اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1401-06-12-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی -سیری در نهج البلاغه امیرالمؤمنین علی علیه السلام (حکمت 305)

ملایی: بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. بینندگان محترم برنامه سمت خدا سلام علیکم. ارادتمند شما هستم. ببیننده های خوب شبکه سه سیما، شبکه محترم افق، شبکه جهانی ولایت و شنونده های بزرگوار شبکه معارف صدای جمهوری اسلامی ایران به شما هم سلام ویژه و خاص دارم. خوشحال هستیم از این که امروز هم می توانیم دقایقی روبه روی شما در سمت خدا باشیم. به سمت خدای این شنبه خوش آمدید، در محضر کارشناس ارجمند طبق روال شنبه ها حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای حسینی قمی که حق استادی به گردن همه دارند به خصوص برای خود بنده تجربه درس آموزی محضر ایشان بوده است. سلام علیکم.

معرفی برنامه

حسینی قمی: سلام علیکم و رحمۀ الله. عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه بینندگان عزیز. عزیزانی که برنامه را از شبکه ولایت می بینند، از شبکه افق می بینند، از شبکه جام جم می بینند. صوت برنامه را از رادیو معارف صدای فضیلت و فطرت گوش می کنند. اجازه بدهید قبل از این که محضر نهج البلاغه شرفیاب شویم یک مطلبی را یادآوری کنم. عزیزان می دانند که به تعبیر بعضی از مراجع بزرگوار تقلید الان این پیاده روی اربعین تبدیل شده است به نماد عظمت شیعه. یک واقعیتی است، یعنی همه وقتی می خواهند ببینند حضور شیعیان را در طول سال، ما دیگر نمادی از این بالاتر نداریم. محرم هم همین طور. ولی این تجمع یک تجمع مثال زدنی است. من حالا قبل از این که بحث خود را بگویم خوب است همین جا اشاره کنم، عزیزانی که گاهی می گویند آقا برای چه برای عزاداری خرج کنیم و جای دیگر خرج کنیم، من دو جمله می گویم یقین دارم آن عزیزان هم اگر به این جمله عنایت کنند حتماً می پذیرند که باید تشویق کرد. خدا رحمت کند حضرت آیت الله حائری بنیانگذار حوزه علمیه قم را. در زمان رضاخان عزاداری ها ممنوع شده بود. ایشان خیلی ناراحت بودند. کسی به ایشان گفته بود که غصه نخورید حالا طوری که نشده است. عزاداری یک کار مستحب است، واجب که نیست. رضاخان جلوی واجب را که نگرفته است. یک امر مستحبی است جلوی آن را گرفتند. رضاخان از بین می رود دوباره عزاداری می کنیم چرا این قدر ناراحت هستید؟ ایشان فرموده بود بله مستحب است، ولی مستحبی که هزار واجب از آن بیرون می آید. یک واقعیتی است هزار واجب از این عزای سیدالشهداء (س) ... من یک مثال آن را بزنم. همین عزیزانی که می گویند دنبال کار خیر باشید من این دهه گذشته اصفهان بودم یک بیمارستانی را نشان من دادند، روی تابلوی آن نوشته بود که این بیمارستان تماماً از کمک های خیرین دارد ساخته می شود. به نظر من 60 ـ 70 درصد کار پیشرفت کرده بود و گفتند یک ریال از بودجه دولتی این جا خرج نشده است. تماماً از کمک های خیرین. بیمارستان خیلی معظمی، شاید هزار میلیارد هزینه آن هست. به من گفتند که در این دهه اول محرم عزیزان عنایت کنند، گفتند در دهه اول محرم در این شهر فقط در دهه اول 17 میلیارد تومان برای این بیمارستان جمع آوری شده است.
ملایی: از همان هایی که روضه امام حسین آمدند.
حسینی قمی: عزای امام حسین (ع). می دانید همه اینهایی که روضه امام حسین (س) می آیند وقتی ایثار و فداکاری سیدالشهداء (س) را می شنوند انگیزه می شود، در آن بیمارستان کمک می کنند. در کارهای خیر دیگر همراهی می کنند. همان کلامی که این بزرگوار فرموده بود. هزار واجب از این مستحب بیرون می آید. حالا من اشاره می کنم همین سفری که مخصوصاً جوان های عزیز مشرف می شوند می دانید واقعاً یک تحولی در آنها ایجاد می-شود. یک نگاه به قبر شش گوشه سید الشهداء (س). این جمعیت عزاداران و سوگواران در اربعین دیگر آدم احساس می کند همه چیز در دست سیدالشهداء است، همه عالم مال امام حسین است. واقعاً همین طور است. در دهه اول محرم در یک شهر 200 هزار نفری، نه در خود اصفهان، گفتند 17 میلیارد تومان فقط در دهه اول محرم برای این بیمارستان جمع شد. بنابراین این را هم اربعین، هم باقی مانده ایام عزای سیدالشهداء (س) را با عظمت برگزار کنیم. و این راه پیمایی نماد عظمت شیعه و پیروان اهل بیت است. من 3 ـ 4 تا مطلب را می خواهم تقاضا کنم و یادآوری کنم. مطلب اول این که امسال پیش بینی ها این است که تعداد شرکت کنندگان بیشتر از سال های قبل حتماً خواهد بود. مخصوصاً از ایران پیش بینی می شود خیلی جمعیت بیشتر باشد. بنابراین به همین مقدار که جمعیت بیشتر هست باید کمک-های مردمی بیشتر باشد. من دیدم الان چه قدر وقت است عزیزان می روند و می بینند انصافاً مردم عراق همه هستی خود را می-گذارند برای این عزای سیدالشهداء (ع) هر که خانه دارد، یک خانم سالخورده به توان خود آب می دهد، این را ما یاد بگیریم، بلد هستیم ولی حواس ما باشد امسال که جمعیت به مراتب دارد بیشتر از سال های گذشته شرکت می کند به همین مقدار باید کمک های ما بیشتر شود. و از آن طرف هم خود دولت عراق اعلام کرده است به دلیل گرمای شدیدی که الان در عراق هست اینها با مشکل برق روبه رو هستند، با مشکل آب روبه رو هستند، هر که هر چه در توان او است برای آب رسانی به این زائرین، برای امکانات رفاهی بیشتر مخصوصاً کسانی که خود نمی-توانند مشرف شوند بهترین کار این است که در هزینه کسانی که مشرف می شوند سهیم شوند. خیلی ها حسرت دارند و آرزو دارند، بهترین کار این است. و مخصوصاً من این را عرض کنم به نظر من یک غفلتی شده است شاید نیاز به یادآوری دارد. در داخل عراق خیلی موکب زیاد است. عزیزانی که مشرف شدند می دانند فاصله نجف تا کربلا این مسیر 80 ـ 90 کیلومتری اصلاً جا برای موکب نیست. شما اگر می توانید بروید بگویید من 200 متر زمین می-خواهم، می خواهم موکب بزنم. اصلاً زمین نیست. تمام این مسیر 80 ـ 90 کیلومتر نجف تا کربلا الان یک وجب جا نیست کسی موکب بزند. تمام موکب است. ولی من تعجب می کنم زائر امام حسین (ع) فقط از نجف به کربلا که زائر نمی شود از خانه خود که راه می افتد زائر است. از زاهدان باشد، از زابل باشد، از گرگان باشد، از مشهد باشد، این زائر امام حسین (ع) است. من نمی-دانم چرا مورد غفلت است که این موکب های در مسیر مورد توجه نیست.
ملایی: یعنی اصرار دارید که حتماً در مسیر هم ...
حسینی قمی: خیلی ها اصرار دارند اگر نذری کردند که برای زائر امام حسین است باید آن جا باشد. اینها هم زائر هستند. هر کس از هر کجا راه می افتد از دورترین نقطه در ایران راه می افتد اینها زائر امام حسین هستند. آن روزی که از خانه یک کسی راه می افتد، از طبس راه می افتد، از مشهد راه می افتد، از هر نقطه ای، دورترین نقطه در نظر بگیرید تا مرزهای عراق، او هم وقتی راه می افتد زائر می شود. همین آنها در مسیر باید ده ها بلکه صدها موکب داخل ایران داشته باشیم. من نشنیدم، واقعاً نیست، آن موکب جای خود ولی این هم یاد ما نرود که از همان لحظه حرکت آنها هم زائر امام حسین هستند. هر کس هر چه می تواند کمک کند. یکی می تواند در هزینه بلیت آنها، یکی می-تواند یک اتوبوس بانی شود، خود رانندگان اتوبوس می توانند بگویند ما این ایام یک مقدار تخفیف می دهیم و کمتر می گیریم.
ملایی: حاج آقای حسینی یک حساب ساده کنیم فرض کنیم از همین تهران یک نفر حرکت می کند می خواهد مرز مهران برود چند صد کیلومتر باید برود. چند وعده غذا، صبحانه، ناهار و شام ممکن است ..
حسینی قمی: در مسیرها کم است، من از رسانه هم تقاضا می کنم که الان هم دارند سنگ تمام می گذارند تشویق کنند موکب ها در داخل ایران هم باشند. مطلب دوم این که عزیزانی که مشرف می-شوند یاد آنها باشد زیارت سیدالشهداء (ع) و زیارت اربعین به این معنا نیست که حالا حتماً کسی تمام مسیر 80 ـ 90 کیلومتری نجف تا کربلا را پیاده برود. حالا اگر کسی در توان او است خدا از او قبول کند. اما اگر کسی در توان او نیست فرض کنید ده کیلومتر رفت، 20 کیلومتر، 50 کیلومتر دیگر در توان او نیست. من در سال های قبل دیدم نمی تواند برود فکر می-کند اگر دو کیلومتر آخر را سوار شود زیارت او باطل می شود. نه عزیز من زیارت سیدالشهداء (ع) شما اگر هر مقدار در توان شما هست در این پیاده روی شرکت می کنید. هر موقع در توان شما نبود سوار می شوید، غصه نخورید امام حسین (ع) شما همه مسیر را هم سواره بروید زائر ایشان هستید، هر چه در توان دارید، مخصوصاً گرمای امسال که عرض کردم خیلی شدید است. مطلب سوم این که کسانی که نمی توانند مشرف شوند گفت:
زائر کرببلا گفت خداحافظ و رفت.             دل من پشت سرش کاسه آبی شد و ریخت
من سال های قبل هم گفتم واقعاً 5 میلیون، امسال می گویند شاید 7 ـ 8 میلیون مشرف بشوند. ولی ده ها میلیون نفر دل آنها می-سوزد، جگر آنها می سوزد، آرزوی این سفر را دارند. نمی توانند بروند. عرض من این است آنهایی که نمی توانند بروند حالا به دلیل بیماری هست یا سالخوردگی هست، توانایی آن را ندارند، یا مراقبت از یک بیماری دارند، فرزند بیماری دارد، حواس او به پدر و مادر خود هست، به پدر و مادر خود دارد خدمت می-کند، به هر دلیلی آنها که نمی توانند یا گرمای شدید است مشکلی دارد نمی تواند مشرف شود یاد اینها باشد، این حدیث را بارها خواندیم، امیرالمؤمنان فرمود  نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِه‏. شما که این نیت را دارید ولی موفق نمی شوید، نیت مومن از عمل او ... دلیل آن را هم بیان کردند، فرمودند چون نیت است آن سرمنشأ است، سرچشمه است. گاهی ما مثال زدیم جایی آب جاری است، این آبی که جریان دارد منشأ آن کجا است؟ ارزش آن چشمه بیشتر است یا این آب جاری؟ قطعاً چشمه. نیت مؤمن معلوم می شود این یک چشمه جوشان محبت اهل بیت است الان هم می بیند هر روز دارند تبلیغ می کنند جگر او می سوزد، اشک او هم جاری می شود این یقین داشته باشد که اگر نمی تواند برود به هر دلیل، بیماری هست، مراقبت از کسی هست، سالخوردگی، هر چیزی، یاد او باشد که این نیت ثواب آن از آنهایی که مشرف شدند، حدیث است ما روایت ها را قبول داریم این سرچشمه است. البته به این معنا نیست که ... نیت باید نشانه داشته باشد. نیت ما یک وقت مثال زدیم یک کسی می گوید از کنار یک بیمارستان هزار تختخوابی رد می شود می گوید ای خدا من داشتم یک چنین بیمارستانی می ساختم. این هم می توانیم بگوییم نیۀ المؤمن؟ می توانیم بگوییم ولی امتحان کنید، شما بیمارستان هزار تختخوابی نمی توانید بسازید این نسخه همسایه را بگیرید و بدهید. این را که می توانید بدهید. اگر واقعاً نیت شما هست. لذا حرف من این است که اینها که نیت دارند نشانه نیت آنها این است که اگر می توانید کمک مالی کنید به اینها که می-خواهند مشرف شوند. بانی شوید برای اینها که می خواهند مشرف شوند. مخصوصاً من خواهش می کنم پدرها، مادرها عزیزان من ببینید برای درگذشتگان شما، پدری از دست دادید، مادری از دست دادید، فرزندی از دست دادید، شوهر شما از دنیا رفته است در این فصل بهترین بانی شوید برای جوان های عزیز. یعنی یقین داشته باشید اگر شک داشته باشید معلوم می شود که ما روایت را قبول نداریم. یقین داشته باشید شما که به خاطر سالخوردگی، به خاطر بیماری، به خاطر مراقبت از بیمار، به هر دلیلی نمی توانید مشرف شوید و دل شما می سوزد و الان این روزها پای تلویزیون نشستید و روزهای بعدی که نشان شما می-دهند اشک شما می ریزد یقین داشته باشید ثواب شما بیشتر است. خیرٌ، نیت شما از عمل شما بالاتر است. یعنی اگر می رفتید این بالاتر از آن بود. ولی نشانه این که شما نیت دارید این است که همان هزینه که خود شما می خواستید مشرف شوید یا بیشتر اگر در توان شما هست برای جوان هایی که مخصوصاً جوان ها، عرض کردم یک تحول عجیبی باور بفرمایید در طول سال این همه وسوسه های شیطانی اطراف جوان های ما را گرفته است داریم می-بینیم در فضاهای مجازی اینها وقتی یک زیارت اربعین که می-روند، یک پیاده روی که می روند یک نگاه آنها به قبر شش گوشه سیدالشهدا می افتد واقعاً یک تحولی در آنها ایجاد می شود. من مثال های فراوان دارم که مجال نیست من بگویم. و من همین جا هم بگویم یک برنامه ای که حالا جنابعالی هم اعلام می فرمایید، سمت خدا اعلام کرده است که کار بسیار ارزشمندی هم هست، امسال آمدند گفتند جوان ها هر چه جوان هست اسم بنویسد. جوان-های متولدین سال 75 تا 85. یعنی جوان هایی که الان 15 ـ 16 سال دارند تا نهایت 25 ـ 26 سال دارند، همه ثبت نام کنند. سمت خدا به همت همین آقایان، همین بانوانی که نشستند الان دارند برنامه را می بینند و اشک می ریزند که نتوانستند بروند یا نه خود آنها هم موفق هستند به همت اینها هر چه جوان است ثبت نام کند ان شاءالله به همت این برنامه و همت این عزیزان اینها می خواهند بانی شوند و هزینه اینها را بدهند هر چه جوان ثبت نام کرد ان شاءالله مشرف شود. من امیدوار هستم که به قرعه کشی نرسد. اعتقاد من این است. این قدر مردم خوب، الان خانم هایی که نشستند، آقایانی که دارند برنامه را می بینند شماره ها را که شما اعلام بفرمایید این قدر کمک می کنند که ما جوان کم می آوریم باید جوان ها را تشویق کنیم. من یقین دارم. البته شاید بگوید چرا شما روی جوان ها رفتید. به هر حال می-دانید این جوان است که یک تحولی دارد، وقت تحول او الان است. اینها را ما باید هوای آنها را داشته باشیم و الا الان شاید یک عده بگویند ما 70 ـ 80 سال ما است آرزوی کربلا داریم. حالا باز شما دوباره روی جوان ها آمدید. من یقین دارم آن پدر و مادرها هم راضی هستند می گویند بگذارید بچه های ما بروند، جوان های ما بروند یک تحولی در اینها ایجاد شود. آن جور که من مخاطبین را می شناسم ما آخر جوان کم می آوریم که بانی ان شاءالله کم نمی آوریم. این قدر مردم، خانم ها، آقایان کمک خواهند کرد. بنابراین از آن طرف جوان هایی که تقریباً 15 ـ 16 سال دارند تا 25 ـ 26 سال دارند یعنی متولدین 75 تا 85 سمت خدا حالا اعلام می کنند ثبت نام کنند از آن طرف هم آقایان، خانم ها کمک کنند هزینه سفر اینها ان شاءالله پرداخت شود مخصوصاً من عرض می کنم خانواده های معظم شهدا، شهیدی دارند به نیابت شهید خود. آرزو دارند، آدم از خدا می خواهد یک کسی یک جوان 15 ساله، 16 ساله یک نوجوان، یک جوان 20 ساله، 25 ساله اول زندگی خود چه قدر وسوسه های شیطانی او را آزار می دهد. در فضاهای مجازی دشمن چه کار دارد می کند برای انحراف جوان های ما، باور کنید با یک پیاده روی اربعین برای جوان ها تمام این نقشه ها نقش بر آب می شود. وقتی آن جا می-روند، اصلاً آدم در آن دسته میلیونی عزای سیدالشهداء (ع) خود را گم می بیند. ان شاءالله حسینی می شوند، پاک پاک پاک. بنابراین هم آقایان کمک کنند، هم خانم ها کمک می کنند. من عرض کردم خوشبین هستم. چون سابقه دارم، الحمدلله خدا را شکر قریب ده سال هست خدمت این مخاطبین عزیز، بیش از ده سال هست، ما دیدیم، امتحان کردیم، بارها امتحان کردیم. وقتی اعلام می-کنید به خاطر اعتمادی که به این برنامه دارند کمک می کنند اضافه هم می آید ان شاءالله هم می آید. حالا که ما می گوییم اضافه نه این که بقیه می گویند کمک کردند دیگر ما کمک نکنیم، همه کمک کنند. چه آنهایی که مشرف می شوند، چه آنهایی که مشرف نمی شوند برای دیگران بانی شوند. هم مبالغ کم، هم مبالغ زیاد. ان شاءالله آقای رکنی بعد از برنامه بگویند 20 میلیون آمده است، 10 میلیون آمده است. 50 میلیون آمده است. اشکالی ندارد هر مبلغی حتی یک هزار تومانی هم بدهند. مهم این است که ما در این ثواب شریک بشویم. من دو مطلب دیگر می خواهم بگویم. شما می خواهید این شماره ها را اعلام کنید تا آن دو مطلب دیگر را هم بگویم.
ملایی: خیلی متشکر هستم حاج آقای حسینی، یکی ـ دو تا نکته را در کنار فرمایش ارزشمند شما خدمت بیننده های عزیز باید بگویم که من که با این فرمایشی که حاج آقای حسینی کردند اصلاً دیگر دل من نمی خواهد آن اسلوب و آن چارچوبی که برنامه تعریف کرده بود را دیگر بگویم. یعنی ما قید و محدودیت و اینها ولی حالا به هر حال آن چیزی که اطلاع رسانی قرار بوده است بشود این است ان شاءالله که فرمایش حاج آقای حسینی اتفاق می افتد. متولدین 1375 تا 1385 آقا و خانم فرقی نمی کند. دختران گل و بزرگوار ما و پسران عزیز ما ثبت نام کنید. چه جوری الان می گویم. کسانی هم که می خواهید مشارکت بفرمایید الان عرض می کنم که چه جوری مشارکت کنید در همین کار خیر و عرض کنم حالا یک قیدی که این را فعلاً نمی توانیم از آن بگذریم این است که زیارت اولی باید باشند. آنهایی که قرار است به کربلای معلی مشرف شوند برای زیارت اربعین امسال زیارت اولی-ها، یعنی آقا پسری که تا حالا نتوانستید بروید بین متولد 75 تا 85 هستید یا خانم های بزرگوار و نرفتید. چون می دانید قابل استعلام هم هست. ثبت نام کنید، مشارکت هم بکنید شما که می خواهید کمک کنید و
ببخش مال و نترس از کمی که هر چه دهی         جزای آن به یکی ده ز دادگر یابی
یعنی من هزار تومان دارم بگویم کم است و بی ارزش، نه اصلاً این طور نیست. حاج آقا فرمودند. عدد 40 را لطفاً پیامک بفرمایید 20000303 هم راه ثبت نام، همراه مشارکت و محل های هزینه شده را و پولی که شما مشارکت می فرمایید برای شما کامل توضیح داده می شود. ضمن این که به کانال برنامه اگر عضو هستید مراجعه کنید. به صفحات رسمی برنامه و عوامل برنامه و کارشناسان و من کمترین و آقای نجم الدین شریعتی و برنامه سمت خدا، نگاه کنید جزئیات دارد برای شما اطلاع رسانی می شود.
حسینی قمی: من می دانم خیلی از این مخاطبین بزرگوار ما یک عده خانم هایی هستند که شاید همین 40 را هم نتوانند به 20000303 پیامک کنند. در خانه دخترها و پسرها هستند از بچه-های خود کمک بگیرند، از جوان ها کمک بگیرند. یک مطلب دیگر که در نظر من هست بگویم به عموم عزیزانی که می خواهند مشرف شوند. ما از همه عزیزان خواهش کردیم هم در این مسئله کمک کنند، هم سمت خدا یک همت دیگری دارد برای این که به زائرین کمک کند. هم مسئله آب که اشاره کردم الان خود دولت عراق گفته است ما مشکل داریم برای آب رسانی به زائرین، برای کمک به زائرین. همین موکب هایی که عرض کردیم، برای آن هم هر کسی می خواهد بانی شود برای خیرات گذشتگان خود، شهید خود، پدر و مادر خود، فرزند خود، عزیز خود آن هم ان شاءالله انجام شود. ولی در عین حال من یادآوری می کنم ببینید عزیزان عمومی مردمی که، چند میلیونی که می خواهند مشرف شوند، یاد آنها باشد اگر چه مردم عراق واقعاً همه زندگی خود را دارند برای امام حسین (ع) فدا می کنند آنها که مشرف شدند دیدند مردم ما هم دارند فدا می کنند آنها واقعاً سنگ تمام گذاشتند دیدید، ولی در عین حال زائرین عزیز هم یاد آنها باشد این سفر در ایام اربعین، می دانید خیلی از اینها که الان می روند می گویند ارزان است، ما وقت دیگر نمی توانیم برویم سفری که بعداً کاروان ها زمینی، هوایی، اقلاً 7 میلیون، 8 میلیون نداریم، الان برویم. راست هم می گویند الان سفر ارزان هست. ولی در عین حال این یادآوری را گفتند من هم عرض می کنم درست است ارزان است ولی این طور نیست که هیچ هزینه ای نداشته باشد. هزینه دارد اگر چه آنها همه تلاش خود را کردند ولی در عین حال عزیزان این مقدار آمادگی را هم داشته باشند که این چند روزی که مشرف می شوند امکانات مالی یا غذایی، ره توشه ای، چیزی همراه آنها باشد که ان شاءالله آن جا به مشکل برخورد نکنند. یک مطلب دیگر هم با عجله عرض کنم، البته عذر می-خواهم با تأخیر داریم شرفیاب نهج البلاغه می شویم، امشب، شب شهادت وجود مقدس امام مجتبی (س) هست، شب هفتم صفر، در تقویم ها دیگر ملاحظه فرمودید نوشته اند شهادت امام حسن مجتبی هفتم صفر، حرف من یک جمله است ما دو ماه یا حسین می گوییم، یک امشب و فردا یا حسن بگوییم. امام حسن خیلی مظلوم است.
گفت غریب الغربا کیست آن که در خاک وطن خفته و زوار ندارد. دو ماه یا حسین مظلوم، امشب و فردا را راجع به امام حسن (ع) هر چه در توان ما هست ان شاءالله انجام بدهیم. واقعاً امام مجتبی (س) مظلوم است. شما می بینید در قصه کربلا امام حسین خیلی مظلوم بود. واقعاً هم مظلومانه به شهادت رسیدند ولی همسر با وفایی داشتند مثل رباب. همه شنیدند، یک سال بعد از حادثه کربلا معروف است که دیگر سر سایه نرفت. می گفت خودم دیدم بدن حسینم زیر تابش آفتاب بود. آب سرد ننوشید، گفت خودم دیدم حسینم را با لب تشنه به شهادت رساندند. یک چنین همسر باوفایی حتی من بارها این را گفتم عیب ندارد حالا سخن من به این جا رسید این را بگویم به قدری این بانو با کمال است، با ادب است، با وفا است. شما تاریخ کربلا را ببینید هیچ گزارشی از سخن گفتن این بانو نیست. چرا؟ به احترام عقیله بنی هاشم، زینب کبری (س). فقط یک جا ما یک گزارش داریم در مجلس یزید وقتی دید یزید با چوب دستی به لب و دندان امام حسین (ع) می زند نوشته اند حضرت رباب (س) پرید سر مقدس امام حسین را برداشت و به سینه چسبانید فریاد زد واحسینا فلا نسیت حسینا، یک چنین همسر با وفایی. آن وقت امام حسن (ع) یک مظلومیت او این است که در خانه ... یا مزار سیدالشهداء الان ببینید فقط اربعین بالای 20 میلیون، آن وقت این قبر بی نشان امام مجتبی (ع)، خداوند این آل سعود وهابی را ان شاءالله ریشه کن کند حرمی برای امام مجتبی و ائمه بقیع آن جا بسازند. این یک مظلومیت ایشان. اصحاب امام حسین (س) تا لحظه آخر، در یک روایتی هست بدن ها به حرکت آمد، بدن-هایی که سر به بدن نداشت. وقتی امام حسین آنها را صدا زد قوموا عن نومتکم چرا جواب من را نمی دهید؟ در یک نقلی هست این بدن های بی سر به حرکت در آمد. این قدر یاران با وفا بودند. در حالی امام مجتبی در تاریخ هست همین لشکریان خود ایشان به معاویه نامه نوشتند که نمی خواهد بجنگید شما بیایید ما حسن بن علی را دست بسته تحویل می دهیم. معروف است همه شنیدند به حضرت حمله کردند، پای حضرت را مجروح کردند، سجاده را از زیر پای حضرت کشیدند، اینها مظلومیت دوران امام مجتبی (ع) است. از هر جهت مظلومیت ایشان به مراتب ...، حالا حداقل این شب هفتم صفر، روز هفتم صفر. یک شعری به نظر من مال مرحوم ریاضی باشد. یک شعری خیلی زیبایی راجع به امام مجتبی (ع) دارد.
ای علوی ذات و خدایی صفات         صدرنشین همه کائنات
سید و سالار شباب بهشت         دست غذا و قلم سرنوشت
شاخه طوبی و بهشت برین         نور خدا در ظلمات زمین
پاک ترین گوهر نسل بشر         از همه خوبان جهان خوبتر
نام حسن، روی حسن، خو حسن        نور خدا چهارمی پنج تن
مادر تو دختر پیمبر بود            آیه ای از سوره کوثر بود
آیه تطهیر به شأن شماست        حکم شما حکم اولی الامر ماست
خیلی مفصل است آخر آن را بخوانم. می گوید
صبر هم از صبر تو بی تاب شد         کوزه شد و زهر شد و آب شد
بعد شهادت نکشید از تو دست         تیر شد و بر تن پاکت نشست
ان شاءالله امام مظلوم غریب مدینه (س) امشب و فردا در عزا و مجالس ایشان کم نگذاریم.
ملایی: بسیار عالی خیلی متشکر هستم حاج آقای حسینی. شما فرمودید چند نکته مقدماتی ولی اینها نه حاشیه بودند نه مقدمه بودند که عین متن و به قول طلبگی ذل مقدمه بودند. خیلی ممنون در هر صورت در محضر نهج البلاغه شرفیاب شویم.
حسینی قمی: بحث ما عزیزان حتماً به خاطر آنها هست بحث آداب معاشرت بود. عرض کردیم از لطافت دین این است که ما صدها حدیث در آداب معاشرت داریم. مردم چه جوری باید با هم برخورد کنند. واقعاً خیلی لطیف است آن جلسه هم عرض کردم این افتخار از افتخارات ما است اگر کسی سلام کرد چه بگوییم، جواب داد چه بگوییم، با یک برادر دینی که سالیان سال برادری و همسایگی داریم چه جوری باید ... حتی مثال زدم، گفتم در کافی مرحوم کلینی (ره) نزدیک به 30 تا روایت داریم اگر برادر ایمانی ما عطسه کرد ما چه باید به او بگوییم. او باید چه بگوید. آداب معاشرف یک بخشی را از نهج البلاغه نامه سی و یکم خواندم که تعبیر بسیار بسیار عجیبی داشت حضرت در بحث دوستی می فرماید با رفیق خود یک جوری رفتار کنید که أنک عبدالله مثل این که شما بنده او هستید و او ولی نعمت تو هست. این روایت را خواندیم، این بحث را بدون مبالغه عرض می کنم این نهج البلاغه یک بخش عمده آن در همین بحث آداب معاشرت است و عرض کردیم به ترتیب آن بیانی که در شرح نهج البلاغه مرحوم تستری هست ما پیش می رویم. از جمله در بخش حکمت ها حضرت یک حکمت 305، قال (ع) فی صفت المؤمن، یک مؤمن باید چه جوری باشد. آداب اخلاق معاشرتی مردم با دیگران چه جور باید باشد؟ تقریباً 15 تا ویژگی حضرت بیان کردند. من خیلی سریع این را بخوانم. می خواهم یک کتابی بگویم که چه قدر این موضوع مهم است. شیخ صدوق که می دانید به آن شیخ المحدثین می-گویند وفات ایشان 381 است، بیش از هزار سال پیش ایشان از بس بحث آداب معاشرت و مخصوصاً بحث دوستی و صداقت را آوردند، یک کتاب شیخ صدوق دارد به نام مصادقه الاخوان. شخصیتی به عظمت شیخ صدوق تمام روایات آداب دوستی را در یک کتاب جمع-آوری کرده است. کتاب مختصری هم هست. با این تصحیح که من نگاه کردم 70 ـ 80 صفحه است. چند نفر هم به فارسی ترجمه کردند. خوب است عزیزان این کتاب را تهیه کنند. مصادقه الاخوان، دوستی با برادران ایمانی باید چه جوری باشد. چند تا ترجمه دارد چون ترجمه ها مختلف است من نام معینی را نمی-گویم. تمام روایات را ایشان جمع آوری کردند. قَالَ ع فِي صِفَةِ الْمُؤْمِنِ، حکمت 305 الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِه‏ همین اول آن چه قدر مهم است. مؤمن شادی در چهره او است و غم و غصه دارد در دل او است. دائم بروز نمی دهد. الان با یک برادر ایمانی، با یک رفیق خود برخورد می کنید تا می نشیند سفره دل خود را باز می کند. چه فایده. یک وقت استثناء است کسی می-تواند مشکل شما را حل کند، مراجعه ای دارید بحث، اما این که ما هر کجا، بعضی ها سبک آنها این است که تا می نشینند آقا سلام، سلام سفره دل را باز می کند. چه فایده ای دارد، غیر از غصه برای رفیق خود چیست. الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِه، غصه های خود را در دل نگه می دارد بیرون می آید شاد است، شاداب است. یک موقع یک شهری رفته بودم سخنرانی داشتم خسته شدم آمدم محلی که می خواستم استراحت کنم از خستگی خواب نمی رفتم. گفتم بروم آرایشگاه و سلمانی. رفتیم، باور کنید نه سابق من آقا را دیده بودم، اولین بار، زیر تیغ سلمانی نشستیم، خسته هم بودم حال حرف زدن نداشتم گفتم حالا بد است این می گوید عجب آخوند بد اخلاقی یک جمله بگوییم. گفتیم آقا حال شما چه طور است؟ باور کنید نه برداشت و نه گذاشت گفتم بمیرم از این زندگی خلاص شوم بهتر است. من چه اطلاعی دارم من پنج دقیقه دیگر هم از شما جدا می شوم. اگر از صبح بخواهید با هر کسی این جوری سفره دل باز کنید الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِه.
دو، أَوْسَعُ شَيْ‏ءٍ صَدْراً، شرح صدر او از همه بیشتر است. الان مشکل جامعه ما این است که شرح صدر خیلی کم شده است. الان حوصله-های مردم خیلی کم شده است. گاهی من مثال زدم، دوستان ناراحت نشوند، الان شما امتحان کنید، پشت چراغ قرمز، چراغ سبز شد، شما عمداً آقای ملایی قم که رفتید چراغ سبز شود یک ده ثانیه با تأخیر راه بیفتید، ده ثانیه نه، 5 ثانیه با تأخیر، چه می شود؟ حالا من گاهی به شوخی گفتم طرف بیرون می-آید و اگر چوبی کنار دست او باشد یا این قفل فرمان را بر می دارد، آقا چه خبر است، من 10 ثانیه ایستادم، 5 ثانیه، 2 ثانیه.
ملایی: حداقل با حرف همدیگر را نوازش می کنیم.
حسینی قمی: فرمود: أَوْسَعُ شَيْ‏ءٍ صَدْراً، حوصله ها چرا این قدر کم شده است. یک آیه را همه دوستان آشنا هستند، حضرت موسی از خدا چه خواست؟ «رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري‏» (طه/25). خدا رحمت کند یکی از علمای بزرگ دیدم جمع کرده است، یک موقع وقت شد مجموعه را برای شما بخوانم، 20 مورد صفاتی که پیامبران دیگر از خدا خواستند خدا به آنها داد. مثل «رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري‏» (طه/25) به حضرت موسی، ولی به پیامبر ما نخواسته خدا داده است. حضرت موسی به خدا می گوید «رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري‏» (طه/25) خدایا شرح صدر به من بده. به پیامبر ما خطاب می کند «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَك‏» (شرح/1) ما نخواسته به شما دادیم. 20 مورد است که انبیاء دیگر از خدا خواستند، پیامبر ما نخواست.
سوم: وَ أَذَلُّ شَيْ‏ءٍ نَفْسا، از همه متواضع تر است. خود را از همه کوچک تر می داند. باور داریم یا نه، این صحیفه سجادیه است، امام سجاد أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّين‏، بعد اقل من الذره، من کوچکتر از همه.
چهارم: يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، سمعه یعنی کاری کند که به گوش مردم برسد. فرق سمعه و ریا را می دانید. ریا از ماده رویت است، می خواهند ببینند. سمعه به گوش دیگران رسیدن است. یک کار خیری کردید نمی خواهد ... خدا بلد است صدیقه طاهره نفرمود مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِه‏، أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏. شما برای خدا انجام دهید خدا بلد است چه کار کند. شما خالصانه عبادت کنید به هیچ کس هم نگویید. خدا بلد است چه کار کند. يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، همه ما مبتلا هستیم، همه ما نیاز به این آداب اجتماعی داریم. تا می نشینید شروع می کند، اسم طرف هم می برد که به چه کسی خدمت کرده است. تنها کسی که خبر نمی-شود خواجه حافظ شیراز است. آبروی طرف را بردید، حالا یک کمکی کردید، یک قرضی دادید، یک مهمانی کردید. يَشْنَأُ السُّمْعَةَ.
پنجم: طَوِيلٌ غَمُّهُ بَعِيدٌ هَمُّهُ، غصه فراوان دارد، غصه از چه چیزی؟ در روایات داریم الهی لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِير، ما همیشه باید به فکر باشیم. شاید کوتاهی کرده باشیم. همیشه نگران باشیم. خدایا آدم خوبی بودیم، نبودیم، سرنوشت خود ما، بَعِيدٌ هَمُّهُ، همت او بلند است. كَثِيرٌ صَمْتُهُ، سکوت او زیاد است. در آداب اجتماعی الان شما ببینید یک جا می نشینید اصلاً مهلت نمی-دهند کسی حرف بزند. خدا رحمت کند این قصه را از امام (ره) بگویم. یکی از شاگردهای امام می گوید یک جایی رفتیم، یک جلسه ای با امام یک بحث علمی مطرح شد، همه اظهار نظر کردند بیرون آمدیم به امام گفتیم شما این موضوع را بلد نبودید، چیزی نگفتید؟ امام فرمود اتفاقاً من تازگی این را مطالعه کرده بودم منتها کسی از من چیزی نپرسید که من اظهار نظر کنم. حالا ما باشیم تا این چنین موضوعی باشد کسی حرف نزند، کسی حرف نزند من تازه مراجعه کردم حق سخن با من است. در آداب اجتماعی به دیگران مهلت بدهید. بگذارید دیگران حرف بزنند. در یک مهمانی می خواهید بروید این خوب نیست که آدم خود را ... در حالات رسول خدا هست، در سیره پیامبر هست، چه قدر قشنگ است، داریم آداب معاشرت می گوییم رسول خدا وقتی یک مجلسی می نشستند هر کس هر چه می گفت حضرت همان را ادامه می-داد. اصحاب مجلس، آنهایی که در مجلس هستند، اگر از امور دنیایی صحبت می کرد حضرت همان را ادامه می داد. اگر از امور دینی صحبت می کردند حضرت همان را ادامه می داد. از امور آخرتی صحبت می کردند حضرت همان را ادامه می داد. در یک جلسه هستید فکر نکنید همه باید تحت تأثیر شما باشند. همه ساکت شوند ببینند اراده شما چیست. شما چه می خواهید بگویید. یک وقت غیبتی می شود، تهمتی جلوی آن را بگیرید. یک وقت بحث بیهوده ای است اما در حالات رسول خدا هست حرف خود را تحمیل نمی کرد. هر کس هر چه می گفت در روایت هست. اگر حرف دنیایی بود، بالاخره دنیا هم یک حرفی دارد، از اقتصاد بگوییم، از بازار بگوییم، از آخرت بگوییم، از امور اجتماعی بگوییم كَثِيرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، این قدر خود مشغول هست و گرفتاری دارد که سراغ کار دیگران نمی رود. شَكُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ، سپاسگزار است. آقای محترم از خانم خود تشکر کنید. خانم محترم از آقای خود تشکر کنید. این روایت را نداریم ولی نظیر آن را داریم أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاس‏. در روایت داریم امام سجاد فرمود فردای قیامت یک کسی می آید نامه عمل خود را به دست او می دهند می گویند یک نقطه ضعف شما این است که هیچ وقت شکر خدا نگفتید. می گوید خدایا من دائم شکر لله، الحمدلله دائم تسبیح دست من بود چرا من شکر تو را نگفتم؟ می گویند از مردم، از واسطه ها تشکر نکردید. از خلق تشکر نکردید. أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاس‏. آن کسی بیشتر سپاسگزار خدا است که از مردم سپاسگزاری کند. از خانم خود تشکر کنید، پدر، مادر بچه های خوب دارید قربان صدقه آنها بروید. بچه ها از پدر و مادرهای خود تشکر کنید. خانم محترم از شوهر خود. من در حالات آیت الله بهجت می دیدم ایشان مشهد مشرف می شدند خیلی، یعنی اول تابستان می رفتند تا آخر آن. یک خانه ای می رفتند و اجاره می-کردند. سال بعد اگر می رفتند اگر آن خانه جا نبود یک خانه دیگر می رفتند تمام خانه هایی که سال های قبل به ایشان اجاره داده بودند می گفتند ما باید برویم به یکی یکی اینها سر بزنیم. یک چند روز مشهد آمدید دنبال زیارت خود باشید. می-گفت ما باید سپاسپگزار باشیم. اجاره داده است پول آن را گرفته است. یعنی اگر 20 سال ایشان 20 تا خانه رفته بود، سال بیست و یکم که می رفت تمام خانه های قبلی را سر می زد و تشکر می کرد. ما به عمر خود این کار را کردیم. صاحبخانه پول خود را گرفتید. ما هم پول دادیم. البته باز همین جا خواهش کنیم، تقاضا کنیم، التماس کنیم ان شاءالله صاحبخانه ها خیلی مراعات کنند. خیلی ملاحظه کنند ولی تشکر، فرمود شَكُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ. مغمور را ژرف اندیش معنا کردند. مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ. ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، مؤمن در اظهار نیاز خیلی سختش است به کسی اظهار نیاز کند. در آداب معاشرت این خیلی مهم است. ما هر چه در روایات دستور دینی داریم که آقا به دیگران کمک کنید. همان مقدار دستور داریم که تا می توانید از کسی چیزی نخواهید. ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ. مناعت طبع داشته باشید. مؤمن باید آبروی خود را حفظ کند. سَهْلُ الْخَلِيقَةِ لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نرمخو است، خوش اخلاق است، خوش برخورد است. چه قدر ما در روایت داریم، آقایان، بانوان تو را خدا، امام صادق فرمود یک کاری کنید که وقتی شما را می بینند بگویند به به، به به. هذا جعفریون. ببینید امام صادق چه تحویل داده است. علویون، شیعیون، جعفریون. ببینید اهل بیت چه تربیت کردند. ابن ابی الحدید یک عالم اهل سنت است. در این شرح نهج البلاغه خود شاید عزیزان تعجب کنند ایشان نوشته است، ما این را حفظ کنیم. یک عالم اهل سنت معتزلی در شرح نهج البلاغه خود نوشته است شیعیان پیروان امیرالمؤمنین چون امیرالمؤمنین خوش اخلاق بود همه خوش اخلاق هستند. این تعبیر یک عالم بزرگ اهل سنت مثل ابن ابی الحدید است. می گوید چون امیرالمؤمنان (س) خود خوش اخلاق بود پیروان او همه خوش اخلاق هستند. می گوید دیگران خیلی تند بودند لذا پیروان آنها تند هستند. ولی شیعیان امیرالمؤمنین خوش اخلاق بودند. آبروی امیرالمؤمنین است. بگویند هذا جعفری یسرنی، من خوشحال می شوم، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْد، در عین خوش اخلاقی ولی آن جایی که باید به میدان بیاید نفسه اصلب، از سنگ محکم تر است. وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ. ولی در تواضع از یک بنده تواضع او بالاتر است. أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ، امیرالمؤمنان فرمود در آداب معاشرت آقای محترم، خانم محترم، واقعاً سخت است حالا ما خیلی ادعا می کنیم، حرف خیلی زیاد است. أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ در برخوردهای اجتماعی خود را از عبد کوچک تر می-داند. الان بنده با شما برخورد می کنم خود را از عبد شما ذلیل تر و خوارتر می کنم؟ این جوری هستم؟ کجا ما این جوری هستیم.
ملایی: بسیار متشکر هستم. از شما بیننده های عزیز و شنوندگان محترم هم ممنون هستم که سمت خدا را تا این لحظه همراهی کردید این بحث آداب معاشرت خیلی بحث خوبی هست. ولی بالاخره تا این را راضی باشیم. صفحه 51 قرآن کریم سوره مبارکه آل عمران آیات 10 تا 15 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً، بخوانیم و بشنویم و برگردیم یک نکته من بگویم بعد بقیه وقت باشد برای حاج آقای حسینی. صفحه 51 قرآن کریم
ملایی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. برای شما که سوال برای طرح اعزام زائر اولی ها به کربلای معلی در ایام اربعین هست و مشارکت کننده همین قدر بگویم عدد 40 را به 2000303 ارسال بفرمایید. جواب سوال های خود را می گیرید. حاج آقای حسینی.
حسینی قمی: آیه ای که تلاوت شد خیلی مناسب با بحث ما است. زُيِّنَ لِلنَّاسِ به این جا می رسد که یکی از چیزهایی که زینت دنیا هست الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ، طلا و نقره زینت دنیا است. قرآن می گوید این طلا و نقره، انگشتر و اینها واقعاً هم هست زینت دارد. أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ می خواهید بهتر از این به شما بگویم جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها اگر از یک انگشتر، از این طلا، مخصوصاً من می دانم خانم ها از این بگذرید بگویید آقا من این انگشتر را در می آورم این حلقه را، این النگو را یک جوان پیاده روی اربعین کربلا برود، برای اولین بار کربلا برود آن وقت جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها این زینت است، قرآن می گوید هست واقعاً هم زینت هست اشکالی هم ندارد زینت هم داشته باشید ولی قرآن می گوید أُنَبِّئُكُمْ باور کنید حاج خانم-ها وارثان می خورند، آب هم روی آن می خورند یک خدا بیامرز هم یاد آنها نیست برای شما بگویند. این که خود ما قرآن می گوید أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ بهتر از آن را می خواهید جَنَّاتٌ بهشت دنیا، بهشت امام حسین، یک عده را راهی کربلای امام حسین کنید. ان شاءالله از این طلا و نقره های دنیا بتوانیم دل بکنیم و ان شاءالله جنات را خریدار
ملایی: ممنون هستم حاج آقای حسینی.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها