اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

شرح دعای 31 صحیفه سجادیه (فضیلت توبه) و نکاتی پیرامون معرفت نفس کارشناس برنامه: حجت الاسلام فرحزاد تاریخ پخش: 04/11/1400

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». خانم ها و آقایان سلام. ایام و اعیاد بر همه تان مبارک و مهنا باشد ان شاءالله. همچنان در حال و هوای میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) به سر می بریم. بر همه تان مبارک باشد، خاصه به مادران و بانوان این دیار و این مرز و بوم. ان شاءالله همه مان زیر سایه حضرت زهرا باشیم، عاقبت بخیر بشویم. خیلی خوشحالیم که امروز هم همراه شما هستیم و در کنار شما. الحمدلله به لطف این ایام حال دلمان خوب است. و خوشحالیم از این که در محضر حاج آقای فرحزاد هستیم. سلام، خیلی خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و  رحمه الله. خدمت شما و همه بینندگان عزیز عرض سلام داریم. و همچنین عزیزانی که از شبکه افق، برنامه رادیو معارف صدای ما را می شنوند عرض سلام و ادب داریم و ایام را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنیم. دو نکته ابتدای عرایضم بد نیست عرض بکنم که همان جوری که هفته قبل هم اشاره کردم. تولد را خواهش دارم یک شب، یک روز، برگزار نکنید. تولد را مثل شهادت که 5 روز، گاهی دو فاطمیه 20 روز کمتر بیشتر. ان شاءالله حداقل 5 شب، 5 شبانه روز، 10 روز، تا اول ماه رجب که ولادت امام باقر (ع) است. ان شاءالله کماً و کیفاً تولدها را جشن های مفصل داشته باشیم. و روز مادر، تکریم مادران، همسران، بانوان، را هم باز یک روز برگزار نشود. حالا خیلی ها مادرهایشان در شهرستان هستند دسترسی ندارند، می توانند قضایش را به جا بیاورند. از راه دور می توانند هدیه ای بفرستند، دلجویی بکنند.
شریعتی: البته حاج آقا، هر روز باید روز مادر باشد.
حجت الاسلام فرحزاد: به یک معنا واقع اش همین است ولی ما معمولاً دچار روزمرگی هستیم گاهی غفلت می کنیم که حرمت مادران یا همسران را که بسیار گردن ما حق دارند ادا بکنیم. خلاصه قابل قضا هست. و این نکته را هم عرض بکنم. بسیاری مثل بنده که والدین را از دست دادند حتماً برایشان کار خیری، مخصوصاً صدقه و مخصوصاً اگر دینی گردن آن ها است یا کسی حقی دارد که ما می توانیم حلالیت بطلبیم. خلاصه روح و ریحان و جان آن ها را ان شاءالله شاد کنیم با هر عمل خیری که می توانیم برایشان انجام بدهیم که قطعاً دعای والدین در حق  پدر و مادر مستجاب است. آقای دولابی، خدا رحمتش کند، یکی از سفارشاتی که می فرمودند که بهشت زیر پای مادرها است که فرمایش حضرت زهراست، «الجَنَّة تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهات»، می فرمودند بیفتید پای مادر را ببوسید، نوازش کنید، آن قدر محبت بکنید که اشک شوق مادر جاری  بشود، درهای آسمان باز می شود، دعاها مستجاب می شود و اصلاً لمس می کند آقای شریعتی آدم که...
شریعتی: ببین این اشک چه ها نمی کند.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً همین طور است. آن طرفش هم خدا برای احدی نصیب نکند که اگر مادر یا پدر اشک ناراحتی شان یک موقع جاری بشود بر علیه ما، آن هم واقعاً عرش خدا به لرزه درمی آید. ان شاءالله خدا توفیق بدهد که همیشه بین ما صلح و صفا و محبت و یگانگی باشد. مادر پدرها و همسرها هم زود راضی می شوند. با یک دلجویی، حلالیت طلبیدن، محبت، عذرخواهی، هدیه، ان شاءالله دلشان از ما همیشه راضی باشد. فرمود پدر و مادر بهشت و جهنم شما هستند. یعنی احسان به آن ها بهشت را واجب می کند، آن طرفش را دیگر نمی گویم.
شریعتی: ان شاءالله همیشه با هم خوب باشیم، حال دلمان خوب باشد.
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری ست رنجیدن
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ/ إنَّا اَعطَیناکَ الکُوثر/ فَصَلِ لِرَبِّکَ وَانحَر/ إنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَبتَر». بحث امروز حاج آقای فرحزاد را با هم با دل و جان می شنویم.
حجت الاسلام فرحزاد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ». ادامه ی دعای 31ام امام سجاد (ع) عرضه می دارد: «اللَّهُمَّ أَيُّمَا عَبْدٍ تَابَ إِلَيْكَ وَ هُوَ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ فَاسِخٌ لِتَوْبَتِهِ» خدایا بعضی ها هستند توبه شکن هستند. یک روایت زیبایی است که حضرت می فرماید که: «كُلُّ بَني آدمَ خَطّاءٌ» بنی آدم نوعاً خطاکار است. خاطی هم نمی گوید، می گوید خطاء یعنی زیاد خطا می کند. ولی دنباله اش می‎فرماید: «و خَيرُ الخَطّائينَ التَّوّابونَ» آدم اشتباه می کند، خطا می کند، ولی توبه می کند، برمی گردد و رجوع می کند. توبه کننده ها دو قسم هستند: بعضی ها توبه می شکنند، بعضی ها توبه را راست راستکی تا آخر عمر ادامه می دهند. حالا حضرت عرضه می دارد خدایا اگر بنده ای در علم غیب تو، تو می دانی که این توبه اش را فسخ می کند و می شکند، «وَ عَائِدٌ فِي ذَنْبِهِ وَ خَطِيئَتِهِ» برمی گردد دوباره آن گناه را تکرار می کند خدایا «فَإِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَكُونَ كَذَلِكَ» خدایا مرا جزو توبه شکن ها قرار مده. به طور پناه می برم، به تو می سپارم. این نکته را ما بارها عرض کردیم. منهای کمک خدا انسان نمی تواند توبه اش را حفظ کند، ولی اگر خدای متعال کمک بکند یک عصمتی می دهد که ما حفظ می شویم. بعد عرضه می دارد: «فَاجْعَلْ تَوْبَتِي هَذِهِ تَوْبَةً لَا أَحْتَاجُ بَعْدَهَا إِلَى تَوْبَةٍ» خدایا این توبه ی من را توبه ی واقعی قرار بده که بعدش دیگر نیاز به توبه و تجدید توبه نداشته باشم. «تَوْبَةً مُوجِبَةً لِمحْوِ مَا سَلَفَ وَ السَّلَامَةِ فِيمَا بَقِيَ» یک توبه ی نسو، توبه ی خیلی خالص، که گذشته ها را پاک بکند، آینده هم ما را حفظ کند در کنف خدا دیگر گناه و معصیت نکنیم. فراز بعدی می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ جَهْلِي» خدایا من در نزد تو عذرخواهی می کنم از جهالت، کارهای جاهلانه ای که انجام دادم. «وَ أَسْتَوْهِبُكَ سُوءَ فِعْلِي» کارهای زشتم را طلب هبه و بخشش از تو دارم. «فَاضْمُمْنِي إِلَى كَنَفِ رَحْمَتِكَ تَطَوُّلًا» خدایا من را تحت کنف و حمایت خودت قرار بده، به فضل و کرمت. «وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِ عَافِيَتِكَ تَفَضُّلًا» عیب و گناهان من را بپوشان، ندیده بگیر، با عافیت خودت به فضل و کرمت من را تحت پوشش حمایت خودت قرار بده که دیگر رجوع به گناه نکنم.
شریعتی: و چقدر خوب است آدم همیشه نگاهش به آسمان باشد و فضل و رحمت خدا.
حجت الاسلام فرحزاد: اگر باشد آقای شریعتی عزیز و بینندگان عزیز، حتماً بدانید خدا حفظ می کند. ما چون نگاهمان از بالا می آید پایین به خودمان یا موقعیتمان، شرایطمان، من چنین و چنان. به من که می رسد به خودش تکیه می کند زمین می خورد.
شریعتی: می زنی همه چیز را خراب می کنی.
حجت الاسلام فرحزاد: ما چند نکته راجع به توبه عرض کردیم. یکی از نکات این است که استغفار و توبه خیلی خیلی برای دور کردن شیطان در روایت داریم خیلی موثر است. پیغمبر ما فرمود: «الاِستِغفار یَقطَعُ وَتینَ الشِیطان» رگ قلب شیطان را قطع می کند، یعنی او را نابودش می کند. در روایت دیگر می فرماید: «فإنّ اللّه َ لم يُعَلِّمْكُمُ الاستِغفارَ إلاّ و هُو يُريدُ أن يَغفِرَ لَكُم»  خدا برای چه می گوید «فَاستَغفِرُوا»؟ در قرآن فراوان امر شده است به توبه و استغفار. خدا امر نکرده است استغفار کنید، توبه کنید، الا این که اراده کرده ما را پاک بکند، ما را ببخشد.  همواره می گوید: «هَل مِن تائِبٍ» کسی است، می خواهد ببخشد. سفره ی غفرانش را پهن کرده است، می گوید بیایید پذیرایی کنم. خدای متعال استغفار را تعلیم نکرد الا این که اراده کرده است شما را بیامرزد. دو تا روایت زیبا از پیغمبر خداست. «خَيرُ الدُعاء الاستِغفارُ»، «خَيرُ العِبادَةِ الاستِغفارُ». یکی از بهترین عبادت ها، بهترین دعاها، استغفار است. پیغمبر ما روایت داریم در هر مجلسی که می نشستند  گاهی 25 بار استغفار می کردند.  حالا یک فرصتی باشد من استغفارهای پیغمبر و معصومین را می گویم که چه جهاتی داشته است. چون داریم «وَاستَغفِر لِذَنبِکَ  وَ لِلمُؤمِنین» یعنی خودش و برای مومنین. پیغمبر خدا فرمود: «إنّهُ لَيُغانُ عَلى قَلبِي» گاهی یک غباری، حالا غبار هم از جای دیگر بلند می شود، خود پیغمبر که عصمت کامل دارد، گاهی  یک غباری بلند می شود بر قلب من می نشیند و من هر روز هفتاد بار استغفار می کنم. بهترین عبادت، بهترین دعا در روایت استغفار است. «اَستَغفِرُاللهَ رَبّي وَ اَتُوبُ اِلَیهِ»، «اَستَغفُرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التُوبَه»، «اَتُوبُ اِلَی الله» برمی گردم به خدا. حالا هم زباناً هم قلباً. هر چه آدم حالت استغفار داشته باشد هم بهترین دعا است و هم بهترین عبادت است. این هم روایت  جالبی است. پیغمبر خدا فرمود: «أَلْمُؤْمِنُ إِذا تابَ وَنَدِمَ» اگر مومنی توبه کرد و پشیمان شد،  «فَتَحَ اللّه ُ عَلَیْهِ مِنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ أَلْفَ بابٍ مِنَ الرَّحْمَهِ» مومنی که توبه می کند، پشیمان می شود، استغفار می کند، خدا هزار در رحمت در دنیا و آخرت به رویش باز می کند. خدا در رحمت باز می کند. و در روایت دیگری فرمود: «طُوبى لمَن وُجِدَ في صَحيفَةِ عَمَلِهِ يَومَ القِيامَةِ تَحتَ كُلِّ ذَنبٍ : أستَغفِرُ اللّهَ» خوش به سعادت کسی که زیر هر گناهش یک استغفار هم نوشته شده باشد، یعنی آدم هر وقت گناه کرد عذرخواهی بکند. غلط کردم، اشتباه کردم، «ظَلَمتُ نَفسي»، خدایا اشتباه کردم، استغفرالله، توبه.
شریعتی: این است که رحمت خدا را به جوش می آورد.
حجت الاسلام فرحزاد: خوشا به سعادت کسی که در نامه ی عملش زیر هر گناه یک استغفار، استغفرالله و ندامت و پشیمانی داشته باشد. اگر بیننده های عزیز یادشان باشد گفتیم توبه یک رکن آن پشیمانی است، یک رکن آن زباناً عذرخواهی کردن از بندگان خدا، از خداست. یک رکن مهم اش که خیلی رکن مهمی هم هست جبران مافات است. بعضی گناهان است با یک استغفرالله پاک می شود، خطایی شخصی کردم قضا ندارد، جبران ندارد. ولی من حج واجب گردنم بوده است نرفتم و الان هم می توانم بروم باید بروم. نماز عمداً نخواندم، باید بخوانم، قضایش را به جا بیاورم، هر جوری که می توانم، نشسته، خوابیده. مگر این که کسی فوت بکند برای او نیابت بگیرند. روزه ی غذا می توانم بگیرم، نمی توانم وصیت کنم بعد از من بگیرند.  دیونی که پیش خدا یا پیش خلق خدا اضافه بر عذرخواهی باید جبران بکنیم. بدهی مادی و معنوی.
شریعتی: این ها شرایط توبه است.
حجت الاسلام فرحزاد: این ها شرط های مهمی هم هست. چیزهایی که قضا دارد قضایش را به جا بیاوریم یا وصیت کنیم، مالی بگذاریم که انجام بدهند یا دینی که به افراد داریم. من معتقدم آقای شریعتی عزیز، من بارها عرض کردم. شلوغ ترین موقف قیامت موقف حق الناس است. من خواهش دارم بینندگان عزیز، من دغدغه ام این است از شما هیچ کدام واقعاً به جهنم نروید، آن جا گرفتار نباشید، عالم برزخ گرفتار نباشید. اگر حق مالی، حق ارضی، حلالیت بطلبد، عذرخواهی بکند، حق مالی را می تواند ادا بکند، نتوانست پیش خدا خدا جبران  می کند. صدقه هایی که می دهیم کل صدقات را به نیت رد مظالم بدهیم، برود به حساب آن هایی که گردن ما حقی دارند. این پاک کردن الان خیلی راحت تر است از این که انسان با فشار قبر و با عذاب جهنم و یا در آخرت آدم حق الناس که گردنش است ثواب های ما را می دهند به طرف برای یک درهم بدهی هفتاد تا نماز قبول شده به طرف می دهند. اگر هم عبادت قبول شده نداری گناه های طرف را می گیرند روی شما می گذارند. آیه قرآن هم داریم. وزر دیگران را هم گردن او می گذارند، «وَلَیَحمِلُوا اؤزارَهُم کامِلَة».  لذا در دنیا دستمان باز است. توبه ی واقعی این است که حق همسرت، حق پدر مادر ضایع شده است، حق افراد، ارباب رجوع، هر کس، شاگردی، رفیقی، دوستی.
شریعتی: نه این که پا روی  پا بگذاری فقط بگویی استغفرالله.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً نمی شود. من بگویم استغفرالله بدهی ام ادا می شود؟! باید بدهی ام را بدهم. آبروی کسی را بردم، حلالیت بطلبم، جبران کنم، تعریفش را بکنم، غیبت کردم، تهمت زدم. این ها را خواهشاً، حالا در باب کفارات یک بحث قشنگی است که خیلی از ثواب ها است که کفاره گناهان می تواند باشد. نیت کنیم تمام حق داران، این نکته قشنگی است می خواهم عرض کنم، تمام حق دارانمان را در زیارت هایمان، در مستحب هایمان، در صدقاتمان، در کارهای خیرمان شریک کنیم. خدایا تمام کسانی که به ما حق دارند از پدر و مادر و همسر و رفیق و دوست و حتی کسی که یک قدم کوچکی برای ما برداشته است، در ثواب های مستحبمان شریک باشند که حق این ها ادا شود و خارجاً هم ما جبران کنیم و حلالیت بطلبیم. یک روایت جالبی است.  ابوبصیر می گوید من یک همسایه ای داشتم، این کارمند  طاغوت بود و درآمدش  هم از طاغوت بود ولی با ما رفت و آمد داشت و همسایه بود.  یک روز من می خواستم بیایم خدمت امام صادق (ع) آمد به من گفت که می دانی من شغلم خیلی شغل خوبی نیست و خیلی دلم می خواهد که برگردم و توبه بکنم ولی نمی دانم می توانم، نمی توانم. اگر می شود سلام مرا به امام صادق (ع) برسان، بگو راهکاری دارد یا نه. می گوید من رفتم مدینه خدمت امام صادق شرفیاب شدم، عرض حاجت همسایه ام را گفتم. حضرت فرمودند این ها نبایست در این  شغل می رفتند، همین ها رفتند که بنی امیه و امثال این ها کمک گرفتند و اوج گرفتند. ولی اگر این  مال های حرام را برگرداند به صاحبانش و استغفار و توبه بکند و برگردد منِ امام صادق برایش بهشت را ضمانت می کنم. می گوید من از سفر مدینه برگشتم، فامیل و بستگان آمدند دیدنم، از جمله همین همسایه. خواست برود گفتم بنشین، من با تو کار دارم. نشست. نشست و گفتم من پیغام شما را به امام صادق رساندم. آقا فرمودند اگر توبه ی واقعی بکنی، آن چیزی که آدم در توانش است. بینندگان عزیز، خیلی ها ممکن است ورشکست شده باشند می گویند بینی و بین الله من نمی توانم، خدا آن را جبران می کند، از دلت خبر دارد که تو واقعاً پشیمان هستی و می خواهی جبران کنی. خدا جبران می کند. تو آن چیزی که در توانت بود دادی.
شریعتی: آخر بعضی ها فیلم بازی می کنند. اگر فیلم بازی نکنیم...
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. این منقلب شد. گفت آقا ضمانت کردند؟ گفتم بله. رفت. یک چند روزی گذشت. دنبال من فرستاد. گفت که بیا پشت در، من حتی فقط لباس زیر دارم، لباس رو ندارم، نتوانستم  بیایم، هر چه که داشتم دادم به حق الناس و به بدهی هایی که داشتم. یک مقدار لباس و امکانات برایش تهیه کردم و رو به راهش کردیم، کمکش کردیم. یک چند وقت کوتاهی گذشت. یک روز دنبال من  فرستاد، رفتم دیدم مریض است و حالش خوب نیست. حالش وخیم شد، در حال احتضار افتاد. احتضار آدم مستحب است سوره یاسین بخواند، دعا بکند، افراد خوب بالا سر محتضر باشند. خوب است. آدم هایی که گناهکار هستند یا عذر شرعی دارند نباشند. گفت یک وقت چشمانش را باز کرد گفت ابوبصیر آمدی دیدن من؟ گفتم بله. گفت: «قَد وَفا صاحِبُکَ»  صاحبت امام صادق به وعده ای که به من داد وفا کرد. این را گفت و از دنیا رفت. من خیلی خوشحال شدم. این ها واقعیت است. الان هم امام زمان پای این ایستاده است، امامان هم پای این ایستاده اند. توبه ی واقعی را واقعاً قبول می کنند. همه را پاک می کنند. می گوید من خوشحال شدم رفتم مدینه سفر بعدی پایم در دالان خانه بود، امام صادق  در اتاق. تا چشمش به من افتاد فرمود: «یا ابابَصیر قَد وَفنا صاحِبِک» به صاحبت بگو وفا کردی. بهشتی که به او وعده دادم بردم آن جا تحویلش  دادم. این واقعی است. ان شاءالله خدا توفیق بدهد که توبه ی واقعی انجام بدهیم و ترک گناه و حق الناس خدای متعال قطعاً... .
شریعتی: در چهل حدیث حضرت امام، این روزها هم ایام ولادت امام راحل عزیزشان ما است همزمان با میلاد حضرت زهرا (س)، یک روایت بسیار بلند و عجیبی دارد از امیرالمومنین که یک شخصی آن جا استغفار می کند و بعد حضرت شرایط استغفار را بیان می کند، به جایی می رسد که می گوید این گوشت هایی که بر تنت روییده است را هم باید آب بکنی.
حجت الاسلام فرحزاد: حالا اگر فرصت باشد ما هفته آینده خواهیم عرض کرد. روایت در نهج البلاغه است که یک نفر پیش حضرت استغفار کرد، حضرت یک مقدار تند برخورد کردند. فرمودند استغفار که یک لقلقه زبان نیست که.
شریعتی: یعنی در واقع اشاره به همین نکته ای که شما الان بیان فرمودید است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. که استغفار کامل این است که آدم جبران بکند. البته آن که گوشت های بدن را آب بکنی.
شریعتی: آن ها مراتب بالا است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. ولی حداقل ارکان استغفار و توبه پشیمانی، عذرخواهی و جبران است. این ها رکن اصلی است، با این ها توبه انجام شده است. آن دیگر توبه خیلی کامل است.
شریعتی: بسیار خوب. استغفار تمام شد؟
حجت الاسلام فرحزاد: بله.
شریعتی: حالا ادامه فرمایشات را هفته آینده می شنویم. معرفت نفس.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. آن هفته هم نرسیدیم، یک مقداری ماند. بحثمان این بود که نگاهمان را به عالم باید عوض کنیم. نگاهمان به عالم نگاه خدایی گونه باشد، توحیدی باشد، مثل یک نقاش ماهری که تمام رنگ آمیزی ها و هر چیزی را در جای خودش رنگ آمیزی کرده است و هر چیزی را در جای خودش قرار داده است. ولی یک ذره از دید الهی و بالا نگاه بکنی جابجایی ندارد. چرا شیطان را خلق کرده است، چرا دشمن خلق  کرده است، چرا چنین کرده است، نیست. همه چیز، خار سرجایش است، مار و عقرب سرجایش است، حشرات سرجایش است. از دید الهی نگاه بکنی حتی آن ها گاهی لازم است، گاهی لازم تر  است. من عذر می خواهم، این تشبیه خیلی تشبیه جالبی نیست. من در خانه اتاق مهمانی می خواهد، پذیرایی می خواهد، دستشویی هم  می خواهد، اگر دستشویی نباشد تمام ساختمان یک غاز ارزش ندارد. ولی جای خوبی نیست، از نظر ظاهری جای خوبی نیست.
شریعتی: ولی لازم است.
حجت الاسلام فرحزاد: ولی لازم است که باشد. حتی باغ و بستان اول دستشویی درست می کنند، یعنی این جایی که به قول ما شر است و به ظاهر جای خوبی نیست جزو اوجب واجبات است. از بالا که نگاه بکنیم خلقت شیاطین، خلقت بدها، شروری که ما می گوییم. خیلی بزرگان ما و آیات و روایات داریم که جواب دادند که چه بسا شما به ظاهر شر می بینید، اگر این نباشد نظام به هم می خورد. هر چیزی در جای خودش درست است. یک جمله ی قشنگی است که در آیه قرآن هم اشاره شده است. «وَ مَا یَعزِبُ عَن رَبِّکَ مِن مِثقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأَرضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصغَرَ مِن ذَلِکَ وَلَا أَکبَرَ إلَّا فِي کِتَابٍ مُبِینٍ» یعنی در نزد خدا این ذرات عالم هیچ چیزی پوشیده نیست، نه صغیرش نه کبیرش، نه در زمین و نه در آسمان ها. همه ی این ها حساب شده در محفوظ، در کتاب مبین، هر کدام هم در مسیر خودش حرکت می کند و تمام این ها هم مکمل همدیگر هستند. و بزرگان ما برگرفته از آیات و روایات به این معنا رسیدند و تفهیم کردند که:
اگر یک ذره را برگیری از خاک
خلل یابد همه آفاق و افلاک
یعنی اگر یک ذره را از این عالم بخواهی کم بکنی و برداری همه چیز به هم می ریزد. یک مورچه را بی جهت جابجا کنی به هم می ریزد. و علم امروز هم این ها را ثابت کرده است. خدا رحمت کند یک موقع من پرفسور حسابی صحبت می کرد، خیلی سال پیش گوش می دادم که ایشان  خیلی چیزهای جدید هم خود ایشان کشف کرده است. یک  موردش همین بود که می گفت من در جماران موقعی که از خارج برگشته بودم روی یک موضوعی مطالعه می کردم، یک برگ درختی را ریزه کاری هایش را بررسی می کردم. و به این معنا رسیدم که این برگ درخت در تمام عالم اثر دارد و تمام عالم هم روی این برگ درخت اثر دارند. یعنی این یک انرژی به همه عالم می دهد، باید هم بدهد، و همه ی عالم هم ... . گفت:
ظاهر این اختران قوام ما
باطن ما گشته قوام سماء
یعنی همه عالم به یک انسان انرژی می دهند، این انسان هم در حد خودش انرژی بخش است.
شریعتی: امروزه می گویند حرکت پروانه ای؛ یک پروانه این جا یک بال بزند در آن طوفانی که آن سر دنیا است این ها با هم مرتبط است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. یک علم جدیدی هم اخیراً خیلی به زبان ها افتاده است؛ علم کوانتومی. این هم خیلی می گویند خیلی در این آثار توحید پیداست. می گوید دست به هر مولکولی، هر ذره ای، بزنی و روی آن تغییری بدهی تمام جنس های این مولکول در کل عالم عوض می شوند. چه ارتباطی بین این ها است. خیلی عجیب است. آن سمت دنیا در یک ذره ای تصرف می کنند، ژنش را تغییر می دهند تمام امثال او در همه دنیا عوض  می شود.
شریعتی: ما متاسفانه خیلی از اتفاقات را جزیره ای می بینیم. جزیره ای این ها به هم مرتبط هستند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، همه مرتبط است. یک مورچه سلیمان پیغمبر می خواست برود نماز باران بخواند دعا کرد، خدا گفت نمی خواهد، من  دعایش را مستجاب  کردم. یعنی یک مورچه می تواند کار یک پیغمبر را بکند، کار یک مستجاب الدعوه. ما فکر می کنیم مورچه است. ریز نبین، دستگاه خدا همه بزرگ است.
اگر یک ذره را برگیری از خاک
خلل یابد همه آفاق و افلاک
پیر ما گفت که خطا بر قلم صنع نرفت  
آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد
یا:
جهان  چون زلف و خط و خال و ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست
«صُنعَ اللهِ الَّذي أَتقَنَ کُلِّ شَيءٍ» یعنی هر چیزی را در حد اعلا خدا درست خلق کرده است و محکم و بهترین. ما باید این باور را به آن برسیم با تامل، با تفکر، در آیات خدا که این جهان، نظام اتم و احسن و اکمل است و گرداننده و خلاق و فعال ما یشی اش هم یک خدای مدیر و مدبر است. «لَهُ التَدبیر وَ لَهُ التَّقدیر وَ لَهُ الاَوَّل وَ لَهُ الآخَر وَ لَهُ الظاهِر وَ لَهُ الباطِن» ظاهر اشیا، باطن اشیا، اول اشیا، آخر اشیا، وسط اشیا، همه چیز دست اوست. این خیلی به انسان آرامش می دهد. از قدیم گفتند کاش سروکار ما با یکی بود. گاهی اوقات می بینی خانمش یک چیز می خواهد، مادرش یک چیز می خواهد، پدرش یک چیز می خواهد، دامادش یک چیز می خواهد، عروس یک چیزی می خواهد. این قاطی می شود. ولی اگر شما آن کدخدای اصلی را ببینی آن همه است. این جمله را من تکرار می کنم، بعضی جملات را هر چه تکرار کنیم خوب است. آقای قاضی چه می فرمودند؟ با خدا همه چیزیم، بی خدا هیچ هستیم. شما وقتی با خدا بودی دل ها همه دست خداست. «مَن اَصلَحَ بَینَهُ وَ بَینَ الله اَصلَح الله  ما بَینَهُ وَ بَینَ النَّاس».وقتی آن  کسی که دل ها همه اوست قشنگ دیدی و با او یکی شدی خوب ها دیگر با شما خوب هستند.
شریعتی: آن را که داری همه چیز را داری.
حجت الاسلام فرحزاد: همه چیز داری.
شریعتی: آن را که نداری هیچ چیزی نداری.
حجت الاسلام فرحزاد: هیچ نداری.  این حرف خیلی پخته است، ان شاءالله به آن برسیم. لذا اگر ما این را درک بکنیم که عالم دست یک خدایی است که همه چیز، ریز  و درشت، دست اوست. اگر ما این را درک بکنیم در گودی قتلگاه هم تمام بلاها، تمام نیزه ها، تمام  شمشیرها، می دانیم بدون اذن  خدا نیست. «إنَّ اللهَ قَد شاءَ أَن یَراکَ قَتیلاً» این امتحان است، این ابتلا خداست. خواست خداست و این هم باید باشد و پشتش چه برکاتی در عالم ایجاد می شود. آن ها را حضرت زینب (س) می دید، امام سجاد می دید، آقا اباعبدالله می دید که لبخند می زد. اگر خدا را نبیند که حل نمی شود. خدا را می دید پشت همه چیزها. اگر ما این پشت صحنه را ببینیم که:
دورگردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائماً یکسان نباشد حال  دوران غم مخور
هان مشو نومید چو غافلی از سر غیب
باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور
همه ی این ها سرجایش درست است. فلذا می فرماید:
کاش هستی زبانی داشتی
تا ز هستان پرده ها برداشتی
اتفاقاً خدا می گوید هستی اگر دقت بکنی هستی همه زبان است، یعنی تمام کارهایی که در دنیا اتفاق می افتد هیچ چیزی بی حکمت نیست. یک روایت قشنگی دیدم. هارون الرشید به امام هفتم (ع) یک نامه نوشت. «عِظنی وَ فَاوجِز» من را موعظه کن ولی مختصر باشد، کوتاه و مختصر و مفید. حضرت در  جواب نامه نوشتند: «ما مِن شِيءٍ تَراهُ عَینَک إِلَّا وَ فیهِ مَوعِظَةُ» یعنی به هر چیزی که می رسی از خوب ها، بدها، حوادث تلخ، حوادث شیرین. گفت ادب از که آموختی، از بی ادبان. وقتی بی ادب ها رفتند در چاله، آن هایی که بد رانندگی می کنند ادب می شود که من هم بد رانندگی  نکنم، آن هایی که خوب رانندگی می کنند می شوند معلم.
شریعتی: همه چیز عبرت می شود.
حجت الاسلام فرحزاد: همه چیز عبرت می شود. یعنی تمام عالم  برای ما عبرت است و درست است و دست قدرت خود خداست.
شریعتی: که دستمان را بگیرد ما را عبور بدهد.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. لذا فرمود هیچ چیزی در عالم چشمت نمی بیند که الا در آن موعظه و عبرت است. به قول فردوسی می گوید:
جهان سربه سر فکرت و عبرت است
چرا بهره ما همه غفلت است
قبرستان می روی چقدر عبرت است. از پدران ما تا حضرت آدم همه از دنیا رفتند، ما از دنیا نمی رویم؟! باید عبرت بگیریم، از خواب غفلت بیدار بشویم، ما هم در نوبت هستیم، این جهان می گردد. یک سری ها می آیند روی فینال از آن سمت پیاده می شوند، مثل یک قطاری که پیاده می شوند، همه باید پیاده بشویم. آن سمت را فکر بکنیم، ابدیت را فکر بکنیم. لذا خدا می فرماید تمام عالم عبرت است، تمام عالم آیات من است، «سَنُریهِم آیَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَ فِي اَنفُسِهِم حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم أَنَّهُ الحَقُّ» که برایشان ظاهر بشود حق یک چیز بیشتر نیست و آن خداست. «ذلکَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الحَق وَ أَنَّ ما یَدعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الباطِل».
شریعتی: یک جاهایی حاج آقا من خیلی تنم می لرزد. روزی که تمام این کلاف های پیچیده ی وجودمان باز می شود و حقیقت آشکار می شود، می گویند: «لِمَنِ المُلک».
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. اگر ببینید آقای شریعتی عزیز، ما با ملک آشنا شده باشیم، با آن «لِله الواحِدِ القَهّار».
شریعتی: یعنی این جا به آن رسیده باشیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. هیچ لرزشی نداریم چون قبلاً لرزیدیم و به آن رسیدیم و من مان را کنار گذاشتیم و همه چیزمان را از خدا دیدیم. آن هایی می ترسند و می لرزند که به این جا نرسیدند. هر کس این جا چشمش بینا نشد تا ابد نابینا می ماند و می لرزد و معذب می شود. یعنی این جا باید برسی.
شریعتی: «لِله الواحِدِ القَهّار» را همین جا باید برسی.
حجت الاسلام فرحزاد: این مدیر واحد، مدبر واحد، همه کاره ی واحد، را اصلاً خدا همه عالم را خلق کرده است که خودش را نشان بدهد. بیاییم پشت این ها «اُنظِرُوا ماذا فِي السَّماواتِ وَ الاَرض». «تَنفِذُوا مِن اَقطارِ السَّماواتِ وَ الاَرضِ فَانفَذُوا» از قطر برویم به باطن، از این قطرها نفوذ  کنید ولی « لَا تَنفُذُونَ إلَّا بِسُلطانِ» یعنی باید خود خدا پرده را کنار بزند. ما جهاد می کنیم، به عجز می رسیم، عاجز که شدیم خدا می گوید من دستت را می گیرم. که بدانیم معرفت هم در صنع است. این را حالا در بحث راه های معرفت شناسی و خودشناسی می گوییم که یکی از راه هایش همین است. آن وقت این هم جمله قشنگی است در نهج البلاغه و در فرمایشات امیرالمومنین. «الحَمدُللهِ المُتِجَلِّي لِخَلقِهِ بِخَلقِه» شکر می کنم خدایی که ظهور پیدا کرده است، تجلی کرده است، برای خلقش ولی به وسیله خود خلقش. خدا ذاتش نه قابل رویت است، نه قابل درک است، نه قابل فهم است. خدا ما آثارش، مخلوقاتش، صفاتش، اسماء اش، تجلیاتش را می بینیم. خود نقاش را محال  است ببینیم ولی نقش آفرینی هایش را می بینیم. از این پی می بریم که او هست ولی ذاتش را ما نمی بینیم. وقتی که کلام به ذات خدا رسید آن  منطقه ممنوعه است. نه توانمان است و نه قابل درک است چون نمی توانیم احاطه بکنیم، راه نداریم، منتهایی است.
شریعتی:
تو  به سیمای شخص می نگری
ما در آثار صنع حیرانیم
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. لذا این جمله خیلی قشنگ است، «الحَمدُللهِ المُتِجَلِّي لِخَلقِهِ بِخَلقِه» خدا را شکر می کنم که تجلی کرده است برای خلقش اما با آسمان ها، گردش، زمین، افلاک، آفاق، کهکشان ها. این شعر هم برای مغربی است، خیلی قشنگ گفته است. یعنی واقعاً مغربی هم در توحید غوغاست. می گوید:
ای تو مخفی در ظهور خویشتن
یا من اختفی لفَرط ظُهوره
از شدت ظهور  مخفی شدی، از  بس که ظاهر هستی. مثل اکسیژنی که بلا تشبیه ما همواره تنفس می کنیم نمی فهمیم، ولی وقتی که اکسیژن برود می فهمیم. مثل ماهی هایی که در آب هستند. آب را می فهمند؟ نمی فهمند. همواره از اول تا آخر در آب هستند، اصلاً نمی دانند آب چیست، بیرون  که بیاید... . ولی ما نمی توانیم بی خدا باشیم، اگر می شد ضد ندارد.
ای تو مخفی در ظهور خویشتن
وی رخت پنهان به نور خویشتن
جهان  جمله فروغ نور حق دان
حق اندر وی ز پیدایی ست پنهان
خیلی قشنگ گفته است.
جهان  جمله فروغ نور حق دان
حق اندر وی ز پیدایی ست پنهان
خرد را نیست تاب نور آن روی
برو از بحر او چشمی دگر جوی
خیلی قشنگ گفته است. حالا این هم چیز جالبی است عرض بکنم. پیغمبر ما می دانید که شعر نمی گفتند، نقل شعر گاهی می کردند. چون یک وقت ممکن بود اتهام بزنند این شاعر است مثلاً این ها را به هم می بافد. لذا شاعر نبودند.
شریعتی: پرهیز می کردند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. ولی فرمودند زیباترین، راستگوترین، شعری که عرب گفته است این شعر است، زیباترین شعری که «قالَتَ العَرَب». کدام شعر است؟ «عَلی کُلُّ شَیءٍ ما خَلَاَ الله باطُلٌ وَ کُلُّ نَعیمٍ لاحالَتَ زائِلٌ». فرمودند: «اَصدَقُ کَلِمَةٍ قالَها عَرَب» زیباترین کلام و شعری که در عالم گفته شده است پیغمبر ما فرمود همین است. هر چیزی جز خدا باطل است. «اللهَ هُوَ الحَق وَ أَنَّ ما یَدعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الباطِل». «وَ کُلُّ نَعیمٍ لاحالَتَ زائِل» تمام نعمت های دنیا هم زائل شدنی است، عوض می شود، جابجا می شود. باز این شعر هم از مولا امیرالمومنین علی (ع) است که فرمودند: «لَا شِيءَ الَّا اللهُ فَارفَعَ هَمَّکا، یَکفیکَ رَّبُّ النّاسِ ما اَهَمَّکا». این شعر خیلی زیباست، یعنی همان یگانگی عالم را حضرت دارند بیان  می کنند. مرحوم مجلسی در بحار آوردند زمانی که پیغمبر آمدند از مکه بیرون، به حضرت امیر فرمودند فاطمیات را حرکت بیاور، بیرون مکه که آمدند عده ای  جمع شدند سوار بر مرکب وشمشیر آمدند حضرت را اذیت کنند و ایشان  را برگردانند. حضرت شمشیر کشیدند در مقابل دشمن و این شعر را خواندند: «لَا شِيءَ الَّا اللهُ».
شریعتی: هیچ چیز.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. این خیلی بلند است. «لَا شِيءَ الَّا اللهُ فَارفَعَ هَمَّکا» خطاب به خودشان. «یَکفیکَ رَّبُّ النّاسِ ما اَهَمَّکا».من دلم نمی آید،  این شعرها را هم سریع می خوانم که حالا وقت هم دارد تمام می شود. هاتف اصفهانی واقعاً در توحید غوغا کرده است.
یار بی پرده از در و دیوار
در تجلی ست یا اولوا الابصار
هر بند است، ترجیع بند است. من یک بندش را می خوانم. می گوید:
چشم دل باز کن که جان بینی
آن چه نادیدنی ست آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری
همه آفاق گلستان بینی
بر همه اهل آن  به زمین به مراد
گردش دور آسمان بینی
یعنی تمام حق به مطابق میل شما دارند می گردند، تو نمی فهمی.
آنچه بینی دلت همان خواهد
وانچه خواهد دلت همان بینی
بین دل و دیده ما خیلی فاصله می افتد ولی آن جا نه، عالم امر این طوری نیست.
بی سر و پای گدای آن جا را
سر به ملک جهان گران بینی
این هم شعرش غوغاست.
دل هر ذره را که بشکافی
آفتابیش در میان بینی
من دوست دارم یک فیزیکدان قوی بیاید، این اتم را تشریح بکند که این مولکول هایی که دارد هر کدام باز یکی دیگر، باز یکی دیگر.
شریعتی: همه درس توحید است.
حجت الاسلام فرحزاد: همه درس توحید است. با چه شتابی می گردند. یک چیزش را درآوردند یک بمب اتم یک کشور را نابود می کند.
شریعتی: چقدر قدرت دارد.
حجت الاسلام فرحزاد: چیز عجیبی است. بعضی ها که برایم بعضی هایش را شرح دادند گفتم واقعاً  همه «لا الهَ الَّا الله» است.
دل هر ذره را که بشکافی
آفتابیش در میان بینی
هر چه داری اگر به عشق دهی
کافرم اگر جوی زیان بینی
جان گدازی اگر به آتش عشق
عشق را کیمیای جان بینی
از مضیق جهان درگذری
وسعت ملک لامکان بینی
تا به جایی رساندت که یکی
از جهان و جهانیان بینی
الان شعرش را خواندم، «لَا شِيءَ الَّا اللهُ» کلام در بحار است.
تا به جایی رساندت که یکی
از جهان و جهانیان بینی
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لا الهَ الَّا هُو

این نام «هُو» هم اسم اعظم خداست. حالا فرصتی بود بعداً راجع به «هُو» خیلی مطلب داریم.
شریعتی: ان شاءالله. به قول صائب، حاج آقای فرحزاد می گوید:
در هیچ پرده نیست نباشد نوای تو
عالم پر است از تو و خالی ست جای تو
ان شاءالله ببینیم و چشم دل پیدا بکنیم. حاج آقای فرحزاد خیلی از شما ممنون و متشکرم، خدا ان شاءالله شما را حفظ بکند. نوزادان عزیزی که دیروز متولد شدند، در سالروز میلاد با سعادت حضرت زهرا (س)، برای 12 نفرشان سمت خدا عقیقه خواهد کرد. نوزادانی  که همنام حضرت زهرا باشند، یعنی دخترخانم های نازنین  و دسته گلی که متولد شدند مشخصات شناسنامه ای شان را به 20000303 پیامک بکنید. ان شاءالله که همه شان زیر سایه ی حضرت زهرا باشند. یک کتاب معرفی بکنیم و مشرف بشویم به ساحت نورانی  قرآن کریم. اگر می خواهید از دخترانه ها، همسرانه ها، مادرانه و بیکرانه های زندگی حضرت زهرا بخوانید این کتاب را به شما پیشنهاد می کنیم، «اُماه» نوشته جناب آقای امیر سبحانی صدر. بسیار کتاب خوش دست و کتاب عمیق و پر نکته ای است. خیلی زحمت کشیدند. عزیزانی که اهل مطالعه هستند من توصیه می کنم که این کتاب را تهیه بکنند. هم به بخش فروش اینترنتی کتاب در سایت ما و هم به کانال ما در سروش و ایتا، و اگر موفق نشدید 20000303 شماره پیامک ما است. راجع  به طرح فرزندان غدیر هم می خواهیم بعد از تلاوت قرآن صحبت بکنیم. صفحه 425 قرآن کریم را به اتفاق تلاوت بکنیم. برمی گردیم در بخش دوم گفتگویمان با احترام و با افتخار همراه شما هستیم و در کنار حاج آقای فرحزاد عزیزمان. بفرمایید خواهش می کنم.صفحه425قرآن کریم

شریعتی: باز هم سلام می کنم خدمت عزیزانم، خانم ها و آقایان. ان شاءالله همه مان زندگی مان منور به نور قرآن  کریم باشد. نکته ی بلند صلوات بر محمد و آل محمد را حاج آقای فرحزاد بفرمایند. امروز هم قرار است یک اتفاقات خوبی بیفتد و چیزهای خیلی جذاب و تماشایی ببینید. بفرمایید از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد.
حجت الاسلام فرحزاد: ما همه دوست داریم آقای شریعتی عزیز، با اول شخصیت عالم پیغمبر خدا محشور بشویم. آرزوی همه ی انبیا است، همه ی ما. حضرت زهرا مشتاق پدر بودند و بهترین چیزی که انتخاب کردند «اَنَّظَرُ اِلی وَجهِه رَسُولِ الله» یک موردش بوده است کنار تلاوت قرآن. لذا پیغمبر ما فرمود نزدیک ترین افراد به من روز قیامت کسانی هستند که در دنیا زیاد، این قید زیاد را فراموش نکنید، صلوات بر محمد و آل محمد  بفرستند.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: من همین جا هم این پیشنهاد را عرض می کنم. مادر اصلی ما حضرت خدیجه کبری است. بیاییم دل حضرت زهرا، دل پیغمبر، دل دامادش حضرت علی را شاد بکنیم. همین الان عوامل برنامه، بینندگان، دسته جمعی 5 صلوات به مادر حضرت زهرا هدیه کنیم.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».«اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».«اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».«اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: حتماً بدانید حضرت خوشحال می شوند و دعای همه را مستجاب می کنند.
شریعتی: و حضرت این روزها دیگر حضرت زهرا را در آغوش خودشان دارند و حضرت خدیجه (س). خیلی ها دلشان می خواهد مادر بشوند و ما در طرح فرزندان غدیر داریم این شرایط را فراهم می کنیم. اتفاق بسیار مبارکی که در این ایام دارد می‎افتد. و جالب است که امروز  هم یک گزارشی از تولد یکی از نوزادان طرح غدیر را خواهید دید، آقا مهدی نازنین و گل که ان شاءالله قدمش بسازد و ان شاءالله چشم پدر و مادرش همیشه روشن  باشد  و این گرمای وجود پدر و مادر به آقا مهدی ان شاءالله همیشه برسد. خیلی ها دوست دارند مشارکت بکنند، همراه بشوند، هم یک بخشی از دوستان ما دارند به این طرح کمک می کنند به صورت بلاعوض و بخشی در قالب قرض الحسنه و عزیزانی که می خواهند همراه بشوند می توانند به سایت ما یا به کانال ما مراجعه بکنند، یا با شماره گیری کد دستوری *780*3131# همراه بشوند با ما در طرح فرزندان غدیر که همچنان نیازمند یاری تان هستیم. طرح بسیار بزرگی است و خیلی انرژی می برد و قطعاً منابع مالی فراوانی را هم نیاز  دارد. ولی به زحمتش، به کاری که دارید می کنید، به همت و تلاش و گذشتی که می کنید می ارزد. پدر و مادرهایی که بچه هایشان را بعد سال ها چشم انتظاری در آغوش می گیرند، لبخند پر مهرشان را نثار می کنند و دعای خیرشان قطعاً در حق ما مستجاب خواهد بود. حالا امروز یک گزارشی هم خواهید دید که بسیار دیدنی و تماشایی است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، همان جوری که فرمودید آقای شریعتی عزیز، من خواهش دارم از بینندگان عزیز خودشان را جای زوجین نابارور یا والدین و پدر مادرهایشان که نگران هستند. گاهی به طلاق کشیده می شود، به خاطر همین موضوع فراوان است.
شریعتی: سردی خانواده.
حجت الاسلام فرحزاد: من خواهش دارم هر جور که می توانید، اگر بلاعوض می توانید. امام هفتم (ع) فرمود کسی مالش را، این حدیث خیلی تندی است، کسی مالش را در راه خیر و ثواب مصرف نکند خدا گرفتارش می کند دو برابر در راه باطل مصرف کند. ما نمی گوییم  از لقمه دهانتان بزنید، چیزی اضافه دارید اضافه اش را در راه خدا صرف بکنید. فرمود اگر در راه حق مصرف نکردید گرفتار می شوید دو برابر در خرج باطل، اتفاقات باطل، خرج می کنید. آن هایی که توان بلاعوض ندارند ارثی برایشان رسیده است، خیلی از عزیزان پولشان را گذاشتند در بانک، بانک ها کیفشان را می کنند. می روند ملک می خرند چند برابر می شود، همواره سودشان را آن ها می برند. بیاییم مالی که ما می توانیم 6 ماه، یک سال، چند سال، استفاده نمی توانیم بکنیم، لازم نداریم، احیاناً ارثی رسیده است، کسی زمین دارد، ملکی اضافه دارد، محض رضای خدا. درست است خیلی ها ممکن است الان به ما بگویند ملک من باشد، طلای من باشد، چند برابر می شود. ما قبول داریم، افت می کند. ولی شما حساب نمی کنید که «ما عِندَ اللهِ باغٍ».شما خانه ی ابدیت برای خودت درست می کنی مثل همین که امام صادق ضمانت کرده است.
شریعتی: اصل سرمایه گذاری همین است.
حجت الاسلام فرحزاد: سرمایه گذاری این جاست. با یک نفس که بند آمد همه ی این ها می رود به جیب ورثه و اگر کار دیگر بکنند آن ها بهره بردند، از دل گذشتند، نکنند هم گاهی در گناهش شما شریک هستید. لذا من خواهش دارم عزیزان مراجعه بکنند. آن هایی که می توانند قرض الحسنه، یک سال، دو سال، این پول را مسدود کنید. ما خیلی در نوبت داریم. یعنی اگر ما هزار تا زوجین نابارور حداقل 15 میلیون بخواهیم به این ها وام بدهیم می شود 15 میلیارد. من خواهش دارم عزیزان یک قدم جهشی فوق العاده.
شریعتی: و حالا دیگر آمار دقیقش را بعداً ان شاءالله خدمتتان عرض خواهیم کرد ولی بالای 200 فرزند متولد شدند در این ایام و خیلی اتفاق مبارکی است. با همین بضاعت اندکمان، با همین توانی که داریم این اتفاق رقم خورده است. می گویم حالا شیرینی و حلاوتش را امروز در پایان برنامه شما هم خواهید چشید که چه کار بزرگی کردید که همراه ما بودید  در این طرح. و ممنون و متشکرم از همه ی دوستانی که دست به دست هم دادند این اتفاق مبارک رقم بخورد. صحبت های پایانی حاج آقای فرحزاد را بشنویم، دعا بکنند و ان شاءالله خداحافظی بکنیم. چقدر وقت داریم؟ تقریباً 1-2 دقیقه.
حجت الاسلام فرحزاد: اگر وقت هست این آیه ی این صفحه را هم یادمان رفت معنا بکنیم. همین صفحه 425 خدای متعال می فرماید: «إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا». ان شاءالله این درک به ما برسد. خدا می فرماید چیزی را پنهان بکنید یا آشکار بکنید، چرا از دید مردم ما می توانیم پنهان و آشکار بکنیم ولی خدا «عالِمُ الغِیبِ وَ الشَهادَه» است، خدا ظاهر و باطن، خدا همه هویت ما را درست کرده است و خبر دارد. اگر ما درک بکنیم که چیزی پیش خدا اصلاً قابل مخفی  کردن نیست، خیلی روراست می شویم، ما هم صاف می شویم، پاک می شویم. خدا را قسم می دهیم به حق صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و مادرش و پدرش و همسرش مولا امیرالمومنین، به ما توفیق کمک به عزیزانی که مشکل ناباروری دارند هر نوع کمکی می توانیم خدا به ما مرحمت بفرماید. توفیق صدقه دادن، انفاق کردن، راضی کردن والدین، همسران، به ما مرحمت بفرماید. خدا را قسم می دهیم باران رحمتت را بر ما نازل بفرما. قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک، ما را جزو بهترین یارانش قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاری از همه ی گرفتارها بفرما. مریض ها هم شفای عاجل عنایت بفرما. آن هایی که هنوز به مادر و همسر  هنوز خدمتی نکردند قضایش را به جا بیاورند.
شریعتی: ان شاءالله. خیلی ممنون و متشکرم. «رَبّنا هَب لَنا مِن أَزواجِنا وَ ذُریَّاتِنا قُرَّةَ أَعیُنِ وَاجعَلنَا لِلمُتَّقینَ إمَامًا». ان شاءالله بچه هایی که متولد می شوند فرزندانمان ان شاءالله همه شان نور چشممان بشوند و ان شاءالله همه شان زیر سایه ی خداوند بزرگ و مهربان عاقبت بخیر. تولد آقا مهدی عزیز را هم به پدر  مادرشان تبریک می گوییم. این  گزارش را ببینید. سفر می کنیم به گیلان. تا فردا که ان شاءالله با حاج آقای کاشانی خدمتتان خواهیم رسید و به شما سلامی دوباره خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها