اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1402-06-13-حجت الاسلام پناهیان موضوع: (تعظیم شعائر الهی ـ اربعین)

شریعتی: پای زخم آلود من طاقت بیاور می‌رسیم، صبح فردا محضر ارباب بی سر می‌رسیم* صبح فردا پا به پای اشک بانوی دمشق، زخمی و رنجور پابوس برادر می‌رسیم* ای دل بی‌تاب من آرامشت را حفظ کن، شک نکن فردا به آن غوغای محشر می‌رسیم* یک قدم باقیست یک قدم باقیست تا آن اجتماع قلب‌ها، می‌رسیم ای دیده با شور مکرر می‌رسیم* کربلا وقت اذان ظهر روز اربعین، لحظه ذکر مصیبت‌های خواهر می‌رسیم* عطر یاس دلنشینی می‌وزد در باغ‌های من، روزی به خاک پاک مادر می‌رسیم*

معرفی برنامه

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین؛ سلام مردم عزیز و نازنین ایران سلام مخاطبان سمت خدا، اینجا صراط مستقیم، طریق نجف به کربلا است همراه خیل عظیم عاشقان سیدالشهدا ما هم عازم شدیم تا سهمی داشته باشیم و قطره‌ای باشیم در این اقیانوس بی‌کران که به سمت حسین در حرکت هست. می‌دانم خیلی از شما توفیق نداشتید و کم سعادت بودید یا به هر دلیلی نتوانستید که در این مسیر باشید، خیلی‌ها عذر داشتند و گرفتاری داشتند و مریض بودند و به هر دلیلی نتوانستند بیایند ما حتماً دعاگو و نائب الزیاره همه شما هستیم و به جای شما چند قدم برمی‌داریم. در موکب حضرت معصومه سلام الله علیها عمود عمود 1080 با شما هستیم و در محضر حاج آقای پناهیان عزیزمان سلام علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام پناهیان: خدمت بینندگان عزیز سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همکاران‌تان هم همچنین مجدداً، واقعاً جنگ جشن باشکوه معنوی اینجا زیر آفتاب سوزان برقرار است  و زیبایی‌های خاص خودش را دارد اربعین، قابل وصف نیست. همه کسانی که در اربعین حضور دارند می‌دانند که لذت معنوی اربعین و لذت معرفتی که در این جاده نورانی جاری است  قابل بیان نیست. حالا ما یک تلاشی برای این بیان این عظمت خواهیم داشت ولی هر کسی می‌خواهد بفهمد اینجا چه خبر است باید حضور داشته باشد، صمیمانه برای همه کسانی که توفیق نداشتند آرزو می‌کنم که این توفیق نصیبشان برود هرچند آرزو می‌کنم همه علاقمندان ثواب این زیارت با عظمت را برده باشند.
شریعتی: بله، بعد منزل نبود در سفر روحانی. ولی حس و حال اینجا امروز صبح من یک صحنه‌هایی را دیدم در طریق و تلقی من این بود تفسیر ما رأیت الا جمیلا است. یعنی این زیبایی که زینب کبری سلام الله علیها با آن نگاه خود دیدند به نظر من قدم به قدم، گام به گام، عمود به عمود این راه قابل مشاهده است.
حجت الاسلام پناهیان: بله درسته دقیقاً. من چرا از لذت و خوشی که در این سفر هست سخن گفتم؟ درست است که هی تعبیر می‌شود عزاداران اباعبدالله الحسین و عزاداری اربعین و درست است همه لباس مشکی پوشیده‌اند، ولی امروز در یکی از صفحات من دیدم که رندانه و ناجوانمردانه زده بودند غمگین‌ترین کشورهای جهان ایران و عراق، لابد به خاطر عزاداری اباعبدالله الحسین، ولی غمگین آنهایی هستند که آنهایی که به دست و پایکوبی میپردازند اما آنهایی که از عشق امام حسین شادند قلبشان فرحناک است مسرور  پیش خانواده بعد از کربلا برمی‌گردند این‌ها شادترین هستند.
شریعتی: آخر آنها حاج آقا تقصیری ندارند باید بچشی این حس را.
حجت الاسلام پناهیان: هر کسی اینجا آمده در این مسیر و لذت این مسیر را حس کرده خیلی از لذت‌ها را ترک کرده است.
شریعتی: یک تعبیری از شما شنیدم چند روز پیش که بیایی اربعین اسیر می‌شوی و یک بار کافی است این لذت را بچشی سال‌های دیگر در خانه بند نمی‌شوی.
حجت الاسلام پناهیان: اعتیاد آور است اربعین یک جوری واقعاً انسان را اسیر می‌کند و نشاط می‌دهد. جالب است که به هر چیزی که ما معتاد می‌شویم دیگر از آن لذت نمی‌بریم ولی گرفتار می‌شویم، جز اباعبدالله الحسین. وقتی به او اسیر می‌شویم و بند می‌شویم و انس پیدا کردیم به معنای دقیق کلمه هر سال بیشتر از سال گذشته از آن لذت می‌بریم، تکراری نمی‌شود، اصلاً دوست نداریم به گذشته برگردیم بگوییم آن زمانی که ما ۱۰ سال پیش می‌آمدیم، انقدر امسال لذت بیشتری می‌بریم که امسال را با هیچ کدام از  خاطرات گذشته‌ات عوض نمی‌کنی. هر اربعین تازه است و تازگی خاص خودش را دارد خیلی عجیب است برای انسان در دنیا همه چیز کهنه می‌شود، اگر به آن انس و اعتیاد هم پیدا بکنی کنار آن لذت بیشتر نمی‌بری، جز اباعبدالله الحسین، جز این خاطرات معنوی عمیق، حالا این حسین خدا است، خدای حسین اگر نسبت به خود او انس پیدا بکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خیلی عجیب است. البته اگر به خدای حسین هم انس پیدا کنیم باز عشق و ارادتمان به امام حسین بیشتر خواهد شد. ما الان از حسین به سوی خدا حرکت می‌کنیم، به خدا که برسیم تازه از خدا به حسین حرکت خواهیم کرد و آن وقت لذتش بیشتر است.
شریعتی: به قول آن لطیف و آن بزرگ فرمود از خدا امام حسین را بخواهید و از امام حسین خدا را.
حجت الاسلام پناهیان: احسنت این رفت و آمد واقعا وجود دارد. بنده همیشه به علاقمندان اباعبدالله الحسین علیه السلام گفتم روز عاشورا می‌خواهید عزاداری شما بگیرد، در جانتان عمیقاً بنشیند و نورش بالاتر باشد، وقتی که همه می‌گویند وای حسین کشته شد، بگویید وای فرزند امیرالمومنین را کشتند، وای فرزند رسول خدا را کشتند.
شریعتی: این پیوند را هر لحظه باید لحاظ کرد.
حجت الاسلام پناهیان: یعنی به لحاظ رسول خدا برای حسین عزاداری کن، به دلیل خدا که ثارالله است حسین برای حسین عزاداری کن، انبیا الهی همه عارف بالله بودند آنها برای روضه اباعبدالله الحسین هنوز اتفاق نیفتاده بود در روایات هست چگونه ضجه می‌زدند. بالاخره این لذتی است که باید چشید. من نمی‌خواهم پنهان کنم این عبارت را تبریک می‌خواهم بگویم به همه کسانی که اربعین را تجربه کردند، این تبریک به معنای نقطه مقابل عزاداری نیست، این تبریک به معنای آن نشاط معنوی است که در وجود انسان جاری می‌شود و واقعاً حسرت می‌خورم برای کسانی که بهره ندارند از این سفر، آنهایی که اعتقاد ندارند من از آنها یک تقاضا می‌کنم اولاً که تشریف بیارند و ببینند این بحث اعتقادی نیست و تجربی است درست است؟ باید حس کرد آن را بحث اعتقادی نیست آن بیا و آن را تجربه کن. بیا در چشم‌های مردم آن نشاط معنوی را ببین، مدام می‌خواهم از سرور و شادی حرف بزنم روایت هست شما می‌دانید این روایت را که فرمود هر که زیارت اباعبدالله الحسین بیاید مسرور به سوی خانواده برمی‌گردد و شما ببینید این مردم هنوز نرسیده مسرورند. اولاً از کسانی که اعتقاد ندارند تقاضا می‌کنم که بیایند و تجربه کنند، ثانیاً تقاضای من این است که اگر هم نمی‌آیند تجربه کنند و چشم و گوش خود را می‌خواهند ببندند به زیبایی‌ها و شکوه این سفر، لااقل حسادت نکنند بگذارند مردم خوش باشند. ما با این حالمان خوش هستیم، حسادت نکنند نیش و کنایه نزنند، این نیش و کنایه‌ها ناشی از بخشی از آن ناشی از جهالت و بخشی ناشی از حسادت است. نمی‌توانند انقدر خوشی را در دل مردم ببینند که به خاطر این همه خوشی خرج می‌کند و گرما را تحمل می‌کند. من می‌خواهم دانه دانه این مردم را جلوی آنها بایستم و بگویم چرا در گرما حرکت می‌کنی؟ صبر کن  شب بشود خنک بشود.
شریعتی: الان چهل و چند درجه است دمای طریق نجف به کربلا با لباس مشکی با کوله، بعضی‌ها با بچه و کالسکه و چمدان و تمام این‌ها به کنار، مواکبی که دارند خدمت می‌کنند در این گرما.
حجت الاسلام پناهیان: ۵ دقیقه از آن را در خیابان‌های شهر کسی نمی‌تواند تحمل کند، ۵ دقیقه کسی در روستای خودش نمی‌تواند به این سادگی تحمل کند مگر مجبور باشد، بعد از حال می‌روند شما آن وقت بچه‌ها وقتی می‌شنوند دارین می‌شینند در این موکت‌ها موکب‌ها استراحت می‌کنند نگاهشان بکنید در حرف‌هایشان وارد بشوید ببینید چه خبر است؟ چقدر باز و راحت و با نشاط، این اولین حرفی است که دوست داشتم راجع به اربعین بزنم قبل از بسم الله ورود به بحث و این‌ها.
شریعتی: خیلی خوب خیلی خوشحالیم که طریق نجف به کربلا داریم نفس می‌کشیم، دوباره همان‌هایی که زائر شدند، آنهایی هم که نیامدند غصه نخورند امام حسین آنقدر حرمش وسیع است و گفت بوی شش گوشه می‌دهد این آب قبره فی قلوب من والاه؛ و حتماً ما دعاگو و نائب الزیاره شما هستیم و خوشحالیم که از طریق امروز و فردا انشاالله به شما سلام می‌کنیم و در محضر حاج آقای پناهیان هستیم، در کنار خیل عظیم این عاشقان و زائران. نکته‌های شما را بشنویم ببینیم برای امروز چه بحثی را برای ما به ارمغان آورده‌اید.
