزرگوار بهشون گفته بودند آقا این سخنرانی ها و خطبه های شما مردم متوجه نمی شوند سطح خطبه و سخنرانی تان را بیاورید پایین مردم متوجه می شون خیلی جواب قشنگی داده بود فرمودند ما نباید بیاییم پایین مردم سطحشان را بیاورند پایین امیر المومنان سلام الله علیه در طول این پنج سال با این خطبه ها و سخنرانی ها کاری کرد سطح فکر مردم بیاید پایین من همین جا عاجزانه تقاضا می کنم همه عزیزانی که تریبون دستشان است ما مردم را با این کلمات و خطبه های نورانی که عرض کردم هزار سال ابن میثم بحرانی و راوندی و ابن ابی الحدیدها در تفسیرش در ماندند ولی به هر مقداری که درک می کنیم مردم را بیاوریم بالا با این فضایی که امیر المومنان سلام الله علیه می خواهند ایجاد کنند با این فضا انس بگیرند من هم امروز دقت می کردم به لطف الهی الحمدلله واقعا باید ممنون پروردگار باشیم اگر سر به سجده شکر بگذاریم تا آخر عمرمان الحمدلله بگوییم کم است من دقت می کردم نیمی از خطبه های نهج البلاغه و نامه های نهج البلاغه و حکمت های نهج البلاغه را در این چند ساله بهش پرداختیم در برنامه سمت خدا لله الحمد واقعا ممنون پروردگار هستم از دویست و چهل خطبه نهج البلاغه و چهارصد و هشتاد حکمت نهج البلاغه و هفتاد و نه نامه نهج البلاغه تقریبا نیمی از اینها را در محضر عزیزان و مخاطبین عزیز مطرح کردم با این مقدمه این خطبه 83 تا اینجا رسیدیم اوصیکم عباد الله بتقوی الله بندگان خدا سفارش می کنم به تقوای خدا کدام خدا؟ ده تا ویژگی الّذي ضرب الأمثال 22 ، و وقّت لكم الآجال 23 (نهج البلاغه، خطبه 86) تار سیدیم به اینجا اون خدایی که آثرکم بالنعم الثوابٍ و الرفد الروافق و انظرکم بالحجج البوالغ اون خدایی که آثرکم بالنعم السوابق خدایی که شما مردم را بر دیگران ترجیح داد و فضیلت داد اشاره به این آیه نورانی قرآن باز هم همین جا اشاره کنم جناب آقای ملایی عزیزان باور بفرمایید تمام کلمات امیر المومنان سلام الله علیه می شود مستنداتش را از آیات قران به دست آورد حضرت می فرماید آثرکم خدا شما را بر دیگران برتری داد اشاره به این آیه سوره اسراء آیه 70 و لقد کرمناه بنی آدم ما انسان را بر دیگران گرامی داشتیم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیرٍ ممن خلقنا تفضیلا این کثیر هم عزیزان ببینند مفسرین فرمودند کثیر یعنی جمیع ما انسان را بر تمام مخلوقات دیگر برتری دادیم پس خدایی که آثرکم تقوا پیشه کنید از خدایی که شما را بر تمام مخلوقات برتری داد و همه عالم را مسخر شما قرار داد بالنعم السوابق نعم سوابق باز اشاره به یک آیه دیگر است سوره مبارکه لقمان آیه 20 اسبق علیکم نعمه ظاهرتاً و باطنه خدا نعمت های خودش را اسبق علیکم سرازیر به شما کرد پیوسته بر شما نعمت داد شماها نعمت دادید جالب است باز ذیل همین آیه نورانی عزیزان عنایت کنند دو جمله امیر المومنان چند آیه ذیلش است نمی رسم همه آیه آثرکم اون آیه فضلنا بالنعم سوابق نعمت های گسترده این آیه لقمان آیه 20 حالا این نعمت ها چی است قرآن می فرماید اسبق علیکم نعمه ظاهرتا و باطنه خدای متعال نعمت های ظاهر و باطن به شما داد از رسول خدا حدیث در مجمع البیان است فرمود نعمت ظاهری همین اسلام مسلمانی دو آفرینش موضوع شما این که خداوند شما را خلق کرد بدون نقص از امام سجاد علیه السلام و از وقتی بهشون خبر می دادند خداوند فرزندی به شما عنایت کردند به عکس ما فوری می پرسیم پسر است و دختر است حضرت این سوالات را نمی کرد فقط می فرمودند سالم است و خلقتش کامل است فرمود این نعمت دوم سه روزی که خدا به شما داده و ما افاک من الرزق و اما نعمت های باطنی چی است؟ نعمه ظاهرتاً و باطنه نعمت باطن چی است؟ آقا رسول خدا فرمود یک سطر مساوی عملک خدا عیوبت را پوشانده هیچ کس خبر ندارد یک دعایی است در مرحوم راوندی دارد در مفاتیح هم هست عزیزان ببینند دعاهایی که امروز خوب است هر روز صبح بخواند رسول خدا فرمود اگر کسی هر روز صبح چهار تا الحمدلله نگوید الحمدلله الحمدلله الحمدلله اگر این چهار تا را نگوید می ترسم خدا نعمت را ازش بگیرد در مفاتیح داریم دعای هر روز یک بگوید الحمدلله الذی عرفنی نفسه خدایا شکر من خدا شناس هستم.

2- الحمدلله الذی جعلنی من امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مسلمان است

3- الحمدلله الذی ستر عیوبی و ذنوبی خدا آبروی ما را حفظ کرده و لم یفضحنی خدا ما را رسوا نکرده رسول خدا فرمود نعمت باطن این است ستر عیوب شما را پوشاند

4- الحمدلله این هم خیلی زیباست الحمد لله الذی جعل رزقی فی یدیه روزی من دست خودش است و لم یجعل رزقی فی ایدی اگر ما باور می کردیم روزی مان دست خداست دنبال مال حرام نمی رفتیم پس فرمود نعمت باطنی این که عیوب را پوشانده و بعد رسول خدا فرمود ثلاثۀٌ ان الله تعالی یقول خدای متعال فرمود ثلاثۀ جعلتهم من سه ویژگی را برای مومنین قرار دادم.

  1. بعد از مرگشان باز مومنین دیگران برایشان طلب رحمت می کند یکی از دنیا می رود همین ذکر و خیرشان است .
  2. جعلت له ثلث ما له به یکفر به ان خطایا یک سوم اموالت در اختیار خودت خیلی مهم است اگر خداوند این قانون را قرار نمی داد که شما قبل از مرگتان اگر وصیت کنید هیچ فایده ای ندارد اما اینطور نیست خدا اجازه داده ما می توانیم به یک سوم اموالمان وصیت کنیم فرمود برای اینکه یکفر به ان خطایا کفاره گناهانش باش یک کارهایی باید در زمان حیاتمان انجام می دادیم انجام ندادیم حداقل با وصیت به ثلث انجام بدهیم در زمان حیاتمان باید به فقرا می رسیدیم نرسیدیم در زمان حیاتمان باید یک مدرسه می ساختیم نساختیم در زمان حیاتمان باید کمک به یک بیمارستان می کردیم نکردیم حداقل یکفر با وصیت به ثلث البته می دانید با کمال تاسف من چند بار مسائل وصیت را گفتم بالای شاید هفتاد هشتاد درصد مردم وصیت نامه ندارند اصلا می ترسند وصیت نامه داشته باشند وصیت نامه به نفع خودت است یک سوم اموالت را حضرت فرمود یکفر کفاره خطاهایت است البته گفتیم به شرط اینکه کسی وصیت به ثلث کند که حالا وارث و گرفتاری ندارد اگر وارثش گرفتار است و چند تا اولاد دارند و اینها همه گرفتارند و اولادی دارند حالا پدر از دنیا رفت حداقل این خونه را تقسیم کنند به یک نوایی برسند اون ها نمی خواهند وصیت به ثلث کنند اما اگر کسی واقعا وارثش احتیاجی ندارد و ثروت زیادی داره فرمود این را خدا برای شما قرار داده سوم سترت مساوی فرمود من آبرویش را حفظ کردم و گناهانش را حفظ کردم و رسوایش نکردم باز همینجا بگویم باید یاد بگیریم اگر خدا ما را رسوا نکرده ستار العیوب است ما هم ستار العیوب باشیم برای دیگران باور کنید جناب آقای ملایی من اگر یک شب بروم منبر حتما به این مسئله می پردازم خواهش می کنم التماس می کنم مخصوصا به جوان ها می گویم جوان های عزیز آبروی کسی را نبرید و فیلم و کلیپ و مسائل اخلاقی کسی را منتشر نکنید یک روزی نوبت شما می شود پس نعمت های ظاهری چی شد؟ اسلام هست و یکی سلامت جسم ما و یکی هم روزی که خدا به ما می دهد نعمت های باطنی را هم توضیح دادیم پس از خدایی تقوا داشته باشید که آثارکم بالنعم سوابق اولا شما را بر دیگر مخلوقات برتری داده ثانیا نعمتهای گسترده و ظاهری و باطنی جمله نهم فاحصاکم عددٌ عددتان را خدا حسابی می داند فکر نکنید خلق خدا زیاد هستند و مخلوق خدا زیاد هستند حساب و کتاب از دست خدا در رفته این سوره مبارکه مریم إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَٰنِ عَبْدًا لقد احصاهم وعدهم (مریم، 93) عد فکر نکن که عدد مخلوقات زیاد است خدا یادش می رود که ما کی بناست از دنیا برویم اجل ما کی می رسد یک داستانی بگویم خیلی جالب است انگار خدا نعوذ بالله ما را یادش رفته و فراموش مان کرده معاذ الله یک کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام در کافی مرحوم کلینی این آیه تفسیرش چی است سوره مبارکه مریم آیه 18 خدا می فرماید إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا فلا تعجل (مریم، 84) علیهم پیامبر ما عجله نکن ما به حساب اینها می رسیم حساب اینها راداریم گفت این حساب ما را خدا دارد خدا چطوری حساب حیات زندگی ما را دارد؟ جالب است ائمه علیهم السلام گاهی کسی این سوال را می کرد قبل از اینکه جواب بدهند اول می پرسیدند تو چی فکر می کنی می خواستند بگوید تا متوجه بشود فردی اونچه در ذهنش است حضرت فرمود تو چی می گویی گفت آقا من فکر می کنم منظور این است که خدا حساب روز ما را دارد ما چند روز از عمرمان گذشته و چند روز دیگر از عمرمان باقی ماند حضرت فرمود پدر و مادرها اینطوری حساب می کنند بچه مون تولدش است یعنی سیصد و شصت و پنج روز گذشته دهمین سال تولدش است ده تا 365 روز خدا که اینطوری حساب نمی کند انما نعدوا لهم عدا انما هو عدد الانفاس خدا حساب نفس ها را دارد یعنی الان خدای متعال می داند دقیق دقیق منی که اینجا نشستم و جنابعالی و مخاطبین عزیز ما چند تا نفس سهمشان در دنیا باقی مانده اگر اینها را باور کنیم معلوم می شود چرا حضرت می فرماید احصاکم عددا حساب و کتاب را دارد و وضف لکم مددا الله اکبر دهمین ویژگی وضف لکم مددا یعنی زمان معین است و مدت شما معین است فکر نکنید حساب و کتابی است فی قرار خبره الله اکبر و دار عبره دنیا دار عبرت است تمام این حساب و کتاب های خدا خبره یعنی اختبار عبرت یعنی اعتبار تمام دنیا مال اعتبار است تمام عالم مال اعتبار است تو دنیایی هستید که وسیله عبرت است باز بگذارید این داستان را بگویم ذیل این کلام امیر المومنان سلام الله علیه در منابع قدیمی ما هست مثل مجموعه ورام مال اوائل قرن هفتم است یعنی حدود هشتصد سال پیش یک کسی می گوید محضر امیر المومنان سلام الله علیه بودم در سفری که حضرت به شام می رفتند در این مسیر رسیدیم به مدائن وقتی رسیدیم به مدائن اون منطقه ای که حالا نمی دانم چرا متاسفانه این کاروان هایی که عراق می روند خیلی هم سفارش می کنند خیلی خوب است مدائن بروند اولا عبرت طاق کسری وسیله عبرتی است آدم برود ببیند پادشاهان ستمگر به چه روزی افتادند و ثانیا مزار جناب سلمان فارسی هست سلمان خیلی مقام دارد وقتی حدیثش را خواندیم امام صادق علیه السلام فرمود ایمان ده درجه دارد بالاترین درجه اش مال سلمان است خیلی حدیث عجیبی است من دنبال این سندش می گشتم دیدم مرحوم کلینی نقل کردند که اگر ابیذر از اعتقادات سلمان اطلاع پیدا می کرد علیه سلمان جبهه گیری می کرد یعنی اهل بیت یک اسراری را به سلمان داده بودند که حتی به ابیذر ندادند اگر ابیذر متوجه باورهای سلمان و اون اسرار چون مخزن اسرار اهل بیت بوده میشد علیه سلمان جبهه می گرفتند خیلی مقام است  

ملایی:   سلمان منا اهل البیت حالا هیچ کس نمی رود سر مزارش امیر المومنان سلام الله علیه عبور می کردند رسیدند به مدائن طاق کسری یک کسی که محضر امیر المومنان بود یک شعری خواند یک شعر خیلی خوبی هم هست شعر عبرت آمیزی است
جرت الدیار علی رسوم دیارهم

جَرَتِ الرِّياحُ عَلَىٰ رُسُومِ دِيارِهِمْ‌

فَكَأَنَّهُمْ كانُوا عَلىٰ مِيعادِ

  وأری النعیم و کلما یلحا به یوماً یسیروا الی بلا و نفادی

گفت ببین اینها هیچ اثری نیست کجا رفتند اون پادشاهان تا این شعر را خواند امیر المومنان سلام الله علیه فرمود هل لا قلت احسن من هذا با شعر حضرت مخالف نیست خیلی هم خوب است شعر ولی حضرت اون هل لا قلت احسن چرا بهتر از این نخواندی گفت بهتر از این چی بخوانم فرمود این طاق کسری را که می بینی و این عبرتکده را می بینی این آیات قرآن را بخوان سوره مبارکه دخان كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ و مقام کریم و نعمت و این چشمه زارها کاخ کسراست و محل خلافتشان بود اینها را گذاشتند و رفتند و نعمت الکانوا فیها فاکهین نعمت های فراوانی که درش لذت می بردند کذلک و اورثناها قوماً آخرین ما دادیم به دیگران اینها رفتند فما بکت علیهم السماء و الارض نه آسمان بر اینها گریه کرد نه زمین دیدم مفسرین نکته جالبی استفاده کردند می گویند انسان یک جوری باید زندگی کند انسان یک جوری باید زندگی کند وقتی از دنیا می رود آسمان و زمین برایش گریه کند قرآن گلایه می کند چرا اینها یک  جوری زندگی می کنند این ستمگران و شاهان اینهایی که تو این کاخ ها می نشستند چرا یک جوری مردند ما بکت فما بکت علیهم السماء و الارض و ما کانوا منذرین دیگه مهلتی به اینها دادند حضرت فرمود هل لا قلت احسن نه اینکه با شعر مخالف باشد شعر خوب ولی از این بهتر است كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ «25» وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ «26» وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ (دخان، 25) اینها را می خواهیم شعر همین داستان شعر بسیار زیبایی دارد خاقانی

هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان         ایوان مدائن را از آئینه عبرت دان

خیلی شعر زیبایی است پس امیر المومنین علیه السلام می فرماید انسان ها را قرار خبرت و دار عبرتٍ انتم مختبرون فیها در دنیا امتحان می شوید و محاسبون علینا به حساب و کتابتان هم می رسیم فان الدنیا مرحله بعد حضرت چی می خواهد؟ چرا من سفارش به تقوا می کنم چرا می گویم مراقب باشید و چرا می گویم فریب دنیا نخورید ان الدُّنْیَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ '''مَشْرَعُهَا''' یُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ یُوبِقُ مَخْبَرُهَا .. عرض کردم یکی از شارحین نهج البلاغه می گوید بیش از دویست واژه فقط در این خطبه آمده که در خطبه های قبل و بعد امیر المومنان سلام الله علیه باز هم تکرار می کنم امیر المومنان این خطبه را که ازابن میثم بحرانی و راوندی و ابن ابی الحدید در تفسیرش ماندند برای عامه مردم در قبرستان می خواندند ماباید سطح فکر مردم را بالا ببریم و مردم باید بالا بیایند إنَّ الدُّنيا رَنِقٌ ۱ مَشرَبُها ، رَدِغٌ ۲ مَشرَعُها .. (نهج البلاغه، 53) می دانید برای اینکه بیان حضرت معلوم شود خیلی ساده من با عجله توضیح بدهم معمولا نحر آب جایی که نهر آب هست یک رودی هست رودخانه ای اینها معمولا در یک منطقه پایینی برای اینکه مردم به اون آب برسند چیکار باید بکنند؟ یک مسیری باید طی کنند این مسیر را بهش می گویند شریعه، شریعه فرات یعنی مسیری که به مسیر دسترسی به آب است آبشخور مسیر دسترسی به اون نهر آب و به اون رود این می شود شریعه حضرت می فرماید ان الدنیا رنقٌ این شریعه اش این آبشخورش این مسیرش سه تا ویژگی دارد اولاً کدر است و ثانیا گل و لای دارد و ثالثاً لغزنده است وای اگر این شریعه این مسیر آب است هم کدر باشد وهم گل و لای داشته باشد و هم لغزنده آدم دیگه به اون آب نمی رسد می فرماید مواظب باشید یونق منذرها یعجب نگاه می کنی به شگفتی وا می دارد برویم دنبالش ولی یوبق مخبرها باطنش آدم را بیچاره می کند غرورً حائل فریبی است گذرا ضوءٌ آف دنیا نور دارد ولی افول می کند و تمام می شود ظلٌ سایه دارد سایه اش برطرف می شود سنادٌ ستون دارد ولی ستونش کج است و قابل اعتماد نیست سنادٌ ماء حتی الله اکبر وَ حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا (نهج البلاغه ، 83) می فرماید خیلی عجیب است حتی اذا انس نافرها همان هایی که از دنیا متنفر بودند می گفتند ما به دنیا اعتماد نمی کنیم همین ها می آیند انس می گیرند انس نافرها همین هایی که روزی می گفتند دنیا چه دنیایی است چرک کف دست است همین ها انس انس می گیرند واطمعن به دنیا اطمینان پیدا می کنند تا اطمینان پیدا می کنند قمص بارجله سه تا تشبیه کرده حضرت 1- تشبیه به اون اسب سرکشی که این سوار خودش را وقتی با اطمینان سوارش می شود اسب دست هایش را بلند می کند و سوارش را از پشت واژگون می کند 2- قنصت صیادی است که ریسمانش را می کشد و صیدش را در بند قرار می دهد اقصدت باسهمها دنیا تا می آیی به  دنیا اعتماد کنی و تا می گویی خیلی قشنگ است تو را هدف بگیرد سه تا تشبیه تو را هدف قرار می گیرد مثل اسب سرکش تو را زمین می زند و مثل صیاد صیدت می کند و هدف تیر قرار می دهد و اغلقت المرء اوهاق المدیح ریسمان مرگ را به گردن این انسان می کشاند قاعده کجا می برد؟ تا می آیی نفسی بکشی اومدیم اینجا یک اطمینانی قاعدتا له الا ضنک المضجع و وحشت المرجع و معاینت المحل می بردت به ضنک یعنی قبر قبری که تنگ و تاریک است وحشت المرجع اون مرجع باعث وحشت ماست و معاینت المحل قبر را نشان ما می دهد و ثواب العمل کار خوب کار بد و جزای خوب و جزای بد را نشان ما می دهد این تا اینجا من اشاره ای کنم شاید الان بینندگان یک سوالی بیاید به ذهنشان ما نفهمیدیم بالاخره امیر المومنان سلام الله علیه یک جا در نهج البلاغه حکمت 130 را ببینید اینقدر تعریف می کند از دنیا حکمت 130 کسی در محضر امیر المومنان دنیا را مذمت کرد ناراحت شد فرمود ایها الضام لدنیا برای چی دنیا را مذمت می کنی انت متجرم علیها دنیا باید علیه تو اعلام جرم بکند تو از دنیا شکایت می کنی؟ الدنیا خیلی زیباست مجال نیست من بخوانم عزیزان خودشان نگاه کنند خطبه 130 متی استحوتک حکمت 130 کجا دنیا فریبت داده ابمسارع آبائک من البلا ام بمزاجع امتهاتک تحت السری پدرت و مادرت رفت و عزیزانت رفتند اینها عبرت نبود؟ دنیا فریب ات داد کم بتکفیک چند تا مریض پرستاری کردی و آرزو کردی خوب بشوند و رفتند برای چی دنیا را مذمت می کنی تا می رسد به اینجا الله اکبر إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا؛ مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ؛ (نهج البلاغه، 131) دنیا تجارت خانه است برای چی مذمت می کنی به ما می گویند چطور امیر المومنان سلام الله علیه یک طرف اونطور ازدنیا خوبی می گوید یک طرف اینطوری دنیا را مذمت می کند حتی در روایت دیگری هست از امیر المومنان خیلی این تعبیر تکان دهنده است الدنیا جیفه و طلابها کلاب دنیا مردار است سگ ها دورش جمع می شوند برای چی اینقدر چرا اینجا حضرت مذمت می کند و اونجا تحریف می کند جواب یک کلمه است می دانید عزیزان دنیا وقتی مذمت می شود نه به این معنایی که آسمان و زمین است این که آفریده خداست خودش مذمت نمی کند نه به معنای شغل و کار و کسب و لقمه حلال اون هم که فرمودند التاجر و عکاس ها حبیب الله پس چی را مذمت می کنند و چی را تعریف می کنند یک جمله دلبستگی و وابستگی اسیر بودن همینی که الان جنابعالی اشاره فرمودید الان تو این اوج بحران و گرفتاری مردم لبنان و مردم غزه و مردم فلسطین آدم ببیند شب در بستر استراحت راحت استراحت کند صبح بهش بگویند در حد یک پتو در حد یک کمک در حد توانت است بگوید من حالش را ندارم اطراف خودش گرفتارها را می بیند و همسایه اش را می بیند و دختر خواهرش را می بینند و پسر برادرش را می بیند الان مردم گرفتار هستند واقعا مردم خودمان هم گرفتار هستند قابل مقایسه نیست ما الان همه وظیفه داریم به لبنان و فلسطین و به غزه دیدید مراجع اجازه دادند از سهم امام مقام معظم رهبری اخیرا از رد مظالم اجازه دادند از رد مظالم می فرمایند به اینها کمک کنید اگر انسان حاضر نشود این الدنیا جیفه و طلابها کلاب می شود مردار است هر کس هم دورش جمع می شود سگ است اما اگر نه دنیا شد وَمُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اللَّهِ، وَمَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ، وَمَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ (نهج البلاغه، 131) اون دنیایی است که انسان خوب ازش استفاده کند تعمیرات است یک کتابی من ترجمه هم شده شاید حدود 50 سال پیش یکی از اساتید حوزه علمیه قم یادم است آیت الله مظاهری و آیت الله خرازی و آیت الله استادی و آیت الله مصلحی جمع شده بودند سوال خیلی مهم است یک جا در قرآن و روایات دنیا مذمت می شود و یک جا تعریف می شود اینها اومدند تمام آیات و روایات مدح را آوردند یک فصل و آیات و روایات مذمت جمع بین اینها جمعش اون کتاب را ببیند حضرت خیلی خوب است ولی جمعش اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم همین است جمع بین ها اگر از دنیا خوب استفاده کردی می شود متجر صدقٌ لمن صدقا اگر واقعا صادقانه با دنیا برخورد کردی دار قنا لمن تزود همه کسانی که در عالم دیگر دستشان پر است از دنیا دستشان را پر کردند الان دل بکنید آقای محترم و خانم محترم نگاه کن به ثروت ات همین حدیثی که الان خواندیم رسول خدا می فرماید پیامبر منت سر ما گذاشته حاج خانم و حاج آقا اگر خدا ثلث مال را در اختیار قرار نمی داد ما می مردیم هیچ اختیاری از مالمان را نداشتیم حتی یکی چیکار می خواستی بکنی یک سومت را اقلا بنویس تازگی عزیز می گفت یک آقایی از دنیا رفته در یکی از شهرها می گفت 200 تا 300 تا نوه و نتیجه خدا رحمتش کند جنازه اش برداشتند سه چهار نفر غریبانه آوردند قم دفن کردند گفت من بهشون گفتم تا شب می مانید؟ دویست سیصد تا نوه و نتیجه سه چهار نفر اومدید تا شب می مانید؟ گفتند ما هزار تا کار داریم کجا تا شب بمانیم اینجا پای جنازه آقای محترم دویست تا نوه داشته باشی و سیصد تا نوه و نتیجه داشته باشی تا دو ساعت دفن خدا حافظ آقا تا شب اقلا شب اول قبرش بمانید نمی مانند چی می ماند با ما دار الصدق لمن صدق دار الغنن لمن تزوده لذا این بیان یادمان باشد این که امیر المومنان گاهی اینجا سخن می گوید گاهی اونجا نکته اش این است اجازه بدهید بعد از تلاوت قرآن چقدر فرصت داریم من قبل از اینکه به محضر قرآن شرفیاب شویم این کتاب را هم معرفی کنم کتاب فاطمه حالا می دهم جنابعالی عزیزان در دوربین فاطمه برترین بانوی هستی سیری در معارف و شعائر فاطمی برادر بسیار عزیز و بزرگوار مان حاج آقای فرحزاد تنظیم کردند انصافا کتاب خیلی جامع و کاملی است حدود هفتصد صفحه است من یک اشاره ای کنم پانزده فراز دارد فراز اولش نام ها و کنیه های حضرت زهرا و مفصلاً به اسامی و کنیه های حضرت بر اساس روایات اشاره شده آفرینش نور فاطمه و ولادت  حضرت زهرا و کودکی و نوجوانی حضرت زهرا هجرت صدیقه طاهره به مدینه و ازدواج با امیر المومنان فاطمه و پیامبر که چندین فصل هر کدام از اینها زیر مجموعه دارد این هفتمش است و هشتمش باز در حالات صدیقه طاهره فاطمه و علی نهم سبک زندگی فاطمی که بسیار آموزنده است و خانه داری حضرت و تعاملشان با امیر المومنان تحمل مشکلات و ساده زیستی و فرزند آوری و تربیت فرزندان روابط اجتماعی حضور در صحنه فصل دهمش بعد از پدر به فاطمه سلام الله علیها چه گذشت و مبارزات حضرت زهرا و هجوم به خانه حضرت زهرا و داستان فدک آخرین روزهای حیات حضرت زهرا و وصایای حضرت زهرا و خطبه های حضرت زهرا چندین خطبه حضرت دارد فصل یازدهم شهادت حضرت زهرا و دفن شبانه صدیقه طاهره و فصل  دوازدهم رنج های صدیقه طاهره و شکوه های حضرت زهرا و بخش سیزده شناخت فاطمه سلام الله علیها ابعاد معرفتی حضرت زهرا و سیمای فاطمی و احادیث فاطمی و مصحف فاطمه تسبیحات صدیقه طاهره و حدیث کساء و حدیث لوح فاطمه و آیاتی که در شأن حضرت زهرا و منزلت حضرت زهرا و فرزندان فاطمه زهرا و فصل چهاردهم ما و فاطمه که اینها هم باز مباحث بسیار زیبایی دارد و فصل آخرش بزرگداشت فاطمیه است کتاب بسیار جامعی است مخصوصا من برای مبلغین عرض می کنم و کتاب را همراهشان داشته باشند یک ماه می توانند یا بیشتر راجع به صدیقه طاهره سلام الله علیها بر اساس این کتاب سخنرانی کنند  

ملایی:   خیلی هم عالی متشکرم از شما به خاطر توضیحاتی که عرض می کنیم عرض می کنیم که بعضی وقتها به قول حاج آقای حسینی قمی یک کتاب ششصد هفتصد صفحه کمتر یا بیشتر است هفتصد هشتصد و پانصد صفحه کتاب یعنی ما حصل دهه ها از عمر یک محقق هر بزرگواری باشد ما که دلبستگی قلبی هم داریم با حاج آقای فرحزاد همین جا در همین جایگاه برایمان مطلب فرمودند و یاد گرفتیم نیاز به معرفی هم نیست یک اشاره کوچولو کنم پشت یعنی قسمت پشت جلد کتاب را عرض کنم که یک دستور کوچکی از حاج آقا هست حضرت زهرا دارای عصمت کامل و طهارت و علم کامل است خدای تعالی به خاطر غضب او غضب می کند و به خاطر رضایتمندی او راضی می شود حقیقتا ما عظمت و بزرگی حضرت زهرا را درک نمی کنیم و بعد برای درکش یک دو نمونه روایت و حدیث حاج آقای فرحزاد آوردند این تیکه ای از پیشگفتار کتاب است من نگه دارم دوستان عزیزم اگر نورها اجازه بدهد می شود خواند بینندگان عزیز؟ فاطمه زهرا برترین بانوی هستی تصویرش در کانال گذاشته می شود برای اطلاع از چگونگی تهیه کتاب هم پیامک بدهید به 20000303 رفقا کمک تان می کنند و راهنمایی خواهند فرمود حاج آقا برویم برای قرآن بسیار عالی دوستان عزیزم قرآن کریم صفحه 247 سوره مبارکه یوسف شماره آیات 96 تا 103 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام حسینی قمی: قبل از اینکه شرفیاب شویم محضر قرآن من یک بار دیگر یادآوری می کنم عزیزان من جمعه ای که در پیش هست سیزدهم ماه جمادی الاولی شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها است می گویند فاطمیه اول دو روایت در ایران مرسوم است بزرگداشت این روایت فاطمیه اول جمعه و شنبه و یکشنبه جمعه اول را به عنوان روز شهادت در تقویم ها نوشته اند و کوتاهی نکنید ما اونچه داریم از صدیقه طاهره سلام الله علیها است فاطمیه دوم الحمدلله خیلی با عظمت برگزار می شود تعطیل رسمی هم هست روز شهادت در فاطمیه  دوم ولی خواهشم این است فاطمیه اول را کم رنگ برگزار نکنیم مجالس صدیقه طاهره و هر چی در توانمان هست اونهایی که می توانند میزبان مجالس باشند سهیم باشند در تشکیل مجالس صدیقه طاهره سلام الله علیها و ما هم وقت بگذاریم برای حضور در مجالس حضرت زهرا سلام الله علیها مطمئن باشید هم دنیا و هم آخرتمان در همین مجالس سبک زندگی فاطمی گفته می شود و اخلاق حضرت زهرا گفته می شود کوتاهی نکنید جمعه شهادت مظلومه عالم است.

ملایی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

( قرآن کریم صفحه 247 سوره مبارکه یوسف شماره آیات 96 تا 103)

ملایی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

امیدوارم الان حالتان بهتر از اول برنامه باشد عرض کردیم چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته که سمت خدا تقدیم شما می شد به مناسبت ایام ولادت حضرت زینب کبری علیهم السلام هنوز شمیم جان فزایش در جانمان هست قرار شد کمک های شما در قربانی ماه جمادی الاو ل برنامه سمت خدا ارسال شود برای مردم آواره و مظلوم لبنان و غزه و فلسطین همچنان این فرصت برای من و هر کس بخواهد هست حتی اگر مشارکت کردیم در قربانی اول ماه یک بار دیگر یک قدم تازهب رداریم به نیت حمایت از مردم مظلوم لبنان و فلسطین.

حجت الاسلام حسینی قمی: دو سه سطر پایانی را من در فرصت باقیمانده بخوانم امیر المومنان سلام الله علیه بعد از اینکه از بی اعتباری دنیا مفصل بیان فرمودند می فرماید حالا این همه من فریاد زدم نتیجه چی هذه عقیدة السلف و الخلف

اونهایی که می آیند ادامه راه گذشتگان چطور گذشتگان در غفلت زندگی کردند و رفتند کذلک الخلف جانشینانشان بعقب الصلاح اینها هم مثل اونها لا تقلع المنیت الختراما و لا یرع بالباقون اجتراما نه مرگ از اینها دست بر می دارد و نه اینها از جرم و گناه دست بر می دارند لا تقلع المنیه مرگ بنا نیست تعطیل شود مرگ ادامه دارد اینها هم لا یرع بالباقون اجتناب اینها هم از اجترام و جرمشان دست بر نمی دارند یهتدون مثاله اینها مثل همان قبلی ها ادامه می دهند و یمزون ارسالاً الله اکبر ! انسان کافر کارش به جایی می رسد امیر المومنان سلام الله علیه وقتی می خواهد تشبیه کند به چی تشبیه می کند؟ یمزون ارسالاً مثل گله و پی در پی دارند می روند پدر ما امت انا و علی ابواه هذه الامه حق دارند فریادی بر سرما انسان اگر بیدار بود بار دیگر از ملک پران شوم اونچه در وهم تو ناید آن شود مسجود فرشته هاست اما اگر همین انسان غافل بود مگر قرآن کریم نداریم چه تعابیری دارد چقدر تعابیر تند دارد راجع به انسان در سقوط بی نهایت سقوط می کند و در پرواز هم بی نهایت اوج می گیرد اونهایی که در سقوط هستند می فرماید یمزون ارسال مثل گله پشت سر هم می روند حیوانات چطور می روند این طرف اون طرف مهم نیست برایشان الا غایت الانتها و سیور الفنا تا برسد سرشان را زیر انداختند گرم دنیا هستند راه می روند تا به آخری برسند و سیور الفنا تا به منزل نیستی برسند باید شب و روز دعا کنیم خداوند همه ما را از خواب غفلت بیدار کند خواب غفلت بیدار شدن هم خیلی پیچیده نیست سخت نگیریم همینی که جنابعالی اشاره فرمودید همینی که الان در حدیث رسول خدا خواندیم یک وصیت نامه و تکلیفی داشته باشیم و خیراتی داشته باشیم و دست دیگران را بگیریم و انفاق کنیم و در این گرفتاری ها به مردم لبنان برسیم غزه و فلسطین یادمان نرود همسایه مون یادمان نرود و گرفتارها یادمان نرود چطور مگه الان نمی گویید گرانی و سختی است بله هست من هم قبول دارم این گرانی و سختی و مشکلات فقط برای شماست؟ برای اونهایی که خونه ندارند و مستاجر هستند برای اونها نیست برای کارگری که حداقل دستمزد را می گیرد نیست اگر گرفتاری هست برای همه هست و برای اونها به مراتب بیشتر است وقتی ودیعه چند برابر می شود و اجاره چند برابر می شود برای اونها بیشتر می شود یک جمله خیلی پیچده اش نکنیم بخواهیم از خواب غفلت بیدار شویم یک نگاهی این طرف داشته باشیم عرض کردم فردا حاج خانم و حاج آقا همه مون ممکن است دویست سیصد و چهارصد نفر تشییع جنازه ات دفن کنند تا شب برایت نمی مانند اونی که می ماند خیرات امروزو اعمال امروز است

ملایی:   بسیار عالی نباشد همین نیک و بد پایدار همان به که نیکی بود یادگار آدم خوب و بد می میرند

حجت الاسلام حسینی قمی: برای سومین بار یادآوری می کنم همین جمعه ای که در پیش است اونقدر ماها سرگرم هستیم این جمعه ای که درپیش هست شهادت مظلومه عالم صدیقه طاهره فاطمه شهیده سلام الله علیها است    

ملایی:   متشکرم حاج آقای حسینی قمی عزیز و از شما بیننده های عزیز سپاسگذارم تا سلامی دوباره در پناه محمد و آل محمد باشید و باشیم خدا نگهدار.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها