حجت الاسلام پناهیان: سلام علیکم خدمت بینندگان عزیز هم سلام عرض می کنم انشاء الله که بی مقدمه کم کم آماده شویم برای اربعین ملایی: انشاء الله امروز در مسیر می آمدم به آیه پنج سوره مبارکه قصص فکر می کردم حضرتعالی ما را بردید به اون سمت بسم الله الرحمن الرحیم . وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ (قصص، 5) انشاء الله که دین مبین اسلام بشود یک دین جهانی و بحثی که حضرتعالی فرمودید خیلی باعث اندیشه و تفکرتان در این بحث می شود ما سوادش را نداریم ولی فکر می کنیم به فروعات و جزئیات و سوالاتی که شما در ذهن مان ایجاد می فرمایید بنابراین اگر اجازه بفرمایید یک سر خطی ازهفته قبل برایبیننده های عزیز و شنونده ها بگویم که اون وقت کیف کنیم در ادامه کاردوستان عزیزان ما هفته پیش البته پیرو چند جلسه گذشته از حاج آقای پناهیان این مطلب رادریافتیم که اربعین ظرفیت های فراوانی دارد برای تمدن سازی و برای جهانی سازی و بعد جهان برای اتحاد و برای اینکه به یک پیمان متحد و واحد برسد و به پروتکل های حقوقی نمی تواند اعتماد کند به معاهده نامه ها غیر از این چیزیکه می خواهیم بگوییم هیچ کدامش جوابگو نیست فارسی اش تنها میثاقی که می تواند امت واحد بشر را به آرامش برساند میثاق دین است حاج آقا درسته؟ و بعد اینکه حالا اربعین این ظرفیت را دارد که این اتفاق را رقم بزند دو تا گزاره مطرح فرمودید شما پیرو این که آقا ما پس دین را جهانی کنیم و اربعین می تواند این اتفاق را رقم بزند حالا ما خودمان دین را میخواهیم جهانی کنیم خودمان دور و برمان کسانی داریم که دیندار نیستندما داعیه جهانی سازی دین را داریم ما می توانیم این یک و دو فکر می کنم مهمتر باشد و کمتر بهش پرداخته شده این است که یک زبان مشترکی می خواهد یک ابزاری می خواهد ما با چه زبانی با دنیای متکثر تعامل کنیم که این میثاق بشود جهانی؟ حجت الاسلام پناهیان بله خیلی ممنون که یادتان بود مباحث و امیدوارم بتوانیم ادامه بدهیم این بحث را که به نظر خود بنده می رسد بحث عمیقی است یعنی ما باید به اربعین اباعبدالله الحسین عمیق نگاه کنیم سطحی نباید نگاه کرد به ماجرای اربعین اساساً اباعبدالله الحسین علیه السلام عمق برکت وجودشان و عمق اثر شهادت و حماسه شان به اندازه عمق تمام دین است و به اندازه عمق تمام رسالت انبیاء الهی و عمق آن چیزی است که اتفاق خواهد افتاد در ظهور و فرج با بسم الله شروع کنم ادامه بدهیم بحث را بسم الله الرحمن الرحیم واقع مسئله این است که ما با چند تا چالش بزرگ روبرو هستیم یکی اون نکته ای که جلسه قبل در لحظه های پایانی مطرح شد ما برای جهانی کردن دین نیاز به این نداریم که حتما جامعه خودمان را صد درصد ایده آل و صد درصددین دار قرار بدهیم حجرت را برای همین گذاشتند حضرت رسول حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و سلم ایشان نایستادند که شهر مکه را پر از دین و آئین بکنند بعد شروع کنند به جاهای دیگر این دین را صادر کنند در شهر مکه یک مقداری ایمان آوردند اتفاقا زیاد هم نبود برعکس الان در جامعه ما خیلی اقبال به دین فوق العاده است من شنیدم اخیرا آمارهای رسمی منتشر شده که مردم ما هشتاد و سه درصددر عزاداری های محرم شرکت کردند خیلی رقم بالایی است این را باید گفت قریب به اتفاق ولی از حضرت رسول باز متوقف نشدند رفتند مدینه بعد از اینکه مدینه را در واقع دین فرا گرفت تازه همه افراد مدینه هم ایمان نیاورندند یک مقدار نفاق توشون بود و بالاخره آمدند و در منطقه حجاز دین را فراگیر کردند و بله ما اگردین را به سمت جهانی کردنش حرکت کنیم طرفداران این دین در جهان بسیار زیاد هستند ممکن است حتی اکثریت مردم جهان نباشند بالفعل در مراتب اولیه ولی می توانند تاثیرگذار باشند و می توانند به عنوان یک جمع متحد بیایند پای دین و اون موقع است که ما توقع مان برای ظهور بیشتر خواهد شد این یک موضوع که گاهی از اوقات هم ما وقتی می خواهیم جوان خودمان را متقاعد کنیم به دینداری از موضوعات دینی ساده مثل حجاب و اینها تا موضوعات عمیقی مثل حماسه اباعبدالله الحسین باید برویم بیرون و برگردیم یعنی روایت دیگران را از حماسه اباعبدالله الحسین برای جوانمان نقل کنیم وقتی گاندی بر میگردد می گوید من کاری برای مردم خودم نکردم جز اینکه درسی از اباعبدالله الحسین آموخته بودم این درس را اجرا کردم حالا خوب است من خاطرات دعای نوجوانی خودمان را بگوییم دوران نوجوانی ما بعضی انقلابی ها مخالف روضه و عزاداری امام حسین بودند بعضی چهره های مشهور انقلابی شدند الان هم نام نمی برم کجا ایستادند معلوم است خارج از مسیر انقلاب بودند ولی اون زمان سینه چاک انقلاب بودند از این طرف هم رسما علیه روضه خوانی چه معنا دارد در منبر سخنرانی دینی روضه خوانده شود آخر سر یعنی رسما سخنرانی می کردند در جهت مخالفت با روضه اینها خوب بعضی هایشان شخصیت های فرهنگی انقلاب شدند بعد هم از انقلاب اومدند بیرون و از این فضاها ولی می خواهم این را عرض کنم اون زمان ما وقتی می خواستیم بایستیم جلوی مارکسیست ها و التقاطی یون و برخی انقلابیون ضدروضه این حرف آقای گاندی را مطرح می کردیم می گفتیم شما چطوری روضه امام حسین را ضد انقلاب تلقی میکنید در حالی که گاندی مقابل استعمار ایستاده با پیامی که از روضه امام حسین گرفته حالا شاید جوان های ما باور نکنندکه همچین مشاجراتی اون زمان بوده یکی از جملات حضرت امام را آوردم در این باره که واقعا بعضی از اینها باور نمیکردند جالب است من برای شما مطلبی را سربسته عرض کنم و برای بینندگان عزیز به من گفتند در یکی از شهرهای ایران خیلی عزاداری رونق دارد و اتفاقا عزاداری ها زیادهم با حکومت و جمهوری اسلامی خوب نیستند چند درصدشان کاری ندارم تعداد قابل توجهی گفتم چرا مثلا گفت اینها فکر می کنند توی تلوزیون روضه گذاشته می شود الان شما گنبد اباعبدالله الحسین تصویر گذاشتید اینها تشریفاتی است انقلاب اعتقاد به امام حسین ندارد گفتم چرا چطوری 250 هزار شهید دادیم اینها همه در وصیتنامه هایشان این است که چهار مرتبه از امام حسین حرف زدند انقلاب مال امام حسین است و امام مال امام حسین میداند این انقلاب را بعد اینها تو شهر شما طرفدار امام حسین هستند و بعد غیر انقلابی هستند چطوری آخه می شود؟ به من می گفت که شما بیا به عنوان یک آخوندی که با انقلاب و اینها موافق هستید در شهر ما سخنرانی کن و از روضه امام حسین بگو تا مردم باورشان شود که امام حسین و روضه من خیلی به روضه اعتقاد دارم الان چند سال بعداز پیروزی انقلاب است نزدیک نیم قرن از این انقلاب می گذرد یک شهر داریم در کشورمان یک عده ای از عزاداران اباعبدالله الحسین تلقی شان این است که برای چی اینها اینطوری شدند رفتم بررسی کردم که چرا شما باید اینطوری فکر کنید اهل روضه هستید و غیر انقلابی و انقلاب فرمالیته و تشریفاتی دارد به امام حسین می پردازد دیدم ریشه اش این است که یک عده ای از انقلابیون 57 و 56 در اون شهر روضه خون می کشتند برای اینکه انقلاب به پیروزی برسد!! ملایی: عجب!! حجت الاسلام پناهیان می گفتند روضه شما می شینید گریه میکنید و خودت را ارضا می کنی و تخلیه می شوی و دیگر مقابل شاه می ایستد و حتی روضه خوان می کشتند بعضی از روضه خوان هارا مهجور کردند یعنی در خانه نشین کردند و کتک می زدند گفتم عجب گفت اونها دیگر دلشان با انقلاب صاف نشد گفتند اگر انقلاب آدم های انقلابی اش اینها هستند من الان دارم افشاگری علیه اون جریان می کنم خیلی تحول به خرج می دهم اون جریان خیلی مخوفی بود بعد انقلاب هم حضور داشتند البته یک عده ای شان به خاطر قتل هاییکه کرده بودند اعدام شدند ولی ببینید چه ذهنیتی ساختند درذهن عده ای از مردم که ما انقلابی هستیم و روضه امام حسین را بگذار کنار این خیلی نکته مهمی است که در تاریخ انقلاب این اتفاق افتاده بعد مثلا می بینند شما اربعین را پاس می دارید و روضه اباعبدالله الحسین اونهایی که دیدند و یک کسانی مدعی انقلاب هستند و ضد روضه هستند دلشان هنوز صاف نشده نه اینها شکلی است و حقیقی نیست. در حالی که حضرت امام بزرگ گریه کن اباعبدالله الحسین حضرت امام اعتقادش به عزاداری اباعبدالله الحسین فوق العاده عجیب بود باز هم شاید برای مردم ما جذاب باشد این حرفها بعد از پیروزی انقلاب همان خط فکری ازدسته های عزاداری را تقریبا ممنوع اعلام کرد گفت دسته عزاداری معنا ندارد علم و کتل و پرچم بیرق و عزا و اینها فقط پلاکارد این شعارهای انقلابی نیست تجمع میدان امام حسین روز عاشورا تظاهرات بدون علم و کتل بعد امام اومد احیا کرد امام فرمود دسته های عزاداری به قوت خود باقی بمانند خیلی دوست دارم بینندگان یک سیستمی بود که راحت می توانستند نظر بدهند چند درصدشان یعنی این حرف را خبردارند که اول انقلاب اولین عاشورای بعد از انقلاب انقلابی که در اثر عاشورا پیروز شد و انقلابی که در اثر اون عشق به اباعبدالله الحسین مقاومت در مردم صورت گرفت بعد از انقلاب یک عده ای گوشه کناری دست گرفتند کارها را مثلا مهدیه شهید حجت الاسلام کافی را کردند انباری حالا مهدیه خودش در تظاهراتی که راه افتاد و راه امام خمینی نقش داشت شهید کافی بعد از اینکه نام امام خمینی را کنار روضه امام موسی ابن جعفر علیه السلام بردصدا زد خدا ماهم یک زندانی داریم در بغداد چه تناسبی ایجاد کرد یعنی در عراق و اینها ما زندانی داریم از زندانی بغداد امام موسی ابن جعفر علیه السلام گریز زد به حضرت امام اسم امام ممنوع بود و ایشان را بلافاصله شهید کردندو جالب است من به شما بگویم به شورای شهر تهران هم می گویم و به شهرداری محترم تهران اون جریان اجازه نداد یک کوچه به نام شهید کافی ثبت شود و الان هم نیست و اصلا کلمه شهید کافی اصلا مرسوم نشد مرحوم کافی می گویند در حالیکه اطلاع دقیق هست که ساواکی ها ایشان را با تصادف ساختگی به شهادت رساندند یعنی ایشان زنده بودند در اون تصادف گرفتند بردند در آمبولانس با آمپول هوا شهید کردند و خود ساواکی ها معترف هستندو افرادیکه شنیدند از ساواکی های دستگیر شده الان هستند که می توانند شهادت بدهند بگذریم از این جزئیات می خواهم بگویم که ملایی: خلاصه انقلابی که رهبر و بنیانگذارش می گوید که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است حجت الاسلام پناهیان این انقلاب مال محرم وصفر و بعد از پیروزی انقلاب یک عده گفتند دسته عزاداری ممنوع من تصور می کنم همان جریان ته ماندههایشان و آنهایی که باورشان نمی آید بالاخره موجب کم رونق شدن دسته عزاداری در تهران شدند الان کسی نمی داند چرا اینطوری شده ولی عزاداری ها بیشتر در زیر سقف است در محافل و زیبا هم هست و خیلی هم عالی است ولی دسته های عزاداری یک چیز دیگر است اعتقاد امام به دسته های عزاداریا ست امام آمدند فرمودند دسته های عزاداری خودش تظاهرات سیاسی است این جمله امام یعنی چی دسته عزاداری یعنی چی یعنی یک عده ای کاسه از آش داغ تر انقلابی های سیاسی شده آنچنانی اومدند دارند عزاداری سنتی راتضعیف می کنند بلکه می خواهند ممنوع کنند به بهانه اینکه ما الان مدرن شدیم و انقلاب کردیم ته ذهن اونها این است که روضه تخدیر جامعه است دین مخدر است اینها روشنفکرهایی بودند که می خواستند مقابل مارکسیست ها بایستند می گفتن دین مخدر نیست ما آیه جهادداریم روضه افیون ملت است ملایی: یک چیزی تفکرات انجمن های خاصی حجت الاسلام پناهیان آنها سیاست گریزی دارند اونها اومدند یک ضدیتی با در واقع آن بخش های ناب معارف دینی دارند که بخش ناب و اصیلش می شود همین قصه اباعبدالله الحسین علیه السلام. حالا من بخشی از سخنان حضرت امام را بخوانم چی شده الان بگذارید در این باره صحبت کنیم چی شده ما درباره اهمیت دسته عزاداری صحبت می کنیم و جریان های انقلابی را پایشان را وسط می کشیم ضعیف بودند ولی اثر خودشان را گذاشتند حتی گفتیم بعضی هایشان روضه خوان شهید می کردند و بعد اینها اعدام هم شدند بعد از انقلاب و امام هم محکم ایستاد اینها جریان خیلی قوی مافیایی بودند که اصلا آنها ریشه کن شدند از نظر فردی ولی از نظر فکری و فرهنگی این یک نمه هایی اش وجوددارد ما برای چی در این باره صحبت می کنیم؟ برای اینکه اون کسانیکه اون زمان زیاد ضرورت دسته عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام را نمی فهمیدند شبیه شان الان هستند که ضرورت اربعین بیست میلیونی را نمی فهمند و ضرورت عزاداری برای اباعبدالله الحسین تا جهانی بشود امام حسین را نمی فهمند فکر میکنم ما این کتاب هایی که بنویسم جهانی می شود در حالی که مسیر امام حسین علیه السلام آن رمز راه قدس از کربلا می گذرد کلام خیلی عمیقی است راه نجات مردم فلسطین هم اباعبدالله الحسین است راه نجات جهان از زیر یوق صهیونیست ها آزاد بشود هم اباعبدالله الحسین است این حرف خیلی عمیق است باید تفسیر شود تا ما بفهمیم که الان مهمترین اقدام فرهنگی و مهمترین اقدام دینی یک مسلمان آزاده و یک مسلمان جهان اندیش اباعبدالله الحسین و اربعین است ما نداریم ما ابزار دیگری نداریم ما هر چقدر در جهان قرآن را چاپ بکنیم و منتشر بکنیم کار اباعبدالله الحسین علیه السلام انجام نخواهد داد امام حسین علیه السلام نمی خواهم بگویم از قرآن مهمتر است امام حسین راه فهم قرآن را بازمی کند راه مطالعه قرآنرا باز می کند باید از در وارد شد الان مدینۀ العلم و علیٌ بابها ببینید اباعبدالله الحسین به قول مرحوم قاضی باب رحمت الله الواسعه است خود رحمت الله الواسعه است ایشان که می فرماید باب رحمت الله الواسعه ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم است حالا توی جاهایی در اروپا تحت تاثیر نام ابوالفضل العباس چه کردند الان من نمی خواهم به این جزئیات بپردازم چی است این نام، که می رود دلها را تکان می دهد بعضی ها اعتقاد ندارندیک زمانی اعتقاد نبود به دسته عزاداری گردو غبار اون در واقع فکر سیاه هنوز خاکسترش در شهرهست ملایی: رسوبات اندکی هم اگر هست ولی هست حجت الاسلام پناهیان درسته؟ الان هم نفهمی نسبت به اینکه اربعین اباعبدالله الحسین چه کاری می کند و چه خدمتی دارد به دین می کند وجود دارد بین کسانی که می گویند خوب خوب است نه خیلی جالب است حالا شلوغ است یک وقت دیگر می رویم اربعین عه پس شما چی را متوجه نشدید بگذاریدمن کلمات امام را بخوانم امام اگر الان بودند درباره اربعین چی میفرمودند؟ با این عبارات کما اینکه رهبری عباراترا می فرمودنداربعین را ربط می دهند به تمدن نوین اسلامی ولی حالا من به امام می خواهم بپردازم 17 تیر 1358 یعنی در واقع بعد از پیروزی انقلاب سر همین دعواهایی که برای محرم هست اتفاقا من به شما عرض بکنم این اطلاع هم جالب است امام یک بار در طول مدت انقلاب بعد از پیروزی انقلاب فرمودند اگر سخنان من را سانسور کنید طور دیگری برخورد خواهم کرد موضوع عزاداری امام حسین نمی دانم یا سانسور کرده بودند امام دوباره سخنرانی می کنند چرا این حرف من را پخش کردید چون فضای فرهنگی کشور فضای ضد روضه بود توسط بعضی ها انقلاب مال امام خمینی و شهدا و شهید مطهری و شهید مطهری بهشون گفتند شما دردانشگاه ها تدریس ات خیلی خوب است و فلسفه درس می دهی یک کاری بیا بکن که دانشگاهیها بیشتر شما را بپذیرند گفتند چیکار کنیم گفتند روضه نخوان آقا ایشان زده بود زیر گریه مگر می شود من روضه نخوانم و ما هر چی داریم مال اباعبدالله الحسین است انقلاب ما چهره اش شهید مطهری است چهره اش این شهدای دیگری که ما داریم و هر کدام چهره اش شهید مدنی است آیت الله مدنی و شهید محرابی مثل باران اشک می ریخت اتفاقا شهید مدنی را باید گفت مراد شهید کافی است شهید کافی می رفتند نجف یا می آمدند محضر ایشان بودند یعنی بزرگتر شهید کافی شهید مدنی بود آیت الله مدنی که گفته می شود مرتبط با حضرت هم بودند و مکاشفاتی داشتند و ارتباطاتی داشتند همان یک قطعه فیلمی که ازشون هست ذوب در امام بودند انقلاب را باید با شهید دستغیب و شهید مدنی شناخت با شهید مطهری شناخت و با شهید کافی شناخت که بن مایه اش روضه اباعبدالله الحسین است بالاخره بعضیها بودند که اهمیت نمی دادند مثل عناصر فرهنگی که ممکن است امروز هم باشند و اهمیت به اربعین ندهند دقت فرمودید؟ شما روضه اباعبدالله الحسین آمدید در خیابان مگر چند نفر این دسته را می بینند؟ این همه امام درباره دسته عزاداری و اهمیتش مطالب فرمودند حالا می خواهی بروی اربعین جهانی می کنی نام امام حسین را این سخنان امام را ضرب در بیست میلیون کن هفده تیر 58 می فرماید هر مکتبی هیاهو می خواهد باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد گریه کن کنار سینه زن چون شما ممکن است مثلا یک برنامه رقص و آوازی راه بندازی صد هزار نفر جمع می شوند بپر بالا بپر پایین کنند اشک نیست توش هیاهو دارد ولی گریه را می آورد اینجا تظاهرات سیاسی ممکن است راه بندازی اشک این خیلی مهم است امام حساب شده صحبت میکرد کسی می آید این اربعین را نگاه می کند اربعین یک تجمع بیست میلیونی ساده نیست با اشک آبیاری می شود معنا دارد کجای فرهنگ جهان کجای تاریخ اشک داریم ما؟ بعد از 1400 سال برای یک عزیز ما می توانیم سیزده به در را گرامی بداریم ونوروز را گرامی بداریم و سنت را لباس مان را می توانیم گرامی بداریم و سنتهای پوشش در مناطق مختلف زبان مان را می توانیم گرامی بداریم ولی اشک یک امر فرهنگی سنتی نیست اصلا این در اعمال قلب است ببینید قصه فرق می کند می فرماید هر مکتبی هیاهو می خواهد باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن و گریه کن نباشد تا پایش توی سرو سینه زدن نباشد حفظ نمی شود آقای ملایی شما باور نمی کنید اون زمان من نوجوان بودم با اینجمله امام ما هیئت راه انداختیم گفتند چه خبر است به سرو صورت تان می زنید گفت امام گفت ممنوع می کردند اینطوری به سرش آدم می زند می دانید چه فضایی ملایی: در اون فضا ودر اون مقطع با این قدرت صحبت کردن جریان را تغییر می دهد حجت الاسلام پناهیان تا پایش در سر و سینه زدن نباشد حفظ نمی شود بعد می فرماید اینها اشتباه می کنندو اینها بچه هستند نمیدانند این نقش روحانیت و نقش اهل منبر چی است در اسلام البته آنها یک حرف دیگر هم می زدند روحانیت و روضه البته امام همیشه علما را احترام گذاشتند ولی فرمودند که اگر روضه ها نبود منبرها هم نبودند منبرها مدیون روضه هاست این را خط امام بدانیم در سخنان دیگرشان که ما اهل منبر مثلا یک وقت دور بر نداریم ما تا منبر نمی رویم نه ما صدقه سر روضه امام حسین مقدمه روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام هستیم بعد می فرماید خودتان هم شاید ندانید انگار این را به علما می فرمایند بعد می فرماید این نقش یک نقشی است که اسلام را همیشه زنده نگه داشته و آن گلی است که هی آب به آن می دهندو زنده نگه داشته این گریه ها زنده نگه داشته یعنی اسلام را شبیه گلی می کنند که با گریه شما آبیاری اش می کنید تازه می شود و میماند همیشه این از سخنان حضرت امام است این گریه ها زنده نگه داشته این مکتب سید الشهدا را این ذکر مصیبتها زنده نگه داشته مکتب سید الشهدا را ما باید برای یک شهیدی که از دست ما می رود علم به پا کنیم نوحه خوانی کنیم و گریه کنیم و فریاد کنیم حالا ببینید این را بگذارید کنار فریاد بیست میلیونی اربعین در جهان طنین افکن باشد یعنی شما روضه امام حسین را برای خودسازی یک جمع جوان یا برای انقلاب کردن در جامعه کوچک دیگر نباید بگیرید اثرش را جهانی ببیند ملایی: البته این بیست میلیونی که شما می فرمایید از آمار و ارقام گذشته است حجت الاسلام پناهیان بله به هر حال سال گذشته گفتهمی شود بیشتر بود چند جمله بعدی می فرماید این یک میتینگ و فریادی است برای احیای مکتب سید الشهدا چون آن زمان سیاسیون خیلی دنبال میتینگ و تظاهرات ملایی: از این کلمه هم خیلی استفاده می کنند حجت الاسلام پناهیان اینها ملطفت نیستند و توجه ندارند به مسائل همین گریه ها نگه داشته این مکتب را تا این جا و همین نوحه سرایی ها و همین هاست که ما را زنده نگه داشته و همین هاستک ه این نهضت را پیش برده اگر سید الشهدا نبود این نهضت هم پیش نمی برد سید الشهدا همه جا هست کل ارض کربلا همه جا محضر سید الشهدا است همه منبرهامحضر سید الشهدا است همه محراب ها از سید الشهدا است نگاه را ببینید اگر سید الشهدا نبود یزید و پدرش القابش اسلام را منصی کرده بودند کلمه منصی یعنی مرده فراموش یاد یک شعاری در اربعین شما نمی افتید ابت والله ما ننسا حسینا آقای نظر قطری اولین بار گفتند ابد من نسی حسینا بعضی وقتهاهم یک جمله یا کلمه ای اضافه می شود ابد والله یا زهرا ما ننسا حسیناً که خیلی عاطفی اش می کند این جمله را بعد می فرماید اگر نسیان نشده بود یک رژیم طاغوتی در خارج منعکس شده بودبعد از یزید صحبت می کند که رژیم طاغو تی اینها داشتندو بعد اگر سید الشهدا نبود این رژیم طاغوتی را اینها تقویت می کردند به جاهلیت بر میگرداندند می فرماید اگر حالا من و تو هم مسلم بودیم مسلم طاغوتی بودیم نه مسلم امام حسینی می فرماید اگر امام حسین نبود نبود یزید کار را تمام کرده بود اسلام را از بین برده بود بحث بنده در برنامه سمت خدا صحبت تاریخی نیست می خواهم بگویم این منطق را که بگیرید این منطق الان به ما می گوید همه هستی و دارایی ما از اربعین است ناراحت می شود ادم از بعضی ها یاعزادار حسین هستند و یا مذهبی یا اخلاقی هستید دردرجه ای ازمعنویت و مسائل دینی قرار دارند ولی احساس ضرورت نسبت به اربعین نمی کنند فکر می کنند ما بهره مون را از امام حسین بردیم حالا دیگه زندگی مان را بکنیم فکر می کنندبعضی ها من دیگر با جزئیات نمی خواهم وارد شوم امام حسین علیه السلام به عنوان یک استارت برای انقلاب عمل کرد ولی بابنزین دیگری حرکت می کنیم با بنزین و باطری نه اینطور نیست امام حسین همین الان بنزین موتور حیات امت اسلامی است دقت فرمودید نه اینکه آغازگر بوده و خیلی ممنون ما در دوران انقلاب به امام حسین نیازداشتیم تظاهرات عاشورا با عظمت بله دردوران دفاع مقدس نیاز داشتیم امام حسین جوان ها را خیلی ممنون امام حسین اجازه بدهید ما نهادهای فرهنگی داریم و مطالب را توسعه میدهیم و این کار را پیش می بریم و می بینیم که پیش نمی بریم و نمی رود و ما واقعا همین الان بعضی ها می گویند که چرا شما اینقدر حسین حسین می کنید مشکلات فرهنگی در جامعه حل نمی شود برای اینکه کم حسین حسین می کنیم جوابش این است چرا شما حسین حسین می کنید آمار طلاق پایین می کنید برای اینکه کم حسین حسین می کنیم وکم ذکر حسین داریم مقدار را امام زمان ارواحناه له الفداء فرمودند و لأنبدنک صباحاً مسابا ما تأسی به امام زمان می کنیم اصلا حسین کجای زندگی مان است بعضی ها فکر می کنند احساسات حسینی زیاد است باید برویم به عمل به امام حسین بپردازیم و به معرفت به امام حسین بپردازیم حرف درستی است ولی میدانید چرا عمل و معرفت کم است؟ چون کم یاحسین می گوییم چون احساسات و شورمان به مقدار کافی نیست بله اینطوری است باید برویم از سرچشمه شروع کنیم این سرچشمه چرا سیل راه ننداخته چون چشمههای کوچکی زدیم و چشمه های بزرگ بزنیم سیل هم راه می افتد من یک استدلال عقلی را میخواهم اینجا مطرح کنم کسی که انگیزه دین داری می خواهد فطرتش می خواهد شکوفا شود علاقه به قیامت پیدا کند علاقه به خدا پیداکند ولذین آمنوا اشد حباً لله علاقه به انسانها پیداکند علاقه به اخلاق و وجدانش بیدار شود اگر علاقه به انسان ها پیدا کرده خدایی می شود اگر علاقه به خدا پیداکرده عاشق لقاء الله می شو د و قرآن را عاشق خواهد شد کلمات خداست عبادت را عاشق خواهد شد کلمات خداست عبادت را عاشق خواهد شد من عشق العباده و عانقه و باشرها بجسده این انسان علاقه به خوبی ها می خواهد پیدا کنددیگر علاقه اگر انقلابی بخواهیم نگاه کنیم علاقه به مظلومان عالم پیدا کند دوستدارد اینها نجات پیدا کنند این انسانی که می خواهد علاقه به انسانها و خدا و مظلومان پیدا کند یا اخلاقی بشود یا انقلابی بشود یا معنوی بشود ایشان اگر علاقه شدیدی به امام حسین پیدا نکند راست می گوید من به خدا و اخلاق و انسانها علاقه پیدا کردم؟ قطعا دروغ می گوید یقینا راست نمی گوید نمی شود مغازه باز کرده ملایی: خدای بدون حسین اصلا نمی شود حجت الاسلام پناهیان اصلا شما مسلمان هم نباشیدو انسان اخلاقی باشید مگر می شود شما انسانی دارای روح لطیف باشید امام حسین دل شما را نلرزاند نمی شود این کار امامحسین علیه السلام با دلهای پاک کسی نمی تواند این را باور کند شما از این حماسه بزرگ و این مظلومیت عجیب اباعبدالله الحسین که خودش اصلا بدون توضیح با دلهای ما ارتباط برقرار می کند مردم چند صفحه کتاب در مورد حضرت ابوالفضل خواندند چند صفحه کتاب ما داریم ولی کتاب قطوری درمورد حضرت ابوالفضل العباس چاپ شده چقدر تاریخی بوده که جمع کردند ولی اطلاعات دقیق و مفصلی که دو صفحه بیشتر نیست این ابوالفضل العباس یکی دو صفحه اطلاعات چطوری ارتباط برقرارکردند که ارمنی ها می گوید من می خواهم روز ابوالفضل العباس نذری بدهم این ارتباط یک ارتباط معنوی اینجا معلوم می شود خدا هست اینجا معلوم می شود که ایمان به غیب امر واقعی است مثلا به عزیز دل خدا اباعبدالله الحسین علاقه ندارد دور زده امام حسین را می خواهد برودسمت خدا این معلوم است خالی بندی است می خواهد انسانیت را دوست داشته باشد اخلاقیت را رعایت کند تو چطور می توانی ازکنار بچه های سه ساله اباعبدالله الحسین و کودکان کربلا بی تفاوت رد بشوی دلت رحم اومده به بچه مردم اصلا همچین چیزی محال است منطقی نیست و اگر کسی واقعا می خواهد اخلاق بدون دین در خودش پیدا کند یک بار بیاوریدش از کنار اباعبدالله الحسین و قصه اش عبور بدهید ببینید آیا عاطفه اش تحریک می شود یانه کسی میخواهد برود سراغ معنویات این که حضرت امام عارف است امام فیلسوف است و امام فقیه است امام یک شخصیت سیاسی موفق در جهان است همه اینها را دیده دارد این حرفهارا به ما می زند شما می خواهی بگویی امام آدم اجتماعی نیست و سیاسی نیست امام سیاسی نیست شما می خواهید چی بگویید؟ امام زیاد اهل معنویت و عرفان نیست آخر عرفان است امام میخواهی بگویی فقیه نیست در حوزه آقا مرجع تقلید است جامعه شناسی بلد نبوده نه در فقه اصلا سرآمد همه ابعاد است اینها را به عمل هم رسانده و پای فقه اش ایستاده و یک بی تقوایی همه کسانی که با او زندگی کردند از او دیده نشده اینقدر کسانی که با دقت دین را فدای سیاست نکرد سیاست را نسبت بهش نادان نبود و عرفان را ترک نکرد و معنویتش در این حد بالا و سترگ خوب چنین شخصیتی عزاداری امام حسین را برای ماتعریف می کند ما الان بیاییم نسبت به عزاداری امام حسین و نسبت به اربعین اباعبدالله الحسین کم بگذاریم من می خواهم بگویم این رو در واقع کلمات حضرت امام را دقت کنیم و بیاییم در مصداق زمانی خودمان استفاده کنیم می فرماید اینها بچه هستند و اینها سوء نیت ندارند ممکن است بعضی از آنها هم سوء نیت داشته باشند و بعضی روی نقشه کار کنند همانطور که زمان رضا خان ممنوع کرد امام مفصل توضیح میدهند که او عمداً در واقع این کار را انجام داد خوب این و بعد توضیح می دهد که چطوری این قدرت اباعبدالله الحسین می تواند یک ملتی را متحد کند و بعد می فرماید هیچ عاملی مانند اباعبدالله الحسین دلها را به هم متحد کند این کار ساده ای نیست من در مورد حالا روایت هم البته من آوردم در ارتباط با احساس ضرورتی که باید پیدا کنیم نسبت به بین المللی کردن دین لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ (توبه، 33) فکر می کنم این هفته به روایات نرسیم این بحث را مفصل درش یک چالش ما این است خیلی ها می گویند باشه انقلاب ما خوب است بفرمایید که اسلام ما خوب، اخلاق ما خوب، تو چیکار داری با جهان، تو چیکار داری با بین المللی کردن این دین، این آیه قرآن لیظهره علی الدین کله را دوست دارم حذف کنم مخصوصا نمی دانم چرا اخیرا مقاله می زنندو سخنرانی می کنند در این باره نمی خوام حرف هایشان را بیاورم اینجا زیاد بهشون اهمیت بدهم این نگاه را ترویج می کنند بدون ترویج اونها خیلی ها در ذهنشان این ضرورت نیست ما انشاالله در جلسه بعد درباره این صحبت بکنیم که واقعا لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ (توبه، 33) چقدرضرورت دارد زمان امام صادق علیه السلام همین سوال رامی آمدند می پرسیدند ملایی: از شخص امام حجت الاسلام پناهیان بله آقا ماالان پاداش مان بیشتر است که امام مان غریب است یا پاداش کسانی که هنگام ظهور عبادت می کنند فرمود شما گفت پس چرا ما دعا کنیم که ظهور بشود ماالان پاداش مان بیشتر است بگذاریم جواب این سوال را بگذاریم در جلسه بعد اگر الان باید قطع کنم اون نکته بعدی را عرض نکنم. ملایی: میتوانیم برویم محضر قرآن اگر می شود در یکی دو دقیقه جمعش کرد الان هم می توانیم خدمت تان باشیم حجت الاسلام پناهیان منطق اربعین منطقی است که ما همین الان بهش نیازمند هستیم برای حل مشکلات فرهنگی خودمان و برای خدمت کردن به اسلام و مسلمین در جهان و بعضی ها ممکن است بگویند من در بیست میلیون نفر مثلا بگویم من ده نفر را غذا دادم من خرج یک نفر را دادم در اربعین چقدر اثر دارم؟ اتفاقا دینداری ناب عارفانه اونجایی است که تو اثری از خودت نمی بینی رئیس هیئت هایی که هیئت های بزرگ دارندو منبری ها و مداحان و سینه زن های خوب شاعرهای امام حسین می آیند بروند در اربعین فناء فی الله را تجربه کنند ما هیچی نیستیم عددی نیستیم حالا کارکردن برای سید الشهدا در یک جمعیت سیل آسا و اقیانوسی اربعین زیبایی معنوی خاص خودش رادارد می توانید خودتان را در جمع پنهان کنید بگویید یاابا عبدالله من را در نظر نگیر اصلا من اینطوری نیستم فدای تو برای تو خودت را پنهان کن یعنی وجه معنوی موضوع اربعین فوق العاده است ما هر جا برای امام حسین عزاداری کنیم شاخص می شویم در خانه خودت روضه بگیر برجستگی پیدا می کنی نه حسینی هستند نه خانوادگی حسینی هستندنه این ماشاء الله بانی اینجاست دیدی عاشورها همیشه چند تا دیگ می گذارند اینها ریا نیست به خاطر اباعبدالله الحسین انجام میدهد هر کسی که گفت تو ریاکاری اون بیخود می گوید اینها دیده می شود کجا می خواهی کار کنی برای امام حسین که دیده نشوی در اربعین و حسش عجیب است من دست خیلی ها را گرفتم با خودم بردم اربعین می گویم هیچ کس بین ما نیست گم شدیم و رفت و آثار د یگری از ما نیست در کیلومترها پیاده روی بوده صد کیلومتر پیاده روی می بین یدر این جمعیت صحرای محشر هیچی نیست هیچ عاملی مثل اربعین تزکیه کننده انصافا نیست اربعین نه این عزاداری هایی که ما اینها هم عالی است ملایی: تخطئه نمی کنیم اصلا مقایسه نمی کنیم حجت الاسلام پناهیان : اینها سرچشمه های رودخانه های باعظمت همین روضه های خانگی است شما چرا نمی خواهید به دریا متصل شوید به دریا متصل شدن را هر کسی ضرورت اربعین غیر از بحث هایی که حضرت امام فرمودند غیر از این مبانی که ازش صحبت می کنیم درک نکرد این حرف های ما کفایت نمی کرد و یا توضیح ما کافی نبود خودش برود اربعین را ترجمه کند ببیند اباعبدالله الحسین با دل او در این مسیر چگونه گفتگو خواهد کرد ملایی: بسیار عالی فکر می کنم زمان هنوز مانده باشد بعد از قرآن نکته ای بود در خدمت تان خواهیم بود نمی دانم تجربه کرده اید یا نه اربعین را یک عربی از عراقی های نازنین با همان لباس عراقی یک آقایی اومد روبروی یک زائر غیر عراقی یعنی ایرانی که غذا گرفته بود نشسته بود لب جدولی بخورد روبرویش ایستاد یک باردو بار این اتفاق افتاد این بنده خدا جابجا شد حتی پرسید چی می خواهی نمیدانست چی می گوید رفیق این عراقی گفت این بنده خدا کرو لال است و باهاش هم حرف نزن گفت چی از جان من میخواهدگفت هیچی این هر سال اربعین می آید اینجا و می گوید من هیچ کاری که از دستم بر نیاید می توانم بایستم قدم بلند است چند دقیقه اونهایی که اینجا می نشینند سایه بندازم روی صورتشان جلوی آفتاب را بگیرم غذایش را بخورد بلند شود برود اربعین اباعبدالله الهی نوش جان هر کی باشد که رفته و انشاالله قسمت اونهایی که نرفتند و رفته ها اونهایی که تشنه ترهستند تلاوت قرآن کریم صفحه 144 سوره مبارکه انعام آغاز صفحه آیه 125 است همراهی بفرمایید یا حسین. ( قرآن کریم صفحه 144 سوره مبارکه انعام آغاز صفحه آیه 125) ملایی: خیلی ممنونم که چند ثانیه باقی مانده از وقتمان را با حاج آقای پناهیان همراهی می فرمایید. حجت الاسلام پناهیان من فقط پیشنهادم این است که دوستان اباعبدالله الحسین از سر سیری با این برخورد نکنند امام حسین علیها لسلام عادتشان این استهمه کسانی که میخواستند برای ایشان شهید شوند از ایشان التماس کردند یعنی ما باید برویم التماس کنیم یا اباعبدالله اجازه بده ما برایت اربعین یک کاری کنیم شب عاشورا امام حسین فرمودند می خواهید بروید بروید اونها شروع کردند التماس کردن اگر کسی خواست برای امام حسین کار کند بداندکه از الان فرصتی تا اربعین اگر هست خیلی باید به امام حسین متوسل شود و از حضرت تمنا کند که تا حضرت اجازه بدهد که او خدمتی کند ملایی: خیلی خوب دعا میکنید حاج آقا حجت الاسلام پناهیان خدا به حق اباعبدالله الحسین توفیق خدمت به اربعین اباعبدالله الحسین عنایت کند ملایی: الهی آمین انشاالله هفته آینده سعادت باشد خدمت تان برسیم. خانم ها و آقایان و بینندگان و شنوندگان از شما سپاسگذارم انشاالله عمری داشته باشم شنبه آینده می آیم سه روز پیش رو آقای شریعتی اینجا خدمت شماست به شایستگی تمام السلام علیک یا اباعبدالله.