اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1402-01-07-حجت الاسلام فرحزاد -نکاتی پیرامون رعایت حدود و تقوای الهی

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خانم‌ها و آقایان سلام. بهار شما مبارک. ماه مبارک رمضان هم از راه رسید. امیدوارم که امسال که بهار توأم شده با بهار بندگی و بهار طبیعت، امیدوارم همه ماه مبارک رمضانی را تجربه کنیم و امیدوارم دستان خالی ما پر شود و امیدوارم که خدای متعال عنایت کند که زیارت خانه خودش را که در دعاهای این ایام گفتیم اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی آمنا هذا و فی کل عام. این دعا مستجاب شود.

معرفی برنامه

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمت الله. خدمت شما و همه بینندگان عزیز عرض سلام دارم و حلول ماه پرخیر و برکت رمضان را هم خدمت عزیزان که بهار بندگی و عبادت و قرآن هست تبریک و تحنیت عرض می‌کنم. ما چند تا ماه رمضان بیشتر مهمان خدا نیستیم. ان‌شاءالله مهمان خوبی باشیم. میزبان، میزبانی است که کریم است بلکه اکرم الاکرمین است و اصلاً کم است، مهمان نمی‌گذارد. ان‌شاءالله ما مهمان‌های خوبی باشیم که از نفس‌مان، از حال‌مان، از عبادت ما، از بندگی ما، از خیررساندن به دیگران ان‌شاءالله حد‌اکثر بهره را داشته باشیم.
شریعتی: ان‌شاءالله. امروز قرار است که چه بشنویم؟
حجت الاسلام فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. فلسفه وجوب روزه چیست؟ چرا خدا روزه را واجب کرده است؟ از بعضی از روایات استفاده می‌شود که روزه حتی از نماز مهم‌تر است. نماز کسی نخواند فقط قضا دارد ولی روزه می‌گوید باید جریمه هم بشوی. غیر از اینکه قضای آن را به جا بیاوری، کفاره باید بدهی یا 60 نفر را اطعام بدهی یا 60 روزه جریمه بگیری یا مثلاً تعبیری که در آن حدیث قدسی هست. الصوم لی و انا اجزی به یا اجزا به. روزه مال من است و من جزاء می‌دهم یا من خودم جزای او هستم. غرض اینکه روزه خیلی مهم است. خب روزه‌ای که به اصطلاح این همه سفارش اکید شده و آیه و روایات فراوان، برای چی روزه واجب شده است؟ یعنی فلسفه آن چیست؟ حکمت آن چیست؟ مقصد آن چیست که خدا روزه را واجب کرده است؟ خدای مهربان می‌فرماید: «لعلکم تتقون» مقصد از روزه گرفتن این است که شما ملکه تقوا، خویشتن‌داری، ورع، پرهیز از گناه در شما ثابت شود، تبلور پیدا کند، به ظهور برسد که اگر برسد تمام مشکلات شما حل است. ملکه تقوا. اگر کسی سؤال کند که وصیت خدا، وصیت کتاب‌های آسمانی، وصیت همه انبیاء، همه اولیاء در یک کلمه چیست؟ «وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ» یعنی شاید ما کمتر واژه‌ای در قرآن پیدا کنیم که به اندازه تقوا سفارش شده باشد. در بعضی از آیات 3 بار در یک آیه یا 2 بار «اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّه» یعنی اول آیه، آخر آیه هی تقوا، هی تقوا، هی تقوا. می‌گوید کتاب‌های قبلی و به شما همه یک وصیت کردیم. «ان اتقوالله» تقوا پیش‌رو کنید. اگر ما بخواهیم نمره بدهیم،ما خیلی آیات تقوا و روایات تقوا ‏بسیار فوق‌العاده است. بخواهیم نمره بدهیم. در میلیاردها انسان که دارند روی کره خاکی زندگی می‌کنند، نمره چه کسی از همه بالاتر است؟ چه کسی از همه به خدا نزدیک‌تر است؟ چه کسی از همه مورد تکریم و اکرم خدا بیشتر است؟ در یک جمله خدا می‌فرماید که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏» ریزترین، گرامی‌ترین، مقرب‌ترین انسان‌ها، هر کسی است که با تقواتر است. نمی‌گوید آن است که عبادت زیاد می‌کند. عبادت اعم است. نمی‌گوید آن است که زیاد روزه می‌گیرد، زیاد مثلاً فلان کار را می‌کند، فلان عمل را انجام می‌دهد. نه، اتقاکم. آن کسی که در مقابل گناه محکم می‌ایستد و از همه بیشتر از گناه و ظلم و فساد و خیانت پرهیز دارد او از همه به خدا نزدیک‌ترین است. تقوا. واقعاً مثلاً زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم می‌گوید و وصیتکم، وصیت شما 14 معصوم التقوا. اگر بخواهیم یک کلمه همه انبیاء، همه امام‌ها، خدای بزرگ وصیت بکند، می‌گوید ان اتقوالله، تقوا.
شریعتی: از کی می‌پذیرند؟ از متقین.
حجت الاسلام فرحزاد: از متقین. خیلی آیات فراوانی است. در همین خطبه شعبانیه که پیغمبر خدا در جمعه آخر شعبان برای ماه مبارک رمضان بیان کردند که خیلی مطالب بلندی دارد. «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة» نفس شما تسبیح است، خواب شما عبادت است ولی اگر تقوا داشته باشی. تقوا داشته باشی نفست، خوابت، بلند شدنت، نشستنت، همه کارهای تو عبادت می‌شود. یک لا اله الا الله فوری ثبت می‌شود ولی اگر تقوا نداشته باشی مثل حوضی که راه‌های خروجی آن را باز کردی، میلیون لیتر بریزی از آن طرف بیرون می‌رود. این بی‌تقوایی همه ضایعات دارد و حسنات ما را محو می‌کند. حضرت راجع به خدمت به فقراء، به یتیم‌ها، اطعام دادن و افطاری دادن، صله رحم، خوش اخلاقی، سفارشات خیلی زیادی کرد. اگر کسی در این ماه خوش اخلاق باشد جواز عبور از پل صراط به او می‌دهیم. نماز مستحبی بخواند، قرآن یک آیه بخواند یک ختم قرآن است. این نمونه ما کم داریم که در پایان خطبه، معمولاً خطبه کسی می‌خواند کسی بلند نمی‌شود حرف بزند. پایان خطبه مولا امیرالمؤمنین (ع) از پیغمبر خدا سؤال فرمودند که یا رسول الله افضل اعمال در این ماه مبارک رمضان چیست؟ شما نماز فرمودید، اطعام فرمودید، فقراء تفقد کنیم چی هست، چی هست. ولی افضل آن، آنی که از همه بالاتر است چیست؟ حضرت فرمودند که الورع اما حرّم الله. آن تقوا و ورعی که ما را از گناه باز می‌دارد. تقوا. یعنی واقعاً روی تقوا اگر ما صدها سال، هزاران سال هم مانور بدهیم و صحبت کنیم کم است.
شریعتی: سال‌ها می‌تواند موضوع جلسات سمت خدا باشد.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. یعنی الآن این فسادهایی که در جامعه هست، پرونده‌های زیاد، اختلاس‌ها، رشوه‌ها، نمی‌دانم چی‌ها و چی‌ها، مال این است که بی‌تقوایی هست. آدمی که ناکارآمد است آمده مدیر شده است. این بی‌تقوایی است. آدمی که خیانت می‌کند، آدمی که نباید این کار را قبول کند قبول می‌کند. همه اینها، تعهد، تقوا. یعنی واقعاً ریشه تمام خوبی‌ها تقوا است و ریشه همه فسادها هم بی‌تقوایی است. تقوا یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار بدهیم و از گناه و خطر و ظلم و فساد هم خط قرمز، اصلاً نزدیک آن نرویم. یک روایت قشنگی است از پیغمبر خدا حضرت محمد مصطفی (ص) که یکی از سفارشات مهم پیغمبر خدا در ماه مبارک رمضان، زیاد گفتن صلوات بر محمد و آل محمد است. فرمود: «من اکثر صلاه علی فی هذا الشهر ثقل الله میزان یوم تخف فیه الموازین». روز قیامت اکثر افراد  میزان حسناتشان سبک است و کم می‌آورند. باقی می‌آورند. بدهکار هستند. حق الله، حق الناس بدهکار هستند. قرآن می‌گوید کسی میزان حسناتش سنگین باشد «فَهُوَ في‏ عيشَةٍ راضِيَة» اگر خدای ناکرده هیچ بیننده‌ای نصیب او نشود، «خَفَّتْ مَوازينُه‏» می‌رود در اجرائیات جهنم. چکار کنیم میزان حسنات ما سنگین شود؟ فرمود: در ماه مبارک رمضان کسی که زیاد این ذکر را بگوید خدا میزان حسنات او را سنگین می‌کند، در روزی که میزان حسنات او بیشتر است، مردم سبک است. ان‌شاءالله با این ذکر سنگین کنیم. پیغمبر خدا فرمود: «خَصْلَةٌ مَنْ لَزِمَهَا أَطَاعَتْهُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة وَ رَبِحَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّة» خیلی بشارت بزرگی است. یک خصلت، یک صفتی است، اگر آن صفت را آقای رکنی عزیز خدا ان‌شاءالله ایشان را حفظ کند، برای این تهیه‌کنندگی خیلی زحمت می‌کشند، واقعاً از ایشان تشکر می‌کنیم. دغدغه دارند. واقعاً زحمات ایشان و شما در طول سالیان و دیگر عوامل و مدیران عزیز، این برنامه را انقدر بارور کرده است و این همه بیننده دارد در داخل و خارج از کشور. واقعاً به ما هم می‌رسند خیلی تشکر می‌کنند. خدا خیرشان بدهد. ایشان همیشه یک جمله‌ای دارند که شما یک کارهای کلیدی و اساسی، یک آمپولی که سر درد و دل ‌درد و کمر درد و پا دارد و... یک قرصی است که فقط پا درد را خوب می‌کند. نه، یک قرصی است که همه جای آدم را خوب می‌کند. همه آفت‌ها را از بین می‌برد. تو را تنظیم می‌کند. کل سیستم تنظیم می‌شود. یک خصلتی است پیغمبر خدا می‌فرمایند اگر کسی داشته باشد تنظیم کامل است. اطاعته الدنیا و الاخره. هم دنیا در خدمت او است و هم آخرت در خدمت او. هم خدا دارد، هم دنیا دارد، هم آخرت دارد، هم مردم دارد. همه چیز دارد. این خیل بشارت بزرگی است. این تعبیر را شاید ما کم داشته باشیم. دنیا و آخرت تحت فرمان او است. دستور می‌دهد اجرا می‌شود. خصلة ولی ملازم باشد. من لزمها یعنی یک لحظه نباشد، دائم این در او ملکه باشد اطاعته الدنیا و الاخره بعد هم پایان کار ربح الفوز فی الجنه؛ رستگاری دائمی ابدی در در بهشت خدا نصیب او می‌کند. قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ و ما هیَ، این خصلت چه خصلتی است؟ فرمودند تقوا، خویشتن‌داری. ما در شبانه‌روز، ببینید روزه اراده انسان را بالا می‌برد. انسان گرسنه می‌شود، تشنه می‌شود، روزه را خدا وسیله تقویت اراده و صبر و اخلاص قرار داده است. نماز ممکن است ریا کند ولی در روزه ریا راه ندارد. می‌رود خلوت می‌خورد. کسی که در خلوت برای یک لیوان آب یا چای له له می‌زند ولی نمی‌خورد، هیچ‌کس هم او را نمی‌بیند. این معلوم می‌شود به یک چیزی ایمان دارد.می‌گوید یک مایه‌ای در او هست.
شریعتی: این پرهیز، این امساک، این نخواستن.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. لذا اراده انسان بالا می‌رود، صبر انسان بالا می‌رود، تحمل انسان بالا می‌رود، اراده می‌کند پانزده ساعت، شانزده ساعت یک کاری را ترک بکند. ده‌ها کار را ترک بکند. این علامت این است که ما می‌توانیم همانطوری که نخوریم، نیاشامیم، فلان کار را نکنیم، می‌توانیم زبان خود را هم کنترل کنیم، چشم خود را هم کنترل کنیم. ما خیلی روایات داریم روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. روزه این است که تمام اعضاء و جوارح تو روزه بگیرد از گناه، فکر گناه، نیت گناه، خلاف، ظلم، فساد، بداخلاقی، تندی. این را تمرین کنیم. قطعاً می‌شود. کار محال را که امر نمی‌کنند. لذا می‌فرماید اگر کسی باتقوا باشد، دنیا و آخرت در خدمت او است و رستگاری ابدی در بهشت برین نصیب او می‌شود. بعد هم این را فرمودند. فرمودند: «مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ أَعَزَّ النَّاسِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ» می‌خواهی عزیزترین مردم باشی، از همه پیش خدا عزیزتر باشی، پیش امام زمانت، اهل بیتت، از همه تو را بیشتر دوست بدارن، شعله تقوایت را بالا ببر. زیادش کند. پرهیز از حتی مکروهات، مقدمات گناه. مقدمات گناه هم خیلی مهم است. امیرالمؤمنین (س) فرمودند کسی که زیاد فکرش را در معاصی می‌گرداند، این آمادگی پیدا می‌کند به گناه هم وارد شود. فکرش هم نکن یعنی در نطفه این را خاموش کن و خفه کند. یک آیه‌ای در قرآن هست که به نظرم من خیلی آیه مهمی است. الآن به هر کس می‌رسیم، به هر کجا، ما به خاطر همین برنامه، خیلی‌ها ما را می‌بینند و سراغ می‌گیرند. مهمترین چیزی که شاید بیشترین دغدغه را دارند، از ما هم زیاد سؤال می‌کنند، حاج آقا برای رفع مشکلات و معضلات چکار کنیم؟ مشکلات معنوی، مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات خانوادگی. نسخه می‌خواهند. آیا ما نسخه‌ای داریم که درمان همه دردها باشد و راه برون‌رفت از همه موانع و خطرها و چاله‌ها و درگیری‌ها و مشکلات باشد؟ بله. هم در قرآن داریم، هم در روایت داریم، هم سؤال کردند. پیغمبر خدا فرمود ما در قرآن آیه‌ای داریم اگر شرق و غرب عالم، همه عالم به این آیه چنگ بزنند، همه را کفایت می‌کند. یعنی حلال مشکلات روحی، جسمی، معنوی، مادی، ظاهری، باطنی هم هست. سؤال کردند آقا کدام آیه است؟ فرمودند سوره مبارکه طلاق، آیه دوم و سوم. یعنی به هم وصل هستند. خدای مهربان می‌فرماید: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» جداً از آن آیاتی است که واقعاً کیمیا است. مثل همان جلسه قبل فذکرونی اذکرکم را توضیح دادم. که یعنی اگر... بابا اگر ما طعم یاد خدا را بچشیم، خدا رحمت کند آیت الله عبادی را. همیشه می‌فرمودند که از خدا بخواهید یک چیزی به شما نشان بدهند. یک چشمه‌ای. با هیچ چیزی آدم حاضر نیست عوض کند مجالست خدا را، یاد خدا را. اگر یک طعمی به ما نشان بدهند، طعم ایمان، طعم تقوا. آرامشی که تقوا دارد. من نه بدهکار هستم و نه طلبکار هستم هم حق همه را ادا کرده‌ام. سرم به متکا نرسیده خوابم برده است. این همه ناهنجاری و افسردگی‌ها برای این است که در خط تقوا نیستم. خدا می‌فرماید: «ان المتقین فی مقام امین» متقین آرامش کامل دارند.
شریعتی: تکیه‌ات که به او شد، دیگر غمی نیست.
حجت الاسلام فرحزاد: غمی نیست. همه‌کاره او است. من هم که تحت فرمان او هستم. هر چه می‌خواهد بشود، می‌خواهند نشود. مال او که می‌شود. پس شده است. تمام است. این آیه هم از آن آیات واقعاً کلیدی و کاربردی است. می‌گویم این تعبیر را من برای بقیه آیه‌ها ندیدم که فرمود: شرق و غرب عالم به این آیه چنگ بزنند خدا همه را کفایت می‌کند و آن آیه این است که می‌فرماید: هر کس در زندگی تصمیم جدی بگیرد، از خدا بترسد گناه نکند، واجب را انجام بدهد، گناه را ترک کند در یک کلمه. یتق الله، یعنی تقوا ملکه او شود. به پدر و مادر ظلم نکند، به همسر، به رفیق، به دوست، به زیرمجموعه، به بالا، به پایین، به این طرف. در خط خودش راه برود، در مسیر خودش راه برود. تصادف می‌کند؟ نمی‌کند. پیشامد می‌شود؟ نمی‌شود. اگر هم بشود چون تقوا دارد پشت او محکم است یعنی بیمه کامل است. صدمه نمی‌خورد. ممکن است الآن در ذهن بینندگان بیاید که انبیاء، امام‌ها این همه بلا داشته‌اند، مصیبت داشته‌اند. داشته‌اند اما قلبشان چه بوده است؟ روحشان، جانشان، آرامش کامل بوده است. در اهل بیت نداریم که کسی مثل حضرت زینب مصیبت دیده باشد ولی می‌گوید ما رأیت الا جمیلا. یعنی اگر آن تقوا در طرف باشد که درست وظیفه‌اش را انجام بدهد، می‌گوید من جزء زیبایی و آرامش از طرف خدا دیگر هیچی حس می‌کنم.
شریعتی: تقوا و بعد هم توکل.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. و من یتوکل دنبالش هم دارد و یتق الله. می‌گوید کسی که تقوا پیشه کند دو کار مهم خدا با او می‌کند. یک، یجعل له مخرجا، بن‌بستی نیست. درد چکنم چکنم، چه خواهد شد، چه می‌شود، چه نمی‌شود، یأس و ناامید، تمام اینها به قول ما ور‌می‌پرد. یأس و ناامیدی و چاله‌هایی که نشود بیرون بیایی و درهای بسته‌ای که باز نشود. وعده خدا است. مرحوم آیت الله عبادی می‌گفتند کاش به این آیه... ما اگر مشکلی پیدا می‌کنیم هزار تا پول، پارتی، نسخه، دکتر، دوا. یکی از آنها را هم به نسخه خدا عمل کنیم. امتحان کنیم. ایشان فرمودند من این حدیث را عمل کردم یعنی تجربه کردم. پیغمبر خدا فرمود کسی 40 روز کارش را خالص بکند خدا چشمه‌های حکمت از قلبش به زبانش جاری می‌کند.گفت آقا تجربه کردیم شد. این آیه را هم فرمودند تجربه کنید. کسی تصمیم بگیرد ماه رمضان، بعد از ماه رمضان، 40 روز بگوید خدایا من غیبت نمی‌کنم، دروغ نمی‌گویم، مالم حلال باشد. یک روایتی یادم آمد خیلی زیبا است. امام صادق (ع) فرمودند: «تَرْكُ لُقْمَةِ الْحَرَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صَلَاةِ أَلْفَيْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعا» ای کسانی که به مستحب چسبیده‌اید و واجب را رها کرده‌اید، به مستحب چسبیده‌اید گناه را ترک نمی‌کنید، این روایت را جدی بگیرید. امام صادق فرمود ترک یک لقمه حرام، یک مال حرام، در نزد من بهتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. دو هزار رکعت نماز مستحبی چقدر وقت می‌برد؟ ولی اینجا رشوه است، حرام است، ظلم است، خیانت است، این را ترک کن. لذا می‌فرماید کسی که تقوا پیشه‌رو کند یجعل له مخرجا، از بن‌بست‌ها و چاله‌چوله‌ها و این فضای بسته او را بیرون می‌آوریم. خب، من چاله‌هایم را رد کردم، مشکلات من را حل کن. خب رزق و روزی می‌خواهم. رزق و روزی هم که فقط پول نیست، مال نیست. علم می‌خواهم، معرفت می‌خواهم، آرامش می‌خواهم، امنیت می‌خواهم، خوشی می‌خواهم، عافیت می‌خواهم. دامن رزق خیلی وسیع است. خدا می‌فرماید در زندگی غصه رزق و روزی نخور. از راه‌هایی که فکر نمی‌کنی، گمان نمی‌کنی، من رزق و روزی تو را می‌رسانم. این دو تا بشارت بزرگ است. اولاً مشکلات یا کامل حل می‌شود یا پیش شما حل شده است. پیش شما دیگر سبک شده است، راحت شدید. یعنی راه برون‌رفت و گذر دارید. «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب‏» پس اگر رزق و روزی ما مشکل پیدا کرده است، باید یتق الله را درست کنیم. کجا کم گذاشتی، کجا خیانت کردی، کجا خمس و زکات ندادی، کجا مال حرام خوردی، کجا کار خلاف کردی که اینجا رزق تو کم شده است. بداخلاقی رزق را کم می‌کند، خوش اخلاقی رزق را زیاد می‌کند. خیانت رزق را می‌بندد، امانت‌داری رزق را زیاد می‌کند.
شریعتی: صله رحم و قطع رحم.
حجت الاسلام فرحزاد: امثال اینها ما خیلی داریم. اصلاً یک بحث خوبی است که در سمت خدا هم مطرح شود. عوامل وسعت زیاد شدن رزق، عوامل کم شدن رزق. مهمترین آن تقوا است. شاه‌کلید آن تقوا است. می‌گوید من از راه‌هایی که فکر نمی‌کنی، گمان نمی‌کنی، رزق و روزی تو را می‌رسانم و بعد هم می‌فرماید وقتی رزق و روزی شما رسید، شما را از چاله‌ها هم درآوردند، اعتماد و توکل تو به من باشد. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه‏» آقا اگر یک کسی، یک مثلاً ثروتمند و قدرتمندی رئیس هم هست، پول هم دارد، بگو من از این به بعد خرجی شما را ده برابر می‌دهم، بهترین خانه، بهترین ماشین، بچه‌هایت شغل می‌خواهند، همه چیز. ما خیال‌مان راحت می‌شود. به وعده خدا بیشتر این... این بابا ممکن است قول بدهد دو ساعت دیگر بمیرد ولی خدایی که قول او قول است، صدق محض است و هیچ‌کم هم نمی‌آورد. و من یتق الله. لذا می‌فرماید اگر شرق و غرب عالم به این آیه چنگ بزنند، همه را کفایت می‌کند. پیغمبر خدا فرمودند: یا اباذر لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجا. اگر همه درهای آسمان و زمین، معمولاً درهای زمینی ممکن است بسته باشد، درهای آسمان باز باشد. بعضی مواقع می‌بینی درهای زمین بسته است، آسمان هم نه حال دعا داری و نه حال نیایش داری. آن هم بسته است. آسمان و زمین بسته است. اگر درهای آسمان و زمین باز باشد، یک کسی با خدا معامله کند، بگوید خدایا من چارکرت هستم، نوکرت هستم، لنگ می‌اندازم تسلیم و راضی هستم. هر چه تو می‌خواهی. می‌گویی من چکار کنم؟ خدا می‌گوید من درها را باز می‌کنم. ما چون نمی‌خواهیم جمله ناگوارشت از طلب گوارش است/ ترک گوارش ار کنی زهر گوار آیدت/ جمله نامرادیت از طلب مراد توست/ ترک مراد ار کنی جمله نثار آیدت. ما می‌خواهیم خدایی کنیم، خدا می‌گوید: نه، این یکی مال من است، مال تو نیست. بگو خدایا من می‌خواهم بندگی کنم، تقوا یعنی می‌خواهم بندگی کنم، خدایی نمی‌خواهم بکنم. تحکم به زن و بچه‌ام نگویم، زور به مسئولین نگویم، زور به مدیرم نگویم. مدیر به ما زور نگوید. ما می‌‌خواهیم خدایی کنیم، بزرگترین بی‌تقوایی همین است. شرکت است، کفر است. نه، بگو خدا من تسلیم هستم. تقوا یعنی بنده تو هستم. خدا می‌گوید من بندها را باز می‌کنم به تو خدایی می‌دهم. خدایی می‌دهم.
شریعتی: قطره‌ای که وصل به دریا شدی دریا می‌شوی.
حجت الاسلام فرحزاد: دریا می‌شود. شکی نیست والّا بخار می‌شویم از بین می‌رویم. یک روایت زیبایی بخوانم. در زمان پیغمبر خدا یک کسی محضر پیغمبر می‌آمد، پیغمبر هم امامان ستارالعیوب هستند. تا مدرکی، سندی، چیزی افشا نشده است افشا نمی‌کنند. مگر شاکی‌ای باشد، جایی خودش، خودش را لو بدهد یا بیاید اقرار کند. یک کسی می‌آمد نماز پیغمبر، جلسه پیغمبر شرکت می‌کرد ولی متأسفانه گناه بزرگی مرتکب می‌شد گاهی می‌رفت سرقت می‌کرد. دزدی. گناه بزرگی هم هست. اولاً حق الناس است، بعد هم ناامنی ایجاد می‌کند. شما یک محلی، یک خانه‌ای را سرقت می‌کنی، دیگر این بنده‌های خدا خوابشان نمی‌رود. جرأت نمی‌کنند مسافرت بروند. خانم در خانه تنها نمی‌تواند بماند. یعنی ناامنی. می‌خواهم بگویم گناه، گناه کمی نیست، گناه خیلی بزرگی است. خیلی روایت جالبی است. این گاهی می‌رفت گناه می‌کرد. گناه او هم سرقت بود. ولی تا افشا نشده سندی و مدرکی نبود. می‌آمد وضو می‌گرفت نماز یا جلسه پیغمبر شرکت می‌کرد. یک شب شناسایی کرد. یک منزلی که یک خانمی بیوه بود، شوهر او از دنیا رفته بود، سن و سالی هم نداشت و جوان بود ولی شوهر مال و ثروت زیاد داشت، خانه و ثروت و همه چیز برای او گذاشته بود. بعد از شوهر گفت من دیگر احتیاج به مال و چیزی ندارم، خودم تنها زندگی می‌کنم. تنها زندگی کردن هم خوب نیست. من همین‌جا عرض کنم. تنها خوردن، تنها خوابیدن، تنها مسافرت رفتن مگر اضطرار باشد، کراهت دارد. حتی امیرالمؤمنین (س) که اول شجاع عالم است یک بچه می‌گذاشتند کنارشان می‌خوابیدند اگر آدم بزرگ نبود. که تنها نباشد. مادربزرگ، پدربزرگ، فامیل کسی دارید تنها نگذارید. یک کسی پهلوی او باشد بهتر است. کراهت دارد. مگر آدم مجبور باشد. این خانم در خانه تنها زندگی می‌کرد. احتیاج نداشت گفت من می‌خواهم مستقل باشم. این دزد این خانه را شناسایی کرد. یک خانم هم ممکن است زورش به مرد نرسد، قدرت مقابله نداشته باشد. یک شب نصف شب رفت بالای دیوار که برود و اینجا شیطان هم گاهی می‌بینی گول می‌زند غیر از دزدی گناه دیگر هم مستحب شود. حالا آن نمازهایی که می‌خواند به داد او رسید. هیچ‌وقت ما پل‌ها را قطع نکنیم. روزه نگیریم، نماز نخوانیم بگوییم من که غرق گناه هستم. این حرف غلطی است. همیشه هر کار خیری هم می‌توانی انجام بده چه بسا همان یک روزی به داد تو می‌رسد. روی دیوار که قرار گرفت، وجدان او طلوع کرد. گفت داری چکار می‌کنی؟ یک زن بی‌گناه در این خانه به او تعدی می‌کنی یا مال او را می‌خواهی بدزدی. بعد اگر فردا لو بروی دستت را قطع می‌کنند، آبرویت می‌رود، آخرت در آتش جهنم باید بسوزی. می‌ارزد؟ آدم می‌خواهد گناه هم بکند باید روی آن فکر کند. روی آن تأمل کند، یاد خدا بکند. «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» یک نهبی به خودش زد. گفت نه، خیلی بد است. ناموش خودت باشد چی؟ فرض کن این ناموس خودت است. چه فرقی می‌کند. یک نهبی به خودش زد. این تلنگرهایی که خدا... گفت آواز خدا همیشه در گوش دل است/ کو دل که دهد گوش به آواز خدا. خدا همیشه ندا می‌دهد، ترک کن، بیا، ترک کن، بیا، من منتظرت هستم. گفت خدایا ببین من آماده گناه هستم، همه وسائل هم فراهم هست. هیچ مانعی هم نیست. این هم نمی‌تواند مقاومت کند. به خاطر تو، به خاطر تو، من این گناه را ترک می‌کنم، توبه می‌کنم، غلط کردم. از دیوار پرید این طرف، آن گناه را ترک کرد توبه کرد، فردا وضو گرفت آمد خدمت پیغمبر خدا. اصحاب هم نشسته بودند. در وسط گفتگو که بودند دیدند که یک خانم محجبه‌ای خیلی باحجاب و با عفاف آمد به پیغمبر خدا عرض کرد یا رسول الله من یک کار مهمی دارم. فرمودند بفرمایید. عرض کرد راستش این است که من شوهری داشتم فوت کرده است، مال و ثروت و خانه زندگی، همه چیز برای من گذاشته است، هیچ احتیاجی ندارد و تنها زندگی می‌کنند ولی دیشب اتفاقی افتاد دیدم یک مرد نامحرمی آمد روی دیوار و احتمالاً می‌خواست بیاید داخل. چی باعث شد... گاهی هم می‌بینید تقوا و عفاف آن طرف هم نور می‌زند. اثر دارد. همانطوری که نور حضرت یوسف زلیخا را نجات داد. گفت از دیشب واهمه من را گرفته است که من نمی‌خواهم تنها زندگی کنم. من آمده‌ام از شما خواهش کنم که یک همسر خوب مؤمن برای من انتخاب کنید. پیغمبر خدا رو کردند به این آقای دزد. نفرمودند که این دیشبی است. لو ندادند. فرمودند ازدواج کرده‌ای؟ گفت: نه. گفت می‌خواهی ازدواج کنی؟ گفت کور از خدا چه می‌خواهد؟ دو تا چشم بینا. خانم آماده، جهاز آماده، زندگی آماده، خانه آماده، از این بهتر چی؟ گفت بله. حضرت به آن خانم فرمودند می‌پسندی؟ گفت پسندیدم. اینها را به همسری همدیگر درآوردند و دیشب از راه حرام می‌خواست دنیا و آخرتش را آتش بزند، ترک کناه و من یتق الله، هم خدا او را از بن‌بست‌ها نجات داد و یرزقه من حیث لایحتسب.
شریعتی: خیلی خوب. خیلی ممنون و متشکرم. صفحه256قرآن کریم
 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها