اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-07-25-حجت الاسلام نظافت - شرح نامه ۳۱ نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌السلام ( لوازم علم و عمل )

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام می کنم محضر یکایک دوستان و عزیزان و مخاطبان جان در هر کجا که هستید انشاالله حال دلتان خوب باشد به همه پدرها و مادرها و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و بچه ها هر کسی در هر کجایی که هستید صدای ما را می شنود و تصویر ما را می بیند با دل و جان سلام می کنم مخاطبان شبکه افق و شبکه جهانی ولایت و جام جم امیدوارم در پناه قادر متعال تن تان سالم باشد و قلب تان سلیم خوشحالم امروز در کنار شما هستیم با افتخار در محضر عزیز دلمان حاج آقای نظافت خیلی خیلی خوش آمدید سلام به شما همه بینندگان عزیز بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین در خدمت شما هستیم خیلی خوشحالیم در کنار شما هستیم و با کلام نورانی حضرت امیر المومنین یعثوب الدین امام المتقین حال مان خیلی خوب است الحمدلله و فرازهای نورانی نامه سی و یک شرحش را با بیان شیوای شما می شنویم و ادامه نامه و انشاالله خدمت تان هستیم.

معرفی برنامه

حجت الاسلام نظافت:   رسیده بودیم به اینجا که حضرت فرمود تفهم وصیتی وصیت من را بفهم توضیح دادیم و لا تذهبن عنک سفها به یک کناری نیفتادیم یعنی عمل کن فان خیر القول ما نفع بهترین گفتار گفتاری است که سود بدهد بعد فرمود لا خیر فی علم لا ینفع رسیده بودیم به یک عبارتی که یک راوی به پیامبر گفت علم چیست اگر یادتان باشد حضرت فرمودند سکوت کردن گفت بعدش چی

 

شریعتی:   هی اصرار کردند بعدی بعدی

حجت الاسلام نظافت:   گفتند گوش دادند گفتند بعدش چی گفتند حفظ کردند و عمل کردن، ما به اینجا رسیدیم که عمل خیلی اهمیت دارد اگر عمل نکنیم شعار می شود مضر بهتر است شعار ندهیم چرا گفتند نگویید ما شیعه هستیم چون شیعه بودن خودش یک شعار است یعنی من پیرو امیر المومنین هستم یعنی ارزش هایم ارزش های علوی است اگر عمل نکنم آبروی امیر المومنین را بردم و لذا گفت شعار شیعه بودن نده چرا؟ چون اون را که امیر المومنین ندیده از طریق رفتار من می خواهد راستی آزمایی کند اون ادعاها را

شریعتی:   ازجنس کونوا لنا زینه زینت ما باشید

حجت الاسلام نظافت:   بنابراین من خودم و همه روحانیون و انقلابی ها و هر کس ظواهر مذهبی دارد دعوت می کنم عمل گرا باشید شعار را با عمل تنظیم کنید من نصب نفسه للناس اماما اگر کسی خودش را در جایگاه پیشوایی قرار می دهد اول معلم خودش باشد با روشش دیگران را تعدیل و تربیت کند

شریعتی:  مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛‌ (نهج البلاغه، حکمت 73) خیلی عبارت قشنگی است و این چه بار مسئولیتی روی دوش ما می گذارد

حجت الاسلام نظافت:   عمل نکنیم نفرت و بد بینی درست می کنیم و آبر وریزی می کند و ضد تبلیغ می شویم عمل هم همان دعوت عملی است دعوت با روش است حالا سوال چرا اهل عمل نیستیم؟ یک غافل هستیم، اون قسمتهایی که عمل نمی کنیم بنای لجبازی نداریم که غفلت داریم.

2- شوق نداریم

3- کسالت داریم بی حال هستیم نمی توانیم به همین راحتی اون چیزی را که می دانیم به منصه ظهور برسانیم و در زندگی مان پیاده کنیم یک مبارزه با تنبلی و کسالت هم می خواهد و یک عزم جزم می خواهد یا گاهی هوس ها نمی گذارد و شیطان نمی گذارد چیکار کنیم اهل عمل بشویم چند تا نکته بگویم.

  1. تصمیم بگیریم همه بینندگان عزیز و خودم و جنابعالی را دعوت می کنم تصمیم تازه بگیریم اون قسمت ها را نگه داریم خلأ ها و کمبودها را اجرایی کنیم فرمود تداوع این عبارت را خیلی دوست دارم از یکی از خطبه ها هست تداو داع الفطرت فی قلبک و عظیمه فرمود درب سستی را با یک تصمیم درمان کنید و یک عزم ملوکانه می خواهد واقعا اینطوری است تصمیم می گیری بعد می بینی راه باز شد تصمیمی که عملی بشود مثلا نماز شب همینطوری است از خواب بلند شدن هم اینطوری است اولش سخت است بلند که می شود انسان آبی به صورت می زند می بیند چقدر خوب است تنبلی می کند برود مسجد اولش سخت است می آیی بیرون می بینی چقدر خوب است حال

شریعتی:   اون کندن همیشه کار سختی است

حجت الاسلام نظافت:   و لذا می گوید ان الراحل الیک غریب باید راه بیفتی می گوید کنده شد راهش نزدیک شد.

  1. از کم شروع کنید، این یک قاعده قشنگی است در قرآن در صله رحم و در انفاق در مطالعه از کم شروع کنید.
  2. سر نفس را کلاه بگذارید همین از کم شروع کردن یک روش کلاه گذاشتن است .
  3. خودمان را شارژ کنیم باطری ایمان ما خالی می شود و باطری انگیزه ما خالی می شود چطوری شارژ کنیم؟ با موعظه شنیدن.
  4. یک کاری کنیم یادمان نرود یادآوری ها را باید زیاد کرد خوب انتهای روایت راوی باز هم گفت خوب بعدش چی می شود؟ خیلی زیباست حضرت فرمودند نشره منتشر کنید

شریعتی:   بعد عمل حفظ و بعدش نشر نشر و انتشار آگاهی یکی از گام های آگاهی است خیلی عجیب است سوال از علم بود می گویند علم چی است آخرش می گویند منتشر کردند این یک نکته ای دارد ببینید نشر علم خودش آگاهی است بله، چطور؟ چون موجب تذکر به خود می شود واعمروا بالمعروف تکن من اهله امر به معروف کن خودت هم آرام آرام اهلش می شوی در همین نامه و موجب افزایش آگاهی هم می شود نشر یعنی ظرف علم دو تا فرق با این لیوان و ظروف دیگر دارد یکی اینکه فرمود در نهج البلاغه داریم هر چه درش ریخته شود این جایش تنگ نمی شود وسیع تر می شود دوم ازش که بر می داری زیاد می شود پس ما با منتشر کردن علم مان علم مان را گسترش می دهیم تو همین نهج البلاغه داریم امیر المومنی چند تا فرق برای علم و ثروت فرمودند یکی اش این است که پول را بدهی کم می شود بعدا در راه خدا بعدا ممکن است جایش پر می شود ولی اون لحظه کم می شود اما علم چی؟ شما الان شعر می خوانید از شما چیزی کم می شود؟ بیشتر یادتان می ماند من حرف می زنم بیشتر جوانبش را متوجه می شوم و لذا در حوزه ها رسم است که مباحثه می کنند و می گویند تدریس کنید اصلا تدریس یک وسیله عمق بخشی و افزایش آگاهی است یعنی معلم ها فوائد علمی شان از شاگرد بیشتر است اصلا خیلی چیزها را هنگام گفتن آدم متوجه می شود جوانبش را پس این خیلی مهم است نشر علم همان انفاق علمی است که فرمود و مما رزقناهم ینفقون امام صادق در تفسیر این آیه فرمودند و مما علمناه یقسون علمشان را پخش کنند و خوب نیست برای پخش علم بها تعیین کنیم به ویژه برای روحانیون مردم خودشان وظیفه خودشان را می دانند شانش بالاتر از این حرفهاست شأنش بالاتر از این حرفهاست چرا؟ چون فرمود و مما علمناه یقسون برای پول فرمود ما روزی ات کردیم حالا انفاق کن حالا نشرش بده پس همه ناشر شویم و همه معلم بشویم و همه بگوییم همه مبلغ بشویم یعنی تبلیغ اینطوری نیست که بگوییم فقط برای روحانیت تبلیغ کنیم نه همه اون چیزی که بلد هستند بگویند منتهی اون چیزی که یقین دارند برادر بزرگتر به برادر کوچکترش یاد بدهد حتی همین دروس خانواده ها فکر نکنند حتما باید معلم از بیرون بگیرند برای فرزند کوچکتر یاد بدهند حوزهها همیشه همینطوری بوده یادم نمی رود که خدا رحمت کند استاد سال اول طلبگی اواخر سال به نظرم صمدیه می خواندم استادم من را صدا زدند گفتند جواد گفتم بله بیا بلند شدم خدمت تان رفتم دفتر دیدم دو تا جوان ایستاده اند من از اول دبیرستان رفتم حوزه ها اونها دانشجو بودند به من گفتند از فردا به این دو نفر درس بده همان صرفی که خواندی خوب اونها دانشجو بودند و من سوادهایی که اونها داشتند نداشتم به ما گفتند اینی که تو بلدی اون بلند نیست رفتم به اونها اون شب خیلی مطالعه کردم آقای شریعتی اون درس دادن من را زنده کرد مزه علم و طلبگی را به من چشاند و یک اعتماد به نفسی درست شد

حجت الاسلام نظافت:   درسم خوب بود

شریعتی:   یک زوایایی از علم برای شما پیدا شد

حجت الاسلام نظافت:   باور کردن خود و اعتماد به نفس همیشه گفتم در مدارس ما همینطوری است مکرر من به مدیران مدارس می گویم این طلبه های سال بالاتر را بگوییم کمک کنند و پیش درس بگویند یعنی ده دقیقه قبل از استاد طلبه سال بالاتر بیاید چکیده این درس را بگوید و نقشه کلی این درس را بگوید اینجاهاش آسان است و اینجاها سخت است و دقت کنید باید همه اینطوری باشیم حوزه های علمی با کمترین هزینه دارد می چرخد چون همه افتخار می کنند مدرس باشند اصلا امام به حاج احمد آقا گفته بودند ولو شاگردت یک نفر باشد این نشر علم بسیار خوب است عرض شود خدمت شما بینندگان عزیز که حالا مفتخر هستند که بالاخره ما عددی نیستیم قال الباقر و قال الصادق هستند همه تصمیم بگیرند نشر بدهند و ما می توانیم گفتگوهای دوستانه را جهت بدهیم یعنی این خانمی که معمولا خیلی از آقایان موقعی که ما صحبت می کنیم سر کار و در اداره شون هستند خانم می تواند وقتی شوهرش می آید اگر می شود به بهانه بخشی از این مطالب بگوید بار خودش را سبک می کند و زکات است دیگر زکات علم نشرش است و این کمک می کند به اینکه نماز خوبی داشته باشید زکات و نماز با هم هست کلیپ هایی که الان برنامه سمت خدا از این برنامه تولید می کنند همین کلیپ ها را برای دیگران بفرستیم و نشر بدهیم خودمان یاد گرفتیم این بسیار می تواند موثر باشد حضرت زهرا سلام الله علیها راوی حدیث بودند بعد هم گاهی اثر می گذارد فرمود لان یهدی الله بک رجلا خیر مما طلعت علیه الشمس اگر خدا به دست تو یک نفر را هدایت کند این بهتر است از هر چه که خورشید بر آن می تابد این بخش تمام شد.

بعد حضرت فرمودند که لاینتفع بعلم لا یحق تعلمه این عبارت خود نامه است که فرمود که لا ینتفع بعلمٍ لا یحق تعلمه یعنی اون علمی که شایسته نیست آن را یاد بگیری اون همان علمی است که سودی ندارد چی ها را می گویند وقت نگذار؟ یاد نگیر اونهایی که فایده ای ندارد نه به درد دنیای تو می خورد و نه به درد آخرت تو می خورد ببینید علم دو حالت دارد یا قابلیت سود رسانی دارد یا قابلیت سود رسانی ندارد اگر قابلیت سود رسانی ولو برای ما ندارد لا یحق تعلمه بیخود انرژی هدر نده و وقت نگیر این فرمود شایسته نیست یادگیری او اونهایی که قابلیت سود رسانی دارد اگر عمل شود نافع اگر عمل نشود می شود مضر و غیر نافع پس یا قابلیت سود رسانی دارد یا ندارد اگر قابلیت سود رسانی کلا ندارد یادش نگیرید وقت نگذارید اگر قابلیت دارد اگر عمل کنیم می شود نافع اگر عمل نکنیم دیگر نافع بودنش را از دست می دهد علم غیر نافع خطر دارد و لذا فرمود اعوذ بک من علمٍ لا یحسب این تعقیبات نماز عصر است خدایا به تو پناه می برم از علمی که سود ندارد حالا علمی که سود ندارد یعنی اونی که قابلیت سود رسانی ندارد وقت ما را هدر می دهد بعد فرمود لاینتفع بعلم لا یحق بتعلمه اگر سودی نمی دهد اصلا وقت نگذار رویش و لذا در خطبه متقین داریم وقفوا علی اسمائهم علی علم متقین حاضر نیستند گوششان را به هر چیزی فرا بدهند یعنی این گوش ما شأنش والاتر است از اینکه هر چیزی واردش بشود

شریعتی:   وقت ما ارزش دارد

حجت الاسلام نظافت:  من گاهی اینطوری مثال می زنم می گویم که بعضی از اتاق ها انباری است بعضی از اتاق ها مثل مهمانخانها ست در انباری خرت و پرت و هر آشغالی را می ریزند در مهمانسرا هزینه دارد می گذارد اینجا است گوش ما نباید خرت و پرت توش بیاید باید گزینش کنیم باید به هر چیزی گوش ندهیم گوش دروازه دل است چشم  دروازه دل است باید دروازه بان باشیم به امیر المومنین فرمود بما الت بما الت چطوری به این درجات رسیدید فرمود دروازه بان دروازه علم بودم بوابا علی بواب قلبه رمز و راز این است این هم پس یک نکته برای عمرمان و برای قلب مان  

شریعتی:   کنار در دل نشستم که هر چیز و هر کسی وارد نشود

حجت الاسلام نظافت:   برای قلب مان ارزش قائل باشیم ولی این عبارت خیلی قشنگ است فرمود العلم اکثر من ان یحصی علم خیلی زیادتر از این حرفهاست که تو همه اش را یاد بگیری نابغه نیستیم تازه بوعلی سیناهم رحمت الله علیه که نابغه بوده است الان بود کم می آورد چرا؟ چون علم گسترش شده عصر عصر انفجار علم است در واقع، یعنی اون تفسیر در زمان ایشان چند جلد بوده الان چه خبر است تو حوزه های مختلف دیگر، پس باید صرفه جویی کرد فرمود فخذ این چقدر قشنگ است فخذ من کل شیءٍ احسنه از هر علمی نیکوترینش و لازمترین و مفیدترینش را اخذ کن بعد در روایت داریم العلم علمان علم الادیان و علم الابدان بعضی از امور مربوط به زندگی دنیاست و مربوط به بدن است و بعضی از علم ها هم مربوط به دین ماست در روایت قشنگی از امام کاظم علیه السلام داریم فرمود سزوارترین علم علمی است که أولى العِلمِ بِكَ ما لا يَصلُحُ لَكَ العَمَلُ إلاّ بِهِ به یعنی چی؟ یعنی سزاوارترین علم اون علمی است که تو اصلاح نمی شوی مگر با عمل به اون اولویت بندی کنیم در یادگیری ها اون چیزی که اگر یاد نگیریم اصلاح نمی شویم ما را صالح نمی کند و ما صالح نمی شویم اول باید برویم اون را یاد بگیریم عملت وقتی صالح می شود به اون علم عمل کنید پس اون علم می شود اولی العلم سزاوارترین علم علمی است که موجب صالح شدن می شود عمل چی است عمل خوب زیاد است این هم فرمود گزینش کن اوجب العمل ما انت مسئول ان العمل به واجب ترین عمل اون عملی است که فردای قیامت می گویند چرا انجام ندادی انجام دادی یا نه؟ پس از بین کارهای خوب از یک کار انجام نده کار خوب زیاد است هم خواندنی یاد گرفتنی زیاد است از هر چیزی یک چیزی در سبدمان باشد ببینیم کدام یکی مهمتر است الان بحث اوجب العمل اولویت است اولویت ها را رعایت کنیم شاید اینجا گفته ام که شیطان یکی از هنرهایش برای بعضی از ماها این است که نمی گوید گناه کن می گوید کاری را انجام بده که اولویت ندارد ذهن مسئولان ما را می برد به سمت یک چیزی که اولویت ندارد چقدر پروژه کلنگ زده شد که اولویت نداشت پول برسد به جایی که اولویت ندارد بخش فرهنگی شهرداری اولویت چی است؟ ساخت و سازها خیلی مهم است حساس باید باشیم در توجه به اولویت ها شاید اینجا یک دفعه گفتم یک کتابی دیدم که یکی از دوستان به من هدیه داد که مال نویسنده خارجی بود دشمن عالی خوب است خوب دشمن عالی است اسم کتاب است خوب دشمن عالی است یعنی چی یعنی اگر به خوب بپردازیم

شریعتی:   قصه قصه خوبتر است

حجت الاسلام نظافت:   از عالی باز می ماند اون بحث شرکت هایی بود و سازمان ها و مدیریت هایی که چیکار کنند پیشرفت کنند گفته بودند

شریعتی:   قصه خوب و خوبتر و بد و بدتر است

حجت الاسلام نظافت:   بله پس فرمود اوجب عمل الیک ما انت مسئول ان العمل به بعد فرمود الزم العمل کدام علم لازمتر است یک اولی الاعمل فرمودند که موجب صلاح است اون علمی که به تو یاد می دهد ولایت می کند قلبت را صالح کنید و اظهر لک فساده به تو نشان می دهد که فساد قلب را یعنی چطوری بفهمیم قلب مان فاسد هست یا نیست خودمان خودمان را آزمایش کنیم و خودمان خودمان را بسنجیم خلاصه شناخت عوامل صلاح و فساد قلب می شود الزم الحفظ بعد احمد الحلم اولی العلم الزم العلم حالا احمد العلم ستوده ترین علم از نظر عاقبت فرمود مازاد فی عملک اونی که بهت یاد بدهد چیکار کنی بهره تو از این دنیا بیشتر بشود

شریعتی:   چقدر جالب، علم با محوریت عمل سه نوع علم است اوجب العلم و اولی العلم و الزم العلم و اوجب العمل این احمد العلم عاقبتا فرمود اونچه که کمک کند افزایش بدهی یعنی سهمت کم نباشد خلاصه آقای شریعتی ببینید چقدر بر علم و عمل تاکید شده و چقدر اسلام عملگراست و عمل بدون آگاهی را قبول ندارد و علم بدون عمل را هم قبول ندارد این دو تا با هم رمز نجات هست در حکمت 147 داریم فرمود العلم یحرثک و انت الاحرث المال فرق علم و ثروت این است که علم از تو حفاظت می کند واقعا علم از ما حفاظت می کند؟ اگر عمل کنیم بله اگر عمل نکنیم نه در ضمن این عبارت در دل این عبارت که فرمود العلم یحرثک این نکته نهفته است که باید عمل کنیم و الا علم همینطوری حفاظت نمی کند می گوید علم نگهبان توست علمی که به عمل در بیاید و انت تحرث المال تو باید نگهبان مال باشی بنابراین حالا علم نافع علمی است که موجب سلامت دین و دنیا باشد از ما حفاظت بکند حراست می کند به شرطی که به عمل در بیاید اون داستان هم شنیدید پیامبر وارد مسجد شدند یک گروه عبادت می کردند و یک گروه داشتند مباحث علمی مطرح می کردند رفتند گفتند باریک الله که عبادت می کنی گفتند من می روم کنار اینها یعنی علم اونقدر اهمیت دارد حالا خوش به حال بینندگان عزیز و خوش به ح ال شما چه شغل خوبی دارید که یعنی که به شما گفتند که آقا آمین می گوید اینها نه شما افتخارتان این است که مکرر دارد حرف های خوب یادآوری می شود به بینندگان عزیز

شریعتی: یک وقت ها مخاطبین ما گوی سبقت را از همه ما ربوده اندتو عمل کردن

حجت الاسلام نظافت:   و لذا در روایت دارد روز قیامت گاهی بعضی شرمنده می شوند معلم ها می بینند یک چیزی یاد داده اند دیگران عمل کرده اند  و اونها جلوتر هستند و این عقب مانده یعنی گاهی امثال بنده اگر مراقب نباشیم پناه می برم به خدا اگر اینطوری باشم می شود پلیس سر چهار راه همه را راه می اندازد

شریعتی:   یکی از دعاهای من این است وقت هایی مخاطبین را می بینم می گویند آقای شریعتی شما این نکته را در برنامه گفتید و این کار را کردیم کارهای بزرگی که واقعا از جنس همان عزم ملوکانه می خواهد من همیشه دردعاهایم می گویم خدایا پیش اونهایی که دینشان را از ما آموختند شرمنده مون نکنند

حجت الاسلام نظافت:   و این راهش این است که به انگیزه عمل یاد بگیریم و به انگیزه عمل بگوییم یعنی بنده باید این حرف های خودم در گوش خودم زنگ بزند یعنی از اینجا که می روم این حرفها باید برای خودم یادآوری بشود و بعد به خودم بگویم عقب نمانیم

شریعتی:   مثل خطبه های نماز جمعه که می گویند خودم و شما را به تقوا

حجت الاسلام نظافت:   و این خیلی مهم است حدیث نفس خوب برای امثال ما که نکند عقب بمانیم نکند دیگران از تو جلو بزنند و نکند شاگردهایت جلو بزنند به هر حال قدر این را باید بدانیم و خوش به حال کسانی که مسجد می روند گفتند یکی از فواید مسجد رفتن علم تازه یاد گرفتن است پیداست وظیفه امام جماعت این است که به آگاهی مامومین بیافزاید ولو در قالب پنج دقیقه های کوتاه البته بین الصلاتین تا می توانند صحبت نکنند گروگان نگیرند مردم را فقط بین الصلاتین اگر خواستند صحبت کنند ائمه جماعات بلند شوند بگویند مردم من بعد از نماز می خواهم راجع به این موضوع صحبت کنم تشنه شون بکنند و بعد اقامه بکنند

شریعتی:   یانه احکام کوتاه بگویند و تفسیر بعدش ولی خیلی مهم است که امام جماعت مسجد را محل افزایش علم قرار بدهد ما مسجدی داریم مشهد مسجد باحالی است خدا حفظ کند امام جماعتشان را دور تا دور مسجد کتابخانه است کتاب در دسترس هر کی می خواهد بردارد اصلا وارد می شوی حال و هوای علم را متوجه می شوی و همانجا را طبقه پایینش هم مدرسه کردند حالا منظورم این است که خیلی مهم است مسلمان ها باید به علم بها بدهند الان جنگ های آخر الزمان ببینید شجاعت نقش بالایی ندارد این جنگ علم است پس ما افتخار بکنیم چه دینی قرن ها پیش فرمود العلم سلطان و چه رهبری که این روایت را بارها دیدم در حسینیه بالای سرشان هست به هر حال خوش به حال کسانی که برای علم وقت می گذارند تمام شد این قسمت.

و بعد فرمود ای بنی چقدر این عبارت قشنگ است فرزندم! یعنی با چه عشقی پسرکم تمامش محبت است فرمود أى بنيّ إنّي لمّا رأيتني قد بلغت سنّا، (نهج البلاغه، 31) من دیدم سنم زیاد شده و دیدم روز به روز بدنم ضعیف تر می شود تصمیم گرفتم برایت وصیت بنویسم راجع به این ای بنی چند تا نکته بگویم ما در خطابات باید خطابمان با فرزندمان عاطفه و عشق و شورمان را نشان بدهد خطاب ما باید اون مودت قلبی را نشان بدهد با همسرمان هم همینطور این عزیزم گفتن این لحن زیبا داشتن بچه مون را سیر محبت کنیم و بچه ها ببینند پدر و مادرشان قربون صدقه هم می روند و عاشق هم هستند این ای بنی خیلی زیباست در این نامه تکرار شده خطاب در خانواده باید حاوی انتساب باشد یعنی همسرم و فرزندم و عزیزم این انتساب پسرم و دخترم نشان دادن انتساب بسیار اهمیت دارد اون آیه را شنیدید که آیه نازل شد لا تجعلوا دعا الرسول کدعاء بعضکم بعضا اون طوری که همدیگر را صدا می زنید پیامبر را با نام معمولی صدا نزنید حضرت زهرا بلافاصله عمل کردند ولی پیامبر نهی کردند این که پیامبر نهی کردند اهمیت روابط عاطفی در خانواده را می رساند روایتش این است قَالَتْ فَاطِمَةُ لَمَّا نَزَلَتْ لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ (نور، 63) وقتی این آیه نازل شد حضرت زهرا فرمود من ترسیدم از این به بعد بگویم بابا و بگویم پدر یا بگویم یا ابت می گفتم یا رسول الله اعرض انی مرتاً دوباره گفتم بازا عرض سه باره باز اعرض بعد دفعه چهارم رو آوردم فرمود یا فاطمه انها لم تنزل فیک این آیه مال تو نیست این آیه مال کسانی است که اهل جفا بوده اند آداب را رعایت می کردند و اهل تکبر و بد زبانی بودند تو بگو پدرم فرمود این دل مرا زنده می کند

حجت الاسلام نظافت:   دوست داریم اینطوری صدام کنی خدا هم اینطوری خشنودتر است پیامبر الگو هستند دیگر این دو تا نکته رانشان می دهد یکی اینکه حضرت فاطمه برای خودشان امتیاز ویژه ای قائل نشدند و اون بابای من است خودشان را مخاطب آیات می دانستند دوم پیامبر هم در خانه کلاس نمی گذاشت می فرمود در خانه پدرم من اینجا من پدرم و تو هم دخترمی و مثلا بنده جنابعالی شانی دارید دیگر درست آقای مهندس است یک کسی دکتر است تو خانه پدریم و همسر هستیم و فرزند هستیم و پدر بزرگ هستیم و مادر بزرگ هستیم اینها را بگذاریم کنار

شریعتی:   یعنی اون عاطفه در خانه خیلی اهمیت دارد

حجت الاسلام نظافت:   حالا حضرت فرمودند چون دیدم پیر شدم و در وصیت نامه نوشتن برای توش عجله کردم چرا عجله کردم اولا فرمود سنم زیاد شده دوما دیدم روز به روز بدنم سست تر می شود بادرت وصیتی الا علیه وقتی دیدییم به پیری رسیدیم اون موقع نوشتن وصیت نامه و انتقال معارف و انتقال حرف های دل و تجربیات واجب تر می شود دوران پیری ویژگی وهن و ضعف و سستی روز افزون دارد که داریم که حضرت زکریا فرمود رب انی وهن الهضم منی خدایا استخوان هایم سست شد اجتعل رأس شیبا این موهای سفید مثل آتشی است که به سر می افتد وقتی کاملا سفید می شود یعنی موهای سرم کاملا سفید شد به همین دلیل گفتند در پیری تان این دعا را بخوانید یجعل رزقک علی الا کبر وقتی پیر شدم روزی من را وسیع کن از طرفی پیر است نمی تواند مثل جوانی کار کند پیرمردها را درک نمی کنند این دعا را بینندگان عزیز بخوانند ذخیره شود برای دوران پیری عبارت چی بود واجعل اوسع رزقک علیَّ اذا کبرت وقتی پیر شدم

شریعتی:   وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِک عَلَی إِذَا کبِرْتُ، وَ أَقْوَی قُوَّتِک فِی إِذَا نَصِبْتُ،

حجت الاسلام نظافت:   وَ أَقْوَی قُوَّتِک فِی إِذَا نَصِبْتُ، پیری پر از قوت باشد اینطوری نباشد که دستم را بگیرند و لذا ورزش مهم است الان داشتم به یکی از دوستان می گفتم از افتخارات رهبر عزیزا ین است  که مرجع ورزش است ورزش بر جوانان لازم و بر پیران واجب است یعنی توجه کرده است به سلامتی بدن

شریعتی:  شعار معروفشان به دانش آموزان تحصیل و تهذیب و ورزش   

حجت الاسلام نظافت:   یک دعایی است خوب است در شب نیمه شعبان یک دعاییا ست و اللهم انتعنا و ابصارنا و قوتنا ما احییتنا یعنی خدایا ما را بهره مند کند از چشم مان و گوش مان و از قوت مان تا موقعی که زنده هستیم از چشم و گوش و قوت مان بتوانیم استفاده کنیم بعدش قشنگ است فرمود واجعلهم وارثاً منا قوت ما را چشم و گوش ما را وارث ما بگردان یعنی چی؟ یعنی چی چشم وارث ما باشد؟ یعنی وقتی می روید روح از بدن خارج می شود یک بدن سالم از ما بماند قشنگ شد نه؟ واجعله الوارث منا این نشان می دهد استقلال روح و می گوید روح من که می رود بدن سالم از من باقی ماند یعنی تا آخرین نفس بدن سالم باشد ما این را بخواهیم مراقبت بکنیم که این اتفاق بیفتد بعد که نشد می گوییم اللهی رضاً بقضاک خواسته ما باشد وقتی خواسته ما باشد زندگی مان بر اساس این تنظیم می شود اینقدر نوشابه می خوری بعد مشکل درست می شود دیگر بله اصلا در آخر الزمان گفته اند غذای خوب پیدا نمی شود

شریعتی:   هر چیزی یک گیری دارد چقدر مواد شیمیایی و چقدر ظروف یک بار مصرف گاهی در موکب ها می بینم این چایی داغ را ریختند در این ظرف پلاستیکی اینها ضعف دارد دیگر اگر ما می خواهیم تا آخرین نفس بدن سالمی داشته باشیم

حجت الاسلام نظافت:   این سبک زندگی ما باید سالم باشد در نهج البلاغه داریم فرمود اللهم اجعل نفسی اول کریمت تنتزعها نفس یعنی روح و جان فرمود اولین کریمه، کریمه یعنی اون شی ارزشمند و چشم کریمه است گوش کریمه است فرمود اولین کریمه ای که می گیری جان من باشد من کرائمی از میان کریمه هایی که می گیری

شریعتی:   یعنی اعضایمان را یکی نگیر از ما اینها بماند

حجت الاسلام نظافت:   و اول ودیعت من وداع نعمک انی اینها امانت است اولین امانتی که می گیری روح باشد یعنی چشمم سالم باشد و گوشم سالم باشد و زبان و جوارحم خلاصه وقتی پیر می شویم یاد مرگ می افتیم لذا حضرت فرمود بادرت بوصیتی الیک بادرت یعنی شتاب گرفتم یعنی باید حرف های دل را بزنیم شاید مردیم وصیت نامه حتما باید بنویسیم و خودشان را بزرگترها محروم نکنند از اون یک سومی که خدا اجازه داده است برای بعد از مرگشان نظر بدهند

شریعتی:  که بشود جزو باقیات صالحاتشان

حجت الاسلام نظافت:   یک کسی بگوید من آپارتمان 80 متری دارم دیگر می گوییم عیب ندارد اما بعضی ها هستند برخوردار هستند بچه هایشان وضعشان بد نیست خوب بریز مکرر الان برای این مجتمعی که ما داریم می سازیم مجتمع تربیتی بزرگ الحمدلله که

شریعتی:   خیلی کار بزرگی حاج آقای نظافت می کنند ایشان و دوستانشان یک مجتمع تربیتی بسیار بزرگ که البته سبقه بسیار قدیمی هم دارد و موفق هم بوده بنایش دارد نو می شود

حجت الاسلام نظافت:  خانواده هایی اومدند گفتند ما به بچه هایمان دادیم به اندازه کافی می خواهیم که وقتی مردیم این باشد برای باقیات صالحات بعد صلح نامه تنظیم کرده اند که تا زنده اند استفاده کنند بعد از من پیشاپیش داده باشند بعضی ها وصیت نامه گفتند یک سوم صرف این کار بشود و مهمترین کار صرف آموزش قرآن و تربیت و ازدواج می دانید ما اونجا هم ازدواج پیش بینی کردیم و هم تحصیل پیش بینی کردیم و هم ورزش را پیش بینی کردیم   

شریعتی:   انشاالله دوستان به نظرم جا دارد در کانال ما اطلاعات این مجموعه را بارگزاری کنند دوستانی که تمایل دارند در این کار بسیار خیر من رفتم از نزدیک فعالیت های مجموعه حاج آقا را دیدم بسیار کار تربیتی بزرگ و عظیم که انشاالله خداوند بهتون توفیق بدهد هم دعایتان می کنیم و هم کمکی که از دستمان بر بیاید دریغ نمی کنیم.

حجت الاسلام نظافت:   ما در خط مقدم تربیت هستیم مردم می شوند پشتیبان ها همه مون در یک جبهه هستیم یعنی همه مون در این ثواب شریک هستیم چرا شتاب باید بگیریم؟ چون مرگ رقیب کارهای خیر است از جمله وصیت نامه

شریعتی:   اون هم آدم اینقدر به تاخیر می اندازد

حجت الاسلام نظافت:   یک آقای محترمی به من می گفتند یک کسی می خواست این کار را انجام بدهد می گفت من می خواهم این کار خیر را انجام بدهم می گفت می خواهم این کار خیر را انجام بدهم متوجه شدم سکته کرده رفتم دیدنش با اشاره می گفت نمی توانست حرف بزند دیگر بچه هایش محل نمی دادند تمام شد فرصت از دست رفت این که حضرت می گویند من شتاب گرفتم چون ما رقیبی داریم به نام مرگ و بیماری خوب در ادامه دارد که عجله کردند برای نوشتن قبل از اینکه مرگ بیاید دون ان افضی الیک بما فی نفسی قبل از اینکه این حرف های دلم را به تو بزنم یعنی پدر و معلم تجربیاتی دارداین حرف ها در سینه اش نباید دفن شود این دغدغه خیلی مهم است بسیاری از خانواده های مذهبی نتوانستند حرف هایشان را به بچه هایشان منتقل کنند خودشان اهل نماز و خودشان اهل دیانت بچه هایشان نچشیدند و عجله نکردند برای انتقال معارف هر معلمی هر پدری باید عقائدش را افکارش را منتقل کند انتقال آنچه که در سینه داریم وظیفه است عرض کردیم زکات العلم نشره در حکمت 147 امیر المومنین کمیل را که از شهر بردند بیرون در وسط صحبت ها حضرت دست گذاشتند روی سینه شون فرمود ها انها هنا لعلماً جما لو اصقته له حملته این سینه علی پر از علم است کاش کسی باشد بهش بگویم پس امیر المومنین آرزو دارد این حرفها را منتقل کند پدر باید آرزویش این باشد یا خودش منتقل کند یا واسطه انتقال باشد که دست بچه مون را می گیریم مسجد می بریم

شریعتی:   حاج آقا چند سال قبل بود یک جریانی راه افتاد حاج آقای حسینی خیرشان بدهد در بحث وصیت را مطرح کردند و حتی یک پیش نویس وصیت نامه ای هم تنظیم شد و عرضه شد و خیلی ها درخواست کردند به نظرم باید مرتب همین یادآوری اتفاق بیفتد یک وقت هایی ما اینقدر روزمرگی هایمان زیاد و پیچیده و تکراری است یادمان می رود چیکار باید بکنیم باید یک وقتی حواسمان جمع باشد که دیگر کار از کار گذشته

حجت الاسلام نظافت:   حالا من یادم رفت یکی از نویسندگان عزیز به من چند تا کتاب داده بودند به شما هم داده بودم یک دونه اش وصیت نامه بود ایشان دارند کار گسترده در مورد سبک وصیت نامه اسلامی وقف بود و وصیت نامه بود یادم باشد یک وقت بیاورم نشان بدهم به بینندگان عزیز خلاصه اینکه فرمود سبک بار بشوید یک معنایش این استک ه حرف های دلت را بگو دفن نکن علم را با خودت یکی از معانی سبک بار شدن این است یکی اش این است که انفاق کنید انفاق فقط مالی نیست یکی اش این است که توبه کن پاک بشوی و سبک بار بشوی یکی اش هم این است زکات علمی که عرض کردیم بعد فرمود اوع انقص فی رای چرا عجله کردند ترسیدم اندیشه ام نقصان پیدا کند حالا توجه داشته باشید اینجا امیر المومنین خودشان را در جایگاه یک پدر با تجربه قرار دادند نه در جایگاه امام پدر آگاه با تجربه یعنی به طور معمول فکر در پیری نقصان پیدا می کند حالا امیر المومنین از اون جهت که امام هستند پیری ایشان با جوانی فرقی نمی کند این سو ء تفاهم نشود ولی یاد می دهند

شریعتی:   حضرت دیگر در آخر عمرشان شصت و سه سالشان بود دیگر خیلی

حجت الاسلام نظافت:   منظورم این است که پیر خاصیتش این است یعنی ما از ذره ذره اوج می گیریم به جوانی می رسیم یک بالندگی و شکوفایی یک مدتی در این حالت هستیم بعد سراشیبی است این هم جنس است و هم عاطفی است فرمود أَنْ أُنْقَصَ فِي رَأْيِي كَمَا نُقِصْتُ فِي جِسْمِي (نهج البلاغه، نامه 31)همچنان که جسمم نقصان پیدا می کند فکر و اندیشه هم نقصان پیدا می کند پس اگر دیر اقدام کنیم و اگر دیر اقدام کنیم برای انتقال معارف یا خطر مرگ است یا خطر بیماری یا خطر آلزایمر است ضعف حافظه است که فرمود و منکم من یرد علی ارض للامر لکی لایعلم من بعد علمٍ شیئا وَٱللَّهُ خَلَقَكُمۡ ثُمَّ يَتَوَفَّىٰكُمۡۚ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرۡذَلِ ٱلۡعُمُرِ لِكَيۡ لَا يَعۡلَمَ بَعۡدَ عِلۡم شَيۡـًٔاۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيم قَدِير (نحل، 70) بعضی هایتان را خدا اونقدر پیر می کند که دیگر اسم هایتان را یادتان می رود و هیچی یادتان نمی ماند پس عجله باید کرد.

شریعتی:   آیات را بشنویم هر چقدر فرصت داشتیم ادامه نامه خیلی از شما ممنون و متشکرم انشاالله که همه دوستان و عزیزانمان خاصه پدرها و مادرها در صحت و سلامت باشند و اعضا و جوارحشان صحیح و سلامت باشند دعاهای خوبی که یادمان دادند دوستانی که می خواهند این اذکار و ادعیه را همراه داشته باشند و یادشان باشد دوستان ما در کانال خیلی زحمت می کشند انصافا هم بریده هایی از نکته های کارشناسان را اونجا بارگذاری می کنند و هم از کار توصیه ها را در قالب متن می توانید به کانال ما مراجعه کنید بله دوستان زیر نویس می کنند و انشاالله بهره مند شویم آیات را بشنویم با احترام همراه شما باشیم و در کنار شما.

( قرآن کریم  صفحه223)

شریعتی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اللهم صلی علی علی ابن موسی الرضا المرتضی خوشحالیم که در کنار شما هستیم و همراه شما هستیم به همه عزیزانمان خاصه مخاطبان خوب شبکه سه که سالهاست در کنار ما هستند سلام می کنم به همه شنونده های رادیو معارف و مخاطبینی که تکرار برنامه را هشت صبح از شبکه محترم افق می بینند باید خداحافظی کنیم نکته های خوبی شنیدم و جمع بندی و حسن ختام فرمایشات حضرت را بشنویم.

حجت الاسلام نظافت:پس هر مربی و هر پدری مرگ او را تهدید می کند باید عجله کند و بیماریها اون را تهدید می کند فرصت ها گرفته می شود امیر المومنین از این جهت مستثنی نیستند فرمود یک اسثتنا دارد اندیشه ام که نقصان پیدا کند این از اون جهت که بشر هستند جسمشان که طبیعتا با جوانی فرق می کند اما از اون جهت که جوان هستند فرق می کند ولی دارم به عنوان یک الگو ارائه می دهند این مطلب را که بالاخره بزرگترها توجه داشته باشند حافلظه هایشان را روی ضعف می کنند تا این حافظه هست ازش کار بکشند و معارف را منتقل کنند اگر معارف را منتقل بکنیم در ثواب عبادات و خیرات نسل بعد و نسل های بعد شریک هستیم.

شریعتی:    بسیار عالی خیلی ممنون و متشکرم

حجت الاسلام نظافت:   خدایا به حق محمد و آل محمد ما را از بهترین یاوران امام زمان قرار بده!

شریعتی:   الهی آمین

حجت الاسلام نظافت:   حوائج التماس دعا گویان و عزیزان بیننده هر دغدغه ای که دارند اونطوری که صلاح می دانی کفایت بفرماد و رزمندگان اسلام را پیروز بگردان.

شریعتی:   خوش به حالم که اهل ایرانم و خادم بارگاه سلطانم از مکان های دیدنی جهان بیشتر عاشق خراسانم.

اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی تا فردا تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم.

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها