شریعتی: امروز پایتخت به نظرم یکی از گرم ترین روزهای چند روز اخیرش را تجربه کند امیدوارم هر کسی اگر می تواند صرفه جویی کند و کمک کنیم خاموشی ها به حداقل برسیم و مدیریت کنیم مصرف انرژی را در مصرف برق خوشحالیم در خدمت حاج آقای حجت الاسلام نظافت هستیم به رسم چهارشنبه ها که سفیر همه مخاطبان سمت خدا هستند در مشهد الرضا هستند و حتما سلام رسان ما محضر حضرت خواهند بود و این جلسات و هفته های اخیر از نکته ها و لطائف مکتب سید الشهدا گفتند و امروز از منظر دیگری وارد بحث امروز شویم و روزخبرنگار است و من از همین جا می خواهم سلام کنم به بزرگترین خبرنگار تاریخ زینب کبری سلام الله علیها و بعد هم به همه خبرنگار همکار عزیزمان و در هر کجا هستند و این رسالت سنگین را به دوششان دارند و حاج آقای حجت الاسلام نظافت بحث را مناسب امروز انتخاب کردند خدمتشان هستیم و با دل و جان خواهیم شنید. حجت الاسلام نظافت: اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم من هم سلام می کنم محضر همه خبرنگاران و همه اهالی رسانه و به شما هم سلام می کنم تهیه کننده محترم و فیلمبردارهای عزیز و همه عزیزانی که پشت صحنه هستند حقیقتش این است که این مسئله خیلی مهم است با اینکه ما در حال و هوای ماه صفر و اربعین هستیم احساس کردم این بحث لازم است که ادای احترام کرده باشیم به خبرنگاران و اهالی رسانه به ویژه اینکه در ایام صفر یادمان می آید که حضرت زینب سلام الله علیها و همه اسرا نقششان رابه خوبی ایفا کرده اندو این حکمتی داشت که ابی عبدالله علیه السلام خانواده شون را همراه خودشان بردند در حقیقت یک عالمه خبرنگار همراه خودشان بردند و ما مدیون اون صبوری ها و تلاش های حضرت زینب و امام سجاد و بقیه افرادی که همراه بودند اینها بعداً پخش شدند در گوشه و کنار و نگذاشتند این تاریخ تحریف شود خبرنگاری بسیارمهم است و حالا هر مسئله ای هم خوب دارد و هم بددارد خبرنگار خوب می تواند باشد و خبرنگار بد می تواند باشد تک تک آدمها می توانند خبرنگار خوبی باشند و می توانند خبرنگار بدی باشند بدترین افراد روی زمین نمام ها هستند یعنی خبر چین خبرنگاری که خبر بد می دهد و غیب می کند همین است دیگر و آدم هاییکه تهمت می زنند همین است اینها خبرنگار را بهانه می کنیم و الا همه می توانند نقش آفرین باشند من امروز می خواهم به نوعی اخلاق یک خبرنگار خوب و اخلاق در رسانه را به نوعی بگویم هم خبرنگار چگونه بداند که اسلام چگونه باشندو هم هدف بدانند چی است و هم مردم بدانند که چگونه باید مواجه شوند با خبرهای خوب و بد دوطرف شریعتی: نقش خبر در زندگی امروز ما غیر قابل کتمان است چقدر مهم است یک خبر خوب چه اثری می تواند داشته باشد و یک خبر بد چقدر می تواند مخرب باشد حجت الاسلام نظافت: می شود گفت امروز بیش از هر زمانی جنگ رسانه ای تشکیل شده و جنگ رسانه ای بر همه چیز اثر گذاراست جنگ رسانه ای از قدیم بوده یعنی از این که ما می بینیم امیر المومنین روی منبرها لعن می کردند امام حسین را گفتندخارجی اینها تحت تاثیر رسانه بودند در جلسات گذشته عرض کردیم ولی الان به خاطر ابزاری که هست بیش از هر زمانی می گوییم جنگ رسانه ای تشدید شده و خبرنگاران در خط مقدم نبرد رسانه ای هستند و جبهها سلام خبرنگارانش غریبانه دارند کار انجام می دهند و ما باید قدردان باشیم و بدانیم اینها غریبانه دارند می جنگند با توجه به امکاناتی که در این نبرد رسانه ای دشمنان دارند اینها حتی خبرنگاری که اشتباه می کند باز هم دستمریزاد دارد و باریک الله دارد و در فضا ببینیم آدمها را مقایسه بکنیم با اون طرف اول می خواهم بگویم که ما از چه منظرهایی به این رسانه و به کار خبرنگاری نگاه می کنیم: 1-شفاف سازی با جهاد تببیین لا اِكْراه فِي الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي (بقره، 256) دین جبر بردار نیست آدم ها باید انتخاب کنند چرا جبر بردار نیست؟ فرمود قد تبین الرشد من الغی رشد و غی تبین پیدا کرده تبین باب تفعل است نتیجه تبیین است شریعتی: که اینها اون وقت از هم جدا می شوند حجت الاسلام نظافت: مثل تبین نتیجه تعلیم است پس باید یک کسی تبیین کند کی باید تبیین کند؟ یک گروهی هستند بنده جزوش هستم و جنابعالی و خبرنگار هم نقش دارنداهالی رسانه همه دست به دست هم میدهند تا یک تبینی اتفاق بیفتد و تا آدم ها بتوانند انتخاب آزادی داشته باشند وقتی تبین نیست حق و باطل مخلوط است انتخاب نیست فریب خوردن است خدا دوست دارد آدم ها انتخاب کنند دقت بکنید لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ (انفال، 42) یعنی با آگاهی جهنمی بشود کسی با یک ایاما هی ان بینه با آگاهی بهشت دیده شود و این نقش رسانه نقش مهمی است و رسانه ابزار مهمی برای جهاد تبیین است تقویت جبهه حق و تضعیف جبهه باطل رسانه خیلی نقش دارد شما نگاه کنید آمریکا وقتی می خواهد به یک کشوری حمله کند قبلش کلی بمباران خبری می کند و برای اینکه مردم خودش را برای اینکه همه بگویند باید این کار را بکند شریعتی: که همراه کند اونها را حجت الاسلام نظافت: ما متاسفانه خیلی وقتها نمی توانیم مردم را با کار خوب خودمان همراه کنیم پس ما در رسانه ضعیف هستیم طبیعی هم هست اونها در رسانه پیشرو هستند هم از نظر عملیات های رسانه ای و هم از نظر امکانات و سخت افزارهایش شریعتی: هم نرم افزار و هم سخت افزار حجت الاسلام نظافت: البته اسلام بها داده به رسانه شریعتی: حاج آقا یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در جنگ رسانه اتفاق می افتد اتاق فکرهای قوی است ما متاسفانه خیلی حجت الاسلام نظافت: ما یکسره درحال عملیات هستیم این فکر کردن ها خیلی مهم است و هیئت های اندیشه ورز خیلی مهم است و باید تجربیات بیشتری انشاالله جبهه رسانه ای پیدا کند نیروهایی را تربیت کند ما حواسمان نیست به تربیت نیرو در بخش رسانه اهمیت نمی دهیم اگر یک کسی گل می کند اگر او اتفاقی برایش افتاد چی؟ بالاخره افرادی گل می کنند باید همیشه تو آستین خودمان آدم های خوبی آماده داشته باشیم و ذره ذره آدمها را چهره پردازی کنیم و بهشون شخصیت بدهیم و بهشون میدان های کوچکتر بدهیم من همین جا از شما تقاضا می کنم شما دیگر از یک زمانی باید دنبال تربیت شریعتی ها باشید به این فکر کنید یک وقت انسان خودش می جنگد در نبرد رسانه ای و یک وقت نیرو تربیت می کند تاکی می توانید ادامه بدهید شریعتی: دقیقا بله حجت الاسلام نظافت: افتخارتان باید این باشد نیرو تربیت کنید و بهش فکر کنید چگونه می شود این سیر طی شود که یک کسی در نبرد رسانه ای خودش شک نداشته باشد گاهی اشکال ما این است یک کسی را به کار می گیریم می شود یک سلبریتی خودش تردید دارد بعد چپ می کند چقدر ضرر می زند ما نیازداریم به خبرنگارانی اهالی رسانه ای که از بن دندان به ما طرح بدهند و با عشق در این کار می آیند و این خوب باید نشست فکرکردکه چه سیری را باید طی کرد درا ین اتفاق مبارک دغدغه درست و دقیق یک خبرنگار می تواند از این منظر نگاه کند بگویدمن در این جبهه حق یارم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ (صف، 14) ایمان به تنهایی کفایت نمی کند فرمود یار باشیم خبرنگار وقتی وظیفه اش را به درستی انجام می دهد می تواند یار باشد و می توانیم ازا ین منظر نگاه کنیم که اهالی رسانه می توانند ترغیب بکنند مردم را به خوبی ها تحریک بکنند این کفایت نمی کند که خودمان آدم خوبی باشیم فرمود ولا یحض علی طعام المسکین شما ببینید چقدر گوشت توزیع می شود از طریق همین برنامه ما می گوییم وظیفه ات را در این جهت درست انجام بدهیم چقدرتشویق میکنید آدم ها را برای اربعین پول بدهید و برای این پول بدهید یا برایشان انگیزه ایجاد کنیم در این خیرات از این جهت می شود نگاه کرد می شوداز نظر ذکات نگاه کرد یک خبرنگار خوب بگوید من دارم زکات می دهم زکات فقط زکات مالی نیست اسلام اومده دامنه زکات را گسترده کرده است که اگر کسی پول ندارد نگوید من دیگر از برکات زکات محروم هستم چون در نهج البلاغه داریم امیر المومنین فرمودندزکات با نماز دوتاییش مایه تقرب است بی پول ها چیکار کنند زکات های دیگری مطرح است زکات مال و زکات علم و زکات پا و زکات دست و زکات اعتبار و زکات آبرو و اعتبار و زکات بیان خوب و اجرای خوب اینها انواع و اقسام زکات هست که زکات و انفاق اون وقت برای همه میسر می شود مطالبه گری از مسئولان وقتی یک خبرنگاری سوال به جایی می کند مودبانه به چالش می کشد این مسئول و اون مسئول می داند دفعه بعد باید جواب برای این خبرنگار فراهم کند در حقیقت راه می اندازند با به چالش کشیدن که مسئولین بدانند یک عده ای هستند دارند به اینها نگاه می کنند اینها را از طرف مردم نظارت می کنند کسی هم نمی تواند اینها را بخرد و اینها سوال می کنند از طرف مردم با مطالبه گری مسئولان راه می افتند یکی از مشکلات کشور ما چی است؟ عدم پیگیری طرح های خوب تصویب می شود به فراموشی سپرده می شود خبرنگار می تواند کاری بکند که فراموش نشود یک ماه دیگر می گوید آقای وزیر شما گفتید چی شد چی شد بالاخره طرف مجبور می شود چون آدم ها باید یا از خدا حیا کنند یا از خلق حیا کنند یا از هر دو حیا کنند اگر کسی از خدا حیا نمی کند حداقل از خلق حیا کند به چالش بکشند خبرنگاران بلندگوی کسی می شوند که صدا ندارند کمک می کنند به عدالت رسانه ای خیلی ها هستند صدایشان شنیده نمی شود در تهران نیتسند در مرکز نیستند گروه ضعیفی هستند یا می توانند عدالت رسانه ای را محقق کنند خبرنگاران می توانند انسجام ملی را تقویت کنندو با تفرقه و با این شکاف های اجتماعی مقابله بکنند می توانند در جریان گفتمان سازی و تعلیم نقش داشته باشند آگاهی بخشی تعلیم و نکته ای که حالا در اخلاق رسانه بخواهم بگویم این است که خبرنگار و هر کسی که تریبون دارد مواظب باشد حرف زدن کار سختی است و لذا بیش از صد صفت برای متقین امیر المومنین گفته اندا ولی اش منطقهم الثواب ثواب با ث سه نقطه یعنی پاداش صواب با صاد یعنی حرف درست به جا تیر وقتی به هدف می خورد می گویند اصاب صواب یعنی حرفی که هم درست باشد ماهیتش و هم به جا باشد شریعتی: یعنی حرف درست باشد نابجا حجت الاسلام نظافت: یا ممکن است حرف اصلا درست نباشد این به جا بودنش سخت است هم زمان بندی می خواهدو هوشمندی و دقت می خواهد خلاصه خبرنگاران جزو ارکان جهاد تبیین و انسجام اجتماعی و خلاصه همه خوبی ها هستند ما وقتی که می رویم نجف یا کربلا یا حرم امام رضا زیارت امین الله که می خوانیم آخر زیارت امین الله این عبارت است اظهر کلمۀ الحق الاولیاء خدایا سخن حق را برتر کن سخن حق برتر است در چشم های مردم برتر بشود وجعل هل اولیاء سخن حق را ظاهر کن اظهر ظاهر کن اون را برتر قرار بده سخن باطل را نابود کن و رو به پایین قرار بده یعنی این رسانه خیلی می توانددر این جهت نقش داشته باشد خبرنگاران مخلص می توانند از تحریف و از نابودی حقایق جلوگیری کنند نقش پس خیلی مهمی دارند خبرنگار خوب این است که مصلحت اندیشی الهی دارد ما دو نوع مصلحت اندیشی داریم یک مصلحت اندیشی به ما یک هدیه ای داد ملاحظه اش را می کنیم و هوایش را داشته باشیم چون بایدبه خبرنگارها هدیه بدهند اینها بالاخره زندگی شان خرج دارد گفت اگر مخلص هم باشد از حضرت عباس جو می خواهد ولی نباید در انجام وظیفه اگر هدیه ای داده می شود این را دخالت بدهند مصلحت اندیشی الهی یعنی چی خدا می گوید این سوال را نکن یا الان این مسئله را پخش نکن کجا افشاگری بکنیم کجا افشاگری نکنیم باید عقده ما و کینه ما و هوس ما و این چیزها دخالت نداشته باشد مصالح امت را در نظر بگیریم واقعا یک جاهایی نیازبه افشاگری است و این تشخیصش هم به نظرم به این آسانی ها نیست شریعتی: یک حساسیتی هم در این دوران ما وجود دارد و این که هر خبری با توجه به گستردگی فضای مجازی و رسانه ها ضریب پیدا می کند و اینکار را خیلی سخت تر می کند حجت الاسلام نظافت: گفتیم حرف زدن سخت است این سخت تر است چرا؟ چون یک خبرنگار مطلبش را دیگران باز نشر می کنند بعضی ها برای ما حرف می زنند حرفشان بردی نداردو باز نشر نمی وشد و خبرنگاران مورد توجه دیگران هستند و روز قیامت پاسخگویی سخت می شود اگر اهدافی گفتیم محقق می شود و اگر خدایی نکرده تبعات پیدا کند پاسخگویی سخت می شود باید مصلحت اندیشی داشت بایدببینیم این افشاگری و خبر به ضرر اسلام است و به ضرر ایران است و یا به ضرر اسلام و ایران است منافع ملی را ملاحظه کنیم و منافع ملت راملاحظه کنیم یکی از اون راه های تشخیص مصلحت توجه به خواست دشمن است تو زمین اونها بازی نکنید این می شود یک معیار بسیار است یک معیاری که خودمان جبهه خودمان را در نظر بگیریم و منافع ملی را در نظر بگیریم یک معیار هم به اون ور توجه کنیم خواست اونها چی است گاهی اونها زمین را طراحی می کنند و شرایطی را فراهم می کنند و حتی گاهی ممکن است اونها خبری را به ما برسانند من هم یک خبرنگار هستم و من هم اگر اولین نفری باشم که افشاگری می کنم کلی مثلا کار من دیده می شود اصلا معیار نباید دیده شدن باشد معیار کسب رضایت خدای متعال و منافع ملی باشد که در نهج البلاغه داریم امیر المومنین فرمود لَن تَعرِفوا الرُّشدَ حتّى تَعرِفوا الّذي تَرَكَهُ (نهج البلاغه، 147) شما وقتی رشد را می شناسید که جبهه مقابل اونهایی که تارک رشد هستند بشناسید وقتی اخذ به پیمان قرآن می کنید که ناقضان را بشناسید ناقضان پیمانی که خدا در کتابش بسته نه این جبهه باطل را همه اش باید به اون ور نگاه کرد شنیده بودم که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه رادیو بی بی سی گوش می کردند پیوسته و برخلاف جهت گیری خبری اونها یکی از معیارهای تصمیم حضرت امام این بود شریعتی: که ببینند اونها چی می گویند و چی می خواهند حجت الاسلام نظافت: خط رسانه ای شان را بفهمند نگاه کنید حق و باطل مثل شرق و غرب است جبهه باطل و جبهه امام زمان مثل جبهه شرق و غرب هستند اگر ما توانستیم از اونها فاصله بگیریم به این ور نزدیک می شویم باید دشمنی کرد با شیاطین یعنی خبرنگار وقتی می تواند منافع ملتش را تامین کند و این را وسیله سعادتش قرار بدهد که خودش را در خط مقدم جنگ با آنها ببیند ولی ما گاهی چون دشمن را فراموش می کنیم با همدیگر می جنگیم اگر یک خبرنگاری مربوط به جناح اصلاح طلب است یا مربوط به جناح اصولگرا است یا خود اینها گروه گروه هستند اگر بزرگترین عداوتش با مستکبران نباشد مشمول عداوت با اینها می شود یعنی اولین همش این می شود که اون را بزند شریعتی: در حالی که هم ات باید این باشد ما سرنشین های یک کشتی هستیم انسجام ملی که گفتم مسئول و خبرنگاری میخواهد گاهی با خبرنگاران مصاحبه می کنند در خارج از کشورگاهی دیدم خبرنگاران همین صدا و سیما می روند با اون خبرنگار مصاحبه می کنند ممکن است با خبرنگار کشور ما مصاحبه کنند اگر مصاحبه می کنند با خبرنگار ما باید از رقبایش دفاع کند بگوید اون جناح اینطوری می گوید خیلی هم خوب و فلان اشکالات کشورش را نباید به دیگران بگوید یعنی حواسش جمع باشد شریعتی: گاهی چقدر سوء استفاده می کنند از تفرق ما و از این اتفاقات و ازدعواهای ما حجت الاسلام نظافت: بله بله، همه مون ضرر می کنیم به درستی امیر المومنین در نهج البلاغه فرمودند من مـَنْ شـَكـَا الْحـَاجـَةَ إِلَى مـُؤْمـِنٍ. فـَكَاءَنَّهُ شَكَاهَا إِلَى اللّهِ؛ وَ مَنْ شَكَاهَا إِلَى كافِرٍ، فَكَاءَنَّمَا شَكَا اللّهَ. (نهج ا لبلاغه، حکمت 427) شکایت از خدا بد است چطوری شکایت از خدا محقق می شود؟ وقتی که ما به کافر شکایت کنیم و درد و دل مان را به او بگوییم یک دفعه دیگر در همین برنامه عرض کردم که یک وقت یک یهودی به امیر المومنین گفت هنوز آب غسل پیامبرتان خشک نشده بود شما شروع کردید به اختلاف امیر المومنین از خودشان دفاع نکردند که تقصیر دیگران بود و من داشتم وظیفه ام را انجام می دادم دیگران رفتند شریعتی: خودش را جدا نکرد حجت الاسلام نظافت: کل امت اسلامی را دید و کوبید او را جواب دندان شکن داد گفت شما چی عین اجدادتان هنوز پایتان خشک نشده بود که با معجزه حضرت موسی از رود نیل رد شدید شما هنوز پایتان خشک نشده بود اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ (اعراف، 138) دوباره میل به گوساله پرستی پیدا کردید خبرنگار باید اینطوری باشد و رسانه باید به انسجام ملی فکر کند شریعتی: و این خودش قدرت رسانه ای ایجاد می کند حجت الاسلام نظافت: آفرین یعنی ما باید در برابر دشمن به همدیگر کمک کنیم خوشحال نباشیم که ما گل کردیم یعنی الان یک ظرفیت رسانه ای بعضی از افراد به تنهایی پیداکردند یکنفر است و شده یک رسانه قدرتمند او باید رسانه ملی را تقویت کند رسانه ملی اینهارا تقویت کند یعنی باید مثل تو فوتبال پاسکاری میکنند باید پاسکاری کند میدان رسانه هم همدیگر را تقویت کنند خوشحال نباشند ما اینقدر مثلا دنباله کننده داریم اون عددش کم است نه ا شکالی ندارد شایدشما برایت یک اشکالی و بلایی پیش اومد و یک روز همان به داد تو برسد شاید تو رفتی تو باید فکر کنی این راه ادامه پیدا کند یک نکته در اخلاق رسانه این است که در نهج البلاغه داریم می فرماید لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ (نهج البلاغه، 382) تا علم نداری حرفی را نزن یعنی به همین راحتی خبر پخش نکنیم مطمئن باشیم سخنی که می گوییم مثل تیری است که از کمان در رفت جبرانش سخت است شما فرض کنید باید عذرخواهی کنیم عذرخواهی یک خبرنگار را عزیز می کند ولی آیا به گوش همه رسید؟ جبران گاهی شریعتی: اصل اون خبر بار اول که نشر پیدا می کند باید هی جوابیه بدهد حجت الاسلام نظافت: فرمود لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ بَل لَا تَقُل کُلّ مَا تَعلَمُ (نهج البلاغه 383) اینش مهم است شریعتی: هر چی که می توانید حجت الاسلام نظافت: همه چیزهایی که می دانی همه را نگو همه راست ها را نباید بگویی ما اطلاعاتی به دست آوردیم یقین هم هست بایدافشاگری کنیم فرمود همه اطلاعات را نباید بگویید همان که عرض کردم بایدببینیم آنچه که می گوییم به نفع اسلام هست یا به نفع کل کشور هست یا نیست به نفع این جبهه هست یا نه متاسفانه ما به بهانه افشاگری گاهی تهمت گاهی یک راست هایی گفتیم که گل به خودی شد این دریدگی و آبروریزی خیلی کار بدی است شریعتی: گاهی فکر می کنیم خیلی هنر کردیم حجت الاسلام نظافت: در روایت داریم در نهج البلاغه فرمود اگر جوانمردی لغزید بگذرید دست جوانمرد در دست خداست خدا می خواهد او را بلند کند این هنر است ذره بین بگذاریم روی سرمایه های ملی اغغز این عیب پیدا کنیم و از اون عیب پیدا کنیم کسی نمی ماند که آیا انسان بی عیب پیدا می شود؟ پیدا نمی شود دیگر این باب افشاگری باب خوبی نیست پس همه اطلاعات هم نباید گفت دروغ گفتن حرام است راست گفتن واجب است؟ نه راست گفتن واجب نیست راست فتنه انگیز را نباید گفت خط قرمز دروغ گفتند شریعتی: جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت حجت الاسلام نظافت: بله، رسانه باید اعتدال داشته باشد در چه جهت؟ در ایجاد امید و خوف یک وقت اونقدر امید ایجاد می کنیم که دیگر خاطر جمع، اقا امید ایجاد می کنی فرمود از کجا ضربه می خوری از همان جایی که خاطرجمع هستی قضیه هنیه را ببینید نباید خاطر جمع باشید ما در امنیت سرآمد هستیم ولی اونقدر امید ایجاد نکن که خاطر جمع باشی مثال می زنم درخوف اونقدرنترسان که نا امید بشوند آدمها شریعتی: نه از این ور و نه از اون ور حجت الاسلام نظافت: و لذا توازن خوف و رجا خیلی خوب است چون هم خوف عامل حرکت است و هم امید عامل حرکت است این خوف باید امید را کنترل کند و امید هم باید خوف را کنترل کند نکته دیگر این است که هر خبرنگاری بنده و شما هر انسان مراقب شیطان باشد شیطان گاهی ما را موقت به کار می گیرد زیاد هم که موقت به کار بگیرد کلا به استخدام ما در می آورد موقت به کار می گیرد یعنی چی در خطبه متقین داریم امیر المومنین وقتی اوصاف متقین را مسلسل وار فرمودند اون سرو نورانی به نام حمام آهی کشید و جان داد امیر المومنین گفتند عجب موعظه های رسا اینقدر اثر دارد که طرف می میرد یک کسی گفت علی چرا خودت نمردی پس؟! حضرت فرمود شیطان همین شبهه را به جان تو جاری کرد شبهه را پاسخ دارند هر کسی یک اجلی دارد مرگش یک سببی دارد شریعتی: یک ظرفیتی دارد حجت الاسلام نظافت: ولی تذکردادند الان زبان تو به استخدام شیطان در آمد خبرنگار عزیز یک کسی که سلبریتی می شودباید مواظب باشد زبان و قلمش به استخدام شیطان در نیاید بعد زیاد که به استخدام شیطان در بیاید دیگر کلا می برد و لذا فرمود لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ (نور، 21) و هر خبرنگار مومنی صبح که نمازش را می خواند بگوید خدایا به تو پناه می برم امیر المومنین در خطبه قاصعه فرمود. اتخذهم ابليس مطايا ضلال، (نهج البلاغه، 192) فرمود ابلیس این آدم ها را به عنوان مرکب خودش مرکب رام انتخاب کرد شیطان گاهی سوار یک آدم می شودول نمی کند مرکب رام جند هم فرمود اینها را به عنوان لشکری انتخاب کرد که به اونها حمله می کند تراجمتاً به عنوان مترجم هایی که بر زبان اونها حرف می زند و به این وسیله فرمود عقل آدم ها را شیطان می دزدیعنی گاهی یک خبرنگار اشتباه بکند ابزار دست شیطان می شود برای اینکه دیگران فریب بخورند پس همه ما در معرض وسوسه شیطان هستیم و همه ما بدانند شیطان کنارمان هست و فرمود شیطان کنار هر کسی کاشته شده موکلٌ به به عمل اشتباه را القاء میکند و بعد هم زیبا جلوه می دهد و لذا خبرنگارها خودشان باید در جلسات خصوصی به همدیگر توصیه کنند همدیگر را نقدبکنند و به همدیگر خیرخواهانه دلسوزی بکنند نکته دیگر این که خبرنگار باید شعاع هم باشد شعاع و عاقلانه شجاعت با مصلحت اندیشی عقلایی بعضی ها شجاع هستند ولی اون مصلحت اندیشی عقلایی را ندارند و مسئولین هم از خبرنگار شجاع استقبال کنند شجاع که می گوییم گاهی مثل خبرنگاران غزه همین جا وسط میدان به شهدای خبرنگار چقدر اسرائیل خبرنگار را شهید کرد و من تعجب می کنم از بعضی خبرنگاران چرا نفرتشان از اسرائیل نسبت به همکارانشان نشان نمی دهند شریعتی: و آژانس های خبری دنیا که صدایشان در نمی آید حجت الاسلام نظافت: این نقش مهم خبرنگار است در میدان جنگ جانشان را کف دست گرفته اند ولی میادین دیگری هم هست شجاعت همه اش در میدان جنگ نیست در میدان حق گویی هست به چالش کشیدن یک مسئول هم هست و از اون طرف پس خبرنگار شجاعت داشته باشد از حق و حقیقت دفاع کند مسئولان هم از حق گویی و انتقاد استقبال کنندباریک الله حالا امیر المومنین را ببینید مسئول خبرنگار پرور امیر المومنین است چرا؟ فرمود لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ حق خودتان را سانسور نکنید حرف حق بزنید امنیت می دهد مسئولان باید به خبرنگاران امنیت بدهند البته نه هر خبرنگاری که حالا توطئه هم بکند بگویدامنیت نه اگر کسی حرف حق بزند بداند مواخذه نمی شود حرف حق زده می آیند توضیح می دهند لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ ان مشورت بعدل امیر المومنین فرمود مشاوره بدهید به من و برای اجرای عدالت خودتان را سانسور نکنید از گفتن حرف حق مسئولان هم انشاالله ظرفیت داشته باشند این جمله در نامه مالک خیلی زیباست امیر المومنین فرمودند نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور و وزیر باید کسی باشد که حرف حق تلخ را واضح می گوید من از آقای دکتر پزشکیان که الحمدلله افتخار دارند که بر نهج البلاغه تسلط نسبی دارند من ازشون تقاضا می کنم الان کسی که کنار ایشان هست و حرف حق تلخ را واضح در گوششان می گوید باید ببینند کی است معاون اول و وزیر و مجلس و از رئیس مجلس و قوه قضائیه تقاضا می کنم که این جمله امیرا لمومنین را شما چطوری کاربردی می کنید یک راهش این است که به خبرنگاران امنیت بدهند که خبرنگارها راحت حرفشان را بزنند و می توانیم یک کار دیگر هم بکنیم جایزه بدهیم به منتقد ما اگر بتوانیم از ظرفیت رسانه شریعتی: حاج آقا ما هم این طرف نیاز به اصلاح داریم و هم اون ور یعنی هم خبرنگار شجاع و حق گو باید تربیت بکنیم و هم از اون طرف مسئولین ماباید خیلی ظرفیت خودشان را بالا ببرند این خیلی کمک می کند یعنی رسانه ظرفیت مهمی است برای اصلاح امور یک ظرفیت مهم است و خیلی جای کار دارد حجت الاسلام نظافت: یعنی نیازدارد مسئولین تربیت بشوند و اجرایی کنند و ظرفیت داشته باشند شریعتی: و بدانندکه به نفعشان است حجت الاسلام نظافت: یعنی قبل از اینکه اتفاق رسواکننده ای بیفتد یک کسی دارد بهت تذکر می دهد یعنی مسئولین هم نیازدارند به موعظه شنیدن و هم نیازدارند به انتقاد شنیدن و یک خودسازی است برای مسئول، مگر شما کی هستید حالا عوامل دست به دست هم داده دو روز دیگر بالاهستی این معنایش این است تو معصوم شدی اتفاقا بیشتر در معرض شیطان هستی اتفاقا مسئول را بیشتر اذیت می کند شیطان دو گروه را بیشتر اذیت می کند: 1- علما 2-مسئولان چرا؟ برای اینکه هر کدام از اینها لغزششان به اندازه لغزش یک امت می تواند اثر داشته باشد بنابراین یک کسی باید تذکر بدهد دیگر هدف رسانه اصلاح باشد اما از طریق صحیح هدف خبرنگارا ین باشد امیر المومنین فرمود .. إِنِّي لَعَالِمٌ بِمَا يُصْلِحُكُمْ وَ يُقِيمُ أَوَدَكُمْ وَ (نهج البلاغه، 69) نیروهای امیر المومنین اذیت می کردند حضرت را کجی ها و کاستی هایی داشتند فرمود من بلد هستم تو چه چیزی کجی شما را راست می کند و چه چیزی شما را اصلاح می کنداما از هر روشی استفاده نمی کنم وَ لَكِنِّي لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نفسی هدف اصلاح است نه به قیمت بی دین کردن خودمان و خراب کردن خودمان این به درد خبرنگار هم می خورد حالا که اینطوری شد بحث آبروی آحاد جامعه خیلی مهم است و خیلی گاهی قصه می خورم که می بینم آبروی سرمایه های ملی را به همین راحتی بر باد می دهند بعضی از افراد، این داستان نمی دانم افک را شما توجه دارید یا نه به یکی از همسران پیامبر تهمتی یک نفر زد و بقیه هم دهان به دهان نقل کردند آیه نازل شد دقت کنید إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ (نور، 11) منکم فرمود اونهایی که این دروغ بزرگ را نقل کردند اینها یک گروهی متشکل و متعصب هستند یک نفر نیست گاهی چند نفر می نشینند با هم می گویند این دروغ راپخش کنید می گوید اسوۀ منکم گاهی اینطوری می شوند و ما هم گاهی در زمین اونها می افتیم اونها چند نفر می نشینند اتاق فکر شرورانه ای دارند با هم می نشینند و قرار می گذارند ما هم همراه می شویم بعد خدای متعال فرمود لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ (نور، 11) کسانی که این خبر را پخش کردند همه اینها در این گناه شریک هستند ولذی تولی کبره اون نفر اول له عذابٌ عظیم ولی بقیه هم سهم دارند در ریختن آبروی مومن اون وقت ادامه اش خیلی قشنگ است فرمود لو لا اذ سمعتموه وقتی این خبر دروغ را شنیدید ظن المومنون و المومنات بانفسهم خیرا چرا مردان مومن و زنان مومنه به خودشان گمان خیر نکردند نمی گوید به زن و همسر پیامبر گمان خیر نکردند می فرماید چرا به خودشان گمان خیر نکردند این نحوه حرف زدن یعنی شما سرنشین های یک کشتی هستید امروز آبروی اون را می برند و فردا شریعتی: آبروی اون آبروی تو است حجت الاسلام نظافت: فردا آبروی تو را می برند فردا نوبت تو هم می شود و همینطور همه همدیگر را می زنند یعنی بازیکن های یک تیم اینها که نباید به توپ را از پای هم شریعتی: منفعت شخصی خودشان را ببینند و تکروی کنند حجت الاسلام نظافت: و به هم ضربه بزنند اینها باید انسجام داشته باشند البته وقتی می روند تو رختکن اشکالات هم را هم بگویند دقت می کنید یعنی حواسشان باید جمع باشد که در زمین دشمن بازی نکنند پس تهمت یک نفر یعنی تهمت به همه حساب می آید همه تضعیف می شوند بعد حالا در ادامه فرمود وَ قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ (نور، 12) چرا بقیه مومنین نگفتند دروغ بزرگی است خدای متعال میگوید پیشاپیش وقتی بحث تهمت پیش می آید بگویید دروغ است شاید راست باشد شما چرا نگفتید دروغ است یعنی تا ثابت نشده بگوییم دروغ است لَوْ لا جاؤُ عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ چون تهمت غیر اخلاقی نسبت به خانمی بود چهار تا شاهد می خواهد می فرمود فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَداءِ (نور، 12) وقتی شاهد ندارند دردادگاه اثبات نشدها ینها نزد خدا دروغ نیست ولو فرضاً راست باشد چیزی اگر در دادگاه ثابت نشده همه بگویند دروغ است نه که سکوت کنند بعضی ها اینطوری هم می گویند که ما که این خبر را پخش نکردیم پخش نکردی باریک الله ولی خدا انتظار دارد تو باید بگویی دروغ این اثبات نشده شریعتی: یک جوری از این ور دفاع کنید حجت الاسلام نظافت: بعد فرمود که فضل و رحمت خدا بود اگر فضل و رحمت خدا نبود شما گرفتار عذاب عظیمی می شدید إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ (نور، 15) با زبانتان این مطلب را گرفتید و با زبانتان گفتید در حالی که علم نداشتید تحسبنونه هینا فکر کردید کار آسانی است این تهمت نزد خدا خیلی عظیم است وَلَوۡلَآ إِذۡ سَمِعۡتُمُوهُ چرا وقتی این آیه هی ادامه پیدا می کند چرا وقتی شنیدید نگفتید ما حق نداریم تهمت بزنیم حق نداریم سُبْحَانَكَ هٰذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ (نور، 16) توی یکی از خطبه های نهج البلاغه داریم اگر سابقه یک نفر خوب است اگر مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ، (نهج البلاغه، 141) تا حالا خوب بوده دیگر نباید گوش بدهد به تهمت ها مگر اینکه اثبات شود اگر سابقه اش خوب است گوش ندهد به تهمت ها بعد فرمود تیر انداز تیر می اندازد تیرها به خطا هم می رود تیر انداز تیر می اندازد یعنی چی یعنی این حرفها مثل تیر است و اکثر این شایعات اینها با واقع منطبق نیست حالا الان باب شده کلید می فرستند بنده که خوش باور نیستم چون می گویم قبلش را که نمی بینم و بعدش را که نمی دانم تقطیع هم می شود تقطیع است اصلا تعجب می کند آدم مثلا یک چیزی مال سه سال پیش بوده حالا پخش می کنند حالا یک کاسه ای زیر نیم کاسه است شریعتی: یک چیزی پشت این است حجت الاسلام نظافت: یک بارگی یک چیزی پخش می شود من که یکبارگی چیزی نمی فرستم تا ته و توی ماجرا در بیاید شریعتی: حالا دردناک ترش اینجاست که بعضی وقتها خیلی ژست دلسوزی می گیرند ولی خودشان منتشر کننده یک حجت الاسلام نظافت: حالا چرا در انتخابات کم شرکت می کنند چون وقتی از این چیزها زیاد پخش می شود نا امیدی درست می شود و فرمود إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ (نور، 19) بدی ها را وقتی زیاد پخش بکنید اشاعه می دهید فرمود لهم عذابٌ علیم حالا از اون طرف می فرماید خوبی ها را پخش کنید افشاء العارف شریعتی: که ما متاسفانه از اون وری افتادیم خیلی خوب و این چقدر دلگرم کننده است و چقدر اتفاقات خوبی می تواند بعدش بیفتد و رقم بخورد آیات را بشنویم و برگردیم ببینیم چقدر فرصت داریم که خدمت تان باشیم خیلی ممنون از شما حاج آقای حجت الاسلام نظافت خدا انشاالله شما را برای ما حفظ کند و نکته های خوبی شنیدیم باز هم روز خبرنگار را به همه خبرنگار و همه فعالان عرصه رسانه تبریک می گویم و امیدوارم بهترین اتفاقات رقم بخورد و برای مشارکت در قربانی ماه صفر همچنان فرصت هست و دوستان ما صدقات و هدایا و نذروات شما را دریافت می کنند صفحه 153 را امروز با هم تلاوت می کنیم آیات 23 تا 30 سوره مبارکه اعراف. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ( قران کریم صفحه 153، آیات 23 تا 30 سوره مبارکه اعراف) شریعتی: خیلی ارادت داریم و خیلی خیلی خوش آمدید به سمت خدا به دلیل پخش مسابقات ورزشی ما امروز دیرتر خدمت تان رسیدیم و حالا به صورت زنده و مستقیم از شبکه سه همراه شما هستیم و همه شنونده های رادیو معارف و شنونده ها و بینندگان شبکه افق هم سلام می کنم و فردا هم دوستان گفتند حوالی سه به بعد منتظر دیدن برنامه سمت خدا باشید که انشاالله با حضور حاج آقای عاملی خدمت تان سلام خواهیم کرد نکته های پایانی را بشنویم. حجت الاسلام نظافت: بله چند تا شبهه است من شنیدم مکرر می گویند ما یک حرف دروغ را گفتیم طرف از خودش بیاید دفاع کند اولا که ممکن است این حرف شما این تهمتی که می زنید اون قدر شنیده بشود که دفاع شنیده نشود شریعتی: یا طبیعتا همین طوری حجت الاسلام نظافت: روایت و ضربه اول خیلی اثر دارد نکته دوم می گویند همه جا گفتند خوب همه جا گفتند و در سایتها نوشته اند شما چرا وزر و وبال دیگران را می پذیرید و شما چرا شریک گناه می شوید آقای شریعتی این بحث ها را گفتند خبرنگاران بهانه بودند همه ما از طریق مجازی همه مون خبرنگار شدیم و مواظب زبان مان نیستیم مواظب زبان مان نیستیم همه باید به هم تذکر بدهیم و فرمود چاه مکن بهر کسی نوبت تو هم می شود فرمود هر کس چاهی می کند خودش هم در اون چاه می افتد الان رقیب تورا به لجن مالیدی من مکرر دیدم نوبت اون جناح شد و نوبت این جناح شد و یک مسابقه ای شد حجت الاسلام نظافت: وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ (عمران، 140) هی می چرخد اون افشاء العارفه را می گویند جدی بگیرید یعنی بگرد و خوبی ها را پخش کنیم و همدیگر را نا امید نکنیم اتفاقات خوب زیاد می افتد چرا اینها را نمی گوییم بعد خبرنگار منصف کسی است که اگر از رقیبش خوبی می بیند بگوید بعضی ها چرا همه اش عیب ها را می گویند اگر دیدید یک کسی همه اش عیب های رقیب را می گوید شریعتی: غالباً منصف نیستیم از انصاف خیلی از ماها فاصله داریم برادر اصول گرا از اون طرف هم بگو برادرهای اصلاح طلب از این ور بگو این افشاء العارفه بگردیم دنبال خوبی و خوبی ها را پخش کنیم انشاء الله خدای متعال دست همه مون را بگیرد وهمه مون عاقبت به خیر شویم شریعتی: انشاء الله خیلی از شما ممنون و متشکرم دعا بفرمایید حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد لحظه ای ما را به خودمان وا مگذار حوائج را بر آورده بفرما، خبرنگاران عزیز ما را حفظ بگردان، خدایا مشکلاتشان را برطرف بفرما، به مسئولین نا ظرفیت کرامت بفرما شریعتی: الهی آمین انشاء الله زیارت اربعین نصیبت تان گفت: در بیابان طلب گرچه ز هر سو خطری است می رود حافظ بیچاره به تولای تو خوش السلام علیک یا اباعبدالله در پناه خداوند متعال باشید تا فردا و تا سلامی دوباره خیلی ازتون ممنونم حاج آقای حجت الاسلام نظافت.