اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1401-11-05-حجت الاسلام نظافت-موانع فرزندآوری (عدم توجه به اسباب معنوی رزق و روزی)

شریعتی: بِسم الله الرّحمنِ الرَّحیم ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعجِّل فَرَجَهُم. سلام می‌کنیم به حضرت هادی،گفت هادی اگر تویی که کسی گم نمی‌شود انشاالله که با توسل به حضرت هادی علیه صلاة و سلام حال دلمان خوب باشد و امیدوارم که حضرت دست ما را هم بگیرد و به همه‌ی عزیزانمان که عزادار شهادت غریبانه حضرت هادی هستند با دل و جان سلام می‌کنم اینجا سمت خداست و با احترام در محضر حاج آقا حجت الاسلام نظافت عزیز هستیم سلام علیکم رسیدن بخیر خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام نظافت: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همه‌ی بینندگان عزیز و عرض تسلیت دارم شهادت غریبانه امام هادی را محضر مولایمان امام زمان (عج) شما و همه‌ی بینندگان عزیز.
شریعتی: سلامت باشید حالتون چطوره؟ خدا ایشالله یک  سفر با هم با همه‌ی مخاطبان هر کسی در دلش آرزوی زیارت سامرا دارد مشرف بشویم آن جا و کلی صفا کنیم ما خیلی مدیون امام هادی هستیم هم به لحاظ زیارت جامعه کبیره یادگار ارزشمند امام هادی و زیارت غدیریه حضرت و احادیث و روایات نابی که از حضرت به ما رسیده انشاالله قدردان باشیم به معنای واقعی کلمه امروز خدمت شما هستیم ببینیم برایمان چی به ارمغان آوردید و قرار است چه نکاتی بیان شود.
حجت الاسلام نظافت: بسم الله الرحمن الرحیم ادامه بحث جلسه‌ی گذشته که در مورد اهمیت بحث فرزندآوری بود عرض کردیم که بهانه‌هایی موانع عذرها یکی از آن‌ها بهانه‌ی اقتصادیی است. خب خیلی راحت همه بدون درنگ می گویند در این وضعیت نمی شود و در این شرایط اقتصادی الان، اولا باید بگویم که مسئله‌ی فرزندآوری بیشتر یک مسئله‌ی فرهنگی است نه اقتصادی چرا چون خانواده‌های پولدار و بچه کمتر دارند مستضعف ها بچه بیشتر دارند، پس مسئله‌ی فرهنگیست یعنی باید این ذهن قانع بشود درسته؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در چه شرایطی دستور دادند به افزایش نسل مسلمانان در اوج فقر بود جامعه دستور دادند تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا ازدواج کنید نسلتان را زیاد کنید من روز قیامت مباحات می‌کنم به امتم در آن شرایط و مسلمان ها به حرف کردند از قضا رونق اقتصادی هم به تدریج ایجاد شد و از آن تنگنای شعب ابی طالب مسلمان ها بیرون آمدند و به رفاه رسیدند یعنی اگر عمل بکنیم به توصیه‌ها و اعتماد بکنیم به خدای متعال خدای متعال گشایش ایجاد می‌کند پس این یک نکته که مسئله‌ی فرهنگیست بالاخره مدگرایی اثر دارد ضعف شخصیت اثر دارد ضعف اعتقاد دینی اثر دارد و موانعی که حالا به تدریج خواهیم گفت این ها هر کدام اثر دارد.
خب حالا در رابطه با وضعیت اقتصادی جواب ما چی هست اولا گفتیم اعتماد کنیم به خدای متعال روزی دست خداست و ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَي اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ في‏ کِتابٍ مُبينٍ فرمود هر جنبنده‌ای هست در روی زمین روزی به عهده‌ی خداست در نهج‌البلاغه داریم امیرالمؤمن می‌فرماید خدا مورچه‌های کوچکی که با چشم عادی دیده نمی شوند روزی آن ها را فراموش نکرده است روزی انسان را فراموش می‌کند ماهی‌های زیر دریا را فراموش نکرد این مشکل ضعف اعتقاد است بدبینی به خدا و چوب بی‌اعتمادی را می‌خوریم در روایت دراریم خدای متعال حدیث قدسی است انَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى الْمُؤمِنِ خدای متعال می‌فرماید من نگاه می‌کنم ببینم بنده‌ی مومن به من خوش گمان است یا بدگمان اگر بدگمان است همان جور با او تا می کنم کسی که بدبین است به خدای خود این چوب بدبینی را می‌خورد کسی که اعتماد نمی‌کند همین است کسی که اعتماد می‌کند نتیجه می‌گیرد.
بعد مطلب دیگر این است که روزی اسبابی دارد پس اولا بایستی اعتماد کرد ثانیا باید به اسباب روزی توجه کرد روزی اسبابی دارد یک  اسباب مادی دارد که مومن و کافر ندارد باید تلاش کرد باید کار کرد باید از راه اش وارد شد باید عقلانیت و تدبیر و به کار گرفت در کسب روزی این چیزی که مشترک بین مومن و کافر است گرچه خدای متعال به مومن برکت می‌دهد و از خدا باید برکت خواست از آن طرف هم گفتند خب اسراف نکنید وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ لَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ به حرف آدم های مسرف نکنید آن ها مسرف هستند مصلح نیستند اسراف نکبت می آورد شیاطین دوست دارند ما نعمت ها را هدر بدهیم و قبلا بحث شد همان جور که ما از جهت هدر دادن انرژی جزء کشورهای برتر دنیا هستیم متاسفانه قناعت باید کرد صرفه جویی باید کرد تدبیر باید داشت تقدیر المعیشه باید داشت اگر ایمان سه علامت داشته باشد یکی تقدیر المعیشه است در روایت از امام باقر این جوری است الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ یعنی باید اندازه‌گیری کرد برنامه‌ریزی داشت نمی شود همین جوری بی حساب و کتاب خرج کنیم بعد اسباب معنوی هم روزی دارد آن وقت در اسباب مادی اش که تلاش در روایت داریم الكادُّ على عِيالِهِ كالمُجاهِدِ في سبيلِ اللّه ِکسی که با زحمت دارد نان حلال به دست می آورد مثل رزمنده‌ی راه خدا یعنی مثل حاج قاسم سلیمانی ارزشمند کسی که دنبال نان حلال است انقدر ارزش هم دارد بنابراین اگر افرادی به خاطر کسب روزی حلال به زحمت می‌افتند بدانند که خدای متعال برای این زحمت ثواب و ارزش قائل است حالا اسباب معنوی هم دارد که ما معمولا از اسباب معنوی روزی غافل می شویم اسراری دارد روزی، الان شما دوتا مغازه‌دار کنار هم درآمدشان یک جور نیست ما فکر می‌کنیم همه اش به تلاش ما بستگی دارد یک سرش دست خدا یک سرش دسته ماست همش ظاهر می‌بینیم یک وقت یک محقق ژاپنی تحقیق کرده بود راجب آن موقع می‌گفتند میلیاردر حالا میلیاردر پول بی‌ارزش شده است.می‌گفتتند که میلیاردرهای عالم باهوش‌ترین افراد نیستند اثبات کرده بود آن هایی که از همه بیشتر پول دارند از آن ها باهوش‌تر هم هست. یک چیز دیگری نقش دارد اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ خدا روزی را گسترش میدهد و روزی را تنگ می‌گیرد یک حکمت‌هایی دارد بعضی ها را بارشان را سنگین‌تر می‌کند مسؤلیت‌هایشان سنگین‌تر می شود بعضی ها باراشان سبک‌تر می شود قواعدی دارد ولی به ما گفتند از اسباب روزی استفاده کنید هم اسباب مادی دارد و هم اسباب معنوی دارد حالا می‌خواهم اسباب معنوی را بگویم یک الرِّزقُ أسرَعُ إلى مَن يُطعِمُ الطَّعامَ، مِن السِّكِّينِ في السَّن
سفره بندازید امتحان کنید. من یک  رفیق داشتم می‌گفت هر موقع بابا مهمان دعوت می‌کند می‌فهمم بابام وضع مالی اش خوب نیست یک گرفتاری دارد روش باید بریم که روزی به آن کسی که سفره می‌اندازد سرعت می‌گیرد ظاهرش این است که کم می شود البته دوم دائم الوضو بودن این فرهنگ را جا بیندازیم یک عبادت مفت و مجانی بعضی ها فکر می‌کنند فقط باید برای نماز باید وضو گرفت همیشه در یک هاله‌ای از نور انسان خودش را قرار بدهد این از نظر معنوی گفتن اثردارد سوم صدقه و زکات الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ صدقه دادن زکات عبادت‌های مالی این اثر دارد چهارم امانت داری که گاهی آدم مواجه می شود متاسفانه خیانت‌هایی صورت می‌گیرد به ویژه کسانی که ثروت جامعه در اختیارشان گاهی می‌بینید که گرفتار اختلاس می‌شوند اَلأمانَةُ تَجلِبُ الرِّزقَ والخيانَةُ تَجلِبُ الفَقر امانت موجب جلب رزق است. پنجم خوش نیت بودن مَن حَسُنَتْ نِيّتُهُ ، زِيدَ في رِزقِهِ بعضی ها خوش نیت هستند یعنی خیر دیگران را می خواهند بد کسی را نمی‌خواهند حتی دلسوزی می‌کنند مثلا اگر فرض بفرمایید که در ماشین باز بشه می‌دوند دنبال تان که در ماشین باز است مراقب باش. این خیلی اثردارد. ششم دعا برای دیگران در غیاب آن‌ها چقدر خوب است امتحان کنید یک دفعه شاید اینجا گفتم یکی از اساتید را یک وقت دیدم که یک برگه ی آچار تا کرده بود چهار صد و خورده‌ای اسم داخل اش بود می گفت من هر موقع می آیم حرم امام رضا اسم این ها را می گویم و به نیابت از این‌ها سلام می‌کنم یعنی این که شنیدیم حضرت زهرا سلام الله علیها تا صبح همسایه‌ها را یعنی صد و شصت خانواده را دعا کردند و گفتند تا چهل خانواده می شوند همسایه تا صبح  با اسم یک وقت ما می گوییم الهم اغفر مومنین و المومنات یک وقت دونه دونه این خیلی مهمه که ما اسم ببریم می‌گویند یک کسی به آیت‌الله العظمی اراکی گفت التماس دعا آقا گفتند اسم ات چیست؟ نوشتند. خدا رحمت کند یکی از علما یک وقت از حرم آمدند مدرسه علمیه ما نزدیک حرم بود مهمان ما بودند بعد گفتند حرم داعایتان کردم مکرر متوجه بودم که اساتید ما را دعا می‌کنند و اصلا حوزه این جوری است اساتید طلبه‌ها را مثل بچه ی خودشان می‌دانند این حالت خیلی قشنگ این ها اثر دارد هفتم خوش‌خلقی آدمای بد اخلاق روزیشان را کم میکنند حالا جدا از اینکه خودشان را مریض می‌کنند بداخلاق ها اول خودشان را شکنجه می‌کنند بعد دیگران را شکنجه می‌کنند با اخلاقشان فرمود في سَعَةِ الأَخلاقِ كُنوزُ الأَرزاقِ کنز و گنج روزی‌ها در خلق وسیع یعنی کج خلقی و بدخلقی نکنید حالا خوش خلقی چهره‌ی گشاده لب خندان صبوری عفو گیر ندادن به عیبای دیگران گذشت این ها علامت های خوش خلقی است نرم بودن و اگر کسی عصبانی مزاج خودش را درمان کند چون همین حالت به دخترش به پسرش منتقل می شود این ها بعد با عرض شود همسرشان این کار را می‌کنند دوباره گرفتاری پیش می آید برای همین پدر مادر پیش می آید هشتم صله‌ی رحم خیلی مهمه ارتباط با اقوام و الان سخت شده ارتباط چرا شهرها بزرگ شده هر کسی به فکر خودش مسافت‌ها زیاد ولی اشتباه می‌کنیم یعنی به خاطر مسائل مالی قطع رحم نکنیم ضرر ضرر امیرالمومنین فرمود تازه خونه‌ی کسی می روید هدیه هم ببرید صِلَةُ الأرحامِ تُزَكِّي الأعمالَ و تُنْمِي الأموالَ ، و تَدفَعُ البَلوى ، و تُيَسِّرُ الحِسابَ و تُنسِئُ في الأجَلِ عمل ها را پاک و پاکیزه می‌کند ثروت را افزایش می‌دهد بلا را دفع می‌کند حساب را آسان می‌کند اجل را به تاخیر می‌اندازد یعنی صله رحم دو تا فایده دنیوی دارد عمرطولانی و ثروت زیاد نهم تقوا گناه نکبت میارد خدای متعال بی‌جهت نگفته است که گناه نکنید خدا ضرری ندارد نماز نخون گناه کنید خدا چه ضرری می‌کند مثل این که کسی به حرف پزشک نکند پزشک ضرر نمی‌کند مریض ضرر می‌کند ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ اگر ایمان آورده بودند و تقوا را رعایت کرده بودند برکت بر آن‌ها می گشادیم از آسمان و زمین مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا  وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب دهم استغفار قُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّارا يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً ببینید خدا چجوری برکت را بر شما سرازیر کند ویمددکم بأموال و بنین خدا چگونه شما را مدد کند با اموالتان با فرزندانتان وَ یَجعَل لَکُم جَنات و یَجعَل لَکم انهارا استغفار هم پس اثر دارد کسی مشکل مالی دارد استغفار کند از این اسباب استفاده کند امروز که شهادت امام هادی علیه السلام هست نقل شده امام هادی فرمودند اَکْثِرْ مِنَ الْاِسْتِغْفارِ وَ الْحَمْدِ فرمود دو چیز زیاد داشته باش استغفار و الحمد حمد یعنی توجه کن به نعمت‌ها استغفار یعنی توجه کن به عیوب خودم این دوتا را فرمود اگه این دوتا را داشته باشید تُدرِکُ بِذالِکَ الخیر کُلُه همه ی کلمه‌ی خوبی برایت می آید استغفار حمد ولی ما از گناه های خودمان را فراموش می‌کنیم به گناه‌های دیگران گیر می دهیم گناه‌های دیگران برجسته می‌کنیم و نعمتهای دیگران می‌بینیم نعمت‌های خودمان را نمی‌بینیم برای همین همیشه شاکی هستیم یعنی کشورهای دیگر خوبی هایش را می بینیم خود تحقیری هی می زنیم تو سر خودمان ما خدا بهمان لطف کرده است نعمت هایی داریم و بدی هایی هم داریم برای بدی ها استغفار کنند هرکسی نسبت به بدی‌های خودش و هر کسی نسبت به نعمت‌های خودش شاکر باشد ولی چشممان به نعمت‌های دیگران می‌گوییم خدایا به ما ندادی چشممون به ایوب دیگران می گیوییم چقدر بد هستند دیگران یعنی چپه شده است. اَکْثِرْ مِنَ الْاِسْتِغْفارِ وَ الْحَمْدِ تُدرِکُ بِذالِکَ الخیر کُلُه همه‌ی خوبی ها از این روش گیرت می آید واقعا دنیا آباد می شود شما در نظر بگیرید یک خانمی را یک آقایی را به نعمت‌های خودش توجه کند بگوید الحمدالله خدا را شکر و شیرینی زندگی همین است شیرینی زندگی به آلاف و الوف به میلیاردها داشتن مگه چقدر آدم می‌خورد مگه چقدر می خوابد می فرماد در زمین اندازه قید و قد تو جا می‌گیرد دیگر بیشتر از اینکه معده‌ی آدم جا ندارد جایی که می‌خواهد بخوابد جا ندارد که آن سعی وجودی و آن انبساط روحی آن شادی واقعی گاهی اشتباه می‌گیریم راهش را پس استغفار اثر دارد از امام هادی علیه السلام نقل شده ابوهاشم جعفری از صحابه سلام الله علیه می گوید که اَصابَتنی ضیقٌ الشَدیدِة می گوید یک مالی پیدا کردم در تنگنا قرار گرفتم رفتم پیش امام هادی علیه السلام آقا اجازه دادند وقتی نشستم آقا فرمود یا ابا هاشم کدام نعمت از نعمت‌های خدا را می‌خواهی شکرش را به جا بیاوری؟ می گوید من ماندم چه بگویم مثل اینکه آدم گنگ بشود خود آقا شروع کردند گفت خدا را شکر من مؤمنم بت پرست نیستم در هندوستان به دنیا نیامدم گاو پرست باشم مؤمنم چه نعمتی را می شود با این عوض کرد فرمودند  رَزَقَكَ الإيمَانَ فَحَرَّمَ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ، آتش جهنم حرام شد دوم فرمود وَرَزَقَكَ العَافِيَةَ فَأعَانَكَ عَلَى الطَّاعَةِ، حضرت فرمود خدا به تو عافیت داده است سلامتی حالا خدایی نکرده کسی دیابت داشته باشه فشار خون داشته باشه و که نتواند از این مواهب دنیا استفاده کند به چه درد میخورد این ثروت سلامتی خیلی مهمه بعد از هر نمازهای بگوییم اللّهُمَّ إنّي أسألُكَ العافِيَةَ ، و أسألُكَ جَميلَ العافِيَةِ ، و أسألُكَ شُكرَ العافِيَةِ ، و أسألُكَ شُكرَ شُكرِ العافِيَةِ خدایا عافیت بده و توفیق شکر عافیت و باز توفیق شکر شکر عافیت را نصیب ما بگردان آقا فرمود خدا بهت عافیت داد و به این وسیله تو را کمک کرد برای اطاعت و بعد فرمود وَرَزَقَكَ القُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَبَذُّلِ‌ خدا بهت قناعت داد آبروی خودت نمی بری دست پیش هر کسی دراز نمی‌کنی چشم امیدت به خداست وَرَزَقَكَ القُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَبَذُّلِ‌ یعنی آبروتو بریزی بعد فرمود  چرا خودم نعمت ها را بهت گفتم چون گمان کردم می‌خوای از خدا شکایت کنی نگذاشتم شکایت کنی یعنی امام هادی بدشون می آید مؤمن می‌خواهد بیاید گله از خدا بکند بعد فرمود امر کردم صد دینار بهت بدهند برو بگیر چه قدر جالب یعنی هم امام هادی می گویند نعمت هایت را ببین هم می گویند دوست ندارم شکایت کنی از محبوب من که خداست و هم کمک می کنند. خیلی لطافته جمع بین کمک های مادی و معنوی باهم این مدل امام هادی علیه السلام ایشالله درست بگیریم هفت تن از عوامل معنوی بیداری بین الطلوعین که اکثرا محروم هستند چون دیر می خوابند وقت تقسیم رزق همون وقت آره روایت داریم امام سجاد به ابو حمزه ثمالی فرمود قبل از طلوع خورشید نخواب من دوست ندارم که اون موقع بخوابی فرمود إنَّ اللّه َ يُقَسِّمُ فى ذلِكَ الْوَقْتِ أرْزاقَ الْعِبادِ خدا تقسیم می‌کند روزی بندگان را بین الطلوعین بعد فرمود وَ عَلى أيْدينا يُجْريها بر دستان ما آن جریان می کند این هم توسل به اهل البیت بسیار اثر دارد اینا دوستای خودشون و رها نمیکنن ممکنه یک  کمی برای آزمایش برای رشد برای دل کندن از خلق خدا یک مدتی آدم در تنگنا قرار بگیرد ولی در باز می شود  مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا  وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب خود این مخرج را دقت کردید آقای شریعتی مخرج یعنی محل خروج یعنی یک بن بست موقتی را باید تجربه کنیم یعنی باید یک  چند روزی چند ماهی به چه کنم چه کنم بیفتی امیدت از همه که قطع شد خدا در را باز می کند حالا چرا خدا این جوری روزی میدهد به انسان باتقوا برای اینکه خدا می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند مؤمن هم مشکل مادیش حل بشود هم مشکل معرفتی اش هم ایمانش به خدا تقویت بشود وقتی امیدمان از همه قطع می شود بعد می‌بینیم از آن جایی که فکر نمی‌کردیم اسباب خانه‌دار شدن رسید ایمان قوی می شود ولی از اونجایی که محاسبه می‌کردیم وقتی می‌رسه اون آقا بت ما می شود کما این که پدر مادرها برای بچه‌ها خدا به حساب می آیند بچه‌ است معرفت ندارد فکر می‌کند رزاق پدرش مادرش ولی بعضی ها کودک چهل ساله اند همیشه به اسباب متوجه و خدا دوست نداره انسان باتقوا چشم امیدش به خلق باشد بیداری امام باقر فرمود  و ذِكرُ اللّه ِ بعدَ طُلوعِ الفَجرِ أبلَغُ في طَلَبِ الرِّزقِ مِنَ الضَّربِ في الأرضِ یکی از اسباب کسب روزی مسافرت کردن و تجارت و از این شهر به آن شهر رفتن فرمود یاد خدا باشید قبل‌ از طلوع خورشید این به تو سریع‌تر می‌رساند روزی را از اون تلاش مادی تلاش مادی اثر دارد از این تلاش معنوی غافل نباش ولی متاسفانه سبک زندگی‌ها خراب شده سبک زندگی دیر می خوابیم ببخشید حیوانات طبق اون خلقت الهیشان این کار را نمی کنند شب که می شود همه می‌خوابند ولی ما شب که می شود با سواستفاده از این نور تازه می‌بینید یازده میروند خرید بعد مزه‌ی زندگی را نمی‌چشیم مزه ی سحر و اشک در پیشگاه خدا نماز صبح باحال بانشاط اگر کسی سر شب بخوابد خود به خود دوازده یک دیگر نیاز به خواب ندارد ولی کسی که سر شب نمی‌خوابد هرچه بخوابد باز صبح بلند می شود باز کسالت دارد
شریعتی: سبک زندگی‌ها هم تغییر کرده حاج آقای حجت الاسلام نظافت یعنی یک  کسی که تا ده شب سرکاره ده شب دیگر دو ساعت پیش خانواده بودن که خیلی... جابجا شده
حجت الاسلام نظافت: همیشه اینجوری نیست سبک زندگی تغییر کرده عادت کردیم اون کسی که معذور است که معذوره الان عزیزانی هستند شب بیدارند بقیه خوابند شغلشان این است اینکه ثواب دارد می‌برد ولی مثلا کارمند محترمی که یک  دو سه خونه‌ است چهار خونه‌ است دیگر چرا دیگر می‌خوابی باید اصلاح بشه البته اصلاح اش به این آسانی ها نیست از امام هادی علیه‌السلام فرمود الْعُقُوقُ یُعْقِبُ الْقِلَّةَ فرمود ظلم به پدر مادر آدم  را فقیر می‌کند دعای پدر مادر نگاه پر از رضایت مادر من شنیدم گاهی بعضی از عروس خانوم ها شوهراشون مانع می شوند که به پدر مادرش لطف می‌کند می گوید چرا برای اون ها چیزی می‌خری خیلی داستان پدر مادر حساس است می‌دونید خدا چوب های نقد دارد چوب های نسیه دارد یعنی عقوبت های الهی بعضی هایش در این دنیا جلوه‌گر نمی‌شود از چیزایی که نقد بحث پدر و مادر در دنیا چوبش را می خوری و خیلی ظریف چیزایی که اصلا حواسمان نیست مثلا در روایت داریم مَنْ اَحْزَنَ والِدَيْهِ فَقَدْ عَقَّهُما اگر کسی پدر و مادرش را غمگین کند همین هیچ کار نکند اثر خودش را دارد اگر ناراحت کردیم زود به دست و پاشان بیفتیم زود بگیم ببخشید خیلی حساس در این دعای بیست و چهار صحیفه اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی خدایا من نسبت به پدر مادر جوری قرار بده همچنان که از سلطان ستمگر می‌ترسم از اونا چشم بزندتو باید داشته باشه با عظمت جلوه‌گری پدر پیر هست دستاش می‌لرزد ولی می‌ترسم چرا چون میدونم خشم پدر خشم خدا را در پی داره خشم خدا خشم طبیعت حالا بدو تا برسی بعضی ها هرچی میدوند نمی‌رسند نمی‌دونند گیرشان کجاست از کجا می‌خورند دل پدر را شکوندی دل مادر شکوندی ازدواج کردی نو که اومد به بازار کهنه شده دل آزار زن جای خودش پدر و مادر هم سر جای خودش آقایان هم همین‌طور من باید به خانمم بگم به پدر مادرت رسیدگی کن چون خوشبختی من با خوشبختی همسرم گره خورده در روایت داریم پدر و مادر همسر ملحق به پدر و مادر توست اقوام همسر ملحق به اقوام توست مردها هم نباید خودخواه باشند فقط به پدر و مادر خودشون توجه کنند به پدر مادر همسر بی‌اعتنا باشند خانوما خودخواه نباشند خودخواه منظور خودپرستی بنابراین خیلی مهمه می فرماد امام هادی علیه السلام الْعُقُوقُ یُعْقِبُ الْقِلَّةَ وَ یُؤَدِّی إِلَى الذِّلَّةِ فرمود این بچه ذلیل می شود به ذلت کشیده می‌شود عزت اش هم از دست می رود از امام هادی علیه السلام روایت داریم الدنيا سوق خیلی قشنگه دنیا بازار است ربح فيها قوم و خسر آخرون.
در این بازار دنیا عده ای سود می برند عده ای ضرر می کنند ببینید ما در این دنیا فروشنده‌ایم درسته مجبوریم بفروشیم چی داریم جان داریم مال داریم یک چیزهایی را خدا به ما داده کیا خریدارند در این بازار دنیا خدا خریدار شیطان خریدار مردم خریدارن دنیا و هوس ها هم خریدار ما بین این مشتری‌های گوناگون کدام خریدار را انتخاب می‌کنیم إنَ الله إشتری مِن المومِنین اَنفُسَهُم و اَموالَهُم و أنَ لَهُم الجَنَه خدا می گوید با دیگران معامله نکن دنبال کسب رضایت دیگران نباش به رضایت من فکر کن رضایت خدا را داشته باشید رضایت خلق هم میاد پس در این دنیا اگر می‌خواهیم سرمان کلاه نرود با خدا معامله کنیم خدا دوست دارد که ما فرزند داشته باشیم آن هم به نیت یار امام‌زمان معامله کنیم با خدا دغدغه‌ها را خدا کفایت خواهد کرد داشتیم اسباب معنوی رزق را می گفتیم دوازهم همسر و فرزندان الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ حالا پای صحبت بزرگترها بنشینید که ازدواج نکرده بودند چقدر مشکلات مالی داشتند ازدواج کردند چه قدر گشایش شد یک نان خور اضافه شد ولی گشایش شد فرزند اول اومد گشایش شد فرزند دوم گشایش‌های جدید به طرف می گوییم که چرا داماد نمی‌شیند چرا پسرتو داماد نمی‌کنی ندارم به خدا می گوییم ندارد خدا می گوید داماد شو تا بهت بدم این میگه اول پول بده خدا می گوید داماد شو تا بدهم هیچ مادری توقع دارد هنوز بچه‌ش به دنیا نیامده شیر داشته باشه معنا ندارد که بعضی چیزها را خدا میگذاره به وقتش میدهد جلو جلو توقع ها بالا پسر بیست و یک سال بیست و دو ساله می‌خواهیم مثل بابایی که پنجاه سال دارد ثروت داشته باشد می گوید من ماشین داشته باشم من این را داشته باشم این جور ثروت پسر جان آماده که باشه لذت ندارد دیدید از این از مهد رفاه غربی می آیند کشورهای دیگر عرض کنم خدمت شما توریست ها کجا می روند می روند کویر ایران آن خانه‌های قدیمی که هست کنارش باغ و الاغ و مثلا همه چی هست کیف می‌کنند آن جا به آن ها غذاهای محلی میدهند چه پول‌های کلانی هم می‌گیرند چرا چون دلشو زد او رفاه رفاه که لذت نمی آورد یعنی این آقا پسر باید بداند مالی که خودش به دست می آورد شیرین و قدرش را می داند و نگه میدارد پدر و مادر هم گاهی اشتباه می کنند هر چه بچه‌ها می‌خواهند آماده‌ است بابا بگذارید بچه‌ها کمی زحمت بکشند تابستان یک کاسب مؤمنی پیدا کن بچه ات را بفرست آن جا یک دفعه یک تابستان برود تعمیرکار تعمیرگاه ماشین که اگر ماشین اش خراب شد حوائج اولیه را بداند یک تابستان برود پیش یک سیم کش مؤمن باید باشه البته...
شریعتی: من نگاه شما را حاج آقا تحسین می‌کنم و واقعا احساس می‌کنم با همین شیوه شما تربیت شدید و حالا الحمدالله در تربیت خیل عظیمی از کسانی که مشتاق معارف هستند تاثیرگذاری جزء چهره‌های موفق هستید ولی برای جوان امروزی فکر نمی‌کنم این ها خیلی که رفاه لذت نمی آورد قابل پذیرش باشه یعنی باید اون جهان‌بینی و عینک اش باید عوض کنیم و خیلی دردسر دارد یعنی خیلی ساده نیست اصلا...
حجت الاسلام نظافت: اگر صمیمی صحبت بکنیم نه متوجه می‌شود یعنی واقعا الان چه لذتی می‌بره وقتی که این مدال طلا به دست میارن از لذت در همین... همین زمستان لذت زمستان به چی به سرما اگر زمستان نباشد بهار لذت ندارد اگر زندگی یکنواخت باشه لذت ندارد سلامتی بعد از بیماری لذت دارد آب بعد از تشنگی لذت دارد خواب بعد از خستگی لذت دارد اصلا عالم این جوری است می گویند ما داریم می بینیم در مهد تمدن غربی می آید در کویر ایران می رود در روستا دل اش زده شده آدمیزاد این جوری است دل آدم می زند سبک تربیتی مان غلط است این نسل قبل از انقلاب خیلی زحمت کشیدند بعد گفتند دیگر بچه‌هایمان زحمت نکشند خودمان بچه هر چیزی که می‌خواهد نباید بدهیم پنج تا می‌خواست سه تا را بدیم دوتا را ندهیم بذارین زحمت بکشد.
شریعتی: یک چیزی بگم حالا واقعا همیشه وقتی صحبت از ازدواج میشه صحبت از فرزندآوری میشه یکی از موانع اصلی که بالاخره قابل بحث و چالش برانگیز همین بحث موانع اقتصادی است یک بخشی مغفول واقع می‌شود و آن هم تضاد عجیب طبقاتی و اجتماعی در جامعه است که مردم با آن مواجه می شوند یعنی وقتی اختلاف طبقاتی زیاد می شود این فاصله‌ها بیشتر حس می شود اون احساس فقر شاید یک وقتایی آدم اذیت می‌کند
حجت الاسلام نظافت: این هم باز تکنیک هایش را گفتم اگر از امام هادی بپرسید آقا به پولدارها نگاه نکن با شخصیت باش خودت را با شرایط خودت بسنج داشته‌های معنوی ات را ببین مطالعه کنید بسیاری از میلیاردرهای عالم این ها فقرای جامعه اند تلاش کردند رسیدند تلاش کردند رسیدند بسیاری از دست فروش ها شدند میلیاردر اصلا یکی از ویژگی‌های دنیا این است فرمودند إنَّ الدّنيا دارُ فَناءٍ و عَناءٍ، و غِيَرٍ و عِبَرٍ دنیا دار غیر غیر یعنی چه؟ حضرت فرمود غیر یعنی تغییر و تحولات ناگهانی بعد فرمود غیر دنیا این است که ترالمَرْحُومه الْمَغْبُوطَا و الْمَغْبُوطَ مَرْحُوماً فرمود بعضی هاا یتیم بودند نداشتند مورد رحمت بودند کشیدن بالا از نظر اقتصادی شدند مورد غبطه‌ی دیگران عکسش بعضی ها مورد غبطه بودند یک باره شدند مرحوم بنابراین ما باید با خدا ببندیم می‌خواهم بگویم دلسوزی نسبت به فرزندان هم در طبیعت باید عاقلانه باشد تا وقتی که یک  چیزی گیرش می آید احساس کند تلاش کرده لذت برده و این یعنی تربیت درست نازپرورده نباید تربیت کنیم که نامبرده گنج رنج میسر نمی‌شود این قانون عالم است عرض می‌کنم پدری دارد خب سی ساله دارد زحمت میکشد و این خودش با آن پدر مقایسه می‌کند حالا گیرم اگر الان شما از نظر اقتصادی پسر گلم مثل پدرت بشوی دیگر لذت ندارد زندگی فکر می کنی چون زندگی زود تکراری می شود الان شمال شما برای ما خیلی لذت دارد ما ندید پدیدها که دریا ندیدیم برای شما انقدر لذت داره به اندازه‌ی ما
شریعتی: نه به اندازه‌ی شما شاید نه
حجت الاسلام نظافت: کسایی که در کویر هستند از کویر لذت نمی‌برند اصولا هر کس هر چیزی ندارد خوب است مشکل بشر این است ما نمی‌دانیم دنیا دلمان را می‌زند دلزده می شویم و لذا رفاه آماده هم لذت نمی برد به همین دلیل طلاق در خانواده‌های مرفه بیشتر است ما فکر می‌کنیم عامل طلاق نادانی است نه برای همین می گویند ازدواج درست باشد، برای این می گویند یک خانمی آرایش نکند برود بیرون دنبال شوهر پیدا کردن باشد مفت که خودش را در دسترس دیگران میگذاره مفت هم او را رها می‌کند یک خانمی تماس گرفته بود خیلی غصه از اینکه یک مدتی با یک  آقایی بود دیگر حالا من دلبسته شدم به آن می گوید تو به درد من نمی خوری یعنی وقتی آدم ها زحمت بکشند یک چیزی را به دست بیاورند بیشتر قدرش را می دانند هم در مورد همسر این است هم در مورد مال دنیا این است اعتماد کنیم به خدا اعتماد کنیم آن جوری که خدا گفته است عمل کنیم.
بنابراین این یک نکته که بایستی بدانیم روزی یکی از اسباب اش از قضا فرزند است حالا خود بنده در زندگی ام همین جوری بودم دیگران هم زیاد دیدم شما هم همین طوری بودی پای صحبت هر کسی می نشینیم همین طوری است و من توصیه می‌کنم مثلا صدا و سیما تجربیات سریال هایی براساس همین درست کند جوان هایی را می‌شناسم قسطی که میدهند از درآمدشان بیشتر ولی دارند زندگی‌شان را می کنند و آدم تعجب می‌کند چجوری زندگی می‌کنند شما می‌دانید که من طلبه تربیت می‌کنم این طلبه ها مثل بچه‌های من هستند حقوقشان کمترین افراد جامعه است البته مردم خیلی ها ذهنیت ندارند برداشت‌های غلطی دارند
شریعتی: حاج آقا جزء چهره‌های موفق در حوزه‌ی تربیت طلاب و تشنگان معارفت‌های اهل بیت هستند حالا یک وقتی باید راجع به فعالیت‌های حاج آقا هم در این حوزه صحبت کنیم از تجربیاتشان بهره‌مند شویم
حجت الاسلام نظافت: خواهش می‌کنم لطف خداست هذا من فضل ربی من خودم گاهی تعجب می کنم این بچه ها چجوری دارند زندگی می‌کنند شهریه های پایین خیلی عجیبه هم اجاره خونه دارد هم عرض شود خدمتتان قسط دارد بالاخره همسرش تقاضاهایی دارد ولی خدا گشایش ایجاد می‌کند مِن حَیثُ لا یَحتَسِب این هم یک نکته‌است و مادران عزیز چند نکته را باید توجه کنند یک فرزند صالح برترین آرزوست آرزوی انبیاء همین است آرزوی حضرت زکریا همین است و آرزوی هر مؤمن همین است وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا برترین آرزو این است که بچه‌ی صالحی داشته باشد که وقتی می‌میریم در ثواب نمازش و خدماتش شریک باشیم آرزوی همه انبیاست که خدای متعال می‌فرماید حضرت زکریا که کفیل مریم شده بود برای مریم غذا می‌پخت كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا  هرموقع می رفت می دید غذا دارد به مریم گفت  أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا این از کجاست؟ گفت قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خدا فرستاده بعد همان جا دست به دعا برداشت عجب میشه بچه‌ای مثل مریم داشته باشد که پسر چه دختر که مائده‌ی آسمانی برایش می آید گفت رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إنکَ سَمیعُ الدعاء خدایا و نسل شایسته به من بده توی دعایی دارد حضرت زکریا خدایا من را تنها نگذار تنهایی خوب نیست البته بعضی از خانم‌ها یا آقایان قضا و قدر این است که بچه نداشته باشند البته مؤمنین در این برنامه سمت خدا تلاش می‌کنند کمک می کنند خیلی عالیه ولی آمدن خدا روزی کسی نکرده بود اگر خدا به کسی فرزند نداد بگویند الهی رِضاً بِرِضائَک بقضائک راه اش هم یتیم نوازی است و فرزندان معنوی داشته باشند
شریعتی: بسیار خوب به قرار قرآنیمان رسیدیم حالا اگر نکته‌ای باقی مانده انشاالله حاج  آقا بعد از تلاوت قرآن خواهند فرمود خیلی ممنون مچکرم از شما واقعا در این طرح فرزندان غدیر یکی از موانع همین مشکلات اقتصادی که شاید خیلی وقت ها به چشم هم نیاید ولی با یک عزم و همت جمعی می توانیم این گره‌ها را باز بکنیم و در فرزندان غدیر تمام تلاش ما و خانواده‌ی بزرگ سمت خدا که تک تک مخاطبان عزیزمان هستند نیت هدفمان انگیزمان همین بوده اگر کسانی می‌خواهند در این طرح مشارکت کنند همت کنند با ما همراه شوند طرح ثبت نام که هیجدهم هر ماه قمری که انشاالله موعدش شد اعلام خواهیم کرد خیلی ممنون و سپاسگذارم آیات را بشنویم ثواب اش را هدیه کنیم به روح بلند امام هادی با این امید و آرزو که هم زیارت مشهد نصیبتان شود در این چهارشنبه‌های که مزین به نام حضرت رضا و هم سامرای عزیز و قریب بازمی‌گردیم همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم‌صل‌علی‌محمد‌و‌آل‌محمد

صفحه195قرآن کریم
خوشحالیم که در کنار شما هستیم همراه شما برای مشارکت در قربانی ماه رجب عزیزانمان می‌توانند به کانال ما و سایت ما مراجعه کنند یا عدد چهارده را به بیست هزار و سیصد و سه ارسال کنند برای آن طرف فرزندان غدیر و حمایت و پشتیبانی مالی شما از این طرح بزرگ باز هم می توانید به کانال ما و سایتمان مراجعه کنیم انشالله که همه ی شما ماجور باشید خب حسن ختام فرمایشات شما را بشنویم و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام نظافت: بله من یک  تذکری عرض کنم گاهی بعضی از بینندگان عزیز لطف می‌کنند پیام می دهند بعضی می گویند حاج‌آقا صدات از جای گرم بلند می شود ما هم واقعا مثل مردم هستیم در میان مردم هستیم و از من چه انتظاری است؟ من بیایم بگویم آی مردم مثلا ناامید باشید آی قناعت نکنید من وظیفه ام همین است من یک معلم هستم دیگر من باید امید بدم من باید آرامش بدم من باید راه‌های برون رفت از مشکلات را بگم وظیفه ‌ما همین است از ما انتظاری جز این نیست خب گاهی می گویند آقا به مسئولین بگویید بله آخه مسئولین پای این برنامه نیستند این ساعت یک تا دو که برنامه‌ی سمت خدا نشان می دهد آن ها کار می‌کنند اگر آن ها پای برنامه‌ی ما باشند خانم‌های مسئولین علی‌القاعده پیام را خواهند رسوند که تلاش میکنند و بالاخره نسبت به فرزندآوری و بحث اختصاص خودرو بحث مسکن برای فرزندآوران خب تلاش بیشتری کنند واقعا ما اگر برای تربیت سرمایه‌گذاری نکنیم بخل بورزیم ده‌ها برابر نور دیگری می‌رود چقدر پول داریم صرف زندان می‌کنیم آقای شریعتی جلوگیری کنیم پول صرف بهداشت کنیم صرف درمان نکنیم یعنی کسی که بخل بورزد پول رو سر جاش خرج نکند ده برابر جای دیگر باید بپردازد بنابراین ما به مسئولین هم می‌گوییم البته آن ها هم دارند تلاششان را می کنند البته من یک نکته هم بگویم همیشه مشکلات بود یعنی بعضی ها فکر می‌کنند مثلا ویژه‌ی الان بنده که از موقعی که متولد شدم این جا یک عده‌ای گرفتار بودند دست و پنجه نرم می‌کردند و خدا هم حل می‌کرده این چنین نبوده تاریخ هم که می خوانیم همینجوری مشکلات بوده هیچ موقع عالم بدون مشکل نیست باید با مشکلات جنگید الصبر شجاعه از صبوری باید کرد صبرم فرمود شجاعت یعنی در میدان مشکلات عقب نشینی نکن مبارزه کن خدا گره باز می کند
شریعتی: ان شاءالله خیلی ممنون و متشکرم از حاج آقای حجت الاسلام نظافت و خیلی ممنون از لطف و همراهی و همدلی شما دعا کنید و روز شهادت امام هادی آمین بگوییم و ان شاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام نظافت: خدایا به حق امام هادی علیه السلام حوائج مؤمنین را برآورده بفرما، دغدغه‌هایشان را کفایت بگردان آن عزیزانی که به ما پیام میدهند و التماس دعا دارند خدایا حوائجشان الهی برآورده بفرما
شریعتی: الهی آمین. خیلی ممنون متشکرم بارها مهر اجابت را از این وادی گرفتم هر چه حاجت خواستم از حضرت هادی گرفتم در پناه خداوند بزرگ و مهربان باشید زیارت حضرت عالی نصیبتان و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ صَلی عَلَی مُحَمَد و آله طاهرین ممنون و متشکر.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها