اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1401-09-30-حجت الاسلام نظافت-نکاتی پیرامون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». جا مانده‌ام در این شب یلدا بدون تو راهم نمی‌دهند به فردا بدون تو "دل" می‌کشم فقط به سر انگشت یخ‌زده بر شیشهٔ پر از مهِ دنیا بدون تو دردی‌ست بی شکایت و مرگی‌ست بی‌شکوه این زنده ماندنِ منِ تنها بدون تو حق داشتی ندیده بگیری تو هم مرا دنیای من نداشت تماشا بدون تو زار و نَزار می‌گذرد روزگار من تقویم روزهای مبادا... بدون تو...

معرفی برنامه

سلام می‌کنم خدمت عزیزانم خانم‌ها و آقایان به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید. آخرین روز پاییز و آغاز فصل سرد زمستان ان‌شاءالله دل و جانتان گرم باشد زیر سایه‌ الطاف خداوند متعال و حضرات معصومین علیهم صلوات الله و حضرت زهرا که این ایام متعلق به حضرت است و امیدوار هستم که همه‌ی ما مشمول شفاعت و نگاه مادرانه حضرت باشیم، امروز هم با هم هستیم در کنار هم هستیم و با احترام و با افتخار در محضر حاج آقا نظافت عزیزمان سلام و علیکم خیلی خیلی خوش آمدید.
حجت الاسلام نظافت: سلام محضر شما و همه‌ی بینندگان عزیز. من هم گرامی می‌دارم شب یلدا را، شب افزایش محبت‌ها.
شریعتی: شب با هم بودن.
حجت الاسلام نظافت: با هم بودن پاک کردن کدورت‌ها امسال هم که گره خورده است با یاد حضرت زهرا سلام الله علیها معطر شده است شب یلدا به عِطر نام و یاد حضرت زهرا سلام الله علیها ان‌شاءالله که همه مشمول شفاعت حضرت زهرا باشیم.
شریعتی: ان‌شاءالله. حالتان چطور است؟
حجت الاسلام نظافت: الحمدالله خداروشکر.
شریعتی: خوشحالیم که در کنار شما هستیم خدمت دوستان عزیزمان هستیم به همه‌ی عزیزانی که تکرار برنامه را می‌بینند و می‌شنوند با دل و جان سلام می‌کنیم امشب فرصت محترمی است به تعبیر حاج آقا نظافت برای رفع کدورت‌ها، برای با هم بودن، برای شب‌نشینی، دورهمی و امیدوارم که به شماها خوش‌ بگذرد. برنامه امروز ما رنگ و بوی حضرت زهرا سلام الله علیها را خواهد داشت در بیان حاج آقا نظافت عزیز که دعوت می‌کنم تا پایان برنامه امروز همراه ما باشید خدمت شما هستیم و با دل و جان می‌شنویم.
حجت الاسلام نظافت: «بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ بِه نَسْتَعِین». چقدر خوب است که ما به حضرت زهرا به دید یک مکتب، به یک الگو.
شریعتی: و یک فرهنگ.
حجت الاسلام نظافت: و یک فرهنگ نگاه کنیم و حقیقتاً دوای درد ما هستند ما مشکل زیاد داریم و مشکلات ما هم ناشی از این است که در عمل پشت کردیم در زبان همه، من کسی را نمی‌شناسم که ارادت نداشته باشد ولی در عمل نه با حلوا حلوا هم دهن شیرین نمی‌شود بایستی رویی بیاوریم به تأسی واقعی حالا چند نکته فرصت نمی‌شود واقعاً از زندگی حضرت زهرا می‌خواهم به عنوان یک درس. اولین نکته این است که در زندگی حضرت زهرا اهمیت به علم خیلی برجسته است که الحمدالله بینندگان سمت خدا این‌گونه هستند جزو فرهیختگان جامعه هستند که عاشق شنیدن و یادگیری هستند، در خطبه متقین داریم متقین در نسبت به علم حریص هستند دوست دارند یاد بگیرند در روایت داریم نباید مومن خسته شود از یادگیری و نباید بگوید من خیلی بلد هستم اصلاً ظرف علم در نهج البلاغه داریم 2 تا ویژگی دارد یکی این است که هر چه در آن ریخته شود تنگ نمی‌شود متسع می‌شود، این لیوان یک ظرفی دارد دیگر بیشتر از این بریزند سرریز می‌کند ظرف وجودی انسان ظرف علم این‌گونه نیست با علم متسع می‌شود بعد از این لیوان آب برداریم کم می‌شود.
شریعتی: علم این‌گونه نیست زیاد‌تر می‌شود.
حجت الاسلام نظافت: علم این‌گونه نیست زیاد می‌شود «وَ الْعِلْمُ يَزْكُو عَلَي الْإِنْفاقِ» بنابراین باید به فکر افزایش آگاهی باشیم یعنی زندگی ما در سایه‌ی آگاهی باشد همین که مادری پدری سمت خدا نگاه می‌کند بعضی‌ها یادداشت می‌کنند آن بچه کوچک هم متوجه می‌شود همین که دستمان کتاب می‌گیریم بچه‌ ما متوجه می‌شود اهمیت مطالعه را اگر ما بخواهیم از فضای مجازی و آسیب‌های آن بچه‌هایمان را به طور طبیعی نجات بدهیم یک راه آن این است که فرهنگ مطالعه و فرهنگ عشق به یادگیری را نهادینه کنیم در خانواده خود و رابطه ما با همدیگر با همسرانمان با فرزندانمان با همه آگاهانه باشد اگر آگاهی نباشد در آن افراط و تفریط «لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفْرِطا أو مُفَرِّطا» فرمود: آدم نادان یا از این‌ور دارد می‌رود یا از آن‌ور یا از آن‌ور غش می‌کند یا از آن‌ور، یا از آن‌ور پشت‌بام می‌افتد یا از آن‌ور، یا افراط می‌کند یا تفریط می‌‌کند علم نباشد انسان حزب بادی می‌شود یعنی یک شخصیت ثابتی ندارد جو زده می‌شود وقتی انسان علم ندارد این را امیرالمومنین به کمیل فرمود حضرت دست کمیل را گرفتند از شهر بیرون بردند به صحرا که رسیدند کمیل می‌گوید آه عمیقی کشیدند و مطالبی را گفتند از جمله گفتند کمیل آدم‌ها 3 دسته‌ هستند: عالم و متعلم کسی که دوست دارد یاد بگیرد «وَ هَمَجٌ رَعاعٌ» آدم‌های بی‌مایه.
شریعتی: بادی به هر جهت.
حجت الاسلام نظافت: بله فرمود: « يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ».
شریعتی: از این‌ور به آن‌ور.
حجت الاسلام نظافت: آره، حالا علم هم یک سری علوم هست مربوط به معاش است آن هم لازم است فیزیک، شیمی علومی که در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود که متاسفانه همین را هم بی‌حساب و کتاب می‌خوانیم یعنی یک رشته‌هایی می‌روند که بعداً از آن استفاده‌ای نمی‌کنند یعنی عمرها را هدر می‌دهیم متاسفانه این خودش یک گرفتاری است حالا ولی مهم‌ترین علم، علم زندگی است، می‌بینید یک کسی مثلاً در روحانیت اصول خوب بلد است ولی علم زندگی را بلد نیست یعنی منطق فلسفه را بلد است علم زندگی را بلد نیست یکی شیمی را می‌داند علم زندگی، دین علم زندگی است آن هم زندگی است که قرار است تا ابد ادامه داشته باشد نه 70 سال یعنی محصول زندگی 70 سال ما در ابدیت بیشتر و بهتر آشکار خواهد شد و لذا در روایت داریم هیچ علمی به پایه‌ی علم سلامت نمی‌رسد بعد فرمود هیچ سلامتی به اندازه سلامتی روح و جان ارزش ندارد، اگر خدایی نکرده یک کسی نابینا باشد روشندلان عزیز این‌ها با زندگی با این سختی‌ها کنار می‌آیند اگر کسی کور دل بمیرد تا ابد کور است بیماری‌های روحی را باید جدی بگیریم و حضرت زهرا طبیب هستند یعنی سخنان ایشان، سبک ایشان، مرام ایشان دوای دردهای ما است و گفتند بگویید «أعوذُ بِكَ مِن عِلمٍ لا يَنفَعُ» خدایا به تو پناه می‌برم از آن علمی که سودی ندارد
شریعتی: به هیچ دردی نمی‌خورد.
حجت الاسلام نظافت: حالا سودی ندارد یعنی اصلاً قابلیت سود رسانی ندارد نه مشکل دنیای من را حل می‌کند نه آخرت را که دیگر نمی‌خواهم مثال بزنم زیاد است از این اطلاعات. گاهی هم نه مثل من حدیث بلد است اگر عمل نکند می‌شود «لا يَنفَعُ» بله این هم خیلی خطرناک است.
شریعتی: یعنی یک وقت‌هایی علم نیست محفوظات ما است.
حجت الاسلام نظافت: محفوظات است و اتفاقاً گفتند مضر است اگر تبدیل به عمل نشود حالا نمونه‌هایی از اشتیاق حضرت زهرا به علم آموزه. اولاً یک کسی آمد نزد حضرت زهرا سلام الله علیها گفت که یا بنت رسول الله عرض شود آیا پیامبر یک روایتی یک چیزی نزد شما به امانت گذاشته‌اند یک حدیثی دارید به من بگویید این خلاصه آن است حضرت به کنیز خود گفتند «هاتِ تِلْکَ الْجَرِیدَةَ» گفتند برو آن برگه یادداشت آن موقع را حالا روی پوستی بوده است هرچی بوده است برو آن را بیاور که در آن حدیث نوشته شده بود رفت و پیدا نکرد آمد گفت که نیست حضرت فرمودند: وای بر تو «اِنَّها تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَیْناً» خیلی عجیب است.
شریعتی: عجیب است واقعاً.
حجت الاسلام نظافت: فرمودند آن برگه یادداشت که در آن حدیث بوده است نزد من به اندازه حسن و حسین میارزد چقدر نگاه فاخر به فرهنگ به ادبیات به معنویت به علم خیلی عجیب است یعنی شما یک وقت هر جای دنیا بروی همه دهن‌ها باز می‌ماند آن هم حضرت زهرا که عاشق فرزندان خود است یکی از القاب حضرت زهرا این است که حانیه هستند، حانیه یعنی خانم شوهر دوست بچه دوست انسان دوست یعنی بسیار مهربان، می‌گوید به اندازه حسن و حسین میارزد وقتی این‌طوری گفتند این دستپاچه شد دیگر فهمید مسئله خیلی مهم است رفت و این کنیز، خب کنیز بوده دیگر کم کم باید تربیت شود گشت دید جارو زده بود در خاک‌رباها بود وارد نبوده است ارزش قائل نبوده است دیگر، آورد و داخلش در روایت داریم که نوشته بود قال محمد النبی صلى الله عليه و آله وسلم حضرت فرمود:  «لَيسَ مِنَ المُؤمِنينَ مَن لَم يَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ» مومن نیست کسی که همسایه خود ایمن نیست از سختی‌‌ها و بلاهای او. همسایه داری همسایه داری و ایجاد امنیت اصلاً مومن یک معنای آن این است که برای دیگران امنیت به ارمغان می‌آورد.
شریعتی: از دست و زبانت در امان باشند.
حجت الاسلام نظافت: «وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» در خطبه متقین است مومن کسی است که دیگران از شر او ایمن هستند حالا آن روایت که داخل آن چه نوشته شده است دیگر از بحث دور می‌شویم ولی می‌خواستم بگویم این قدر برای حضرت زهرا مهم بوده است این حدیث در خطبه متقین داریم در وصف متقین حضرت فرمودند که: یکی از اوصاف آن این است «وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» یعنی دیگران از شر او ایمن هستند خاطر جمع هستند که آقا از ناحیه انسان با تقوا به آن‌ها هیچ شری به آن‌ها نمی‌زنند.
شریعتی: هیچ آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.
حجت الاسلام نظافت: حالا شر انواعی دارد، گاهی ناامنی است امنیتی و نظامی است یعنی می‌دانیم آقا به ما ضربه‌ای نمی‌زند به ما آسیبی نمی‌زند مومن است، گاهی ناامنی اقتصادی است می‌دانید با این معامله کنید سر شما کلاه نمی‌زارد اهل اجحاف نیست با تقوا این‌گونه است خاطر شما جمع است نه که 10 جا قیمت می‌کنی باز هم می‌بینید سرت کلاه رفت، یا گاهی می‌بینید به رفیقی که روت نمی‌شده است چانه بزنید بدتر شد سوءاستفاده کرد ازحیای شما.
شریعتی: و از این رفاقت.
حجت الاسلام نظافت: و از این رفاقت. خدا رحمت کند یکی از علمای مشهد مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی می‌گویند ایشان می‌خواستند خانه خود را بفروشند مشتری که می‌آمد خانه من این عیب‌ها را دارد.
شریعتی: عیب‌ها را می‌گفتند.
حجت الاسلام نظافت: عیب‌ها را می‌گفت آقا خب خانه شما فروش نمی‌رود فرمود: باشد این خانه این اشکال‌ها را دارد که من می‌خواهم بفروشم چقدر خوب است مومن این‌گونه است یعنی به گونه‌ای رفتار کرده است که دیگران خاطر جمع هستند. امنیت اقتصادی جامعه خیلی مهم است محتکران ناامنی درست می‌کنند، اختلاس‌گران ناامنی درست می‌کنند، دزدها ناامنی درست می‌کنند امنیت روانی هم مهم است اگر کنار مومن باشیم می‌دانیم در یادداشت ما سَر نمی‌کشد اگر آمد به خانه ما، ما برویم پذیرایی بیاوریم می‌دانیم لای کتاب‌ ما را بدون اجازه نگاه نمی‌کند اهل تجسس نیست توقع بی‌جا ندارد الان شما اگر یک مهمانی می‌خواهید بدهید نگران می‌شوید اگر آن‌های که دعوت نکردید بفهمند معمولاً این‌گونه است دیگر می‌گویند نگاه ما را دعوت نکرد ولی مومن این‌گونه نیست مطلع می‌شود می‌گوید خب لزومی نداشته من را دعوت کند زود بدشان نمی‌آید مومنین ما در کنار آن‌ها آرام هستیم بعضی آدم‌ها پرتوقع هستند زود رنج هستند همیشه آدم باید دست به عصا باشد بدشان نیاد.
شریعتی: چه بگویم، چگونه بگویم، چگونه رفتار کنم.
حجت الاسلام نظافت: می‌دانیم اگر عیب آن را بگوییم بلا نگفتیم بعضی‌ها این‌گونه هستند عیب‌ آن‌ها را بگویید بلا گفتی از چشم آن می‌افتید مومن این‌گونه نیست این امنیت ابعادی دارد. امنیت صوتی قرآن می‌گوید: «وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» صدایت را بیاور پایین «إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ». شب یلدا است اگر همسایه‌مان مریض دارد شب یلدا آنان جور دیگری است باید مراقب باشیم، خانه‌های آپارتمانی اصلاً بدرقه مستحب دیگر نیست همان دمِ‌ در باید بگویند خداحافظ.
شریعتی: حالا بیایی بیرون دوباره فصل مفصلی آن‌جا.
حجت الاسلام نظافت: مومن این‌گونه است امنیت از نگاه آن داریم از گوش آن داریم می‌دانیم اهل استراق سمع نیست به هر حال این روایت این‌گونه بود حضرت فرمودند معادل حسن و حسین است. البته با قطع نظر از مقام عصمت و امامت چون آن‌ها خودشان منشأ علم هستند به عنوان یک فرزند یعنی ارزش یک فرزند را دارد، دارد که امیرالمومنین خب پابه رکاب پیامبر اکرم بودند دیگر حضرت زهرا به خاطر بچه‌ها مسجد نمی‌رفتند این قدر تربیت فرزند مهم است «مَساجِدَ الْمَرأةِ بَیْتِها» آن وقت امیرالمومنین می‌آمدند منزل می‌دیدند که عرض شود حضرت زهرا مطلع هستند از آیاتی که در مسجد خوانده شده است یا روایاتی گفته شده است از ما وقع باخبرند به حضرت زهرا می‌گفتند شما از کجا مطلع هستید فرمود حسن که زودتر می‌آید برای من سخنرانی می‌کند خلاصه ادای پدربزرگ را در می‌آورد چقدر زیبا است، چقدر زیبا است که یک مادر وقت بزارد برای تربیت فرزند بچه‌اش که می‌آید به استقبال برود و گوش شنوا داشته باشد و بوی شخصیت بدهد با او حرف بزند، ولی مادری که سرش تو گوشی است مادری که تلفن‌های نیم ساعته دارد خیلی مهم است ما باید فرزندان خود را بر هر کسی ترجیح دهیم معمولاً ما می‌گوییم بچه‌ها ساکت باشند با بزرگترها حرف بزنیم.
شریعتی: ولی آن‌ها مقدم هستند.
حجت الاسلام نظافت: مقدم هستند آن‌ها نیاز دارند یعنی باید توجه کرد بعد نگاه کنیم تو چشم‌هایشان بعد جالب است که حضرت زهرا گفتند که «مِنْ وُلْدِكَ الْحَسَنِ» دارد که امیرالمونین آمدند یک روز داخل خانه مخفی شدند که ببینند امام حسن چگونه سخنرانی می‌کند «فَقَد دَخَلَ الْحَسَنُ» بعد دارد که امیرالمومنین حضرت زهرا به استقبال رفتند و یک کاری کردند امام حسن سخن بگوید امام حسن شروع کردند به صحبت ولی لکنت زبان پیدا کردند فرمود امروز یک بزرگی دارد صدای من را می‌شنود بچه علی تیز است فهمید حال و هوای خانه متفاوت است.
شریعتی: فضا سنگین است.
حجت الاسلام نظافت: فضا سنگین است، بچه‌ها با مادرانشان انس بیشتری دارند عیب هم ندارد طبیعی آن این است پدر بألاخره باید یک ابهتی باید باشد آره، مادر مهربان‌تر. دارد که امیرالمومنین آمدند بیرون و بغل کردند امام حسن را، چند تا روایت این‌گونه داریم این یک درس است یعنی حضرت زهرا ننگ نمی‌کردند که از فرزند خردسال خود چیزی یاد بگیرند همین سمت خدا گاهی ما مثلاً فرض کنید مادری امروز نمی‌تواند گوش دهد ولی به فرزند خود می‌گوید شما بنویس من بعد که می‌آیم به من بگو یا با پدرش رفته است دهه فاطمیه مادر نتوانسته برود بعد از این فرزند بپرسند شخصیت دهیم به فرزندانمان گوش دهیم خیلی اثر دارد تکریم در تربیت «مَن‌ كَرُمَت‌ عَلَيهِ‌ نَفسُهُ‌ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ» فرمود: اگر شخصیت دهیم شهوت در چشمانش خار می‌شود دیگر تن به پستی‌ها و رذالت‌ها و آلودگی‌ها نمی‌دهد این هم یک درس بود. یک نمونه دیگر از اهمیت به علم نزد حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که حضرت اهل علم آموزی هم بودند چون این خودش یک روش است برای علم آموزی یاد دادن است یعنی معلم‌ها از شاگردها بیشتر چیز یاد می‌گیرند اسلام توصیه کرده است زکات علم خود را دهید زکات علم منتشر کردن آن است، آن وقت دارد که یک خانمی آمد نزد حضرت زهرا سلام الله علیها گفت من یک مادر پیری دارم ضعیف است ایشان من را فرستادند سؤال‌های شرعی آن را کنم حضرت فرمودند: هر چی دلت می‌خواهد بپرس سؤال اول را کرد حضرت جواب دادند، دوباره سؤال جواب دادند.
شریعتی: با حوصله.
حجت الاسلام نظافت: بله، سؤال سوم جواب دادند، سؤال چهارم جواب دادند «إلا عَن عَشَرَةٍ» یعنی 10تا سؤال شد طرف شرمنده شد خب حضرت زهرا که بیکار نیستند، فرزندان متعدد زندگی‌های سخت آن موقع.
شریعتی: کار زیاد.
حجت الاسلام نظافت: کار زیاد اهل عبادت هستند ثانیه ثانیه عمرشان ارزشمند است، گفت ببخشید شما را اذیت کردم حضرت به او آرامش دادند فرمودند: اگر یک کسی بگوید یک بار سنگینی را ببر بالای پشت‌بام 100 هزار دینار به شما پول می‌دهم 100 هزار سکه طلا برای اینکه بار را ببری بالا، سنگین است گفت نه دیگر.
شریعتی: سبک می‌شود.
حجت الاسلام نظافت: سبک می‌شود، حضرت فرمودند: اگر از این‌جا تا تا عرش پر از لوء لوء دُر شود ثواب آن بیشتر است یعنی حلم داشته باشیم نسبت به سؤالات حوصله می‌خواهد جلسه قبل هم گفتم علمای عزیز، اساتید، بزرگترها باید با حوصله سؤالات را گوش دهند بعضی چیزها برای ما بدیهی است ولی برای طرف بدیهی نیست به ویژه کسی که در فضای مجازی دارد زندگی می‌کند و آن‌جا کارشان ایجاد شبهه است اصلاً شیطان در دعای 25 صحیفه سجادیه داریم «يَتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ ، وَ يَنْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ» باید نسب به سؤالات دیگران حلم داشته باشیم خونسرد باشیم خوب گوش دهیم بعد به گونه‌ای باید جواب دهیم که متوجه شود «نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُولِهِم‌» اما به اندازه فهم آن حرف بزن ن با اصطلاحات فلسفی باید نرم و فایده داشته باشد. خب بعد آن‌جا دارد که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: شنیدم از پدرم که فرمود روز قیامت علما شیعه‌ی ما محشور می‌شوند بر آن‌ها خلعت‌های از کرامت و نور به آن‌ها داده می‌شود «على قَدرِ كَثرَةِ عُلومِهِم و جِدِّهِم في إرشادِ عِبادِ اللّه» هر کسی که علمش بیشتر است جدیت آن برای ارشاد بیشتر است، قابل توجه بزرگانی که ارتباط آن‌ها با مردم قطع است و علم آموزی را یک نوعی مثلاً کسر شأن می‌دانند با توده مردم ارتباط باشند فرمود روز قیامت به اندازه‌ای که علمشان بیشتر است نکته‌ دوم جدیت آن‌ها برای ارشاد بندگان خدا زیاد است به آن‌ها خلعت‌های از نور و لباس‌های از کرامت به آن‌ها داده می‌شود، که بعد فرمود این‌ها هم باز دوباره به شاگردانشان می‌دهند آن وقت حالا این را می‌خواهم بگویم حضرت زهرا فرمودند: روز قیامت منادی ندا می‌دهد «يا أيُّها الكافِلُ لأِيتامِ آلِ مُحَمَّدٍ».
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام نظافت: می‌دانید روز قیامت خطاب‌های گوناگونی است مثلاً می‌گویند "عین الرجبیّون" می‌آیند شهدا را صدا می‌زنند.
شریعتی: دوستداران حضرت زهرا کجا هستند؟
حجت الاسلام نظافت: عناوین مختلف یکی از خطاب‌ها این است می‌گویند کجا هستند کسانی که کفیل ایتام بودند حالا یتیم را حضرت توضیح دادند فرمود: یتیم کسی که دستش از امام خود کوتاه است.
شریعتی: مثل ما.
حجت الاسلام نظافت: مثل ما، ماها یتیم هستیم چون پدر حقیقی امام، امام زمان است حالا زمان ائمه هم این یتیمی بوده است توصیه می‌کردند که علما بزرگترها کفالت کنند.
شریعتی: دستگیری کنند.
 حجت الاسلام نظافت: نه ، یعنی ارتباط تنگاتنگ یعنی مثل فرزندان خود.
شریعتی: پدری کنند.
حجت الاسلام نظافت: چقدر نیاز داریم ببینید الان ما مبتلا شدیم به گروهی از متدینی که ببخشید غر می‌زنیم همش دنبال این هستیم که یک دستی از غیب بر آید کارها را درست کند کار ما هست دیگر«کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ». همه‌ باید احساس مسئولیت کنیم مدل آن هم این است با یک جمله گفتن و یک سخنرانی مسئله حل نمی‌شود فرمود: کفالت، کفالت کنند بعد فرمود (نامفهوم 00:25:56) رشد دهند این‌ها را یعنی این سخنران این معلم باید با این بچه رفیق شوند، باید دردهایش را بشنود، باید بداند مشکل آن چه هست باید دست آن را بگیرد قدم به قدم ببرد می‌گویند 2 نوع هدایت داریم دیگر ارائه طریق (نامفهوم00:26:18) دست بگیرند برسانند اصلاً آخوند یعنی همین یعنی نجات غریق باید دستگیری کند دستگیری هم فقط وقتی می‌گویم یاد مسائل اقتصادی نیافتیم حتی در مسائل تربیتی دستگیری می‌خواهد یعنی آن را رها نباید کنیم مثل بذری که می‌کاریم، این بذری که می‌کارند باید چه کار کنند؟ باید آبیاری کنند صبر کنند به قول قرآن می‌گوید «أَخْرَجَ شَطْأَهُ‌» بعد جوانه می‌زند، دوباره آبیاری و رسیدگی صبر کنند فرمود: «فَآزَرَهُ» این جوانه قوی‌تر می‌شود آبیاری کنند رسیدگی کنند فرمود: «فَاسْتَغْلَظَ» حالا یک نهالی می‌شود یک مقدار قوی‌تر مراقبت کنند فرمود: «فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ» حالا دیگر روی ساق پای خود می‌ایستد، حالا یک جوان برومند است آلمان برود این‌ور برود آن‌ور برود تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد «المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ» فرمود مومن مثل کوه ریشه‌هایش در اعماق بادهای تند آن را تکان نمی‌دهد ولی این سیر تربیتی را طی کرده باشد این هم یک درس از زندگی حضرت زهرا. بعد یکی از دست‌پرورده‌های حضرت زهرا سلام الله علیها فضه بود یعنی این‌ها روی همسایه‌ها اثر میگذاشتند، روی فرزندان خودشان اثر می‌گذاشتند، روی کنیز خودشان هم اثر می‌گذاشتند و فضه شد از اولیای خدا و معیت خود را با حضرت زهرا حفظ کرد علت آن چیست؟ علت آن این است که حضرت زهرا یک الگوی عملی بودند. سلمان می‌گوید رفتم خانه حضرت زهرا سلام الله علیها دیدم حضرت دارند کار می‌کنند فضه بیکار نشسته است، گفتم شما چرا دارید کار می‌کنید خب این چرا بیکار است فرمود: پدرم گفته است یک روز تو کار کن یک روز فضه انصاف با کنیز، کنیزها را آدم حساب نمی‌کردند، غلام‌ها را آدم حساب نمی‌کردند دری‌وری به آن‌ها می‌گفتند تحقیرشان می‌کردند می‌زدند این‌ها را حق کارگر را ادا می‌‌‌کردند حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی زیبا است.
شریعتی: اکسیر کنیز تو طلا کرد مسم را / خود فضّه طلا گشتۀ اکسیر تو باشد.
حجت الاسلام نظافت: خیلی عجیب است این حضرت فضّه مقامات ایشان، بعد در یک روایت داریم که یک فردی می‌گوید من در بیابان قافله را گم کردم، قافله را گم کردم برخورد کردم با یک خانمی خیلی جالب است بخوانم.
شریعتی: بله بخوانید.
حجت الاسلام نظافت: برخورد کردم به یک خانمی به آن خانم گفتم مَن انتِ؟ او در جواب گفت «سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ» یک آیه قرآن خواند یعنی به من گفت چرا سلام نکردی با آیه قرآن «و سَلَّمْتُ عَلَیْها» سلام کردم بعد گفتم این‌جا چه می‌خواهی «قالَت مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ».
شریعتی: کسی که خدا هدایت کند آن را گمراه نمی‌شود.
حجت الاسلام نظافت: گمراه نمی‌شود یعنی اشاره کرد من راه را پیدا خواهم کرد.
شریعتی: شما نگران نباش.
حجت الاسلام نظافت: آره. گفتم «أَن مِنَ الْجِنِّ أَنْتَ أَ مِنَ الْإِنْسِ» جن هستی یا انس «قالَت يا بَني‏ آدَمَ نامفهوم 00:29:40) این آیه را خواند یعنی می‌گوید فهمیدم که انسانی گفتم از کجا آمدی یک آیه خواند «يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ» از راه دور، گفتم کجا می‌روی؟ آیه خواند «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ» یعنی دارم می‌روم حج، گفتم چند روز است حرکت کردی «وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» با آیه فرمود 6 روز گفتم غذا میل دارید آیه خواند «وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ» انبیاء بدنی نیستند که غذا نخواهند، یعنی غذا می‌خواهم آره، می‌گوید به آن غذا دادم. گفتم چرا آرام می‌روی به این مضمون، گفت «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» آیه خواند.
شریعتی: توان من همین‌ قدر است.
حجت الاسلام نظافت: گفتم پس بیا من سوارت کنم، اسب داشتند. گفت «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» زن و مرد کنار هم که نمی‌شود بعد می‌گوید من آمدم پایین این خانم را سوار کردم سریع آیه خواند «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ» مقرنین که مستحب است هر کسی سوار مرکب می‌شود این را می‌گویند، بعد می‌گوید به قافله برخورد کردیم گفتم در این قافله کسی را دارید 4 تا آیه خواند «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ» «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ» «يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ» «يَا مُوسَىٰ إِنِّي أَنَا اللَّهُ». می‌گوید که من این 4تا اسم را صدا زدم 4تا جوان آمدند، آمدند و گفتم این‌ها چه کسانی هستند؟ گفتند «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» این‌ها پسرای من هستند، خلاصه بعد به فرزندان خود گفت « يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ» گفت مزد این را بدهید من را سوار کرده و غذا داده است بعد که می‌گویند آن‌ها به من پولی دادند آیه خواند «وَٱللَّهُ يُضَٰعِفُ لِمَن يَشَآءُۚ» بعد به من بیشتر پول دادند، بعد گفتم این کیست؟ «هٰذِهِ عُنا مِّن فِضَّةٖ» گفتند این مادر ما فضّه کنیز حضرت زهرا است 20 سال است جز با آیه قرآن حرف نزده است. دست‌پرورده حضرت زهرا این‌گونه است آن وقت ما می‌بینیم نمی‌توانیم فرزند خود را تربیت کنیم رمز آن عمل است عمل عمل، آن موقعی که ما حرف می‌زنیم موعظه کنیم می‌خواهیم تربیت کنیم از قضاء تربیت کم اتفاق می‌افتد آن موقع که حواسمان نیست دارند به ما نگاه می‌کنند ما داریم تربیت می‌کنیم در نهج البلاغه داریم که حضرت فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً» اگر کسی خودش را امام قرار می‌دهد یعنی در جایگاه یک پدر و مادر نمی‌دانم استاد قرار می‌دهد اول به خودش یاد دهد.
شریعتی: «فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ».
حجت الاسلام نظافت: قبل تعلیم غیره. حالا معنی تعلیم نفس چیست؟ اگر من بلد نیستم چگونه به خودم یاد دهم، اگر بلدم که بلد هستم به نظرم یعنی دوباره بازخوانی کن.
شریعتی: یعنی برگردم خودم را ببینم.
حجت الاسلام نظافت: دوباره به خودت بگو این‌گونه عمل کنی سعی کن این حرف‌ها وارد دل شود این حرف‌ها منجر به عزم شود تصمیم شود، بعد فرمود باید تأدیب آن به روش باشد «وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ» با روش و منش خود ادب کند قبل از اینکه با زبان ادب کند آن وقت فرمود اگر کسی معلم خودش باشد او احترام بیشتری دارد از معلم دیگران، معلم احترام دارد فرمود اگر کسی را پیدا کردی که به خودش یاد می‌دهد این احترام بیشتری دارد.
شریعتی: آفرین چقدر کلام بلندی است.
حجت الاسلام نظافت: این سبک تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها.
شریعتی: آقا چقدر ماها مهجور هستیم.
حجت الاسلام نظافت: خیلی، ما مثل بچه پولداری هستیم که ثروت‌های بادآورده دارد قدر نمی‌داند این روایات آن ثروت‌های بادآورده است پس رابطه حضرت زهرا رابطه عالمانه بوده است برای علم آموزی ارزش قائل بودند، برای یاد گرفتن ارزش قائل بودند از امیرالمومنین چیزی یاد می‌گرفتند، به امیرالمومنین چیزی یاد می‌دادند. دارد که امیرالمومنین یک وقت آمدند خانه به حضرت زهرا گفتند چرا غمگین هستی خیلی درهم بود، پیامبر یک سوالی کردند ما نتوانستیم جواب دهیم فرمود سؤال آن چه بود؟ سؤال را حضرت فرمودند، حضرت زهرا فرمود جواب آن این است رفتند مسجد گفتند جواب این است فرمودند یا علی از کجا؟ فرمود فاطمه سلام الله علیها پیامبر فرمود: فاطمه پاره‌ی تن من است چقدر قشنگ است رابطه ما بخشی از آن رد و بدل آگاهی باشد.
شریعتی: داد و ستد علم.
حجت الاسلام نظافت: داد و ستد علم باشد چقدر قشنگ می‌شود و این‌ها را دست‌مایه حرف زدن قرار دهیم حالا آگاهی، آگاهی در قالب داستان است ما به فرزندان خود از خاطرات زندگی خود را بگوییم یا از خاطرات شهداء بگوییم.
شریعتی: یا گاهی در قالب فیلم و سریال است.
حجت الاسلام نظافت: فیلم و سریال است. من گاهی گفتم اگر کسی می‌خواهد کلیپی نگاه کند فرزندان خود را اگر آسیب ندارد شریک کند گاهی من آن کلیپ را تنهایی نگاه می‌کنم، خانمم هم تنهایی نگاه می‌کند فرزندمان هم بعد می‌رود ببیند ما چه نگاه کردیم خب همدیگر را شریک کنیم این رابطه خیلی قشنگ‌تر می‌شود حالا شادابی و شوخی و نمی‌دانم محبت و صفا و صمیمیت و سر یک سفره با هم خوش باشند این‌ها سر جای خودش ولی بخشی از آن می‌تواند این باشد بنابراین کمک فکری می‌کردند. یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا سلام الله علیها حیا است این را شنیدید دیگر از کور رو گرفتند پیامبر فرمودند که: این کور که شما را نمی‌بیند چرا رو گرفتید فرمود اگر او من را نمی‌بیند من که او را می‌بینم بعد فرمود او بوی استشمام می‌کند این قدر این خاندان مراقب بودند که مایه‌ی آلودگی دیگران نشوند ببینید می‌فرماید کور بوی من را استشمام می‌کند وقتی بوی نامحرم استشمام می‌شود روان افراد به هم می‌ریزد و شیطان دست به کار می‌شود، ماها البته این چیزا را امثال من متوجه نمی‌شویم ببینید دلم من مثل این عباء مشکی است هر چه کثیفی داشته باشد دیده نمی‌شود.
شریعتی: البته حاج آقا شکسته نفسی می‌کنند.
حجت الاسلام نظافت: نه واقعاً می‌گویم یعنی اولیای خدا روحشان مثل این عمامه سفید است یک لک داشته باشد متوجه می‌شوند آن‌ها حساسیتشان به خاطر این است چون خیلی تمیز هستند و دوست دارند تمیز بمانند و اگر ما موجب کثیف شدن روح دیگران شویم تمیز نمی‌شویم تمیزی ما هم از دست می‌رود، منتها حیا حضرت زهرا که حجاب برتری داشتند و در رابطه با نامحرم دقت می‌کردند یک حیا‌ی عاقلانه بود، نه یک حیا سنتی و عادتی. یک حیا‌ی انتخابی می‌دانید روایت داریم که وقتی خدا حضرت آدم را آفرید علی نبینا و اله و علیه السلام حضرت جبرئیل از طرف خداوند متعال 3تا هدیه آورد یعنی 3 چیز آورد به آدم گفت یکی از این‌ها را انتخاب کن یکی از این 3تا را به صورت مجسم. دین و عقل و حیا حضرت آدم گفت من عقل را می‌خواهم، جبرئیل به حیا و دین گفت بروید دیگر شما را انتخاب نکرد آن‌ها گفتند خدای متعال گفته است هر جا عقل است شما از آن جدا نشوید.
شریعتی: ما هم هستیم.
حجت الاسلام نظافت: ما هم هستیم یعنی با یک تیر 3تا نشان بنابراین ممکن است یک کسی حیا داشته باشد ولی عقل نداشته باشد ممکن دین داشته باشد ولی عقل نداشته باشد اما اگر عقل داشت هم دین دارد هم حیا و لذا حضرت زهرا آن‌جایی که لازم شد بیایند در منظر و مرأی دیگران گریه کنند برای اینکه ملت را از خواب بیدار کنند این کار را کردند، آن‌جایی که لازم شد سخنرانی کنند این کار را کردند، آن‌جایی که لازم شد از امیرالمومنین و از ولایت دفاع کنند دیگر این‌جا جای حیا نبود حیا‌ی حضرت زهرا یک حیا‌ی عاقلانه بود این هم یک درس که حالا ما در شب یلدا صفا صمیمیت دورهمی خوب است.
شریعتی: حریم‌ها را ولی باید حفظ کرد.
حجت الاسلام نظافت: حریم‌ها را حفظ کنیم وگرنه شادی‌ها به ضد آن تبدیل می‌شود.
شریعتی: بسیار خوب. خیلی ممنون و مچکرم.
حجت الاسلام نظافت: وقتمان تمام شد.
شریعتی: نه وقت داریم حالا برویم آیات را بشنویم برگردیم ببینیم چقدر فرصت داریم ان‌شاءالله از فرمایشات شما بهرمند خواهیم شد بسیار بسیار سپاسگذارم. خیلی ممنون و مچکرم از همراهی و توجه شما امروز دوستانم صفحه 160 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد حالا که از حضرت زهرا گفتیم و شنیدیم چقدر خوب است ثواب تلاوت این را هدیه کنیم به روح بلند و ملکوتی آسمانی حضرت و ان‌شاءالله که از ثواب و برکات آن همه‌ی ما بهرمند شویم برای مشارکت در قربانی ماه جمادی الثانی عزیزان می‌توانند اقدام کنند صدقات هدایات نذوراتتان هم به سایت ما می‌توانید مراجعه کنید هم به کانال ما در سروش و ایتا و اگر به هر دلیلی موفق نشدید عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید ان‌شاءالله دوستان نحویه مشارکت را برای شما ارسال خواهند کرد و امیدوارم که پیشاپیش همه‌ی شما معجور باشید و ان‌شاءالله خداوند به شما خیر دهد آیات را بشنویم و بر می‌گردیم و با احترام همراه شما هستیم در کنار شما. صفحه 160قرآن کریم
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». ان‌شاءالله که زیارت حضرت رضا نصیب همه‌ی شماها شود ان‌شاءالله بروید حال و هوای گوهرشاد و صحن پیامبر اعظم و صحن انقلاب را نفس بکشید و امیدوارم که دوستانی که مشهد هستند زائر هستند مجاور هستند برای ما و همه‌ی مخاطبان عزیزمان دعا کنند.
بمان که فلسفه‌ی این شب دراز این است/ که یک دقیقه تو را بیشتر نگاه کنم.
ان‌شاءالله که شب یلدای شما پر برکت باشد در کنار این با هم بودن جمع‌های صمیمی سرشار از محبت باشد و ان‌شاءالله برای هم دعا کنیم و امیدوارم که دلتان گرم باشد و جمعتان جمع 3-4 دقیقه فرصت داریم وقت در اختیار حاج آقا نظافت هست و ان‌شاءالله حسن ختام فرمایشات ایشان را بشنویم.
حجت الاسلام نظافت: یکی از ویژگی‌های حضرت زهرا سلام الله علیها صبر در سختی‌ها بود، صبر عاشقانه. دارد که پیامبر اکرم آمدند نزد حضرت زهرا سلام الله علیها دیدند زندگی دارد با سختی می‌گذرد هم بچه شیر می‌دهند سختی آن پیامبر را اذیت کرد پیامبر دلشان سوخت اشکشان جاری شد بعد به حضرت زهرا فرمودند: «یَا بِنْتَا مَرارَةُ الدُّنيا حَلاوَةُ الآخِرَةِ» دخترم تلخی‌ها و سختی‌های دنیا را جرعه جرعه بنوش به عشق شرینی آخرت. می‌دانید حضرت زهرا چه جوابی دادند؟ فرمود یا رسول الله «الحَمدُ للهِ عَلی نَعمائِهِ وَ الشُّکرُ للهِ عَلَی آلائِهِ». این را می‌گویند صبر عاشقانه، نمی‌گوید چشم صبر می‌کنم می‌گوید الحَمدُ للهِ یعنی می‌گوید شوهر خوب دارم، فرزند سالم دارم، تن سالم دارم، ایمان دارم یعنی در سختی‌ها می‌گوید چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید از منظر دیگر هم باید نگاه کنیم، نعمت فقط پول و نان و آب نیست خیلی‌ها خانه‌های بزرگ دارند حقوق‌های چند 10 میلیونی دارند ولی زندگی خوبی ندارند آرامش ندارند چون هم نَعمائِهِ هم آلائِهِ داریم نَعمائِهِ نعمت‌های مادی است آلائِهِ نعمت‌های معنوی است نسبت به هر دو حضرت زهرا حمد کردند این یکی. ویژگی دیگر دعای است که تا صبح شنیدید برای همسایه کردن من می‌خواهم بگویم امشب دعا کنیم دیگران را شب یلدا است دیگر فرصت داریم یک وقتی را اختصاص دهیم برای یک آقای را دیدم یک وقت آمده بودند حرم امام رضا علیه سلام یک برگه A4 دستشان بود تا کرده بودند چهار صد و چند تا اسم گفتند این‌جا نوشته شده است برای هر کدام یک سلامی گفتند من به امام رضا می‌دهم چه آدم‌های پیدا می‌شوند خیلی خوشم آمد سیّد نورانی بزرگوار چقدر جالب است بعد چقدر اثر دارد.
شریعتی: اثر دارد حتماً اثر دارد.
حجت الاسلام نظافت: برکات می‌دانید چون فرشته‌ها ما را دعا خواهند کرد بعداً حضرت زهرا همش دنبال این بودند که امیرالمومنین آرامش داشته باشد و لذا امیرالمومنین فرمودند که: فاطمه جان شما را که می‌بینم غصه‌ها فراموش می‌کنم و حضرت زهرا به امیرالمومنین می‌فرمود: فدات بشم زندگی فقیرانه بود چون یکدیگر را برای خدا می‌خواستند و اینکه در وصیت نامه دارد که من را شب غسلم بده یک جهت آن این است می‌خواهد غسل دادن مایه حزن علی و بچه‌ها نباشد اثر کبودی بازو را نبینند خیلی لطیف بودند حضرت زهرا سلام الله علیها.
شریعتی: ریحانه بودند.
حجت الاسلام نظافت: ریحانه بودند. و با تمام توان خود اسلام را یاری کردند، با تمام توان خود. یاری ایشان هم همین بود که آرامش امیرالمومنین باشند چون امیرالمومنین در خط مقدم دفاع از اسلام بودند، امیرالمومنین خاطرشان نسبت به بچه‌ها جمع بود یعنی حضرت زهرا خلع نبود پدر را پر می‌کردند با بچه‌ها بازی می‌کردند یک وقت امیرالمومنین آمدند نزد حضرت زهرا سلام الله علیها از جبهه ظاهراً آمده بودند و گفتند که غذا بیاور حضرت زهرا فرمودند: 2 روز است گرسنه‌ای، خب امیرالمومنین مرد با غیرتی است خیلی ناراحت شدند فرمود چرا پیام نرساندی به من، فرمود پدرم گفته از علی چیزی نخواه.
شریعتی: شاید در توان آن نباشد.
حجت الاسلام نظافت: خیلی زیبا است این الگوها خیلی قشنگ است خیلی از مشکلات ما حل می‌شود و نکته آخر اینکه حضرت زهرا هر چه داشتند در راه خدا دادند چیزی فروگذار نکرد که دیگر داستان‌ انفاق‌های حضرت زهرا داستان مفصلی است که ان‌شاءالله خدا به ما این توفیقات را به اندازه‌ای خودمان در روایت داریم یک پولی در راه خدا بده این هم قشنگ است در نهج البلاغه فرمود یک پولی در راه خدا بده که اگر نگهداری پولدار نمی‌شوی اگر بدهید فقیر نمی‌شوید یعنی حدأقل از این‌جا شروع کنیم ما اهل انفاق‌های آنان نیستیم.
شریعتی: اگر نگه دارید پولدار نمی‌شوید اگر هم بدهید فقیر نمی‌شوید.
حجت الاسلام نظافت: بود و نبود آن تاثیری ندارد حالا اگر 80 میلیون ایرانی هر کدام یک کمی در راه خدا متحد شوند و بدهند خیلی مسائل حل می‌شود.
شریعتی: ان‌شاءالله خیلی ممنون و مچکرم از شما دعا کنید و آمین بگوییم ان‌شاءالله از خدمت دوستان وعزیزانمان مرخص شویم.
حجت الاسلام نظافت: خدا دل‌های ما را از آثار نفاق، کینه، عداوت، حسادت، عجب و کبر و غرور پاک بگردان، خدایا محبت نسبت به خودت، محبت نسبت به اولیا خود و محبت نسبت به خلق خود جایگزین بگردان، دل‌های مردم ما را مسئولین ما را با یکدیگر مهربان‌تر بفرما، شرّ توطئه‌های ظالمان آمریکا اسرائیل به خودشان برگردان ان‌شاءالله که عاقبت به خیر باشید.
شریعتی: ان‌شاءالله خیلی ممنون و مچکرم تا یادم نرفته است بگویم حالا دیر نشده است خیلی‌ها از قبل تدارک دیدند، خیلی‌ها از قبل حواسشان بوده است ولی حالا هم دیر نیست بألاخره به واسطه این دورهمی‌ها با هم بودن‌ها اگر گره‌ای مشکلی یکی از دوستان و یا همسایه‌ها خانواده دارند ان‌شاءالله پیشتاز پیشگام شویم در حل آن مشکل اگر برای هزینه‌ی شب یلدا آجیلی شیرینی چیزی می‌توانیم کمکی کنیم و از دستمان بر می‌آید ان‌شاءالله دریغ نکنیم بهترین‌ها را برای همه شماها آرزو  می‌کنم زیر سایه الطاف حضرت رضا علیه الصلاة و السلام باشید. گفت:
 ز میان تمام سالنامه های قمری و میلادی تقویم دل من / در این سرزمین تا ابد شمسی است وقتی نام کوچک تو خورشید است السلام علیک یا شمس الشموس، خیلی از شما ممنون هستم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها