اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

1400-10-27-حجت الاسلام فرحزاد- شرح دعای ۳۱ صحیفه سجادیه ( فضیلت توبه ) و نکاتی پیرامون معرفت نفس

شریعتی: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». سلام می کنم خدمت تک تک عزیزانم، خانم‌ها و آقایان، مخاطبان خوب شبکه سه، دوستانی که تکرار برنامه ما را می بینند از شبکه محترم افق، شنونده‌هایی که صدای ما را می شنوند از رادیو محترم معارف، ان‌شاءالله خداوند متعال پشت و پناه شما باشد. خیلی خوشحالیم که امروز هم همراه شما هستیم و با افتخار در محضر حاج آقای فرحزاد عزیزمان. سلام علیکم، خیلی خیلی خوش آمدید.

معرفی برنامه

حجت الاسلام فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت شما و  همه ی بینندگان عزیز و بالاخص عزیزانی که تکرار برنامه را از شبکه افق و عزیزانی که از رادیو معارف برنامه را پیگیری می کنند سلام و عرض ادب ویژه داریم. و خدا را بی نهایت شاکریم بر همه ی نعمت‌ها، نعمت برف و بارانی که در  بسیاری از جاهای مملکت ما الحمدلله باریده است و ان شاءالله بقیه جاها هم ببارد. و ان شاءالله خدا کمک کند عزیزانی که دچار  سیل و آسیب‌هایی که به آن ها رسیده است ان شاءالله خدا جبران کند و مسئولین و مردم هم ان شاءالله کمک می کنند. و ان شاءالله ریشه ی این مریضی هم کنده بشود و همه ی مریض‌ها، روحی و جسمی، خدای متعال به برکت حضرت زهرا و حضرت ام البنین که دیروز وفات این مادر بزرگوار بود شفای عاجل و کامل خدا به همه مرحمت کند.
شریعتی: الهی آمین. خیلی خوشحالیم خدمتتان هستیم حاج آقای فرحزاد و خوشحال‌تر این که در محضر دعای 31 صحیفه نورانی سجادیه، دعاهای بی نظیر و ناب امام سجاد (ع). راجع به استغفار و توبه داشتیم صحبت می کردیم که بسیار در مسیر سلوک ما راهگشا است اگر احیاناً موانعی سر راه ما قرار دارد، گرفتاری ها و گره هایی در زندگی مان  افتاده است، استغفار همه ی آن ها را برطرف می کند. امروز هم لطائف دعای 31 را حاج آقای فرحزاد برای ما خواهند فرموند.
حجت الاسلام فرحزاد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ / الحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین» «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». در فراز دیگری امام سجاد (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتَّوْبَةِ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ» خدایا من توبه می کنم از همه ی گذشته ها، ولی وفاداری به این که من پایبند باشم گناه نکنم باید تو هم مرا کمک کنی، حفظم کنی. این نکته ی مهمی است آقای شریعتی عزیز. خیلی ها فکر می کنند منهای کمک الهی می توانند پیش ببرند، کاری انجام بدهند. یک روایت زیبایی است از ذکرهایی که خیلی سفارش شده است. شاید بعد از صلوات و تسبیحات اربعه، بیشتری ذکری که خیلی سفارش شده است «لاحَولَ وَلا قُوَّةَ الَّا بِالله العَلی العَظیم». برای رفع هم و غم و در روایت داریم که سلمان گفت پیغمبر خدا به من فرمود که زیاد این ذکر را بگو که هفتاد و دو درد و مرض و  گرفتاری را برطرف می کند و گنجی از گنج‌های بهشت است. «لاحَولَ وَلا قُوَّةَ الَّا بِالله العَلی العَظیم»، برای غم و غصه و وسواس هم خیلی موثر است. در روایت داریم که امیرالمومنین (ع) فرمودند معنی «لاحَولَ وَلا قُوَّةَ الَّا بِالله العَلی العَظیم» یعنی «لاَ حَوْلَ عَنْ مَعْصِیَةِ اَللَّهِ إِلاَّ بِعِصْمَتِهِ وَ لا قُوَّةَ عَلَی طَاعَتِهِ إِلاَّ بِعَوْنِهِ» یعنی اگر خدا کمک نکند اول شخصیت عالم هم اگر باشد ممکن است زمین بخورد.
شریعتی: «اِنَّ النَفسَّ لَاَمّارَةُ بِالسُوء الَّا ما رَحِمَ ربي».
حجت الاسلام فرحزاد: یعنی در همه چیز مخصوصاً در این موضوع، بگویی خدایا من محکم توبه می کنم نه، «إِلَّا بِعِصْمَتِكَ»، «الَّا ما رَحِمَ ربی». «لا حَولَ لَنا اَنَّ مَعاصي» یعنی بین ما و گناه حائل نمی شود الا الله. در توفیقات هم همین جور؛ نماز شب، دعا، زیارت، کارهای خیر. اگر خدا ما را کمک نکند، دست نگذارد، محال است.
شریعتی: ما هیچ هستیم، از هیچ که کاری برنمی آید.
حجت الاسلام فرحزاد: همین است منتها ما درک نمی کنیم. همواره می گوییم من فلان  کردم. حضرت شعیب (ع) در  قرآن می فرماید: «وَ ما تَوفِیقِي الَّا بِالله عَلَیهِ تَوَکلتُ وَ إِلَیهِ اُنِیبُ». من درس خواندم، من دکتر  شدم، من چه شدم. این من را باید بشکنی خلاصه و خیلی جاها هم خدا طرف را حالی می کند، سرجایش می گذارد، بلکه به هوش بیاید. ولی بعضی ها تا آخر به هوش نمی آیند. موقع مردن به هوش می آیند. یک روایت زیبایی حالا این را بد نیست به همین مناسبت بگویم. «اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتَّوْبَةِ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ» خدایا من وفای به توبه ای که نصوح و تصمیم می گیرم این کار خلاف را کنار بگذارم مگر به عصمت تو و حفظ تو. روایت زیبایی است خدای متعال به حضرت داوود وحی کرد ای داوود به دانیال، که دانیال هم پیغمبر بوده است و همزمان با حضرت داوود بودند، بگو فلان جا خطا کردی من بخشیدم، فلان جا خطا کردی من بخشیدم، فلان  جا خطا کردی من بخشیدم. حالا انبیا ترک اولی داشتند. اگر این دفعه خطا بکنی من گرفتارت می کنم و عذابت می کنم. به عزتم قسم که این را، به قول ما تهدید کردند. روایت در کافی شریف است. پیغام را حضرت داوود به حضرت دانیال رساندند. حضرت دانیال عرضه داشتند به عزتت قسم، «لَعصیَّنَکَ ثُمَّ لَعصیَنَّکَ ثَمَّ لعَصینَک» یعنی فکر نکنی که من حالا از این به بعد نیت جزم دارم برای این که معصیت نکنم، به حول قوه خودم و خودم تکیه می کنم. به عزتت قسم اگر تو مرا حفظ نکنی  باز هم گناه می کنم، باز هم گناه می کنم، باز هم گناه می کنم. در کافی شریف است. این خیلی مهم است که انبیا « عاصِمَ مَنِ اسْتَعْصَمَهُ» در فکر می کنم در دعای بشیر باشد، یا ای پناه دهنده، عصمت دهنده، به کسی که از تو عصمت بخواهد. یعنی عصمت مان را و حفظمان را به خدا، از خدا بخواهیم، خدا کمکمان بکند. لذا حضرت می فرماید: «اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتَّوْبَةِ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ». «وَ لَا اسْتِمْسَاكَ بِي عَنِ الْخَطَايَا إِلَّا عَنْ قُوَّتِكَ» من نمی توانم خودم را نگه دارم، در شهوت  و غضب واین بلاها، الا به قوت تو. «فَقَوِّنِي بِقُوَّةٍ كَافِيَةٍ» خدا مرا تقویت کن، قوت بده، به قوتی که باید بکند. ، «وَ تَوَلَّنِي بِعِصْمَةٍ مَانِعَةٍ» خدایا یک عصمتی که بین من و گناه مانع بشود به من مرحمت بفرما. نکات فراوانی راجع به توبه گفتیم که چقدر محبوب خداست توبه کننده و ارکان توبه را شروع کردیم که مهم‌ترین رکن توبه ندامت و انفعال و شرمندگی است. این شرمندگی را خیلی جدی بگیرید؛ انفعال و شرمندگی را. حالا یک نکته ی قشنگی من سابقاً هم گفتم ولی معمولاً افراد یادشان می رود. ملا نظرعلی طالقانی، از شاگردان شیخ انصاری بوده است. کتاب بسیار عالی ای، دو جلد از ایشان پخش شده است، چاپ شده است؛ کاشف الاسرار. که ایشان در طالقان که بودند ماه رمضان ها منبر می رفتند، منبرهای ایشان را خودش جمع آوری کرده است و خیلی کتاب خوبی است.
شریعتی: یک کشف الاسرار داریم، یک کاشف الاسرار.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، این کاشف الاسرار است؛ ملانظرعلی طالقانی. یک نکته ی خیلی ناب، خیلی قواص قرآن و روایات بوده است. خیلی چیزهای ناب درمی آید. یکی از چیزهای نابی که آن جا درآورده است که آقای دولابی هم خیلی این را مانور می دادند. می گوید که کسی که مومن باشد، مومن یعنی واقعاً دوست واقعی اهل بیت باشد، پیغمبر، خدا، چهارده معصوم، را با قلبش بشناسد، نه مسلمان. مسلمان فقط شهادتین می گوید، مومن یعنی ایمان در قلبش نفوذ  کرده است. طبق آیه سوره حجرات که در قرآن است خدا می فرماید: «وَلَکِنَّ اللهَ حَبَّبَ إِلَیکُمُ الإیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِي قُلُوبِکُم وَ کَرَّهَ إِلَیکُمُ الکُفرَ وَ الفُسُوقَ وَ العِصیَانَ». طبق این آیه که افرادی که، اعراب می گفتند ما ایمان آوردیم، خدا می فرمود نه. «قُولُوا أَسْلَمْنا» مسلمان شدیم، «وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِکُمْ» ایمان  هنوز در دلتان  وارد نشده است که باور و اطمینان، آن عشق، آن محبت، آن معرفت. اگر ایمان در قلب کسی وارد شد، یعنی واقعاً با همه وجودش مولا علی را دوست بدارد، اهل بیت را دوست بدارد. «حُبُّنا ایمانَ» روایت داریم. خدا می فرماید من محبوب دل شما قرار دادم ایمان را، یعنی همه ذرات وجود شما لذت می برد. یعنی اگر، به قول آقای دولابی می فرمودند بیاییم کودتا کنیم حضرت علی را دوست نداشته باشیم.
شریعتی: نمی توانیم.
حجت الاسلام فرحزاد: محال است، نه نمی توانیم. محال است. محال است چنین کاری. یعنی اگر کسی گیر داعشی بیفتد، بگوید که شما به حضرت ابالفضل جسارت بکن یا به حضرت فاطمه زهرا. ما حاضریم تکه تکه بشویم، مثلاً می خواهم بگویم، ولی زیر بار این نرویم. یعنی چون در ذرات وجودمان مثل ریخته گری که می ریزند محکم اصلاً مثل این که بخواهی شوری را از نمک  بگیری.
شریعتی: تمام وجودت این محبت با آن عجین  شده است.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الإیمَانَ»، خیلی بشارت است آقای شریعتی. یعنی این جدا نمی شود، با سرشت ما و طینت ما آمیخته شده است. «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الإیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِي قُلُوبِکُم» زینت دل‌های شماست. این برای مثبتش، منفی اش «وَ کَرَّهَ». «وَ کَرَّهَ» مثل کسی که حالت تنفر دارد، حالت بیزاری دارد، اصلاً بدش می آید، آن چیز را می بیند حالت تهوع پیدا می کند. «وَ کَرَّهَ» یعنی مکروه  دل‌های شما قرار داده است کافر شدن را که بگویی خدا را من نمی خواهم، پیغمبر را نمی خواهم، اهل بیت را نمی خواهم، و فسق و گناه، و عصیان و معصیت. که البته به سران کفر و طاغوت‌ها هم تاویل شده است آن ها ریشه همه گناهان هستند. ملانظرعلی یک جمله خیلی قشنگی دارد. می فرماید مومن، یعنی کسی که واقعاً در قلبش ایمان نفوذ کرده است، نه این که گناه نمی کند. کسی نمی گوید گناه نمی کند، اکثر مومنین... . اصلاً جالب است، این آیه خیلی جالب است. «وَتُوبُوا الیَ اللهِ جَمیعاً ایُّهَا المُومِنُون». خدا به کفار نمی گوید  توبه کنید. آیه قرآن است. «وَتُوبُوا الیَ اللهِ جَمیعاً ایُّهَا المُومِنُون» یعنی مومنین شما باید بیایید توبه کنید و پاک بشوید، والا کافر که هیچ چیزی اش  را قبول  ندارد، اصل و فرعش را قبول ندارد. «وَتُوبُوا الیَ اللهِ جَمیعاً ایُّهَا المُومِنُون»، خطاب به مومنین است. مومن نه این که گناه نکند، نه این که گناه را دوست نمی دارد، دوست نمی دارد ولی از این بالاتر می گوید. می گوید مومن محال است گناه را دوست بدارد چون «وَ کَرَّهَ». این خیلی بالاتر است. یک وقتی می گوییم نه گناه نمی کند، نه ممکن است گناه کند. مثل لباس عاریه، مجبوری، اجباری، آدم ممکن است یک غذایی بخورد، لباسی بپوشد. ولی لحظه به لحظه از این رد بشود، تمام بشود.
شریعتی: دوست داری سریع آن را دربیاوری.
حجت الاسلام فرحزاد: دربیاورد پرت کند آن طرف. «وَ کَرَّهَ» یعنی در ذات طرف ریخته شده است که از کفر بدش می آید، از دشمنی با اهل بیت بدش می آید، از گناه و معصیت منزجر است.
شریعتی: یعنی ممکن است در گناه بیفتی ولی دوست داری سریع بیرون بیایی.
حجت الاسلام فرحزاد: حتماً مومن قبل از گناه ناراحت است، موقع گناه ناراحت است، بعد از گناه ناراحت است. این پتگ عذاب وجدان و فطرت و ایمان همین طور به او می کوبد.
شریعتی: اگر خدایی نکرده، زبانم لال، یک وقتی گناه می کنیم خوشمان می آید باید به ایمانمان شک کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. یعنی بگوییم به به عجب گناه خوبی است، این ایمان در این نیست.
شریعتی: باید یک جای دیگر را درست کنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. این ریشه مشکل دارد. «وَ کَرَّهَ» یعنی محال است دوست بدارد چون خدا این را قرار داده است، این «وَ کَرَّهَ» تشریحی نیست، تکوینی است. یعنی در ذات ما گذاشته است ما از دشمن اهل بیت بدمان می آید، از گناه و معصیت، از ظلم بدمان می آید. اگر دیدی خوشت آمد این یک جایی مشکل دارد، این ریشه اش  مشکل  دارد. این بشارت بزرگی است. گفتیم اقرار آن قدر مهم است که امام باقر (ع) فرمود: «و اللّه ِ، ما يَنْجو مِن الذَّنْبِ إلاّ مَن أقَرَّ بهِ» والله، امام قسم خورده است، به خدا قسم کسی از گناه نجات پیدا نمی کند الا این که اقرار به گناه کند. حالا این اقرار به گناه هم فقط پیش خدا نیست. اگر بنده به همسرم، مادرم، پدرم، همسایه، دوست، فامیل، ارباب رجوع، این همه پانزده میلیون پرونده هر سال تشکیل می شود، اگر مجرم و گناهکار بیاید بگوید من اشتباه کردم، غلط کردم، پشیمان هستم، مرا ببخشید، اگر نگوییم همه ی پرونده ها بیشتر پرونده ها جمع می شود. طرف حاضر نیست، خودش را حق به جانب  می داند، اصلاً حاضر نیست اقرار کند. هزارتا وکیل می گیرد که ظالم مظلوم بشود، مظلوم ظالم بشود. لذا این اقرار به گناه می فرماید والله کسی نجات پیدا نمی کند الا این که اقرار به گناه کند، پشیمان از گناه باشد. این 2-3 روایت هم خیلی جالب است. در  روایت داریم خدای متعال می فرماید: «مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ لِي أَنْ أُعَذِّبَهُ وَ أَنَّ لِي أَنْ أَعْفُوَ عَنْهُ عَفَوْتُ» کسی گناهی کرد بگوید آی خدا، حق با تو است، من اشتباه کردم. با عدلت می توانی عذاب کنی، با لطف و کرمت می توانی ببخشی. خدا می گوید من بخشیدم. هر کجا که خدا می فرماید کسی بیاید بگوید که خدایا من این خطا را کردم حق با تو است من ظالم هستم، می توانی  عذابم  کنی می توانی ببخشی، خدا می فرماید می بخشم.
شریعتی: اقرار  و اعتراف.
حجت الاسلام فرحزاد: باز یک روایت داریم امام صادق (ع) فرمود: «إنَّ اللهَ غَفَرَ لِرجُلٍ مِن اَهلِ البادیة» یکی بادیه نشین بوده است، بیابانی. به خاطر همین دو کلمه، گفت خدایا من اشتباه کردم، می خواهی  ببخش، می خواهی عذاب کن، اختیارش دست خودت است. خدا گفت من می بخشم. از این ها چندین روایت است.
شریعتی: و جالب است در دعاهایی که از ائمه (ع) به ما رسیده است، دعاهای ماه مبارک و مناجات شعبانیه و دعای کمیل، همه اقرار و اعتراف است، یعنی غالباً این گونه است.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. ببینید همین نکته ای که شما اشاره کردید حدیثی هم هفته قبل خواندیم. امام صادق فرمود: «لا وَالله» خدا از مردم دو چیز بیشتر  نمی خواهد، اقرار به نعمت‌ها خدا زیاد کند. بخش  عظیمی از دعای عرفه، دعاها، الحمدلله ، الحمدلله ، الحمدلله ، «الحَمدُلله بِجَمیعِ مَحامِدِه کُلُّها عَلی جَمیعِ نِعمَةِ کُلُّها». بخش مهم دعای افتتاح، دعای عرفه، دعای سحر، دعای ابوحمزه، حمد است، بخش مهم‌اش هم اقرار به گناه است.
شریعتی: و هر دو چشمه ی رحمت خدا را می جوشاند.
حجت الاسلام فرحزاد: آن نعمت‌ها را زیاد می کند، این هم ما را پاک می کند، تمیزمان می کند. تمیز که شدیم باید لباس و تجهیزات و آرایش و پاکیزگی، نعمت‌ها زیاد می شود.
شریعتی: دیگر همیشه هم سر سفره خدا هستیم.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. باز حتی از این بالاتر می گوید: « مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ لِي أَنْ مُطَّلِعُ عَلیه غُفِرَ لَه». خیلی عجیب است. کسی در یک خلوت گناه می کند، می داند خدا می بیند، خدا دیده است، می گوید همین هم خدا می بخشد. همین قدر که می گویی خدا می داند خیلی راه را باز کردند.
شریعتی: یعنی همواره دنبال بهانه می گردد.
حجت الاسلام فرحزاد: صد درصد. این روایت هم خیلی ناب است، به درد معرفت نفس هم می خورد، از امام هفتم موسی ابن جعفر . این را خواهش می کنم کلیپ‌اش کنند و زیادی گوش بدهند. امام هفتم (ع) می فرماید یک عابد زاهدی بود چهل سال عبادت کرد. خیلی زیاد است، یعنی یک عمر. چهل سال عبادت کرد. بعد از چهل سال  عبادت «قَرَّبَّ قُرباناً» گفت من یک هدیه ای می خواهم درِ خانه خدا بفرستم. حالا گوسفندی قربانی کرده است، کار خیری کرده است. مثل هابیل و قابیل که یکی گندم داشت گندم داد، یکی گوسفند داشت گوسفند داد. یک هدیه ای مالی خدمت خدا تقدیم کرد. «فَلَم یَقبَل مِنه» خدا آن قربانی و هدیه اش  را قبول نکرد، گفت به درد من نمی خورد. رد کرد. چرا خدا رد کرده است، خدایی  که ارحم الراحمین است، اکرم الاکرمین است. می گوید خدا مطلع از گناه من هستی، من مطلعم، من می بخشم. چرا قربانی را رد کرده است؟ به تعبیر من، امام هفتم (ع) می فرماید رفت نشست زانوی غم بغل کرد، خودش را ملامت کرد. گفت: «وَ ما اُوتیت الَّا مِنک، وَ مَن ذَنبُ الَّا لَک» گفت خدا که در او عیبی، نقصی نیست. رحمت محض است، مهربانی محض است، شکرگزار محض است. چرا قربانی مرا قبول نکرده است، من اشکالی دارم، من ایرادی  دارم. نفسش را ملامت کرد و خودش را سرزنش کرد و سرکوفت زد. روایت را ببینید. امام هفتم (ع) می فرماید خدای متعال خطاب فرمود: «ذَنبُکَ لِنَفسِک اَفضَل مِن عِبادَتِکَ اَربَعینَ سَنَه». ما خیلی رمز را گم کردیم. خدا فرمود چهل سال عبادت کردی، روزه، نماز، دعا، ذکر، عبادت، عبادت، عبادت، ولی  یک لحظه رفتی گوشه ای قربانی ات را من قبول نکردم خودت را سرکوفت زدی، ملامت کردی یعنی مَنَت را شکستی، از عبادت چهل سال بالاتر است. به نظر من خیلی روایت مهمی است. آقای دولابی می فرمودند بعضی ها هفتاد سال در جا می زنند یا عقب گرد می کنند چون فقط من خود را دارند بزرگ می کنند، بعضی ها خراباتی هستند، هر لحظه خودشان را خراب می کنند. یعنی من شان را می شکنند و هوی و  هوس‌شان  را می شکنند.  خراباتی که در اشعار خیلی می گویند، می گوید برو به خرابات.
شریعتی: گفت چو چاه ریخته آوار می شوم بر خویش.
حجت الاسلام فرحزاد: یعنی خدا می گوید یک لحظه خودت را شکستی، مَنت را شکستی، غرورت را شکستی، خراب شدی، از عبادت چهل سال. اگر هفتاد سال هم بود همین طور است، صد سال هم بود همین طور است. شیطان خودش را نشکست دیگر، خدا گفت برای حضرت آدم خودت را بشکن، بهتر از تو است. گفت نه. سرنگون و سرکوب شد. شش هزار سال عبادت، ولی همین شیطان روایت داریم زمان پیغمبر پیغمبر واسطه شد، حضرت عیسی واسطه شد، خدا گفت به قبر حضرت آدم سجده کند من همه را می بخشم. گفت نه، من عارم می شوم. خیلی ما شیطان پرست داریم، شیطان پرست عملی. من به خانمم بگویم اشتباه کردم، من به پدرم بگویم اشتباه کردم، پدر به بچه ها بگوید من اشتباه کردم، ابداً. خیلی این جا گردنه ی سختی است. این حدیث برای من خیلی زیباست. «ذَنبُکَ لِنَفسِک اَفضَل مِن عِبادَتِکَ اَربَعینَ سَنَه». خودتان را بشکنید. آقای دولابی می فرمودند بشکن بشکن است بشکن بچه ها بازی می کردند. می گفت من نمی شکنم، بشکن. این جا جایش است، باید بشکنی. نشکنی... . این دعا هم خیلی جالب است، برای سحر ماه رمضان است. خیلی خوشم می آید. «اللّهُمَّ إنّي أساَلُکَ خُشُوعَ الإیمانِ قَبلَ خُشُوعِ الذِّل فِی النِّار». همه ی انسان ها هوی و هوس، نفسشان، منیت‌شان، شکسته می شود.
شریعتی: نشکنی می شکنند.
حجت الاسلام فرحزاد: بعضی ها با آتش جهنم و فشار قبر و جبرئیل و میکائیل و ملک الموت تکه تکه شان می کنند، می شکنند، بعضی ها هم با عشق و محبت و ایمان. «أساَلُکَ خُشُوعَ الإیمانِ» یعنی خودت را، خشوع یعنی نفست خاشع بشود، قبل از این که با ذلت و خواری با آتش جهنم شکسته بشود. وقتی بناست ما را بشکنند چرا ما به حق خودمان  را نشکنیم. حالا ملا عبدالله یک تعبیر دیگری دارد. می گوید یا آدم با آتش عشق باید بسوزد یا با آتش جهنم. «فَاَختارُ النَّارِ» یا آدمیزاد باید با آتش جهنم سوخته بشود یا با آتش عشق. آن هایی که با آتش محبت گداخته می شوند دیگر احتیاج به جهنم  ندارند. گفت:
عشق ویران شدن و خانه برانداختن است
    
    میل خوبان نکن ار خانه برانداز  نی

با محبت شکسته شده است، با ایمان شکسته شده است، این دیگر احتیاج به شکستن ندارد.
گفت کار بهر اوست که او را گردنی ست
    
    سایه افکندن که او را کار نیست

کسی که مرده است را که دیگر نمی کشند. این زمین خورده ی خداست. زمین خورده ی خدا، محکوم خدا، حاکم «ما سوی الله» است. خیلی کلام بلندی است.  دو نکته هم باز راجع به این بگویم بد نیست. توبه را گفتم از راهکارهای مهم شیطان تسویف است. می گوید حالا رفتی کربلا توبه کن، حالا شب قدر توبه کن، حالا وقت زیاد است، حالا پیر شدی. آدم نمی داند که چه زمانی از دنیا می رود. اعشای شاعر آدمی بود که در زمان جاهلیت بت پرست بود. آوازه ی پیغمبر را شنید. شاعر معروف و زبردستی هم بود. گفت من می روم ایمان می آورم. دوستان نابابی داشت، گفتند بروی ایمان بیاوری پیغمبری که مبعوث شده  است دو چیز را حرام کرده است، یکی شراب خوردن و یکی فحشا و منکر، و تو هر دو گناه را داری. اگر بروی ایمان بیاوری باید این ها را ترک بکنی. یک فکری کرد، گفت که من فحشا و منکر را دیگر می توانم ترکش می کنم ولی شراب سخت است ترکش کنم. بگذار  یک سال تمرین کنم ترک کنم، بعد بروم ایمان بیاورم که بعدش دیگر شراب نخورم. در این یک سال فوت کرد، بی ایمان از دنیا رفت. می خواهم عرض کنم که سم را نمی شود بگویی که من آقا یک سال دیگر کنار می گذارم، یا آتش گرفته است حالا می گذاریم هفته ی دیگر آتشنشانی بیاید خاموش کند. گناه مثل سم است، مثل آتش است.
شریعتی: برای همین است که توبه می شود واجب فوری.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. این که گفتم که این که آدم دل  شکسته از عبادت صدها سال گاهی بالاتر است. یک سید بزرگواری بود در قم، کتابفروشی داشت. خودش هم گاهی اوقات کتاب می نوشت. الان این کتابش  در بازار نیست. من دارم نمونه اش را، برای خیلی قبل از انقلاب است. اسم کتاب «مژده رحمت به گنهکاران» است. این سید اسم خودش  را هم ننوشته بود، نوشته بود تالیف نوشته ی گنهکار پشیمان. اسم کتاب مژده ی رحمت به گنهکاران، نوشته ی گنهکاری پشیمان. داستان های زیبایی برای تائبین آورده است، یک موردش این است. می گوید در شهر اصفهان بارندگی نمی شد. ان شاءالله خدا لطف بکند مخصوصاً استان هایی که خشکسالی شدید دارند.
شریعتی: بارندگی  بدون خرابی به تعبیر امام سجاد.
حجت الاسلام فرحزاد: ان شاءالله رحمت باشد. شهر اصفهان خیلی خشکسالی شدیدی بود، گروه های مختلف رفتند نماز باران خواندند. علما رفتند، تجار رفتند، هیئتی ها رفتند، مسجدی ها رفتند، همه کسبه های مختلف رفتند. مستحب هم است. اگر نشد دوباره بخوانید، روزه بگیرید. آداب خاصی هم دارد. باران نیامد. در اصفهان در هر زمانی از این لوتی ها بودند که داش مشتی بودند، لوتی بودند. لوتی ها رئیسی داشتند به نام لوتی غلامحسین. در این  کتاب نوشته است، جاهای دیگر هم این را نوشتند. نوچه هایش را جمع کرد، گفت فلان فلان شده ها می دانید چرا باران نمی آید. باران نیامدند به خاطر علما که نیست که، برای عابدها نیست که، برای بچه های بی گناه که نیست که، برای من و شمای فلان فلان شده ها است که گناه و معصیت می کنیم، خلاف می کنیم. این نیامدن باران برای ما است. به خودش  بد و بیراه گفت. گفت مردم  به خاطر ما در  زحمت و فشار هستند. خیلی حرف است.
شریعتی: همین که به این جا برسی خودش خیلی است.
حجت الاسلام فرحزاد: خیلی  حرف است. منِ فرحزاد می گویم خدایا العفو، ولی می گویم نه خیلی هم گناه نکردم، اصلاً گناه شاید نکردم. ولی لوتی غلامحسین ها خودشان  را واقعاً بد می دیدند. این واقعاً گنهکار دیدن خیلی مهم است. بسیاری از استغفرالله های ما الکی است. من عذر می خواهم. یعنی خودمان را خیلی برتر از خیلی ها می بینیم. فلذا باران نمی آید، نخواهد هم آمد. لوتی غلامحسین و نوچه هایش به خودشان زدند، به این ها هم زد. گفت فلان فلان شده ها، تمام این بی برکتی ها برای شما فلان فلان شده هاست. گفتند  چه کار  کنیم. گفت ساعت 12 شب بیایید برویم آخر زاینده رود  خلوت کنیم، خودمان را به خاک بزنیم، «العَفو»، استغفرالله، به خدا التماس کنیم. رفتند. گفتند  این جدی توبه کردن  با شوخی توبه کردن خیلی تفاوت دارد، راست با دروغ خیلی تفاوت دارد، سحر با معجزه خیلی تفاوت دارد. خودشان را زدند به زمین، استغفرالله، غلط  کردم، فلان خوردم. به زبان لاتی خودشان گفتند. چنین، چنان، خدایا ما غلط کردیم، توبه می کنیم، به خاطر ما مردم... . بعد از ناله ی این ها یک وقتی دیدند نسیمی بلند شد و ابری آمد و شروع کرد نم نم باران آمدن. خدا را شکر کردند. می گویم همه صنف‌ها رفته بودند، این ها نرفته بودند. چون دلشکسته بودند، خودشان را زمین زدند، واقعاً خودشان را گنهکار می دیدند. بعد این ها دم گرفته بودند  طرف اصفهان می آمدند می گفتند:
نم نم باران به میخواران خوش است   
    
    رحمت حق بر گنهکاران خوش است

حافظ می گوید:
نصیب ماست بهشت ای عابد، زاهد، برو
    
    که مستحق  کرامت گناهکاران اند

آدم‌هایی که دلشکسته هستند. در جای دیگر حافظ می گوید:
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
    
    بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است

کسی واقعاً با دل شکستی محال است رحمت خدا جذب  نشود. ولی ما این که با  غرور بخواهیم یا این  که بگوییم هیچ کاری نکردیم، خلافی نکردیم، نمی شود.
شریعتی: دلت که شکست خدا را مهمان  قلبت ببین.
حجت الاسلام فرحزاد: صد  درصد. یعنی تکویناً این  گونه است. حالا این هم خاطره ی جالبی است. با رفقا رفتیم یک شهری، حالا اسم آن شهر را نمی آوریم. این داستان لوتی  غلامحسین را گفت. دیدیم همه دارند می خندند. گفتیم چرا می خندید. گفتند اتفاقاً این جا پای منبر شما رئیس لات‌ها نشسته است، اسمش  هم لوتی غلامحسین است. خدا رحمتش  کند فوت کرد. البته عاقبتش هم خیلی خوب نشده بود. برای ما جالب بود.
شریعتی: صحیفه تمام شد؟
حجت الاسلام فرحزاد: بله.
شریعتی: می خواهید من این کتاب صحیفه را الان معرفی بکنم. دوستانی که اهل مطالعه ی ادعیه و کتاب‌های ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه هستند ما یک مقداری انس‌مان  را حالا الحمدلله تلاش می کنیم با قرآن بیشتر بکنیم، ولی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جزو کتاب‌های مهجور هستند. حالا با توجه به این که بحث ما هم صحیفه است امروز یک نسخه از صحیفه سجادیه را خدمت شما معرفی می کنم با ترجمه ی جناب آقای محمدمهدی رضایی. بله، خیلی ممنون و متشکرم. بسیار ترجمه خوبی است. دوستانی که می خواهند کتاب  را تهیه کنند هم به بخش فروش اینترنتی کتاب در سایت ما می توانند مراجعه کنند، هم  کانال ما در سروش و ایتا. اگر به هر دلیلی موفق نشدید 20000303 شماره پیامک ما است که عزیزان ان شاءالله کتاب را برای شما ارسال بکنند، بخوانید و با دعاهای ناب امام سجاد ان شاءالله راه آسمان  برایتان نزدیک‌تر بشود. خدمت حاج آقای فرحزاد هستیم در بخش دوم گفتگویمان.
حجت الاسلام فرحزاد: بله. ان شاءالله عزیزان مثل نهج البلاغه، صحیفه را هم جزو کتاب‌های لازم بدانند در منزل‌هایشان. و حداقل یک بار این دعاها را بخوانند.
شریعتی: حالا خیلی ها فکر می کنند مثلاً این دعاهای صحیفه را باید از اول تا آخر شروع کنند به خواندن. ولی یک وقت‌هایی روزی یک صفحه، یک فراز، ساعت‌ها با آن  زندگی کرد.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، همین  طور است.
شریعتی: چه می فرمایید حاج آقا؟
حجت الاسلام فرحزاد: عرضم به حضور شما چون بحث معرفت نفس ادامه دارد، وقت هست، هفته های دیگر هم. ولی یکشنبه ای که پیش رو داریم ولادت سرتاسر نور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، 2-3 نکته می خواهم عرض کنم چون دوشنبه ی آینده می شود بعد از ولادت. نکته اول که بارها عرض کردم، من خواهش دارم ولادت را هم مثل شهادت باشکوه برگزار کنید. چطور ما برای شهادت اطعام می دهیم، چند روز روضه خوانی مفصل، پرچم، چنین و چنان. چطور ما شهادت‌ها را پررنگ می کنیم و ولادت‌ها را کمرنگ. من کسی قانعم نکرده است. به قول آیت الله مکارم، خدا حفظشان کند، رفتیم خدمتشان برای غدیر فرمودند «یَفرحُونَ» بر «یَحزَنونَ» مقدم شده است. در  قرآن هم «اَضحَکی» بر «اَبکی» مقدم شده است. «یَفرَحُونَ»‌های ما مثلاً 10 درصد است، «یَحزَنونَ»ها و ناله ها و گریه هایمان 80-90 درصد است.
شریعتی: و به قول  آن لطیف که گفت اهل بیت دوست دارند شادی شما را هم ببینند.
حجت الاسلام فرحزاد: بله، واقعاً. شاد باشیم، شادی را القا بکنیم، سرور را القا بکنیم. نگویند دین ما دین گریه است. پس ان شاءالله جشن ها را باشکوه و کماً و کیفاً. نگوییم یک شب، سه شب، پنج شب، یک ده. نکته دوم که دوستان عزیز ما که آقای پورمحمدی هم  یک یادی از او بکنم، واقعاً در این کار پیشتاز بودند  که در رسانه این را مطرح کردند که تولد حضرت زهرا به عنوان روز مادر و روز تکریم همسران و بانوان باشد. بسیار سنت خوبی است که واقعاً لااقل ما گاهی در روزمرگی  که قرار می گیریم غافل می شویم از مادرمان یک تجلیل فوق  العاده، یک تشکر فوق العاده، از همسرمان  شب و  روز. من این نکته را دیشب در حرم هم گفتم. گفتم ببینید ما معمولاً 20 سال، بین 20-25 سال، مهمان مادرهایمان هستیم. بعد ازدواج می کنیم. وقتی که ازدواج کردیم جای مادر را چه کسی می گیرد؟ همسر می گیرد. یعنی همسران ما غذا درست می کنند، لباس می شویند، بچه داری می کنند، خانه داری می کنند، یعنی کار مادر را معمولاً ما زندگی مان جدا می شود آن ها انجام می دهند. گاهی 40-50 سال همسر ما بار ما را می کشد. چرا ما توجه نداریم از اظهار محبت، از تشکر، اصلاً تشکر معجزه می کند. اصلاً ما این قدر پیام داریم، واقعاً آدم گریه اش می گیرد، می گوید حاج آقا در طول عمر در زندگی مشترک شوهر من یک مرحبا، یک باریک الله، یک دستت درد نکند، یک دوستت دارم، یک جوراب، یک طلا، هدیه بیاورد، بگوید خانم من زحمت کشیدی. واقعاً این زشت است، خیلی زشت است.
شریعتی: ما این آقایان و این خانم‌ها را دعوت می کنیم برنامه های چهارشنبه ما را با حاج آقای تراشیون حتماً ببینند.
حجت الاسلام فرحزاد: واقعاً خیلی زشت است. امام هشتم فرمود کسی که از مخلوقین تشکر نکند خدا هم تشکرش را قبول نمی کند، او را به جهنم می برد. می گوید چرا شکر بنده هایم را به جا نیاوردی. از خانواده شروع کنیم. یک نامه فدایت بشوم، یک نامه تشکر. حالا پول هم نداری گل بخری، طلایی بخری، هر چقدر که در توانت است. اظهار محبت، زبانی، عملی، خریدن هدیه، هر جوری که می توانید. در دل دوست گفت به هر حیله رهی باید کرد. پس ان شاءالله این تکریم هم خیلی مهم است. «ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ» این فرمایش پیغمبر خداست. هیچ کس حرمت بانوان را نمی گیرد الا آدم با کرامت، کریم، بزرگوار. هیچ کس اهانت نمی کند. یک کاری پدر مادر ما خوشحال می شوند، مادر ما از بنده فرحزاد چه توقعی دارد، چه دغدغه اش است. فلان کار، چشم، فلان کار را ترک می کنم. یک کاری که دل پدر مادرهایمان را خوش کند، دل همسرمان را خوش کند، بگوید این اخلاقت بد است باید عوض کنی. این از هر هدیه ای بالاتر است. این کار را بکن. با برادرها، با فامیل، قهر هستی آشتی کن. همیشه آن استادمان می فرمودند که سخاوت و انفاق هم  دهنده را باید تکان بدهد هم گیرنده را. همین یک تکانی بخوری دیگر، و الا یک چیز کوچک که تکان نمی دهد. آان هایی که توان دارند واقعاً یک هدیه ایِ، یک محبتی که طرف را تکان  بدهد. پس ان شاءالله تکریم بانوان، همسران، مادران، حتی آن هایی که از دنیا رفتند برایشان خیرات و صدقه. حالا کنار قبرشان هم می روند خیلی خوب است ولی یک صدقه ای بدهند، یک باری که روی دوش است مثلاً مادر  یا پدر یک بدهی داشته است یا کسی از او دلخور است دلش را شاد بکند. نکته سوم؛ من خیلی متاثر می شوم آقای شریعتی عزیز که بعضی ها می آیند بچه می آورند ما اذان بگوییم، در فامیل  و این ها. اسم‌هایی می گذارند که واقعاً حالا بعضی هایش مستهجن است، بعضی هایش هم معنی گل و گیاه و نبات و ستاره. با وجود این همه اسم‌هایی که از ... . ما خیلی از اسم‌های خدا را هم روی بچه ها می توانیم بگذاریم. الله، رحمان، اختصاصی است. کریم، رحیم، رئوف، خیلی اسم داریم. اسم‌هایی که الله در آن است، مثل عبدالله، حبیب الله، اسدالله. ما اسم کم نداریم. خیلی ها دنبال اسم جدید هستند.
شریعتی: یک مقداری ذائقه ها هم فرق کرده است دیگر.
حجت الاسلام فرحزاد: فرق کرده است ولی شما اسم زیبایش را انتخاب کن، به دید خودت. این که ما با وجود این همه اسم‌های خدا، اسم‌های چهارده معصوم، اسم‌های انبیا، اسم حضرت زهرا، اسم مادرهای امامان.
شریعتی: اسم‌های زیبایی با مسمی کم نداریم.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. من می گویم اگر نبود آدم برود بدلش را بگیرد، برود اسم گل و گیاه بگذارد. این ابدیت می ماند، روز قیامت او را فاطمه صدا می زنند. من یکی راجع به فاطمه دیدم، یکی راجع به محمد. آن هایی که این اسم‌ها را می گذارند خدا این ها را نجات می دهد، دستگیری می کند. خیلی مهم است. اسم فاطمه باشد یا اسمی که مثلاً گیاه باشد. چه ربطی دارد، این انسان است. خیلی بالاتر است.
شریعتی: خیلی وقت‌ها حاج آقا اسم خوب  شخصیت بچه ها را هم شکل می دهد.
حجت الاسلام فرحزاد: همین طور است. یک روایت زیبایی دیدم در سفینه البحار. یک نفر به امام صادق (ع) گفت آقا ما به خاطر عشق و محبتی که به شما داریم اسم بچه هایمان را اسم شما می گذاریم. این خودش  الگوسازی است، اسطوره سازی است، خیلی مهم است. الان شما، حالا من نمی خواهم اسم ببرم، خیلی از خواننده ها و هنرپیشه های زمان شاه که مثلاً وضع ناهنجاری داشتند اسمشان مثلاً معصومه بود، فاطمه بود. این ها دیدند نمی توانند، عوض کردند. جور در نمی آید. یعنی همین  گاهی مانعش می شود. این خیلی مهم است. به امام صادق گفت آقا ما روی عشق و محبت شما نام‌های شما را می گذاریم. فایده دارد؟ گفتند بله، فایده دارد. والله، حضرت قسم خوردند، «وَ هَلِ الدِّینِ الَّا الحُب» دین» دین نیست الا محبت، دین همین است. تو چطور هیئتی هستی، مسجدی هستی، برای امام حسین می گویی جانم، مالم، همه چیزم فدای تو. ولی اسم بچه هایت هیچ کدام به امام‌ها نمی خورد، به اهل بیت نمی خورد. حالا معنی اش شاید معنی بدی نباشد ولی باید روی این تعصب داشته باشیم، یعنی تا پدر بزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، ناراحت نشوند حتی عوض کنیم. ما ثبت احوال صحبت کردیم آن هایی که می خواهند می توانند یک بار عوض کنند، اسم بهتری می خواهند بکنند می توانند. حالا من حضرت زهرا سلام الله علیها بیش از صد لقب، اسم اصلی شان فاطمه است، بیش از صد لقب در کتاب‌ها نوشتند که از تاریخ و از عنوان های زیارتنامه و از عنوان هایی که در روایات آمده است، یا لقبی که از حضرت شهرت پیدا کرده است درآورده اند. حالا در اینترنت بزنند هست. من چند موردش را نمونه عرض می کنم، آن هایی که اسم جدید هستند. و از این اسم‌ها هم گاهی در جامعه ما خیلی کم است. من خیلی مواردش را نوشتم ولی یک سومش را می گویم. مثلاً طاهره، مطهره، محدثه، زهره، زهرا، حانیه، ملیحه، محبوبه، حبیبه، انسیه، حوریه، وحیده، عالمه، شفیعه، زکیه، منصوره، راضیه، مرضیه، ریحانه، حورا، ساجده، سعیده، صادقه، فریده، عارفه، کریمه، کوثر، مبارکه، مبشره، مهدیه، مومنه، کوکب، معصومه، جمیله، فهیمه، و ... . من حدود 60 اسم نوشتم که وقت گرفته می شود بخواهیم بخوانیم. ان شاءالله خدا توفیق بدهد که اسم‌های خوب که روز قیامت سرافراز باشیم، بچه هایمان سرافراز باشند.
شریعتی: می گوییم یک سنخیتی همیشه با حضرت پیدا بکنیم که مشمول شفاعتشان بشویم، یکی همین است.
حجت الاسلام فرحزاد: آخر بعضی ها یک بچه شان، نوه شان، از این اسم‌ها ندارند. من خیلی متاثر می شوم.
شریعتی: بله، ان شاءالله در خانواده های ما فراگیر بشود و فراوان، و ان شاءالله همه ما زیر سایه ی حضرات و اهل بیت باشیم. حاج آقای فرحزاد خیلی از شما ممنون و متشکرم. مشرف بشویم به ساحت نورانی قرآن کریم. حالا وسط هفته است یک یادآوری هم بکنم. ما یک قرار دسته جمعی ختم قرآن در آخر هفته ها داریم، عزیزانی که می خواهند همراه بشوند به کانال ما در سروش و ایتا می توانند مراجعه بکنند. در این کار خیر هم که «یَدُالله معَ الجَماعَه» همراه ما دست خداست با جمع ان شاءالله همراه بشوید و ما را هم دعا بکنید و ان شاءالله بهترین اتفاقات رقم بخورد و زندگی مان به برکت قرآن سرشار از خیر و برکت باشد ان شاءالله. صفحه 418 را با هم تلاوت می کنیم، آیات ابتدایی سوره مبارکه احزاب به اتفاق بشویم. برمی گردیم با دل و  جان و با افتخار همراه شما هستیم و در کنار شما. خواهش می کنم بفرمایید.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». ان شاءالله در این سرمای جانسوز زمستان دل و جانتان گرم باشد به محبت اهل بیت و ان شاءالله زندگی تان سرشار از خیر و برکت باشد. با احترام همراه شما هستیم. از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد، حاج آقای فرحزاد بفرمایند و اشاره قرآنی  را بشنویم.
حجت الاسلام فرحزاد: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». محکم‌ترین مدرک صلوات آیه قرآن است که در همین سوره احزاب هم آمده است. همه جای قرآن «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» اول آیه است ولی آیه صلوات وسط آیه است. خدای متعال قبل از این که فرمان صلوات را به مومنین بفرماید، می فرماید: «إنَّ اللهَ وَ مَلائِکَةُ یُصَّلُونَ». «إنَّ» تاکید، جمله اسمیه، «یُصَّلُونَ» هم یعنی دوام و همیشگی. یعنی از اذل تا ابد. این خیلی مهم است. خدا چه وقت بر حبیبش صلوات مرحمت می کند، نازل می کند، از ازل تا ابد.
شریعتی: کل عالم را فرا می گیرد.
حجت الاسلام فرحزاد: احسنت. چون اول مخلوقی که خلق کرده است این نور مقدس است و تمام عالم شعاع وجود او هستند، باید به او تاویل بدهد که او هم به همه عالم تاویل بدهد. لذا «إنَّ اللهَ وَ مَلائِکَةُ یُصَّلُونَ». خدا کارش صلوات است یعنی چه؟ یعنی دائم رحمت را سر حبیبش می ریزد و ملائکه هم درخواست رحمت می کنند.  «إنَّ اللهَ وَ مَلائِکَةُ» همیشه «یُصَّلُونَ». بعد می فرماید شما هم بیایید با خدا همکار بشوید، تخلق به اخلاق خداست. «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلیهِ وَ سَلِمُوا تَسلیماً».
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم».
حجت الاسلام فرحزاد: «وَ سَلَّمُوا» هم که آمده است بهتر این است صلوات کامل‌تر  «اللهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَّد». البته به معنی تسلیم هم گرفتند، ولی ظاهرش معنایش همین سلام دادن است.
شریعتی: حاج آقا اصلاً صلوات می فرستیم دلمان روشن می شود، حال  دلت خوب می شود.
حجت الاسلام فرحزاد: نور است. مخصوصاً با عشق و حضور قلب و محبت. من این نکته را هم بد نیست عرض بکنم که در ایام ولادت حضرت زهرا  فرصت خوبی است ولادت‌ها، شهادت‌ها. ما می خواهیم به حضرت زهرا هدیه بدهیم.  مثلاً هزارتا، ده هزارتا، پنج هزارتا، دسته جمعی، انفرادی. هدیه کنیم به حضرت زهرا. یعنی این نور او  برافروخته تر می شود، می ریزد به همه عالم پخش می شود.
شریعتی: ان شاءالله. می توانیم خانوادگی هم این کار را انجام بدهیم، این مجالس ختم صلوات را. اشاره قرآنی را بفرمایید. خیلی فرصت نداریم.
حجت الاسلام فرحزاد: آیه سوم، سوره مبارکه احزاب. خیلی کوتاه هم هست. «وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» از خدای وکیلی بهتر داریم؟! همه چیز را کفایت می کند. توکل و اعتمادت به خدای متعال باشد، «وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ». در جای دیگر می گوید کسی که به خدا توکل کند خدا او را کفایت می کند. کفایتش می کند که من همه کارهایش را تامین می کنم. لذا پیغمبر ما فرمود: «مَن ارادَ یَکُونَ اَقوَی النَّاسِ فَلیَتَوَکَّل عَلی الله». می خواهی از همه قوتت، قدرتت، نیرویت، بیشتر باشد. کسی که پشتش به خداوند است، به قدرت لایزالی، می فرماید «فَلیَتَوَکَّل عَلی الله» قوی ترین انسان های  عالم خواهید بود. انبیا این قدر قدرت داشتند چون  به خدا توکل کردند. «وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا». وکیلی است که بخوابی، بروی، از دنیا بروی، همه کارهایت را انجام می دهد.
شریعتی: «کَفی بِاللهِ حَسیباً»، «کَفی بِالله شَهیداً». خیلی از توجه و لطف و محبتتان ممنون و متشکرم. فردا ان شاءالله با حضور آیت الله کاشانی خدمتتان می رسیم. تاریخ امام مجتبی (ع) را دارند می فرمایند. حاج آقای فرحزاد  ممنون و متشکرم از حضور  شما. دعا بکنید و خداحافظی بکنیم.
حجت الاسلام فرحزاد: خدایا تو را قسم می دهیم به حق ام  البنین و چهار فرزندش، به حق حضرت زهرا، قلب امام زمان از ما راضی، فرجش را نزدیک، ما را جزو یاران واقعی اش قرار بده. همه ی مریض‌ها، روحی و جسمی، لباس عافیت بپوشان. آن هایی که شغل، همسر، مسکن، اولاد، ندارند به لطف و کرمت به آن ها مرحمت بفرما. باران رحمتت را به  فضل و کرمت به اندازه ای که نیاز دارند خدای متعال مرحمت بفرماید به ما مرحمت بفرما. خدایا به حق محمد و آل محمد ما را به گناه ها و بدی هایمان مواخذه نفرما. شر دشمنان  را به خودشان برگردان. نعمت ارزانی، فراوانی، امنیت، عافیت کامل  به همه ارزانی بفرما. خدایا توفیق تکریم پدر مادرها، تکریم همسر، تکریم بانوان، تکریم بستگان را به نحو احسن به ما عنایت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». خیلی از شما ممنون و متشکرم. و من هم اضافه کنم به همه ی این دعاهایی که حاج آقای فرحزاد عرض کردند محضر خداوند بزرگ و متعال، زیارت کربلا را هم به زودی  نصیب تک تک‌مان بگردان. خیلی دلتنگ کربلا هستیم. چند  سالی است که من مشرف نشدم و شاید خیلی از شماها بعضی ها  هنوز شاید یک سفر هم مشرف نشدند. ان شاءالله به زودی چشممان به صحن و سرای حضرت سیدالشهدا روشن بشود.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها