اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-07-12-حجت الاسلام عاملی-لغو امتیازهای قومیتی در سیره رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و نکاتی پیرامون شهید سید حسن نصرالله

بسم الله الرحمن الرحیم شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خانم ها آقایان سلام وقت تان به خیر به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید به همه مخاطبان خوب شبکه افق تکرار برنامه را می بینند شبکه جهانی ولایت هر کسی در هر کجا هست صدای ما را می شنود و تصویر ما را می بیند بادل و جان بهش سلام میکنم امیدوارم آخرهفته خوبی داشته باشید برای پیروزی و نصرت رزمندگان در جبهه مقاومت همچنان دعا می کنیم انشاالله نصر الهی قریب خواهد بود با افتخار به رسم پنج شنبه ها در محضر حاج آقای عاملی عزیز هستیم سلام علیکم و رحمت الله خیلی خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام عاملی:   و علیکم السلام و رحمت الله محضر همه عزیزانم دعا دارم از خدای متعال توفیقات خاص و رفع گرفتاری ها و توفیق طاعت و عبودیت و خلوت و انس با حضرت حق را مسئلت دارم و برای ما خیلی سخت است که در خصوص این فاجعه ای که درست شد صحبت کنیم ازخدای متعال برای روح مطهر سید مقاومت عالی ترین عنایات برای خون مبارکش و عالی ترین تاثیرات برای همرزمانش و بهترین توفیقات و برای دشمنانش بدترین درکات و برای دوستدارانش سکونت و آرامش و تسلا از خدای متعال مسئلت دارم ما یقین داریم که حق مؤید ذاتی دارد یعنی همه باید توجه داشته باشند حق درذات خودش مؤید ذاتی دارد تأیید می شود در کربلا وقتی حضرت علی اکبر دیدند که پدردر اون اوضاع خاص گفت که انا لله و انا الیها راجعون گفت پدر جمله خوبی است جایش اینجا نیست گفت من در خواب دیدم که کاروان حرکت می کند و عاطفی میگوید مرگ دنبال این کاروان است اونجا به این قاعده  اشاره کرد حضرت علی اکبر عرض کرد یا اولسنا علی الحق ما حق هستیم یا نه گفت بله لانبالی بالموت مرگ ما هیچ واهمه ای نداریم رجز هم که می خواند شما الان نمی دانید چیکار کردید بعدا می فهمید و با اینکه همه شهید می شوند العقل قد بانت لها حقائق و ظهرت من بعدها مصادقه شخصیتی که سی سال در برابر بدترین طاغوت می دانید که بالاتر ثواب کلمات عدل عند امام جائره است از این بالاتر ثواب در دین خودمان نداریم کلمات عدل عند امام جائر در برابر این طاغوت بایستی و حرف حق بزنی سی سال حالا خدا چطور باید پذیرایی کند و استقبال بکند حضرت آیت الله مشکینی می فرمودند وقتی حاج آقا حسین قمی از دنیا رفت کسی در خواب دید که ملائکه آسمانها را تزئین کردند پرسیده بود چه خبر است گفت حاج آقا حسین قمی می آید تازه برای انسان های عادی وارد شده پنجاه روایت وارد شده که به استقبال شما می آییم ایشان نه فقط در تاریخ لبنان نه فقط در تاریخ عالم عرب که افتخارعرب بود واقعا علاوه بر اینکه افتخار عالم اسلام بود ایشان در تاریخ ایران ما هم ماندگار شد چون سی سال سد محکمی در برابر یک رژیمی که فزون خواهی اش حد و مرزی ندارد و ادبیاتی که دارد بسیار ادبیات افن و نژاد پرستی وحشتناک که هیچ ابایی از خونریزی ندارد در برابر او ایستاد این امنیت بسیار بزرگی برای ایران عزیز ما بود من اعتقاد دارم که اون آیه وَ المَلائِكَةُ يَدخُلُون‌َ عَلَيهِم‌ مِن‌ كُل‌ِّ باب‌ٍ ‌کل‌ باب‌ (رعد، 23) اونطوری باید پذیرا شود این بزرگوار

شریعتی:   می گفت سنگر بودی که با سنگر شکن زدنت اینقدر که عظیم بود به نظرم سید حسن نصر الله مثل حاج قاسم ما مصداق المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ (اصول کافی، جلد 9، ص 181) مثل یک کوه بود من که توفیق نداشتم ایشان را ببینم ولی اجازه می خواهم اول برنامه امروز با توجه به ملاقات هایی که با سید حسن نصر الله داشتید یک خاطره و حسن مطلعی که جلسه امروز ما باشد برای ما و مخاطبانمان شنیدنی باشد

حجت الاسلام عاملی:   ایشان خیلی خوش مشرب بود نشان می دهد که چقدر بی تاب هستم می گویم خدایا اگر ایشان را می دیدم چقدر بی تاب تر می شدم چند لحظه که باهاش صحبت می کردیم واقعا می گفتم فدایش شوم خیلی خوش مشرب بود تمام حرف که می زد ظهور شجاعت و بصیرت بود و واقعا شخصیت استثنایی بود وصفی که از ایشان برجسته بود ولایت پذیری اش خیلی عجیب بود من صراحتا می گویم اینجا از ما ایرانی ها بالاتر بود ایشان یک قصه ای برای بنده نقل کرد گفت که در عالم اسلام یک اتفاقی افتاد جزئیات حادثه راهم گفت چون محرمانه است من نمی توانم وارد جزئیاتش بشوم این حادثه که اتفاق افتاد ما گفتیم این به نفع ماست چون در اون حادثه یک ظلمی شده بود برای حزب الله می گفت ما خیلی شاد شدیم و بعضی از بالاخره اعضای ما جشن و سرود و بالاخره بساط خوشحالی درست کردند از نگاه اونها اتفاق مبارکی بود چند روز گذشت مرحوم سردار سلیمانی که اومدند من قصه را بهش گفتم که این حادثه که ما شنیدیم ما جشن گرفتیم و شادی کردیم سردار سلیمانی رفت یک ماه دیگر که اومد همه ما نشسته بودیم و فرماندهان گفت قصه شما را به آقا گفتم آقا گفت نخیر آن حادثه به نفع ما نبود و حضرت به ما فرمودند من تا صبح نخوابیدم در اون قصه که چرا این اتفاق افتاد همینطور که سردار سلیمانی قصه را نقل می کرد با پهنای صورت و فرماندهان ما همه گریه می کردند که چرا ما خوشحالی کردیم من هم گریه می کردم وقتی قصه تمام شد سردار به ما گفت که برای چی گریه کردید گفتیم ما گریه می کنیم از این که یک شب آقای ما مولای ما ناراحت بوده و ما خوشحالیم حالا شما نمونه اش را دارید همچین ولایت پذیری این خیلی برای من تکان دهنده بود

شریعتی:   آخرین بار کی دیده بودید ایشان را؟

حجت الاسلام عاملی:   در کنگره محقق کرکی در لبنان مطالب بسیار نفیسی فرمودند ما حدود پنج ساعت خدمت ایشان بودیم ایشان خیلی اهل جود و سخا بود و ما را نگه می داشتند برای ناهار و از محضرشان سوالات و مطالبی که ایشان داشتند خیلی تیزبین بودند خیلی آینده نگر بودند خیلی اهل برنامه بودند امر فله ای و امر خلق السعاده در زندگی شان نبود

شریعتی:   این کنگره بزرگداشت مرحوم محقق کرکی کی بود؟

حجت الاسلام عاملی:   دو سال پیش بود

شریعتی:   خدا انشاالله به شما سلامتی بدهد روح سید حسن نصر الله رهبر جبهه مقاومت این مرد بی نظیر و شجاع انشاالله با سید الشهدا و اصحابشان مشهور باشد و همین الان الساعه میهمان این سفره پر برکت هستند

حجت الاسلام عاملی:   ایشان گفتندما یک برنامه ای داریم در اردبیل شبهای قدر سه شب قدر برنامه نجوا داریم با خدا با یک زبان خاصی از طرف مردم با خدا نجوا می کنیم یعنی با صمیمیت خاصی که حاکم می شود

شریعتی:   با زبان حال

حجت الاسلام عاملی:   خیلی تعجب کردم ایشان گفت که من شب های قدر برنامه شما را نگاه می کنم من گفتم که حضرت هاشم ما که ترکی بلدنیستیم گفت اون کلمات فارسی مشکل من را حل می کند

شریعتی:   عجب روحش شاد یعنی واقعا چقدر باید زمان بگذرد که یک شخصیتی مثل سید حسن نصر الله متولد شود با اون صلابت جای خالی شان پر نخواهد شد اگر چه خیلی ها می آیند ولی جای ایشان پر نخواهد شد

حجت الاسلام عاملی:   اینها محصول سیستم نیست

شریعتی:   بله دقیقا وارد بحث مان بشویم در این هفته ها با حاج آقای عاملی راجع به شخصیت عظیم و نورانی نبی مکرم اسلام صحبت کردیم خون دلهایی که حضرت خورد و فرمود که هیچ پیغمبری مانند من اذیت نشد برای اینکه خطا و مرزها و حدودها را بردارد و یک امت واحده تشکیل بدهد و یک خانواده بزرگ جهانی که شایدکمتر بهش پرداخته شده

حجت الاسلام عاملی:   بسم الله الرحمن الرحیم

عرض شد که یکی از تاسیسات حضرت ختمی مرتبت بنیانگذارش بوده به خاطر علاقه و حرص خاصی که انبیا دارند برای اینکه انسان ها سعادتمند بشوند و در زندگی شان جنگ و کینه نباشد و پشت کردن به همدیگر نداشته باشند و زمینه کدورت فراهم نشود کارهای بسیار بزرگی کردند حضرت ختمی مرتبت یکی از کارهایشان پایه گذاری خانواده واحد جهانی است اگر ما یک خانواده باشیم همه برادر هستیم و بنابراین مرزبندی های متعارض ممنوع مرزهای قومی درست می کنند و مرزهای دینی درست می کنند و مرزهای مذهبی درست میکنند و حق ویژه درست می کنند و نظام ارباب و رعیت درست می کنند و اکیل و مکیالٍ دنیا را ادراه می کنند همه اینها چیزی است که زیر پای حضرت ختمی مرتبت است صراحتا حضرت فرمودند من مبعوث شدم و العجم و الترک و ابیض و اسود در این باب خیلی کارکردند باید تدوین شود فقط درا ین موضوع فرمودند من که معراج رفتم فرشته ای را دیدم نصفش آتش بود و نصفش برس دعای ایشان این بود یا مولفا بین النار این معناداردکه در اونجا میگویندکه می گفتند اللّهُمَّ يا مُؤَلِّفا بَينَ الثَّلجِ وَالنّارِ ، ألِّف بَينَ قُلوبِ عِبادِكَ المُؤمِنينَ (دانشنامه قرآن، حدیث 5) این حساسیت را نشان می دهد برای اینکه شما مأیوس نشوید هر چقدر هم در ظاهر تعارض ببینید به حرف اینها آستین بالا بزنید

شریعتی:   ولی شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

حجت الاسلام عاملی:   بله نباید تعارض های هویتی درست بشود و هویت های متعارض که یکی از اصلی ترین عوامل جنگ ها همین مسئله بوده است که باعث شده میلیون ها خون ریخته شود نژاد پرستی توافق نژادی در هردوره در زندگی انسان خودش رانشان داده است الان هم ما هم گرفتار هستیم مسئله اسرائیل مصداق یک نژاد پرستی وحشتناک در متون رزمی اینهاست الان شما فکرکردید این همه بچه و زن 42 هزار نفر از داخل اسرائیل یک نفر نمی گوید ما چرا این جمعیت را داریم می کشیم جمعیت بی گناه واقعا با افراد مسلح کار داریم برویم سراغ مسلحین مردم بیچاره چه گناهی دارند که می کشیم چون اعتقادشان این است که غیر صهیونیست باید کشته شوند دیروز چند روز پیش نتانیاهو انتقاد کرد که چرا من را مذمت می کنید من تورات را دارم اجرا میکنم تورات میگوید آخرین نفری که با یهود اگر مخالف باشد باید همه کشته شوند و حق حیات ندارند

شریعتی:   توراتی که دست اینهاست

حجت الاسلام عاملی:   شما در قرآن توصیف تورات را نگاه کنید چه مدح بلیغی از تورات دارد هیهات که کتاب خدا بیاید بگوید که زندگی طفل با اون معصومیت

شریعتی:   اونها می گویند انسان مائیم و قوم برتر

حجت الاسلام عاملی:   میگوید ما حیوان را می کشیم این نژاد پرستی در تاریخ فقط در اونجا نیست من اگر بخواهم صهوینست ها هشت هزار نفر را به خاطر نژاد پرستی کشتند از مسلمان ها یعنی بزرگترین نسل کشی اروپا تحت نظارت نیروهای هلندی و سازمان ملل که فریب دادند سلاح هایتان را بدهید ما مواظب تان هستیم در تاریخچه اروپایی ها این نسل کشی ما بهش می گوییم سویورم این را هیچ وقت فراموش نخواهد شد الان هم این تفکر در اروپا حاکم است جز برل مسئول سیاست خارجی اروپا پارسال یک چیزی گفت اروپا مثل باغ می ماندو اطرافش مثل جنگل می ماندو این جنگل موجودات خطرناکی دارد ما برای اینکه این باغ را امنیتش را حفاظت کنیم همه موجود ات خطرناک را باید بکشیم ببین چقدر تفکر افن و چقدر تفکر متعفن اینطوری نگاه به انسان ها خلق را چون ناودان صاف و زلال اندرآن تابان صفات ذولجلال نگاه تانگاه چقدر فرق دارد پیغمبر ما فرمود الانسان بنیان الله انسان یعنی بنیان خدا لعنت کند کسی را که این بنیان را بیاید منهدم کند و صدام یک نژاد پرست بسیار وحشتناکی بود بسیار وحشتناک و اونقدر کینه داشت برای ایرانی ها زیر بار هم من رانکشید اگر به من اجازه بدهید دمار ایرانی ها را در بیاورم با این حرف رفت زیر پای دار اونوقت سدار قادسیه هستم و شناسنامه ای زده بودند درکل عراق اون زمان من رفتم و دیدم در همه جا شناسنامه صدام که کجا متولد شده و زیر سایه سار درخت نخل عربی وطنش قلب  تمام عرب های دنیا یعنی کاملا تفوق طلبی نژادی این تفوق طلبی یعنی ناسیونالیسم اینطوری زمانی می تواند روی پا بماند که بقیه را خراب کند چون بقیه را خراب نکند تفاوق ندارد معنا ندارد

شریعتی:   باید سوار گرده دیگران بشوی که بیایی بالا

حجت الاسلام عاملی:   الان شما سایت های قوم گرا را بروید محال استکه از فحش جدا شوند در حالی که دین ما اونقدر حساس است به این مسئله حضرت ختمی مرتبت دعوای کوچک قومی را که دید دعوای جاهلی می کنیددر حالی که من در میانتان هستم برگشتید به دوران جاهلی فورا یک دعوای کوچک خدا می گوید . کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ (آل عمران، 103) اینقدر حساس است علی شفا حفره لبه آتش بودی خدا اومد حالا الان بیایید این اختلاف بین مسلمانها را بگویید خدا چه تعبیری می کند اختلاف بین مسلمان ها ما را به این نقطه رسانده است اگر مسلمان ها وحدت و اتحادداشتند آمریکا دم تمام کشورها را اسلامی را دیده و افرادی رامشخص کرده به عنوان والی خاطرش دیگر جمع جمع است دیدید که بایدن از دهنش در رفت گفت یکی از کشورهای بزرگ اسلامی رئیسش گفت که سه ماه دست نگهدار بعدا شروع کن به زدن اینطوری می شود اختلاف اختلاف اسمش را گذاشت شرک خدا و لا تکونوا من المشرکین من الذین فرقوا دینهم اختلاف چطور درست میش ود؟ یکی اش همین تفوق قومی است

شریعتی:   یعنی روح آیه های قرآن وسنت پیغمبر همه فاصله گرفته اند

حجت الاسلام عاملی:   یعنی امت واحده و انا ربکم ان هذه امتکم امتٌ واحده و انا ربکم یعنی باید ثقل کار شما ربوبیت باشد واتقوا یا می گوید إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ  (انبیاء، 92) سراغ تقوا بروید برتری باتقواست و سراغ عبادت بروید خضوع در برابر اراده خدا با اون می شود تشخیص داردکه این چه وزنی دارد بعضی ها روز قیامت وزنی ندارند یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً (کهف، 105)شما بیا از خون پاک دفاع کنی این وزن دارد؟ از خلوص نژادی صحبت کنی این وزن دارد کی می تواند از خلوص نژادی صحبت کند؟ الان دین را می گیرند در اروپا می بیند یکی اش اروپایی نیست اونقدر اختلاف نسل ها و نژادها شده است اینها برای این است که خودشان اتحادیه اروپا درست می کنند اما طرفهای ما نحرهای قومی را راه می اندازند یعنی این باید خیلی بصیر بود در این جور جاها نژاد پرستی خودش یک نژاد پرستی درجه یک بود این اوضاع را درست کرد جنگ آریایی از زبانش نمی افتد نژاد آریایی اینطوری است اینطوری است این اوضاع بالاخره اونجا را درست کرد حالا مثال دیگری بزنم شاخ افریقا کیبتایم بهش می گویند اونجا که سیاه پوستها می رسند یک دقیقه سکوت می کنند بعد چون زمانی که برده داری را درست کرده بود اروپایی نژاد سیاه پوست را برده می دانستند برای خودشان از آفریقاکه می بردند اروپا اونجا امتحانشان می کردند اگر بدنشان آبدار بود به دردشان می خورد به عنوان برده می رفت اروپا اگر اینطوری نبود می آمدند پایش یک سنگی می بستند می فرستادند ته دریا اونجا که می رسند اونجا به احترام اونها یک دقیقه سکوت می کنیم پیغمبر ما وارد این معرکه باید بشود چون کرامت انسان ها اینجا شکسته می شود حیات انسانها و زندگی انسان ها و صلح انسان ها اینجا صددرصد لطمه می خورد این بحث مخصوصا برای کشور ما بسیار ضروری است چون ظرفیت تعدد قومی بسیار بالاست اولا خداوند گفته الف قلوب بینکم اونهاییکه می گوییند این بحث ها برای ادغام اقوام است صحبت ادغام نیست نمی گوید ادغام کرد الف الفت درست می کند انما المومنون الاخوه اخوت درست شد خانواده واحد جهانی الفت درست می کند انما هی امتکم امتٌ واحده همه یک مقصد داریم و یک مجمع را تشکیل می دهیم الفت درست می کنیم وقتی تاکید می کند پدر امت من هستم یک مسیحی می گوید خیلی زرنگ بوده پیغمبر شما چون فهمیده هر قومی برای خودش پدر درست می کند فورا گفت کسی حق ندارد پدر درست کند انا و علی ابواه هذه الامه پسر گر ندارد نشان پدر تو بیگانه خوانش نخوانش پدر شیر را همی بچه بدو تو به پیغمبر چه می مانی؟ بگو اونقدر حساس بود پیغمبر ما که شان کسی شکسته نشود و یا با نژاد پرستی یا با تفوق طلبی مادی یا با مرزبندی مالی یا مثلا رتبه پایین مثلا داشته باشد کسی تا صدر و ذیل مجلس معلوم نشود ظاهرش آسان است چیزی نیست جوری می نشست اونجا که تازه وارد که وارد می شد نمی توانست تشخیص بدهد کدامشان پیغمبر است گاهی می رفت سراغ کسی که خراب می شد آخر سر گفتند یا رسول الله اینها خراب می شوند اجازه بدهید یک سکویی برای شما یک تختی درست کنیم گفت انی اکرموا ان تشبه بالملوک من نمی خواهم شبیه پادشاه شوم من پادشاه نیستم و پیغمبر هستم آخر سر اصرار کردند از گِل یک سکویی درست کردند فبنئوا لها دکاناً تمام زندگی اش را نگاه کنید یک زن یهودی گفت هیچ ایراد ندارد فقط خودت را نمی گیری گفت ویحکی مثل برده ها می نشینی و مثل عبدها می نشینی حضرت فرمود ویحکی فای عبدا یکون اعبد منی مگر می شود درکره زمین کسی را پیدا کنی بنده تر از من به به!

 اونوقت یک لباسی را بنده خدایی آورد در شأن پیغمبر نبود دید اگر برگردد دلش می شکند هنر این است که جوری زندگی کنید که دل کسی نشکند نه اینکه ثروت خودت را اینستا بگذاری و سفرت را اینستا بگذاری و عروسی و آرایشت را بگذاری فقط تفوق طلبی دو تا مورچه را دیدید به همدیگر برسند یکی یک تفوقی بر دیگری دارد صفت حیوانی است بعضی ها را خدا به شکل مورچه می آورددر محشر متکبر را به شکل مورچه درمی آورد تا زیر پای خلایق له بشود وقتی خلایق از حساب خلاص شدند خدا می گوید حالا مورچه را بیاورید اون از کوچکی تکبر کرده آدمیکه کوچک نیست تکبر ندارد مامِنْ رجُلٍ تکبَّر او تجبَّر الّا لِذِلَةٍ وجدها فی نفسِهِ (کافی، ج 2، ص312) هر کس تکبر دارد آرایشی کرده که خودش رانشان بدهد وقتی یک شخصیت واقعی داری احتیاجی به رنگ ندارد و احتیاجی به تبرج جاهلی نداردو احتیاج به اینکه در چشم دیگران خودش را جستجو کند ندارد و احتیاج ندارد شخصیت اندامی از خودش نشان بدهد زن در جامعه باید حاضر بشود به عنوان انسان و حضور انسانی نه حضور جنسیتی حضور جنسیتی جایش جای دیگر است حالا صحبت ما هم در سیره پیغمبر ما بود که این مرزبندی ها را جلویش را فورا بگیرید این روایت را ببینید لذت ببریدکه إِنَّ اللَّهَ يُبْغِضُ عَبْد اذا یراه متمیزا بین اصحابه بین اصحابه اگر کسی تمایز برای خودش درست کند و مرز درست کند پیغمبر ما گفتند حالا که ما ثروتمندان گفتند حالا که ما مجبور هستیم از تو تبعیت کنیم به تو ایمان بیاوریم می آییم به یک شرط فقرا را بکش کنار دلیلش را به او می گویی تا این حرف را گفتند برای پیغمبر خیلی خوب اعیان دورش باشند من بااعیان اومدند حالا می خواهم همه مسلمان بشوند تو یک تأنی کرد یک آیه نازل شد خدا فرمود فلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (تفسیر سوره کهف) حق نداری ازا ینها که اغفلنا قلبه اطاعت کنید خدا باید به مااجازه بدهد که از کی اطاعت کنیم لیطاع باذن الله این آیه قرآن است چند چیز را خدا دست خودش محکم گرفته یکی اطاعت است تو حق نداریا ز آمریکا اطاعت کنی خدا می گوید که فان تطیعوا فانکم مشرکون اول از شیطان صحبت می کند بعد می گوید از این شیاطین اطاعت کنید مشرک هستید اونی که در قبرستان نشسته می گوید کفر کفر کفر قبر را زیارت کنی شرک است این شرک را خدا تعریف کرده در قرآن چطور در بستر اختیار آمریکا قرارگرفتی حرف نمی زنی شدی آخوند درباری ما می گوییم سارای ملاسی سارای یعنی کاخ خطبای الفتنه پیغمبر ما فرمود فتنه ها از اینها بلند می شود به اینها بر می گردد اون شرک نیست خدا چندین جا شرک را معنی کرده فلاتکون من المشرکین من الذین فرقوا دینهم هر کس بگویدفقط من حق هستم بقیه همه کافر هستند و همه را تکفیر کند شرک است این هم آیه اش چرا از انسان حرف نمی زنی همه کافر هستندحتی رؤسای مذاهب اربعه را تکفیر کردی امام غزالی و فخر رازی را هم تکفیر کردی و امام اشعری را هم تکفیر کردی و جامی را تکفیر کردی دیگر کسی مانده؟ این شرک نیست؟ اساس دین را به هم می زند اساس جامعه اسلامی را به هم می زند خدا هر پیغمبر را فرستاد فرمود ان اقیموا دین فلا تتفرقوا حق نداری در دین اختلاف درست کنی 

شریعتی:   حاج آقا درا ین سالها به نظرم دستی بوده از صدر اسلام تا حالا که این وحدت و این انسجام و زحمتی که پیغمبر کشیده برای امت واحده از هم بپاشونند و این تفرقه به نظر من مهمترین خطری استکه ما را تهدید می کند آمریکا و اروپااز هیچ چیز مثل وحدت مسلمان ها نمی ترسند من اگر وحدتی درست بشود بانکی باشد برای خود مسلمان ها یک سازمان مللی باشد برای خود مسلمان ها یک سرمایه گذاری مشترک باشد بین مسلمان ها

حجت الاسلام عاملی:   یک واحد پولی مشترک باشد والله العظیم همه تسلیم می شوند ثروت دست مسلمان ها هست و گاز ونفت دست مسلمان ها هست استراتژیک ترین نقطه دست مسلمان ها است چرا سر خاورمیانه اینقدر دعوا می کنند؟ چون هر کسی اینجا مسلط شود رهبر آینده است اما چنان اختلاف داریم یمنی ها با اون شجاعت و اون فقری که دارند تمام کشتی هاییکه آذوقه می آورند اسرائیل جلویش را گرفتندسه کشور عربی فورا ممر خاکی درستکردند آذوقه اونها را رساندند فورا به اسرائیل از طریق امارات و عربستان و اردن کشور سبزی صیفی جات کیلویی شد 15 دلار تمام شددر اسرائیل چیزی ندارند کیلویی شد 15 دلار فورا اردن هر چی خودش صیفی جات داشت از دست مردمش گرفت تقدیم کرد به اونها یک روزه قیمتش شد یک دلار حالا شما می خواهید با اسرائیل جنگ بکنید با این اختلاف سوختشان را تامین می کنند همه چیزشان را تامین می کنند حالا ما از بحث خارج شدیم یک چیزی خدمت شما عرض می کنم نتانیاهو می گوید من دستم همه جا می رسد برای ایرانی ها صحبت کرده می گوید من دستم دردنیا به همه جا می رسد معنی اش چی است یعنی همه جا من حاکمیت ملی را می توانم نقض کنم این اولا قبیح ترین بدترین زشت ترین جمله از جهت سیاسی و از جهت دیپلماسی است کی جرات دارد این حرف را بزند اما یک نویسنده عرب عجب جمله ای گفته به نتانیاهو گفته این را درست نگفتی درستش را بگو من با هواپیماهای آمریکایی و بنزین کشورهای خلیج و با نفت اون کشور همسایه که شصت درصد نفتش را تامین می کند با رادارهای آمریکایی دستم به همه جا می رسد پس تو چیکاره ای هنر نیست برای تو که اینطوری به سینه می زنی من من حالا قصه این به هم خوردن وحدت

شریعتی:   وحالا چقدر پیغمبر غصه می خورد

حجت الاسلام عاملی:   واونقدر هست یک جا اگر می دید یک عرب عروبتش گل کرده دل سلمان را شکسته یا دل مثلا بلال را شکسته که ابوذر این کار را کرده اونقدر  ناراحت شد اونقدر ناراحت شد چون در محضر پیغمبر اگر اتفاق می افتاد رسمیت پیدا می کرد حالا حضرت ختمی مرتبت آستین بالا زدند و کار کردند خیلی اقدام ها انجام دادند از جمله کارهایی کردندکه عرضم به خدمت شماتعصب دینی را کاملاً حساس شدند که تعصب نباید خودش را نشان بدهد یک حریتی از این جهت درست کردند که نه تنها قومیت نه تنها قبیله حتی این پدر من است و این فرزند من است اما در برابرش ایستاده است اعتنا نکرد گفت حریت جمله را نگاه کنید واقعا وحشتناک است امیر المومنین می گوید وَ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا (نهج البلاغه، 56) وگروه مشرک بودند مناط اعتقاد ماست وقتی با اعتقاد من نیستی انه لیس من اهلک گفت این پسر من است اون پسر تو نیست رابطه را قطع کرد خدا برادر امام رضا بدون اذن امام رضا انقلاب کرد علیه مامومن مامومن دستگیرش کرد و داد دست امام رضا گفت محاکمه کن حضرت خیلی توبیخش کرد برای اون سخت اومد گفت آقا جان برادر تو هستم چرا با من اینطوری حرف می زنی گفت تا اون زمان برادر من هستی که در طاعت خدا هستی هویت اینجا شکل می گیرد

شریعتی:   یعنی اون ولایت مهمتر از ولادت است

حجت الاسلام عاملی:   امام صادق این جمله را می گوید من از پیغمبر دو چیز دارم ولادت و ولایت بعد فرمود ولایتی من رسول الله اولی من ولادت منهم اونهایی که سید نیستند لذت ببرند می گوید ولایت من بالاتر از ولادت من است از پیغمبر می فرماید ما اینها را می کشتیم ما یزیدنا الا ایمانا و تسلیما ایمان و تسلیم ما بیشتر می شد نه اینکه بگوییم این فامیل من بود چرا اینطوری شد ببینید حریت قطع علقه های عاطفی به عالی ترین حریت اگر شما می خواهید تصور کنید قشنگ است البته قران بالاتر ازا ینهارا گفته است يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ ۚ (توبه، 23) این فامیل های شما اگر دیدید کفر کردند در برابر لاتتخذوا اولیاء خدا دیگر دوستی و رابطه بینشما نیست وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (مائده، 51) اگر کسی اینکار را کرد میشه ظالم با آباء و ابنائتان و ازواج و عشیره تان اموالیکه کسب کردید از کسادی تجارت می ترسید و درست کردید برای شما اینها برای شما محبوب تر از خداست یک جایی دین خدا باید هزینه پرداخت کنی برای دین خدا از اینها بگذری من الله و رسوله دررکاب پیغمبر گاهی اقتضا این است که از اینها بگذری و جهادٍ فی سبیله گفت این جهاد اقتضا می کندکه از اینها بگذری اگر نتوانستی بگذری فَتَرَبَّصُوا حَتّي‌ يَأتِي‌َ اللّه‌ُ بِأَمرِه‌ِ وَ اللّه‌ُ لا يَهدِي‌ القَوم‌َ الفاسِقِين‌َ (توبه، 24) این فسق است منتظر باشید خداکاری می کند که شماها پشیمان شوید یک آیه هم بخوانم که خدا می گویدلاتجدوا قوماً یومنون القرآن نمی توانی قومی پیدا کنی که ایمان به خدا داشته باشد و ایمان به آخرت داشته باشد اما برود دشمنی بکند دوست داشته باشد کسی که با خدا دشمنی دارد چون این برادر من است و هم قبیله من است و با هم هم زبان هستیم عشیره و هم نژاد من است این مرزبندی ها را قبول ندارد جلسه آینده یک چیز جالبی بگویم این هم لایستوی لایستوی خدا وَ مَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَ الْبَصِيرُ (فاطر، 19) این آیه که می گوید   

شریعتی:  یا هل یستوی یعلموا والذین

حجت الاسلام عاملی:   یک لایستوی پیدا نمیکنیم اگر که مثلا سفید و سیاه مساوی نیستند اصلا این حرفها را وارد نمی شویم

شریعتی:  إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات، 13)

حجت الاسلام عاملی:   قران سنگ تمام گذاشته ولی یک جامعه آرمانی یعنی محبت و عطوفت

شریعتی:   من دوست دارم شما به اینجا برسید

حجت الاسلام عاملی:   بهشت از اینجا شروع می شود سیرت زشت و هفت دوزخ توی هشت بهشت هر جا که می روی هفت بار طواف می کنی در هفت جهنم را می بندی لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ (حجر، 44) هفت در دارد از هفت در یک کسی وارد می شود خدا می گوید که شما همچین چیزی را پیدا نمی کنی ولو پدرش باشد و فرزندش و عشیره و قبیله اش باشد اولئک کتب فی قلوبهم الایمان خداایمان را در قلب اینها نوشته خودش نوشته با دستش نوشته است خدا رحمت کند آقای مشیکنی را می گفت در سیر و سلوک سه کتاب باید نوشته شود کتاب تکوین و کتاب تشریع و کتاب نفس و ایدهم بروحٍ منه موید کرد با عنایات خودش وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ (مجادله، 22) می گوید حزب الله این است که تفکر قوم گرایی و قبیله ای و نژادی در سرش نیست مناط و رضوان من الله اکبر تمام علی ان حزب الله هم المفلحون نگفت هم الغالبون پیغمبر  ما فرمود قولوا لا اله الا الله تفلحوا غلبه کنیم نکنیم خدا هر چی خودش می خواهد دست خداست حزب می گوید علی ان حزب الله هم المفلحون اگر فلاح می خواهید سید حسن نصر الله رسید به مفلحون اما اینی که غالبش است امیر المومنین در جنگ اومدند گفتند معاویه مرد و کشته شد کشته نمی شود می ماند و حکومت درست می کند و سلسله درست می کندو این جنایت ها را مرتکب می شوند یکی از اصحاب گفت آقا قربونتون بروم چرا ما را چند ماه در بیابان اگر قرار است کشته نشود گفت معذرتا الی ربی من با اونش کار ندارم وظیفه من این است که در برابر کفر بایستم و در برابر طاغوت بایستم این دو قصه است کفر به طاغوت و ایمان و من یکفر بالطاغوت بایستم در برابر طاغوت بایستم دین دو حسه است کفر به طاغوت و ایمان وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ (نحل، 36) کار کار خداست یک وقتی صلاح می داند کار انجام میدهد  و یک وقتی صلاح نمی داند انجام نمی دهد گفت معذرتا الی ربی معذرتا الی ربی یک وقتی طولانی شد یک وقتی یک خارجی با زنش دعوا داشت اومدند محضر پیغمبر محضر امیر المومنین که صلح بدهد این خارجی جسارت کرد خیلی بد جسارت کرد امیر المومنین فرمود اخسع تا کلمه اخسعه را گفت بنابراین هویت انسانی اش را از دست داد اصحاب ریختند اونجا گفتند یا امیر المومنین یک دونه از این اخصع را به معاویه بگویی کار ما تمام است همه بر میگردیم به سوی زندگی خودمان گفت تمام کار من به اذن است عارف زمانی عارف است که کارهایش به اذن است در سلوکش وقتی موفق می شود تمام کارهایش به اذن است فاعد له جوابا در روایت هست کاری می خواهی انجام و بدهی اول برای خودت جوابی آماده کن تا بشوی باذن اون وقت اون را انجام بده.

شریعتی:   آقا خیلی ممنون و متشکرم نکته های خوبی را شنیدیم انشاء الله همه مون مشمول نگاه پدرانه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امیر المومنین بشویم انشاالله که با این الفت با همدلی حال دلمان خوب و خوبتر بشود انشاالله روزهای پایانی ماه ربیع الاول را داریم سپری می کنیم و تجربه می کنیم برای مشارکت در قربانی ماه ربیع الثانی همه تون دعوت هستید دوستان نحوه مشارکت را زیر نویس می کنند اگر به هر دلیلی موفق نشدید اینها را ثبت و ضبط کنید عدد چهارده را به بیست هزار سیصد و سه پیامک کنید نحوه مشارکت برای شما ارسال خواهد شد انشاالله قربانی ماه ربیع الثانی با شکوه هر چه تمامتر با همدلی و الفت محقق باشد و طرح رد مظالم که سالهاست خانواده بزرگ سمت خدا با اون آشنا هستند دیگر کم کم روزهای پایانی اش اگر تا به حال موفق نشدید اگر حقی به گردنتان هست در قالب رد مظالم اون را ادا کنید شاید یکی دو روز بیشتر فرصت نیست البته بعد از ماه ربیع شما می توانید این کار را انجام بدهید این مسلتزم اجازه از مراجع معظم تقلید است تا سقف یک میلیون در ماه ربیع الاول به یمن میلاد نبی مکرم اسلام این اجازه را از مراجع تقلید گرفتیم از طرف صاحب اون حق اگر صاحب حق را نمی شناسید به هیچ وجهی بهش دسترسی ندارید به فقرایی که خودتان می شناسید صدقه بدهید و خداوند به بهترین وجه از همه مون قبول کند اگر به بیت المال خسارتی وارد اومد دوستان شماره کارتی زیر نویس می کنند برای دیون دولتی به خزانه واریز می شود صفحه 210 را تلاوت می کنیم آیات 15 تا 20 سوره مبارکه یونس در دقائق پایانی با افتخار همراه شما هستیم در محضر حاج آقای عاملی عزیز اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

(قرآن کریم صفحه 210 آیات 15 تا 20 سوره مبارکه یونس)

شریعتی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم انشاالله آخر هفته خوبی داشته باشند همه دوستان و عزیزانمان روزهای پاییزی از تماشای پاییز حسابی لذت ببرید اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی خواهند فرمود مرخص شویم و خداحافظی کنیم

حجت الاسلام عاملی:   بسم الله الرحمن الرحیم آیه 19 سوره یونس « وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُو » آقای شریعتی اگر از من بپرسند سخت ترین وحشت ناک ترین آیه در خصوص اختلاف کدام آیه است می گویم این است خدا می گوید شما تا اختلاف کنید مستحق مرگ هستید من حق دارم همه شما را از دنیا ببرم به خاطر مشیتی که دارم هنوز در کره زمین حیات ادامه داشته باشد با شما کاری ندارم عجیب است یعنی بالاتر از این عقوبت نمی شود بروی اختلاف ببین الان من می دانم خیلی ها که می شنوند می گویند ما تا به حال همچین آیه ای ندیدیم معلوم می شود شیخ جعفر شوشتری زمانی که منبر می رفت زمانی که در اشغال انگلیس بود افندی های ترکیه می گفتند یک آیاتی می خوانی که تا حالا نشنیدیم معنی آیه را نگفتند وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ۚ اول اختلاف نبود بعد اختلاف درست شد این اون را نفی می کند و این غیبت اون را می کند و این اون را نفی می کند وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُو  اگر قبلا حکمی کردم که من این طوری انسان ها را از دنیا نبرم که نسل ادامه داشته باشد لقضی بینهما همه چیز تمام کردم این را نصب العین خودمان قرار بدهیم در خانه اختلاف نکنیم سر چیزهای جزئی طرف طلاق نرویم طلاق عرش را تکان می دهد می دانید معنی اش چی است عرش یعنی کل کائنات می فهمد نه اینکه خدا با دستش تکان می دهد

شریعتی:   یعنی بنیان خانواده که لرزید عرش هم خواهد لرزید

حجت الاسلام عاملی:   یعنی عرش می فهمد و شعور  دارد عرش تخته و میز نیست عرش یعنی تمام ذرات این عالم یک طلاقی اتفاق بیفتد تمام ذرات عالم این را می فهمند اونقدر ناراحت می شوند که به لرزه در می آیند عالم شعور است خدا می گوید همه عالم در تسبیح است و لکن لا تفقهون من تسبیحهم شما از مدار خارج شدید کلٌ فی فلک لایسبحون و لذا یک تجلیل بسیار بلیغی از وحدت کرده خدا متعال در این آیه که نظیرش را در آیات دیگر نمی شود دید همه حرف هایی که زدم یک طرف این هم یک طرف خدا اگر اینقدر حساس است به اختلاف می خواهد زمینه را فراهم کند که اختلاف درست نشود و الا اینقدر از اختلاف بگوید اما مردم را سر خودش بگذارد که این اختلاف بکنند نقض غرض می شود کی این درست می شود زمانی که خدای متعال مرجعیت علمی درست می کند برای متون دینی که ما اسمش را می گوییم امامت امام باید به پیغمبر می گوید لتبین لتبین و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما یحضرون دو بارگفته لتبین یک وظیفه پیغمبر لتیبن تبیین کن آیات را بعد از پیغمبر کی  تبیین کند؟ خدایا این تبیین که ضروری باید باشد و ما انزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه تو مرجع حل اختلاف هستی باید تبیین کنی متون دین را بعد پیغمبر کی این کار راا نجام بدهد بنابراین اگر امامت تعطیل شود اختلاف قطعی است و لذا حضرت زهرا در خطبه ای گفت جعل امامتنا امانا من الفرقه و نظاماً للمله امامت ما باعث می شود هم امت وحدت پیدا کند و هم شیرازه دین از بین نرود

شریعتی:   بسیار عالی خیلی ممنون و متشکرم از شما حاج آقای عاملی وقت برنامه مون هم تمام شده و کم کم باید خداحافظی کنیم دعا کنید عزیزانمان آمین بگویند و مرخص شویم

حجت الاسلام عاملی:   به مناسبت این فاجعه که اتفاق افتاد من یک دعای حضرت زهرا می خوانم نفرین دشمن است

اَللّهُمَّ وَ مَنْ اَرادَنى بِسُوَّءٍ فَاَرِدْهُ وَ مَنْ كادَنى فَكِدْهُ

خدایا دشمنان من و کسانی که توطئه می کنند برای من برای ما

اَللّهُمَّ وَ مَنْ اَرادَنى بِسُوَّءٍ حمله بکنند ... اللهم و اعدائی و من كادنی بسوء ان اتوا برا فجبن شبجیهم، فضلجمعهم، كلل سلاحهم، عرقب دوابهم، سلط . شجاعانشان را بترسان و جمعشان را متفرق کن و ماشین جنگی شان را جداش بکن و انزل علیهم العواصب و قواصف عبدا طوفان ها را بر اینها نازل کن حتی تصریحوهم النار با همه طوفان ها اینها را یکراست ببر به آتش جهنم و انزلهم من سیاسیه این باید آرزوی همه باشد و انزلهم من سیاسیهم اینها از قلعه شون بکش پایین و امکنا من نواصیهم اینجا را ناصیه می گویند یعنی فرمان و سرنوشت اینها را دست ما بگذار برحمتک یا ارحم الراحمین

شریعتی:   خیلی ممنون و متشکرم از شما خیلی خوب ما چشم به راه بهار واقعی عالم هستیم برای روزهای قشنگی که در پیش است و امیدواریم اون روزها را نزدیک می بینیم و یرنوه وحیدا صبحی گره از زلف تو وا خواهد شد راز شب تار بر ملا خواهد شد تو آیه وحدتی که با آمدنت هر قطب نما قبله نما خواهد شد و حالا برای سلامت و عافیت شما دست به دعا بر می داریم تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها