اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

شریعتی: خانم ها و آقایان سلام وقت تان به خیر ایام انشاء الله بر همتون مبارک باشد و بهترین ها را برای شما از خداوند متعال مسئلت می کنم به همه بینندگان شبکه افق و همه بینندگان شبکه جهانی ولایت و شنونده های رادیو معارف با دل و جان سلام می کنم خوشحالیم با هم و در کنار هم هستیم امیدوارم که در پناه خداوند همه مون عاقبت به خیر باشیم انشاء الله یک آخر هفته دیگر پنج شنبه هاست و به رسم پنج شنبه ها با احترام در خدمت حاج آقای عاملی عزیز هستیم سلام علیکم و رحمت الله

معرفی برنامه

حجت الاسلام عاملی:  و علیکم السلام و رحمت الله محضر همه عزیزان خودم در جای جای وطن  عزیز ما ایران عزیز ما عرض ادب و احترام و سلام و دعا دارم از خدای متعال بزرگترین توفیقات را مسئلت دارم عنایات خاصه خدای متعال را از عزیزان برای عزیزانم مسئلت دارم و انشاء الله خدای متعال با عالی ترین عنایتی که در عمر دنیا از هر نبی ای و از هر ولی ای چه پذیرایی کرده با اون عنایت با عزیزان ما و همه پذیرایی کند و خیلی استبعاد نکنیم فانک انت الله المعطی جلاء ان المکرمه لمن ناجاک من الطائفه احمدک خدا جلائل النعم دارد نعمت های خیلی خیلی بزرگ و ما باید برویم سراغ اون نعمت ها و قابلیت استعداد را درست بکنیم که خدای متعال با اون نعمت ها از ما انشاء الله پذیرایی کند

شریعتی:   انشاالله و آنچه که به خوبانش عنایت کرده به ما عنایت کند و همه عزیزانم در سراسر ایران اسلامی عرض ارادتم را ابلاغ می کنم و امیدوارم چه اردبیلی های عزیز و چه دوستانمان در تبریز و استان های شمالی کشور جنوب و غرب و شرق هر جا هستید از پیام های پر مهرتان صمیمانه ممنون و متشکرم هفته گذشته بحثی را مطرح کردند پیغمبر عظیم الشان ما دغدغه شون چی بود و چه افقی ترسیم کردند برای ما اینکه هیچ برتری نسبت به یکدیگر نداریم اِنَ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّٰه اَتْقاکُمْ به اینجا رسیدیم وقت اجازه نداد و بنا شد این هفته ادامه فرمایشاتشان را بشنویم.

حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم بزرگترین راهبران بشریت انبیا هستند و در رأس انبیا حضرت ختمی مرتبت عنایتی که خدای متعال به پیغمبر ما دارد استثنایی است و انک ما لم تکن تعلم و کان فضل الله علیک عظیم علم حضرت و عقل حضرت استثنایی است و ما احتیاج داریم برای اینکه سالم زندگی کنیم و جامعه سالمی داشته باشیم و سالم از دنیا خارج شویم و برویم سراغ فکر حضرت و مرام حضرت و بهترین ارادت در همچین ایامی این است که ما در برابر فکر آنها خاضع باشیم کسی عبای امیر المومنین را بوسید حضرت فرمود ولایت این نیست که عبای من را بوسه بزنی این است که من فکری دارم و مرامی دارم و اساس تکریم اون مرام است پیغمبر ما با عظمت و فکری و اشرافی که  داشته و با ماموریت خطیری که داشته چه کارهایی کرده انسان اگر کامل بشود چه حساسیت هایی پیدا می کند یکی از اونها مربوط به رفتار اجتماعی است لغو امتیازات نژادی و قبیله ای و طائفی است کسی که شیعه پیغمبر ماست حق ندارد بگوید که قبیله من اینطوری است و تعصب قبیله ای قومی داشته باشد سوال می کنند از معصوم که چرا تعصب حرام است می گویند برای اینکه متعصب شرار قوم خود را بر خیار قوم دیگری مقدم می کند یعنی فردی که از قومش هست اما شرور است اون را به خاطر تعصب مقدم می کند اونی که بهترین قوم دیگر است اون را کنار می زند یعنی مدیریت منابع انسانی مختل می شود یعنی شایسته سالاری کنار می رود و اگر ته اش هم برسید مسئله نژاد پرستی از شرک سر در می آورد و وقت دیگری بحث می کنیم و به حضرت شعیب گفتند اگر قبیله تو نبود تو را می کشتیم گفت ارحتی اعظ علیکم من الله شما خدا را گذاشتی چسبیدی به قبیله من این است که ما در زندگی حساب خاصی باز می کنیم برای اقوام و قبیله خودمان و نژاد و جغرافیای خودمان اینها با ذائقه دین ما که جهانی است و از اول بر این فکر بوده که دین ما بر کل جهان بالاخره نفوذ می کند و یظهره علی الدین کل امرءوا کره المشرکون با این فکر سازگار نیست بزرگترین مرز بندی متعارض که انسان ها روبروی هم قرار می دهد بحث قومی است که اون از یک قوم دیگر است انتهایی دارد و این هم یک قوم است یک اتحادی دارد این اتحاد تا فلان منطقه دنیا مال ماست اون هم می گوید تا فلان منطقه دنیا مال ماست اون می گوید تو میهمان ما هستی نمی خواهم برای من شعارش را تکرار بکنم میهمان ما هستی به منطقه اومدی باید از اینجا بروی اونها هم می گویند این منطقه مال ماست سومری ها یک چیزی بگویند و آریایی ها هم یک چیزی بگویند اقوام هر کدام یک ادعاها و درگیری دنیا برای درگیری نیست ادیان برای  درگیری نیست

شریعتی:   نمی شود اینطوری زندگی کرد

حجت الاسلام عاملی:  مفصل گفتیم چه خون هایی ریخته شده است بر اثر نژاد پرستی ادامه هم دارد بدترین نژاد پرستی را بالاخره شما می بینید در قرآن هم می گوید لن تمثل النار الا ایاما معدودا ما نژاد ویژه ای هستیم جهنم برای ما نیست این تفکر عنصر مخربی است که بمب اتمی این تخریب را درست نمی کند پیغمبر ما آستین ها را بالا زد برای طراحی یک جامعه سالم که انسانها خانواده واحد جهانی تشکیل بدهند و پیغمبر پایه گذار این اندیشه شد خانواده واحد جهانی الخلق کله عیاله خلق همه نونهال خدا هستند

خلق را چون آب صاف و زلال                      اندرآن تابان صفات ذوالجلال

انسانها اینطوری هستند با یک چشم نگاه می کنیم به انسانها همه یک خانواده تشکیل دادیم و لقد کرمنا بنی آدم اصلا بنی آدم به صرف اینکه انسان است مورد تکریم خداست ما حق نداریم این کرامت را ازش بگیریم پیغمبر ما با توجه به اینکه خدای متعال با حکمت بسیار بالا انسانها را می توانست ﴿وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً (شوری، 8) همه را می توانست بدون قوم درست بکند و بدون نژاد درست بکند و یک فلسفه ای دارد که این کار را کرد که گفتم یک فرصت دیگری اون را بحث می کنیم منتهی وقتی خدا اومد جعلکم شعوباً و قبائل در عین اینکه می شود این ظرفیت عظیمی داشته باشد برای پیشرفت امیر المومنین پرچم را می داد دست یک قبیله اون قبیله می گفت تا آخرین نفر کشته می شویم و پرچم را نمی گذاریم زمین بیفتد استفاده از ظرفیت تعدد قومی امیر المومننین خیلی از این ظرفیت استفاده کرده است کنارش خدای متعال فرمود إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ  (حجرات، 13) یعنی اگر شما می خواهید تفاخر پیدا کنید تفاخر داشته باشید عنصر قابل تفاخر را پیدا کنید اگر می خواهید تفاخر پیدا کنید و تفاخر داشته باشید تفاخر به این است که تقوا داری و کف نفس داری و دروغ نداری و خلاف و خیانت نداری به اینها افتخار کن این فقط درباره اقوام نیست شما در کل زندگی این را پیاده کنید می خواهی شریک زندگی پیدا کنی بهترین عنصر برای شریک آرمانی این است که شریک زندگی شما تقوا داشته باشد یعنی واهمه قدسی داشته باشیم که خدایا من اگر این کار را بکنم مشمول غضب تو بشوم ابویت من خراب شود و در برابر تو جوابی نداشته باشم خدای متعال در این باب بالاخره در قرآن تاکید کرده بر عنصری که ارزش دارد به خاطر ما تفاخر داشته باشد صاحب القوم بالخیرات و استبقوا بالخیرات در خیرات از هم سبقت بگیرید در اونجا برای شما یک احساس بزرگی دست می دهد که من توانستم دست چند نفر را بگیرم زمین نخورم اونجا شماها افتخار داشته باشید شرف، شرف اسلام است اسلام یعنی تسلیم و در برابر اراده تکوینی و تشریعی خدا تسلیم هستی لا شرف اهلی من الاسلام الاسلام یعلی و لا یعلی علیه بالاترین امتیاز برای انسان این است که در برابر اراده خداوندی خودش را با اراده خدا تنظیم کرده اگر با اراده خدا تنظیم کردید تمام اجزاء عالم خودش را با تو تنظیم می کند این در ناموس این عالم است این را کجا پیغمبر ما مطرح کرد؟ در جایی که همه می گفتند لا شرف اعلی من العقوبه بالاترین شرف این است که عرب باشید الان هم بعضی از اقوام یک شعارهایی درست کردند سینه دیوار می نویسند نمی خواهم وارد شوم در کشورهای مختلف می روی سینه دیوار یک شعاری نوشته نژاد خودش را به عنوان نژاد برتر بررسی می کند در این مسئله هم وقتی ما می گوییم تقوا عنصر اصلی تفاخر است این احکام خلقی دارد فقط صور اخلاقی نیست امیر المومنین بر همین اساس روایت می کرد وقتی می خواست امتیاز درست کند بین اصحاب می رفت سراغ تقوا وقتی سر کار اومد امیر المومنین تمام دواوین اتش زد دفترها را آتش زد قبل از حضرت بعضی از خلفا دون الدواوین دیوان درست کرده بود که الرجل قرابته الرجل و البلائه و الرجل و سابقته همه را زد به هم گفت شرف فقط تقواست غیر از این حضرت همه امتیازها را لغو کرد رفت سر منبر گفت ایها الناس ان آدم لم یلد عبداً و لا امتا حضرت آدم کسی را حر کسی را عبد به دنیا نیاورده است ان الله کلهم احرار همه حر هستند این امتیازاتی که می خواهد شما یک زنی اومد گفت یا امیر المومنین انا عربیتٌ من الموالی من عرب هستم این جزو موالی عجم است ما را در یک ردیف نشاندی آقا امیر المومنین درباره این شروع کرد بالاخره زمان رسول خدا هم همچین چیزهایی نبود بعدا درست شد حضرت فرمود من کتاب خدا را نگاه کردم بین اولاد اسماعیل و اسحاق هیچ تفاوتی ندیدم همه اینها در زندگی حضرات معصومین

شریعتی:   جالب است حاج آقا این یک منشور است زندگی پیغمبر و اهل بیتشان همین جا که امیر المومنین در عهد نامه مالک اشتر می فرماید که یا برادر دینی تو هستند یا در خلق نظیر تو و هم نوع تو هستند همه جا می بینی این جریان دارد این نگاه

حجت الاسلام عاملی:  یعنی امتیاز نژادی در اسلام سر سوزنی اجازه داده نشده است این رو را شما باید عملیاتی کنید در زندگی قومی یک انتخاباتی برگزار می شود برویم بگوییم که این آقا از طائفه ماست و هواش را داشته باشید مسئولیت ها تقسیم می شود بگوییم این از قبیله ماست هوایش را داشته باشید یا در یک جایی یک امتیازی قرار است داده شود شما بروید مثل امتیازاستخدام بگویید که این از قبیله و نژاد ماست این همشهری ماست خیلی عجیب است اینها در دین ما اصلا از این حرف هر چه بنی هاشم اومدند به پیغمبر بعد از فتح مکه گفتند برای ما پست بده اصلا و  ابدا عمویش عباس گفت کلید را از کلیددار بگیر بده به من از قبیله تو هستم گفت در نزد بنی شیبه است اکرموا کلیم کل قوم اصلا این کار را نکرد جمع کرد بنی هاشم را کنار کوه صفا گفت اینطوری نشود روز قیامت ببینم مردم اعمالشان را آوردند و شما نسب تان را بیاورید بگویید محمدٌ منا همچین حرفی نزده محمدٌ منا و حضرت زهرا فرمود اعملی بنفسک برو خودت کارت را انجام بده انی لا اغنی انک شیا من چیزی از تو

شریعتی:   و امام صادق فرمود ولایت من نسبت به پیغمبر من از ولایت و نسب من

حجت الاسلام عاملی:  ولایتی من رسول الله اولی من ولادتی یعنی یک فرزند معنوی هستم و یک فرزند ولادتی این که فرزند معنوی باشم بالاتر است از اون نسبت اون زن می خواست بگوید که به امیر المومنین تو عربی من هم عرب هستم تو باید هوای عرب راداشته باشی این مبانی است مبانی را داری مقدم می کنی این کارها که پیغمبر کرده دونه دونه می شماریم شروع کردیم از جلسه گذشته که چه کارهایی کرد تا الان رسیدیم به یک کار شاهکار یک شاهکار بزرگی کرد اون هم پیغمبر ما مکرر گفت من پدرم و من پدرم این بود که اول چیزی که در شناسنامه می نویسند نام پدر پسر گر ندارد نشان پدر تو نخوانش پسر شیر را بچه همین ماند بدو تو پیغمبر چه می کنی بگو من یک وقتی حساس شدم که چرا پیغمبر همش می گوید من پدرم معلوم بود که کسی می گفت من پدرم پیغمبر می خواهد بگوید نخیر تو پدر نیستی من پدرم کی بوده رفتیم روایات را نگاه کردیم دیدیدم اون زمان همه می گفتند پدر ما عربیتٍ حضرت رفت منبر گفت ان العربیت لیس بابی الواحد تو حق نداری بگویی ترک بودن پدر من است لر بودن پدر من است اسم این را بگذاری آتاتورک یعنی پدر اون هم بگذاری پدر فلان ان العربیت لیس بالوالد ابویت پدر نیست بل هو لسان الناطق

شریعتی:   زبان است

حجت الاسلام عاملی:  این زبان فصیح است اما زبان فصیح کمبود اخلاقی تو را جبران نمی کند اگر رفتی رشوه گرفتی و خیانت کردی ابویت کارت را درست می کند اگر رفتی زندگی کسی را به هم ریختی عربیت کارت را درست نمی کند چه بیانی و لذا حضرت با این کار غوغا کرد البته ریشه قرآنی دارد خدای متعال پدر درست کرد ملت ابیکم ابراهیم چرا گفته ملت ابیکم تا بگوید که شما باید سنخیت با پدر و شباهت با پدر داشته باشید الناس بالاخره چه شباهتی دارد انسان ها نسبت به پدر اگر شباهت نداشته باشد چه عنصر اشتراکی دارد هو سماکم مسلمین خدا می گوید ملت ابیکم ابراهیم ابراهیم قهرمان توحید بود یعنی اگر می خواهی افتخار بکنی توحید زبان خوب است ولی زبان مشترک نیست این زبان ما زبان مشترک مکارم اخلاقی است اونی که کل دنیا همه اون را می فهمند مکارم اخلاقی است افتخار به زبان یعنی افتخار به مکارم اخلاقی اون زبان مشترک تمام انسانهاست و هو سماکم مسلمین اسم شما را گذاشت مسلم به ما که می گویند مسلم این را از ابراهیم به ما رسیده است ابراهیم وقتی خواست به اسم بگذارد برای ما اون پیغمبر اولوالعزم یک اسمی انتخاب کرد که تمام شرف ها توش هست بالاترین شرف تسلیم در برابر اراده خداوندی است و تسلیم در برابر قرآن در این خصوص پیغمبر ما یک جمله ای گفته گفته پیغمبر شما خیلی زیرک بوده چون می دانسته که اقوام اسلامی هر کدام برای خود پدر درست خواهند کرد اگر قرار بشود هر کس برای خودش یک پدری درست بکند فخر فروشی درست شروع می شود و تنقیض همدیگر شروع می شود و این می گوید پدرم مثلا کوروش است و اون می گوید پدرم فلان کس است و مصطفی کمال پاشا آتاتورک است و اون یکی می گوید نه پدر ما جمال عبدالناصر است و اصلا نمی توانی جمعش کنی شعار عبدالناصر این بود که العروبه شکست فاحشی خورد در نتیجه امت تقطیع می شود و امت که تقطیع شد هیبت امت از دست می رود و از بین می رود

شریعتی:   یعنی امت واحده یک پدر واحد می خواهد

حجت الاسلام عاملی:  اگر قرار بشود تکه تکه بشود صد هزاران تو یکتا را نباشد قوتی چون به هم برتافتی اسفندیارش نگذرد پیغمبر زرنگی کرد گفت من پدر امت هستم مگر اینکه پیغمبر بگوید من از این امت نیستم اینجا پیغمبر ما شاهکار کرده و خودش اسمش را گذاشته اولا اسمش را گذاشته پدر و ثانیا اسمش را گذاشت مولا و ثالثا اسمش را گذاشته راحیل گفت من امت پدر امت هستم و به من عاق نشوید ثانیا من مولای امت هستم به من عبد عابق نشوید عبد عابق می دانید که عبد فراری این عبد ملک مولایش است هر کجا برود امکان ندارد کارش حل شود و هیچ کس نمی پذیرد الهی هل یرجع عبد العابق الا من المولا امن یجیره احدٌ سواه در مناجات تائبین اولین مناجات امام سجاد است آیا کسی می تواند پناه بدهد به عبد عابق این صاحب دارد به من عبد عابق نشوید یعنی از من فرار نکنید پیغمبر ما فرموده من یک قدرتی دارم با یک جمله یک عالم را می توانم حرف بزنم پیغمبر ما توانسته با این جملاتی که عرض کردم یک شاهکاری انجام بدهد در اینجا یک روایتی می خوانم در معانی الاخبار است از الست می گوید که من در نزد علی ابن ابیطالب بودم در اون ماهی که حضرت ضربت خورد و در اون ماه شهید شد لحظه های آخر لحظه های پایانی گفت حسن را بگویید بیاید امام حسن آمد گفت پسرم همین الان برو روی منبر قال المنبر برو بالای منبر فاحمدالله کثیرا خدا را خیلی حمد کن و اسمع علیه ثنای خدا را بکن واذکر جدک رسول الله باحسن الذکر یک مدح بلیغی از پیغمبر بکن اینها را که انجام دادی و قل بگو لعن الله وعده خدا لعنت کند پسری را که عاق والدینش باشد لعن الله باز هم بگو لعن الله ولداً ابویه باز هم بگو لعن الله ولداً عق ابویک خدا لعنت کند فرزندی را که عاق پدرش است یعنی به حرف پدر گوش نداده و چموشی کرده به پدرش اهانت کرده دنبالش بگو لعن الله غنماً ضلت عن الراوی خدا لعنت کند اون گوسفندی که از چوپان خودش جدا شده و گم شده اینها را بگو و بیا پایین فلما فرق من خطبته تا پایین اومد همه دورش را گرفتند گفتند یابن رسول الله یابن بنت رسول الله چی چی اینها را گفت گفت الجواب علی امیر المومنین جواب را از حضرت علی بگیرید همه اومدند جمع شدند محضر امیر المومنین یا امیر المومنین این چی است شما گفتید فرمود انی کنت مع النبی فی صلات صلاها من یک وقتی با پیغمبر نماز خواندم حضرت وقتی نماز را تمام کرد ضرب یده الیمنا علی یدی الیمنا دستش را زد به دست راست من فاجتزبها دست من را کشید فذمها الی صبره ذماً شدیده محکم دست من را به سینه اش چسباند ثم قال لی یا علی متنبک ذکری لبیک لبیک یا رسول الله قال انا و انت ابواه هذه الامه من و تو پدر این امتی فلعن الله من عبدنا خدا لعنت کند برکت را از عمرش بگیرد کسی که عاق ما بشود از ما جدا بشود ما را گذاشته برای خودش پدر دیگر گرفته رفتی شدی قوم گرا رفتی تمرکز مرکزیت خودت را گذاشتی برای طائفه خودت و برای زبان خودت این لعنت دارد قل آمین به من گفت برو آمین بگو من هم گفتم آمین دوباره گفت انا و انت ملئ یا هذه الامه من و تو مولای این امت هستیم فلعن الله من ابق عنا خدا لعنت کند اون شخصی را که از ما فرار کند ما را رها کرده رفته سراغ تفکر دیگری و مشرب دیگری و سلوک دیگری پیدا کرده و هویت خودش را از ما نگرفته در شناسنامه که اول چیزی که می نویسند نام پدر یعنی هویت تو دردعایی می گوید یابن یابن در ندبه هی می گوییم یابن این بیان هویت است با چند چیز هویت معلوم می شود یکی پدر است و یکی مادر است در قضیه عاشورا می گوید یابن رعایتاً بازاء یابن مرجانه هویتش را می گوید چون اون مادرها مادرهای آلوده بودند می خواهد این را برساند مسئله ساده ای نیست چون روابط دو جنس حریم نداشت اینها امام کوف شدند اینجا هم گفت ما پدریم و ما مولا هستیم مولا معنی اش این است که عبد هیچ اراده ای از خودش ندارد مولا هر چی تصمیم بگیرد خودت را باید مولا تنظیم کند یک آقایی رفت عبدی خرید آورد خانه گفت چی چی برایش کار کند گفت چی میل داری گفت هر چی تو بگویی گفت چه لباسی دوست داری گفت هر چی تو بگویی

شریعتی:   یعنی من از خودم اختیار و نظری ندارم

حجت الاسلام عاملی:  جایت را کجا بندازم هر کجا تو بگویی العبد ما فی یده مولا عبد باید بگوید اللهم اغننی بارادت ان عبادتی و بتدبیرک ان تدبیری خدایا با اراده خودت اراده من را بگیر با تدبیر خودت تدبیر من را بگیر می خواهم عروسی کنم این عروسی باید تنظیم شود با مولای خودت مولای خودت شراب نیاورده برای رستوران امام حسین فرمود من به اردوگاه خودم اینها را راه نمی دهم مولا یعنی تنظیم کن بگو الغل منی فی جمیع اشیا نظر من در جمیع اشیا ما قاله محمد و ال محمد همانی است که محمد و آل محمد گفته فیما بلغنی و فیما لم یبلغنی تمام همه چیز من نظرم اونهاست هفتصد نوع آداب داریم جنگ جنگ آداب است در آداب اگر خودت را با اونها تنظیم کردی صادقی و روز قیامت از صدق سوال می کند لیسئل الصادقین صدقه دنبالش اومد گفت بگو آمین بعد فرمود علی انت انا و انت راعیاه هذه الامه فلعن الله من ذل عنا خدا لعنت کند کسی را که از جمع گله ما جدا بشود و گم بشود جدا بشود گم شدنش قطعی است جدا بشود نصیب گرگ می شود دیگر یک چوپانی به من می گفت حاج آقا یک وقت دیدم یک گوسفندی جدا شد چنان با سرعت دارد می رود هی نگاه کردند چطوری اون با این سرعت دارد می رود کجا دارد می رود و مسیر را کی برای این تعیین کرده دیدم عجیب است گرگ چنان پشتش قرار گرفته که من اصلا گرگ را نمی بینم با دمش چنان این را می زند همینطوری می برد اون قدر گرگ داریم الان گرگان اعتقادی و اخلاقی و حیا را غارت می کنند و عفت را غارت می کنند ثم قال امیر المومنین گفت و سمعت قائلین یقولان میامین امیر المومنین می گوید من وقتی می گفتم آمین می دیدم عه دو نفرد یگر هم می گویند آمین آقا مجتبی عراقی را من دیده بودم این همان است که آقای بروجردی را دفن کرد ایشان تلقین من را می گفتند منتهی تلقین که می گفتند تلقین هم تکرارش هم می شنیدم وقتی قطع کردند قطع شد همین مقدار بیشتر وارد نمی شوم اون وقت می گوید که دیدم دو تا آمین هم با من هر وقت بگویم آمین دو تا آمین هم می آید پشت سرش می شود سه تا آمین فقلت یا رسول الله من قائلان آمین دو نفر با من می گویند آمین الله الله گفت قال جبرئیل و میکائیل اونها هم می گویند آمین یعنی موضوع اونقدر حساس است اونها اومدند یعنی هویت چه هویتی باشد اونقدر حساس است اونها هم اومدند می دانید که جبرئیل واسطه ارزاق معنوی است میکائیل واسطه ارزاق مادی است و لذا حضرت ولی عصر که ظهور می کند دست راستش جناب جبرئیل و در تمام ارزاق تامین است ارزاق معنوی

شریعتی:   و این ور هم جناب میکائیل تمام ارزاق مادی تامین است معنی اش این است که اگر امت بخواهد به اعتلای معنوی و مادی و اقتصادی برسد راهش تاثیر هویت دینی و اخلاقی و اعتقادی است اینها در چه جامعه ای گفته در جامعه ای که می گوید لا شرف اهلی من الروبا در جامعه ای که می گوید پدر من عربیت را کنار گذاشت هیچ وقت نگفت زبان من پدر من است اونی که پدر است و باید خودت را با اون تطبیق بدهی

حجت الاسلام عاملی:  خودشان فهمیدند از همین نگاه ضربه می خورند منتهی اون تعصب اجازه نمی دهد کوتاه بیایند اونقدر در طول تاریخ ضربه خورده از همین برجستگی هایی که درست کردند از این تفرقه و چند دستگی پیغمبر ما فرمود ان الله یبقض عبده اذا راه متمیزا بین اصحابه هنوز نژاد را بگذار کنار خدا ببیند کسی تمایزی درست کرده بین امتش غضب می کند من الان می گویم شما می شنوید عزیزان ما ولی نعمتان ما می شنوند می دانید معنی اش چی است یک بار هم بخوانم خدا غضب می کند اگر کسی ببیند در بین امت خودش را متمایز کرده همه گرفتاریم چرا در جهیزیه خودت را متمایز کردی یعنی به چشم بیاید چرا در سفر خارجی خودت را متمایز کردی می بینی که این خانواده کنارت زندگی می کند این قدرت را ندارد چرا در آداب و رسوم خودت را کشیدی بالا چه فکری استبوا قلوبکم مساوی ظاهر شوید از استطاعت قوم خارج نشوید تا قلبها با همدیگر مهربان باشند تا حالا فکر کردید چرا دین ما حساس است صف جماعت منظم باشد اونقدر پیغمبر حساس بود می فرمود صف را درست کنید من جلو را که نگاه می کنم پشت سرم را می بیند تا امت یکپارچه و واحد باشد و پراکنده نباشد و شانه به شانه حالا آخرین حرفم خطابش مثل باشد

شریعتی:   داخل پرانتز در زمانه امروز ما در کشور خودمان در این عصر چیزی که شاید مردم را بیشتر از فقر و بیشتر از هر چیزی اذیت می کند تبعیض است اگر نداریم همه با هم نداشته باشیم

حجت الاسلام عاملی:  یک وقتی تبعیض را حکومت درست می کند و زمینه های رانت را برای عده ای فراهم می کند یک وقتی با خودمان خودمان را در جمع متمایز می کنیم این شرف نیست انسانیت نیست هنر نیست یک دختر خانمی می گوید من وارد اینستا که بشوم اعصابم خراب می شود چرا چون می بینم همه دارایی خودشان را نشان می دهند و یکی سفرش را نشان می دهد و یکی ازدواجش را نشان می دهد و یکی ماشین و خانه اش را نشان می دهد غیر از تفاخر چیزی نمی بینم این قدر فاصله گرفته این ادبیات در اینستا از روی احساس های انسانی که ما با اون احساس های اختصاصی انسانی انسان را تعریف می کنیم حرف آخرم باشد اما یک چیز عجیبی است پیغمبر ما تفاخر قومی را خیلی تقبیح کرده ولی یک جا اونقدر شدید است اونقدر شدید است اونقدر شدید است وحشتناک است وحشتناک است لید ان نهی دستور است رها بکند نون تاکید هم دارد حتما رها بکند رجالٌ مردهای فقلهم باقوامه به قومیت خودشان افتخار نکنند قومیت ما اینطوری است ریشه هست منتخب هست و از آسمان اومده و ما نژاد برتر هستیم و خون ما اینطوری است انما هم اونهایی که این افتخار را می کنند این افتخار را می کنند اونها عبارتند از فهمٌ من فهم جهنم اینها ذغال جهنم هستند یعنی مواد جهنم را اینها درست می کنند ملکوتشان می شود آتش جهنم

شریعتی:   ببین چیکار دارد می کند

حجت الاسلام عاملی:  با این کار ندارم دنبالش عجیب است او لیکونن یا این کار را بکن به حرفم گوش بده

شریعتی:   یعنی تفاخر را رها کن

حجت الاسلام عاملی:  این را باید عملیاتی کنیم در زندگی خودمان او لیکولنا اگر این کار را نکردی حتما خواهی شد اهواً علی الله خوارتر و پیش خدا از چی من الجعلان التی تطلب بانسها ان نطلب از اون مرده متحرکی که می آید یک موجود حشره کریه المنظر و سیاه رنگی است که بوی بدی دارد و از گل و گلستان متنفر است عاشق سرگین است عاشق مدفوع است و سرگین ها را جمع می کند بانفی حضرت فرمود بانفها اون کثافت ها را هی هل می دهد می آورد دم لانه اش اونجا می خواهد سرگین را داخل بکند ولی نمی تواند می گوید یا اون را رها می کنی یا در چشم خدا اهون لک و بهتر از اون باشی این خیلی ادبیات عجیبی است که تفرق های قومی و افتخارات قومی برود کنار و کشور ما باید روی این ادبیات الحمدلله کشور ما بهترین مدیریت را تا حال بین اقوام داشته برای اینکه دشمن دسترسی پیدا نکند این ادبیات باید بیشتر از این در جامعه ما باز بشود. باید به همین مقدار اکتفا کنیم انشاالله سال های آینده

شریعتی:   ولی طرح بحث خوبی بود خیلی لازم بود به یمن میلاد نبی مکرم اسلام این بحث و این دغدغه پیغمبر عظیم الشان ما را حاج آقای عاملی مطرح کردند حرف زیاد است دوستانی که اهل تحقیق هستند و دوستانی که دوست دارند بیشتر مطالعه کنند و کار کنند به نظرم موضوع خوبی است خیلی ازتون ممنونم و متشکرم صفحه 203 را با هم تلاوت می کنیم آیات نورانی سوره مبارکه توبه و دعا می کنیم برای اون کسی که قرار است بیاید و مایۀ وحدت و همدلی دلهای همه مون بشود صبح گره از زلف تو وا خواهد شد راز شب تار بر ملا خواهد شد تو آیه وحدتی که با آمدنت هر قطب نما قبله نما خواهد شد بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم در دقائق و لحظات پایانی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

(تلاوت قرآن کریم صفحه 203)

شریعتی:   اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سال تحصیلی هم آغاز شد برای همه دانش آموزان عزیز و برای دانشجوها و برای اونهایی که اهل علم هستند آرزوی موفقیت می کنم انشاالله که همه با عنایت و لطف حضرت حق تعالی و با دعای خیر پدر و مادرها عاقبت به خیر و سعادتمند شوند امیدوارم بچه ها خوب درس بخوانند و برنامه ما را را مراجعه کنید و کانال ما مراجعه کنید خیلی از دانش آموزان عزیز مشتری و پایه ثابت برنامه سمت خدا هستند که از این طریق خواستم به همه شون با دل و جان سلام کنم اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی بفرمایند و انشاالله خداحافظی کنیم.

حجت الاسلام عاملی:  آیه 105 سوره توبه است خدا فرموده که هر کاری می خواهید بکنید خدا اعمال شما را می بیند و پیغمبر می بیند و ائمه اطهار هم دارند می بینند و فسیری الله این برای تاکید است نه استقبال خدا می بیند وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (توبه، 105) یک روزی هم ما با شما داریم می آیید پیش ما فینبئکم فما کنتم تعلمون خودم خبر می دهم که چیکار کردید این آیه بهترین آیه است که انسان خودش را اصلاح کند و سیر و سلوکی کند و نشان بدهد در تمام لحظات و آنات در مرعاه و منظر رسول خدا و اهل بیت زندگی می کنیم یک وقتی شیخ جعفر شوشتری قرار شد بیاید تهران زمان قاجار رحمت الله اهالی تهران اکثریت راه می افتند بیرون شهر که این را ببینند چون شیخ جعفر خیلی شهرت پیدا کرد سفیر روز می گوید من هم گفتم بروم ببینم چه خبر است و این کی است رفتم دیدم یک شیخی را بردند بالا مرکبی و گفتند برای ما نصیحتی کن گفت مردم مواظب باشید مردم در محضر خدا هستید مردم در نظر خدا هستید تا این را گفت یک ضجه ای از اهل ده بلند شدند چنان گریه کردند از حرف شیخ می آید می نویسد مسکو تا همچین علمایی در ایران هست امکان نفوذ برای ما نیست آیات و روایات مفصلی داریم در اینجا که در مرآه و منظر خدا هستیم واصبر لک بانک باعیننا بگیر همین را عمل کن فانک بأعییناه در صفحه اول موبایلت بنویس فانک بأعیینا در جلوی چشم ما هستی و به حضرت موسی گفت موسی و هارون گفت نترسید بروید جلو اننی معکما اسمع و اراه من هم می بینم و هم می شنوم و در سوره بلد می خوانیم الم یألم گلایه های خدا یک گلایه اش این است بان لم یعلم بأن الله یری بشر نمی بیند در برابر چشمان من زندگی می کند و یک گلایه ای دارد اگر سنگ آب بشود خدا می گوید این مردانی هستند من الناس و لا یستوون من الله کارهای بد خودشان را از مردم پنهان می کنند ولی از خدا پنهان نمی کنند و هو معهم میتون ما لا یرضی من القوم تراکم یبیتون از زندگی خصوصی خدا می گوید در زندگی خصوصی مان حرف های نامناسبی که می زنند من با اونها هستم معکما ما عین ما کنتم هر کجا هستید من هم با شما هستم مشهور است که زلیخا خواست کار خلاف کند با یوسف اول یک پرده ای کشید روی بت که نبیند یوسف گفت اگر خدای تو با پرده چشمش بسته می شود خدای من اینطوری نیست حالا ببینید چه بی ادبی هایی طوفان می کند در برابر خدا که ما انجام دادیم و باید به خدا پناه ببریم.

شریعتی:   بسیار خوب خیلی از شما ممنون و متشکرم باید خداحافظی کنیم انشاالله آخر هفته خوبی داشته باشید برای ما هم دعا کنید و حاج آقای عاملی هم دعا خواهند کرد.

حجت الاسلام عاملی:  گاهی ما یک محرومیت و گرفتاری هایی پیدا می کنیم می ترسیم که رحمت است یا عقوبت است آیا مکر خداست یا بسته تربیتی خداست اونجا انسان آرزو می کند ای خدا ای کاش این مکر نباشد و لذا یک دعایی باید دم دستت باشد وقتی گرفتار شدی یا در گرفتاری یا در محرومیت از توفیقات بگوید ای خدا ای خدا مکرت نباشد برای همین این دعا را یاد بگیرند الهی در مناجات امام سجاد است در ماه رمضان اللَّهُمَّ لَا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ وَ لَا تَمْكُرْ بِي فِي حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِيَ الْخَيْرُ وَ لَا يُوجَدُ إِلَّا مِنْ عِنْدِكَ ·  من را تعدیل نکن با رحمتت الهی لا تأدبنی فی عقوبتک مبادا این مکر تو باشد که من را سوق بدهی به طرف قرآن خدایا من از کجا می توانم خیر پیدا کنم خیر مگر دست کسی غیر از توست مِنْ أَيْنَ لِىَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ وَلَا يُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِكَ ·

شریعتی:   خیلی ازتون ممنونم حاج آقای عاملی خیلی خوش گذشت در محضر شما خیلی ممنونم از لطف و مرحمت همیشگی تان در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشیم برای سلامت آقایمان دعا می کنیم بال صحرا سر خود نهاده بر کف به امید آنکه روزی به شکار خواهی آمد همه ما چشم به راه آمدن شماییم و حالا برای سلامت تان دعا می کنیم تا سلامی دوباره خدا نگهدار.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها