اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-06-31-حجت الاسلام حسینی قمی - خطبه ۹۴ نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه‌السلام

ملایی: سلام و درود خدای متعال بر خورشید و ماهی که مثل امروزی از آسمان به زمین آمدند تا چراغ راه بندگان خدا باشند سلام، سلام به روی ماه شما بیننده های محترم برنامه سمت خدا و شنونده های عزیز و شمایی که الان دارید برنامه را تماشا می کنید و شمایی که بازپخشش را می بینید یا می شنوید هزار هزار بار مبارکتان باشد روزهای قشنگی که سپری می کنیم و امروز که یکی از بزرگترین روزهای تاریخ سالروز ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و آقایمان امام صادق سلام الله و صلواته علیه خیلی خیلی مبارک باشد به همه تون جشن هایتان که به این مناسبت برگزار کرده اید الهی زندگی هایمان پر از برکت باشد به برکت دو مولود هفدهم ربیع الاول.

معرفی برنامه

خیلی خوش آمدید به برنامه شنبه و از قضا شنبه ها همیشه در تقویم دل ما متعلق به وجود رسول الله بنابراین یک عید دیگر هم به این بهانه داریم و البته یک خوشحالی مضاعف از اینکه بعد از چند هفته که حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی در سفر تبلیغی بودند و الحمدلله با دست پر و با سلامت برگشتند حالا اینجا هستند و می دانم کیف می کنید چهره شان را ببینید و برنامه را انشاالله شروع می کنیم یک صلوات بفرستید و بعد برویم سراغ حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم آقا سلام علیکم.

حجت الاسلام حسینی قمی:  سلام علیکم و رحمت الله عرض سلام و ارادت خالصانه د ارم خدمت همه مخاطبین عزیز و عرض تبریک دارم این روز بسیار بسیار با عظمت ولادت خاتم النبین و وجود مقدس امام صادق سلام الله علیه خدمت مخاطبین عزیز و آغاز سال تحصیلی را پیشاپیش تبریک عرض می کنیم به همه دانش آموزان عزیز و معلمین و گرامی می داریم هفته دفاع مقدس را و همچنین شهدای عزیز و فرماندهان عزیز از حزب ا لله را که به دست صهیونیست ها به شهادت رسیدند یادشان نباید فراموش کرد البته من یک جمله اشاره کنم و این که عزیزان می دانند در این قصه ای که این وحشی گری های روزهای اخیر صهیونیست ها به نظرم هزینه سنگین تر را صهیونیست ها می پردازند تا حزب الله به دلیل اینکه خیلی زمان می برد تا بخواهند چهره وحشیانه صهوینست را به عالم نشان بدهند الان خودشان دارند به دست خودشان نشان می دهند این سبوعیت و وحشی گری های خودشان را می دانید دهها سال بود تا اسم بروکاست می آمد می گفتند نبوده بوده جرم است الان بسم الله همه دارند دارند می بینند

ملایی: نسل کشی اتفاق می افتد   

حجت الاسلام حسینی قمی:   در عین حال یاد این عزیزان را گرامی می داریم و بسیار خوشحالیم در محضرشما هستیم و سروران عزیز خودم حاج آقای فرحزاد و شریفیان که البته احسن از ما بودند و حالا ما بدلشان هستیم.

ملایی:   نفرمایید همه بزرگواران عزیز و فرهیخته و صاحب دانش هستند خیلی دلمان هم تنگ شده بود واقعا و اینجا در برنامه هر برنامه که شروع کردیم در غیبت شما دعا کردیم برای سلامتی تان و حالا اگر نکته ای هست برای چند روز نبودیم مقدمه ای چیزی و بعد برویم برای بحث.

حجت الاسلام حسینی قمی:  خواهش می کنم نکته ای که می خواهم عرض کنم جناب آقای ملایی بحمدلله الحمدلله ما به برکت سمت خدا دهها خطبه از خطبه های نهج البلاغه از نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را همراه با مخاطبین عزیز خواندیم و من صادقانه اعتراف می کنم اعتراف خوب است من هم با نهج البلاغه امیر المومنان سلام الله علیه آشنا نبودم به برکت سمت خدا و به برکت اینکه باید محضر مخاطبین می رسیدیم الحمدلله واقعا دیروز فکر می کردم چه نعمت بزرگی خداوند به ما عنایت کرد باید اعتراف کنیم صادقانه عرض می کنم به قول شهید مطهری مثل همسایه ای که آدم هر روز می بیند ولی نمی داند این چه عظمتی دارد تا می نشیند باهاش صحبت می کند دهها خطبه  و دهها نامه و دهها کلمات احکمت آمیز را خواندیم قرار بر این گذاشتیم که از اول شروع کنیم مروری داشته باشیم هر کجا خطبه ها جا مانده توضیح بدهیم اگر خداوند توفیقی عنایت کرد در یک فرصتی بگوییم که ما تمام نهج  البلاغه را یک دوره کامل کردیم الان فصل های فراوانی را خواندیم ولی من به نظرم از اول شروع کنیم هر خطبه ای جا مانده اینها را بخوانیم امروز چون روز ولادت خاتم النبیین است وجود مقدس امام صادق اجازه بدهید خطبه 94 که از زبان امیر المومنان از پیامبر هست این خطبه را محور سخن قرار بدهیم فقط به بینندگان عزیز و مخاطبین عرض می کنم پایان بحث هم اشاره ای راجع به رد مظالم خواهیم گفت تا آخر بحث با ما باشید این خطبه 94 هست می شود خطبه را به 4 بخش تقسیم کرد بخش اول رسول خدا و اجداد رسول خدا و امیر المومنان توضیح می دهند و معرفی می کنند و بخش دوم نسل با برکت پیامبر و بخش سوم سیره پیامبر و چهارم وظایف امت پیامبر، بسیار بسیار خطبه نورانی هست البته عزیزان می دانند بارها عرض کردیم امیر المومنان سلام الله علیه مکرر در نهج البلاغه راجع به عظمت پیامبر سخن فرمودند یکی از خطبه هایی که خیلی مفصل است و کم نظیر است همین خطبه 94 هست بسم الله الرحمن الرحیم كُلَّمَا مَضَى مِنْهُمْ سَلَفٌ قَامَ مِنْهُمْ بِدِينِ اللَّهِ خَلَفٌ (نهج البلاغه، خطبه 94) هر زمان پیامبری می رفت خدای متعال پیامبر دیگری را جانشین ما قرار می دهد قام منهم یعنی از پیامبران بدین الله خلفٌ جانشینی برای پیامبر قبلی قرار می دهیم حتی تا رسید به اونجا که افضت کرامت الله سبحانه الی محمد صلی الله محمد و آل محمد تا نوبت عنایات الهی و کرامت پروردگار و الطاف الهی به بندگان نوبت به خاتم النبیین رسید خدا می خواست لطف و عنایت خودش را شامل بندگان کند به وسیله خاتم النبیین بعثت خاتم النبیین این لطف را به بندگان عطا کرد فاخرجه این قسمت اولی که به اجدادنورانی پیامبر اشاره می کند ) فَأَخْرَجَهُ مِنْ أَفْضَلِ الْمَعَادِنِ مَنْبِتاً وَ أَعَزِّ الْأَرُومَاتِ مَغْرِساً مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي صَدَعَ مِنْهَا أَنْبِيَاءَهُ وَ انْتَجَبَ مِنْهَا أُمَنَاءَهُ. عِتْرَتُهُ خَيْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُ خَيْرُ الْأُسَرِ وَ شَجَرَتُهُ خَيْرُ الشَّجَرِ خداوند متعال پیامبر را از بهترین معادن چه معادنی بالاتر از اجدادی مثل حضرت ابراهیم می دانید ابراهیم علیه السلام مقام بسیار بسیار بالایی دارد درقرآن کریم مکرر به عظمت حضرت ابراهیم علیه السلام اشاره شده خدای متعال او را از چنین نسلی اخرجه من افضل المعادن بهترین معدن ها و اعظ العرومات از مغرس عرومات جمع عرومه یعنی اصل و ریشه عزیزترین و بهترین و بالاترین ریشه و اجداد پیامبر را خدای متعال آورد من الشجرۀ التی از همان درختی که صدع منها انبیائه دیگر پیامبران را از اون درخت چون می دانید از نسل حضرت ابراهیم علیه السلام پیامبران بزرگی آمده اند و  وَ انْتَجَبَ مِنْهَا أُمَنَاءَهُ. خداوند متعال امناء خودش را امین های خودش را از اون درخت برگزید این اشاره به اجدادشان است بخش دوم اشاره به نسل پیامبر عترت پیامبر عِتْرَتُهُ خَيْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُ خَيْرُ الْأُسَرِ عترت پیامبر بهترین عترت است خانواده و اسوه بهترین اسوه است عترت می دانید نزدیکتر ها را می گویند مثل دختر پیامبر سلام الله علیها امیر المومنان و حسنین و نسل پیامبر عترته خیر العتر و عسرته خیر العسر بهترین نسل و بهترین خانواده و بهترین عترت  وَ شَجَرَتُهُ خَيْرُ الشَّجَرِ،  این نسلی که پیامبر خدا از خودشان به جا گذاشتند بهترین درخت بودند نَبَتَتْ فِي حَرَمٍ وَ بَسَقَتْ فِي كَرَمٍ، در حرم یعنی در خانه خدا در مکه این درخت رویش پیدا کرد و بسقت فی کرمٍ در آسمان کرامت هم رشد پیدا کرد خوب اجازه بدهید قبل از اینکه یک فراز نورانی بعدش هست من بخوانم اشاره ای کنم راجع به این دو بخش اول ببینید راجع به اجداد پیامبر خوب بهترین اجداد بودند عرض کردم حضرت ابراهیم علیه السلام تا برسد به قریش و بنی هاشم یک عبارتی دیدم خیلی برایم جالب بود ابن ابی الحدید که از نویسندگان اهل سنت نهج البلاغه دارد ذیل همین خطبه می نویسد راجع به اجداد پیامبر الاخبار فی اجداد قریش و بنی هاشم کسی را تنجد خیلی روایت داریم راجع به عظمت اجداد پیامبر چه از قریش و بنی هاشم خیلی زیاد است سه تا روایتش را من می خوانم یک رسول خدا فرمود ان جبرائیل قال لی جبرائیل به من گفت یا محمد صلی الله علیه و آله قد تفت شرقا و غربا شرق و غرب عالم را گشتم فلم اجد فیها اکرم منک و لا بیتاً اکرم من بنی هاشم در شرق و غرب عالم به عظمت بنی هاشم و به عظمت خاندان پیامبر حدیث دوم که خود رسول خدا فرمود نقلا من الاصلاب الطاهره الی الارحام الزکیه در زیارت ها هم می خوانیم کنتم فی الاصلاب الشامخه و الارحاب حدیث سوم رسول خدا فرمود سادت اهل المحشر سادت اهل الدنیا سادات روز قیامت همان هایی هستند که در دنیا هم سادات دنیا هستند کی ها هستند؟ عرض کردم جالب است من مخصوصا از ابن ابی الحدید می خوانم این عالم اهل سنت چه زیبا در منابع دیگر اهل سنت هم هست رسول خدا فرمود بزرگان محشر بزرگان دنیا هستند کی ها هستند؟ انا من و علیٌ و حسن و حسین و همزه و جعفر بنابراین بهترین خانواده و بهترین عترت یک روایت هم باز ابن ابی الحدید نقل می کند خیلی زیباست چون امروز ولادت وجود مقدس امام صادق است این روایت را اضافه کنم فرمود رسول خدا ما بالٌ بالعجاله یزعمون ان قرابتی غیر نافعه چطور بعضی ها تصور می کنند اگر کسی با من قرابت داشت نسل من بود مهم نیست شما نسل پیامبر باشید یا نسل دیگری نه و لا انها نافعۀٌ و انه لا یبغض احدٌ تکرار می کنم برای سومین بار دهها روایت مثل این در منابع اهل سنت ما داریم از جمله این نهج البلاغه ابن ابی الحدید انها نافعۀ و انه لا یبغض احدٌ اهلی الا حرمه الله الجنه اگر کسی با اهل من دشمن باشد با اهل بیت من دشمن باشد خدای متعال بهشت را بر او حرام می کند پس از نظر اجداد بهترین اجداد و از نظر نسل بهترین نسل خوب چه نسلی از این بالاتر که یک آیه سوره و دهها سوره و دهها آیه داریم یکی سوره کوثر انا اعطیانک الکوثر همین ابن ابی الحدید مفصل دارد ولی یک جمله ای عرض کردم چون روز عید است من اضافه کنم در تفسیر فخر رازی که عزیزان می دانید فخر رازی جزو دسته اول تفاسیر اهل سنت است یعنی تمام مفسرین اهل سنت مهمان فخر رازی هستند تفسیر کبیر ذیل همین سوره انا اعطیانک الکوثر می گوید یک تفسیر کوثر فاطمه زهرا سلام الله علیها است یک عبارت خیلی لطیفی دارد عزیزان بیشتر دل بدهند یک عالم اهل سنت که سرامد مفسرین اهل سنت است ذیل انا اعطیناک الکوثر معنای کوثر فاطمه زهرا سلام الله علیها است بعد می گوید انظر کم قتل من اولادها و العالم چقدر از بچه های فاطمه زهرا شهید کردند ولی عالم پر است از فرزندان فاطمه و لم یبق من بنی امیۀ احدا از دشمنانشان احدی باقی نماند شما یک نفر را پیدا کنید بگوید من از نسل دشمنان اهل بیت هستم در حالی که دهها میلیون از نسل فاطمه زهرا است ادامه فخر رازی است می گوید ثم انظر کم فیه من العلما تعبیر علماست می گوید چه عالمانی کالباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و نفس الزکیه یک همچین نسلی لذا امیر المومنان اینجا می فرماید لها فروعٌ خوان رسول خدا درختی پایه ای دارد نسلی را به جا گذاشت که لَهَا فُرُوعٌ طِوَالٌ وَ ثَمَرٌ لَا يُنَالُ شاخه های بسیار بلندی دارد شاخه هایی که تا امروز شوخی نیست آقای ملایی می دانید شما در نسل حضرت زهرا سلام الله علیها نه فقط اهل بیت علیهم السلام این همه علما و این همه بزرگان از سید مرتضی ها این همه عالمان بزرگ و خادمانی که لها فروعٌ طوال بپرسیددیگر تاریخ گم نشدید الان هم با اینترنت همه چیز را می شود جستجو کرد یک نفر و یک طایفه و یک خانواده سراسرعالم باشند بگویند ما از نسل دشمنان اهل بیت هستیم در حالی که این نسل حضرت زهرا سلام الله علیها است لَهَا فُرُوعٌ طِوَالٌ وَ ثَمَرٌ لَا يُنَالُ (نهج البلاغه، 94) اینجا من یک کمی بیشتر توضیح بدهم ثمرٌ این درخت رسول خدا ثمرٌ میوه ای دارد که لا ینالٌ کسی دستش بهش نمی رسد حتما به ذهن عزیزان می آید که میوه را آدم باید دستش بهش برسه و نرسه نقض غرض است جالب است همین ابن ابی الحدید و دیگر شارحین نهج ا لبلاغه گفتند منظور امیر المومنین سلام الله علیه یعنی پیامبر نسلی دارد که کسی به عظمت این نسل در بخش اهل بیت علیهم السلام کی دستش می رسد؟ و کی مثل امام صادق علیه السلام و کی مثل فاطمه زهرا و کی مثل سید الشهدا و کی مثل امام زمان و کی مثل امیر المومنان اینها اهل بیت پیامبر هستند ثمرٌ لا ینال یک تعبیری دارد نمی خواهم خطبه های دیگر را اشاره کنم می خواهم زودتر این خطبه را توضیح بدهم ولی برای این ثمرٌ لا ینال این خطبه دوم نهج البلاغه است اینقدر این عبارت لطیف است من می خوانم انشاالله عزیزان به خاطر بسپارند باید تابلو کنند همه مجامع دینی را ما باید تابلو لایغاث بآل محمد صلی الله علیه محمد و آله من هذه الامه احدٌ لا یغاث بآل محمد من هذه الامه احدٌ احدی :لا يـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ (صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ) مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ اَحَدٌ (نهج البلاغه، خ 2، ص 45) از این امت قابل قیاس به محمد و آل محمد شما چطوری قیاس می کنید ما امامزاده خیلی داریم همه امامزاده ها جلیل القدر و بسیار با عظمت ولی می شود با اهل بیت قیاس کرد و با امیر المومنان و حضرت زهرا و چهارده معصوم می شود قیاس کرد به تعبیر یکی از بزرگانی که تعبیر خیلی لطیفی داشت به اندازه کتاب حرف را جلو می برد مرد بزرگ می فرمود از شیخ طوسی تا شیخ انصاری عزیزان این تعبیر را عنایت کنند از شیخ طوسی تا شیخ انصاری می شود چند سال؟ هزار سال از شیخ طوسی تا شیخ انصاری همه علمای بزرگی که آمدند نمی شود مقایسه کرد با یک نفس امام معصوم و حجت خدا با یک نفس از شیخ طوسی تا شیخ انصاری هزار سال شیعه را شما بروید تمام عالمان بزرگ را نگاه کنید شیخ مفید ها و سید رضی ها و سید مرتضی ها و همه را از اونجا تا اینجا با یک نفس امام نمی شود مقایسه کرد لذا خیلی مواظب باشیم گاهی ما در تعابیر همین طور ردیف نکنیم اسم این امام را بیاوریم اصلا امامزاده را نمی شود و هیچ عالمی را نمی شود این قصه را بگویم جالب است آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله علیه ایشان نشسته بودند اندرونی خانه مردم هم در حیاط خانه و بیرونی خانه یک کسی دیدید مردم در جلسات می گویند صلوات ختم کنید صلوات می خواست بگوید صدا زده بود برای سلامتی وجود مقدس امام زمان ارواحناه فداه و حضرت آیت الله العظمی بروجردی صلوات آقا در اتاق شنیده بودند با عصبانیت عصایشان را زده بودند به در اون پیشکار آقا می گفت چی شده چه خبره اون چی داره می گوید جلویش را بگیرید اسم من را کنار امام زمان می آورد برای سلامتی امام زمان و حضرت آیت الله العظمی بروجردی ایشان عصبانی شده بود جلوی آقا را بگیرید ما قبول داریم اعتقادات ماست لا یغاث بآل محمد خواهش می کنم هیئات همه جا این تابلو کنید در خانه ها بزنید و در مسجدها و هیئت ها بزنید خطبه دو است و کلام امیر المومنان است لایغاث بآل محمد من هذه الامه احداه احدی را نمی شود لذا امیر المومنان اینجا می فرماید پیامبر خدا درختی را نهادند لها فروعٌ طوال شاخه های بلند و ثمر لا ینال میوه ای که دستش به اون میوه نمی رسد همه این عالمان بزرگ می دانید افتخارشان می گویند ما خاک پای امیر مومنان و غلام امیر المومنان سلام الله علیه هستیم فهو امام من اتقی رسول خدا امام متقی است و بصیرت من اهتدی هر کسی دنبال هدایت است راهنمایش رسول خداست و سراجٌ سه تا تعبیر در کنار هم امیر المومنان راجع به عظمت پیامبر دارد سراجٌ و شهابٌ و زندٌ سراجٌ لم اضعوه و شهابٌ سطع نور و زند برق له سه بیان بسیار زیبا و سه تشبیه زیبا رسول خدا سراج است می دانید این تعبیر در قرآن کریم هم راجع به پیامبر هست این سوره مبارکه احزاب است آیه 45 با این آیات عزیزان آشنا هستند یا ایها النبی انا ارسلناک چهار تا ویژگی شاهداً و مبشراً و نظیراً و وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا. این اشاره ای است که امیر المومنان به این آیه دارد سراجٌ لمع ضوئه چراغی که درخشان است و نورش همه عالم را گرفته و شهابٌ سطع نورٌ شهاب پر فروغ است و زندٌ برق له زند یعنی چی؟ زند اون آتش زنه را می گویند قدیم ها وقتی می خواستند آتشی به پا کنند دو تا سنگ را به هم می زدند چرا امیر المومنان پیامبر را بعد از سراج سحاب به زنب تشبیه می کنند فرمودند این برق آشکار چرا به ذنب رسول خدا جرقه را می زند بقیه اش را باید طرف آمادگی داشته باشد رسول خدا برای همه این جرقه را زد یک عده شدند سلمان فارسی و شدند امیر المومنان و شدند مقداد و ابی ذر و یک عده هم شدند ابوجهل روشن نشدند ظنٌ این تا اینجا فصل سوم اشاره به سیره پیامبر است سِيرَتُهُ الْقَصْدُ وَ سُنَّتُهُ الرُّشْدُ وَ كَلَامُهُ الْفَصْلُ وَ حُكْمُهُ الْعَدْلُ (نهج البلاغه، 94). آقای ملایی خدا شاهد است بدون مبالغه عرض می کنم چقدر ما باید ممنون پروردگار باشیم که این کلمات امیر المومنان سلام الله علیه برای ما باقی ماند به این زیبایی امیر المومنان پیامبر را معرفی کرد چقدر ما ممنون سید رضی هستیم که این نهج البلاغه را از دست نرفت چقدر خدا رو شکر کنیم به برکت این برنامه در رسانه نشستیم سر سفره امیر المومنان و ولادت خاتم النبیین و امام صادق از زبان امیر المومنان پیامبر را بشناسید چهار تا ویژگی سیرته القصد و سنته الرشد یک سیره پیامبر اعتدال بود رسول خدا گرفتار افراط و تفریط نبودند در زندگی شان اون جلسه قبل اشاره کردم اعتدال که می گوییم در همه چیز در مسائل عبادی و در مسائل سیاسی و در مسائل اجتماعی و در مسائل اعتقادی و ما مسائل اعتقادی هم اعتدال دارد؟ بله گفتیم شیخ طوسی کتاب نوشته الاقتصاد فی الاعتقاد تو اعتقادات شما اعتدال داشته باشید خود امیر المومنان نفرمود سیهلک فی عده ای افراط می کنند و غلو می کنند راجع به امیر المومنان اینها از بین می روند و بر حق نیستند عده ای تفریط می کنند عده ای علی اللهی هستند اینها گرفتار هستند و عده ای از اون طرف دشمنی امیر المومنان اقتصاد یعنی اعتدال در مسائل اعتقادی و اقتصادی و سیاسی و همین که در اون خطبه هم فرمود امیر المومنان فرمود الطریق الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّة. (نهج البلاغه، 94) انحراف به راست و انحراف به چپ و عدل حکمه العدل حکم رسول خدا با عدالت معلوم است پیامبر خدا اگر با پیامبر به عدالت رفتار نمی کرد کی می خواست با اعتدال رفتار کند در تقسیم غنائم حنیف یک کسی جسارت کرد گفت اعدل یا محمد صلی الله علیه و آله می دانید یک نکته را اشاره کنم روز عید است شما تمام قران را بگردید عزیزانم بحمدلله با قران محشور هستند همه قران را بگردید یک جا اگر شما پیدا کردید خدای متعال پیامبر ما را با اسم صدا کرده باشد یا محمد نداریم یا عیسی داریم و یا موسی و یا نوح داریم خیلی از پیامبران با اسم یک آیه پیدا کنید یا محمد که خطاب باشد یک وقت توصیف است محمدٌ رسول الله این هست توصیف می کند اما اسم صدا کند بگوید یا محمد نداریم اون وقت این آدم قرآن هر وقت می خواهد بگوید یا ایها النبی و یا ایها الرسول اینطوری خطاب می کند این آدم در تقسیم غنائم حنیف گفت یا محمد اعدل به عدالت رفتار کن حضرت نگاهی کردند و فرمود اگر من به عدالت رفتار نکنم پس کی به عدالت رفتار کند؟ ان لم اعدل فمن یعدل لذا حضرت می فرماید حکمه العدل کلامه الفصل کلام پیامبر فصل الخطاب است ارسله علی حین فطرت من الرسل خدای متعال پیامبر را در یک زمانی به رسالت مبعوث کردند که فطرت من الرسل فطرت من الرسل یعنی چی؟ یعنی صدها سال بود پیامبری نیامده بود می دانید فاصله بین پیامبر ما و حضرت عیسی چند سال است؟ ششصد سال است اگر بخواهیم آمارش خیلی در ذهنمان بماند الان ما 1400 و خورده ای هستیم میلادی چقدر است؟ 2000 بنابراین ششصد سال بود که دیگر پیامبری نیامده بود کلامه الفصل و حکمه العدل ارسله علی حین فطرتٍ یک زمانی که فاصله شده بود البته دستورات پیامبران گذشته بود مردم باید به او عمل می کردند به هر حال نیامدن پیامبر خاتم باعث شده بود که اینها با اعمال دینی فاصله گرفته بودند لذا حضرت می فرماید حفوت ان العمل به دلیل فاصله طولانی عده ای لغزش پیدا کرده بودند  به جاهلیت رسیده بودند قبابت من الامم به جهل و نادانی رسیده بودند به جهل و نادانی رسیده بودند به دلیل این فاصله ای که شده بود این ها پس بخش سوم، تا اینجا چی شد؟ اجداد پیامبر و نسل پیامبر و سیره پیامبر و بخش چهارم اینها مقدمه هست حالا این سیره پیامبر ما چیکار بکنیم ما فقط امروز می گوییم به به به! خیلی خوب است الحمدلله افتخار می کنیم امروز صلوات بر محمد و آل محمد می فرستیم و اعمال روز هفدهم ربیع عزیزان لابد به جا آوردند و عزیزانی که موفق به روزه شدند یکی از چهار چیزی است که ممتاز است و نماز امروز ولی همه مقدمه عمل به سیره پیامبر است لذا بخش چهارم وظایف امت است من این هم به عجله بخوانم اعملوا اگر این پیامبر در میان شما هست اعملوا فقط نگویید پیامبر اینطوری بود عمل کنید اگر پیامبر با عدالت رفتار می کرد اگر پیامبر قضاوتش عادلانه بود و اگر شما هم یاد بگیرید اعملوا رحمکم الله رحمت خدا بر شما و علی اعلامٍ بینه همه چیز روشن است کتاب و سنت اعلام یعنی علم های روشن خدا کتاب فرستاده و سنت پیامبر هست فالطریق نهجٌ مسیر واضح است کسی نگوید می خواستم آدم خوبی باشم خبر نداشتم باید چیکار کنم فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ‏ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ (نهج البلاغه، 94) اگر به کتاب و سنت عمل کردیم به کجا می رسیم؟ یدعوا الی دار السلام به امن و امان و رضوان الهی و بهشت وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ این هم یک هشدار است عزیزان امیر المومنان تقریبا نهج البلاغه هر کجا بیان دارد بلافاصله یک هشدار هم می دهد وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ امروز در دنیایی هستید مستعتب یعنی چی؟ یعنی می توانید برگردید خدا را از خودتان راضی کنید و توبه کنید الان فرصت دارید علی محل و فراغ امروز فرصت هست وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ هنوز نامه عملتان باز است کار خیری انجام بدهید در نامه عملتان نوشته می شود تا نامه عمل باز است وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ تا قلم فرشتگان کار می کند می تواند بنویسد نفس آخر بیاید قلم قطع می شود می گذارند کنار وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ بدن هایتان سالم هستید برویدد دیدن اینهایی که مریض هستند ببینید چه حسرتی می خورند ای کاش ما سلامت داشتیم دوباره می رفتیم دنبال کارهای خیری که قبلا انجام می دادیم وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ زبانت باز است می تواند زبانت کار خیری انجام بدهد و می تواند گره گشایی کند و گرفتاری کسی را برطرف کند وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ خدا توبه را می شنود و الاعمال مقبوله تا فرصت دارید از این فرصت استفاده کنید این تا اینجا.

اجازه بدهید من یک جمله اشاره کنم امیر المومنان البته این فراوان خطبه های حضرت اشاره دارد دو تا خطبه رفتم جلوتر خطبه 96 می فرماید انظروا اهل بیت نبیکم نگفتیم یک اشاره به نسل پیامبر است حضرت می فرماید به اهل بیت پیامبر نگاه کنید فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ دنبال پیامبر جهت پیامبر هر کجا  اهل بیت رفتند بروید واتبعوا اثره هر کجا اونها قدم گذاشتند فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فِي رَدًى من ربهم شما را از هدایت بیرون نمی برند انْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ، وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ، ؛ فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا، اهل بیت قیام کردند قیام کنید سکوت کردند سکوت کنید هر کاری که اهل بیت کردند وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا جلو نروید گمراه می شوید وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا. عقب نیفتید و تحرکوا فقد رایته یک گلایه دارد امیر المومنا انا و علی ابواه هذه الامه حق ندارند یک گلایه کنند حتما باید گلایه کنند می فرماید من اصحاب پیامبر را دیدم خیلی گلایه تندی است لقد رایت اصحاب محمد صلی الله علیه و آله فما اری احداً یشبههم منه من اصحاب پیامبر را دیدم احدی از شما را شبیه اونها نمی بینم اونها چه می کردند لَقَدْ كَانُوا يُصْبِحُونَ شُعْثاً غُبْراً وَ قَدْ بَاتُوا سُجَّداً وَ قِيَاماً، (نهج  البلاغه، خطبه 97) اونها اهل شب زنده داری و نماز و بندگی بودند يُرَاوِحُونَ بَيْنَ جِبَاهِهِمْ وَ خُدُودِهِمْ و پیشانی و گونه ها به خاک می گذاشتند وَ يَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِكْرِ مَعَادِهِمْ، یاد معاد که می افتادند انگار روی آتش ایستاند اینقدر اعتقاداتشان محکم بود من احدی از شما را نمی بینم که مثل اصحاب پیامبر باشید كَأَنَّ بَيْنَ أَعْيُنِهِمْ رُكَبَ الْمِعْزَى مِنْ طُولِ سُجُودِهِمْ. اینقدر سجده کرده بودند آثار سجده داشتند اذا ذکر الله حملت اعینهم یاد خدا می افتادند اشک از گونه هایشان جاری می شد حتی تبل جیوبها گریبانشان تر می شد از اشک چشمشان شما چرا اینطوری نیستید امیر مومنان گلایه می کند لذا این را هم من عرض کنم امیر مومنان حق دارد به ما تذکر و هشدار بدهد قرآن کریم این آیه را زیاد خواندیم خیلی آیه عجیبی است آیه پایانی سوره مبارکه منافقون است و انفقوا مما رزقناهم یکی از واجبات ما انفاق است واجبات مستحب و واجبات مالی واجبات مالی واجب انفقوا مما رزقناهم آقا انفاق کنید من بهتون دادم یک کمی اش را به من برگردانید باور دارید همه مال خداست مما رزقناکم خواهش می کنم راجع به رد مظالم هم اشاره می کنم اول سال تحصیلی است آقای محترم تو رو خدا دو سه هفته اخیر چقدر مواظب بودید بچه ام روز اول می خواهد برود مدرسه مخصوصا که سال اولش است غنچه ها شکوفه ها و پیش دبستانی ها چقدر مواظب بودیم بچه مون لباس و کفشش و لوازم التحریرش این بیچاره ها و فقرا این گرفتارها دلشان نمی خواهد بچه شون با لباس خوب بروند مدرسه و با کفش خوب برای لوازم التحریرشان معطل کسی نباشند آقا وَأَنفِقُواْ مِن مَّا رَزَقۡنَٰكُم مِّن قَبۡلِ أَن يَأۡتِيَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ قبل از اینکه مرگ برسد امیر المومنان فرمود الان مهلت دارید فیقول اگر مرگمان برسد چی می گوییم فَيَقُولَ رَبِّ لَوۡلَآ أَخَّرۡتَنِيٓ إِلَىٰٓ أَجَل قَرِيب (منافقون، 63) خدایا می شود به من مهلت بدهی چقدر بهت مهلت دادم یک سال نه بابا یک ماه نه یک هفته یک فرصت کوچک نیم ساعت اجل قریب یک خورده به من وقت بده بهت وقت بدهم چیکار می کنی نمی گویی به من وقت بده نماز بخوانم نمی گوید وقت بده دعا بخوانم نم یگوید وقت بده من بروم زیارت زیارت هم خوب است می گوید مهلت بده اجل غریب فاصدق یعنی چی؟ انفاق کنم و صدقه بدهم و اکن من الصالحین و صدقه بدهم و آدم خوب ولی لن یاخرالله نفساً اذا جاء اجلهم فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ جواب این است که خدا چنین مهلتی به کسی نداده بنابراین روز ولادت امر المومنین است و این هم گلایه امیر المومنان که من اصحاب پیامبر رادیدم شما مثل اونها نیستید یک کاری بکنید مقدمه رد مظالم را که عرض کنم جناب آقای ملایی ما چقدر به پیامبر علاقه  داریم مخاطبین عزیز چقدر پیامبر را دوست دارید هر چقدر به پیامبر علاقه دارید یک کاری کن فردای قیامت این رسول مهربانی ها ما باری به دوشش نگذاریم که بخواهد تازه بدهی های ما اینجا بدهی ها را ندهیم باید اونجا جواب بدهیم پیامبر نخواهد بار ما را به دوش بکشد ما اینجا حلش کشنیم بسم الله برای کی می خواهیم بگذاریم کی واجبتر از خودت من حتی شنیدم بعضی ها آقای ملایی شاید بینندگان عزیز تعجب کنند در بحث رد مظالم اولا این را بدانید همه ما تقریبا می شود گفت ما همه مون گرفتار رد مظالم هستیم من باور نمی کنم یک نفر باشد که من گرفتار رد مظالم نیستم خواهش می کنم بیشتر عنایت کنید بالاخره در معامله ای پولی کمتر دادیم و یا پول اضافه گرفتیم بچه بودیم در کودکی به مال کسی آسیب زدیم و شیشه ای شکستیم الان که بزرگ شدیم که می فهمیم و دینی به گردن ما هست معلمی بوده و خدایی نکرده به شاگردش به استاکاری بوده شاگرد مغازه اش و شاگرد سر کارش آسیبی رسانده در تصادف بالاخره حق و ناحقی شده یک آیینه ماشین شکستیم و عجله داشتیم رفتیم باید وایسی ببینی کیه صاحبش و راضی اش بکنی و خسارتش را بدهی کرایه ای ندادیم و کرایه ای اضافه گرفتیم یک مالی پیدا کردیم اعلان نکردیم خدایی نکرده در صورت کسی زدیم دیه به گردن ماست می خواهم بگویم آقای ملایی باور بفرمایید نمی شود بگوییم کسی مظالم به گردنش هست تقریبا همه به گردن ما هست این که ما در ماه ربیع الاول انصافا از سنت های خوب سمت خدا هست در این سالها واقعا جزو برنامههای خوب است قربانی از برنامه های خوب است و مظالم از برنامه های خوب است و فرزندان غدیر از برنامه های خوب است انصافا این چند برنامه حتی معتقدم این دعای خیر کسانی که خیرات بهشون می رسد و دعای خیری که به جمع سمت خدایی ها نه فقط کسانی که اینجا هستند نه به همه مخاطبین دعای خیر یقین داشته باشید به درد شما می خورد در گرفتاری هایتان به درد شما می خورد اونی که ما در ماه ربیع سمت خدا داشتیم یک مبلغی از مراجع اجازه می گرفتیم امسال هم گفتیم تا آخر ماه ربیع امروز هفده ربیع است سیزده روز دیگر مهلت دارید تا آخر ماه ربیع تا سقف یک میلیون تومن از ده هزار تومن و صد هزار تومن و پانصد هزار تومن تا سقف یک میلیون از مراجع اجازه گرفتیم حضرات آیات عظام سیستانی و شیبری زنجانی و نوری همدانی و مقام معظم رهبری شک نداشته باشید خواهش می کنم عزیزان دفاتر و مراجع می گویند باز هم به ما زنگ می زنند نیازی نیست این یک ماه را یقین داشته باشید تا آخر ماه ربیع برای پرداخت رد مظالم اجازه حاکم شرع ما که نمی دانیم اون طرف کجاست اگر می شناختیم که باید به خودش می دادیم اگر وارثش را می شناسیم باید به وارثش حالا چون نمی شناسیم اذن ولی فقیه لازم است بنابراین این اجازه را گرفتیم مصرفش هم گفتیم به فقیر مسجد ندهید اگر در مسجد مسجد به فقرا می دهند  بله اما ساخت مسجد و مدرسه نه مصرفش فقط فقرا است فقیر هم بارها گفتیم فقیر اونی نیست که رو به قبله خوابیده باشد هر کی هشتش گره نه است فقیر است متاسفانه آماری که می گویند خطر فقری که دارند معرفی می کنند خیلی ها در خط فقر هستند بنابراین فقیر یعنی معطل است برای بچه مدرسه ای اش ندارد برای آخر ماه اجاره اش ندارد زندگی اش معطل است عرض کردم اگر طلبکار می شناسیم باید بدهیم اگر وارث هم می شناسیم بدهیم این هم رد مظالم لازم نیست به طرف بگوییم رد مظالم ابدا به عنوان هدیه بدهیم بگوییم برو مصرف کن پولش را بدهیم نمی توانیم جنس بخریم پول را بدهیم جنس نمی شود لازم هم نیست بگوییم این رد مظالم گردن من بوده در زکات لازم نیست و در رد مظالم لازم نیست و در خمس لازم نیست به عنوان یک هدیه بدهید این هم یک نکته و اینکه باز خیلی هادر گذشته هم سوال می کنند اشکالی ندارد یک میلیون برای خودمان و یک میلیون برای پدرمان و مادرمان که از دنیا رفته بهترین خیرات است همین الان روز عید است ثوابش مضاعف است ولادت خاتم النبیین و امام صادق عنایت پیامبر ثوابش مضاعف می شود و برای خودمان پدر و مادر و همسرانمان به نیت همسران و بچه هایمان بر هر کدام یک میلیون بدهید اشکالی ندارد یک میلیون خودت یک میلیون پدر و مادر مظالم دولتی هم گفتیم اونها به حساب دیون دولتی که بارها عزیزان زیر نویس کردند ماشینی از دولت بوده از بین بردیم هر چی ا ونهم به حساب محدودیت مبلغ نداریم هر چقدر که بدهکار هستیم و نکته دیگری که اشاره کنم این هم خیلی مهم است الان که ما مظالم را به این نیت می دهیم در طول سال هم عزیزان یادشان باشد این خیلی نکته مهمی است در طول سال شما تمام صدقاتی که می دهید الان ماه ربیع هم تمام شما صدقه نمی دهید معمولا همه ما اهل صدقه هستیم و همه مومنین اهل صدقه هستند تمام این صدقاتی که اینها نیت کنید رد مظالم تا مبالغی اشکالی ندارد اون وقت اگر رد مظالم کردیم و اگر واقعا مظالم به گردنتان باشد رد مظلمه اگر نه صدقه حساب میشودو نکته  دیگری که عرض می کنم خیلی مهم است الان هفدهم ربیع ما از اول ماه ربیع این نمی شود امروز و فردا کرد اگر شما این پول را الان دارید واجب فوری است می شود نماز امروزرا بگذاریم فردا بخوانیم اگر ما مظلمه بر گردن ما هست همه ما مظالم به گردنمان است به فردا موکول نکنیم واجب فوری است حتی آقای ملایی برای اینکه مخاطبین عزیز خوش باشندو دست اندرکاران برنامه خدا قوتی باشد من خبر دارم از دفاتر مراجع خدا می دانند به من گفتند اینقدر مراجعات بوده درهمین ایام و ماه ربیع برای مظالم که حساب ندارد بعضی ها مبالغ خیلی سنگین من الان بگویم شاید عزیزان تعجب کنند من دفتر یکی از مراجع دیروز بودم یک آقایی اومده اینجا گفتند وضع مالی ام خوب است من می خواهم چند صد میلیونی رد مظالم کنم کسی دارد یقین هم دارداین مظالم به گردنش است به گردن شما صدقه حساب می شود می رسد به دوستداران نکته دیگری که به عجله عرض می کنم به کمیته امداد و موسسات خودتان بدهید به فقرا بله اگر موسسات عین این پول را به فقیر می دهند من به نظرم بهترین فرصت ماه ربیع الاول اگر فقیر شما سراغ دارید خودتان اقدام کنید و الا موسسات هم عینش را بدهند به سادات هم می شود داد اشکالی ندارد به ارحام مان ارحام مقدم هستند فقط پدر و مادر به اولاد نه اینها واجب النفقه ماست پدر و مادر من و پدر بزرگ و مادر بزرگ و اولاد و نوه ها اینهاواجب النفقه هستند ولی برادر و خواهر و دختر عمه اینها نیازمند باشند حتما قبلا هم سوال کردم پدر زن و مادر زن اشکالی ندارد چون واجب النفقه ما نیستند عرض کردم مخصوصا آغاز سال تحصیلی مواظب باشیم یک جمله هم اشاره کنم بحث را تمام کنم این است که در روایتی داریم این از امیر المومنان سلام الله علیه است خیلی هشدار اینهم امیر المومنان فی انا علی ابواه به ما هشدار می دهند امیر المومنان فرمود گاهی جنازه می آوردند رسول خدا نماز میت بخواند رسول خدا نماز می خوانده فقط یک سوال می کردند می فرمودند این صاحب این جنازه این که از دنیا رفته بدهکار به کسی نیست؟ اگر می گفتند بدهکار است حضرت نماز می خواند اگر می گفتند بدهکار است می فرمودند ارثی گذاشته که با اون ارث بدهی اش را بدهند حضرت نماز می خواند اگر بدهکار بود ارثی به جا یعنی مال مردم از بین می رود حضرت نماز به جنازه نمی خواند می فرمود یکی دیگر بخواند نه که مسلمان نیست مسلمان است ولی حضرت این افتخار بود برایش پیامبر بود حضرت می فرمود دونکم یکی دیگر بخواند من نمی خوانم از امام صادق سوال کردند آقا این داستان درست است بله پیامبر این کار را کرد که مردم به حق الناس اهمیت بدهند یکی از حق الناس های ما مظالم است این هم ماه ربیع تا آخر ماه فرصت است نیاز به اجازه گرفتن و نیاز به تماس گرفتن با مراجع نیست اگر کسی یک میلیون بخواهد بگیرد یک میلیون پراخت کند باید اجازه بگیرد و تماس بگیرد از این فرصت استفاده کنیم عقلایی که خودمان می شناسیم بهتر از همه نزدیکان و بستگان هستند.

ملایی:   بسیار عالی خیلی متشکرم ما در روزهایی که حضرتعالی در برنامه حضور نداشتید بسته تصویری در این خصوص را هم پخش می کردیم برای بیننده های عزیز و بازخوردهایش را هم حضوری در کوچه و خیابان و هم در برنامه دیدیم یک نکته ای را من با بیننده های عزیز مطرح بکنم و بعد ادامه برنامه سمت خدا امروز هفدهم ربیع الاول است و فردا هجدهم و از غیب هم من حرف نمی زنم این عدد هجده برایمان موضوعیت دارد روزهای هجدهم هر ماه می دانید که و این ماه امروز و فردا فرصت ثبت نام هست در یک یاز طرح هایی که حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی فرمودند طرح فرزندان غدیر ما دوست داریم از فرزندان رسول خدا از خانواده ها و محبین و شیعیان حضرت حمایت کنیم زوج هایی که مشکل ناباروری دارند و برایدرمانش هزینه های سنگینی را باید پرداخت کنند و گرفتاری های فراوانی وجود دارد برای مشارکت در طرح فرزندان غدیر به نیت حمایت از زوج های نابارور با هدف خوشحال کردن قلب نازنین رسول خدا شما بیننده ها و شنونده ها ی عزیز این فرصت را دارید که به این پیام رسان ها مراجعه کنید جزئیات و نحوه مشارکت و کمک را دریافت بکنید در نهایت اگر دوستدارید در این قصه کمک حال زوج های نابارور باشید عدد هجده را به 20000303 بفرستید جزئیات و نحوه مشارکت برایتان فرستاده می شود اگر جزو زوج هایی هستید که در حال درمان این قصه ناباروری هستید شما هم برای استفاده از تسهیلات و کارهایی که ما خدمت می توانیم بکنیم از سمت خدا به شما حمایت های مادی و معنوی شما هم به کانال های برنامه در پیام رسان ها مراجعه کنید چطوری عضو کانال بشویم زیر نویس ها در طول برنامه هر روز که می شود دقت بفرمایید خیلی ممنون و سپاسگذارم ازتون عزیزان بیننده و شنونده حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی برویم محضر قران کریم در خدمتتان هستیم با تلاوت صفحه 198 آیات 72 سوره مبارکه توبه ثوابش از همین الان برای کسی که قرآن به قلب وجود نازنین او نازل شده اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

( قرآن کریم صفحه 198 آیات 72 سوره مبارکه توبه)

ملایی:   اللهم صل علی محمد و اله محمد و عجل فرجهم همین تازگی قبل از اینکه محضر قرآن کریم باشیم سرور ا رجمند حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی برایمان خطبه نهج البلاغه را در خصوص حضرت رسول می خواندند ترجمه و شرح می دادند فرمودند دیگر که عمل کنید به آنچه که سیره و دستورات رسول خدا بوده یکی اش انفاق و یکی اش صدقه دادن است ما انشاالله در برنامه سمت خدا طرح های متنوعی که با این نیت داریم با حمایت شما و لطف حضرت حق به جلو می بریم یکی از قصه ها هم اشاره به آن چیزی است که هر روز یا برخی روزها ویژگی دارد اعمال مخصوصی دارد مثل امروز مثلا اعمال امروز زیر نویس می شود برایتان به همت دوستانم یکی اش صدقه  دادن است هر کی تا همین لحظه کاری نکرده بود همین الان اقدام کنیم نیت و بعد انشاالله اقدام و عمل خدا خیر دنیا و آخرت به همه تون عنایت کند و حالا نمازی که دارد برخی اعمال دیگر به زیر نویس دقت بفرمایید من کمتر حرف بزنم و حاج آقا از فرصتی که باقی مانده عرض کنم.

حجت الاسلام حسینی قمی: الان دوستان شماره دیون دولتی را زیر نویس می کنند اگر کسی به دولت بدهی دارد جای خودش ولی برای رد مظالم شماره ای را زیر نویس نمی کنند چرا؟ عمداً عزیزان من عنایت دارند که این بحث رد مظالم را ما خودمان برویم یک فقیری را پیدا کنیم یک زحمتی بکشند دوستان به جای اینکه ماگاهی می خواهیم کار را آسان کنیم نه خودتان بروید از برکاتش این است وقتی شما یک فقیر رفتید پیدا کردید گرفتاری های اون را می بینید و کمک های بیشتری هم می کنید گرفتاری دیگرش هم برطرف می کنید همین مبلغ رد مظالم این را خواهش می کنم عزیزان در بحث رد مظالم حتما خودشان اقدام بکنند و بعید می دانم کسی بگوید من نمی توانم فقیر پیدا کنم مگر می شود در محله و بستگان شما عرض کردم خیلی هم سخت نگیرید کسی که معطل است و حقوقش و درآمدش به زندگی اش نمی رسد نباید رو به قبله خوابیده باشیم این را خودشان اقدام کنند و به این فقیر کمک های بیشتری کنند مخصوصا گرفتاری ها برای بعضی ها بسیار بسیار سنگین است و نکته دومی که اشاره کنم چون روز ولادت وجود مقدس امام صادق سلام الله علیه است اشاره کنم می دانید ما خیلی مدیون امام صادق هستیم مجال نبود ما چون عرض ارادتمان از خطبه نهج البلاغه به رسول خدا بود به امام صادق چی بگوییم من فقط یک جمله بگویم گاهی اشاره کردم می دانید از حدود شصت هزار حدیثی که ما از اهل بیت داریم غیر از امیر مومنان از امام مجتبی تا امام عسگری شصت هزار حدیث قریب چهل هزار حدیثش فقط و فقط از امام صادق علیه السلام است چهل هزار حدیثش فقط یعنی هر چی ما امروز داریم احکام و تفسیر و اخلاق قال الصادق علیه السلام است خیلی مدیون حضرت هستیم اجازه بدهید من یک جمله متناسب با بحث مان باشد از امام صادق یک جمله بگویم کسی به امام صادق سلام الله علیه گفت یک نخلستانی شما دارید که این نخلستان را در چند مرحله در راه خدا می دهید می شود قصه اش را خودتان بگویید در یک دقیقه قصه را فرمودند به امام گفت قصه نخلستان تان چی است فرمود این نخلستان ما وقتی به ثمر می رسد من اولاً دستور می دهم دیواره های باغ را چند جایش را بشکافند هر کی می خواهد برود داخل باغ دو می گویم چند تا میز بگذارند اونجا تخت بگذارند اونجا هر کی می خواهد اونجا بنشیند. سه می گویم حقوق کارگرها را اول بدهند و چهار می گویم به همسایه ها بدهند و پنج می گویم به فقرای اون محل بدهند شش وقتی آوردند مدینه می گویم به همسایه ها بدهید، هفت، به فقرا ده مرحله حضرت شمرد یک جمله خواهش می کنم عزیزان روز عید است و ولادت امام صادق این یک جمله گفت آقا اینطوری که شما تقسیم می کنید چی می ماند برای خودتان؟ حضرت فرمود اگر هیچی نمی دادم چهارصد هزاردرهم می ماند اصلش چهارصد هزار درهم گفت الان که می دهید چقدر می ماند حضرت فرمود چهل هزار یک دهمش را در خانه خودش این امام صادق ما چنین امام صادقی را می شناسیم من بارها گفتم جناب آقای ملایی از مخاطبین ما دیگر با هم صمیمی شدیم و می دانند ما اراد ت داریم و مخلصشان هستیم و ارادت داریم اگر چیزی می گوییم از روی دلسوزی است الان همه شما اهل کار و خیر صدقه هر روز صدقه کنار می گذارید ولی صدقات ما با درآمد ما تناسب ندارد آقای محترم اگر شما ماهی صد میلیون و سی میلیون درآمدت است صدقه ات چقدر است تو که پنجاه میلیون بیست میلیون ده میلیون می گویی اگر ده درصدش را صده بدهی می شود چقدر می شود یک میلیون واقعا ده میلیونی ها صدقه می دهند؟ نه ده درصد یک درصدش را صد هزار تومن من فکر نمی کنم یک ده میلیون صد هزار تومن در ماهش اونی که پنجاه میلیون درآمد دارد صد میلیون نداریم مخاطبینی که ماه صد میلیون درآمده داشته باشند خدا به عمر و زندگی و خانواده و بچه ات برکت بدهد تو که صد میلیون می گیری ده درصدش را در راه خدا بدهی می شود چقدر؟ می شود ده میلیون ده میلیون صدقه می دهی کسی که صد میلیون درآمد دارد قطعا نمی  دهد نمی گویم ده درصد یک درصدش را یک میلیون صدقه تو صد میلیون درآمد د اری یک میلیونش را صدقه بده فکر نکنیم هزار تومن بگذاریم کنار و پنج هزار تومن گاهی من به شوخی گفتم این روز عید است این شوخی را تکرار کنیم یک جعبه خرما می برد مسجد نیت می کند پدر و مادر و گذشتگان و ذی الحقوق و بد وارث و بی وارث و شهدا و مدافعین حرم ده تا تقسیم ده تا همه چیز یک جعبه خرما می خواهد بدهد صد میلیون تو باید صد تا دختر جهیزیه بدهی از مسجد می آید بیرون یک حادثه برایش پیش می آید می گوید پس ما صدقه دادیم یک جعبه خرما صدقه دادی چرا عمل نکرد من عرض کردم تو که باید صد میلیون داری یک جعبه خرما دادی این بلا ازت دفع می کند چه بلایی یک کبوتری از اون بالا چیزی تو سرت بندازد ننداخته اما از این هجده چرخ که نمی کشتت بیرون خواهش می کنم عزیزان این خیلی مهم است تو رو خدا صدقات تان با درآمدها تناسب داشته باشد چون روز عید است خیلی ها التماس دعا گفتند خدا را قسم می دهیم به حق مولود امروز که رحمتا للعالمین است امام صادق رئیس مذهب جعفری خدا به حق محمد و آل محمد همه اونهایی که به این برنامه التماس دعا گفتند کسانی که امیدوار به این آمین هستند حوائجشان برآورده به خیر بفرما خدایا به مریض ها مخصوصا مریض های مدنظر عالم اسلام و مجروحین اخیر حزب الله لبنان به حق محمد و آل محمد لباس عافیت بپوشان و قلب نورانی امام زمان از ما راضی بدار و دنیا و آخرت ما را از اهل بیت جدا مگردان خدایا به حق محمد و آل محمد شر آمریکایی ها را به خودشان برگردان خدایا شفای عاجلی برای ملت مظلوم فلسطین و غزه مقرر بفرما .

ملایی:   خدایا حاج آقای حجت الاسلام حسینی قمی عزیز را برای ما و همه کارشناسان فرهیخته راحفظ بفرما تا سلامی دوباره خانم ها و آقایان بینندگان جان عیدتان هزاران بار مبارک باشد در پناه محمد و آل محمد باشیم با صلوات بر حضرت رسول برنامه امروز را به پایان می بریم به امید اینکه فردا عمری باشد و سعادت میزبان شما باشیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدا حافظ.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها