اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-04-14-حجت الاسلام عاملی - معرفت و آداب استغفار برای بهره مندی از عبادات

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خانمها و آقایان سلام وقت تان بخیر انشاء الله که در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید خوشحالیم امروز هم با افتخاردر کنار شما هستیم، و در محضر و در معیت حاج آقای حجت الاسلام عاملی قطعا خیلی خوش خواهد گذشت و کلی مطلب جدید یاد خواهیم گرفت حاج آقای حجت الاسلام عاملی سلام علیکم و رحمت الله خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام عاملی:  و علیکم السلام و رحمت الله بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می کنم محضر عزیزان خودم در جای جای وطن عزیزمان بهترین ها را از خدای متعال برای عزیزانم مسئلت دارم، توفیق طاعت و عبودیت و تعهجد و مناجات و خلوت و انس با خدا و این که زبان خدا را داشته باشند و می دانید که زبان خدا عربی نیست.
ای بسا دو ترک چون بیگانگان پی به ساحل ترک با هم هم زبان پس زبان همدلی خود دیگر است همدلی از هم زبانی بهتر است انشاالله که خدای متعال محرمیت با خودش با کتابش و با ذوات مقدس معصومین نصیب همه عزیزان بفرماید و با عنایات خاصه خودش مشکلات کشور را حل و زمینه اعتلای کشور را انشاء الله فراهم بکند.
شریعتی:  انشاء الله
خرما نتوان خورد از این خاک که کشتی  دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتی
بر لوح معاصی خط عذری نکشیدیم             پهلوی کبائر حسناتی ننوشتیم
ما کشته نفسیم بسا وقت که بر آید از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم.
پیری و جوانی پس هم چون شب و روزند ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم، در این هفته ها با حاج آقای حجت الاسلام عاملی داریم راجع به استغفار صحبت می کنیم و امیدوارم که غبار غفلت را خودشان از دلمان بزدایند و انشاء  الله بیدار شویم و توصیه های حضرت حاج آقای حجت الاسلام عاملی خدمت شما هستیم بحث امروز شما را بادل و جان خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم
آداب اینکه انسان رفته رفته بتواند حل عنایت حضرت حق قرار بگیرد و خدای متعال دستش را بگیرد سفره های جدید و عوالم جدید و پذیرایی خاص را برای انسان داشته باشد دو تا رکن دارد یکی استغفار از گذشته و یکی هم مراقبت از آینده ذات عالم جوری درست شده که شخصی هر چقدر به طرف طهارت حرکت می کند درها باز می شود و استغفار و توبه اینها را می گویند باب الابواب خدا ابواب مفصلی دارد این ابواب زمانی باز می شود که خدای متعال بنده را در مدار عبودیت ببیند و لذا رسول خدا در شب معراج همین را از خدا خواست، ازضفنی الا عبودتیک گفت خدایا یک چیزی ازت می خواهم انسان کامل اگر بخواهد یک چیزی بخواهد باید چیزی بخواهد اگر اون را گرفت همه چیز را گرفت و لذا می گویند این شاهکار عمل ماست ازفنی الی عبودتیک عبد هیچ اراده ای از خودش ندارد اراده اش اراده خداست تدبیرش تدبیر خداست و در دعای عرفه خواندیم اقننی بارادتک ان ارادتی و بتدبیرک ان تدبیری اگر بنده هم حرکت کند خدا حرکت می کند به طرف خودش به طرف بنده اقوموا مقام عقله در عقلش می نشینند خودم تدبیر می کنم و در قلبش می نشینم اللهم انی اسئلک ایماناً تباشر به قلبی استغفار بازگشت است بازگشت پشیمانه و خدای متعال هم شش راه است که بعدش برگردد هیچی در این عالم برای خدا لذیذتر از اینکه بنده اش برگردد نیست من در شب های قدر وقتی می خواهم اعمال را شروع کنیم می گوییم خدایا اومدیم می خواستیم با خودمان سوغاتی و هدیه ای برایت بیاوریم دیدیم که چه چیزی برای تو خوشحال کننده است تا اون را با خودمان بیاوریم دیدیم هیچی بالاتر از استغفار نیست استغفار بنده هم نشان بازگشت است و هم نشان پشیمانی و اراده است و هم نشان احترام به خالق این کائنات است، ما لکم لا ترجون لله وقارا حضرت نوح خیلی زیبا گفته است به امت خودش گفته است شما چرا احترام خدا را ندارید اگر شراب خوردید این احترام خداست به امام رضا گفت اگر الان که می آمدیم یکی از شیعیان شما بد مستی کرده بود نعره می کشید در کوچه در روایت هست تعریق وجه ابی الحسن امام رضا عرق کرد از شرمندگی که کسی که منسوب به علی ابن موسی الرضا است اومده همچین کاری کرده است ما منسوب به خدا هستیم این نسبت را نمی شود قطع کرد ما منسوب به امام صادق و اهل بیت هستیم این نسبت را نمی شود قطع کرد خودشان گفتند که حرمت این نسبت راداشته باشید ازا ینکه ما منسوب هستیم جناب شهریار می گوید من غیر از یک نصب اون هم به شما در دنیا چیزی ندارم.
شریعتی:  و این چه بار مسئولیتی روی ما می گذارد
حجت الاسلام عاملی:  ما نمایشگر انها هستیم امام رضا فرمود جوری زندگی کنید که شما را دیدند بگویند رحم الله جعفر ابن محمد واه احسن تادیب اصحابه بگویند باریک الله امام صادق چه صحابه ای دارد اگر در یک شهری صد نفر و پنجاه نفر و ده نفر و بیست نفر شد حضرت فرمود باید بهترین اونها شما باشید
شریعتی:  زینت ما باشید
حجت الاسلام عاملی:  شاروا بالبنان باشید در بین اونها یک آقایی اومد به صادق گفت چی می کشیم به خاطر تو گفت به خاطر من!؟ ما لنا فیک به خاطر تو چی می کشیم گفت هر جا می رویم می گویند جعفریٌ خبیث گفت یحرکم الناصبی یعنی مردم به خاطر من شما را توبیخ می کنند؟ گفت بله گفت اشتباه می کنند والله ما اقل من یتبع  الجعفر منکم اشتباه می کنند چقدر کم است از شما کسی که تابع من باشد یعنی شما محبت من هستید نه شیعه اصلا کلمه شیعه یعنی تابع کلمه شیعه را پیغمبر برای ما انتخاب کرده است حرف کشک است می گویند عبدالله و ثواب این جور چیزها برای گم کردن راه است اینها همه پوشاندن خیلی از اشتباهات تاریخی است
شریعتی:  آدرس غلط دادن
حجت الاسلام عاملی:  بله آدرس غلط دادن پیغمبر اون هم با آدرس اهل سنت قدیمی ترین تفسیر اهل سنت که طبری است در سوره بینه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه برای اولین بار پیغمبر کلمه شیعه را به کار برده گفت یا علی انت بشیعتک چرا اسم دیگر پیدا نکرد و چرا اسم دیگر انتخاب نکرد خواست بگوید که در ذاتش تبعیتی نهفته است شایع یعنی تابع الشیعه من شایع علیاً یعنی تبعیت دارد و امری لامرکم التبع ما همیشه در محرم برای خودمان یک شعار درست می کنیم در استان سالی و ا مری لامرکم اتبع حتی تنهم می نویسیم و جایزه می دهیم یا مثلا انا سلمٌ لم سالمکم امسال هم یک شعاری پیدا کردیم
شریعتی:  چی است امسال شعارتان؟
حجت الاسلام عاملی:  خیلی عالی است همه یاد بگیرند هم خوب است درزیارت نامه امام حسین لا خلفنی ا ن الله عنکم بذنوبی یک حرمی نیست که من بروم اینها را نخوانم با علی ابن موسی الرضا همیشه با این جمله نجوا می کنم می گویم آقا جان نکند من کاری بکنم که از کاروان شما عقب بماند لا خلفنی یعنی عقب ماندم لا یخلفنی عنکم بذنوبی من را از کاروان و جمع شما جدا بکند این شعار ماست در حقیقت باید کاری کرد که اونها ما را بپذیرند و حضرت فرمود من خوشحال می شوم به یکی از اصحابش گفت تو بروی منبر صحبت بکنی تو را که می بینم خوشحال می شوم گاهی اینطوری است می خواستم این جمله را بگویم استغفار صرفا بازگشت از گناه نیست استغفار بازگشت در وهله اول بازگشت از اهانت به عظمت خداست، کسی که گناه می کند اهانت می کند به عظمت خدا یعنی تحت تاثیر عظمت تو قرار نگرفتم
شریعتی:  یعنی ببخشید که احترام ات را نگه نداشتم.
حجت الاسلام عاملی:  بله عظمت خدا جوری است که هر چقدر نزدیک بشوی دیگرهمه چیز را فراموش می کنی و خودت هم از خودت می گیرد، به تعبیر حافظ، حافظ می گوید عجیب است که من جلو بروم خودم را ازدست می دهم یعنی به نوعی مثل قتل نفس می گوید تعجب می کنم حافظ می گوید چطور من با سرعت به این قتلگاه می روم می ایستم که نیست هستی ام در نیکی است.
اون وقت با این عظمت و با خالق این کائنات با این عظمت تو را تحت تاثیر قرار نداد، که اینطوری رفتی در برابرش چموشی و بی ادبی کردی استغفار بازگشت از گناه در وهله اول نیست بازگشت از این اهانت است که چطور شد در برابر این عظمت قرار گرفتی سبحان الذی  عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی برحمانیته فصارت غیبا فی ذاته در دعای عرفه می خواندیم دعای عرفه محشر بود هر جمله اش یک مدرسه بود یک جایی خلوتی داشته باشی خودت غور بکنیدر هر جمله چه محشری به پا کرده می گوید ای خدایی که با رحمانیت خودت سیطره پیدا کردی بر عرش، عرش در ذات تو شد یک نقطه قیر این کائنات که اصلا معلوم نیست انتهایش کجاست در ذات فصارت غیباً فی ذاته یک قطره غیب شد در ذات خداوندی این تحت تاثیر تو را قرار نداد که اومدی این رشوه را گرفتی و کشف حجاب کردی بیجا و بی جهت زندگی جوانی را آتش زدی و طلاق دادی این غیبت بگیرد انسان می شود یک پارچه ادب و یک پارچه نزاکت و یک پارچه معرفت و یک پارچه مهربانی و یک پارچه اوصاف و اسماء خدا پیغمبر ما اینطوری بود گفت وانرعاتی فقد حق هر کس من را ببیند خدا را دیده چون فهرست اسما و صفات خدا شد متخلق به اخلاق خداوندی شد الدعتوا بادبی بزرگترین مدال امیر المومنین این است که قبل از اینکه از کعبه بیاید بیرون خدا فرمود وقفت علی غامض علمی و ادبتوا بادبی غامض علم خودم را غموض
شریعتی:  پیچیده ترین
حجت الاسلام عاملی:  علم را بهش یاد دادم و مودب به ادبش کردم حالا این بازگشت در بحث ما در این بازگشت است اولا این بازگشت یک توفیق بزرگی است و به هر کس نصیب نمی شود خدا باید بخواهد تا برگردد یکدعوت نامه ای باید بیاید تا برگردد ثم تاب علیهم لیتوبوا خدا می گوید من درست کردم تو برگشتی . ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا  (توبه، 118) اگر کاری کردی خلاف این خودم قول می دهم
فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ  (صف، آیه 5) خودم قلبشان را جوری کردم که یک ذیق بگیرد اینها را بروند طرفش
شریعتی:  این که خیلی بد است
حجت الاسلام عاملی:  بله نتیجه عمل خودم است، خدا می گوید من بیخیال نیستم در برابر عمل شما خوب ظاهر شوید خوب ظاهر می شوم من خودم از اول قبل از تو خوب ظاهر شدم
وَالحمدُلله الّذی تَحبّبَ إلَیَّ وَ هُوَ غَنیٌّ عنّی (دعای ابوحمزه ثمالی)
من تحبب دارم جوری ظاهر می شوم که تو من را دوست داشته باشی جوری من را معرفی کن که بندگان من، من را دوست داشته باشند بندگان من به من خیلی خودشان بده که مورد رحمت من قرار بگیرند می شود دلال محبت که بحثش را کردیم الان اینجا خیلی مهم است اونهایی که اومدند کار خلاف کردند این وحشتناک ترین اثر گناه همین است وحشتناک آخرت نتیجه این است اگر کسی عمداً نه از روی جهالت بیاید گناه بکند خدای متعال نتیجه و عقوبتی که می کند نقلبوا افئدتهم و ابصارهم کما لم یومنوا اول مره و نظرهم فی طغیانهم یعمهون اگر کسی دق مرگ بشود با این آیه جای ملامت است حالا که تو این گناه را کردی و رشوه را خوردی رفتی برای اون جاهایی که امضاهای طلایی است مشکل دارد کشور ملت درست کردی چیکار می کنم با تو؟ مغزت را معکوس می کنم و قلبت را معکوس می کنم خوب را بد می بینی بد را خوب می بینی دیگر از واقعیت بریده می شود شما الان حرکت کنید در زندگی واقع را نبینید چی می شود گناه کبیره با گناه ما دیگر واقعیت را نمی بینیم گناه کبیره است چون در دروغ ما از واقع بریده می شویم دیگر واقع را نمی بینیم یک چیز دیگر به ما نشان می دهند نقلبوا افئد تهم
شریعتی:  حسگرهای ما درست عمل نمی کنند
حجت الاسلام عاملی:  و افئدتهم و چشمش را معکوس می کنند و خباثت را زرنگی می دانند و خیانت را عزت می دانند و نقل پنهان به بیت المال را برای خودش بیشتر می داند خدا می گوید و لا یحسبن الذین کفروا صبکم کافر حتی فکر پیشرفت هم نکند و لا یحسبن الذین هیچ وقت جلو نمی افتد کما لم یومنوا اول مره لما یومنوا اول مره ایمان که نیاورد می گوید من جلویش را می گیرم فنظرهم فی طغیانهم یعمهون در طغیانی که کردند رهایشان می کنند حالا این استغفار این است که ما تحت تاثیر جمال هیبت حضرت حق قرار گرفتیم برگشتیم این خیلی مهم است من یک تیکه از دعای عرفه برای شما می خوانم برای خود من اونقدرشیرین است تا متوجه بشوی که تا هیبت خداوندی نباشد استغفار نیست برگشت نیست و بازگشت نیست اون هیبتش کارش را می کند و یک عالم دیگری می برد خالص خالصش می کند تا اون در انتهای قدر خطاب یا ایتها النفس المطمئنه یک جمله ای از امام باقر عرض می کنم اونقدر مهم است برای من یک عالم است برای همه عزیزان اینطور است امام باقر قسم می خورد می گوید قبل از اینکه جان مومن را بگیرند اول با آب کوثر سیرابش می کنند یعنی در بیمارستان در منزل در رخت خواب هنوز نمرده امیر المومنین وارد می شود چون سیراب کردن با کوثر ساقی می خواهد در اون لحظه وحشتناک امیر المومنین حاضر شد بالای سرش با دست امیر المومنین این هم آب معمولی نیست می دانید که آبی است که شراب ناب می خواهد که مرد افکن بود زورش که تا یک دم بیاسایند ز دنیای خوش خویش است.
شراب طهور از حضرت
شریعتی:  با دستان ساقی کوثر
حجت الاسلام عاملی:  شرابا طهورا از حضرت سوال کرد شراب طهور چی است حضرت فرمود شراب طهور اونی است که تمام وجودش را تطهیر می کند حالا این یک دست تان داشته باشید که امیر المومنین حاضر شده با آب کوثر امام قسم خورده لا والله گفته کسی که به لبش شراب بخورد خدا اجازه سقایت از کوثر را بهش نمی دهد لا والله  
شریعتی:  پناه بر خدا
حجت الاسلام عاملی:  شما الان این شراب را خوردی می دانی چی را از دست دادی امروز اگر این حدیث را شنیدی خودت را تکان بده توبه کن از اینکه به مجلس شراب بروی یا شراب بیاوری وای به حال کسی که اون لذت حرام مقطعی را بگیرد علی را رها کند سقایت کوثر را رها بکند این جنون است دیگر غیر از جنون چی می شود گفت، از زرگری به کوزه فروشی رسیده ای خاک به سرت ترقی معکوس کرده ای خدا یک پیغمبر را نفرستاد مگر اینکه چند مطلب را بگویی یکی اش این بود باید به مردم بگویی که شراب حرام است، ناصر خسرو می گوید در خواب به من گفتند تا کی می خواهی این شراب را بخوری؟ گفتم حکما چیزی پیدا نکردند غم غصه انسان را زایل کند جز همین گفت حکیم نهادند کسی را که انسان را به بی عقلی دعوت بکنند گفتم پس چیکار کنم دستش را گرفت طرف قبله گفت جوینده یابنده است می گوید من از خواب چهل سالگی بیدار شدم با یک خواب از خواب چهل سالگی هیبت خدا باید کار را درست بکند ببینید یا من البس امام حسین را در دعای عرفه مثل معه اش مشک آب از چشمش می ریزد با پهنای صورت یا من البس اولیائه ملابس هیبته فقاموا بین یدیه مستغفرین استغفار اینطور درست می شود این استغفار یک چیز دیگر است ای خدایی که لباس هیبت را پوشاندی برای بندگان خودت این هیبت چنان تاثیرکرد که از گذشته خودشان تمام نادم و پشیمان شروع کرد به استغفار، استغفار برگشت است طرف خدا اگر ما برگردیم خدا در قرآن می گوید شما برگردید من هم بر می گردم از خدابرگشتگان را کار چندان سخت نیست سخت کار ماست که از ما خدا برگشته است خدا در قرآن شما بر گردی من هم بر می گردم آیه اش را می خوانم اونهایی که از سر جهالت گناه کردند ثم یتوبون بعد متوجه شدند که چه کار بدی کردید خدا برای گناهکاران هم یک بشارتی بدهد خدا می گوید اگر کسی ازسر جهالت گناه کرده گناهش را می بخشم خدا می فرماید اگر کسی گناه کرده از سر جهالت خدا را بشناسد که د ست از پا خطا نمی کند اونی که از سر جهالت گناه کرده ثم یتهیون من غریب برگشت خدا می گوید من هم بر می گردم فاولئک یتوبوا الیه من هم بر می گردم توبه مقابل توبه خلقت برای همین است برای پذیرایی است انت دعوتنی الیک چقدر خدا عالی گفته والله یریدوا ان یتوبوا علیکم خلقت را درست کردند ان یتوبوا الیکم من برای شما عنایت بکنم و به طرف شما بیایم و یرید الذین یتبعون الشهوات ان تمیلوا میلاً عظیما میل یعنی انحراف اونهایی که دنبال شهوات هستند اونها می خواهند شما به یک اشتباه بزرگی بیفتید به یک انحراف بزرگی بیفتید خدا والله یرید این اراده در تمام ذرات عالم هست
شریعتی:  یک شعری را شما بیتی را منسوب به علامه حسن زاده حجت الاسلام عاملی در آستانه ماه مبارک می خواندید فکر می کنم قصه هر روز ماست که
بر ضیافت خانه فیض نوالش منع نیست     درگشا دست و صلا در داده خوان انداخته
حجت الاسلام عاملی:  غیر از این باشد خلقت زیر سوال می رود خلقت چند جا زیر سوال می رود انشاالله یک وقتی بحث حتما داشته باشیم
شریعتی:  هر لحظه دارد پذیرایی می کند
حجت الاسلام عاملی:  الا رحمتا من ربک و لذلک خلقهم من برای رحمت خلق کردم برای همه در بهشت یک جایی آماده کرده و لذا در بهشت می گوید یا رسول الفردوس در جهنم نمی گوید یا رسول الفردوس وقتی که جا آماده کرده در بهشت جوری جا آماده کرده در روایت هست جن و انس میهمانش بشوند کافی است وقتی که راه و مسیر دیگری را انتخاب می کند ثم اقبلوا علی جیفت افتضحوا باکلها به خدا گفت اون را نمی خواهم خدا گفت پس کجا می روی رفت طرف مرداری که خوردند مفتضح شدند نهج البلاغه است ثم اقبلوا و جیفت افتضحوا باکلها رفت اونجا مفتضح شد اون عنایتی که خدا برایش آماده کرده بود اون جایش را می دهد به اهل بهشت و لذا اهل بهشت یرثون الفردوس اما در جهنم یرثون نداریم قرار نیست انسانها را برای آتش جهنم خدا خلق می کند حالا یک بحثی راداریم این بحث بحث خوبی است در ذات استغفار پشیمانی نهفته است یک وقت برگشت است یک وقت ماده پشیمانی است که چه کاری من کردم متوجه می شود عرق شرم می گیرد که چه کاری بود در برابر خدا کردم خدایا گیرم که گناه من را می بخشی با خاطر گناه چه کنم یکی از عرفا در مناجات خودش می گوید هر کس در این دنیا از کار خودش پشیمان بشود این پشیمانی در آخرت دیگر ندارد پشیمانی درآخرت خیلی شدید است یعنی اگر یک کسی قدرت بیانی باشد یا فیلمی باشد اشرافی باشد که شخصی که این دنیا را ترک می کند پشیمانی اون را تصویر می کنند پشیمانی از گناهانی که کرده پشیمانی از حسناتی که دم دستش بوده پشیمانی از اینکه در کنار خدا بوده که اونجا می گوید که یا حسرتاه علی ما فرط فیه جنب الله یعنی فی جنب الرحمت الله فی جنب رحمت الله این می دانید فی جنب رحمت الله الان یادم افتاد یک چیزی در جیبم گذاشتم دارم این را حفظش می کنم همینطوری یادم افتاد
شریعتی:  چه جالب
حجت الاسلام عاملی:  امروز برای عزیزانم می خوانم  اللّهمَّ لَکَ الحَمدُ عَدَدَ کُلّ نجم و ملک فی السماء و الله خدا همین را میدهد اونجا می بیند عه اگر یک جمله ای اینطوری می گفت چه غوغایی می شد حمد خدا را به عدد نجومی که در آسمان است به عدد ملائکه در آسمان است وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الثَّرَىٰ وَالْحَصىٰ وَالنَّوَى به اندازه دونه های خاک و ریگ ها و سنگ ها در کره زمین .. الْحَمْدُ عَدَدَ ما فِی جَوِّ السَّماءِ، وَلَک الْحَمْدُ عَدَدَ ما فِی جَوْفِ الْأَرْضِ در جو سما چقدر موجودات  وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ نَجْمٍ وَمَلَكٍ فِى السَّمَاءِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الثَّرَىٰ وَالْحَصىٰ وَالنَّوَىٰ چقدر موجودات است و لکل الحمد علی اوزان المیاه و البحار اگر دریاها را وزن بکنند چه عددی می نویسند به تعداد اون عدد و لک الحمد عدد اوراق الاشجار اوراق اشجار می شود برگ درخت یک وقت من در جنگل های گیلان بودم یک طوفان وحشتناکی بلند شد هر چه برگ بود برد بالا بالا را که نگاه می کردی اصلا آسمان دیده نمی شد همه اش برگ بود عدد اوراق الشجار و لک الحمد عدد ما وجه الارض مگر می شود این را جمع کرد و لک الحمد عدد ما احصاء کتابک کتاب خدا همه چیز را حساب کرده هر چه اونجا نوشتی به تعداد اون بگویم حمد و لک الحمدد عدد ما احاطه به علمک علم خدا به همه چیز احاطه دارد و اصلا نمی  توانیم تصور کنیم علم خدا را به تعدادش و به تعداد اون حمد می خواهم بگویم و لک الحمد عدد الانس و الجن و الهوا جن و انس می دانید چقدر است هوا یعنی موجوداتی که سمی هستند و جنبنده ها و تیر و بهائم و سوا چقدر پرنده و چقدر بهائم و چقدردرنده حمدا و کثیرا و غبارک فیه کما تحب ربنا و ارضی وکما ینبغی لکرم وجهک و عز جلالک غوغاست یک تیکه از دعای عشرات است در روز عید عرفه خواندن دعای عشرات در همانجاست الان ببینید این را کسی بخواند به پدرش و به مادرش و اموات و شهدایش هدیه بکند برای خودش ذخیره کند می دانید این حمد نا متناهی تمام شدنی نیست اونجا بعد از مرگ می بیند ای داد بیداد ای کاش مسجد و منبر می رفتم و نماز جمعه می رفتم کسی این حرفها را به من می گفت پای تلوزیون و ماهواره و پای سایت ها صبح تا شب پرسه زدن ثم ماذا یک لحظه است پشیمانی اونجا توام با مرگ است در آرزوی مرگ است خدای متعال بارها
شریعتی:  شما هر چند وقت این دعا را می نویسید می گذارید در جیب تان
حجت الاسلام عاملی:  این را تقریبا حفظم تو هواپیما همه اش این را می خواندم تا اردبیل تا اینجا حس می کنم توفیقی است از طرف خدا که ما این جور چیزها را یک روایت بخوانم برای عزیزانم که حتما حفظ هستند پیغمبر ما صبح نمازش را خواند و یک دعایی خواند و دید یک مردی هم دعا می خواند ظهر اومددید اون مرد نشسته باز دعا می خواند گفت من یک دعایی خواندم تا الان نتوانستم تمامش کنم به اون مرده گفت گفت چی خواندی یا رسول الله احساس می کنم کسانی که خطبه من را گوش دادند در اردبیل همه این را حفظ هستند سبحان الله و بحمده و عدد خلقه و رضا نفسه و عرشه و مدالک عباده تمام شد مگر می شود جمعش کرد اگر واقعا به اون عدد خدا ثواب نمی دهد چرا به ما گفته این را بخوان ما را سرکار گذاشتند سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا عدد خلقه یعنی به تعداد مخلوقاتش و رضا نفسه اون قدر این هم نازل بشود بشود تسبیح و حمد که خدا بگوید دیگر راضی هستم و رضا نفسه و زنوا عرشه به وزن تمام کائنات و مدال ماته کلماتش نوشته شود چه مداد و لوازمی لازم است اون وقت انسان با این توشه به ساحل ابدیت وارد بشود چقدر در ضمیرش رو سفید است که خدایا چقدر خوب کار کردم چقدر توشه گرفته ام هفتاد عمل هفتاد پیغمبر با خودت بیاوری محشر روایت هست که لیس قله کم هست اونجا را که ببینی اونقدر نیاز شدید است خوش به حال اون کسانی که این حرفها را
شریعتی:  حاج آقا ابدیت که ته ندارد به ابدیت که نگاه می کنی واقعا کارهای ما مگر اینکه همین حمدها و اتفاقات و اینها به داد برسد
حجت الاسلام عاملی:  تا آخر سر هم بزرگان دین نتوانستند آرامش پیدا کنند نشد به پیغمبر ما گفتند که چرا اینطوری شد صورتت چرا اینطوری شد گفت شیبت لی سوره هود واقعه اینها من را پیر کرد امام حسین می گوید محضر پدرم هر وقت وارد شدم دیدم گریه می کند اونقدر صدقه می داد الا تمسک یا امیر المومنین هر چه دستت می رسدصدقه می دهی اما هر چه صدقه می داد آرام نمی گرفت که وقتی خدا به پیغمبر بگوید بگو قرآن است قل ما ادری ما یفعل بی ولا بکم یعنی کسی اگر از شدت این آیه هر چقدر سر خودش بزند و خاک به سر خودش بریزد وقتی با پیغمبر همچین معامله ای می شود به تعبیر شیخ جعفر شوشتری بگو من نمی دانم عاقبت تو چی می شود لا ادری یفعل ما بکم انشاالله که رحمت خدا را با این جملاتی که عرض کردم انشاالله جلب بکنیم.
شریعتی:  انشاء الله خیلی از شما ممنون و متشکرم حاج آقای حجت الاسلام عاملی این نکات و دعاهاو اذکار دوستان زحمت می کشند در کانال ما خواهند گذاشت فایل های صوتی و متنی را در سایت می توانید ببینید امیدوارم به زودی کلیه فرمایشات حاج آقای حجت الاسلام عاملی به صورت مکتوب در اختیار دوستان عزیز و بزرگوارمان قرار بگیرد صفحه 119 کتاب قرآن کریم در اختیار دوستان عزیزمان خواهد بود در آستانه ماه محرم هستیم کم کم صدای پای محرم به گوش می رسدو در آستانه هر ماه قمری قرار است همه  دوستان و عزیزان ما در سمت خدا و اهالی خوب سمت خدا برای مشارکت در قربانی همه شما دعوت هستید می توانید مراجعه کنید به کانال های ما و سایت ما و یا دقت کنید زیر نویس ها امیدوارم قربانی این ماه با شکوه هر چه تمامتر به عشق ابی عبدالله اتفاق بیفتد خدا به همه شما سلامتی بدهد صفحه 119 قرآن کریم را به اتفاق تلاوت می کنیم و بعد از تلاوت دقایق پایانی همراه شما هستیم و در کنار شما.
(تلاوت قرآن کریم صفحه 119)
شریعتی:  اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم، انشاالله لحظات زندگی همه مون منور به نور قرآن باشد و مزین به یاد اهل بیت صلوات الله علیهم اشاره قرآنی امروز را حاج آقای حجت الاسلام عاملی خواهند فرمود.
حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (مائده، 67) دین ما یک دینی است که خدای متعال با دست خودش نوشته بعد پیغمبر احتیاج دارد به مرجعیت علمی احتیاج دارد به تولیت آسمانی دوازده نسل باید تمرین بکند این را قول ثقیل و انا سنقلی علیک قولا ثقیلا یعنی عربی که جاهلی بوده و پیغمبر ما آخرین لحظه گفت من نگرانم چون در امت من خوی جاهلی است نمی شود خدای متعال به پیغمبر که می گوید لتبین بعد از پیغمبر این آیات را کی تبیین می کند در اختلاف که مراجعه می کند تعبیر آیات چطور میش ود و متون دینی چطور تاویل می شود و احکامی که نازل شده بیان نشده کی بیان می کند احتیاج هست به یک مجری آرمانی این باید معرفی بشود پیغمبر ما دستور گرفت از خدای متعال که در منا که جمعیت همه جمع شدند اونجا شروع بکنند پیغمبر در منی شروع کرد هل خلقاء وعدی اثنی عشر تا این را گفت سر و صدا بلند شد و ضجه بلند شد باز پیغمبر گفت هل خلفا من بعدی باز سر وصدا بلند شد ولی فورا فهمیدند که پیغمبر می خواهد چی بگوید راوی می گوید اونقدر سر و صدا کردند کانهم صمونی انگار گوش من کر شد کلهم من قریش را گفت و دیگر بقیه اش را نگفتند پیغمبر هم گفت خوب وقتی نمی گذارند تا رسیدند به غدیر، غدیر مثل یک آمفی تئاتری می ماند اونجا آیه نازل شد والله یعصمک من الناس پیغمبر گفت همین را می خواستم رفع نگرانی شد رحم الله یعصمنی من الناس اگر می خواهند اینجا سرو صدا کنند خودم حسابش را می رسم پیغمبر گفت همه نمی خواستند و لذا در غدیر به این دستور عمل کرد یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک اونی که به تو گفتیم بیان بکن وا ن لم تفعل اگر این را انجام ندهی فلما بلغت رسالته می دانید رسالت چیز کمی نیست تحویل به رسالت کرد اگر این را انجام ندهید نه توحیدی هست و نه مباحث دیگر هیچی دیگر نیست رسالت تعبیر می توانست تعبیر دیگری داشته باشد اما گفت نه اصلا هیچ کاری نمی کنید در بیست و سه سال داریم هیچ کاری نکردیم این تعبیر حضرت امام معنی اش این است و لذا آقا رسول الله در اونجا ابلاغ کردند ولایت امیر المومنین را و آیه نازل شد.الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ. (سوره مائده،16 ) دین شما را کامل کردم نه اینکه تمام احکام نازل شد چون بعد از این آیه احکام دیگری نازل شده الیوم اکملت لکم دیگر این دین تا آخر راست حرکت می کند چون یک مجری آسمانی دارد و یک مرجعیت علمی دارد مرجعیت علمی هر مذهبی با تاویل زمین خورده نه با تنزیل بعد دوران تنزیل که تاویل می شود الان حضرت امام چند سال ازش گذشته دو تا برداشت متفاوت در کشور ما سیره حضرت امام هست تازه هنوز ما فاصله ای با حضرت امام نداریم و لذا بعد پیغمبر حضرت فرمود پیغمبر ما که من روی تنزیل جنگ کردم یکی از شما روی تاویل جنگ بکنید اون هم علی ابن ابیطالب است آیه نازل شد الیوم اکملت لکم دینکم و اتمم علیکم نعمتی نعمت ها را اگر به شما بدهند و لا تعدوا و لا تحصی است کامل نیست مگر اینکه یک مجری آسمانی بیاید کنارش باشد نعمت بر شما تمام می شود و الا نعمت برای شما نیست با ولایت نعمت برای شما هست بعضی جاها می گویند چون گوشت آیات گوشت نازل شد خدا الیوم اکملت لکم دینکم یعنی گوشت اینقدر زور و قدرت دارد که کامل شده دین بشود دنبالش خدا گفت که نترسید از هیچ کس از من بترس پیغمبر، پیغمبران هیچ نمی ترسند حضرت موسی که ترسید از این ترسید که خیال بکنند که  اژدهای موسی هم عصای موسی هم مثل مارهایی که سحر درست می کردند تصنعی است از اون ترسید که معجزه باطل بشود نه اینکه برای خودش ترسید ترس پیغمبر هم از این جهت بود که مردم بگویند خودش اومد برای ما ریاست کرد حالا می خواهد دامادش را برای ما رئیس بکند در نتیجه مسئله لوث بشود ترسش از اون بود و الا پیغمبر ما هیچ وقت نترسید
شریعتی:  والله یعصمک من الناس
حجت الاسلام عاملی:  امیر المومنین می گوید در جنگ ها همیشه پیغمبر در صف اول بود کنا اتقینا کنا اذا مر البعث اتقینا برسول الله هر وقت جنگ داغ داغ می شد و خطر به اوج می رسید همه زیر سایه پیغمبر جمع می شدند امیر المومنین پهلوانی که نظیر ندارد یعنی پیغمبر در سختی ها در صف اول بود در خوشی ها در آخر سر بود اراضی مدینه را که تقسیم می کردند جبرئیل نازل شد گفت یا رسول الله زمین ها تمام شد برای خودت بر نداشتی فدک را هم بده به زهرا اتی ذی القربی حقه یعنی حق خودش است مال مادرش بود که مادرش این را برای امت اومد فروخت تا در شعب ابیطالب از گرسنگی نمیرند مات ذی القربی مال خدیجه است و لذا این آیه بهترین آیه است  در خصوص ولایت امیر المومنین حجت را تمام تمام کرده و هیچ عذری برای هیچ کس نمانده و پیغمبر ما فرمود من ازدنیا می روم ولی تو را که درمحجۀ البیضاء برای شما یک حجت روشنی گذاشتم شبش لیلها کنهارها شبش  مثل روز است امکان ندارد شما به تفرق بیفتید برای اینکه من کاری کردم که حجت برای همه تمام بشود  یعنی روز قیامت هیچ کس حجت ندارد یعنی فرقه ناجیه کاملا مشخص است این آیه از آیات بسیار عجیبی است که اینجا آقا رسول الله مامور شده است از طرف خدای متعال و معلوم است نصب امام کار پیغمبر است و کار خداست نه کار پیغمبر شما قران را نگاه کنید خدا هر وقت به امام می رسد به خودش نسبت می دهد جعلناهم ائمه پیغمبر حق ندارد این کار را بکند انی جاعلک للناس اماما پیغمبر هم حق ندارد تعیین بکند خدا باید تعیین بکند مناسب با رسالت پیغمبر باید باشد کسی که نصب می شود کی به رسالت اشراف دارد خدا، باید کسی را نصب بکند که اون هم اشراف دارد به رسالت دو جا خدا گفته که علی شهید است شاهد است بر رسالت بالاترین راس پیغمب راست یعنی تا اشراق به کل رسالت نداشته باشد نمی تواند شهادت بدهد در دادگاه شهادت درست نیست باید ان حسٍ باشد کی از اصحاب پیغمبر می تواند اشراف بر رسالت خاتمیت داشته باشد به پیغمبر می گویند یقولون نفسا دو تا شاهد دارمیقولون احسن قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ  قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ (رعد، 43) علی شد شهید بر رسالت افمن کان علی بینت من ربه و یتلوه شاهدٌ منه باز علی را گفت شاهدٌ منه منه را من می آورد این می شد جرمی منه را آورد میشد تفسیر یک دست کتاب ترجمه از عربستان اومده رویش نوشته که یقتی و لا یباه این را هدیه می دهند فروشی نیست فورا باز می کنند من جاهای حساس را نگاه می کنم اینجا را نگاه کردم منو را برداشت می شود جرک دیگر تفسیر نیست یکی از مفسرین بزرگ بزرگ روزگار ما دیگر نمی خواهم اسمش را بیاورم من خودم جیره خوار سفره ایشان هستم متاسفانه به این شاهد که رسیده گفته جعلی است جر نیست منه دیگر یجری کما تجری الشمس را بر میدارد این می شود تفسیر در تفسیر ما هیچ وقت نمی توانیم سریان بدهیم به انسان کامل در هر جهت اینها یک بحث فنی است لذا خدا باید انتخاب کند حضرت موسی به خدا گفت من می خواهم هارون را به عنوان جانشین برای خودم بگیرم این را نصب کن خدا گفت خواهش می کنم تو پیامبر اولوالعزم هستی خودت این کار را انجام بده اون نمی تواند کاری انجام بدهد حرفت را پذیرفتی نصب کردی نصب امام کار خداست جبرئیل نازل شد گفت یا رسول الله خدا علی را برای رسالت نصب کرد صدایش کن خبر بده
شریعتی: برای ولایت این خبر خوب را تو خبر بده امیر المومنین را صدا کرد گفت علی جان خدا تو را انتخاب کرد برای ولایت اونقدر گریه کرد گفت علی جان جای گریه نیست گفت یا رسول الله می ترسم که کاری بشود که این وصایتاز دستم گرفته شود دعا کن که من تا آخر بار را برسانم تا اون لحظه که شمشیر سر مبارکش خورد بار به مقصد رسید فقط اونجا گفت فزت به رب الکعبه بارم به منزل رسید.
شریعتی:  خیلی ممنون و متشکرم الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیر المومنین و به معنای واقعی کلمه انشاالله که سایه پر مهر حضرت سر تک تک ما فرزندانشان مستدام باشد انشاالله آقا دعا بفرمایید و خدا حافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی:  بهترین دعا را می خواهم برای عزیزان یاد بدهم یک دعایی است پیغمبر ما گفته سید استغفار دیگر آقای تمام استغفارها در مباحث آینده خودمان می گوییم سرش را که چرا شد سر استغفار این را همه یاد بگیرند اللهم انت ربی خدایا بی صاحب نیستم تو پروردگار منی لا اله الا انت همه کاره دنیام تو هستی خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ من را خلق کردی من چه عددی هستم من عبد تو هستم و انا علی عهدک و وعدک من با عهدی که با تو بستم وعده ای که دادم در وعده ام هستم ما استطعت مقداری که توانستم اعوذ بک من شر ما زنعت ما از بد ترین کارهایی که کردم تصمیم گرفتید سر اون یقه من را بگیرید استغفار می کنم ادعونک بنعمتک علیک اعتراف می کنم که نعمت ها همه از توست چه نعمت هایی به من دادی فاعوذ بک من ذنبی گناه خودم را دستم گرفتم محضر تو آمدم که این را فاغفرلی خودم اعتراف می کنم تا مشتری تو هستم من را ببخش  فَاِنَّهُلایغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ جز تو هیچ کس نمی تواند این لکه ننگ را از پیشانی من بردارد که من را تطهیر بکند
شریعتی:  به به چقدر خوب!
حجت الاسلام عاملی:  چقدر غوغا کرده کوچک و مختصر هم هست این را شما صبح بخوانید و شب بخوانید باعث عاقبت به خیری شما می شود. انشاالله که ما هم در ثواب قرائتش شریک شویم.
شریعتی:  انشاالله خیلی ممنون و متشکر از شما حاج آقای عاملی عزیز و خیلی ممنون از لطف و مرحمت و همراهی تان بهترین ها را از شما از خدای متعال مسئلت می کنم در پایان برنامه امروز دعای می کنیم برای سلامت کسی که همه ما چشم به راه آمدنش هستیم امیدوارم که خود حضرت که صاحب عزای واقعی مصیبت جدشان هستند برای ما دعا بکنند که انشاالله محرم پر باری را پیش رو  داشته باشیم در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید تا سلامی دوباره خیلی ممنون و متشکرم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها