حجت الاسلام حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه مخاطبین عزیز از همه شبکهها. شریعتی: امروز قرار است که خبرهای خوش بشنویم و قرار است که یک تابلوی بسیار زیبا و دیدنی حاج آقای حسینی ترسیم کنند از عصر ظهور، از بشارت منجی و مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید. حجت الاسلام حسینی قمی: سپاسگزارم. بسم الله الرحمن الرحیم. با این شروع زیبایی که جنابعالی داشتید من خیلی مقدمه را طولانی نکنم. در نهجالبلاغه مکرر امیرمؤمنان (س) راجع به ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) و مقدمات ظهور، حوادث بعد از ظهور اشارات فراوانی دارند. از جمله این خطبه 138 نهجالبلاغه که محور کلام امروز ما هست. حضرت میفرماید: «يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى» جالب است من همینجا اشاره کنم بسیاری از کسانی که نهجالبلاغه را شرح کردند از علمای اهل سنت، تصریح کردند که این اشارهای به وجود نازنین امام زمان (ارواحنا فداه) است. از جمله ابن ابی الحدید که از علمای اهل سنت است، در حدود هفتاد هشتصد سال پیش زندگی میکرده است و شرح نهجالبلاغه مفصلی دارد، ذیل همین خطبه 138 عبارتی دارد من میخوانم. مینویسد: «هذا إشارة إلى إمام يخلقه الله تعالى في آخر الزمان و هو الموعود به في الأخبار و الآثار» همان امام زمانی که در اخبار و آثار به او وعده داده شده است. همینطور باز جالب است همین ابن ابیالحدید در ذیل حکمت 209 نهجالبلاغه، آنجایی که امیرالمؤمنان میفرماید: «لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها» حالا ترجمه میکنم. باز میگوید که «اصحابنا یقولون» ابن ابی الحدید میگوید اصحاب ما میگویند: «انه وعد بامام» این حکمت 209 وعدهای است به آن امامی که «يملك الأرض و يستولي على الممالك» بر همه عالم استیلا پیدا میکند. جالب است. در این حکمت حضرت میفرماید: «لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها». دینا حتماً به ما رو خواهد کرد. یعنی نگاه نکنید که امروز اهل بیت علیهم السلام را کنار گذاشتند. حتماً یک روزی دوباره دنیا به ما برمیگردد، مردم دنیا به ما برمیگردند، متوجه میشوند کسی غیر از امام زمان ارواحنا فداه نمیتواند مصلح باشد. از همه این کسانی که مدعی اصلاح هستند و حقوق بشر هستند و حقوق انسانی هستند، از همه ناامید میشوند. آن روز دوباره به ما برمیگردند. «بعد شماسها» بعد از این حوادثی که الآن میبینید هست، الآن سرکشی میکنند ولی دوباره برمیگردند. «عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا» خیلی عجیب است. چطور یک مادر دنبال بچه خود میرود، انقدر دنیا تشنه عدالت میشود که خودشان دنبال امام زمان (ارواحنا فداه) هستند. الآن دارید میبینید. خیلی روشن است الآن در همین حوادث اخیر غزه انصافاً آدم دارد میبیند. مردم دیگر از همه این مجامع بینالمللی ناامید شدهاند. واقعاً ناامید شدهاند. شما الآن میبینید دارد کشتهها و شهدای مردم مظلوم غزه به سی هزار میرسد. اصلاً یک کاری کردهاند که مردم روی این عددها دیگر حساسیت نداشته باشند. روز اول گفتند 100 تا، 200 تا، 1000 تا، 2000، 5000، 10000، 20000 هزار، 30000 هزار دارد. مثلاً یک کاری میکند برای مردم عادی باشد. شریعتی: نسلکشی در روز روشن. حجت الاسلام حسینی قمی: بله، آن وقت میگویند آقا هولوکاستی بوده یا نه. از این هولوکاست بالاتر؟ و الآن ببینید واقعاً مردم از تمام این مجامع بینالمللی دیگر ناامید هستند. حالا اگر یک هزارم این کشتهها را خود این صهیونیستها میدادند، امریکاییها میدادند. چقدر قطعنامه صادر میشد، چقدر اعلامیه میدادند، چقدر بیانیه میدادند، چقدر محکوم میکردند. اما در روز روشن اینطور دارند جنایت میکنند. به هر حال دنیا وقتی از همه اینها ناامید شد، امیرمؤمنان حکمت 209، «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا» مردم دنیا آن وقت به ما روی میآورند. «بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا» چطور مادر دنبال بچهاش میرود. یعنی با چه مهربانی ماد دنبال فرزند خود میگردد. بعد حضرت این آیه را خواندند. امیرمؤمنان این جمله را که فرمودند: «وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِك» بعد از آن این آیه را خواندند. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين» جالب است. این آیه که ما مکرر خواندهایم و مکرر شنیدهایم و تفسیر میکنیم به ظهور امام زمان، در بیان امیر مؤمنان آمده است. حضرت میفرمایند دنیا به ما برمیگردند، اقبال میکنند، بعد آیه را میخوانند. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين» پس ابن ابیالحدید هم ذیل این حکمت 209 و هم ذیل این خطبه 138 میگوید این اشاره به امام زمان ارواحنا فداه است. خیلی از علمای دیگر هم دارند. حالا به عنوان نمونه عرض کردم. حالا خطبه چیست؟ من اول خطبه را توضیح بدهم، بعد چند مطلبی انشاءالله. چون شنبه آینده مستحضر هستید که شب نیمه شعبان است. ولادت امام زمان ارواحنا فداه است. به نظرم دیگر ما نباید بگوییم یادآوری کنیم. انشاءالله مردم نگویید ای کاش زودتر گفته بودید حواس ما جمع بود، یک برنامهای در نظر میگرفتیم، جشنی میگرفتیم، چراغانی میکردیم. هر کاری میخواهند بکنند دیگر دقایق و روزهای آخر هست. «يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى» امام زمان ارواحنا فداه «یعطف الهوی علی الهدی» الآن هدایتها تابع هواپرستیها هست. یعنی هواپرستی نمیگذارد مردم دنبال هدایتها بروند ولی امام زمان (سلام الله علیه) که بیاید یعطف الهوی علی الهدی. آن زمانی است که هدایت اصل است، هدایت حاکم است. هدایتهای عقلانی حکومت میکند. هواپرستیها کنار میرود. «يعطف الهوى على الهدى إذا عطفوا الهدى على الهوى» الآن در جامعه هدایت نه، هدایتهای عقلانی خبری نیست. همش هواپرستیها است. الآن ظلمهایی که در دنیا دارد میشود، تمام آن به خاطر همین هواپرستیها است. این آیه نورانی را حتماً عزیزان با آن آشنا هستند. «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه» ابه او برای او هواه شده است. الله معبود او نیست. فضل خودش هست. در زمانی که مردم دنبال هواها هستند، کاری با هدایتهای عقلی ندارند، امام زمان ارواحنا فداه برمیگرداند. هدایتها را مقدم میکند. بعد در جمله دوم میفرماید: «وَ يَعْطِفُ الرَّأْيَ عَلَى الْقُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْي» امام زمان (سلام الله علیه) وقتی بیایند آرای دیگران را کنار میگذارد. میگوید همه باید دنبال قرآن باشیم. معیار قرآن است نه آرای ما. در حالی که قبل از ظهور چه بود؟ «عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْي» قبل از ظهور کسانی هستند که رأی خودشان را بر قرآن تحمیل میکنند و حاکم میکنند. به هر حال میبینید الآن بسیاری از موارد تعارف ندارد. حتی ما که خیلی ادعا داریم باید امتحان خود را پس بدهیم. آیا واقعاً تسلیم قرآن هستیم یا قرائت خودمان را بر قرآن تحمیل میکنیم؟ این حدیث خیلی حدیث تکاندهندهای است از امام صادق (ع): «من فسر القرآن برأیه آیة» یک آیه. تفسیر به رأی بکند. بگوید اینکه من میفهمم، این قرائتی که من دارم. «فقد کفر» یک آیه قرآن را بخواهد به رأی خودش، ما باید تسلیم قرآن باشیم، ما باید خودمان را به قرآن عرصه کنیم. نباید افکار خودمان را بر قرآن تحمیل کنیم. عرض کردم مثال آن خیلی زیاد است. مجال نیست. خطبه طولانی است، مطالب زیادی را هم در نظر گرفتم. والّا مثال زیاد دارد. همه کسانی که یک برنامهای برای خودشان دارند نمیخواهند تسلیم قوانین دینی باشند. یک جور توجیه میکنند. من یک حدیث خیلی تکاندهندهای است بخوانم بعد چند تا مثال بزنم. حدیث در غیبت شیخ طوسی رضوان الله علیه است. شیخ طوسی که از بزرگان علمای شیعه است. حدود هزار سال پیش زندگی میکرده است، کتابی به نام غیبت دارند از امام صادق. من خواهش میکنم عزیزان بیشتر عنایت کنند یک وقت خدای ناکرده ما که مدعی ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) هستیم، عصر ظهور در برابر حضرت نایستیم. امام صادق (س) فرمود: وقتی امام زمان قیام میکند «اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهَلَةِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّة» جاهلان عصر جاهلیت با پیامبر چه میکردند؟ چه درگیریای با پیامبر داشتند؟ جاهلان عصر ظهور، اینها شدیدتر با امام زمان برخورد میکردند. بعد حضرت مثال زدند. خیلی مثال جالبی بود. «ان رسول الله اتی الناس بهم یعبدون الحجاره» رسول خدا مشکلشان با مردم جاهلیت چه بود؟ آنها بت میپرستیدند. میگفتند چرا با بت ما مبارزه میکنید. درگیری مردم جاهلیت با پیامبر سر همین بود. رسول خدا میفرمود خدای شما یکتا است. این خدا نیست. این بتها و سنگها و چوبها خدا نیست. دعوا سر همین بود. «ان رسول الله اتی الناس بهم یعبدون الحجاره» دعوا سر بتپرستی بود. ولی وقتی فرمود امام زمان ما ظهور میکند، «قَائِمَنَا إِذَا قَام» قیام میکنند، «أَتَى النَّاسَ» پناه بر خدا. با امام زمان درگیری پیش میآید. سر چی؟ عصر جاهلیت دعوا سر چی بود؟ سر بتپرستی. پیامبر میفرمود یکتاپرست باشید، اینها میگفتند بتپرست شوید. ولی امام زمان ارواحنا فداه که ظهور میکنند، «أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ» تفسیر خودشان را از قرآن میخواهند به امام زمان تحمیل کنند. میگویند اینکه ما از قرآن میفهمیم درست است. آن برداشت شما درست نیست. شریعتی: خطر این خیلی بیشتر است. حجت الاسلام حسینی قمی: این الآن هست. عرض کردم. میخواهیم امتحان کنیم آقا واقعاً ما در عصر ظهور این گرفتاری را خواهیم داشت یا نه. بسم الله. الآن تسلیم قرآن هستیم یا نه. اگر الآن قرائت خودمان را، برداشت خودمان را بر قرآن تحمیل کنیم قطعاً عصر امام زمان ارواحنا فداه هم ما در برابر امام زمان خواهیم ایستاد و تفسیر حضرت را نخواهیم پذیرفت. خیلی عجیب است. تکرار میکنم. غیبت شیخ طوسی رضوان الله علیه از منابع دست اول ما است. بعد حضرت فرمود: «فیتأولون علیه کتابا» اینها قرآن را در برابر امام زمان تفسیر خودشان، تأویل خودشان را بر امام زمان میخواهند تحمیل کنند «ویقاتلونه». یعنی با قرآن با امام زمان میجنگند. عزیزان من هشدار است. به هر حال ما بعداً هم امتحان، حالا مثالهای آن را میزنیم. شریعتی: به خوارج هفته قبل اشاره کردید. حجت الاسلام حسینی قمی: بله، اشاره کردیم. با قرآن، نه با تورات، نه با انجیل. دعوا سر این نیست که تورات است یا قرآن. انجیل است یا قرآن. بت و چوب و سنگ و بت پرستی است یا خداپرستی. نه. از این مراحل گذشته است. شریعتی: قصه خوارج هم آن تفسیر به رأی قرآن بیامام بود. حجت الاسلام حسینی قمی: بله. «یتأولون علیه کتاب الله و یقاتلونهم» امام زمان جنگ را شروع نمیکنند. اینها با قرآن جنگ را با امام زمان شروع میکنند. میگویند این برداشتی که ما از این داریم درست است. این قرائتی که ما داریم درست است. حالا صدها مثال دارد. من مثال خیلی ساده بزنم که برای عموم مردم ممکن است ملموس باشد و خدای ناکرده مبتلا به باشد. مثلاً الآن فرض بفرمایید بحث حجاب پیش میآید. ببینید جناب آقای شریعتی، یک وقت است کسی میگوید من نمیخواهم حجاب داشته باشم. حجاب یک امر دینی است. قرآنی است. خدا انشاءالله من را هم هدایت کند، من هم خودم ناراحت هستم. انشاءالله یک روزی دوباره برگردیم. من هم تسلیم باشم. تسلیم قرآن، تسلیم اسلام، تسلیم حجاب. حالا به دلایلی الآن پوشش اسلامی را رعایت نمیکنم، خدا من را بیامرزد. هی پیش خودش هم ناراحت است، شرمنده است. میگوید قبول دارم حجاب در قرآن است، حجاب ضروری دین است ولی حالا انشاءالله خدا به من توفیق بدهد، من را آدم کند، من هم درست شوم. اما خیلیها الآن میدانید آقای شریعتی، من زیاد دیدم. میگویند نه، کجای قرآن حجاب آمده است. حجاب در قرآن نیست. ما اگر حجاب نداریم چون در قرآن نیست. این خطر دارد. میگوید پس این آیات سوره مبارکه احزاب چیست؟ آیات سوره مبارکه نور چیست؟ دهها آیه قرآن چیست؟ «قُلْ لِلْمُؤْمِنين»، «قُلْ لِلْمُؤْمِنات»، این همه آیات فراوان ضروری دین است. میگویند نه، نه، این برداشت شما از قرآن است. قرائت شما است. قرائت ما غیر از این نیست. من سؤال میکنم آقای شریعتی، این دستهها نه آن دسته اول. ما با دسته اول کاری نداریم. الآن فراوان هستند کسانی که پوشش اسلامی را رعایت نمیکنند، خودشان هم قبول دارند که ضروریات است. جزء واجبات دینی است. حالا میگویند خدا انشاءالله یک روزی به ما هم این توفیق را بدهد. اما آن دستهای که میگویند در قرآن نیست شریعتی: اگر بود ما رعایت میکردیم. حجت الاسلام حسینی قمی: اگر امام زمان ارواحنا فداه سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف فردا ظهور کردند با همین قرآن در برابر امان نمیایستند. روایت این است: «یتأولون علیه کتاب الله» میگویند آقا برداشت و قرائت ما از شما درست است. شریعتی: شما این را میفهمید، ما این را میفهمیم. حجت الاسلام حسینی قمی: ما اینطوری میگوییم. یا مثال دیگر بزنم. مثلاً آقا یک کسی میگوید من خمس نمیدهم. خمس مال خود را نمیخواهم بگویم. حالا انشاءالله خدا به ما هم توفیق بدهد. بالاخره دل کندن از مال خیلی سخت است. حدیث امام صادق (س) را خواندیم. فرمود: «ما ابتلی الله العباد بشیء» سنگینترین آزمون بندگان خدا گذشت از مال است. «ما ابتلی الله العباد بشیء» امام صادق فرمود. سنگینترین آزمون گذشت از مال است. نماز و روزه و حج و... اینها را نمیفرماید سخت است. میفرماید: سنگینترین آزمون گذشت از مال است. درست است؟ حالا تا بحثهای خمسی. یک وقت کسی میگوید نه، من دلم میخواهد اما برای من سخت است. بالاخره قبول دارم خمس واجب است ولی ما نمیتوانیم بدهیم. یک وقت اینطوری است، یک وقت میگوید نه، کجای قرآن آیه خمس آمده است. هر چه میگوییم آقا این آیه «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَه» میگوید نه آقا، تفسیر این، این نیست. تفسیر آنی است که من میگویم. این غنیمت یک چیز دیگر است. این اصلاً بحث خمس واجب مالی نیست. من سؤال میکنم آقای شریعتی. واقعاً همین آدم اگر فردا امام زمان ارواحنا فداه ظهور کنند، با همین قرآن این «یتأولون علیه کتاب الله». قرائت خودشان را از قرآن نمیخواهند برای امام زمان ارواحنا فداه تحمیل کنند؟ بگویند قرائت ما درست است، برداشت ما درست است. فرض کن یک وقتی کسی نمیدهد، میگوید من حالا سختم است. گذشت از مال سختم است. خدا بگذرد از من. اما نگویید واجب نیست. بابا این قرآن است. روایاتی که ما داریم، سیره اهل بیت که ما داریم، و اینها خیلی خطرناک است. این مال عصر ظهور است عرض کردم الآن ما خیلی حرف داریم. خیلی خیلی حرف داریم. شریعتی: یعنی از کجا بفهمیم خدای ناکرده در عصر ظهور انشاءالله که باشیم، مقابل حضرت نباشیم. حجت الاسلام حسینی قمی: الآن باید امتحان کنیم. الآن واقعاً حاضر هستیم. عرض کردم کسی خمس نمیدهد هیچی. ما مفصل راجع به خمس صحبت کردیم. نمیخواهم الآن به آن بحثها وارد شوم. بارها عرض کردیم حالا چون اشاره کردم در دو سه جمله اشاره کنم. خیلی ساده بخواهم بگویم. الآن امروز بیست و هشتم بهمن ماه است. کسی شروع میکند آقا یک درآمدی، یک شغلی، استخدامی. ما بارها مثال زدیم. خیلیها میگویند آقا این مثال شما مثال خوبی است، اثرگذار بوده است، ما هم به این واژه توجه کردیم. آقا شما امروز اول شروع کار شما هست. اول درآمد شما هست. مغازهای، تجارتی، کسبی، کاری، استخدامی. قرآن چه میگوید؟ میگوید آقا تا یک سال 28 بهمن 1403. هر چه درآمد داشتی مال خودت. خانه بخر، ماشین بخر، دختر خود را شوهر بده، پسرت را زن بده، مسافرت برو، جهیزیه بگیر، سیسمونی بگیر، ییلاق بخر، قشلاق بخر. هر کاری در شأن متعارف خودت. هر چه را انجام بده. خدا به مال تو برکت بدهد. مال خودت است. بعد از یک سال، دوازده ماه. تمام را بعد از یک سال بیا یک بررسی بکن. اگر هیچی اضافه نیامده که هیچی. اگر اضافه آمده هشتاد درصد این اضافه مال خودت. بیست درصد آن را برای یکبار در راه خدا هزینه کن. آقا 80 درصد آن مال خودت. خدا به تو داده است. همه چیز را خدا به تو داده است. ما یادمان میرود. یک لحظه خدای ناکرده خداوند فکر را از ما بگیرد، درک را از ما بگیرد، حافظه را ما بگیرد. مثال نزدیم چقدر علمای بزرگی بودهاند. در افراد دیگر هم هست. حالا ما از علما مثال زدیم که آخر عمر حافظه خود را از دست دادند. مردم میآمدند از آنها تقلید کنند، میگفتند دیگر تقلید از ما جایز نیست. ما یادمان رفته احکام. آقا یک لحظه خدا حافظه را از ما بگیرد. ما دیگر چکار میکنیم؟ وجود ما، سلامت ما، قدرت ما، فکر ما، تمام زندگی ما از خدای متعال است. آن هفته عرض کردم خدا رحمت کند علامه طباطبایی رضوان الله علیه تذکر خوبی دادند. میفرمایند چرا قرآن هی میگوید: «انفقوا مما رزقناکم» ما به شما دادیم. چون انسانها گاهی تصور میکنند اگر این خانه سندش به نام من زده شد، این ماشین سندش به نام من زده شد، این باغ سندش به نام من زده شد، فکر میکنند از ملکیت خدا بیرون آمده است. ملک من است. سند به نام من زده شد. این امارت، این باغ، این خانه، این ماشین، سند آن به نام من است. آقا من سؤال میکنم: آیا این از ملکیت خدا بیرون آمده است یا نه، در حقیقت مالک اصلی خدا است. چند روزی دست ما است. ما اگر یادمان باشد که مالک اصلی پروردگار است. آقا یک کسی تمام زندگی خود را به من بدهد بگوید آقا مال تو. یک وقتی هم خواستی یک درصدی هم به ما بده. بابا تمام زندگی ما. باشد من بیست درصد بیشتر از شما نمیخواهم. اضافه آمد 80 درصد. حرف دین این است. میگوید بعد از یک سال، عرض کردم خانه خریدی، ییلاق و قشلاق و جهیزیه و عروسی و ماشین و همه کارهای خود را کردی. اضافه نیامد هیچی. اضافه آمد 80 درصد آن مال خودت، 20 درصد آن یکبار. چرا میگویم یکبار؟ چون اگر یکبار خمس این را دادی، سال بعد سرمایه تو اضافه نشده بود، دیگر دوباره که خمس ندارد. سال بعد دوباره به آن اضافه سال بعد خمس تعلق میگیرد. والّا اگر همین پول را کنار گذاشتی یعنی اضافه نشد، این سرمایه بالا نرفت. سرمایه بالا نرود که دیگر دوباره خمس نمیدهی. یکبار، 80 درصد آن، 20 درصد آن را در راه خدا بده. این صریح قرآن است. انقدر نمیخواهد توجیه کنیم، انقدر نمیخواهد بهانه بیاوریم، انقدر نمیخواهد قرائت خودمان را... شریعتی: که تازه یک بخشی از آن توجیهات را هم شما در آن جلسات پاسخ دادید. حجت الاسلام حسینی قمی: بله، گفتیم. گفتیم آقا شک دارید بسم الله. نصف آن سهم سادات است. سادات فقیر. چرا میگویند به سادات، چون زکات را به غیر سادات میدهیم. خودت برو به سادات بده. سادات فقیر. خودت برو بده. خیلی از علماء و مراجع میگویند آقا نیازی نیست به من بدهید. خدا رحمت کند آیت الله عظمی خوئی، آیت الله عظمی گلپایگانی، آیت الله عظمی صافی، آیت الله عظمی... خیلی از مراجع. الآن مراجعی هستند. آیت الله عظمی سیستانی. خیلیها. آقا برای چی به من بدهی؟ خودت برو سادات فقیر. این همه در دنیا سید هست. بر. بده. نصف دیگر آن هم سهم امام زمان است. سهم امام زمان در یک جمله. یعنی آن چیزی که امام زمان (س) راضی است. آقا بیمارستان بسازی، درمانگاه بسازی، مرکز توانبخشی بسازی، مدرسه بسازی، دانشگاه بسازی، حوزه بسازی، کتاب بسازی، کتاب چاپ کنی. هر چیزی که امام زمان... این بخش دوم را با مرجع تقلید چون به همه عالم اسلام اشراف دارد، با او هماهنگ کن که اولویتها کجا است. یک وقتی نمیدانم خدمت شما اینجا گفتم یا نه. من اخیراً یک نامهای میدیدم. خیلی برای من جالب بود. مرحوم آیت الله عظمی بروجردی (رضوان الله علیه) 70 سال پیش، نامهاش هست. 70 سال پیش در تهران یک عدهای از بازاریها به ایشان نامه نوشتند که آقا ما میخواهیم یک مدرسه بسازیم. نه مدرسه دینی. یک دبیرستانی. میخواهیم دبیرستانی باشد بچههای ما اینجا، یک دبیرستان دینیای باشد. زمان شاه. 70 سال پیش. ولی پول کم داریم. اجازه میدهید از این سهم امام زمان این مدرسه را بسازیم که یک مدرسه دینی اشراف داشته باشیم. عرض کردم دبیرستان است ولی یک دبیرستان اسلامی. عین عبارت هست. آیت الله عظمی بروجردی نوشتهاند بسمه تعالی. اگر چه ما الآن خودمان اینجا یک هزینههای دیگری لازم داریم ولی شما مجاز هستید این کار را انجام بدهید. هر کاری که امام زمان، عرض کردم فقط با مرجع تقلید هماهنگ کن. من یقین دارم آقای شریعتی بسیاری هستند چند برابر این در راه خدا کار میکنند ولی چون در این مسیر نیست فایدهای ندارد. آقا در این مسیر انجام بدهید. اگر فردا بعد از ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) ما رفتیم مقابل حضرت گفتیم نه آقا، کجای قرآن خمس است، کجای قرآن حجاب است، کجای قرآن نماز است، کجای قرآن... من عرضم این است در یک جمله. ببینید روایت را عرض کردم شیخ طوسی (رضوان الله علیه) آورده است. «کلهم یتأولون علیه کتاب الله یقاتلونهم» امام زمان با کسی جایی ندارد. چرا ما امام زمان (سلام الله علیه) را یک چهرهای نشان بدهیم میخواهد خون بریزد. نه، امام زمان ایستاده است. اینها یقاتلونهم. اینها با امام زمان میجنگند. آن هم نه با تورات، نه با انجیل، نه با زبور، نه با کتاب های آسمانی، با قرآن می جنگند چون می خواهند قرائت خود را بر امام زمان تحمیل کنند. این امیرالمؤمنان هست، شوخی نیست، این نهج البلاغه امیرالمؤمنان (س) هست. فرمود حضرت وقتی ظهور کنند «يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى»، هدایت های عقلانی را بر هواپرستی غالب می کنند. «يَعْطِفُ الرَّأْيَ عَلَى الْقُرْآنِ»، قرآن را بر آرای دیگران که می-خواهند بر رأی خود و قرائت خود چیزی بگویند قرآن را غالب می کنند. چه زمانی؟ «إِذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْي»، آن زمانی که خیلی ها آرای خود را بر قرآن تحمیل می کنند حضرت این کار را عوض می کند. این قسمت اول. قسمت دوم این بیان نورانی امیرالمؤمنان اشاره به حوادث آخر الزمان هست. عرض کردم بحث ملاحم و حوادث آخر الزمان و ظهور امام زمان و خود حضرت در نهج البلاغه فراوان آمده است. حالا در آستانه نیمه شعبان هستیم این عرض ارادت را به حضرت داشته باشیم. حضرت به حوادث آخر الزمان اشاره می فرمایند. «حَتَّى تَقُومَ الْحَرْبُ بِكُمْ عَلَى سَاق»، آخر الزمان چه زمانی هست؟ آن آقا وقتی ظهور می کنند چه زمانی هست؟ قبل از ظهور چه حوادثی پیش می آید؟ «تَقُومَ الْحَرْبُ بِكُمْ عَلَى سَاق»، جنگ با تمام قامت می-ایستد. «بَادِياً نَوَاجِذُهَا»، نواجذ دندان ها را می گویند. تمام دندان ها با تمام قدرت خود را نشان می دهد. «مَمْلُوءَةً أَخْلَافُهَا»، اخلاف به آن شیر حیوان می گویند. یعنی پر از شیر هست. الان می دانید در دنیا دیگر حالا من نیازی نیست اینها را بگویم، عزیزان ما بهتر می دانند. الحمد لله در سیاست به برکت انقلاب آدم تا دورترین روستا که می رود می بیند تحلیل سیاسی آنها خیلی بهتر از ما هست. آقا اینها را برای چه همه جنگ افروزی می کنند؟ تا یک مشکل تسلیحاتی پیدا می کنند قطعاً یک جایی جنگی راه می اندازند. بازار فروش اسلحه خود را راه بیندازند. من این چند روزه مکرر عرض کردم واقعاً ما چه قدر در 22 بهمن مخصوصاً باید یاد امام ره باشیم که چرا امام از اول آمدند فرمودند اسرائیل غده سرطانی هست. اصلاً می خواهد سلاح خود را بفروشد، می خواهد تجهیزات خود را بفروشد. حضرت می فرماید جنگ به تمام قامت، جنگ برپا هست «مَمْلُوءَةً أَخْلَافُهَا»، این جنگ برای اینها شیر خوبی خوب و حسابی دارد، یعنی منافع زیادی دارد. «حُلْواً رَضَاعُهَا»، نوشیدن این شیر برای اینها خیلی شیرین هست. ولی «عَلْقَماً عَاقِبَتُهَا»، عاقبت آن خیلی تلخ هست. گفت دیدی که خون ناحق پروانه شمع را/ چندان امان نداد که شب را سحر کند. الان خوب می زنند، خوب می کشند، خوب آدم می کشند، خوب کسری بودجه خود را جبران می کنند ولی این جور نخواهد بود. نمی دانم مردم، عزیزان این را عنایت دارند یا نه، واقعاً از جنایاتی که امروز این دولت های استعماری دارند انجام می دهند یک کشور کوچک بریتانیا کل آن چه قدر هست؟ یک جزیره هست. همین کشورهای اروپایی مساحت آنها چه قدر هست؟ به اندازه یک استان ما نیست. آن وقت امروزه چه کردند؟ جنگ را از خود دور کردند. در خاورمیانه بردند. آقا این قدر بزنید اینها آنها را بزنند، آنها اینها را بزنند ما هم بازار سلاح خود را می فروشیم. الان جنگ را این طرف کشاندند. خود آنها در امنیت بنشینند یک جزیره، یک کشوری که به اندازه یک استان ما نیست سلاح خود را بفروشند، مشکلات اقتصادی خود را با فروش سلاح تمام کنند و برطرف کنند آن طرف دنیا، یک جایی که هیچ صدا و ندایی به این کشورها نمی رسد و آرامش اینها به هم نمی خورد، این جا جنگ و خونریزی باشد. لذا حضرت می فرماید «حُلْواً رَضَاعُهَا» الان فکر می کنید که این شیر آماده نوشیدن آن برای شما شیرین هست. «عَلْقَماً عَاقِبَتُهَا» دیدی که خون ناحق پروانه شمع را/ چندان امان نداد که شب را سحر کند. مطمئن باشید این خون ها و این ظلم ها آثار آنها را در همین دنیا خواهید دید. کاری به قیامت ندارد. «أَلَا وَ فِي غَدٍ وَ سَيَأْتِي غَدٌ بِمَا لَا تَعْرِفُونَ»، فردا، فردایی که شما نمی شناسید «يَأْخُذُ الْوَالِي»، امام زمان «يَأْخُذُ الْوَالِي مِنْ غَيْرِهَا عُمَّالَهَا»، اینها که شایسته نیستند که عمال و کارگزاران امام زمان باشند از جای دیگر حضرت کارگزاران خود را امتحان می کند «عَلَى مَسَاوِئِ أَعْمَالِهَا»، اینها اول کاری که امام زمان می کند محاکمه این جنایتکارانی هستند که امروز این آتش جنگ را در دنیا برپا کردند. این تعبیر امیرالمؤمنان هست. از علائم آخر الزمان هست. این جنگ برپا هست آنها فکر می کنند این شیر را می دوشند ولی این شیر برای آنها ظاهراً شیرین هست واقعاً تلخ هست. وقتی حضرت ظهور کردند «فِي غَدٍ وَ سَيَأْتِي غَدٌ بِمَا لَا تَعْرِفُونَ»، نمی دانید این فردا چه زمانی هست «يَأْخُذُ الْوَالِي»، امام زمان (ارواحنا فداه) حاکمان خود را از کجا انتخاب می کند؟ نه از این جانی ها «مِنْ غَيْرِهَا عُمَّالَهَا»، عمال خود را انتخاب می کند «عَلَى مَسَاوِئِ أَعْمَالِهَا»، اول کاری که می کند مؤاخذه این جنایتکارها هست. «وَ تَخْرُجُ لَهُ الْأَرْضُ أَفَالِيذَ كَبِدِهَا»، زمین گنج های خود را برای امام زمان بیرون می آورد. «وَ تُلْقِي إِلَيْهِ سِلْماً مَقَالِيدَهَا»، من مکرر عرض کردم باز هم می گویم واقعاً از محضر امیرالمؤمنان (س) و از محضر امام زمان عذر می خواهم که ما داریم به این عجله این عبارت ها را می خوانیم. امیرالمؤمنان می فرماید وَ تُلْقِي إِلَيْهِ سِلْماً، امام زمان که ظهور کردند تمام عالم مقالید، کلیدهای حکومت را سلماً خود می آیند تحویل امام زمان می دهند. یکی از سؤالاتی که خیلی ها می پرسند این هست خیلی مخصوصاً جوان ها سؤال می کنند آقا با این هم سلاحی که در دنیا هست چرا امام زمان پیروز می شوند؟ گاهی من به پیروزی انقلاب تشبیه می کردم. چه کسی باور می کرد امام (ره) در برابر رژیم ستمشاهی ... واقعاً امام دست خالی بود. همه قبول دارند. تمام تاریخ نگاران دارند شهادت می دهند آقا ما که دیگر فاصله ای نگرفتیم. شریعتی: عزم و اراده و ایمان مردم به رهبری امام حجت الاسلام حسینی قمی: هم عزم و اراده و ایمان و هم خستگی مردم از ظلم ظالمین. یعنی به جایی رسیدند مردم آن چنان از ظلم ظالمین خسته شدند حتی نیروهای نظامی. اگر نیروهای نظامی با امام همراهی نمی کردند که امام پیروز نمی شدند. خود آنها آمدند گفتند آقا ما از ظلم ظالم خسته شدیم. ما هستیم. «وَ تُلْقِي إِلَيْهِ سِلْماً مَقَالِيدَهَا». خود آنها تسلیم می شوند کلیدهای حکومت های عالم را در اختیار امام زمان قرار می دهند. از این عبارت ها استفاده می شود آن چنان نیازی نیست که امام زمان بجنگد و خونریزی داشته باشد. مثل قیام ما. آنها از ما کشتند. رژیم از مردم کشت. امام نیازی به جنگ و خونریزی نداشت. خود نیروهای مسلح آمدند گفتند آقا ما تسلیم شما هستیم. ما از دست حکومت خسته شدیم. ما از دست ظلم ظالمین خسته شدیم. «فَيُرِيكُمْ»، آن وقت امام زمان به شما نشان می دهد «كَيْفَ عَدْلُ السِّيرَةِ»، سیره عادلانه را حضرت به شما نشان می دهد. همه اینها که ما امروز داریم می بینیم اینها اسم هست. همه اینها شعار هست. سیره عادلانه را حضرت به شما نشان می دهد. و یک تعبیر عجیب دیگری دارد. «وَ يُحْيِي»، امام زمان زنده می کند، «مَيِّتَ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ». قرآنی که مرده است، سنتی که مرده است. سنت مرده امام زمان زنده می کند. خیلی تعبیر عجیبی هست. «وَ يُحْيِي مَيِّتَ الْكِتَابِ». یک تعبیر دیگری هم باز امیرالمؤمنان (س) در نهج البلاغه دارند این هم ما باید به هر حال حواس خود را جمع کنیم. شریعتی: آن طرف هم داریم «وَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها». حجت الاسلام حسینی قمی: «وَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها». یا این تعبیر را داریم که «لَمْ يَبْقَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ وَ مِنَ الْقُرْآنِ إِلا»، از قرآن جزء نامی باقی نمانده است. این جا در نهج البلاغه این خطبه 17 «إِلَى اللَّهِ أَشْكُو»، به خدا شکایت می کنم. «مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا»، جاهلانه زندگی می کنند. در گمراهی می میرند. «وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ»، کالایی کسادتر از قرآن در میان اینها نیست. «إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، اگر بخواهند قرآن را همان جوری که قرآن می خواهد، حق تلاوت نه این که ما قرائت خود را تحمیل کنیم شریعتی: برای همین می گوییم السلام علیک یا تالی کتاب الله. حجت الاسلام حسینی قمی: در زیارت آل یاسین اولین سلام ها این هست. «تَالِيَ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه»، نه فقط تالی، ترجمانه، شما مفسر قرآن هستید. بعد می فرماید «وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ»، اگر قرآن بخواهند به میل خود معنا کنند آن وقت دیگر بازار آن داغ هست. «أَنْفَقُ بَيْعاً»، بازار آن داغ هست. قیمت آن بالا می رود. اما اگر بنا باشد آن جوری که امام زمان می خواهد تفسیر کنند مشتری ندارد. من باز تکرار می کنم امام زمان یحیی میت الکتاب و سنه، قرآن مرده، سنت مرده را زنده می کند. امام زمان اینها را زنده می کند. بعد فراز سوم را من به عجله ترجمه کنم. «كَأَنِّي بِهِ»، حضرت باز اشاره می فرمایند به حوادث دیگر قبل از ظهور و زمان ظهور «كَأَنِّي بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ»، خبر می دهند حالا منظور حضرت چه کسی هست حالا در تفاسیر و شرح های نهج البلاغه مصداق هایی گفتند ولی به نظر من این عبارتی که بعضی از شارحین نهج البلاغه دارند به نظر من بهتر هست. نیازی نیست ما مصداقی تعیین کنیم. حوادث ظهور با هر حادثه ای ممکن هست. نمی دانیم این حوادث قبل از ظهور چه زمانی خواهد بود. حالا من عبارت را بخوانم. «كَأَنِّي بِهِ»، گویا من دارم می بینیم. امیرالمؤمنان گزارش ان حس نه این که دارم خبر نه اصلاً خودم دارم می بینم. آن چنان حوادث برای امام روشن هست حوادث قبل از ظهور برای امام زمان روشن هست حوادث عصر ظهور برای امام روشن هست که گفتند کأنی خودم دارم می بینم. «كَأَنِّي بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ»، آن کسی که از شام نهره می زند «وَ فَحَصَبِرَايَاتِهِ فِي ضَوَاحِي كُوفَانَ»، و پرچم خود را در ضواح یعنی اطراف، در اطراف کوفه به احتزار در می آورند «فَعَطَفَ عَلَيْهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ»، جنایات زیادی انجام می دهد. «وَ فَرَشَ الْأَرْضَ بِالرُّءُوسِ»، زمین را با سر فرض می کند. از بس آدم می کشد، از بس سر از بدن جدا می کند در تعبیرات فارسی هم داریم از کشته پشته می سازد. 9 تا ویژگی هست که حالا من به عجله دارم می گویم. «قَدْ فَغَرَتْ فَاغِرَتُهُ»، دهان خود را باز کرده است همه چیز را ببلعد وَ ثَقُلَتْ فِي الْأَرْضِ وَطْأَتُهُ، پای خود را در زمین با استواری می کوبد. بَعِيدَ الْجَوْلَةِ عَظِيمَ الصَّوْلَةِ، از شام حرکت می کند در کوفه می آید این جنایات را انجام می دهد. جولان آن خیلی مفصل هست. قدرت آن خیلی زیاد هست وَ اللَّهِ لَيُشَرِّدَنَّكُمْ فِي أَطْرَافِ الْأَرْضِ، شما را پراکنده می کند، شیعیان را به قتل می رساند حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ إِلَّا قَلِيلٌ، یک عده کمی می مانند. كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ، مثل سرمه در چشم فَلَا تَزَالُونَ كَذَلِكَ، این جوری هستید. حَتَّى تَئُوبَ إِلَى الْعَرَبِ عَوَازِبُ أَحْلَامِهَا، چه زمانی این مشکلات تمام می شود. اصلاً نمی خواهیم به یک فرد خاصی تفسیر کنیم هر زمانی چنین جنایاتی هست و چه زمانی این به ظهور منتهی خواهد شد نمی دانم. ولی چه زمانی مردم بیدار می شوند؟ حَتَّى تَئُوبَ إِلَى الْعَرَبِ عَوَازِبُ أَحْلَامِهَا، آن روزی که عرب از خواب غفلت بیدار شود. امروز عرب در خواب غفلت هست. کشورهای اسلامی در خواب غفلت هستند. چندین بار عرض کردیم واقعاً آدم این شرمندگی و خجالت را به کجا ببرد که بیش از 50 کشور اسلامی در این حوادث اخیر ظلم صهیونیست ها یکی پیدا نشد ما اصلاً انتظار نداریم اینها با صهیونیست ها بجنگند توقع نداریم، اینها مرد جنگ با صهیونیست ها نیستند. از اینها توقع نداریم حتی رابطه خود را برای همیشه با صهیونیست ها قطع کنند اینها دنبال رابطه هستند می خواهند جنگ تمام شود رابطه های خود را تقویت کنند و از سر بگیرند. حتی انتظار نداریم بگوییم شما یک روز سفرای خود از تلاویو احضار کنید. این هم توقع نداریم. اینها مردانگی نداشتند که یک شکایت در دادگاه های بین المللی علیه صهیونیست ها بکنند که آخر آن آفریقای جنوبی شکایت کرد. واقعاً این برای بیش از 50 کشور اسلامی ننگ نیست. بیش از 20 کشور عربی. این قدر شما گفتید عرب و تعصب عربی و عصبه، اینها عرب هستند. اگر مسلمان می گویید اینها مسلمان هستند. اگر عرب می گویید اینها عرب هستند. کدام کشور اسلامی، کدام کشور عربی، آقا نجنگ، هیچ. یک شکایت آخر آفریقای جنوبی باید بکند. حضرت می فرماید چه زمانی بیدار می شوند؟ حَتَّى تَئُوبَ إِلَى الْعَرَبِ عَوَازِبُ أَحْلَامِهَا، اگر از خواب غفلت بیدار شوند. تکلیف ما چیست؟ حضرت فرمود فَالْزَمُوا السُّنَنَ الْقَائِمَةَ، شما دنبال سنت های قائم باشید به دنبال اصول و واجبات دینی خود باشید. وَ الْآثَارَ الْبَيِّنَةَ، روایاتی که از اهل بیت وَ الْعَهْدَ الْقَرِيبَ الَّذِي عَلَيْهِ بَاقِي النُّبُوَّةِ، آن عهدی که ادامه نبوت هست. ادامه نبوت بعد از پیامبری پیامبر چه بود؟ امامت امیرالمؤمنان. شما دنبال احکام دینی باشید. شما دنبال آثار اهل بیت باشید. شما دنبال ولایت امیرالمؤمنان وَ الْعَهْدَ الْقَرِيبَ الَّذِي عَلَيْهِ بَاقِي النُّبُوَّةِ، ادامه نبوت با چه بود؟ با امامت امیرالمؤمنان. وَ اعْلَمُوا أَنَّ الشَّيْطَانَ، این را هم بدانید أَنَّ الشَّيْطَانَ إِنَّمَا يُسَنِّي لَكُمْ طُرُقَهُ، شیطان هم بیکار ننشسته است. راه-های خود را برای شما آسان می کند لِتَتَّبِعُوا عَقِبَه، دنبال شیطان بیایید. اما مطمئن باشید شیطان موفق نخواهد شد این راه، راه ظلم به پایان نخواهد رسید. شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکر هستم. «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء» (نمل/629) ان شاءالله این اضطرار ما منجر شود به آن تمنا و خواستن سوزناک از ته دل و واقعی برای آمدن آن کسی که همه ما چشم به راه آمدن او هستیم. از لطف و مرحمت و نگاه پر مهر شما صمیمانه ممنون و متشکر هستم. دیروز جزء 30 را آغاز کردیم سوره نبأ را تلاوت کردیم و حالا آیات پایانی سوره مبارکه نبأ و آیات ابتدایی سوره مبارکه نازعات را سمت خدا خواهید شنید صفحه 583 قرآن کریم ایام بر همه شما مبارک در دقایق و لحظات پایانی بعد از تلاوت قرآن ان شاءالله همراه شما هستیم و در کنار شما. صفحه 583 قرآن کریم شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ان شاءالله لحظات زندگی همه ما منور به نور قرآن کریم باشد و ان شاءالله تمرین کنیم آمدن آقا امام زمان را با عمل به آموزه های قرآن کریم، تعالیم مکتب اهل بیت (ع) کمتر از دو هفته هم حاج آقای حسینی به انتخابات مانده است ان شاءالله که مردم برای سرنوشت کشور خود دست به دست هم بدهند و ان شاءالله ایرانی آباد، آزاد و سربلند را همه ما تجربه کنیم وقت ما تمام هست