اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1401-12-10حجت الاسلام نظافت-کوششی شایسته در جهت رفع موانع فرزندآوری

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم الهی انطقنی بالهدی وَ أَلْهِمْنِی التَّقْوَی خانم ها و آقایان سلام به این سمت خدا خیلی خیلی خوش آمدید انشاالله هرکجا که هستید خداوند متعال پشت و پناه‌تان باشد و امیدوارم که ایام ماه شعبان به یمن نام و یاد نبی مکرم اسلام و همه‌تان مبارک باشد و انشاالله پر خیر و برکت خیلی خوشحال هستیم که در کنار شما هستیم همراه شما هستیم همه مخاطبانی که صدای ما را می‌شنوند تصویر ما را می‌بینند تکرار برنامه را می‌بینند به همه با دل و جانم سلام می‌کنم همچنین خدمت حاج آقای نظافت عزیز سلام علیکم خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام نظافت: سلام علیکم سلام بر شما و همه‌ی بینندگان عزیز بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین در خدمت شما هستیم.
شریعتی: سلامت باشید حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام نظافت: شما خوب هستید؟
شریعتی: الحمدلله رب العالمین خوشحالیم در خدمت‌تان هستیم و خدمت دوستان عزیزمان حاج آقای نظافت رنگ و بوی امام رضا دارند از مشهدالرضا که می‌آیند کاملاً آن حال و هوا را ما حس می‌کنیم و روزهای چهارشنبه که متعلق به حضرت رضا هست و انشاالله ما را آن‌جا دعا می‌کنید و سلام ما را خدمت حضرت می‌رسانید.
حجت الاسلام نظافت: هم از محضر امام رضا آمدیم و هم از محضر خواهرشان حضرت معصومه.
شریعتی: به به! مشهد و قم.
حجت الاسلام نظافت: بله بله با هم جمع شد و نایب الزیاره بودیم از طرف خانواده‌ی محترم سمت خدا.
شریعتی: الحمدلله ما انشاالله اگر توفیق داشته باشیم هفته‌ی آینده که عید بزرگ نیمه‌ی شعبان هست مهمان حضرت رضا خواهیم بود در محضر حاج آقای شرافت هستیم و زیر سایه‌ی امام رئوف علیه آلاف تحیة و الثّنا ببینیم حاج آقای نظافت چه برای‌مان آورده اند قرار است چه نکاتی را بشنویم.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم ماه شعبان است و رزق ویژه‌ی ماه شعبان...
شریعتی: صدا مشکل دارد خب ما برویم و برگردیم انشاالله تا دوستان مشکل صدا را برطرف کنند باز می‌گردیم با احترام همراه شما و در کنار شما هستیم انشاالله بفرمایید.
اللهم صلي علی محمد وآل محمد
صفحه230قرآن کریم
اللهم صلي علی محمد وآل محمد
شریعتی: باز هم سلام به حضرت رضا و صحن تو و ضریح تو و بارگاه تو هر حاجت نگفته گمانم روا شود. انشاالله زیارتش نصیب تک تک شما باز هم عذرخواهی می‌کنم به واسطه‌ی اشکالی که پیش آمد خدمت حاج آقای نظافت هستیم و بحث امروزشان را می‌شنویم بسم الله الرحمن الرحیم.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیهِ مِنْ رِزْقِک ماه شعبان و صلوات شعبانیه در هنگام زوال خوب است خوانده شود رزق ویژه‌ی ماه شعبان مواسات است یعنی کمک کردن...
شریعتی:همدلی و همراهی.
حجت الاسلام نظافت: بله و بحث ما در این جلسات گذشته در رابطه با فرزندآوری بود همه وظیفه داریم کمک کنیم آن خانواده‌هایی که خدا به آن‌ها فرزند روزی نکرده است این‌ها هم می‌توانند نقش داشته باشند همه می‌توانند کمک کنند این را نباید فراموش کنیم مساعدت وظیفه‌ی همه است اولاً پدران عزیز سهم می‌توانند داشته باشند پدر خانواده می تواند کمک کند وقتی که خانمش باردار است یا فرزند جدیدی آمده است می‌تواند کمک کند.
شریعتی:خودش را کنار نکشد.
حجت الاسلام نظافت: خودش را کنار نکشد، همه بارها را نگوییم خانم‌ها بردارند...
شریعتی:روی دوش خانم‌ها باشد.
حجت الاسلام نظافت: اطرافیان هم همین‌طور در دعای عرفه داریم کفلتنی الامهات الرواحم عطفت علی قلوب الحواضن یعنی خدایا مادران مهربان را کفیل من کرده‌ای دل پرستاران را بر من مهربانی کردی یعنی پیداست که فقط برای بزرگ کردن یک بچه مادر سهم ندارد پدر و اطرافیان… گاهی آدم وقتی یک بچه‌ی کوچک می‌بیند هم میل پیدا می‌کند هم نگران است کاری نشود من خودم این‌طوری هستم صلوات می‌فرستم.
شریعتی:چه‌قدر خوب! اتفاقی برایش نیفتد.
حجت الاسلام نظافت: اتفاقی نیفتد آره حداقل می‌توانیم در حد یک دعا در حد یک صلوات در حد یک لبخند...
شریعتی:سهیم باشیم.
حجت الاسلام نظافت: سهیم باشیم نقش داشته باشیم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از خدا حوصله بخواهند آن‌ها هم می‌توانند در این جهاد سهم داشته باشند بالاخره زمان جنگ هم همین‌طوری بود آن‌هایی که خانه و کاشانه را رها می‌کردند بقیه به کمک‌شان می‌آمدند انصار المجاهدین داشتیم حالا اگر یک خانمی فرزند‌آور است اگر یک خانواده‌های فرزند‌آور هستند دیگران باید مساعدت کنند متاسفانه الان مکرر شنیدم خانواده‌هایی که فرزند بیشتر دارند بعضی از مردم سخت‌شان است به این‌ها اجاره بدهند باید به این‌ها بیشتر مساعدت کنند.
شریعتی:یا بچه‌ تازه که می‌آید یک نفر اضافه می‌شود اجاره را بالا می‌برند.
حجت الاسلام نظافت: اجاره را بالا می‌برند یعنی با خدا معامله نمی‌کنند اینها بعداً آه و حسرت برای‌شان می‌مانند خواهران و برادران، خاله‌ها و عمه‌ها، ما فرهنگ‌مان این است همه هوای هم را داریم به عشق هم نفس میکشیم و اتقرب الی الله بموالاتکم و موالاه نبیکم شادباش می‌گوییم تبریک می‌گویم مسئولین هم همین‌طور سهم دارند.
شریعتی: سهم آنها که خیلی زیاد است حاج آقا خیلی خیلی زیاد است.
حجت الاسلام نظافت: ببینید ما آن‌جایی که باید پول خرج نکنیم خدایی نکرده مسئولی مشاور بخیل داشته باشد که امیرالمومنین به مالک اشتر فرمود: مالک با آدم‌های بخیل وحریص و ترسو مشورت نکن چون وقتی نظر می‌دهد بخلش در نظر دادنش اثر دارد ترس و حرصش اثر دارد آدم بخیل مانع کار خیر می‌شود حداقل بگویند آقا هر کسی یک فرزند جدید آورد پول پوشکش باما، کاری ندارد.
شریعتی:این امکانات و این امتیازها را فراهم می‌کنیم.
حجت الاسلام نظافت: فراوان است یک نمونه‌اش را گفتم هم تشویق‌های مالی، هم تسهیلا،ت هم امتیازات، هم تکریم و شخصیت دادن، وام مناسب و سریع، یکی از وظایف اطرافیان تشویق و تحسین است از زبان‌مان مدد بگیریم تشویق کنیم چقدر ما در روایات داریم که می‌گفتند: طوبی لکم خوش به حال شما ما هم از همین ادبیات استفاده کنیم یعنی وقتی می‌بینیم یک خانواده‌ای بچه دارند تشویق کنیم و بگوییم خوش به حال‌تان خدا حفظش کند ماشاالله ولا قوة الا بالله که می گویند وقتی نعمتی می بینید بگویید ماشاالله ولا قوة الا بالله تا این نعمت ماندگار باشد و از شر حسود و چشم زخم و این‌ها و از بلاها مصون باشد.
شریعتی:چه‌قدر این دعاها دل‌گرم کننده است برای آن پدر و مادر.
حجت الاسلام نظافت: این دعایی که در سوره‌ی فرقان است رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُن خدایا فرزندان ما، همسران ما را نور چشم ما قرار بده بگوییم انشاالله نور چشم شما باشد. همه نور چشم امام زمان باشیم انشالله، تقبل الله بگوییم چون این مادری که دارد زحمت می‌کشد این عبادت دارد انجام می‌دهد باید بداند عبادت دارد انجام می‌دهد یعنی پدر وقتی می‌آید به خانمش بگوید تقبل الله من به خودم هم توصیه می‌کنم که وقتی وارد منزل می‌شوم یادم باشد بگویم تقبل الله یعنی خانه‌داری زحمت است فرزندآوری زحمت است باید بدانند این‌ها عبادت انجام می‌دهند توجه دادن به این نکته روحیه می‌دهد به افراد و مقاومت آنها را زیاد می‌کند در نهج البلاغه یک روایتی است که روش تبریک گفتن را حضرت بیان کرده‌اند.
شریعتی:چه خوب!
حجت الاسلام نظافت: شما اگر کادو می‌برید چه خوب است این روایت را بنویسند. حکمت ۳۴۶ دارد که هَنَّأَ بحضرته رَجُلٌ رَجُلاً بغلامٍ ولد له یعنی خدا به کسی پسر داده بود شخصی هم در محضر امیرالمومنین تبریک و شادباش گفت چه گفت؟ یَهْنِئُكَ اَلْفَارِسُ تو را مبارک باد این رزمنده‌ی اسب سوار یعنی این چنین فال زد که این در آینده انشاالله یک جنگجوی اسب سواری شود. حضرت فرمود لا تقل ذلک این‌طوری نگو، و لکن قل شَكَرْتَ اَلْوَاهِبَ واهب یعنی خدایی که فرزند را هبه کرده است بگو شکرت الواهب یعنی انشاالله شمای پدر و شمای مادر شکرگزار این هدیه‌ی الهی باشید.
شریعتی:حالا هرچه می‌خواهد باشد هدیه‌ی خداست.
حجت الاسلام نظافت: هدیه‌ی خداست به این فرزند به چشم هدیه نگاه کنیم و باید شکرگزار باشیم خوب خیلی‌ها هستند که خدا فرزند روز ایشان نکرده است و همین‌جا دعا می‌کنیم به محمد و آل محمد خدا انشاالله نصیب آررزومندان بکند انشاالله شکرت الواهب، دو بُورِكَ لَكَ فِي اَلْمَوْهُوبِ یعنی فرزند یعنی هبه شده یعنی فرزند هبه شده انشاالله برای تو مایه‌ی برکت باشد منشأ خیرات و برکات. این هم باز یکی از آن دعاها است تا بچه ای را می‌بینیم بگوییم خدایا این بچه را برای این خانواده مایه‌ی برکت قرار بده این هم از آن دعا ها است وَ بَلَغَ أَشُدَّهُ دعای سومین است که انشاالله این بچه زنده بماند از بلاها مصون باشد به کمال و رشد و شکوفایی استعدادهایش برسد در مورد حضرت یوسف و حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهما السلام داریم وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَىٰ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا به هر حال بلا همه را تهدید می‌کند تیرهای بلا نشانه گرفته شده به سمت آدمیان لذا می‌گویند صدقه بدهید دعا کنید صله‌ی رحم داشته باشید مراقبت کنید یک بچه ای که بزرگ می‌شود انگار از یک میدان تیر عبور می‌کند یک میدان جنگی که تیر دارد می‌آید.
شریعتی:و واقعاً آن را خدا حفظ می‌کند.
حجت الاسلام نظافت: بله این‌طوری است ما هم باید داشته باشیم وقتی می‌خواهیم شاد باش بگوییم این‌طوری دعا کنیم بگوییم: بَلَغَ أَشُدَّهُ انشاالله برسد به آن بلوغ کامل...
شریعتی:به رشد برسد.
حجت الاسلام نظافت: بلوغ کامل، جسمی، جنسی، اخلاقی، اجتماعی،
شریعتی:فکری
حجت الاسلام نظافت: دینی، و فرمود: وَ رَزَقَكَ بِرَّهُ بگو که انشاالله شمای پدر از نیکی این فرزند رزقی داشته باشد سهمی داشته باشی یعنی بچه‌ات بچه‌ی صالحی باشد
شریعتی:خیرش را ببینی
حجت الاسلام نظافت: خیرش را ببینی باریکلا، ببینید این‌ها روحیه‌بخش است یعنی حداقل از زبان نیک دریغ نکنید متاسفانه متاسفانه بعضی زبان‌شان زبان منع است، زبان ترساندن است، زبان شیطان است؛ روحیه نمی‌دهند امید نمی‌دهند گاهی خدای ناکرده توصیه به سقط می‌کنند چه‌قدر جنایت می‌شود بعد نمیفهمیم از کجا می‌خوریم این‌ها عوارض دارد بابا بالاخره انسان است وقتی او را می‌کشند عوارضی دارد در این هستی، گناه عوارض بدی دارد نمی‌فهمیم از کجا می‌خوریم آن کسی که به همین راحتی می‌گوید سقط کن دل این مادر را خالی می‌کند گاهی ممکن است ناخواسته باشد باشد، روزی الهی است مگر نمی‌گوییم رْزُقْ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ داریم مگر رزق فقط نان و آب است مگر ما حیوان هستیم فرزند رزق است چون انسان هستیم دامنه‌ی رزق گسترده است فرزند رزق است حالا یک فرزندی خدا داده است دیگران باید روحیه بدهند بگویند نگران نباش و اتفاقاً چه بچه‌های ناخواسته‌ای که شدند جزء بهترین بچه‌ها.
شریعتی:و چه بچه‌های ناخواسته‌ای که خیلی‌ها شاید که خدای ناکرده تصمیم به سقط داشتند حالا الان یک سرما که می خورند پدر و مادر در سرشان می‌زنند یعنی حاضر نیستند یک تیغ به پای بچه شان برود.
حجت الاسلام نظافت: و اینها ظلم‌هایی است اتفاقاً آقای رکنی صبح می‌گفتند که خانومی پیام دادند یا آقایی که خانم من باردار شدند خلاصه در ذهن‌شان است که سقط بکنند شما یک چیزی بگویید در برنامه به یکی از کارشناسان محترم توصیه کرده در او اثر کرده است.
شریعتی:الحمدلله.
حجت الاسلام نظافت: حرف اثر دارد حرف منفی، منفی بافی اثر منفی دارد و مثبت و مثبت اندیشی و حرف های قشنگ زدن و امید دادن و هم اثر دارد.
شریعتی:و آن‌هایی که خدای ناکرده این تصمیم را دارند فقط کافی است یک وقتی آقای رکنی و دوستانمان زحمت بکشند پیام‌هایی که این پیام‌هایی که برای طرح فرزندان غدیر می‌آید که چه‌قدر این‌ها در انتظار این هستند  این سال در انتظار این هستند سال‌ها منتظر هستند که خدا فرزندی به آنها عنایت کند آن شوق و حسرت وقتی به این‌ها منتقل شود به نظرم خودش یک بخشی از راه را کمک می‌کند
حجت الاسلام نظافت: کمک‌های همه جانبه لسانی، مالی و وقت گذاشتن گاهی می‌خواهیم به مهمانی برویم خب یک ساعت زودتر، دو ساعت زودتر، کمکی بکنیم آخرش ظرف‌ها را باهم بشویند، می‌کنند این کارها را، جهت یادآوری عرض می‌کنم  پدر و پدربزرگ ،مادربزرگ، همسایه‌ها وقتی متوجه می‌شوند یک خانمی باردار است یک خانمی خدا بچه داده است همه باید کمک کنند این شور و نشاط را همه باید حفظ بکنند و همه بدانند فرزند‌آوران فداکاران ملی هستند این به نفع همه است انشاالله بچه بزرگ می‌شود باری از روی دوش جامعه برمی‌دارد گاهی یک وقتی، یک آقایی عرض شود یک پوشک فراوانی گرفتند به عنوان کادو بردند...
شریعتی:چقدر خوب!
حجت الاسلام نظافت: یکی از بستگان ما خدا به آنها چهار قلو داد خیلی کمک کردند اطرافیان...
شریعتی:حتماً باید کمک کنند.
حجت الاسلام نظافت: کمک کردند واقعاً کمک انواع و اقسام دارد دیگر هر کسی سهم خودش را پرداخت کند بعد در روایت داریم اگر کسی دوست دارد که خدا سکرات مرگ را بر او سبک بکند می‌دانید که یکی از سختی‌ها سختی جان کندن است و جان دادن. که به آن سکرات می‌گویند سختی دارد اگر کسی دوست دارد که خدا او را سبک کند فلْيَكُنْ لقَرابَتِهِ وَصُولاً وصول یعنی زیاد اهل ارتباط با خویشاوندانش باشد حالا تلفنی صحبت می‌کند، روحیه می‌دهد، یا سر می‌زند یا خانواده‌اش را می‌فرستد یا بچه‌اش را می‌فرستد این‌ها انواع و اقسام صله‌ی رحم است فرمود نسبت به خویشاوندان اهل صله باشد و صله هم فقط رفتن دست خالی نیست حالا ممکن است بعضی‌ها بگویند آقا نداریم، اگر بخواهیم خدا می‌رساند روایت داریم که اندازه‌ای که خرج داری خدا کمک می‌رساند تو نیت بکن. یکی از دلایلی هم که نداریم گاهی خرج‌های بیجا است یعنی آن‌هایی که خرج‌های بیجا می‌کنند خودشان را مغرور می‌کنند آن‌هایی که ندارند همین‌که نیت می‌کنند ثواب نیت را می‌برند همین‌که آرزو دارند کاش داشتیم به این خانواده کمک می‌کردیم خودمان را از آرز‌وهای خوب محروم نکنیم از نیت‌های خوب محروم نکنیم حداقل برای یک کار خیر ۵۰ بار نیت بکنیم پنجاه و یکمین بار ثواب هم نیت، هم عمل، چون خود نیت ثواب دارد نیت فعل قلب است قلب‌مان را زنده نگه داریم می‌گویند هر شبی که می‌خواهید بخوابید به نیت نماز شب بخوابید یعنی نیت کنید من می‌خواهم برای نماز شب بلند شوم اگر بلند نشوی ثوابش را بردی البته اگر بلند شوی ثواب مضاعف است.
شریعتی:بله روشن است.
حجت الاسلام نظافت: ما هر روز نیت کار خیر کنیم.
شریعتی:یعنی این حسرت و نیت تو را به جلو می‌برد.
حجت الاسلام نظافت: حتماً، اصلاً می‌گویند زنده نگه می‌دارد دل ما را، چون کار دل چیست؟ دل جای تصمیم است دیگر، تَداوَ مِن داءِ الفَترَةِ في قَلبِكَ بعَزيمَةٍ درد سستی در دلت را با یک تصمیم درمان کن.
شریعتی:چه‌قدر خوب!
حجت الاسلام نظافت: یکی از کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که همه مبلغ باشیم یعنی این بحث‌هایی که ما هفت هشت جلسه به نظرم شده است دیگر؟
شریعتی:بله تقریباً
حجت الاسلام نظافت: در مورد فواید فرزندآوری گفتیم همه همین‌ها را به هم بگوییم یعنی فقط کار من نیست من در خط مقدم تبلیغ هستم و بقیه برای همه است این گفتن همه، این مبلغ بودن بسیار اثر دارد و ابعاد فرزندآوری را بگوییم. می‌خواهم ابعاد دیگری را بگویم یکی از نکاتی که نشان می‌دهد اهمیت فرزندآوری را دعای خواستگاری رفتن است اگر برای آقا پسرها خواستند خواستگاری بروند دعا دارد هم شب اول ازدواج دارد یعنی بعد از عقد و این‌ها و...
شریعتی:هم قبل از آن موقع خواستگاری.
حجت الاسلام نظافت: و هم قبلش که دنبال چه همسری باشند...
شریعتی:تصمیم که می‌گیری...
حجت الاسلام نظافت: خدا دارد که دو رکعت نماز بخوانند در هر رکعت سوره‌ی حمد و یاسین این دعا را بخوانند حالا این دعا را بخوانم بگویم برای‌تان در آن دعا دارد که باید بگوییم خدایا همسری روزی کن که صفاتی داشته باشد که پیدا کردن چنین همسرهایی هم سخت شده شهر بزرگ است همه همدیگر را نمی‌شناسند.
شریعتی:آشنایی کم است.
حجت الاسلام نظافت: و لذا این وساطت در ازدواج هم چه‌قدر خوب است وساطت...
شریعتی:و سال‌ها است که دیگر نقش واسطه‌ها و ریش سفید‌ها خیلی کم شده است متاسفانه.
حجت الاسلام نظافت: کم شده است متأسفانه. خیلی لازم است البته فقط لازم نیست قوم و خویش باشند دوستان و آشنایان، یک آقای بودند هرکس را می‌دیدند می‌گفتند شما بچه‌ات الان چند سالش است؟ چند تا پسر داری؟ چند تا دختر داری؟ بنگاه شادی داشتند.
شریعتی:چقدر خوب!
حجت الاسلام نظافت: بله اسامی دخترها و پسرها را و بعد این‌ها را با هم مطابقت می‌کرد.
شریعتی:که چه کسی به چه کسی می‌آید؟
حجت الاسلام نظافت: و کارش همین بود چه‌قدر هم خوب است بعضی‌ها می‌گویند آقا ما معرفی کنیم اگر اختلافی بشود بعد آه و نفرینش برای ما است این حرف‌ها حرف‌های شیطان است.
شریعتی:نه دیگر آن بحث تحقیق و این‌ها باید انجام شود دیگر.
حجت الاسلام نظافت: خودشان می‌دانند حالا ما یک همسان سنجی اولیه بکنیم هرکسی را به هرکسی معرفی نکنیم تا حدودی آن‌هایی...
شریعتی:آن‌هایی که سنخیتی باشد.
حجت الاسلام نظافت: سنخیتی باشد بله ولی خودشان باید مشاوره بروند خودشان باید بخوانند بشنوند یاد بگیرند...
شریعتی:مشورت کنند تحقیق کنند خب آن دعا را می‌گفتید.
حجت الاسلام نظافت: خب آن دعا: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً خدایا روزی ما کن همسری که صالحه باشد یعنی اهل ایمان و عفاف و پاکی باشد ودود باشد یعنی خیلی اهل وُدّ و دوستی باشد یعنی اهل مهر و محبت، ولود باشد یعنی زایا باشد یعنی فرزندآور باشد ولود صیغه‌ی مبالغه است یعنی...
شریعتی:زیاد بتواند فرزند بیاورد
حجت الاسلام نظافت: آفرین، شکور همسری که شکور باشد این خوبی‌ها را...
شریعتی:اهل شکر باشد.
حجت الاسلام نظافت: قدر بداند به زبان بیاورد و همسرش را تشویق کند. قنوع باشد یعنی زیاد اهل قناعت باشد. غیور باشد یعنی نسبت به همسرش بی‌تفاوت نباشد. قرآن می‌گوید زن و شوهر برای هم لباس هستند هیچ‌کس نسبت به لباسش بی‌تفاوت نیست این لباس هم ساتر است هم مایه‌ی زینت است دو جنبه دارد هم از گرما و سرما حفظ می‌کند هم عیب‌ها را می پوشاند هم زیبا می‌کند لذا در قرآن در مورد لباس دو تعبیر داریم لباسًا و ریشًا ریش در زبان عربی به لباس زینتی می‌گویند. أنزَلنا علیکم لَباسًا و ریشًا. إن أحسنت شَکَرَت اگر نیکی کردم شکرگزاری کند اگر بدی کردم این را مدام بزرگ نکند ببخشد چقدر خوب است اهل عفو باشیم إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ اگر یاد خدا افتادم کمک کند مثلاً اگر می‌خواهم مثلاً نماز بخوانم او هم اسبابش را فراهم کند وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ اگر خدا را فراموش کردم به یاد من بیاورد اگر مسافرت رفتم حفِظَتْ حافظ اموال باشد اگر رفتم نزدش از سفر آمدم از بیرون آمدم خوشحال باشد با آمدن من، آخر بعضی ها سرشان در گوشی‌هاست از آمدن همسر خوشحال نیستند چون دوست دارند آن را ادامه بدهند چه‌قدر هم بد شده است واقعاً...
شریعتی:متاسفانه بله.
حجت الاسلام نظافت: زندگی‌ها سرد شده است وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی اگر از او درخواستی کردم اطاعت کند اگر قسم خوردم قسمم را بگوید راست است نگوید دروغ می‌گویی، اگر عصبانی شدم مرا راضی کند یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ هَبْ لِی خدایا چنین همسری روزی کن فَإِنَّمَا أَسْأَلُکَ من از تو می‌خواهم چنین همسری را لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ و فقط تو باید قسمت کنی. این هم برای پدر و مادرها... هم توجه می‌دهد که ازدواج از ابتدا همان ابتدا معطوف به تکثیر نسل است یکی از اهداف ازدواج این است یکی از فوایدش همین است در دعای شب اول ازدواج هم داریم که امام صادق علیه السلام از ابا بصیر پرسیدند که وقتی می‌خواهید ازدواج کنید شما چه می‌کنید؟ گفت آقا بلد نیستم حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و این دعا را بخوان گفتند موی همسرش را بگیرد چه‌قدر زیباست چه‌قدر معنوی می شود چه‌قدر زیبا می‌شود وَ اقْضِ لِي مِنْهَا وَلَداً طَيِّباً خدایا از این همسر برای من فرزندی پاک و پاکیزه تَجْعَلُهُ لِي خَلَفاً صَالِحاً فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي که این فرزند جانشین شایسته‌ی من باشد هم در زندگی و هم بعد از مرگ بچه‌های خوب این‌طوری هستند یعنی در نبود پدر و مادر خلاء پدر مادر را پر می‌کنند یار هستند بچه‌های خوب این‌طوری هستند این یک بعد است که باید توجه بدهیم نشان می‌دهد که اهمیت فرزندآوری را، فرزندآوری مصداقی از استنان به سنت اهل بیت است حرم امام رضا می‌رویم نجف می‌رویم د ر زیارت امین الله می‌گوییم مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ أَوْلِيَائِكَ یعنی خدایا یک کاری کن من توفیق داشته باشم به سنت اولیاء تو عمل کنم خب سنت اولیاء همین بوده است امام حسین (ع) 57 سال‌شان بود شش ماهه علی اصغر داشتند و ننگ‌شان نمی‌کرد افتخار می‌دانستند بچه را نور چشم می‌دانستند برای بچه آقا احترام قائل بود در آن غوغای جنگ امام حسین با همه خداحافظی کردند شش ماهه را فراموش نکرد به خواهرش زینب کبری فرمود ناوِلُوني ولدی الصغیر اُوَدِّعَهُ بچه ام را بده با او وداع کنم حضرت زهرا با این سن کم ۴ تا فرزند پنج تا فرزند یعنی سیره‌ی اولیا خدا است که فرزندآور بودند برای فرزند ارزش قائل بودند بنابراین اگر می‌خواهیم آن دعا مستجاب شود یکی از مصادیق آن این است خانواده مثل یک باغ است باغ بدون گل ارزش ندارد بچه‌ها گل‌های باغ خانواده هستند در روایت داریم إِنَّ اَلْوَلَدَ اَلصَّالِحَ رَيْحَانَةٌ گلی از گل‌های بهشت است این هم یک جنبه توجه دادن به این‌که این ها گل‌هایی هستند که زندگی ما را شاداب می‌کنند واقعاً هم شادابی می‌آورد لذت می‌آورد دعای عباد الرحمان همین است که خدا به ما فرزند شایسته بدهد که در اول عرایض گفتم  رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
شریعتی:می‌گویند دعای قنوت امیرالمومنین بوده است مکرر همین دعا.
حجت الاسلام نظافت: در سوره‌ی فرقان هم داریم آیه ۷۴ می‌توانند عزیزان مراجعه کنند.
شریعتی:حالا این احادیث و دعاها را دوستان ما انشاالله در کانال قرار می‌دهند همین دعا دعاهایی که موقع خواستگاری حاج آقا اشاره کردند عزیزانی که می‌خواهند بروند به کانال ما در سروش و ایتا مراجعه کنند انشاالله آن‌جا بارگذاری می شود و می‌توانید بنویسید و مکرر آن را... البته آن تراز همسر را هم حضرت آن‌جا اشاره می‌کنند به آن دیگر در ذیل این دعا و در قالب این دعا؟
حجت الاسلام نظافت: بله دیگر همسر شایسته کیست؟
شریعتی:این ویژگی‌ها را باید داشته باشد
حجت الاسلام نظافت: این هم توجه داشته باشیم منی که می‌گویم خدایا همسرم این ویژگی‌ها را داشته باشد خودم هم...
شریعتی:خودم هم باید داشته باشم.
حجت الاسلام نظافت: من هم باید به او بخورم دیگر لباس یعنی همین دیگر بدن باید به لباس بخورد...
شریعتی:اندازه‌اش باید درست باشد بله.
حجت الاسلام نظافت: باید تناسب داشته باشد آخر بعضی‌ها توقع بیجا دارند.
شریعتی:خودشان هر کاری می‌خواهند بکنند ولی موقع زن و شوهر...
حجت الاسلام نظافت: یک آقایی بود از همین... چه تعبیری کنیم؟ از همین‌هایی که کارهای ناهنجار انجام می‌دهند ما می‌گوییم مثلاً لات ایشان دنبال همسر عفیف پاک‌دامن بود خوب خودت دنبال ناموس دیگرانی. یعنی بعضی‌ها این‌طوری هستند خوب است باز هم که اگر کسی اهل رعایت نیست دوست داشته باشد این‌چنین همسری ولی آن همسر هم دوست دارد او هم دوست دارد شوهر خوبی داشته باشد الطّیّبات للطّیّبین یعنی دوطرفه است دیگر لباس را باید به هم بخورند بنابراین اگر این دعا را گفتیم از آن طرف هم خانم‌ها هم حتماً دعایی که خدا یا چنین خواستگاری بفرست نمی‌شود یک طرف باشد البته این هم بگویم که حالا ما انتظارمان این است دقت هم می‌کنیم اما اگر قسمت‌مان دیدیم یک مقدار از از آن تراز پایین‌تر است آن‌جا رشد ما فضیلت ما در صبوری کردن است یعنی ما فضیلت‌ها را اول برای خودمان بخواهیم اگر این همسر مثلاً یک خانم دید شوهرش یک مقدار در فضیلت کم می‌گذارد یا یک آقایی دید خانمش کم می‌گذارد صبر کند عمر دنیا کوتاه است آن دنیا همسر دیگری خواهد داشت وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ یعنی در بهشت هم ترازها باهم هستند در دنیا خدا دوست دارد هم ترازها با هم باشند شما خواندید آیه را الطّیّبات لطّیّبین الخبیثات للخبیثین اگر نشد توصیه شده تا جایی که می‌شود صبر کنید اگر دین‌تان لطمه نمی‌خورد صبوری کنید این صبوری شما را به عرش اعلا می‌رساند انشالله یکی از بهترین دعاها فرزندی است که مطیع خدا باشد دارد که امام معصوم فرمودند از خدا تا به حال فرزند زیبا نخواسته‌ام خوش قامت هم نخواستم اول گفتم خدایا اولادی بده که مطیع تو باشد از تو چشم بزند و بترسد که وقتی من به او نگاه می‌کنم و او نماز می‌خواند و بندگی می‌کند و اهل صراط است چشمم روشن شود یعنی خود ما که دوست داریم عاشق عمل صالح هستیم نور چشم ما عمل صالح گره گشا گره گشایی کنیم کاری انجام بدهیم بگوییم خدایا چنین فرزندی که با دیدن او لذت ببریم البته سلامتی را خواستن خوش قامت خوشگل بودن این‌ها اشکالی ندارد ولی اشکال سر این است که بعضی به این ابعاد توجه دارند و ابعاد اصلی غافل می‌شوند و خیلی از بچه ها خوشگل‌اند و مایه‌ی عذاب هستند خوش قامت هستند مایه‌ی عذاب هستند بعضی درجه‌ی زیبایی‌شان یک کمی کمتر است ولی آن خلق خوش‌شان جبران می‌کند ما وقتی که کنار هم هستیم ببینید در مواجهه‌ی اول زیبایی یک برقی به چشم می‌زند به چشم می‌آید حالا شما فرض کنید با یک کسی با یک آدم خوشگلی مواجه می‌شوید و او بد اخلاق است بعد از چند ثانیه چند دقیقه آن خوشگلی...
شریعتی:آن دیگر به چشم نمی‌آید
حجت الاسلام نظافت: نمی‌آید و نفرت ایجاد می‌شود الان این طلاق‌های عاطفی و طلاق‌ها و نفرت‌‌ها اینها بین زن و شوهرهای زشت است یا بین زن و شوهرهای زیبا است از قضا خیلی از آن‌ها خوشگل هستند ببینید زیبایی اخلاق چیز دیگری است.
شریعتی:اشکالی ندارد حسن صورت را هم بخواهیم ولی سیرت برای‌مان مهم باشد.
حجت الاسلام نظافت: آن اصل باشد از این غافل نشویم آخر وقتی نمی‌خواهیم خدا نمی‌دهد یعنی وقتی همیشه می‌گوییم خدایا بچه‌ی زیبا بگوییم سیرتش هم زیبا باشد باطنش هم زیبا باشد حالا بعضی هستند سبزه‌ی بانمک هستند در روایت داریم که از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند که شما خوشگل‌ترید یا حضرت یوسف؟ حضرت یوسف مظهر جمال خداست دیگر. زنان مصر دست‌شان را بریدند با مواجهه با چهره، فرمود یوسف قشنگ‌تر بود و أنا املح ولی من نمکی‌ترم.
شریعتی:اللهم صلّ علی محمّد و آل محمد عجل فرجهم
حجت الاسلام نظافت: این هم یک مطلب، عرض شود خدمت شما که یک کسی امام صادق روایت نقل کردند فرمودند که یک آقایی میل به فرزند داشتن نداشت بعداً دیدم که میل پیدا کرده است گفتم چه شده نظرت عوض شد؟ خوب دقت کنید آن فرد به امام صادق گفت إنِي کنتُ زاهداً في الولد من میل به فرزند نداشتم در صحرای عرفات برخورد کردم با یک جوانی که حال خوش معنوی داشت دعا می‌کرد و زار زار گریه می‌کرد گوش کردم مدام می‌گفت والدیّ والدیّ خدایا پدر و مادرم برای پدر و مادرش داشت اشک می‌ریخت این آقا می‌گوید نظرم عوض شد چه‌قدر خوب! این‌چنین بچه‌ای داشته باشیم یعنی یکی از راه‌های میل به فرزند داشتن توجه به فرزندان شایسته است
شریعتی:که این بشود باقیات و صالحات.
حجت الاسلام نظافت: و اتفاقاً دارد که حضرت زکریا در چنین موقعی دست به دعا برداشت کفیل حضرت مریم (س) برایش غذا می‌برد هر موقع رفت دید که این از آسمان مائده‌ی آسمانی برایش آمده است به حضرت مریم گفت: انّ لکَ هذا این غذاها از کجاست؟ این کودک گفت که خدا برایم فرستاده است. هوس کرد هنالکَ قرآن می‌گوید هنالک در این شرایط هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ خدایا به من فرزند شایسته روزی کن یکی از بهترین وقت‌های دعا همین است یعنی تا می‌بینیم یک بچه‌ای خوش‌اخلاق و خوش طینت بگوییم خدایا روزی ما هم بکن. حسودی نکنیم غبطه بخوریم و صدا و سیما یکی از کارهایش باید همین باشد زیبایی‌های فرزندان شایسته را نشان بدهد این دیگر هنر هنرمندان است که دیگر در برنامه‌سازی در این جهت... اخیراً دیدم برنامه‌ای هست اسمش هست اعجوبه‌ها بچه‌ها...
شریعتی:بله شبکه‌ی سه پخش می‌کند.
حجت الاسلام نظافت: البته من گفتم این اعجوبه نیست ریحانه است چون بچه‌های کوچکند. ریحانه‌اند ریحانه‌ها من پیشنهاد کردم اسمش را بگذارند ریحانه‌ها، خیلی خوب است یعنی از این‌که نشان می‌دهد پدر و مادر چه لذتی می‌برند این ترغیب می‌کند بالاخره باید از ابزار هنر استفاده کرد واقعاً این خلاقیت‌ها لازم است این ابتکارها لازم است چه‌قدر خوب است صدا و سیما فراخوان ایده بدهد و جایزه بدهد. آقا چگونه برنامه بسازیم که این بیماری که جامعه را گرفتار کرده است این بیماری درمان شود؟
شریعتی:و ما طراح‌های خیلی خوبی داریم که می‌توانند ایده‌های خیلی خوبی بدهند و در واقع یک عزم ملی فرهنگی را می‌طلبد.
حجت الاسلام نظافت: حالا ممکن است عده‌ای مدام پیام بدهند حاج آقا در این وضع دلار و این‌ها ما می‌گوییم که مشکل، مشکل فرهنگی است اقتصادی نیست چرا؟ چون پول‌دارها فرزند نمی‌آورند و در صدر اسلام در اوج فقر پیامبر توصیه به فرزندآوری کردند مردم هم گوش کردند خدا هم گشایش ایجاد کرد این‌طوری نمی‌ماند از این سختی‌ها عبور خواهیم کرد جنگ است جنگ اقتصادی هم هست از هر راهی است دارند فشار می‌اورند خب بالاخره ممکن است خطاهایی در تدبیر هم باشد که بنده خیلی اشراف ندارم. حضرت موسی (ع) امام صادق (ع) نقل می‌کنند که به خدا فرمود: خدایا کدام عمل نزد تو برتر است؟ خدای متعال فرمود دوست داشتن کودکان. با این‌که دوست داشتن یک امر قلبی است عمل نیست ظاهراً ولی پیداست که وقتی ما در دل بچه دوست داشته باشیم در عمل هم اقدام می‌کنیم کار انجام می‌دهیم پدری که به عشق بچه‌اش پول درمی‌آورد آن عمل را خدا دوست دارد وقتی خدا می‌گوید حج بیایید و عبادت و مقدماتش هم عبادت است دیگر، وقتی می‌گوید نماز بخوانید وضو هم عبادت است.
شریعتی:یعنی محبتی که تو را حرکت می‌دهد.
حجت الاسلام نظافت: آفرین اصلاً محبت اثرش همین است بعد خدای متعال فرمود فطرت بچه‌ها را بر توحید و یگانگی خود آفریدم یعنی پاک‌ترین موجودات کودکان هستند فطرت الهی دارند هنوز هم دست نخورده است انشاالله همین‌طور پاک بالا بروند چون فرمود: كلّ‌ مولود يولد على الفطرة همه‌ی بچه‌ها با فطرت مسلمانی و خداپرستی به دنیا می‌آیند محیط خراب‌شان می‌کند چه‌قدر وظیفه دارند پدر و مادرها مراقبت کنند بعد در روایت داریم حضرت موسی نقل کرد که خدای متعال فرمود: اگر در کودکی بچه‌ای بمیرد او وارد بهشت می‌کنم و بچه می‌رود منتظر پدر و مادرش خواهد بود انشاالله که سالم باشند و از بلاها مصون باشند
شریعتی:انشاالله
حجت الاسلام نظافت: ما با فرزند اگر انتظار داریم خدا به ما محبت بیشتری کند با فرزند خودمان را لایق رحمت کنیم فرمود: إنَّ اللّه لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ خدا نگاه می‌کند ببیند این بچه دوست است یا نه؟ اگر بچه دوست است خدا به او رحمت ویژه می‌کند عنایت ویژه، به هر حال اگر انتظار داریم خدای متعال محبت و الطافش از کانال‌های خاصی می‌آید.
شریعتی:می‌گویند نماز باران که می‌خواهید بخوانید بچه‌ها را ببرید یک طور دیگری نگاه می‎کند.
حجت الاسلام نظافت: آفرین یک طور دیگری،
شریعتی:حالا یک کتاب مفصلی را قبلاً هم خدمت‌تان معرفی کردیم حاج آقا فرحزاد زحمت کشیدند که از همین جا به ایشان سلام می‌کنم محبت زنان و کودکان در سیره‌ی پیغمبر.
حجت الاسلام نظافت: و این‌که پیامبر اکرم از تولد فرزند خشنود می‌شدند ایام ولادت امام زمان هم هست سلام الله علیه خشنود کنیم امام زمان را، امام زمان خلقش نبوی است پیامبر از تولد فرزند خشنود می‌شدند می‌فرمودند:  لَلْمَوْلُودُ مِنْ أُمَّتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ یک بچه که به دنیا می‌آید این را بیشتر دوست دارم از هر چیزی که خورشید بر آن می‌تابد نگاه پیامبر را ببینید چه‌قدر انسان دوست! خیلی عجیب است ما نمی‌فهمیم این‌ها چه‌قدر سینه‌شان پر از مهر به انسان بود و بیهوده نبود بچه‌های کوچک را می‌آوردند نزد پیامبر که متبرک کنند، اذان بگویند، اقامه بگویند در گوش بچه، گاهی بچه‌ها کثیف می‌کردند اطرافیان ناراحت می‌شدند داد و بیداد می‌کردند آقا می‌گفت کاری نگیرید آرامش می‌داد که این بچه کاری انجام نداده است لباسم را می‌شویم یعنی بعضی کثیفی بچه‌ی خودشان را گاهی تحمل نمی‌کنند به ویژه اگر دلداده‌ی مبل و نمی‌دانم یک زندگی مجلل باشند خدا نکند بچه کثیف کند که ممکن است با این‌که مادر مهر هم دارند یک نیشگونی هم بگیرد. آقای شریعتی زندگی پر از تجمل آسیب دارد شاید یکی از موانع فرزند‌آوری این است که می‌خواهند این زرق و برق‌ها به هم...
شریعتی:نریزد این خیلی بد است.
حجت الاسلام نظافت: خیلی، یعنی ما به جای این‌که بگوییم...
شریعتی:و یک روزی زرق و برق‌ این‌ها خواهد ریخت.
حجت الاسلام نظافت: آفرین می‌ریزد همین‌طوری نمی‌ماند.
شریعتی:و آن وقت دیگر کار از کار گذشته است وقت فرزندآوری نیست.
حجت الاسلام نظافت: ما به جای این‌که بگوییم امکانات فدای بچه‌ها وقتی زندگی‌مان را دوست داریم اعیانی کنیم حالا هر کسی به حسب خودش بعد این سبب می‌شود که می‌گوییم بچه‌ها فدای امکانات یا نداشته باشیم یا آنی که داریم باید محبوسش کنیم. باید محبوسش کنیم که تکان نخورد که این زندگی به هم نریزد.
شریعتی:یک کسی سوار ماشینش بود خیلی مراقبش بود یک دوست لطیفی به او گفت تو سوار ماشینت نیستی، ماشینت سوار تو است و نمی‌توانی لذت ببری و استفاده کنی.
حجت الاسلام نظافت: آفرین، این مطلبی که فرمودید اتفاقاً در نهج البلاغه داریم که کسی که پول دارد خادم پولش است.
شریعتی:به جای این‌که پول تو را نگه دارد رسیدگی کند به تو...
حجت الاسلام نظافت: تو باید مواظب باشی. اَلْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أنتَ تَحْرُسُ الْمالَ فرمود: تو نوکر مال هستی باید هم آدم مواظب مالش باشد باید نوکری کند چاره‌ای نیست دلدادگی و پرستش مال و افزایش مال این گرفتاری‌ها را دارد.
شریعتی:ما دو سه دقیقه تا پایان فرصت داریم.
حجت الاسلام نظافت: بله، یکی از چیزهایی که توصیه شده بوسیدن بچه‌هاست. یکی از عبادات بوسه است اصلاً ما یک بابی داریم در اصول کافی مربوط به همین است که چه‌قدر خوب است مومنین همدیگر را ببوسند و بوسیدن بچه خیلی ثواب دارد اَکْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ اَولادِکُم فرمود زیاد بچه‌ها را ببوسید. البته بعضی، ببخشید این تذکر را بدهم موهای صورت‌شان مثل سوزن فرو می‌رود در صورت بچه‌ها، اگر چنین است محاسن... مراقب باشید. لا تک ما رجل من یشق علیه
شریعتی:اذیت نشود.
حجت الاسلام نظافت: اذیت نشود مشقت، ولی چه‌قدر ثواب دارد خب حالا باید بچه در دسترس باشد که ما از این طریق ثواب ببریم وقتی بچه را می‌بوسیم نیازهای عاطفی او را تأمین کردیم نیازهای عاطفی خودمان را هم تأمین کردیم به او شخصیت دادیم عبادت هم کردیم به زندگی نشاط هم دادیم البته فقط بچه‌ی کوچک نه، بزرگ را هم می‌شود ببوسیم چرا نبوسیم؟
شریعتی:اصلاً محبت چیز خوبی است حاج آقا هر چه‌قدر هم که شرایط سخت‌تر می‌شود هر چه‌قدر که دل‌ها به هم نزدیک‌تر باشد راحت‌تر می‌شود از این مشکلات عبور کرد.
حجت الاسلام نظافت: و لذا خوب است که ما وقتی وارد منزل می‌شویم از یک کنار ببوسیم ثواب دارد خجالت می‌کشند بعضی پسر بزرگ را ببوسند اشکال ندارد ولی برای کودک دارد که این ثواب را دارد.
شریعتی:بسیار خوب آقا وقت‌مان تمام شد نکته‌ای باقی مانده است؟
حجت الاسلام نظافت: نکته که زیاد است.
شریعتی:نکته که زیاد است بله، باید خداحافظی کنیم انشاالله جلسات آینده باز هم از این ظرایف و نکات از حاج آقا نظافت خواهیم شنید. خیلی ممنون و متشکرم که تا این لحظه همراه ما بودید و حاج آقا دعا کنند مخصوصاً برای آن‌هایی که سال‌هاست در انتظار فرزند هستند.
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق محمد و آل محمد یکی از دعاهای جامعه این است که حوائج التماس دعاگویان را برآورده بفرما (الهی آمین) آن‌هایی که فرزند نیاز دارند فرزند روزی‌شان بگردان (الهی آمین) آن‌هایی که غمی دارند مشکل اقتصادی دارند مسکن ندارند بدهی دارند
شریعتی:آن‌هایی که فرزند می‌خواهند و ازدواج نکردند
حجت الاسلام نظافت: آن‌هایی که همسر می‌خواهند (الهی آمین) خدایا آن‌هایی که بیماری دارند بیماری‌های‌شان انشاالله شفا پیدا کند و در جامع این دعا این است که دعاهای امام زمان در حق گرفتاران، بیماران، در حق رهبرمان، کشورمان، جوان‌ها‌ی‌مان، انشاالله دشمنان‌مان شاد نشوند ناکام شوند خدایا این دعاها را مستجاب بگردان (الهی آمین)
شریعتی:خیلی ممنون و متشکرم اگر فرصت کردید درست است که 18 هر ماه قمری قرار ما است برای طرح فرزندان قدیر و یادآوری آن ولی حالا که حاج آقای نظافت عزیزمان از فرزندآوری گفتند خیلی‌ها در انتظارمشارکت ما و شما هستند می‌توانید مراجعه کنید به سایت ما یا به کانال ما در طرح فرزندان قدیر مشارکت کنید یک کار بسیار بزرگی است و قطعاً هر چه‌قدر بزرگ‌تر باشد اجر و ثوابش هم بزرگ‌تر اسن که انشاالله بتوانیم لبخندهایی را بر لبان کسانی که سال‌هاست در انتظار فرزند هستند بنشانیم می‌خواهیم کبوتر دل‌مان را راهی خراسان کنیم تا محضر سپیده‌ی هشتم به صد امید ایمان جدا و عشق جدا می‌برد مرا. تا سلامی دوباره و دیداری دوباره خیلی ممنون و متشکرم.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها