حجت الاسلام عاملی: و علیکم السلام و رحمت الله محضر عزیزان خودم بهترین ها را در ماه ربیع المولود از خدای متعال مسئلت دارم محرمیت با رسول خدا شفاعت رسول خدا وساطت رسول خدا و سنخیت با رسول خدا از این که خدای متعال اسوه معرفی کرده تأسی به رسول خدا و از خدای متعال می خواهم که همه ما را موفق کند سفره فاخری که برای ما پهن شد توسط سید الشهدا عرض ادب و ارادتی شد به محضر حضرت سید الشهدا مرام سید الشهدا و اهداف مبارک سید الشهدا و شعارهایی که گمشده بشریت است در هر دوره زنده است عرض ادب شد بچه های ما در این مدرسه فاخر حاضر شدند معنویت و نورانیت کسب کردند از خدای متعال می خواهم که در حفظ این تراث با عظمت ما را موفق کند ولخرجی نکنیم و بد خرجی نکنیم و پولی که جمع کردیم اونها را از بین نبریم و با همان تفکر آمال و آرزو و توشه ای که گرفتیم از سید الشهدا زندگی بکنیم انشاء الله.
شریعتی: امیدوارم که حیات ما و ممات ما محمدی باشد و به تعبیر حاج آقای حجت الاسلام عاملی چیزهایی که در این دو ماه کسب کردیم انشاالله حواسمان به این داشته ها باشد امروز اول ماه است هم از نماز اول ماه انشاالله غافل نشویم و هم از صدقه اول ماه برای مشارکت در قربانی ماه ربیع الاول عزیزانمان می توانند همراه شوند و دوستان ما زیر نویس خواهند کرد و به کانال ما می توانید مراجعه کنید به عشق نبی مکرم اسلام قربانی ما با شکوه هر چه تمامتر موفق شود و اتفاق بیفتد درسته که حاج آقا بعد از دو ماه عزاداری دل کندن از کتیبه های مشکی و در آوردن پیراهن عزای سید الشهدا کار سختی است دلمان و فضای زندگی مان منور است و چراغانی نور نبی مکرم اسلام همه مون مشمول نگاه لطف و رحمت و لطف پدرانه شون شویم در ذیل بحث استغفار رسیدیم به بحث عقل و شعبات جنون و موارد تعطیلی عقل نکاتی خوبی در جلسه گذشته شنیدیم و امروز ادامه فرمایشات شما را با دل و جان خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی: بحث ما در مرکبیت استغفار بود ما احتیاج به مرکب داریم در طی طریق در طی عقبات نفس و عقباتی که در زندگی سرنوشت ساز است باعث می شود که سرنوشت انسان رقم زده بشود و گفتیم که سفری که انسان دارد که شروع کرده و خدای متعال فرموده است که بروید اما سالم برگردید و انا الا ربک رجعی خیلی ها در این سفر از کاروان افتادند و هلاک شدند و به مقصد نرسیدند و سالم به مقصد نرسیدند و خدا در خصوص اکثریت مذمت های زیادی کرده یکی اش این بود که ام تحسبوا انا اکثرهم یسمعون یعقلون این کلمه یعقلون اشاره به این است که اکثریت از عقلشان استفاده نمی کنند عقل را تعطیل کردند تعطیلی عقل بحث جنون است و الجنون فنونٌ و زندگی ما گاهی مملو می شود از کارهایی که ظهور جنون است یعنی هر کجا ما عقل را تعطیل کردیم جنون فقط این نیست که با شراب باشد و با مواد مخدر باشد و با مطالبی باشد که ما رزاقیت می کند فقط اینها نیست کارهایی هست که ظهور فرد اتم اکمل تعطیلی عقل هست ما حدود پنج تایش را شمردیم الان ششمی را داریم کسی که در زندگی آینده نگری ندارد و با چیزی که در جلویش هست اون را می بیند در حالی که قلمرو حس آخرش بن بست است بروی سرت به سنگ می خورد چنان مکن که اگر راه حس فرو بندند تو خویشتن همه یکباره کور و کر یابی یک وقتی عالم آخرت وارد می شود بدون این حس ها یک وقت در همین دنیا قابلیت ها و توانایی ها همه رو به سرازیری است این را نگاه نمی کند و یک وقتی متوجه می شود از جمالی که موجب
فریب بود از اون جمال خبری نیست از اون صحت و عافیتی که باعث غرورش بود خبری نیست از اون جوانی که مستش کرده بود از اونها خبری نیست
شریعتی: فکر می کنی همیشه اینها ماندگار است
حجت الاسلام عاملی: یکی از انبیا گفت خدایا جان من را نگیر تا خودم بگیرم از یک جایی رد شد دید پیرمردی سنش بالاست و دستش می لرزد و رعشه دارد غذا را می خواهد ببرد به دهنش می برد طرف چشمش گفت خدایا من نمی خواهم یعنی به ذات این عالم جوری است که بشر متوجه شود که مال این جا نیست سرازیری نشان می دهد که ما مال اینجا نیستیم بیماری و فقر این جور چیزها همه می گوید سه چیز نباشد ما تحسبنا آدم شیء سه چیز نباشد سر بنی آدم رو چیزی پایین نمی آورد اینها همه هشداری است که شما مال اینجا نیستید در نتیجه آخرش می بیند که گل رویت بپژمرد آخر وین طراوت در او نماند باز چرا این را اول نگاه نکردی تا حساب و کتاب و برنامه ریزی روی این باشد که این قابلیت ها و توانایی ها همیشه با من نیست اینها همه امانت است و یک روزی امانت باید برگردد و المال الا ودایع ودیعه است و لا یوم دینا یک روزی با این ودیعه ها برگرد ذره ذره هر چه به تعبیر پروین اعتصامی ذره ذره هر چه داد از من گرفت دیر فهمیدم که گیتی رهزن است خیلی ها اونقدر مست شدند و جامعه را آلوده کردند حالا در بهشت زهرا خوابیدند با حضرت
شریعتی: حاج آقا به قول حافظ این جان به عاریت سپرده دوست روزی رخش ببینم و تقدیم وی کنم
حجت الاسلام عاملی: بله اونجا می بیند دو تا شد یکی پایین است و یکی اینکه مثل چتر بالای جنازه است حقیقتش همان است اونجا متوجه می شود که خیالات و خاطرات و خطورات و تمنیات و اراده همه مواد صورت های برزخی بوده است اما این صورت های برزخی دیگر تغییر بردار نیست لا یبدلوا قول انا للظلام العبید جناب طنطاوی یک کتابی دارد به نام ابنتی دختر من نصیحت های خوبی کرده خوب است پدری همچین چیزی بنویسد به عنوان ترجمه مرحوم مامقانی یک چیزی نوشته برای فرزندانش و گفته اگر تا آخر عمر دنیا نسل این کتاب را تا قدری بخواند که ملکه بشود تا اونقدر نخواند عاق من است باید بخواند در خانه ها لازم است ترجمه هم شده است کتاب صغیر ا لحجم خوبی است مرحوم مامقانی نوشته طنطاوی هم اونجا می گوید من در بروکسل از چهار راه رد می شدم دیدم پیرزنی دستش می لرزد و عصا دستش است و می خواهد رد بشود نمی تواند از چهار راه رد بشود کسی نیست دستش را بگیرد راهنمای گفت می شناسی این پیرزن کی است این ملکه زیبای بروکسل بود همه آرزو داشتند که یک احوال پرسی بکند و دستی باهاش بدهند و چند کلمه باهاش صحبت بکنند اونقدر جمالش تلألو داشت اما حالا به نقطه ای رسیده که می بینی که دیگر توان ندارد از اینجا رد بشود وقتی که آخر بین نباشد انسان و آخور بین باشد این معنایش غیر از آن چیزی نیست به تعبیر امیر المومنین چیزی که قرار است بیاید اومده چیزی که حتما قرار است بیاید آمده است در این معامله بالاخره انسان آخرش را نبیند و خودش را ببیند و لذات مقطعی را ببیند معلوم است که این جنون است که عمر ما دو تا خصوصیت دارد یک لحظه یک خصوصیتش این است که هر لحظه پا در هواست ممکن است قلب است باز شود و بسته نشود ممکن است بسته شد باز نشد یک مشت عضله است دیگر دوم هم در هر لحظه از این عمر کاسته می شود آخر را پس نگاه کنید چرا شب را روز می گویند سلطان دعای سمات را عزیزان بخوانند سلطان لیل و سلطان النهار چون سلطه و تسلط دارد بر ما شب و روز این سفر سفر قطعی و حتمی است نفس که می رود بر می گردد جناب صاحب تبریزی می گوید اره دو سر است در قطع نخل سرکش باغ حیات ما چون اره دو سر نفسم در کشاکش است.
ششمی این است که خیلی بد ابدیت خودش را با لذات مقطعی کسی خراب بکند غیر از جنون اسم دیگری ندارد ابدیت یک روز نیست دو روز نیست در سایه ابدیت که قران می گیرد پشت سرش را نگاه می کند دنیا را شصت سال و هشتاد سال یومنا بعث یوم یوماً بعض یوم یعنی چند ساعت روز یتعارفون بینه مثل جلسه معارفه خدا می گوید یتعارفون بینهم به اندازه یک جلسه لذت را گرفتی ابدیت ات را خراب کردی اسمش چی است؟ بعض یوم را گرفتی که این بعض یوم از دست من نرود یک شراب و بساطی و پارتی و حرامی آخرت و ابدیت ات را خراب کردی ابدیتی که تا خدایی خدایی می کند هستیم که هستیم این اسمش چی است غیر از جنون چه کسی این کار را می کند؟ لذات مقطعی خیلی ها در عمرشان خطا را مرتکب شدند کار عمر سعد همین بود دیگر به خاطر ما ابدیت خودش را
شریعتی: چی دادی و چی گرفتی خسران محض
حجت الاسلام عاملی: کسی که رشوه می گیرد الشرکت شرکٌ بالله العظیم در روایت اومده چون خدا می گوید سببیت نگذاشتم توسعه درست کند برای زندگی شما تو که خیال کردی با رشوه به –جایی می رسی و فرزندانت خوشبخت می شوند پس یک خورده دیگر داری من که مسبب الاسباب هستم در حرام هم چه سببیتی نگذاشتم شرکٌ بالله العظیم با یک لذت مقطعی ابدیتش را خراب کردو خیانت به بیت المال اون هم همینطور است ابدیتش خودش را تماماً خراب کرد مردم مضطر می شوند و به اضطرار می افتند این امتحان خداست خدا اگر بخواهد جنگ هم درست نمی شود ولو شاء الله مقطعتٍ ولو شاء الله لهداهم اجمعین ولو شاء الله لجعلهم علی ملتٍ واحده هر چی او بخواهد خدا می گوید من اگر بخواهم یک روزه جنگ غزه را تمام می کنم این امتحان امت های مسلمان است و این امتحان پادشاهان است به عنوان این که آمریکا می گوید انا ربکم الاعلی اینها هم جداً حق انا ربکم الاعلا را ادا می کنند الان امت های اسلامی همه مورد امتحان قرار گرفتند خدا می گوید شما خیال کردید من بدون امتحان شما را خلاص می کنم بیش از چهل هزار نفر یک طفل وقتی کشته شود جوابش را هیچ کس نمی تواند بدهد اونقدر وحشتناک است احساس کودکانه را ما در منازل خودمان می بینیم این همه طفل جانش را طفل مسلمان زیر آوار مانده طفل دستش را گرفته نصفش است و نصفش نیست پدر اون وقت این هم باز امتحانی است سوء استفاده کردن از اضطرار مردم، کسی که از اضطرار مردم سوء استفاده می کند جانور وحشتناکی است اگر کار دستش بیفتد کمتر از هیتلر نیست و کمتر از صدام نیست این را از سعه وجودی پیدا کرده که اومده بالاخره با مردم معامله کرده احتکار کرده یا مضطر است اومده بالاخره مریض دارد و بیمار دارد و اینها همه آخر سر می شوند خاسر یادمان باشد ظلم اولش ظلم است و آخرش خسران است ربنا ظلمنا انفسنا و ترحمنا و نکونن من الخاسرین آیه را ببینید اول شروع شد و ظلم و آخرش ختم شد به خسران بیجا و بی جهت کسی که به خاطر لذات مقطعی اومده نهاد خانواده را به هم ریخته یک رنگ دیگری نعوذ بالله پیدا کرده است و گاهی به خاطر لذات مقطعی گناهانی کرده نه بخشش دارد و نه جبران دارد جنون بحث است الان یک ملت را مدیون شدی دست به خودکار بیت المال بزنید یک ملت را کجا می خواهیم پیدا کنیم دویست هزار نفر الان عضو دارد این کانال و اینجا غیبت یا تهمتی نوشتی یا سم خواهی دارد می ترسد که مثلا فلان مسئول اغوا شود و این به سهمش نرسد علیه این شروع کرده وای وای روایت است الدنیا ذوقوا ربح فیها قومٌ دنیا مثل بازار می ماند کاروان وارد بازار می شود از اونطرف که خارج می شوند خسر فیها قومٌ یک عده تجارتٌ و یسرها لها و ربها تجارتی که خدا نصیب شان کرد امام صادق می گوید گرفتار بیاید سراغ من سریع کارش را حل می کند می ترسم ازدستم برود این حواله خداست خدا فقرا را محشر می آورد می گوید نگاه کن به صورتم هر کس که به تو کمک کرده مشکلت را حل کرده و کسی که گرفتار بوده همه را شفاعت کن از جمله کسانیکه شفاعت می کنم فقرا هستند این تعاملات و معاملاتی که انجام می شود در اینجا در این بازار که جعل سند کرده و چقدر گرفتاری درست کرده و معامله را دبه کرده و شرب خمر کرده هر پیغمبری که خدا فرستاده ازش تعهد گرفته که بگویی که شراب حرام است حضرت قسم می خورد که در حالت احتضار مومن از حوض کوثر سیراب می شود قسم خورده اگر لب به شراب بزند کسی که مومن است در تخت بیمارستان است هنوز جان از بدن خارج نشده حضرت قسم می خورد که با حوض کوثر سیراب می شود و با دست کی؟ با ساقی کوثر از اون طرف قسم می خورد کسی که لب به شراب بزند سقایت کوثر را ندارد لا والله لا والله من از شما سوال می کنم که جنون است؟
شریعتی: این را بدهی و این را بگیری و اون را از دست بگیری چقدر نوشیدنی حلال خدا زیادی است و وقتی حلال خدا ارضاء نکند تو را با وسعتش حرام ارضا می کند البته که نمی کند هفتم یک جنون این است که رضایت مردم را مقدم کنیم بر سخت خدا یعنی بگوییم خدا عذاب کند طوری نیست اما این را راضی بکنم اون را راضی بکنم یا نه از طریق حرام این خیلی وحشتناک است اولاً انا رضا الناس لا یملک رضایت مردم را نمی شود به دست آورد اما بیایی به خاطر رضایت مردم تلاش بکنی یک کارهایی انجام بدهی که سخط خدا در اون هست لا طاعت لمخلوقٍ فی معصیت الله هیچ کس حق ندارد به خاطر معصیت اطاعت بکند از یک فردی در معصیت خدا خدا می گویدطاعت را من باید اجازه بدهم لیطاع باذن الله این آیه اونقدر مهم است الان خدا اجازه می دهد امت بیاینداطاعت کنند از آمریکا با این جنایت هایی که کرده مجرم اصلی در محاصره غزه آمریکا و اروپاست چه کاره است نتانیاهو اصلا اعلان جنگ با مسلمان ها کردند آمریکا و اروپا با این حمایت ویژه که انجام دادند از نتانیاهو خون چهل هزار نفر ازدست آمریکا و اروپا می ریزد اینها کینه دوران جنگ های صلیبی و جنگ هایی که دولت درست می کند هست مست هستند از اینکه انتقام اونها را می گیرد تمام اصول و قواعد خودش را زیر پا گذاشتند در مسئله غزه حالا کسی بیاید به خاطر رضایت مردم مثلا یک بساط شرابی و بساط شبانه و پارتی شبانه است اگر یک عروسی حرامی است که من اگر بروم اونجا یک شب است دیگر بیاییم این کار را بکنیم در بساط شراب سفره آوردند اون طرف سفره بود امام صادق از این طرف بلند شد گفتند برای سرهنگ هارون الرشید آوردند سرهنگ منصور آوردم گفت انا البلاء اذا نزلت امت مجلس بلا نازل شود امام صادق را نمی شناسیم
حجت الاسلام عاملی: در همان مجلس هم من نمی شناسم
شریعتی: اون وقت خیلی ها لان لا یقال لیقال روایت است که بعضی ها می گویند ان لا یقال مبادا مردم هر چیزی بگویند مردم بگویند یک استقلال فکری برای انسان لازم است که مبنایی داشته باشد و اصولی داشته باشد و بدون مبنا که نمی شود زندگی کرد یک استراتژی تربیتی داشته باشد در خانه یا لیقال قضاوت تحسین چند نفر در حالی که فردا از این چند نفر خبری نیست الان اطرافت را گرفته اند حالا فرض بفرما رنگ موی شما قیافه ای که درست کردی و آرایشی که کردی چند نفر را مجبور کرد در میهمانی همه تو را نشان می دهند و همه چشم ها به دنبال توست همه چند ساعت دیگر و کلٌ آتینا یوم القیامت فردا خدا می گوید همه شما را به صورت فرادا می آورد به قیامت و از اونها خبری نیست
شریعتی: به نظرم حاج آقا سوالی که خیلی وقتها می شود از خودمان بپرسیم این است که آخرش که چی؟ یعنی اون آخرش ثم ماذا آخرش که چی
حجت الاسلام عاملی: یک دختر خانمی می گوید که من مکشفه بودم خیلی خوشحال می شدم که همه دارند من را نگاه می کنند یک وقت خدا دردل من گذاشت که روی مغسلم غسال من را این ور می چرخاند انگار می خواهد دستم را بشکند و چشم هایم گود است و پر آب است من به خودم اومدم که من اینقدر ساده بودم این ابدیت را کنار گذاشتم رفتم سراغ مردم که چند تا تقسیم داشته باشم و عرضوا علی ربک خدا می گوید همه انسانها به صورت صف به من عرضه می شوند
وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّكَ صَفًّا (کهف، 8)
اما خدا اونجا صحبت می کند در صف وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ (انعام، 94) هر طور که شما را خلق کرده بودیم همینطوری آوردیم
شریعتیوَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى (انعام، 94)
حجت الاسلام عاملی: بل زعمتم ان لم نجعل لکم موعدا شما خیال کردید یک روزی ملاقاتی نداشتید با من اون روز ملاقات است در حالتی که زن می توانست با عناصر حقیقی شخصیت و با علم و حکمت و با معرفت و با عبودیت و با عفت و با حیا و با حشمت با قدرت عظیم روحی با قدرت
تربیتی و با پمپاژ عواطف و فرزندانی که یکی اش مدیون باشد برای اون فرزندان و یک ملت و یک تاریخ مدیون باشد برای این فرزندان برای خودش شخصیت درست می کند اما همه اینها رفت برای لذات مقطعی آخرش هم از این لذات مقطعی خبری نشد یک جوانی اومد گفت یا رسول الله دیشب برایم سخت گذشت گفت الحمدلله گفت یا رسول الله من می گویم سخت گذشت شما می گویی الحمدلله حضرت فرمود الحمدلله که گذشت اگر نمی گذشت چیکار می کردی؟ هشتمی این است که نمی خواهد در برابر عظمت و قدرت و درایت و حکمت کائنات خم بشوی یعنی شما هر کجا عظمتی دیدید در برابرش خضوع می کنید
شریعتی: سبحان ربی العظیم و بحمده
حجت الاسلام عاملی: خضوع وجود دارد و نماز سجود و سجده دارد یعنی گاهی عظمت به حدی است که شما نمی توانید حرف بزنید فقط باید خضوع بکنیدوقتی جلد اول الغدیر چاپ شد یکی از خطبای حراف اصفهان رفته بود محضر آقای علامه امینی گفته بود تجلیل من از شما سکوت من است در برابر شما گاهی سکوت خطابه است ما یک سکوتی داریم در تاریخ نظیر ندارد بی نظیر است اون هم شب عاشوراست امام حسین وقتی همه اونها که رفتند و اصحاب صحبت کرد اهل بیتش را جمع کرد و هیچ حرف نزد و فقط نگاه کرد و گریه کرد از بزرگان مردها و زن ها گریه کردند و مرحوم شیخ جعفر شوشتری می گوید خانم ها و آقایان گریه کنند بچه ها هم گریه کنند یک خطابه از جنس سکوت خیلی معنا دار است اونقدر اهل ظرافت وارد شدند که گریه برای چی بوده و چرا حضرت صحبت نکردند اون شب اما می بینید که تدبیر این عالم وجود بدن انسان یک مملکت به اندازه کائنات است فکر همه چیز را کردند کل شیءٍ عنده و ما ننزله الا بقدر معلوم هر چه فکر می کنی همه جا نانو تکنولوژی است همه جا مست آور همه عالم چو یک خمخانه اوست دل هر ذره ای پیمانه اوست خرد مست و ملائک مست و جان مست زمین مست و هوا مست و آسمان مست فلک در گردش ودر تکاپو فلک می چرخد و مست می چرخد اما این آقا انگار نه انگار کجا زندگی می کند این بساط سفره و این پذیرایی و این حکمت و این حشمت و این جمال و این فوران چی است اینها امر را گذاشته کنار مرغان خانگی را بیدانگی است ماتم این چی می شود؟ می شود جنود خاضع نشود اما نهمی را که وارد می شویم جای حساسی وارد می شویم این نهمی همه یک طرف این نهمی یک طرف نهمی این است که بدترین جنون این است که حاکم بشود در وجود انسان و در مملکت بدن خوشم می آید اینطوری راحت هستم
شریعتی: همینی که هست
حجت الاسلام عاملی: من با این برجسته هستم و با این کلاسم بالاست برهان عقل از عقل صحبت می کند از علت از علت مملکت بدن باید قوه قضائیه عقل باشد در مملکت بدن تا قوای نفس همه بشود آلت عبادت قوه شهویه و قوه غضب همه در حد اعتدالشان باشند نه افراط باشد و نه تفریط باشد حالا عصر ما شده عصر ادوار عقل اسمش را گذاشتند عصر ادوار عقل یعنی کارها اتفاق می افتد یک تزئینات و زینت هایی درست می شود که بپرسی این برای چی است اینها اصلا معنا ندارد برای چی است یعنی چی؟ اندیشه لیبرالیسم می گوید که لیبرالیسم یعنی آز ادی از تمام قیود حتی قید فکر حتی قید عقل اون متفکر معاصر یک جمله ای دارد می گوید خدایا ما را از شر مقدسات خلاص کن مقدس می دانید یعنی چی؟ مقدس یعنی مطهر هر چیزی را که خدا تکریم کرده هر چیزی که خدا تایید کرده و هر چیزی را خدا دستور داده ما بهش می گوییم مقدس اون قداست دارد اون طهارت دارد
شریعتی: و غالبا در افواه و در این هجمه ها این تقدس را با تعقل و اینها جدا می کنند در حالی که اینها با هم است و توامان است
حجت الاسلام عاملی: تقدس یعنی چیزی را که ما منشأ تقدس را می گوییم که یعنی طهارتی که خدا بهش داده است و تایید کرده است محال است از عقل جدا بشود تمام احکام خدا المعلل باحسن التعلیل تمام احکام دینی اینطوری است همه شرافت ذاتی دارند و همه اقتضاء نفس الامری دارند حالا بحثش طولانی است ما را از شر مقدمات خلاص کنی معنی اش چی می شود یعنی الان وقتی شما بگویید خوشم می آید بگذارید جای عقل کاری انجام بدهید در منزل و در اداره و در جامعه در زندگی مشترک در سیاست در زندگی شخصی و در آداب اون وقت بگویید که خوشم می آید اگر این حاکم بشود فاتحه اخلاق فاتحه فرهنگ حتی فاتحه اقتصاد خوانده شد می دانید چه اسرافی درست می شود چه ریخت و پاش در نعمت درست می شود این بدترین تیشه به ریشه اخلاق است اگر بگویی خوشم می آید نسلی متولد بشود نسلی تربیت بشود نفرت داشته باشد از منطق نفرت داشته باشد از برهان، مشمئز باشد از مقدسات آسمانی چرا چون وقتی عقل برود کنار رجس همه جا را می گیرد یجعل الرجس علی الذین لایعقلون وارد زندگی این جور افراد بشوی رجس و ناپاکی موج می زند ناپاکی فکری و اخلاقی و رفتارهای دور از نزاکت و این واقعا بدترین سکوت است در ادوار گذشته بوده است جدید نیست می گوید نمی فهمم تو چی می گویی یک نسلی است به پدر می گوید نمی فهمم تو چی می گویی گفتند یا شعیب الا لا نفقه کسی که اسیرا مما تقل می دانید که شعیب خطیب الانبیا بوده خیلی حرف می زده خیلی موعظه داشته موعظه انسان کامل، واقعا ثروت بزرگ برای یک جامعه پیغمبر ما فرمود اوتیت جوامع الکلم خدا به من کلمات جامعه داده یعنی با یک جمله می توانم یک عالم حرف بزنم ولی این بیاید بگویدلا نفقه پسر اشعث در کربلا امام حسین که صحبت می کرد سوت می زدند و کف می زدند پسر اشعث می گفت یا امام حسین ما نمی فهمیم تو اصلا چی می گویی امام حسین امام است سخنش سخن امام است و امام سخن هاست یعنی دعای عرفه را نگاه بکنید هزار بار آتیش می گیری که چرا نگذاشتند این امام بیشتر حرف بزند دعا داشته باشد و نجوا داشته باشد و حکمت داشته باشد ببینید ابن تیمیه می گوید فقط چند امام شیعه سواد دارد بقیه سواد ندارند حسین آدم عالمی نبوده یک جوان جسوری بوده این تعبیرش است نعوذ بالله شما می گذاشتید حرف بزند اون وقت می دیدید وقتی حرف می زند به تعبیر یکی از مراجع انگار از پیش خود خدا آمده است مگر مگر می شود غیر معصوم این حرفها را بزند دعای عرفه انشا بکند اون وقت برهان نداشتند و می گفتند أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (اعراف، 82) بیرون کنید اینها را از شهرتون اینها از طهارت خوششان می آید و از حجاب خوششان می آید و از عفت خوششان می آیدو از صداقت خوششان میآید صداقت دیگر جا ندارد و عفت دیگر جا ندارد
شریعتی: همه چیز بر عکس شده
حجت الاسلام عاملی: وقتی که درراس انسان معکوس قرار بگیرد جامعه هم معکوس می شود امیر المومنین فرمود در باره معاویه ساجهدوا فی ان اطهر الارض من هذا الشخص المعکوس و الجسم المعکوس تمام توانم را به کار می گیرم این شخص معکوس و جسم معکوس را از روی زمین پاک کنم و زمین را از این پاک کنم چه تعبیری دارد اون وقت أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (اعراف، 82) دیگر وقتی این حرفها دیگر جا ندارددر جامعه و می گویند که لنرجمنکم برهان نداشتند می گفتند اگر کسی از این حرفها بزنی و می گفتند اخراج کنید یا می گفتند ترورات می کنیم لو لا رحتک شعیب لو لا رحتک اگر قبیله ات نبود ما تو را می کشتیم شعیب هم یک حرف خوبی گفت شعیب گفت ارحتی خیرٌ ام الله مضمون تعبیرش است گفت شما سراغ قبیله من رفتید قوم گرایی رفتید قوم گرایی خوب است یا خدا خدا را گذاشتی رفتی سراغ قوم گرایی چه تعبیر خوبی دارد جناب شعیب اون وقت سید جمال الدین اسد آبادی را گفتند سید یک مرد قانونی است یعنی قانون دیگر معنا ندارد بروید تاریخ سید جمال الدین اسد آبادی را بخوانید اینجا دیگر قانون می شود بد و می شود ضد ارزش اون وقت با جوان صحبت می کنی می گوید من اینطوری راحت هستم و من خوشم می آید یک چیزی درست کردند قدسیت تمام امیال، امیال همه اگر قراراست یک چیزی مقدس باشد امیال انسانی است امیال را سرکوب کنی چاه نفت است از کی جایی فوران می کند در زمان قدیم می گفتند تقوا اینها می گویند تقوا محدود می کند و ضد امیال است و حجاب محدود می کند ضد امیال است و همه اینها تابوست باید شکسته شود زمان قدیم اشتباه می کردند دستور مخالفت با نفس را می دادند چون مخالفت با نفس بکنی از یک جایی خودش را فشار جمع می شود از یک جایی خودش را می زند بیرون همه اینها یک چیزهای بی اساسی یعنی وقتی شما باید کف نفس داشته باشید با ناموس مردم این بد است پس بگویی برو اون کارت را بکن ربا نخوری و مردم را خانه خراب نکنی و دزدی نکنی اینها پس محدودیت ها را بگذارید اصلا تعارض با حقوق دیگران هم نباشد یک چیزی باشد ذاتا با کرامت تو منافات دارد در خانه نشستی مواد مخدر مصرف می کنی عقلت را تعطیل می کنی می گوید تو تعارض حقوق نداری با دیگران اینطوری نیست استغفر الله ربی و اتوب علیه عفت ضد امیال بشود و حجاب ضد امیال بشود و یک عده دموکراسی درست کردند دموکراسی عواطف می گویند نگویید زن ها عفیف و غیر عفیف زن ها همه عفیف هستند شما حق نداری بگویید غیر عفیف جلویش را بگیری امیال قدسیت دارد من اینطوری راحت هستم و دلم می خواهد و خوشم می آید از این لذت خوشم می آید اینها می دانید اینها حرکت کند از کجا سر در می آورد؟ خیلی عذر می خواهم از این تعبیر می گویند لذت در انس است که واقعا محقق شده است
شریعتی: حاج آقا خوشم می آید و دلم می خواهد حد و مرزی ندارد دوستداری جلویت باز باشد و هیچ وقت در چارچوبی قرار نخواهی گرفت خوشت بیاید از چیزیکه ذاتاً خوشت بیاید ذاتا خوش است ایراد ندارد اشتباه می کند در تطبیق اشتباه در تطبیق برجستگی می خواهد اشتباه در تطبیق انسان فطرتا برجستگی می خواهد اشار فی البنان می خواهد بشود فطرتاً درست است اما در تطبیقش اشتباه می کند خیال می کند که با فلان زینت را داشته باشد می شود مشار فی البلا اون وقت می گویند که از الفاظ مشمئز کننده هم استفاده نکنید ولد الزنا چی است می گویید بگویید مولود عشق آزاد ببینید اینها همه مثل بمب اتمی است ووارد زندگی بشود پدر و مادری که آرزویش داشتن فرزند صالح است فرزندی که تجسم عالی ترین ایده های انسانی است وقتی پدر و مادر نگاه می کنند لذت ببرند چه امتداد خوبی بعد خودشان دارند اما اینطوری است اسلاب می گویند شما چرا می گویید اسلاب شامخه ارحام چی است ارحام مطهره وقتی که قدسیت تمام امیال باشد این می شود که دیگر پیغمبر ما افتخار می کردند که لم اخرج من سفاه القتل در اجداد من یک آلودگی نبوده است همه می گویند نه شما حق ندارید محدود بکنید مثلا فواحش می گفت پاک کن جامعه هستند اینها اینها بر جامعه حق دارند یعنی اگر ماها مواظب نباشیم و تببین نمی شود و روشنگری نشود
حجت الاسلام عاملی: فکر می کنیم یک عنوان اگر عوض کنیم ماهیت و حقیقت اون اتفاق هم عوض می شود
شریعتی: بله یعنی حافظتٌ رافعه می شویم
حجت الاسلام عاملی: یعنی اونی که قیامت حافظتٌ رافعه است یعنی اونهایی که اونجا بالا بودند اینجا می آیند پایین و روزگار ما بحث از اینجا شروع کنیم انشاالله این را هفته آینده بحث می کنم زینت هایی درست شده برای دختران و پسران که هیچ عقل و منطقی همراهی نمی کند همه هم وارداتی است وقتی سوال می کنی که این چه لباسی است این چه آرایشی است هیچ برهانی همراهی نمیکند تنها صحبت این است که این یک هشدار بسیار ویرانگر است و هشدار بزرگی است این فکر ویرانگر اگر به جامعه وارد بشود ما تمام ارزش های اصلی را از دست می دهیم چون همه از شعب عقل هستند و جنود عقل که در اصول کافی بحث شده بالاخره همه اینها زمانی است که عقلانیت در جامعه همراه باشد
شریعتی: نقطه مقابلش هم جهل است
حجت الاسلام عاملی: بله جهل است
شریعتی: حاج آقا خیلی از جهالت جامعه ما می خورد متاسفانه
حجت الاسلام عاملی:
شریعتی: کارهای سفهی یعنی دشمن اونقدر قدرت تسویلش بالاست درزمان ما می تواند بدترین امر را خوب جلوه بدهد یعنی این در هیچ دوره ای اینطوری نبوده است جوان به کجا پناه ببرد از کی جوابش را بشنود حالا بحث ما در این جنون بود خوب شد به اینجا رسید من بعضی از براهین اونها را که می گویند که من چرا این کار را کردم برهانش را برای شما می خوانم واقعا خنده دار است هیچ معادله عقلانی بین دعوا و دلیل مدعا و دلیل نیست انسان تعجب می کند چطور این دلیل را برای مدعا درست کردند از کجا به اینجا رسیدند والله العظیم یعنی انسان در حیرت حیرت است که چقدر عجیب می شود ذهن اینها را تصرف کرد و هر جور که خواستید عقل را تعطیل کرد و منافات را حاکم کرد و دین ما به شدت حساس است به ساحت عقل خیلی از احکام ما به خاطر دفاع از عقل است شما می گویی انا لشکر الظلم العظیم این دفاع از عقل است چون عقل هیچ وقت اجازه نمی دهد که شما بگویید که اوصاف خداوندی ثابت است برای غیر خداوند حالا به اون جای حساس که مصادیقش را من وارد می شوم که این دلیل هاییکه درست کردند برای زینت ها همه مال شرکت های تجاری است به خاطر پول و ثروت اینطوری در صدد مسخ انسان هاهستند و مظهر ضربه به اصیل ترین سرمایه انسانی یعنی عقل انسانها هستندکه انشاالله در جلسات آینده بحث می کنیم.
شریعتی: انشاء الله خیلی از شما ممنونم حاج آقای حجت الاسلام عاملی باز هم حلول ماه ربیع الاول را به همه عزیزانم خانم ها و آقایان با دل و جان تبریک می گویم همه دوستانی که صدای ما را از رادیو معارف می شنوند و تکرار برنامه را از شبکه افق هر کسی در هر کجا که هست انشاالله زیر سایه مهربانی های رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم باشدو اولین روز ماه ربیع الاول هست هم نماز اول ماه که کیفیتش را دوستان زیر نویس کردند و هم صدقه اول ماه فراموش نشود دوستان ما هم آمادگی دارند انشاالله در قرار ابتدای هر ماه قمری برای مشارکت در قربانی ماه ربیع الاول در کنار هم باشیم انشاالله این قربانی ها به دست مردم و عزیزان آبرومند در سراسر کشور پهناور اسلامی خواهد رسید و انشاالله خداوند به بهترین وجه از همه تون قبول کند آیات را بشنویم صفحه 182قران کریم دوستانم تلاوت خواهندکرد و بعد از تلاوت همراه شما هستیم و در دقایق پایانی محضر شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
( قرآن کریم صفحه 182 آیه 44 سوره مبارکه انفال)
شریعتی: خیلی خوشحالیم در کنار شما هستیم از لطف و محبت شما خیلی ممنونم و حسن ختام برنامه امروز ما صحبت های حاج آقای حجت الاسلام عاملی در ذیل اشاره قرآنی خواهد بود
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم آیه 44 سوره مبارکه انفال وَإِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِى أَعْیُنِکُمْ قَلِیلاً وَیُقَلِّلُکُمْ فِى أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِىَ اللَّهُ أَمْراً کَانَ مَفْعُولاً وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ یکی از آیات خیلی خیلی جذاب است این آیه نشان می دهد که فرمان تماماً دست خداست بیده ناصیت کل شی و بیده ملکوت کل شی والله من ورائهم محیط الی الله الترجع الامور سببیت دست خداست خداوند مالک حقیقی اشیاء است هر طور خواست همینطوری در اقتضای اشیاء تصرف می کند اینطور نیست که ید الله مغلوله باشد اینطور نیست که نظام مسببات حاکم است پس دست خدا بسته است اینطور نیست رسول خدا بثورات جلدی که پیدا می کرد این جوش های ریز مقابل کهیر خیلی تضرع می کرد ای خدا ای خدا می گفتند یا رسول الله چه خبر است یک بثور جلدی است جوش است حضرت می فرمود إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ان الله اذا اراد ان یعظم الصغیر عظمه و اذا اراد ان یسکن العظیم سعره چقدر جالب چه توحیدی خدا اگر بخواهد کوچک و بزرگ بشود اگر بخواهد بزرگ کوچک شود کوچک می شود و خداوند می تواند که عده زیاد را کم نشان بدهد و کم را زیاد نشان بدهد در جنگ بدر اومد این کار را کرد تعداد دشمن را هزار نفر را هفتاد نفر نشان داد مسلمان ها جرات و شجاعت پیدا کردند مسلمان ها را خیلی کم نشان دادبرای اونها اونها گفتند اصلا ابوجهل گفتند دست به شمشیر نبرید عیب است ایراد ما این چند نفر با شمشیر اسیرشان می کنیم اینها را با خودمان می بریم مکه در نتیجه افتادند این آیه خدا می گوید من این کار را کردم پس از این آیه معلوم می شود خدا خارق عاداتی دارد یک عده بلند شدند بگویند این را توجیه کنند مگر می شود هزار نفر را هفتاد نفر نشان بدهد پس هوا مه آلوده بوده به قول ما آذری ها هوا ململی بوده یا بعضی ها گفتند کوه بوده و پشت کوه ماندن اصلا اینطور نیست خدای متعال قدرت دارد که در این خصوص تصرف بکند در اسباب این نشان می دهد که ما اعتمادمان و تکیه گاه مان فقط باید اون ذات لایتناهایی باشد که افسار تمام اسباب دستش است و من غیر سبب می تواند هر کاری بکند شاعر می گوید از سبب سازی اش سودایی ام و سبب سوزی اش سوفسطایی ام ازسبب سازی اش سرگردان شدم و از سبب سوزی اش من حیران شدم وقتی فرمان دست خداست کجا می روی فماذا بعد الحق الی الزنا چرا راه را گم کردی خدا در قرآن این یادگاری داشته باشند خدا می گوید روی کثرت حساب نکنید نه روی کثرت دشمن و نه روی کثرت خودت آیه ببین معجر است وَلَنْ تُغْنِيَ عَنْكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَلَوْ كَثُرَتْ وَأَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ جمیعت تون این همه زیاد بود نتوانستی کاری بکنی چون کار دست من است و ان الله مع القوم المومنین ایمان داشته باشید قدرت من دست شماست.
شریعتی: بسیار خوب در این جلسات اخیر حاج آقای عامیل پیرو فرمایشات شما به این نتیجه رسیدم که ما چقدر در این دنیای عجیب و غریب مان نیازمند به یک نگاه و باور توحیدی عمیق هستیم و همین معاد باوری اینهاست که زندگی ما را تنظیم می کند و امیدوارم این مهم محقق شود خداحافظی کنیم و انشاالله جلسات آینده بحث را پی خواهیم گرفت.
حجت الاسلام عاملی: یک کسی از اصحاب پیغمبر سوال کرد شما که با پیغمبر ما بودید این همه از پیغمبر ما دعا رسیده اونقدر دعا رسیده که هیچ کس مثل پیغمبر دعا ندارد رسول خدا به چه دعایی بیشتر مداومت می کرد که ما اونها را بخوانیم عرض کرد به اون صحابی که بیشترین دعایی که رسول خدا می خواندند این دعا بود ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرت حسنه و قنا عذاب النار
شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون و متشکرم همین دعا را ضمیمه می کنیم به این دعای مستجاب صلوات بر محمد و آل محمد تا سلامی دوباره و دیداری دوباره و آخر دعواناه الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین خداوند پشت و پناهتان باشد خیلی ممنون از شما حاج آقای حجت الاسلام عاملی