ما را به حال خویش نخواهد گذاشت اوسختی کشیده ایم و یتیمی چشیده ایم آخر خودش هم از دلمان دربیاورد دنیا و آنچه را که شنیده ایم و دیده ایم، دریاب مزن به سینه ما دست رد که ما گر قطره ایم از آب وضویی چکیده ایم.
سلام می کنم به همه دوستان خوبم خانم ها و آقایان بهترین ها را از قادر متعال برایتان مسئلت می کنم و خیلی خوشحالم که امروز هم در کنار شما هستم و همراه شما امیدوارم بهترین برکات به سمت شما و زندگی تان نازل شود حاج آقای ماندگاری سلام علیکم و رحمت الله خیلی خیلی خوش آمدید
حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمت الله اعوذ بالله السمیع العلیم بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمۀ و ابیها و امها و بعلها و بنیها و سرّ المستودع فیها بعدد ما احاطه به علمک
بنده هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و همه بینندگان و شنوندگان عزیز شبکه های مختلف صدا و سیما عرض سلام و ادب و احترام دارم، دیروز متعلق بود به فاطمه معصومه سلام الله علیها گرامی می داریم روز بانوی کرامت را و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی توفیق بهره مندی از این خاندان کرامت را بیش از پیش به همه ما عنایت بفرماید دعای سلامت امام زمان را با هم تلاوت کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم کن لولیک الحجۀ ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه أرضک طوعا و تمتعه فیها طویلا وامنن علینا برضاه و حولنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره هدیه به ساحت مقدس امام زمان آباء گرامشان مادرشان حضرت زهرا و عمه جانشان حضرت فاطمه معصومه ولی نعمت مان امام رضا انبیا و اولیا و شهدا و صلحا و علما و امام شهیدان شهید مقاومت سید حسن نصر الله و شهید عزیزمان که امروز روی دستان مردم خوب تهران تشییع شد سردار شهید عباس نیل فروشان یک صلواتی را هدیه می کنیم.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم از قدر شناسی مردم تهران در تشییع سردار مقاومت حاج عباس نیلفروشان بسیار بسیار ممنونم و چقدر خوب است این همدلی و با هم بودن امیدوارم همه شهدا در جوار سید الشهدا همین الان و همین الساعه متنعم باشند و انشاالله خبر پیروزی نهایی جبهه مقاومت را همه مون بشنویم و یک روزی انشاالله جشن بگیریم خیلی خوب بحث امروزمان را با دل می شنویم.
حجت الاسلام ماندگاری: چون بحث مان پیرامون قراردادهای الهی بود در قرآن و الحمدلله چند تا قراردادی را با عنایت الهی و دعای امام زمان ارواحناه له الفدا محضر بینندگان اول به خودمان و بعد محضر بینندگان عزیز و شنوندگان عزیز تقدیم کردیم و تابلوی قراردادهایمان گفتیم اوفوا بعهدی اوفی بعهدکم هر مقدار که در این قرارداد ما پایبند به بندهای مختلف قراردادهای الهی باشیم خودمان بهره می بریم این قرارداد همیشه دو سر سود است و این آیه را باز بارها خواندیم «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها (اسراء، 7) هر چه کنیم به خود کنیم گر همه نیک و بد بکنیم چون خدا نیازی ندارد نه به عبادت ما و آسیبی نمی بیند از معصیت و تمرد ما گرجمله کائنات کافر گردند بر دامن کبریاییش ننشیند امروز می خواهم آقای شریعتی قراردادی مطرح کنم اول سوالی طرح می کنم سوال خیلی از مردم و سوال خودمان هم هست آقا ما دین داریم و اهل بیت هم دوست داریم علامت دوست داشتن این است که در ولادت هایشان و در شهادت ها و در اربعین در مشهد الرضا در قم شما دیروز و پریروز قم مشرف بودیم واقعا مدل اربعین بود در کربلای معلی بود موکب ها پذیرایی ها و زوار
شریعتی: بله تصاویرش را دیدیدم
حجت الاسلام ماندگاری: حال و هوای ویژه ای بود ممنون مردم نازنین مان هستیم در قم اونطوری در اربعین اونطوری و در حرم امام رضا اونطوری در تشییع شهدا هم اینطوری مایه می گذارند و در کمک به عرضم به خدمت تان که ستم دیدگان و مظلومین غزه و لبنان و هم که واقعا مردم دارند سنگ تمام می گذارندو انشاالله خدا بهشون برکت بدهد بیش از پیش در این مسیر مجاهدت بکنند.
مردم می گویند ما دین داریم عبادات مان هم فی الجمله انجام می دهیم واجبات را انجام می دهیم و محرمات را ترک می کنیم وز یارت هم می رویم و محبت هم داریم یاری می کنیم و خرج می کنیم برای دین خدا و مجلس امام حسین و کربلا و سفرهای زیارتی چرا اون بهره ای که وعده داده شده به ما نمی رسد؟ چون تو اون حدیثی که امام رضا فرمودند تعبیر امن من عذابی بود کلمۀ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ حِصْنِي، مَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي خدا وعده ه ای زیادی داده وعده هدایت و محبت داده و وعده نصرت داده و وعده عاقبت به خیری داده و عده پرواز هم داده چرا به این وعده ها نمی رسیم؟ یکم ساده ترش کنم سوال را می گویند زیارت می گویند چهل بار اومدیم جمکران و حرم امام رضا به اون حاجت نمی رسیم و به اون خواسته نمی رسیم چرا اون آرامشی که شما از آیات و روایات نقل می کنید باید متدین و دیندار داشته باشد ما بهش دست نیافتیم مگر شما نمی گویید علی بذکر الله تطمئن القلوب چرا ما آرام نمی شویم چرا در زندگی هایمان اینقدر گره وجود دارد مگر نمی گوییم که اول الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا باید خدا هدایت کند ما در قصه بچه هایمان گیر کردیم زن و شوهرها در ارتباطشان با هم گیر کردند
شریعتی: مگر نگفتیم ان تنصر الله ینصرکم همه وعده هایی که خدا داده متی نصر الله
حجت الاسلام ماندگاری: چه در قصه سخت جنگ چه در روند عادی زندگی خودمان چرا و این سوال را خدا توفیق بدهد در این فرصتی که داریم به دعای حضرت معصومه سلام الله علیها بتوانم تقدیم کنم آقای شریعتی یک مثالی من بزنم حتما همه من و شما در مسیرهای رفت و آمد و همسایگی مان دیدیم یک ساختمانی دارند می سازند یک سال دو سال و سه سال گاهی وقتها چندین سال است دارند خرج می کنند ولی هنوز قابل سکونت نشده می توانیم اونجا بگوییم همه می پرسند چرا پس نمی آیند توش بنشیند یک جواب خودمان به خودمان می دهیم هنوز کامل نشده و هنوز دیوارهایش تا بالا نرفته هنوز قابل بهره برداری نیست به نقطه ای که قابل استفاده بشود هنوز نرسیده هنوز سیم کشی و لوله کشی اش مانده و دیوارها ساده ترین مرحله اش این است که چهار دیواری یک دیوار باید سی رج آجر و بلوکه ای بچینند هنوز مانده همه خودمان را قانع می کنیم که این هنوز قابل بهره برداری نیست حالا که قابل بهره برداری نیست پس اعتراض نکنیم بنده خدا دارد هزینه می کند هر روز کارگر و بنا و معمار و سیم کش و لوله کش و گچ کار همه را بخواهم اسم ببرم زیاد می شود در مجلس ها اگر همه را اسم نبریم ناراحت می شویم اگر همه را اسم نبریم ناراحت می شویم همه می دانیم این همه دارد هزینه می شود ولی هنوز قابل بهره برداری نیست یک جواب خودمان به خودمان می دهیم می گوییم هنوز به نقطه قابل بهره برداری نرسیده می خواهم جواب سوال را با مثال ساده بزنم اگر روایات ما فرمودند ولایت علی ابن ابیطالب حسنی کلمۀ الله لا اله الا الله حصنی یعنی یک ساختمان و یک چهار دیواری است هر چی هم هزینه بکنید تا به نقطه بهره برداری نرسد اون آثار و برکاتی که شما توقع دارید به دست نمی آید هزینه هم کردید هی نگاهش می کنید چرا به این نقطه نرسید خوب به نقطه بهره برداری برسانش تا خودت بهره ببری کسی دیگر هم بهره نمی برد اولین کسی که بهره می برد خودت منتفع می شوی ولایت مداری که خدا همه برکات را برایش گذاشته اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ (بقره، 257) نورانیت می آورد در زندگی والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا یعنی هدایت می آورد و ان تنصروا الله ینصرکم یعنی نصرت می آورد إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمٰنُ وُدًّا (مریم، 96) محبوبیت می آورد وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ (طلاق، 3) گشایش می آورد و برکت می آورد لفتحنا علیهم برکات من السما و الارض برکت می آورد همه آیات را بخوهم بخوانم تا صد و خورده ای آیه باید بخوانم اینها وقتی است که ما به نقطه بهره برداری برسیم البته همیشه می گوییم قیاس مع الفارق است یک مثالی که می زنیم ما طلبه ها ذهنمان یک جهت از یک جهت مقرب است یعنی ما را به مسئله نزدیک می کند و از صد جهت شایدفاصله داشته باشد قطعا خدا را با اون معمار و ساختمان نمی خواهیم مقایسه کنیم خدا لطفش این است که ما یک قدم برداریم خدا صد قدم بر می دارد من جاء بالحسنت فله عشر امثالها اما برای اینکه مطلب برای خودمان واضح شود مثال می زنیم می خواهیم چی بگوییم؟ در قرارداد ولایت مداری ما چهار تا دیوار را باید ببریم بالا یک چهاردیواری حداقل چهار تا دیوار می خواهد یک خانه نمی گوییم شش ضلعی و هشت ضلعی و خانه های مدل جدید و دوبلکس حداقل یک خانه ساده ای که می خواهیم توش پناه بگیریم چهار تا دیوار لازم دارد که بشود سقف زد این دیوارها به نظر شما نیمه کاره باشد قابل بهره برداری است یا کامل باید باشد لذا من چهار دیوار را از خودم می پرسم و از شما و مخاطبان عزیزم می پرسم با حضرت معصومه سلام الله علیها و با بقیه خوبان عالم یک کم تطبیق می دهیم این چهار دیوا ررا اگر در زندگی هایمان بردیم بالا به نقطه بهره برداری برسانیم و به اون برکات نرسیدیم حق داریم گله کنیم این چهار دیوار چی است؟ خیلی روایات گفته و آیات هم گفته.
- دیوار معرفت: به ما گفتند اگر می خواهید بروید زیارت امام رضا وا هل بیت عارفاً بحقه حق اینها را باید بدانی این حق معرفت است.
- دیوار محبت
- دیوار اطاعت و تسلیم
- دیوار نصرت
ما در تمام این چهار دیواری که یعنی ارتباط ما با اهل بیت در این چهار تا بُعد است ما در این چهار بُعد ارتباط همه مردم به همه دوستداران اهل بیت یک مقدار دیوارها را چیدند ولی یک رج، دو تا، سه تا ولی هنوز به نقطه قابل بهره برداری نرسیدیم و توقع هم داریم چرا این خانه به ما گرما نمی دهد؟ چرا ما را از سرما حفظ نمی کند و چرا حاجاتمان را بر آورده نمی کند و چرا ارتباط و معیت مان با اهل بیت تکمیل نمی کند؟ عزیز دل من اول به خودم می گویم اینجا هم ناظر مهندس شهرداری نیست ناظر دیوان محاسبات نیست ناظر بازرسی و حراست ها نیست ناظر خداست خدا است که می فرماید اوفی بعهدی و اوفی بعهدکم یک آیه دیگر بخوانم یعلم خائنۀ الاعین و ما تخفی الصدور اگر دیوار را کج ببری بالا خدا می فهمد شاقول دقیق گذاشته خدا حالا چهار تا را می خواهم یک مقدار توضیح بدهم برای خودم و بینندگان و شنوندگان محضر شما یک همه ما یک معرفتی به اهل بیت داریم حتی شوخی کردم به یک بچه ای گفتم امامان را بشمار گفت امام اول علی و امام دوم حسن و امام حسین تا امام دوازدهم الحمدلله اما این معرفت کافی است معرفت به اسمشان و پدر و مادرشان کی است و در چه زمان زندگی می کردند و کی به دنیا اومدند و کی شهادت پیدا کردند و چند تا اولاد دارند و با کدام خلفای بنی امیه و بنی عباس همزمان بودند و چطوری به شهادت رسیدند و مزارشان کجاست و شاگردانشان کی است اینها همه خوب است ولی همه ردیف اول و دوم و سوم دیوار است اون معرفتی که ما را به نقطه بهره برداری می رساند معرفت به حق این خاندان است معرفت به حق این خاندان یعنی چی آقای شریعتی؟ حق اینها چی است؟ حق اینها این است که من باور کنم اینها حق تقدم در فهم دارند با کدام آیه؟ بارها خواندیم آیه شش سوره احزاب ان نبیُّ اولی بالمومنین من انفسهم اگر من ببینید بچه کلاس اول من بهترین مثالی که اینجا پیدا می کنم بچه در کلاس اول معلم برایش بعد از خداا ست البته شاید خدا را بعد از معلم نشناسد معلم خدایش است حتی به مامان بابا می گوییم خانم معلم و آقا معلم گفته باید این کار انجام بشود یعنی حتی گاهی وقتها می خواهند به مامان باباش بگوید شما به اندازه معلم من را متوجه نیستید بچه درکلاس اول همه فهم عالم را در معلمش می بیند این خیلی قشنگ است بعد چه اتفاقی می افتد آقای شریعتی هر کار می خواهد بکندآقا اجازه خانم اجازه خودمان یادمان است خودکارمان می افتاد زمین آقا اجازه خم بشوم خودکارم را بردارم آیا این معرفت را به حساب خودم بزرگ شدم و حجت الاسلام شدم و برایم چند تا عنوان می گذارم آیا من این معرفت را به امام زمانم دارم حتی می خواهم خم شوم خودکارم را بردارم همینقدر ظریف و دقیق عبدالعظیم حسنی که بارها گفتیم چه ارتباطی باا مام هادی و امام جواد بعضی ها می گویند با امام عسگری هم داشتم و بعضی می گویند نداشتم با امام رضا هم بوده با جلالتی که مفسر و محدث و نسل پنجم امام حسن است به تعبیر من آب می خواهد بخورد از امام هادی می پرسد من اجازه دارم آب بخورم این می شود معرفت به حق آقا یعنی ما دیگر هیچ اختیاری از خودمان نداریم وقتی یکی پیدا کردی که فهمیدی از تو بیشتر می فهمد و زودتر می فهمد و بیشتر می فهمد و وسیع تر و دقیق ترهم می فهمد چرا خدا حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام را امتحانش کرد خواست در یک سفر می دانیدهمه سه تا اتفاق در یک سفر افتاده در قرآن خدا می خواست به موسی بگویددر این سفر خضر از تو بیشتر می فهمد
شریعتی: قصه اش را مفصل آقای عابدینی فرمودند
حجت الاسلام ماندگاری: بله ما هم متذکر شدیم خدا می خواهد به موسی بگوید پیغمبر هستی جای خودش پیغمبر اولوالعزم هم هستی جای خودش صاحب کتابی جای خودش ولی باور کنید خضر در این سفر در این مقطع از تو بیشتر می فهمد لذا کارهایی کرد که حضرت موسی سوال کرد اعتراض نکرد فقط سوال کرد بیاییم سراغ حضرت اینها را می گوییم معرفت به حق حضرت زهرا سلام الله علیها آقای شریعتی مقامش را هیچ کس نمی داند امام صادق سلام الله علیها فرمودند انا انزلناه فی لیلۀ القدر لیلۀ القدر فاطمه یعنی همچنان که لیلۀ القدر و ماادرک ما لیلۀ القدر و ما ادرک مقام فاطمه سلام الله
شریعتی: حجت خدا بر ائمه
حجت الاسلام ماندگاری: ولی حضرت فاطمه می داند که امیر المومنین از او بیشتر می فهمد می فرماید البیت بیت و رحمتک تو اجازه بدی بیان اجازه ندهی نیایند هر چی تو بگویی ابوالفضل با اون مقام به امام حسین می گوید هر چی تو بگویی لذا جلسه قبل گفتیم امام صادق راجع به ابوالفضل سلام الله علیهما فرمودند اشهد انک بالتسلیم و التصدیق فاطمه معصومه سلام الله علیها برای آمدنشان از مدینه به خراسان ازامام رضا اجازه می گیرند کی ها همراه باشند اجازه می گیرند؟ از چه مسیری بیایم اجازه می گیرم؟ در عین حال که فاطمه معصومه کسی است که من یک روایت دیروز می دیدم امام کاظم علیه الصلات و السلام تا زمان امام کاظم ایشان شش ساله بوده پدر بزرگوار از دست داده شش ساله جواب بانوان مدینه را می داد سوالاتشان را امام کاظم نگاه می کردند یک دختر شش ساله دارد جواب سوال معارفی مخاطبان را میدهد می گفتند فداها و ابوها بابا به قربانش بشود این وجود نازنین اجازه می گیردحالا من از خودم سوال می کنم و از همه مخاطبان سوال می کنم ما اگر برای هر کارمان می خواهم توضیحش را بدهم ازدین خدا اجازه گرفتیم از ولی خدا اجازه گرفتیم به تعبیر بزرگان برای هرکارمان حجت شرعی داشتیم اجازه شرعی داشتیم
شریعتی: یک نمونه اش که در ماه قبل تجربه کردیم گفتیم برای رد مظالم باید اجازه بگیرید
حجت الاسلام ماندگاری: حاج آقا من دوست دارم من خودم صدقه ام را بدهم خیر تو به اختیار ما مختاریم ولی آمدی در مدرسه اسلام ثبت نام کردی باید برای همه دخل و خرجت اجازه بگیری و حجت شرعی داشته باشی آقای شریعتی همه برادران و خواهرانی که اهل بیت را واقعا دوست دارند هر خواهر و برادری با هر قیافه و پوشش و هر تیپی بیاید حرم امام رضا و اهل بیت و حرم حضرت معصومه حق دارد بیاید اما برای هر نوع پوشش اجازه گرفته؟ حجت شرعی دارد؟ یک معرفت به حق آیا برای هر خوراکمان ما حجت شرعی داریم؟ آیا برای هر نگاه کردنمان در همه خانه هاتلوزیون است در خیلی خانه ها ماهواره است دست همه گوشی همراه است آیابرای هر دیدنی ام حجت شرعی دارم؟ برای هر شنیدم حجت شرعی دارم این یعنی معرفت به حق اگر من باور دارم حضرت معصومه من سه تا عزیز را نام بردم حضرت معصومه سلاما لله علیها و حضرت ابوالفضل و حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه اینها معصوم نبودند همراه من سلمان سلام الله علیها در زمان خودمان گفتیم نائب اهل بیت درزمان ما خود اهل بیت فرمودندعلما و فقها هستند آقا راجع به حاج قاسم سلیمانی عزیز فرمودند هر کاری می خواست بکند از من اجازه می گرفت و فرمانده ای است برای خودش ژنرال های روسی زیر دستش بودند ژنرالهای سوری و عراقی زیر دستش بودند ولی باید برای هر کارش حجت شرعی داشته باشد من یک موقعی با واسطه از حضرت آقا پرسیدم این بودجه ای در مجموعه در اختیارش هست برای هر خرجش حجت شرعی برای خودت قطعی شد انجام بده معنی حجت شرعی را می خواهم بگویم در دادگاه عدل الهی که می خواهند از تو سوال کنند چه سوالی را می خواهند بپرسند بارها گفتیم لتسئلن یومئذٍ ان النعیم از این نعمتی که به تو دادیم این نعمت می تواند نعمت دست و پا و گوش و زبان باشد می تواند مال و فرزند و خانواده و همسر و پدر و مادر باشدمی تواند پست و مقام و شهرت و ثروت و ریاست باشد همه این نعمتها می تواند فرصت ها باشد حجت شرعی معنایش این است آیا ازا ین نعمتی که بهت دادیم با هدایت ولی خدا در هر زمانی ولی خدا یعنی قرآن و اهل بیت در عصر غیبت هم یعنی علما و فقها و ولی فقیه با هدایت این ولایت در مسیر بندگی استفاده کردی یا نه؟ یعنی در استفاده ات اجازه داشتی یا نه یک تعبیر در محاورات ماشین خودمه، پول خودمه، مغازه خودمه، ریاست خودمه ما از اینها نداریم خودمه نداریم اگر دست من دادند امانتی دادن هذا من فضل ربی این معرفت را ما می خواهیم این معرفت ساختمان کامل است ما را به نقطه بهره برداری می رساند هر کی به این معرفت رسید اگر بهش اون برکات را ندادند اعتراض کند حق دارد و الا اگر نرسیدیم درست مثل ساختمانی است که نه پنجره دارد و نه دیوارهایش بالا رفته ونه برق و آب دارد می گوییم چرا نمی روی بنشینی می گوییم مرد مومن کی می رود بنشیند این قابل بهره بداری نیست این را بهش می گوییم معرفت به حق یعنی اینها اولویت در فهم دارند و اولویت در فهم یعنی از هر امکان خودت نعمت خودت می خواهی استفاده بکنی از این ها اجازه بگیر تا حجت شرعی داشته باشی روز قیامت سرت بالا باشد بگویی خدایا حالا یک شوخی کردم دیگر عیبی ندارد انشاالله با هم دیگر برویم مکه با مخاطبان عزیز توی سفر حج وقتی احکام یک بار دیگر هم شاید گفته باشم احکام حج را برای زائران می گفتم زائرها گفتند خیلی سخت است گفتم یک راه آسان برایتان دارم گفتند چی؟ گفتم من راهنمای شما هستم از طرف بعثه چون حالا طلبه هستم و اینها راهنمای شما هستم منی که راهنمای شما هستم جلو راه می افتم وظیفه ام هم هدایت و راهنمایی شماست بر اساس تجربه و معلوماتی که دارم من حرکت می کنم جلو شما پشت سر من من کاروانم را بیست تا بیست تا میکردم برای اعمال حج و طواف شما پشت سر من حرکت کنید من هر کاری کردم شما هم انجام بدهید بگویید الله بالله گردن مُلا گفتم الله و بالله گردن ملا یعنی من حجت شما هستم این آقا به عنوان روحانی و عالم کاروان امد گفت انجام دادیم ایشان به ما گفته اینها به ما گفت حتی گفتم نیت هایتان یادتان رفت برای طواف بخواهیم از راسته حجر شروع کنیم باید بگوییم هفت دور درذهنمان بگذرد طواف عمره تمتع از حج تمتع و از حجت الاسلام بر من واجب قربتا الی الله گفتند ما که یادمان رفت گفتم بگو همان که حاج آقا گفت الله بالله گردن مُلا اعمال که تمام شد اکثر کاروان همراه بودند یکی دو نفر تک روی می کردند مشکل داشتند به اینها گفتم چطور بود اعمال گفتند حاج آقا اینکه خیلی راحت بود گفتم راحت بود چون شما پشت سر من اومدید این همان دیوار کامل است در همان مسئله کوچک در مسئله حج اینها هم معرفتشان را به حقیر سراپا تقصیرکامل کردند گفتند این را گذاشتند برای راهنمایی ما این آیه قرآن می آید و من یتولی الله و رسوله والذین آمنوا فان حزب الله من الغالبون این آیه می گوید هر که پشت سر خدا و رسول خدا و جانشین رسول خداکه اهل بیت هستند در زمان غیبت علما وفقها ما هم از طرف علما و فقها رفتیم سمت روحانی کاروان شدیم هر کی پشت سر اینها حرکت کند به موفقیت می رسد بهشون گفتم شما از این دیوارتان بهره برداری کردید چون حق معرفت را نسبت به من طلبه کمترین انجام دادید حالا همین را گفتم اگر تو همه زندگی مان هر کاری می خواهید بکنید ماا عتمادمان این است که برای هر مطلبی در زندگی ما قرآن دستورالعمل را داده مجوز چطوری انجام بدهی را داده لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین و کل شیءٍ احصیناه فی امامٍ مبین به ما گفتند شما در هر مسئله ای که در زندگی تان از خوردن و آشامیدن و خوابیدن و ازدواج کردن و تفریح کردن و ورزش کردن و اقتصادو سیاست و مدیریت و همه امورمان حتی در میدان جنگ همه مون شنیدیم در میدان جنگ برای امیر المومنین آب آوردند آب خواستند ظرفش لب پریده بود دراسلام گفتنددر ظرف لب پریده آب خوردن مکروه است نگفته حرام است حضرت فرمودند نمی خواهد چرا چون دینی که من اعتقاددارم از من بیشتر می فهمد مجوز در آب خوردن ظرف را به من نداده
شریعتی: قصه حاج قاسم خدا رحمتش کند در سوریه بود رفته بودند وارد منزلی شدند و یادداشت گذاشته بودند
حجت الاسلام ماندگاری: من قشنگ یادم است که به همه نیروها گفت می روی خانه مردم مجبوری سنگر قرار بدهی برای دفاع یادداشت بنویسید که ما آمدیم در خانه شما راضی باشید اگر هم اسباب و مسبابی را جابجا کردیم و خراب شده ما حاضریم بیاییم خسارت بدهیم اینقدر مردم سوریه از این نوشته ها لذت بردند گفتند ما همه مون فدای شما شما مدافع دین ما و مملکت و ناموس ما بودید ببینید چون یاد کردید از حاج قاسم یک جمله دیگر بگویم حاج قاسم در سوریه می گفت من شب ها خوابم نمی برد یک جوری می خوابید که گفتم برای چی گفتم وقتی دارم فکر می کنم آیا من اجازه دارم بخوابم وقتی ناموس مسلمان در خطر است خوابش را می گوید اجازه ندارم این می شود حق معرفت آیا ما لذا ما به مردم گفتیم و لذا در حرم ها هم می رویم اجازه داریم می گیریم اجازه داریم بیاییم حالا که اجازه می گیریم در حرم ها وارد می شویم اجازه می گیریم همان جا برای نوع حرف زدمان اجازه نمی گیریم ولی برای نوع پوششمان اجازه نگیریم و نوع قدم برداشتن و غذا خوردمان اجازه نگیریم و حجت نداشته باشیم همین جا می خواهم پرانتز باز کنیم برای اسراف و تجمل گرایی مان حجت داریم؟ به خدا نه برای اشرافی گری مان حجت داریم؟ به خدا نه من نمی دانم چندین بار در منبرهایم گفتم اینجا یادم نیست گفته باشم گفتم زندگی های ما سه دسته لوازم است خیلی ساده می گویم همه متوجه شوند مردم عزیز در زندگی و خانه من و شما سه دسته لوازم است یک دسته لوازم ضروری است مثل فرش و گاز و یخچال و ماشین لباسشویی ما اجازه نداریم اینها را خیرات کنیم اجازه نداریم حجت نداریم چون مال زن و بچه مون است باید نگه داریم دو یک دسته لوازم ما برای رفاه زن و بچه مون است یک مبلی تهیه کردیم و یک پشتی گذاشتیم و یک تختی گذاشتیم اینها ضروری زندگی نیست یعنی اگر نباشد می شود زندگی کرد همچنان که صد سال پیش زندگی می کردند هیچ کدام را نداشتند ولی رفاه زندگی است ولی می گویم اینها را نمی خواهد به کسی بدهیم قطعا من خودم را می گویم در زندگی من طلبه ای که ادعا دارم و در زندگی خیلی از ماها یک دسته لوازم است که اسمش را می گذارم هوسیات این گل را پشت ویترین دیدم این گل را بخرم قشنگه، نه ضروری است و نه رفاه است تزئینات است و هوسیات است و اسراف است و تجملات است
شریعتی: به قول حاج آقای فرحزاد می گفت اینها خرج نیست برج زندگی است
حجت الاسلام ماندگاری: برج زندگی است من می خواهم بگویم همین ها را بینی و بین الله اینها چون روز قیامت جواب نداریم بدهیم ما یک بنده خدایی رفت انواع و اقسام از این دکوری ها داشت حیوان ها و مجسمه ها گفتم روز قیامت تو را بیاورند بگویند با چه اجازه ای پولت را خرج اینها کردی گفت پول خودمه گفتم کی گفته پول توعه ما مالک نیستیم و امانت دار هستیم ما صندوق دار بانک بودیم این معرفت به حق است مگر ما نمی گوییم مالک عالم خداست و بعد از خدا پیغمبر خداست و بعد از پیغمبر اهل بیت هستند اینها مالک عالم هستند خوب من مالک نبودم اگر می خواهم حتی لوازم زندگی ام را خرج کنم باید از اینها اجازه بگیرم دیگر خوب من اجازه داشتم پولی که در جیب من است خرج به قول عرضم به خدمت تان برج زندگی بکنم به قول حاج آقای فرحزاد عزیز روز قیامت جواب ندارم الان هم نه تنها روز قیامت گیر هستم الان هم از این محبتم به اهل بیت بهره لازم را نمی برم این سوال من هست می گوید من که اهل بیت را می شناسم چرا به من کمک نمی کنند یک جا رفتم چند نفر میهمان بودند هفت هشت ده نفر شاید به اندازه چهل نفر غذا درست کرده بودند گفتم اجازه داشتی گفت شان میهمان است گفتم کی گفته شان میهمان اسراف است شما غذای در شان میهمان درست کن یک غذا دو غذا نه هشت رقم غذا اجازه نداری روز قیامت هم نمی توانی جواب بدهی معرفت به حق معنایش این است پس
شریعتی: یکی از بزرگان ما می فرمود قبل از اینکه هر کاری انجام بدهید و می خواهید حرف بزنید و جایی برویم و نکته ای بگویید جوابش را از قبل آماده کنید
حجت الاسلام ماندگاری: وقتی قرار است روز قیامت از من سوال کنند آیا از این نعمتی که به تو دادیم پول های توی جیبم و نعمت زبان من و چشمم و دستم الان من یک حرف هایی می زنم اینجا یک نفر یک تذکری به من می دهد می فهمم حرف من یک گوشه اش ناقص بوده باید بیایم عذرخواهی کنم شاید به اون حرفم حجت کامل نداشته باشم من در برنامه های قبلی همیشه گفتیم وظیفه ما نقد منصفانه و دفاع منطقی است از نظام مقدس جمهوری اسلامی چون نظام جمهوری اسلامی مثل لیوان است هم نیمه پر دارد و هم نیمه خالی، نیمه خالی اش را نقد منصفانه کنیم و نیمه پرش هم دفاع منطقی کنیم نگویم همه لیوان پر است نخیر خالی دارد نگویم همه لیوان خالی است پر هم دارد جلسه قبل من اشاره کردم به این جمله بعضی از دوستان همین تیکه را گرفتند که همین جا می خواهم یک تذکر هم به خودم بدهم و هم بقیه یک روز محضر یکی از مراجع تقلید یک قطعه ای از یک منبر یک منبری را بردم گفتم نظر شما راجع به این قطع چی است ایشان فرمود از اول تا آخر منبر را بیاورید من قضاوت کنم امروز پدر همه را دارند در می آورند با این قطعه ها با این بریده بریده ها و به خدا ما اجازه نداریم اجازه شرعی نداریم نمی گویم مال من است مال هر کسی باشد مال حتی دشمن ما هم باشد حق نداریم این کار را بکنیم حالا عزیزان این قطعه را گرفتند روی چشم می گذارم من گفتم هر کس امروز انتقاد از نظام جمهوری اسلامی بکند که دردل مردم خالی بشود این قطعا یا جاهل است یا خائن است این یک تتمه ای است حرف های قبلی مان می شد تکمیل شود می گویم جمهوری اسلامی یک دستاوردهایی دارد مثل نیمه پر یک مشکلاتی هم دارد مثل نیمه خالی نقد منصفانه را هیچ کس نباید جلویش را بگیرد یک جمله هم از شهید بهشتی آوردند درست هم هست نقد منصفانه را همه باید اصلا نقد منصفانه دلسوزانه است
شریعتی: اصلا نقد منصفانه دلسوزانه نباشد سازندگی اتفاق نمی افتد
حجت الاسلام ماندگاری: ما حرفمان این است الان زمان زمان جنگ است قطعا من باید نقد بکنم اما مواظب باشم این نقد من در دل مردم را خالی نکند ببینید نقد می تواند یک جوری گفته شود سیاه نمایی شود وای همه مردم بدبخت هستند و همه مردم بیچاره هستند و همه مردم فلک زده هستند مردم زندگی شان سیاه شد و بیچاره و بدبخت شدند به خاطر چی؟ به خاطر گرانی ها و مشکل مسکن و اشتغال همه اینها هست ولی سیاه نمایی شما گفتید می شود خیانت خدایی نکرده یا جهالت ما ممنون هستیم
شریعتی: بدی ها را گفتی خوبی ها را هم بگو
حجت الاسلام ماندگاری: بعضی ها نگویند یکی مسئول گفتن بدی ها شود و یکی مسئول گفتن خوبی هاش من می گویم لا تقربوا الصلات تو بگو انتم سکارا نمی شود دیگر این دو تا با هم است حالا ببینید من برای همین جمله هم که هفته قبل تتمه اش را نگفتم باید روز قیامت جواب بدهم الان می گویم خدایا من چون جلسات قبل گفتم این دو تا با هم است فکر می کردم همه عزیزانی که بحث ما را دنبال می کنند این دو تا با هم می گویند الان می گویم عذرخواهی می کنم اگر کسی برداشت غلط کرده هیچ اشکالی هم ندارد عذرخواهی می کنیم از همه مردم عزیز از عزیزانی که تذکر دادند تشکر می کنیم ما می گوییم انتقاد و انتقادهای شکننده ای که تو دل مردم را خالی می کند امروز ما می خواهیم مردم ما همشون مثل نمازگزاران روز جمعه ای که حضرت آقا نماز خواندند همه مردم ما پای این انقلاب و امنیت و این اقتدار و این ابهت ایستادند بایستند و خواهند ایستاد دل این مردم را خالی نکنید زمان زمان جنگ است دشمن دارد هر روز ما را تهدید می کند البته تهدیدهای دشمن آقای شریعتی مال امروز نیست گفتند ترور می کنیم یک جا گفتند ترور می کنیم از شخصیت ها گفتم 46 سال است ترور کردید رئیس قوه قضائیه ما را ترور کردید و رئیس جمهور ما و نخست وزیر ما را ترور کردید نماینده ها و وزاری ما این که چیز تازه ای نیست گفتند بمبم می زنیم گفتم چهل و شش سال است بمبم می زنید در نماز جمعه ای که آقا خواندند بمب زدید و مو شک زدید هیچ اتفاقی نیفتاده این نظام خیلی قدرتمندتر و این شجره طیبه که اصلها ثابت و فرعها فی السما ما حرفمان این است پس معرفت به حق ما از چهار دیوار یک دیوارش را گفتیم باز مثل ایکه بماند برای هفته آینده می گوییم برادران و خواهران و بینندگان و عزیز همه عزیزان اگر معرفت ما به قرآن و اسلام و ولایت معرفت مان به خدا و قرآن و اسلام و ولایت معرفت به حق باشد معرفت به حق یعنی چی؟ یعنی اونها را آگاه تر و مهربان تر و آزاد از هر علقه بدانم اگر بدانم یک نفر مثل بچه کلاس اولی از من آگاهتر است به من و از من مهربان تر است از من هم به من مهربان تر است هیچ علقه ای هم او را تحت تاثیر قرار نمی دهد یعنی من اگر بدی به خدا هم بکنم خدا باز به من مهربانی می کند او من را راهنمایی می کند و من وقتی همچین وجودی را به نام ولی دارم خدا ولی است و پیغمبر و امامان ولی هستند در عصر غیبت برای من معنا کردند حالا معرفت به حق این دیوار وقتی قابل استفاده می شود قابل تکیه می شود که من هیچ کاری را بدون اجازه اونها بدون پرسش از اونها این آیه را چون خیلی خوانده بودم می گویند برو با ولی ات بیا یک چنین اتفاقی باید بیفتد و رقم بخورد اکبر عبدی در فیلم اخراجی ها می گوید ولی باید اجازه بگیرید اجازه هم یعنی چی یعنی روز قیامت ات حجت شرعی داشته باشی دیگر الله بالله گردن ملا این ولی گفت این کار را انجام بدهم انجام دادم برای همین است که فرمودند روز قیامت را همه با امام ها شون صدا می زنند یا منعوک کل اناس بامامهم.
شریعتی: انشاالله که همه مون متنعم نعمت ولایت باشیم به معنای واقعی کلمه آیات را بشنویم صفحه 222 را امروز تلاوت می کنند آیات نورانی سوره مبارکه هود آیات ششم و دوازدهم بعد از تلاوت آیات با احترام خدمت شما هستیم در لحظات و دقائق پایانی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
( قرآن کریم صفحه 222 آیات نورانی سوره مبارکه هود آیات ششم و دوازدهم)
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم الهی که زیر سایه قران باشید و الهی که حال دلتان همیشه خوب باشد مثل همیشه بهترین ها را از خدا برای همه تون مسئلت می کنم وقت مان رو به اتمام است و حسن ختام فرمایشات حاج آقای ماندگاری عزیز را بشنویم.
حجت الاسلام ماندگاری:می خواهم عرض کنم نتیجه بحث ما معرفت به حق که یک محور را اشاره کردیم حضرت معصومه سلام الله علیها امتیازشان بالاترین امتیازشان به دختر موسی ابن جعفر بودن خواهر امام رضا بودن و عمه اهل بیت بودن نیست دیگران این امتیاز را دارند این را من از خودم نمی گویم از امام صادق می گویم بالاترین امتیازشان این است که معرفتشان به امام رضا معرفت به حق است یعنی کاری نکردند که روز قیامت جلوی امام رضا سر افکنده باشند امام صادق می فرمایند ارتباط من با پیغمبر دو تا ارتباط است: 1- نوه پیغمبر هستم 2- ولایت پیغمبر را قبول کردم این ولایت از اون ور است حضرت زینب سلام الله علیها مثل حضرت معصومه امتیازشان به دختر و خواهر و عمه امام بودن بالاترین امتیاز است این امتیاز است به این که ولایت مدار نسبت به اهل بیت باشیم
شریعتی: یک وقتی از یکی از آقایان حاج آقای میر باقری بود به نظرم پرسیدم چه نکته ای دارد همه شهدایی که در رکاب سید الشهدا به شهادت رسیدند خیلی مقامشان عالی دارد چه نکته ای دارد که همه شهدا به مقام ابوالفضل العباس غبطه می خورند؟
حجت الاسلام ماندگاری: چون از همه ولایت پذیری اش بالاتر بود ببینید یک سردار را از صبحی که جنگ شروع شده تا عصر ببخشید نگذارند برود به میدان این تسلیم امام بودنش می داند امام حسین بیشتر از اون می فهمد و این معرفت به حق است بدون اجازه امام حسین کاری نمی کند اون نکته قشنگی که شما فرمودید پس بیاییم اگر می خواهیم معرفت به حق داشته باشیم که بهره اش به خودمان برسد هر کاری می خواهیم بکنیم هر عملی و هر حرکتی و هر خریدی و هر فروشی و هر قراردادی و هر ارتباطی فکر کنیم آیا اجازه داریم یا نه روز قیامت جواب داریم یا نه برای همین گفتم دعا کنید اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. پیغمبر هم فرمودند ما ان لم تمسلک بهم ابدا خدایا معرفت به حق خودت و به حق ولی ات و نبی ات به حق ولی عصر غیبت به همه ما عنایت بفرما که این معرفت را پیدا کنیم می گوییم المعروف به قدر معرفه هر چقدر معرفت ما بیشتر باشد سهم ما بیشتر خسارت ما کمتر انشاالله
شریعتی: فردا با حضور حاج آقای نظافت خدمت تان خواهیم رسید به شما سلام خواهیم کرد
محمدا به که مانیم محمداه به چه مانیم جهان و هر چه در آن صورتند و تو جانی
السلام علیک یا رسول الله