حجت الاسلام نظافت: سلام بر شما وهمه بینندگان عزیز در خدمت تان هستم شریعتی: انشاالله خداحفظ تان کند ما داریم قصه های کربلا را مرور می کنیم و نکاتی که شاید به سادگی سالها از کنارش رد شدیم رویش دقیق می شویم و آموزه های مکتب سید الشهدا را در این هفته های اخیر با بیان شیوا و لطیف حاج آقای حجت الاسلام نظافت مرور می کنیم و خیلی ها مترصد آن هستند این نکات را بشنوند. حجت الاسلام نظافت: چون در ایام پیاده روی اربعین هستیم اولا خوب این پیاده روی اربعین از معجزات مکتب حسینی است ومعجزه ای که زینب کبری سلام الله علیها خبر دادند که یزید خبر ما محو نخواهد شد به امام سجاد هم اینطوری دلداری دادند که اینجا علمی بر پا خواهد شد و همه عشاق می آیند اینجا این پیاده روی اربعین اتفاق بزرگ و عظیمی است و اینطوری به نظر می آید که یکی از زمینه های مهم ظهور مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست و چقدر خوب است از این فرصت استفاده بهینه کنیم هم برای شرکت این توجه به ظاهر اولی خیلی مهم است واقعا زیارت امام حسین علیه السلام به ویژه در قالب این مدل پیاده روی اربعین یک بستر ناب تربیتی است اگر حساب شده باشد و هر کس بیاید یک فیضی می برد اگر حساب شده باشدقطعا اتفاقات خیلی بهتری رقم می خورد من مکرر بعضی ها دیدم خانواده ها نگران فرزندانشان هستند گفتند شما رفتید بچه تون را بفرستید با یک گروه خوب شریعتی: نوجوان ها وقتی می روند اربعین زندگی شان به دو بخش تقسیم می شود بر می گردند یک آدم دیگری بر می گردد احساس می کنید چند سال بزرگترشدند زندگی شان قبل اربعین و بعد از اربعین تقسیم می شود و این اصلا چیز کمی نیست حجت الاسلام نظافت: یک ظرفیت خیلی سازنده و عجیب است می خواهم ابعاد درسهای پیاده روی اربعین را عرض کنم که به نظرم مهمترین درسش درس ریاضت است ریاضت یعنی ورزش دادن روح یعنی ممارست یعنی مجاهدت یعنی درگیر شدن با نفس اماره ما دو بُعد داریم یک بُعد حیوانی داریم و یک بُعد ملکوتی و عقلانی داریم این بُعد حیوانی ما اسمش گذاشته شده نفس اماره امارۀٌ بالسوء اگر در برابرش کوتاه بیاییم غلبه می کند و اصلا یزیدی ها کی ها هستند کسانی که نفس اماره براش غلبه کرده درکشاکش نفس و عقل در یک بستر تربیتی قرار نگرفتند و نیامدند جانب عقل را بگیرند گفتند با نفس تان بجنگید اون جنگ با نفس یک تعبیرش تعبیر ریاضت است نفس را باید ریاضت داد ریاضت اهمیتش در همین است که کمک می کند که این نفس اماره بر عقل غلبه نکند چون عقل و شهوت باهم درگیرهستند شریعتی: که تو بتوانی مالک نفس ات بشوی حجت الاسلام نظافت: یک کسی از امام صادق علیه السلام پرسید که انسان برتر است یا فرشته؟ آقا فرمودند اگر شهوت بر عقل غلبه کند از حیوان پست تر است با فرشته قابل مقایسه نیست اگر عقل بر شهوت غلبه کند از فرشته برتر می شود این به این راحتی نیست برای چی راحت نیست؟ برای اینکه ما وقتی به دنیا می آییم نفس اماره مون بُعد حیوانی مان زنده است نکته دقیقی می گویم هر کس که به دنیا می آیدبعد حیوانی اوشکوفا شده و زنده و روز به روز هم شکوفاتر می شود اما بُعد حیوانی اش چی؟ بُعد عقلانی اش چی؟ خواب است الهواء یقضان و العقل نائم هوا و هوس بیدار عقل خواب، اگر انسانها در بستر تربیتی قرارنگیرند و اون عقلشان زنده نشود و بهشون یادندهند که چگونه عقل را باید غالب و حاکم کردبر نفس این زنده بودن هوا و هوس همینطور باقی می ماند و به تعبیر امیر المومنین داستان اینطوری می شود الصورت صورت انسان و قلب قلب حیوان شکلش مثل انسان است اما باطنش مثل حیوان است شما الان مستکبران را ببینید نتانیاهو را ببینید باند جنایتکار و باند تبهکار ولی قیافه ها اتوکشیده و مرتب اینطوری می شود بنابراین ما از راهپیمایی اربعین از یک منظر تربیت نگاه می کنیم. شریعتی: یک مدرسه انسان سازی و مکتب آدم شدن حجت الاسلام نظافت: چون الان در شهرها سخت شده کار تربیتی ما نیاز داریم به یک بسترهایی که آدم ها در اون بستر زنده بشوند و آتشی در دلشان روشن بشود حالا ادامه اش در شهر خودشان باشد یک جرقه ای زده بشود به همین راحتی آدم ها نمی چشند باید در فضای مناسب تربیتی قرار بگیرند شریعتی: این نکته ای که شما گفتید الان به ذهنم رسید استجیبوا لله و للرسول و اذا دعائکم و لما یحییکم یک بخشی اش جاذبه مغناطیسی است که بهت حیات می دهد و حیات طیبه در حقیقت جنگ چطوری بود آیا بچه های ساخته شده رفتند جنگ شهدا از اول ساخته شده بودند یا در جنگ ساخته شدند؟ حجت الاسلام نظافت: خیلی هایشان ساخته شده بودند حتی اونهایی هم که ساخته شده بودند در جنگ ساخته تر شدند شریعتی: به کمال رسیدند حجت الاسلام نظافت: بله اونجا شکوفا شدند و خیلی هم آدم های معمولی بودند حتی چه بسا در محله خودشان ناهنجاری هایی هم داشتند ولی در اون شرایط قرار گرفتند زنده شدند همچنان که هر حیات مادی در یک بستر مناسبی تولد اتفاق می افتد حیات معنوی هم اینطوری است بنابراین از دید ریاضت نگاه کنید اگر ریاضت نباشد کسالت ها و تنبلی ها و رفاه طلبی ها مانع می شود که انسان بتواند در مسیر یاری ولی خدا حرکت بکند فرض بفرمایید حالا ما آمدیم در سپاه امام زمان هم قرار گرفتیم و در سپاه امیر المومنین هم قرارگرفتیم اگر خودسازی نکرده باشیم به ویژه در جوانی انسان نمی تواند یاری کند مولا امیر المومنین را چقدر اذیت کردند خطبه 27 نهج البلاغه را نگاه کنید حضرت فرمود فیا عجباً عجبا ای شگفتا والله یمیت القلب و یجلب الحمل گل را می میراند و غصه را جلب می کند که اونها در باطن خودشان اینقدر محکم هستندو شما در حق خودتان اینقدر سست هستید بعد فرمود من به شما می گویم بیایید برویم جبهه حالا که زمستان است می گویید حالا که هوا خیلی سرد است بگذار یک کم هوا گرمتر شود تابستان می گویم بیاییم برویم جبهه می گویند هوا خیلی گرم است بگذارید هوا خنک تر بشود فرمود شمایی که از سرما و گرما فرار میکنید از شمشیر بیشتر فرار خواهید کرد به ادعا و به آرزو نیست با آرزوی معنوی صرف کار پیش نمی رود در نامه 31 نهج البلاغه فرمود آرزو سرمایه آدم احمق است تکیه گاه آدم احمق است یعنی آرزو نباید تکیه گاه باشد آرزوی معنوی خوب است ولی باید برایش برنامه داشت برای تحقق اون آرزو برنامه نداشته باشیم نمی شود حالا شما سالها اشک بریزید بگویید یا لیت لی کنت معک یا این شرایط پیش نمی آید یا پیش بیاید خرابکاری می کند انسان چرا خدای متعال فرمود فرار کردن از جبهه حرام است و پشت کردن به دشمن حرام است با او بغضبٍ مغصوب خدا می شوند برای اینکه همچین چیزهایی پیش می آید بنابراین برای اینکه ما اگر در شرایط یاری امام زمان قرار گرفتیم خرابکاری نکنیم رسوا نشویم این به این پیاده روی اربعین به دید یک برنامه خودسازی نگاه می کند اگر می خواهیم یک نسل مهدوی و زمینه ساز ظهور داشته باشیم با برنامه های بهتر و من گفتم بهترین پولی که می شود خرج کرد در این ایام پول خرج کنیم جوانها را بفرستیم کربلا الحمدلله می گویند زائر اولی ها من گاهی گفتم با یک دفعه کربلا رفتن کسی مهدوی نمی شود جرقه اش را زدیم سال بعد باید تکرار شود هر نوجوانی را سعی کنیم با هزینه مجانی یا هزینه کمی این سفر را برود تا این ادامه پیدا کند شریعتی: و ایندر واقع یک سرمایه گذاری برای آینده و زندگی اش است و حتی برای آخرتش حجت الاسلام نظافت: گاهی دیدم بعضی از سیاستمداران گفتند به ما چه ربطی دارد پول خرج کنیم متوجه نمی شود پول برای اربعین خرج نکنم بعد باید برای زندان ها پول خرج کنم و بعد برای خسارت هایی که ناشی از طلاق و ناهنجاری ها و خودکشی ها و گرفتاری هایی که داریم پول برای اربعین خرج نکنیم نتیجه پول های شما می شود پدیده فرار مغزها شریعتی: همین جاخواهشی کنم درخواست شما و جامعه متدینین ما هم هست مسئولین هر چقدر می توانند باید تسهیل کنند سفر اربعین را چه در پرواز و در چه در مرز و امکانات و به نظرم هر کسی هرکاری از دستش بر می آید باید برای سفر اربعین انجام بدهد حجت الاسلام نظافت: الحمدلله اقدامات می شود ولی نیاز زیاد است به ویژه نکته ای که می خواهم بگویم و امکانات و اینها ولی ما گروه های نوجوان را همراه با راهبر تربیتی شریعتی: یعنی پیوست تربیتی داشته باشد حجت الاسلام نظافت: همراه با مربی تربیتی شریعتی: الحمدلله ما هر سال خودمان این توفیق را داریم حجت الاسلام نظافت: دوستان مدرسه ما تشکیلات برای نوجوان ها و بخش زیادی از این نوجوان ها را با خودشان می برند و زیر و رو می شوند اینها انصافا چقدر خوب است درا ین جهت سرمایه گذاری کنیم و من گفتم اگر کسی می خواهد برای همیشه و اگر مرد از طرف او سلام بر ابی عبدالله باشد باید حسینی تربیت کنیم مگر ما نمی گوییم علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت خوب مابقیت یعنی من تصمیم می گیرم تا زنده هستم به امام حسین سلام بدهم و در این مسیر باشم شریعتی: و بقی اللیل و النهار حجت الاسلام نظافت: این معنایش چی است؟ تا شب و روز باقی است ما که نمی مانیم تا شب و روز باقی است ما می رویم دوره مون محدود است گروه های دیگری می آیند اگر ما نسل حسینی تربیت بکنیم اونها که می گویند السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ما در ثواب اونها شریک هستیم وگاهی من دیدم بعضی از خانواده ها می گویند خدا به ما بچه نداده بچه های دیگران را تربیت کنیم شریعتی: این می شود باقیات الصالحات حجت الاسلام نظافت: اتفاقا بچه خودش را تربیت کند یک ثوابی دارد بچه های دیگران ثوابش بیشتر است چون سخت تر است چون غریضه پدری نیست از این جهت سرمایه گذاری کنیم اون مربی که می خواهد هر سال همراه اینها بیاید اگر معیشتی ندارد باید او را حمایت کند او باید خالصا لوجه الله بیاید همراه اینها در هر محله ای جوان هایی پیدا می شوند مخلصانه خودشان را وقف کردند برای جوان های مردم اون زندگی ندارد اون هم باید ازدواج کند و شغلی داشته باشد باید بزرگتر ها از او مربی حمایت کنند و خانواده ها باید حمایت کنند ما یکی از اشکالاتمان این است که در مسائل تربیتی به تکلیف دیگران توجه می کنیم به تکلیف خودمان توجه نمی کنیم تکلیف مان این است که مجاهده کند اعتماد کند بگوید خدا برای من هم مقدر خواهد کردو گره باز خواهد کرد تکلیف من چی است به عنوان یک بزرگتر که از او حمایت کنم خدای متعال فرمود بعضی ها در سنگر تربیت گیر کردند نمی توانند بروند دنبال معاش شان اون کسی که فقر مادی دارد به خاطر اینکه در سنگر است دیگران خدا فرمود کمکش می کنند آیه اش چی است فرمود که للفقراء یک جا در قرآن خدا فقیر را ستایش کرده الذین احصروا فی سبیل الله فقرایی هستند که در راه خدا گیر کردند یعنی چون در این محله فعال تربیتی است نمی تواند برود دنبال درآمد اعتکاف برگزار می کند و بچه ها را اربعین می برد و بچه ها را اردو می برد این احصروا در حصر است فی سبیل الله است لایستطیعون ضرباً فی الارض فرمود نمی توانم مسافرت بروم و تجارت کنم و پول در بیاورم بزرگترها فرمود به فکر اینها باشم و بعد فرمود ویژگی اینها این است که یحسبهم الجاهل اغنیا مردم نادان که به اینها نگاه می کنند می گویند اینها چقدر پولدار هستند چرا فکر می کنند اینها پولدار هستند برای اینکه اینها مودب به آداب اسلامی هستند و گله نمی کنند و مشکل مالی شان را به دیگران نمیگویند وقتی می گویند حالت چطور است می گویند الحمدلله عالی فکر می کنند چقدر وضعش خوب است با خودش می گوید من ماهی سی میلیون دارم گله می کنم و غر می زنم این غر نمی زند پس وضعش خوب است این را می خواهم بگویم چه مسئولین و چه خیران فکر نکنند کمک کردن به اربعین فقط بحث اون غذا و اینها هست به این جنبه که با یک راهبر تربیتی شریعتی: چه بسا حاج آقا این مهمتر از اونهاست حجت الاسلام نظافت: بله این مهمتر است و الا امام زمان هم بیایند خیلی هایمان رفوزه می شویم این آیه را نگاه کنید ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله الساقلتم الی الارض خدای متعال می فرماید شما را چه شده می گویند برویم جبهه سنگین چسبیدید به زمین و رضیتم بالحیات الدنیا من الآخره راضی شدید به زندگی دنیا به جای آخرت امیر المومنین همین آیه را که خواندند این آیه را اضافه کردند و من الظل العز خلفا راضی شدید به ذلت به جای عزت اگر می خواهد این اتفاق نیفتد باید جوان ها را بسازیم و شرایط خودسازی را فراهم کنیم ببینید امیر المومنین چه می فرماید در مورد ریاضت فرمود انما هی نفسی عروضها بالتقوی این نفس ام را ورزش می دهم و باهاش ور می روم البته ریاضت شرعی به وسیله تقوا چرا؟ لتعطی آمنتاً یوم الخوف الاکبر تا روز خوف اکبر یعنی روز قیامت امنیت داشته باشد و اونجا دیگر نگران نباشدو دلهره نداشته باشد و این خاصیت ریاضت شرعی است تثبت على جوانب المزلق (نهج البلاغه، 45) در لغزشگاه ها هم نلغزد ببینید چرا می گویند ریاضت با تقوا چون دو نوع ریاضت داریم ریاضت غیر شرعی داریم و ریاضت شرعی داریم مرتاض های هندی ریاضت غیر شرعی دارندو به یک قدرت هایی هم میرسند جای تعجب ندارد همه مون هم اطلاع داریم این نشانه حقانیت نیست چون او مزدش را خدا می دهد در این دنیا او دوست داشت نامش ثبت بشود و دوست داشت همه بهش نگاه کنند و محتاج نگاه دیگران بود یک کسی ناهنجاری دارد و یک کسی هم از این کارها می کند هدفش هدف پستی است و این نشانه حقانیت نیست ریاضت شرعی هدف است ریاضت شرعی خوب است شریعتی: جهاد با نفس حجت الاسلام نظافت: چون هدف عبودیت است این که می خواهد بنده خدا باشد نه اینکه یک مبارزه با نفس بکند در قالب یک هوسرانی مرتاض هندی اینطوری است شریعتی: این مبارزه با نفس اماره اگر مطمئن شدی که تو به نفس مطمئنه رسیدی این خوب است اگر منتهی شد به اینکه بنده خدا بودی یار ولی بودی اینها خوب است حالا حضرت دو تا خاصیت برای ریاضت فرمودند یکی اینکه لتعطی آمنتا من الخوف الاکبر تا روز قیامت امنیت داشته باشید که روز قیامت شهدا خاطر جمع هستند و نگران نیستند اولیا خدا دیگر نگران نیستند دوم فرمود تسبط علی جوانب المزلق در این دنیا لغزشگاه هایی پیش می آید برای اینکه انسان قدرت داشته باشد نلغزد باید راهپیمایی اربعین و امثال این جور ریاضت ها را داشته باشد تا اراده اش قوی شود و ترمزش نبرد ما نمی توانیم گناه را از جامعه حذف کنیم و روز به روز هم دارد گناه آزادتر می شود می توانیم الان جلوی ماهواره هاو تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی را بگیریم می شود؟ نمی شود حتی اگر من مخالف کار ندارم فیلتر بکنند یا فیلتر نکنند موافق اینترنت ملی هستم هر کار هم بکنند نمی توانند بچه ها گناه را نمی توانند به دست بیاورند دوست بد نیست حجت الاسلام نظافت: تجربه این سالها هم نشان داده ممکن است در یک مقطعی محدود بشود اما نهایتا در چند سال آینده قصه فرق می کند شریعتی: علتش چی است؟ علتش این است که خوب شیطان هست شما هر کاری می کنید خدای متعال به شیطان مهلت داده است به شیطان قدرت داده و به شیطان نیرو داده شیطان الان دارد از خدا انرژی و نیرو می گیرد و روزی می گیرد نمی توانیم طرح خدا را بهم بزنیم تازه شیطان هم نباشد نفس اماره است نفس را چیکارش کنیم بهترین راه این است که آدم ها را در یک بستر انتخاب یک و بستر شکوفایی استعدادهای معنوی قرار بدهیم بنابراین اراده ها را باید قوی کرد امیر المومنین می گوید برای اینکه من در لغزش گاه ها کم نیاوریم این صراط مستقیمی که می گوییم فرمود این دوتاست یکی در دنیا و یکی هم در آخرت یک پلی روی جهنم از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر در دنیا صراط عبودیت است چه کسی نمی لغزد در اون صراط؟ کسی که دردنیا نلغزد چیکار کنیم نلغزیم چطور یک ماشین اگر می خواهد نلغزد ترمز هایش لنت هایش ساییده نباشد ترمز ها می برد دیگر و ترمزهای معنوی را باید قوی کرد این به راهپیمایی معنوی از این جهت نگاه کنیم یک جای دیگر امیر المومنین در نامه 45 فرمود لعروضن نفسی دوباره حضرت فرمود نفس ام را ریاضت می دهم چطور ریاضیتی؟ تحش معها الی القرص فرمود آنچنان نفسم را ادب می کنم که اگر نان خالی گیرم آمد نفس من شاد باشد شادی با نان خالی اگر خورشت گیرم اومد به خورشت نمک به جای هر خورشتی نفس من راضی باشد یعنی اینها می گویند انسان می تواند به این درجه از تربیت برسد اینها نتیجه ریاضت است که به درد شادی دنیوی هم می خورد و حالا عزیزانی که اومدند این راهپیمایی اربعین را اونها می دانند در دل این سختی ها چقدر لذت و شادی است می روی سختی می کشی و کیف هم می کنی تشنه تشنه می رسند به یک ایستگاهی که دارد آب می دهد اون آب می شود گوارا می رسند به جایی که یک باد خنکی هست لذتی که اونها از این باد خنک می برند اونهایی که یکسره زیر کولر هستند از این باد خنک دیگر لذت نمی برند چون باد خنک برای آنها عادی شده مهم این است که ما انتظارمان را از دنیا بالا نبریم کسی که راهپیمایی اربعین با انتظار نمی رود و خودش را آماده سختیها می کند بعد که یک موهبت مادی می آید خوب لذیذ هم می شود امیر المومنین فرمود لعدن مهلتی نفسم را چنین ریاضت می دهم و اشک چشمم را رها می کنم می شود مثل چشمه ای که آبش خشک شد و اشک ها سرازیر شد امیر المومنین می گوید به اون ریاضت هم اکتفا نمی کنم بلکه اشک هم می ریزم که باز خود این اشک در دلش لذت هاست و لذا البته کسی به دنبال این لذت نباید باشدولو خودبخود اگر خدا کسی را روزی اشک کرد اون لذت را هم روزی اش کرده در روایت داریم خدا در نهج البلاغه است خدا رحمت کند کسی را که شهوتش را کنترل کند و هوای نفسش را قلع و قمع کند یعنی بعضی ها به درجه ای می رسند که نفسشان می میرد دیگر راحت می شوند میتتاً نفسه با همین اتفاقات با همین لج کردن های با نفس اماره خوب البته الحمدلله این یک راهپیمایی اربعین یک مدلی است که آسیب هم ندارد چرا؟ عرض می کنم اگر شما مثلا بچه هارا بردارید ببرید در کویر آسیب دارد اینها آمادگی ندارند ولی اینجا هر پانصد متری و یک کیلومتری یک فضای استراحت هست یعنی نوجوانانه است هم آمیخته است ان مع العسر یسری مخلوط است حجت الاسلام نظافت: اینجا تشنه ات شد یک ذره دوام می آوری جلوتر آب خنک و شربت بهت می دهند ولی اون ریاضت هایی که یکسره سختی است اونها مخرب و خطرناک است یک جاهایی جا می زنی و کلا از دین بیزار می شوی اینجا شرایطش مخلوط است یعنی به اصطلاح لذت و سختی و اینها با همدیگر آمیخته است فرمود خدا رحمت کند کسی را که سمع حکماً وضعها و دعی الی رشادٍ فدنی کابر هواها می جنگد با هوای نفسش و کذب مناه و خود امیر المومنین ا لگوی این هستند امام حسن مجتبی درروایت داریم که سفرهای متعددی پیاده رفتند حج اسب شان را دستشان گرفتند کسی می گوید من که پیاده می روم چون ماشین ندارم و اسب ندارم و مرکب ندارم نه عمدا اسبش هم دستشان گرفتند که فکر نکنند این از سر ناچاری و ناداری است این یک روش است و این یک مدل است شریعتی: قرار است که پیاده نروم حجت الاسلام نظافت: خدا رحمت کند شهید مرحوم ابوترابی را اینها جزو کسانی بودند که بعد از جنگ پیاده روی را باب کردند همین جا بگویم اگر کسی سنت خوبی می گذارد نتیجه اش را می بیند بزرگانی که دهها سال قبل یک جمعیت محدودی بودند و راهپیمایی اربعین را باب کردند الان شریعتی: یک جاهایی دزدکی و یواشکی با سختی حجت الاسلام نظافت: اونها در این ثواب شریک هستند این یک نمونه است که فرمود من سن سنتاً حسنه فله اجر من عمل بها اگر یک عده ای در قربت یک کاری را شروع کنند نا امید نباشند خدا بخواهد این کار چنان اوج می گیرد که طرف تصورش را نمی کند و لذا فرمود بنیان کار خیر را بگذارید خدا رشدش می دهد کار برای خدا رشد می کند هر کس بنیان کارخیر را بگذارد و نسل های بعد بیایند عمل کنند اینها از این عالم رفتند و اینها در ثواب اون شریک هستند امام حسن مجتبی اولین بنیان گذار این پیاده روی ها بودند و در حقیقت به ما خط دادند و البته در دوره هایی یک عده ای اومدند احیا کردند و همین راهپیمایی اربعین را بعضی ها اشاره کردند در دوران غربت با سختی ها احیا کردند بعد از انقلاب یک عده ای احیا کردند و ما مدیون خون شریعتی: ما که رفته بودیم در طریق موقع پیاده روی می گفتند اصلا از این مواکب که خبری نبودو کسی جرات نمی کرد میزبان زائر امام حسین باشد گویا یک علامت و نشانی خانه ها گذاشته بودند اینهایی که می خواستند بروند پیاده روی در شب یک چراغی و یک شمعی نشانشان بود یعنی در خانه از شما پذیرایی می کنند حالا الان ببین چه قیامتی است و قیامتی است اربعین برای خودش حجت الاسلام نظافت: این نشان می دهد شما کار را شروع کن شریعتی: با همان چراغ کوچولو و شمع حجت الاسلام نظافت: خدا رشدش میدهد در رابطه با تقویت اراده می دانید الان جنگ جنگ اراده هاست اراده خدا اراده را به انسان داده است اراده را باید تقویت کرد با تنبلی اراده تقویت نمی شود شریعتی: مثل اینهایی که بدنسازی کار می کنند حجت الاسلام نظافت: با زحمت اراده اون که بدنسازی کار می کند اول یک شوری و یک عشقی می آیدو بعد هم تمرین می کند اراده اش روز به روز قوی تر می شود شریعتی: قهرمان پرورش اندام است مثلا حجت الاسلام نظافت: ما باید بگوییم قهرمان پرورش اراده شریعتی: اراده به درد دنیا هم می خورد فرقی نمی کند کسی که اراده اش قوی است همینطوری دنیایش هم آباد می شود حجت الاسلام نظافت: در رابطه با تقویت اراده یک عبارتی در نهج البلاغه داریم امیر المومنین در اون نامه فرمود من ازدنیای شما اکتفا کردم به دو قرص نان و دو تالباس کهنه شما هم عرضه ندارید از شما انتظار ندارم مثل من باشید یعنی در این حد تحمل سختی از شما انتظار نیست اراده امیر المومنین خیلی قوی است بعد حضرت فرمود گویا می بینم یک نفری دارد ایراد می گیرد ایرادش چی است؟ خلاصه می خواهد بگوید علی نعوذ بالله دروغ می گوید که نون خالی می خورم اگر غذای علی چنین است این دیگر از کجا این انرژی را می آورد بجنگد چون جنگ را نمی توانند انکار کنند فقد قعد به الضعف ان قتال القران اونقدر ضعیف می شود که نمی تواند بجنگد حضرت یک جواب دارد فرمود علی و ان الشجرۀ البریه اصلحوا درخت بیابانی چوبش محکمتر است درخت هایی که در سرزمین های حاصلخیز رشد می کند پوستش نازکتر است درخت های بیابانی را فرمود آتش می دهند حرارتش بیشتر و دیرتر هم خاموش می شود یعنی من وقتی در این با این روش زندگی می کنم اراده قوی می شود و مقاومت زیاد می شود و فایده بیشتر می شود سه تا فایده مقاومت زیاد بهره وری بالا بیشتر مفیدم و این مسیر پیاده روی اربعین این چنین هست که خودبخود مقدمات اون مقاومت و اراده قوی را ایجاد می کند بنابراین پیاده روی در هوای گرم توی این چادرها استراحت و در شرایط سخت اینها می شود سازنده اگر ما می خواهیم یک نسلی مقاوم و حسینی داشته باشیم باید نازپرورده تربیت نکنیم عافیت طلبان امام حسین را تنها گذاشتند پیاده روی تمرین صبر بر بلاها و سختی ها و مقاومت است حالا نکته ای که می خواهم بگویم این حرکت دسته جمعی است اولاً اسلام دوست دارد که کارها را دست جمعی انجام بدهد یعنی اول اصالت به اجتماع می دهد و بعد اگر نشد تنهایی شریعتی: این با هم بودن خودش کلی برکت دارد حجت الاسلام نظافت: تعاونوا علی البر و التقوا فرمود به هم کمک کنید و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان الان ما داریم نماز می خوانیم نماز فردا بازهم نباید بگوییم ایاک بعد ایاک نعبد به جمع توجه کنید ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم فرادا می خوانیم ما را هدایت کن السلام علینا نه السلام علیَّ سلام بر من نه سلام بر ما حرکت جمعی خیلی برکت دارد و خیلی اثر دارد و چقدر خوب است ما فرزندانمان را جمع گرا بار بیاوریم جمع حق با دوستان خوب با جمع حق و بعد آرام آرام وقتی رشد کرد می تواند خلوت را هم تحمل بکند ولی باید از جمع شروع کرد چون در جمع آدمها جمع یک روحی دارد اون روح به بچه ها انرژی می دهد اول هم توقع اخلاص نباید داشته باشیم یعنی از یک نوجوان نباید بگوییم کار را خالص خالص نه نه نه قدم به قدم این همین که با دوست ها می آیند شریعتی: جمع است که سازندگی دارد حجت الاسلام نظافت: کم کم رشد می کند و بزرگتر می شود و کم کم می فهمد عجب نیت سطح پایینی داشت ولی در ابتداباید با جمع باشندو همراه مربی باشند این خیلی مهم است همراه مربی بودن امیر المومنین سلام الله علیه فرمودند من پشت سر چون پیامبر امیر المومنین را تربیت کردند از همان کودکی فرمود من پشت سر پیامبر راه می رفتم و پایم را جای پای او می گذاشتم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هر روز یک دونه از اخلاقش را برجسته می کرد می فرمود علی این کار را بکن مربی اگر باشد عیب این متربی را در می یابد و برای رفع عیبش برنامه ریزی می کند مربی اگر همراهش باشد خود مربی الگو است و دعوت عملی می کند من این طلبه هایمان که همراه بااین نوجوان ها همراه می شوند گفتم که شما وقتی که مثلا می رسید به یک ایستگاهی میخواهید شربت بخورید تا می آیی شربت بخوری می بینی اون دانش آموز است این که می بیند دیرتر این شربت را میخورد برای او سازنده است این که می بیند تو دیرتر می خوابی پتوی بهتر را به او می دهی و جای خنک را به او می دهی این می شود سازنده دعوت عملی است همراه راهبر تربیتی باشند و بهترین تربیت تربیت در میدان است شریعتی: حالا من نکته ای بگویم این نکات درسته که مقصود و منظور حاج آقای حجت الاسلام نظافت سفر اربعین است ولی می شود تعمیمش داد کل زندگی حجت الاسلام نظافت: همیشه الگو باشیم در مسجد محله همینطور است و در اردوها همینطور است شریعتی: منتهی در سفر اربعین چون طولانی است حجت الاسلام نظافت: فراز و فرود زیاد دارد بستر الگوی عملی بودن خیلی فراهم است ببینید تربیت خوب است مشاهده ای باشد البته نباید نفی کنیم منبر را شریعتی: هیئت را حجت الاسلام نظافت: اون منبر به تنهایی کفایت نمی کند اخیرا دیدم یک آقایی بزرگواری یک پستی گذاشته بودند که مثلا می خواستند بگویند آقا این لیست مومنانه چقدر اثر دارد نفی شده بود منبر نه منبر خیلی اثر دارد ترکیب خوب است الان همین هایی که راهپیمایی اربعین می روند می نشینند یک جا شب پای صحبت یک نفر می نشینند یا خودشان با همدیگر یک مذاکره ای می کنند این ترکیب ترکیب بسیار سازنده و خوب است تربیت اگر در میدان باشد خیلی اثر دارد در قرآن داریم می دانید خدای متعال به حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام وحی کرد که باید بروی شاگردی کنی با تمام عظمت معلمش هم باید خودت پیدا کنی که حضرت موسی بار سفر بستند و تا برسند به خضر وقتی رسیدند چیکار کردند؟ به حضرت خضر فرمود هل اتبعک دنبالت راه بیفتم علی ان تعلم مما علمت الرشدا تا در خلال این دنبال تو راه افتادن به من یاد بدهید نمی گوید الان برای من سخنرانی کن می گوید در میدان زندگی قراراست با تو زندگی کنم چیزی یاد بگیرم شریعتی: پیامبرا ولوالعزم خدا حجت الاسلام نظافت: چقدر اثر دارد و چقدر خوب است اگر یک روحانی ساخته شده ای را کسی می شناسد از او تقاضا کند همراه بچه هایش همراه نوجوانها سفر بیاید این خیلی الگوی زیبا و قشنگی است که آدم ها بچشند و مشاهده کنند در روایت داریم من نصب نفسه للناس اماما اگر کسی خودش را راهبر تربیتی قرار بدهد اول به خودش یاد بدهد قبل از اینکه به دیگران یاد بدهد و تربیتش با روش باشد یعنی باید آدم ها مشاهده کنند من بارها این جمله را گفتم تا کسی با چشم سر خوبی ها را مشاهده نکند چشم دلش بینا نمی شود ما وقتی به دنیا می آییم چشم دلمان کور است باید چشم دل بینا شود چطوری بینا می شود با چشم سر باید خوبی ها را مشاهده کنیم خوب این راهپیمایی اربعین یک تربیت مشاهده ای را رقم می زندو پیام رأفت و رحمت برای کل بشریت است یعنی ولقد کرمنا بنی آدم را مشاهده می کنیم از برادران اهل سنت هستند و از مسیحی ها هستند از شیعه و گروه های گوناگون این رأفت و رحمت این که همه آدم ها کرامت دارند و همه محترم هستند از همه پذیرایی می کنند در حقیقت یک آرمان شهر مهدوی را برای ده روز می شود چشید می شود دید شریعتی: تجلی عصر ظهور حجت الاسلام نظافت: آرزوی اون روزگار را داشته باشیم که هر چی می گردند به دنبال گرسنه پیدا نمی کنند هرچی می گردند دنبال فقیر پیدا نمی کنند همه خاطر جمع هستندو همه نگران رزقشان نیستند یعنی راهپیمایی اربعین را می بینیم هوسمان می کند ظهور را بگوییم اللهم عجل لولیک الفرج آدمها در راهپیمایی اربعین لذت می برند که بروید سر سفره شون بنشینید و التماس می کنند و یک نکته هم بگویم اون این که در روایت داریم کاری نکنید که مااهل بیت را سرزنش کنند من از شما سوال می کنم چرا مستکبران عالم که سلطه رسانه ای دارندچرا مستکبران عالم قمر را نشان می دهند راهپیمایی اربعین را نشان نمی دهند چرا؟ چون این دعوت به اسلام می کند و این فطرت ها را بیدار می کند و این شیرینی اسلام را می چشاند او اتفاقا ولو با نیت خوب کسی قمه بزند دیگران را می رماند کمک می کند به پروژه اسلام هراسی و شیعه هراسی اتفاقات خوبی درس های خوبی در دل راهپیمایی اربعین اتفاق می افتد که ما باید این یک نوع مهندسی فرهنگی است در حقیقت یک نوع نرم افزار خوبی است که تولید شده باید از این نرم افزار استفاده بهینه کرد. شریعتی: انشاالله که قسمت مان بشود در جوار شما در طریق نجف و کربلا همراه دوستان و عزیزانمان خیلی ها قطعا عازم شدند و خیلی ها عزم سفر دارند و بار سفر را بستند حتما برای همه جامانده ها تعبیری حاج آقای میر باقری فرمودند شاید راجع به سفر اربعین است که واژه جا مانده مثل قضای واجبات جا مانده را برای اربعین اینقدر مهم است جاماندگان از اربعین سید الشهدا خودشان یک شان و شخصیت و آدابی که این نکته مهمی است انشاالله که جامانده ها را عزیزان دعا کنند چند قدمی به نیابت از جا مانده ها سلام به سید الشهدا و انشاالله زیارتشان مقبول باشد حاج آقای حجت الاسلام نظافت خیلی از شما ممنونم خدا انشاالله خیرتان بدهند دوستانی که می خواهند همراه بشوند و کمک کنند به این امر بسیار عظیم با نکته های فراوان تربیتی که امروز حاج آقای حجت الاسلام نظافت فرمودند عدد 40 رابه 20000303 پیامک بکنند نحوه مشارکت برایشان خواهد آمد هم به مواکب می توانید کمک کنید و هم به زائر اولی ها خاصه نوجوان ها که امیدوارم در زیارتشان همه ماها سهیم و شریک باشیم و مشمول دعای خیرشان صفحه 167 را دوستانم تلاوت می کنند آیات 137 تا 143 سوره مبارکه اعراف با اتفاق بشنویم بعد از تلاوت آیات همراه شما هستیم و در کنار شما ثواب تلاوت را هدیه کنیم به روح بلند همه پدرومادرهایی که سالهای قبل بودندو امسال نیستندولی ما را با محبت حسین پروراندن و بزرگ کردند. ( قرآن کریم صفحه 167 آیات 137 تا 143 سوره مبارکه اعراف) شریعتی: اللهم صل علی محمدو آل محمدو عجل فرجهم انشاالله که زیر سایه قرآن و زیر پرچم پر مهر سید الشهدا همگی عاقبت به خیر شویم گفت کل الخیر فی باب الحسین و امیدوارم که ما هم جزو همین دسته باشیم و مشمول شفاعت حضرت سید الشهدا انشاالله و زیارتشان حاج آقای حجت الاسلام نظافت دو سه دقیقه فرصت داریم حسن ختام فرمایشات شما را بشنویم و به جمع بندی برسیم حجت الاسلام نظافت: این پیاده روی اربعین درس های فراوانی و فوائد فراوانی هست اولا می شود مظهر أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ (فتح، 29) باشد یعنی وقتی به همدیگر محبت می کنند می شود سلم لمن سالمکم و رحماء بینهم وقتیکه نفرتشان رااز مستکبران و از اسرائیل نشان می دهند اون می شود اشداء علی الکفار و این خیلی خوب است که دوتایش با هم باب می شود شریعتی: و حرب لمن حاربکم حجت الاسلام نظافت: مظهر خدمت بی منت وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا (سوره انسان، 8 تا 9) فرصتی برای حسینی شدن فرمود اود نفسک التخبر علی الصبور به زور هم شده نفس ات را صبورکن بر حقایق ترکیب است دیگر هم شوردارد و هم ریاضت داردو هم شکوه داردو هم عظمت دارد یک مانور قدرت هم هست ما باید دشمن را بترسانیم و این اربعین یک مانور قدرت هم هست حجت الاسلام نظافت: خیلی عظیم است اربعین جمعیت عظیم این همه عاشق و این همه طرفدار برکات فراوانی دارد که حالا ما نمونه هایش رااحصا کردیم امیدوارم که روز به روزا ین چراغ پر نورتر و پر فروزتر باشد و همه بتوانیم استفاده کنیم انشاء الله بحق محمدو آل محمد زنده باشیم پشت سر امام زمان در همین مسیر نماز بخوانیم شریعتی: الهی آمین انشاء الله حجت الاسلام نظافت: دور از ذهن نیست همه باید امیدوار باشیم و آماده شریعتی: و این قدم هایمان را انشاءالله به نیت فرج حضرت حجت و صاحب عصر و زمان برداریم خیلی سپاسگذارم از شما روز خوبی بود مثل همیشه در محضر شما فردا انشاالله با حضور حاج آقای عاملی خدمت تان خواهیم رسید و به شما سلام خواهیم کرد از مخاطبان خوب شبکه افق و از شنوندگان خوب رادیو و معارف از شما سپاسگذارم و الطافشان به ما می رسد دعا کنید و ما هم انشاالله دعاگویتان هستیم شما دعا بفرمایید حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمدو آل محمد این قدم ها را زمینه ساز ظهور مولایمان قرار بده،عزیزانی که کمک کردند تا این اتفاق بیفتد معمولا خیلی وقتها دیده نمی شوند خدمات و زحمات آنها را به کرمت قبول بفرما، زوار عزیز را به سلامت به اوطانشان برگردان، با نابودی اسرائیل و نجات مردم غزه قلب مولایمان را امام زمان را خشنود بفرما، حوائج التماس دعا گویان را برآورده بفرما. شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون و متشکرم گرچه دنیا چنین پر آشوب است در کنار تو جای ما خوب است گوشه کشتی حسینیم گوشه چشم ناخدار ا شکر السلام علیک یا اباعبدالله خیلی از شما ممنون و متشکرم.