حجت الاسلام پناهیان: بله بسم الله الرحمن الرحیم حالا آن بحث را می‌گذاریم جزو سلام و علیک، ببینید ما جلسات قبل درباره رابطه تقوا و تعظیم شعائر الهی گفتگو می‌کردیم. یک نکته‌ای را می‌خواهم امروز عرض کنم قبل از اینکه وارد بحث تقوا بشوم در مورد تعظیم شعائر، چرا انقدر دین اصرار دارد به تعظیم شعائر؟ بعضی‌ها توهین می‌کنند به تعظیم شعائر می‌گویند دین قشری، در حالی که تعظیم شعائر اندیشه ساز است، در حالی که تعظیم شعائر اندیشه باطل را می‌سوزاند، تعظیم شعائر مخصوصاً از نوع ولایی و محبت حسین به قول شریف رسول خدا حکمت آفرین است، لذا همین هم این مردم با معرفت هستند، هم این حرکت معرفت ساز است. این را یک مقدار راجع به آن صحبت کردیم دعوت می‌خواهم بکنم به یک تفکر، بعضی وقت‌ها می‌بینید شما در این فضاهای رسانه‌ای می‌گویند پربازدیدترین، من همیشه با این اصطلاح مخالف بودم یک چیزی ممکن است پربازدید باشد ولی مهم نباشد، آینده را تعیین نکند، این ۳۰ میلیون نفر امسال آینده جهان را تعیین می‌کند، این‌ها ۳ میلیارد نفر نیستند ۳۰ میلیون نفر هستند ولی کیفیت دارند. تفکر کنیم درباره اینکه چه کسانی آینده جهان را خلق می‌کنند؟ آینده را می‌سازند؟ به این نگاه کنیم. ببینید هر جمعیتی هرجایی  ایجاد بشود، هر صحنه‌ای هر کجا بیننده پیدا بکند، اثر آن در آینده معلوم نیست که به تعداد نفراتش که طرفدار آن هستند، کیفیت و عمق آن مهم است تعداد کم حجاب‌ها و بی‌حجاب‌های جهان مهم نیست، تعداد محجبه‌هایی که زیر این آفتاب سوزان با چادر مشکی حرکت می‌کنند، این‌ها جهان را تغییر خواهند داد. این آن نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم من می‌خواهم بگویم همه محو جمعیت ۲۰ الی ۳۰ میلیونی امسال هستند. استاندار کربلا گفته بودند که ما امسال پیش بینی می‌کنیم تا ۳۰ میلیون نفر جمعیت برسد، حالا کار ندارم ۲۰ یا ۳۰ میلیون، در این گرما این کیفیت، این نشاط، اینکه یک ذره خم به ابرو نیاورده است اربعین، این یعنی مهم... یکی از دوستان همین الان می‌گفت بگو در سمت خدا این حرف‌ها را، خیلی‌ها آمدند من این‌ها را شنیدم بعضی‌ها آمدند در راه به هم می‌گفتند دیگر عرق خوری نکنیم، ببینید یک نکته جالبی را بگویم هیئتی‌ها ناراحت نشوند البته هیئتی‌ها الان نمی‌شنوند احتمالاً حرف‌های ما را چون همه مشغولند و... امام حسین با اربعین از محاصره ما هیئتی‌ها هم نجات پیدا کرده است، رفت دسترسی پیدا کرد به خیلی از دل‌ها و خیلی از اندیشه‌ها را روشن کرد ابا عبدالله الحسین در محاصره ماه هیئتی‌ها نماند.
شریعتی: هر کدام از این زائران که خودشان پیاده می‌آیند هر کدام خودشان یک هیئت سیارند.
حجت السلام پناهیان: تعبیر دقیقی است، این اولین نکته است تعظیم شعائر انسان را به فکر فرو می‌برد و شعائر کدام دین است که این چنین پاس داشته بشود؟ آینده را شما از آن حدس بزنید؟ ببینید خداوند متعال دستور می‌دهند به قیام إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ؛ من یک موعظه می‌کنم أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ؛ شاید یکی از مصادیق آن هم همین مسیر اربعین باشد. بعد می‌فرماید ثُمَّ تتفَکَّروا؛ سپس فکر کنید، این همان فکر و آینده سازی است و شما قیام کن و بعد فکر کن، بیا در تعظیم شعائر قیام کن بعد فکر کن، خدا شاهد است فکر مردم اینجا آنقدر گشوده و سعه صدری که آنقدر مردم اینجا پیدا می‌کنند عجیب است، من دارم ۲۴ ساعته با این این مردم حرف می‌زنم اینجا، اصلاً یک فهم دیگری جاری است. این شب‌ها که واقعاً شب‌ها خیلی جاده شلوغ تر است، یعنی شب‌ها آن جده که جاده کنار هم پر می‌شود و مردم دارند می‌روند، من دیشب تا صبح در راه بودم.
شریعتی: غالباً ساعت حرکت را در شب انتخاب می‌کنند از اذان مغرب تا اذان صبح تقریباً ازدحام جمعیت ما اینجا می‌بینیم.
حجت الاسلام پناهیان: بعد شب چقدر موقع اندیشیدن است؟ آدم غبطه می‌خورد به بعضی‌ها که سلانه سلانه دارد می‌رود به چشم‌هایش نگاه می‌کنی می‌بینی دارد فکر می‌کند. دیشب من یک جایی نشستم در تاریکی البته من با عبا و عمامه و این‌ها راه نمی‌روم، ولی باز هم در تاریکی نشستم یک جایی که روبروی مردم باشم و حدود یک ساعت نشستم، نمی‌شود چشم از این مردم برداشت، بس که چهره‌های آدم نورانی می‌بیند، پس تفکر از ذاتیات این قیام و حماسه بزرگی است که جزو تعظیم شعائر به حساب می‌آید. این یک نکته مقدماتی درباره خود حماسه اربعین، این‌ها آینده‌ساز هستند و تعیین کننده آینده هستند، این خیلی مهم است و رعب این‌ها در دل دشمنان هست من این را عرض کرده باشم. دشمنان از این صلح‌آمیزترین تظاهرات جهان، از این معصومانه‌ترین و مظلومانه‌ترین راهپیمایی جهان، دشمنان می‌ترسند. درست است؟ این همان چیزی است که راجع به اصحاب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه گفته می‌شود  یاران حضرت وقتی حرکت می‌کنند شما همین اربعینی‌ها را تصور بکنید رعب از یاران حضرت، دشمنان را از بین برده جنگی صورت نمی‌گیرد. من البته می‌دانم جنگ هست و شمشیر و درگیری هست ولی در یک روایتی آمده است ۸ ماه بیشتر طول نمی‌کشد، ۸ ماه در مقابل ۸ سال دفاع مقدس ببینید اصلاً چیزی نیست برای فتح جهان و نجات عالم.
شریعتی: سلاح زائران اربعین امام حسین با این نکاتی که شما فرمودید هم سلاح عقیده است و تفکر و هم سلاح عزم است، یعنی چهره‌هایی که واقعاً با یک عزمی در این گرما اصلاً کار ساده‌ای نیست یک عشق و جاذبه‌ای دارد تو را می‌کشد و تو مصمم هستی که به آن برسی.
حجت الاسلام پناهیان: یک تغییری در این مباحث عقیدتی به وجود آمده من حالا خیلی آرام در گوشی عرض بکنم. دیگر خیلی هم ایمان به غیب لازم نیست، شما می‌توانید اینجا به عینه تجربه بکنید این عظمت را، واقعاً این را دارم عرض می‌کنم که می‌گوید شما وقتی که دینداری بکنید همه آن نسیه است و حواله به قیامت است که می‌گوید؟ بیا همین جا شما می‌توانید تجربه بکنید. درست است خیلی از امور معنوی به سهولت قابل تجربه نیست لذت آن، چون در طولانی مدت آثار آن ظاهر می‌شود. اگرچه هر امر معنوی در دنیا قابل تجربه است ولی در طولانی مدت آثار آن چون ظاهر می‌شود آدم‌های عجول خلق الانسان من عجل؛ ممکن است آثار معنویت را زود تجربه نکنند، ولی امام حسین استثنا است، زود این تجربه را به شما می‌دهد.
شریعتی: چه در روضه و هیئتش، چه در اربعینش.
حجت الاسلام پناهیان: اصلاً کسی گریه نمی‌کند در روضه خودش از خودش ناراحت است انگار موفق نشده است و یک چیزی را فتح نکرده خیلی چیز عجیبی است و این اینجا دارد نقداً تجربه می‌کند و لذت می‌برد زیاد هم ایمان به غیب همانطور که اول عرض کردم برای کسانی که اعتقاد ندارند زیاد نمی‌خواهد. اما یک نکته دیگری اضافه کنم در ادامه بحث تقوا و تعظیم شعائر، یک آیه‌ای در قرآن هست که یک سفارش عجیبی دارد مفسرین درباره آن نظرات گوناگونی دادند. یعنی دو نظر هست ولی بالاخره زیبا است. ما قبلاً درباره تقوا صحبت کردیم نمی‌خواهیم درباره تقوا الان صحبت کنیم قدرت مراقبت، قدرت دقت، قدرت هوشمندی برای اینکه دقیقاً چه کار بکنیم بیشترین لذت را ببریم و کمترین رنج را ببریم؟ این قدرت را به آن می‌گویند ملکه تقوا و بعد خدا این قدرت را تحویل می‌گیرد. یعنی چیزی خوبی کسی داشته باشد و این قدرت در آن نباشد حساب نمی‌کند، کسی ژنتیک آدم متواضعی باشد خدا حساب نمی‌کند کسی جوگیر شده باشد خدا حساب نمی‌کند، راستی این همراهم بگویم اکثراً از اربعینی‌ها سوال می‌کنم که چند نفر سال‌های قبل آمده بودند؟ ۹۹ درصد دست‌هایشان را بالا می‌برند، یعنی تعداد کمی هستند که می‌توانند یک بار اربعین بیایند و دیگر نیایند. خیلی عجیب است، حالا در ابتدای صحبت به شکل دیگری به این مطلب اشاره شد. اما تقوا آن قدرت مراقبت را به آن می‌گویند که مدام باید راجع به ابعاد آن بیشتر صحبت کرد که چقدر مفهوم زیبایی است، حتی انسان‌های بی‌دین هم می‌توانند از این مفهوم استفاده کنند. به انسان‌های بی‌دین هم بگوییم تو تقوا نداری به آن باید بر بخورد انقدر تقوا مفهوم جذاب و انسانی و کاربردی و همه بعدی است در وجود انسان. حالا نکته آن این است خدای متعال می‌فرماید برای حج اشکالی ندارد توشه بگیرید و ببرید، اما بهترین توشه‌ای که می‌خواهید بردارید و برای حج ببرید تقوا است، یعنی بروید تقوا جمع بکنید بیاورید در حج و تعظیم شعائر، این مردم تقوا دارند که در گرمای بالای ۴۰ درجه ایستاده‌اند.
شریعتی: و با هیچ حساب و کتاب مادی جور در نمی‌آید.
حجت الاسلام پناهیان: این‌ها دقت دارند و هوشمندی و قدرت مقاومت دارند، این قدرت مقاومت گرما را به آن تقوا می‌گویند. تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى؛ برای حج و تعظیم شعائر توشه بردارید، البته بهترین توشه تقوا است. آذوقه‌تان را بردارید با خودتان ببرید ولی بهترین تقوا است با تقوا بروید و ببینید چه بهره‌ای می‌برید. می‌ارزد انسان یک سال با تقوا زندگی بکند بعد سال بعد اربعین خودش را تجربه بکند ببیند چقدر عالی‌تر لذت می‌برد. یک سال نگاه حرام نکند و نماز اول وقت بخواند به خاطر اربعین سال بعد.
شریعتی: یعنی اربعین بشود شروع مراقبه انسان‌ها.
حجت الاسلام پناهیان: و مقدمه برای اربعین بعدی، البته بعضی از مفسرین می‌گویند این تزوّدوا، یعنی به حج توشه‌ای که می‌گیری تقوا باشد، هر دو هم امکان دارد. طبیعتاً از حج هم انسان بخواهد بهترین توشه و سرمایه را ببرد همان حرفی است که این رفیق ما الان می‌گفت شنیدم دو نفر می‌گفتند به همدیگر که بیا دیگر عرق نخوریم این همان تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى من الاربعین است، من الحج است، من التعظیم شعائر است، انسان از اینجا تقوا ببرد، هر کس از اربعین برگشت یک گوشه از زندگیش را تغییر بدهد و برای سال بعد همه آنهایی که لذت بردند خدا شاهد است من به این مردم می‌گویم می‌خواهی سال بعد پای تلویزیون اربعین را تماشا بکنی؟ با صدای بلند گریه می‌کنند اصلاً دست خودشان نیست.
شریعتی: نمی‌شود من یک سال تجربه کردم.
حجت الاسلام پناهیان: خیلی سخت است، ما با نام حسین آشنا هستیم امان از دل زینب که دیگر قرار بود حسین را نبیند، ببینید چی کشید؟ ببینید چه سخت بود برای او که یک سال و یکی دو ماه بیشتر نکشید به شهادت رسید حضرت زینب. ما نام حسین را با آن آشنا هستیم.
شریعتی: و چهار روز ۵ روز در این مسیر با حسین حسین به کربلا می‌رسیم و زلفی گره می‌زنیم، دل کندن چقدر برای ما سخت است.
حجت الاسلام پناهیان: خدا شاهد است شروع شده است موکب‌دارها از الان هنوز دو سه روز دیگر به اربعین مانده است، من پریشب جایی دیدم شروع کردند به گریه کردن، مهمان‌های ما بروند ما چه کار کنیم؟ امام حسین چه کار می‌کند؟ چه می‌کند ابا عبدالله؟
شریعتی: البته این از نگاه من معجزه دوره ماست این اتفاقی که دارد رقم می‌خورد یک معجزه است حاج آقای پناهیان ساده داریم از کنار آن رد می‌شویم.  
حجت الاسلام پناهیان: اباعبدالله الحسین یک اجازه از خدا گرفته است یک اجازه، آن هم اینکه خدایا آخر بگذارید از اول آن بگویم. حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها صدا زد که یا رسول الله صفات خودت را به بچه‌های خودم حسنین به ارث بگذار. سیادت خودش را برای امام حسن به ارث گذاشت و جود و رحمت خودش را برای حسین به ارث گذاشت. یک مهربان را در کربلا به شهادت رساندند، مثل شیشه عطری که تشبیه می‌کنند بشکند، حسین علیه السلام از خدا اجازه گرفت مهربانی اش را برای دوستانش به ارث بگذارد، اصلاً هرکس کنار امام حسین می‌آید مهربان می‌شود.
شریعتی: پیچیده است شمیمت همه جا ای تن بی سر، چون شیشه عطری که درش  گم شده باشد.
حجت الاسلام پناهیان: انقدر امام حسین مهربان بود من خواهش می‌کنم از همه، نمی‌خواهم تعبیر بکنم از عاشقان اباعبدالله الحسین اصلاً این کلمات اصلاً دیگر نمی‌توانند آن مفهوم را برسانند. تقاضا می‌کنم همه روضه ها را که می‌شنوند یادشان باشد یک مهربان را کشتند، یک مهربانی که از سر مهربانی اش علی اصغر را روی دست گرفت و آمد سمت مردم، نه مهربانی‌اش فقط به علی اصغر، که مهربانی‌اش به آن جمعیت، گفت بزار با علی اصغر هدایتشان کنم، نوزاد را ببینند شاید تغییر کنند. یک مهربان را محاصره کردند و یک مهربان البته  خدا هم به او اجازه داد این مهربانی را منتشر بکند. واقعا این راهپیمایی را می‌توان گفت را بزرگترین راهپیمایی و تظاهرات مهربانی در عالم و محبت، محبت بین مردم، محبتی که پس فردا زندگی ما را خواهد گرفت. یک خبر به مومنین بدهم یک خبر به مسئولین کشور بگویم، یک خبر عرض کنم از همه این اخبار دارم جمع بندی آن را می‌گویم، بیایند زندگی اربعینی و سبک زندگی اربعینی، سبک زندگی سرشار از مهربانی اربعینی را ببینند این آینده ما در زندگی شهری و روستایی ما خواهد بود. ما آینده در مساجد مان همین گونه زندگی خواهیم کرد. این نمایی از زندگی ما زیر سایه امام زمان ارواحنا فداه است، اینجا هیچکس جمع نمی‌کند مال برای خودش که نکند گرسنه بمانم، زندگی زیر سایه امام زمان همین گونه خواهد بود، نیاز به پس‌انداز کسی ندارد. اینجا هیچکس نگران نیست ناهار گیر ما آمد مبادا شام گیر ما نیاید، احدی نگران نیست. احدی نگران نیست جا پیدا نشود، نکند تشنه بمانم درست است؟ هیچ موکب داری موکبش را از قبل به کسی قول نمی‌دهد، می‌گوید هر کسی آمد در باز است بیاید.
شریعتی: اصلاً کجای دنیا، یک سفر یک هفته‌ای با یک کوله این‌قدری حالا بعضی‌ها بزرگتر کوچکتر، تو می‌توانی روزگار بگذرانی با کمترین معونه؟
حجت الاسلام پناهیان: این زندگی آینده ماست این زندگی که دنیا تصورش را هم نمی‌کند دو سه روز بتواند در این زندگی تفریح بکند. این زندگی را ما برای همه مردم جهان به ارمغان خواهیم آورد. این بچه‌ها گام‌هایشان را محکم بر خواهند داشت، همه ابن الحسن گویان. ببینید این‌ها انتظار دارند شب‌ها در این مسیر شانه به شانه امام زمان قدم بردارند، در عالمی هستند اصلاً این بچه‌ها می‌گویند شاید آن لحظه‌ای که حضرت از کنار ما رد بشود همین لحظه باشد در ذکر باشیم خیلی‌ها تسبیح در دست دارند و دارند ذکر می‌گویند. این آینده است این را جدی بگیرند. مجلس شورای اسلامی، آیین نامه نویس‌ها، این‌هایی که بالاخره اسیر دموکراسی هستند، بیایند این دموکراسی اربعین را ببینند، قوه قضاییه اینجا بیکار است، بسیاری از قانونگذاران اینجا بیکار هستند، قانون می‌خواهد نظم ایجاد کند که کسی تعدی نکند، اینجا نظمی دارد که هیچ تعدی در آن وجود ندارد. «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» بر اثر تقوا نظم داشته باشید نظمی است که در اربعین است. شما نگاه بکنید این‌ها هیچ کدام با هم هماهنگ نکردند که من اینجا بیسکویت می‌دهم شما آنجا آبمیوه بده، شما آنجا فلافل بده، شما آنجا چایی بده و شربت بده  ولی شما در این مسیر می‌آیی خدا شاهد است شربت دلت می‌خواهد جلویت سبز می‌شود، کمی تشنه می‌شوی آب هست، کمی گرسنه می‌شوی یک دفعه می‌بینی تازه فلافل پختند و به شما تقدیم می‌کنند، یکی هم می‌بینید سحر شده است و من گرسنه هستم و نانوایی شروع کرده است و می‌گوید بیا. خیلی عجیب است نظمی که با تقوا است چه کسی به آن موکب‌دار می‌گوید الان پخت کن یا توزیع کن؟
شریعتی: یکی از معدود جاها و معدود موقعیت‌هایی است که تو در آن قرار می‌گیری و با هر سبک زندگی و عقیده و اعتقادی که داری خیلی ساده خودت را وفق می‌دهی.
حجت الاسلام پناهیان: دقیقاً همین طور است خدا شاهد است همینطوری است. هم من تعجب می‌کنم بعضی‌ها چه ذوقی به خرج می‌دهند، یک غذا از دیگر مثل هیئت‌ها، هیئت‌ها یک قیمه پلو می‌دهند، قورمه سبزی می‌دهند، اینجا اصلاً آنگونه نیست طرف رفته است و نشسته فکر کرده که من چگونه بستنی بیاورم و توزیعی کنم؟ دستگاه بستنی، نذر دستگاه بستنی بابا بستنی نمی‌خواهد یک آب بده کسی از تو انتظار بستنی ندارد. می‌گوید نه من ذوق این را دارم یکی دیگر می‌گوید جعبه شیرینی وقتی این سینش سینی شیرینی را آورد  داغ بوده نمی‌توانستیم برداریم حالا طرف نشسته است این‌ها شیرینی می‌خواهند، به خدا قسم این‌ها محبت امام حسین است به دل این‌ها می‌افتد، زائران ما خسته‌اند انواع غذاها و میوه‌ها را به آنها بدهید. خیلی چیز عجیبی است، نمی‌خواهد این همه رنگارنگ پذیرایی بکنید. این ذو‌ق‌های که در دل موکبداران می‌افتد چه خرج‌های میلیاردی باید گفت، انجام می‌دهد که زائران را خوب پذیرایی کند انگار مهمان غریبه‌ای است که خیلی رودروایسی دارد و در خانه‌اش بعد یک سال دعوت کرده است می‌خواهد سفره رنگین بیندازد، چرا این دل‌ها این طور می‌شوند؟ این زندگی آینده بشریت است جدی بگیرید اربعین را، نخبگان جامعه به اینجا بیایند، اهالی علوم انسانی بیایند، اهالی حوزه و اندیشمندان‌شان، من خیلی دوست دارم این طور کلماتی که من عرض می‌کنم بعضی وقت‌ها برجسته می‌شود بلد می‌شود، و بقیه حرف‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی آقای فوکویاما را بردارید به اینجا بیاورید شما که می‌گفتید آخر دنیا لیبرال دموکراسی است و بعد می‌گفتی که از این حرف‌ها من خودم کوتاه آمدم آخر دنیا لیبرال دموکراسی نیست نتوانسته است مشکلات را حل کند شاید برگردیم به زندگی سوسیالیستی، اربعین را هم یک بار تجربه کن شاید این هم یک راه تازه است، باید این طور افراد را آورد اینجا محل اندیشه است، من تقاضا می‌کنم از اساتید جامعه شناس و علوم سیاسی، و دانشگاه‌های کشور یک همایش اینجا بگیرند دو روز اینجا در پیاده روی تنفس کنند بعد بنشینند با هم فکر کنند که باید چه کنیم؟ بشر به کدام سمت حرکت می‌کند؟
شریعتی: این مدل را در دنیا پیاده کنیم.
حجت الاسلام پناهیان: اصلا درکش کنند تئوریزه کنند به ادبیات امروز، من تقاضا می‌کنم اساتید روانشناسی دو سه روز بیایند بعد همایش بگذارند که بگویند که مردم چرا اینجا این قدر حالشان خوب است؟ و کجا مردم این قدر حالشان خوب است؟ و با چه چیزی می‌شود که انسان‌ها این قدر حالشان خوب باشد؟ نظرشان عوض می‌شود به برخی از موازینی که وجود دارد، استانداردهای حال خوب در روانشناسی تغییر خواهد کرد، ارتقا پیدا خواهد کرد آدم نرمال و سالم از نظر روانشناسی شاخصه‌هایش تغییر خواهد کرد، اینجا بهترین جا است برای اندیشمندان بیایند حضور داشته باشند به چشم‌های مردم نگاه کنند، و به رابطه‌های بین انسان‌ها، پریشب یک موکبداری نزدیک فرودگاه همین جا نزدیک موکب شما، پدرش و دو برادرش شهید شده‌اند و یکی از برادرانش زندان رفته است به خاطر اربعین، الان خودش رئیس عشیره است می‌گفت که به مردم ایران بگویید به امام حسین بگو و عذرخواهی مرا ابلاغ کن من را قبلا عرض کرده بودم من دیشب گفتم که من عذرخواهی شما را ابلاغ کردم. گفت من این را واقعی به شما گفتم من یک موکب دارم در کربلا، آب را نمی‌دانید از کجا می‌آورم؟! یخ را از کجا می‌آورم، کنار هر غذایی بزگسال باشد دو تا آب می‌دهم، به کوچکترها یک دانه می‌دهم، بعضی آب نوشیدنی را باز می‌کنند و صورت‌شان را با آن می‌شویند، ناراحت می‌شوم می‌خواهم بگویم که نکنید این آب خوردن است با چه سختی... می‌بنیم که زائر است بعد می‌گوید که من همین که ناراحت می‌شوم به امام حسین بگو که من را ببخشد. گفتم شما که چیزی نگفتید، این رابطه‌ها را بروند ببینند اینها را چه کسی تولید کرده است؟ می‌شود به خدا قسم این طوری زندگی کرد، می‌دانید آخر الزمان چرا امام زمان می‌توانند حکومت کنند؟ چون پیغمبران وعده این زندگی را می‌دادند مسخره‌شان می‌کردند، با وجود اربعین دیگر کسی زندگی را مسخره نخواهند کرد همه تأیید خواهند کرد که زندگی شدنی است.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم خیلی نکته‌های خوبی را شنیدیم و خوشحالیم که اینجا در عمود 1080 در کنار دوستان عزیزمان در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه در محضر حاج آقای پناهیان به عنوان یک قطره از این اقیانوس خروشان که به سمت حسین در حرکت است به شما سلام می‌کنیم دعاگوی همه شما هستیم از همه بچه‌هایی که دست به دست هم دادند که این ارتباط به صورت زنده و مستقیم از طریق نجف به کربلا محقق شود صمیمانه متشکرم به دوستان ما در پخش شبکه سه هم سلام می‌کنم دعاگوی تک تک شما هستیم و ممنون الطافشان. مشرف شویم به ساحت نورانی قرآن کریم عزیزانم امروز صفحه 417 قرآن را تلاوت می‌کنند و ثوابش را هدیه می‌کنیم به روح بلند زینب کبری که قافله سالار این کاروان است بعد از تلاوت قرآن با احترام در دقایق پایانی همراه شما هستیم و در کنار شما.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ* وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ* وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَلَا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَائِهِ ۖ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ* وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ* إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ* أَوَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ ۖ أَفَلَا يَسْمَعُونَ* أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنْفُسُهُمْ ۖ أَفَلَا يُبْصِرُونَ* وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ* قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ* فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ*  اللهم صل علی محمد و آل محمد
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام می‌کنم باز هم به همه عزیزانم خانم‌ها و آقایان از طریق نجف به کربلا که به سمت کربلا انشالله در حرکتیم با شما و در کنار شما هستیم. یک پویشی هم در این روزها و امسال اتفاق افتاده است که پویش بسیار خوبی است پاکیزگی به عشق حسین که در مسیر دوستانمان حواس‌شان است که به این پویش بپیوندند و اتفاق مبارکی است و راجع به طرح زائر اولی‌ها که همچنان مساعدت و کمک به زائران جوان و نوجوان دارد اتفاق می‌افتد و من در دقایقی پیش در موکب حضرت خدیجه بودم و دوستان 24 ساعته مشغولند و خدا قوت می‌گویم به تک تک آنها و ممنونم از بانیان خیر که همتی کردند با این عزم‌شان و دست نوجوانان و جوانان را در دستان سیدالشهدا گذاشتند این طرح قرار است که همیشگی باشد انشالله و مختص اربعین نباشد در طول سال هم ما می‌توانیم این زائران جوان و نوجوان سیدالشهدا را که اولین بار است به کربلای معلی مشرف می‌شوند انشالله عازم کنیم نکته‌های پایانی حاج آقای پناهیان را بشنویم و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام پناهیان: من چند نکته درباره اربعین عزیز عرض کنم یکی این که این اربعین تداوم خواهد داشت و باشکوهتر خواهد شد به دلایل مختلف، یکی به دلیل اینکه هر کسی در مسیر محبت امام حسین بیاید محبتش شدیدتر می‌شود و کسی حاضر نیست از این محبت دست بردارد. تاریخ محبت امام حسین نشان داده است که موجی نیست که فرو بنشیند اگر می‌خواست فرو بنشیند تا حالا لا اقل در این گرما می‌گفتیم که چون گرماست یک عده حق داشتند نیایند سخت است و گرما شده است شلوغتر شده است. درباره اینکه این موج پایین نخواهد آمد و اوج خواهد گرفت باید فکر کنیم یک: فکر کنیم برای برنامه ریزی بهتر برای برگزاری بهتر این سفر، کسانی که تا حالا مشارکت نکردند در موکبداری و پذیرایی از زائران، شما لازم نیست که اینجا موکبدار باشید می‌توانید در هزینه پذیرایی از زائرین و اربعینی‌ها شرکت کنید. الان عراقی‌ها برنامه ریزی به جایی رسیدند که بعضی از آنها شرط ضمن عقد می‌گذارند اربعین و هزینه کردن برای آن را، برای خانم‌شان که من باید برای اربعین این کار را کنم، بعضی‌ها رسمشان شده است و رایج هم هست سهمیه روزانه از حقوق‌شان برمی‌دارند کاسب‌ها برای اربعین جدا می‌کنند. پس این برنامه تمام شدنی نیست مثل حج هم نیست که هر کسی یک بار در عمرش بیاید و کنار بگذارد هر کسی یک سال آمده است اگر بهره معنوی عمیق برده باشد نمی‌تواند ترک کند و اگر نتوانست یک سال بیاید حتما کسی را جای خودش می‌فرستد پس برای راه، مسیر قطار، عبور گذرنامه که امسال دولت‌ها خوب کار کردند و باید تشکر کرد و زمینه‌سازی‌هایی که انجام دادند هم دولت خودمان هم عراق و همکاری‌هایی که صورت گرفت باید برایش فکر کنیم.
شریعتی: باید اربعین با برنامه تر از سال‌های قبل باشد.
حجت الاسلام پناهیان: امسال زمینه سازی و مقدماتی که فراهم شده بهتر از سال گذشته بود هم مشارکت مردم بیشتر بود هم دولت زیرساخت‌ها را بهتر آماده کرد. خیلی از این زیرساخت‌ها هم خرجی نداشت دلسوزی می‌خواست از جانب دولتمردان؛ مثل همان مهر پاسپورتی که در مهران زده می‌شد و این دولت واقعا دلسوزانه کار کردند و آدم در بدنه می‌بیند آدم‌هایی را که نهادی کار کردند با اینکه مدیر دولتی بودند و واقعا باید از آنها تشکر کرد ولی این اربعین اگر نمی‌دانم امسال ایرانی‌ها چه قدر آمده‌اند؟ همه می‌گویند که بیشتر از پارسال بوده است؛ عراقی‌‌ها می‌گویند خود بچه‌ها می‌گویند، اگر سه و خرده‌ای بوده است امسال شده است 5 میلیون مثلا، شما باید برای سال‌های بعد حدود ده میلیون را برنامه ریزی کنید. نمی‌شود جلوی شادی مردم را با حسین گرفت، نمی‌شود از این لذت معنوی برای یک سال که از آن انرژی بگیرند نمی‌شود جلوی آن را گرفت، پس این اربعین خاموش که نخواهد شد هیچ، متوقف و ساکن هم نخواهد بود و رشد خواهد کرد برای خودمان و زندگی‌مان و برای جامعه‌مان برنامه ریزی کنیم. در این زمینه جداگانه باید مفصل صحبت کرد. مسئله بعدی بردن اربعین به شهرها و زندگی جاری ما است هیئت‌ها هر چه بیشتر اربعینی زندگی کنند نه فقط یک قطعه‌ای عزاداری داشته باشند و یک غذایی بدهند، سعی کنند فضای اربعین را در هیئت‌ها زنده‌تر کنند، و نکته مهمتر اینکه چرا مساجد ما نباید شبیه راه اربعین باشند؟ چرا مسجدها نباید موکب داشته باشند؟ چرا نباید مسجد به من رهگذر از کنار مسجد غذا بدهد؟ اگر مهر امام حسین هست هر شب در مسجد یک روضه هم بخوانند، به عشق آن روضه به من رهگذر هم اطعام برسانند، مساجدمان را شبیه مواکب اربعین کنیم.
شریعتی: و با همین شیوه اداره کنیم انشالله. حاج آقای پناهیان خیلی از شما ممنون و متشکرم ما انشالله فردا هم از همین جا با حضور حاج آقای شریفیان به شما سلام خواهیم کرد و امیدوارم که دعا کنید که همه زائران امام حسین با نگاه ویژه و عنایت مخصوص از سیدالشهدا دست پر برگردند و توشه‌ای برای آنها باشد برای ادامه مسیر زندگی . دعا کنید و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام پناهیان: انشالله خداوند متعال این اربعین را از همه اربعینی‌ها و از همه علاقه‌مندان به اربعین قبول بفرماید، و انشالله خداوند متعال این اربعین را مقدمه ظهور عاجل مهدی فاطمه قرار بدهد.
شریعتی: انشالله خیلی ممنون و متشکرم قرار است یک گزارش ببینیم از فعالیت دوستان‌مان در موکب حضرت خدیجه و زیارت اربعین، بهترین‌ها را برای همه شما آرزو می‌کنم تا فردا و تا سلامی دوباره در پناه خداوند متعال باشید و تحت توجهات حضرت سیدالشهدا انشالله.
ما داریم به زائر اولی‌های نوجوان و جوان در کنار مسیر پیاده روی اربعین تحت بیرق حضرت خدیجه می‌کنیم از محل نذورات شما بینندگان عزیز و گرانقدر است حجم قابل توجهی مواد غذایی برای مصرف مواکب تهیه شده است و انشالله هماهنگ کنیم مدیران مواکب به اینجا بیایند و بسته‎هایشان را تحویل بگیرند. یک بخشی هم میان وعده‌هایی است که انشالله دم موکب سمت خدایی‌ها توزیع می‌شود بین زائرین پیاده حرم سیدالشهدا علیه السلام. مواد غذایی که ما اینجا گذاشتیم را مرغ و برنج و روغن و گوشت قرمز و تخم مرغ هست مدیران مواکب مختلف چه ایرانی و چه عراقی با ارائه کارت موکبداری تشریف می‌آورند اینجا و تحویل می‌گیرند به نسب آن غذاها و توانی که در بخش پخت مواد غذایی دارند ما تحویل‌شان می‌دهیم این عزیزان میروند در مسیر پیاده روی که از نجف تا خود کربلا است بین زائرین در ساعات مختلف توزیع می‌کنند.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها