اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1402-09-07-حجت الاسلام ماندگاری - نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی (کفر) و نکاتی پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خانم ها، آقایان سلام، بهترین ها الهی برای شما رقم بخورد. خیلی خوشحال هستیم که با هم هستیم و در کنار هم هستیم و با احترام و با افتخار در در محضر حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری عزیز سلام علیکم و رحمه الله خیلی خیلی خوش آمدید. حجت الاسلام ماندگاری: سلام علیکم و رحمۀ الله. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد للّه و الصلاة و السلام على رسول اللّه‏ و علی آله آل الله. بنده هم خدمت شما همکاران خوب این برنامه و هم بینندگان عزیز شبکه سه، شبکه افق، شبکه جهانی ولایت، رادیو معارف عرض سلام و ادب و احترام و تسلیت ایام شهادت بی بی دو عالم فاطمه زهرا (س) را داریم و اجازه بدهید همه با هم دعای سلامت امام زمان را با هم تلاوت کنیم.

معرفی برنامه

اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ حجۀ بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا. و منن علینا بالرضا و هب لنا رأفته و رحمته و دعاه و خیره. تسلی دل امام زمان هم یک صلواتی هدیه کنید.
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. عزاداری-های شما قبول باشد. خوش به حال هر کسی که این توفیق را داشت که در مجلس عزای حضرت مادر یک سهمی داشته باشد. ان-شاءالله که نگاه پر مهر ایشان شامل حال تک تک شما بشود ان-شاءالله. ما هفته گذشته با حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری قرار گذاشتیم راجع به عظمت قرآن کریم و دریافت های خود از این سفره بی نهایت و عمیق صحبت کنیم. نکته های خوبی را شنیدیم ولی غالب وقت ما در جلسه گذشته به مقدمه گذشت و امروز ان شاءالله وارد بحث خواهیم شد و نکته های ناب شما را خواهیم شنید.
حجت الاسلام ماندگاری: بسم الله الرحمن الرحیم. خلاصه جلسه گذشته این عنوان را برای جایگاه قرآن و عترت اشاره کردیم که قرآن و عترت کلام خدا و اولیاء خدا چشم بازکن عقل ما هستند. بعید می دانم کسی در عالم دوست نداشته باشد که چشم عقل او آخر را ببیند، باطل را ببیند.
شریعتی: نگاه عاقبت اندیش داشته باشد.
حجت الاسلام ماندگاری: نگاه عاقبت اندیش و نگاه به کنح داشته باشد. عمیق داشته باشد. همین جا یک آیه دیگری از قرآن باز متذکر شوم. از دست اندرکاران برنامه سمت خدا هم تشکر می کنم که مدت ها هست آیات و روایات را در کانال می گذارند و عزیزانی که گاهی وقت ها می گویند نرسیدیم سریع یادداشت کنیم از داخل کانال برداشت می کنند.
حضرت فرمودند رحم الله امرئا احیا امرنا، خدا رحمت کند آنهایی که امر ما اهل بیت را احیاء می کنند. از حضرت سؤال شد احیاء امر شما چیست؟ و این را من به شما بگویم عزیزان فقط مخصوص من روحانی و طلبه نیست هر کسی در حد خود می تواند این مطالب را یادداشت کند و در کانال بگذارد، پیامک کند، در سایت بگذارد. از طرق مختلف ارتباطی با دیگران معارف قرآن را منتقل کند. امام رضا فرمودند که معارف ما را یاد بگیرند به دیگران منتقل کنند چرا؟ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا، زیبایی و شیرینی کلام ما را که مردم بشنوند تبعیت کند. دو تا آیه قرآن را می خواهم این جا اشاره کنم محضر شما و بینندگان عزیز و جوان هایی که خیلی ها در همین یک هفته به ما گفتند حاج آقا ممنون هستیم ما را دعوت کردید ما هم می-نشینیم گوش می دهیم هر چند موقع مدرسه ما هست. گفتم الحمدلله تکرار دارد که می توانید از طریق تکرارها ان شاءالله ببینید.
شریعتی: اگر به هر دلیلی موفق نشدید در تلوبیون می توانید ببیند. یا به سایت ما اگر مراجعه کنید.
حجت الاسلام ماندگاری: حالا امکانات امروز یک جوری هست که بهانه را از همه گرفته است. نمی تواند بگویند که
شریعتی: راه بسته نیست.
حجت الاسلام ماندگاری: یک موقع یاد شما هست به ما می گفتند بین ما و حاج خانم دعوا می شود می خواهم برنامه شما را نگاه کنند و می-خواهیم اخبار نگاه کنیم. می گفتم حالا شما اخبار را در فرصت بعد نگاه کنید. حالا به قول شما از تلوبیون نگاه کنید. یک آیه ای داریم خدا معمولاً چون مربی هست همه قرآن دستور العمل و آیین نامه تربیتی و الهی هست. من همین جا از خود، از شما، از همه مخاطبان، سؤال می کنم دوست داریم خدا ما را تربیت کند یا لوس کند؟
شریعتی: تربیت کند.
حجت الاسلام ماندگاری: بخواهیم هم ما را لوس کند لوس نمی کند.
شریعتی: قرار هست بزرگ شوید رشد کنید قد بکشید.
حجت الاسلام ماندگاری: برای همین اسم آن حق هست. خدا بر درجات حاج آقا مصطفی تهرانی بیفزاید. ایشان می فرمود ما خالقیت خدا را باور کردیم. ما را خلق کرده است. رازقیت خدا را باور کردیم دارد ما را رزق می دهد. آیه 6 سوره هود «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» ما یک شوخی که با این آیه با مسئولین کردیم. گفتیم مسئولین شما برای یارانه به سه دهک چهارصد تومانی می دهید. به 6 دهک سیصد تومانی می دهید، به یک دهک نمی دهید. خدا می گوید من همه را یارانه می دهم. به مسئولین گفتم خدا حذفی یارانه ندارد. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» (هود/6) هیچ جنبده ای نیست که من یارانه او را نداده باشم. رازقیت خدا را هم قبول کردیم. ستاریت خدا را هم قبول کردیم. همین که عیب های من را پوشانده است. إِلَهِي قَدْ سَتَرْتَ عَلَيَّ ذُنُوباً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَيَّ مِنْكَ فِي الْأُخْرَى‏، دعالی مناجات شعبانیه هست. كَمْ مِنْ قَبِيحٍ سَتَرْتَه‏، در دعای کمیل هست. خدایا ولی در قیامت بپوشان. این جا لو بروم ده نفر، صد نفر، هزار نفر می فهمند ولی در قیامت محضر انبیاء و اولیاء من چه خجالتی می کشم. لذا باز در دعای کمیل می فرماید وَ لَا تَفْضَحْنِي بِخَفِيِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ سِرِّي‏ خدایا به آن چه که از اسرار من باخبر هستی من را رسوا نکن. من را مفتضح نکن. پس ما خالقیت خدا را باور کردیم. رزاقیت خدا را باور کردیم، ستاریت خدا را باور کردیم. ولی ربوبیت خدا را ایشان می فرمود خیلی باور نکردیم. می خواهیم خدا ما را لوس کند. خدا کسی را لوس نمی کند، خدا می خواهد تربیت کند. برای همین بحثی که ما شروع کردیم می-گوییم یک آیین نامه تربیت قرآن و عترت. هم آیین نامه شفاهی هست، هم کتبی هست. کتبی آن قرآن هست، شفاهی آن اولیاء خدا هستند. اگر خدا می خواست با کسی پارتی بازی کند باید با اولیاء خود پارتی بازی می کرد. یک آیه ای آخر سوره حاقه داریم. «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويل‏» (حاقه/44) خدا به پیامبر که خلاصه عالم خلقت هست می گوید اگر یک کلمه عوضی بگویی، یک قدم پای خود را کج بگذاری رگ حیات شما را قطع می-کنم. با کسی تعارف ندارم. راجع به حضرت یونس خدا فرمود اگر عذرخواهی نکرده بود، اگر استغفار نکرده بود تا روز قیامت زنده در شکم نهنگ او را نگه می داشتم تربیت شود. پس خواهش می کنم بیایید ربوبیت خدا را باور کنیم. حالا خاصیت رب چیست؟ اختیار می دهد. آیه 3 سوره انسان «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا» (انسان/3) راه را به شما می دهم چاه را هم به شما می گویم در آیه الکرسی هست، «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏» (بقره/256) تبیین کردم، «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» (نحل/89) 124 هزار پیامبر فرستادم برای شما تبیین کنند. «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِم‏» (نحل/44) این همه پیامبران، امامان، علماء
شریعتی: يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ
حجت الاسلام ماندگاری: يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُم‏، آمدند این جا مدرسه راه انداختند. در تربیت پس عنصر اختیار. یک نفر با اشاره می-گویم یک نفر گفت حاج آقا چرا بعضی هایی که در جمهوری اسلامی احتمال می دهیم یا احتمال قوی می دهیم که اینها کم کاری کردند، خرابکاری کردند چرا محاکمه نمی شوند؟ چرا آزاد آزاد دارند راه می روند؟ نمی خواهم توجیه کنم هر کس جرم او مشخص شده است حتماً باید مجازات شود. طبق قانون، هیچ نگاه هم نکنند چه کسی پسر چه کسی هست، قوم و خویش چه کسی هست، مرتبط با چه کسی هست. حق این هست. پیامبر فرمود اگر فاطمه هم خطا کند حد خدا را اجرا می کنم. امیرالمؤمنین فرمود اگر فرزندان من خطا کنند حد خدا را اجرا می کنم. ولی تا جایی که ثابت نشده است که نمی شود به حرف مردم کسی را محاکمه کرد. بعد به آن بنده خدا گفتم که خدا چرا ابلیس را نابود نکرد؟ چون می خواست به من و شما اختیار را نشان دهد. هم دعوت کننده به مسیر صراط مستقیم دارید هم دعوت کننده به مسیر ضالین و مغضوب علیهم دارید. خود شما باید انتخاب کنید. حالا این که گفتم عقل چشم باز کند یک آیه دیگر هدیه می خواهم بدهم می خواهم از شما یک سؤال کنم، شما نماینده مخاطبین هستید. آقای شریعتی خدا می گوید من چشم عقل شما را باز می-کنم دوست دارید بعد از مرگ باز کنم یا قبل از مرگ؟
شریعتی: این جا باز شود.
حجت الاسلام ماندگاری: چرا بعد از مرگ باز نشود؟ بعد از مرگ باز شود فایده ای ندارد. چون راه برگشت که نداریم. آیه آن این هست. آیه 22 سوره ق «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديد» همین که مرگ می آید پرده کنار می رود. غطاء یعنی پرده. پرده کنار می رود. من همه تفاسیر را نمی خواهم بگویم. لب آیه را می-گویم. پرده کنار می رود چشم انسان تیز می شود باطن ها را می-بیند. حضرت آیت الله جوادی آملی وقتی این آیه را توضیح می-دادند در درس تفسیر فرمودند اولین باطنی که می بیند باطن خود او هست. هنوز چشم او در این دنیا هست. بدن رفته است می-گویند چشم و گوش آخرین عضوهایی هست که روح از آنها می رود. ایشان تعبیر فرمودند بدن ما لرزید. من می گویم ان شاءالله بدن همه بلرزد. ایشان فرمودند بعضی ها با همین چشم خود باطن خود را می بینند. می بینند حیوان دارند از دنیا می روند. زبان دیگر بسته هست. کاری هم نمی تواند بکند. بعد آیه 99 و 100 سوره مؤمنون فریاد می زنم «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ» باطن ها را دیدم فهمیدم باطن واجبات با همه سختی آن چه قدر شیرین هست. باطن محرمات با همه شیرینی آن چه قدر تلخ هست، شیرینی ظاهری آن. گفتم می شود برگردم عمل صالح انجام بدهم. «كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏» (مؤمنون/100) هرگز، هرگز. چون روز قیامت مدام از ما می پرسند «أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَذير» (ملک/8) یک نفر نبود به شما هشدار بدهد.
شریعتی: این عبارت را شاید خیلی از ما شنیدیم. مثلاً می گویند فلانی چشم برزخی دارد. یعنی نگاه او از این عالم جلوتر رفته است. برزخ را می بیند.
حجت الاسلام ماندگاری: حالا عرض می کنم راه دارد قشنگ خدا دارد در این آیین نامه تربیت به ما یاد می دهد. لذا هر کس با اختیار خود ما، من بعضی وقت ها در این جلسات می گویم مردم اختیار با خود شما هست. بعد از مرگ چشمان ما را باز می کنند، همه هم چشمان آنها باز می شود. ولی هیچ فایده ای ندارد لذا یوم القیامه، یوم الحسره می شود. حسرت می خورد. عجب من بارها آقای شریعتی گفتم نمی دانم قبلاً در برنامه گفتم یا نه؟ فرق آدم با نماز با بی نماز در دنیا چه قدر هست. 17 دقیقه. آن جا می فهمد فرق او در قیامت چه قدر هست. فرق آدم با روزه با بی روزه چه قدر هست؟ یک وعده غذا. آن جا می فهمد چه قدر هست. فرق آدمی که خمس و زکات می دهد با آن که نمی دهد یک بخشی از اموال خود را برای فقرا می دهد بعد آن جا می فهمد عجب سرمایه-گذاری بوده است انجام نداده است. کدام مؤسسه مالی و اعتباری 700 برابر سود می دهد؟ آیه 261 سوره بقره «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» کدام مؤسسه هست؟ من از این مؤسسه غافل بودم. آن جا تازه می فهمد احسان به والدین چه خبر بوده است. من چرا خدمت نکردم؟
شریعتی: یک الله اکبر، یک لا اله الا الله، یک تسبیحات حضرت زهرا
حجت الاسلام ماندگاری: آ سید علی آقای قاضی می گویند تالیتل به معصوم هست. یعنی یک رتبه پایین تر از معصومین ایشان استاد امام و آیت الله بروجردی هست، آیت الله بهجت، ایشان در خواب دیدند از عالم برزخ خبری به ما می دهید یا نه؟ گفت غصه می خورم چرا روزی یک زیارت عاشورا می خوانم. آن جا تازه فهمیدم چه خبر هست. همه ما می دانیم زیارت عاشورا خیلی ثواب دارد، خیلی برکات دارد، ولی آن جا تازه می روم می فهمم چه خبر هست. آن جا می فهمم بد اخلاقی با زن و بچه چه خبر هست؟ فشار قبر چه خبر هست. آن جا می فهمد خیانت به مردم به جای خدمت چه قدر تفاوت دارد. این جا الان همه کارمندها، کارگرها، کاسب ها همه دارند در مغازه ها عمر می گذارند زحمت می کشند فرق خدمت و خیانت چه قدر هست؟ آن کسی که دارد خدمت می کند دارد حقوق می-گیرد رزق خود را می گیرد روزی خود را می گیرد. آن هم که دارد خیانت می کند و اختلاس می کند و حقوق نجومی بر می دارد آن هم دارد زندگی خود را می گذراند فرق آن چه قدر هست؟ آن جا می-فهمند چه خبر هست؟ و داد می زنم، چندین بار در قرآن گفته است برم گردان، یک آیه دیگر را می ترسم بخوانم. آیه 107 سوره مؤمنون هست در جهنم داد می زنند «رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْها فَإِنْ عُدْنا فَإِنَّا ظالِمُون‏» خدا می شود من را از چاه جهنم به دنیا بر گردانی. فهمیدم چه کار کنم. دیگر ظلم نمی کنم. دیگر کودک کشی نمی کنم. کودک کشی اسرائیلی ها با کودک کشی آن کسی که 600 هزار قوطی شیر خشک احتکار کرده است به نظر من در یک راستا هست. این هم کودک کشته است. غذای خیلی از بچه ها همین هست. آن جا می فهمم. داد می زنم خدایا من را برگردان. خدا چه جواب می دهد، قرآن هست دیگر، «قالَ اخْسَؤُا فيها» (مؤمنون/108) اخسؤا را عرب به حیوان درنده می گوید. مردم می دانند یعنی چه. «اخْسَؤُا فيها وَ لا تُكَلِّمُون‏» (مؤمنون/108)
شریعتی: رشته امید شما را کاملاً قطع می کند.
حجت الاسلام ماندگاری: خیلی سخت هست. نمی دانم چرا گاهی وقت ها با آیاتی که مربوط به عذاب جهنم هست پیامبر خدا بلند بلند گریه می-کردند. همین نکته که فرمودید پیامبر خدا از همین جا آن جا را می دیدند. جلمه آن را هفته قبل از امیرالمؤمنین در خطبه متقین عرض کردیم. برای این بلند بلند گریه می کردند. یک نفر به من گفت حاج آقا اصلاً می خواهم در آتش جهنم بروم شما فضول هستید، گفتم آره من فضول هستم. چون نمی دانید آتش جهنم یعنی چه. گفت یعنی چه حاج آقا؟ گفتم این جا فکر می کنید در آتش افتادید مرگ یک بار، شیون یک بار، سوختید تمام شد. نه آیه 56 سوره نساء «كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ» آن جا مرگ دیگر وجود ندارد. می سوزد، گوشت و پوست و استخوان می روید. می سوزد، می روید. چشم به این عذاب باز می شود. بعد داد می زنم من را برگردانید. از اولیاء خدا برای این که خود را با این قرآن تربیت کنند، نمی گویم الان کسی کاری بکند، ولی اولیاء خدا این کار را می کردند، یک قبری در باغچه خانه خود می کندند می رفتند در قبر می-خوابیدند. یک سنگ لحد هم می گذاشتند داد می زدند رب ارجعونی، رب ارجعونی، خدایا می شود من را برگردانی. وقتی کاملاً قبر را حس می کردند می چشیدند سنگ لحد را بر می داشتند. می گفتند حالا به شما مهلت دادیم.
شریعتی: یک تولد دوباره.
حجت الاسلام ماندگاری: بیایید بروید درست شوید. من زمان جنگ یک بار این کار را کردم. بچه ها را بهشت رضای مشهد بردم به خاطر این که شهدا را دسته دسته می آوردند. همچنان که اصفهان یک روز 370 تا 25 آبان شهید تشیع کردند. مشهد هم 100 تا بود، 70 تا بود، 150 تا بود. قبرهای زیادی می کندند. یک شب جمعه بچه ها را بهشت رضا بردم گفتم در قبرها بخوابید. یک مقدار آیات را خواندیم، بعد شروع کردیم دعای کمیل خواندن وَ قَدْ أَتَيْتُكَ يَا إِلَهِي بَعْدَ تَقْصِيرِي وَ إِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي مُعْتَذِراً نَادِماً مُنْكَسِراً مُسْتَقِيلًا مُسْتَغْفِراً مُنِيبا، این بچه ها یک ناله ای می زدند خیلی از آنها شهید شدند. حضرت زهرا باطن قبر را می بیند. لذا دیشب به امیرالمؤمنین سفارش کرد من را در دل خاک گذاشتید زود بلند نشوید بروید. یک مقدار کنار قبر من بنشینید و قرآن بخوانید. می داند چه خبر هست. پیامبر باطن جان کردن را می-بیند. به حضرت عزرائیل فرمود جان امت ما را هم می خواهی همین جوری بگیرید. گفت یا رسول الله بهترین قبض روح را دارم انجام می دهم. پیامبر برای امت خود گریه کرد. چشم ما باز شود عذاب را می بینیم. خسارت ها را می بینیم. خدا مربی هست می-گوید دوست دارید بعد از مرگ باز شود عیب ندارد به اختیار خود شما. ولی اگر بعد از مرگ باز شد پشیمان شدید بعد نمی-توانید برگردید و جبران کنید. آن جا از من خدا گله نکنید بگویید تو ارحم الراحمین بودی، من ارحم الراحمین در دنیا شما را صدا زدم. الله اکبر در دنیا خدا ما را با کدام آیه صدا زده است؟ نوشتن این آیات دارد عنایتی می آید. آیه 186 سوره بقره، «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان‏» علامه طباطبایی می فرماید این آیه 19 تا تأکید دارد. خدا به پیامبر می گوید اگر بنده های من چشم آنها باز شده است از من از تو سؤال می کنند یک وقت آدرس دور ندهید. بگویید خدا نزدیک هست، می بخشد، می بخشد، می بخشد.
شریعتی: «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً» (زمر/53)
حجت الاسلام ماندگاری: خدا می گوید اگر خواستید چشم عقل شما را قبل از مرگ باز کنم این قرآن و عترت چشم بازکن عقل هست. لذا من امروز یک اسم جدید برای بحث خود آوردم با این آیه دوم سوره بقره، «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين * الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏‏» ما در گوشی های خود یک مسیریاب داریم مسیریاب دیدنی-ها هست. می گوید مثلاً 500 متر دیگر دوربین هست به دوربین نزدیک می شوید. به پلیس نزدیک می شود. تصادف شده است. ترافیک هست مسیر را عوض کنید. هر چه دیده می شود این به ما خبر می-دهد. اسم این را مسیریاب ندیدنی ها گذاشتند. لذا می گوید «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏‏» هست ولی نمی بینید. مهمترین ندیدنی خدا هست. حالا بگذارید یک مثال ساده بزنم. مردم دوست دارند به ابرقدرت تکیه کنند. آنهایی که ابرقدرت دیدنی را می-بینند، ابرقدرت دیدنی کیست؟ آمریکا هست. لذا همه کشورها دوست دارند یک رابطه ای با آمریکا ... آدم ها هم دوست دارند بعضی ها آن جا بروند بگویند ما آمریکا رفتیم. ابرقدرت هست. ولی هر کس با این مسیریاب چشم او باز شده باشد ابرقدرت ندیدنی را می بیند. ابرقدرت ندیدنی کیست؟ خدای متعال. آیه آن را می خوانید. «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم‏» (فتح/10) آیه مبارکه ده سوره مبارکه فتح. می گوید بیعت کنید با خدا این آیه راجع به بیعت هست، دست خدا بالای همه دست ها هست. این همان شعری هست که من همیشه می خوانم. با خدا باش پادشاهی کن آیه آن «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (طلاق/3) آیه 3 سوره طلاق. بی خدا باش هیچ غلطی نمی توانی بکنی. شاعر گفته است هر چه خواهی کن، اشتباه هست. آیه آن آیه 81 سوره اسراء «إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقا» خب ببینید خدا می گوید اگر چشم عقل شما را باز کنم اصلاً دیگر همه چیز برای شما ... ما الان یک دوربین های دینی داریم، دوربین های ندیدنی داریم. اصلاً یکی از بحث هایی که امروز می خواهم ان شاءالله اگر فرصت داریم شروع کنم که از هفته آینده قراردادها را بگوییم در عالم یک اسباب دینی داریم، یک اسباب ندیدنی داریم. یک درمان دیدنی داریم، یک درمان ندیدنی داریم. داروهای دیدنی، داروهای ندیدنی. که قرآن اینها را به عین و غیب تعبیر می کند. مادی و معنوی. عالم، عالم اسباب و مسببات هست. پس عنوان بحث ما این می شود قرآن و عترت چشم بازکن عقل قبل از مرگ، نه بعد از مرگ. قبل از مرگ باز شود قشنگ باطن ها را می بینیم. دیگر واجبات اگر سخت هم باشد می دانیم بلیت بهشت هست. هزینه بهشت هست. سوخت بهشت هست. هر چه هم سخت باشد می ارزد.
شریعتی: در یک کلام گناه را گناه می بینیم.
حجت الاسلام ماندگاری: محرمات هر چه قدر هم ظاهر آن شیرین باشد می دانیم هیزم جهنم هست. «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرين‏» (بقره/24) این هیزم جهنم هست. جهنم هم خود ما می سازیم. هیچ آدم عاقلی نه با آتش بازی می کند، نه با  کثافت بازی می کند، نه لب پرتگاه می رود. گناه هم آتش هست، هم کثافت هست، هم پرتگاه هست.
شریعتی: ولی ما نفهمیدیم چون باطن آن را ندیدیم
حجت الاسلام ماندگاری: ما ندیدیم چون چشم عقل ما بسته است. به قول معروف عقل ما به چشم ما هست. ظاهر گناه هم شیرین هست، هم ارزان هست، هم فراوان هست. هم متأسفانه بعضی از گناه ها همگانی شده است. می گوییم خب ای بابا خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش. خدا بر درجات شهید فرودی بیفزاید. آقا مهدی فرودی از فرماندهان نیروهای خراسان بود گفت خواهی نشوی همرنگ رسوای جماعت باش. ببینید خدا می گوید من مربی هستم. چشمان شما را اگر خواستید بعد از مرگ باز کنم فقط حسرت هست. ولی اگر چشم های شما را قبل از مرگ باز کردم تجارت می-شود. آیه ده سوره صف «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليم‏» بعد می گوید ایمان به خدا و روز قیامت. چشم های شما را این جا باز می کنم. بعد برای واجبات چون چشم عقل شما باز شده است «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون‏» (واقعه/10 و 11) می شوید. اصلاً سبقت می گیرید. برای خیرات فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات‏ می شوید. برای گناه چه می شوید؟ «فَفِرُّوا إِلَى اللَّه‏» (ذاریات/50) می شوید. این هم آیه قرآن هست. فرار چون چشم شما باز شده است. فرمول های اینها را می گویم.
شریعتی: و اغلب شهدا همین طور بودند. نگاه آنها باز شده بود.
حجت الاسلام ماندگاری: ببیند من دارم عرض می کنم شهدا کسانی بودند که امام معلم آنها بود. امام یکی از مربی های قرآنی هست. پیامبر فرمود علماء جانشین های انبیاء بنی اسرائیل هستند. علما یکی از مربی های الهی هستند. مربی شهدا امام بود، قشنگ چشمان آنها را باز کرد. اصلاً کلی انبیاء و اولیاء آمدند که چشم مردم را باز کنند. هم چشم عقل را باز کنند، هم مسیریاب ندیدنی ها را به ما یاد بدهند، هم فطرت ما را بیدار کنند. قرآن و عترت 1 ـ چشم باز کن عقل هست، 2 ـ بیدار کننده فطرت هست، و 3 ـ مسیریاب ندیدنی ها هست، مسیریاب سعادت هست که قرآن 6 ـ 7 تا سند می دهد برای این که این مسیریاب سعادت هست. «أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏» (بقره/5) «هُمُ الْمُهْتَدُون‏» (بقره/157) «هُمُ الْغالِبُون‏» (مائده/56) «هُمُ الْفائِزُون‏» «هُمُ الرَّاشِدُون‏» آدم کیف می کند. چه چیزی از این بهتر. ولی اگر چشمانمان را خود بستیم یا اجازه دادیم دیگران ببندند. یا جلوه های دنیا چشم های ما را بندد یا هوا و هوس چشم های ما را بندد که همه آیات را ان شاءالله در قراردادهای بعدی می خوانیم اگر اجازه دادیم چشم های ما بسته شود خودمان به خودمان ظلم کردیم. که هفته قبل گفتیم. خدا به کسی ظلم نمی کند. حالا اگر قبول کردیم که این قرآن و عترت جایگاه آن مسیریاب ندیدنی ها هست من دو نمونه را بگذارید برای شما بگویم. با یک خاطره می خواهم بگویم گفتیم ابرقدرت عالم هستی خدا هست. خاطره شهید مرحمت والازاده را که نگفتم. ببینید من می گویم اگر باور کردیم خدا ابرقدرت عالم هستی هست حالا این خدا می گوید هر کس به من وصل شود آن را هم ابرقدرت می کنم. حدیث قدسی هست عبدى أطعنى حتّى أجعلك مثلي‏. آیه قرآن چه می گوید آیه 46 سوره سبأ، «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» یعنی یک نفر هم به خدا وصل شوید کار خدایی می کنید. حاج آقا سند شما چیست؟ آیه 30 سوره بقره، «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَة» جانشین چه کار می کند از طرف خدا امضاء می کند. از طرف رئیس امضاء می کند. همچنان که خدا کون فیکون کرده است حضرت ابراهیم هم کون فیکون کرده است. حضرت موسی هم انجام داده است. همه به اذن الله. حضرت عیسی هم انجام داده است. حضرت پیامبر هم انجام داده است. علی هم انجام داده است، حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، حضرت روح الله هم انجام داده است. روزی که امام این آیه را در اعلامیه سیاسی خود نوشتند همه فکر می کنند شروع انقلاب 1342 هست، شما فکر می کنید چه زمانی هست؟ 15 اردیبهشت 1324. چهار سال بعد از اشغال ایران. اولین اعلامیه سیاسی امام هست. هیچ کس باور نمی کرد رژیم پهلوی سقوط کند. امام با این آیه شروع کرد «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» (سبأ/46) شما قیام لله کنید بقیه را خدا واگذار کنید. گاهی وقت ها می گویند حاج آقا ما تلاش می-کنیم به نتیجه نمی رسیم. قرار نیست آن تلاش ما، ما را به نتیجه برساند. قرار است خدا ما را به نتیجه برساند. حضرت هاجر کجا دوید؟
شریعتی: بین صفا و مروه.
حجت الاسلام ماندگاری: خدا کجا به او آب داد؟ کنار زمزم، آن جا که آب پیدا نشد.
شریعتی: او تلاش خود را کرد. او به تکلیف خود عمل کرد.
حجت الاسلام ماندگاری: پرنده ها برای آتش حضرت ابراهیم چه کار کردند؟ چهار قطره آب ریختند، ولی آتش خاموش نشد. آنها کار خود را کردند، خدا هم کار خود را کرد. بعضی ها می گویند حاج آقا ما این زمین بایر را بیل بزنیم آب نداریم. می گویم شما کار خود را بکنید. چرا باور نداریم خدا ابرقدرت هست. حالا یک آیه می-خوانم که همه باور کنند در سوره مریم (س) یک تعبیر دو بار آمده است. خدا به حضرت زکریا می گوید «يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏» (مریم/7) من می خواهم یک پسر به تو بدهم اسم او یحیی هست. حضرت زکریا می فرماید من پیرمرد هستم، در بعضی از تعابیر دارد بالای صد سال عمر ایشان بوده است. همسر من هم عاقل، نازا هست، پیرمرد بالای صد سال، همسر عاقل که بچه دار نمی شوند. «قالَ كَذلِكَ قالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّن‏» این یعنی ابرقدرت. کار برای من ساده هست، برای من که نشد ندارد. این مسیریاب ندیدنی می گوید با این خدا رفیق شوید کار برای او نشد ندارد. شد خدا حضرت یحیی بن زکریا را به او داد. خدا به حضرت مریم فرمود می خواهم به تو پسر بدهم حضرت مریم فرمود من شوهر ندارم. کسی به من دست نزده است، کار خلاف هم که نمی کنم، تعبیر قرآن هست، «قالَ كَذلِكَ قالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّن‏» بچه دادن به مریم بدون شوهر برای من کاری ندارد. امام گفت من تکلیف خود را انجام می دهم چپه کردن محمد رضا پهلوی برای خدا کاری ندارد. به زباله دان رفتن صدام برای خدا کاری ندارد. شد. نابودی آمریکا و اسرائیل و انگلیس برای خدا کاری ندارد. قطعاً ان شاءالله می شود. شما کار خود را بکنید. شما انتنصرو الله را بکنید ینصرکم با او هست. شاید شما این جا دودید او آن جا به شما محصول داد. اصلاً شما این زمین را بیل زدید آن زمین به شما محصول داد. «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا» (طلاق/2) تو تقوا ... خدا نگفته از کجا در را باز می کنم.
شریعتی: منظور شما کار خود را بکنید.
حجت الاسلام ماندگاری: زلیخا در را 6 قفله کرد «غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ» (یوسف/23) چند تا در بوده است. ولی یوسف کار خود را کرد، کار یوسف چه بود؟ «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» (ذاریات/50) من به دوستان این تعبیر را گفتم. حالا اینجا بگویم هر وقت مقابل گناه قرار گرفتید روی شما به گناه هست، پشت شما به خدا هست. عفت نفس را از یوسف یاد بگیرید. 180 درجه بچرخید پشت شما به گناه می شود روی شما به خدا می شود. وقتی روی شما به خدا شد، خدا می گوید بیا. حضرت یوسف به سمت خدا دوید. زلیخا گفت آن درها قفل هست، 6 قفله، حالا به تعبیر من، کلیدهای آنها هم دست من، حضرت یوسف گفت کلیدهای دست تو قلابی هست، کلید اصلی دست خدا هست، در باز شد. «لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آیه 12 سوره شوری. اگر ما با این مسیریاب نگاه کردیم خدا ابرقدرت اقتصادی می خوانم، ان شاءالله قراردادهای آن را می گویم، ابرقدرت نظامی ابرقدرت اطلاعاتی، ابرقدرت امنیتی، ابرقدرت اعتباری، ابرقدرت گره گشایی. خدا ابرقدرت هست، شما با این خدا قرارداد ببندید اگر کار شما راه نیفتاد هر چه می خواهی بگویی بگو. «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ» (انعام/59) فقط خود او هست و این مسیریاب را هم در اختیار همه نگذاشته است. آیه 113 سوره نساء «وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَم‏» فقط به پیامبرها داده است. پیامبر با وحی به تو چیزی دادم که به هیچ کس در عالم ندادم. همه عقل های خود را هم روی هم بگذارید به این نمی رسید یعنی باطن بینی، عقل ما باطل را که نمی بیند. اگر با این مسیریاب ابرقدرت را پیدا کردید، پیامبرها می توانند کار نشدنی بکنند؟ آره. امام ها؟ آره. علما؟ آره. یک بچه سیزده ساله هم می تواند. مرحمت والازاده بچه روستای گرمی اردبیل هست. می گوید سال 60 هست، همان اوایل جنگ، بسیج می رود برای جبهه اعزام شود می گویند سیزده سالت هست، به درد جبهه نمی خوری، سن شما قانونی نیست. می گوید مگر حضرت قاسم به درد امام حسین نخورد. این جانم به این معرفت. با این مسیریاب دیده است. می گوید اگر من وصل به خدا شوم سیزده سال و نود سال برای من فرقی ندارد. ایکس به علاوه بی نهایت، بی نهایت می شود. ایکس 13 باشد یا 90 باشد. فرقی نمی کند. من وصل شدم. مسئول بسیج برای این که دنبال نخود سیاه بخواهد او را بفرستد می گوید اگر رفتید از رئیس جمهور وقت که حضرت آقا بوده است نامه آوردید شما را می فرستم. نمی داند این بچه وصل شده است، من به مسئولین می گویم استاندار، فرماندار، امام جمعه، شما امشب نیت کنید، فردا رئیس جمهور را ببینید می توانید؟ نه. یک روال اداری عجیبی دارد، باید وقت بگیرید یک ماه، دو ماه، سه ماه، پنج ماه، شش ماه. شب از گرمی راه می افتد تهران می آید میدان پاستور را پیدا می کند، با پاسدارهای در ریاست جمهوری دعوایش می شود، چه خبر هست؟ می خواهم رئیس جمهور را ببینم. مگر رئیس جمهور را دیدن بچه بازی هست؟
شریعتی: یک نوجوان سیزده ساله چه پیگیر هم بود.
حجت الاسلام ماندگاری: خدا خدا، از آن جایی که خدا می خواهد این آیه را به همه من و شما نشان دهد ماشین رئیس جمهور از نهاد ریاست جمهوری دارد بیرون می آید. ماشین مسئول نباید بایستد حوادث را کنار خیابان ببیند شیشه را پایین بدهد ولی خدا می خواهد این آیه را برای این بچه ثابت کند. آقا شیشه را پایین می دهند، به راننده می گویند بایست، به پاسدارها می گویند این بچه چه می-خواهد؟ می گویند می خواهد با شما ملاقات کند. می گویند بیاید، ملاقات با رئیس جمهور هم محقق می شود. «هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ». با گریه اول یک نکته از آقا می پرسد می شود به مداح ها و منبری ها بگویید دیگر روزه حضرت قاسم نخوانند؟ آقا بغض می گیرند، می فرماید برای چه پسرم؟ آخر مسئول بسیج می گوید تو سیزده سالت هست به درد جبهه نمی خوری. مگر حضرت قاسم به درد امام زمان خود نخورد؟ من هم رزمنده هستم باید به درد نائب امام زمان خود بخورم. حالا ادبیات مال من هست، شاید آقا فرمودند درست را بخوان، ... همه اینها را جواب می دهد. این خیلی بزرگ هست، خیلی بزرگ هست، می فرمایند برو بگو رئیس جمهور به تو اجازه داده است بروی، می داند آنها حاشا می کنند، می گوید دست نوشته می خواهم آقاجان. آقا هم برای او می نویسند. آقا هم محکم می-کنند هم برای امام جمعه اردبیل می نویسند، هم برای مسئول بسیج. آقا مرحمت والازاده ما را بفرستید خیلی بزرگ هست. به بچه های سپاه هم می گویند برای او غذا بگیرید بخورد، بلیت هم بگیرید او را بفرستید. او آقایی که فکر می کند او را دنبال نخود سیاه فرستاده است بعد از دو روز با نامه رئیس جمهور مواجه می شود. سیزده سالگی جبهه می رود. چهارده سالگی شهید می-شود. خواهش می کنم مردم عزیز در اینترنت بزنید وصیت نامه او را بخوانید. ای کاش می آوردم. شهید مرحمت والازده چهارده سالش هست. تازه بروند خاطرات دوران نوجوانی او را هم ببینند مال قبل از انقلاب هست. سال انقلاب هست. ببینند این بچه چه کار کرده است. این بچه می گوید که کسی که وصل به خدا شوند شش ماهه او هم باب الحوائج هست. هم علی اصغر باب الحوائج هست، هم ابا الفضل العباس باب الحوائج هست. هم موسی بن جعفر باب الحوائج هست. پس من چه گفتم. ما در این دو جلسه داریم عنوان بحث را می گیریم. وارد بحث خود هنوز نشدیم. البته این هم خود متن بحث هست. قرآن و عترت چشم بازکن عقل هست قبل از مرگ در دنیا. بیدار کننده فطرت هست، مسیریاب ندیدنی ها هست. گفتیم عاقل کسی هست که آخر را اول ببیند. هفته قبل اشاره کردیم. این نمی-گذارد خدا را آخر ببینید. خدا را اول به نشان می دهد. هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن‏. این نمی گذارد آخرت را آخر ببینید. آخر را از اول به شما نشان می دهد. همان آبی هم که می خواهم بخورم یک جلوه قیامتی دارد. «يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُم‏» (زلزله/6) هر کاری می خواهم بکنم، خانم آزاد هستید هر پوششی می خواهید بکنید ولی یک جلوه  آخرتی دارد. هر غذایی می خواهید بخورید بخورید ولی یک جلوه آخرتی دارد.
شریعتی: دارید یک صورتی آن جا می سازید.
حجت الاسلام ماندگاری: احسنت. ولی عجیب این هست آقای شریعتی، یک آیه ای من را دیوانه کرده است. من این آیه را آمدم در کلاس اجرا کنم بچه-ها خیلی اذیت شدند. «كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسيبا» (اسراء/14) اگر خدا نامه عمل من را دست خود من بدهد بگوید نمره بده چه کار کنم؟ خط کش من امیرالمؤمنین هست. خط کش من شهدا هستند. من در کلاس برگه امتحانی را به بچه ها دادم گفتم خود به خود نمره بدهید. هیچ کس آن نمره ای که من می خواستم بدهم نداد، همه پایین تر دادند. گفتم بچه ها روز قیامت این طوری می شود. بعد خدا به من بگوید باطن پوشش شما این بود. باطن خوراک شما این بود، باطن نگاه شما این بود، باطن حرف های شما این بود. پیامبر که باطن را می دیدند یک بار به همسر خود نشان دادند. همه داستان آن را شنیدند. همسر ایشان یک غیبتی کرد. حضرت فرمودند دندان خود را خلال کنید. گفت یا رسول الله من غذایی نخوردم، تا خلال کرد یک گوشت متعفن بیرون افتاد. جا خورد. حضرت آیه دوازده سوره حجرات را خواندند، «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوه‏» چرا غیبت می کنید. اگر از همین جا با این مسیریاب باطن غیبت را ببینید بیجا می کنیم غیبت کنیم. معذرت می خواهم بگذارید صریح بگویم غلط می کنم غیبت کنم. غلط می کنم تهمت بزنم. غلط می کنم یک حرفی که شنیدم هنوز ثابت نشده است آن را پخش کنم. غلط می کنم خبرهایی که ثابت نشده است پخش می کنم و من مایه آبروریزی دیگران شدم.
شریعتی: وای اگر از پس امروز بود فردا.
حجت الاسلام ماندگاری: این مسیریاب می گوید فردا هست. یکی به امام رضا گفت از کجا معلوم قیامتی باشد؟ امام رضا فرمودند یا هست یا نیست، اگر نباشد ما یک مقدار ضرر کردیم خود را محدود کردیم، ولی اگر باشد شما خود را محروم کردید. آدم عاقل بین محدودیت و محرومیت کدام را انتخاب می کند؟ حتماً محدودیت را. دو سال مردم ماسک زدند محدود کردند، که از سلامت محروم نشوند. تو را خدا بیاییم خود را از قیامت محروم نکنیم. می گویند خیلی بهشت قشنگ هست. قرآن می گوید.
شریعتی: و خدا رحمت کند علامه طباطبایی دیشب شرح حال ایشان را می خواندم شاگردان ایشان می گفتند گهگاهی یک دفعه ایشان سکوت می کردند وسط بحث، درس، وقت رفتن. می گفتند آقا چیزی شده است؟ ایشان می فرمودند آقایان ابدیت در پیش داریم. هستیم که هستیم.
حجت الاسلام ماندگاری: یادم هست در فصل قبلی که محضر شما بودیم شما این تعبیر پیامبر و امیرالمؤمنین را می فرمودید گهگاهی که در مسجد می آمدند. هر شب می گفتند الرحیم، الرحیم تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّه‏.
شریعتی: تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيل‏. ان شاءالله با چراغ قرآن راه را پیدا کنیم. چشم ما به باطن عالم باز شود و آن ندیدنی ها را ببینیم قبل از این که انگشت حسرت به دهان مات و مبهوت فقط نظاره گر باشیم. از حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری خیلی ممنون و متشکر هستم. نوجوان هایی که مهمان ویژه سه شنبه های ما هستند. هفته قبل حاج آقای حجت الاسلام ماندگاری پیشنهادی دادند گفتند چه قدر خوب هست سه شنبه ها حالا که مخاطب اصلی ما نوجوان ها هستند تلاوت قرآن را هم نوجوان های عزیز ما که خیلی هم خوش صدا هستند، خیلی هم کار درست هستند آنها داشته باشند و امروز این اتفاق افتاد آیات را بنشویم صفحه 502 قرآن کریم را تلاوت می-کنیم. آیات پایانی سوره مبارکه جاثیه و آیات ابتدایی سوره مبارکه احقاف. بعد از تلاوت قرآن در دقایق پایانی با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما. بفرمایید خواهش می کنم.
صفحه 502 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. الهی که به حق این آیات نورانی قرآن کریم، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد همه نوجوان های ما عاقبت به خیر شوند و سعادتمند. و ان شاءالله در قله های مختلف علم و فرهنگ و ادب و معرفت خوش بدرخشند. خیلی از پدر و مادرها نگران نماز بچه های خود هستند. نگران صلاح آنها هستند، نگران عاقبت بخیری آنها هستند مخصوص دعا کنید و خداحافظی کنیم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها