اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1403-02-06-نکاتی پیرامون استغفار برای بهره مندی از عبادات

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصرٍ و معین. سلام، به روی ماه شما آقایان و سلام به شما بانوان بزرگوار سلام به شما بینندگان و شنوندگان جان، عزیزانی که از طریق شبکه سه سیما یا از طریق شبکه محترم افق یا کانال های برنامه در پیام رسان های ایرانی، صدای برنامه را می شنوید یا از رادیو معارف رفقای خوب خودم، خیلی خوش آمدید به سمت خدای این نوبت که باز هم افتخار داریم با شما باشیم و البته در محضر حاج آقای حجت الاسلام عاملی عزیز که اجازه بفرمایید سلام علیک بکنم و جمال ایشان را ببینید و انشاء الله در محضرشان باشیم. سلامٌ علیکم خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام عاملی:  و علیکم السلام و رحمت الله، تشکر دارم خدا حفظ تان کند برای ما توفیق است که در خدمت ملت عزیزمان باشیم از خدای متعال عنایات خاصه را برای ملت عزیزمان برای کشورمان، اقتدار مضاعف را از خدای متعال مسئلتدارم انشاء الله رحمت خدا با عنایت خدا گشایش خاص انشاء الله در کارها صورت بگیرد و خدای متعال با عنایات خاصه در تمام مراحل عزت کشور ما را مضاعف بکند انشاء الله.
ملایی:  حاج آقای حجت الاسلام عاملی با توجه به اینکه هفته گذشته ماه عزیز و شریف و نجیب رمضان را درک کردیم و حالا یک فاصله ای هم ازش گرفتیم بحثی را شروع فرمودید حضرتعالی که خوب حالا چطوری باشد که دستمان پر باشد و چیکار کنیم که بهره هایی را که بایداز این ماه و از کل عمرمان و ازوقت مان ببریم فرمودید یکی مراقبه، و یکی استغفار و فرمودید عناوینی را ذیل عنوان استغفار انشاء الله این جلسه.
حجت الاسلام عاملی:  بله همینطور است.
بسم الله الرحمن الرحیم
دو تا رکن اصلی برای اینکه تلاش انسان در خصوص عبادات، و ریاضات شرعیه جواب بدهد مسئله مراقبه و استغفار هست، مراقبه آنجاست که وقتی آلودگی درست می شود مثل این است که یک بیماری ناپرهیزی کرده طبیعی است که دوایی و دارویی که دکتر تزریق کرده جواب نمی دهد و خرابی از همان جا شروع می شود از طرف خدای متعال نیست، دعاها را می خوانید أخرج  اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي وَاجْمَعْ بَيني وَبَينَ الْمُصْطَفي وَآلِهِ (دعای ابوحمزه ثمالی، فراز 25) یعنی آنها باید خارج بشود از قدر آخِرُ ما یخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّیقینَ حُبُّ الْجاه؛ آخرین چیزی که خارج می شود از قلب صدیق یعنی خیلی چیزها باید خارج بشود آثاری از منیت و آثاری از تکبر و آثاری از تفاخر به نحوی بخواهد خودش را نشان بدهد و اندازه ای که بود باید نمود، و در این خصوص استغفار هم نقش بسیار ویژه دارد یعنی یک صیانت قلبی در انسان درست می شود می داند که استغفار یک سلاحی است که انسان را حفظ می کند در خصوص استغفار ما باید این را دقت کنیم که استغفار یک چیزی است که تا استغفار باشد عذاب خدا هم نیست چه در دنیا چه در آخرت می توانی شما امانت استغفار می کنید تحویل بدهید به خدا طیئٌ عقبات بین دنیا و آخرت هزار عقبه اهونها و ایسرها الموت، آسان ترینش مرگ است، یک استغفاری می کنید شما صد استغفار می کنید خدای متعال امانت می دهی این در روایت اومده در زیارت امام حسین که خدایا این زیارت امانت می دهم در اون عقبات من برگردد در این خصوص ما بحث ا ز استغفار شروع می کنیم، اولاً تمام انبیاء، حرفشان این بوده است وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ  (هود، آیه 30) اگر بخواهد وارد بشود به محضر خدا اول می گوید است استغفروا ربکم آن خرابی هایی که درست کردید آنها را باید اصلاح بکنید، سبک اساتید ما هم این بود که خرابی های گذشته باید درست بشود، حق الناس اگر ضایع شده باید درست شود حق الله باشد باید درست شود آینده روی گذشته بنا می شود به تعبیر یکی از عرفا گذشته، گذشته نیست نمی شود گفت گذشته گذشته است، اثرش هست امیر المومنین هم یک جمله ای دارد ان الحق القدیم یا یبتلوا بشیء انبیاء حضرت شعیب حضرت صالح من در قرآن دیدم که دو بزرگوار می گویند که وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ  حضرت شعیب یک تعبیر خیلی خوبی دارد وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ  یمتعکم مطاع الحسناه خدا در خزانه خودش مطاع های خوبی دارد می خواهی از آن مطاع ها بگیری خیلی جالب گفته است دنبالش محشر است و یعطه مجزوم است یعنی شرطش استغفار است اگر استغفار کردی یعطی کل ذی فضلٍ فضله هر کسی که صاحب فضل است خدا فضلش را بهش محقق می کند فعلیت پیدا می کند در قبرستان دفن نمی شود این نتیجه استغفار است و خدای متعال یک جمله ای گفته واقعا در سیر و سلوک یک رکن است اون هم این است که می خواهد قوت روحی پیدا کنید در این مسیر یزدکم قوتاً الی قوتکم این راهش استغفار است ببینید چه عالی گفته یا قوم استغفروا ربکم استغفار کنید برگردید پشت سرت را نگاه کن آقای اشتهاردی می گفت همینطور درو کنی با داس بروی جلو این درست نیست باید برگردی خوشه ای که ریخته را جمع کنی مثال می زد می گفت شیخ بهایی در قبرستان یک صدایی شنید گفت شما نشنیدید؟ گفتند نه من شش ماه دیگر می میرم گفتم چی شنیدی به من گفتند شیخنا در فکر خود باش شروع کرد اون ریخت و پاش ها را جمع کند آقای اشتهاردی می گفت ما که نمی توانیم بشنویم ما باید خودمان به خودمان بگوییم شیخنا در فکر خود باش، تا آن خرابی ها را درست کنیم که در گذشته بود. می فرمود استغفروا ربکم ثم توبوا الیک باید وارد شوید برود اگر این کار را کردید یرسل السماء علیکم مدرارا آسمان را باران می کند می ریزد سرشان لذا دو معنا دارد یکی همین نعمت ظاهری خداست نزولات آسمانی آما می گوید و ما یذکر الا من ینیب باران باشد که و ما یذکروا من ینیب معنا ندارد یعنی آقای اشتهاردی می گفت رزق باید جنبه سماوی داشته باشد شما را از خاک بلند می کند که این جهان چاهی است بس تارکی و تنگ هست بیرون عالمی بی مبارک به تعبیر اقبال لاهوری چیست این برخاستن از روی خاک تا آگه گردد از خود جان پاک، بعد می فرماید و یزدکم قوتاً الی قوتکم چقدر عالی گفته، یزدکم قوتاً الی قوتکم نیروی شما را بیشتر می کند و اراده شما را بیشتر می کندو عطش شما را بیشتر می کند و ذائقه شما را تقویت می کند و ذائقه ها زمین تا آسمان فرق می کند یک ذائقه از اون چند تا نامحرم نگاه کند و او ن هم لذت می برد چقدر ما را نگاه می کنند نعوذ بالله و نستجیر بالله خودش را در چشم دیگران جستجو می کند این یک ذائقه است ان یزدکم فاعلش کی است؟ فاعلش خدا یعنی خود خدای متعال تولیت می کند این فاعل فاعلش بر می گردد به خدا یعنی خود خدا وارد می شو د این کار را انجام می  دهد غفاریت خدا هم وابسته به استغفار است چقدر عالی گفته خدای متعال وَإِنِّي لَغَفَّارٞ لِّمَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا ثُمَّ ٱهۡتَدَىٰ. (طه، آیه 82)
ملایی: این عبارت تاکید دارد
حجت الاسلام عاملی:  عمل صالح هم هم انجام داده ثم اقتدی یعنی چی؟ وقتی ایمان دارد عمل صالح هم دارد هدایت پیدا کرده که ایمان دارد ثم اهتدی یعنی چی؟ ثم اهتدی الی ولایتنا اگر ولایت اهل بیت نباشد نماز را می دزدند روزه را می دزدند حج را می دزدند حج را ندزدیدند خدا می گوید واتفقوا فی البیت العتیق این بیت عتیق است یا بیت اسیر است یا پرچم فلسطین را نگذاشتند یک پرچم فلسطین ما را هم دستگیر کردند گفتند نباید باشد باید عبادت کنید بروید سیاست را قاطی نکنید در حالی که قهرمان حج خودش یک تنه حمله می کند به طاغوت زمان می گوید افٍ لکم و لما تعبدون من دون الله ما هذه تماس کل یعد لها عاکفون یک تنه می گوید انی بریءٌ مما تعبدون چی شد؟ و لذا می شود تلائم به دین ثم اهتدی نباشد با دین بازی می کند بله نماز اقتضا دارد به شعیب می گویند الصلواتک تأمروک ان نترک ما یعبُد آبائنا نمازش قوه مجریه است نماز می گوید این کارها را ما نکنیم خوب فهمیدم روزه می تواند آتش جهنم را خاموش کند نمی تواند آتشی که الان برای مسلمان ها درست شده غرورشان شکسته شده این همه جنایت اینهمه طفل و این همه کودک و این همه زن و این همه جنایت، پس چی شد؟ یعنی اسلام یک حقیقت یکپارچه است بحث دیگری بود این یک حقیقت یکپارچه است خدا رحمت کند آقای فاطمی نیا انسان سوپرمارکت نیست که وارد بشوی هر چی هم خواستی بخری کسی هم نگوید چرا این را خریدی و اون را نخریدی همه این اجزا یک روح واحد را دنبال می کنند در فضای سالم زندگی بکنند پس سالم از اینجا خارج بشوند و روابط سالم داشته باشند کی درست می شود؟ سلامتی سلامتی اللهم انت السلام و منک السلام و علیک یعود السلام و تارک دار السلام هینا منا ربک من سلام همه سلامتی مطلق است از اجزاء یک چیزی غیر سالم نمی توانید پیدا کنید چشمش را که برگرداند ثم ارجع بصرک دفعتین هل تراه من خطور یک جزئی پیدا کن بی حساب است خوب تو هم بی حساب زندگی کن، وقتی یک چیز بی حساب نداریم معلوم است که شما را پس می دهد نمی پذیرد اگر ناسالم باشید لمیز الخبیث من الطیب خدای متعال تمام این شرایط برای این هست انسانها را خدا که فرستاد به این عالم سفر طولانی بود بروید و سالم برگردید چون سفر سفر طولانی است مشکلاتی دارد طبعاً انسان می ترسد، اول سفر گفت نترسید من یک برنامه ای می دهم نترسید،  هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره، 38) چرا اونجا گفت نترسید؟ سفری دارد می رود  إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ  (انشقاق، آیه 6) آیه دروغ میلیاردها دروغ می گیرند آیه رشوه زندگی شما زیر و رو می شود آیه رانت خواری یک اطلاعات اقتصادی که نباید در اختیار تو باشد و خیال کردی که حلال هم هست؟ هر کس سالم از اینجا خارج می شود ملائکه تعجب می کنند که چرا سالم خارج شد؟
ملایی:  اینقدر کار سخت است؟
حجت الاسلام عاملی:  بله، از هر هزار نفر چند نفر سالم خارج می شوند از هر صد نفر چند نفر سالم خارج می شوند من تا حال روایتش را نخواندم و هیچ وقت هم نمی خوانم، خیلی وحشتناک است نا امیدمان می کند خیلی وحشتناک است، اون وقت حالا ثم اهتداه شاهکار است اینجا ثم اهتدا بعد از آن اهتدا پیدا می کند یعنی به ولایت اهل بیت آنها مرجعیت  علمی باشند نماز حقیقتش امیر المومنین انا صلات المومنین و صیامهم یعنی اگر من نباشم نماز را از دست شما می گیرند نمازی که پیغمبر ما عرض کرده نماز چهار هزار حدود دارد لصلات الف آلافه ودود یکی اش این است که اطاعت از حاکم جائر واجب نیست کل عالم اسلام همین الان، غیر از قاریان اهل بیت کتاب هایشان پر از اطاعت حاکم جائر واجب است ولو زنا کنند ولو شراب بخورند اگر کفر بواص داشته باشد که از دین خارج شو د اگر اطاعت از حاکم جور واجب شود دیگر از دین هیچی نماند دهها آیه تعطیل شد همانها را بخوانم ثم اهتدا را همین جا دیدم استغفار خیلی جایگاه دارد شأن استغفار را ما شکستیم من هفت تا آداب استغفار را بگویم می بینید که استغفار چه شأنیتی دارد خدا فقط در استغفار گفته اگر استغفار بکنیم در مثلا رجب من تو را نبخشم لست بربکم لست بربکم جای دیگر خدا نگفته معلوم می شود رحمت بسیار خاصه است در استغفار یعنی خدا ندا بکند هل من مستغفر من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم لطف آن کن ای خاک درت تاج سرم تناظر است چه تناظاراتی خدای متعال کرده این تناظر است که خدا به ما اجازه حرف زدن داده بیاید بگوید هل من مستغفر هل من طالب انا جلیس من جالسنی تناظر است، کسی هست که با من همچنین باشد؟ یا لها من  مقام ما اصلحا به آقا میرزا جواد آقای ملکی تبریزی که می رسد به اینجا که خدا می گوید آیا کسی هست با من مجالست داشته باشد؟ می گوید یا لها من مقام ما اصنا می گوید کل انسانها روحشان را جمع کنند و به این مقام فدا کنم کم است خدا می گوید من می خواهم با شما مجالست داشته باشم چرا؟ چون إِلَّا رَحۡمَةٗ مِّن رَّبِّكَ الا رحمتا من ربک و رضوانک خلقت (اسرا آیه 87) است برای رحمت است تا حالا دقت کردید در قرآن چرا اهل بهشت ارث می برند اهل جهنم ارث نمی برند؟ برای اینکه خدا برای همه یک جایی تعیین کرده در بهشت، اونی که بهشت را نمی خواهد فَهَدَینَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا العَمَی عَلی الهُدَی  (فصلت، آیه 17) خدا می گوید می خواستیم چشمش را باز کنیم می گفتند خودش می گوید باز نکنید فَاسْتَحَبُّوا العَمَی عَلی الهُدَی  خوب اینها دیگر خودش انتخاب کرد جهنم را جایگاهش از بهشت چی می شود؟ اهل بهشت ارث می برند ٱلَّذِينَ يَرِثُونَ ٱلۡفِرۡدَوۡسَ  (سوره مومنون، آیه 11) دو بار خدای متعال در قرآن این را گفته است حالا ما استغفار را با آدابش شروع می کنیم و با این آداب واقعا استثنایی است، اولین آداب را که ما می خواهیم وارد شویم استغفار آداب دارد وقتی فرزندان یعقوب گفتند استغفار کن گفتند سرسختی نکن خدا آدابش دارد اون لحظه استغفار نکرد گفت سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (یوسف، آیه 98) اگر این حرف در آداب استغفار یک کلمه استغفر الله که می خواهید بگویید اینها رعایت بشود قلب انسان تکان می خورد خدا رحمت کند آقای مهندسی را می گفت ذکر، آن ذکری است که باعث بشود که قلب انسان تکان بخورد در ذکر زبان تکان می  خورد لا اله الا الله
شما می گویید لا اله الله الله زبان تکان میخورد و آثاری دارد آثار مهمی هم دارد اما مهم این است که قلب انسان تکانی بخورد  می دانید که مستحب است در تلقین از دوش میت بگیرند محکم تکان بدهند و تلقین شان کنند لابد اثر دارد.
مرحوم شیخ جعفر شوشتری که اونجا که می رسد می گوید قبل از اینکه آنها تو را تکان بدهند خودت یک تکانی بخور، یک تکانی به خودت بده، و آلودگی ها را بریز می گویند یک جوانی بوده خیلی شرور بوده و نمی توانسته پدر و مادر حریفش بشوند پدر می میرد مادر گریه می کند می گوید که چرا گریه می کنی مادر گفت وقتی نیروی انتظامی نمی تواند حریف ات بشود چیکار می کنم پدرت از دنیا رفت این خیلی اثر می کند روی این پسر دامنش را میگیرد و تکان می دهد می گوید مادرم هر چی بود ریختم می رود نجف یکی از علمای بزرگ می شود یک وقت همه را دعوت می کند عید مراجع را می گویند عید فطر نیست عید عزا نیست ما را برای عید دعوت کردی گفت من امشب عیدم است چون آن ذات مقدسی که یک عمر خودش را به ما معرفی کرده انه هو الغفور الرئوف امروز می خواهم به محضرش وارد شوم امروز شب ورودم به محضر حضرت احدیت است خدا رحمت کند آقای میانجی را می گفت 50 روایت داریم اهل بیت می گویند ما به استقبال شما می آییم 50 روایت داریم ما به استقبال شما می آییم می دانید که تبدل نشئه خیلی سخت است حول مطلع یک چیز وحشتناکی است حول مطلع یعنی اطلاع پیدا می کند به چیزهایی که تا حال ندیده است جلوات همه عوض می شود آنجا می گوید 50 روایت هست که ما به استقبال شما می آییم در روایت هست می گویند مومن را قبرش می گذارند وجدنا جماعتنا هناک یعنی پنج تن آل عبا، می بینید پنج تن آل عبا زودتر از این خانم اونجا هستند تو چطور زندگی می کنی که ارزش داشته باشی که پنج تن آل عبا زودتر از تو بیاید در آن منزل جدید مستحب است کسی که در حال انتظار است بهش بگویی که یا ولی الله لا تفضح آقای حسن زاده حجت الاسلام عاملی می فرمودند من بالا سر علامه طباطبایی بودم می گویند یا ولی الله یا تفضح یعنی نترس و نگران نباش ولی من یک چیز دیگری عرض می کنم در روایت هست که حالت احتضار مومن که می شود امیر المومنین می آید صورتش را تا دهن این آقا می گوید انا علی ابن ابیطالب الذی کنت تحباه والله الفرج من همان علی ابن ابیطالب هستم که من را دوست داشتی الان لأنفعک الان من کاری می کنم که به دردت بخورد هر مشکلی داشته باشی در آن لحظه.
ملایی:  یا امیر المومنین.
حجت الاسلام عاملی:  حالا در اینجا اولین ادب را که می خواهیم شروع کنیم این است که بی استغفار استغفاف نکنیم یعنی این را دقت کنید که سهمگین ترین بلاها را استغفار دفع می کند بزرگ بشمار خیلی بزرگ بشمار، یک راهش این هست که تصور کند آن گناهانی را که از عقوبت آنها تن انسان می لرزد، عقوبت هایی که طرح شده در روایت در روایات این ها را گفتند آن حساس ترین خطرناک ترین گناهان که انسان به آن گناهان شقاوتش برسد خیلی وحشتناک است استغفار که می کند من اینها را دونه دونه می شمارم عزیزان اولاً تصور بکند آن گناهانی که قرار است با آن گناهان خدا یقه اش را بگیرد یعنی قرار نیست در این دنیا بخشیده شود با آنها یقه اش را قرار است بگیرد تصور بکند که خدای متعال از گناهانی قرار است سوال بکند که اگر از آنها سوال بکند جوابی ندارید تصور بکند گناهانی را سوال می کند که اگر سوال بکند آرزوی مرگ می کند که ای کاش چون خدا می گوید من خودم حکم می کنم من خودم شهادت می دهم من خودم خبر می دهم و من خودم حساب می کشم این چهار تا آیه دارد، خدای متعال خودش یحکم بینهم ینبئهم خدا سریع الحساب است و خدای متعال شاهد هست، فان الحاکم هو الشاهد فان الشاهد هو الحاکم اون وقت تصور بکند که خدا الان یک چیزی سوال می کند که آرزوی مرگ می کند می گوید یا لیتنی کنت تراباه می گوید یا لیتنی کنت نسیاً منسیا می دانید چی است؟ شما الان در یک قهوه خانه نشستید استاد من اینطوری می گفت بعد یک مثلاً چیزی آنجا ایشان مثال می زند فندک تان آنجا بین راه، راه افتادی رفتی بعد رفتن یادت افتاد جا گذاشتند می گویی ولش کن اینی که گفتی ولش کن می گوید نسیاً منسیا یعنی با علم به اون که اونجا مانده فراموش می کنیم توجه فرمودید؟ مرحوم شیخ جعفر شوشتری می گوید اگر از من بپرسند شدیدترین آیه در قرآن چی است می گویم این آیه است انا نصیرکم با علم به این که خدا می داند این آقا چقدر اینجا گرفتار است و داخل جهنم و عذاب است خدا که چیزی را فراموش نمی کند یعنی حکم فراموش شده را بار می کنیم، مرحوم شیخ جعفر شوشتری می گوید به هر بلایی حاضرم که در قرآن گفته شده اما به انا نسئلکم له آن جایی که می گوید آن گناه را ببیند می گوید یا لیتها کان فی القاضیه اون را تصور کن که بگوید ای کاش مرگ همه چیز را تمام می کرد یا لیتها کانت فی القاضیه یعنی مرگ قضاوتش را می کرد دیگر بعد مرگ هیچی من نمی دیدم این عوالم را نمی دیدم آن وقت استغفار می کرد تصور کنید گناهانی را که وقتی آن گناه را خود انسان می بیند در عیناه ریحا و دوا وقتی آن گناهان را می بیند گناهی که خودش کرده اشک از چشمش نمی آید قیحا و دما قیح چرک که می گویند خون را می گویند چرا؟ این را هیچ استفاد نکنید برای اینکه بعد از مرگ هم جایگاه خودش را می بیند هم جایگاه خلقت را می بیند و هم بالنسبه جایگاه حضرت حق را می بیند آیه های جدید و با آیویت جدید را می بیند و تازه می فهمد که چه گناه بزرگی مرتکب شده که اومده به کی اهانت کرده؟ اونجا هم متوجه می شود که لمن الملک الیوم الا علی واحد القهار اونجا هم و نزول الله لا یخفی منهم الشی آنجا می فهمد کاری که کرده چه جنایتی بوده و در برابر چه کسی هتاکی کرده است، دمئت عیناه ریحا و دما برای همین است اون وقت آنجا استغفار می کند متوجه بشود که آنجا می گوید وقتی آنها را می بیند می گوید الویل لی یا ویلتاه یا حسرتاه که شروع می شود خدای متعال یک جمله ای دارد آنجا می گوید یک بار نگو یا عیلی مکرر بگو یا عیلی لا تدع الیوم الصدوراً واحدا وادع صبور کثیرا خود این که انسان تصور می کند که خدا خطاب قرار بده انسان را اینطوری صحبت کند، یا هو الله جهنم یعنی چی؟ جهنم همین است خدا به انسان اینطوری بگوید یک جمله ای را می گویم آقا این آنقدر ارزش دارد خدا که صحبت هایی که کرده با اهل جهنم می دانست که سخت ترین صحبت خدا با اهل جهنم اقسعوا فیها و لا تکلمونی وقتی که می خواهند سگ را دوره اش کنند می گویند اقسعوا فیها و می گوید با من حرف نزن خواهش می کنم از عزیزانی که به این بحث گوش می دهند بروید این آیه را بخوانید که در حق کی است سقط در حق کسانی که احکام دین را مومنین را آیات را مسخره می کنند خانمی که حجاب دارد حجاب را مسخره کرده آیات حجاب را استهزاء کرده ماه مبارک را استهزاء کرده روزه را استهزاء کرده فقط دارد استهزاء می کند استهزاء خیلی سخت است پیغمبر با آن عظمتش تحمل نداشت برای استهزاء خدا تسلا داد گفت انا کفیناک المستهزیین(سوره حجر، آیه 98).  فرمود روز قیامت می بینم یک کسی را روی زمین می کشند می برند می گویم این کی است می کشید می فرمایند: هذا من قسمه الرمضان کسی است که ماه مبارک رمضان را باهاش خصومت کرده یعنی حرمت ماه را شکسته بحث استهزاء خدا برای استهزاء دین استهزاء احکام دین استهزاء مومن آنقدر حساس است الله یستهزء بهم خودم استهزائشان می کنم و یمدهم فی طغیانهم یعمهون در اهل جهنم می بیند در بهشت باز شد چه جای با طراوتی ملائکه اشاره می کنند که بالاخره اینها می روند با قول و احدی که ببینید چه توفیق بزرگی تا می رسند آنجا در بسته می شود دوباره باز می شود دوباره تکرار اهل جهنم می گویند خدایا ما را استهزاء می کنید خدا می گوید این استهزاء استهزائی است که خودتان کردید در دنیا آن شخصی که حجاب دارد لبیک از همه چیز جلوتر لبیک گفته به پدیده های خدا پدیده های خدا را خراب کنید و با مسبب الاسباب درگیر شوید یک نوع واقعا زنون است برای اینکه ما همیشه احتیاج به آن مسبب الاسباب داریم یک روایتی می خوانم یادگاری باشد خدا بر ضد موسی گفت انا بدک اللازم همینطور که لابد می گوییم بد یعنی موسی تو یک چاره داری تنها چاره ات من هستم تنها چاره ات را می زنی خراب می کنی؟! الان دهن کجی کردی به شانزده آیه حجاب یا ربایش همینطور یا خیانت به بیت المال و آیه حق الناس جایگاه اجتماعی افراد را انسان پاره پاره بکند ببرد انا بُدّک اللازم و لذا گفت که الف شات ات را ملح آبگوشت بخواه علف گوسفند ات را نمک غذایت را حالا در آنجا اینها را وقتی تصور می کند حالا این تصور اینها را که من می گویم اینها در ذاکره اش باشد استغفار بکند آی استغفار چه استغفاری می شود یک لحظه استغفار از زبانش نمی افتد اینهایی که من می گویم کسی بهش بدهد استغراق می کند تمام لحظاتش را، مشهور است که یکی از بزرگان علمای تبریز از سامرا که می خواسته برگردد تبریز می رود میرزای شیرازی استادش بوده می گوید به من نصیحتی بفرمایید سی سال خدمت شما بودم می گوید در هر روز یک ربع به خودت اختصاص بده تفکر بالاترین عبادت است من اینجا چیکار می کنم این عالم چه مقصدی دارد یک بنا را بدون یک بنای کوچک را بدون مقصد درست نمی کنند این بنای بزرگ بی مقصد است صاحب ندارد؟ هدف ندارد برای چی این جا درست شده من اینجا چیکار می کنم؟ یک ربع بعد از مدتی که از تبریز می روند میرزای شیرازی سوال می کند که اون بزرگوار چیکار می کند؟ می گویند یک ربعش شد 24 ساعت، الذین یذکروا الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم دیگر چیزی ماند؟ خیلی ها تعجب می کنند یعنی چه؟ اما تعجب زمانی از بین می رود که به دو چیز واقف بشود، یکی قاب تصویر جمال حضرت حق، از وقتی که رفت دیگر رفت، دومی هم قاب تصویری که خدا از صحنه ابدیت درست کرده، اون را وقتی با خون و گوشت عجین شود و با وجودش عجین شود این دیگر همان مومن آرمانی می شود که وقتی که قرآن خوانده می شود اشک جاری می شود خدا می گوید وقتی قرآن را می خوانید سجده نمی کنی؟ و اذا قرء علیهم القری از این سجده های واجب نیست ولی خدا می گوید این قرآن من سجده دارد انه لقولٌ صح حرف نهایی به من زدند من شوخی ندارم با شما که بیایم اینقدر حرف بزنم و آخرش هم هیچی، چه آیاتی! حضرت فرمود انه و الآیات و الجد الحق در عالم زندگی بسیار جدی است یک لحظه را از دست بدهی باختی، روایت هست اهل جنت پشیمان نیستند الا إلـّا عَلی ساعَةٍ مَرَّت بـِهـِم فی الدّنیا لـَم یَذکـُر الله  فیها مگر در آن لحظه ای که گذشته و ذکر خدا را نکرده است حالا یک مطایبه ای عرض می کنم مطایبه است یک آقایی شیطان را دید گفت من می خواهم با تو مناظره کنم مباحثه کنم باشه مناظره را شروع کردند چنان عالی حرف زد آخر سر شیطان محکوم محکوم شد و شیطان نمی توانست دیگر حرف بزند گفت خوب حالا بگو ببینم تو غالب شدی یا من شیطان گفت من غالب شد برای اینکه یک ساعت وقت ات را گرفتم وقت ات را ضایع کردم الوقت سیفٌ سهمان حالا یک گناهی یکی اش هم عرض بکنم که تصور بکند که در برابر خدا ایستاده است اما خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ  (قلم، آیه 23) خدا در قرآن از چهره ها صحبت کرده آیاتی دارد مربوط به چهره، یعنی قاب تصویر ابدیت را ببینید همه اینها باید سر جای خودش قرار بگیرداز چهره ها خیلی صحبت کردیم وجوه یومئذ مصفره ضاحکتٌ مستبشره تا آخر از چشم ها صحبت کرده بعضی از آیاتی که مربوط به چشم است این است متهم چیکار می کند؟ سرشون رو می اندازند پایین خشعاً ابصارهم بعضی ها خاشعتاً ابصارها فرقهم ذله تمام ذلت صورتشان را گرفته هر گناهی که انسان وقتی تصور می کند یک گناهی کرده الان نمی تواند صورت خدارا نگاه کند چشمش پایین است از شرمندگی که چیکار کرده از خودش بدش می آید یک آیه عجیب خدا درقرآن می گوید من خطاب می کنم به آنهایی که از خودشان بدشان می آید می گویند لمقت الله اکبر مم اقطکم انفسکم آن مقداری که شمااز خودتان بدتان می آید من بیشتر از آن از شما بدم می آید و مقتُ الله اکبر، خوب تکمیل کرد آیه را یعنی چی بگویم خدا بیاید بگوید اینقدر من از شما بدم می آید چرا من با 124 هزار پیغمبر سراغ شما آمدم من با کتاب های آسمانی سراغ شما آمدم من با خاتم الانبیاء کسیکه علمش به اندازه کل کائنات هست سراغ شما آمدم تمام ذرات عالم آیه کردنداز روی هر سوره ای چون از او هر آیه ای چون سوره خاص یکی چون کوثر و وان دگر اخلاص با صد هزار جلوه برون آورده که من با صد هزار باشم به تماشا من کوتاهی نکردم ان  علینا للهدی خدا می گویدشما انسان ها گردن من حق دارید این هم حق هدایت است خدا می گوید من حق هدایت را ادا کردم كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‌  (طه، سوره 126) آیات من همه آمد سراغ تو یعنی یک جمله ای بگویم آنقدر این مهم است اصلاً یک معما مثل معما می ماند که بشر چطور منتقل نمی شود از نقش به نقاش، حافظ می گوید من اصلا نقش نمی بینم حافظ می گوید من همه جا را نقاش می بینم چطور از نقش به نقاش شما پی نبردید؟ از جلوه به ذی جلوه منتقل نشدید این همه در علم پیشرفت کردید اما انتقام انتقام انتقام این انتقام است که باعث می شود که انسان چالش حق اجرا کند و بهشت از اینجا شروع شود آقای ملایی هشتاد وصف بهشت در زمان ظهور امام زمان محقق می شود، هشتاد وصف بهشت، چرا؟ چون ائمه جامع الکلمۀ علی التقوی هستند همه وقتی با تقوا شوند در روایت هست دستش را سر مردم می کشد در بعضی روایات هست خدا دست می کشد سر مردم تبلغ اخلاقهم عقلشان کامل می شود عقلشان کامل شود بهشت از همین جا شروع می شود العقل ما عبد به الرّحمن و اکتسب به الجنان  (حدیثی از امام صادق) واکتسب به الجنان، نه اینکه فقط اون جنان اینجا مزرع خلقه بصیرت زشت هفت دوزخ تویی هشت بهشت
ملایی:  به به! خیلی متشکرم آقای حجت الاسلام عاملی تا اینجای البته حالا کار داریم امروز با شما همچنان یک مقداری زمان قطعاً بعد از تلاوت قرآن کریم برایمان خواهد ماند با توجه به زمانی که تا این لحظه گذشته و می خواهیم حظ ببریم.
آرزوی سلامتی کنیم برای کسانی که بهمون نکاتی یاد می دهند برای زندگی بهتر هر کسی که در برنامه سمت خدا در مسیر تلاش برای اعتلای باورهای دینی، دست در دست این مجموعه می گذارد از کارشناس و برنامه سازها و همه رفقا،.
محضر قرآن کریم خواهیم بود این پنج شنبه صفحه 49 قرآن کریم را انشاالله تلاوت می کنیم آیات 283 تا 286 سوره مبارکه بقره یعنی صفحه پایانی این سوره نورانی، و سوره بقره امروز به پایان می رسد انشاء الله که همراهی بفرمایید از همین الان نیت کنیم ثواب تلاوت این آیات را در روز پنج شنبه اولا برای ابا عبدالله الحسین در آستانه شب جمعه و بعد برای همه شهدا و اموات و کسی که در نظرتان هست.
صفحه 49 قرآن کریم
ملایی:  اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا شکرت فرصت دادی دوباره یک بار دیگر به اینجای برنامه برسیم یعنی سمت خدا به لحظات تلاوت قران و البته ادامه فرمایشات حاج آقای حجت الاسلام عاملی در این دقایق باقیمانده.
حجت الاسلام عاملی:  بسم الله الرحمن الرحیم
لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ ۖ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (بقره، آیه 284) من از بینندگان و شنوندگان عزیز سوال دارم بالاترین جمال چی است در این دنیا؟ طبیعتش را شما می بینید چقدر زیباست و خلقت را می بینید چقدر زیباست کائنات را می بینید چقدر پر هیبت و زیباست ولی زیباتر از این هست، زیباتر از این آن مدیریتی است که این عالم را اداره می کند بالاترین جمع ها آن مدیریت این عالم است مدیریتش آنقدر دقیق است یک تب پیدا کنید و یک غم پیدا کنید و یک رسه پیدا کنید یک چیزی دستت بیاید یا از دستت برود یک نیتی بکنی و یک خطوری داشته باشی همه اینها ماموریت دارد همه اینها حساب شده است گاهی دلت می گیرد همه اینها حساب شده است مدیریت این عالم آن قدر فوق العاده است خدا بارها عظمت مدیریت این عالم را به رخ کشیده یک ذره هم از قلم نمی افتد وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ (یونس، 61) خیلی عجیب است، یعنی این آیه که دیگر محشر است ان تبدوا ما فی انفسکم دردلتان هست چه ابداع بکنید و اظهار کنید و چه اظهار نکنید آنهم حساب می شود یعنی اینقدر ترازوی خدا دقیق دقیق است کسی بیابد آبرو ریزی کند و آبروی کسی را بریزد خلاص شود و برود امکان ندارد کسی بیاید نقد پنهانی به بیت المال بزند و بیاید رد شود اینطور نیست نیت ها هم محفوظ است انّ اللّه َ يَحشُرُ النّاسَ على نِيّاتِهِم يَومَ القِيامَةِ .  (کنزل العمال، 7248) این مواد صورت های برزخی همان نیت هایی ا ست که شماها در این عالم دارید ذره ذره این عالم همه این ها احتیاج پروین اعتصامی یک بحثی دارد می گوید که قطره ای که از جویباری می رود از پی انجام کاری می رود، حکمت فوران می کند، کار خوب کردی یک عکس العملی دارد کار بدی کردی یک عکس العملی دارد هم در دنیا و هم در آخرت عدالتی بالاترین جمال در مفاهیم عدالت است، عدالتی که خدا در آخرت دارد ذره هم می آید روی ترازو حضرت به یکی از استاندارها نوشت که این مرد گرفتار را می فرستند کارش را درست کن والله سائلک حتی أن الذّره و الخردل، حتی از استاندار و از ذر یعنی همین که از روزنه آفتاب بیفتی ذرات معلق در هوا از آنها هم حساب بکشند یعنی جمال را ببین و دقت را ببین حضرت یوسف عفتش را حفظ کرد آخرش به کجا رسید؟ خدا دارد آخر سوره یوسف می گوید  فَإِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجۡرَ ٱلۡمُحۡسِنِينَ مضمون آیه است ما نمی گذاریم کسی که احسان کرده کار زیبایی کرده از بین برود یا وقتی که حضرت موسی عفت به خرج داد با اون دو تا دختر، خدا اومد تزویج کرد دختر پیغمبر را به حضرت موسی یعنی عالم جوری  درست شده که  وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (سبأ، آیه 34) یک ریالی خرج کنید خدا می گوید خودم تضمین کردم جایش را پر می کنم، آیاتی در قرآن هست که اینها همه نشان می دهد کوچکترین کارهایی که . تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَوف الیکم  جوانبه وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوه (آل عمران، آیه 115) یک کار خیری که کردی ما کفران خیر نداریم خدا می گوید ما کفران خیر نداریم این نتیجه اش به شما بر می گردد اگر آبرو ریختی وافتضح مفتضح می شوی ولو در جمال را ببین مدیریت عالم است سنت های عالم این عالم مدیریت میی شود من غش غشلی سر کسی کلاه گذاشتی سرت کلاه یم گذارند کما تدین تدانی هر طور با مردم معامله کنی عالم اینطوری است یک آقایی بود یعنی خدمت شما عرض می کنم آقای ابوی ما تو خانه منبر می رفت برای ما منبرها را گوش می داد، سخنان حکمی خوبی داشت، یک جمله اش که تکرار می کرد می گفت «بو عالم ورقاندی» این عالم ورقان یعنی زننده، یعنی خطا بکنی می زند
 این جهان کوه است و فعل ما ندا          سوی ما آید نداها را صدا
گرچه دیوار افکند سایه دراز               باز گرد سوی او سایه باز  
آقای اراکی می گفت خدا دیر می گیرد اما سخت می گیرد، این آیه این را می گوید که خدا می گوید همه چیزی که در دلتان هست در ترازوی من حساب دارد
ملایی:  خیلی ممنونم حاج آقای حجت الاسلام عاملی خدا انشاء الله بهتون سلامتی بدهد برای ما دعا کنید.
حجت الاسلام عاملی:  در قرآن می خوانیم پیغمبر ما خیلی ناراحت بودند که قبله جوری است که اهل کتاب می گویند به قبله ما نماز می خوانند ناراحت بود یک نگاهی به آسمان کرد، خدا می گوید که به پیغمبر می گوید دیدیم به آسمان نگاه کرد کارت را درست می کند از این معلوم می شود که به آسمان نگاه کردن موضوعیت دارد، قد تراه قد نری تغلب وجهک فی السماء فاء آورده چو ن به آسمان نگاه کردی تذکرات را درست می کند من توصیه می کنم شب قبل از خواب در حیاط یا در بالکن خانه یک نگاهی به آسمان بکنند این دعا را که من می گویم بخوانند به نظرم که محشر می شود اِلهي اَنْتَ اَوْسَعُ فَضْلاً وَاَعْظَمُ حِلْماً مِنْ اَنْ تُقايسَني بِعَمَلي اَوْ اَنْ تَسْتَزِلَّني بِخَطيئَتي (دعای ابوحمزه ثمالی) خدایا شأن تو خیلی بالاتر از این است که به من گیر بدهی بگویی چرا این کار را کردی و چرا آن کار را کردی آخه این کار را کردی ما آذری ها می گوییم «باش قوشماخ» یعنی الله منه باش قوشماه الهی انت اوسع لفضله خدایا فضل ات خیلی وسیع تر حلمت خیلی بزرگتر از این است که من را با کارهایم مقایسه کنی و بگویی این کار را کردی این کار را کردی العفو العفو سیدی سیدی یعنی تو آقا هستی آقا هیچ وقت این کارها را نمی کند.
ملایی:  ای جانم العفو العفو العفو یا سیدی خیلی ممنون و متشکر چه هدیه خوبی ما این دعاها را که شما عزیزان و بزرگواران و کارشناسان برنامه می فرمایید رفقایمان در کانال های برنامه می گذارند می توانند مراجعه کنند به پیام رسان های ایرانی متن این دعاها را با خیال راحت اگر کسی حفظ نکرد دلواپس نباشد بروید در کانال های برنامه و شبکه های اجتماعی و پیام رسان های ایرانی.
خیلی ممنون از عزیزان بیننده و شنونده های عزیزی که دارید صدایمان را می شنوید دعا می کنیم برای سلامتی وجود نازنین حضرت بقیۀ الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء خدا نگهدار.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها